Herkenbaar, succesquote:Op woensdag 23 maart 2011 17:44 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Programmeren. Ik snap alles wel maar het is een schriftelijk tentamen, kans dat ik te slordig of niet snel genoeg ben.
En altijd heb je zulke reactie's ertussenquote:Op woensdag 23 maart 2011 17:01 schreef dotCommunism het volgende:
En de ellende gaat maar door:
[..]
Vanavond bij Eenvandaag.
Begint bijna trouwens.quote:Ach ja... het wordt misschien wel moeilijker, maar we weten alleemaal hoe wij NL in elkaar zitten, namelijk we willen het gratis! Natuurlijk ik ook, maar uiteindelijk zal het meevallen en alles gaat gewoon door, ook met 9000 extra!
Lijkt mij ook een veel beter idee inderdaad.quote:Op woensdag 23 maart 2011 18:15 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Zou het niet een idee zijn voor universiteiten losse vakken voor instellingsgeld te gaan verkopen? Wat 9000 euro lappen omdat ik nog een pre-master vakje mis, dat zie ik heul niet zitten!
Lekker met zijn allen in belgie gaan wonen en werken nadat we afgestudeerd zijn. Gaat een flink probleem worden hier in NL.quote:Op woensdag 23 maart 2011 20:41 schreef Mishu het volgende:
Waarom laten ze zo laat van elkaar de ene bom na de andere vallen? Waarom wordt hier geen heisa over gemaakt.
Ik heb steeds meer zoiets van: fuck de overheid. Van mij hoef je ook niks meer te krijgen. Ik zal de rest van mijn leven de overheid zoveel mogelijk blijven naaien.
Ik snap niet in welk realistisch scénario een enkel vakje zou volstaan om te schakelen van HBO naar WO-master aangezien je elk vak op een veel lager niveau krijgt. Bovendien zijn er hele slechte HBO-scholen waar je praktisch geen les krijgt (CGO).quote:Lijkt mij ook een veel beter idee inderdaad.
Iemand moet mij eens uitleggen waarom je maar ¤1000 boete hoeft te betalen wanneer je in een paar uurt tijd 20 pinten drink, achter het stuur van je auto stapt, willens en wetens het risico neemt dat je iemand doodt of iemand in een rolstoel helpt en hierop wordt betrapt terwijl je voor het voltooien van een bachelor in 4,5 jaar tijd het drievoudige moet betalen.quote:Ik vind het belachelijk die regeling. Ten eerste zeggen ze dat ze 1 van de beste kenniseconomiën willen worden, doen ze dit. Bovendien motiveert het de studenten niet verder te studeren omdat ik sommige gevallen grote kans is op uitloop van je bachelor of master. Ik snap wel dat studenten dan gemotiveerd worden om alles binnen 4 jaar af te ronden maar niet iedereen is daar toe in staat. Stelletje hypocrieten zijn het.
Ik pleit voor Duitsland.quote:Lekker met zijn allen in belgie gaan wonen en werken nadat we afgestudeerd zijn. Gaat een flink probleem worden hier in NL.
Ik snap je punt, maar is het niveauverschil dan echt zó groot dat één jaar niet zou voldoen?quote:Op donderdag 24 maart 2011 00:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik snap niet in welk realistisch scénario een enkel vakje zou volstaan om te schakelen van HBO naar WO-master aangezien je elk vak op een veel lager niveau krijgt. Bovendien zijn er hele slechte HBO-scholen waar je praktisch geen les krijgt (CGO).
Een schakelprogramma van 1 jaar is te kort om alle theoretische achterstand voor de HBO'er in te halen, een schakelprogramma van een half jaar is ridicuul, ik vrees dat universiteiten dit enkel organiseren aangezien dat extra geld oplevert.
Een goed schakelprogramma duurt minstens 1,5 jaar. De universiteiten kunnen dit echt wel invoeren voor maximaal ¤1700 per jaar. Het is het theoretisch niveauverschil wat overbrugd moet worden (+ selectie ofdat ze dat niveau aankunnen!), practica zijn dus niet of nauwelijks nodig, als het moet kan worden volstaan met enkel werkzittingen die door promovendi worden verzorgd.
Iedereen VWO, hm nee. Na een ellendige periode in je leven bonjouren ze je er zo uit en hoef je ook niet meer terug te komen. Je HBO-p biedt dan inderdaad uitkomst, en dat lijkt nog redelijk buiten schot te blijven, maar ik vraag mij af hoelang het duurt voordat ze ook daar weer iets op gaan verzinnen. De nieuwe voorstellen blijven maar komen.quote:Wat mij betreft mag het schakelen van HBO naar WO-master zelfs helemaal verdwijnen (ik ben daar hoe langer hoe meer een voorsatnder van), iedereen heeft de vrije keuze om eerst een VWO-diploma te behalen of via 1-HBO te schakelen. Het zou wellicht weinig stijlvol zijn om dat onverwachts voor het volgende jaar al in te voeren maar wanneer nu wordt medegedeeld dat dit over vier jaar niet meer wordt toegestaan dan weet iedereen op tijd waar hij aan toe is.
Ik snap het niet.
Het hangt ervan af in welke mate de mastervakken een beroep doen op eerder opgedane kennis en inzicht.quote:Als je als HBO'er met slechte HBO vakken je master haalt, dezelfde master die WO bachelors doen, wat maakt het dan uit dat er aan het begin een kleine kennisachterstand is?
Om tot het VWO toegelaten te worden moet je eerst een HAVO-diploma behalen. Vervolgens moeten die leerlingen 5-VWO overleven. Als blijkt dat de meeste havisten dit lukt dan is dat een teken aan de wand dat het niveau van het VWO te laag ligt, in dat geval mogen de VWO'ers de havisten dankbaar zijn dat zij dit hebben aangetoond. Indien de meeste havisten hier niet in slagen dan zullen na een paar jaar veel minder havisten het proberen.quote:Iedereen VWO, hm nee. Na een ellendige periode in je leven bonjouren ze je er zo uit en hoef je ook niet meer terug te komen. Je HBO-p biedt dan inderdaad uitkomst, en dat lijkt nog redelijk buiten schot te blijven, maar ik vraag mij af hoelang het duurt voordat ze ook daar weer iets op gaan verzinnen. De nieuwe voorstellen blijven maar komen.
Ik had die vraag al een beetje verwacht. Wanneer ze in 1-WO worden toegelaten dan krijgen ze in ieder geval goed onderwijs, wanneer ze van eender welke HBO-school afkomstig zijn en instromen in een WO-master dan is het kwaad al geschied. Bovendien mogen de universiteiten voor het eerste studiejaar het BSA gebruiken.quote:Maar gezien je aversie jegens het niveau op het HBO verrast het mij wel dat je HBO-p doorstroom wel, hoe zal ik het zeggen, 'oké' vindt? Dat is dan omdat ze gewoon bij 1 beginnen op het WO?
Dat had ik inderdaad ook gehoord, toch best opvallend als je het mij vraagt.quote:Op donderdag 24 maart 2011 00:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In Vlaanderen mag iedereen starten met een universitaire studie, zelfs iemand diet het BSO heeft gevolgd (een zesjarige VBO-opleiding). Toch behaalt ook daar ´maar` 15% van de jongeren een universitair diploma (denk nu niet dat alle studies zo gemakkelijk zijn, er zijn daar een aantal studies die veel van de zwakkere studenten aantrekken en hierop zijn aangepast).
Je had ook gewoon ja kunnen zeggen + "Bovendien mogen de universiteiten voor het eerste studiejaar het BSA gebruiken."quote:Ik had die vraag al een beetje verwacht. Wanneer ze in 1-WO worden toegelaten dan krijgen ze in ieder geval goed onderwijs, wanneer ze van eender welke HBO-school afkomstig zijn en instromen in een WO-master dan is het kwaad al geschied. Bovendien mogen de universiteiten voor het eerste studiejaar het BSA gebruiken.
Naja, hoop doet leven!quote:Op donderdag 24 maart 2011 23:18 schreef Mishu het volgende:
Dat is pas over 3 jaar weer interessant.
Heb je bijv. al eens gedacht aan de reguliere masterstudenten die met deze jongens moeten samenwerken (je weet wel, van die moderne groepsopdrachtjes) en die al de heavy lifting mogen doen omdat de basis bij die schakelaars ontbreekt?quote:Tja als je alle mastervakken haalt, dan haal je ze.
Er zijn er, er zijn er niet heel veel en er zijn er ook niet veel.quote:Er zijn trouwens ook heel veel VWO'ers die HBO gaan doen en zich toch nog een beetje wetenschappelijk willen verdiepen.
Nu universiteiten meer naar niveau beloond gaan worden zal de HBO-p route gelukkig extra kritisch bekeken worden. Een van de slechtste aspecten van het hoger onderwijs momenteel.quote:Op woensdag 23 maart 2011 18:55 schreef msnk het volgende:
Nou duidelijk verhaal dus over HBO->Master bij EenVandaag. Zou het tactiek zijn van de universiteiten om de bezuinigingen in het onderwijs enigszins omlaag te brengen of zo? Zal wel niet.
En aangezien het hier om het mastertraject gaat volgens die meneer van de VSNU zullen HBO-p studenten gelukkig buiten schot blijven denk ik. Alle beetjes zullen we maar zeggen.
Moet dit in een ander topic anders?
[..]
Lijkt mij ook een veel beter idee inderdaad.
eenschquote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:41 schreef eriksd het volgende:
[..]
Nu universiteiten meer naar niveau beloond gaan worden zal de HBO-p route gelukkig extra kritisch bekeken worden. Een van de slechtste aspecten van het hoger onderwijs momenteel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |