abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94669021

Welkom in hét Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Het topic heeft een flink aantal vaste posters, elk met hun eigen standpunten en veelal verdeeld in twee "kampen" te weten de huurders en de kopers met her en der een realist die het geheel met lede ogen aanziet. Gelukkig gaat dit alles gepaard met wederzijds respect en zinvolle discussies en argumentatie! ;)

Deze topicreeks loopt al meer dan 100 delen. Ruim 30000 posts vol met voorspellingen, interessante (al dan niet onderbouwde) meningen en vurige betogen.
Hier is een overzicht van de hele reeks, voor zover bekend.

De eerste 100 topics (min of meer):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De laatste paar topics:
Huizenmarkt # 101: Waar 'de complexe factoren' de markt bepalen
Huizenmarkt # 102: Waar we lekker op de HRA aftrekken.
Huizenmarkt # 103: Waar de huizenmarkt-zeepbel wordt ontkend
Huizenmarkt # 104: Waar de huizenmarkt voorlopig op slot blijft
Huizenmarkt #105: Waar huurders wachten op de val... en wachten...
Huizenmarkt # 106: Waar soms gewoon even niet betaald wordt
Huizenmarkt # 107: Nederland zit op lenen
Huizenmarkt # 108: Krimpregio's leidend in woningmarkt
Huizenmarkt # 109: Waar de banksters -2% voorspellen voor 2011
Huizenmarkt # 110: huizenkopers, van hero to zero en weer terug?
Huizenmarkt # 111: Waar de coalitie de macht kwijtraakt
Huizenmarkt # 112: Raakt de zeep op?
Huizenmarkt # 113: Waar huurders het zeepje oprapen
Huizenmarkt # 114: Waar de Fundateller een nieuw hoogtepunt bereikt?
Huizenmarkt # 115: de meltdown van de erfpachtwoning is in gang gezet
Huizenmarkt # 116: de meltdown is niet meer te stoppen
Huizenmarkt # 117: Het is weer lente... dus ik heb zin in appeltaart!
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_94669047
I'll sing you a lullaby.
  zondag 27 maart 2011 @ 12:11:54 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_94669198
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 11:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De overheid moet er ook voor waken dat het land nog wel leefbaar blijft. Hoe zou je het vinden als je een mooi stuk grond op de kop hebt getik je drop villa er neer hebt gezet en het jaar erna op het lap grond naast je opeens een vuilnisbelt of zware industrie verschijnt.
Niemand heeft het over vuilstortplaatsen. Het argument "we kunnen geen huizen bouwen want het land is vol" slaat ook nergens op, 90% is niet bebouwd!
En zelfs als het zo zou zijn: zorg dan dat er geen mens meer bijkomt! Niks asielzoekers, niks importbruiden, niks kindertoeslag! Schaf dan ook meteen de bejaardenzorg af en we krijgen weer rust! Het slaat natuurlijk nergens op dat de overheid subsidie verstrekt om het aantal mensen in Nederland te laten toenemen, maar ondertussen WEIGERT voor voldoende woonruimte te zorgen! Of zelfs ook maar blokkeert dat mensen zelf voor voldoende woonruimte zorgen...
Wat is jouw definitie van "leefbaarheid"? Lege weilanden, duingebieden en "natuur", terwijl je op een flatje 8 hoog zit?
censuur :O
  zondag 27 maart 2011 @ 12:16:27 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_94669312
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:05 schreef xenobinol het volgende:
http://www.huizenzoeker.n(...)aat-57/details.html#

Check die prijzen _O-
Slechts 150 jaar oud ook...
censuur :O
pi_94669313
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 11:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Wat een onzin weer.

Als de rentevaste periode afloopt krijg je van de bank een nieuwe looptijd met een nieuw rentepercentage aangeboden. Je inkomen wordt NIET opnieuw gecontroleerd.
Haha...... ik heb hier zo hard om moeten lachen :D
Wat jij je kennelijk nog niet gerealiseerd hebt is het volgende: Je rentevaste periode loopt af en de bank doet je een voorstel waarbij je een fors hogere rente krijgt.... recalcitrant als je bent schreeuw je heel hard dat je wel naar een andere bank toe gaat :')
Bij die andere bank krijg je soortgelijke rentes of zelfs nog hoger te horen... want de waarde van je hypotheek staat niet meer in verhouding tot de waarde van je woning.
Ik had van de week al reeds een koper die over deze praktijk zijn beklag deed, misschien was het toch wel verstandiger geweest om zijn rente voor lange termijn vast te zetten, helaas deed hij dat niet omdat dit grote onzin was natuurlijk :')
Toen heb ik hem maar uitgelegd dat je die hogere rente als een stukje verzekeringspremie moest beschouwen tegen woekerrentes in de toekomst, nou.... dat was niet leuk om te horen :7
I'll sing you a lullaby.
pi_94669383
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:16 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Slechts 150 jaar oud ook...
14-02-2011 ¤ 685.000 ( ¤ 110.000 )
06-11-2010 ¤ 795.000 ( ¤ 60.000 )
04-06-2010 ¤ 735.000 ( ¤ 60.000 )
09-04-2009 ¤ 795.000 ( ¤ 54.000 )
08-01-2009 ¤ 849.000 ( ¤ 46.000 )
19-11-2008 Gevonden voor ¤ 895.000

Voorruit we maken hem weer duurder omdat de markt weer aantrekt.... of iets dergelijks :')
Ik heb dat trucje bij diverse koopwoningen gezien.... totaal kansloos natuurlijk _O-
I'll sing you a lullaby.
  zondag 27 maart 2011 @ 12:20:11 #7
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_94669401
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:11 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Niemand heeft het over vuilstortplaatsen. Het argument "we kunnen geen huizen bouwen want het land is vol" slaat ook nergens op, 90% is niet bebouwd!
En zelfs als het zo zou zijn: zorg dan dat er geen mens meer bijkomt! Niks asielzoekers, niks importbruiden, niks kindertoeslag! Schaf dan ook meteen de bejaardenzorg af en we krijgen weer rust! Het slaat natuurlijk nergens op dat de overheid subsidie verstrekt om het aantal mensen in Nederland te laten toenemen, maar ondertussen WEIGERT voor voldoende woonruimte te zorgen! Of zelfs ook maar blokkeert dat mensen zelf voor voldoende woonruimte zorgen...
Wat is jouw definitie van "leefbaarheid"? Lege weilanden, duingebieden en "natuur", terwijl je op een flatje 8 hoog zit?
Klopt. Gemeenten misbruiken "ruimtelijke ordening" om hun kas te spekken met de verkoop van kavels. Dat moet ophouden.

Het zal ook stoppen want op enig moment zijn de kavels uitgegeven waar de economie om vraagt, en dan is er voor de gemeenten niks meer aan te verdienen.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_94669508
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:16 schreef xenobinol het volgende:
Haha...... ik heb hier zo hard om moeten lachen :D
Wat jij je kennelijk nog niet gerealiseerd hebt is het volgende: Je rentevaste periode loopt af en de bank doet je een voorstel waarbij je een fors hogere rente krijgt.... recalcitrant als je bent schreeuw je heel hard dat je wel naar een andere bank toe gaat :')
Bij die andere bank krijg je soortgelijke rentes of zelfs nog hoger te horen... want de waarde van je hypotheek staat niet meer in verhouding tot de waarde van je woning.
Ik had van de week al reeds een koper die over deze praktijk zijn beklag deed, misschien was het toch wel verstandiger geweest om zijn rente voor lange termijn vast te zetten, helaas deed hij dat niet omdat dit grote onzin was natuurlijk :')
Toen heb ik hem maar uitgelegd dat je die hogere rente als een stukje verzekeringspremie moest beschouwen tegen woekerrentes in de toekomst, nou.... dat was niet leuk om te horen :7
Je schreeuwt weer hard, maar dat heb ik toch ook niet ontkent? Het ging mij erom dat Droom_Econoom stelde dat mensen straks de financiering niet opnieuw rond kunnen krijgen omdat hij niet gehinderd door enige kennis van zaken er vanuit gaat dat je na aflopen van je rentevaste periode weer door de papiermolen moet. En dat is niet juist.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_94669538
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:11 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ten dele is dat een definitie van leefbaarheid ja en dan heb ik het vooral over de grote schaal, kijk maar hoe de kusten van Spanje worden vern**kt door al die prachtige bouw. Ik ben het met je eens dat er meer bouwgronden moeten komen, maar niet zonder regulering, dat wordt gewoon 1 grote teringbende. Dan hebben we het nog niet eens over de nutsvoorzieningen die moeten worden aangelegd.

[ Bericht 4% gewijzigd door inXs op 27-03-2011 12:30:20 ]
pi_94669544
quote:
Op zondag 27 maart 2011 12:20 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Klopt. Gemeenten misbruiken "ruimtelijke ordening" om hun kas te spekken met de verkoop van kavels. Dat moet ophouden.
En dat komt weer omdat de landelijke overheid de budgetten van gemeentes naar beneden geschroefd hebben en de gemeentes dus op een andere manier hun begroting dekkend moeten krijgen.
  zondag 27 maart 2011 @ 12:34:09 #11
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_94669756
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En dat komt weer omdat de landelijke overheid de budgetten van gemeentes naar beneden geschroefd hebben en de gemeentes dus op een andere manier hun begroting dekkend moeten krijgen.
Dat ben ik niet met je eens. De gemeenten kunnen fors bezuinigen.
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  zondag 27 maart 2011 @ 12:36:44 #12
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_94669814
quote:
Huizenmarkt # 118: Ik kan geen appeltaart meer zien!
ROTF: Vandaag maar ff op de koffie bij mijn overburen. Die hadden geen kijkers, dus er zal nog wel een berg appeltaart over zijn 8-)
pi_94669826
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je schreeuwt weer hard, maar dat heb ik toch ook niet ontkent? Het ging mij erom dat Droom_Econoom stelde dat mensen straks de financiering niet opnieuw rond kunnen krijgen omdat hij niet gehinderd door enige kennis van zaken er vanuit gaat dat je na aflopen van je rentevaste periode weer door de papiermolen moet. En dat is niet juist.
Feit is dus dat deze mensen worden uitgeknepen omdat ze toch geen kant meer op kunnen. Tja... altijd leuk om een slaaf te zijn van een bankster..... buk eens ~O>
I'll sing you a lullaby.
pi_94669847
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De overheid in NL is gewoon te groot van omvang, vandaar dat dit monster zoveel geld nodig heeft.
I'll sing you a lullaby.
pi_94669866
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:37 schreef xenobinol het volgende:
Feit is dus dat deze mensen worden uitgeknepen omdat ze toch geen kant meer op kunnen. Tja... altijd leuk om een slaaf te zijn van een bankster..... buk eens ~O>
Er zullen een hoop mensen meer per maand gaan betalen, dat geloof ik zondermeer. Gelukkig krijgen ze wel een korting van max 52% op de stijging. :D
pi_94669931
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Er zullen een hoop mensen meer per maand gaan betalen, dat geloof ik zondermeer. Gelukkig krijgen ze wel een korting van max 52% op de stijging. :D
De overheid zal deze extra kosten niet gecompenseerd zien in een toename van andere belastingen. M.a.w. het draagvlak voor de leensubsidie zal minder stabiel worden en/of er zal gecompenseerd moeten worden. Laat nu net kopers geen kant meer op kunnen })
I'll sing you a lullaby.
pi_94670066
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:40 schreef xenobinol het volgende:
De overheid zal deze extra kosten niet gecompenseerd zien in een toename van andere belastingen. M.a.w. het draagvlak voor de leensubsidie zal minder stabiel worden en/of er zal gecompenseerd moeten worden. Laat nu net kopers geen kant meer op kunnen })
Maar aan de andere kant worden veel mensen straks nog afhankelijker van de HRA dan dat ze nu al zijn. Afschaffen daarvan is dan vragen om problemen.
pi_94670135
quote:
Klacht VEH over handelswijze banken

Vereniging Eigen Huis (VEH) vermoedt dat banken in strijd met de Mededingingswet handelen door collectief nieuwe hypotheken voor woningen op particuliere erfpachtgrond te weigeren. De consumentenorganisatie voor eigenwoningbezitters dient hierover vandaag een klacht in bij De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

Eigenwoningbezitters met een particulier erfpachtcontract kunnen hun huis niet verkopen omdat kopers een hypotheek wordt geweigerd. Sinds vorig jaar probeert VEH in overleg met banken en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) een eind te maken aan deze collectieve ban op particuliere erfpacht. Tot op heden heeft dit niet tot resultaat geleid.

In Nederland staan circa vele tienduizenden woningen op grond die eigendom is van kerken, universiteiten, Staatsbosbeheer, boeren en andere particulieren. Sinds begin vorig jaar weigeren vrijwel alle banken om nieuwe hypotheken te verstrekken op dergelijke woningen. Hierdoor zijn deze huizen praktisch onverkoopbaar geworden. Veel makelaars willen ze dan ook niet meer in de verkoop nemen.

Een potentiële koper krijgt van vrijwel elke bank een ferm 'nee' te horen als hij een hypotheek aanvraagt voor een woning met een particulier erfpachtcontract. Maar ook eigenwoningbezitters die een tweede hypotheek aanvragen voor een verbouwing krijgen van hun bank hetzelfde antwoord en kunnen ook niet meer overstappen naar een andere bank.

Tot 2010 hebben banken zonder problemen en zonder aanvullende voorwaarden wél hypotheken verstrekt aan kopers en eigenwoningbezitters met particuliere erfpachtcontracten.

Banken zeggen te vrezen dat de grondeigenaar de jaarlijkse erfpachtcanon (de vergoeding voor het gebruik van de grond) fors kan verhogen waardoor de eigenwoningbezitter in betalingsproblemen kan komen. Ook zou de identiteit van de grondeigenaar soms moeilijk te achterhalen zijn.

VEH vindt deze argumenten onbegrijpelijk. Veel particuliere erfpachtcontracten zijn identiek of zelfs consumentvriendelijker dan gemeentelijke contracten en ook bij gemeenten kunnen enorme stijgingen van de canon voorkomen. Banken verstrekken wél een hypotheek als de grond in handen is van een gemeente.

Bij het Kadaster kan de bank snel nagaan wie de eigenaar van de grond is. Het individueel beoordelen van hypotheekaanvragen voor een woning op particuliere erfpachtgrond, zoals vóór januari 2010 ook gebeurde, behoort tot de normale werkzaamheden van banken, meent VEH.

bron: NVM
Vereniging Geleend Huis doet grote huilie huilie voor de leden leentoppers _O-
Wat is er nu eigenlijk mis mee om mensen te behoeden voor de deelname aan een pyramidespel?
Misschien gaat mevrouw Pernot wel roepen dat de rente naar 0% moet, de HRA naar 100%, de overdrachtsbelasting eraf, notarissen en makelaars die hun tarieven moeten decimeren... alles maar dan ook alles om de doorstroming op de huizenmarkt te garanderen *O*
I'll sing you a lullaby.
pi_94670188
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Maar aan de andere kant worden veel mensen straks nog afhankelijker van de HRA dan dat ze nu al zijn. Afschaffen daarvan is dan vragen om problemen.
Hoezo? Stop ze maar in de schuldsanering, hadden ze maar verstandiger moeten handelen :7
Ook de banken kunnen fors afboeken, misschien blijft er dan nog een stuiver over om uit te keren aan de toppers *O*
I'll sing you a lullaby.
pi_94670246
quote:
Consumentenbond wil opheldering van Rabobank

De Consumentenbond gaat verhaal halen bij de Rabobank omdat de bank niets doet aan de hoge hypotheekrente. Dat heeft de vereniging donderdag bekendgemaakt naar aanleiding van een uitkomst van een petitie tegen de dure hypotheken.

Bijna 26.000 consumenten deden mee met een handtekeningenactie. De meeste stemmen (5027) kwamen van klanten van Rabobank, de grootste hypotheekverstrekker in Nederland. Consumenten gaan volgens de bond gebukt onder een hypotheekrente die al meer dan twee jaar gemiddeld 1 procent te hoog is.

Volgens de bond verdienen de banken 3,8 miljard euro per jaar over de rug van consumenten. "Het probleem speelt bij alle banken. De Rabobank is de grootste en verdient daarom het meest aan de te hoge hypotheekrentes ten koste van consumenten. Dus ga ik daar in eerste instantie verhaal halen", aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond.

bron: NVM
Verdient de Rabo ook over jouw rug? Wist je werkelijk niet dat banksters tuig zijn? OMG.... niet? Hoe hebben ze je ooit een contract laten tekenen _O-
I'll sing you a lullaby.
pi_94670311
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:48 schreef xenobinol het volgende:
Hoezo? Stop ze maar in de schuldsanering, hadden ze maar verstandiger moeten handelen :7
Hoe meer mensen afhankelijk zijn van de HRA, hoe kleiner de kans is dat deze aangepakt wordt. En als de HRA toch wordt aangepakt, zal dat in dat geval zeer voorzichtig gebeuren.
pi_94670323
Zeg Asfyxia.... ga jij ook zo gebukt onder die 1% van de Rabo :D

Hoewel ik al jaren te weinig rendement krijg op mijn spaargeld ga ik daar niet gebukt onder.... misschien hebben die mensen gewoon niet zo'n stevige ruggengraat :P
I'll sing you a lullaby.
pi_94670342
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Hoe meer mensen afhankelijk zijn van de HRA, hoe kleiner de kans is dat deze aangepakt wordt. En als de HRA toch wordt aangepakt, zal dat in dat geval zeer voorzichtig gebeuren.
Sure..... maar waar gaan we dan wel geld vandaan halen?

Face it... de huizenmarkt zeepbel is een dead end en de overheid weet dat ook. Al het geld dat daar nu nog naar toe gaat is weggegooid geld.
I'll sing you a lullaby.
pi_94670407
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:50 schreef xenobinol het volgende:
Verdient de Rabo ook over jouw rug? Wist je werkelijk niet dat banksters tuig zijn? OMG.... niet? Hoe hebben ze je ooit een contract laten tekenen _O-
De bank pikt inderdaad een graantje mee. Heb ik geen probleem mee. Ik heb voor bruto 4,35% geleend en zet het bedrag weg tegen netto 4,1%. Aflossen kan altijd nog. Prima regeling zo. ^O^

Jouw verhuurder doet hetzelfde, alleen betaal jij via hem aan de bank. :D
pi_94670460
quote:
10s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:53 schreef xenobinol het volgende:
Zeg Asfyxia.... ga jij ook zo gebukt onder die 1% van de Rabo :D

Hoewel ik al jaren te weinig rendement krijg op mijn spaargeld ga ik daar niet gebukt onder.... misschien hebben die mensen gewoon niet zo'n stevige ruggengraat :P
1% van de Rabo? Wat bedoel je precies?

Ik heb een betaalrekening bij Rabo. Maar m'n spaargeld heb ik jaren geleden al doorgesluisd naar de SNS Wouter Bosbank. 2,5% momenteel en ik verwacht dat dit volgende week naar 2,6% zal gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')