abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94465137
De regeling komt er waarschijnlijk zo uit te zien:
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je bachelor wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je master wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Een studiejaar wordt alleen geteld wanneer je op 30 september ingeschreven staat. Schrijf je je op 1 oktober uit, dan heb je toch een heel jaar verbruikt. Schrijf je je pas op 1 oktober in, dan verbruik je geen studiejaar.
- Er is een uitzondering voor langdurig zieken die nu al in aanmerking komen voor een extra jaar studiefinanciering. Die mogen één jaar langer een laag collegegeld betalen voor de bachelor of de master (niet beide).
- Je kunt een hoger collegegeldkrediet krijgen om de 4.713 euro te betalen, maar het totale bedrag dat je in een jaar mag lenen gaat niet omhoog. Het bedrag dat je maandelijks kunt lenen gaat dus omlaag wanneer je de collegegeldkredietfaciliteit gebruikt.
- Bij één jaar en één maand uitloop, krijg je 11 maanden aan collegegeld terug. Je betaalt dan maar 1/12 van de 4.713 euro.
- De basisbeurs verdwijnt voor de masteropleiding.
- De OV-studentenkaart mag nog maar één jaar extra gebruikt worden.
- Volg je zowel een eenjarige als een tweejarige master, dan kijk je naar de kortste studieduur. In het derde jaar betaal je dus het hogere collegegeld. Rond je de eenjarige master af en blijf je ingeschreven om de tweejarige master af te ronden, dan val je onder een regeling 'tweede studie' die vorig jaar is ingevoerd. Je universiteit mag het tarief bepalen.
- Het tarief op de Open Universiteit blijft ongewijzigd, maar zal op termijn ook aangepast worden.
- Studiejaren vóór 1991 tellen niet mee.
- De wet moet nog worden aangenomen. De beoogde ingangsdatum voor het verhoogd collegegeld is 1 september 2011, voor de wijzigingen in studiefinanciering is 1 september 2012.

Als je van het hbo naar de universiteit gaat na je propedeuse:
- Krijg je nog 2 jaar basisbeurs
- Tellen de jaren die je op het hbo als bachelorstudent ingeschreven stond mee voor de tijd dat je als bachelorstudent hebt. Doe je in één jaar je hbo-bachelor en ga je dan naar de universiteit, dan moet je je bachelor in drie jaar halen om geen hoog collegegeld te hoeven betalen.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een bachelor doet:
- Geld je voor de universitaire bacheloropleiding niet als langstudeerder maar als iemand die een tweede studie volgt en instellingscollegegeld moet betalen. Het tarief hangt af van de universiteit.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een pre-master doet:
- Hangt het ervan af hoe de universiteit de pre-master vormgeeft. Momenteel is het nog gebruikelijk dat je je als masterstudent moet inschrijven. De pre-mastertijd telt dan mee voor de tijd die je over je master mag doen.

De nieuwe regeling

Oei, stijgende kosten

Beleidsnotitie studiefinanciering Studeren is investeren (maart 2011)
Kamerstukken zoeken (zoek op dossiernummer 32618)
Splijting binnen het CDA (januari 2011)
Wat er mis mee is (januari 2011):
- De huidige bewindslieden die de Zijlstra-taks willen invoeren waren zelf langstudeerders.
- Hun extra studiejaren hebben het mogelijk hebben gemaakt om talenten te ontplooien (te zien aan hun hoge functies)
- Een studieschuld achtervolgt je jarenlang, die schuld wordt nu nog hoger
- Het maken van een verkeerde studiekeuze heeft grote consequenties.
- Vrijwilligerswerk of een bestuursfunctie leveren mogelijk vertraging op, maar zijn wel belangrijke bijdragen aan de maatschappij.

Vorige topics (voor meer info)

[ Bericht 0% gewijzigd door GlowMouse op 26-03-2011 14:08:33 ]
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_94465190
Even mijn laatste post uit het vorige topic quoten.
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 12:43 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Dat, maar ook dat men geen verkeerde keuze meer kan maken. Wat als de opleiding nogal slecht blijkt te zijn? Dan ben je mooi de sjaak. De voorlichting is nogal slecht. Tevens ergert het me dat mensen die ziek zijn of om een andere geldige reden vertraging hebben ermee worden geraakt. Want twee jaar is soms niet genoeg.
In reactie op dit:
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 12:03 schreef dotCommunism het volgende:
Ik zie geen enkele reden om de studietijd te verkorten vanuit overheidswege. Als mensen ervoor kiezen om langer op de universiteit rond te willen lopen en als consequentie daardoor minder verdienen (want minder tijd om te werken) zou dat hun eigen keuze moeten zijn. Dat gepush van de overheid om op een door hen bepaalde wijze je leven in te moeten richten is nogal verwerpelijk.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_94465201
Hij was vol. Lapo:

quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 13:25 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Dat is precies de definitie van onstudeerbaar. Het zou wel tof zijn als het lukt, dan mag de TU iedereen financiëel ondersteunen en mag de minister alsnog met geld gaan strooien.
Is die laatste gevolgtrekking direct te maken? Of moet de TU dat in dit hypothetische geval betalen uit eigen middelen, omdat zij verantwoordelijk zijn voor het studieprogramma?
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 13:38:53 #4
67174 Dos37
Come on Twente
pi_94465558
De instellingen moet zelf toch ook een boete betalen van 3000 euro per lang studeerder.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  dinsdag 22 maart 2011 @ 13:42:45 #5
302853 themole
graaft totaal door.
pi_94465684
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 13:38 schreef Dos37 het volgende:
De instellingen moet zelf toch ook een boete betalen van 3000 euro per lang studeerder.
Wat een achterlijk idee blijft, je krijgt zo inHolland taferelen wat zeer onwenselijk is.
Niet altijd serieus
pi_94465730
Volgens de planning om 16.00 uur een spoeddebat over de langstudeermaatregel. Livestream via www.tweedekamer.nl
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 69+
pi_94465742
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 13:28 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

Is die laatste gevolgtrekking direct te maken? Of moet de TU dat in dit hypothetische geval betalen uit eigen middelen, omdat zij verantwoordelijk zijn voor het studieprogramma?
Er zijn gewoon cijfers bekend van studierendementen - hoeveel studiepunten worden er gemiddeld per jaar per student behaald, hoeveel procent van de studenten is na vijf jaar afgestudeerd (en na zes en zeven en acht jaar), etc. Deze cijfers zijn voor technische opleidingen al jaren erg laag (ik dacht rond de 30 ECTS per jaar in de bachelor, 35 ECTS per jaar in de master, rond de 20% rond de opleiding nominaal af). Niemand klaagt hier echter ooit over (ook studenten niet!) ondanks dat dit algemeen bekend is, juist omdat niemand wil dat de kwaliteit van de opleidingen daalt (vooral studenten niet). Zonder de boeteregeling is dit natuurlijk ook prima... studenten vinden het over het algemeen niet erg om een jaartje extra te studeren voor een degelijke opleiding.
pi_94465801
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 13:38 schreef Dos37 het volgende:
Nee, in plaats daarvan wordt er simpelweg een bezuiniging doorgevoerd.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 13:51:22 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_94465960
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 13:44 schreef leysha het volgende:

[..]

Er zijn gewoon cijfers bekend van studierendementen - hoeveel studiepunten worden er gemiddeld per jaar per student behaald, hoeveel procent van de studenten is na vijf jaar afgestudeerd (en na zes en zeven en acht jaar), etc. Deze cijfers zijn voor technische opleidingen al jaren erg laag (ik dacht rond de 30 ECTS per jaar in de bachelor, 35 ECTS per jaar in de master, rond de 20% rond de opleiding nominaal af). Niemand klaagt hier echter ooit over (ook studenten niet!) ondanks dat dit algemeen bekend is, juist omdat niemand wil dat de kwaliteit van de opleidingen daalt (vooral studenten niet). Zonder de boeteregeling is dit natuurlijk ook prima... studenten vinden het over het algemeen niet erg om een jaartje extra te studeren voor een degelijke opleiding.
Ik heb de directe cijfers niet bij de hand, maar ik ben er vrij zeker van dat 35 ECTS per jaar ook voor de meeste andere studies de standaard is. Dit gaat sowieso op voor de UvA, maar volgens mij ook voor de andere grote universiteiten. Een van de redenen dat men probeert de student meer aan het studeren te krijgen.

Of dit de schuld is van de 'lakse' student of de 'zware' opleiding is natuurlijk een discussie waar je het heel erg lang over kan hebben. De student zal (en doet dat ook) beweren dat het aan de opleiding ligt, het OCW zal beweren dat de student gewoon beter zijn best moet doen.

Studenten hebben trouwens over het algemeen er geen problemen mee om wat langer te doen over hun studie.. Bèta of geen bèta studie.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 22 maart 2011 @ 13:52:49 #10
181031 Boomfluisteraar
Alleen vrouwelijke bomen a.u.b
pi_94465997
quote:
- De wet moet nog worden aangenomen. De beoogde ingangsdatum voor het verhoogd collegegeld is 1 september 2011, voor de wijzigingen in studiefinanciering is 1 september 2012.
Is dit zeker? Is daar een bron van? Scheelt me namelijk toch wel weer 3000 euro ofzo.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 13:55:23 #11
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94466079
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 13:27 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Het gaat om 3000 euro per student (1 jaar stufi). De TU kan dat nooit allemaal zelf betalen, dan gaan ze failliet. De overheid zal een TU nooit failliet laten gaan.
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 13:52 schreef Boomfluisteraar het volgende:

[..]

Is dit zeker? Is daar een bron van? Scheelt me namelijk toch wel weer 3000 euro ofzo.
Het zijn allemaal nog wetsvoorstellen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  dinsdag 22 maart 2011 @ 14:00:47 #12
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94466229
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 10:12 schreef GlowMouse het volgende:
Je hebt niet goed opgelet, Fiek_. Het plan is om slechts een deel van de promovendi met een beurs te betalen, zodat het aantal promovendi omhoog kan.
Ze willen het mogelijk maken. En wat denk je, zal een tot op het bot kapotbezuinigde uni gebruik maken van de mogelijkheid om pp zo meer dan 1000 euro te besparen?

Wat verder een interessante vraag is, als ze maar een deel van de promovendi met een beurs afschepen, hoe gaan ze dat rechtvaardigen? Jij wel en jij niet? Zou dat per vakgroep/geldstroom gaan? Of kijken ze naar de kwaliteit van de kandidaat?
pi_94466287
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 13:51 schreef Ryon het volgende:

Of dit de schuld is van de 'lakse' student of de 'zware' opleiding is natuurlijk een discussie waar je het heel erg lang over kan hebben. De student zal (en doet dat ook) beweren dat het aan de opleiding ligt, het OCW zal beweren dat de student gewoon beter zijn best moet doen.
Tsja, hier valt natuurlijk niks tegenin te brengen. Ik moet overigens eerlijk bekennen dat ik soms al dat gezeur over ik-studeer-beta-en-het-is-zo-zwaar een beetje overdreven vind... Als je netjes alle colleges en werkcolleges volgt haal je het best (enkele bijzonder zware vakken uitgezonderd), en daarnaast heb je ook op beta opleidingen genoeg practica/projectwerk wat je haalt puur op basis van aanwezigheid/motivatie. Ik ken weinig studenten die echt ~40 uur per week studeren (en dat is tenslotte wel waar die 60 studiepunten voor staan) en vakken niet halen. Maar goed, een betere formulering is waarschijnlijk: ik ken weinig studenten die echt ~40 uur per week studeren ;).
  dinsdag 22 maart 2011 @ 14:04:54 #14
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94466345
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 14:00 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Wat verder een interessante vraag is, als ze maar een deel van de promovendi met een beurs afschepen, hoe gaan ze dat rechtvaardigen? Jij wel en jij niet? Zou dat per vakgroep/geldstroom gaan? Of kijken ze naar de kwaliteit van de kandidaat?
De kwaliteit van de kandidaat. Waarbij kwaliteit wordt gemeten met cijfers die door de universiteit zelf worden gegeven voor - in het laatste jaar - inleveropdrachten die subjectief kunnen worden nagekeken. Moraal van het verhaal is dat je veel vriendjes moet maken.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 14:10:02 #15
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94466490
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 14:04 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

De kwaliteit van de kandidaat. Waarbij kwaliteit wordt gemeten met cijfers die door de universiteit zelf worden gegeven voor - in het laatste jaar - inleveropdrachten die subjectief kunnen worden nagekeken. Moraal van het verhaal is dat je veel vriendjes moet maken.
Heb je dat ergens gezien/gehoord of is dat een gevoel?
  dinsdag 22 maart 2011 @ 14:15:12 #16
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94466636
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 14:02 schreef leysha het volgende:

[..]

Tsja, hier valt natuurlijk niks tegenin te brengen. Ik moet overigens eerlijk bekennen dat ik soms al dat gezeur over ik-studeer-beta-en-het-is-zo-zwaar een beetje overdreven vind... Als je netjes alle colleges en werkcolleges volgt haal je het best (enkele bijzonder zware vakken uitgezonderd), en daarnaast heb je ook op beta opleidingen genoeg practica/projectwerk wat je haalt puur op basis van aanwezigheid/motivatie. Ik ken weinig studenten die echt ~40 uur per week studeren (en dat is tenslotte wel waar die 60 studiepunten voor staan) en vakken niet halen. Maar goed, een betere formulering is waarschijnlijk: ik ken weinig studenten die echt ~40 uur per week studeren ;).
En dat is weer omdat mensen wel moeten werken naast hun studie om de studieschuld nog een beetje binnen de perken te houden en omdat je niet aan kan komen bij werkgevers als 24-jarige of ouder zonder dat je ooit gewerkt hebt.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
  dinsdag 22 maart 2011 @ 14:20:14 #17
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94466782
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 14:10 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Heb je dat ergens gezien/gehoord of is dat een gevoel?
Ik kan het niet gezien/gehoord hebben, aangezien beurspromovendi nog niet bestaan. Maar ik heb in de huidige situatie gezien dat wanneer je een promotor hebt die wat in je ziet, de kans op een promotieplek flink toeneemt. Daarbij werd in een enkel geval een student anders beoordeeld dan een willekeurige derde zonder dat daar een goede rechtvaardigingsgrond voor bestond, en ik heb geen reden aan te nemen dat dat niet overal gebeurt of zal gebeuren.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 14:24:11 #18
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94466891
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 14:20 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik kan het niet gezien/gehoord hebben, aangezien beurspromovendi nog niet bestaan. Maar ik heb in de huidige situatie gezien dat wanneer je een promotor hebt die wat in je ziet, de kans op een promotieplek flink toeneemt.
Dat je gaat promoveren zal idd wel van je contacten afhangen. Lijkt mij ook niet geheel willekeurig dat als je op een opleiding positief opvalt, men wat in je ziet.

Maar hoe zou worden uitgemaakt of er een beurs of salaris tegenover staat, ik denk dat dat meer aan de plek gekoppeld is dan aan de persoon.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 14:56:33 #19
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_94467877
politiek24: DINSDAG LIVE: Vanaf 16 uur Kamerdebat met staatssecretaris Zijlstra (Onderwijs) over de #langstudeerdersmaatregel op politiek24.nl.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:18:44 #20
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94470782
De SGP is tegen het invoeren van de boete per september en met terugwerkende kracht. Wel in principe voor de boete an sich.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
pi_94470851
Ben niet zo politiek onderlegd :@ , maar heeft Zijlstra een kamermeerderheid nodig of kan hij doen wat hij wil?
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:21:43 #22
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94470907
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:20 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Ben niet zo politiek onderlegd :@ , maar heeft Zijlstra een kamermeerderheid nodig of kan hij doen wat hij wil?
Hij heeft een meerderheid in zowel de 2e als 1e kamer nodig. Die heeft hij in de Tweede Kamer met de PVV/SGP erbij, maar als de SGP zegt dat het de boete niet per september wilt invoeren, met terguwerkende kracht, heeft Zijlstra wel een probleem.
pi_94470910
Yikes, tegenwoordig volgt al meer dan 40% minimaal HBO-niveau.
Aangezien een mens niet in 2 generaties veel intelligenter wordt en sinds de jaren 70 (misschien wel eerder) ons hoger onderwijs voldoende laagdrempelig is (die nu onder druk staat) moet het niveau van de HBO-opleidingen toch wel aardig zijn gedaald, wetende dat we van iets meer dan 20% komen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_94471028
quote:
Wat een achterlijk idee blijft, je krijgt zo inHolland taferelen wat zeer onwenselijk is.
Dat is de reden waarom Zijlstra de langstudeerboete voor de universiteiten heeft vervangen door een extra bezuiniging van hetzelfde bedrag. Ik durf te zeggen dat dat het enige verstandige is wat hij tot nu toe heeft gedaan als staatssecretaris.
#NoDAPL
pi_94471269
Wat een onzin tot nu toe. Het kabinet bezuinigt per saldo 100 miljoen op het hoger onderwijs. Zijlstra liegt.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:32:13 #26
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94471320
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:30 schreef Friek_ het volgende:
Wat een onzin tot nu toe. Het kabinet bezuinigt per saldo 100 miljoen op het hoger onderwijs. Zijlstra liegt.
Mja, maar die 100 miljoen wordt niet gebruikt voor die 18 miljard, dus op die manier kan hij zich er wel weer uitlullen denk ik. :')

Wel erg dat studenten worden uitgeknepen zodat MBO's nog meer geld kunnen krijgen, zoals Zijlstra zegt.
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2011 @ 16:33:11 #27
43556 miss_dynastie
pi_94471365
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:18 schreef dotCommunism het volgende:
De SGP is tegen het invoeren van de boete per september en met terugwerkende kracht. Wel in principe voor de boete an sich.
Met 'terugwerkende kracht' wordt bedoeld studenten die nu al studeren? Want de maatregel an sich heeft geen terugwerkende kracht toch, het is niet alsof je voor voorgaande jaren moet betalen (hetgeen ik zou verstaan onder terugwerkende kracht)?
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:34:18 #28
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_94471404
Met 'terugwerkende kracht' wordt bedoeld dat je beboet wordt voor vertraging die is opgelopen in het verleden. Niet dat je die boete over voorgaande jaren moet betalen.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:34:22 #29
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94471406
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:33 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Met 'terugwerkende kracht' wordt bedoeld studenten die nu al studeren? Want de maatregel an sich heeft geen terugwerkende kracht toch, het is niet alsof je voor voorgaande jaren moet betalen (hetgeen ik zou verstaan onder terugwerkende kracht).
Met terugwerkende kracht wordt in dit geval bedoeld dat alle voorgaande jaren meetellen, en je dus wordt beboet om dingen die je hebt gedaan voordat deze wet in werking ging.
pi_94471456
Jammer dat je niet meeprofiteert van de 'investering' die ze gaan doen. Je moet alleen dokken.
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2011 @ 16:35:50 #31
43556 miss_dynastie
pi_94471471
Dank voor de verduidelijking allebei!
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:37:28 #32
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_94471537
Ik vind het ongehoord hoe Zijlstra hier probeert partijpoliek te bedrijven door partijen onjuiste woorden in de mond te leggen die gezegd zouden zijn tijdens de campagne voor de Provinciale Staten-verkiezingen.

Geen partij heeft gezegd dat specifiek het geld van de langstudeerboete wordt aangewend voor de bezuinigingen van 18 miljard, slechts dat er netto op het onderwijs bezuinigd wordt.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:38:41 #33
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94471595
Blijkbaar wordt er, volgens Zijlstra, ergens in de aankomende weken pas inhoudelijk op de langstudeerboete ingegaan, dus dan zou er pas in april/mei ergens over worden gestemd, en dan moet het nog naar de Eerste Kamer, die pas in juni wordt geïnstalleerd. Ik blijf er een hard hoofd in hebben dat het per september kan worden ingevoerd.
pi_94471599
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:37 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ik vind het ongehoord hoe Zijlstra hier probeert partijpoliek te bedrijven door partijen onjuiste woorden in de mond te leggen die gezegd zouden zijn tijdens de campagne voor de Provinciale Staten-verkiezingen.
Inderdaad, eventjes doen alsof de andere partijen de boemannen zijn in deze zaak. Hoe langer ik naar Zijlstra kijk, hoe meer ik van hem walg.
pi_94471637
Op de website www.tweedekamer.nl kan nu live het spoeddebat worden gevolgd. http://reflector.kpnstrea(...)tsp&port=&output=asx
Zijlstra oogt weer zwak, net als gisteren. Het is natuurlijk ook een moeilijk verhaal om te verkopen, zeker voor zo'n jonge en onervaren politicus.

quote:
Hij heeft een meerderheid in zowel de 2e als 1e kamer nodig. Die heeft hij in de Tweede Kamer met de PVV/SGP erbij, maar als de SGP zegt dat het de boete niet per september wilt invoeren, met terguwerkende kracht, heeft Zijlstra wel een probleem.
Ze hebben zonder de SGP ook een meerderheid in de Tweede Kamer dus zolang er geen dissidenten zijn onder de VVD, het CDA ne de PVV erbij kunnen ze het door de Tweede Kamer krijgen.
De Eerste Kamer daarentegen...
#NoDAPL
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:41:07 #36
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94471702
Oh ja, verrek, cda/vvd/pvv is 76 zetels natuurlijk. :')
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:43:03 #37
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_94471780
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Yikes, tegenwoordig volgt al meer dan 40% minimaal HBO-niveau.
Aangezien een mens niet in 2 generaties veel intelligenter wordt en sinds de jaren 70 (misschien wel eerder) ons hoger onderwijs voldoende laagdrempelig is (die nu onder druk staat) moet het niveau van de HBO-opleidingen toch wel aardig zijn gedaald, wetende dat we van iets meer dan 20% komen.
Dankzij de sociale mobiliteit zijn wij wel 'slimmer' geworden. Opleidingsniveau van ouders is zeer bepalend voor het opleidingsniveau van kinderen. Intergenerationele sociale mobiliteit leidt er meestal toe dat kinderen een 'niveau' hoger eindigen dan de ouders. Elke generatie wordt dus 'slimmer' dan de vorige.

Het komt er kort op neer dat er steeds meer kinderen zijn die om hoger onderwijs vragen. Tot een bepaalde grens (48% van de jongeren) aangezien niet iedereen 'geschikt' is voor hoger (beroeps) onderwijs. Deze ontwikkeling heeft men al van heel ver zien aankomen en er wordt dus ook rekening mee gehouden.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_94471838
quote:
Wel erg dat studenten worden uitgeknepen zodat MBO's nog meer geld kunnen krijgen, zoals Zijlstra zegt.
Inderdaad, MBO-scholen en HBO-scholen zwemmen al in het geld. Dat de leerlingen hier weinig van merken komt doordat het geld slecht wordt gebruikt maar verhoudingsgewijs hebben die meer geld voor onderwijs dan de universiteiten. Dat ze eerst maar eens binnen het MBO-onderwijs en het HBO-onderwijs hervormen. Het zou de minister/staatssecretaris sieren als ze bijv. zou korten met het bedrag wat nu wordt besteed aan:
- de HBO-raad en MBO-raad
- te hoge bestuurderssalarissen
- vestigingen in het buitenland
- te groot aantal gedrukte diploma's

Bezuinig met dat bedrag en geef dat aan de universiteiten. De keuze is vervolgens aan die HBO-scholen en MBO-scholen om ofwel die hervormingen door te voeren ofwel het onderwijs nog verder te verwaarlozen. Dat laatste zou lullig zijn voor de leerlingen maar ze zullen rap genoeg in opstand komen en zodoende druk uitoefenen op die malifide besturen.
#NoDAPL
pi_94471848
Ah, een goede vraag van Boris v/d Ham aan De Jager. :Y

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2011 16:45:17 ]
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:46:03 #40
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_94471890
Mwah, inverdieneffecten zijn al geschat op 25%. Impliciet zegt De Jager dat tegenvallers daarop moeten worden opgelost binnen de begroting van het Ministerie.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:46:28 #41
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94471908
Ben blij dat van der Ham dit punt aansnijdt.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:48:34 #42
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_94471992
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:45 schreef Friek_ het volgende:
Ah, een goede vraag van Boris v/d Ham aan De Jager. :Y
Mwah, Jee Ka de Jager macro economied zich daar wel weer uit.

De vraag van der ham suggereert ook dat een langstudeerder geen extra kosten maakt, maar alleen maar geld oplevert. Dat is weer een discussie apart.
--
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:48:56 #43
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_94472002
$%&#&*#$ geef toch eens gewoon antwoord. Je zou ze toch aan hun dassen door het scherm willen sleuren.
pi_94472097
quote:
Dankzij de sociale mobiliteit zijn wij wel 'slimmer' geworden. Opleidingsniveau van ouders is zeer bepalend voor het opleidingsniveau van kinderen. Intergenerationele sociale mobiliteit leidt er meestal toe dat kinderen een 'niveau' hoger eindigen dan de ouders. Elke generatie wordt dus 'slimmer' dan de vorige.
Vroeger misschien, het laatste decennium zeker niet. In 10 jaar tijd is het percentage fors gestegen terwijl het opleidingsniveau van de vorige generaties studenten hun ouders minstens zo hoog was als het opleidingsniveau van de huidige studenten.
De ouders van de huidige studenten hebben voortgezet onderwijs gevolgd in eind jaren 70/begin jaren 80. Toen lag het niveau van het onderwijs al wat lager dan in de decennia daarvoor terwijl in de decennia daarvoor puur op basis van capaciteiten werd geselecteerd voor de diverse opleidingsniveaus. Tussen de jaren 60 en 70 (afhankelijk van de regio van Nederland) werd het onderwijs dermate laagdrempelig dat iedereen kon studeren.
Het Flynn-effect is al een tijdje uitgewerkt.
#NoDAPL
pi_94472098
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:48 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
$%&#&*#$ geef toch eens gewoon antwoord. Je zou ze toch aan hun dassen door het scherm willen sleuren.
En weer niet. :X
pi_94472147
Die kerel van de SP rulez!
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2011 @ 16:53:27 #47
43556 miss_dynastie
pi_94472173
Ik schakel net op tijd in, een stotterende sukkelige staatssecretaris :')
Wat fijn dat je zonder iets te kunnen in Nederland toch wat kan bereiken :')
pi_94472184
Jasper van Dijk is altijd wel sterk ja. Merk dat hij altijd wel lekker scherpe vragen stelt op dit punt.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:53:47 #49
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94472185
Haha, je ziet de Jager spartelen.
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2011 @ 16:54:04 #50
43556 miss_dynastie
pi_94472200
Als ik zo zou antwoorden op mijn tentamens, krijg ik trouwens niet eens een één voor de moeite.
pi_94472280
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:53 schreef dotCommunism het volgende:
"Die laat ik aan de staatssecretaris van OCW over!"
pi_94472288
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:53 schreef dotCommunism het volgende:
Zit je op je werk te kijken?
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:56:22 #53
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94472298
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:56 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Zit je op je werk te kijken?
Ja.
pi_94472376
Jasper van Dijk heeft een motie ingediend waarmee wordt verzocht om de langstudeerdersmaatregel in te trekken.

quote:
Ik ben er een beetje bang voor dat het niveau van de laatste redelijk goede opleidingen in Nederland nu ook fors gaat dalen. Studenten willen niet die boete, universiteiten willen dat de studenten niet aandoen. Aangezien studenten ook nog eens invloed hebben op het curiculum (via officiële organen) is het niet ondenkbaar dat het vermijden van de boete invloed gaat hebben op hun voorstellen.
#NoDAPL
pi_94472381
quote:
6s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:56 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Ja.
Ik heb geen geluid hier.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:58:46 #56
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_94472386
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Vroeger misschien, het laatste decennium zeker niet. In 10 jaar tijd is het percentage fors gestegen terwijl het opleidingsniveau van de vorige generaties studenten hun ouders minstens zo hoog was als het opleidingsniveau van de huidige studenten.
De ouders van de huidige studenten hebben voortgezet onderwijs gevolgd in eind jaren 70/begin jaren 80. Toen lag het niveau van het onderwijs al wat lager dan in de decennia daarvoor terwijl in de decennia daarvoor puur op basis van capaciteiten werd geselecteerd voor de diverse opleidingsniveaus. Tussen de jaren 60 en 70 (afhankelijk van de regio van Nederland) werd het onderwijs dermate laagdrempelig dat iedereen kon studeren.
Het Flynn-effect is al een tijdje uitgewerkt.
Juist het afgelopen decennium en nu hebben wij te maken (gehad) met de gevolgen van het toegankelijk maken van het onderwijs in de jaren zestig! De mensen die nu studeren zijn kinderen van mensen die dankzij de stufi (en dergelijke) voor het eerst konden studeren. Binnen die gezinnen is studeren nu een vanzelfsprekendheid. Vroeger was dat het niet. Omdat de traditie, de wens en de middelen er niet voor waren. Dat is nu allemaal veranderd. Het Flynn-effect staat daar los van.
--
  dinsdag 22 maart 2011 @ 17:00:02 #57
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_94472428
Miepje van de VVD: een sociaal leenstelsel is _niet_ hetzelfde als de langstudeerboete. Als je het verschil niet mag je zelf weer terug naar school.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 17:01:19 #58
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_94472463
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:55 schreef Friek_ het volgende:

[..]

"Die laat ik aan de staatssecretaris van OCW over!"
Dat klopt. Dat was ook het enige dat hij mocht zeggen. Jasper vroeg via een bruggetje naar zaken die niet binnen het beleidsgebied van de Jager vielen. Daar moet de Jager gewoon stil over zijn want daar gaat hij niet over.
--
pi_94472472
Pfff, mevrouw Lucas gaat weer in op het sociaal leenstelsel hoor. :D Flauwe kuthoer. Lekker scoren met dat wat zelf ook in je verkiezingsprogramma stond.
pi_94472516
Boris van der Ham dient een motie in met het verzoek dat wanneer de extra inkomsten t.g.v. de langstudeerdersboete tegenvalt dat dit niet ten koste gaat van de geplande investeringen en dat buiten het ministerie van OCW dat geld wordt gehaald.
#NoDAPL
  dinsdag 22 maart 2011 @ 17:03:10 #61
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_94472535
Toch blij dat ik op Van der Ham gestemd heb.
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2011 @ 17:03:43 #62
43556 miss_dynastie
pi_94472547
Het was flauw, maar.... het is natuurlijk wel een punt. De PvdA speelt de vermoorde onschuld met 'boehoe bezuinigen op studenten', maar zij willen dat wel. Ze hebben geen probleem met bezuinigen op studenten, maar wel met de manier waarop.
pi_94472620
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:03 schreef miss_dynastie het volgende:
Het was flauw, maar.... het is natuurlijk wel een punt. De PvdA speelt de vermoorde onschuld met 'boehoe bezuinigen op studenten', maar zij willen dat wel. Ze hebben geen probleem met bezuinigen op studenten, maar wel met de manier waarop.
Het is zoals Gebraden_Wombat al zegt iets compléét anders. Het wetsvoorstel wat er nu ligt is iets compleet anders dan een sociaal leenstelsel invoeren. Je bezuinigt op studenten, dat is het constateren van een feit, maar de vraag hoe je zoiets doet is enorm vraag twee. Hoe het kabinet dat doet is simpelweg smerig.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 17:05:46 #64
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_94472625
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:01 schreef Friek_ het volgende:
Pfff, mevrouw Lucas gaat weer in op het sociaal leenstelsel hoor. :D Flauwe kuthoer. Lekker scoren met dat wat zelf ook in je verkiezingsprogramma stond.
Euh.. daar is mevrouw voor gekozen als tweede kamerlid :P Zou heel erg gek zijn als ze dat niet deed.
--
pi_94472636
quote:
Juist het afgelopen decennium en nu hebben wij te maken (gehad) met de gevolgen van het toegankelijk maken van het onderwijs in de jaren zestig!
Ach welnee!
Studenten van nu hun ouders studeerden in de jaren 80.
De ouders van de studenten van 10 jaar geleden studeerden in de jaren 70.
De ouders van de studenten van 20 jaar geleden studeerden in de jaren 60.

Ouders zijn gemiddeld ongeveer dertig jaar ouder dan hun kinderen.
#NoDAPL
  dinsdag 22 maart 2011 @ 17:07:12 #66
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_94472672
Waarom kan hij niet gewoon zeggen: "ja dat klopt, maar we achten het niet waarschijnlijk"
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2011 @ 17:07:53 #67
43556 miss_dynastie
pi_94472707
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:05 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Het is zoals Gebraden_Wombat al zegt iets compléét anders. Het wetsvoorstel wat er nu ligt is iets compleet anders dan een sociaal leenstelsel invoeren. Je bezuinigt op studenten, dat is het constateren van een feit, maar de vraag hoe je zoiets doet is enorm vraag twee. Hoe het kabinet dat doet is simpelweg smerig.
Dat begrijp ik, de manier waarop klopt niet. Maar de PvdA die loopt te roepen 'bezuinigen op studenten is niet oké', doet zich heiliger voor dan ze is, dat is alles.
pi_94472728
Hoe verklaar je dus dat nu zoveel meer leerlingen en studenten minstens HBO-niveau volgen dan 10 jaar geleden terwijl de ouders van de leerlingen en studenten van 10 jaar geleden ook al alle mogelijkheden kregen om te studeren?
Dat kan echt alleen maar worden verklaard met een dalend niveau van het HBO-onderwijs.
#NoDAPL
pi_94472753
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:05 schreef Ryon het volgende:

[..]

Euh.. daar is mevrouw voor gekozen als tweede kamerlid :P Zou heel erg gek zijn als ze dat niet deed.
Ik vind het echt een lompe vergelijking trekken die totaal niet klopt. Het is puur even scoren met zogenaamd het feit dat zij de studiefinanciering in stand houden, maar eigenlijk op een veel vuilere manier het geld binnen halen. Ze doet alsof ze heel lief is voor studenten.
pi_94472829
Goed, ik heb mezelf weer even een uurtje goed geërgerd aan het kabinet. :')

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2011 17:14:27 ]
  dinsdag 22 maart 2011 @ 17:12:55 #71
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_94472863
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:11 schreef Friek_ het volgende:
Goed, ik heb mezelf weer even een uurtje goed geirriteerd aan het kabinet. :')
QFT :')

edit: geërgerd dan hè ;)
pi_94472930
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:12 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

edit: geërgerd dan hè ;)
Net te laat gewijzigd. ;(
  dinsdag 22 maart 2011 @ 17:18:57 #73
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_94473049
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ach welnee!
Studenten van nu hun ouders studeerden in de jaren 80.
De ouders van de studenten van 10 jaar geleden studeerden in de jaren 70.
De ouders van de studenten van 20 jaar geleden studeerden in de jaren 60.

Ouders zijn gemiddeld ongeveer dertig jaar ouder dan hun kinderen.
Dat sluit aan bij wat ik zeg. Eind jaren zestig (1968) werd de Mammoetwet ingevoerd. In die periode gingen mensen na de basisschool ook steeds vaker voorgezet onderwijs volgen. Hierdoor is er langzaam een cultuur ontstaan dat burgers van meer en hoger onderwijs begonnen te genieten. Dit is stapsgewijs gegaan. Niet iedereen ging vanaf 1970 meteen studeren.

Wij zijn nu 40 jaar verder. Het afgelopen decennium en nu druppelen de kinderen van de '1970-85' generatie binnen. Deze kinderen hebben van huis uit (en vanuit de arbeidsmarkt) meegekregen dat studeren vanzelfsprekend en noodzakelijk is. Iets wat in de tijd van hun ouders nog anders lag. Hierdoor is er relatief en absoluut gezien ook meer vraag naar hoger onderwijs.
--
pi_94473316
quote:
Het afgelopen decennium en nu druppelen de kinderen van de '1970-85' generatie binnen. Deze kinderen hebben van huis uit (en vanuit de arbeidsmarkt) meegekregen dat studeren vanzelfsprekend en noodzakelijk is. Iets wat in de tijd van hun ouders nog anders lag. Hierdoor is er relatief en absoluut gezien ook meer vraag naar hoger onderwijs.
Zoals ik al twee keer eerder zei, dit gold eveneens voor de generatie studenten van 10 jaar geleden. Desalniettemin is het percentage leerlingen/studenten dat minimaal HBO-niveau haalde met meer dan 10 procentpunt gestegen, met meer dan 33%. Hoe verklaar jij die spectaculaire stijging in 10 jaar tijd??
#NoDAPL
pi_94473387
De stijging is zelfs nog wat spectaculairder: ver boven de 10 procentpunt en dus ver boven de 33%.
Vergelijk 1999 met 2009
http://i54.tinypic.com/idsy2g.png
#NoDAPL
pi_94473409

PS
Ik heb geen editknop etc. aangezien deze software niet goed werkt onder FF zoals die bij mij is geconfigureerd.
#NoDAPL
pi_94473646
Hopelijk ten overvloede maar nog maar eens duidelijk toelichten...
De meeste ouders van studenten die 10 jaar geleden studeerden zijn in de jaren 50 geboren. Tegen de tijd dat zij konden studeren was het eind jaren 60 of begin jaren 70. Er was toen al studiefinanciering: http://nl.wikipedia.org/wiki/Studiefinanciering
#NoDAPL
  dinsdag 22 maart 2011 @ 18:06:15 #78
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94474806
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:03 schreef miss_dynastie het volgende:
Maar dat zei die van de PvdA ook tijdens het debat hoor.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 18:27:20 #79
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_94475752
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hopelijk ten overvloede maar nog maar eens duidelijk toelichten...
De meeste ouders van studenten die 10 jaar geleden studeerden zijn in de jaren 50 geboren. Tegen de tijd dat zij konden studeren was het eind jaren 60 of begin jaren 70. Er was toen al studiefinanciering: http://nl.wikipedia.org/wiki/Studiefinanciering
Dat is echt precies wat ik zeg! Echter de invoering van stufi zorgde er alleen voor dat meer mensen konden gaan studeren, niet dat meteen heel Nederland ook ging studeren. Een cultuuromslag vindt nooit plaats binnen een korte tijd. Mensen moeten wel beseffen dat studeren voor hun mogelijk is en baat heeft. Als je te maken hebt met sociale processen en de effecten van beleid dan moet je naar veel verschillende factoren kijken. Het is dan ook een stuk minder makkelijk dan het lijkt.

Het is voor jongeren van tegenwoordig zeer moeilijk voor te stellen (wellicht haast onmogelijk) maar 'studeren' is pas sinds een zeer korte tijd een vanzelfsprekendheid (zelf een vereiste!) geworden. Vroeger had men andere keuzes dan een hogere opleiding te volgen. en met vroeger bedoel ik niet 50, 100 of 500 jaar geleden, maar tot aan de jaren negentig.

De groei van de middenklasse, de veranderingen op de arbeidsmarkt, de vrouwenemancipatie hebben hier allemaal aan meegedragen. Deze gebeurtenissen hebben vroeger plaats gevonden. Maar nu merken wij hier als samenleving de effecten van! Dit zie je overduidelijk terug in de percentages scholieren en studenten en het is mogelijk om op basis van die gegevens en kennis voorspellingen te doen voor de toekomst.

Dit proces is dan ook voor niemand aangekomen als een verrassing. Vandaar dat er door de rijksoverheid ook al in een heel vroeg stadium is nagedacht hoe men hier het beste mee kon omgaan. Of de meest succesvolle ideeën ook degene zijn die gebruikt worden laat ik in het midden (staat nog ter discussie) maar men hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat het onderwijs minder waard is geworden.
--
  dinsdag 22 maart 2011 @ 20:38:56 #80
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94482968
Voor mensen die het debat misten, hier een verslag van de inbreng van Jasper van Dijk van de SP. Die was wel goed op dreef.
pi_94486224
quote:
6s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 20:38 schreef dotCommunism het volgende:
Voor mensen die het debat misten, hier een verslag van de inbreng van Jasper van Dijk van de SP. Die was wel goed op dreef.
Mooi.
pi_94487352
Jasper van Dijk is al jaren goed op dreef wanneer het over het onderwijs gaat, de SP had best meer hiervoor beloond mogen worden tijdens de laatste twee verkiezingen. Niet dat ik geheel objectief ben. :p

@Ryon

Ik kan niet uitsluiten dat hetgeen jij stelt mede een rol speelt maar ik kan me eveneens niet aan de indruk onttrekken dat het niveau van het HBO fors is gedaald.
Kijk bijvoorbeeld naar de PABO-leerlingen die hele simpele rekensommetjes en taalvraagjes (groep-8-niveau) niet kunnen beantwoorden, kijk bijvoorbeeld maar naar de outputfinanciering die bijna onherroepelijk leidt tot het soepeler leerlingen laten slagen (wat niet noodzakelijk wil zeggen dat het niveau van de lesstof of zelfs dat van de examens lager ligt, wel krijgen ze in dat geval meer punten), kijk naar de invoering van het CGO-´onderwijs` wat zonder enige twijfel een minder efficiënte vorm van onderwijs is. Ik wil dat laatste met alle plezier nog eens toelichten maar wellicht doe ik dat beter in een ander topic.
#NoDAPL
pi_94488142
@GloeiendeMuis

quote:
Ik zie meer in het laten dalen van studentenaantallen. Als ik het voor het zeggen had, dan waren havo en vwo beperkt tot Nederlands, Engels, wiskunde en twee keuzevakken, ging de intensiviteit flink omhoog en was de kwaliteit van de uitstroom hoger. Het niveau van hbo en wo kan dan ook omhoog.
Ik ben het volstrekt met je eens dat er per profiel kernvakken zouden moeten zijn waarvan de intensiteit groter moet zijn. Mogelijk is het ok wanneer dit gedeeltelijk ten koste gaat van bijvakken. Voor het profiel Natuur&Techniek zouden bijv. de vakken aardrijkskunde en geschiedenis bijvakken zijn en zou je bij de vreemde talen kunnen volstaan met vocabulaire, grammatica en het vertalen in twee richtingen (geen tijd besteden aan literatuur).
Ik ben er echter geen voorstander van om zo'n smal vakkenpakket in te voeren als wat jij hier voorstelt, dan zouden leerlingen zich wel erg smal worden. We spreken niet voor niets van Middelbaar Algemeen Vormend Onderwijs en Hoger Algemeen Vormend Onderwijs.
Middelbaar onderwijs (VO) hoort algemeen vormend te zijn. Je kan geen hoge piramide bouwen zonder een brede basis te gebruiken, geldt hetzelfde niet voor het onderwijs?
In het verleden hebben zée toch met het MULO, het HBS en het gymnasium bewezen dat het mogelijk is om vanuit een brede basis te vertrekken en tegelijk voor enkele vakken al op het middelbaar onderwijs een hoog niveau te bereiken.
Het is niet omdat we wat meer lesuren reserveren voor de kernvakken dat dit daarom ten koste moet gaan van het aantal lesuren voor de overige vakken en voor zo ver dat wel ten koste gaat van het aantal lesuren voor de overige vakken hoeft dit nog niet ten koste te gaan van de te bestuderen theorie. We moeten af van de gewoonte dat iets niet overhoord mag worden omdat de leraar het niet in de les heeft behandeld. Op HAVO- en VWO-niveau mag de leerling in staat worden verondersteld om zelfstandig theorie te lezen en te verwerken. De leraar kan in de les de rode draad uitleggen en inzoomen op die onderdelen die wat moeilijker worden uitgelegd.
#NoDAPL
pi_94488865
quote:
Dat is interessant. Bij een onstudeerbaar programma dient de universiteit financiële ondersteuning te bieden (art. 7.51 WHW). Je zou hiervoor eens aan kunnen kloppen en kijken wat er gebeurt. Open er anders een apart topic voor als je dit wilt doen.
1. Wat is onstudeerbaar? Wanneer de beste studenten het kunnen halen indien ze geen extracuriculaire activiteiten hebben (bestuur, verlengde stages...) dan is het studeerbaar. Bij Schuifpui zijn faculteit haalt blijkbaar werkelijk niemand de nominale studieduur maar dat zou ook te maken kunnen hebben met de cultuur daar. Let op, ik stel niet dat die cultuur negatief is. Het is volstrekt logisch dat hij en zijn medestudenten in het buitenland stage moeten lopen (wij hebben nu eenmaal geen industrie voor aerospace engineering (helaas!)). Mogelijk dat het bestuurswerk daar als belangrijke bonus wordt beschouwd omwille van het soort banen wat zij uiteindelijk gaan uitoefenen (als ze manager zouden worden of soort van tussenpersoon die verschillende ingenieursdisciplines bij elkaar moeten brengen)? Ik speculeer nu een beetje, ik hoor graag van hem hoe hij daar tegen aan kijkt.

2. Wanneer studenten dit zouden doen dan zijn er twee mogelijke gevolgen: ofwel gaat de universiteit net zo lang zeuren bij de overheid totdat de studie wordt verlengd naar 6 jaar ofwel gaat de universiteit allerlei vakken schrappen (wat ze nu blijkbaar al een beetje doet). Het eerste zou fantastisch zijn, het tweede wat ik waarschijnlijker acht zou destructief zijn.
Er zijn heel wat meer technische studies waarvoor de nominale studieduur niet overeenkomt met de reële studieduur. Wanneer je een internationale vergelijking maakt dan hoeft dat ook niet te verwonderen, in tal van andere landen duurt zo'n studie 6 of 7 jaar (USA bijv. maar er zijn meer landen). De overheid heeft in het verleden t.g.v. het stijgende aantal studenten (en de hieraan gepaarde kosten) universitaire opleidingen zoveel mogelijk ingekort. In Nederland duren de meeste universitaire studies (Ba + Ma) slechts 4 jaar, in België bijv. nog steeds 5 jaar. Ik pleit ervoor dat je voor elke exacte studie minstens vijf jaar de tijd krijgt (wiskunde en fysica bijv.) en voor technische studies minstens zes jaar aangezien je bij technische studies al 1-2 jaar kwijt bent om een basis aan wiskunde en fysica te behandelen.

Bij sommige TU-studies zal de oplossing erin liggen de nominale studieduur te verhogen. De nominale studieduur moet wel een goede indicatie geven; 1 ECTS moet je in 28 uur kunnen halen.[/quote]
#NoDAPL
  dinsdag 22 maart 2011 @ 22:18:59 #85
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_94489119
Bèta-studies duren al 5 jaar (3 jaar BSc, 2 jaar MSc).
pi_94489649
Even ter controle. Ik zit in het vijfde jaar en krijg dit jaar toch nog een jaar stufi omdat ik ADHD heb. Klopt het dat daarom de boete nog niet voor mij geldig is? Verwacht rond augustus/september klaar te zijn.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 22:34:59 #87
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94490191
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 22:26 schreef stoeltafel het volgende:
Even ter controle. Ik zit in het vijfde jaar en krijg dit jaar toch nog een jaar stufi omdat ik ADHD heb. Klopt het dat daarom de boete nog niet voor mij geldig is? Verwacht rond augustus/september klaar te zijn.
Klopt. Maar als je in september klaar bent, had het toch niet zoveel gekost.
pi_94493278
quote:
Bèta-studies duren al 5 jaar (3 jaar BSc, 2 jaar MSc).
Zonder uitzondering? Ik dacht dat er nog 1-jarige masterfases van bètastudies bestaan. Officieel zijn de bachelors en masters gescheiden opleidingen maar in de praktijk natuurlijk niet in Nederland (niet voor de werkgevers en niet voor de studenten), daarom spreek ik over fase in plaats van studie.
#NoDAPL
  woensdag 23 maart 2011 @ 00:12:34 #89
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94495045
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:34 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Met 'terugwerkende kracht' wordt bedoeld dat je beboet wordt voor vertraging die is opgelopen in het verleden. Niet dat je die boete over voorgaande jaren moet betalen.
Hoe begrijp jij die leenmogelijkheden in die beleidsnotitie? Daar staat dat je gedurende 3 vertragingsjaren kan lenen. Stel dat je 3 vertragingsjaren heb gehad in je bachelor, wordt je master dan ook als vertragingsjaar gezien? Of als je dan een bachelor hebt gehaald (na 3 vertragingsjaren) en je begint daarna aan je master kun je dan gewoon lenen? Dan is immers een nieuwe fase, toch? :?
(Ik doel dan met name op de leenfase na de jaren van stufi)
After all, tomorrow is another day.
  woensdag 23 maart 2011 @ 09:46:36 #90
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94500937
De vragen van de SP heb ik eerder al eens beantwoord. Het is puur voor de bühne dat het debat nog eens is gevoerd'', aldus Zijlstra. ''Al heeft dit debat wel als voordeel dat het onhelderheid wegneemt. Er wordt namelijk niet bezuinigd op onderwijs.''

bron: http://www.nu.nl/politiek(...)langstudeerders.html

Zijlstra over het onlangs gevoerde debat.

"Er wordt namelijk niet bezuinigd op onderwijs." Gelooft hij dat nu werkelijk? :{
  woensdag 23 maart 2011 @ 09:56:52 #91
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94501226
Mja, er wordt namelijk 100 miljoen bezuinigd, dat had het CPB al berekend. Maar eh, politici kunnen toch ongestraft liegen, dus waarom zou hij het ook niet doen?
pi_94501468
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 22:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

1. Wat is onstudeerbaar? Wanneer de beste studenten het kunnen halen indien ze geen extracuriculaire activiteiten hebben (bestuur, verlengde stages...) dan is het studeerbaar.
Er zijn natuurlijk altijd studenten die hun studie nominaal cum laude afronden. Wat, zoals jij zelf al aangaf, niet per se betekent dat dit ook de studenten zijn die later het makkelijkst aan een baan gaan komen. Extra curriculaire activiteiten en buitenlandervaring zijn nuttig als je het bedrijfsleven in wilt en geven je zeker een streepje voor. Snel gestudeerd hebben en hoge cijfers halen zijn nuttig voor studenten die het onderzoek in willen (hoewel ook hier buitenlandervaring vaak een pre is).

Met de boeteregeling maakt de overheid een keuze welk "type" student zij waardevoller vinden. De student die zich toch al op de studie focussed en graag in het vakgebied door wil gaan heeft echt niet meer dan een jaar uitloop nodig per "fase".

quote:

Wanneer je een internationale vergelijking maakt dan hoeft dat ook niet te verwonderen, in tal van andere landen duurt zo'n studie 6 of 7 jaar (USA bijv. maar er zijn meer landen).
Deze vergelijking kun je natuurlijk niet zo maar maken. In de USA is de bachelor vier jaar en is dat een afgeronde opleiding. Dit is inderdaad een jaar langer dan de bachelor in ons systeem, maar je moet niet vergeten dat de eerste twee jaar van de bachelor algemeen vormend zijn, dat wil zeggen dat je ook als beta student vakken moet volgen die niks met je eigen vakgebied te maken hebben. Je kunt dus niet 1 op 1 zeggen dat je daar langer de tijd hebt voor dezelfde stof. De masteropleiding is daar dan weer geen losstaand programma, dat is meer een eerste stap richting promoveren (net als in Engeland). Master en PhD lopen in elkaar over, zo volg je tijdens de eerste jaren PhD vaak ook nog gewoon college enzo.

quote:

Ik pleit ervoor dat je voor elke exacte studie minstens vijf jaar de tijd krijgt (wiskunde en fysica bijv.) en voor technische studies minstens zes jaar aangezien je bij technische studies al 1-2 jaar kwijt bent om een basis aan wiskunde en fysica te behandelen.
Ik vind het een beetje kort door de bocht om te suggereren dat technische studies veel zwaarder zijn dan exacte studies aan een algemene universiteit. Ik kan je verzekeren dat een hoop technische studies (technische bedrijfskunde, bouwkunde, bio-achtige technische studies, half softe dingen zoals innovatiewetenschappen) prima te doen zijn in 5 jaar zonder dat je 40 uur per week aan het studeren bent (en laten we eerlijk zijn, dat is nog altijd wat er voor staat). Aan de andere kant doe ik nu een master aan een algemene universiteit en ik heb m'n hele leven nog niet zo hard moeten werken (en ik heb twee technische bachelors binnen vier jaar afgerond).

Ja ik vind het naar dat de boeteregeling met terugwerkende kracht wordt ingevoerd. En ik denk dat er zeker nadelen aan vast zitten, vooral met betrekking tot de keuzes die je scholieren en studenten stimuleert om te maken, keuzes die niet altijd de goede zijn. Maar het is natuurlijk onzin om te beweren dat het onmogelijk is om je studie binnen 7 jaar af te ronden, want dat kan makkelijk en dan blijft er best wat tijd over om andere dingen te doen zoals naar het buitenland gaan of bestuur te doen of, als je echt goed plant en doorwerkt, allebei.
pi_94501903
quote:
6s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 20:38 schreef dotCommunism het volgende:
dit geeft mij hoop... maar vrees dat het valse hoop is :X
Ja doei.
  woensdag 23 maart 2011 @ 10:32:20 #94
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94502167
Naja, ik was in elk geval verrast dat de SGP zei dat ze niet akkoord konden gaan met invoering per september en zonder overgangsrecht, zoals de Raad van State ook adviseerde. Met een beetje mazzel zullen ook hun Eerste Kamer leden dat vinden, waardoor een eventuele meerderheid van VVD/CDA/PVV/SGP voor direct invoeren ervan misschien voorkomen wordt. Het is bij lange na niet ideaal, maar hey, je moet elk strohalmpje grijpen die je kan. :')
  woensdag 23 maart 2011 @ 10:42:11 #95
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94502455
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 10:32 schreef dotCommunism het volgende:
Naja, ik was in elk geval verrast dat de SGP zei dat ze niet akkoord konden gaan met invoering per september en zonder overgangsrecht, zoals de Raad van State ook adviseerde. Met een beetje mazzel zullen ook hun Eerste Kamer leden dat vinden, waardoor een eventuele meerderheid van VVD/CDA/PVV/SGP voor direct invoeren ervan misschien voorkomen wordt. Het is bij lange na niet ideaal, maar hey, je moet elk strohalmpje grijpen die je kan. :')
Precies, dit dus! Ik ben ook al blij met alle kleine beetjes.
pi_94502457
quote:
Ja, inderdaad, elke strohalm is welkom.

Hoewel ik wel een verklaring zou kunnen krijgen waarom ik vertraging heb.
  woensdag 23 maart 2011 @ 10:54:54 #97
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_94502814
Als het goed is haalt VVD/CDA/PVV/SGP ook net geen meerderheid in de Eerste Kamer. Helaas wordt de 50Plus-fractie alvast goed bewerkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gebraden_Wombat op 23-03-2011 11:05:23 ]
  woensdag 23 maart 2011 @ 10:59:45 #98
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94502972
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 10:54 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Als het goed is haalt VVD/CDA/PVV/SGP ook net geen meerderheid in de Eerste Kamer. Helaas wordt de 55+-fractie alvast goed bewerkt.
Heee, ik had gehoopt dat zij aan onze kant zouden staan. ;(
http://www.nu.nl/politiek(...)zetel-in-senaat.html
pi_94503560
quote:

[..]

1. Wat is onstudeerbaar? Wanneer de beste studenten het kunnen halen indien ze geen extracuriculaire activiteiten hebben (bestuur, verlengde stages...) dan is het studeerbaar. Bij Schuifpui zijn faculteit haalt blijkbaar werkelijk niemand de nominale studieduur maar dat zou ook te maken kunnen hebben met de cultuur daar.
Er zijn in het verleden wel mensen die het nominaal gehaald hebben, maar dan praat je over veel minder dan een procent van de mensen die het uiteindelijk haalt. Echt de uitzonderlijke gevallen, met een ver boven normaal intelligentieniveau (maar vaak wel tekortkomingen op sociaalgebied e.d.) Is het dan studeerbaar? Als het de TU geld zou kosten, claimen ze waarschijnlijk van wel.
quote:
Let op, ik stel niet dat die cultuur negatief is. Het is volstrekt logisch dat hij en zijn medestudenten in het buitenland stage moeten lopen (wij hebben nu eenmaal geen industrie voor aerospace engineering (helaas!)). Mogelijk dat het bestuurswerk daar als belangrijke bonus wordt beschouwd omwille van het soort banen wat zij uiteindelijk gaan uitoefenen (als ze manager zouden worden of soort van tussenpersoon die verschillende ingenieursdisciplines bij elkaar moeten brengen)? Ik speculeer nu een beetje, ik hoor graag van hem hoe hij daar tegen aan kijkt.
Die stage is voor een deel de oorzaak inderdaad. Overigens heb je het probleem ook bij een stage in Nederland, alleen voor het buitenland ben je toch net wat meer tijd kwijt om te dingen te regelen. Mijn Master is opgebouwd uit eerst een vol jaar vakken volgen. Daarna stage, van officieel 3 maanden en daarna afstuderen. Het afstuderen bestaat uit een literatuurstudie van 2 tot 3 maanden en daarna het onderzoek, dat duurt 7 - 8 maanden. Officieel is de literatuurstudie een 4e jaarsvak, in de praktijk doe je dat in je vijfde jaar. Het moet ter voorbereiding van je afstuderen zijn, dan doe je dat niet naast je vakken, om vervolgens op stage te gaan en daarna je onderzoek pas te doen.

Voor de stage staat minimaal 3 maanden voltijd, je krijgt er 18 ECTS voor, ook als je een jaar op stage gaat. Er natuurlijk geen bedrijf die je voor 3 maanden wil hebben, wat kan je voor nuttigs doen in 3 maanden? Eigenlijk is het standaard een maand of 6, maar ik ken ook mensen die 9 maanden stage hebben gelopen. Dat die 3 maanden niet haalbaar zijn, kan ik wel aantonen met het volgende mailtje van de stagecoordinator:

quote:
The deadline for the next application round at CERN is on:
Application deadline is 7th March 2011
Application at http://cern.ch/jobs under Technical Students
More info at http://bit.ly/gXZ3ad

Internships may also be carried out for as little as 4 months.
Dit toont wel aan dat 4 maanden uitzonderlijk kort is. Daarnaast is het natuurlijk nooit zo, dat je nadat je je laatste tentamens hebt gedaan, de volgende maandag aan de slag gaat bij je stage bedrijf. Zeker als het om een buitenlandstage gaat niet. Bij mij sloot het nagenoeg perfect aan. Nog een week na de tentamens in Nederland, en twee weken voordat de stage begon, vloog ik naar de VS. Die twee weken heb je ook wel echt nodig om dingen te regelen. (auto, internet, telefoon, appartement etc)
quote:
2. Wanneer studenten dit zouden doen dan zijn er twee mogelijke gevolgen: ofwel gaat de universiteit net zo lang zeuren bij de overheid totdat de studie wordt verlengd naar 6 jaar ofwel gaat de universiteit allerlei vakken schrappen (wat ze nu blijkbaar al een beetje doet). Het eerste zou fantastisch zijn, het tweede wat ik waarschijnlijker acht zou destructief zijn.
Er zijn heel wat meer technische studies waarvoor de nominale studieduur niet overeenkomt met de reële studieduur. Wanneer je een internationale vergelijking maakt dan hoeft dat ook niet te verwonderen, in tal van andere landen duurt zo'n studie 6 of 7 jaar (USA bijv. maar er zijn meer landen). De overheid heeft in het verleden t.g.v. het stijgende aantal studenten (en de hieraan gepaarde kosten) universitaire opleidingen zoveel mogelijk ingekort. In Nederland duren de meeste universitaire studies (Ba + Ma) slechts 4 jaar, in België bijv. nog steeds 5 jaar. Ik pleit ervoor dat je voor elke exacte studie minstens vijf jaar de tijd krijgt (wiskunde en fysica bijv.) en voor technische studies minstens zes jaar aangezien je bij technische studies al 1-2 jaar kwijt bent om een basis aan wiskunde en fysica te behandelen.

Bij sommige TU-studies zal de oplossing erin liggen de nominale studieduur te verhogen. De nominale studieduur moet wel een goede indicatie geven; 1 ECTS moet je in 28 uur kunnen halen.
Voor mijn studie is de nominaal studieduur schat ik zo'n 5.5 jaar. 6 jaar is misschien net te lang. Dan neem ik verder niet mee dat vaak meer dan 28 uur per ECTS kwijt bent, maar puur kijkend naar de planning. Het aantal uur per ECTS zal per persoon wel verschillen, ik kan daar moeilijk objectief over oordelen, maar ik durf wel te zeggen dat er veel mensen meer dan 28 uur per ECTS kwijt zijn aan bepaalde vakken.

Ik denk dat het nieuwe Bachelor programma makkelijker aan het worden is. Dat baseer ik op het feit dat sommige gelijke vakken meer punten krijgen en wat ik hoor van huisgenoten en studenten uit m'n projectgroepen waar ik mentor van ben. Overigens is dit al langere tijd aan de gang. Ik durf ook wel te beweren dat de tentamens die ik in 2004-2008 voor m'n bachelor heb gedaan, gemiddeld genomen makkelijker waren dan tentamens van 1998 - 2003, die op blackboard stonden als oefententamen. Ik vind het erg jammer. Momenteel staat mijn studie nog ergens voor, maar ik zou het heel jammer vinden als straks iedereen het zomaar kan halen.

Om het ook maar even terug te brengen op de langstudeerkwestie. Ik doe ongeveer 3 jaar over m'n 2 jarige Master. Van de nieuwe regeling heb ik misschien net een paar maanden last. Eigenlijk maakt me dat geld helemaal niet meer uit, maar ik kan wel gewoon pissig worden over de beeldvorming omtrent langstudeerders. Ik heb al m'n Mastervakken netjes in één keer gehaald, ik werk harder dan een gemiddelde burger, maar toch wordt er met termen als langstudeerder gesmeten. Als die Zijlstra op tv wil toegeven dat ik een hardwerkende student ben, die de overheid eigenlijk niets extra's kost, maar dat de overheid gewoon ergens geld vandaan wil trekken, wil ik nog wel met hem meelopen naar een pinautomaat, om die paar honderd euro die het me gaat kosten te pinnen. Dat geld boeit me niets, de manier waarop over ons langstudeerders gesproken wordt wel. :(
  woensdag 23 maart 2011 @ 11:21:34 #100
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94503806
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 13:07 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Dat is interessant. Bij een onstudeerbaar programma dient de universiteit financiële ondersteuning te bieden (art. 7.51 WHW). Je zou hiervoor eens aan kunnen kloppen en kijken wat er gebeurt. Open er anders een apart topic voor als je dit wilt doen.
het is nogal offtopic hier namelijk.
pi_94504472
Leysha, je lult uit je nek. Ik nodig je uit om hier eens op de master Industrial Design van de TU/e mee te lopen. Ik durf er geld op te zetten dat je halverwege het semester loop te huilen dat het zo zwaar is. Ik heb echt zo'n schijthekel aan mensen die vinden dat anderen kort door de bocht gaan maar ondertussen zelf geen enkele weet hebben van hoe het er op die studies aan toe gaat.

Echt, waarom menen mensen hier altijd te weten hoe het er werkelijk aan toegaat op studies die ze zelf niet eens gevolgd hebben? Mensen hier werken 50 tot 60 uur per week en eten regelmatig hier pas om 10 uur in de avond een pizza om de honger te stillen. Het is dat je niet mag slapen op de faculteit.

Als er dan zo'n wijsneus als jij langskomt en meent dat het allemaal wel meevalt, daar komt dus die hele polarisering vandaan. Al die achterlijke vooroordelen, in Engeland studeren is een pretje en absoluut niet vergelijkbaar met hier. Dat mensen beweren dat het zo zwaar is mag zijn op die enkele elite universiteiten. Maar zelfs daar valt het wel mee, daar zijn hele boeken over geschreven. De zwaarte komt van de druk om alles maar te moeten. Netwerken, kleding, studiegenootschappen en hun regelementen, sociale omgangsregels etc.
Doe eens lief!
pi_94504611
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 11:21 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

het is nogal offtopic hier namelijk.
Sorry. :P

Behalve de laatste alinea. Het geeft ook wel een van de redenen aan waarom mensen langstudeerder kunnen worden. Dat ik er wat langer over doe, maakt me zoals eerder gezegd niet bijzonder veel uit. Dat weet ik en dat ik ook iets dat de studie juist zo goed maakt. Met de langstudeerdersregeling wordt het dan wel weer een issue. Maar ik zal er verder niet te diep op ingaan. Heb niet zo'n zin om een nieuw topic te openen. Mijn topics bloeden toch altijd dood. :(
pi_94504822
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 11:41 schreef Prenzlauer het volgende:
Leysha, je lult uit je nek. Ik nodig je uit om hier eens op de master Industrial Design van de TU/e mee te lopen. Ik durf er geld op te zetten dat je halverwege het semester loop te huilen dat het zo zwaar is. Ik heb echt zo'n schijthekel aan mensen die vinden dat anderen kort door de bocht gaan maar ondertussen zelf geen enkele weet hebben van hoe het er op die studies aan toe gaat.

Echt, waarom menen mensen hier altijd te weten hoe het er werkelijk aan toegaat op studies die ze zelf niet eens gevolgd hebben? Mensen hier werken 50 tot 60 uur per week en eten regelmatig hier pas om 10 uur in de avond een pizza om de honger te stillen. Het is dat je niet mag slapen op de faculteit.

Als er dan zo'n wijsneus als jij langskomt en meent dat het allemaal wel meevalt, daar komt dus die hele polarisering vandaan. Al die achterlijke vooroordelen, in Engeland studeren is een pretje en absoluut niet vergelijkbaar met hier. Dat mensen beweren dat het zo zwaar is mag zijn op die enkele elite universiteiten. Maar zelfs daar valt het wel mee, daar zijn hele boeken over geschreven. De zwaarte komt van de druk om alles maar te moeten. Netwerken, kleding, studiegenootschappen en hun regelementen, sociale omgangsregels etc.
Daarom noemde ik ID ook niet. ID is denk ik een studie die qua opzet (in ieder geval in Eindhoven) dermate anders in elkaar zit dan elke andere opleiding dat je onmogelijk een vergelijking kunt maken in termen van hoe moeilijk of zwaar de studie is.

Ik weet trouwens niet waar de rest van je frustratie vandaan komt, maar ik beweer niets over elite universiteiten in het buitenland en al helemaal niet of het daar zwaarder dan wel makkelijker is dan hier. Ik beweer wel dat sommige technische studies prima te doen zijn met 40 uur per week studeren. En ik denk dat ik dat best kan beweren, aangezien ik zelf technische studies heb afgerond dus ik snap niet waar jij het vandaan haalt dat ik niet zou weten hoe het er op een TU aan toe gaat.
pi_94505256
ik ben niet gefrustreerd, ik vind je gewoon een enorme eikel. Zelf eerst lekker profiteren en nu opperen voor verandering.
Doe eens lief!
pi_94505357
Ok dan.

[ Bericht 67% gewijzigd door leysha op 23-03-2011 12:11:17 ]
  † In Memoriam † woensdag 23 maart 2011 @ 12:31:32 #106
43556 miss_dynastie
pi_94506301
quote:
De SGP is een partij die streng in de leer is en zich aan de regels wenst te houden, ook die die voor het in werking treden van wetten gelden. In die zin is hun standpunt niet verrassend.
  woensdag 23 maart 2011 @ 15:18:09 #107
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_94512515
Dit is wel heel vermakelijk:

quote:
Maas in de langstudeermaatregel

23 maart 2011 - Studenten kunnen de langstudeerboete ontlopen, als ze zich strategisch in- en uitschrijven. Dat is mogelijk omdat het ministerie van Onderwijs maar één keer in het jaar wil vaststellen wie er studeert en wie niet.

Volgens het wetsvoorstel zal het ministerie op 30 september turven wie er studeert en wie niet. Het gebruik van zon peildatum is nadelig voor snelle afhakers: wie in september aan een opleiding begint en in oktober alweer stopt, is meteen een heel uitloopjaar kwijt.

Maar wie zich pas in oktober inschrijft, of in de maanden erna, kan zich aan het oog van de langstudeermaatregel onttrekken. Twee onderwijsjuristen, onder wie een hoogleraar onderwijsrecht, bevestigen de constatering van het Hoger Onderwijs Persbureau.

Met name voor masterstudenten zal het eenvoudig zijn. Die kunnen meestal ook in februari instromen. Als ze zich dan in september weer uitschrijven, ontlopen ze de peildatum. In februari stromen ze weer in, terwijl ze in de tussentijd hun scriptie schrijven.

Het ministerie zou dit nog met een maatregel van bestuur kunnen veranderen en ervoor kunnen kiezen om vaker te peilen. Het is dan wel lastig uitleggen waarom studenten meteen een heel uitloopjaar kwijt zijn, als ze op één van de twee data niet staan ingeschreven. (HOP)

Bron: Cursor (blad TU/e)
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 23 maart 2011 @ 15:50:18 #108
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_94513923
Ik hoorde ook van een onderwijsjurist (maar pin me hier niet op vast, ik heb het niet zelf gecheckt) dat de boete niet kan worden toegepast op je tweede studie omdat de wetsartikelen daarover niet aangepast worden.

Een slimme WO-bachelor-student schrijft zich dus voor zijn bachelor zo in:

-1e studie: een 4-jarige bachelor zonder bindend studieadvies (HBO)
-2e studie: zijn echte, 3-jarige bachelor.

En voila, je hebt 5 jaar de tijd voordat je in je bachelor tegen de boete oploopt. Als je je diploma haalt schrijf je je ook weer uit voor de nepopleiding, en heb je de hele periode wettelijk collegegeld betaald.

Hetzelfde trucje kan je uithalen door je voor je master in te schrijven voor bijvoorbeeld een 3-jarige onderwijsmaster zonder echte toegangseisen.
  woensdag 23 maart 2011 @ 15:55:16 #109
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94514119
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 15:18 schreef GSbrder het volgende:
Dit is wel heel vermakelijk:

[..]

Stond al in de OP.
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 15:50 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ik hoorde ook van een onderwijsjurist (maar pin me hier niet op vast, ik heb het niet zelf gecheckt) dat de boete niet kan worden toegepast op je tweede studie omdat de wetsartikelen daarover niet aangepast worden.
Dat staat al in de OP. Je moet de eerste studie wel daadwerkelijk afgerond hebben. In jouw voorbeeld loop je in het vijfde jaar tegen het hogere collegegeld aan omdat gekeken wordt naar de kortste opleiding.
  woensdag 23 maart 2011 @ 16:01:00 #110
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_94514332
Was mij niet eens opgevallen, ik vind het wel vermakelijk. Benieuwd wat ze zullen doen.
AFC AJAX
  woensdag 23 maart 2011 @ 16:31:27 #111
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_94515583
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 15:55 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Stond al in de OP.

[..]

Dat staat al in de OP. Je moet de eerste studie wel daadwerkelijk afgerond hebben. In jouw voorbeeld loop je in het vijfde jaar tegen het hogere collegegeld aan omdat gekeken wordt naar de kortste opleiding.
Nu heb ik het maar even gecheckt, en dat gat wordt inderdaad gedicht met een kleine verandering in artikel 7.48.
  woensdag 23 maart 2011 @ 17:01:24 #112
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94516813
En de ellende gaat maar door:

quote:
Universiteiten gaan hbo-studenten die verder willen studeren voortaan tot 9000 euro collegegeld in rekening brengen, in plaats van het normale bedrag van 1731 euro. Doorstromen van hogeschool naar universiteit wordt hierdoor voor veel studenten onbetaalbaar. Bovendien verliezen ze hun recht op een OV-jaarkaart en op studiefinanciering.

Het gaat om duizenden studenten die een hbo-opleiding hebben gedaan, en die pas aan de universitaire masteropleiding kunnen beginnen na een pre-master of schakeljaar. Omdat de overheid dit schakeljaar niet meer vergoedt, gaan universiteiten de kosten doorberekenen aan studenten.

Guy Hendricks, voorzitter van studentenbelangenvereniging ISO zegt in EenVandaag: Dit is tegen de afspraak. Met toenmalig minister Plasterk is afgesproken dat studenten tegen het normale collegegeld kunnen doorstromen.

Jesse Klaver, kamerlid van GroenLinks, wil opheldering van staatssecretaris Zijlstra van Onderwijs: Ik vind het totaal belachelijk. Iedereen moet de kans hebben om van mbo naar hbo en verder door te studeren. Als je bedragen tussen de 3000 en 9000 euro gaat vragen, is dat natuurlijk voor niemand meer mogelijk.
Vanavond bij Eenvandaag.
  woensdag 23 maart 2011 @ 17:09:10 #113
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_94517111
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 17:01 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Vanavond bij Eenvandaag.
Omg :')

HBO-propedeuse-studenten ontspringen wel de dans als ik het zo lees?
AFC AJAX
pi_94517829
quote:
Er zijn natuurlijk altijd studenten die hun studie nominaal cum laude afronden. Wat, zoals jij zelf al aangaf, niet per se betekent dat dit ook de studenten zijn die later het makkelijkst aan een baan gaan komen. Extra curriculaire activiteiten en buitenlandervaring zijn nuttig als je het bedrijfsleven in wilt en geven je zeker een streepje voor. Snel gestudeerd hebben en hoge cijfers halen zijn nuttig voor studenten die het onderzoek in willen (hoewel ook hier buitenlandervaring vaak een pre is).
Laten we het ook niet overdrijven hè. ;)
Wanneer twee studenten ongeveer even goede of slechte cijfers hebben behaald dan zullen die extracuriculaire activiteiten inderdaad een voordeel zijn, anders hangt het er maar net van af hoe ´theoretisch` het werk is wat jij wil gaan doen. Wordt je een echte vakman of een manager?
Dat onderzoek gebeurt net zo goed binnen het bedrijfsleven als binnen de universiteiten, het verschil is dat bedrijven enkel dat onderzoek financieren waarvan zij verwachten dat het (op termijn) een winstgevend produkt oplevert.
Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf als Boeing en vroeger Philips (dat wordt hoe langer hoe meer een handelshuis in plaats van een technisch bedrijf :().

quote:
Deze vergelijking kun je natuurlijk niet zo maar maken. In de USA is de bachelor vier jaar en is dat een afgeronde opleiding. Dit is inderdaad een jaar langer dan de bachelor in ons systeem, maar je moet niet vergeten dat de eerste twee jaar van de bachelor algemeen vormend zijn, dat wil zeggen dat je ook als beta student vakken moet volgen die niks met je eigen vakgebied te maken hebben. Je kunt dus niet 1 op 1 zeggen dat je daar langer de tijd hebt voor dezelfde stof. De masteropleiding is daar dan weer geen losstaand programma, dat is meer een eerste stap richting promoveren (net als in Engeland). Master en PhD lopen in elkaar over, zo volg je tijdens de eerste jaren PhD vaak ook nog gewoon college enzo.
Dat klopt allemaal maar dat neemt niet weg dat studenten in die andere landen meer tijd krijgen om een degelijke basis te leggen, aan die universiteiten waar het theoretische niveau hoog ligt natuurlijk. Ik ben een voorstander van een brede basis aangezien ik ervan overtuigd ben dat een bredere basis (maar dan wel met soortgelijke vakken, niet gammavakken als verbreding voor een bètastudie!) hogere pieken mogelijk maakt.
Misschien ben ik een beetje een purist maar ik vind dat je voor een studie als elektrotechniek bijv. ook standaard de vakken mechanica, optica en quantummechanica zou moeten behandelen en dat eigenlijk in de bachelor al discrete wiskunde en complexe analyse gegeven zouden moeten worden.

quote:
Ik vind het een beetje kort door de bocht om te suggereren dat technische studies veel zwaarder zijn dan exacte studies aan een algemene universiteit. Ik kan je verzekeren dat een hoop technische studies (technische bedrijfskunde, bouwkunde, bio-achtige technische studies, half softe dingen zoals innovatiewetenschappen) prima te doen zijn in 5 jaar zonder dat je 40 uur per week aan het studeren bent (en laten we eerlijk zijn, dat is nog altijd wat er voor staat). Aan de andere kant doe ik nu een master aan een algemene universiteit en ik heb m'n hele leven nog niet zo hard moeten werken (en ik heb twee technische bachelors binnen vier jaar afgerond).
Wanneer ik spreek over technische studies dan spreek ik niet over een studie als technische bedrijfskunde, zonder hiermee een uitspraak te doen over de zwaarte van de studierichting. Toevallig ken ik deze studie aangezien mijn broer dit studeert, in essentie is dit een bedrijfskundestudie die verrijkt is met wiskunde. Terzijde, hij zegt zelf dat hij niet weet ofdat hij een technische studie zou aankunnen.
Een technische studie heeft als fundament wiskunde en fysica.
Ik denk dat studies als elektrotechniek, werktuigkunde en technische natuurkunde best een extra jaar zouden kunnen gebruiken, een jaar wat volgestopt wordt met extra wiskunde- en fysicavakken. Niet alleen omdat de kennis en inzichten die je met deze vakken opdoet nuttig is, ook omdat deze vakken intellectueel uitdagend (kunnen) zijn.
Ik stel niet dat technische studies zwaarder zijn dan andere exacte studies, het verschil zit hem in het feit dat je voor technische studies ook van alles moet toepassen in de praktijk. Dit vergt meer tijd wanneer je een goede theoretische basis wil aanleggen, vervolgens die technische vorming verzorgt en daarnaast ook nog eens projecten en practica organiseert.
#NoDAPL
  woensdag 23 maart 2011 @ 17:26:42 #115
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_94517835
quote:

[..]

Vanavond bij Eenvandaag.
Wat is dit weer voor onzin. Als doorstromer wordt je nu van alle kanten gepakt door deze regering. Je mag minder lang gebruik maken van je OV-jaarkaart, je betaalt ¤3000 boete doordat je een jaar langer doet over je studie en nu kun je opeens als doorstromer tot ¤9000 dokken als je nog een master wil gaan doen.

Wat hebben die studenten staatssecretaris Zijlstra ooit misdaan :') ?
  woensdag 23 maart 2011 @ 17:37:48 #116
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94518270
quote:

[..]

Vanavond bij Eenvandaag.
over 2 weken een struikelvak van mijn pre-master.. Moet het maar gaan halen dan.. brrr!
pi_94518277
@puntCommunisme
Shit man, de overheid is weer eens pennywise poundfoolish.
Het was mij al opgevallen dat de schakelprogramma's in Nederland zo belachelijk kort zijn, waar in Vlaanderen een schakelprogramma uit 60-90 ECTS-credits bestaan (nominale studieduur van 1-1,5 jaar, in de praktijk 2 jaar aangezien alle zware vakken zijn gebundeld) duren hier de schakelprogramma's maar een half jaar. Dat is te weinig om het grote theoretische niveauverschil tussen 4 jaar HBO en 3 jaar WO te overbruggen.
Ik denk dat ik nu begrijp waarom redelijk goede universiteiten voor zo'n korte schakelprogramma's en HBO-minoren kozen: de overheid wilde gewoon niet meer dan een half jaar vergoeden.
Alternatief voorstel van mij: richt schakelprogramma's van 1,5 jaar op en organiseer ze dusdanig dat je breakeven speelt wanneer je alle studenten 1,5 keer collegegeld laat betalen. De gemotiveerde studenten laten zich hier niet door tegenhouden. Niemand maakt mij wijs dat je voor dat bedrag niet een fatsoenlijk schakelprogramma kan organiseren. Desnoods werk je met grotere groepen, besteed je minder aandacht aan practica, laat je de studenten meer zelfstandig de stof bestuderen, ... zolang de examens maar voldoende selectief zijn zodat het kaf van het koren kan worden gescheiden.

Twee duistere gedachten komen nog bij mij op.
1. Zou de overheid nu daadwerkelijk willen dat studenten drempelloos schakelen van 4-HBO naar ´4`-WO?
2. Zou de overheid het schakelen onmogelijk willen maken aangezien zij die HBO'ers zo snel mogelijk aan het werk wil hebben aangezien er toch al genoeg WO'ers zijn?
#NoDAPL
pi_94518435
@Schuifpui

Jij hebt met jouw verhaal uitstekend gedemonstreerd dat een langstudeerde niet noodzakelijk een luie studeerder is. Je zou het moeten opsturen naar onze senatoren, dan zien zij ook eens het verschil tussen theorie en praktijk.
Theorie: de nominale studieduur bedraagt 5 jaar .
Praktijk: die nominale studieduur bedraagt slechts 5 jaar omdat de overheid niet meer wil betalen, aangezien de universiteit een goede studie wil aanbieden bedraagt de reële studieduur 6 jaar.

Dit ondersteunt mijn visie dat 5 jaar te kort is voor technische studies. Richt een extra jaar in voor stage, thesis (die twee kunnen evt. worden gecombineerd) en nog wat aanvullende vakken of een aanvullend project, de overige twee masterjaren kunnen louter theoretisch zijn.
#NoDAPL
pi_94518445
quote:
over 2 weken een struikelvak van mijn pre-master
Welk vak?
#NoDAPL
  woensdag 23 maart 2011 @ 17:44:12 #120
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94518498
Programmeren. Ik snap alles wel maar het is een schriftelijk tentamen, kans dat ik te slordig of niet snel genoeg ben.
pi_94518534
Lastig. Succes ermee!
#NoDAPL
  woensdag 23 maart 2011 @ 17:46:31 #122
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94518578
Danku! :)
  woensdag 23 maart 2011 @ 17:58:39 #123
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_94519070
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 17:44 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Programmeren. Ik snap alles wel maar het is een schriftelijk tentamen, kans dat ik te slordig of niet snel genoeg ben.
Herkenbaar, succes :P
AFC AJAX
  woensdag 23 maart 2011 @ 18:01:58 #124
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94519195
quote:
10s.gif Op woensdag 23 maart 2011 17:58 schreef msnk het volgende:

[..]

Herkenbaar, succes :P
:)
  woensdag 23 maart 2011 @ 18:12:30 #125
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_94519596
quote:

[..]

Vanavond bij Eenvandaag.
En altijd heb je zulke reactie's ertussen :'(:
quote:
Ach ja... het wordt misschien wel moeilijker, maar we weten alleemaal hoe wij NL in elkaar zitten, namelijk we willen het gratis! Natuurlijk ik ook, maar uiteindelijk zal het meevallen en alles gaat gewoon door, ook met 9000 extra!
Begint bijna trouwens.
AFC AJAX
  woensdag 23 maart 2011 @ 18:15:19 #126
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94519714
Zou het niet een idee zijn voor universiteiten losse vakken voor instellingsgeld te gaan verkopen? Wat 9000 euro lappen omdat ik nog een pre-master vakje mis, dat zie ik heul niet zitten!
  woensdag 23 maart 2011 @ 18:55:04 #127
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_94521339
Nou duidelijk verhaal dus over HBO->Master bij EenVandaag. Zou het tactiek zijn van de universiteiten om de bezuinigingen in het onderwijs enigszins omlaag te brengen of zo? Zal wel niet.

En aangezien het hier om het mastertraject gaat volgens die meneer van de VSNU zullen HBO-p studenten gelukkig buiten schot blijven denk ik. Alle beetjes zullen we maar zeggen.

Moet dit in een ander topic anders?

quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 18:15 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Zou het niet een idee zijn voor universiteiten losse vakken voor instellingsgeld te gaan verkopen? Wat 9000 euro lappen omdat ik nog een pre-master vakje mis, dat zie ik heul niet zitten!
Lijkt mij ook een veel beter idee inderdaad.
AFC AJAX
  woensdag 23 maart 2011 @ 20:41:16 #128
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94526826
Waarom laten ze zo laat van elkaar de ene bom na de andere vallen? Waarom wordt hier geen heisa over gemaakt.

Ik heb steeds meer zoiets van: fuck de overheid. Van mij hoef je ook niks meer te krijgen. Ik zal de rest van mijn leven de overheid zoveel mogelijk blijven naaien.
pi_94530255
Ik vind het belachelijk die regeling. Ten eerste zeggen ze dat ze 1 van de beste kenniseconomiën willen worden, doen ze dit. Bovendien motiveert het de studenten niet verder te studeren omdat ik sommige gevallen grote kans is op uitloop van je bachelor of master. Ik snap wel dat studenten dan gemotiveerd worden om alles binnen 4 jaar af te ronden maar niet iedereen is daar toe in staat. Stelletje hypocrieten zijn het.
  woensdag 23 maart 2011 @ 21:41:32 #130
302853 themole
graaft totaal door.
pi_94530402
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 20:41 schreef Mishu het volgende:
Waarom laten ze zo laat van elkaar de ene bom na de andere vallen? Waarom wordt hier geen heisa over gemaakt.

Ik heb steeds meer zoiets van: fuck de overheid. Van mij hoef je ook niks meer te krijgen. Ik zal de rest van mijn leven de overheid zoveel mogelijk blijven naaien.
Lekker met zijn allen in belgie gaan wonen en werken nadat we afgestudeerd zijn. Gaat een flink probleem worden hier in NL. :P
Niet altijd serieus
  woensdag 23 maart 2011 @ 22:23:52 #131
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94532883
Het ergste is misschien nog wel de domheid van bijv. mijn moeder. Ja waar maak je je druk om, misschien komt die wet er niet eens door en is het over een paar jaar wel weer anders.

Nee, dat maakt het beter! :W :s)
  woensdag 23 maart 2011 @ 22:39:07 #132
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_94533762
Juist omdat ze de ene bom na de andere laten vallen zal het ook niet allemaal er doorheen komen. Hoop ik :P En anders komt er echt wel meer heisa over hoor, lijkt mij :{
AFC AJAX
pi_94538683
quote:
Ik snap niet in welk realistisch scénario een enkel vakje zou volstaan om te schakelen van HBO naar WO-master aangezien je elk vak op een veel lager niveau krijgt. Bovendien zijn er hele slechte HBO-scholen waar je praktisch geen les krijgt (CGO).
Een schakelprogramma van 1 jaar is te kort om alle theoretische achterstand voor de HBO'er in te halen, een schakelprogramma van een half jaar is ridicuul, ik vrees dat universiteiten dit enkel organiseren aangezien dat extra geld oplevert.
Een goed schakelprogramma duurt minstens 1,5 jaar. De universiteiten kunnen dit echt wel invoeren voor maximaal ¤1700 per jaar. Het is het theoretisch niveauverschil wat overbrugd moet worden (+ selectie ofdat ze dat niveau aankunnen!), practica zijn dus niet of nauwelijks nodig, als het moet kan worden volstaan met enkel werkzittingen die door promovendi worden verzorgd.
Wat mij betreft mag het schakelen van HBO naar WO-master zelfs helemaal verdwijnen (ik ben daar hoe langer hoe meer een voorsatnder van), iedereen heeft de vrije keuze om eerst een VWO-diploma te behalen of via 1-HBO te schakelen. Het zou wellicht weinig stijlvol zijn om dat onverwachts voor het volgende jaar al in te voeren maar wanneer nu wordt medegedeeld dat dit over vier jaar niet meer wordt toegestaan dan weet iedereen op tijd waar hij aan toe is.

quote:
Ik vind het belachelijk die regeling. Ten eerste zeggen ze dat ze 1 van de beste kenniseconomiën willen worden, doen ze dit. Bovendien motiveert het de studenten niet verder te studeren omdat ik sommige gevallen grote kans is op uitloop van je bachelor of master. Ik snap wel dat studenten dan gemotiveerd worden om alles binnen 4 jaar af te ronden maar niet iedereen is daar toe in staat. Stelletje hypocrieten zijn het.
Iemand moet mij eens uitleggen waarom je maar ¤1000 boete hoeft te betalen wanneer je in een paar uurt tijd 20 pinten drink, achter het stuur van je auto stapt, willens en wetens het risico neemt dat je iemand doodt of iemand in een rolstoel helpt en hierop wordt betrapt terwijl je voor het voltooien van een bachelor in 4,5 jaar tijd het drievoudige moet betalen.
Ik snap het niet.
#NoDAPL
pi_94538732
quote:
Lekker met zijn allen in belgie gaan wonen en werken nadat we afgestudeerd zijn. Gaat een flink probleem worden hier in NL. :P
Ik pleit voor Duitsland. :P
#NoDAPL
pi_94538814
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 00:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik pleit voor Duitsland. :P
Lekker in een Duits restaurantje wienerschnitzel eten en bier drinken.
  donderdag 24 maart 2011 @ 00:26:39 #136
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94538831
Als je als HBO'er met slechte HBO vakken je master haalt, dezelfde master die WO bachelors doen, wat maakt het dan uit dat er aan het begin een kleine kennisachterstand is? Blijkbaar is die dan toch niet zo groot.
  donderdag 24 maart 2011 @ 00:33:32 #137
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_94539108
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 00:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik snap niet in welk realistisch scénario een enkel vakje zou volstaan om te schakelen van HBO naar WO-master aangezien je elk vak op een veel lager niveau krijgt. Bovendien zijn er hele slechte HBO-scholen waar je praktisch geen les krijgt (CGO).
Een schakelprogramma van 1 jaar is te kort om alle theoretische achterstand voor de HBO'er in te halen, een schakelprogramma van een half jaar is ridicuul, ik vrees dat universiteiten dit enkel organiseren aangezien dat extra geld oplevert.
Een goed schakelprogramma duurt minstens 1,5 jaar. De universiteiten kunnen dit echt wel invoeren voor maximaal ¤1700 per jaar. Het is het theoretisch niveauverschil wat overbrugd moet worden (+ selectie ofdat ze dat niveau aankunnen!), practica zijn dus niet of nauwelijks nodig, als het moet kan worden volstaan met enkel werkzittingen die door promovendi worden verzorgd.
Ik snap je punt, maar is het niveauverschil dan echt zó groot dat één jaar niet zou voldoen?
Heb zelf geen WO gedaan mind you.

quote:
Wat mij betreft mag het schakelen van HBO naar WO-master zelfs helemaal verdwijnen (ik ben daar hoe langer hoe meer een voorsatnder van), iedereen heeft de vrije keuze om eerst een VWO-diploma te behalen of via 1-HBO te schakelen. Het zou wellicht weinig stijlvol zijn om dat onverwachts voor het volgende jaar al in te voeren maar wanneer nu wordt medegedeeld dat dit over vier jaar niet meer wordt toegestaan dan weet iedereen op tijd waar hij aan toe is.
Ik snap het niet.
Iedereen VWO, hm nee. Na een ellendige periode in je leven bonjouren ze je er zo uit en hoef je ook niet meer terug te komen. Je HBO-p biedt dan inderdaad uitkomst, en dat lijkt nog redelijk buiten schot te blijven, maar ik vraag mij af hoelang het duurt voordat ze ook daar weer iets op gaan verzinnen. De nieuwe voorstellen blijven maar komen.

Maar gezien je aversie jegens het niveau op het HBO verrast het mij wel dat je HBO-p doorstroom wel, hoe zal ik het zeggen, 'oké' vindt? Dat is dan omdat ze gewoon bij 1 beginnen op het WO?
AFC AJAX
pi_94539450
quote:
Als je als HBO'er met slechte HBO vakken je master haalt, dezelfde master die WO bachelors doen, wat maakt het dan uit dat er aan het begin een kleine kennisachterstand is?
Het hangt ervan af in welke mate de mastervakken een beroep doen op eerder opgedane kennis en inzicht.

quote:
Iedereen VWO, hm nee. Na een ellendige periode in je leven bonjouren ze je er zo uit en hoef je ook niet meer terug te komen. Je HBO-p biedt dan inderdaad uitkomst, en dat lijkt nog redelijk buiten schot te blijven, maar ik vraag mij af hoelang het duurt voordat ze ook daar weer iets op gaan verzinnen. De nieuwe voorstellen blijven maar komen.
Om tot het VWO toegelaten te worden moet je eerst een HAVO-diploma behalen. Vervolgens moeten die leerlingen 5-VWO overleven. Als blijkt dat de meeste havisten dit lukt dan is dat een teken aan de wand dat het niveau van het VWO te laag ligt, in dat geval mogen de VWO'ers de havisten dankbaar zijn dat zij dit hebben aangetoond. Indien de meeste havisten hier niet in slagen dan zullen na een paar jaar veel minder havisten het proberen.
Laat ze dus maar komen. ;)
In Vlaanderen mag iedereen starten met een universitaire studie, zelfs iemand diet het BSO heeft gevolgd (een zesjarige VBO-opleiding). Toch behaalt ook daar ´maar` 15% van de jongeren een universitair diploma (denk nu niet dat alle studies zo gemakkelijk zijn, er zijn daar een aantal studies die veel van de zwakkere studenten aantrekken en hierop zijn aangepast).

quote:
Maar gezien je aversie jegens het niveau op het HBO verrast het mij wel dat je HBO-p doorstroom wel, hoe zal ik het zeggen, 'oké' vindt? Dat is dan omdat ze gewoon bij 1 beginnen op het WO?
Ik had die vraag al een beetje verwacht. Wanneer ze in 1-WO worden toegelaten dan krijgen ze in ieder geval goed onderwijs, wanneer ze van eender welke HBO-school afkomstig zijn en instromen in een WO-master dan is het kwaad al geschied. Bovendien mogen de universiteiten voor het eerste studiejaar het BSA gebruiken.
#NoDAPL
  donderdag 24 maart 2011 @ 00:46:54 #139
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94539563
Tja als je alle mastervakken haalt, dan haal je ze.
  donderdag 24 maart 2011 @ 00:47:56 #140
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94539597
Er zijn trouwens ook heel veel VWO'ers die HBO gaan doen en zich toch nog een beetje wetenschappelijk willen verdiepen.
  donderdag 24 maart 2011 @ 00:54:42 #141
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_94539774
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 00:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

In Vlaanderen mag iedereen starten met een universitaire studie, zelfs iemand diet het BSO heeft gevolgd (een zesjarige VBO-opleiding). Toch behaalt ook daar ´maar` 15% van de jongeren een universitair diploma (denk nu niet dat alle studies zo gemakkelijk zijn, er zijn daar een aantal studies die veel van de zwakkere studenten aantrekken en hierop zijn aangepast).
Dat had ik inderdaad ook gehoord, toch best opvallend als je het mij vraagt.
quote:
Ik had die vraag al een beetje verwacht. Wanneer ze in 1-WO worden toegelaten dan krijgen ze in ieder geval goed onderwijs, wanneer ze van eender welke HBO-school afkomstig zijn en instromen in een WO-master dan is het kwaad al geschied. Bovendien mogen de universiteiten voor het eerste studiejaar het BSA gebruiken.
Je had ook gewoon ja kunnen zeggen + "Bovendien mogen de universiteiten voor het eerste studiejaar het BSA gebruiken." :P
AFC AJAX
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:39:01 #142
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94578297
AMSTERDAM - De regeringspartijen VVD, CDA en gedoogpartner PVV hebben geen meerderheid meer. In de Politieke Barometer van Synovate kunnen de drie partijen nog maar op 74 zetels rekenen, vijf minder dan twee weken geleden.

http://www.nu.nl/politiek(...)tieke-barometer.html

Hopelijk is dit een positieve ontwikkeling voor de 'langstudeerder'.
  donderdag 24 maart 2011 @ 23:18:27 #143
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94580440
Dat is pas over 3 jaar weer interessant.
pi_94581138
Wat ik eigenlijk nog helemaal niet terug heb kunnen lezen hier (wellicht niet te ver terug gegaan, is immers al #7 van dit topic..) is iets over het feit dat precies dezelfde regeling zal gaan gelden voor deeltijders, wat mij eerlijk gezegd nog het meest verbaasd! Ik volg een WO bachelor naast een baan van gemiddeld 60u per week, normaliter is het zo dat voor een reguliere BA van 3 jaar in deeltijd 5 jaar wordt geteld. Ik ben als alles goed gaat in dec. klaar met de bachelor fase, wat zoveel inhoudt dat ik er ongeveer 3,5 jaar over heb gedaan, bijna vt tempo dus, gelukkig voor mij...

Maar hoe zit het met de alleenstaande moeders met kinderen, of gewoon al mensen zoals ik die hun hypotheekje en alles er op en er aan moeten betalen en daardoor genoodzaakt zijn om fulltime in dienst te blijven? Die krijgen dus ook maar 3+1 jaar de tijd, dat is toch potverdorie van de zotte?!? Het is al vrijwel onmogelijk om het in 3 jaar te doen, puur om het feit dat er ook colleges zijn die enkel overdag worden gegeven en mensen derhalve vrij moeten nemen, het lijkt me echter duidelijk dat dit om diverse redenen vaan gewoonweg niet mogelijk is..

Tja, ik heb er eigenlijk niet veel woorden meer voor. Ben allang blij dat ik als een achterlijke idioot al die tijd stug door heb gewerkt, kan er nog net op tijd tussenuit glippen..
  donderdag 24 maart 2011 @ 23:40:08 #145
228503 CyCly
Enjoy Life
pi_94581447
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 23:18 schreef Mishu het volgende:
Dat is pas over 3 jaar weer interessant.
Naja, hoop doet leven! O-)
  vrijdag 25 maart 2011 @ 07:34:11 #146
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_94586697
quote:
Tja als je alle mastervakken haalt, dan haal je ze.
Heb je bijv. al eens gedacht aan de reguliere masterstudenten die met deze jongens moeten samenwerken (je weet wel, van die moderne groepsopdrachtjes) en die al de heavy lifting mogen doen omdat de basis bij die schakelaars ontbreekt?
Ik ben een groot voorstander van stapelen, maar niet zonder stappen over te slaan.
Een echte stapelaar wil dat ook niet!

quote:
Er zijn trouwens ook heel veel VWO'ers die HBO gaan doen en zich toch nog een beetje wetenschappelijk willen verdiepen.
Er zijn er, er zijn er niet heel veel en er zijn er ook niet veel.
In het algemeen zijn dat de zwakkere VWO-leerlingen, in een enkel geval zijn het goede VWO-leerlingen die iets willen doen wat op een universiteit niet wordt aangeboden, bijv. een kunstacademie of maatschappelijk werk. Dat is natuurlijk prima, maar als ze daarna een universitaire master willen volgen dan moeten ze wat mij betreft eerst maar bewijzen dat ze alle vakken van die universitaire bachelor op hetzelfde niveau beheersen.
#NoDAPL
  vrijdag 25 maart 2011 @ 07:36:35 #147
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_94586717
Aangezien zo'n 22% van de examinandi in het middelbaar onderwijs het VWO volgt en zo'n 15% van die geslaagde examinandi aan een universiteit gaat studeren kan je schatten dat ongeveer 1/4de van de geslaagde VWO'ers aan een HBO-school een opleiding gaat volgen. Het is slechts een ruwe schatting want er zijn ook nog mensen die van/via het HBO op een universiteit terecht komen en er zijn universitaire studenten die afhaken en verder gaan op het HBO.
#NoDAPL
  vrijdag 25 maart 2011 @ 07:42:05 #148
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_94586771
Tassyflap, ik geef je groot gelijk. Het is bijzonder onzorgvuldig dat er niet aan deeltijdstudenten wordt gedacht. De oppositiepartijen zullen nog hun best doen om amendementen af te dwingen. Ofdat dat lukt of niet, in mei zal beslist worden ofdat de gedoogcoalitie het wetsvoorstel mogelijk kan doordrukken. Mogelijk, want ik heb nog niet de hoop opgegeven dat er dissidente senatoren zijn die hun geweten volgen.
Mijn volledig subjectieve inschatting is momenteel dat er sowieso rekening gehouden zal moeten worden met deeltijdstudenten en gehandicapten alvorens dit wetsvoorstel ook maar een kans van slagen kan hebben. Zelfs als de gedoogcoalitie samen met de SGP een meerderheid zou krijgen
in de Eerste Kamer (het senaat) dan nog is het een zeer krappe meerderheid. Er hoeft maar ge-apelleerd te worden aan het geweten van een enkele senator van de gedoogcoalitie om het wetsvoorstel afgewezen te doen worden. Bovendien lijkt de SGP er weinig voor te voelen om het wetsvoorstel te steunen wanneer het onvoldoende rekening houdt met dergelijke uitzonderingen.
#NoDAPL
  zaterdag 26 maart 2011 @ 13:41:34 #149
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94637484
quote:
15s.gif Op woensdag 23 maart 2011 18:55 schreef msnk het volgende:
Nou duidelijk verhaal dus over HBO->Master bij EenVandaag. Zou het tactiek zijn van de universiteiten om de bezuinigingen in het onderwijs enigszins omlaag te brengen of zo? Zal wel niet.

En aangezien het hier om het mastertraject gaat volgens die meneer van de VSNU zullen HBO-p studenten gelukkig buiten schot blijven denk ik. Alle beetjes zullen we maar zeggen.

Moet dit in een ander topic anders?

[..]

Nu universiteiten meer naar niveau beloond gaan worden zal de HBO-p route gelukkig extra kritisch bekeken worden. Een van de slechtste aspecten van het hoger onderwijs momenteel.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_94637492
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:41 schreef eriksd het volgende:

[..]

Nu universiteiten meer naar niveau beloond gaan worden zal de HBO-p route gelukkig extra kritisch bekeken worden. Een van de slechtste aspecten van het hoger onderwijs momenteel.
eensch
Ja doei.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 13:44:22 #151
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94637555
Ik zie trouwens ook wel aankomen dat je zometeen met havo naar de uni kan gaan. Zijlstra probeert zo krampachtig vol te houden dat er sprake is van een vergelijkbaar maar ander niveau, dat verschillende voortrajecten niet echt in dat plaatje passen.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_94637828
'ja, maar zeggen dat sommige mensen nu eenmaal dommer minder intelligent zijn in vergelijking tot anderen is kwetsend en onwenselijk'
Ja doei.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 13:57:54 #153
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94637947
Ja, stel je voor dat je mensen niet continu ophemelt inderdaad :')

Maar de HBO-p route wordt dus afgekapt, net als de schakelroute. Beide prima. In dat licht bezien lijkt mij dat alleen vwo toegang biedt tot uni. Maar hoe dat dan te rijmen met de claim dat het gelijkwaardig is?

Laat ik het maar gewoon recht voor zijn raap zeggen; in mijn optiek zijn hbo'ers dommer dan wo studenten.
Bis bis bis
pi_94637972
ophemeld?
erik!?
Ja doei.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 13:59:50 #155
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94638003
quote:
9s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:58 schreef motorbloempje het volgende:
ophemeld?
erik!?
Ik zat al te dubben inderdaad, excuus. Het was een lange nacht.
Bis bis bis
pi_94638121
Op die manier zouden mensen die als vervolg op havo vwo hebben gedaan nog steeds prima 'hun kans krijgen' om richting universiteit te gaan, wat mij een prima deal lijkt:

Vwo als énige toegangspoort tot de universiteit voor 'jongeren'. Hoe het zit / zou moeten zitten met 21+ toetsen kan ik zo 1,2,3 niet bedenken.. maar die mogen van mij sowieso wel wat aangescherpt worden. Heb er zelf namelijk ook één gedaan en achteraf was dat géén goede test voor wat de opleiding zelf in zou houden, heb de opleiding dan helaas ook niet afgemaakt. Overigens heb ik het vak waar de 21+ toets over ging dan weer wel ruimschoots gehaald.
Ja doei.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 14:09:22 #157
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94638334
Kijk, zo heb je tenminste een totaalplaatje. Dat mis ik bij deze hervormingen een beetje, ik wil een coherente visie. We komen er wel!

Die spelfout zit mij dwars :')
Bis bis bis
  zaterdag 26 maart 2011 @ 14:19:28 #158
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94638687
Kan er overigens in het rapport Veerman niets over vinden, dus gelukkig lijkt mij de kans klein dat Zijlstra directe Havo-toelating in zijn bolletje haalt.
Bis bis bis
pi_94639316
je vergat overigens de uitzondingeren die

- door hun basisschooldocent verkeerd zijn beoordeeld en daardoor op de havo terecht zijn gekomen
- op het vwo begonnen maar door de pubertijd (niet meer en niet minder) 'gewoon' afgezakt zijn naar havo/vmbo
- indigokinderen zijn
- regenboogkinderen zijn
- gewoon een uitzondering zijn omdat appel

erik :{w
Ja doei.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 14:41:27 #160
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_94639373
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:41 schreef eriksd het volgende:

[..]

Absoluut mee eens. Ik heb dit ook voorgelegd aan Boris van den Ham van D66, helaas was hij er niet mee eens aangezien hij vond dat iedereen de kans moet krijgen om door te stromen. Daar ben ik het absoluut niet mee eens dat iedereen zomaar de kans moet krijgen om door te stromen. Als je op de universiteit wil gaan studeren dan kun je in mijn ogen alleen daar binnenkomen met een hbo-diploma en een vwo-diploma. Statistisch is namelijk al aangetoond dat de meeste mensen die met een hbo-propedeuse naar de universiteit gaan een groot percentage van de mensen vormen die uitvallen op de universiteit.

Een hbo-opleiding en een opleiding aan de universiteit verschillen qua niveau aanzienlijk. Op de universiteit wordt je meer in het diepe gegooid, heb je meer lesstof & leeswerk en moet je meer zelfstandig alles uitzoeken. Dit zijn de redenen dat de meeste studenten die met een hbo-propedeuse naar de universiteit gaan na een tijdje gaan uitvallen.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 14:41:54 #161
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94639385
Jeetje, dom van mij. Ik schaam mij diep. Het is de schuld van het kapitaal!
Bis bis bis
  zaterdag 26 maart 2011 @ 15:02:47 #162
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_94640006
quote:
Op zaterdag 26 maart 2011 13:41 schreef eriksd het volgende:

[..]

Niets mis mee als universiteiten kritischer naar alle aanmeldingen gaan kijken natuurlijk :)
AFC AJAX
pi_94641755
quote:
Dat had ik inderdaad ook gehoord, toch best opvallend als je het mij vraagt.
In eerste instantie was ik daar ook verrast over, totdat ik me bedacht dat juist doordat iedereen wordt toegelaten er in het eerste jaar genadeloos hard wordt geselecteerd en er zodoende al direct een goede studiecultuur wordt gekweekt.
Helaas hebben ze nu in België ook een vorm van outputfinanciering ingevoerd, ik ben benieuwd hoelang de Vlaamse universiteiten het gaan volhouden om geen compromissen m.b.t. het niveau te doen.

quote:
Je had ook gewoon ja kunnen zeggen + "Bovendien mogen de universiteiten voor het eerste studiejaar het BSA gebruiken." :P
Ik beken schuld. ;)
Ik had per ongeluk de laatste zin eventjes over het hoofd gezien.
#NoDAPL
pi_94641881
quote:
'ja, maar zeggen dat sommige mensen nu eenmaal dommer minder intelligent zijn in vergelijking tot anderen is kwetsend en onwenselijk'
HBO Master of WO Master
Dat is hier wel gebleken, het kan zelfs tot aanvallen op de boodschapper leiden. :S :)
#NoDAPL
pi_94642212
quote:
Absoluut mee eens. Ik heb dit ook voorgelegd aan Boris van den Ham van D66, helaas was hij er niet mee eens aangezien hij vond dat iedereen de kans moet krijgen om door te stromen. Daar ben ik het absoluut niet mee eens dat iedereen zomaar de kans moet krijgen om door te stromen. Als je op de universiteit wil gaan studeren dan kun je in mijn ogen alleen daar binnenkomen met een hbo-diploma en een vwo-diploma. Statistisch is namelijk al aangetoond dat de meeste mensen die met een hbo-propedeuse naar de universiteit gaan een groot percentage van de mensen vormen die uitvallen op de universiteit.

Een hbo-opleiding en een opleiding aan de universiteit verschillen qua niveau aanzienlijk. Op de universiteit wordt je meer in het diepe gegooid, heb je meer lesstof & leeswerk en moet je meer zelfstandig alles uitzoeken. Dit zijn de redenen dat de meeste studenten die met een hbo-propedeuse naar de universiteit gaan na een tijdje gaan uitvallen.
Heb je in die mail aan Boris van der Ham verwezen naar de niveaudalende invloed van de instromende HBO-leerlingen t.g.v. de outputfinanciering. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer universiteiten niet zouden worden gefinancierd op basis van het aantal (geslaagde) studenten dat ze dan veel strenger zouden zijn t.o.v. iedereen die op dat moment het niveau eigenlijk niet aankan.
Eigenlijk zou het hoger onderwijs ongeveer als volgt gefinancierd worden: de universiteit legt de overheid uit wat ze de afgelopen jaren aan kosten heeft moeten maken, op basis hiervan wordt een schatting gemaakt wat in de komende jaren de kosten gaat zijn en zodoende wordt bepaald hoeveel geld de universiteit voor dat departement krijgt in de komende jaren (onderwijs + onderzoek), na een paar jaar wordt bekeken wat de werkelijke kosten waren en legt de universiteit verantwoording af over die kosten zodat de overheid kan beoordelen ofdat de universiteiten zich aan de afspraken hebben gehouden, bijv. niet het geld al te veel verspillen aan bestuurderssalarissen, een overkoepelend orgaan of verblijvene in vijfsterrenhotels maar aan het primaire proces van onderwijs en wetenschap. Vervolgens wordt weer de begroting voor de komende paar jaar vastgesteld.
De eerste paar jaar zal het wat ingewikkeld zijn maar eens de verantwoordelijken wat ervaring hebben opgedaan dan zal dat vast niet meer zo omslachtig zijn.
#NoDAPL
  maandag 28 maart 2011 @ 23:28:10 #166
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94743552
De vrees bestaat dat de 50plus-partij in de eerste kamer voor een meerderheid gaat zorgen via een ruil-deal.
  maandag 28 maart 2011 @ 23:53:43 #167
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_94744684
Daar ben ik bang voor sinds de dag na de verkiezingen. Als de gedoogcoalitie graag genoeg deze prestigekwestie wil winnen, want dat is het voornamelijk, dan zou zij toegevingen kunnen doen aan een one-issue-partij.
Eerst maar even afwachten ofdat de coalitie met SGP en 50+ een meerderheid behaalt, pas dan wordt het relevant wie wat gaat stemmen. Het is niet onrealistisch om hierop te hopen aangezien de laatste keer 5-6 zetels zodoende van rechts naar links gingen en momenteel 2 zetels al volstaat. Bovendien zal de SGP waarschijnlijk eisen dat er rekening wordt gehouden met deeltijdstudenten en gehandicapten en kan ik me voorstellen dat senatoren van het CDA tegen het wetsvoorstel stemmen (niet echt ´christelijk`, partij ligt onder vuur en velen vinden dat het CDA te rechts is geworden).
#NoDAPL
pi_94746596
quote:
11s.gif Op maandag 28 maart 2011 23:28 schreef GlowMouse het volgende:
De vrees bestaat dat de 50plus-partij in de eerste kamer voor een meerderheid gaat zorgen via een ruil-deal.
Source?
pi_94748227
quote:
11s.gif Op maandag 28 maart 2011 23:28 schreef GlowMouse het volgende:
Dat zou wel flink vuil zijn. :{
  dinsdag 29 maart 2011 @ 07:17:50 #170
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94749451
Google news laat niks zien qua nieuwe berichten hierover. Was wel al bekend dat de VVD al langs was geweest om te praten over wat 50plus wilt in ruil voor hun steun.

Laatste wat te vinden is, is dat OSF en 50plus samen de twee zetels gaan delen: http://nos.nl/artikel/227(...)plus-bijna-rond.html Als dat gebeurt komt de nummer twee van 50plus, hoogleraar Kees de Lange, als onafhankelijke senator in de Eerste Kamer namens OSF. Ook weer iemand uit het onderwijs, dus dat is in elk geval wel een plus (hopelijk).

[ Bericht 25% gewijzigd door dotCommunism op 29-03-2011 07:23:20 ]
  dinsdag 29 maart 2011 @ 09:14:10 #171
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_94750708
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 01:46 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat zou wel flink vuil zijn. :{
Ik heb niet de illusie dat politiek 'schoon' is. Achterkamertjespolitiek is van alle tijden.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 10:31:49 #172
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94752664
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 07:17 schreef dotCommunism het volgende:
Google news laat niks zien qua nieuwe berichten hierover. Was wel al bekend dat de VVD al langs was geweest om te praten over wat 50plus wilt in ruil voor hun steun.

Laatste wat te vinden is, is dat OSF en 50plus samen de twee zetels gaan delen: http://nos.nl/artikel/227(...)plus-bijna-rond.html Als dat gebeurt komt de nummer twee van 50plus, hoogleraar Kees de Lange, als onafhankelijke senator in de Eerste Kamer namens OSF. Ook weer iemand uit het onderwijs, dus dat is in elk geval wel een plus (hopelijk).
Koester geen illusie. Met de door jouw zo gewaardeerde duidelijke kleuring van de EK gaat partijpolitiek alleen maar een grotere rol spelen. Ik zou het stiekem zelfs wel een leuke backfire vinden :')
Bis bis bis
  dinsdag 29 maart 2011 @ 11:33:54 #173
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94754873
Ach ja, eerst maar afwachten hoe de zetelverdeling wordt.
pi_94755202
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 11:33 schreef dotCommunism het volgende:
Ach ja, eerst maar afwachten hoe de zetelverdeling wordt.
Wanneer weten we dat?
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 12:08:44 #175
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94756131
23 mei kiezen de leden van de Provinciale Staten de Eerste Kamer.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 12:10:05 #176
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94756168
Spannend hé.
Bis bis bis
pi_94756182
Maar het is ook niet zeker dat alle senatoren uit de coalitie per se voor stemmen? Senatoren zijn veel minder gebonden aan het kabinetsbeleid...
  dinsdag 29 maart 2011 @ 12:12:34 #178
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94756255
Och, nu de antipartijen er zo hard zijn ingegaan is er natuurlijk een stuk minder objectiviteit aan de andere kant.
Bis bis bis
pi_94757922
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 12:10 schreef eriksd het volgende:
Spannend hé.
Ja echt!
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 13:28:44 #180
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94759007
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 12:12 schreef eriksd het volgende:
Och, nu de antipartijen er zo hard zijn ingegaan is er natuurlijk een stuk minder objectiviteit aan de andere kant.
Je zit wel met veel senatoren die uit het hoger onderwijs komen. Nu weet ik niet welke er precies terug zullen keren, maar in de huidige Eerste Kamer heb je binnen de CDA en VVD-fracties al acht hoogleraren en een lid van het college van bestuur van de UT.

We zullen zien of ze partijdiscipline belangrijker vinden dan het invoeren van abominabele plannen.
pi_94763149
Er is wel een nieuwe demonstratie op komst, maar ik geloof dat deze nogal zielig gaat worden qua omvang: Studenten in Actie. Lelijke en brakke site ook. :{

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2011 15:22:03 ]
  dinsdag 29 maart 2011 @ 17:29:46 #182
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_94768431
Er is al een krachtige demonstratie geweest: als die niet overtuigt dan gaat een nieuwe demonstratie dat ook niet doen.
Wat meer wil je dan dat 1/3de van de hoogleraren en alle rectoren magnifici meelopen, gesteund door enkele prominente politici (burgemeester Nijmegen bijv.)?
Speculeren heeft weinig zin, we zullen toch moeten afwachten wat 23 mei de uitslag gaat zijn alvorens er zinvol gespeculeerd kan worden. Immers, wat doet het er toe wat 55+ , de SGP, senatoren van de gedoogcoalitiepartijen enz. doen wanneer links dadelijk een voldoende ruime meerderheid blijkt te hebben? Drie zetels van rechts naar links (vorige keer waren het 5-6) en het plan kan van tafel worden geveegd. We zullen het wel zien...
De enige speculatie die ik durf te doen over de uitkomst is dat dit wetsvoorstel niet zal worden ingediend zonder geamendeerd te zijn, ik denk dan met name aan gehandicapten en deeltijdstudenten. Dat iemand in deeltijd studeert is gemakkelijk aan te tonen, je kan voorkomen dat studenten ´misbruik` maken van dit statuut, bijv. door te kijken naar het gekregen bruto-salaris of enkel rekening te houden met het deeltijdstatuut wanneer iemand geen stufi ontvangt. Ook zou eventueel kunnen worden besloten om mensen die geen stufi ontvangen voor hun studie sowieso geen langstudeerboete te geven.
#NoDAPL
  dinsdag 29 maart 2011 @ 18:23:04 #183
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94770315
Ik ga er half van uit dat hoe dan ook het met terugwerkende kracht deel niet zal worden doorgevoerd. Daar had de Raad van State grote kritiek op, en ik denk dat de senatoren daar gevoeliger voor zijn dan de Tweede Kamer.

En inderdaad, deeltijd zal worden ontzien. Zo niet, dan is deeltijd effectief kapot gemaakt.
pi_94798257
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 18:23 schreef dotCommunism het volgende:
Ik ga er half van uit dat hoe dan ook het met terugwerkende kracht deel niet zal worden doorgevoerd. Daar had de Raad van State grote kritiek op, en ik denk dat de senatoren daar gevoeliger voor zijn dan de Tweede Kamer.

En inderdaad, deeltijd zal worden ontzien. Zo niet, dan is deeltijd effectief kapot gemaakt.
Hier hoop ik dus ook op...Maar durf er niet vanuit te gaan.
pi_94799465
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 09:46 schreef Nailpolish het volgende:

[..]

Hier hoop ik dus ook op...Maar durf er niet vanuit te gaan.
dat dus.. ik zou er té blij mee zijn... dus ik hoop er maar niet op..
Ja doei.
  zaterdag 2 april 2011 @ 17:24:36 #186
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_94945682
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 13:54 schreef motorbloempje het volgende:
Dat is inderdaad de kern van het probleem. Ik vind dat onderwijs voor iedereen toegankelijk moet zijn, arm of rijk. Maar je maakt mij niet wijs dat die enorme toename van doorstudeerders het gevolg is van een wonderbaarlijke verhoging van de gemiddelde intelligentie onder jongeren. Nee, wat dat laat zien is dat het niveau van het gegeven onderwijs te laag is en/of men te bang is mensen het papiertje te ontzeggen. Want dat is zo zielig. :')
  zaterdag 2 april 2011 @ 17:31:37 #187
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_94945886
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 16:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Heb je in die mail aan Boris van der Ham verwezen naar de niveaudalende invloed van de instromende HBO-leerlingen t.g.v. de outputfinanciering. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer universiteiten niet zouden worden gefinancierd op basis van het aantal (geslaagde) studenten dat ze dan veel strenger zouden zijn t.o.v. iedereen die op dat moment het niveau eigenlijk niet aankan.
Zo diep kon ik helaas niet ingaan op de materie, omdat ik deze vraag tijdens een vragenuurtje van D66 op Twitter had voorgelegd aan Boris van der Ham. Maar wat jij verder stelt in je verhaal kan ik mij wel in vinden. ;)
  zaterdag 2 april 2011 @ 17:36:20 #188
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_94946024
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 17:31 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Zo diep kon ik helaas niet ingaan op de materie, omdat ik deze vraag tijdens een vragenuurtje van D66 op Twitter had voorgelegd aan Boris van der Ham. Maar wat jij verder stelt in je verhaal kan ik mij wel in vinden. ;)
Ik kan mij daar ook in vinden. Er zijn uitzonderingen. In het vroege leven van een mens kunnen dingen gebeuren die een mens vertraagt in zijn of haar intellectuele ontwikkeling. Capaciteit moet altijd een kans krijgen, of die nu zijn oorsprong heeft via de reguliere weg of een alternatieve. Maar wees toch in godsnaam eens kritisch.
pi_94946061
ik blijf het dom vinden, ik zit straks half jaar minor in spanje, moet ik vanuit daar mijn afstudeer stage regelen anders loop ik al vertraging van een half jaar op.daarna pre-master en master en hoppa weer 50.000 lichter ofzo.
  zondag 3 april 2011 @ 14:58:45 #190
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_94978635
quote:
Capaciteit moet altijd een kans krijgen, of die nu zijn oorsprong heeft via de reguliere weg of een alternatieve. Maar wees toch in godsnaam eens kritisch.
Inderdaad, ook laatbloeiers moeten de kans krijgen, alleen dan wel wanneer zij eraan toe zijn en evt. via deeltijdstudie. Daarom vind ik het ook zo stupide hoe ze nu langstudeerders willen straffen en langs indirecte weg het deeltijdstuderen willen afschaffen: indien er geen uitzondering voor deeltijdstudenten in zo'n langstudeerderswet is opgenomen dan is het immers niet meer mogelijk om in deeltijd te studeren zonder een immense boete te krijgen. En voor welk afkeurenswaardig gedrag? Omdat je aan je toekomst werkt door in deeltijd te studeren?
#NoDAPL
  zondag 3 april 2011 @ 15:23:18 #191
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94979597
Je mag wel aan je toekomst werken, maar alleen als je tussen de 17 en 22 bent. Ben je ouder dan ben je mislukt en mag je niet meer studeren.
  zondag 3 april 2011 @ 15:26:18 #192
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94979711
quote:
9s.gif Op zondag 3 april 2011 15:23 schreef dotCommunism het volgende:
Je mag wel aan je toekomst werken, maar alleen als je tussen de 17 en 22 bent. Ben je ouder dan ben je mislukt en mag je niet meer studeren.
Want dat is verboden? Of wil je gewoon weer de demagoog uithangen?
Bis bis bis
  zondag 3 april 2011 @ 16:19:04 #193
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94982064
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 15:26 schreef eriksd het volgende:

[..]

Was benieuwd hoe lang het duurde voor ik jou kon laten reageren. Niet lang dus. 8-)

Maar ik meen het wel. Als dit plan zo doorgaat en deeltijd effectief onmogelijk wordt gemaakt is het wel wéér een stap van de overheid die mensen zo dwingt een vaststaand pad te volgen. Als deeltijd verdwijnt heb je geen andere keuze dan voltijd studeren, en dat is iets wat veelal alleen kan tot in je vroege twintiger jaren. Daarna zitten mensen al vast aan voltijd werken om zichzelf te kunnen onderhouden, en is je kans op studeren eigenlijk verkeken, tenzij iemand je wilt onderhouden voor enkele jaren.

[ Bericht 18% gewijzigd door dotCommunism op 03-04-2011 16:28:40 ]
  zondag 3 april 2011 @ 19:37:00 #194
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_94990017
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 16:19 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Was benieuwd hoe lang het duurde voor ik jou kon laten reageren. Niet lang dus. 8-)

Maar ik meen het wel. Als dit plan zo doorgaat en deeltijd effectief onmogelijk wordt gemaakt is het wel wéér een stap van de overheid die mensen zo dwingt een vaststaand pad te volgen. Als deeltijd verdwijnt heb je geen andere keuze dan voltijd studeren, en dat is iets wat veelal alleen kan tot in je vroege twintiger jaren. Daarna zitten mensen al vast aan voltijd werken om zichzelf te kunnen onderhouden, en is je kans op studeren eigenlijk verkeken, tenzij iemand je wilt onderhouden voor enkele jaren.
Ja, dat dus. Omscholing is al lastiger geworden, maar jezelf opwerken later ook. En na je 30ste krijg je geen stufi meer, dus moet je wel flink bijwerken om rond te komen.
quote:
1s.gif

Op zondag 3 april 2011 15:26 schreef eriksd het volgende:
[..]

Ik heb er meer problemen mee dat iedereen die ook maar íets afwijkt van dit programma, zwaar genaaid wordt. Fouten zijn gewoon heel moeilijk te herstellen als er zo'n enorme financiële consequentie aan hangt.
pi_94991019
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 15:26 schreef eriksd het volgende:

[..]

:')

deed het kabinet oprutte met de pvv dat al niet hierover ?
  zondag 3 april 2011 @ 19:58:19 #196
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94991146
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 19:56 schreef VanishedEntity het volgende:

[..]

:')

deed het kabinet oprutte met de pvv dat al niet hierover ?
Ik snap je zin niet?
Bis bis bis
pi_94991225
de demagoog uithangen...
Ja doei.
  zondag 3 april 2011 @ 20:02:26 #198
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94991389
quote:
3s.gif Op zondag 3 april 2011 19:59 schreef motorbloempje het volgende:
de demagoog uithangen...
Oh, waarom hangt dit kabinet met de PVV dan de demagoog uit over dit onderwerp?
Bis bis bis
pi_94991478
dat moet je aan VanishedEntity vragen
Ja doei.
  zondag 3 april 2011 @ 20:06:21 #200
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94991612
quote:
14s.gif Op zondag 3 april 2011 20:03 schreef motorbloempje het volgende:
dat moet je aan VanishedEntity vragen
Doe ik ook, maar jij bent een beetje de voorzitter. Net als in de Tweede Kamer :P
Bis bis bis
  zondag 3 april 2011 @ 20:14:59 #201
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_94992069
VerdwenenEntiteit heeft natuurlijk wel een punt dat het kabinet Rutte, waar de PVV geen deel van uitmaakt (@Erik), overloopt van demagogie. Bij de vijf kabinetten Balkenende in nog geen 10 jaar tijd was het niet veel beter, alleen beoefende o.a. Verhagen dan de demagogie voor Balkenende.
#NoDAPL
  zondag 3 april 2011 @ 20:15:47 #202
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_94992119
Oftewel, alvorens rechts links verwijt demagogisch te zijn moet rechts misschien eens even wat aan introspectie doen. :)
#NoDAPL
  zondag 3 april 2011 @ 23:23:58 #203
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_95005295
Inspelen op de onderbuikgevoelens van half Nederland betreffende studenten kan je moeilijk géén demagogie noemen. Er is al meermalen aantoonbaar gemaakt dat dit de kwaliteit niet zal verhogen, noch de rijkeluiskindjes tegen zal houden, noch het veel op zal leveren op de lange termijn (en zelfs op de korte termijn is het discutabel). Om dan een juridisch twijfelachtig voorstel er toch doorheen te krijgen moet je wel het beeld van "de eeuwige student die de belastingbetaler alleen maar geld kost" erbij halen. Uiteraard zonder daarbij te vermelden dat deze later -- zelfs relatief -- gezien waarschijnlijk meer belasting gaat betalen en juist door deze maatregelen richting het buitenland gejaagd wordt.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  zondag 3 april 2011 @ 23:41:56 #204
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95006138
Als een echte langstudeerder kan ik me nog het geklaag van vroeger herinneren.

De prestatie beurs zou mensen 'opjagen' en hoogopgeleiden opleveren die alleen maar in de boeken hadden gezeten. En dat kon natuurlijk niet, de studententijd was bedoeld om jezelf te verbreden en ontwikkelen. Door extracellulaire activiteiten, maar ook door diepe gesprekken bij een vuurtje tot de vogeltjes weer floten.

En niet alleen studenten riepen dat, ook mensen uit het bedrijfsleven, het was een serieus discussiepunt.

Man, wat waren we toen verwend. ;(
  maandag 4 april 2011 @ 00:01:37 #205
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_95007006
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 23:41 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Als een echte langstudeerder kan ik me nog het geklaag van vroeger herinneren.

De prestatie beurs zou mensen 'opjagen' en hoogopgeleiden opleveren die alleen maar in de boeken hadden gezeten. En dat kon natuurlijk niet, de studententijd was bedoeld om jezelf te verbreden en ontwikkelen. Door extracellulaireextracurriculaire activiteiten, maar ook door diepe gesprekken bij een vuurtje tot de vogeltjes weer floten.

En niet alleen studenten riepen dat, ook mensen uit het bedrijfsleven, het was een serieus discussiepunt.

Man, wat waren we toen verwend. ;(
Inderdaad, in de tijd van mijn tante (die redelijk jong is ;)) was er ook nog een ov-reisrecht voor doordeweeks én weekend :P
+een kleine correctie bij een misplaatste biologische term
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  maandag 4 april 2011 @ 00:02:35 #206
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95007048
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 00:01 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Inderdaad, in de tijd van mijn tante (die redelijk jong is ;)) was er ook nog een ov-reisrecht voor doordeweeks én weekend :P
+een kleine correctie bij een misplaatste biologische term
Ha, had ik niet eens gezien. Die spellingchecker ook. :P
  maandag 4 april 2011 @ 00:04:41 #207
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95007138
Mijn vader mocht net zo lang over zijn studie doen als hij dat maar wilde.
pi_95007290
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 20:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
VerdwenenEntiteit heeft natuurlijk wel een punt dat het kabinet Rutte, waar de PVV geen deel van uitmaakt (@Erik), overloopt van demagogie. Bij de vijf kabinetten Balkenende in nog geen 10 jaar tijd was het niet veel beter, alleen beoefende o.a. Verhagen dan de demagogie voor Balkenende.
Om even concreter te zijn; de laatste 5 kabinetten inclusief het huidige hebben de mond vol (gehad) over Nederland kenniseconomie-land en daar bitter weinig van in de praktijk gebracht. Ook dit huidige kabinet rept volop "we moeten bezuinigen want economische krisis" en "nederland kennisland". Maar wat doen ze? Ze hanteren vervolgens de kaasschaaf-methode op de onderwijsfinanciering en -curriculum, en laten die hele grote potentiële geldpot HRA omwille van haar achterban ongemoeid (waar overigens van buitenaf ook steeds meer op gekankerd wordt). Zo gaat het al jaren in Nederland, maar nu is er het geblaat van "het tertiair hoger en wetenschappelijk onderwijs kost teveel want/en kent een te hoge uitval" bijgekomen, wat dus concreet een kaalslag op de stufi en die draak van een langstudeerboete inhoudt. Zou je niet eerst het onderwijs dan weer eens op haar kerntaken laten richten en de zwaarte/het niveau van het curriculum van de verschillende stadia opschroeven, voordat je jezelf waagt aan de schijnmaatregelen van het kabinet "de facto BakEllende V"?
  maandag 4 april 2011 @ 00:41:24 #209
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95008357
De meesten hier zal het niet verbazen dat ik het daar volledig mee eens ben. ;)
#NoDAPL
  maandag 4 april 2011 @ 11:21:37 #210
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_95016139
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 00:08 schreef VanishedEntity het volgende:

[..]

Om even concreter te zijn; de laatste 5 kabinetten inclusief het huidige hebben de mond vol (gehad) over Nederland kenniseconomie-land en daar bitter weinig van in de praktijk gebracht. Ook dit huidige kabinet rept volop "we moeten bezuinigen want economische krisis" en "nederland kennisland". Maar wat doen ze? Ze hanteren vervolgens de kaasschaaf-methode op de onderwijsfinanciering en -curriculum, en laten die hele grote potentiële geldpot HRA omwille van haar achterban ongemoeid (waar overigens van buitenaf ook steeds meer op gekankerd wordt). Zo gaat het al jaren in Nederland, maar nu is er het geblaat van "het tertiair hoger en wetenschappelijk onderwijs kost teveel want/en kent een te hoge uitval" bijgekomen, wat dus concreet een kaalslag op de stufi en die draak van een langstudeerboete inhoudt. Zou je niet eerst het onderwijs dan weer eens op haar kerntaken laten richten en de zwaarte/het niveau van het curriculum van de verschillende stadia opschroeven, voordat je jezelf waagt aan de schijnmaatregelen van het kabinet "de facto BakEllende V"?
Hear, hear!
  maandag 4 april 2011 @ 14:28:13 #211
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95022696
Hoeveel gaat het mij nou kosten wanneer ik na mijn HBO (zit nu in het 3de jaar) een master op de Uni wil doen waar, volgens mij is dit altijd zo?, een schakeljaar voor nodig is?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  maandag 4 april 2011 @ 14:35:11 #212
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95022909
quote:

Dus niemand van het HBO zou meer verder mogen studeren?
pi_95023766
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 14:28 schreef MouzurX het volgende:
Hoeveel gaat het mij nou kosten wanneer ik na mijn HBO (zit nu in het 3de jaar) een master op de Uni wil doen waar, volgens mij is dit altijd zo?, een schakeljaar voor nodig is?
Dan betaal je instellingsgeld. Hoe hoog dat is, hangt van de universiteit af. Sommige vragen evenveel als het wettelijk collegegeld, anderen een veelvoud daarvan. Alleen voor het schakeljaar overigens. Daarna, als het je eerste master is, betaal je weer het wettelijk collegegeld.
  maandag 4 april 2011 @ 15:04:29 #214
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95023970
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 14:58 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Dan betaal je instellingsgeld. Hoe hoog dat is, hangt van de universiteit af. Sommige vragen evenveel als het wettelijk collegegeld, anderen een veelvoud daarvan. Alleen voor het schakeljaar overigens. Daarna, als het je eerste master is, betaal je weer het wettelijk collegegeld.
Niet waar, zie de OP.
pi_95024355
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:04 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Niet waar, zie de OP.
Een schakeljaar telt als bachelor dacht ik altijd, volgens mij is dat hier op de TU wel zo.
  maandag 4 april 2011 @ 15:16:22 #216
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95024397
Op deze universiteit niet, maar universiteiten zijn er nog actief over aan het nadenken of ze dit aanpassen.
  maandag 4 april 2011 @ 15:28:17 #217
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_95024797
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 14:35 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Dus niemand van het HBO zou meer verder mogen studeren?
Ik had de vraag voorgelegd wat hij ervan vond als de doorstroom van studenten met alleen een hbo-propedeuse naar de universiteit stopgezet zou worden en of dit een haalbare kaart zou zijn. Ik kreeg toen als antwoord terug dat hij dit niet zag zitten omdat iedereen de kansen moet krijgen om naar de universiteit te kunnen gaan.
  maandag 4 april 2011 @ 15:55:57 #218
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_95025962
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:28 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Ik had de vraag voorgelegd wat hij ervan vond als de doorstroom van studenten met alleen een hbo-propedeuse naar de universiteit stopgezet zou worden en of dit een haalbare kaart zou zijn. Ik kreeg toen als antwoord terug dat hij dit niet zag zitten omdat iedereen de kansen moet krijgen om naar de universiteit te kunnen gaan.
En dat wil jij wel? Hou je er dan ook wel rekening mee dat er niet van iedere WO-bachelor een relevante HBO-bachelor variant is in Nederland? Dan doe je er in principe drie (niet relevante) jaren extra over om überhaupt te mogen beginnen aan de universitaire opleiding die je zo graag wilt. En dan heb ik het niet eens over die pittige bèta opleidingen waar iedereen zo over lijkt te vallen.

Ik zal je voor zijn: nog even snel je VWO afmaken sluit alsnog een grote groep (oudere studenten) uit.
AFC AJAX
  maandag 4 april 2011 @ 16:01:23 #219
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_95026208
quote:
'Langstudeerboete onrechtmatig'
Uitgegeven: 4 april 2011 15:15
Laatst gewijzigd: 4 april 2011 15:28
AMSTERDAM Het kabinetsvoorstel om studenten die meer dan een jaar studievertraging oplopen drieduizend euro per jaar extra te laten betalen is onrechtmatig.

© NU.nl/Jos van Zetten
Dat valt te lezen in een juridisch advies van advocatenkantoor Stibbe, dat zij opstelden op verzoek van studentenorganisaties ISO, LSVb en LKvV.
Zo zou het feit dat de wet al per september in moet gaan in strijd zijn met het rechtszekerheidsbeginsel. Dat wil zeggen dat huidige studenten die vanaf september met de collegegeldverhoging te maken krijgen niet hebben kunnen anticiperen op de nieuwe wet.

Eerder waren het de voorzitter van het college van bestuur van de Radboud Universiteit, Roelof de Wijkerslooth, en de Raad van State die kritisch waren over het ontbreken van een overgangsregeling in het plan van staatssecretaris Halbe Zijlstra.

Hoge Raad
Zij baseren zich op een vergelijkbare zaak in de jaren tachtig, waarbij het toenmalige kabinet de rechten voor studenten wilde inperken. Toen oordeelde de Hoge Raad dat het voorstel in strijd was met het rechtszekerheidsbeginsel.
Eerder reageerde het ministerie van Onderwijs laconiek op de uitspraken van de Raad van State en De Wijkerslooth. Zij voorzagen geen problemen bij het invoeren van de langstudeerdersregeling.

Toegankelijkheid
Uit het advies van Stibbe blijkt verder onder meer dat het voorstel niet voldoet aan het recht op onderwijs, omdat het de toegankelijkheid daarvan belemmert.
Ook wijst Stibbe op een door Nederland ondertekend VN-verdrag uit de jaren zestig waarin staat dat hoger onderwijs geleidelijk kosteloos dient te worden.
De studentenorganisaties vragen de Tweede Kamer het voorstel van Zijlstra, dat op 14 april wordt behandeld, weg te stemmen. Als dit niet gebeurt stappen zij naar de rechter.
Met dit wetsvoorstel toont de staatssecretaris maling te hebben aan onze rechtsbeginselen. Bovendien zijn de beoogde effecten slechts gebaseerd op aannames, aldus ISO-voorzitter Guy Hendricks. Het is nu aan de Kamer om hierop te handelen. Anders zijn wij genoodzaakt een gang naar de rechtbank te maken.

Actie
De studenten voeren al maanden actie tegen de plannen voor het hoger onderwijs. Begin dit jaar stonden er duizenden studenten op het Malieveld in Den Haag.
Voor 12 april staat er een nieuwe demonstratie in Den Haag gepland.
pi_95026342
Haah
  maandag 4 april 2011 @ 16:11:27 #221
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_95026659
Dit roep ik al heel de tijd. Ben blij dat er dus daadwerkelijk jurisprudentie is over dit onderwerp.

Ongelooflijk ook dat een wetsvoorstel dat zoveel beroering opwekt ook niet gecheckt wordt op juridische haalbaarheid.
#FreeHat
  maandag 4 april 2011 @ 16:13:48 #222
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_95026780
Het is vast wel bekeken, maar OCW/staatssecretaris is er van overtuigd dat het niet op deze situatie slaat, net zoals ze het advies van de Raad van State ook wegwuifde.
pi_95026819
Hoe ver zijn ze nu eigenlijk met dit wetsvoorstel? Beide kamers hebben er nog niet over gestemd toch? Het is al April, ik neem aan dat ze ook wel wat tijd nodig hebben om het uit te voeren? Wordt September dit jaar sowieso niet heel krap, even afgezien van of het juridisch haalbaar is.
  maandag 4 april 2011 @ 16:15:17 #224
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_95026867
Tja, als de Eerste Kamer het meteen na installatie als eerste behandelt en goedkeurt kan het vast ergens in juli doorgang vinden. :')
  maandag 4 april 2011 @ 16:21:59 #225
166976 DuvelDuvel
pi_95027194
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:14 schreef Schuifpui het volgende:
Hoe ver zijn ze nu eigenlijk met dit wetsvoorstel? Beide kamers hebben er nog niet over gestemd toch? Het is al April, ik neem aan dat ze ook wel wat tijd nodig hebben om het uit te voeren? Wordt September dit jaar sowieso niet heel krap, even afgezien van of het juridisch haalbaar is.
Het is toch sowieso niet mogelijk om stel dat het in ongeveer juli erdoor komt te zeggen dat er in September 3000¤ boete betaald moet worden. Waar moet je dat dan in 2 maanden vandaan halen.
Dit soort plannen komen toch nooit door de kamer.Het is echt niet meer haalbaar voor 2011.
#FreeHat
  maandag 4 april 2011 @ 16:24:59 #226
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_95027348
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:21 schreef DuvelDuvel het volgende:

Dit soort plannen komen toch nooit door de kamer.Het is echt niet meer haalbaar voor 2011.
Nooit/niet voor 2011. Wat zijn jouw verwachtingen nou precies :P?
AFC AJAX
  maandag 4 april 2011 @ 16:26:46 #227
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_95027422
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:21 schreef DuvelDuvel het volgende:

[..]

Het is toch sowieso niet mogelijk om stel dat het in ongeveer juli erdoor komt te zeggen dat er in September 3000¤ boete betaald moet worden. Waar moet je dat dan in 2 maanden vandaan halen.
Letterlijk antwoord van Zijlstra: je weet al een jaar dat de plannen eraan komen, dus je had je kunnen voorbereiden! :')
  maandag 4 april 2011 @ 16:36:36 #228
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95027933
quote:
Ik kreeg toen als antwoord terug dat hij dit niet zag zitten omdat iedereen de kansen moet krijgen om naar de universiteit te kunnen gaan.
Is het jou ook opgevallen dat hij hiermee impliciet lijkt aan te geven dat die doorstroming via het secundair onderwijs (VMBO--->HAVO--->VWO) niet gegarandeerd is voor iedereen die slaagt? Waarom anders zou niet nu al iedereen die kans krijgen??
De vraag is ofdat die doorstroming gegarandeerd zou moeten zijn, de wet is hier niet echt duidelijk over. Moet iedereen die een VMBO-diploma heeft worden toegelaten tot het HAVO en idem voor HAVO ---> VWO? Of is het redelijk om bijvoorbeeld een gemiddelde van een 7 te eisen als minimum?
Is het beter dat enkel via het secundair onderwijs het stapelen mogelijk wordt gemaakt of ook via het tertiaire onderwijs? Mijn voorkeur gaat ervan uit om dit enkel via het secundaire onderwijs te doen: geen outputfinanciering (wel andere financiële stimuli om de lat lager te leggen (schaalvergroting)) en centrale examens. In ieder geval heb je dan nog een heel klein beetje garantie van niveau. Wie er dan voor kiest om bij VMBO/HAVO te stoppen heeft dan geen reden om te klagen dat hij geen HBO/WO kan volgen, indien de regels duidelijk zijn en er geen financiële drempels of andere drempels (VAVO voor wie door omstandigheden al wat ouder is (ziekte bijv.)) worden gecreëerd.
Momenteel mag elke school voor secundair onderwijs zelf bepalen ofdat en onder welke voorwaarden zij stapelaars toelaat , mijn voorkeur gaat ernaar uit dat er een duidelijk wet voor komt om te voorkomen dat de leerling afhankelijk is van waar hij woont. Vroeger werd vaak als regel gebruikt dat je 40 punten nodig had (6 vakken) om van MAVO naar HAVO te mogen doorstromen. Dat lijkt mij een prima regel maar gezien het lage VMBO-niveau (lager dan het vroegere MAVO-niveau) zou je dan die zevens kunnen eisen voor de vakken Nederlands en ´wiskunde`.
De twijfelgevallen geef je dan nog het voordeel van de twijfel (het is aan de HAVO's en VWO's om streng genoeg te zijn eens die leerlingen zijn toegelaten), wie echt niet het niveau heeft valt bij voorbaat al af.
#NoDAPL
  maandag 4 april 2011 @ 16:37:26 #229
166976 DuvelDuvel
pi_95027978
quote:
11s.gif Op maandag 4 april 2011 16:24 schreef msnk het volgende:

[..]

Nooit/niet voor 2011. Wat zijn jouw verwachtingen nou precies :P?
Zitten wij nou in 2 topics elkaar in de haren te vliegen ;)

Was niet echt handig geformuleerd. Bedoelde dat dit plan niet door de kamer kan komen omdat het niet haalbaar is voor 2011. Misschien komt het in een later stadium er wel door maar voor september sowieso niet.
#FreeHat
  maandag 4 april 2011 @ 16:38:21 #230
166976 DuvelDuvel
pi_95028015
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Is het jou ook opgevallen dat hij hiermee impliciet lijkt aan te geven dat die doorstroming via het secundair onderwijs (VMBO--->HAVO--->VWO) niet gegarandeerd is voor iedereen die slaagt? Waarom anders zou niet nu al iedereen die kans krijgen??
De vraag is ofdat die doorstroming gegarandeerd zou moeten zijn, de wet is hier niet echt duidelijk over. Moet iedereen die een VMBO-diploma heeft worden toegelaten tot het HAVO en idem voor HAVO ---> VWO? Of is het redelijk om bijvoorbeeld een gemiddelde van een 7 te eisen als minimum?
Is het beter dat enkel via het secundair onderwijs het stapelen mogelijk wordt gemaakt of ook via het tertiaire onderwijs? Mijn voorkeur gaat ervan uit om dit enkel via het secundaire onderwijs te doen: geen outputfinanciering (wel andere financiële stimuli om de lat lager te leggen (schaalvergroting)) en centrale examens. In ieder geval heb je dan nog een heel klein beetje garantie van niveau. Wie er dan voor kiest om bij VMBO/HAVO te stoppen heeft dan geen reden om te klagen dat hij geen HBO/WO kan volgen, indien de regels duidelijk zijn en er geen financiële drempels of andere drempels (VAVO voor wie door omstandigheden al wat ouder is (ziekte bijv.)) worden gecreëerd.
Momenteel mag elke school voor secundair onderwijs zelf bepalen ofdat en onder welke voorwaarden zij stapelaars toelaat , mijn voorkeur gaat ernaar uit dat er een duidelijk wet voor komt om te voorkomen dat de leerling afhankelijk is van waar hij woont. Vroeger werd vaak als regel gebruikt dat je 40 punten nodig had (6 vakken) om van MAVO naar HAVO te mogen doorstromen. Dat lijkt mij een prima regel maar gezien het lage VMBO-niveau (lager dan het vroegere MAVO-niveau) zou je dan die zevens kunnen eisen voor de vakken Nederlands en ´wiskunde`.
De twijfelgevallen geef je dan nog het voordeel van de twijfel (het is aan de HAVO's en VWO's om streng genoeg te zijn eens die leerlingen zijn toegelaten), wie echt niet het niveau heeft valt bij voorbaat al af.
Vriend alinea's :{
#FreeHat
  maandag 4 april 2011 @ 16:45:00 #231
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95028356
In het ideale geval is er een sterke niveauvastheid per opleidingssoort en opleidingsniveau maar om de een of andere reden is die in Nederland nogal zwak, als gevolg hiervan is er tevens te weinig zelfselectie bij de leerlingen en hun ouders. Wanneer je bij voorbaat al weet dat het HAVO-niveau/VWO-niveau/WO-niveau etc. te hoog ligt om realistisch gezien een kans te hebben om te slagen dan zal je het minder snel eventjes proberen, wetende wat de financiële consequentie is.
Opvallend: in Vlaanderen wordt bijna iedereen die een diploma van secundair onderwijs heeft toegelaten, zelfs de BSO'ers (een soort van VBO'ers) wanneer ze een zevende jaar hebben gevolgd. Desalniettemin slaagt jaarlijks minstens de helft per studierichting (op een extreme uitzondering na), de meeste slagingspercentages voor het eerste studiejaar van de universitaire studierichtingen liggen tussen de 50 en de 70 procent. In Nederland zijn de studies zeker niet zwaarder, er wordt hevig voorgeselecteerd (VWO/1-HBO) en desalniettemin liggen de slagingspercentages hier niet veel hoger of lager.

Het lijkt me een interessant fenomeen voor psychologen, onderwijskundigen, sociologen en politici.
#NoDAPL
  maandag 4 april 2011 @ 16:46:47 #232
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_95028468
Belgie bewijst dan wel dat kosten geen motivatie zijn om sneller te studeren, aangezien collegegeld daar op 1/3e van dat van Nederland ligt.
  maandag 4 april 2011 @ 16:47:01 #233
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95028478
quote:
Vriend alinea's :{
Als het nodig is: alinea's gebruik je om een inhoudelijke indeling te maken, niet om elke paar regels van elkaar te scheiden.
Doe eens een voorstel waar ik om een inhoudelijke reden (niet voor de layout dus) een witregel zou moeten plaatsen? ;)
#NoDAPL
  maandag 4 april 2011 @ 16:48:05 #234
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_95028540
Nou ja, het leest natuurlijk wel een heel stuk fijner als je alinea's zou gebruiken Bram :@

Maar jij bent geen fan van de enter-toets is wel gebleken :D
AFC AJAX
pi_95028619
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als het nodig is: alinea's gebruik je om een inhoudelijke indeling te maken, niet om elke paar regels van elkaar te scheiden.
Doe eens een voorstel waar ik om een inhoudelijke reden (niet voor de layout dus) een witregel zou moeten plaatsen? ;)
Doe niet zo bijdehand en plaats voortaan wat witregels voor de leesbaarheid. Dank!
Ja doei.
  maandag 4 april 2011 @ 16:50:52 #236
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95028693
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:04 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Niet waar, zie de OP.
Ik quote jou maar ff maar hoe zit het nou dus met de situatie die ik schets?

Ik rond mijn HBO af, dan moet ik een schakeljaar doen.. dat gaat mij dan 9000 euro kosten aan schoolgeld plus geen stufi of OV? Dan een master van 2 jaar en dat gaat mij hoeveel kosten?
  maandag 4 april 2011 @ 16:52:47 #237
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95028792
quote:
Belgie bewijst dan wel dat kosten geen motivatie zijn om sneller te studeren, aangezien collegegeld daar op 1/3e van dat van Nederland ligt.
Ik ben ervan overtuigd dat de financiële druk in Nederland al ruim voldoende hoog is met de zeer lage studiebeurs, die prestatiebeurs, het zeer hoge collegegeld (in vergelijking met andere Europese landen) en de extreem hoge overige kosten (met name de kamerhuur).

Ik weet echter niet ofdat hetgeen jij hierboven stelt klopt: weliswaar zijn de studiekosten in België zeer laag maar de studiebeurs is dat eveneens. Ook zoeken ze daar de oplossing in een lager collegegeld (honderdnogiets voor de lage inkomensgroepen), een lagere kamerhuur (kamers van de universiteiten zelf) enz.
Waar in Nederland de studenten een grote schuld maken en/of veel werken terwijl de ouders weinig bijdragen (vaak, niet altijd!) is het in België noodzakelijk dat de ouders veel bijdragen aangezien de student niet kan lenen en een bijbaan vrij moeilijk te combineren is met de studie buiten de zomervakantie.
Ik vermoed dan ook dat de ouders behoorlijk wat druk uitoefenen op hun kinderen om efficiënt te studeren. Ik weet dat ouders daar nogal eens dreigen dat je bepaalde prestaties moet leveren als je wil blijven studeren.
#NoDAPL
pi_95028834
braaf O+
Ja doei.
  maandag 4 april 2011 @ 16:55:39 #239
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95028912
quote:
Nou ja, het leest natuurlijk wel een heel stuk fijner als je alinea's zou gebruiken Bram

Maar jij bent geen fan van de enter-toets is wel gebleken
Jawel hoor maar ik gebruik altijd inhoudelijke redenen om alinea's te gebruiken, zo heb ik het van mijn leraar Nederlands geleerd. :)
Maar goed, als jullie moeite hebben om het te lezen dan wil ik ook wel vaker om niet-inhoudelijke redenen een witregeltje plaatsen hoor.
#NoDAPL
pi_95029059
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:50 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Ik quote jou maar ff maar hoe zit het nou dus met de situatie die ik schets?

Ik rond mijn HBO af, dan moet ik een schakeljaar doen.. dat gaat mij dan 9000 euro kosten aan schoolgeld plus geen stufi of OV? Dan een master van 2 jaar en dat gaat mij hoeveel kosten?
Dat ligt er dus aan of je universiteit je schakeljaar als bachelor of master rekent. In het eerste geval wordt je contract student, dus je betaalt instellingsgeld variërend van 1700 tot xx.000 euro, dan geen ov en stufi. Als je universiteit het als master rekent, doe je een jaar langer over je master. Officieel doe je dan 3 jaar over een master, dat is nog binnen de uitloop die de langstudeerboete toestaat. Volgens mij zit het zo.
  maandag 4 april 2011 @ 16:59:30 #241
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95029126
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:58 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Dat ligt er dus aan of je universiteit je schakeljaar als bachelor of master rekent. In het eerste geval wordt je contract student, dus je betaalt instellingsgeld variërend van 1700 tot xx.000 euro, dan geen ov en stufi. Als je universiteit het als master rekent, doe je een jaar langer over je master. Officieel doe je dan 3 jaar over een master, dat is nog binnen de uitloop die de langstudeerboete toestaat. Volgens mij zit het zo.
Ah oke, beetje stom als ze dat schakeljaar dan als bachelor rekenen?
  maandag 4 april 2011 @ 17:00:45 #242
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95029187
quote:
Er is gepland dat 14 april de Tweede Kamer stemt: http://www.nu.nl/politiek(...)te-onrechtmatig.html
#NoDAPL
  maandag 4 april 2011 @ 17:02:09 #243
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95029247
Op verzoek nu met witregels.

quote:
Ik kreeg toen als antwoord terug dat hij dit niet zag zitten omdat iedereen de kansen moet krijgen om naar de universiteit te kunnen gaan.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 04-04-2011 17:09:49 ]
#NoDAPL
pi_95029410
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:59 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Nee, juist logisch, omdat het je VOORBEREIDT op de master, en je daar inhaalt wat je niet in je eigen bachelor gehad hebt. :)
Ja doei.
  maandag 4 april 2011 @ 17:06:42 #245
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95029443
quote:
Als je toch moet kiezen tussen die twee dan is het logischer om schakeljaren tot de bachelor te berekenen aangezien het doel van een schakeljaar is om een deel van de deficiënties weg te werken die je hebt opgelopen doordat je een bacheloropleiding van een lager theoretisch niveau hebt gevolgd.
Ik zou graag het volgende zien:
- om toegelaten te worden tot een schakeljaar moet je minstens een 7 hebben behaald voor de vorige opleiding
- voor het schakeljaar betaal je het standaard collegegeldtarief en de unversiteiten moeten er maar voor zorgen dat ze het voor dat geld krijgen georganiseerd wat best mogelijk is aangezien de nadruk bij een schakelprogramma op de theorie moet liggen
- het schakeltraject duurt zo lang als dat de universiteit dat nodig acht (de politiek bemoeit zich hier niet mee!) met minimaal 1 jaar en maximaal 2 jaar
- die jaren dat je schakelt tellen niet meer in het kader van iets als de langstudeerboete, prestatiebeurs etc.
#NoDAPL
  maandag 4 april 2011 @ 17:31:35 #246
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95030395
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 17:05 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Nee, juist logisch, omdat het je VOORBEREIDT op de master, en je daar inhaalt wat je niet in je eigen bachelor gehad hebt. :)
Nee niet logisch want dan kost het die student enorm veel geld.
pi_95030441
Tsja, dat is een ander verhaal, maar feitelijk gezien hoort het bij de bachelor :)
Ja doei.
  maandag 4 april 2011 @ 17:38:03 #248
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95030640
Maar hoe weet ik dan voor welke studie(en dus schakeljaar) op welke uni het wat gaat kosten?
Want er wordt telkens gezegd dat het afhangt van de uni etc?

Niet dat kosten enorm belangrijk zijn hoor maar dat wil ik dus wel eigenlijk van tevoren kunnen plannen :P
pi_95030706
die kosten zijn op te vragen bij de faculteiten :)
Ja doei.
  maandag 4 april 2011 @ 17:42:21 #250
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95030813
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 17:39 schreef motorbloempje het volgende:
die kosten zijn op te vragen bij de faculteiten :)
En kan dat nu al of is dat dan pas straks zeker, nadat het wetsvoorstel erdoor is?
pi_95030928
edit; oh, zie 'm nu pas staan op pag. 9 - oepsiej

quote:
'Wetsvoorstel onrechtmatig' ma 04 apr 2011

Het wetsvoorstel voor de langstudeerdersboete is onrechtmatig. Dat stellen advocaten, die het wetsvoorstel hebben bekeken op verzoek van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV).

Door de langstudeerdersboete moeten studenten die meer dan een jaar studievertraging oplopen tijdens hun bachelor- of masteropleiding jaarlijks 3000 euro extra collegeld gaan betalen. Het kabinet wil dit per september 2011 invoeren.

Volgens de advocaten belemmert de langstudeerdersboete de toegankelijkheid van het onderwijs. Hierdoor is het plan in strijd met het recht op onderwijs. Daarnaast heeft de Nederlandse regering een internationaal verdrag ondertekend waarin is afgesproken dat er langzaam toe wordt gewerkt naar kosteloos hoger onderwijs voor iedereen. De langstudeerdersboete staat hier haaks op.

Rechtszekerheidsbeginsel
Een ander punt is dat het kabinet van plan is de langstudeerdersboete volgend studiejaar al in te voeren. Dit geldt ook voor studenten die al studievertraging hebben opgelopen. Omdat zij voordat ze vertraging opliepen nog niet op de hoogte waren van de boete en er nu niets meer aan kunnen doen, is de wet in strijd met het het zogenaamde rechtszekerheidsbeginsel.

In 1989 oordeelde de hoge raad dat Harmonisatiewet in strijd was met dit rechtszekerheidsbeginsel. Deze wet was een bezuingingsmaatregel die zorgde voor een verhoging van het collegegeld en tot beperking van het recht op studiefinanciering en werd uiteindelijk niet ingevoerd.

Tweede Kamer
De studentenorganisaties, die de advocaten naar het wetsvoorstel voor de langstudeerdersboete lieten kijken, hebben het advies van de advocaten naar leden van de Tweede Kamer gestuurd. Ze hopen dat zij nu tegen invoering van het plan stemmen. Mocht dat niet gebeuren dan gaan de organisaties naar de rechter.
Bron:http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/24018
  maandag 4 april 2011 @ 18:04:34 #252
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95031713
Wetsvoorstel komt er dus nooit door als ik dat zo lees.
  maandag 4 april 2011 @ 18:12:35 #253
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_95032041
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:04 schreef MouzurX het volgende:
Zijlstra is helaas een stuk koppiger. Hij heeft al een aantal adviezen van tafel afgeveegd en hij blijft van mening dat het langstudeerdersvoorstel juridisch aan alle kanten klopt terwijl dit natuurlijk niet zo is.
  maandag 4 april 2011 @ 18:15:45 #254
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95032184
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:04 schreef MouzurX het volgende:
Hoezo? Er mag niet getoetst worden aan beginselen en sociale grondrechten bieden ook geen houvast. Kortom, geen schijn van kans.
Bis bis bis
  maandag 4 april 2011 @ 18:20:38 #255
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_95032396
Ik ben blij dat jij, als bevooroordeeld belastingrechtstudentje, het beter weet dan een hele hoop andere mensen. Wat denkt zo'n advocatenkantoor nou, dat ze het beter weten dan de eminente Eriksd van Fok.nl? :(
  maandag 4 april 2011 @ 18:22:36 #256
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95032489
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:15 schreef eriksd het volgende:

[..]

Hoezo? Er mag niet getoetst worden aan beginselen en sociale grondrechten bieden ook geen houvast. Kortom, geen schijn van kans.
Huh wat voor nut heeft dat beginsel dan? Als je wetten mag invoeren die daarmee in strijd zijn?
  maandag 4 april 2011 @ 18:25:27 #257
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95032618
quote:
10s.gif Op maandag 4 april 2011 18:20 schreef dotCommunism het volgende:
Ik ben blij dat jij, als bevooroordeeld belastingrechtstudentje, het beter weet dan een hele hoop andere mensen. Wat denkt zo'n advocatenkantoor nou, dat ze het beter weten dan de eminente Eriksd van Fok.nl? :(
Juist als belastingrechtstudent ben je bekend met materieel terugwerkende wetgeving. Voor zo'n kantoor is dit gewoon naamsbekendheid en cash of goodwill generereren.
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:22 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Huh wat voor nut heeft dat beginsel dan? Als je wetten mag invoeren die daarmee in strijd zijn?
Je moet het even meewegen als je een wet invoert, en je moet het niet te bont maken.
  maandag 4 april 2011 @ 18:31:01 #258
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_95032880
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:25 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Juist als belastingrechtstudent ben je bekend met materieel terugwerkende wetgeving. Voor zo'n kantoor is dit gewoon naamsbekendheid en cash of goodwill generereren.
Dus dat advocatenkantoor zit te liegen? Net als de Wijkerslooth?
  maandag 4 april 2011 @ 18:32:10 #259
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_95032939
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:31 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Ze hebben er een mening over.
Dat kan.
  maandag 4 april 2011 @ 18:35:18 #260
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95033131
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:31 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Het is niet zo zwart/wit. Hun argumentatie is in ieder geval zwak.
  maandag 4 april 2011 @ 18:36:13 #261
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95033176
quote:
Op maandag 4 april 2011 18:20 schreef dotCommunism het volgende:
Och, je kan mij wel belachelijk maken, feit blijft dat er niet getoetst mag worden aan datgene waarmee stibbe het strijdig acht. Dat staat notabene zelfs in het arrest dat ze aanhalen, alleen dat wordt even niet gezegd.

Je gaat dus hopeloos nat :')
Bis bis bis
  maandag 4 april 2011 @ 18:36:36 #262
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_95033189
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:35 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Het is niet zo zwart/wit. Hun argumentatie is in ieder geval zwak.
Dat maakt dan twee kanten die daar last van hebben.
pi_95033360
quote:

[..]

Is een verdragsbepaling dat men zegt toe te werken naar gratis (voor studenten) hoger onderwijs niet specifiek genoeg om i.i.g. een wet die de kosten juist verhoogt daaraan te kunnen toetsen?

Of moet je de grens tussen wel of niet algemeen verbindend zijn heel streng en zwart/wit zien?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2011 18:41:09 ]
  maandag 4 april 2011 @ 18:39:41 #264
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95033367
quote:
Op maandag 4 april 2011 18:31 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Wat ben je toch weer oerdom. Zie mijn bovenstaande antwoord.

Als dat rapport overigens net zo selectief is met quoten als dit nieuwsbericht,dan staat ze nog wat te wachten.
Bis bis bis
  maandag 4 april 2011 @ 18:41:46 #265
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95033478
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Is een verdragsbepaling dat men zegt toe te werken naar gratis (voor studenten) hoger onderwijs niet specifiek genoeg om i.i.g. een wet die de kosten juist verhoogt daaraan te kunnen toetsen?
Nee, want deze verhoging sluit niet uit dat iedereen tegen lage kosten kan studeren.
  maandag 4 april 2011 @ 18:41:46 #266
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95033479
quote:
Op maandag 4 april 2011 18:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee. Anders geeft men er wel een draai aan met de lange termijn. Volstrekt kansloos.

De studentenbonden moeten echt eens bij zichzelf te rade gaan, dit is pathetisch.
Bis bis bis
  maandag 4 april 2011 @ 18:43:09 #267
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_95033561
Vind het ook een absurd papiertje dat ze nu boven tafel halen.
Uit de jaren '60 dat ze naar gratis onderwijs streven :').
pi_95033673
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:41 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Nee, want deze verhoging sluit niet uit dat iedereen tegen lage kosten kan studeren.
O ja ok. :@
pi_95034239
quote:

[..]

Maar goed, het moet natuurlijk ook niet zo gek worden dat we straks een nazi-regime krijgen, waarvan de wetten ook nergens aan getoetst mogen worden.
  maandag 4 april 2011 @ 18:58:27 #270
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95034395
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:55 schreef Warren het volgende:

[..]

Maar goed, het moet natuurlijk ook niet zo gek worden dat we straks een nazi-regime krijgen, waarvan de wetten ook nergens aan getoetst mogen worden.
eriksd is een beetje in de war, je mag wetten wel toetsen aan beginselen (en aan sociale grondrechten voor zover vastgelegd in verdragen)
  maandag 4 april 2011 @ 18:59:26 #271
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95034460
ik zie de relevantie van het naziregime niet, maar als je ook wat wil roepen ga gerust je gang.
Bis bis bis
  maandag 4 april 2011 @ 19:01:19 #272
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95034558
quote:
Op maandag 4 april 2011 18:58 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

eriksd is een beetje in de war, je mag wetten wel toetsen aan beginselen (en aan sociale grondrechten voor zover vastgelegd in verdragen)
Je bedoelt internationale verdragen neem ik aan?
Bis bis bis
  maandag 4 april 2011 @ 19:02:00 #273
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95034589
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:01 schreef eriksd het volgende:

[..]

Je bedoelt internationale verdragen neem ik aan?
noem eens een nationaal verdrag
pi_95034727
http://www.studenteninactie.nu/

Zijn we er allemaal weer bij 12 april? ^O^
Ik heb dit keer gelukkig geen tentamens.
  maandag 4 april 2011 @ 19:04:33 #275
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95034734
quote:
Op maandag 4 april 2011 19:02 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

noem eens een nationaal verdrag
Ik doelde daarmee meer op het toetsen aan beginselen waar jij het over hebt.
Bis bis bis
  maandag 4 april 2011 @ 19:05:43 #276
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95034788
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:04 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik doelde daarmee meer op het toetsen aan beginselen waar jij het over hebt.
Aan beginselen kun je toetsen zonder dat die in een verdrag zijn vastgelegd, zie de doorbraakjurisprudentie.
  maandag 4 april 2011 @ 19:05:43 #277
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95034789
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:36 schreef eriksd het volgende:

[..]

Och, je kan mij wel belachelijk maken, feit blijft dat er niet getoetst mag worden aan datgene waarmee stibbe het strijdig acht. Dat staat notabene zelfs in het arrest dat ze aanhalen, alleen dat wordt even niet gezegd.
Zelf ben ik niet zo bekend met het juridische aspect, maar waarom mag je een wet niet toetsen aan beginselen?

Zou je dan in feite ook een wet kunnen doorvoeren dat alle mensen die het joodse geloof aanhangen een jodenster moeten dragen en zich moeten melden bij hun gemeente, en dat doorvoeren door gebruik te maken van dezelfde redenatie (dat niet getoetst mag worden)? Of waarom mag die wet in dat geval wél worden getoetst aan andere beginselen etc.?

Waar zit dan precies het verschil tussen de twee?
  maandag 4 april 2011 @ 19:07:06 #278
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95034856
Ga even niet zo offtopic, er is al aangegeven dat je aan verdragen en beginselen kunt toetsen.
pi_95034907
Misschien totaal terzijde, maar... Weet je wat ik ook ooit nog eens een keer in de Libelle (ja, ik lees de libelle, heerlijk leesvoer voor op de wc) gelezen heb? Dat Van Bijsterveld zo trots is op haar zoon die twee bachelors heeft gedaan. Jammer alleen dat ze dat nu praktisch onmogelijk maakt... Ach ja, ze heeft er zelf geen last meer van he.
  maandag 4 april 2011 @ 19:08:23 #280
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95034921
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:07 schreef GlowMouse het volgende:
Ga even niet zo offtopic, er is al aangegeven dat je aan verdragen en beginselen kunt toetsen.
Hoezo off-topic, het gaat over de wet omtrent langstudeerders.

Fijn dat er is aangegeven dat je wél kunt toetsen, maar ik wil de argumentatie erachter weten.
pi_95034924
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:04 schreef KomtTijd... het volgende:
http://www.studenteninactie.nu/

Zijn we er allemaal weer bij 12 april? ^O^
Ik heb dit keer gelukkig geen tentamens.
"Hoe meer studenten komen protesteren, hoe groter de kans dat de regering het plan moet intrekken".

Was dat maar zo... :'(
  maandag 4 april 2011 @ 19:10:43 #282
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95035057
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:08 schreef fh101 het volgende:
Misschien totaal terzijde, maar... Weet je wat ik ook ooit nog eens een keer in de Libelle (ja, ik lees de libelle, heerlijk leesvoer voor op de wc) gelezen heb? Dat Van Bijsterveld zo trots is op haar zoon die twee bachelors heeft gedaan. Jammer alleen dat ze dat nu praktisch onmogelijk maakt... Ach ja, ze heeft er zelf geen last meer van he.
Vorig jaar is de wetgeving omtrent de tweede studie al ingevoerd. Het collegegeld ging toen omhoog naar vaak 10.000 euro. Daar zijn destijds geen grote protesten tegen gevoerd, en actieve studenten - vertegenwoordigd in de universiteitsraad - hebben met die torenhoge collegegelden ingestemd.
pi_95035062
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:08 schreef Warren het volgende:

[..]

"Hoe meer studenten komen protesteren, hoe groter de kans dat de regering het plan moet intrekken".

Was dat maar zo... :'(
Dik kans dat ze nog wat aan de bedragen gaan schaven, om de kans groter te maken dat het door de 1e kamer heen komt.

Als je niet komt weet je in ieder geval zeker dat het niet helpt.
  maandag 4 april 2011 @ 19:12:50 #284
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95035186
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:10 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Vorig jaar is de wetgeving omtrent de tweede studie al ingevoerd. Het collegegeld ging toen omhoog naar vaak 10.000 euro. Daar zijn destijds geen grote protesten tegen gevoerd, en actieve studenten - vertegenwoordigd in de universiteitsraad - hebben met die torenhoge collegegelden ingestemd.
Tsja een 2de studie is iets anders dan een schakeljaar.
pi_95035201
quote:
14s.gif Op maandag 4 april 2011 19:10 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dik kans dat ze nog wat aan de bedragen gaan schaven, om de kans groter te maken dat het door de 1e kamer heen komt.

Als je niet komt weet je in ieder geval zeker dat het niet helpt.
Ik zie eerder dat de 1e kamer dit wegstemd dan dat Zijlstra iets gaat doen. Hij heeft schijt aan wat studenten te melden hebben.
pi_95035214
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:10 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ja, weet ik. Maar die langstudeerdersboete maakt het nog onmogelijker. Anders had ik nu (ben 2ejaars) nog een tweede studie erbij gedaan, en misschien in totaal 5 jaar bezig geweest voor beide bachelors. Met die boete gaat me dat natuurlijk niet meer lukken. Het was vooral bedoelt om aan te geven hoezeer de politiek je naait.
pi_95035353
En het jammere is dat "wij" nu opdraaien voor de genratie Rutte/Zijlstra/Plasterk die lekker op andermans kosten kon studeren. De regering van toen had al lang moeten inzien dat dit zaakje fout zou lopen.
pi_95035368
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:13 schreef Warren het volgende:

[..]

Ik zie eerder dat de 1e kamer dit wegstemd dan dat Zijlstra iets gaat doen. Hij heeft schijt aan wat studenten te melden hebben.
Des te meer reden om je onvrede kenbaar te maken.
pi_95035407
quote:
14s.gif Op maandag 4 april 2011 19:15 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Des te meer reden om je onvrede kenbaar te maken.
Ik hoop dat die protesten enige invloed hebben.
  maandag 4 april 2011 @ 19:17:03 #290
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95035454
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:08 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Hoezo off-topic, het gaat over de wet omtrent langstudeerders.

Fijn dat er is aangegeven dat je wél kunt toetsen, maar ik wil de argumentatie erachter weten.
Vooruit dan:
quote:
Zou je dan in feite ook een wet kunnen doorvoeren dat alle mensen die het joodse geloof aanhangen een jodenster moeten dragen en zich moeten melden bij hun gemeente, en dat doorvoeren door gebruik te maken van dezelfde redenatie (dat niet getoetst mag worden)? Of waarom mag die wet in dat geval wél worden getoetst aan andere beginselen etc.?
quote:
Art. 14 EVRM Het genot van de rechten en vrijheden die in dit Verdrag zijn vermeld, moet worden verzekerd zonder enig onderscheid op welke grond ook, zoals [..] godsdienst, [..].
en zo'n recht:
quote:
Een ieder heeft recht op vrijheid en veiligheid van zijn persoon. Niemand mag zijn vrijheid worden ontnomen, behalve in de navolgende gevallen en overeenkomstig een wettelijk voorgeschreven procedure:
Dit is een duidelijke schending. Die schending is er bij dit wetsvoorstel niet.

Voor meer voorbeelden
pi_95035515
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:15 schreef Warren het volgende:
En het jammere is dat "wij" nu opdraaien voor de genratie Rutte/Zijlstra/Plasterk die lekker op andermans kosten kon studeren. De regering van toen had al lang moeten inzien dat dit zaakje fout zou lopen.
Klopt. Een kennis van me heeft jaaaaren geleden aan de TU in Delft gestudeerd. Toen hij 5ejaars was kreeg hij een brief dat ie van toen af aan geen collegegeld meer hoefde te betalen, want dat had hij al zo vaak gedaan. Uiteindelijk heeft hij 11 jaar over zijn studie gedaan... We draaien nu op voor de fouten van de politiek van toen.
pi_95035644
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:18 schreef fh101 het volgende:

[..]

Klopt. Een kennis van me heeft jaaaaren geleden aan de TU in Delft gestudeerd. Toen hij 5ejaars was kreeg hij een brief dat ie van toen af aan geen collegegeld meer hoefde te betalen, want dat had hij al zo vaak gedaan. Uiteindelijk heeft hij 11 jaar over zijn studie gedaan... We draaien nu op voor de fouten van de politiek van toen.
Wtf, dit is toch echt gestoord. Geen collegegeld na 5 jaar studeren... belachelijk.

Het feit dat wij flink veel premie moeten betalen voor de baby-boom generatie, konden zij al voorspellen. Dit is dus gewoon weer het voorbeeld van rekening doorschuiven.
  maandag 4 april 2011 @ 19:21:14 #293
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95035707
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:18 schreef fh101 het volgende:

[..]

We draaien nu op voor de fouten van de politiek van toen.
zijn er toen schulden gemaakt dan?
pi_95035724
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:21 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Nou ja, ze hebben 6 jaar collegegeld gemist zo, en dat is maar van 1 student...
  † In Memoriam † maandag 4 april 2011 @ 19:23:21 #295
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_95035829
quote:

[..]

maandag 4 april 2011 @ 19:25:21 #296
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95035958
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:23 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Daarnaast wordt die schuld nu niet afbetaald (dan zouden wij een rekening betalen), maar verdere stijging wordt voorkomen.
pi_95036071
quote:

[..]

Dat niet, maar het is *stom toevallig* wel precies dezelfde generatie die nu profiteert van het afschaffen van de villabelasting.
  maandag 4 april 2011 @ 19:29:35 #298
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95036229
quote:
3s.gif Op maandag 4 april 2011 19:26 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dat niet, maar het is *stom toevallig* wel precies dezelfde generatie die nu profiteert van het afschaffen van de villabelasting.
Als ik hoor wat voor arbeid de babyboomers in hun jeugd hebben verricht, denk ik niet dat je daar jaloers op mag zijn.
pi_95036386
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:29 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Als ik hoor wat voor arbeid de babyboomers in hun jeugd hebben verricht, denk ik niet dat je daar jaloers op mag zijn.
...toen ze 11 jaar lang studeerden voor de prijs van 5?

Ik snap gewoon echt niet waarom dat ineens wel kan, terwijl ik als student ineens 100% van mijn jaarsalaris extra moet gaan betalen.

100% ja.
Extra.

Ik denk dat er maar één ding op zit, en dat is vragen of ik 2x de helft mag betalen.
  † In Memoriam † maandag 4 april 2011 @ 19:34:02 #300
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_95036578
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:29 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ja, dat was inderdaad hartstikke zwaar! Veel zwaarder dan de generatie daarvoor die de oorlog en de grote depressie hebben meegemaakt en die generatie daarvoor had alleen een beetje hinder van de Eerste Wereld Oorlog! :')
  maandag 4 april 2011 @ 19:35:00 #301
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95036650
Je bent in de war met de Halbe Zijlstra's. Babyboomers staan hier helemaal los van, die konden echt niet zo makkelijk studeren, en de familie moest flink bijdragen in de kosten.
  maandag 4 april 2011 @ 19:35:48 #302
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95036715
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')