abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 12 april 2011 @ 19:55:14 #1
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95408989
Vervolg op:
[Pizza] Zelf pizza maken voor beginner?
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #2
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #3
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #4
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #5
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #6
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #7
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #8

(ook interessant, maar oud:)
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken (pizza)

Waarom?
Dit is het topic waarin we stoer doen over onze eigengebakken pizza's en tips uitwisselen over het ultieme deeg, het lekkerste beleg en de perfecte baktijd.
Als je het proces een beetje onder de knie hebt dan produceer je voor weinig geld stapels pizza die minstens zo lekker zijn als bij je lokale pizzaboer!

Deeg:
SPOILER: Recept 1
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Recept 2
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Saus:
SPOILER: Saus
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bakken:
SPOILER: bakken
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Handige links over pizza maken
Jeff Varasano's Internet best pizza recipe
Pizzamaking.com
www.pizzapassie.nl

Twee pizzastenen:
http://pizzastein.com/
Jamie Oliver steen op fonq.nl

Filmpje over deeg opbollen


Wat foto's uit het vorige topic

Schranseman:


Zo-is-dat:


MaximusTG:


Joooo-pi


[ Bericht 0% gewijzigd door Joooo-pi op 12-04-2011 20:36:07 ]
heitieh
pi_95409444
Ben bezig met een WIP. Als hij klaar is maak ik wel een foto :)
Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
Diepzinnige deepart.
  dinsdag 12 april 2011 @ 20:01:22 #3
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_95409479
Ik krijg weer honger. ;(
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_95409509
Ow even een belangrijke vraag voor dadelijk.

Moet ik alleen bloem op de bakplaat gooien om het plakken tegen te gaan, of ook boter, of alleen boter en geen bloem? :P
Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
Diepzinnige deepart.
pi_95409902
Nog een vraagje. Ik heb denk ik genoeg deeg voor 3 pizza bodems, dus wil ik die andere bodems alvast bakken met een laagje tomatensaus en dan in de vriezer doen. Moet ik hem dan half gaar bakken of al gewoon helemaal?
Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
Diepzinnige deepart.
  dinsdag 12 april 2011 @ 20:10:23 #6
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95410069
Je kan het beste het deeg invriezen (na het rijzen), lees ik overal. Ik heb het zelf nog niet gedaan :D
heitieh
pi_95410223
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 april 2011 20:10 schreef Joooo-pi het volgende:
Je kan het beste het deeg invriezen (na het rijzen), lees ik overal. Ik heb het zelf nog niet gedaan :D
Dan doe ik dat gewoon. Als ik het dan nodig heb leg ik het 's morgens in de koelkast om te laten ontdooien en dan gebruik ik het 's avonds. :P
Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
Diepzinnige deepart.
pi_95410434
Ik volg dit topic al een tijd en ben zelf ook al een tijdje pizza's aan het bakken. Nu ik me oude telefoon uit het stof heb gehaald, die nog een camera heeft, heb ik ook maar eens twee van m'n creaties gefotografeerd :-)

Deze twee heb ik van het weekend gemaakt :




Ze waren beiden heerlijk knapperig! Ik bak ze in een oven van bijna 300 graden, en dan zet ik ook die hete lucht ventilator aan. Ik bak ze op een pizzasteen ( wel een dunne van jamie oliver ).
Het vormen doe ik gewoon met de hand, wat na een paar keer al erg soepel ging. De pizza vormen en beleggen doe ik op bakpapier waar ik bloem op gegooid heb, daarna knip ik het overtollige bakpapier weg op 1 puntje na wat ik gebruik om de pizza op een omgekeerde bakplaat te slepen.
Dan doe ik de oven open en hou de bakplaat bij de steen en gebruik dat ene puntje bakpapier om de pizza op de steen te slepen. Na ongeveer 3 minuten til ik de pizza met een grote houten lepel omhoog en trek het bakpapier er tussenuit, zodat de pizza ook nog een tijd direct contact maakt met de steen.
Deze manier bezorgd mij een lekker knapperige pizza, zonder dat gekloot met pizzascheppen. Een pizzaschep heb ik ook niet, want ik heb zo'n idee dat dan je halve keuken en oven onder het bloem zit.
  dinsdag 12 april 2011 @ 20:30:03 #9
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95411513
Ziet er heerlijk uit :9

Ik heb ook nog wat moeite met het verplaatsen van de pizza van werkblad op pizzasteen.

Ik heb geen schep, maar is dat handig?

Ik maak de pizza nu op een place-mat. Vervolgens de hete steen uit de oven (handig die handgrepen :P ). Laat de pizza van de place-mat op de steen glijden en dan plaats ik de steen terug.

Wel een gedoe, maarja, ik weet niet hoe het handiger kan :D
heitieh
  dinsdag 12 april 2011 @ 20:37:02 #10
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95411983
Ik heb de OP even stevig ingekort d.m.v. spoilertags en wat linkjes toegevoegd. Het werd wel heel erg lang :P
heitieh
pi_95412080
De pizza zit nu in de oven, wat een bende :')

Mijn pizza deeg uitgestreken op het aanrecht, veel te dun volgens mij. Toen tomatensaus erover en kaas en uien. Toen op een snijplank en toen op een ingevette bakplaat.

Volgende keer doe ik hem pas beleggen als hij op mijn snijplank ligt en maak ik hem ook wat dikker.
Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
Diepzinnige deepart.
  dinsdag 12 april 2011 @ 20:40:41 #12
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95412228
Ik had de voorlaatste keer ook zo'n bende. Het deeg plakte toen heel erg en ik had veel te weinig bloem op het werkblad gedaan 8)7

Al doende leert men ;)
heitieh
  dinsdag 12 april 2011 @ 20:42:09 #13
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_95412325
Ik pak altijd een bebloemd stukje karton :P
  dinsdag 12 april 2011 @ 20:45:11 #14
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_95412508
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 20:15 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Ik volg dit topic al een tijd en ben zelf ook al een tijdje pizza's aan het bakken. Nu ik me oude telefoon uit het stof heb gehaald, die nog een camera heeft, heb ik ook maar eens twee van m'n creaties gefotografeerd :-)

Deze twee heb ik van het weekend gemaakt :

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ze waren beiden heerlijk knapperig! Ik bak ze in een oven van bijna 300 graden, en dan zet ik ook die hete lucht ventilator aan. Ik bak ze op een pizzasteen ( wel een dunne van jamie oliver ).
Het vormen doe ik gewoon met de hand, wat na een paar keer al erg soepel ging. De pizza vormen en beleggen doe ik op bakpapier waar ik bloem op gegooid heb, daarna knip ik het overtollige bakpapier weg op 1 puntje na wat ik gebruik om de pizza op een omgekeerde bakplaat te slepen.
Dan doe ik de oven open en hou de bakplaat bij de steen en gebruik dat ene puntje bakpapier om de pizza op de steen te slepen. Na ongeveer 3 minuten til ik de pizza met een grote houten lepel omhoog en trek het bakpapier er tussenuit, zodat de pizza ook nog een tijd direct contact maakt met de steen.
Deze manier bezorgd mij een lekker knapperige pizza, zonder dat gekloot met pizzascheppen. Een pizzaschep heb ik ook niet, want ik heb zo'n idee dat dan je halve keuken en oven onder het bloem zit.
300 graden?! Die van mij gaat maar tot 250. :')
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  † In Memoriam † dinsdag 12 april 2011 @ 20:46:26 #15
91830 MaximusTG
pi_95412586
@deepart: Bodem met een beetje saus bakken heb ik ook laatst gedaan, alleen nog niet het weer-ontdooide resultaat gebruikt. Dan bak je de pizza wel gaar (want dat is ie dan al snel), maar niet bruin.
Bloem en/of boter zijn geen goed idee op een bakplaat volgens mij, beter gebruik je dan bakpapier.

Voor een pizzasteen is een pizzaschep/broodschieter zeker wel handig, het vereist alleen en beetje oefening.
Volgens mij 'hoort' het officieel dat je dan je pizza belegt op je werkblad en op de schieter schuift, maar dat is erg moeilijk. Wat ik meestal doe is wat maismeel/griesmeel op de schep, en dan daar het gevormde deeg opleggen. Beleggen, en tijdens het beleggen schud je de schep steeds een heel klein beetje, zodat de pizza los blijft. Dan de oven open, pizzaschep naar binnen, boven de steen. Schep beetje schudden, en puntje van pizza zo op achterkant steen laten zakken, dan met schuddende beweging de schep onder de pizza vandaan trekken.

Ik heb hier trouwens nog niet veel goede ervaringen met ingevroren deeg gelezen?
  dinsdag 12 april 2011 @ 20:49:45 #16
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95412791
quote:
Op dinsdag 12 april 2011 20:46 schreef MaximusTG het volgende:

Ik heb hier trouwens nog niet veel goede ervaringen met ingevroren deeg gelezen?
Omdat iedereen het zsm wil opeten :9
heitieh
pi_95415489
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 20:46 schreef MaximusTG het volgende:
@deepart: Bodem met een beetje saus bakken heb ik ook laatst gedaan, alleen nog niet het weer-ontdooide resultaat gebruikt. Dan bak je de pizza wel gaar (want dat is ie dan al snel), maar niet bruin.
Bloem en/of boter zijn geen goed idee op een bakplaat volgens mij, beter gebruik je dan bakpapier.

Ik heb hier trouwens nog niet veel goede ervaringen met ingevroren deeg gelezen?
In totaal ben ik langer bezig geweest met schoonmaken dan met het maken van de pizza. Maar het was het waard. Het was echt een heerlijke pizza met een krokante bodem.

Wat jij zegt is waar. Volgende keer kan ik beter bakpapier gebruiken want er zit nu een rondje op mijn bakplaat en dat krijg ik er niet vanaf :') Dat is van de olijfolie.

Ik heb 2 bollen deeg in de vriezer liggen. Mocht ik weer zin hebben om pizza te maken post ik wel of het ingevroren deeg een succes is. Hoelang kan ik trouwens een geopend pakje tomatensaus goed houden?
Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
Diepzinnige deepart.
pi_95416487
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 april 2011 21:32 schreef deepart het volgende:

[..]

In totaal ben ik langer bezig geweest met schoonmaken dan met het maken van de pizza. Maar het was het waard. Het was echt een heerlijke pizza met een krokante bodem.

Wat jij zegt is waar. Volgende keer kan ik beter bakpapier gebruiken want er zit nu een rondje op mijn bakplaat en dat krijg ik er niet vanaf :') Dat is van de olijfolie.

Ik heb 2 bollen deeg in de vriezer liggen. Mocht ik weer zin hebben om pizza te maken post ik wel of het ingevroren deeg een succes is. Hoelang kan ik trouwens een geopend pakje tomatensaus goed houden?
Een bakplaat die niet schoon te krijgen is kan je altijd in een vuilniszak met ammoniak doen en dan een nachtje buiten leggen. Daarna is de bakplaat vrij makkelijk schoon te maken.
  † In Memoriam † dinsdag 12 april 2011 @ 21:52:35 #19
91830 MaximusTG
pi_95416986
Is dat rondje echt zo'n dun zwart/bruinig stuk aangekoekt vet? Dat krijg je er meestal wel af met een RVS spons. Maar pas wel op, op sommige materialen zal dat ongetwijfeld krassen. Op mijn geemailleerde bakplaat iig niet.

Rotzooi zal met meer oefening vast minder worden! Als je het vaker doet kan je al snel minder bloem gebruiken bij het vormen. Als je een steen gaat gebruiken icm schep zou ik wel oppassen met het minderen van mais/griesmeel op de schep, er is een bepaalde minimum hoeveelheid, daaronder blijft je pizza echt plakken. Nog een tip trouwens: Zorg dat je een los bakje hebt met bloem die je gebruikt om te vormen, dan kan je grote hoeveelheden bloem die overblijft zo weer in het bakje schuiven. Dan moet je wel zorgen dat je werkbank een platte rand heeft.
Het is handig als je de rest van de 'rotzooibloem' zo in de gootsteen kan schuiven. Om de rest dan op te ruimen gebruik je het beste wat keukenpapier, of je vochtige hand. Schoonmaken met een sponsje/doekje/afwasborstel is niet handig, omdat je dan dikke stukken 'deeg' in/op die dingen krijgt.
  dinsdag 12 april 2011 @ 22:08:11 #20
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_95418244
* tomaat52 gaat binnenkort 4 stoeptegels halen. :+ Werkt dat wel goed met een diepvries pizza? :')
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_95433374
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 20:46 schreef MaximusTG het volgende:
Ik heb hier trouwens nog niet veel goede ervaringen met ingevroren deeg gelezen?
Dan bij deze. Ik merk eigenlijk geen verschil met het 'verse' deeg. Ik stop het deeg meestal in de vriezer als het zo'n 2 a 3 dagen in de koelkast heeft gelegen. Bij het ontdooien zakt het meestal wel weer helemaal in elkaar (ik laat het in de bakjes zitten totdat ik het echt ga gebruiken), maar dat komt wel weer goed als ik het deeg uit de koelkast zet om op temperatuur te komen. en bij het bakken vormen zich nog steeds wel genoeg luchtbellen in het deeg. Of dat in een normale oven ook zou zijn weet ik niet.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  † In Memoriam † woensdag 13 april 2011 @ 10:41:36 #22
91830 MaximusTG
pi_95434237
Aha ;). Zou het dan niet handiger zijn om het deeg wat eerder in te vriezen? Zeg na 1 dag koelkast? Dan invriezen, en de dag voordat je wil gaan bakken (zeg, na het avondeten) eruit halen en in de koelkast zetten. Dan zit je deeg toch aan 2 dagen in de koelkast. Punt is namelijk dat deeg idd wel lekkerder wordt na 2/3 dagen, maar veel langer kan je het niet echt bewaren. Wat er dan gebeurt is dat het glutennetwerk compleet afbreekt, en je een soort dikke drab overhoudt. Iedereen die wel eens zuurdesem heeft gemaakt weet wel wat ik bedoel :+ . Heb nog een cultuur staan die al een paar weken niet gevoed is. Dat ziet er nu uit als een wittige dikke drab onderop, met daarbovenop een doorzichtige vloeistof :p. Binnenkort maar eens verversen.
pi_95437203
Tot op heden is 5 dagen ook nog nooit een probleem geweest :) Erg lekker zelfs, merk weinig verschil in kneed/vloeibaarbaarheid tussen 2 dagen of 5 dagen koelkast. Eindresultaat is ook weinig anders qua uiterlijk en luchtigheid. Ik heb de laatste keer overigens wel meer bloem gebruikt om te testen of dit iets uit maakt in m'n oventje (minder vochtig, meer bruine korst). Het lijtk er op dat de korst nog steeds prima luchtig wordt, en heel ietsje bruiner.

Om m'n telefoon te testen even een klein filmpje online gezet over hoe ik een pizzabodem maak

Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  † In Memoriam † woensdag 13 april 2011 @ 12:45:21 #24
91830 MaximusTG
pi_95438658
Ah, kijk, dat is mooi. Ligt natuurlijk ook aan vochtigheid deeg, hoeveelheid gist, temperatuur koelkast etc. Leuk filmpje hoor!
Persoonlijk laat ik trouwens het deeg uit het bakje zakken door het bakje op de kop te zetten, dan druk je minder lucht uit het deeg.
Vind je trouwens die twee halve pizzascheppen makkelijk? Mij lijkt het niet praktisch, je moet ze volgens mij precies tegen elkaar houden om te voorkomen dat de pizza er tussendoor zakt?

Edit: Mag ik trouwens nog wel even zeggen dat ik die pizzapassie.nl site in de OP een vreselijke spamsite vind...?

[ Bericht 12% gewijzigd door MaximusTG op 13-04-2011 12:50:41 ]
pi_95457000
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 12:45 schreef MaximusTG het volgende:

Edit: Mag ik trouwens nog wel even zeggen dat ik die pizzapassie.nl site in de OP een vreselijke spamsite vind...?
Ja, krijg er meteen de kriebels van :{

Vanavond een hele lekkere pizza gemaakt O+



Vloeken in de kerk hier, met mijn dikke bodem en veel beleg :9 Maar wat was 'ie lekker!
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  donderdag 14 april 2011 @ 11:21:57 #26
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_95483218
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 12:45 schreef MaximusTG het volgende:
..

Edit: Mag ik trouwens nog wel even zeggen dat ik die pizzapassie.nl site in de OP een vreselijke spamsite vind...?
Ik snap wat je bedoelt, maar het valt wel mee, dacht ik. Er staat een mooi overzichtje van de recepten en mijn vrouw heeft de emails gekregen op een ander (extra) emailadres, maar zo te zien uitsluitend de "pizzacursus" gekregen. :)

Maar hij mag er ook weer uit hoor. ;)
heitieh
pi_95619162
Net weer even een over(n)heerlijke lunchpizza gemaakt. Deze keer deeg, beetje olijfolie er over, beetje oregano en daar over mozarella en grana padano. Afgemaakt met een paar blaadjes basilicum. Dat is voor mij de nieuwe hit! Geen tomatensaus, maar een witte pizza. Binnenkort eens 'witte saus' maken volgens een recept van pizzamaking.com
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_95677672
Pizza van gisteren, was weer heerlijk :D

pi_95692618
Ziet er goed uit. Wat zat er op?
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_95694855
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 22:29 schreef reclamedoos het volgende:
Ziet er goed uit. Wat zat er op?
Ik zie tomaat, ui, kaas en saus..

Zat ik er dichtbij? :o
Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
Diepzinnige deepart.
pi_95695449
quote:
99s.gif Op maandag 18 april 2011 23:01 schreef deepart het volgende:

[..]

Ik zie tomaat, ui, kaas en saus..

Zat ik er dichtbij? :o
En gehakt :)
pi_95709311
Normaal rol ik het deeg uit met de deegroller ( :@ ) maar heeft iemand een goede "handleiding" voor het deeg vormen met de hand? Dat lukt mij niet zo erg :P Filmpje perhaps?
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  † In Memoriam † dinsdag 19 april 2011 @ 13:19:34 #33
91830 MaximusTG
pi_95710477
Er staat er hierboven een :p. En dit is er een van mij; niet zo heel duidelijk misschien, maar geeft wel een beeld:

pi_95714343
Leuk om te zien!
Je had alleen nog even een shot moeten toevoegen van de pizza zoals die uit de oven kwam :P. Ik ga eens kijken of ik mijn videocamera (betere kwaliteit) op een statief kan krijgen om een leuk filmpje te maken.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  † In Memoriam † dinsdag 19 april 2011 @ 15:17:22 #35
91830 MaximusTG
pi_95715194
Ja, idd, maar toen was ie al op. Filmpje heb ik hier al eens eerder gepost, toen had ik mn toppings een keer gebakken ipv rauw erop. Tegenwoordig toch maar weer rauw (behalve het vlees dan natuurlijk ;) ). Had het opgenomen door mn mobiel vast te tapen aan een lampenstandaard en dan via vnc op te nemen. Dus had wat moeite om alles goed in beeld te krijgen ;).
Maar zoals ik ze dus vorm, bovenop mn handen, kan je ook makkelijk naar een eventuele worp. Dan is het een kwestie van je handen in een denkbeeldige cirkel dezelfde kant op draaien, terwijl je ze iets omhoog beweegt. Zo 'spin' je de pizza. Maar dat is niet echt handig bij erg soepel deeg. Dat rekt te snel uit.
pi_95752340
Ik ging laatst pizzabodems maken om ze later te beleggen met tomaat-mozzarella-salade iets.
Dit kwam eruit:

Een grote luchtbel :')

Vriend besloot er creatief mee te doen:

Met fietslampjes :')
  † In Memoriam † woensdag 20 april 2011 @ 10:28:19 #37
91830 MaximusTG
pi_95752526
Haha, grappig :p. Zeker ook met de deegroller uitgerold? Want dan krijg je vaak dat er zich een laag met luchtbelletjes vormt. Dit is namelijk wel precies wat je wil als je pitabroodjes wil maken.
Volgende keer dan toch maar wat saus erop smeren, of een cirkel van bakpapier, net iets kleiner dan de pizza, en daar rijst of zo op strooien.
pi_95753696
Hm nee ik gebruik nooit de deegroller, heb het gewoon gedaan zoals ik het altijd doe, met m'n handen/knokkels.
  † In Memoriam † woensdag 20 april 2011 @ 11:11:27 #39
91830 MaximusTG
pi_95753851
Oh oke, nou dan was het dus puur het gebrek aan beleg :). Waren ze wel lekker?
pi_95753885
Jazeker, dat gelukkig wel :D
pi_95779606
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 10:22 schreef _Loki het volgende:
Ik ging laatst pizzabodems maken om ze later te beleggen met tomaat-mozzarella-salade iets.
Dit kwam eruit:
[ afbeelding ]
Een grote luchtbel :')

Vriend besloot er creatief mee te doen:
[ afbeelding ]
Met fietslampjes :')
Vet :) Dat wil ik ook wel eens maken en dan met shoarma en sla vullen! Gebeurt dat altijd als je een bodem kaal de oven in stopt? Zo nee, hoe krijg je het dan voor elkaar? :P
  † In Memoriam † maandag 25 april 2011 @ 19:55:49 #42
91830 MaximusTG
pi_95965666
Zo! Met al dat mooie weer zal er vooral gebbqd zijn? Ik heb gisteren beide dingen gecombineerd, en op een schoongemaakte stoeptegel pizza gebakken! Mn vertrouwde recept. Was beetje probeersel, en was toch de bedoeling om niet zo'n berg vlees te bakken, dus ik had ze alleen met tomatensaus en wat champignons en wat kaas belegd. Werkte perfect!
Simpele kogelbbq; luchtgaten open, goed heet gestookt met kolen en briketten. Dan tegel erop, en toen die goed heet was de deksel er niet helemaal op. Pizza erop en bakken maar! Volgende keer doe ik aluminiumfolie op de binnenkant van de deksel!
pi_95998051
Gisteren voor het eerst pizza's gebakken op mijn nieuw Big Green Egg (barbecue)























Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_96004101
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:06 schreef Drossie het volgende:
Gisteren voor het eerst pizza's gebakken op mijn nieuw Big Green Egg (barbecue)
Pizza is niet helemaal mijn ding maar :9~ hier kreeg ik honger van!
pi_96356746
Iemand een tip voor het ultieme pizza kookboek? Mag Engelstalig zijn.
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
  † In Memoriam † woensdag 4 mei 2011 @ 20:44:14 #46
91830 MaximusTG
pi_96359348
Dan zou ik je deze aanraden:
http://www.bol.com/nl/p/e(...)tml#product_overview

Alhoewel er echt een schatberg aan informatie te vinden is op fora zoals fornobravo.com / pizzamaking.com. De mensen daar zijn zo enthousiast en gedreven om het (voor hen) beste pizzarecept te vinden! Trouwens ook volop instructies om jouw BGE om te bouwen naar een nog betere pizzaoven ;). Maar daar zal je nog wel niet aan toe zijn ;).

Zelf trouwens ook weer deeg aan het maken; Gaan morgen weer minipizza's bakken aan tafel met de visite. Is echt erg leuk om te doen :).
pi_96366580
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:06 schreef Drossie het volgende:
Gisteren voor het eerst pizza's gebakken op mijn nieuw Big Green Egg (barbecue)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zomg _O_ :9~
Wat heb je in het deeg gedaan?
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_96397044
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 22:42 schreef robuust89 het volgende:

[..]

Zomg _O_ :9~
Wat heb je in het deeg gedaan?
Wat provencaalse kruiden, viel erg goed mee!
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_96706545
Nou ik heb ook weer pizzadeeg gemaakt voor vanavond, lekker laten rijzen, ruikt ie weer naar alcohol ;( Ik doe er geen suiker meer in, dat is echt wat ervoor zorgt.
Nu snel eentje gemaakt zonder suiker.
  † In Memoriam † donderdag 12 mei 2011 @ 18:25:56 #50
91830 MaximusTG
pi_96707324
Goed idee, suiker is ook nergens voor nodig! Maar ik zou dat deeg toch gewoon bakken hoor, die alcohol verdampt wel tijdens het bakken :).
  vrijdag 13 mei 2011 @ 13:24:44 #51
341713 koekjestrommel1
Geen oranjefan
pi_96747139
Zal ik ook maar eens even posten hoe ik ze maak:
-350 gram meel
-20 gram olie
-blokje gist
-2 theelepels zout
-2 theelepels suiker
-water totdat het deeg perfect is
Voor 2 bakplaten

En dan per bakplaat
-7 cent blikje tomatenpuree en scheut tomatenpuree uit en pak
-200 gram kaas
-2 uien
-kapperjes, knoflookjes en olijfen
-oregane

En dan nog wat je op je pizza wil bv salami hawaii, tonijn, spinazie, mozzarella etc.
pi_96748656
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 18:25 schreef MaximusTG het volgende:
Goed idee, suiker is ook nergens voor nodig! Maar ik zou dat deeg toch gewoon bakken hoor, die alcohol verdampt wel tijdens het bakken :).
Ik proef ook echt geen verschil tussen met of zonder suiker.
En of dat echt zo goed verdampt weet ik niet, ik had hetzelfde eens met brood, toch maar in de oven gedaan en dat was viiees :')
  † In Memoriam † vrijdag 13 mei 2011 @ 15:46:36 #53
91830 MaximusTG
pi_96752780
Hmm, dat zal dan idd niet zo lekker zijn. Vanochtend heb ik eindelijk de seedculture van mn zuurdesem (die heb ik wel bewaard hoor) weggegooid. Stond al maanden in de koelkast. Was gesplitst in een vloeistof en een vast deel. Maar ik zweer het je, rook precies naar weizenbier :p.
Van de week nog maar eens zuurdesempizza maken :).
pi_96792742
Als ik deeg voor vanavond maak, kan ik dan beter het deeg buiten de koelkast laten rijzen?
  † In Memoriam † zaterdag 14 mei 2011 @ 18:52:35 #55
91830 MaximusTG
pi_96802470
Ja :). Dan kan je het beste smiddags maken, even uurtje laten rijzen, en dan zo de koelkast in. En dan half uur/uur voor etenstijd eruit. Of precies timen voor etenstijd.
pi_96806187
Ik leg er altijd een klamme handdoek op en laat het dan in de zon rijzen.
  † In Memoriam † zaterdag 14 mei 2011 @ 21:06:06 #57
91830 MaximusTG
pi_96808274
Hmm, kan, maar is onvoorspelbaar doordat de temperatuur niet constant is.
Kijk eens op pizzamaking.com, daar staat een verzameling 'emergency doughs'
pi_96961365
hoi allemaal,
Ik ben echt dagen bezig geweest om alle topics door te kijken. Was helemaal blij met dit forum. eindelijk wat meer informatie over het zelf maken van pizza. Heel wat goede tips inmiddels opgedaan en genoten van de foto's en superjaloers op de modelpizza's die eruit komen. Ben zelf nog steeds aan het rollen met het deeg en hoop voldoende ideeen te hebben opgedaan om toch eens met mijn handen bezig te gaan. Heeft iemand nog supertips hiervoor?

Zal binnenkort eens wat foto's plaatsen. Bij een gemiddelde van 8 pizza's per week zal dat wel een keer moeten lukken.
  † In Memoriam † dinsdag 17 mei 2011 @ 21:39:36 #59
91830 MaximusTG
pi_96962721
Wat betreft met de hand vormen; Gebruik tips van hier om echt goed gekneed deeg te maken, met genoeg vocht. Dan zul je zien dat je deeg makkelijk rekbaar is. En door het goed ontwikkelde glutennetwerk kan het ook heel dun worden. Als je deeg daar aan voldoet dan gaat het vormen vanzelf; beetje bloem op je werkblad, goed wat op je handen, vooral de rug van je handen. Dan het deeg pakken, beetje uitdrukken. Rand aanbrengen door met je vingers rond te gaan en licht te drukken. Keertje omdraaien en nogmaals hetzelfde. Deegschijf op rug van je vingers/handen en uit elkaar bewegen terwijl je de schijf rond draait. Zonodig opnieuw handen bebloemen.
Hoop dat je er wat aan hebt. Kwestie van oefenen. Blijft lastig dit in woorden uit te leggen ;).
pi_96964790
Je poging is in ieder geval heel goed. Ik ga morgenmiddag eens een poging wagen met je tips. Bedankt in elk geval. Als ik het aandurf zal ik het resultaat posten :-)
  † In Memoriam † dinsdag 17 mei 2011 @ 22:46:33 #61
91830 MaximusTG
pi_96967639
Haha, nou, succes dan maar :). Ben benieuwd naar de fotos
pi_97000185
Ik heb ook wat minder zware pizzabodems in de vriezer liggen, die ik bewust met de deegroller uitrol. Bedoeld als lunchpizza, dan wil ik juist niet een dikke rand. Kan ik toch niet op.
Nothing fancy, pizza Hawaii, qua werk en eenvoud het equivalent van een ouderwetse tosti.
  † In Memoriam † woensdag 18 mei 2011 @ 20:40:27 #63
91830 MaximusTG
pi_97005286
Maar wel of niet uitrollen zorgt toch niet voor minder deeg in de rand? Bij mij komt een dikke rand door luchtbellen. Verder ziet ie er lekker uit hoor. Cracker style heet dat volgens mij.
pi_97006425
Ja, crackerstyle dekt de lading erg goed. Voor het uitrollen manipuleer je natuurlijk met de hand. Let wel, ik ben ook een voorstander van met de hand vormen. Of een combinatie. En bij een ietwat mislukt deeg dat niet met de hand wil, kun je de zaak vaak nog redden me de deegroller.
  donderdag 19 mei 2011 @ 11:22:05 #65
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_97024429
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 18:32 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Pizza van gisteren, was weer heerlijk :D

[ afbeelding ]
Ben ik de enige hier die denkt dat dat vleesch ietwat aangebrand is (zwart)
pi_97051461
Ik gebruik zelf ook al een jaar een combinatie van met de hand (verticaal) vormen en uitrollen daarna. Had woensdag een poging willen wagen om het helemaal met de hand te doen, maar was helaas zo moe, dat ik geen puf had om er meer moeite voor te doen, zeker niet met vijf pizza's. Wel staat voor mijn verjaardag over een paar weken een hele mooie bestron pizza-oven te wachten. Voor die tijd ga ik zeker een poging wagen gecombineerd met het bakken op een steen in de oven (die had ik inmiddels wel). Het resultaat zal ik zeker posten. Ik werk zelf trouwens met een deegrecept van Jamie Oliver met de volgende ingredienten:
7 g gist
100 g italiaanse bloem
400 g tarwebloem (meestal die van Euroshopper)
halve el rietsuiker
halve el zout
285 ml water.
Dat recept bevalt me tot nu toe goed, ik laat het altijd door de broodbakmachine kneden. Maar misschien dat dat deeg zich niet zo goed leent voor met de hand vormen? Ik ga in ieder geval een van jullie recepten proberen.
  † In Memoriam † vrijdag 20 mei 2011 @ 09:41:15 #67
91830 MaximusTG
pi_97064320
Bij je huidige recept zit je op een hydratatiepercentage van 285/(400+100) = 57%. Vaak zitten pizzadeegrecepten hoger, rond de 65%. Dat zou voor jou 325 ml water betekenen. Probeer dat gewoon eens, beetje meer water erbij. Maakt verder niet uit als je toch de bbm laat kneden. Je kunt ook nog een rustperiode invoegen, na het mengen van de ingredienten en voor het kneden. Ik denk dat je deeg dan veel makkelijker met de hand te vormen wordt (maar wel iets plakkeriger).
  zaterdag 21 mei 2011 @ 16:20:41 #68
82217 Kwyjibo
Apeldoorner
pi_97120704
Zie hier mijn eerste poging om een pan pizza te maken:




Ik heb een recept gebruikt dat volgens de website van Pizza Hut is. http://www.thatsmyhome.com/venettos/pizza/pizza-hut-pizza.htm Pizza smaakte opzich goed, alleen de volgende keer moet ik wat meer kruiden en kaas gebruiken.
pi_97221899
Dank voor de tip Maximus. Ik hoop dat ik deze week wat meer aandacht er aan kan geven. Meestal eten we op woensdag pizza, maar vermoedelijk moet ik deze woensdag werken toch. Misschien komend weekend zondag maar eens een poging wagen. Er zal vast wel iemand zijn die hem graag wil opeten (en anders ik zelf wel :-)) Het zijn hier wel enorme pizzaliefhebbers, dus wat dat betreft is het meestal geen probleem. Ik beloof echt dat ik de resultaten zal laten zien.
pi_97222449
@Kwijibo: kaas zat volgens mij. Maar onze mozzarella is flauw. Misschien wat andere kazen erbij? Geraspte Old Amsterdam of Parmesan fleurt hem wel weer op.

(of gorgonzola, of feta, voor nog meer pit. Hij ziet er verder best OK uit. Ik zou hem niet afslaan)

[ Bericht 26% gewijzigd door Yvesss op 23-05-2011 21:49:15 ]
  maandag 23 mei 2011 @ 21:55:17 #71
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_97223796
Ik ga zondag ook maar eens een pizza maken. *O*
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_97224210
En, omdat het toch een op Amerikaanse leest gestoelde pizza is, kun je best wat verder gaan. Spicey chicken erop, kidneybonen, TexMex kruiden. Ik keur dat absoluut niet af. Kan zelfs erg lekker zijn. Laat de Italianen het uitzoeken met hun vera pizza napoletana. Dat hier nastreven lukt je nooit voor 100%. Gun jezelf daarom wat meer vrijheid.
pi_97231351
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 11:22 schreef RickoKun het volgende:

[..]

Ben ik de enige hier die denkt dat dat vleesch ietwat aangebrand is (zwart)
Het vlees niet, de uien had ik eerst wat voorgebakken in een pannetje om het meeste vocht er uit te halen, maar dat heb ik iets te grondig gedaan waardoor ze in de oven een beetje zwart geblakerd waren.
pi_97231789
Dat had ik al gezien. Niets zwartgeblakerd. Mag trouwens best, wat luchtbellen zwartgeblakerd. Niet te laf met de pizza. Die eet je dan gewoon niet op. Het is geen Oud-Hollandsche drege pannenkoek.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 13:36:02 #75
82217 Kwyjibo
Apeldoorner
pi_97244907
@Yvesss dankjewel voor je replies! Volgende keer inderdaad een kaas met meer smaak gebruiken. Ben al tijdje op zoek naar amerikaanse kazen zoals Monterey Jack cheese, maar nog niet kunnen vinden. Weet jij toevallig een adresje?
Italiaanse pizza of amerikaanse pizza, beide jammie en altijd welkom in huize Kwyjibo. ^O^
pi_97246646
Hier: http://www.passionforchee(...)merika&getcheese=273
Moet je wel voor naar A'dam, ze bezorgen geloof ik niet. De prijs zie ik ook niet 123. Wellicht zijn er andere kaaswebshops. Het googled niet zo rap op mijn foon.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 14:45:16 #77
82217 Kwyjibo
Apeldoorner
pi_97247264
Thnx voor je snelle reactie! Ik had zelf ook al gegoogled maar kon niet zo een twee drie wat vinden.
  † In Memoriam † woensdag 25 mei 2011 @ 11:47:19 #78
91830 MaximusTG
pi_97287655
Ik ga vanavond voor een volkoren (deels) pizza met een witte saus :). Een keer wat anders dan normaal! Ben erg benieuwd. De witte saus is op basis van een roux, met melk (soort besciamella dus) met zout, peper, knoflook en parmezaanse kaas. Denk dat ik er dan nog wat mozzarella op doe met ham, champignons, pijnboompitten.
  † In Memoriam † woensdag 25 mei 2011 @ 18:09:36 #79
91830 MaximusTG
pi_97303339
En dit is em geworden. Erg lekker!

pi_97303503
Wah die ziet er geniaal uit!
pi_97305845
damn, nice looking pizza _O_
  † In Memoriam † woensdag 25 mei 2011 @ 20:18:37 #82
91830 MaximusTG
pi_97309795
Thanks! Had dus mengsel volkoren meel en bloem + zout, gist en 80% van het totale gewicht in meel en bloem aan water. 10 minuten autolyse, 8 minuten kneden met deeghaken. Uurtje rijzen, in twee stukken en in koelkast tot half uur voor het bakken, zal zon 5 uur geweest zijn.
Saus is twee eetl. boter + 3 eetl. bloem (roux), 250 ml volle melk. Zout, peper en knoflookpoeder erdoor. Wat geraspte parmezaan + geraspte goudse erdoor.
Deeg gevormd, saus erop, kort in de oven. Daarna ham erop, champignons mozzarella en pijnboompitten (geroosterde). In de oven tot mozzarella begon te bruinen.
Had er salade van rucola, cherrytomaatjes en komkommer bij.
  maandag 30 mei 2011 @ 20:49:22 #83
66083 Platina
78th Element
pi_97511509
Heb hopelijk van het weekend eindelijk eens tijd (en zin :P) om pizza's te gaan bakken. Nu zat ik te denken aan een pizza met zalmsnippers erop. Nu wou ik daarvoor diepgevroren zalm gebruiken. Maar die kan ik beter zeker eerst ontdooien of moet ik die nog eerst aanbakken zelfs? (is die zalm van de aldi in de kartonnen pakken).

Iemand?
pi_97530951
Vanavond pizza! O+

Deze keer met verse gist O+

Vraag: normaal bak ik pizza's zo: bakplaat invetten met olijfolie, deeg in vormen, beleggen en dan in de oven.
Kan ik betere resultaten bereiken door de olie weg te laten, en bv grof gemalen meel op de plaat te strooien? Of perhaps eerst olie, dan grof meel, dan blijft het beter verdeeld. Plaat is van RVS.
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2011 @ 10:08:43 #85
91830 MaximusTG
pi_97531067
Zou er gewoon wat bakpapier op doen. Wordt het niet zo'n drassige bende met die olie..
pi_97531319
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 10:08 schreef MaximusTG het volgende:
Zou er gewoon wat bakpapier op doen. Wordt het niet zo'n drassige bende met die olie..
Ook een keer gedaan. Dan word de onderkant juist zompig, en is het bakpapier met moeite te scheiden van het deeg.

Drassig niet trouwens, het is meer een film van olie
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2011 @ 10:30:32 #87
91830 MaximusTG
pi_97531601
Tja, je zou het dan ook nog zonder olie kunnen proberen, maar ik ben bang dat je de pizza dan niet los krijgt. Maar ik neem even aan dat je koude bakplaten bedoelt? Je kan ook de oven heel heet stoken, met bakplaat erin, en dan de pizza op bakpapier daarop laten glijden. Dat zal wel schelen denk ik. Of idd met alleen wat griesmeel/maismeel erop.

Edit: Hier gaat vanavond een van de (of misschien wel alletwee) van de bodems die ik een tijd terug heb ingevroren de oven in :). Zijn met alleen tomatensaus voorgebakken. Straks nog lekker wat salami, ui, paprika erop en wat mozzarella.

[ Bericht 33% gewijzigd door MaximusTG op 31-05-2011 14:03:45 ]
pi_97542100
Dan vraag ik me ook af; wat is de beste bewaarmethode? Ingeolied bakje of bebloemd bakje? En met rijzen?
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2011 @ 15:44:00 #89
91830 MaximusTG
pi_97543067
Bewaarmethode? Van het deeg bedoel je? In dat geval olie. Als je je bakje een beetje met olijfolie insmeert dan laat je deeg heel makkelijk los. Bloem zal sneller 'opgenomen' worden in het bestaande deeg door extra vocht dat door condens zal vormen. En dan plakt het alsnog.
Bij de manier waarop ik deeg maak, verdeel ik het vrij snel na het kneden in porties per pizza, bol dat op en doe het in individuele geoliede bakjes. En die gaan dan de koelkast in voor minimaal 1 dag. Maar als je een grote bol buiten de koelkast laat rijzen ('bulk rise') dan maakt het niet zoveel uit, je moet het dan immers toch nog een keer in stukken snijden. Een beetje olie kan dan ook prima hoor, maar heeft niet veel toegevoegde waarde. Zo'n siliconen spatel is dan trouwens wel handig om het deeg eruit te halen zonder al te veel verlies. Wel altijd goed afdekken. Ik gebruik meestal of een afsluitbare bak of wat huishoudfolie.
pi_97547941
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 15:44 schreef MaximusTG het volgende:
Bewaarmethode? Van het deeg bedoel je? In dat geval olie. Als je je bakje een beetje met olijfolie insmeert dan laat je deeg heel makkelijk los. Bloem zal sneller 'opgenomen' worden in het bestaande deeg door extra vocht dat door condens zal vormen. En dan plakt het alsnog.
Bij de manier waarop ik deeg maak, verdeel ik het vrij snel na het kneden in porties per pizza, bol dat op en doe het in individuele geoliede bakjes. En die gaan dan de koelkast in voor minimaal 1 dag. Maar als je een grote bol buiten de koelkast laat rijzen ('bulk rise') dan maakt het niet zoveel uit, je moet het dan immers toch nog een keer in stukken snijden. Een beetje olie kan dan ook prima hoor, maar heeft niet veel toegevoegde waarde. Zo'n siliconen spatel is dan trouwens wel handig om het deeg eruit te halen zonder al te veel verlies. Wel altijd goed afdekken. Ik gebruik meestal of een afsluitbare bak of wat huishoudfolie.
Aha, dank! Ik dacht dat het gebruik van olie de eigenschappen van het deeg nadelig kan beïnvloeden, vandaar :P
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2011 @ 17:29:05 #91
91830 MaximusTG
pi_97548096
Nee hoor, tenminste, als je er geen liters van in je bakje doet :P. Wat erg handig is, is een simpel plantenspuitje vullen met olijfolie. Die verkopen ze trouwens ook gewoon los, spuitjes met olie.
Tis alleen wel zo dat volgens de puristen 'la vera pizza napoletana' geen olijfolie IN het deeg mag hebben. Ze doen er juist wel weer wat op.
Mn 'diepvriespizza' zit in de oven. Zometeen een uitgebreid fotoverslag :P.
pi_97548220
Hier ook een creatie in de oven. Deeg is wat zachter en elastischer dan ik het normaal heb, dus ben benieuwd!
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2011 @ 17:57:43 #93
91830 MaximusTG
pi_97549061
Succes! Smaakte heerlijk! Had de paprika vooraf gemengd met wat sambal, omdat ik er normaal rode peper op doe, maar die was ik vergeten.

Foto's:







klikbaar!

[ Bericht 4% gewijzigd door MaximusTG op 31-05-2011 18:02:49 ]
  vrijdag 3 juni 2011 @ 14:47:18 #94
66083 Platina
78th Element
pi_97657789
Doe jij altijd bloem op de rand voordat je em in de oven doet of hoe krijg je dat?
  † In Memoriam † vrijdag 3 juni 2011 @ 17:02:34 #95
91830 MaximusTG
pi_97662649
Nee, ik bebloem altijd het werkblad met bloem als ik em vorm. Daar blijft ook altijd wat van aan de rand zitten..
Vanavond weer pizza!
  † In Memoriam † maandag 6 juni 2011 @ 13:35:25 #96
91830 MaximusTG
pi_97783155
Ze waren weer erg lekker afgelopen vrijdag! Ik had vrij, en zat al een tijdje in mn hoofd met het idee om de KettlePizza opzetstuk voor de Weber, na te bouwen. (http://kettlepizza.com)
We hadden een simpele bouwmarkt kogelbbq staan, maar ik zag niet waarom het daarmee niet zou kunnen! Dus ik naar de bouwmarkt. Helaas hadden ze daar geen stukken plaatstaal, alleen dun aluminium. Maar goed dacht ik, het was toch de bbq van mn ouders, en ze hebben niet veel gereedschap, dus dan is aluminium beter te vormen. Meegenomen dus, en toen heb ik er dit van gebouwd:





Met een goed schoongemaakte stoeptegel (heeft overigens nooit dienst gedaan als stoep) als 'pizzasteen'. Kolenstarter vol met kolen, zodra die heet waren op het kolenrooster gedaan, rooster er boven met tegel, aluminium ding erop, en deksel erop. Steen werd al gauw erg heet, en de lucht erboven ook. Pizza's helaas geen foto's van. Waren erg lekker, maar werden niet heel erg bruin. Meeste warmte zat onder de steen. Misschien de volgende keer wat hout erop, langs de rand, zoals in het kettlepizza filmpje. Wel leuk experimentje :).
  dinsdag 7 juni 2011 @ 17:05:28 #97
66083 Platina
78th Element
pi_97844905
Zondag zelf weer eens pizza's gemaakt. Recept was een combinatie van de 2 recepten in de OP (vooral leentjebuur gespeeld bij MaximusTG ;) ) en van een pizzasite.

Bodem:
500 gram bloem (350 gram Tipo 00 en 150 gram normale)
325 ml water
30 gram bakkersgist
11 gram zout
theelepel suiker
scheutje olijfolie

Meng de gist, het suiker en 150 ml van het water en laat dit 15 minuten staan. Meng ondertussen de overige bloem, zout en water. Mix het geheel totdat je een homogene massa krijgt en zet het 20 minuten afgedekt in de koelkast. Vervolgens scheutje olijfolie erbij en kneden op de laagste stand en weer 20 minuten afdekken in de koelkast. Vervolgens bolletjes kneden en deze in met olijfolie ingevatte bakjes stoppen. Dek deze bakken af met een natte vaatdoek en laat het geheel minimaal 2 uur bij kamertemperatuur rusten. Hierna je tafel bebloemen en de bolletjes eerst handmatig platdrukken en vervolgens voorzichtig uitrollen met een deegroller. Leg ze dan op bakpapier en rol ze nog meer uit (als je ze niet op bakpapier legt zijn ze laterna lastig te verplaatsen). De rand overigens een beetje dubbelvouwen (voor de look), ik heb deze ook nog extra ingesmeerd met olijfolie vlak voor het bakken.

Saus:
6 Trostomaten
2 blikjes tomatenpuree
200 gram tomatenpasta/puree (pomodori)
Italiaanse kruiden
Paprikapoeder
Peper en zout (duh)
Sambal
Olijfolie

De saus heb ik ter plekke verzonnen. Ik had een aangebroken pak met tomatenpasta/puree (pomodori) hier zat nog circa 200 gram in. Vervolgens heb ik er 6 trostomaatjes bij gedaan (zonder het binnenste) en 2 potjes tomatenpuree (die goedkope krengen). Toen een grote halve ui die ik tesamen met 2 teentjes knoflook had gefruit erbij en daarna wat oregano, rozemarijn, tijm, peterselie en basilicum erbij en uiteraard ook wat peper en zout. Voor de liefhebbers van pittig: ik heb er nog wat sambal bijgedaan. Toen nog wat paprikapoeder en olijfolie erbij en het geheel heb ik gemixt. Het resultaat was een ferme saus met een karakteristieke smaak. Vind je de saus niet sterk genoeg dan kun je nog wat kruiden aan toevoegen. Let op: de saus smaakt als je hem proeft misschien pittig (door de sambal) maar dit proef je niet meer wanneer deze op de pizza zit!

Toppings:
Eigen keuze!

Erg lekker vond ik de pizza waar ik edelsalami (van de Aldi), chorizo (klein formaat van stegeman meen ik) en spaanse pepertjes op had gedaan. Gewoon geraspte kaas voldoet maar voor wat extra smaak zou ik mozzarella eraan toevoegen!

Opmerkingen:
Ík heb de pizza's in een heteluchtoven op 285 graden gebakken. Dit kan ik echter niet aanbevelen omdat de bodems zo iets te krokant werden. Helaas heb ik niet de beschikking over een pizzaoven of steen.
Zorg dat het deeg overal even dik is (behalve de rand) anders kan het op sommige plekken nog ongaar zijn.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze tweede serieuze poging. Wel heb ik nog erg veel bloem toe moeten voegen tijdens het vormen voor de grote rijsstap. Het deeg was namelijk erg plakkerig! Ik ga het de volgende keer proberen met een waterpercentage van 50-55% ipv 65%
pi_97845539
-edit-

[ Bericht 99% gewijzigd door MissHobje op 07-06-2011 20:11:12 (niet nodig) ]
  † In Memoriam † dinsdag 7 juni 2011 @ 17:37:12 #99
91830 MaximusTG
pi_97846210
@Platina: Leuk he, pizzabakken? Heb je het filmpje over deeg opbollen in de OP al bekeken? Want het is echt prima mogelijk om bolletjes te maken met zulk 'nat' deeg. Heb je maar een beetje bloem nodig. Eventueel kan je je handen met olijfolie insmeren, dat helpt ook al weer wat. Het is wel lastiger om dat soort deeg uit te rollen ja. Nog foto's gemaakt?

@Om_nomnom: Dus... nou vooruit, ik zal nooit meer posten, omdat je het zo lief vraagt.. :{w
  dinsdag 7 juni 2011 @ 18:15:39 #100
66083 Platina
78th Element
pi_97847682
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 17:37 schreef MaximusTG het volgende:
@Platina: Leuk he, pizzabakken? Heb je het filmpje over deeg opbollen in de OP al bekeken? Want het is echt prima mogelijk om bolletjes te maken met zulk 'nat' deeg. Heb je maar een beetje bloem nodig. Eventueel kan je je handen met olijfolie insmeren, dat helpt ook al weer wat. Het is wel lastiger om dat soort deeg uit te rollen ja. Nog foto's gemaakt?

@Om_nomnom: Dus... nou vooruit, ik zal nooit meer posten, omdat je het zo lief vraagt.. :{w
Nee geen foto's, dan word ik hier voor gek verklaard en vind het zelf ook een beetje raar om er foto's van te nemen :P
Ik heb dat filmpje bekeken en ook zo geprobeerd de balletjes de vormen. Maar het deeg was echt te nat en was net zo plakkerig als kauwgum. Misschien heb ik wel niet goede gekeken op de maatbeker haha.
Pizza's maken is iig wel erg leuk (en veel lekkerder dan bij de pizzaboer!)
  † In Memoriam † dinsdag 7 juni 2011 @ 18:58:16 #101
91830 MaximusTG
pi_97850024
Haha, ach ja, mn vriendin kijkt ook wel eens raar als ik weer overal foto's van loop te maken :P. Zeg altijd maar dat het is om later objectief de pizza's te kunnen vergelijken :+.
Tip voor de maatbeker: koop een goede weegschaal (digitaal) en weeg het water ook af!
pi_97850340
zie maar weinig lekkere pizza's :@
pi_97860819
Ah, je hebt ervan meegeproefd? Mooi en lekker zijn niet per definitie hetzelfde. Juist knullig ogende telefoonfoto-pizza's kunnen eigenlijk prima te pruimen zijn. Goed ogende commerciële pizza's van niet Italiaanse uitbaters zijn dan vaak weer niet te vreten. Wat bedoel je eigenlijk?
  dinsdag 7 juni 2011 @ 21:51:16 #104
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_97861159
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 21:47 schreef Yvesss het volgende:
Ah, je hebt ervan meegeproefd? Mooi en lekker zijn niet per definitie hetzelfde. Juist knullig ogende telefoonfoto-pizza's kunnen eigenlijk prima te pruimen zijn. Goed ogende commerciële pizza's van niet Italiaanse uitbaters zijn dan vaak weer niet te vreten. Wat bedoel je eigenlijk?
Inderdaad, die van da michele zien er ook neit bijzonder uit maar zijn echt heel lekker!
pi_97861235
Waarvan Akte. Ook al ken ik die hele tent niet.
Kutfoto's? heb ik ook. Neem deze, uit de losse pols.
5 minuutjes werk, maar toch lekker. (als je van Napoletana houdt)


[ Bericht 70% gewijzigd door Yvesss op 07-06-2011 22:30:08 ]
  † In Memoriam † dinsdag 7 juni 2011 @ 22:28:52 #106
91830 MaximusTG
pi_97863860
Ach joh, niet teveel op reageren Yvesss; Om_nomnom en kort zitten hier gewoon een beetje trollen. Gewoon jaloers dat ze het zelf niet kunnen ;).
pi_97864133
Zijn wss matties. Zitten allebei een beetje in het honderd-pushups-forumgebied. Kan ik dit zelf deleten?
pi_97892119
Van de week 2 pizza's gebakken in mijn nieuwe ferrari oventje. Ze waren erg lekker, maar wat ik gemerkt heb is dat er een enorm verschil zat tussen de 2 pizza's.
De eerste was lekker, maar de 2e was veeeeel lekkerder ( bodem), aangezien het deeg toen op kamertemperatuur was gekomen. We delen de pizza's altijd, anders zit je zo alleen te eten, dus vandaar dat het deeg nog op aanrecht stond.
En wat me opviel, ik vond het deeg erg droog, terwijl ik dus het recept nr 1 uit de OP gebruik. Kan het zo zijn dat het ene bloem meer water nodig heeft dan het andere? Ik moest bodem echt rollen met deegroller namelijk.
pi_97892437
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 22:32 schreef Yvesss het volgende:
Zijn wss matties. Zitten allebei een beetje in het honderd-pushups-forumgebied. Kan ik dit zelf deleten?
wtf? :') definieer honderd-pushups-forumgebied?

Maar als er iets niet lekker uit ziet, smaakt het ook niet lekker, ook al is dat 100% psychologisch. Waarom denk je dat koks worden afgekeurd op hun presentatie?
  † In Memoriam † woensdag 8 juni 2011 @ 17:14:54 #110
91830 MaximusTG
pi_97893830
Och, wat een onzin, er staan hier genoeg lekkere pizza's. Dat de foto's ze niet altijd eer aandoen is gewoon omdat het best moeilijk is om mooie foto's te maken van eten. In het echt ziet het er ook bijna altijd beter uit. Maar goed, post dan eens een foto van je eigen pizza?
  woensdag 8 juni 2011 @ 17:17:21 #111
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_97893946
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 16:42 schreef kort het volgende:

[..]

wtf? :') definieer honderd-pushups-forumgebied?

Maar als er iets niet lekker uit ziet, smaakt het ook niet lekker, ook al is dat 100% psychologisch. Waarom denk je dat koks worden afgekeurd op hun presentatie?
Nu wordt ik wel erg nieuwsgierig naar je eigen foto's :Y
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_97913678
En als je het een keer zonder deeg wilt...

http://lxrcuisine.wonderh(...)thout-dough-0127401/

(Moet je wel weer de apparatuur voor hebben }:| )
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_97914515
quote:
10s.gif Op woensdag 8 juni 2011 22:38 schreef robuust89 het volgende:
En als je het een keer zonder deeg wilt...

http://lxrcuisine.wonderh(...)thout-dough-0127401/

(Moet je wel weer de apparatuur voor hebben }:| )
Nou ja weet niet ik denk dat je met gewoon apparatuur het best goed kunt nabootsen.
  † In Memoriam † donderdag 9 juni 2011 @ 10:33:24 #114
91830 MaximusTG
pi_97928322
Ziet er grappig uit robuust89! Moet je toch inderdaad ook wel kunnen doen met bv een grove rasp? Lijkt een beetje op rösti. Maar dan luchtiger, en met de kaas er pas later bij.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 09:08:48 #115
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_97970387
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 16:42 schreef kort het volgende:

[..]

wtf? :') definieer honderd-pushups-forumgebied?

Maar als er iets niet lekker uit ziet, smaakt het ook niet lekker, ook al is dat 100% psychologisch. Waarom denk je dat koks worden afgekeurd op hun presentatie?
Dus jij lust geen snert, boerenkoolstampot, stoofpot etc?
  vrijdag 10 juni 2011 @ 09:11:34 #116
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_97970460
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 17:14 schreef MaximusTG het volgende:
Och, wat een onzin, er staan hier genoeg lekkere pizza's. Dat de foto's ze niet altijd eer aandoen is gewoon omdat het best moeilijk is om mooie foto's te maken van eten. In het echt ziet het er ook bijna altijd beter uit. Maar goed, post dan eens een foto van je eigen pizza?
Foto's maken van eten is sowieso moeilijk want ik heb altijd veel te veel trek. Ik moet mezelf echt dwingen om een foto te maken inplaats van aanvallen. :P
pi_97981752
Aan het watertanden ... binnenkort maar eens een pizzasteen scoren, alleen jammer dat we niet zo'n grote oven hebben.
pi_98196342
hmmm pizza!

Ik heb enkele vraagjes
1) hoe nodig is een pizzasteen? Heb zelf een kleine oven (kan wel goed warm).
2) Kan ik het deeg ook invriezen?
3) Kan ik de tomatensaus ook lang bewaren?
4) Is het mogelijk om de basis pizza (deeg + saus) al te maken, en te bewaren, zodat wanneer ik thuis kom van sporten alleen de topping erop hoef t gooien en in de oven te doen?

Heb dit topic snel gelezen, geloof niet dat het er in staat.
Excuses als ik er overheen heb gelezen!
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_98197431
1) Tsja.. wat is nodig? Probeer het eerst eens zonder pizzasteen, als je dan denkt dat je regelmatig pizza's gaat maken kan je er altijd nog een aanschaffen. Het geeft wel betere pizza's, maar ook zonder steen kan je best pizza maken.
2) Ja, deeg invriezen kan prima.
3) Ja, ook invriezen, in kleine porties in bakjes/zakjes, gaat heel goed.
4) Lijkt me niet, althans, ik zou niet weten hoe. Gaat erg uitdrogen, lijkt me. Misschien met eerst voorbakken ofzo, maar dat is ten eerste weer extra werk en ten tweede geen idee of het dan wel lukt. Proberen kan natuurlijk altijd :)

En dit deel heeft nog acht voorgangers, daar is bovenstaande uitgebreid besproken. Maar geen punt om het nog een keer te herhalen.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_98198427
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 12:54 schreef Naamah het volgende:
1) Tsja.. wat is nodig? Probeer het eerst eens zonder pizzasteen, als je dan denkt dat je regelmatig pizza's gaat maken kan je er altijd nog een aanschaffen. Het geeft wel betere pizza's, maar ook zonder steen kan je best pizza maken.
2) Ja, deeg invriezen kan prima.
3) Ja, ook invriezen, in kleine porties in bakjes/zakjes, gaat heel goed.
4) Lijkt me niet, althans, ik zou niet weten hoe. Gaat erg uitdrogen, lijkt me. Misschien met eerst voorbakken ofzo, maar dat is ten eerste weer extra werk en ten tweede geen idee of het dan wel lukt. Proberen kan natuurlijk altijd :)

En dit deel heeft nog acht voorgangers, daar is bovenstaande uitgebreid besproken. Maar geen punt om het nog een keer te herhalen.
Dank, ga vh weekend dan maar eens aan de slag!
Hoe ontdooi het deeg het beste dan btw?
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_98198882
Daar ben ik ook nog niet helemaal uit, wil ik nog wat in uitproberen. Ik vries het nu als bolletje in na het rijzen en ontdooi het dan in de koelkast, of gewoon buiten de koelkast als ik het sneller nodig heb.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_98201668
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:29 schreef Naamah het volgende:
Daar ben ik ook nog niet helemaal uit, wil ik nog wat in uitproberen. Ik vries het nu als bolletje in na het rijzen en ontdooi het dan in de koelkast, of gewoon buiten de koelkast als ik het sneller nodig heb.
Met mijn beperkte kennis van koken kan ik toch wel concluderen dat het laten in ontdooien in de magnetron niet gaat werken? Of heeft het dan al genoeg gerijzd?
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_98202560
Ik zou zeggen, probeer het! Ik zou het namelijk niet weten. Het ontdooid wel vrij snel hoor. Als je het in een waterdicht zakje doet, kan je het ook nog in koud/lauw water laten ontdooien, dan is het echt binnen een half uurtje wel ontdooid.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_98239133
Maar hier ook even geregistreerd. Beetje aangestoken door MaximusTG op GoT. Van de week gelijk een Bestron DLD9070 gehaald die vanavond ingewijd gaat worden. Gisteravond het deeg gemaakt, 2 bollen liggen klaar voor vanavond en 2 bollen heb ik de vriezer in gegooid. Ontdooien gewoon op tijd eruit halen en op kamer temp laten komen.
  † In Memoriam † donderdag 16 juni 2011 @ 10:12:32 #125
91830 MaximusTG
pi_98239336
Whaha _O- , voel me een soort Jepizza getuige nu :P. Ben benieuwd naar je ervaringen met je Bestron. Maak wat foto's ;).

Nog over die magnetron trouwens van mister_popcorn; Dat gaat natuurlijk niet werken, dan maak je de gist natuurlijk hartstikke dood.
Eerder in dit topic staan wat foto's van mn ingevroren voorgebakken pizza, met alleen tomatensaus dus voorgebakken en daarna bevroren belegd en afgebakken.
pi_98239473
Ja, was vorig jaar ook al een beetje aan het uitproberen in mijn "gewone" oven. En het pizza topic hier is wat uitgebreider dan op GoT. Dus hier maar een beetje mee lezen enzo. Camera zal ik klaarleggen vanavond :P
  † In Memoriam † donderdag 16 juni 2011 @ 10:39:59 #127
91830 MaximusTG
pi_98240179
Ja, op CUL na is het niveau op Fok! een stuk lager dan op GoT, maar op het gebied van eten/koken is het op GoT echt dieptriest.. vooral dat Epic Meal Time topic in de HK.. :'(
pi_98240410
Haha idd, zag die foto's en ging bijna over mijn nek. Echt te ranzig!

Maak je nog weleens bodems op de manier zoals je beschreef in je eerste post op GoT. Koud water recept? Die heb ik ook ooit eens gemaakt en was ook goed te eten.
  † In Memoriam † donderdag 16 juni 2011 @ 10:55:00 #129
91830 MaximusTG
pi_98240689
Hmm, ja, ik gebruik nog steeds ijskoud water voor het recept dat in mn sig staat. Weet niet of dat recept nog veel verschilde van die in mn sig. Moet ik nog steeds een keer toevoegen aan het recept. Het maakt niet -heel- veel uit, maar het vertraagt de gisting wel, zodat je het deeg langer in de koelkast kan bewaren.
pi_98287126
Morgenavond ga ik pizza's serveren op een verjaardag, is het mogelijk om de pizza's al dan niet met beleg alvast voor te bakken, bijvoorbeeld de helft van de baktijd, tot de bodem gaar is? Dan hoef ik ze alleen nog maar bruin te bakken.
  vrijdag 17 juni 2011 @ 11:54:25 #131
296595 foodlover
live and learn
pi_98287698
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 11:36 schreef Ikmoestlachen het volgende:
Morgenavond ga ik pizza's serveren op een verjaardag, is het mogelijk om de pizza's al dan niet met beleg alvast voor te bakken, bijvoorbeeld de helft van de baktijd, tot de bodem gaar is? Dan hoef ik ze alleen nog maar bruin te bakken.
Ik zou ze niet voorbakken, maar zorgen voor een dunne bodem en niet al te veel beleg zodat de tijd in de oven niet al te lang is en er echt een vierkant (bakplaat) van maken, gewoon kleine stukjes snijden als ie klaar is.

Oven goed heet stoken (hoogste stand) en dan de pizza op de onderste richel op een bakplaat bekleed met bakpapier bakken, moet lukken! Succes!
pi_98288852
Zo. Gisteravond 3 pizza's gebakken. Kreeg er een eter bij dus moest een iets dunnere bodem maken dan gepland. Moet zeggen dat dat helemaal NIET erg was. Echt heerlijk zo' n bodem van een steen. Foto's staan op mijn iPhone en heb geen kabel bij me dus kan nog niets laten zien. Had iets meer deeg moeten gebruiken voor de rand zodat deze iets dikker werd. Volgende keer ook wat meer aandacht besteden aan de saus want die was wat flauw/flets. De Bestron bakt wel goed. Mooie donkere stippen onder de bodem. Dit ga ik iig vaker doen! :P
pi_98290074
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 11:54 schreef foodlover het volgende:

[..]

Ik zou ze niet voorbakken, maar zorgen voor een dunne bodem en niet al te veel beleg zodat de tijd in de oven niet al te lang is en er echt een vierkant (bakplaat) van maken, gewoon kleine stukjes snijden als ie klaar is.

Oven goed heet stoken (hoogste stand) en dan de pizza op de onderste richel op een bakplaat bekleed met bakpapier bakken, moet lukken! Succes!
Punt is dat ik liever alles van tevoren maak, als ik die dag zelf nog twee pizza's moet gaan maken naast alle andere gerechten, kom ik in tijdnood ;) Ik lees bijvoorbeeld op http://passie.horeca.nl/c(...)n_en_voorbakken.html dat het wel degelijk kan, maar of het ook te eten is... De pizza's hoeven trouwens niet warm geserveerd te worden, kan ik ze vandaag bakken en dan tot morgen in de koelkast bewaren?
  † In Memoriam † vrijdag 17 juni 2011 @ 13:33:15 #134
91830 MaximusTG
pi_98291118
Zeker, kan prima hoor. Zou voorbakken met alleen tomatensaus. Verpakken in aluminium folie, koelkast en dag erop beleggen en afdekken.
pi_98309300
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 13:33 schreef MaximusTG het volgende:
Zeker, kan prima hoor. Zou voorbakken met alleen tomatensaus. Verpakken in aluminium folie, koelkast en dag erop beleggen en afdekken.
Dit heb ik dus gedaan, 8 minuten op ~220 C gebakken, vervolgens laten afkoelen en in vershoudfolie in de koelkast gezet. Ik heb vertrouwen dat dit goedkomt ^O^
  vrijdag 17 juni 2011 @ 23:00:54 #136
88418 _Xbox_Master_
Low frequency specialist
pi_98314738
Resultaat van een paar dagen terug :)
Was volgens mij mijn 7e pizza, ze worden steeds beter :9
De vorm heb ik bewust aan de snijplank aangepast :P Zo zijn ze voor mij iets makkelijker de oven in te schuiven en te eten :P



Heb dit deegrecept gebruikt: http://www.kayotic.nl/blog/my-new-best-pizza-dough
~ Grolsch flesjes bewegen onevenredig niet significant met de treinrichting
pi_98719523
quote:
0s.gif MaximusTG schreef het volgende:
Je link in je sign werkt niet meer. Heb je nog een recept? Ik ga mijn deeg donderdag avond maken en vrijdag gaat het de oven in. Een dagje in de koelkast dus.

Raar nu opeens wel...

Thanx!

[ Bericht 9% gewijzigd door DrukVout op 27-06-2011 14:55:23 ]
  † In Memoriam † maandag 27 juni 2011 @ 15:17:22 #138
91830 MaximusTG
pi_98720636
Mooi dat ie het weer doet. Zal wel aan dropbox gelegen hebben dan; ik had mn recept juist expres pizzarecept_huidig genoemd, zodat als ik een nieuwe versie heb ie meteen online staat :). Laat maar weten hoe het ging!
Enne, MonkNL, waar blijven die foto's??? ;).
pi_98752858
Kreeg een eter extra dus moest mijn deeg even anders verdelen waardoor mijn bodem iets dunner werd dan gepland (aan de randen). Was overigens niet eens slecht want hij was kwa smaak perfect. Hou wel van een dunne bodem. Heb op kantoor alleen een foto vanaf mijn iphone:

http://img9.imageshack.us/img9/3568/img0555xk.jpg (copy/paste deze link)
pi_98827105
Ben op zoek naar een pizzasteen.
Maar vind ze uit de OP een beetje aan de dure kant.
Iemand die een leuk en cheap adresje heeft?

Zit nu namelijk aan http://huis-inrichting.ma(...)zasteen-40-40-3.html te denken.
Kost ook nog een 40,- maar dat goedkoper dan de tegelhandel hier in de buurt...

Zou zoiets makkelijk zelf in te korten zijn? Moet namelijk een van 38x30x3 hebben. Past anders niet in mijn oven :P
  † In Memoriam † woensdag 29 juni 2011 @ 17:54:35 #141
91830 MaximusTG
pi_98828639
Misschien is dit wat:

http://www.groenebouwmate(...)-30x30x3-cm-per-stuk

Hebben nog meer maten, maar deze past sowieso zonder zagen/slijpen erin. Je zou ook van die kleine stenen kunnen nemen, heb je ook vast een begin voor je eigen houtoven :+. Maar volgens mij kort je ze heel makkelijk in. Spul is heel broos. Denk dat een slijptolletje daar als een warm mes door de boter mee gaat.
pi_98840656
Ik ben professioneel pizzabakker :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  † In Memoriam † woensdag 29 juni 2011 @ 22:42:55 #143
91830 MaximusTG
pi_98843883
Serieus? Dus ik begrijp dat je zelf niet tevreden bent met de werkwijze bij NYP? :+ . Vind pizza's van NYP maar ook Domino's altijd zoveel vetter..
pi_98863600
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 22:42 schreef MaximusTG het volgende:
Serieus? Dus ik begrijp dat je zelf niet tevreden bent met de werkwijze bij NYP? :+ . Vind pizza's van NYP maar ook Domino's altijd zoveel vetter..
Jup serieus. Meestal sta ik bij de oven (snijden, saus erop etc) maar soms beleg ik ze en ik kan ze ook bodems uitslaan. Het stelt allemaal niet zo veel voor, perfecte deegbollen liggen klaar in de koeling en na een bodem of 20 uitslaan lukt het prima.

Dat van dat vette is vast omdat er meer kaas op zit dan een diepvriespizza. Het kan ook zijn dat er vetplekken op de doos zitten, dat kan omdat bodems af en toe gerold worden als ze vers zijn, dan kunnen er kleine gaatjes ontstaan. Ik geniet wel van elke pizza die ik op werk eet (en zelf maak) 2 à 3 keer per week :)
  † In Memoriam † donderdag 30 juni 2011 @ 14:03:41 #145
91830 MaximusTG
pi_98865445
Grappig ;). Moet zeggen dat ik diepvriespizza's vaak vetter vind hoor, dan jullie pizza's. Maar het deeg krijgen jullie dus aangeleverd? Maak je zelf ook wel eens pizza thuis?
pi_98879106
Ja deeg krijgen we aangeleverd van hoofdkantoor en dat moet dan nog even rijzen in de koeling. Nee thuis maak ik nooit pizza's. Op werk is het makkelijker, goedkoper (gratis zelfs, haha) en bovendien eten wij echt zelden pizza thuis sinds ik meerdere malen per week op werk eet.
  donderdag 30 juni 2011 @ 20:49:39 #147
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98880424
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 20:16 schreef EdNoolk het volgende:
Ja deeg krijgen we aangeleverd van hoofdkantoor en dat moet dan nog even rijzen in de koeling. Nee thuis maak ik nooit pizza's. Op werk is het makkelijker, goedkoper (gratis zelfs, haha) en bovendien eten wij echt zelden pizza thuis sinds ik meerdere malen per week op werk eet.
Van een fabriek neem ik aan? :P

Heb 1 keer bij Domino's een pizza gehaald, vooral de belachelijke hoeveelheid griesmeel viel me op.
pi_98882452
Ja zal wel in een fabriek gemaakt worden, afhaalpunt is gewoon hoofdkantoor. Misschien zit het bij elkaar, dat weet ik ook niet. Griesmeel? Bij NYP wordt rijstmeel gebruikt. Als er zoveel op zit zal dat ding wel niet goed gegooid zijn tussen 2 handen :D.
pi_98900456
Voor mijn verjaardag heb ik een Bestron pizza oven gekregen van mijn vriend (komt vast ook een stukje eigenbelang bij kijken;)) en die wil ik morgenavond gaan uitproberen. Nou lees ik hier regelmatig de topics door en word altijd erg hongerig van de foto's. Ik wil vanmiddag alvast het deeg gaan maken maar nou zie ik in het recept 'desem' staan. Ik ben echt een groentje op dit gebied dus vandaar mijn vraag: kan ik dit gewoon ergens kopen en zo ja, waar?
Alvast bedankt voor de hulp!
  † In Memoriam † vrijdag 1 juli 2011 @ 12:11:27 #150
91830 MaximusTG
pi_98903253
Ik gok dat je het recept uit mn signature bedoeld? Daar staan twee recepten in. Een met en een zonder desem. Ik zou nu degene zonder doen. Zit nu op mn mobiel, dus leg andere keer verschil wel uit.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 21:26:10 #151
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98926544
Vandaag weer bezig geweest maar ben niet zo tevreden:



Met de topping zat het wel goed maar ik kreeg de bodem niet krokant, het bleef broodachtig...
pi_98926637
Ziet er wel lekker uit! Van mij zit er ook een pizza in de oven, maar ik denk dat ie niet heel goed zal zijn: het deeg voelde niet zo goed, de oven die ik op dit moment tot mijn beschikking heb kan maar tot 250 graden en bij gebrek aan weegschaal of ander gerei om dingen af te meten is het een beetje schatten met ingredienten! :D
  vrijdag 1 juli 2011 @ 21:52:43 #153
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_98927829
Ze verkopen hier bij de turk Tipo00 bloem. :o *O*
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  vrijdag 1 juli 2011 @ 21:59:16 #154
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98928131
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 21:28 schreef ArtemisQ het volgende:
Ziet er wel lekker uit! Van mij zit er ook een pizza in de oven, maar ik denk dat ie niet heel goed zal zijn: het deeg voelde niet zo goed, de oven die ik op dit moment tot mijn beschikking heb kan maar tot 250 graden en bij gebrek aan weegschaal of ander gerei om dingen af te meten is het een beetje schatten met ingredienten! :D
Die van mij gaat ook maar tot 250 graden Celsius, om de warmte beter vast te houden bak ik mijn pizza's dan ook op een stoeptegel. Aan het deeg kun je meestal ook wel redelijk voelen of het goed is of niet :)
  vrijdag 1 juli 2011 @ 23:17:36 #155
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_98932213
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 21:26 schreef Erasmo het volgende:
Vandaag weer bezig geweest maar ben niet zo tevreden:

[ afbeelding ]

Met de topping zat het wel goed maar ik kreeg de bodem niet krokant, het bleef broodachtig...
ik ben ook lang bezig gewwst om dat te verbeteren. Uiteindelijk wel gelukt, vooral door beter vormen. Ook ervaring en langer en langzamer rijzen.

Succes voor de volgende keer ^O^
heitieh
pi_98948939
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 21:28 schreef ArtemisQ het volgende:
Ziet er wel lekker uit! Van mij zit er ook een pizza in de oven, maar ik denk dat ie niet heel goed zal zijn: het deeg voelde niet zo goed, de oven die ik op dit moment tot mijn beschikking heb kan maar tot 250 graden en bij gebrek aan weegschaal of ander gerei om dingen af te meten is het een beetje schatten met ingredienten! :D
En hij was inderdaad niet zo geweldig: het deeg was te knapperig. Maar toch een foto:

pi_98974429


Naar Recept van Maximus. Was redelijk goed gelukt. Deze bodem was wat hard.
Maar de vorige was een beetje te sompig...
pi_99024389
Ik heb zaterdag ook het recept van Maximus uitgeprobeerd (met m'n nieuwe Bestron oventje) en het was heerlijk! Had alleen nog wat moeite met het vormen van het deeg en om het vervolgens netjes in de oven te krijgen. Maar oefening baart kunst, hoop ik...
pi_99034212
Gisteren ook weer eens wat PZA op de BBQ gebakken :P

Erg goed gelukt al zeg ik het zelf! Voor de bodem heb ik het recept uit de OP gebruikt, bloem gewoon die van AH, gist idem, lekker laten rijzen, dagje laten rijpen in koelkast, klaar. Erg elastisch deeg, ik kon de bodem lekker dun maken. Beetje rollen, beetje knepen, beetje laten hangen, niet helemaal netjes rond, maar ja.

Voor de saus ook grotendeels het recept uit de OP gehanteerd. Wat rode wijn erin, goed in laten koken en nog even in de blender voor een mooie gladde saus.

Voor de topping heb ik geraspte "gewone" kaas en een bolletje mozzarella gebruikt. Twee pizza met chorizo worst en een uitje en een pizza met gerookte zalm en uitje.

de zalmpizza:


De Weber opgestookt met wat briketten in de starter:


De hete briketten in cirkelvorm op het brikettenrooster gelegd, nog wat houtskool er boven op voor de houtsmaak en voor de nog betere houtsmaak wat nat rookhout erop:


Pizzasteen erop en goed heet laten worden. De pizza's heb ik eerst met bakpapier op de steen gelegd, het papier na een paar minuten weggehaald. De pizza zijn na ca 10 minuten klaar. De (het?) deksel niet te vaak eraf halen om de hitte goed in de BBQ te houden.


knapperige stevige bodem:


Al met al erg lekker geworden! Op de foto's lijkt de bodem wat bleek, zo bleek waren ze in het echt niet, maar ze hadden wel iets bruiner/donkerder gekund voor het oog. De smaak was er niet minder om. Nog wat pica's:




  maandag 4 juli 2011 @ 19:59:37 #160
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99034380
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 23:17 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

ik ben ook lang bezig gewwst om dat te verbeteren. Uiteindelijk wel gelukt, vooral door beter vormen. Ook ervaring en langer en langzamer rijzen.

Succes voor de volgende keer ^O^
Ik had diezelfde dag het deeg gemaakt dus ik vermoed dat daar het probleem ligt, samen met het feit dat dit geen 00-bloem was en mijn pizzagooimotoriek nog niet helemaal vlekkeloos is.
pi_99086800
Dat bbq-project is interessant. Ziet er niet verkeerd uit.
Ook nog eentje gemaakt:
pi_99087479
Hmm, heb al eerder pizza's gemaakt n.a.v. dit topic, met het eerste recept.
Nu die van MaximusTG maar 'ns een keer proberen. Maar 2 vraagjes hierover:
#1: De eerste alinea van pagina 3: dat doe je dus ook gewoon met de linker mixers, en de tweede alinea met de rechter toch?:

#2: Je kneedt dus eigenlijk niets zelf met je handen toch? Je mixt het alleen met de mixer?
pi_99087875
nieuw huis, nieuwe oven, nieuwe pizza's. Hij kan minder warm nu (240) dus zaterdag gaan we kijken hoe 't gaat. Ben benieuwd! :)

oh, en het bbq project ziet er goed uit! :D
Ja doei.
pi_99087902
Ik doe alles met de rechter. Wordt ook weer eens tijd om zelf pizza te maken. De laatste maanden was ik een beetje lui en heb wat pizza's in Amsterdam besteld. Echt te gek voor woorden wat je voor rond de 9 euro -O- voorgeschoteld krijgt.
pi_99088586
Ja. Jullie allebei. Niet bepaald de minsten van deze topic-reeks.
  † In Memoriam † woensdag 6 juli 2011 @ 01:00:36 #166
91830 MaximusTG
pi_99096182
@iemand91: Mengen van ingrediënten doe ik niet met de mixer, maar met een lepel of spatel. Verder kneed ik met de deeghaken ja. Niet met de hand nee. Kan wel maar geeft meer rotzooi.
pi_99096898
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 01:00 schreef MaximusTG het volgende:
@iemand91: Mengen van ingrediënten doe ik niet met de mixer, maar met een lepel of spatel. Verder kneed ik met de deeghaken ja. Niet met de hand nee. Kan wel maar geeft meer rotzooi.
Ah thanks. Maar weer 'ns een keer proberen dan. :9
pi_99160472

Eerste keer zelf pizza's bakken! Het deeg was een beetje taai, dus we kregen het niet mooi uitgerold, en de bodem was dus iets te dik, maar verder smaakte hij echt prima! Gaan we vaker doen :)
  donderdag 7 juli 2011 @ 18:04:54 #169
69880 Lief-visje
Krankzinnig Gewoon !!!
pi_99161968
Ziet er allemaal lekker uit :9
Sometimes people write the things that they can't say !
Everyone has secrets !
pi_99216975

Hallo, ik volg dit topic al een tijdje. Dit is mijn favoriete pizza: saus, ham, champignons, olijf, ui,kaas.
Zoals ik ze maak:

• Voor het deeg gebruik ik gewone bloem,en geen olijfolie. Om het te laten rijzen doe ik het per portie met een scheutje olijfolie in een boterhamzakje in de koelkast de dag ervoor
• Voor de saus: een blikje gepelde tomaten even met de staafmixer. Scheut olijfolie erbij, peper en zout, paar takjes verse rozemarijn. Laten trekken terwijl de oven voorverwarmt, en dan de rozemarijn er weer uit.
• Als pizzasteen gebruik ik een omgekeerde stenen taartvorm van de ikea (29cm).
• De oven goed voorverwarmen, gaat tot 250C. Dan een paar minuten de grill aan, dan gaat hij tot zo'n 270C.En tijdens het bakken de magnetron erbij! Op de laagste stand, voor dat extra beetje power.

smullen!

[ Bericht 4% gewijzigd door kuifje_fok op 08-07-2011 20:28:19 ]
pi_99246343
Nou, dat doe je niet verkeerd, Kuifje. Dit is zeker niet je eerste pizza.Ik krijg er haast trek van. Met je robuuste glaasje wijn.
pi_99246825
Zuijuist een pizzasteen aangeschaft. Vanavond mijn eerste zelfgemaakte pizza op het menu :)
pi_99256071
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 16:43 schreef Yvesss het volgende:
Nou, dat doe je niet verkeerd, Kuifje. Dit is zeker niet je eerste pizza.Ik krijg er haast trek van. Met je robuuste glaasje wijn.
Dank je wel! Deze was ook wel goed gelukt, dus ik dacht, ik post ook eens een plaatje.
pi_99257745
net voor het eerst pizza gemaakt in onze nieuwe oven in Engeland!
Deeg was fijn elastisch (ga er voortaan scheutje olijfolie doorheen doen, deed ik hiervoor niet :P

Bodem was dun genoeg naar onze smaak. Onderkant wat vroodachtig, maar korsten zeer krokant, en dat met een oven die maar tot 240 gaat!

Heb 1 foto, maar kan die pas volgende week uploaden :') nog geen vast internet ;(

maar ze waren heerlijk! O+
Ja doei.
pi_99257966
Fijn Mo dat hij het doet! Overigens niet teveel olijfolie ;) iets met kauwgom enzo :X :D
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99431645
Ik doe de pizza zelden met ui. Maar eigenlijk zijn een paar uienringetjes best lekker.
pi_99443207
Ui hoort standaard op een pizza. Net als knoflook. _O_
pi_99443227
Maar je pizza ziet er echt lekker uit yvesss. ^O^ Ik krijg er nu echt trek van en heb spijt dat ik er geen deeg in de vriezer heb liggen. ;(
pi_99474512
Dus naar twee maanden weer eens pizza gemaakt. Was ook te merken...had vergeten om de pizza te draaien in mijn alfredo waardoor de ene kant wat krokanter was. :')

pi_99477686
Zie je wel? Jij kunt het zelfs beter. Die kwartslag draaien laat ik vaak achterwege. Klein stukje zwartgeblakerde rand is niet zo erg. Over die ui: alleen de geur tijdens het bakken is de moeite al meer dan waard. En het smaakt ook nog eens prima. Nooit meer pizza zonder een uitje.
  † In Memoriam † vrijdag 15 juli 2011 @ 13:55:35 #181
91830 MaximusTG
pi_99500248
Hmm, vanavond ook weer eens pizzabakken! Voor de verandering weer eens met deel desem/deel gist.
pi_99500482
Wij gaan morgen ook weer pizza bakken!
Even in de stemming komen, volgende week gaan we ze op Sicilië testen ;-)
  † In Memoriam † vrijdag 15 juli 2011 @ 14:01:54 #183
91830 MaximusTG
pi_99500538
En dan blijkt dat je er zo goed in geworden bent, dat die op Sicilië tegenvallen :+.
pi_99500699
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 14:01 schreef MaximusTG het volgende:
En dan blijkt dat je er zo goed in geworden bent, dat die op Sicilië tegenvallen :+.
Haha, wie weet! :D
pi_99501188
Morgen ook weer *O*
Ga denk ik maar eens een pizza pesto maken.
Verder een gevulde groente pizza :9
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99507459
Nog tips voor hoe ik het beste het deeg kan invriezen?
pi_99508201
in bolletjes in diepvrieszakjes en zo zoveel mogelijk lucht eruit krijgen voordat je ze dichtknoopt zou ik doen :)
Ja doei.
pi_99508310
Voor of na het rijzen? En als je dan ontdooit moet het dan nog rijzen?
pi_99508386
ah, da's wel een goeie ja!
Ja doei.
pi_99508456
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 17:15 schreef Young_David het volgende:
Voor of na het rijzen? En als je dan ontdooit moet het dan nog rijzen?
Dat is ook de vraag :Y
pi_99508859
Kan volgens mij gewoon allebei, met het verschil dat je als je het ongerezen invriest het na ontdooien moet laten rijzen.

Heb 't zelf nog nooit gedaan, maar ik denk dat ik voor ongerezen deeg invriezen zou gaan? Maar daar weten de 'profi's' hier vast meer van.
Ja doei.
pi_99510009
Ik rijs altijd eerst omdat ik de 'koude' rijs doe en daar staat 24 uur of een veelvoud daarvan doen. Daarna bolletjes van draaien en in de vriezer doen. Weet ik nu dat ik bijv. Morgen pizza wil eten, dan haal ik vast een bolletje uit de vriezer en zet dit in een klein bebloemd bakje in de koelkast. Je ziet dan meestal de volgende dag dat het bolletje in omvang verdubbeld is. Een soort tweede rijs dus. Gaat altijd prima.
pi_99510189
Heb één keer koud laten rijzen, maar vond 't niet heel fijn moet ik zeggen :) Maargoed, ieder zo z'n methode en voorkeuren natuurlijk :P

Volgende week maar weer pizza maken (hè, wat rot), staat hier nu volkorendeeg te rijzen voor turkse broodjes :9 en heb net wat deeg voor empanada's gemaakt, maar da's wat anders natuurlijk :P
Ja doei.
pi_99513427
Vandaag alleen met tomaten en (droge )basilicum. Was wel zeer lekker. Hoop op meer photo's van de ander pizzaiolos hier. ;)

  † In Memoriam † vrijdag 15 juli 2011 @ 20:10:26 #195
91830 MaximusTG
pi_99514223








Wat zei je, wou je foto's :+ ? Deze vanavond gebakken, deel gist, deel zuurdesem in elke pizza. Ze smaakten iig prima, terwijl ik pas vanochtend had bedacht dat ik vanavond pizza wou maken. Van bovenlinks tot onder rechts: Deeg in potje op aanrecht, gevormde pizza op schieter, belegde pizza, pizza in oven, gebakken pizza, gebakken pizza, pizza voorgebakken met alleen saus voor in vriezer en als laatste nog een gebakken pizza.
Was niet helemaal tevreden over de bruining, steen zat net iets te dicht op de grill. Maar goed, de smaak was super. En ik was zeer tevreden over de narijs in de oven, mn desemcultuur wordt steeds potenter :).
pi_99514502
Dat bedoel ik haha :D Ziet er ook echt lekker uit. En een goed idee met het voorbakken van het deeg en dan met saus in de vriezer. Misschien ga ik dat ook eens proberen.
  † In Memoriam † vrijdag 15 juli 2011 @ 20:18:38 #197
91830 MaximusTG
pi_99514570
Hehe, dank je! Heb in dit topic al eens resultaten gepost van voorgebakken en ingevroren deeg. Dat werkt perfect!
pi_99514881
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 20:10 schreef MaximusTG het volgende:
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

Wat zei je, wou je foto's :+ ? Deze vanavond gebakken, deel gist, deel zuurdesem in elke pizza. Ze smaakten iig prima, terwijl ik pas vanochtend had bedacht dat ik vanavond pizza wou maken. Van bovenlinks tot onder rechts: Deeg in potje op aanrecht, gevormde pizza op schieter, belegde pizza, pizza in oven, gebakken pizza, gebakken pizza, pizza voorgebakken met alleen saus voor in vriezer en als laatste nog een gebakken pizza.
Was niet helemaal tevreden over de bruining, steen zat net iets te dicht op de grill. Maar goed, de smaak was super. En ik was zeer tevreden over de narijs in de oven, mn desemcultuur wordt steeds potenter :).
_O_
Ja doei.
pi_99543873
Deeg staat te rijzen, vanavond voor het eerst eigengemaakte pizza uit deze oven
pi_99543976
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 16:04 schreef Sarabi het volgende:
Deeg staat te rijzen, vanavond voor het eerst eigengemaakte pizza uit deze oven
maak je een foto van het resultaat Sarabi?
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  † In Memoriam † zaterdag 16 juli 2011 @ 17:18:45 #201
91830 MaximusTG
pi_99547514
Ja, foto's worden hier altijd gewaardeerd! ;).
pi_99547767
Wowww Maximus!

Hoe maak je je saus?
Hier staat het deeg te rijzen :9
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 16 juli 2011 @ 17:34:34 #203
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99548301
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:17 schreef Yvesss het volgende:
Ik doe de pizza zelden met ui. Maar eigenlijk zijn een paar uienringetjes best lekker.
[ afbeelding ]
Doe ik ook meestal, ik nuke ze vaak wel eerst even een paar seconden in de microgolf om te voorkomen dat ze nog hard zijn als de pizza klaar is.
pi_99548921
ik snijd de ui die er op gaat meestal flinterdun O+ en dan het liefst rode ui :9
Ja doei.
pi_99551417
Foto's :)





Niet slecht voor een eerste keer in deze oven
pi_99551543
Flinke pizza Sarabi! Wat zit er allemaal op?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99551591
Gehakt, paprika en champignons :)
en hij was best groot ja, de volgende keer iets minder deeg maken
pi_99551797


Typisch Lan-eten.
pi_99553838











Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99553852
iets te grof belegd naar mijn smaak, maar wát een heerlijke korst O+ O+ O+ _O_
Ja doei.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 20:07:32 #211
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_99554033
Zo, dat ziet er goed uit!

Met pesto ML? Lust absoluut geen pesto maar ziet er wel goed uit.
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_99554102
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 20:07 schreef uniekhoorn het volgende:
Zo, dat ziet er goed uit!

Met pesto ML? Lust absoluut geen pesto maar ziet er wel goed uit.
Ja die eerste ismet pesto, had nog een restje eigengemaakte van vorige week in een potje staan met olijfolie.
Was erg lekker!
Beetje rucola erover voor het opdienen en :9

De ander met zelfgemaakte tomatensaus met de inhoud van kruidenkasje erdoor en pepertjes, paprika enz.

@Mo wij houden niet zo van pizza's met kaas of zonder bite en deze zijn nog best onderbelegd voor ons doen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99554136
haha, compleet omgekeerde van hier dus :P
Ja doei.
pi_99554291
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 20:10 schreef motorbloempje het volgende:
haha, compleet omgekeerde van hier dus :P
:Y als ik de kaaspizza's hier zie, ja :D
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99556717
Nou, echt héél kazig eet ik ze ook niet hoor! Die enorme kaastoppings die ik hier zie zijn ook niet mijn persoonlijke smaak, en die van Mr.Mo ook niet gelukkig :+

Hou vooral van dun belegd in z'n geheel: less is more :P

tomatensaus, mozarella in dunne plakjes, dan wat groente (niet teveel en sowieso hele dunne plakjes) en eventueel wat vlees (ham/salami) met een kleine laag grana padano of pecorino of wat we dan ook in huis hebben eroverheen
Ja doei.
  † In Memoriam † zondag 17 juli 2011 @ 17:27:07 #216
91830 MaximusTG
pi_99583706
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 17:23 schreef Ml-etje het volgende:
Wowww Maximus!

Hoe maak je je saus?
Hier staat het deeg te rijzen :9
Dankje! Saus maak ik normaal gesproken door een blik gepelde tomaten te nemen, die af te gieten, kroontjes af te snijden. Dan de tomaten opensnijden en onder een zachte kraan pitjes eruit en rest sap afspoelen. Die in een kommetje doen, en vocht laten uitlekken. Dan met staafmixer licht pureren, net wat je prettig vindt, en dan op smaak brengen met wat zeezout, peper, en oregano. Maar toevallig deze keer had ik daar geen zin in, en had ik nog wat tomato frito staan, dus heb ik dat gebruikt, en dat smaakte eigenlijk ook wel prima! Nog wat extra zout en peper erover, maar ook basilicum, wat ik normaal niet doe, maar ik heb het tegenwoordig op het balkon staan, dus dan pak je het wat sneller. Voegt zeker wat toe aan de smaak.

Qua kaas doe ik er ook niet zoveel op, een half bolletje mozarella max. Persoonlijk vind ik de kaas nogal snel overheersen, en het wordt dan ook zo'n vet geheel.

Jouw pizza's zien er trouwens ook lekker uit hoor, ben het wel eens met motorbloempje dat ik ze iets te grof vind voor mijn smaak, maar ze zullen vast lekker zijn geweest.
Dat kan ik helaas niet zeggen over de pizza van Gridlok, het kan de foto zijn, maar dat ziet er niet echt uitnodigend uit. Wat is dat, kipfilet of zo? En is het een zelfgemaakte pizza of een bijbelegde diepvriespizza?

Edit: Wat ik trouwens nog als tip wou geven; Als je geen oventje hebt dat heet genoeg wordt om een belegde pizza snel te bakken, kun je beter de pizza eerst kort bakken zonder toppings, en alleen met saus. Dan geef je de bodem de kans om wat steviger/krokanter te worden. Als je er nl. meteen toppings op doet, loopt het vocht/vet in de bodem, en die wordt dan zompig. Met een steen in je oven heb je daar al wat minder last van, maar toch. Oooooh, waarom heb ik nu geen tuin, dan had ik allang een (al dan niet van steen) soort houtoventje gebouwd... :'(

[ Bericht 14% gewijzigd door MaximusTG op 17-07-2011 17:37:05 ]
pi_99583889
Ik dacht dat er patat op lag :') :@
Ja doei.
pi_99584671
@MaximuxTG,zo heb ik mijn saus gisteren ook gemaakt :D maar dan met verse tomaten en wat meer kruiden (heb gewoon het kasje met kruiden hier geplunderd).
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99615313
Nou, straks ga ik deeg maken. Tot nu toe het moeilijkste voor mij.
Morgen eten. :Y)
  † In Memoriam † maandag 18 juli 2011 @ 13:13:33 #220
91830 MaximusTG
pi_99616056
Succes;). Maak anders ook eens wat foto's van hoe je je deeg maakt? Misschien is dit anders wel wat voor je:
http://www.tastingtable.c(...)nead_pizza_dough.htm

Hoef je iig niet meer te kneden :). Denk alleen wel dat het deeg wat lastiger hanteerbaar wordt, maar wie weet valt het ook wel mee.
pi_99616413
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 13:13 schreef MaximusTG het volgende:
Succes;). Maak anders ook eens wat foto's van hoe je je deeg maakt? Misschien is dit anders wel wat voor je:
http://www.tastingtable.c(...)nead_pizza_dough.htm

Hoef je iig niet meer te kneden :). Denk alleen wel dat het deeg wat lastiger hanteerbaar wordt, maar wie weet valt het ook wel mee.
Foto's? Maar natuurlijk :D
Maar ik ga eerst jouw recept proberen. :P
pi_99617455
Een vraagje nog, ik neem de 3e tabel (voor 2 pizza's). De onderste rij dus het desem kan ik gewoon weglaten toch?
  † In Memoriam † maandag 18 juli 2011 @ 14:24:28 #223
91830 MaximusTG
pi_99618681
Zoals ik je al geDMt heb, maar nog even voor de duidelijkheid; er staan twee recepten in mijn pdf. Beide borduren voort op de kneedwijze en rijsmethode van Jeff Varasano, maar de eerste is een recept voor 4 pizza's zonder desem, zoals Peter Reinhart beschrijft in zijn boek, en de andere twee zijn beide met desem (en een beetje gist) voor respectievelijk vier en twee pizza's. Misschien is dat idd een beetje verwarrend.
pi_99618766
Wat wordt op dit moment het meest gebruikt hier, de pizzaoven oa. de Bestron of toch de pizza steen?
pi_99618796
Gewoon de normale oven hier :)
Ja doei.
  maandag 18 juli 2011 @ 14:42:13 #226
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_99619371
ik zit inmiddels 2 weken in italië :9

Heb wat bloem gekocht hier voor de pizzahobby ( :D ) , ben wel benieuwd hoe ze hier die heerlijke tomatensaus maken. Zo puur.

Ohja, we gooien in Nederland veel te veel op de pizza... Margherita = tomaat en kaas. Verder niet, en toch heerlijk!

Wat zou ik nog meer mee kunnen nemen naar Nederland, nu ik hier toch ben?
heitieh
  † In Memoriam † maandag 18 juli 2011 @ 14:52:26 #227
91830 MaximusTG
pi_99619829
Een houtoven (8> en lekkere olijfolie, en italiaanse ham, italiaanse salami, goeie tomaten, etc.
  maandag 18 juli 2011 @ 15:01:36 #228
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_99620230
olijfolie ^O^

houtoven gaat echt niet lukken ;)
heitieh
pi_99620267
Fatsoenlijke gist? :)
Ja doei.
  maandag 18 juli 2011 @ 15:10:00 #230
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_99620622
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 15:02 schreef motorbloempje het volgende:
Fatsoenlijke gist? :)
ah, si!

Morgen ff naar de supermarkt. Neem aan dat ze dat wel verkopen.
heitieh
  † In Memoriam † maandag 18 juli 2011 @ 15:31:45 #231
91830 MaximusTG
pi_99621651
Dat vraag ik me af hoor.. niet of ze gist verkopen, dat geloof ik wel, maar of het daadwerkelijk andere gist is dan die ze hier verkopen. Je zou bijna moeten vragen of het een lokale stam is die ze verkopen. Misschien gebruiken de lokale pizzeria's wel een wilde giststam voor hun pizza 's? Als je zoekt op internet dan staat er altijd dat ze lievito di birra gebruiken; maar of dat een andere gist is dan degene die hier verkocht wordt... ik denk persoonlijk dat het meeste smaakverschil zit in de rijstijd en methode die wordt toegepast. Eigenlijk zou je moeten proberen om de laatste dag dat je in Italie bent een stuk deeg te bemachtigen, en dan dat deeg thuis in stukjes snijden en mengen met een mengsel van 50% bloem en 50% water. En dan om de twee dagen helft weggooien en verversen met weer 50% bloem en 50% water. Dan kun je de gist die in het deeg zit kweken, terwijl je de andere ingredienten steeds verder verdunt.
pi_99621660
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2011 15:10 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

ah, si!

Morgen ff naar de supermarkt. Neem aan dat ze dat wel verkopen.
:Y
Zoek het italiaanse biergist, met engeltjes op de verpakking, dat vind ik echt fijn spul!
  maandag 18 juli 2011 @ 15:36:21 #233
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_99621824
@MaximusTG
Lijkt me iets teveel gedoe nu, hoewel het niet moeilijk klinkt. Misschien een volgende keer ;)

@LieLie
Bedankt voor de tip! Ik ga het zoeken. :9
heitieh
pi_99622015
Nou, 2 hompen deeg staan in de koelkast. Pics komen morgen wel, alleen deeg lijkt me niet bijster interessant :P
  † In Memoriam † maandag 18 juli 2011 @ 15:51:46 #235
91830 MaximusTG
pi_99622540
Nou ja.. is toch leuk :P.

@Joooo-pi; die gist die LieLie bedoelt is van het merk Pane Angeli.
pi_99622583
alle foto's zijn, leuk... :) ok, wellicht was die van de aardappel/kip pizza wat minder ;) :+
Ja doei.
pi_99622661
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 15:51 schreef MaximusTG het volgende:
Nou ja.. is toch leuk :P.

@Joooo-pi; die gist die LieLie bedoelt is van het merk Pane Angeli.
Ja, dank, was even te lui om naar de kast te lopen :@
Het zal niet het meest briljante pizzagist zijn dat elke zichzelf respecterende italiaan gebruikt :P
Maar ik merk wel verschil met gewoon gist hier uit de supermarkt en het kost daar niet veel.
Dus zeker een aanrader om mee te nemen, want hier vind je het vrijwel nergens :Y
pi_99622720
Oke, hier dan, na het eerste mengen:

En nu:
pi_99622778
Waarom laat je het in twee bollen rijzen als ik vragen mag? :)
Ja doei.
pi_99622823
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 15:56 schreef motorbloempje het volgende:
Waarom laat je het in twee bollen rijzen als ik vragen mag? :)
2 pizza's. Recept is volgens MaximusTG's recept voor 2 pizza's, dus...
pi_99622885
ah, I see. Ik maak wel eens 3 pizza's, maar maak altijd gewoon 1 bol deeg :+ en verdeel pas als ik de bodems ga maken ^O^
Ja doei.
  † In Memoriam † maandag 18 juli 2011 @ 16:00:27 #242
91830 MaximusTG
pi_99622938
De reden is dat het hier de bedoeling is dat het deeg 1 keer (heel langzaam) rijst met relatief weinig gist. Als je dit zou doen en het deeg pas op het laatste in stukken verdeelt dan verlies je heel veel van de gassen die zijn opgebouwd in het deeg. Op deze manier kan er meteen een pizza van worden gevormd.
Waar motorbloempje op doelt is wanneer je het deeg juist als een grote bal laat rijzen (bulkrijs) en het daarna terugduwt, verdeelt en nog een keer laat rijzen.
  maandag 18 juli 2011 @ 16:01:39 #243
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_99622994
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 15:51 schreef MaximusTG het volgende:
Nou ja.. is toch leuk :P.

@Joooo-pi; die gist die LieLie bedoelt is van het merk Pane Angeli.
Bedankt!!
heitieh
pi_99623389
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 16:00 schreef MaximusTG het volgende:
De reden is dat het hier de bedoeling is dat het deeg 1 keer (heel langzaam) rijst met relatief weinig gist. Als je dit zou doen en het deeg pas op het laatste in stukken verdeelt dan verlies je heel veel van de gassen die zijn opgebouwd in het deeg. Op deze manier kan er meteen een pizza van worden gevormd.
Waar motorbloempje op doelt is wanneer je het deeg juist als een grote bal laat rijzen (bulkrijs) en het daarna terugduwt, verdeelt en nog een keer laat rijzen.
oh ja. Tuurlijk, dat bedoelt ze. oO<
Maar ik volg dat recept van jou precies, veel te 'bang' dat het anders verkeerd gaat :@ ...
  † In Memoriam † maandag 18 juli 2011 @ 16:18:10 #245
91830 MaximusTG
pi_99623620
Heel goed ~O> ;). Maar nee hoor, je kunt in principe niet heel veel verkeerd doen, en ach ja, mocht het echt misgaan dan leer je daar weer van he! Belangrijkste probleem met pizzadeeg dat je vaak online ziet is het te lage vochtgehalte en dus een soort kleiachtig deeg, en het niet genoeg kneden. Doordat je het deeg een paar keer laat rusten start je al de vorming van het glutennetwerk, en als het goed is (heb je met een mixer gekneed?) zie je dan al dat er een soort van structuur onstaat in het deeg, die in draden aan de wand blijft plakken. Dat moet je hebben. Als dat eenmaal lukt, kun je gaan experimenteren, bv meer of minder zout, hoe lang je het laat rijzen, en als je dat langer doet kun je nog wat minder gist gebruiken enz. enz.
pi_99623836
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 16:18 schreef MaximusTG het volgende:
Heel goed ~O> ;). Maar nee hoor, je kunt in principe niet heel veel verkeerd doen, en ach ja, mocht het echt misgaan dan leer je daar weer van he! Belangrijkste probleem met pizzadeeg dat je vaak online ziet is het te lage vochtgehalte en dus een soort kleiachtig deeg, en het niet genoeg kneden. Doordat je het deeg een paar keer laat rusten start je al de vorming van het glutennetwerk, en als het goed is (heb je met een mixer gekneed?) zie je dan al dat er een soort van structuur onstaat in het deeg, die in draden aan de wand blijft plakken. Dat moet je hebben. Als dat eenmaal lukt, kun je gaan experimenteren, bv meer of minder zout, hoe lang je het laat rijzen, en als je dat langer doet kun je nog wat minder gist gebruiken enz. enz.
Ja, met mixer gekneed (gebeurde eigenlijk vrij weinig in die 5 minuten). En die draden aan de wand zeker, kwam er als een vieze, draden bende (doch samenhangend) uit de kom. Blij dat het dusver goed gaat :D
pi_99624137
Pizza Shoarma
  † In Memoriam † maandag 18 juli 2011 @ 16:38:44 #248
91830 MaximusTG
pi_99624411
Nou.. dr ligt in ieder geval genoeg op zullen we maar zeggen ;).
Wat precies? Hoe heb je het deeg gemaakt? etc.
pi_99625650
Deeg heb ik zelf gemaakt; 250 gram bloem, snufje zout, pizza kruiden in het deeg, 15 gr verse gist, wat olijfolie en 125 ml lauw water. Dit daarna 2 uur laten staan.

Bodem voor dat ik hem ging beleggen even voorbakken in de oven op 200 graden, 10 min ongeveer.

Ingrediënten:
Tomatenpuree
Ui
Champignons
Paprika
Shoarma
Artisjok
Mozzarella
Kappertjes.

Foto is trouwens van het moment dat het hele geheel nog in de oven moest.
pi_99626832
Heb dit weekend voor de tweede keer je recept gemaakt Maximus.
Maar dit keer maar 1 nacht in de koelkast (vorige keer 2 nachten) en toch best een groot verschil qua smaak.
Vind 2 nachten lekkerder. Moet alleen mijn bakjes aan de zijkanten beter inoliën als dat kan. Want deeg rijst. Maar blijft daar aan plakken. Dus dan haal ik het eruit, maar dan gaan de gassen verloren.
  maandag 18 juli 2011 @ 21:18:05 #251
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_99636925
De gist is binnen. ^O^

Zonder jullie omschrijving was het waarschijnlijk niet gelukt, maar nu dus wel :D
heitieh
pi_99637695
volgens mij ging het een beetje mis

pi_99637995
beetje oude foto...
Ja doei.
  maandag 18 juli 2011 @ 21:41:13 #254
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_99638136
Is die foto echt van jezelf? Ik vind het erg jammer voor je, maar de foto is wel epic! _O-
heitieh
  † In Memoriam † dinsdag 19 juli 2011 @ 00:07:01 #255
91830 MaximusTG
pi_99646358
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 17:40 schreef DrukVout het volgende:
Heb dit weekend voor de tweede keer je recept gemaakt Maximus.
Maar dit keer maar 1 nacht in de koelkast (vorige keer 2 nachten) en toch best een groot verschil qua smaak.
Vind 2 nachten lekkerder. Moet alleen mijn bakjes aan de zijkanten beter inoliën als dat kan. Want deeg rijst. Maar blijft daar aan plakken. Dus dan haal ik het eruit, maar dan gaan de gassen verloren.
Ja, dat kan idd best veel invloed hebben, is natuurlijk ook afhankelijk van soort bloem, temperatuur koelkast etc. Bakjes is best lastig ja, goed wat olie erin, met keukenpapier verdelen en als je het deeg eruit wil halen zet je het bakje op de kop neer op een bebloemd werkblad. Het deeg zakt dan vanzelf naar beneden.
pi_99655806
Zo, ook weer deeg gemaakt!
Kan je trouwens deeg alleen in de koelkast laten rijzen, dus dat je het normale rijsproces onder kamertemperatuur overslaat?
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  † In Memoriam † dinsdag 19 juli 2011 @ 11:20:44 #257
91830 MaximusTG
pi_99656157
Ja, dat kan, moet je het alleen wel na de rijs in de koelkast op temperatuur laten komen, voordat je het verwerkt (1,5 tot 2 uur).
pi_99656354
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 11:06 schreef robuust89 het volgende:
Zo, ook weer deeg gemaakt!
Kan je trouwens deeg alleen in de koelkast laten rijzen, dus dat je het normale rijsproces onder kamertemperatuur overslaat?
Absoluut. Een paar dagen in de koelkast laten rijzen komt de smaak echt ten goede.
pi_99656376
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2011 21:41 schreef Joooo-pi het volgende:
Is die foto echt van jezelf? Ik vind het erg jammer voor je, maar de foto is wel epic! _O-
Volgens mij niet, heb die foto al wel eerder voorbij zien komen :')
Ja doei.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 11:38:56 #260
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_99656666
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 11:29 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Volgens mij niet, heb die foto al wel eerder voorbij zien komen :')
ok :')

foto is hilarisch :D
heitieh
pi_99662340
Qua saus: ergens postte je dat je gepelde tomaten pureert, wat peper,zout en oregano erdoor.
In de OP staat een andere recept; o.a. knoflook en ui en meest opvallend: inkoken.
Nu heb ik zelf hier tomatenblokjes staan maar dat is eigenlijk gewoon het zelfde.

Wat (als jij/jullie beiden hebben geprobeerd) bevalt jullie het best/lekkerst?
  † In Memoriam † dinsdag 19 juli 2011 @ 14:36:16 #262
91830 MaximusTG
pi_99663001
Het is net wat je zelf het lekkerste vindt, maar ook afhankelijk van wat voor soort pizza's je lekker vindt/wil maken. Ik hou zelf meer van de meer authentiek Italiaanse pizza's, met weinig beleg en pure ingrediënten. Dus gebruik je gewoon goede tomaten, wat zout, peper en oregano om een lekkere saus te maken; zoals hier bijvoorbeeld:
http://www.fornobravo.com/pizza/pizza_sauce_recipe.html. Let op dat ze hier niet de pitjes uit de tomaat halen, en ze daarom met een aardappelstamper fijn maken. Je kan inderdaad ook een saus gaan koken, maar dan wordt het vaak wat dikker en zwaarder. Ben daar persoonlijk niet zo'n fan van.
Jeff Varasano heeft daar een mooi stukje over geschreven; http://www.varasanos.com/PizzaRecipe.htm en dan ergens beneden, zoeken op 'sauce'. Zijn redenering is dat de tomaten al op de pizza koken tijdens het bakken, en dat en saus koken dus een keer teveel is. Echter als je verse tomaten gebruikt zou je wel een saus kunnen koken, omdat tomaten in blik al een keer verhit zijn tijdens het inblikken.

Een groot deel van de smaak van de saus is natuurlijk ook hoe je em op smaak brengt. Beetje meer zout, peper, je gedroogde oregano goed fijnwrijven tussen je vingers als je het toevoegt. En die basilicum voegt ook echt heel veel toe. Proeven proeven proeven..
pi_99663606
Thanks, dan laat ik het inkoken wel voor wat het is. Denk iets van die tomatenblokjes, droge oregano/basilicum, zout & peper (waar gaat die combinatie eigenlijk niet in?), misschien wat paprikapoeder en misschien zo'n blikje tomatenpuree.
En dan als het te dik is even pureren.

Heb er nou al zin in :9
pi_99668059
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 14:18 schreef Iemand91 het volgende:
Qua saus: ergens postte je dat je gepelde tomaten pureert, wat peper,zout en oregano erdoor.
In de OP staat een andere recept; o.a. knoflook en ui en meest opvallend: inkoken.
Nu heb ik zelf hier tomatenblokjes staan maar dat is eigenlijk gewoon het zelfde.

Wat (als jij/jullie beiden hebben geprobeerd) bevalt jullie het best/lekkerst?
Ik heb ook al zoveel geprobeerd qua saus, veel ingredienten en het inkoken ervan. Maar uiteindelijk vind ik tomaat, zout, peper en oregano het lekkerst. Zelfde voor het deeg, alleen bloem, zout water en gist.
pi_99672788
Nou ze zijn achter de kiezen. Het deeg was fantastisch, super om te verwerken tot bodem. Helaas was het niet erg gerezen. De eerste pizza was redelijk, helaas werd de bodem wel veel te dun en de rand was niet omhoog gegaan en bruin. Maar de oven gaat waarschijnlijk niet heet genoeg; bij de 2e pizza (die langer in de oven ging) was het hetzelfde.
De 2e pizza ging mis, tijdens het vormen van de bodem kwamen er 2 scheuren, bij het verhelpen van dit kon ik daarna niet meer goed vormen waardoor dat dus een kleine/dikke pizza werd.
Maar ze smaakten erg goed, saus was ook lekker (niet verwacht).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En tha horreur erna, ijsklontjes zak vullen met tomatensaus _O-
Dan een beker tomatensap (wat uit het blik kwam) stootte ik om -> schoot dwars door de keuken, gevolg' een lange streep rood sap op de grond/stoel/tafel. _O-
En ik zat onder het bloem. :')

Maar wel een succes! :9

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 19-07-2011 18:52:19 ]
  dinsdag 19 juli 2011 @ 19:39:18 #266
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99674832
Protip, voor wat stevigere sauzen werkt een gewone vorm beter.
  † In Memoriam † dinsdag 19 juli 2011 @ 22:11:44 #267
91830 MaximusTG
pi_99681563
Ietwat creatieve vorm, maar ze zullen idd vast lekker zijn geweest :). Jammer dat ze niet zo gerezen waren; misschien niet lang genoeg uit de koelkast? Of misschien stond de koelkast te koud? Andere optie; te weinig gist? Wat voor teaspoon heb je gebruikt?
pi_99683254
Misschien ook teveel olie?
  † In Memoriam † dinsdag 19 juli 2011 @ 22:48:46 #269
91830 MaximusTG
pi_99684061
Oke
pi_99684910
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 22:11 schreef MaximusTG het volgende:
Ietwat creatieve vorm, maar ze zullen idd vast lekker zijn geweest :). Jammer dat ze niet zo gerezen waren; misschien niet lang genoeg uit de koelkast? Of misschien stond de koelkast te koud? Andere optie; te weinig gist? Wat voor teaspoon heb je gebruikt?
Ik krijg die dingen nooit rond ;(
Koelkast staat op (lijkt me) normale temperatuur. Rond half vier eruit gehaalt, rond 10 over 5 begonnen met vormen. Standaard theelepel.
pi_99728480
Ook weer 2 gemaakt, ze hadden een tije langer gemogen, maar OK.

pi_99731799
Ziet er weer lekker uit! (Hoewel ik olijven echt :r vindt. :@ )

Ik moet denk ik de volgende keer dus gewoon meer gist gebruiken en eerder uit de koelkast halen.
  † In Memoriam † donderdag 21 juli 2011 @ 11:48:03 #274
91830 MaximusTG
pi_99742861
Zien er idd lekker uit Yvesss! Lekker met olijven ;).
Gebruik je gewone theelepels van je bestek zeg maar Iemand91? Want teaspoon is ook een echte volumemaat, vooral gebruikt in Angelsaksische landen. Setje kan je bij Blokker kopen. Wat voor gist had je eigenlijk gebruikt? Van die Dr. Oetker zakjes?
pi_99743099
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 11:48 schreef MaximusTG het volgende:
Zien er idd lekker uit Yvesss! Lekker met olijven ;).
Gebruik je gewone theelepels van je bestek zeg maar Iemand91? Want teaspoon is ook een echte volumemaat, vooral gebruikt in Angelsaksische landen. Setje kan je bij Blokker kopen. Wat voor gist had je eigenlijk gebruikt? Van die Dr. Oetker zakjes?
Gewone theelepels idd, en van die zakjes inderdaad.
pi_99758020
Dr Oetker heeft de hele gistmarkt in handen. :') Ik heb eerlijk gezegd in een supermarkt nooit ander gist dan van dr oetker gezien.
  † In Memoriam † donderdag 21 juli 2011 @ 17:48:09 #277
91830 MaximusTG
pi_99759065
Moet je naar de Boerenbond/Welkoop gaan, hebben ze 500gr. verpakkingen van Bruggeman. Daarom vroeg ik het nl. als je namelijk zon verpakking niet goed bewaard kan de kwaliteit van het gist verminderen. En dat zou een mindere rijs verklaren :).
pi_99762697
Inderdaad, Oetker domineert de gistmarkt al jaren. En hier lees je nu nooit eens iets over in de kranten. Kwade tongen beweren dat aan menigeen die getracht heeft de gistmarkt open te breken slechts hoongelach ten deel is gevallen.

Kleine aanvulling: de Jumbo verkoopt verse Bruggemangist in de koeling.
Een of andere makkelijk te googelen webshop verkoopt de hiervoor genoemde Italiaanse biergist tegen schappelijke verzendkosten (enveloppepost).
Ik gebruik de gist van Oetker trouwens wel gewoon hoor, niets mis mee.
Ik ben het met Maximus eens dat de rijping van het deeg veel meer smaakbepalend is.
Verder heb ik altijd geleerd dat gist niet van zout houdt, tenzij het opgelost is. Dat oplossen doe ik dus altijd. Waarom de ene batch deeg sneller en meer rijst dan de andere is ook voor mij nog steeds een raadsel.
pi_99776286
Heeft het misschien iets te maken met wilde gisten (o.a. afhankelijk van locatie)?
A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
~Douglas Adams~
  vrijdag 22 juli 2011 @ 19:10:29 #280
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99808268
De Turkse supermarkt verkoopt vaak ook verse gist.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 23:55 schreef Leonoire het volgende:
Heeft het misschien iets te maken met wilde gisten (o.a. afhankelijk van locatie)?
Zal opzich wel meevallen. Er zullen niet zo bijster veel levensvatbare sporen op je deeg vallen als je er mee bezig bent, bovendien duurt het ongeveer 80 minuten voordat een gistcel zich voortgeplant heeft.

Ben nu deeg aan het maken voor morgen, staat ongeveer een uurtje te rijzen en het gedraagt zich als een drilpudding als je tegen de kom tikt :P
  zaterdag 23 juli 2011 @ 13:51:31 #281
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99836257
Had het recept uit de OP gebruikt, maar het deeg is me wederom te slap om mee te werken, heb er wat extra bloem en een snufje suiker door gedaan en het opnieuw gekneed, hopen dat het nog te redden is.
pi_99851817
Vandaag voor het eerst ook zelf pizza gemaakt, ook het recept uit de OP gebruikt (de pdf van Maximus). Het was een groot succes! Samen met mn vriendin 8 pizzas gemaakt, de ene nog lekkerder dan de andere ;) De korst was niet altijd zo bruin als gehoopt, en de dikte van de bodem verschilde soms aardig per pizza. Blijven oefenen dus :D

Hier wat fotos:

De voorbereidingen - in de ijsbakjes rechts zaten de bolletjes deeg.


Tomatensaus, peterselie, salami, kaas, cherry tomaatjes, mozarella en munt


Pesto, spinazie, ricotta, rode ui & knoflook


Tomatensaus, tonijn, kappertjes, rode ui, en kaas.
pi_99852647
oh, een tip als je net al wij hier tomatensaus overheb, smeer er wat van op brood met kaas: tosti/pizza. :Y)

Ik ben bij dat we saus overhebben, ik vind m'n mixje erug lekker uitgevallen. :9
pi_99852703
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 20:48 schreef Tjado het volgende:
Vandaag voor het eerst ook zelf pizza gemaakt, ook het recept uit de OP gebruikt (de pdf van Maximus). Het was een groot succes! Samen met mn vriendin 8 pizzas gemaakt, de ene nog lekkerder dan de andere ;) De korst was niet altijd zo bruin als gehoopt, en de dikte van de bodem verschilde soms aardig per pizza. Blijven oefenen dus :D

Hier wat fotos:

De voorbereidingen - in de ijsbakjes rechts zaten de bolletjes deeg.
[ afbeelding ]

Tomatensaus, peterselie, salami, kaas, cherry tomaatjes, mozarella en munt
[ afbeelding ]

Pesto, spinazie, ricotta, rode ui & knoflook
[ afbeelding ]

Tomatensaus, tonijn, kappertjes, rode ui, en kaas.
[ afbeelding ]
haha _O- ik gebruik ook gebruikte verpakkingen voor dingen als bloem, alleen heb ik van die liter emmers Griekse Yoghurt van de Lidl.

Zien er lekker uit!

@Iemand91: ik maak altijd een grote pan saus en vries dan porties voor 2 pizza's in 8-)
Ja doei.
pi_99853352
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 21:08 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

haha _O- ik gebruik ook gebruikte verpakkingen voor dingen als bloem, alleen heb ik van die liter emmers Griekse Yoghurt van de Lidl.

Zien er lekker uit!

@Iemand91: ik maak altijd een grote pan saus en vries dan porties voor 2 pizza's in 8-)
Ik ook, maar we hadden niet alles ingevroren. ;)
pi_99885881
En dus maar het laatste restje - onbevroren - tomatensaus op deze manier opgemaakt:

pi_99887544
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 13:51 schreef Erasmo het volgende:
Had het recept uit de OP gebruikt, maar het deeg is me wederom te slap om mee te werken, heb er wat extra bloem en een snufje suiker door gedaan en het opnieuw gekneed, hopen dat het nog te redden is.
En, was het te redden? _Nyan

De laatste voor deze maand:


[ Bericht 9% gewijzigd door Yvesss op 24-07-2011 21:02:01 ]
  † In Memoriam † maandag 25 juli 2011 @ 00:49:57 #288
91830 MaximusTG
pi_99905032
Zo, ziet er weer lekker uit hier! Goed resultaat zeg, Tjado, zeker voor een eerste keer! Gek dat het zo slap was Erasmo, teveel water misschien? Of een bloem die minder water kan opnemen?
pi_99980992
We zullen het antwoord wel nooit weten. Maar Tjado is goed bezig. Thumbs up!!!!!!!
pi_99981212
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 18:17 schreef Iemand91 het volgende:
En dus maar het laatste restje - onbevroren - tomatensaus op deze manier opgemaakt:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ook lekker: een pitabroodje niet opensnijden, besmeren met tomatensaus, beleg erop en dan even onder de grill, minipizza! 8-)
pi_99981479
Sure. Laat die mini[pitas] -pizzas maar komen. Ook erg lekker. Het topic valt wat stil.
pi_99981591
oh, ik had foto's gemaakt zondag! Maar wordt een beetje veel van 't zelfde, al hadden we een mooie korst al zeg ik 't zelf. Ik houd zelf nogal van dikke korst, maar de bodem mag wel heel dun zijn, dus hadden we nu een pizza met een mooie dikke rand, maar een fijne dunne bodem :9 _O_
Ja doei.
pi_99981912
Nee, Moblo, nooit teveel van hetzelfde. Juist bepaalde foto's hier zetten mensen ertoe aan het zelf te gaan proberen. Jouw foto's zijn altijd OK. Valse bescheidenheid? Je ziet hier vaak driekwart pizzaprojecten, en daarna is het stil. Blijft weirde shizzle, het pizzagebeuren. Waar is Minilot?
  dinsdag 26 juli 2011 @ 23:02:41 #294
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_99982661
Ik ga vrijdagavond deeg maken voor zaterdag :9

Als het wat is, maar ik ook wel weer wat foto's :)
heitieh
pi_99983053
Eigenlijk draait dit topic om foto's. En dan schamen mensen zich voor hum vermeende misbaksel en dan krijg je deze: "oeh, ik had zo'n honger, vergeten foto's te nemen. Volgende keer". Onzin natuurlijk. Ik ben zelf ook niet bepaald tevreden over mijn pizzafoto's, maar ik post ze toch maar.
En eerste poging is altijd shit. Behalve bij Tjado.
pi_99983565
En mensen, de lat niet te hoog leggen. Want MaximusTG is natuurlijk een verkapte pro. Die kan zo een Godsvermogen bij elkaar bakken in de regio Napels. Zelf zie ik in hem een Camorra/frontman. Niet normaal, hoe de man pizza kan bakken. Hulde. Indien het regent, Drijf Ik. Anders Blijf Ik. (flauw, I know)
  zaterdag 30 juli 2011 @ 10:34:22 #297
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_100119080
Gisteravond deeg gemaakt en in drieen verdeeld. De 'bollen' heb nu een nachtje in de koelkast liggen rijzen. We eten dus vanavond pizza.

Moet de lucht voor die tijd nog uit het deeg voor een tweede rijs? Zo ja, hoe lang?
heitieh
pi_100119104
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 23:18 schreef Yvesss het volgende:
En mensen, de lat niet te hoog leggen. Want MaximusTG is natuurlijk een verkapte pro. Die kan zo een Godsvermogen bij elkaar bakken in de regio Napels. Zelf zie ik in hem een Camorra/frontman. Niet normaal, hoe de man pizza kan bakken. Hulde. Indien het regent, Drijf Ik. Anders Blijf Ik. (flauw, I know)
Je kwam een beetje klaar toen je bovenstaande post postte, oder?
pi_100119142
Heb per ongeluk gisteren de foto's van de laatste keer verwijderd -O- jammer, want de pizza's waren erg mooi (kan ik nu makkelijk zeggen ;) :P O-) )


Maar we gaan vast volgende week ergens weer 's pizza bakken! :9
Ja doei.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 10:56:22 #300
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100119421
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 18:57 schreef Yvesss het volgende:
[..]
En, was het te redden? _Nyan
Het was consumeerbaar :P Ik denk dat ik ook tegen de de limieten van mijn bloem aan zat, gelukkig is het nu op.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 11:15:32 #301
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_100119787
next :)
heitieh
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')