abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 april 2011 @ 20:14:59 #201
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_94992069
VerdwenenEntiteit heeft natuurlijk wel een punt dat het kabinet Rutte, waar de PVV geen deel van uitmaakt (@Erik), overloopt van demagogie. Bij de vijf kabinetten Balkenende in nog geen 10 jaar tijd was het niet veel beter, alleen beoefende o.a. Verhagen dan de demagogie voor Balkenende.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 3 april 2011 @ 20:15:47 #202
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_94992119
Oftewel, alvorens rechts links verwijt demagogisch te zijn moet rechts misschien eens even wat aan introspectie doen. :)
#NoDAPL
  zondag 3 april 2011 @ 23:23:58 #203
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_95005295
Inspelen op de onderbuikgevoelens van half Nederland betreffende studenten kan je moeilijk géén demagogie noemen. Er is al meermalen aantoonbaar gemaakt dat dit de kwaliteit niet zal verhogen, noch de rijkeluiskindjes tegen zal houden, noch het veel op zal leveren op de lange termijn (en zelfs op de korte termijn is het discutabel). Om dan een juridisch twijfelachtig voorstel er toch doorheen te krijgen moet je wel het beeld van "de eeuwige student die de belastingbetaler alleen maar geld kost" erbij halen. Uiteraard zonder daarbij te vermelden dat deze later -- zelfs relatief -- gezien waarschijnlijk meer belasting gaat betalen en juist door deze maatregelen richting het buitenland gejaagd wordt.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  zondag 3 april 2011 @ 23:41:56 #204
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95006138
Als een echte langstudeerder kan ik me nog het geklaag van vroeger herinneren.

De prestatie beurs zou mensen 'opjagen' en hoogopgeleiden opleveren die alleen maar in de boeken hadden gezeten. En dat kon natuurlijk niet, de studententijd was bedoeld om jezelf te verbreden en ontwikkelen. Door extracellulaire activiteiten, maar ook door diepe gesprekken bij een vuurtje tot de vogeltjes weer floten.

En niet alleen studenten riepen dat, ook mensen uit het bedrijfsleven, het was een serieus discussiepunt.

Man, wat waren we toen verwend. ;(
  maandag 4 april 2011 @ 00:01:37 #205
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_95007006
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 23:41 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Als een echte langstudeerder kan ik me nog het geklaag van vroeger herinneren.

De prestatie beurs zou mensen 'opjagen' en hoogopgeleiden opleveren die alleen maar in de boeken hadden gezeten. En dat kon natuurlijk niet, de studententijd was bedoeld om jezelf te verbreden en ontwikkelen. Door extracellulaireextracurriculaire activiteiten, maar ook door diepe gesprekken bij een vuurtje tot de vogeltjes weer floten.

En niet alleen studenten riepen dat, ook mensen uit het bedrijfsleven, het was een serieus discussiepunt.

Man, wat waren we toen verwend. ;(
Inderdaad, in de tijd van mijn tante (die redelijk jong is ;)) was er ook nog een ov-reisrecht voor doordeweeks én weekend :P
+een kleine correctie bij een misplaatste biologische term
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  maandag 4 april 2011 @ 00:02:35 #206
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95007048
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 00:01 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Inderdaad, in de tijd van mijn tante (die redelijk jong is ;)) was er ook nog een ov-reisrecht voor doordeweeks én weekend :P
+een kleine correctie bij een misplaatste biologische term
Ha, had ik niet eens gezien. Die spellingchecker ook. :P
  maandag 4 april 2011 @ 00:04:41 #207
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95007138
Mijn vader mocht net zo lang over zijn studie doen als hij dat maar wilde.
pi_95007290
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 20:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
VerdwenenEntiteit heeft natuurlijk wel een punt dat het kabinet Rutte, waar de PVV geen deel van uitmaakt (@Erik), overloopt van demagogie. Bij de vijf kabinetten Balkenende in nog geen 10 jaar tijd was het niet veel beter, alleen beoefende o.a. Verhagen dan de demagogie voor Balkenende.
Om even concreter te zijn; de laatste 5 kabinetten inclusief het huidige hebben de mond vol (gehad) over Nederland kenniseconomie-land en daar bitter weinig van in de praktijk gebracht. Ook dit huidige kabinet rept volop "we moeten bezuinigen want economische krisis" en "nederland kennisland". Maar wat doen ze? Ze hanteren vervolgens de kaasschaaf-methode op de onderwijsfinanciering en -curriculum, en laten die hele grote potentiële geldpot HRA omwille van haar achterban ongemoeid (waar overigens van buitenaf ook steeds meer op gekankerd wordt). Zo gaat het al jaren in Nederland, maar nu is er het geblaat van "het tertiair hoger en wetenschappelijk onderwijs kost teveel want/en kent een te hoge uitval" bijgekomen, wat dus concreet een kaalslag op de stufi en die draak van een langstudeerboete inhoudt. Zou je niet eerst het onderwijs dan weer eens op haar kerntaken laten richten en de zwaarte/het niveau van het curriculum van de verschillende stadia opschroeven, voordat je jezelf waagt aan de schijnmaatregelen van het kabinet "de facto BakEllende V"?
  maandag 4 april 2011 @ 00:41:24 #209
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95008357
De meesten hier zal het niet verbazen dat ik het daar volledig mee eens ben. ;)
#NoDAPL
  maandag 4 april 2011 @ 11:21:37 #210
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_95016139
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 00:08 schreef VanishedEntity het volgende:

[..]

Om even concreter te zijn; de laatste 5 kabinetten inclusief het huidige hebben de mond vol (gehad) over Nederland kenniseconomie-land en daar bitter weinig van in de praktijk gebracht. Ook dit huidige kabinet rept volop "we moeten bezuinigen want economische krisis" en "nederland kennisland". Maar wat doen ze? Ze hanteren vervolgens de kaasschaaf-methode op de onderwijsfinanciering en -curriculum, en laten die hele grote potentiële geldpot HRA omwille van haar achterban ongemoeid (waar overigens van buitenaf ook steeds meer op gekankerd wordt). Zo gaat het al jaren in Nederland, maar nu is er het geblaat van "het tertiair hoger en wetenschappelijk onderwijs kost teveel want/en kent een te hoge uitval" bijgekomen, wat dus concreet een kaalslag op de stufi en die draak van een langstudeerboete inhoudt. Zou je niet eerst het onderwijs dan weer eens op haar kerntaken laten richten en de zwaarte/het niveau van het curriculum van de verschillende stadia opschroeven, voordat je jezelf waagt aan de schijnmaatregelen van het kabinet "de facto BakEllende V"?
Hear, hear!
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  maandag 4 april 2011 @ 14:28:13 #211
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95022696
Hoeveel gaat het mij nou kosten wanneer ik na mijn HBO (zit nu in het 3de jaar) een master op de Uni wil doen waar, volgens mij is dit altijd zo?, een schakeljaar voor nodig is?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  maandag 4 april 2011 @ 14:35:11 #212
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95022909
quote:
Absoluut mee eens. Ik heb dit ook voorgelegd aan Boris van den Ham van D66, helaas was hij er niet mee eens aangezien hij vond dat iedereen de kans moet krijgen om door te stromen. Daar ben ik het absoluut niet mee eens dat iedereen zomaar de kans moet krijgen om door te stromen. Als je op de universiteit wil gaan studeren dan kun je in mijn ogen alleen daar binnenkomen met een hbo-diploma en een vwo-diploma. Statistisch is namelijk al aangetoond dat de meeste mensen die met een hbo-propedeuse naar de universiteit gaan een groot percentage van de mensen vormen die uitvallen op de universiteit.

Een hbo-opleiding en een opleiding aan de universiteit verschillen qua niveau aanzienlijk. Op de universiteit wordt je meer in het diepe gegooid, heb je meer lesstof & leeswerk en moet je meer zelfstandig alles uitzoeken. Dit zijn de redenen dat de meeste studenten die met een hbo-propedeuse naar de universiteit gaan na een tijdje gaan uitvallen.
Dus niemand van het HBO zou meer verder mogen studeren?
pi_95023766
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 14:28 schreef MouzurX het volgende:
Hoeveel gaat het mij nou kosten wanneer ik na mijn HBO (zit nu in het 3de jaar) een master op de Uni wil doen waar, volgens mij is dit altijd zo?, een schakeljaar voor nodig is?
Dan betaal je instellingsgeld. Hoe hoog dat is, hangt van de universiteit af. Sommige vragen evenveel als het wettelijk collegegeld, anderen een veelvoud daarvan. Alleen voor het schakeljaar overigens. Daarna, als het je eerste master is, betaal je weer het wettelijk collegegeld.
  maandag 4 april 2011 @ 15:04:29 #214
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95023970
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 14:58 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Dan betaal je instellingsgeld. Hoe hoog dat is, hangt van de universiteit af. Sommige vragen evenveel als het wettelijk collegegeld, anderen een veelvoud daarvan. Alleen voor het schakeljaar overigens. Daarna, als het je eerste master is, betaal je weer het wettelijk collegegeld.
Niet waar, zie de OP.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_95024355
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:04 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Niet waar, zie de OP.
Een schakeljaar telt als bachelor dacht ik altijd, volgens mij is dat hier op de TU wel zo.
  maandag 4 april 2011 @ 15:16:22 #216
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95024397
Op deze universiteit niet, maar universiteiten zijn er nog actief over aan het nadenken of ze dit aanpassen.
  maandag 4 april 2011 @ 15:28:17 #217
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_95024797
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 14:35 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Dus niemand van het HBO zou meer verder mogen studeren?
Ik had de vraag voorgelegd wat hij ervan vond als de doorstroom van studenten met alleen een hbo-propedeuse naar de universiteit stopgezet zou worden en of dit een haalbare kaart zou zijn. Ik kreeg toen als antwoord terug dat hij dit niet zag zitten omdat iedereen de kansen moet krijgen om naar de universiteit te kunnen gaan.
  maandag 4 april 2011 @ 15:55:57 #218
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_95025962
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:28 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Ik had de vraag voorgelegd wat hij ervan vond als de doorstroom van studenten met alleen een hbo-propedeuse naar de universiteit stopgezet zou worden en of dit een haalbare kaart zou zijn. Ik kreeg toen als antwoord terug dat hij dit niet zag zitten omdat iedereen de kansen moet krijgen om naar de universiteit te kunnen gaan.
En dat wil jij wel? Hou je er dan ook wel rekening mee dat er niet van iedere WO-bachelor een relevante HBO-bachelor variant is in Nederland? Dan doe je er in principe drie (niet relevante) jaren extra over om überhaupt te mogen beginnen aan de universitaire opleiding die je zo graag wilt. En dan heb ik het niet eens over die pittige bèta opleidingen waar iedereen zo over lijkt te vallen.

Ik zal je voor zijn: nog even snel je VWO afmaken sluit alsnog een grote groep (oudere studenten) uit.
AFC AJAX
  maandag 4 april 2011 @ 16:01:23 #219
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_95026208
quote:
'Langstudeerboete onrechtmatig'
Uitgegeven: 4 april 2011 15:15
Laatst gewijzigd: 4 april 2011 15:28
AMSTERDAM Het kabinetsvoorstel om studenten die meer dan een jaar studievertraging oplopen drieduizend euro per jaar extra te laten betalen is onrechtmatig.

© NU.nl/Jos van Zetten
Dat valt te lezen in een juridisch advies van advocatenkantoor Stibbe, dat zij opstelden op verzoek van studentenorganisaties ISO, LSVb en LKvV.
Zo zou het feit dat de wet al per september in moet gaan in strijd zijn met het rechtszekerheidsbeginsel. Dat wil zeggen dat huidige studenten die vanaf september met de collegegeldverhoging te maken krijgen niet hebben kunnen anticiperen op de nieuwe wet.

Eerder waren het de voorzitter van het college van bestuur van de Radboud Universiteit, Roelof de Wijkerslooth, en de Raad van State die kritisch waren over het ontbreken van een overgangsregeling in het plan van staatssecretaris Halbe Zijlstra.

Hoge Raad
Zij baseren zich op een vergelijkbare zaak in de jaren tachtig, waarbij het toenmalige kabinet de rechten voor studenten wilde inperken. Toen oordeelde de Hoge Raad dat het voorstel in strijd was met het rechtszekerheidsbeginsel.
Eerder reageerde het ministerie van Onderwijs laconiek op de uitspraken van de Raad van State en De Wijkerslooth. Zij voorzagen geen problemen bij het invoeren van de langstudeerdersregeling.

Toegankelijkheid
Uit het advies van Stibbe blijkt verder onder meer dat het voorstel niet voldoet aan het recht op onderwijs, omdat het de toegankelijkheid daarvan belemmert.
Ook wijst Stibbe op een door Nederland ondertekend VN-verdrag uit de jaren zestig waarin staat dat hoger onderwijs geleidelijk kosteloos dient te worden.
De studentenorganisaties vragen de Tweede Kamer het voorstel van Zijlstra, dat op 14 april wordt behandeld, weg te stemmen. Als dit niet gebeurt stappen zij naar de rechter.
Met dit wetsvoorstel toont de staatssecretaris maling te hebben aan onze rechtsbeginselen. Bovendien zijn de beoogde effecten slechts gebaseerd op aannames, aldus ISO-voorzitter Guy Hendricks. Het is nu aan de Kamer om hierop te handelen. Anders zijn wij genoodzaakt een gang naar de rechtbank te maken.

Actie
De studenten voeren al maanden actie tegen de plannen voor het hoger onderwijs. Begin dit jaar stonden er duizenden studenten op het Malieveld in Den Haag.
Voor 12 april staat er een nieuwe demonstratie in Den Haag gepland.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
pi_95026342
Haah
  maandag 4 april 2011 @ 16:11:27 #221
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_95026659
Dit roep ik al heel de tijd. Ben blij dat er dus daadwerkelijk jurisprudentie is over dit onderwerp.

Ongelooflijk ook dat een wetsvoorstel dat zoveel beroering opwekt ook niet gecheckt wordt op juridische haalbaarheid.
#FreeHat
  maandag 4 april 2011 @ 16:13:48 #222
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_95026780
Het is vast wel bekeken, maar OCW/staatssecretaris is er van overtuigd dat het niet op deze situatie slaat, net zoals ze het advies van de Raad van State ook wegwuifde.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
pi_95026819
Hoe ver zijn ze nu eigenlijk met dit wetsvoorstel? Beide kamers hebben er nog niet over gestemd toch? Het is al April, ik neem aan dat ze ook wel wat tijd nodig hebben om het uit te voeren? Wordt September dit jaar sowieso niet heel krap, even afgezien van of het juridisch haalbaar is.
  maandag 4 april 2011 @ 16:15:17 #224
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_95026867
Tja, als de Eerste Kamer het meteen na installatie als eerste behandelt en goedkeurt kan het vast ergens in juli doorgang vinden. :')
  maandag 4 april 2011 @ 16:21:59 #225
166976 DuvelDuvel
pi_95027194
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:14 schreef Schuifpui het volgende:
Hoe ver zijn ze nu eigenlijk met dit wetsvoorstel? Beide kamers hebben er nog niet over gestemd toch? Het is al April, ik neem aan dat ze ook wel wat tijd nodig hebben om het uit te voeren? Wordt September dit jaar sowieso niet heel krap, even afgezien van of het juridisch haalbaar is.
Het is toch sowieso niet mogelijk om stel dat het in ongeveer juli erdoor komt te zeggen dat er in September 3000¤ boete betaald moet worden. Waar moet je dat dan in 2 maanden vandaan halen.
Dit soort plannen komen toch nooit door de kamer.Het is echt niet meer haalbaar voor 2011.
#FreeHat
  maandag 4 april 2011 @ 16:24:59 #226
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_95027348
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:21 schreef DuvelDuvel het volgende:

Dit soort plannen komen toch nooit door de kamer.Het is echt niet meer haalbaar voor 2011.
Nooit/niet voor 2011. Wat zijn jouw verwachtingen nou precies :P?
AFC AJAX
  maandag 4 april 2011 @ 16:26:46 #227
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_95027422
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:21 schreef DuvelDuvel het volgende:

[..]

Het is toch sowieso niet mogelijk om stel dat het in ongeveer juli erdoor komt te zeggen dat er in September 3000¤ boete betaald moet worden. Waar moet je dat dan in 2 maanden vandaan halen.
Letterlijk antwoord van Zijlstra: je weet al een jaar dat de plannen eraan komen, dus je had je kunnen voorbereiden! :')
  maandag 4 april 2011 @ 16:36:36 #228
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95027933
quote:
Ik kreeg toen als antwoord terug dat hij dit niet zag zitten omdat iedereen de kansen moet krijgen om naar de universiteit te kunnen gaan.
Is het jou ook opgevallen dat hij hiermee impliciet lijkt aan te geven dat die doorstroming via het secundair onderwijs (VMBO--->HAVO--->VWO) niet gegarandeerd is voor iedereen die slaagt? Waarom anders zou niet nu al iedereen die kans krijgen??
De vraag is ofdat die doorstroming gegarandeerd zou moeten zijn, de wet is hier niet echt duidelijk over. Moet iedereen die een VMBO-diploma heeft worden toegelaten tot het HAVO en idem voor HAVO ---> VWO? Of is het redelijk om bijvoorbeeld een gemiddelde van een 7 te eisen als minimum?
Is het beter dat enkel via het secundair onderwijs het stapelen mogelijk wordt gemaakt of ook via het tertiaire onderwijs? Mijn voorkeur gaat ervan uit om dit enkel via het secundaire onderwijs te doen: geen outputfinanciering (wel andere financiële stimuli om de lat lager te leggen (schaalvergroting)) en centrale examens. In ieder geval heb je dan nog een heel klein beetje garantie van niveau. Wie er dan voor kiest om bij VMBO/HAVO te stoppen heeft dan geen reden om te klagen dat hij geen HBO/WO kan volgen, indien de regels duidelijk zijn en er geen financiële drempels of andere drempels (VAVO voor wie door omstandigheden al wat ouder is (ziekte bijv.)) worden gecreëerd.
Momenteel mag elke school voor secundair onderwijs zelf bepalen ofdat en onder welke voorwaarden zij stapelaars toelaat , mijn voorkeur gaat ernaar uit dat er een duidelijk wet voor komt om te voorkomen dat de leerling afhankelijk is van waar hij woont. Vroeger werd vaak als regel gebruikt dat je 40 punten nodig had (6 vakken) om van MAVO naar HAVO te mogen doorstromen. Dat lijkt mij een prima regel maar gezien het lage VMBO-niveau (lager dan het vroegere MAVO-niveau) zou je dan die zevens kunnen eisen voor de vakken Nederlands en ´wiskunde`.
De twijfelgevallen geef je dan nog het voordeel van de twijfel (het is aan de HAVO's en VWO's om streng genoeg te zijn eens die leerlingen zijn toegelaten), wie echt niet het niveau heeft valt bij voorbaat al af.
#NoDAPL
  maandag 4 april 2011 @ 16:37:26 #229
166976 DuvelDuvel
pi_95027978
quote:
11s.gif Op maandag 4 april 2011 16:24 schreef msnk het volgende:

[..]

Nooit/niet voor 2011. Wat zijn jouw verwachtingen nou precies :P?
Zitten wij nou in 2 topics elkaar in de haren te vliegen ;)

Was niet echt handig geformuleerd. Bedoelde dat dit plan niet door de kamer kan komen omdat het niet haalbaar is voor 2011. Misschien komt het in een later stadium er wel door maar voor september sowieso niet.
#FreeHat
  maandag 4 april 2011 @ 16:38:21 #230
166976 DuvelDuvel
pi_95028015
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Is het jou ook opgevallen dat hij hiermee impliciet lijkt aan te geven dat die doorstroming via het secundair onderwijs (VMBO--->HAVO--->VWO) niet gegarandeerd is voor iedereen die slaagt? Waarom anders zou niet nu al iedereen die kans krijgen??
De vraag is ofdat die doorstroming gegarandeerd zou moeten zijn, de wet is hier niet echt duidelijk over. Moet iedereen die een VMBO-diploma heeft worden toegelaten tot het HAVO en idem voor HAVO ---> VWO? Of is het redelijk om bijvoorbeeld een gemiddelde van een 7 te eisen als minimum?
Is het beter dat enkel via het secundair onderwijs het stapelen mogelijk wordt gemaakt of ook via het tertiaire onderwijs? Mijn voorkeur gaat ervan uit om dit enkel via het secundaire onderwijs te doen: geen outputfinanciering (wel andere financiële stimuli om de lat lager te leggen (schaalvergroting)) en centrale examens. In ieder geval heb je dan nog een heel klein beetje garantie van niveau. Wie er dan voor kiest om bij VMBO/HAVO te stoppen heeft dan geen reden om te klagen dat hij geen HBO/WO kan volgen, indien de regels duidelijk zijn en er geen financiële drempels of andere drempels (VAVO voor wie door omstandigheden al wat ouder is (ziekte bijv.)) worden gecreëerd.
Momenteel mag elke school voor secundair onderwijs zelf bepalen ofdat en onder welke voorwaarden zij stapelaars toelaat , mijn voorkeur gaat ernaar uit dat er een duidelijk wet voor komt om te voorkomen dat de leerling afhankelijk is van waar hij woont. Vroeger werd vaak als regel gebruikt dat je 40 punten nodig had (6 vakken) om van MAVO naar HAVO te mogen doorstromen. Dat lijkt mij een prima regel maar gezien het lage VMBO-niveau (lager dan het vroegere MAVO-niveau) zou je dan die zevens kunnen eisen voor de vakken Nederlands en ´wiskunde`.
De twijfelgevallen geef je dan nog het voordeel van de twijfel (het is aan de HAVO's en VWO's om streng genoeg te zijn eens die leerlingen zijn toegelaten), wie echt niet het niveau heeft valt bij voorbaat al af.
Vriend alinea's :{
#FreeHat
  maandag 4 april 2011 @ 16:45:00 #231
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95028356
In het ideale geval is er een sterke niveauvastheid per opleidingssoort en opleidingsniveau maar om de een of andere reden is die in Nederland nogal zwak, als gevolg hiervan is er tevens te weinig zelfselectie bij de leerlingen en hun ouders. Wanneer je bij voorbaat al weet dat het HAVO-niveau/VWO-niveau/WO-niveau etc. te hoog ligt om realistisch gezien een kans te hebben om te slagen dan zal je het minder snel eventjes proberen, wetende wat de financiële consequentie is.
Opvallend: in Vlaanderen wordt bijna iedereen die een diploma van secundair onderwijs heeft toegelaten, zelfs de BSO'ers (een soort van VBO'ers) wanneer ze een zevende jaar hebben gevolgd. Desalniettemin slaagt jaarlijks minstens de helft per studierichting (op een extreme uitzondering na), de meeste slagingspercentages voor het eerste studiejaar van de universitaire studierichtingen liggen tussen de 50 en de 70 procent. In Nederland zijn de studies zeker niet zwaarder, er wordt hevig voorgeselecteerd (VWO/1-HBO) en desalniettemin liggen de slagingspercentages hier niet veel hoger of lager.

Het lijkt me een interessant fenomeen voor psychologen, onderwijskundigen, sociologen en politici.
#NoDAPL
  maandag 4 april 2011 @ 16:46:47 #232
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_95028468
Belgie bewijst dan wel dat kosten geen motivatie zijn om sneller te studeren, aangezien collegegeld daar op 1/3e van dat van Nederland ligt.
  maandag 4 april 2011 @ 16:47:01 #233
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95028478
quote:
Vriend alinea's :{
Als het nodig is: alinea's gebruik je om een inhoudelijke indeling te maken, niet om elke paar regels van elkaar te scheiden.
Doe eens een voorstel waar ik om een inhoudelijke reden (niet voor de layout dus) een witregel zou moeten plaatsen? ;)
#NoDAPL
  maandag 4 april 2011 @ 16:48:05 #234
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_95028540
Nou ja, het leest natuurlijk wel een heel stuk fijner als je alinea's zou gebruiken Bram :@

Maar jij bent geen fan van de enter-toets is wel gebleken :D
AFC AJAX
pi_95028619
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als het nodig is: alinea's gebruik je om een inhoudelijke indeling te maken, niet om elke paar regels van elkaar te scheiden.
Doe eens een voorstel waar ik om een inhoudelijke reden (niet voor de layout dus) een witregel zou moeten plaatsen? ;)
Doe niet zo bijdehand en plaats voortaan wat witregels voor de leesbaarheid. Dank!
Ja doei.
  maandag 4 april 2011 @ 16:50:52 #236
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95028693
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:04 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Niet waar, zie de OP.
Ik quote jou maar ff maar hoe zit het nou dus met de situatie die ik schets?

Ik rond mijn HBO af, dan moet ik een schakeljaar doen.. dat gaat mij dan 9000 euro kosten aan schoolgeld plus geen stufi of OV? Dan een master van 2 jaar en dat gaat mij hoeveel kosten?
  maandag 4 april 2011 @ 16:52:47 #237
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95028792
quote:
Belgie bewijst dan wel dat kosten geen motivatie zijn om sneller te studeren, aangezien collegegeld daar op 1/3e van dat van Nederland ligt.
Ik ben ervan overtuigd dat de financiële druk in Nederland al ruim voldoende hoog is met de zeer lage studiebeurs, die prestatiebeurs, het zeer hoge collegegeld (in vergelijking met andere Europese landen) en de extreem hoge overige kosten (met name de kamerhuur).

Ik weet echter niet ofdat hetgeen jij hierboven stelt klopt: weliswaar zijn de studiekosten in België zeer laag maar de studiebeurs is dat eveneens. Ook zoeken ze daar de oplossing in een lager collegegeld (honderdnogiets voor de lage inkomensgroepen), een lagere kamerhuur (kamers van de universiteiten zelf) enz.
Waar in Nederland de studenten een grote schuld maken en/of veel werken terwijl de ouders weinig bijdragen (vaak, niet altijd!) is het in België noodzakelijk dat de ouders veel bijdragen aangezien de student niet kan lenen en een bijbaan vrij moeilijk te combineren is met de studie buiten de zomervakantie.
Ik vermoed dan ook dat de ouders behoorlijk wat druk uitoefenen op hun kinderen om efficiënt te studeren. Ik weet dat ouders daar nogal eens dreigen dat je bepaalde prestaties moet leveren als je wil blijven studeren.
#NoDAPL
pi_95028834
braaf O+
Ja doei.
  maandag 4 april 2011 @ 16:55:39 #239
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95028912
quote:
Nou ja, het leest natuurlijk wel een heel stuk fijner als je alinea's zou gebruiken Bram

Maar jij bent geen fan van de enter-toets is wel gebleken
Jawel hoor maar ik gebruik altijd inhoudelijke redenen om alinea's te gebruiken, zo heb ik het van mijn leraar Nederlands geleerd. :)
Maar goed, als jullie moeite hebben om het te lezen dan wil ik ook wel vaker om niet-inhoudelijke redenen een witregeltje plaatsen hoor.
#NoDAPL
pi_95029059
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:50 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Ik quote jou maar ff maar hoe zit het nou dus met de situatie die ik schets?

Ik rond mijn HBO af, dan moet ik een schakeljaar doen.. dat gaat mij dan 9000 euro kosten aan schoolgeld plus geen stufi of OV? Dan een master van 2 jaar en dat gaat mij hoeveel kosten?
Dat ligt er dus aan of je universiteit je schakeljaar als bachelor of master rekent. In het eerste geval wordt je contract student, dus je betaalt instellingsgeld variërend van 1700 tot xx.000 euro, dan geen ov en stufi. Als je universiteit het als master rekent, doe je een jaar langer over je master. Officieel doe je dan 3 jaar over een master, dat is nog binnen de uitloop die de langstudeerboete toestaat. Volgens mij zit het zo.
  maandag 4 april 2011 @ 16:59:30 #241
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95029126
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:58 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Dat ligt er dus aan of je universiteit je schakeljaar als bachelor of master rekent. In het eerste geval wordt je contract student, dus je betaalt instellingsgeld variërend van 1700 tot xx.000 euro, dan geen ov en stufi. Als je universiteit het als master rekent, doe je een jaar langer over je master. Officieel doe je dan 3 jaar over een master, dat is nog binnen de uitloop die de langstudeerboete toestaat. Volgens mij zit het zo.
Ah oke, beetje stom als ze dat schakeljaar dan als bachelor rekenen?
  maandag 4 april 2011 @ 17:00:45 #242
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95029187
quote:
Er is gepland dat 14 april de Tweede Kamer stemt: http://www.nu.nl/politiek(...)te-onrechtmatig.html
#NoDAPL
  maandag 4 april 2011 @ 17:02:09 #243
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95029247
Op verzoek nu met witregels.

quote:
Ik kreeg toen als antwoord terug dat hij dit niet zag zitten omdat iedereen de kansen moet krijgen om naar de universiteit te kunnen gaan.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 04-04-2011 17:09:49 ]
#NoDAPL
pi_95029410
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 16:59 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Nee, juist logisch, omdat het je VOORBEREIDT op de master, en je daar inhaalt wat je niet in je eigen bachelor gehad hebt. :)
Ja doei.
  maandag 4 april 2011 @ 17:06:42 #245
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_95029443
quote:
Als je toch moet kiezen tussen die twee dan is het logischer om schakeljaren tot de bachelor te berekenen aangezien het doel van een schakeljaar is om een deel van de deficiënties weg te werken die je hebt opgelopen doordat je een bacheloropleiding van een lager theoretisch niveau hebt gevolgd.
Ik zou graag het volgende zien:
- om toegelaten te worden tot een schakeljaar moet je minstens een 7 hebben behaald voor de vorige opleiding
- voor het schakeljaar betaal je het standaard collegegeldtarief en de unversiteiten moeten er maar voor zorgen dat ze het voor dat geld krijgen georganiseerd wat best mogelijk is aangezien de nadruk bij een schakelprogramma op de theorie moet liggen
- het schakeltraject duurt zo lang als dat de universiteit dat nodig acht (de politiek bemoeit zich hier niet mee!) met minimaal 1 jaar en maximaal 2 jaar
- die jaren dat je schakelt tellen niet meer in het kader van iets als de langstudeerboete, prestatiebeurs etc.
#NoDAPL
  maandag 4 april 2011 @ 17:31:35 #246
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95030395
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 17:05 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Nee, juist logisch, omdat het je VOORBEREIDT op de master, en je daar inhaalt wat je niet in je eigen bachelor gehad hebt. :)
Nee niet logisch want dan kost het die student enorm veel geld.
pi_95030441
Tsja, dat is een ander verhaal, maar feitelijk gezien hoort het bij de bachelor :)
Ja doei.
  maandag 4 april 2011 @ 17:38:03 #248
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95030640
Maar hoe weet ik dan voor welke studie(en dus schakeljaar) op welke uni het wat gaat kosten?
Want er wordt telkens gezegd dat het afhangt van de uni etc?

Niet dat kosten enorm belangrijk zijn hoor maar dat wil ik dus wel eigenlijk van tevoren kunnen plannen :P
pi_95030706
die kosten zijn op te vragen bij de faculteiten :)
Ja doei.
  maandag 4 april 2011 @ 17:42:21 #250
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95030813
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 17:39 schreef motorbloempje het volgende:
die kosten zijn op te vragen bij de faculteiten :)
En kan dat nu al of is dat dan pas straks zeker, nadat het wetsvoorstel erdoor is?
pi_95030928
edit; oh, zie 'm nu pas staan op pag. 9 - oepsiej

quote:
'Wetsvoorstel onrechtmatig' ma 04 apr 2011

Het wetsvoorstel voor de langstudeerdersboete is onrechtmatig. Dat stellen advocaten, die het wetsvoorstel hebben bekeken op verzoek van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV).

Door de langstudeerdersboete moeten studenten die meer dan een jaar studievertraging oplopen tijdens hun bachelor- of masteropleiding jaarlijks 3000 euro extra collegeld gaan betalen. Het kabinet wil dit per september 2011 invoeren.

Volgens de advocaten belemmert de langstudeerdersboete de toegankelijkheid van het onderwijs. Hierdoor is het plan in strijd met het recht op onderwijs. Daarnaast heeft de Nederlandse regering een internationaal verdrag ondertekend waarin is afgesproken dat er langzaam toe wordt gewerkt naar kosteloos hoger onderwijs voor iedereen. De langstudeerdersboete staat hier haaks op.

Rechtszekerheidsbeginsel
Een ander punt is dat het kabinet van plan is de langstudeerdersboete volgend studiejaar al in te voeren. Dit geldt ook voor studenten die al studievertraging hebben opgelopen. Omdat zij voordat ze vertraging opliepen nog niet op de hoogte waren van de boete en er nu niets meer aan kunnen doen, is de wet in strijd met het het zogenaamde rechtszekerheidsbeginsel.

In 1989 oordeelde de hoge raad dat Harmonisatiewet in strijd was met dit rechtszekerheidsbeginsel. Deze wet was een bezuingingsmaatregel die zorgde voor een verhoging van het collegegeld en tot beperking van het recht op studiefinanciering en werd uiteindelijk niet ingevoerd.

Tweede Kamer
De studentenorganisaties, die de advocaten naar het wetsvoorstel voor de langstudeerdersboete lieten kijken, hebben het advies van de advocaten naar leden van de Tweede Kamer gestuurd. Ze hopen dat zij nu tegen invoering van het plan stemmen. Mocht dat niet gebeuren dan gaan de organisaties naar de rechter.
Bron:http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/24018
  maandag 4 april 2011 @ 18:04:34 #252
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95031713
Wetsvoorstel komt er dus nooit door als ik dat zo lees.
  maandag 4 april 2011 @ 18:12:35 #253
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_95032041
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:04 schreef MouzurX het volgende:
Zijlstra is helaas een stuk koppiger. Hij heeft al een aantal adviezen van tafel afgeveegd en hij blijft van mening dat het langstudeerdersvoorstel juridisch aan alle kanten klopt terwijl dit natuurlijk niet zo is.
  maandag 4 april 2011 @ 18:15:45 #254
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95032184
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:04 schreef MouzurX het volgende:
Hoezo? Er mag niet getoetst worden aan beginselen en sociale grondrechten bieden ook geen houvast. Kortom, geen schijn van kans.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 4 april 2011 @ 18:20:38 #255
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_95032396
Ik ben blij dat jij, als bevooroordeeld belastingrechtstudentje, het beter weet dan een hele hoop andere mensen. Wat denkt zo'n advocatenkantoor nou, dat ze het beter weten dan de eminente Eriksd van Fok.nl? :(
  maandag 4 april 2011 @ 18:22:36 #256
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95032489
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:15 schreef eriksd het volgende:

[..]

Hoezo? Er mag niet getoetst worden aan beginselen en sociale grondrechten bieden ook geen houvast. Kortom, geen schijn van kans.
Huh wat voor nut heeft dat beginsel dan? Als je wetten mag invoeren die daarmee in strijd zijn?
  maandag 4 april 2011 @ 18:25:27 #257
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95032618
quote:
10s.gif Op maandag 4 april 2011 18:20 schreef dotCommunism het volgende:
Ik ben blij dat jij, als bevooroordeeld belastingrechtstudentje, het beter weet dan een hele hoop andere mensen. Wat denkt zo'n advocatenkantoor nou, dat ze het beter weten dan de eminente Eriksd van Fok.nl? :(
Juist als belastingrechtstudent ben je bekend met materieel terugwerkende wetgeving. Voor zo'n kantoor is dit gewoon naamsbekendheid en cash of goodwill generereren.
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:22 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Huh wat voor nut heeft dat beginsel dan? Als je wetten mag invoeren die daarmee in strijd zijn?
Je moet het even meewegen als je een wet invoert, en je moet het niet te bont maken.
  maandag 4 april 2011 @ 18:31:01 #258
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_95032880
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:25 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Juist als belastingrechtstudent ben je bekend met materieel terugwerkende wetgeving. Voor zo'n kantoor is dit gewoon naamsbekendheid en cash of goodwill generereren.
Dus dat advocatenkantoor zit te liegen? Net als de Wijkerslooth?
  maandag 4 april 2011 @ 18:32:10 #259
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_95032939
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:31 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Ze hebben er een mening over.
Dat kan.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 4 april 2011 @ 18:35:18 #260
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95033131
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:31 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Het is niet zo zwart/wit. Hun argumentatie is in ieder geval zwak.
  maandag 4 april 2011 @ 18:36:13 #261
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95033176
quote:
Op maandag 4 april 2011 18:20 schreef dotCommunism het volgende:
Och, je kan mij wel belachelijk maken, feit blijft dat er niet getoetst mag worden aan datgene waarmee stibbe het strijdig acht. Dat staat notabene zelfs in het arrest dat ze aanhalen, alleen dat wordt even niet gezegd.

Je gaat dus hopeloos nat :')
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 4 april 2011 @ 18:36:36 #262
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_95033189
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:35 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Het is niet zo zwart/wit. Hun argumentatie is in ieder geval zwak.
Dat maakt dan twee kanten die daar last van hebben.
pi_95033360
quote:

[..]

Is een verdragsbepaling dat men zegt toe te werken naar gratis (voor studenten) hoger onderwijs niet specifiek genoeg om i.i.g. een wet die de kosten juist verhoogt daaraan te kunnen toetsen?

Of moet je de grens tussen wel of niet algemeen verbindend zijn heel streng en zwart/wit zien?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2011 18:41:09 ]
  maandag 4 april 2011 @ 18:39:41 #264
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95033367
quote:
Op maandag 4 april 2011 18:31 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Wat ben je toch weer oerdom. Zie mijn bovenstaande antwoord.

Als dat rapport overigens net zo selectief is met quoten als dit nieuwsbericht,dan staat ze nog wat te wachten.
Bis bis bis
  maandag 4 april 2011 @ 18:41:46 #265
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95033478
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Is een verdragsbepaling dat men zegt toe te werken naar gratis (voor studenten) hoger onderwijs niet specifiek genoeg om i.i.g. een wet die de kosten juist verhoogt daaraan te kunnen toetsen?
Nee, want deze verhoging sluit niet uit dat iedereen tegen lage kosten kan studeren.
  maandag 4 april 2011 @ 18:41:46 #266
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95033479
quote:
Op maandag 4 april 2011 18:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee. Anders geeft men er wel een draai aan met de lange termijn. Volstrekt kansloos.

De studentenbonden moeten echt eens bij zichzelf te rade gaan, dit is pathetisch.
Bis bis bis
  maandag 4 april 2011 @ 18:43:09 #267
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_95033561
Vind het ook een absurd papiertje dat ze nu boven tafel halen.
Uit de jaren '60 dat ze naar gratis onderwijs streven :').
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_95033673
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:41 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Nee, want deze verhoging sluit niet uit dat iedereen tegen lage kosten kan studeren.
O ja ok. :@
pi_95034239
quote:

[..]

Maar goed, het moet natuurlijk ook niet zo gek worden dat we straks een nazi-regime krijgen, waarvan de wetten ook nergens aan getoetst mogen worden.
  maandag 4 april 2011 @ 18:58:27 #270
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95034395
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:55 schreef Warren het volgende:

[..]

Maar goed, het moet natuurlijk ook niet zo gek worden dat we straks een nazi-regime krijgen, waarvan de wetten ook nergens aan getoetst mogen worden.
eriksd is een beetje in de war, je mag wetten wel toetsen aan beginselen (en aan sociale grondrechten voor zover vastgelegd in verdragen)
  maandag 4 april 2011 @ 18:59:26 #271
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95034460
ik zie de relevantie van het naziregime niet, maar als je ook wat wil roepen ga gerust je gang.
Bis bis bis
  maandag 4 april 2011 @ 19:01:19 #272
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95034558
quote:
Op maandag 4 april 2011 18:58 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

eriksd is een beetje in de war, je mag wetten wel toetsen aan beginselen (en aan sociale grondrechten voor zover vastgelegd in verdragen)
Je bedoelt internationale verdragen neem ik aan?
Bis bis bis
  maandag 4 april 2011 @ 19:02:00 #273
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95034589
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:01 schreef eriksd het volgende:

[..]

Je bedoelt internationale verdragen neem ik aan?
noem eens een nationaal verdrag
pi_95034727
http://www.studenteninactie.nu/

Zijn we er allemaal weer bij 12 april? ^O^
Ik heb dit keer gelukkig geen tentamens.
  maandag 4 april 2011 @ 19:04:33 #275
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95034734
quote:
Op maandag 4 april 2011 19:02 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

noem eens een nationaal verdrag
Ik doelde daarmee meer op het toetsen aan beginselen waar jij het over hebt.
Bis bis bis
  maandag 4 april 2011 @ 19:05:43 #276
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95034788
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:04 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik doelde daarmee meer op het toetsen aan beginselen waar jij het over hebt.
Aan beginselen kun je toetsen zonder dat die in een verdrag zijn vastgelegd, zie de doorbraakjurisprudentie.
  maandag 4 april 2011 @ 19:05:43 #277
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95034789
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:36 schreef eriksd het volgende:

[..]

Och, je kan mij wel belachelijk maken, feit blijft dat er niet getoetst mag worden aan datgene waarmee stibbe het strijdig acht. Dat staat notabene zelfs in het arrest dat ze aanhalen, alleen dat wordt even niet gezegd.
Zelf ben ik niet zo bekend met het juridische aspect, maar waarom mag je een wet niet toetsen aan beginselen?

Zou je dan in feite ook een wet kunnen doorvoeren dat alle mensen die het joodse geloof aanhangen een jodenster moeten dragen en zich moeten melden bij hun gemeente, en dat doorvoeren door gebruik te maken van dezelfde redenatie (dat niet getoetst mag worden)? Of waarom mag die wet in dat geval wél worden getoetst aan andere beginselen etc.?

Waar zit dan precies het verschil tussen de twee?
  maandag 4 april 2011 @ 19:07:06 #278
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95034856
Ga even niet zo offtopic, er is al aangegeven dat je aan verdragen en beginselen kunt toetsen.
pi_95034907
Misschien totaal terzijde, maar... Weet je wat ik ook ooit nog eens een keer in de Libelle (ja, ik lees de libelle, heerlijk leesvoer voor op de wc) gelezen heb? Dat Van Bijsterveld zo trots is op haar zoon die twee bachelors heeft gedaan. Jammer alleen dat ze dat nu praktisch onmogelijk maakt... Ach ja, ze heeft er zelf geen last meer van he.
  maandag 4 april 2011 @ 19:08:23 #280
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95034921
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:07 schreef GlowMouse het volgende:
Ga even niet zo offtopic, er is al aangegeven dat je aan verdragen en beginselen kunt toetsen.
Hoezo off-topic, het gaat over de wet omtrent langstudeerders.

Fijn dat er is aangegeven dat je wél kunt toetsen, maar ik wil de argumentatie erachter weten.
pi_95034924
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:04 schreef KomtTijd... het volgende:
http://www.studenteninactie.nu/

Zijn we er allemaal weer bij 12 april? ^O^
Ik heb dit keer gelukkig geen tentamens.
"Hoe meer studenten komen protesteren, hoe groter de kans dat de regering het plan moet intrekken".

Was dat maar zo... :'(
  maandag 4 april 2011 @ 19:10:43 #282
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95035057
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:08 schreef fh101 het volgende:
Misschien totaal terzijde, maar... Weet je wat ik ook ooit nog eens een keer in de Libelle (ja, ik lees de libelle, heerlijk leesvoer voor op de wc) gelezen heb? Dat Van Bijsterveld zo trots is op haar zoon die twee bachelors heeft gedaan. Jammer alleen dat ze dat nu praktisch onmogelijk maakt... Ach ja, ze heeft er zelf geen last meer van he.
Vorig jaar is de wetgeving omtrent de tweede studie al ingevoerd. Het collegegeld ging toen omhoog naar vaak 10.000 euro. Daar zijn destijds geen grote protesten tegen gevoerd, en actieve studenten - vertegenwoordigd in de universiteitsraad - hebben met die torenhoge collegegelden ingestemd.
pi_95035062
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:08 schreef Warren het volgende:

[..]

"Hoe meer studenten komen protesteren, hoe groter de kans dat de regering het plan moet intrekken".

Was dat maar zo... :'(
Dik kans dat ze nog wat aan de bedragen gaan schaven, om de kans groter te maken dat het door de 1e kamer heen komt.

Als je niet komt weet je in ieder geval zeker dat het niet helpt.
  maandag 4 april 2011 @ 19:12:50 #284
181126 MouzurX
Misschien?
pi_95035186
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:10 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Vorig jaar is de wetgeving omtrent de tweede studie al ingevoerd. Het collegegeld ging toen omhoog naar vaak 10.000 euro. Daar zijn destijds geen grote protesten tegen gevoerd, en actieve studenten - vertegenwoordigd in de universiteitsraad - hebben met die torenhoge collegegelden ingestemd.
Tsja een 2de studie is iets anders dan een schakeljaar.
pi_95035201
quote:
14s.gif Op maandag 4 april 2011 19:10 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dik kans dat ze nog wat aan de bedragen gaan schaven, om de kans groter te maken dat het door de 1e kamer heen komt.

Als je niet komt weet je in ieder geval zeker dat het niet helpt.
Ik zie eerder dat de 1e kamer dit wegstemd dan dat Zijlstra iets gaat doen. Hij heeft schijt aan wat studenten te melden hebben.
pi_95035214
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:10 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ja, weet ik. Maar die langstudeerdersboete maakt het nog onmogelijker. Anders had ik nu (ben 2ejaars) nog een tweede studie erbij gedaan, en misschien in totaal 5 jaar bezig geweest voor beide bachelors. Met die boete gaat me dat natuurlijk niet meer lukken. Het was vooral bedoelt om aan te geven hoezeer de politiek je naait.
pi_95035353
En het jammere is dat "wij" nu opdraaien voor de genratie Rutte/Zijlstra/Plasterk die lekker op andermans kosten kon studeren. De regering van toen had al lang moeten inzien dat dit zaakje fout zou lopen.
pi_95035368
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:13 schreef Warren het volgende:

[..]

Ik zie eerder dat de 1e kamer dit wegstemd dan dat Zijlstra iets gaat doen. Hij heeft schijt aan wat studenten te melden hebben.
Des te meer reden om je onvrede kenbaar te maken.
pi_95035407
quote:
14s.gif Op maandag 4 april 2011 19:15 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Des te meer reden om je onvrede kenbaar te maken.
Ik hoop dat die protesten enige invloed hebben.
  maandag 4 april 2011 @ 19:17:03 #290
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95035454
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:08 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Hoezo off-topic, het gaat over de wet omtrent langstudeerders.

Fijn dat er is aangegeven dat je wél kunt toetsen, maar ik wil de argumentatie erachter weten.
Vooruit dan:
quote:
Zou je dan in feite ook een wet kunnen doorvoeren dat alle mensen die het joodse geloof aanhangen een jodenster moeten dragen en zich moeten melden bij hun gemeente, en dat doorvoeren door gebruik te maken van dezelfde redenatie (dat niet getoetst mag worden)? Of waarom mag die wet in dat geval wél worden getoetst aan andere beginselen etc.?
quote:
Art. 14 EVRM Het genot van de rechten en vrijheden die in dit Verdrag zijn vermeld, moet worden verzekerd zonder enig onderscheid op welke grond ook, zoals [..] godsdienst, [..].
en zo'n recht:
quote:
Een ieder heeft recht op vrijheid en veiligheid van zijn persoon. Niemand mag zijn vrijheid worden ontnomen, behalve in de navolgende gevallen en overeenkomstig een wettelijk voorgeschreven procedure:
Dit is een duidelijke schending. Die schending is er bij dit wetsvoorstel niet.

Voor meer voorbeelden
pi_95035515
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:15 schreef Warren het volgende:
En het jammere is dat "wij" nu opdraaien voor de genratie Rutte/Zijlstra/Plasterk die lekker op andermans kosten kon studeren. De regering van toen had al lang moeten inzien dat dit zaakje fout zou lopen.
Klopt. Een kennis van me heeft jaaaaren geleden aan de TU in Delft gestudeerd. Toen hij 5ejaars was kreeg hij een brief dat ie van toen af aan geen collegegeld meer hoefde te betalen, want dat had hij al zo vaak gedaan. Uiteindelijk heeft hij 11 jaar over zijn studie gedaan... We draaien nu op voor de fouten van de politiek van toen.
pi_95035644
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:18 schreef fh101 het volgende:

[..]

Klopt. Een kennis van me heeft jaaaaren geleden aan de TU in Delft gestudeerd. Toen hij 5ejaars was kreeg hij een brief dat ie van toen af aan geen collegegeld meer hoefde te betalen, want dat had hij al zo vaak gedaan. Uiteindelijk heeft hij 11 jaar over zijn studie gedaan... We draaien nu op voor de fouten van de politiek van toen.
Wtf, dit is toch echt gestoord. Geen collegegeld na 5 jaar studeren... belachelijk.

Het feit dat wij flink veel premie moeten betalen voor de baby-boom generatie, konden zij al voorspellen. Dit is dus gewoon weer het voorbeeld van rekening doorschuiven.
  maandag 4 april 2011 @ 19:21:14 #293
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95035707
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:18 schreef fh101 het volgende:

[..]

We draaien nu op voor de fouten van de politiek van toen.
zijn er toen schulden gemaakt dan?
pi_95035724
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:21 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Nou ja, ze hebben 6 jaar collegegeld gemist zo, en dat is maar van 1 student...
  † In Memoriam † maandag 4 april 2011 @ 19:23:21 #295
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_95035829
quote:

[..]

maandag 4 april 2011 @ 19:25:21 #296
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95035958
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:23 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Daarnaast wordt die schuld nu niet afbetaald (dan zouden wij een rekening betalen), maar verdere stijging wordt voorkomen.
pi_95036071
quote:

[..]

Dat niet, maar het is *stom toevallig* wel precies dezelfde generatie die nu profiteert van het afschaffen van de villabelasting.
  maandag 4 april 2011 @ 19:29:35 #298
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95036229
quote:
3s.gif Op maandag 4 april 2011 19:26 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dat niet, maar het is *stom toevallig* wel precies dezelfde generatie die nu profiteert van het afschaffen van de villabelasting.
Als ik hoor wat voor arbeid de babyboomers in hun jeugd hebben verricht, denk ik niet dat je daar jaloers op mag zijn.
pi_95036386
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:29 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Als ik hoor wat voor arbeid de babyboomers in hun jeugd hebben verricht, denk ik niet dat je daar jaloers op mag zijn.
...toen ze 11 jaar lang studeerden voor de prijs van 5?

Ik snap gewoon echt niet waarom dat ineens wel kan, terwijl ik als student ineens 100% van mijn jaarsalaris extra moet gaan betalen.

100% ja.
Extra.

Ik denk dat er maar één ding op zit, en dat is vragen of ik 2x de helft mag betalen.
  † In Memoriam † maandag 4 april 2011 @ 19:34:02 #300
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_95036578
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:29 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ja, dat was inderdaad hartstikke zwaar! Veel zwaarder dan de generatie daarvoor die de oorlog en de grote depressie hebben meegemaakt en die generatie daarvoor had alleen een beetje hinder van de Eerste Wereld Oorlog! :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')