maak maar een lijstjequote:Op maandag 4 april 2011 19:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
De politici die zich schuldig hebben gemaakt aan te lang studeren!
Te beginnen met meneer Zijlstra zelf, die toch ook behoorlijk lang gestudeerd heeft.quote:Op maandag 4 april 2011 19:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
De politici die zich schuldig hebben gemaakt aan te lang studeren!
Het gaat helemaal niet om babyboomers of wat dan ook.quote:Op maandag 4 april 2011 19:35 schreef GlowMouse het volgende:
Je bent in de war met de Halbe Zijlstra's. Babyboomers staan hier helemaal los van, die konden echt niet zo makkelijk studeren, en de familie moest flink bijdragen in de kosten.
Haal die generatie er dan ook niet bij; de dure huizen zijn van de babyboomers.quote:Op maandag 4 april 2011 19:39 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet om babyboomers of wat dan ook.
Hij was hbo'er en hoorde dus op zijn 22ste klaar te zijn.quote:Op maandag 4 april 2011 19:41 schreef Ewelina het volgende:
Wel sluw dat Zijlstra niet op zijn cv vermeldt wanneer hij met studeren begon.
http://www.rijksoverheid.nl/regering/het-kabinet/bewindspersonen/halbe-zijlstra/cv
http://www.powned.tv/nieu(...)e_in_strijd_met.htmlquote:De 3000 euro boete die langstudeerders mogelijk moeten gaan betalen is in strijd met het recht op onderwijs en het rechtszekerheidbeginsel. Dat is de uitkomst van een onderzoek door advocatenkantoor Stibbe.
Op verzoek van studentenorganisaties en vakbond LSVb, ISO en LKvV hebben zij het wetsvoorstel onderzocht. Ze stellen dat de boete de toegankelijkheid van het onderwijs belemmert. Ook staat de maatregel haaks op een internationaal verdrag dat de Nederlandse regering heeft ondertekend. Daarin is afgesproken dat er langzaam wordt toegewerkt naar kosteloos hoger onderwijs voor iedereen.
Een ander 'probleem' is het plan om de langstudeerdersboete volgend studiejaar al in te voeren, ook studenten die al studievertraging hebben opgelopen. Omdat zij voordat ze vertraging opliepen nog niet op de hoogte waren van de boete en er nu niets meer aan kunnen doen, is de wet in strijd met het het zogenaamde rechtszekerheidsbeginsel.
De advocaten adviseerden de studentenorganisaties om hun rapport naar de leden van de Tweede Kamer te sturen. Dat is inmiddels gebeurd en de organisaties hopen dat er nu tegen invoering van het plan gestemd wordt. Mocht dat niet gebeuren dan gaan zij naar de rechter.
Hij heeft ook sociologie gestudeerd en afgerond (hij heeft ook een drs.-titel). Ik ga er gemakshalve van uit dat hij in 1987 begon toen hij klaar was met zijn vwo (dat denk ik tenminste, ervan uitgaand dat hij niet is blijven zitten). In 1996 haalde hij zijn bul. Negen jaar dus.quote:Op maandag 4 april 2011 19:42 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Haal die generatie er dan ook niet bij; de dure huizen zijn van de babyboomers.
[..]
Hij was hbo'er en hoorde dus op zijn 22ste klaar te zijn.
Jíj haalde die generatie erbij. Ik had het over een bestuursmaatregel.quote:Op maandag 4 april 2011 19:42 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Haal die generatie er dan ook niet bij; de dure huizen zijn van de babyboomers.
Ja, dat vind ik nog het ergste. Dat je als halve crimineel wordt neergezet en een 'boete' verdient volgens mensen die nota bene exact hetzelfde hebben gedaan. En dan krijg je natuurlijk het geklets van 'jaaaaaa, maar als ik die maatregel had gehad dan had ik heus doorgestudeerd, bladiebla' maar ik vind het gewoon zo idioot, dat zo'n vent het uberhaupt zijn strot uit krijgt....quote:Op maandag 4 april 2011 19:38 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Te beginnen met meneer Zijlstra zelf, die toch ook behoorlijk lang gestudeerd heeft.
Sowieso mag je dan 3 jaar over je master doen zonder langstudeerboete, ja.quote:Op maandag 4 april 2011 20:14 schreef Merkie het volgende:
Waarschijnlijk schrijf ik me in 2011 pas voor het eerst officieel in voor mijn master (ik volg hem al sinds dit jaar, maar daar sta ik niet officieel voor ingeschreven). Dan heb ik 5 jaar over mijn bachelor gedaan en begin ik aan mijn master (nominale duur van 2 jaar). Begrijp ik dan goed dat ik dan in principe tot 2014 (nominaal + 1 jaar uitloop) kan studeren zonder dat het mij extra geld gaat kosten? Vind het maar een vreemde constructie.
Eh, nee. Dat is wishful thinking.quote:Op maandag 4 april 2011 20:45 schreef Thormodo het volgende:
Maar jij hoeft je daar in ieder geval niet druk om te maken, aangezien het nooit met terugwerkende kracht kan worden ingevoerd. (Wat iedereen al wist, maar dat is nu dus aangetoond. Dan moet de rechter ze nog wel gelijk geven, maar die kans is heel groot.)
Welke wetten dan? Ik zie alleen strijd met zoiets vaags en ontoetsbaars als 'de toegankelijkheid van het onderwijs', een niet voor alle burgers bindend internationaal verdrag van 50 jaar oud, en het gelijkheidsbeginsel, waaraan de rechter waarschijnlijk niet zal toetsen. Geen wetten.quote:Het is namelijk simpelweg in strijd met een aantal wetten.
Je hebt nog de tijd...quote:Op maandag 4 april 2011 21:05 schreef Maria2.0 het volgende:
Die mogelijke wet is het enige wat me nog tegenhoudt om me in te schrijven op de uni....Heb een HBO P. Ik heb dus nog maar 2 jaar recht op stufi dan en mag geen dag vertraging oplopen. En ik leen al maximaal bij, meer schuld dan dit kan ik gewoon niet opbouwen.
Ik pieker me suf. Kutwet
Er was een heel verhaal over op de radio. Al deze nieuwsberichten zijn inderdaad nogal vaag en onderbouwen het niet fatsoenlijk nee. Dat legertje advocaten heeft echt niet uit hun neus lopen eten, om vervolgens met een niet onderbouwd advies te komen. Ze waren er zeker van dat de studentenbonden een hele goede kans maken als deze wet ooit naar de rechter gaat.quote:Op maandag 4 april 2011 21:06 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Eh, nee. Dat is wishful thinking.
[..]
Welke wetten dan? Ik zie alleen strijd met zoiets vaags en ontoetsbaars als 'de toegankelijkheid van het onderwijs', een niet voor alle burgers bindend internationaal verdrag van 50 jaar oud, en het gelijkheidsbeginsel, waaraan de rechter waarschijnlijk niet zal toetsen. Geen wetten.
Vertel eens.quote:Op maandag 4 april 2011 20:45 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Maar jij hoeft je daar in ieder geval niet druk om te maken, aangezien het nooit met terugwerkende kracht kan worden ingevoerd. (Wat iedereen al wist, maar dat is nu dus aangetoond. Dan moet de rechter ze nog wel gelijk geven, maar die kans is heel groot.)
Het is namelijk simpelweg in strijd met een aantal wetten.
Je hebt nog bijna een half jaar, dat scheeltquote:Op maandag 4 april 2011 21:05 schreef Maria2.0 het volgende:
Die mogelijke wet is het enige wat me nog tegenhoudt om me in te schrijven op de uni....Heb een HBO P. Ik heb dus nog maar 2 jaar recht op stufi dan en mag geen dag vertraging oplopen. En ik leen al maximaal bij, meer schuld dan dit kan ik gewoon niet opbouwen.
Ik pieker me suf. Kutwet
Ja nogal logisch, ze schrijven het rapport in opdracht van de LSVB c.s. Die moeten ze munitie in handen geven. Maar eerst het document maar even doorlezen voordat ik met mijn oordeel klaarstaquote:Op maandag 4 april 2011 21:59 schreef Thormodo het volgende:
Ze waren er zeker van dat de studentenbonden een hele goede kans maken als deze wet ooit naar de rechter gaat.
En beginselen van behoorlijke wetgeving. En dat het er niet hoopvol uitziet ben ik met je eens.quote:Op maandag 4 april 2011 22:01 schreef eriksd het volgende:
[..]
Vertel eens.
En Glowmouse, doel jij op beginselen van behoorlijk bestuur? Als ik nl. naar het harmonisatiewetarrest kijk ziet dat er niet hoopgevend uit voor de studenten. En dan druk ik het nog eufemistisch uit.
Dat als klinkt toch niet lekker. Toch neig ik ernaar dat het goed is. Wat zo'n rapport allemaal wel niet teweeg kan brengenquote:Met het wetsvoorstel zullen studenten, althans langstudeerders, veel meer voor dezelfde studie als voorheen moeten gaan betalen.
Oke, dan was mijn eerdere opmerking te absoluut geformuleerdquote:Op maandag 4 april 2011 22:12 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
En beginselen van behoorlijke wetgeving. En dat het er niet hoopvol uitziet ben ik met je eens.
Even tussen neus en lippen.quote:In het vervolg van dit advies wordt bekeken of deze
knelpunten al dan niet ertoe leiden dat het wetsvoorstel op deze punten als onrechtmatig
moet worden gekwalificeerd in het licht van het (inter)nationale en (on)geschreven recht.
Dit overigens los van de vraag of de rechter, mocht dat nog nodig zijn, aan deze rechtsnormen kan toetsen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |