SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De laatste paar topics:
Huizenmarkt # 101: Waar 'de complexe factoren' de markt bepalen
Huizenmarkt # 102: Waar we lekker op de HRA aftrekken.
Huizenmarkt # 103: Waar de huizenmarkt-zeepbel wordt ontkend
Huizenmarkt # 104: Waar de huizenmarkt voorlopig op slot blijft
Huizenmarkt #105: Waar huurders wachten op de val... en wachten...
Huizenmarkt # 106: Waar soms gewoon even niet betaald wordt
Huizenmarkt # 107: Nederland zit op lenen
Huizenmarkt # 108: Krimpregio's leidend in woningmarkt
Huizenmarkt # 109: Waar de banksters -2% voorspellen voor 2011
Huizenmarkt # 110: huizenkopers, van hero to zero en weer terug?
Huizenmarkt # 111: Waar de coalitie de macht kwijtraakt
Huizenmarkt # 112: Raakt de zeep op?
Huizenmarkt # 113: Waar huurders het zeepje oprapen
Huizenmarkt # 114: Waar de Fundateller een nieuw hoogtepunt bereikt?
Huizenmarkt # 115: de meltdown van de erfpachtwoning is in gang gezet
Huizenmarkt # 116: de meltdown is niet meer te stoppen
Huizenmarkt # 117: Het is weer lente... dus ik heb zin in appeltaart!Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
Niemand heeft het over vuilstortplaatsen. Het argument "we kunnen geen huizen bouwen want het land is vol" slaat ook nergens op, 90% is niet bebouwd!quote:Op zondag 27 maart 2011 11:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De overheid moet er ook voor waken dat het land nog wel leefbaar blijft. Hoe zou je het vinden als je een mooi stuk grond op de kop hebt getik je drop villa er neer hebt gezet en het jaar erna op het lap grond naast je opeens een vuilnisbelt of zware industrie verschijnt.
Slechts 150 jaar oud ook...quote:Op zondag 27 maart 2011 12:05 schreef xenobinol het volgende:
http://www.huizenzoeker.n(...)aat-57/details.html#
Check die prijzen
Haha...... ik heb hier zo hard om moeten lachenquote:Op zondag 27 maart 2011 11:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Wat een onzin weer.
Als de rentevaste periode afloopt krijg je van de bank een nieuwe looptijd met een nieuw rentepercentage aangeboden. Je inkomen wordt NIET opnieuw gecontroleerd.
14-02-2011 ¤ 685.000 ( ¤ 110.000 )quote:
Klopt. Gemeenten misbruiken "ruimtelijke ordening" om hun kas te spekken met de verkoop van kavels. Dat moet ophouden.quote:Op zondag 27 maart 2011 12:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Niemand heeft het over vuilstortplaatsen. Het argument "we kunnen geen huizen bouwen want het land is vol" slaat ook nergens op, 90% is niet bebouwd!
En zelfs als het zo zou zijn: zorg dan dat er geen mens meer bijkomt! Niks asielzoekers, niks importbruiden, niks kindertoeslag! Schaf dan ook meteen de bejaardenzorg af en we krijgen weer rust! Het slaat natuurlijk nergens op dat de overheid subsidie verstrekt om het aantal mensen in Nederland te laten toenemen, maar ondertussen WEIGERT voor voldoende woonruimte te zorgen! Of zelfs ook maar blokkeert dat mensen zelf voor voldoende woonruimte zorgen...
Wat is jouw definitie van "leefbaarheid"? Lege weilanden, duingebieden en "natuur", terwijl je op een flatje 8 hoog zit?
Je schreeuwt weer hard, maar dat heb ik toch ook niet ontkent? Het ging mij erom dat Droom_Econoom stelde dat mensen straks de financiering niet opnieuw rond kunnen krijgen omdat hij niet gehinderd door enige kennis van zaken er vanuit gaat dat je na aflopen van je rentevaste periode weer door de papiermolen moet. En dat is niet juist.quote:Op zondag 27 maart 2011 12:16 schreef xenobinol het volgende:
Haha...... ik heb hier zo hard om moeten lachen![]()
Wat jij je kennelijk nog niet gerealiseerd hebt is het volgende: Je rentevaste periode loopt af en de bank doet je een voorstel waarbij je een fors hogere rente krijgt.... recalcitrant als je bent schreeuw je heel hard dat je wel naar een andere bank toe gaat![]()
Bij die andere bank krijg je soortgelijke rentes of zelfs nog hoger te horen... want de waarde van je hypotheek staat niet meer in verhouding tot de waarde van je woning.
Ik had van de week al reeds een koper die over deze praktijk zijn beklag deed, misschien was het toch wel verstandiger geweest om zijn rente voor lange termijn vast te zetten, helaas deed hij dat niet omdat dit grote onzin was natuurlijk![]()
Toen heb ik hem maar uitgelegd dat je die hogere rente als een stukje verzekeringspremie moest beschouwen tegen woekerrentes in de toekomst, nou.... dat was niet leuk om te horen
Ten dele is dat een definitie van leefbaarheid ja en dan heb ik het vooral over de grote schaal, kijk maar hoe de kusten van Spanje worden vern**kt door al die prachtige bouw. Ik ben het met je eens dat er meer bouwgronden moeten komen, maar niet zonder regulering, dat wordt gewoon 1 grote teringbende. Dan hebben we het nog niet eens over de nutsvoorzieningen die moeten worden aangelegd.quote:Op zondag 27 maart 2011 12:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Niemand heeft het over vuilstortplaatsen. Het argument "we kunnen geen huizen bouwen want het land is vol" slaat ook nergens op, 90% is niet bebouwd!
En zelfs als het zo zou zijn: zorg dan dat er geen mens meer bijkomt! Niks asielzoekers, niks importbruiden, niks kindertoeslag! Schaf dan ook meteen de bejaardenzorg af en we krijgen weer rust! Het slaat natuurlijk nergens op dat de overheid subsidie verstrekt om het aantal mensen in Nederland te laten toenemen, maar ondertussen WEIGERT voor voldoende woonruimte te zorgen! Of zelfs ook maar blokkeert dat mensen zelf voor voldoende woonruimte zorgen...
Wat is jouw definitie van "leefbaarheid"? Lege weilanden, duingebieden en "natuur", terwijl je op een flatje 8 hoog zit?
En dat komt weer omdat de landelijke overheid de budgetten van gemeentes naar beneden geschroefd hebben en de gemeentes dus op een andere manier hun begroting dekkend moeten krijgen.quote:Op zondag 27 maart 2011 12:20 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Klopt. Gemeenten misbruiken "ruimtelijke ordening" om hun kas te spekken met de verkoop van kavels. Dat moet ophouden.
Dat ben ik niet met je eens. De gemeenten kunnen fors bezuinigen.quote:Op zondag 27 maart 2011 12:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En dat komt weer omdat de landelijke overheid de budgetten van gemeentes naar beneden geschroefd hebben en de gemeentes dus op een andere manier hun begroting dekkend moeten krijgen.
ROTF: Vandaag maar ff op de koffie bij mijn overburen. Die hadden geen kijkers, dus er zal nog wel een berg appeltaart over zijnquote:Huizenmarkt # 118: Ik kan geen appeltaart meer zien!
Feit is dus dat deze mensen worden uitgeknepen omdat ze toch geen kant meer op kunnen. Tja... altijd leuk om een slaaf te zijn van een bankster..... buk eensquote:Op zondag 27 maart 2011 12:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je schreeuwt weer hard, maar dat heb ik toch ook niet ontkent? Het ging mij erom dat Droom_Econoom stelde dat mensen straks de financiering niet opnieuw rond kunnen krijgen omdat hij niet gehinderd door enige kennis van zaken er vanuit gaat dat je na aflopen van je rentevaste periode weer door de papiermolen moet. En dat is niet juist.
De overheid in NL is gewoon te groot van omvang, vandaar dat dit monster zoveel geld nodig heeft.quote:Op zondag 27 maart 2011 12:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En dat komt weer omdat de landelijke overheid de budgetten van gemeentes naar beneden geschroefd hebben en de gemeentes dus op een andere manier hun begroting dekkend moeten krijgen.
Er zullen een hoop mensen meer per maand gaan betalen, dat geloof ik zondermeer. Gelukkig krijgen ze wel een korting van max 52% op de stijging.quote:Op zondag 27 maart 2011 12:37 schreef xenobinol het volgende:
Feit is dus dat deze mensen worden uitgeknepen omdat ze toch geen kant meer op kunnen. Tja... altijd leuk om een slaaf te zijn van een bankster..... buk eens
De overheid zal deze extra kosten niet gecompenseerd zien in een toename van andere belastingen. M.a.w. het draagvlak voor de leensubsidie zal minder stabiel worden en/of er zal gecompenseerd moeten worden. Laat nu net kopers geen kant meer op kunnenquote:Op zondag 27 maart 2011 12:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Er zullen een hoop mensen meer per maand gaan betalen, dat geloof ik zondermeer. Gelukkig krijgen ze wel een korting van max 52% op de stijging.
Maar aan de andere kant worden veel mensen straks nog afhankelijker van de HRA dan dat ze nu al zijn. Afschaffen daarvan is dan vragen om problemen.quote:Op zondag 27 maart 2011 12:40 schreef xenobinol het volgende:
De overheid zal deze extra kosten niet gecompenseerd zien in een toename van andere belastingen. M.a.w. het draagvlak voor de leensubsidie zal minder stabiel worden en/of er zal gecompenseerd moeten worden. Laat nu net kopers geen kant meer op kunnen
Vereniging Geleend Huis doet grote huilie huilie voor de leden leentoppersquote:Klacht VEH over handelswijze banken
Vereniging Eigen Huis (VEH) vermoedt dat banken in strijd met de Mededingingswet handelen door collectief nieuwe hypotheken voor woningen op particuliere erfpachtgrond te weigeren. De consumentenorganisatie voor eigenwoningbezitters dient hierover vandaag een klacht in bij De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).
Eigenwoningbezitters met een particulier erfpachtcontract kunnen hun huis niet verkopen omdat kopers een hypotheek wordt geweigerd. Sinds vorig jaar probeert VEH in overleg met banken en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) een eind te maken aan deze collectieve ban op particuliere erfpacht. Tot op heden heeft dit niet tot resultaat geleid.
In Nederland staan circa vele tienduizenden woningen op grond die eigendom is van kerken, universiteiten, Staatsbosbeheer, boeren en andere particulieren. Sinds begin vorig jaar weigeren vrijwel alle banken om nieuwe hypotheken te verstrekken op dergelijke woningen. Hierdoor zijn deze huizen praktisch onverkoopbaar geworden. Veel makelaars willen ze dan ook niet meer in de verkoop nemen.
Een potentiële koper krijgt van vrijwel elke bank een ferm 'nee' te horen als hij een hypotheek aanvraagt voor een woning met een particulier erfpachtcontract. Maar ook eigenwoningbezitters die een tweede hypotheek aanvragen voor een verbouwing krijgen van hun bank hetzelfde antwoord en kunnen ook niet meer overstappen naar een andere bank.
Tot 2010 hebben banken zonder problemen en zonder aanvullende voorwaarden wél hypotheken verstrekt aan kopers en eigenwoningbezitters met particuliere erfpachtcontracten.
Banken zeggen te vrezen dat de grondeigenaar de jaarlijkse erfpachtcanon (de vergoeding voor het gebruik van de grond) fors kan verhogen waardoor de eigenwoningbezitter in betalingsproblemen kan komen. Ook zou de identiteit van de grondeigenaar soms moeilijk te achterhalen zijn.
VEH vindt deze argumenten onbegrijpelijk. Veel particuliere erfpachtcontracten zijn identiek of zelfs consumentvriendelijker dan gemeentelijke contracten en ook bij gemeenten kunnen enorme stijgingen van de canon voorkomen. Banken verstrekken wél een hypotheek als de grond in handen is van een gemeente.
Bij het Kadaster kan de bank snel nagaan wie de eigenaar van de grond is. Het individueel beoordelen van hypotheekaanvragen voor een woning op particuliere erfpachtgrond, zoals vóór januari 2010 ook gebeurde, behoort tot de normale werkzaamheden van banken, meent VEH.
bron: NVM
Hoezo? Stop ze maar in de schuldsanering, hadden ze maar verstandiger moeten handelenquote:Op zondag 27 maart 2011 12:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Maar aan de andere kant worden veel mensen straks nog afhankelijker van de HRA dan dat ze nu al zijn. Afschaffen daarvan is dan vragen om problemen.
Verdient de Rabo ook over jouw rug? Wist je werkelijk niet dat banksters tuig zijn? OMG.... niet? Hoe hebben ze je ooit een contract laten tekenenquote:Consumentenbond wil opheldering van Rabobank
De Consumentenbond gaat verhaal halen bij de Rabobank omdat de bank niets doet aan de hoge hypotheekrente. Dat heeft de vereniging donderdag bekendgemaakt naar aanleiding van een uitkomst van een petitie tegen de dure hypotheken.
Bijna 26.000 consumenten deden mee met een handtekeningenactie. De meeste stemmen (5027) kwamen van klanten van Rabobank, de grootste hypotheekverstrekker in Nederland. Consumenten gaan volgens de bond gebukt onder een hypotheekrente die al meer dan twee jaar gemiddeld 1 procent te hoog is.
Volgens de bond verdienen de banken 3,8 miljard euro per jaar over de rug van consumenten. "Het probleem speelt bij alle banken. De Rabobank is de grootste en verdient daarom het meest aan de te hoge hypotheekrentes ten koste van consumenten. Dus ga ik daar in eerste instantie verhaal halen", aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond.
bron: NVM
Hoe meer mensen afhankelijk zijn van de HRA, hoe kleiner de kans is dat deze aangepakt wordt. En als de HRA toch wordt aangepakt, zal dat in dat geval zeer voorzichtig gebeuren.quote:Op zondag 27 maart 2011 12:48 schreef xenobinol het volgende:
Hoezo? Stop ze maar in de schuldsanering, hadden ze maar verstandiger moeten handelen![]()
Sure..... maar waar gaan we dan wel geld vandaan halen?quote:Op zondag 27 maart 2011 12:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hoe meer mensen afhankelijk zijn van de HRA, hoe kleiner de kans is dat deze aangepakt wordt. En als de HRA toch wordt aangepakt, zal dat in dat geval zeer voorzichtig gebeuren.
De bank pikt inderdaad een graantje mee. Heb ik geen probleem mee. Ik heb voor bruto 4,35% geleend en zet het bedrag weg tegen netto 4,1%. Aflossen kan altijd nog. Prima regeling zo.quote:Op zondag 27 maart 2011 12:50 schreef xenobinol het volgende:
Verdient de Rabo ook over jouw rug? Wist je werkelijk niet dat banksters tuig zijn? OMG.... niet? Hoe hebben ze je ooit een contract laten tekenen
1% van de Rabo? Wat bedoel je precies?quote:Op zondag 27 maart 2011 12:53 schreef xenobinol het volgende:
Zeg Asfyxia.... ga jij ook zo gebukt onder die 1% van de Rabo![]()
Hoewel ik al jaren te weinig rendement krijg op mijn spaargeld ga ik daar niet gebukt onder.... misschien hebben die mensen gewoon niet zo'n stevige ruggengraat
Van de werkenden.quote:Op zondag 27 maart 2011 12:53 schreef xenobinol het volgende:
Sure..... maar waar gaan we dan wel geld vandaan halen?
Ik zal even reageren voor de hel losbreekt, heb je in ieder geval nog 1 normale reactie.quote:Op zondag 27 maart 2011 13:15 schreef oinkoink12 het volgende:
Ik ben zo'n "kansloze"die op de open-huizendag een leuk "ex-huurkrot" heeft gevonden. Ik weet dat er een huis is verkocht laatst dat wel helemaal "af" was voor 279 k.k dus ik vind het geen onredelijke prijs.
Bel de betreffende makelaar even dan weet je wat.quote:- Als dit huis 229 v.o.n kost, wat zijn de geschatte extra kosten voordat ik het huis in mijn bezit heb.
quote:perceeloppervlak dient nog nader kadastraal te worden uitgemeten
Waarom zou het volgens die "verschillende plekken" een (gedeeltelijke) wassen neus zijn? Vrij op naam is vrij op naam, lijkt me.quote:Op zondag 27 maart 2011 13:15 schreef oinkoink12 het volgende:
Beste mensen,
Ik heb een aantal vraagjes, ik kom vrij zelden in deze reeks, en heb dus een paar topics doorgenomen om de sfeer te proeven en een beetje het vocabulair te leren waardoor iedereen me zal begrijpen!
Ik ben zo'n "kansloze"die op de open-huizendag een leuk "ex-huurkrot" heeft gevonden. Ik weet dat er een huis is verkocht laatst dat wel helemaal "af" was voor 279 k.k dus ik vind het geen onredelijke prijs.
Zie link
Dit betreft een woning die momenteel een V.O.N actie heeft. Nu was ik daar in het begin heel positief over, maar nu lees ik op verschillende plekken dat dit een gedeeltelijke "wassen-neus" is.
- Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies werkt?
Als het echt v.o.n. is, dan zou dat volgens mij die 229k moeten zijn.quote:- Als dit huis 229 v.o.n kost, wat zijn de geschatte extra kosten voordat ik het huis in mijn bezit heb.
Ja.quote:- Is het echt een verschrikkelijke tijd om een huis te kopen?
Tis toch de beste tijd ooit om 'n huis te kopen? Dat deel gaat me goed af, geen probleem om 22% van de vraagprijs af te onderhandelen na een half jaar op ons droomhuis. Nu alleen m'n eigen huis verkopen, dat is de uitdagingquote:Op zondag 27 maart 2011 13:25 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Waarom zou het volgens die "verschillende plekken" een (gedeeltelijke) wassen neus zijn? V.o.n. is v.o.n., lijkt me.
Verder zou ik gewoon even de verkopende partij bellen over wat er in dit geval precies met "vrij op naam" bedoeld wordt. Dan weet je ook meteen in hoeverre het hier een "wassen neus" zou betreffen.
[..]
Als het echt v.o.n. is, dan zou dat volgens mij die 229k moeten zijn.
[..]
Ja.
Netjes! Maar dat doet niet iedereen je na. Voor de meesten die dat niet kunnen is het denk ik wel slimmer om nog ff te wachten. Dan dalen de prijzen vanzelf nog wat verder, daar hoef je dan niet voor te kunnen onderhandelen.quote:Op zondag 27 maart 2011 13:29 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Tis toch de beste tijd ooit om 'n huis te kopen? Dat deel gaat me goed af, geen probleem om 22% van de vraagprijs af te onderhandelen na een half jaar op ons droomhuis.
Dat gaat ook wel goedkomen.quote:Nu alleen m'n eigen huis verkopen, dat is de uitdaging
Ik zie daarin geen adders verborgen, en bovendien lijkt me V.o.n. duidelijk genoeg. Als er kosten bij zouden komen zou je het wat mij betreft niet V.o.n. mogen noemen.quote:Op zondag 27 maart 2011 13:28 schreef oinkoink12 het volgende:
Dit zijn tevens de voorwaarden van de V.O.N actie.
Neej, maar niet dat ze daar in de plaats een andere dure regeling voor hebbenquote:Op zondag 27 maart 2011 13:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik zie daarin geen adders verborgen, en bovendien lijkt me V.o.n. duidelijk genoeg. Als er kosten bij zouden komen zou je het wat mij betreft niet V.o.n. mogen noemen.
Reden te meer om duidelijkheid te krijgen. Als die niet op jouw grond blijken te staan mag je ze er niet eens uithalenquote:Op zondag 27 maart 2011 13:28 schreef oinkoink12 het volgende:
Mbt het perceel oppervlak is er een discussie over een strookje koniveren dat in de voortuin staat. Wmb is dat geen belangrijke issue. Ik zou die dingen er het liefst gelijk uit rammen, maar ik snap je punt.
Begrijpelijk, ik bedoel meer, dat zelfs als het stuk waar het omgaat in het geheel niet bij het perceel hoort, zou het me niet veel uitmakenquote:Op zondag 27 maart 2011 13:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Reden te meer om duidelijkheid te krijgen. Als die niet op jouw grond blijken te staan mag je ze er niet eens uithalen
Toch is het beter dat er vooraf duidelijkheid is, dan weten je nieuwe buren ook waar ze aan toe zijn. En als ze het daar niet mee eens zijn kunnen ze beter overhoop liggen met de oude bewoners dan met jou.quote:Op zondag 27 maart 2011 13:38 schreef oinkoink12 het volgende:
Begrijpelijk, ik bedoel meer, dat zelfs als het stuk waar het omgaat in het geheel niet bij het perceel hoort, zou het me niet veel uitmaken
Tis niet zo moeilijk hoor - wat altijd kan is de makelaar bellen en zeggen wat jij er voor over hebt. Dan kan die makelaar hoog springen, laag springen, maar zolang jij er werkelijk niet meer voor over hebt. Ik snap dat makelaars erin zijn getraind je het gevoel te geven dat je snel en vooral meer moet bieden, maar als je bijvoorbeeld hier zo nu en dan mee leest kun je wel inschatten hoeveel vaart dat zal lopenquote:Op zondag 27 maart 2011 13:31 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Netjes! Maar dat doet niet iedereen je na. Voor de meesten die dat niet kunnen is het denk ik wel slimmer om nog ff te wachten. Dan dalen de prijzen vanzelf nog wat verder, daar hoef je dan niet voor te kunnen onderhandelen.
Je vertrouwen doet me goed, maar ben er zelf nog niet zo zeker vanquote:Dat gaat ook wel goedkomen.
omdat het verder opdrijven van de huizenmarkt dus in ieders belang is, ze horen allemaal bij het piramidespel, instappen maarquote:Op zondag 27 maart 2011 14:43 schreef RemcoDelft het volgende:
Even offtopic op een link die hier eerder langskwam ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrij_op_naam ):
Waarom zijn notariskosten 2% van de verkoopprijs? Waarom is de prijs van standaard-papierwerk afhankelijk van het bedrag op het papier?
Uiteraard. Maar dat kan toch nooit de reden zijn dat de overheid ooit met dergelijke tarieven heeft ingestemd?quote:Op zondag 27 maart 2011 15:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
omdat het verder opdrijven van de huizenmarkt dus in ieders belang is, ze horen allemaal bij het piramidespel, instappen maar
Zie daar een knap staaltje mislukte marktwerking. Sinds notarissen moeten "concurreren", zijn er "prijsvechters" waarbij je al het werk zelf moet doen, en dan krijg je 10% korting... M.a.w. het geeft leuk aan dat het werk 10% van het tarief waard is, en 90% voorkomt uit machtsmisbruik omdat de consument geen keus heeft.quote:Op zondag 27 maart 2011 15:28 schreef NiGeLaToR het volgende:
Overigens zijn al die tarieven onderhandelbaar he, ze kunnen vragen wat ze willen natuurlijk.
Als je het hebt over een verklaring van erfrecht ok, maar er is niemand die een consument dwingt om een huis te kopen.quote:Op zondag 27 maart 2011 15:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zie daar een knap staaltje mislukte marktwerking. Sinds notarissen moeten "concurreren", zijn er "prijsvechters" waarbij je al het werk zelf moet doen, en dan krijg je 10% korting... M.a.w. het geeft leuk aan dat het werk 10% van het tarief waard is, en 90% voorkomt uit machtsmisbruik omdat de consument geen keus heeft.
quote:Op zondag 27 maart 2011 15:43 schreef snabbi het volgende:
[..]
Als je het hebt over een verklaring van erfrecht ok, maar er is niemand die een consument dwingt om een huis te kopen.
Een goed inhoudelijk argument om alles via de overheid te laten gebeuren, daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht. De nieuwe plan-economie in opkomst.quote:
Het kadaster is toch ook niet in private handen?quote:Op zondag 27 maart 2011 15:45 schreef snabbi het volgende:
[..]
Een goed inhoudelijk argument om alles via de overheid te laten gebeuren, daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht. De nieuwe plan-economie in opkomst.
Hmm, ben ik dan echt de enige die daar geen genoegen mee neemt?quote:Op zondag 27 maart 2011 15:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zie daar een knap staaltje mislukte marktwerking. Sinds notarissen moeten "concurreren", zijn er "prijsvechters" waarbij je al het werk zelf moet doen, en dan krijg je 10% korting... M.a.w. het geeft leuk aan dat het werk 10% van het tarief waard is, en 90% voorkomt uit machtsmisbruik omdat de consument geen keus heeft.
Je moet het groter zien. Met het aanpakken van één notaris schiet je toch niks op.quote:Op zondag 27 maart 2011 15:58 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Hmm, ben ik dan echt de enige die daar geen genoegen mee neemt?
Als er prijsafspraken zijn moet je die gewoon melden...
Ja, dat werkt echt super. Vandaar dat Xeno hier al 4 jaar lang dezelfde argumenten herhaaltquote:Op zondag 27 maart 2011 16:15 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Je moet het groter zien. Met het aanpakken van één notaris schiet je toch niks op.
Beter is het om bijvoorbeeld via internetfora en weblogs "het volk" op te juinen, zodat de politiek het uiteindelijk oppikt en de zweep erover gaat.Echt, dat werkt veel beter.
HAHA je ziet het niet heh?quote:Op zondag 27 maart 2011 16:28 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ja, dat werkt echt super. Vandaar dat Xeno hier al 4 jaar lang dezelfde argumenten herhaalt
En werken dat dat doet joh!
Blijkbaar heb je even gemist dat er sindsdien een wereldwijde crisis is uitgebroken, banken op springen staan, etc.?quote:Op zondag 27 maart 2011 16:28 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ja, dat werkt echt super. Vandaar dat Xeno hier al 4 jaar lang dezelfde argumenten herhaalt
En werken dat dat doet joh!
Welnee. De huizenmarkt stagneert omdat de eisen aangescherpt zijn en de rente flink gestegen is. Er zijn genoeg mensen die wel willen maar niet mogen kopen. Zelfs niet als ze daarmee goedkoper uit zouden zijn dan hun huidige huur.quote:Op zondag 27 maart 2011 16:37 schreef Asfyxia het volgende:
Denk je nou echt dat dat vanzelf is gebeurd? Welnee. Mensen nemen een besluit op grond van wat ze door de media voorgeschoteld krijgen.
Ah, en jij denkt dat dat hierdoor komt:quote:Op zondag 27 maart 2011 16:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Blijkbaar heb je even gemist dat er sindsdien een wereldwijde crisis is uitgebroken, banken op springen staan, etc.?
quote:Beter is het om bijvoorbeeld via internetfora en weblogs "het volk" op te juinen, zodat de politiek het uiteindelijk oppikt en de zweep erover gaat.
Misschien zou je eens buiten moeten komen, uit je eigen kleine wereldje. Niet iedereen wil per se een burgermansbestaan met een koophuis en een tuintje en een hond. Sommigen boeit het sowieso helemaal niks en weer anderen zweven er een beetje tussenin. Deze middelste groep is momenteel geheel weggevallen aan de vraagkant.quote:Op zondag 27 maart 2011 16:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Welnee. De huizenmarkt stagneert omdat de eisen aangescherpt zijn en de rente flink gestegen is. Er zijn genoeg mensen die wel willen maar niet mogen kopen. Zelfs niet als ze daarmee goedkoper uit zouden zijn dan hun huidige huur.
Och nut. Er lezen mensen mee. Dat weet ik zeker.quote:Maar als jij denkt dat je geblaat op fora nut heeft dan houdt niets je tegen.
Nee dat komt niet daardoor, d.w.z. dat is niet de hoofdoorzaak. Maar de crisis is zeker wel sterk verergerd door alle negatieve, overhypete berichten in alle media.quote:Op zondag 27 maart 2011 16:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ah, en jij denkt dat dat hierdoor komt:
[..]
Ik ben gisteren nog buiten geweest. Volgende maand doe ik dat nog een keer.quote:Op zondag 27 maart 2011 16:49 schreef Asfyxia het volgende:
Misschien zou je eens buiten moeten komen, uit je eigen kleine wereldje.
OH, dus al die mensen die hier schreeuwen dat ze de huizen te duur vinden willen helemaal geen huis.quote:Niet iedereen wil per se een burgermansbestaan met een koophuis en een tuintje en een hond.
Vermakelijk is het inderdaad wel.quote:Och nut. Er lezen mensen mee. Dat weet ik zeker.
Je bedoelt uiteraard negatief-overhypend-schreewmannetjes als Kees Tekort? Inderdaad, dat gaat allemaal nergens overquote:Op zondag 27 maart 2011 16:51 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Nee dat komt niet daardoor, d.w.z. dat is niet de hoofdoorzaak. Maar de crisis is zeker wel sterk verergerd door alle negatieve, overhypete berichten in alle media.
Onder anderen.quote:Op zondag 27 maart 2011 16:52 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Je bedoelt uiteraard negatief-overhypend-schreewmannetjes als Kees Tekort? Inderdaad, dat gaat allemaal nergens over
Correctie: het piramidespel is sterk verergerd door alle positieve, overhypte berichten in alle media...quote:Op zondag 27 maart 2011 16:51 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Nee dat komt niet daardoor, d.w.z. dat is niet de hoofdoorzaak. Maar de crisis is zeker wel sterk verergerd door alle negatieve, overhypete berichten in alle media.
Dat zijn nou precies die typische media-hype-woorden waar Asfyxia op doelt.quote:
Dat ook. Daar is het allemaal mee begonnen, ooit, een jaar of 10 geleden. Met het overdrijven van de waarde van eigenwoning"bezit". Ineens moest iedereen een "eigen" huis hebben.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:04 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Correctie: het piramidespel is sterk verergerd door alle positieve, overhypte berichten in alle media...
Daar is op zich niets mis mee.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:13 schreef Asfyxia het volgende:
Ineens moest iedereen een "eigen" huis hebben.
Als het een weloverwogen wens is én de financiën laten dat ook zonder al teveel risico toe, niet nee.quote:
Heeft wel gezorgd voor een verdubbeling van de HRA kosten per jaarquote:
Meeste mensen met kinderen willen een vaste plek in goede buurt voor zo'n jaar of 20.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:19 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Als het een weloverwogen wens is én de financiën laten dat ook zonder al teveel risico toe, niet nee.
Ja willen... Men kan wel zoveel willen. Ik wil ook vanalles.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:23 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Meeste mensen met kinderen willen een vaste plek in goede buurt voor zo'n jaar of 20.
Voor zover ik weet is het eigenwoningbezit niet zo sterk toegenomen. Heeft iemand getallen paraat?quote:Op zondag 27 maart 2011 17:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Heeft wel gezorgd voor een verdubbeling van de HRA kosten per jaar
Nee, dat staat niet echt op m'n prioriteitenlijstje. Daar vind je meer zaken als:quote:
Dat is het probleem in deze tijd, het lukt niet om zo'n plek te vinden.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:24 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Ja willen... Men kan wel zoveel willen. Ik wil ook vanalles.
Niet het bezit, wel de hoogte van de HRA.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is het eigenwoningbezit niet zo sterk toegenomen. Heeft iemand getallen paraat?
Onder de brug is het ook nog erg rustig momenteel, dus blijkbaar hebben ze toch ergens onderdak gevonden.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:28 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat is het probleem in deze tijd, het lukt niet om zo'n plek te vinden.
Er staat genoeg leeg.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:29 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Onder de brug is het ook nog erg rustig momenteel, dus blijkbaar hebben ze toch ergens onderdak gevonden.
quote:Hugo Priemus: ‘Woningmarkt in opperste chaos door nieuwe kabinet’
DEN HAAG - "Het kabinet Rutte-Verhagen zal de woningmarkt in opperste chaos en onzekerheid storten", zegt Hugo Priemus.
Redenen: te weinig huurhuizen, Vogelaarwijken die erop achteruitgaan, en klappen voor de bouwsector.
Hugo Priemus is emeritus hoogleraar volkshuisvesting aan de TU Delft en lid van de SER-commissie Ruimtelijke Inrichting.
Hypotheekrenteaftrek onhoudbaar
Het in stand houden van de hypotheekrenteaftrek zou voor rust op de koopmarkt moeten zorgen. "Maar dat is uitstel van executie", zegt Priemus. "Iedereen weet dat die aftrek niet houdbaar is. Dus blijft de onzekerheid op de koopmarkt." Voor huurders is nog onzeker wat er met de huursubsidie gaat gebeuren.
Huurwoning kopen
De hypotheekrenteaftrek gaat de overheid alleen maar meer geld kosten volgens Priemus: "Het nieuwe kabinet wil huurders het wettelijk recht geven om hun huurwoning voor een redelijke prijs te kopen. Dat betekent nog meer uitgaven aan de renteaftrek." Het ‘goede nieuws', vervolgt hij, is dat die maatregel volstrekt onuitvoerbaar is. "Zo'n kooprecht is in strijd met het eigendomsrecht. Je kunt een verhuurder niet dwingen om zijn bezit te verkopen."
Huurprijzen niet omhoog
Ook is afgesproken dat de huren niet omhoog gaan. Priemus: "Alleen voor gezinnen met een inkomen van 43.000 euro of meer stijgt de huur met 5 procent. Maar dat gaat over niet meer dan 10 procent van alle sociale huurders. En het controleren van die gezinsinkomens leidt tot bureaucratie, terwijl er juist ambtenaren weg moeten."
Ambtenaren houden zichzelf in stand.quote:En het controleren van die gezinsinkomens leidt tot bureaucratie, terwijl er juist ambtenaren weg moeten
Als zelfs makelaars er niet meer in geloven...quote:Op zondag 27 maart 2011 17:52 schreef michaelmoore het volgende:
Makelaars: Tweede dip op komst
http://www.vastgoedactuee(...)de-dip-op-komst.html
Nieuws van anderhalve maand oud?quote:Op zondag 27 maart 2011 17:52 schreef michaelmoore het volgende:
Makelaars: Tweede dip op komst
http://www.vastgoedactuee(...)de-dip-op-komst.html
Haha, ik heb dus écht al alles wat jij zou willen hebbenquote:Op zondag 27 maart 2011 17:28 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Nee, dat staat niet echt op m'n prioriteitenlijstje. Daar vind je meer zaken als:
- seks met de buurvrouw
- seks met de buurvrouw
- seks met de buurvrouw
- een nieuwe laptop met een HD-scherm en een Sandy Bridge i5 dinges erin
- een andere baan
Ik denk niet dat de huizenmarkt zo ver instort dat jij met die drie tientjes spaargeld een huis kunt kopen. Ja, van playmobil misschienquote:Ergens onderaan bungelt dan een vage notie dat als de huizenmarkt implodeert ik mogelijk m'n spaargeld zal aanwenden voor de aankoop van een woning. Mogelijk. Eventueel. Als de omstandigheden daarbij passen.
Hangt er vanaf waar je woont. In NL: zou kunnen. In Tokyo: Not so much.quote:Op zondag 27 maart 2011 18:17 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Denk je dat men nu, anderhalve maand later, ineens een stuk positiever is?
Daar is dan ook helemaal geen sprake van. De bank wil het wel lenen, maar veel mensen mogen het niet lenen.quote:Op zondag 27 maart 2011 18:24 schreef Piet_Piraat het volgende:
Elke simpele boer kan op zijn vingers uittellen dat het mis gaat met huizenverkoop wanneer de prijzen hoger zijn dan wat de bank maximaal wil lenen voor het onderpand.
Mijn buurvrouw heb je niet gehad hoor. Dat weet ik zeker.quote:Op zondag 27 maart 2011 18:25 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Haha, ik heb dus écht al alles wat jij zou willen hebben![]()
Ik kan je melden dat je buurvrouw bij de derde keer enigsinds vermoeid begon te raken.
zegt de internetheldquote:Op zondag 27 maart 2011 16:49 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Misschien zou je eens buiten moeten komen, uit je eigen kleine wereldje.
ben jij je eigen buurvrouw dan?quote:Op zondag 27 maart 2011 18:27 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Mijn buurvrouw heb je niet gehad hoor. Dat weet ik zeker.
ik heb vast wat gemist. 99,999% van de Nederlandse bevolking: /care.quote:Op zondag 27 maart 2011 16:37 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
HAHA je ziet het niet heh?
Waar denk jij dat al die volkswoede over die bonuskanonnen bij de ING vandaan komt?
Dan heb je inderdaad écht wat gemist. Geeft niet. We hadden al eerder vastgesteld dat jij je ergens in een ivoren toren in een verder niet relevant buitengebied bevindt. Dan mis je weleens wat. Zo gaan die dingen nu eenmaal.quote:Op zondag 27 maart 2011 18:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik heb vast wat gemist. 99,999% van de Nederlandse bevolking: /care.
ik bespeur wat CDquote:Op zondag 27 maart 2011 18:31 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Dan heb je inderdaad écht wat gemist. Geeft niet. We hadden al eerder vastgesteld dat jij je ergens in een ivoren toren in een verder niet relevant buitengebied bevindt. Dan mis je weleens wat. Zo gaan die dingen nu eenmaal.
Oh, dan was het die van Xeno. Jullie forum-spammende-zuurpruimen zijn zo verdomd lastig uit elkaar te houdenquote:Op zondag 27 maart 2011 18:27 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Mijn buurvrouw heb je niet gehad hoor. Dat weet ik zeker.
Zuurpruim? Bij mij gaat vandaag de vlag uit hoor!quote:Op zondag 27 maart 2011 18:33 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Oh, dan was het die van Xeno. Jullie forum-spammende-zuurpruimen zijn zo verdomd lastig uit elkaar te houden
Gisteren toch een huis kunnen vinden?quote:Op zondag 27 maart 2011 18:34 schreef Asfyxia het volgende:
Zuurpruim? Bij mij gaat vandaag de vlag uit hoor!
De banken schroeven niet zomaar de voorwaardes omhoog voor die lening.quote:Op zondag 27 maart 2011 18:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Daar is dan ook helemaal geen sprake van. De bank wil het wel lenen, maar veel mensen mogen het niet lenen.
De banken schroeven helemaal niks omhoog. Lees je eens in.quote:Op zondag 27 maart 2011 18:38 schreef Piet_Piraat het volgende:
De banken schroeven niet zomaar de voorwaardes omhoog voor die lening.
In ieder geval de rente en inlezen hoef ik niet, ik ga voor grond met bouwvergunning.quote:Op zondag 27 maart 2011 18:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De banken schroeven helemaal niks omhoog. Lees je eens in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |