quote:
Absoluut mee eens. Ik heb dit ook voorgelegd aan Boris van den Ham van D66, helaas was hij er niet mee eens aangezien hij vond dat iedereen de kans moet krijgen om door te stromen. Daar ben ik het absoluut niet mee eens dat iedereen zomaar de kans moet krijgen om door te stromen. Als je op de universiteit wil gaan studeren dan kun je in mijn ogen alleen daar binnenkomen met een hbo-diploma en een vwo-diploma. Statistisch is namelijk al aangetoond dat de meeste mensen die met een hbo-propedeuse naar de universiteit gaan een groot percentage van de mensen vormen die uitvallen op de universiteit.
Een hbo-opleiding en een opleiding aan de universiteit verschillen qua niveau aanzienlijk. Op de universiteit wordt je meer in het diepe gegooid, heb je meer lesstof & leeswerk en moet je meer zelfstandig alles uitzoeken. Dit zijn de redenen dat de meeste studenten die met een hbo-propedeuse naar de universiteit gaan na een tijdje gaan uitvallen.
Heb je in die mail aan Boris van der Ham verwezen naar de niveaudalende invloed van de instromende HBO-leerlingen t.g.v. de outputfinanciering. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer universiteiten niet zouden worden gefinancierd op basis van het aantal (geslaagde) studenten dat ze dan veel strenger zouden zijn t.o.v. iedereen die op dat moment het niveau eigenlijk niet aankan.
Eigenlijk zou het hoger onderwijs ongeveer als volgt gefinancierd worden: de universiteit legt de overheid uit wat ze de afgelopen jaren aan kosten heeft moeten maken, op basis hiervan wordt een schatting gemaakt wat in de komende jaren de kosten gaat zijn en zodoende wordt bepaald hoeveel geld de universiteit voor dat departement krijgt in de komende jaren (onderwijs + onderzoek), na een paar jaar wordt bekeken wat de werkelijke kosten waren en legt de universiteit verantwoording af over die kosten zodat de overheid kan beoordelen ofdat de universiteiten zich aan de afspraken hebben gehouden, bijv. niet het geld al te veel verspillen aan bestuurderssalarissen, een overkoepelend orgaan of verblijvene in vijfsterrenhotels maar aan het primaire proces van onderwijs en wetenschap. Vervolgens wordt weer de begroting voor de komende paar jaar vastgesteld.
De eerste paar jaar zal het wat ingewikkeld zijn maar eens de verantwoordelijken wat ervaring hebben opgedaan dan zal dat vast niet meer zo omslachtig zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL