abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 april 2011 @ 19:35:09 #1
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95036667
De regeling komt er waarschijnlijk zo uit te zien:
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je bachelor wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Bij meer dan één jaar uitloop voor je master wordt het collegegeld verhoogd naar 4.713 euro.
- Een studiejaar wordt alleen geteld wanneer je op 30 september ingeschreven staat. Schrijf je je op 1 oktober uit, dan heb je toch een heel jaar verbruikt. Schrijf je je pas op 1 oktober in, dan verbruik je geen studiejaar.
- Er is een uitzondering voor langdurig zieken die nu al in aanmerking komen voor een extra jaar studiefinanciering. Die mogen één jaar langer een laag collegegeld betalen voor de bachelor of de master (niet beide).
- Je kunt een hoger collegegeldkrediet krijgen om de 4.713 euro te betalen, maar het totale bedrag dat je in een jaar mag lenen gaat niet omhoog. Het bedrag dat je maandelijks kunt lenen gaat dus omlaag wanneer je de collegegeldkredietfaciliteit gebruikt.
- Bij één jaar en één maand uitloop, krijg je 11 maanden aan collegegeld terug. Je betaalt dan maar 1/12 van de 4.713 euro.
- De basisbeurs verdwijnt voor de masteropleiding.
- De OV-studentenkaart mag nog maar één jaar extra gebruikt worden.
- Volg je zowel een eenjarige als een tweejarige master, dan kijk je naar de kortste studieduur. In het derde jaar betaal je dus het hogere collegegeld. Rond je de eenjarige master af en blijf je ingeschreven om de tweejarige master af te ronden, dan val je onder een regeling 'tweede studie' die vorig jaar is ingevoerd. Je universiteit mag het tarief bepalen.
- Het tarief op de Open Universiteit blijft ongewijzigd, maar zal op termijn ook aangepast worden.
- Studiejaren vóór 1991 tellen niet mee.
- De wet moet nog worden aangenomen. De beoogde ingangsdatum voor het verhoogd collegegeld is 1 september 2011, voor de wijzigingen in studiefinanciering is 1 september 2012.

Als je van het hbo naar de universiteit gaat na je propedeuse:
- Krijg je nog 2 jaar basisbeurs
- Tellen de jaren die je op het hbo als bachelorstudent ingeschreven stond mee voor de tijd dat je als bachelorstudent hebt. Doe je in één jaar je hbo-bachelor en ga je dan naar de universiteit, dan moet je je bachelor in drie jaar halen om geen hoog collegegeld te hoeven betalen.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een bachelor doet:
- Geld je voor de universitaire bacheloropleiding niet als langstudeerder maar als iemand die een tweede studie volgt en instellingscollegegeld moet betalen. Het tarief hangt af van de universiteit.

Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een pre-master doet:
- Hangt het ervan af hoe de universiteit de pre-master vormgeeft. Momenteel is het nog gebruikelijk dat je je als masterstudent moet inschrijven. De pre-mastertijd telt dan mee voor de tijd die je over je master mag doen.

De nieuwe regeling

Oei, stijgende kosten

Beleidsnotitie studiefinanciering Studeren is investeren (maart 2011)
Kamerstukken zoeken (zoek op dossiernummer 32618)
Splijting binnen het CDA (januari 2011)
Wat er mis mee is (januari 2011):
- De huidige bewindslieden die de Zijlstra-taks willen invoeren waren zelf langstudeerders.
- Hun extra studiejaren hebben het mogelijk hebben gemaakt om talenten te ontplooien (te zien aan hun hoge functies)
- Een studieschuld achtervolgt je jarenlang, die schuld wordt nu nog hoger
- Het maken van een verkeerde studiekeuze heeft grote consequenties.
- Vrijwilligerswerk of een bestuursfunctie leveren mogelijk vertraging op, maar zijn wel belangrijke bijdragen aan de maatschappij.

Vorige topics (voor meer info)
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  † In Memoriam † maandag 4 april 2011 @ 19:36:37 #2
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_95036774
O, we gaan even een categorie toevoegen Glowmouse!
  † In Memoriam † maandag 4 april 2011 @ 19:37:12 #3
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_95036828
De politici die zich schuldig hebben gemaakt aan te lang studeren! :P
  maandag 4 april 2011 @ 19:37:40 #4
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95036847
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
maak maar een lijstje :P graag met de stufi die ze destijds in totaal ontvangen hebben gecorrigeerd voor inflatie, met daartegenover het betaalde collegegeld.
pi_95036908
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
Te beginnen met meneer Zijlstra zelf, die toch ook behoorlijk lang gestudeerd heeft.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_95036948
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:35 schreef GlowMouse het volgende:
Je bent in de war met de Halbe Zijlstra's. Babyboomers staan hier helemaal los van, die konden echt niet zo makkelijk studeren, en de familie moest flink bijdragen in de kosten.
Het gaat helemaal niet om babyboomers of wat dan ook.

Waarom kunnen we wel politieagenten in Kunduz gaan opleiden, maar onze eigen studenten niet?

Als ik er even voor ga zitten kan ik een hele waslijst noemen met dingen die ineens wel kunnen, van het geld dat bij de minst vermogende groep wordt weggehaald die het bovendien het hardst nodig heeft om de economische toekomst zeker te stellen.
  † In Memoriam † maandag 4 april 2011 @ 19:40:16 #7
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_95037027
Bron van onderstaande gegevens: http://www.parlement.com/

Drs. M.J.M. (Maxime) Verhagen:
geschiedenis: contemporaine geschiedenis, Rijksuniversiteit Leiden, van 1975 tot juni 1986.
pi_95037103
- Maxime Verhagen: 11 jaar
- Mark Rutte: 7 jaar
- Halbe Zijlstra: ik denk 9 jaar.

Ik geloof dat alleen Anne-Wil Lucas op tijd afstudeerde... Wel sluw dat Zijlstra niet op zijn cv vermeldt wanneer hij met studeren begon.
http://www.rijksoverheid.nl/regering/het-kabinet/bewindspersonen/halbe-zijlstra/cv
  maandag 4 april 2011 @ 19:42:07 #9
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95037158
quote:
2s.gif Op maandag 4 april 2011 19:39 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Het gaat helemaal niet om babyboomers of wat dan ook.
Haal die generatie er dan ook niet bij; de dure huizen zijn van de babyboomers.
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:41 schreef Ewelina het volgende:
Wel sluw dat Zijlstra niet op zijn cv vermeldt wanneer hij met studeren begon.
http://www.rijksoverheid.nl/regering/het-kabinet/bewindspersonen/halbe-zijlstra/cv
Hij was hbo'er en hoorde dus op zijn 22ste klaar te zijn.
pi_95037208
Weet niet of dit oud is, maar:

quote:
De 3000 euro boete die langstudeerders mogelijk moeten gaan betalen is in strijd met het recht op onderwijs en het rechtszekerheidbeginsel. Dat is de uitkomst van een onderzoek door advocatenkantoor Stibbe.

Op verzoek van studentenorganisaties en vakbond LSVb, ISO en LKvV hebben zij het wetsvoorstel onderzocht. Ze stellen dat de boete de toegankelijkheid van het onderwijs belemmert. Ook staat de maatregel haaks op een internationaal verdrag dat de Nederlandse regering heeft ondertekend. Daarin is afgesproken dat er langzaam wordt toegewerkt naar kosteloos hoger onderwijs voor iedereen.

Een ander 'probleem' is het plan om de langstudeerdersboete volgend studiejaar al in te voeren, ook studenten die al studievertraging hebben opgelopen. Omdat zij voordat ze vertraging opliepen nog niet op de hoogte waren van de boete en er nu niets meer aan kunnen doen, is de wet in strijd met het het zogenaamde rechtszekerheidsbeginsel.

De advocaten adviseerden de studentenorganisaties om hun rapport naar de leden van de Tweede Kamer te sturen. Dat is inmiddels gebeurd en de organisaties hopen dat er nu tegen invoering van het plan gestemd wordt. Mocht dat niet gebeuren dan gaan zij naar de rechter.
http://www.powned.tv/nieu(...)e_in_strijd_met.html

Hoop doet leven.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_95037238
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:42 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

[..]

Hij was hbo'er en hoorde dus op zijn 22ste klaar te zijn.
Hij heeft ook sociologie gestudeerd en afgerond (hij heeft ook een drs.-titel). Ik ga er gemakshalve van uit dat hij in 1987 begon toen hij klaar was met zijn vwo (dat denk ik tenminste, ervan uitgaand dat hij niet is blijven zitten). In 1996 haalde hij zijn bul. Negen jaar dus.
  † In Memoriam † maandag 4 april 2011 @ 19:54:18 #12
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_95038086
Drs. M.J.M. (Maxime) Verhagen
geschiedenis: contemporaine geschiedenis, Rijksuniversiteit Leiden, van 1975 tot juni 1986.
http://www.parlement.com/9291000/biof/02920

Drs. M. (Mark) Rutte
geschiedenis, Rijksuniversiteit Leiden, van augustus 1984 tot 1992 (in 1988-1991 onderbroken vanwege voorzitterschap JOVD)
www.parlement.com/9291000/biof/02396

Prof.Mr.dr. J.P. (Jan Peter) Balkenende
geschiedenis, Vrije Universiteit te Amsterdam, van 1974 tot 1980
Nederlands recht, Vrije Universiteit te Amsterdam, van 1979 tot 1982
http://www.parlement.com/9291000/biof/02207
  † In Memoriam † maandag 4 april 2011 @ 19:54:33 #13
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_95038105
:) Vul aan en zet de bron erbij! :P
pi_95038514
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:42 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Jíj haalde die generatie erbij. Ik had het over een bestuursmaatregel.
  † In Memoriam † maandag 4 april 2011 @ 20:07:31 #15
43556 miss_dynastie
pi_95039049
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:38 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Te beginnen met meneer Zijlstra zelf, die toch ook behoorlijk lang gestudeerd heeft.
Ja, dat vind ik nog het ergste. Dat je als halve crimineel wordt neergezet en een 'boete' verdient volgens mensen die nota bene exact hetzelfde hebben gedaan. En dan krijg je natuurlijk het geklets van 'jaaaaaa, maar als ik die maatregel had gehad dan had ik heus doorgestudeerd, bladiebla' maar ik vind het gewoon zo idioot, dat zo'n vent het uberhaupt zijn strot uit krijgt....
  maandag 4 april 2011 @ 20:14:03 #16
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_95039508
Waarschijnlijk schrijf ik me in 2011 pas voor het eerst officieel in voor mijn master (ik volg hem al sinds dit jaar, maar daar sta ik niet officieel voor ingeschreven). Dan heb ik 5 jaar over mijn bachelor gedaan en begin ik aan mijn master (nominale duur van 2 jaar). Begrijp ik dan goed dat ik dan in principe tot 2014 (nominaal + 1 jaar uitloop) kan studeren zonder dat het mij extra geld gaat kosten? Vind het maar een vreemde constructie.
2000 light years from home
  maandag 4 april 2011 @ 20:45:08 #17
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_95041805
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 20:14 schreef Merkie het volgende:
Waarschijnlijk schrijf ik me in 2011 pas voor het eerst officieel in voor mijn master (ik volg hem al sinds dit jaar, maar daar sta ik niet officieel voor ingeschreven). Dan heb ik 5 jaar over mijn bachelor gedaan en begin ik aan mijn master (nominale duur van 2 jaar). Begrijp ik dan goed dat ik dan in principe tot 2014 (nominaal + 1 jaar uitloop) kan studeren zonder dat het mij extra geld gaat kosten? Vind het maar een vreemde constructie.
Sowieso mag je dan 3 jaar over je master doen zonder langstudeerboete, ja.

Maar jij hoeft je daar in ieder geval niet druk om te maken, aangezien het nooit met terugwerkende kracht kan worden ingevoerd. (Wat iedereen al wist, maar dat is nu dus aangetoond. Dan moet de rechter ze nog wel gelijk geven, maar die kans is heel groot.)
Het is namelijk simpelweg in strijd met een aantal wetten.

'Aanpak langstudeerders onrechtmatig'
Het kabinetsvoornemen om langstudeerders 3000 euro extra collegegeld te laten betalen is onrechtmatig. Dat blijkt uit een advies dat advocatenkantoor Stibbe opstelde in opdracht van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV).

Het wetsvoorstel belemmert de toegankelijkheid van het onderwijs. Ook staat het haaks op een internationaal verdrag waarin de geleidelijke invoering van kosteloos hoger onderwijs is vastgelegd.

Studenten die meer dan vier jaar over hun bachelorfase doen en meer dan twee jaar over hun masterfase moeten per 1 september 3000 euro extra collegegeld betalen. Dit geldt ook voor studenten die nu al vertraging hebben opgelopen. Volgens Stibbe is dit in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel.

Omdat er geen rekening wordt gehouden met de verschillen tussen deeltijd- en voltijdstudies en ook niet met de duur en de zwaarte in opleiding is het kabinetsplan ook in strijd met het gelijkheidsbeginsel. De studentenorganisaties verwachten dat het wetsvoorstel hierom sneuvelt in de Tweede Kamer of in de senaat.
  maandag 4 april 2011 @ 21:05:55 #18
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_95043353
Die mogelijke wet is het enige wat me nog tegenhoudt om me in te schrijven op de uni....Heb een HBO P. Ik heb dus nog maar 2 jaar recht op stufi dan en mag geen dag vertraging oplopen. En ik leen al maximaal bij, meer schuld dan dit kan ik gewoon niet opbouwen.
Ik pieker me suf. Kutwet :X
L'Enfer, c'est les autres.
pi_95043367
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 20:45 schreef Thormodo het volgende:

Maar jij hoeft je daar in ieder geval niet druk om te maken, aangezien het nooit met terugwerkende kracht kan worden ingevoerd. (Wat iedereen al wist, maar dat is nu dus aangetoond. Dan moet de rechter ze nog wel gelijk geven, maar die kans is heel groot.)
Eh, nee. Dat is wishful thinking.

quote:
Welke wetten dan? Ik zie alleen strijd met zoiets vaags en ontoetsbaars als 'de toegankelijkheid van het onderwijs', een niet voor alle burgers bindend internationaal verdrag van 50 jaar oud, en het gelijkheidsbeginsel, waaraan de rechter waarschijnlijk niet zal toetsen. Geen wetten.
  maandag 4 april 2011 @ 21:15:53 #20
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_95044022
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 21:05 schreef Maria2.0 het volgende:
Die mogelijke wet is het enige wat me nog tegenhoudt om me in te schrijven op de uni....Heb een HBO P. Ik heb dus nog maar 2 jaar recht op stufi dan en mag geen dag vertraging oplopen. En ik leen al maximaal bij, meer schuld dan dit kan ik gewoon niet opbouwen.
Je hebt nog de tijd...
2000 light years from home
  maandag 4 april 2011 @ 21:59:35 #21
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_95047176
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 21:06 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Eh, nee. Dat is wishful thinking.

[..]

Welke wetten dan? Ik zie alleen strijd met zoiets vaags en ontoetsbaars als 'de toegankelijkheid van het onderwijs', een niet voor alle burgers bindend internationaal verdrag van 50 jaar oud, en het gelijkheidsbeginsel, waaraan de rechter waarschijnlijk niet zal toetsen. Geen wetten.
Er was een heel verhaal over op de radio. Al deze nieuwsberichten zijn inderdaad nogal vaag en onderbouwen het niet fatsoenlijk nee. Dat legertje advocaten heeft echt niet uit hun neus lopen eten, om vervolgens met een niet onderbouwd advies te komen. Ze waren er zeker van dat de studentenbonden een hele goede kans maken als deze wet ooit naar de rechter gaat.
  maandag 4 april 2011 @ 22:01:06 #22
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95047295
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 20:45 schreef Thormodo het volgende:

[..]

Vertel eens.

En Glowmouse, doel jij op beginselen van behoorlijk bestuur? Als ik nl. naar het harmonisatiewetarrest kijk ziet dat er niet hoopgevend uit voor de studenten. En dan druk ik het nog eufemistisch uit.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 4 april 2011 @ 22:05:18 #23
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_95047607
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 21:05 schreef Maria2.0 het volgende:
Je hebt nog bijna een half jaar, dat scheelt ;)
  maandag 4 april 2011 @ 22:06:54 #24
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95047714
http://www.lsvb.nl/upload/ISOadvieslangstudeerders.PDF

Hier het hele document ipv die ronkende nieuwsberichten. Even doorlezen :)
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_95047808
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 21:59 schreef Thormodo het volgende:

Ze waren er zeker van dat de studentenbonden een hele goede kans maken als deze wet ooit naar de rechter gaat.
Ja nogal logisch, ze schrijven het rapport in opdracht van de LSVB c.s. Die moeten ze munitie in handen geven. Maar eerst het document maar even doorlezen voordat ik met mijn oordeel klaarsta :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')