abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91921253
quote:
http://www.dub.uu.nl/hoe-zit-het-nu-met-die-langstudeerders

Hoe zit het nu met die langstudeerders?

Nog even geduld. De staatssecretaris van hoger onderwijs wil luie studenten en lakse onderwijsinstellingen stevig aanpakken, maar hoe hij dat wil doen? Enkele vragen en antwoorden.

The devil is in the details en pas na de kerstvakantie komt het wetsvoorstel. Maar de grote lijn is duidelijk: wie te lang over zijn opleiding doet, gaat met ingang van volgend studiejaar drieduizend euro extra collegegeld betalen: bijna 4700 euro in totaal. Bovendien krijgen hun hogescholen en universiteiten per trage student een strafkorting van nog eens drieduizend euro.

1) Hoeveel vertraging mag ik oplopen?
Studenten mogen in totaal één jaar vertraging oplopen tijdens hun bachelor- en masteropleiding. Aanvankelijk was er nog enige verwarring of ze misschien zowel in hun bacheloropleiding als in hun masteropleiding een jaar zouden mogen uitlopen. Maar dat feest gaat niet door.

2) Wat kost straks mijn masteropleiding, als ik te lang over mijn bachelor doe?
Wie in zijn bachelorfase meer dan een jaar vertraging oploopt, moet jaarlijks drieduizend euro extra collegegeld gaan betalen. Maar afgestudeerde bachelors beginnen met een schone lei aan hun masteropleiding tot ze in de knoop raken met hun scriptie en opnieuw uitlopen. Dan krijgen ze geen respijt meer en betalen ze meteen de hoofdprijs.

3) En mijn OV-studentenkaart?
Trage studenten verliezen hun OV-jaarkaart. Maar dat deel van de regeling gaat pas op 1 januari 2012 in.

4) Gaat de regeling ook voor mij gelden?
Jazeker. Ook de huidige studenten moeten het hoge tarief gaan betalen, als ze meer dan een jaar vertraging oplopen. En als ze nu al in de blessuretijd zitten, moeten ze zorgen dat ze vóór september 2011 zijn afgestudeerd. Er zal vast iemand zijn die de regeling voor zittende studenten bij de rechter gaat aanvechten, maar staatssecretaris Halbe Zijlstra denkt dat de regering in haar recht staat.

5) Of ben ik misschien een uitzondering?
Dit is politiek een moeilijke kwestie, want elke uitzondering kost geld. Er zijn natuurlijk altijd hardheidsclausules voor studenten die worden getroffen door rampspoed. Ook gehandicapte studenten zullen wel op enige coulance kunnen rekenen, als ze door hun functiebeperking werkelijk langer over hun opleiding doen. Ze krijgen om die reden nu immers ook langer studiefinanciering.

6) Maar hoe zit het met bestuurders van studentenverenigingen?
En met studenten die in de universiteitsraad zitten? In de oorspronkelijke CDA-plannen kunnen die op weinig mededogen rekenen. De huidige minister Marja van Bijsterveldt zei in de aanloop naar de verkiezingen dat één jaar uitloop voldoende is voor bestuurlijke activiteiten. En trouwens ook voor buitenlandervaring en stages.

7) Zijn er uitzonderingen?
Meer ruimte lijkt er misschien te zijn voor studenten van bèta- en techniekopleidingen. Al jaren wordt er geroepen dat Nederland meer bètas nodig heeft. Er is zelfs een platform voor opgericht. De VVD heeft laten doorschemeren dat de langstudeerdersregeling er niet toe mag leiden dat studiekiezers de zware bèta- en techniekopleidingen mijden.

8) En als ik nu overstap van de ene naar de andere instelling?
Voor studenten maakt dit geen verschil, maar voor universiteiten en hogescholen wel. Dit is juridisch een lastige probleem voor het ministerie. Stel dat iemand een jaar vertraging oploopt in zijn bacheloropleiding aan de Universiteit Utrecht en daarna een masteropleiding aan de Vrije Universiteit gaat volgen. Krijgt de VU dan de strafkorting voor deze treuzelaar om de oren, zodra hij ook maar een weekje uitloopt in zijn masteropleiding? Dat kan natuurlijk niet, want deze universiteit had helemaal geen schuld aan diens lage tempo in de bacheloropleiding.

9) Waar blijft mijn geld?
Tot 2015 wil het ministerie met deze maatregel tegen de langstudeerders 370 miljoen euro bezuinigen. Volgens Halbe Zijlstra wordt dat geld weer in het hoger onderwijs geïnvesteerd. Daarom vindt hij het onzin dat de universiteiten spreken van de grootste bezuiniging sinds de jaren tachtig.

10) Mogen universiteiten en hogescholen hun strafkorting op mij verhalen?
De HBO-raad heeft voorgesteld om de strafkorting aan studenten door te berekenen. Maar daarvoor hebben ze toestemming van de overheid nodig. In het parlement kregen de hogescholen de handen niet op elkaar, dus dat voorstel zal het waarschijnlijk niet halen.

11) Wanneer weten we meer?
Eind januari wil Zijlstra zijn voorstel naar de Tweede Kamer sturen.

Hoger Onderwijs Persbureau
quote:
Onderwijsbezuinigingen en langstudeerboetes

Het kabinet Rutte-Verhagen wil bezuinigen op het Hoger Onderwijs.
Onderdeel van de harde bezuinigingen is een ‘boete’ (¤3000) voor studenten die langer dan één jaar uitlopen op hun bachelor- of masteropleiding. In dat geval moet de universiteit of hogeschool in kwestie ook nog eens ¤3000 betalen aan het Rijk. Met de “Halbeheffing" bezuinigt de overheid ¤370 miljoen.

Het voornemen van het kabinet is om deze plannen in te voeren per collegejaar 2011-2012. Het kabinet wil dat de nieuwe regelingen ook voor de al studerende studenten gaan gelden. Heb jij nu een jaar extra besteed aan je huidige bachelor/masterstudie? Dan betaal je vanaf 1 september ¤3000 collegegeld extra als het aan de regering ligt.

Waarom bezuinigen zo niet gaat

Stel dat iedere student binnen de gestelde cursusduur (plus maximaal één jaar) de studie afrondt. Dan krijgt het Rijk geen boetegelden binnen, maar moet wel nog steeds de gestelde ¤370 miljoen binnen het hoger onderwijs worden bezuinigd. Deskundigen zijn het erover eens dat een betere onderwijskwaliteit hand in hand gaat met investeringen in onderwijs. Nederland raakt verder verwijderd van de geambieerde plek in de wereldtop-5 kenniseconomieën (regeerakkoord, p. 31) wanneer ¤370 miljoen word bezuinigd.
quote:
Wat er mis is met de kabinetsplannen voor het hoger onderwijs, op een rij:

1) Langstudeerders hoeven inderdaad niet door de staat ondersteund te worden, maar dat was al niet zo. De studiefinanciering geldt alleen voor nominale studieduur en bij veel studies dekt het collegegeld van 1700 euro al de kosten van het onderwijs: dwz. 1700 euro dekt de hoor- en werkcolleges (bij ons, natuurkunde, letterlijk 1 docent die voor 20-50 studenten een bord vol schrijft), stages en practica kunnen duurder zijn, maar die moet een nominaalstudent ook doen en ik heb nog nooit gehoord dat iemand een stage of practicum opnieuw moest doen: studievertraging komt zover ik weet altijd door niet-gehaalde tentamens. Langstudeerders betalen nu al collegegeld over hun extra jaren zonder dat ze studiefinanciering krijgen. Dus zij betalen hun extra studietijd nu al zelf. Een boete is gewoon het heffen van belasting, niet het terugvorderen van kosten! Als door de boete studenten sneller gaan studeren kunnen we aankijken tegen een andere vorm van bezuiniging, dan wordt het geld ergens anders opgehaald, eigenlijk een beetje zoals bij politieboetes: als er minder overtredingen worden begaan verhoogt men gewoon de boete per overtreding, bij roken wordt de belasting per pakje ook gewoon verhoogd als er minder mensen roken, want het gaat eigenlijk om de inkomsten voor de staat, niet om het ontmoedigen van gedrag, deze inkomsten worden veilig gesteld zodat politici Henk en Ingrid niet voor het hoofd hoeven te stoten met een verhoging van bv. de inkomensbelasting.

2) Het kabinet doet alsof studeren 8000 euro per jaar kost, maar je komt alleen aan zulke bedragen als je de kosten van stages en practica ook meerekent (die je maar een keer doet, hoe lang je ook studeert) en dan nog wat sjoemelt door bv. alleen naar de duurste studies te kijken en de docentensalarissen te delen door het aantal studenten (docenten besteden in werkelijkheid maar een paar uur per week aan doceren, de rest van de tijd zijn zij gewoon onderzoekers).

3) Dan is het nog zeer de vraag of de kosten van hoor- en werkcolleges wel lineair toenemen met het aantal studenten, maw. maken 5 langstudeerders, die bij een college aanschuiven bij 40 nominaalstudeerders, het college eigenlijk wel 1/8 duurder? Ook nu al krijgen universiteiten slechts geld per student voor de nominale studieduur: de kosten van langstuderen zijn dus sowieso niet voor de belastingbetaler.

4) Alle maatregelen die nu genomen worden gelden voor alle studies: dat het bij een studie van 4 jaar een stuk makkelijker is om die studie in 4+1 of 4+2 jaar te halen dan bij een 5 of 6-jarige studie (die vaak ook nog eens moeilijkere studies zijn) wordt compleet vergeten.

5) Zittende studenten worden met terugwerkende kracht genaaid. Wie 3 jaar geleden begon deed dat misschien in de veronderstelling dat hij/zij alleen maar kon studeren omdat er studiefinanciering in de master bestaat, pech gehad dan... Ook gaat er niet echt een waarschuwende werking uit van een boete voor mensen die die boete nu al te pakken hebben, want ze kunnen niet terug in de tijd om zichzelf te waarschuwen dat ze harder moeten studeren. Stoppen voor je bachelor af is is geen optie, want dan zit je met een grote schuld bij DUO, geen master doen is bij sommige opleidingen (bv. geneeskunde of natuurkunde) ook geen optie omdat je dan geen werk kunt vinden, dus je zit dan in de val en wordt uitgeknepen.

6) Dat er straks geen studiefinanciering meet bestaat voor masters zien we niet terug in een belastingverlaging. Dit is dus gewoon een belastingverhoging voor mensen die studeren, degenen die niet studeren betalen trouwens nog steeds evenveel belasting, hoe rijmt dat met de uitspraken dat de arbeider de studie van de advocaat betaalt en dat dat maar eens afgelopen moest zijn?

7) Waarom krijgen universiteiten en hogescholen ook een boete voor langstudeerders en krijgen zij nog steeds betaald per afgestudeerde student? Dat moedigt juist genadezesjes aan wat juist voor een verslechtering van het onderwijs zorgt.

8) Tenzij er enorm veel (en duur, met veel ambtenaren) toezicht komt zullen de hogere kosten voor studeren gewoon doorgerekend worden aan de samenleving. Dit is te zien in de VS waar studenten alles zelf betalen of lenen, waardoor zij meer geld voor hun diensten vragen. Zo is een doktersbezoek onbetaalbaar in de VS. Als gevolg hiervan komt de rekening juist meer bij de armen te liggen (belasting die je betaalde voor de studiefinanciering is inkomensafhankelijk, ligt dus vooral bij afgestudeerden, de hogere kosten bij de dokter die alles zelf moest lenen zijn voor iedere patient, arm of rijk).

9) De bezuinigingen worden gecompenseerd met extra investeringen, zo werd ons beloofd. Helaas, gaan de bezuinigingen nu in, de investeringen pas rond 2015, voor een volgend kabinet dus. Bij dit soort plannen is het vaak zo dat men hoopt dat de beloften vergeten worden en de uitvoering ervan dus kan verwateren. Reken maar dat het volgende kabinet zal zeggen dat het niet kan worden gehouden aan beloften van een vorig kabinet. De bezuinigingen zijn dus al binnen, maar de investeringen, die zullen we waarschijnlijk in sterk verkleinde versie terugzien, misschien zelfs wel helemaal niet.
Interessant om te lezen:
http://femkekok.blogspot.(...)-potverteerders.html

Vorige topic:
Nieuwe wet omtrent langstudeerders
Nieuwe wet omtrent langstudeerders #2

Game on.

[ Bericht 9% gewijzigd door motorbloempje op 27-01-2011 08:11:31 ]
Ja doei.
pi_91921496
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:11 schreef motorbloempje het volgende:
Hier mag je iig geen bestuursjaar doen als je niet staat ingeschreven als student voor zover ik weet. Je komt iig zéker niet in aanmerking voor bestuursmaanden zonder, welke overigens ook niet door de belastingbetaler betaald worden...
Ik vind dat zo overdreven dat wanneer men kiest voor een bestuursjaar dat men dat niet kan combineren met school. Iedereen hier in de UK doet het gewoon dubbel. Ik zelf ook overigens.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_91921629
ik heb ook gewoon mijn propedeuse gehaald, maar dat was bij een middelgrote vereniging.
Er zijn echter verenigingen waarbij ik wél inzie waarom ze het niet redden, maar dat zijn verenigingen als Aegee en zulks.. de kleine en middelgrote studieverenigingen waarbij het vooral om wat gezelligheids dingen afgewisseld met studeer-dingen gaat is het zéker wel te doen om in ieder geval 75% van je punten binnen te halen.
Ja doei.
pi_91921787
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:16 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik vind dat zo overdreven dat wanneer men kiest voor een bestuursjaar dat men dat niet kan combineren met school. Iedereen hier in de UK doet het gewoon dubbel. Ik zelf ook overigens.
Ligt er natuurlijk erg aan hoe actief de vereniging is waar je je bestuursjaar doet.
pi_91922061
Ik heb vorig jaar m'n HBO P gehaald en doe nu universiteit. In mijn ogen heb ik nergens vertraging opgelopen, maar ziet DUO dat ook zo?
pi_91922203
nee, die zegt dat je dus nu nominaal je WO-bachelor af moet maken omdat je anders langstudeerder wordt.
Ja doei.
pi_91922320
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:21 schreef ratatat het volgende:

[..]

Ligt er natuurlijk erg aan hoe actief de vereniging is waar je je bestuursjaar doet.
Klopt, maar dat is ook enigszins relatief te noemen. Je maakt het zo druk als je zelf wil natuurlijk. Ik weet iig. van een aantal top universiteiten in Amerika en Engeland dat de studenten die daar een studie verenigingen/studenten vereniging runnen het daar gewoon 'naast' hun opleiding doen. Je ziet alleen bij de griekse fraternities in Amerika nog wel eens dat ze dat los van een studie jaar doen. Maar het zal eerder uitzondering op de regel zijn.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_91922789
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:29 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Klopt, maar dat is ook enigszins relatief te noemen. Je maakt het zo druk als je zelf wil natuurlijk. Ik weet iig. van een aantal top universiteiten in Amerika en Engeland dat de studenten die daar een studie verenigingen/studenten vereniging runnen het daar gewoon 'naast' hun opleiding doen. Je ziet alleen bij de griekse fraternities in Amerika nog wel eens dat ze dat los van een studie jaar doen. Maar het zal eerder uitzondering op de regel zijn.
Bij de grote verenigingen zijn besturen echt heel veel bezig, meer dan een normale werkweek. En natuurlijk zitten daar ook borrels bij, daar kan je als bestuur niet wegblijven. Maar wat maakt dit uit? Ze volgen geen onderwijs, maar moeten wel betalen. Zou niet iedereen moeten kunnen doen wat hij zelf wil, zolang het de maatschappij geen geld kost?
pi_91922797
Ik heb een vraag. Ik heb 2,5 jaar hbo gedaan. Niet afgemaakt. Doe nu Uni en ga een half jaar uitlopen in bachelorfase. Betaal ik straks ook 3000 voor elk jaar dat ik hbo heb gedaan, of betaal ik alleen voor de uitloop van de studie die ik nú volg? Thanks..
pi_91923010
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:37 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Zou niet iedereen moeten kunnen doen wat hij zelf wil, zolang het de maatschappij geen geld kost?
Ja, maar vertel dat de overheid maar eens ;(
  woensdag 26 januari 2011 @ 23:47:28 #11
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_91923230
Dus als iemand inderdaad zijn HBO met succes (en binnen de 4 jaar tijd) heeft afgerond, en eventueel door wil naar de uni, zal hij de uni (en de uni de overheid) dus jaarlijks 3000 extra moeten betalen?
pi_91923586
quote:
Op woensdag 26 januari 2011 23:37 schreef Blaxje het volgende:
Ik heb een vraag. Ik heb 2,5 jaar hbo gedaan. Niet afgemaakt. Doe nu Uni en ga een half jaar uitlopen in bachelorfase. Betaal ik straks ook 3000 voor elk jaar dat ik hbo heb gedaan, of betaal ik alleen voor de uitloop van de studie die ik nú volg? Thanks..
ja :) komend collegejaar betaal je dus 4700euro
Ja doei.
  woensdag 26 januari 2011 @ 23:58:40 #13
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_91923748
Ik hoop dat die babyboomers wel doorhebben dat als 'wij' aan de macht zijn, we hard gaan bezuinigen op ouderen. Boontje komt om zijn loontje. :)
pi_91923773
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:29 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Bij onze studie vereniging MOET je verplicht een jaar stoppen met je studie, al wil je in het bestuur zitten.
Ja, k vind dat ook een beetje triest.
pi_91923891
quote:
Op woensdag 26 januari 2011 23:55 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

ja :) komend collegejaar betaal je dus 4700euro
Wat, ja? :P Ik betaal dus ook voor de hbo jaren? In dat geval vind ik de OP onduidelijk. Daar lijkt het niet te gaan over studietijs/traject maar over één specifieke studie..
pi_91923894
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:59 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Bij onze studie vereniging MOET je verplicht een jaar stoppen met je studie, al wil je in het bestuur zitten.
Ja, k vind dat ook een beetje triest.
Verplicht een jaar stoppen. :') Dat is wel erg triest.
  Moderator donderdag 27 januari 2011 @ 00:02:06 #17
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_91923912
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:58 schreef RickoKun het volgende:
Ik hoop dat die babyboomers wel doorhebben dat als 'wij' aan de macht zijn, we hard gaan bezuinigen op ouderen. Boontje komt om zijn loontje. :)
+ wat ik zeg: wordt die uni een BACHELOR (danwel een schakeltraject bachelor way) dan + instellingen geld (a soms 10k p/j) Is het een vrije master dan is het doorgaans (!!!) alleen het standaard collegegeld.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_91923987
quote:
Inderdaad, pensioen gewoon halveren en medische zorg voor boven de 80 onbetaalbaar maken. Dat zal ze leren! :7

Naja, dat zal toch niet gebeuren. We (de jongeren) hebben het iig. niet zo gemakkelijk als de babyboomers ;(
  Moderator donderdag 27 januari 2011 @ 00:03:30 #19
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_91923989
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 00:01 schreef Blaxje het volgende:

[..]

Wat, ja? :P Ik betaal dus ook voor de hbo jaren? In dat geval vind ik de OP onduidelijk. Daar lijkt het niet te gaan over studietijs/traject maar over één specifieke studie..
Een jaar uitloop mag, daarna komt de rekening eenmalig 3000 euro + 1700 collegegeld voor ieder jaar dat je na (symbolisch dan) het 5e jaar dat je studeert moet gaan betalen.
  donderdag 27 januari 2011 @ 00:33:10 #20
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_91925258
hoe zit dat met terugwerkende kracht... Dat hoorde ik vaag vallen...
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  donderdag 27 januari 2011 @ 00:49:09 #21
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91925861
Ik hoop dat ik al mijn pre master vakken voor september heb, anders kost het me alsnog 3000 euro..
Of ik moet ze heel lief aankijken en vragen of ik alvast mag beginnen en het pre-mastervak er naast doen..

gelukkig zijn ze op mijn opleiding geen regeltjesneuqers.
  donderdag 27 januari 2011 @ 00:57:08 #22
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_91926143
Is eigenlijk bekend hoe er gerekend gaat worden? Krijg je gelijk ¤3k "boete" als je nog ingeschreven staat op 2 september, of wordt gewoon het collegegeld verhoogd (dus dat je bijv. pro rata betaalt als je <12 maanden uitloop hebt na je "boetevrije" periode?)
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 27 januari 2011 @ 01:00:08 #23
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_91926265
Studeren... Wat ingewikkeld zeg. En dat bedoel ik niet cynisch.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  donderdag 27 januari 2011 @ 01:02:57 #24
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91926361
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 00:33 schreef One_conundrum het volgende:
hoe zit dat met terugwerkende kracht... Dat hoorde ik vaag vallen...
Dat je vanaf volgend jaar gaat betalen als je al langer studeert dan de nominale studieduur , maar niet over de vorige jaren.

Dat terugwerkende kracht slaat op mensen die in het verleden een jaar getreuzeld hebben. Daarom zijn ze nu een jaar vertraagd (tenzij ze daarna op dubbele kracht studeerden) en moeten ze nu betalen. Dat terwijl ze toen ze treuzelden, ze nog niet wisten dat het ze ooit 3000 euro zou kosten.

Maar ze betalen dus alleen voor 2012 en de evt daaropvolgende jaren.
Niet voor 2010, 2009 ectc.

quote:
http://www.dub.uu.nl/hoe-zit-het-nu-met-die-langstudeerders

Hoe zit het nu met die langstudeerders?

Nog even geduld. De staatssecretaris van hoger onderwijs wil luie studenten en lakse onderwijsinstellingen stevig aanpakken, maar hoe hij dat wil doen? Enkele vragen en antwoorden.

The devil is in the details en pas na de kerstvakantie komt het wetsvoorstel. Maar de grote lijn is duidelijk: wie te lang over zijn opleiding doet, gaat met ingang van volgend studiejaar drieduizend euro extra collegegeld betalen: bijna 4700 euro in totaal. Bovendien krijgen hun hogescholen en universiteiten per trage student een strafkorting van nog eens drieduizend euro.

1) Hoeveel vertraging mag ik oplopen?
Studenten mogen in totaal één jaar vertraging oplopen tijdens hun bachelor- en masteropleiding. Aanvankelijk was er nog enige verwarring of ze misschien zowel in hun bacheloropleiding als in hun masteropleiding een jaar zouden mogen uitlopen. Maar dat feest gaat niet door.

Wie in zijn bachelorfase meer dan een jaar vertraging oploopt, moet jaarlijks drieduizend euro extra collegegeld gaan betalen. Maar afgestudeerde bachelors beginnen met een schone lei aan hun masteropleiding tot ze in de knoop raken met hun scriptie en opnieuw uitlopen. Dan krijgen ze geen respijt meer en betalen ze meteen de hoofdprijs.

3) En mijn OV-studentenkaart?
Trage studenten verliezen hun OV-jaarkaart. Maar dat deel van de regeling gaat pas op 1 januari 2012 in.

4) Gaat de regeling ook voor mij gelden?
Jazeker. Ook de huidige studenten moeten het hoge tarief gaan betalen, als ze meer dan een jaar vertraging oplopen. En als ze nu al in de blessuretijd zitten, moeten ze zorgen dat ze vóór september 2011 zijn afgestudeerd. Er zal vast iemand zijn die de regeling voor zittende studenten bij de rechter gaat aanvechten, maar staatssecretaris Halbe Zijlstra denkt dat de regering in haar recht staat.

5) Of ben ik misschien een uitzondering?
Dit is politiek een moeilijke kwestie, want elke uitzondering kost geld. Er zijn natuurlijk altijd hardheidsclausules voor studenten die worden getroffen door rampspoed. Ook gehandicapte studenten zullen wel op enige coulance kunnen rekenen, als ze door hun functiebeperking werkelijk langer over hun opleiding doen. Ze krijgen om die reden nu immers ook langer studiefinanciering.

6) Maar hoe zit het met bestuurders van studentenverenigingen?
En met studenten die in de universiteitsraad zitten? In de oorspronkelijke CDA-plannen kunnen die op weinig mededogen rekenen. De huidige minister Marja van Bijsterveldt zei in de aanloop naar de verkiezingen dat één jaar uitloop voldoende is voor bestuurlijke activiteiten. En trouwens ook voor buitenlandervaring en stages.

7) Zijn er uitzonderingen?
Meer ruimte lijkt er misschien te zijn voor studenten van bèta- en techniekopleidingen. Al jaren wordt er geroepen dat Nederland meer bètas nodig heeft. Er is zelfs een platform voor opgericht. De VVD heeft laten doorschemeren dat de langstudeerdersregeling er niet toe mag leiden dat studiekiezers de zware bèta- en techniekopleidingen mijden.

8) En als ik nu overstap van de ene naar de andere instelling?
Voor studenten maakt dit geen verschil, maar voor universiteiten en hogescholen wel. Dit is juridisch een lastige probleem voor het ministerie. Stel dat iemand een jaar vertraging oploopt in zijn bacheloropleiding aan de Universiteit Utrecht en daarna een masteropleiding aan de Vrije Universiteit gaat volgen. Krijgt de VU dan de strafkorting voor deze treuzelaar om de oren, zodra hij ook maar een weekje uitloopt in zijn masteropleiding? Dat kan natuurlijk niet, want deze universiteit had helemaal geen schuld aan diens lage tempo in de bacheloropleiding.

9) Waar blijft mijn geld?
Tot 2015 wil het ministerie met deze maatregel tegen de langstudeerders 370 miljoen euro bezuinigen. Volgens Halbe Zijlstra wordt dat geld weer in het hoger onderwijs geïnvesteerd. Daarom vindt hij het onzin dat de universiteiten spreken van de grootste bezuiniging sinds de jaren tachtig.

10) Mogen universiteiten en hogescholen hun strafkorting op mij verhalen?
De HBO-raad heeft voorgesteld om de strafkorting aan studenten door te berekenen. Maar daarvoor hebben ze toestemming van de overheid nodig. In het parlement kregen de hogescholen de handen niet op elkaar, dus dat voorstel zal het waarschijnlijk niet halen.

11) Wanneer weten we meer?
Eind januari wil Zijlstra zijn voorstel naar de Tweede Kamer sturen.

Hoger Onderwijs Persbureau
  donderdag 27 januari 2011 @ 01:18:53 #25
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_91926762
Pff dan ben ik blij dat ik dit jaar mijn bachelor haal, 6e jaar :@
  donderdag 27 januari 2011 @ 01:42:49 #26
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91927207
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 01:18 schreef One_conundrum het volgende:
Pff dan ben ik blij dat ik dit jaar mijn bachelor haal, 6e jaar :@
Mooi toch. :D
pi_91929235
R_J: heb jouw 'vragenlijst' even in de OP gezet, puik :)
Ja doei.
pi_91929367
Echt, dit is zo onduidelijk allemaal. Is er nergens een informatie site van onze regering zelf ofzo? Want het is over een half jaar al...
pi_91929433
wat is er onduidelijk?

je mag in totaal vier jaar studeren voor een bachelor, los van of dat uit meerdere pogingen/studies bestaat. Na je 5e jaar studeren moet je 3000 euro extra betalen.

Voor de master krijg je geen jaar extra meer, die heb je alleen als je je bachelor volgens bovenstaande regels afmaakt, dan heb je dus een jaar over.
Ja doei.
  donderdag 27 januari 2011 @ 09:01:02 #30
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91929882
hahahaha, ik lees dit nu pas:

quote:
Ook als je een verkeerde studiekeuze hebt gemaakt en je voor februari weer hebt uitgeschreven, telt dat jaar volledig mee.
Half jaar studeren en dan stoppen? Hoppa, daar gaat je hele uitloopjaar.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_91929914
ik ben zó blij dat ik hier weg ga :') ga straks even langs de uni om weer wat dingen te regelen voor m'n vertrek naar York O+
Ja doei.
  donderdag 27 januari 2011 @ 09:03:48 #32
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91929936
Dikke kans dus ook dat, ook al schrijf je je voor februari uit, je wel de hele boete moet betalen dus. _O-
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_91930037
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 09:03 schreef ethiraseth het volgende:
Dikke kans dus ook dat, ook al schrijf je je voor februari uit, je wel de hele boete moet betalen dus. _O-
Joepie, mag ik voor 5 ECTs (!!) en een vakje van 7 weken 3000 euro extra betalen. Mag wel privé onderwijs worden dan :')
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  donderdag 27 januari 2011 @ 09:10:19 #34
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91930052
Het hele plan is echt zó belachelijk dat ik er ondertussen alleen maar om kan lachen, al word ik er zelf ook door getroffen. :')
pi_91930141
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 09:10 schreef ethiraseth het volgende:
Het hele plan is echt zó belachelijk dat ik er ondertussen alleen maar om kan lachen, al word ik er zelf ook door getroffen. :')
Ja, en dat is dan bedacht door langstudeerders. Geen wonder dat mensen automatisch denken dat ze dom zijn of lui :X

[ Bericht 4% gewijzigd door Ewelina op 27-01-2011 10:05:43 ]
  donderdag 27 januari 2011 @ 10:58:28 #36
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91932697
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 09:09 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Joepie, mag ik voor 5 ECTs (!!) en een vakje van 7 weken 3000 euro extra betalen. Mag wel privé onderwijs worden dan :')
Offer je zomervakantie op.Vraag een mondeling tentamen aan. Ook voor een universiteit is 3000 euro in een half uur snel verdiend.

Weet niet of het helpt, je kunt het iig proberen.
pi_91932833
quote:
9s.gif Op donderdag 27 januari 2011 09:01 schreef ethiraseth het volgende:
hahahaha, ik lees dit nu pas:

[..]

Half jaar studeren en dan stoppen? Hoppa, daar gaat je hele uitloopjaar.
Wait what? :')
Nouja, ze lopen wel lekker binnen zo ;(
pi_91932950
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 10:58 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Offer je zomervakantie op.Vraag een mondeling tentamen aan. Ook voor een universiteit is 3000 euro in een half uur snel verdiend.

Weet niet of het helpt, je kunt het iig proberen.
Ik ga het iig proberen, maar het betekent wel dat ik sowieso nog 3000 bij mag lappen voor mijn 2e studie. Want daar moet ik volgend jaar sowieso nog wel een aantal vakken van.
  donderdag 27 januari 2011 @ 11:20:33 #39
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91933389
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 11:06 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik ga het iig proberen, maar het betekent wel dat ik sowieso nog 3000 bij mag lappen voor mijn 2e studie. Want daar moet ik volgend jaar sowieso nog wel een aantal vakken van.
Volgens mij hoef je het maar 1 keer te betalen.
Wie al instellingsgeld betaalt hoeft geen boete te betalen.
pi_91933490
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 11:20 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Volgens mij hoef je het maar 1 keer te betalen.
Wie al instellingsgeld betaalt hoeft geen boete te betalen.
Instellingscollegegeld hoefde ik dus niet te betalen ivm overgangsregeling van de universiteit.
Wat een rotzooi. Dank u, meneer Zijlstra!
pi_91933754
Ehm... Wat ik toch nog wel onduidelijk vind is het volgende:

Stel dat iemand volgend jaar zn WO bachelor afrond en dat hij in dat jaar al langstudeerder is, hij moet dan 3000 euro extra op het collegegeld betalen... Wat als hij na dat jaar dus (2012/2013) een master wil volgen. Wat legt hij dan neer voor die master....

:?
Op vrijdag 30 juli 2004 13:25 schreef Houzer het volgende:
Hanzel is zo'n knuffelnewbie O+
pi_91933778
voor dat masterjaar 'gewoon' als langstudeerder is 4 jaar, maar doet hij langer over de master dan 1 jaar, dan moet hij voor dat tweede jaar de boete van 3000 erbovenop betalen.

heeft hij >4 jaar over zijn studie gedaan, dan moet hij voor het eerste jaar master al boete betalen.
Ja doei.
pi_91933929
ja hij doet volgens mij 6jaar over zn bachelor in totaliteit, had eerst andere opleiding gedaan etc.

Betaalt hij dan direct voor zn masterjaar de boete? Wat is dat geouwehoer dan met "een schone lei" beginnen?
pi_91934007
1 jaar extra geldt voor zover ik weet voor bachelor én master :) ze gaan er dus van uit dat iedereen alles nominaal kan halen met een uiterste uitlooptijd van een jaar voor het gehele traject.
Ja doei.
pi_91934054
Nieuwe plan was toch BA + 1 jaar uitloop en dan met je MA weer op nul, en dan weer een extra jaar uitloop?
pi_91934164
dan is 't 'gunstiger' :')
Ja doei.
pi_91934339
Haha ja ik snap er ook niks van :D

WAAROM KAN NIEMAND HET DUIDELIJK VERTELLEN!

Hup Holland Hup w/ w/ w/ w/ w/ w/
pi_91934690
Ik hoorde net van een studiegenoot dat je Master bent vanaf dat je je BSc diploma hebt gehaald. Daarvoor stond ik wel al anderhalf jaar als pre-Master ingeschreven, dus bachelor en master tegelijk. Geen idee of het klopt, maar het zou voor mij ideaal zijn. Ik hoop dat er wel snel duidelijkheid gaat komen, dit is helemaal niets.

Ook al zou ik nog net geluk hebben, dan ben ik overigens nog steeds tegen deze regeling.
pi_91934796
quote:
9s.gif Op donderdag 27 januari 2011 08:26 schreef Isthisit het volgende:
Echt, dit is zo onduidelijk allemaal. Is er nergens een informatie site van onze regering zelf ofzo? Want het is over een half jaar al...
Zolang het wetsvoorstel niet definitief is niet, nee. Daarmee zouden ze het risico lopen dat ze verwachtingen scheppen die ze achteraf toch niet waarmaken, waarna allerlei studenten naar de rechter stappen met "ja maar het stond op die site". Vertrouwensbeginsel enzo.
  donderdag 27 januari 2011 @ 12:04:58 #50
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91934866
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 11:47 schreef Hanzel_lane het volgende:
Haha ja ik snap er ook niks van :D

WAAROM KAN NIEMAND HET DUIDELIJK VERTELLEN!

Hup Holland Hup w/ w/ w/ w/ w/ w/
ga maar gewoon vanuit dat je moet gaan betalen.
pi_91935921
Ja ik ga er vanuit dat ik volgend jaar sowieso 3000euro moet gaan lappen... maar dat master verhaal wil ik graag even duidelijk, zo lastig is dat toch niet?
  donderdag 27 januari 2011 @ 12:52:16 #52
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_91936671
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 11:40 schreef Ewelina het volgende:
Nieuwe plan was toch BA + 1 jaar uitloop en dan met je MA weer op nul, en dan weer een extra jaar uitloop?
Dat zou wel chill zijn ;)
  donderdag 27 januari 2011 @ 12:54:25 #53
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91936765
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 12:34 schreef Hanzel_lane het volgende:
Ja ik ga er vanuit dat ik volgend jaar sowieso 3000euro moet gaan lappen... maar dat master verhaal wil ik graag even duidelijk, zo lastig is dat toch niet?
Als je niet eens dit zelf kan opzoeken zou ik geen master doen.
pi_91937165
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 12:34 schreef Hanzel_lane het volgende:
als jij vindt 't dat 't niet zo lastig is, zoek 't dan zelf even uit ^O^
Ja doei.
pi_91937613
Als je stopt voor 1 februari (eerste jaars), telt het dan ook mee als deze vertraging?
pi_91937654
quote:
5s.gif Op donderdag 27 januari 2011 13:15 schreef RacerDKB het volgende:
Als je stopt voor 1 februari (eerste jaars), telt het dan ook mee als deze vertraging?
ja, scroll even terug.
Ja doei.
  donderdag 27 januari 2011 @ 13:32:12 #57
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_91938438
quote:
5s.gif Op donderdag 27 januari 2011 13:15 schreef RacerDKB het volgende:
ai, dat is wel een kut regel
pi_91938615
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 13:15 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

ja, scroll even terug.
Nou dan heeft stoppen dus ook geen zin meer :{
  donderdag 27 januari 2011 @ 13:36:48 #59
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91938660
Ik ben nu aan het leren voor de 3000-euro-knaller. Een technisch struikelvak. Als ik faal word ik gestraft voor het lef dat ik toonde door als alfa-student aan een beta pre-master te beginnen.

Waarom heeft het kabinet zo'n hekel aan leren? Tenminste, die indruk krijg ik als ik zie hoe moeilijk er gedaan wordt over de kosten van studeren.

Heeft in een huis met grote serre wonen dan zoveel meer meerwaarde boven kennis verwerven? Want dat wordt nog wel zonder morren door de staat gesponsord.
  donderdag 27 januari 2011 @ 13:42:42 #60
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_91938921
Naar mijn weten staat nog altijd het voorstel voorop dat je in je bachelor én in je master een jaar kan uitlopen hoor. Waar is gesteld dat dit niet zo is? Na de eerste protestronde zei Zijlstra namelijk nog dat het zo was, lijkt me sterk dat dat nu ineens niet meer zo is.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_91939009
heb gisteren phonology verkloot ;(

en daar baal ik flink van.. totale black out :') nu MOET ik 'm in de herkansing wel halen, want volgend jaar heb ik geen gelegenheid dat vak te volgen :') ^O^ zo stom, had zo zitten leren, kon de oefententamens prima maken, en op 't tentamen zelf *blank stare*

Als ik 't in de her niet haal moet ik of ervoor terug komen volgend jaar, of een jaar uitlopen :') -O-
Ja doei.
  donderdag 27 januari 2011 @ 13:44:39 #62
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91939016
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 08:13 schreef motorbloempje het volgende:
R_J: heb jouw 'vragenlijst' even in de OP gezet, puik :)
:)
  donderdag 27 januari 2011 @ 13:47:06 #63
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91939138
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 13:42 schreef finsdefis het volgende:
Naar mijn weten staat nog altijd het voorstel voorop dat je in je bachelor én in je master een jaar kan uitlopen hoor. Waar is gesteld dat dit niet zo is? Na de eerste protestronde zei Zijlstra namelijk nog dat het zo was, lijkt me sterk dat dat nu ineens niet meer zo is.
quote:
En volgens mij is daar later nog een jaar uitloop bij gekomen
quote:
http://resource.wur.nl/st(...)or_langstudeerders/S
Toch jaar extra uitloop voor langstudeerders

tekst: Hoger Onderwijs Persbureau "10:23u 13 December 2010 -Behalve in hun bachelor krijgen studenten ook een jaar uitloop in hun masteropleiding. Pas daarna moeten ze drieduizend euro extra collegegeld betalen. De fel bekritiseerde langstudeerdersregeling wordt daarmee iets minder streng.
"

Dat heeft het kabinet vandaag besloten. Studenten die een bachelor- en een masteropleiding volgen, krijgen dus in totaal 2 jaar extra de tijd om te studeren tegen het normale collegegeld. Het extra uitloopjaar is bedoeld als handreiking aan studenten die bijvoorbeeld extra vakken willen volgen, een zwaardere (bèta)studie doen of een bestuursfunctie willen vervullen.
Studenten met een functiebeperking die recht hebben op een extra jaar prestatiebeurs, krijgen een uitloopjaar extra. Zij hebben dus een uitloop van maximaal drie jaar. Alle langstudeerders behouden recht op het aanvragen collegegeldkrediet - nu maximaal 8.565 euro. Voor studenten die voor een tweede studie in de gezondheidszorg of het onderwijs kiezen en daarvoor het wettelijk collegegeld verschuldigd zijn, komt de teller bij aanvang van deze studie weer op nul te staan. Zij krijgen dus opnieuw een uitloopjaar voor de bachelor, én een voor de master.
Over de 'boete' die hogescholen en universiteiten voor langstudeerders moeten betalen is niets naders bekendgemaakt. Het wetsvoorstel gaat nu eerst voor advies naar de Raad van State. De precieze tekst en het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening van het wetsvoorstel bij de Tweede Kamer.
  donderdag 27 januari 2011 @ 13:50:06 #64
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_91939298
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 13:47 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

[..]

En volgens mij is daar later nog een jaar uitloop bij gekomen

[..]

Dan is de vragenlijst die in de OP staat van de UU niet helemaal correct, lijkt me niet handig voor eventuele nieuwkomers hier :P
Dit voorstel is volgens mij nog steeds van toepassing. De antwoorden op vragen 1) en 2) in die vragenlijst zijn dus niet meer up-to-date.
- Thucydides
  donderdag 27 januari 2011 @ 13:55:21 #65
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91939521
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 11:59 schreef Schuifpui het volgende:
Ik hoorde net van een studiegenoot dat je Master bent vanaf dat je je BSc diploma hebt gehaald. Daarvoor stond ik wel al anderhalf jaar als pre-Master ingeschreven, dus bachelor en master tegelijk. Geen idee of het klopt, maar het zou voor mij ideaal zijn. Ik hoop dat er wel snel duidelijkheid gaat komen, dit is helemaal niets.

Ook al zou ik nog net geluk hebben, dan ben ik overigens nog steeds tegen deze regeling.
Oh dat zou fijn zijn. Is dat landelijk geregeld?

Want bij onze uni zitten pre -masters (organisatorisch) in bij de bachelor. Voor september mijn pre master niet af hebben is voor mij dan kassa. (heb het ook parallel gedaan)

Maar als je wettelijk gerekend wordt als masterstudent, dan zal men daar wel naar kijken bij het bepalen van de boete.

En dan is een vakje niet halen niet zo'n ramp. Dan ben ik master-student, met 1 vakje vertraging i.p.v. bachelor student met x jaar plus 1 vak vertaging..
  donderdag 27 januari 2011 @ 13:59:35 #66
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91939701
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 13:50 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Dan is de vragenlijst die in de OP staat van de UU niet helemaal correct, lijkt me niet handig voor eventuele nieuwkomers hier :P
Dit voorstel is volgens mij nog steeds van toepassing. De antwoorden op vragen 1) en 2) in die vragenlijst zijn dus niet meer up-to-date.
Daar staat weer niet duidelijk of het (bachelor + master)+ 2 jaar is of (bachelor+1) + (master+1). Volgens mij is het laatste het geval. Zo niet, dan kan ik putjes gaan scheppen.
  donderdag 27 januari 2011 @ 14:03:23 #67
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_91939889
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 13:59 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Daar staat weer niet duidelijk of het (bachelor + master)+ 2 jaar is of (bachelor+1) + (master+1). Volgens mij is het laatste het geval. Zo niet, dan kan ik putjes gaan scheppen.
Ik weet eigenlijk haast wel zeker dat het 't laatste is n.a.v. deze zin: "Studenten mogen na de reguliere studieduur van zowel hun bachelor als hun master nog een jaar extra studeren tegen het normale (lage) wettelijke collegegeld."

Vooral omdat gesteld wordt na de reguliere studieduur.
- Thucydides
  donderdag 27 januari 2011 @ 14:11:37 #68
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91940296
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 14:03 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Ik weet eigenlijk haast wel zeker dat het 't laatste is n.a.v. deze zin: "Studenten mogen na de reguliere studieduur van zowel hun bachelor als hun master nog een jaar extra studeren tegen het normale (lage) wettelijke collegegeld."

Vooral omdat gesteld wordt na de reguliere studieduur.
Ja, dat idee had ik ook. Vooral door eerdere communicatie. (zie de artikeltjes die ik gepost heb) Sindsdien is er alleen maar extra uitloop bij gekomen (voor masters en gehandicapten) maar ik heb nergens gelezen dat ze die 'schone lei' terug hebben gedraaid.
Zou wel heeeeel sneaky zijn.
  donderdag 27 januari 2011 @ 14:14:37 #69
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_91940414
Wel leuk dat ze 1700 euro "laag" durven noemen.
pi_91940503
quote:
6s.gif Op donderdag 27 januari 2011 14:14 schreef ethiraseth het volgende:
Wel leuk dat ze 1700 euro "laag" durven noemen.
In vergelijking met 4700 euro wel ja :')
  donderdag 27 januari 2011 @ 16:46:04 #71
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91946969
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 13:44 schreef motorbloempje het volgende:
heb gisteren phonology verkloot ;(

en daar baal ik flink van.. totale black out :') nu MOET ik 'm in de herkansing wel halen, want volgend jaar heb ik geen gelegenheid dat vak te volgen :') ^O^ zo stom, had zo zitten leren, kon de oefententamens prima maken, en op 't tentamen zelf *blank stare*

Als ik 't in de her niet haal moet ik of ervoor terug komen volgend jaar, of een jaar uitlopen :') -O-
Succes met je her, iig!
pi_91949846
Ik las hier ergens dat die boete niet gaat gelden voor personen die al instellingscollegegeld betalen. En de hoogte daarvan kan de universiteit vrij bepalen. In dat geval gaan ze mogelijk boetes mislopen.
pi_91950038
quote:
Verschil tussen wettelijk collegegeld en instellingscollegegeld

De overheid bepaalt jaarlijks de hoogte van het wettelijk collegegeld. De hoogte is voor alle studies gelijk. Het instellingscollegegeld wordt niet door de overheid, maar door de onderwijsinstelling zelf bepaald. Hierdoor kan de hoogte per opleiding verschillen. Het instellingscollegegeld mag nooit lager zijn dan het wettelijk collegegeld.
Het wettelijk collegegeld voor langstudeerders gelijk aan het instellingscollegegeld zeker...
  donderdag 27 januari 2011 @ 18:40:14 #74
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91951701
quote:
We worden geprezen, maar ondertussen
Ed Brinksma, 27-01-2011 17:46
http://opinie.volkskrant.(...)%2C_maar_ondertussen

Kabinet zegt iets heel anders dan het doet.

Vorige week vrijdag, 21 januari, trokken zo’n duizend hoogleraren in optocht door Den Haag terwijl naar schatting 15.000 studenten zich verzamelden op het Malieveld. Een paar uur later, tijdens het wekelijkse ‘Gesprek met de minister-president’, ging premier Rutte in op dit protest van studenten en hoogleraren tegen de voorgenomen bezuinigingen op het hoger onderwijs. Het bleek een onversneden poging tot verdeel en heers: tussen de Colleges van Bestuur en de hoogleraren, binnen de Colleges van Bestuur tussen de rectores magnifici en de andere bestuurders, en tussen universiteiten onderling.

Complimenten
Om met dat laatste te beginnen: de premier had veel complimenten voor mijn eigen universiteit die het zoveel beter zou doen dan de collega’s van Delft en Eindhoven op het terrein van valorisatie, het starten van bedrijvigheid vanuit de universiteit. Hartelijk dank daarvoor en gezien onze prestaties ook terecht, maar zo worden onze collega’s onverdiend in een verkeerd daglicht gesteld. In de discussie over de financiering van het hoger onderwijs schiet deze opmerking van de premier overigens haar doel voorbij: al die honderden door onze universiteit opgerichte bedrijfjes leveren ondanks hun succes de universiteit zelf weinig inkomsten op. Omgekeerd vormen de aangekondigde bezuinigingen, met name die met betrekking tot de innovatiemiddelen, een directe bedreiging voor de voortzetting van ons succes.

Rutte prees verder de gedrevenheid van de rectores magnifici als wetenschappers pur sang en verweet de Colleges van Bestuur onjuiste voorlichting aan hun professoren die daarom zo massaal aan het protesteren zouden zijn gegaan. Opnieuw dank voor het compliment, maar ik ben me van geen tegenstelling met mijn collega’s in ons CvB bewust. Wij zijn verenigd in onze grote bezwaren tegen de voornemens ten aanzien van het hoger onderwijs en onderzoek van het kabinet. Het geeft wel te denken dat de premier van ons land zomaar beweert dat een derde deel van het Nederlandse hooglerarenkorps zo naïef en dom is dat ze zich laten dirigeren naar een protestbijeenkomst in Den Haag.

Suggestie
De herhaalde suggestie van Rutte en staatssecretaris Zijlstra dat de universitaire bestuurders hun hoogleraren verkeerd voorlichten omdat ze de bezuinigingen makkelijk kunnen opvangen door een greep in hun reserves te doen is – opnieuw helaas – een voorbeeld van fact-free politics. Die reserves zijn daarvoor namelijk helemaal niet effectief beschikbaar bij het hanteren van normale regels voor liquiditeit en solvabiliteit.

Aan de inzet daarvan worden doorgaans terecht heel stringente eisen gesteld door onze, door de minister zelf ingestelde, Raden van Toezicht. In de praktijk wordt een heel groot beslag op de reserves gelegd door de totaal eigen verantwoordelijkheid van de universiteiten voor hun vastgoed. Zo bleek in 2009 zelfs dat ruim een derde van het universitaire vloeroppervlak niet meer voldoet aan scherpere eisen op het gebied van o.m. milieu en arbo. Om de gebouwen te onderhouden en bij de tijd te brengen, moeten de instellingen fors lenen met bijbehorende verplichtingen voor het op peil houden van het eigen vermogen. Tenslotte zijn gebouwen voor onderzoek en onderwijs door hun aard niet erg courant op de vastgoedmarkt, zodat vrijkomende gebouwen ook niet makkelijk te gelde kunnen worden gemaakt.
Daar komt bij dat er de afgelopen jaren in Nederland steeds minder is geïnvesteerd in het academisch onderwijs. Tussen 1997 en 2007 liep de rijksbijdrage per student al terug met meer dan 20 procent.

Een daling die moest worden opgevangen zonder dat daar dalende kosten tegenover stonden, integendeel. Als we Nederland nu vergelijken met de top vijf van de meest kennisintensieve landen in de wereld, waar wij ons graag mee willen meten, dan blijkt dat deze landen gemiddeld per jaar 6 miljard meer investeren in onderwijs dan nu in Nederland het geval is.
Tot nu toe is het kabinet er redelijk in geslaagd om de discussie over de bezuinigingen te focusseren op de strafheffing voor langstudeerders.

Afgezien van het basale feit dat dit voornemen betekent dat tijdens het spel de regels worden veranderd – voer voor juristen – is dat niet eens de hoofdmoot van de financiële problemen die door het kabinet worden verergerd. Veel omvangrijker aanslagen dreigen nog voor de onderzoeksmiddelen, met name door de korting op de innovatiemiddelen en het opheffen van het aardgasfonds voor infrastructuur en innovatie (FES-gelden), die tezamen een ongekende aanslag zullen vormen op ons onderzoeks- en innovatiepotentieel.

Waar het uiteindelijk om draait is de tegenstelling tussen wat het kabinet zegt, Nederland in de top vijf van kennislanden, en wat het doet, bezuinigen op de voorwaarden voor het bereiken van zo’n positie. Onze Angelsaksische collega’s hebben daar een prachtig ironisch gezegde voor: If you think education is expensive, try ignorance. Maar aan ironie hebben we betrekkelijk weinig.
Stukje van 'mijn' rector *O*
pi_91953452
Ik heb mijn HBO in 5 jaar afgerond, en ben nu bezig met mijn master welke bestaat uit een schakel jaar en 1 jaar master.

Ik ben nu bezig met mijn schakel jaar, betekent dit nu dat ik volgend jaar 4700,- moet gaan betalen?
BlaBlaBla
  donderdag 27 januari 2011 @ 19:55:47 #76
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_91955464
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 19:16 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik heb mijn HBO in 5 jaar afgerond, en ben nu bezig met mijn master welke bestaat uit een schakel jaar en 1 jaar master.

Ik ben nu bezig met mijn schakel jaar, betekent dit nu dat ik volgend jaar 4700,- moet gaan betalen?
Zoals hierboven al aangegeven is heb je in zo'n geval geluk, aangezien je in principe 2 jaar uitloopt op je bachelor (1 jaar hbo en 1 jaar pre-master dat ook telt als bachelor), maar deze uitloop nog hebt voordat de boeteregeling ingaat. Je master ga je weer met een schone lei in, dus pas als je daar langer over zou doen zou je een boete krijgen.
- Thucydides
  donderdag 27 januari 2011 @ 20:16:11 #77
165633 eriksd
The grand facade...
pi_91956405
quote:
Wat een stoere praat. Geef eens wat voorbeelden?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_91956482
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 20:16 schreef eriksd het volgende:

[..]

Wat een stoere praat. Geef eens wat voorbeelden?
Check this O+

http://www.propriacures.nl/?p=4287#more-4287
  donderdag 27 januari 2011 @ 20:19:22 #79
165633 eriksd
The grand facade...
pi_91956584
Leuk stukje proza. Vrij beledigend ook. Maar ik vroeg aan Rickokun wat voorbeelden over zijn dreigen met bezuinigingen op ouderen? Iedereen weet toch dat wanneer men zelf tot een kapitaalkrachtige groep gaat behoren, idealen snel verdwijnen.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_91956654
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 20:19 schreef eriksd het volgende:
Leuk stukje proza. Vrij beledigend ook. Maar ik vroeg aan Rickokun wat voorbeelden over zijn dreigen met bezuinigingen op ouderen? Iedereen weet toch dat wanneer men zelf tot een kapitaalkrachtige groep gaat behoren, idealen snel verdwijnen.
Dan had je zijn speech op het Malieveld moeten horen ;)

Rickokun is iig niet de enige met dat soort ideeën.
  donderdag 27 januari 2011 @ 20:21:33 #81
165633 eriksd
The grand facade...
pi_91956684
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 20:20 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Dan had je zijn speech op het Malieveld moeten horen ;)

Rickokun is iig niet de enige met dat soort ideeën.
Ongetwijfeld. Maar het zijn -uiteraard- loze dreigementen.
Bis bis bis
pi_91956894
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 20:21 schreef eriksd het volgende:

[..]

Of ze loos zijn weten we pas over twintig, dertig jaar denk ik. Alleen zie ik er zelf niet zoveel in om de gezondheidszorg uit te kleden totdat alleen biggetje Bijsterveldt als enige verpleegster overblijft.
pi_91957736
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 20:21 schreef eriksd het volgende:

[..]

Natuurlijk. Als de huidige generatie studenten over 10 jaar een huis gekocht heeft, zijn ze opeens ook allemaal tegen het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. Zo werkt dat.
pi_92064895
Hoe staat het nu precies met deze wet? Is het al helemaal zeker dat hij ingaat vanaf september 2011? Ik vrees van wel, maar goed.. ik blijf hopen... Ik ga waarschijnlijk die boete moeten betalen , omdat ik op 2 vakken na de bachelor niet haal .. ik vraag me serieus af of universiteiten hier niet wat aan kunnen doen ofzo .. ik bedoel , op de rug mag je bijv. als je nog 15 punten mist van de bachelor wel al aan de master beginnen .. kunnen ze niet "gewoon" in augustus wat extra kansen inplannen ofzo voor die mensen? :( Ik ben echt wanhopig .. ik heb keihard gewerkt om een lening te beperken en nu ineens dit...
  zondag 30 januari 2011 @ 02:07:03 #85
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_92065080
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 01:58 schreef anti-fok het volgende:
Hoe staat het nu precies met deze wet? Is het al helemaal zeker dat hij ingaat vanaf september 2011? Ik vrees van wel, maar goed.. ik blijf hopen... Ik ga waarschijnlijk die boete moeten betalen , omdat ik op 2 vakken na de bachelor niet haal .. ik vraag me serieus af of universiteiten hier niet wat aan kunnen doen ofzo .. ik bedoel , op de rug mag je bijv. als je nog 15 punten mist van de bachelor wel al aan de master beginnen .. kunnen ze niet "gewoon" in augustus wat extra kansen inplannen ofzo voor die mensen? :( Ik ben echt wanhopig .. ik heb keihard gewerkt om een lening te beperken en nu ineens dit...
Mag je je niet voor je master inschrijven als je die 2 vakken nog niet gehaald hebt? Volgens mij val je dan gewoon onder de noemer 'masterstudent' en dan begin je met een schone lei.
- Thucydides
pi_92065461
neej helaas.. je bent dan nog bachelor-student,je hebt alleen voorwaardelijke toestemming tot de master...
pi_92070926
Ik vind het eigenlijk best wel oneerlijk dat een HBO-P jaar als vertraging word gezien. Je gaat immers van een vierjarige naar een driejarige opleiding en dat balanceert zich uit. Ik heb eerder genoemde gedaan en dan een jaar een verkeerde studie gedaan op de universiteit. Lekker als ik straks een jaar 3000 euro mag betalen omdat de huidige regering vind dat ik lui ben als ik van het HBO naar de Uni ga. Geweldig.
I think a hero is an ordinary individual who finds strength to persevere and endure in spite of overwhelming obstacles.
Christopher Reeve
pi_92072522
Wordt een schakeljaar geteld als een extra masterjaar?
  zondag 30 januari 2011 @ 14:31:13 #89
149465 DahaKa
Een duif met brood om zn nek
pi_92076766
Ik vroeg me af hoe het in de volgende situatie zit:

Begonnen met studie in 2007, nu in 2011 verwacht ik mijn bachelor deze maand geheel afgerond te hebben. Ben in september 2010 ingeschreven bij mijn master omdat met minder dan 180 ects ook mogelijk was om in te stromen (was één vak na). Ik hoop om voor het einde van het collegejaar van 2011-2012 af te studeren. Heb voor mijn OV als mijn stufi ophoudt een nullening afgesloten. Betaal ik daarbij ook de boete? Of gaat die pas in in dat jaar daarna indien ik daarvoor niet afstudeer?
?????????????????????????????????????????????
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:53:06 #90
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92176531
quote:
Zijlstra blijft bij boete voor langstudeerder
Uitgegeven: 1 februari 2011 15:36
Laatst gewijzigd: 1 februari 2011 15:48
DEN HAAG - Duizenden studenten op het Malieveld in Den Haag of niet, staatssecretaris Halbe Zijlstra houdt vast aan zijn bezuinigingen in het hoger onderwijs.

© NU.nl/Bob Thomas
De door de studenten gevreesde en gehate langstudeermaatregel gaat door als het aan Zijlstra ligt. Dit blijkt uit het dinsdag naar de Tweede Kamer gestuurde wetsvoorstel.
Iedere student in het hoger onderwijs mag één jaar vertraging oplopen. Als er nog langer over de studie wordt gedaan, moet de student een boete van 3000 euro betalen.

De Raad van State noemt in haar advies de boete 'niet onredelijk', maar is wel kritisch over wat het kabinet met de maatregel beoogt.
Zo zouden de twee doelstellingen dat het kabinet wil bezuinigen en het verhogen van de onderwijskwaliteit door elkaar heen lopen bij het verdedigen van de langstudeerboete.
Met name tegen deze maatregel kwamen duizenden studenten in actie op 21 januari in Den Haag, ook omdat de wet met terugwerkende kracht ingaat, dus ook voor studenten die nu al vertraging hebben opgelopen.
Zijlstra stapt wel af van de boete die de onderwijsinstellingen per langstudeerder moeten gaan betalen. In plaats daarvan wil hij de bezuiniging van ongeveer 185 miljoen over alle instellingen gaan verspreiden.
De boete voor universiteiten is weg, dus van daaruit hoeven studenten nu geen hulp meer te verwachten. Dan maar hopen op de Eerste Kamer.
pi_92176996
Ik lees nergens hoe het zit met deeltijdstudenten. Ik studeer in deeltijd en zit in mijn derde jaar van de zes. Ik verwacht binnen 1,5 af te studeren. Tevens heb ik al twee jaar gestudeerd voor ik met deze studie begon. Ik zie de bui al hangen :{.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  dinsdag 1 februari 2011 @ 16:02:04 #92
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92177060
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:00 schreef Steeven het volgende:
Ik lees nergens hoe het zit met deeltijdstudenten. Ik studeer in deeltijd en zit in mijn derde jaar van de zes. Ik verwacht binnen 1,5 af te studeren. Tevens heb ik al twee jaar gestudeerd voor ik met deze studie begon. Ik zie de bui al hangen :{.
Je bent hoogstwaarschijnlijk de lul ja. Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen vol- en deeltijdstudenten.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 16:02:26 #93
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_92177081
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:53 schreef ethiraseth het volgende:
De boete voor universiteiten is weg, dus van daaruit hoeven studenten nu geen hulp meer te verwachten. Dan maar hopen op de Eerste Kamer.
De bezuiniging staat echter nog steeds. Er is wat veranderd, maar eigenlijk is er niks veranderd - het enige wat nu veranderd is is dat het niet meer afhangt van de hoeveelheid langstudeerders, maar dat deed het toch al niet.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 16:03:44 #94
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92177145
Hier trouwens het advies van de Raad van State: http://www.raadvanstate.n(...)t/?advicepub_id=9535

en hier het wetsvoorstel: http://www.rijksoverheid.(...)d&utm_medium=twitter
pi_92177153
Nouja tenminste is de prikkel voor instellingen om diploma's makkelijk toe te kennen verdwenen, en dat is winst.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_92177214
TL;DR :P

zit op 't werk, ga thuis wel even lezen :)
Ja doei.
pi_92177404
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:02 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Je bent hoogstwaarschijnlijk de lul ja. Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen vol- en deeltijdstudenten.
Oh, ik lees anders net dit:

quote:
c. In het voorstel is sprake van een langstudeerder indien de student voor een opleiding langer is ingeschreven dan de nominale studieduur, vermeerderd met een jaar. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen voltijdse studies of deeltijdse studies. Een student die is ingeschreven voor een deeltijdse of duale opleiding, kan niet worden geacht zijn studie te voltooien binnen de termijn die voor een voltijdse student geldt. Dit betekent dat het voorstel drempels opwerpt voor deze groep studenten, die vaak "tweede kans studenten" zijn, en die door middel van het volgen van een deeltijdstudie een bijdrage kunnen leveren aan de verbetering van het onderwijsrendement.
De Afdeling adviseert deze problematiek onder ogen te zien en zo nodig het voorstel aan te passen
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  dinsdag 1 februari 2011 @ 16:09:48 #98
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92177459
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:08 schreef Steeven het volgende:

[..]

Oh, ik lees anders net dit:

[..]

Dat is van de Raad van State? De uitleg van het ministerie op die uitspraak zegt dat voorkomen moet worden dat deeltijd gebruikt wordt om onder de boete uit te komen. Hier te vinden, pagina 4.
pi_92177647
Leuk en aardig, maar je kunt niet verwachten van mensen die naast een fulltime baan een studie willen doen, om die van 6 jaar in 4 jaar te doen. Reken maar dat ik dat ga aanvechten, zijn ze nou helemaal :').
pi_92177698
ik vind dat ze voor de studerende studenten uberhaupt naar de HUIDIGE studie van studenten moeten kijken. Daarmee filteren ze mensen die geswitched zijn er uit, en als die daarna wel gewoon nominaal voor die studie lopen/blijven lopen, dan hebben die verder ook geen problemen.. :N
Ja doei.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 16:15:06 #101
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92177760
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:14 schreef motorbloempje het volgende:
ik vind dat ze voor de studerende studenten uberhaupt naar de HUIDIGE studie van studenten moeten kijken. Daarmee filteren ze mensen die geswitched zijn er uit, en als die daarna wel gewoon nominaal voor die studie lopen/blijven lopen, dan hebben die verder ook geen problemen.. :N
Dat zou, volgens de staatssecretaris, de korte-termijn doelstellingen van de wet, namelijk bezuinigen, teniet doen.

Ook zo leuk: hij beweert dat, als gevolg van de wet, niemand hoeft te stoppen. Dat klopt, alleen zullen genoeg mensen moeten stoppen omdat het niet op te brengen is. :')
  dinsdag 1 februari 2011 @ 16:16:23 #102
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_92177845
Ik weet niet hoe kritisch de Raad van State doorgaans is, maar dit advies is redelijk vernietigend.
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_92177861
ja, weet ik, ik zeg alleen wat ik vind dat er moet gebeuren :)
Ja doei.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 16:21:42 #104
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92178173
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:16 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ik weet niet hoe kritisch de Raad van State doorgaans is, maar dit advies is redelijk vernietigend.
Mja, het is nu wel heel duidelijk dat Zijlstra dit puur doet omdat hij wat miljoenen moet halen. Dat het hoger onderwijs wordt gesloopt is dan pech.
pi_92178289
Nog even over deeltijdstudenten; die krijgen al geen stufi, waarom dan wel die extra lasten? Ik zie niet in waarom mensen de overstap zouden maken zodat ze minder risico lopen. Financieel is dat niet te behappen voor de meeste studenten. Ik kan me dus niet voorstellen dat voltijd/deeltijd over één kam geschoren gaat worden.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 16:27:48 #106
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92178487
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:23 schreef Steeven het volgende:
Nog even over deeltijdstudenten; die krijgen al geen stufi, waarom dan wel die extra lasten? Ik zie niet in waarom mensen de overstap zouden maken zodat ze minder risico lopen. Financieel is dat niet te behappen voor de meeste studenten. Ik kan me dus niet voorstellen dat voltijd/deeltijd over één kam geschoren gaat worden.
het gaat puur om nu zoveel mogelijk geld halen. Dat is de enige doelstelling, en dat jij nu de lul bent wordt afgedaan als je eigen verantwoordelijkheid om 5000 euro te kunnen ophoesten.
pi_92178537
Ze kunnen zoveel willen, ik vraag me af wat een rechter daarvan vindt.
pi_92179795
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:27 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

het gaat puur om nu zoveel mogelijk geld halen. Dat is de enige doelstelling, en dat jij nu de lul bent wordt afgedaan als je eigen verantwoordelijkheid om 5000 euro te kunnen ophoesten.
Natuurlijk. Vooral ook leuk dat als het erdoor komt, je even binnen een half jaar of een kortere termijn even 3000 euro extra bijeen mag schrapen. Wat een feest O+
pi_92179987
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:55 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Natuurlijk. Vooral ook leuk dat als het erdoor komt, je even binnen een half jaar of een kortere termijn even 3000 euro extra bijeen mag schrapen. Wat een feest O+
Je kan het altijd nog lenen.

Sweet irony, i.p.v. dat de staat zelf staatsschulden aangaat laat het zijn burgers schulden aangaan om de kosten van de staat te dekken.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:01:10 #110
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92180098
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:58 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Sweet irony, i.p.v. dat de staat zelf staatsschulden aangaat laat het zijn burgers schulden aangaan om de kosten van de staat te dekken.
Dat was inderdaad het argument van de staatssecretais om het met terugwerkende kracht in te voeren. Nadat de overheid met campagnes was begonnen tegen te hoge studieschulden e.d. :')
pi_92180174
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:58 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Euhm, nee. Kan niet.
pi_92180316
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:02 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Euhm, nee. Kan niet.
Ben je je daar zeker van?

Toen de eerste beleidsnotities uitlekten was er idd geen sprake van dat het niet kon, daarna verschenen er echter berichten dat men dat bedrag wél kon bijlenen.

Is dat inmiddels weer anders?
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:05:40 #113
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92180338
Je kan toch alleen lenen als je nog in aanmerking komt voor een lening (en dus binnen de zeven jaar zit)?
pi_92180388
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:05 schreef ethiraseth het volgende:
Je kan toch alleen lenen als je nog in aanmerking komt voor een lening (en dus binnen de zeven jaar zit)?
Dat klopt ja, maar in dat geval kan je toch dat extra collegegeld bijlenen?
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:09:04 #115
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_92180514
Ik moet nog even gaan graven maar ik vind de materie nogal verwarrend. Misschien dat iemand hier zo wel weet hoe het zit. Jaren geleden heb ik gestudeerd, maar niet afgemaakt. Nu ben ik, op kosten van mijn huidige werkgever, bezig aan een (duaal) HBO-traject. Mag mijn werkgever nu vanaf 1 september 3000 euro extra ophoesten voor mij? Zal ie leuk vinden. Of hoe moet ik dat zien?
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_92181860
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:53 schreef ethiraseth het volgende:

De boete voor universiteiten is weg, dus van daaruit hoeven studenten nu geen hulp meer te verwachten.
Jeuh, dat maakt het al wat minder pervers ;) Het was ook wel een beetje te verwachten. Dat zou echt de grootste bestuursrechtelijke chaos aller tijden zijn geweest.

Dat Zijlstra vervolgens de boete verandert in een 'gewone' bezuiniging, is dan weer tekenend. Top 5 kenniseconomie, mijn ****.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:47:09 #117
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_92182540
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:32 schreef Gaspedaal het volgende:

Dat Zijlstra vervolgens de boete verandert in een 'gewone' bezuiniging, is dan weer tekenend. Top 5 kenniseconomie, mijn ****.
Dat hele gezever over een 'boete' is ook niet meer dan een wassen neus, gezien de bezuinigingen ook zonder het uitdelen van boetes door waren gegaan. Zijlstra heeft dus enkel de naam veranderd, maar niet het plan an sich.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:47:59 #118
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92182586
ja, er wordt nog steeds voor een paar honderd miljoen bezuinigd. En het CDA maar roepen dat er geinvesteerd gaat worden. Vanaf 2015 ja, als er een nieuw kabinet is. :')
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:49:36 #119
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_92182664
Het vermijdt in ieder geval de discussie over wat er zou moeten gebeuren in het volgende geval: je meldt je bij Universiteit X omdat je een tweede studie wil gaan doen. Hallo, ik wil me graag aanmelden voor die-en-die opleiding. Maar dan moeten jullie wel even 3000 euro per jaar 'boete' voor mij afdragen. Oh, maar dat doen we niet, we weigeren gewoon uw inschrijving. Goedemiddag!
pi_92182743
dus, kunnen we nu al1 onze hoop nog vestigen op een poolse vrachtwagenchauffeur, of is er nog kans dat iemand met hersens in de 1e/2e kamer dit kan tegenhouden?
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:52:01 #121
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92182782
De eerste kamer kan het nog tegenhouden of in elk geval wijzigingen eisen voor ze het accepteren. En ook de Tweede Kamer moet er nog over gaan, maar aangezien er wel een meerderheid voor zal zijn zal dat weinig opleveren.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:52:17 #122
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_92182795
We r so fucked
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:53:50 #123
286730 Ace-of-Spades
Money for nothing
pi_92182863
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:52 schreef eleusis het volgende:
We r so fucked
Dit. Waar moet ik dat geld vandaan gaan halen. Door te werken houd ik per maand wel iets over, maar no way dat me dat ¤3000 oplevert.

Ik twijfel alleen nog of ik het nieuwe beleid een :{ of een :') vind.
Chicks for free.
''Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. Explore. Dream. Discover.'' Mark Twain
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:55:10 #124
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92182919
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:06 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dat klopt ja, maar in dat geval kan je toch dat extra collegegeld bijlenen?
Klopt, maar een hoop huidige langstudeerders zullen daar niet meer onder vallen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:53 schreef Ace-of-Spades het volgende:

[..]

Dit. Waar moet ik dat geld vandaan gaan halen. Door te werken houd ik per maand wel iets over, maar no way dat me dat ¤3000 oplevert.

Ik twijfel alleen nog of ik het nieuwe beleid een :{ of een :') vind.
Ik kan het wel betalen als ik extra ga werken, maar als ik extra ga werken hou ik geen tijd over om naar college te gaan. :')
pi_92182986
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:02 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Euhm, nee. Kan niet.
Naast dat ik het gelezen heb ben ik het volgende tegengekomen:

quote:
Hoogte collegegeldkrediet

De hoogte van het collegegeldkrediet wordt bepaald door de hoogte van het collegegeld. Het bedrag dat u maandelijks kunt bijlenen, is een twaalfde deel van het collegegeld. Als u meer dan het wettelijk collegegeld betaalt, kunt u ook meer lenen.
Bron: http://www.rijksoverheid.(...)legegeldkrediet.html

Dat is volgens mij ook een erg sterke aanwijzing dat je de boete gewoon kan lenen (ik had in deze discussie al eerder ergens gelezen dat men het zou kunnen lenen).
pi_92183014
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:55 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Klopt, maar een hoop huidige langstudeerders zullen daar niet meer onder vallen.
Je bedoelt dat mensen die geen stufi meer ontvangen er niet meer onder vallen, right?

Dus mensen die nog wél stufi ontvangen kunnen nog wél het bedrag bijlenen, right?
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:59:43 #127
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92183111
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:57 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Je bedoelt dat mensen die geen stufi meer ontvangen er niet meer onder vallen, right?

Dus mensen die nog wél stufi ontvangen kunnen nog wél het bedrag bijlenen, right?
Ja, dat lijkt mij het geval. Anders ga ik voor de studieschuld van een paar ton die ik toch nooit kan aflossen en na 15 jaar wordt kwijtgescholden. Lijkt me niet dat de regering zit te wachten op bergen schulden die nooit afgelost kunnen en zullen worden.
pi_92183316
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:59 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ja, dat lijkt mij het geval. Anders ga ik voor de studieschuld van een paar ton die ik toch nooit kan aflossen en na 15 jaar wordt kwijtgescholden. Lijkt me niet dat de regering zit te wachten op bergen schulden die nooit afgelost kunnen en zullen worden.
Idem dito hier.
pi_92183378
Bij de afweging tussen het rechtsgelijkheidsbeginsel en het rechtszekerheidsbeginsel dient naar het oordeel van de Afdeling in elk geval te worden betrokken dat in het Harmonisatiewetarrest de vraag aan de orde was of en in hoeverre het in de Harmonisatiewet opgenomen overgangsrecht in overeenstemming was met het rechtszekerheidsbeginsel,(zie noot 12) terwijl in dit voorstel in het geheel geen overgangsrecht is opgenomen. Daardoor komt de vraag naar de verenigbaarheid met het rechtszekerheidsbeginsel pregnanter naar voren.
Verder heeft de Afdeling hiervoor gesteld niet overtuigd te zijn dat het voorstel leidt tot een verhoging van het rendement, met behoud van de kwaliteit van het onderwijs, mede gelet op de vele andere mogelijkheden die er zijn om de rendementen te verhogen. Verder geeft de toelichting er geen blijk van dat nagegaan is of er andere, op minder bezwaren stuitende, mogelijkheden zijn om bij te dragen aan de in de toelichting geschetste problematiek voor de overheidsfinanciën. De Afdeling betrekt daarbij dat de mogelijkheid om een beroep te doen op het collegegeldkrediet niet wegneemt dat elke langstudeerder ten minste factor 2,75 duurder uit is.
Gelet hierop adviseert de Afdeling in het licht van het rechtszekerheidsbeginsel de studenten die op 1 september 2011 reeds studievertraging hebben opgelopen, te ontzien omdat het voor hen onmogelijk is het hogere collegegeld te ontgaan. Om recht te doen aan de in het wetsvoorstel geboden mogelijkheid van een uitloopjaar, zouden de studenten die in het studiejaar 2011-2012 studievertraging oplopen eveneens moeten worden ontzien. Voor de anderen zou, op basis van een doorrekening van de budgettaire consequenties, kunnen worden voorzien in een groeimodel, in die zin dat de jongste cohorten het eerst met de nieuwe maatregel worden geconfronteerd. Hetzelfde geldt met betrekking tot de aan de instellingen op te leggen korting. Zij dienen immers in de gelegenheid te worden gesteld hun beleid en studieprogramma's daarop aan te passen. De Afdeling adviseert het wetsvoorstel ook op dit punt te heroverwegen.

Het lijkt mij sterk dat de Eerste Kamer, ook (een deel van de) VVD- en CDA-fractie, hier niet gevoelig voor is.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 18:06:34 #130
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_92183387
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:59 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Even in de lijn van dit wetsvoorstel zullen de regels ook wel aanpassen voor lopende gevallen, en wordt het niet meer kwijtgescholden maar mag je de rest van je leven kromliggen.
Iemand al antwoord op mijn vraag, toevallig?
pi_92183456
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:32 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Jeuh, dat maakt het al wat minder pervers ;) Het was ook wel een beetje te verwachten. Dat zou echt de grootste bestuursrechtelijke chaos aller tijden zijn geweest.

Kan je dat bevestigen? Dat is min of meer goed nieuws voor mij, aangezien ik van plan ben te gaan promoveren, en ik wat meer kans maak als ik niet midden in een bezuinigingsronde afstudeer.
pi_92183957
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:08 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Kan je dat bevestigen? Dat is min of meer goed nieuws voor mij, aangezien ik van plan ben te gaan promoveren, en ik wat meer kans maak als ik niet midden in een bezuinigingsronde afstudeer.
In het de reactie van Zijlstra op de Afdeling (van de RvS), onder 1.a., staat het volgende:

quote:
In het voorstel dat aan de Afdeling is voorgelegd, was aangegeven hoe de langstudeerdersmaatregel voor de instellingen zou worden vormgegeven. Naar aanleiding van die toelichtende passages heeft de Afdeling diverse kritische opmerkingen gemaakt over de wijze waarop de instellingsbudgetten zullen worden gekort. Ik deel bij nader inzien de opvattingen van de Afdeling op dit punt en zal de korting op de volgende wijze vormgeven.

Op grond van dit wetsvoorstel vindt een verhoging van het wettelijke collegegeld voor langstudeerders plaats met ¤ 3.000. Er zal een instellingsspecifieke verrekening plaatsvinden van de inkomsten van het verhoogde collegegeld van ¤ 3.000 per langstudeerder bij de betreffende instelling. Daarnaast zullen de instellingen generiek worden gekort op basis van het Uitvoeringsbesluit WHW 2008 en de Regeling financiën hoger onderwijs met als uitgangspunt het principe van evenredige verdeling.
Met andere woorden: er wordt nog steeds evenveel bezuinigd, alleen betalen universiteiten niet per langstudeerder, maar krijgen ze 'gewoon' minder geld. De perverse bezuiniging is dus een gewone bezuiniging geworden, maar je studeert nog steeds in een bezuinigingsronde af.
pi_92184899
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:20 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

In het de reactie van Zijlstra op de Afdeling (van de RvS), onder 1.a., staat het volgende:

[..]

Met andere woorden: er wordt nog steeds evenveel bezuinigd, alleen betalen universiteiten niet per langstudeerder, maar krijgen ze 'gewoon' minder geld. De perverse bezuiniging is dus een gewone bezuiniging geworden, maar je studeert nog steeds in een bezuinigingsronde af.
-O-

nouja, bedankt voor je antwoord iig
  dinsdag 1 februari 2011 @ 18:40:57 #134
286730 Ace-of-Spades
Money for nothing
pi_92185033
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:20 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

[..]

Klein lichtpuntje voor mij. Ik zal in elk geval niet geweigerd worden door de UvA door de boete.
Chicks for free.
''Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. Explore. Dream. Discover.'' Mark Twain
pi_92185164
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:56 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Naast dat ik het gelezen heb ben ik het volgende tegengekomen:

[..]

Bron: http://www.rijksoverheid.(...)legegeldkrediet.html

Dat is volgens mij ook een erg sterke aanwijzing dat je de boete gewoon kan lenen (ik had in deze discussie al eerder ergens gelezen dat men het zou kunnen lenen).
Niet als je niet meer kunt lenen. Daar heb ik nog geen oplossing voor gezien.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 20:00:04 #136
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_92189085
Uiteraard zullen meer protesten volgen.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_92190109
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:43 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik zou eens met een commerciële bank praten. Duurder dan DUO, maar goedkoper dan niet afstuderen.

http://www.lening-geld-le(...)dent-abn-amro-lening
  dinsdag 1 februari 2011 @ 21:04:12 #138
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92193092
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:43 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Naar Belgie verhuizen en hooguit 500 euro collegegeld betalen.
pi_92193358
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 21:04 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Naar Belgie verhuizen en hooguit 500 euro collegegeld betalen.
En een hele zooi BA-vakken over mogen doen :') _O-
  dinsdag 1 februari 2011 @ 21:22:44 #140
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92194376
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 21:08 schreef Ewelina het volgende:

[..]

En een hele zooi BA-vakken over mogen doen :') _O-
Oh ja, dat is wel weer een probleem. :+
pi_92194667
quote:
Lenen na je prestatiebeurs
Als je geen recht meer hebt op de prestatiebeurs, maar wel als voltijdstudent staat ingeschreven, kun je nog maximaal drie jaar lenen. Die periode van drie jaar noemen we de leenfase.
Zie dit op de site van DUO. Sinds wanneer is deze regeling van kracht? Dacht altijd dat je tot max. 10 jaar (inclusief de duur van je prestatiebeurs) kon bijlenen.
pi_92194804
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 21:26 schreef ratatat het volgende:

[..]

Zie dit op de site van DUO. Sinds wanneer is deze regeling van kracht? Dacht altijd dat je tot max. 10 jaar (inclusief de duur van je prestatiebeurs) kon bijlenen.
Dat is echt al jaren zo hoor. In ieder geval al sinds 2003.

De 10-jaar-norm gaat over de omzetting van de prestatiebeurs in een gift.
pi_92195009
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 21:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is echt al jaren zo hoor. In ieder geval al sinds 2003.

De 10-jaar-norm gaat over de omzetting van de prestatiebeurs in een gift.
Ok, dan heb ik altijd een verkeerde voorstelling van zaken gehad.
pi_92195131
quote:
11s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 21:22 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Oh ja, dat is wel weer een probleem. :+
Ja, want hoewel ik waarschijnlijk wel een hoop vrijstellingen krijg, zal ik toch eea erbij moeten volgen, simpelweg omdat ze daar een ander programma hebben met verplichte vakken.
pi_92195376
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:04 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nouja tenminste is de prikkel voor instellingen om diploma's makkelijk toe te kennen verdwenen, en dat is winst.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 21:41:38 #146
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92195553
Dat is ook het enige goede. maarja, nu krijgen ze te maken met een directe bezuiniging, benieuwd welke studies gaan lijden daaronder.
pi_92195939
Ja, ik verwacht weinig goeds voor de kwaliteit van onderzoek en onderwijs. Ik werk in de bovenbouw van een VWO en vraag me af of ik m'n leerlingen moet adviseren in Belgie te gaan studeren.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 21:51:40 #148
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92196301
Ik heb het wetsvoorstel gevonden:

http://www.rijksoverheid.(...)elijk-onderzoek.html

Voor een tweede bachelor/masteropleiding:
Momenteel regelt lid 1 van artikel 7.45 van de WHW dat je bij een tweede masteropleiding het instellingscollegegeld betaalt.
In artt. 7.45a jo. 7.46 van het wetsvoorstel staat dat iemand die al een bachelor- of masteropleiding heeft afgerond, bij een tweede bachelor resp. masteropleiding het instellingstarief betaalt. Het instellingstarief is tenminste het basistarief, en mag dus lager zijn dan het verhoogde tarief.
Je bent dus overgeleverd aan wat de universiteit vraagt, en dit kan voorlopig dus nog het lage tarief zijn.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_92199542
is al duidelijk of het evenredig wordt verdeeld? Dus half jaar uitloop --> 1500 euro boete etc...?
  dinsdag 1 februari 2011 @ 22:35:07 #150
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92199586
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 22:34 schreef anti-fok het volgende:
is al duidelijk of het evenredig wordt verdeeld? Dus half jaar uitloop --> 1500 euro boete etc...?
Dat is wel zo ja, want het is gewoon collegegeld. Maar de laatste twee maanden tellen volgens mij, dus met vijf maanden studeren betaal je al de helft.
  donderdag 3 februari 2011 @ 08:18:59 #151
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_92261897
wel grappig dat ineens de onderwijsinstellingen niet meer de 3000¤ hoeven te betalen, waarom zij wel en wij studenten niet ?

faaloverheid :')
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
  donderdag 3 februari 2011 @ 11:06:19 #152
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92265435
quote:
Geen beweging tussen studenten en Zijlstra
Uitgegeven: 2 februari 2011 15:15
Laatst gewijzigd: 2 februari 2011 18:01
DEN HAAG - Staatssecretaris Halbe Zijlstra (Onderwijs) en vertegenwoordigers van studenten in het hoger onderwijs zijn in een direct gesprek geen stap dichter tot elkaar gekomen.

De plannen rondom langstudeerders blijven een groot struikelblok, bleek wederom tijdens het periodieke overleg woensdag.
Zijlstra wil dat studenten die om wat voor reden dan ook meer dan een jaar studievertraging oplopen, 3000 euro extra collegegeld betalen. Die regeling moet komend collegejaar al ingaan en gaat ook gelden voor studenten die nu al vertraging hebben opgelopen.

De studenten zijn er fel op tegen omdat er volgens hen tal van goede redenen zijn waarom een student langer over zijn studie doet, zoals bijvoorbeeld ziekte, bestuursfuncties of een stage in het buitenland.

Maatschappij
''Het is niet de taak van de maatschappij om de studie te financieren van een student die besluit meer dan een jaar iets anders te gaan doen'', zei Zijlstra.
De Raad van State boog zich over het wetsvoorstel en had sterke bedenkingen bij de langstudeerregeling voor studenten, maar ontraadde het niet. Zijlstra diende dinsdag zijn wetsvoorstel in bij de Tweede Kamer.
''Het lijkt wel of hij doofstom is voor onze argumenten'', zegt Sander Breur, voorzitter van de studentenvakbond LSVb. ''Tijdens het spel veranderen de spelregels. Het is een onredelijk wetsvoorstel.''

Investering
Zijlstra snapt het standpunt van de studenten. ''Natuurlijk doet bezuinigen pijn. Maar er wordt wel eens vergeten dat het ook een investeringsmaatregel voor het hoger onderwijs betreft. We hebben momenteel niet de luxe om zes jaar te wachten.''
Het voorstel wordt op een later tijdstip besproken door de Tweede Kamer en gaat vervolgens naar de Eerste Kamer. ''Ik vertrouw erop dat de Eerste Kamer dit tegen gaat houden'', aldus Guy Hendricks, voorzitter van het ISO (Interstedelijk Studenten Overleg).
''Wij doen alles wat in onze macht ligt om dit tegen te houden.''

Protest
Op 21 januari trokken duizenden studenten en hoogleraren naar het Malieveld in Den Haag om te protesteren tegen de bezuiniging van 370 miljoen euro in het hoger onderwijs. Zijlstra sprak daar ook nog tegen een boeroepende menigte.
''Ik wil nogmaals mijn complimenten geven aan de organisatie daar.'' Dat de staatssecretaris iets in zijn gezicht gegooid kreeg, deed hij af met een grapje. ''Die persoon kon wel goed mikken.''
  donderdag 3 februari 2011 @ 12:28:21 #153
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_92268093
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 08:18 schreef mymoodfentje het volgende:
wel grappig dat ineens de onderwijsinstellingen niet meer de 3000¤ hoeven te betalen, waarom zij wel en wij studenten niet ?

faaloverheid :')
Ze moeten nog steeds een "boete" betalen hoor, die wordt alleen evenredig verdeeld over alle instellingen. De huidige regeling is juist erger: als er minder langstudeerders komen straks, wordt er meer gekort op de instellingen om toch het beoogde bezuinigingsbedrag te halen.
- Thucydides
pi_92312528
quote:
Er is een reële kans dat de maatregel die staatssecretaris Halbe Zijlstra van Onderwijs wil invoeren met betrekking tot het beboeten van langstudeerders, het niet gaat halen als deze bij de rechter wordt getoetst. Zijlstra wil de langstudeerders per jaar 3000 euro extra laten betalen. Een arrest van de Hoge Raad uit 1989 gooit echter, in ieder geval voor huidige studenten, mogelijk roet in het eten.
Dat stelt de Leidse staatsrechtgeleerde Wim Voermans. "'De wet voorziet niet in een overgangsrecht voor mensen die al zijn begonnen aan hun studie en hier ineens mee worden geconfronteerd. Door die omissie zal de rechter de wet straks waarschijnlijk kunnen toetsen aan het rechtszekerheidsbeginsel en onverbindend verklaren.", zegt hij tegenover de Volkskrant.

Voermans zegt dat het wel echt een juridisch achterdeurtje is. "Eind jaren tachtig werd Deetmans Harmonisatiewet ook getoetst op het overgangsrecht. Uiteindelijk hield die stand omdat de Hoge Raad oordeelde dat parlementaire wetten niet aan de grondwet kunnen worden getoetst. Dat geldt hier niet. Het overgangsrecht ontbreekt en wordt dus ook niet parlementair besproken."

Zijlstra wil het voorstel al in september invoeren. Hij hoopt hiermee ongeveer 370 miljoen euro te kunnen bezuinigen. Ook de Raad van State is echter niet enthousiast. De Raad vindt dat de wet een onduidelijke doelstelling heeft en vraagt zich af wat de staatssecretaris nu echt wil: het aantal langstudeerders verlagen of gewoon simpelweg bezuinigen?

Laat het waar zijn.
pi_92312601
dat rechtsbeginselgeleuter is al vanaf moment één 'een mogelijke redding'. Het is echter zo dat, net als bij bijvoorbeeld een ontslag bij een vast contract, dat dat geoorloofd is als het bedrijf aan kan tonen dat het het anders financieel niet redt en dat het ontslag van één of meerdere werknemers dus noodzakelijk is om het bedrijf niet kopje onder te laten gaan. Ditzelfde schijnt te gelden voor de staatskas. Maargoed.. dat staat los van de vraag of de plannen ook daadwerkelijk een positief verschil maken voor de staatskas :+
Ja doei.
  Moderator vrijdag 4 februari 2011 @ 13:54:57 #156
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_92322226
http://www.uk.rug.nl/dezeweek.php?webnieuws_id=1296814091

quote:
Half jaar extra uitloop voor bepaalde masters

Studenten die een master volgen die anderhalf jaar duurt (90 studiepunten), hebben geluk. Zij mogen volgens het wetsvoorstel van staatssecretaris Zijlstra straks anderhalf jaar langer over hun studie doen. Pas daarna betalen ze drieduizend euro boete.

In het wetsvoorstel over de langstudeerboete staat: Voor de berekening van de studielast wordt het aantal studiepunten van de opleiding, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a en b, naar boven afgerond tot 240, 180 of 120 studiepunten.

De meeste masteropleidingen in het hoger onderwijs duren één jaar, technische en onderzoeksmasters beslaan twee jaren. Medische masters duren zelfs drie jaar. Maar een aantal masters, zoals de eerstegraads lerarenopleidingen (hbo en wo) en duale masters als journalistiek, dramaturgie of cultureel erfgoed kennen een duur van anderhalf jaar.

De staatssecretaris rekent in zijn wetsvoorstel met hele jaren. De masters van anderhalf jaar worden bij het bepalen van de langstudeerboete daarom als tweejarige opleiding gezien. Deze studenten gaan dus pas een boete betalen als ze na drie jaar nog niet zijn afgestudeerd. [HOP]
  vrijdag 4 februari 2011 @ 14:54:53 #157
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92325111
Anderhalf jaar uitloop voor studenten met een anderhalfjarige studie, één jaar uitloop voor studenten met een tweejarige studie.
  Moderator vrijdag 4 februari 2011 @ 14:56:20 #158
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_92325177
quote:
11s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 14:54 schreef GlowMouse het volgende:
Anderhalf jaar uitloop voor studenten met een anderhalfjarige studie, één jaar uitloop voor studenten met een tweejarige studie.
Ik wil een anderhalf jaar durende gaan doen :o Dus ik juich :@ Binnensmonds :@ !!!
pi_92325441
quote:
Van Zijlstra is het iig duidelijk dat lang studeren niet altijd iets oplevert :')
pi_92326775
quote:
8)7

Er wordt weer lekker nagedacht zeg. Sowieso snap ik niet dat ze het in jaren doen. Als je zo'n fucked up stelsel wil invoeren, doe het dan in ieder geval eerlijk. Iedereen 50% uitloop of 2 keer zolang bijvoorbeeld. Ik vond het al belachelijk dat een jarige masters twee keer zo lang er over mogen doen, terwijl ik met m'n tweejarige master maar een jaar mag uitlopen.

Ik denk dat ik met een jaar lang vakken, drie maanden stage (wat sowieso standaard een half jaar of meer wordt) en 10 - 11 maanden afstuderen (ja onze opleiding heeft geen vakanties als je het nominaal wil doen) heel wat meer kans heb op uitloop dan alleen een jaar afstuderen.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 15:51:17 #161
286730 Ace-of-Spades
Money for nothing
pi_92328033
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 15:26 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

8)7

Er wordt weer lekker nagedacht zeg. Sowieso snap ik niet dat ze het in jaren doen. Als je zo'n fucked up stelsel wil invoeren, doe het dan in ieder geval eerlijk. Iedereen 50% uitloop of 2 keer zolang bijvoorbeeld. Ik vond het al belachelijk dat een jarige masters twee keer zo lang er over mogen doen, terwijl ik met m'n tweejarige master maar een jaar mag uitlopen.

Ik denk dat ik met een jaar lang vakken, drie maanden stage (wat sowieso standaard een half jaar of meer wordt) en 10 - 11 maanden afstuderen (ja onze opleiding heeft geen vakanties als je het nominaal wil doen) heel wat meer kans heb op uitloop dan alleen een jaar afstuderen.
Ik sta nergens meer van te kijken :')
Chicks for free.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 16:43:45 #162
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_92330581
  vrijdag 4 februari 2011 @ 17:20:36 #163
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_92332186
Hoe vastgebakken zit het aantal studiepunten van de opleidingen eigenlijk? Is het mogelijk om de duur van een technische master te verhogen van 120 naar 121 ECTS?
  vrijdag 4 februari 2011 @ 17:30:24 #164
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92332547
120 zit hard in de wet.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 19:56:00 #165
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_92339499
Helaas ;(
pi_92341081
Ik ben toch wel benieuwd hoe ze dit voor deeltijders op willen gaan lossen. In mijn klas van 30 is er slechts 1 die hiervoor geen andere opleiding heeft gevolgd, de rest allemaal wel (HBO/WO). Kunnen ze straks net zogoed die hele deeltijd opleidingen opheffen, geen kip die daar nog max. 12k extra voor kan/gaat betalen.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 23:16:53 #167
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92351853
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 20:24 schreef Sport_Life het volgende:
Ik ben toch wel benieuwd hoe ze dit voor deeltijders op willen gaan lossen. In mijn klas van 30 is er slechts 1 die hiervoor geen andere opleiding heeft gevolgd, de rest allemaal wel (HBO/WO). Kunnen ze straks net zogoed die hele deeltijd opleidingen opheffen, geen kip die daar nog max. 12k extra voor kan/gaat betalen.
Dit gaat over langstudeerders. Mensen die een tweede studie doen vallen niet onder deze regeling maar onder een regeling die vorig jaar al is ingevoerd.
pi_92358666
Wat trouwens ook een behoorlijk ernstig (maar tot op heden onderbelicht) deel is van deze regeling is het verliezen van een OV-Studentenkaart als langstudeerder. Dat betekent als dit wetsvoorstel aangenomen wordt, er plots tig studenten op zoek zullen moeten gaan naar een kamer in de stad van hun instelling. In sommige steden is nu al een woningnood, maar deze zal zometeen nog tig keer verergerd worden.
pi_92359101
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 01:54 schreef Friek_ het volgende:
Wat trouwens ook een behoorlijk ernstig (maar tot op heden onderbelicht) deel is van deze regeling is het verliezen van een OV-Studentenkaart als langstudeerder. Dat betekent als dit wetsvoorstel aangenomen wordt, er plots tig studenten op zoek zullen moeten gaan naar een kamer in de stad van hun instelling. In sommige steden is nu al een woningnood, maar deze zal zometeen nog tig keer verergerd worden.
Alleen kunnen langstudeerders weinig naast hun studie werken omdat ze snel af moeten studeren, ze moeten het extra collegegeld betalen en hey, ze krijgen ook geen stufi meer. Er blijft dus nauwelijks geld over om op kamers te kunnen wonen.
Aan de andere kant als je thuis blijft wonen en veel moet reizen hou je weer minder tijd en geld over om te studeren en werken...
Langstudeerders kunnen straks dus eigenlijk geen kant op, het wordt alleen maar moeilijker om de studie snel af te maken en zo is de vicieuze cirkel rond :')

[ Bericht 2% gewijzigd door cikolata op 05-02-2011 02:25:33 ]
pi_92359543
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 02:15 schreef cikolata het volgende:

[..]

Alleen kunnen langstudeerders weinig naast hun studie werken omdat ze snel af moeten studeren, ze moeten het extra collegegeld betalen en hey, ze krijgen ook geen stufi meer. Er blijft dus nauwelijks geld over om op kamers te kunnen wonen.
Aan de andere kant als je thuis blijft wonen en veel moet reizen hou je weer minder tijd en geld over om te studeren en werken...
Langstudeerders kunnen straks dus eigenlijk geen kant op, het wordt alleen maar moeilijker om de studie snel af te maken en zo is de vicieuze cirkel rond :')
Weer zoiets bizars inderdaad. :{
pi_92359740
In het wetsvoorstel wordt trouwens het idee dat de spelregels tijdens de wedstrijd gewijzigd worden als volgt gerechtvaardigd:
quote:
Het wetsvoorstel kent geen overgangsrecht. Dat betekent dat ook studenten die in het
studiejaar 20102011 een opleiding volgen, geconfronteerd kunnen worden met het
verhoogde collegegeld als zij in september 2011 hun opleiding willen vervolgen. Hoewel de
hoogte van het collegegeld de afgelopen decennia regelmatig naar boven is bijgesteld,
hebben studenten de onderhavige maatregel niet kunnen voorzien op het moment dat zij
aan hun opleiding begonnen. De regering heeft dat aspect zwaar laten meewegen bij de
keuze voor het tijdstip van inwerkingtreding. Toch heeft de regering de inwerkingtreding van
deze maatregel niet willen uitstellen. Zij heeft daarbij het volgende in aanmerking genomen:

1. het is van groot belang voor ons land dat de financiële doelstellingen met betrekking
tot het hoger onderwijs zoals verwoord in het regeerakkoord worden gehaald.
Zonder ombuigingen zijn investeringen in het hoger onderwijs niet mogelijk. Het is
dus van groot belang, dat er geen tijd verloren gaat;

2. de regeling is redelijk en proportioneel; de regeling laat het beginsel dat een
bachelor en een masteropleiding tegen wettelijk collegegeld mogen worden
afgerond onverlet; er zijn maatregelen getroffen voor bepaalde situaties van
overmacht (onder meer functiebeperkingen); instellingen kunnen bovendien gebruik
maken van de voorzieningen van het profileringsfonds;

3. er zal voor tijdige voorlichting worden gezorgd, zodat iedere student weet wat hem
of haar staat te wachten;

4. studenten zullen ook het verhoogde collegegeld tegen gunstige voorwaarden kunnen
lenen via de regeling van het collegegeldkrediet.
Bron (p. 21)

Kortom: ga maar lekker bijlenen, want wij zijn heel redelijk. :') Achterlijk, meer woorden heb ik er niet voor.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2011 02:59:01 ]
pi_92360053
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 02:56 schreef Friek_ het volgende:
In het wetsvoorstel wordt trouwens het idee dat de spelregels tijdens de wedstrijd gewijzigd worden als volgt gerechtvaardigd:

[..]

Bron (p. 21)

Kortom: ga maar lekker bijlenen, want wij zijn heel redelijk. :') Achterlijk, meer woorden heb ik er niet voor.
Precies. Die slappe excuses ook:

quote:
3. er zal voor tijdige voorlichting worden gezorgd, zodat iedere student weet wat hem
of haar staat te wachten
Daar hebben de huidige langstudeerders wat aan. "Oh trouwens, je moet vanaf volgend jaar 3000 euro extra gaan betalen. Succes!"

quote:
4. studenten zullen ook het verhoogde collegegeld tegen gunstige voorwaarden kunnen
lenen via de regeling van het collegegeldkrediet.
Jeuj een groep jonge mensen die in de schulden komt te zitten, dat zal ze leren.

Ik kan er alleen nog maar om huillachen :')
pi_92360100
Tuurlijk, maar ondertussen laten we de villa subsidie doorlopen. En laten we het slochteren heren-akkoord met shell twv 1 miljard euro per jaar doorlopen. En laten we het anti terrorisme programma twv van ongeveer 1.2 miljard euro per jaar doorlopen. En laten we continue buitenlandse multinationals bedrijven opkopen die centraal staan aan ons land.

Het geld is op, haal de broekriem aan.
“Man is free at the moment he wishes to be.”
Voltaire.
"There is no left and right, only right and wrong." Tinyint, DI forums.
"Doubt is the seed of misdirection." Ikzelf.
pi_92360293
Wat ik ook verschrikkelijk vind is het verhullende, eufemistische taalgebruik. Het is geen boete, nee, het is een 'efficiencykorting'. _O-
pi_92360382
Een bekend gebeuren, de corrumpering van woorden. Confucius zei het meer dan 2000 jaar geleden al. (uiteraard gaat er hier ironisch genoeg wat verloren in de vertaling)

"If language is not correct, then what is said is not what is meant; if what is said is not what is meant, then what must be done remains undone; if this remains undone, morals and art will deteriorate; if justice goes astray, the people will stand about in helpless confusion. Hence there must be no arbitrariness in what is said. This matters above everything. "

Politiek staat bol met voorbeelden hiervan, zoals jij net gegeven hebt. Termen en begrippen worden aangepast en hergedefinieerd naar omstandigheden. Ondertussen krijgen wij de rekening gepresenteerd voor de BEWUSTE keuzes die er genomen worden. Niks 'het geld is op'. In mijn vorige post heb ik al een paar van de redenen aangegeven waarom dit complete onzin is.
Voltaire.
pi_92360493
quote:

[..]

Bron (p. 21)

ja die tijdelijke voorlichting.. wanneer gaat dat gebeuren dan? Het is februari , wanneer komt die wet er officieel door? Hoe veel tijd gaat daar nog overheen? Gaan ze het nog wel redden voor september vraag ik me af? *wishfull thinking*

Heb dus net gezien dat ik mijn tentamen niet heb gehaald... hoop en bid nog om een extra kans.
pi_92360553
Zie het niet in een persoonlijk licht, maar denk aan iedereen die hier gevolgen van heeft. Vervolgens denk ik dat mijn vorige post best accuraat was om aan te geven wat hier aan de hand is. De overheid roept al jaren dat we ten allen kosten een kenniseconomie moeten worden, maar ondertussen wordt het geld bewust in andere zaken gestoken of gelaten. Wassen neus waar ik niks meer mee heb.
Voltaire.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 08:13:10 #178
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92361266
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 04:51 schreef anti-fok het volgende:

[..]

ja die tijdelijke voorlichting.. wanneer gaat dat gebeuren dan? Het is februari , wanneer komt die wet er officieel door? Hoe veel tijd gaat daar nog overheen? Gaan ze het nog wel redden voor september vraag ik me af? *wishfull thinking*
Die voorlichting werd ook verklaard in de toelichitng op de kritiek van de RvS: het plan is al lange tijd bekend, dus de student weet er al heel lang van en kan zich dus tijdig voorbereide.

Blijkbaar is een plan, wat nog niet eens een wet was die uberhaupt naar de Tweede Kamer was gestuurd (laat staan aangenomen), al voldoende om als voorlichting te tellen. :')
pi_92361999
Maar waarom verliezen langstudeerders nu hun OV? Dat ding is na 4 jaar toch ook een lening die je moet terugbetalen, of zie ik dat verkeerd?
pi_92362220
Ik dacht ook dat dit een lening is. Daar kunnen ze dus alleen aan verdienen als ze die laten.
pi_92362467
Maar als ik het goed heb gelezen geldt deze maatregel alleen voor personen die geen instellingscollegegeld betalen.
Ik betwijfel eerlijk gezegd dat dit waar is, want hierdoor zouden ze heel veel boetes mislopen. Dan kan toch iedereen die te lang doorstudeert overgaan op instellingscollegegeld.
Hier (TU) is het instellingscollegegeld voor bepaalde groepen gelijk aan het wettelijk collegegeld.
pi_92363146
quote:

[..]

Bron (p. 21)

Ze vergeten echter dat er ook langstudeerders zijn die niet meer kunnen bijlenen. 3000,- is niet iets wat je zomaar even bijeen schraapt.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 13:08:23 #183
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92366826
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 10:06 schreef Deliah het volgende:
Maar als ik het goed heb gelezen geldt deze maatregel alleen voor personen die geen instellingscollegegeld betalen.
Ik betwijfel eerlijk gezegd dat dit waar is, want hierdoor zouden ze heel veel boetes mislopen. Dan kan toch iedereen die te lang doorstudeert overgaan op instellingscollegegeld.
Je kunt niet kiezen, afhankelijk van je situatie geldt verplicht de ene of de andere.
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 09:35 schreef von_Preussen het volgende:
Maar waarom verliezen langstudeerders nu hun OV? Dat ding is na 4 jaar toch ook een lening die je moet terugbetalen, of zie ik dat verkeerd?
Vziw wordt de lening ook voor jaar 5/6/7 kwijtgescholden als je binnen 10 jaar je diploma haalt.
  Moderator zaterdag 5 februari 2011 @ 13:11:13 #184
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_92366934
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:08 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Je kunt niet kiezen, afhankelijk van je situatie geldt verplicht de ene of de andere.

[..]

Vziw wordt de lening ook voor jaar 5/6/7 kwijtgescholden als je binnen 10 jaar je diploma haalt.
Zover weet ik dat ook, ja :{
  zaterdag 5 februari 2011 @ 19:09:10 #185
286730 Ace-of-Spades
Money for nothing
pi_92379560
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 10:48 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ze vergeten echter dat er ook langstudeerders zijn die niet meer kunnen bijlenen. 3000,- is niet iets wat je zomaar even bijeen schraapt.
Wanneer mag je niet meer lenen bij DUO/IBG whatever? Ik heb nu 2 jaar uni en begin volgend jaar met een nieuwe opleiding (op voorwaarde dat de huidige regeling niet NOG nadeliger wordt).
Chicks for free.
pi_92379736
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 19:09 schreef Ace-of-Spades het volgende:

[..]

Wanneer mag je niet meer lenen bij DUO/IBG whatever? Ik heb nu 2 jaar uni en begin volgend jaar met een nieuwe opleiding (op voorwaarde dat de huidige regeling niet NOG nadeliger wordt).
Je kunt nog 3 jaar na afloop van je prestatiebeurs lenen. Daarna niet meer.
pi_92446427
Maar ondertussen gaat er minimaal 500 miljoen naar een nieuwe afghanistan missie.. Waar het vorige kabinet om gevallen was :D
Voltaire.
pi_92454960
Volgens mij staat dit hier nog niet:

quote:
De Raad van State heeft felle kritiek op het plan van het kabinet om studenten én onderwijsinstellingen te beboeten voor lang studeren. De Raad gelooft niet dat studenten door zo’n boete sneller gaan studeren. Een wel heel inhoudelijk advies, dat nauwelijks gaat over de technische, juridische kwaliteit van de wet, maar vooral over het onderwijsbeleid van het kabinet. (03-02-2011)
http://www.raadvanstate.n(...)t/?advicepub_id=9535
  maandag 7 februari 2011 @ 15:40:25 #189
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_92461635
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 04:24 schreef truepositive het volgende:
Maar ondertussen gaat er minimaal 500 miljoen naar een nieuwe afghanistan missie.. Waar het vorige kabinet om gevallen was :D
Om maar te zwijgen over de JSF :')
pi_92463210
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 15:40 schreef Dekatria het volgende:

[..]

Om maar te zwijgen over de JSF :')
Weet je, dat vind ik nog niet eens zo erg, een goed vliegtuig vormt een echte aanvulling / invulling op defensiegebied.

Laatst sprak ik echter een voormalig medewerker van de GGZ, hij vertelde mij dat bij de GGZ ongeveer 60% van de tijd opgaat aan vergaderen en maar 40% aan daadwerkelijke hulpverlening.

Oplossing van de overheid, een nieuwe laag managers erbij die allemaal nieuwe regels verzinnen waardoor men nog veel minder tijd aan hulpverlening kan besteden. Managers is in dit geval een misleidende term, want het zijn geen bedrijfskundigen die proberen een zo efficient mogelijk systeem te maken, maar juist een stel bureaucraten die de efficiency compleet uit het oog verliezen en met een woud aan regels denken problemen op te lossen.

Die man is nu ZZPér en een uur hulpverlening kost de samenleving ¤40, bij de GGZ (als je alle overhead meerekent) ¤250. En met urenlang vergaderen en formulieren invullen is de patient niet gebaat.

En dat is wat er mis is in dit land, aan de ene kant maakt men inefficiente structuren en geeft daar enorm veel geld aan uit, maar aan de andere kant halen ze dat geld dan weer weg bij de basis, dus waar mensen direct het verschil merken.

Geld uitgeven aan vergaderen, dure kantoren en veel bureaucratie = nee, daar heeft niemand wat aan.

Geld uitgeven aan nieuwe vliegtuigen, onderwijsverbetering, zorg voor ouderen = ja, want dat effect merken de betroffen groepen meteen.
  maandag 7 februari 2011 @ 16:50:48 #191
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_92465018
En dat is exact wat er nog belachelijker is aan de halbeheffing. In plaats van simpelweg de studiefinanciering inkorten of iets anders simpels wordt er nu weer een hele nieuwe bureaucratische laag gecreëerd die boetes moet gaan innen en bijhouden. Daarnaast ook een hoop mensen die zich met uitzonderingsgevallen bezig moeten houden, zal wel weer de nodige denktanks en commissies opleveren. Als je toch al toegeeft dat je wil bezuinigen, doe het dan tenminste efficiënt :')
- Thucydides
pi_92465107
quote:
14s.gif Op maandag 7 februari 2011 16:50 schreef finsdefis het volgende:
En dat is exact wat er nog belachelijker is aan de halbeheffing. In plaats van simpelweg de studiefinanciering inkorten of iets anders simpels wordt er nu weer een hele nieuwe bureaucratische laag gecreëerd die boetes moet gaan innen en bijhouden. Daarnaast ook een hoop mensen die zich met uitzonderingsgevallen bezig moeten houden, zal wel weer de nodige denktanks en commissies opleveren. Als je toch al toegeeft dat je wil bezuinigen, doe het dan tenminste efficiënt :')
Nee, heel simpel, haal "waste" uit het systeem, zoals het bedrijfsleven al tientallen jaren geleden heeft uitgevonden.

Waste is in dit geval onnodige werkzaamheden die worden verricht terwijl de klant er niets aan heeft (bijv. bij een autofabriek het aanhouden van grote, dure voorraden i.p.v. een veel goedkoper Just In Time systeem, de klant merkt daar niets van maar het bespaart veel geld).

En dan denken door "marktwerking" te introduceren een efficienter systeem op te zetten, dan moeten eerst die technocratische managers worden vervangen door bedrijfskundige managers.
  maandag 7 februari 2011 @ 16:53:08 #193
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92465116
Het loopt via collegegeld. Aangezien studieduur al centraal wordt bijgehouden, is dit al een simpele maatregel.
  maandag 7 februari 2011 @ 16:56:30 #194
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_92465232
Dan nog zal je een hoop nieuwe bewerkingen krijgen die bijgehouden moeten worden voor uitzonderingen, die er al enorm veel zijn.
- Thucydides
  maandag 7 februari 2011 @ 17:00:08 #195
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92465381
De regeling kent juist bijna geen uitzonderingen, en uitzonderingen die er zijn worden aan uitzonderingen voor de studiefinanciering gekoppeld.
  maandag 7 februari 2011 @ 17:04:16 #196
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_92465576
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:00 schreef GlowMouse het volgende:
De regeling kent juist bijna geen uitzonderingen, en uitzonderingen die er zijn worden aan uitzonderingen voor de studiefinanciering gekoppeld.
Loopt niet heelmaal synchroon hoor. Je krijgt 3 jaar stufi en na minimaal 4 jaar ga je pas boetes betalen. Vooral op het gebied van masters niet, daar krijg je toch al geen stufi meer voor.
- Thucydides
  maandag 7 februari 2011 @ 17:06:24 #197
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92465653
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:04 schreef finsdefis het volgende:

[..]

Loopt niet heelmaal synchroon hoor. Je krijgt 3 jaar stufi en na minimaal 4 jaar ga je pas boetes betalen. Vooral op het gebied van masters niet, daar krijg je toch al geen stufi meer voor.
Heb je het wetsvoorstel gelezen?
quote:
Indien een student op grond van artikel 5.6, tiende lid, van de Wet studiefinanciering
2000 een jaar verlenging van de duur van de prestatiebeurs wordt verleend, wordt eenmalig
het aantal studiejaren, bedoeld in het eerste lid, voor een opleiding als bedoeld in de
onderdelen a, b, of c van dat lid vermeerderd met een jaar.
  maandag 7 februari 2011 @ 17:29:48 #198
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_92466679
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:06 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Heb je het wetsvoorstel gelezen?

[..]

Dat stuk niet nee, maar dan blijft de differentiatie op masterniveau relevant.
- Thucydides
  maandag 7 februari 2011 @ 21:40:15 #199
271438 SnorkelOrtega
Breekt de tent af!
pi_92479027
Ik heb hier een interessante situatie. Momenteel zit ik in mijn tweede jaar HBO Journalistiek (P gehaald). Mijn stage is bijna afgelopen en ik heb besloten dat dit vak niets voor mij is. Nu wil ik in september aan een HBO Bedrijfseconomie beginnen. Ik kan een verkort traject van drie jaar volgen, waarbij ik in het tweede jaar begin en aanvullende colleges en opdrachten kan volgen om mijn P te halen.. Als alles goed verloopt heb ik dus binnen vijf jaar (2 jaar Journalistiek + 3 jaar bedrijfseconomie) mijn Bachelor Bedrijfseconomie. Moet ik dan een boete betalen? Of telt dat jaar bij Bedrijfseconomie voor twee jaar, omdat ik binnen een jaar mijn P haal en het tweede jaar doe. Bij voorbaat dank voor de hulp.
  maandag 7 februari 2011 @ 23:08:37 #200
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92483123
Je doet er vijf jaar over om je diploma te behalen, dus hoef je de boete niet te betalen als het HBO is. Er zijn geen uitzonderingen: tel het totaal aantal jaren dat je nodig hebt om je diploma te halen, is het meer dan nominaal + 1 moet je de boete betalen.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 09:37:32 #201
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92491587
Ik lees dat hij nu ook HBO'ers dezelfde titel wil geven. Ja, echt belonen van excellerende studenten dit. Domste voorstel wat ik tot nu toe uit de politiek vernomen heb, en nog wel van een VVD'er ook.
Bis bis bis
pi_92491635
dat is toch wel écht schandalig :')
Ja doei.
pi_92491648
Heb je even een linkje?

Maar ik neem aan dat je het bericht bedoelt dat HBO met P niet meer automatisch naar de uni kunnen.
pi_92491661
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 09:39 schreef von_Preussen het volgende:
Heb je even een linkje?

Maar ik neem aan dat je het bericht bedoelt dat HBO met P niet meer automatisch naar de uni kunnen.
dát vind ik dan wel weer echt _O_
Ja doei.
pi_92491666
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 09:37 schreef eriksd het volgende:
Ik lees dat hij nu ook HBO'ers dezelfde titel wil geven. Ja, echt belonen van excellerende studenten dit. Domste voorstel wat ik tot nu toe uit de politiek vernomen heb, en nog wel van een VVD'er ook.
WTF :{ Sorry, ik heb niet voor jan lul gestudeerd om dezelfde titel als een HBO 'er te ontvangen. Niveauverschil is echt significant.

En zeker icm dit bericht: http://nos.nl/tekst/217348-grote-fraude-studenten-inholland.html
pi_92491674
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 09:37 schreef eriksd het volgende:
Wat bedoel je nu precies, dezelfde titel als wat geven?
  dinsdag 8 februari 2011 @ 09:41:11 #207
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92491678
Mooi hé, dit voorstel. Iedereen hier weet dat ik een vrij trouwe VVD aanhanger ben en meestal wel bereid ben even rationeel te kijken naar iets, in het kader van bezuinigingen. Maar dit heeft dus echt geen enkel doel.
Bis bis bis
  dinsdag 8 februari 2011 @ 09:41:27 #208
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92491686
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 09:40 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Wat bedoel je nu precies, dezelfde titel als wat geven?
Het verschil in titulatuur tussen hogescholen en universiteiten verdwijnt, zodat hbo-studenten in het buitenland beter op hun waarde worden geschat, aldus Zijlstra. Bij de keuze hoeveel geld een onderwijsinstelling krijgt, gaat kwaliteit voortaan een belangrijke rol spelen.
Bis bis bis
pi_92491695
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 09:41 schreef eriksd het volgende:
Mooi hé, dit voorstel. Iedereen hier weet dat ik een vrij trouwe VVD aanhanger ben en meestal wel bereid ben even rationeel te kijken naar iets, in het kader van bezuinigingen. Maar dit heeft dus echt geen enkel doel.
same here. Dit is niet de VVD waar ik op gestemd heb in ieder geval -O-
Ja doei.
pi_92491713
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 09:41 schreef eriksd het volgende:

[..]

Het verschil in titulatuur tussen hogescholen en universiteiten verdwijnt, zodat hbo-studenten in het buitenland beter op hun waarde worden geschat, aldus Zijlstra. Bij de keuze hoeveel geld een onderwijsinstelling krijgt, gaat kwaliteit voortaan een belangrijke rol spelen.
Dank je, dat wist ik nog niet.

In dat geval kunnen ze maar ook meteen het HAVO en VWO samenvoegen tot één stroom, het "VMO" (Voorbereidend Matig Onderwijs).
  dinsdag 8 februari 2011 @ 09:43:22 #211
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92491722
Die redenatie ook echt; meer kans in het buitenland. Laat een HBO instelling zich dan maar meteen universiteit noemen, ben je ook af van dit gezeik toch :')
Bis bis bis
  dinsdag 8 februari 2011 @ 09:44:23 #212
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92491743
Nu speelde dit plan al eerder en werd toen door het CDA afgeschoten, dus ik moet het allemaal nog zien hoor.
Bis bis bis
pi_92491761
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 09:43 schreef eriksd het volgende:
Die redenatie ook echt; meer kans in het buitenland. Laat een HBO instelling zich dan maar meteen universiteit noemen, ben je ook af van dit gezeik toch :')
Ik dacht trouwens dat studenten juist niet meer naar het buitenland zouden moeten gaan omdat het studievertraging zou opleveren, met het risico dat men een boete moet betalen?

En trouwens, was daar niet de BaMa-structuur voor, dat je met je bachelor-diploma ook in het buitenland beter terecht zou kunnen?
pi_92491763
die vent is echt zo incompetent als 'n downer met een scalpel in een OK
Ja doei.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 09:48:43 #215
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92491843
Tja, Zijlstra is zelf qua opleiding ook een lichtgewicht, misschien verklaart dat zijn dedain voor daadwerkelijke universitaire studenten. Ik weet het niet.

Toch knap, een trouw VVD lid zo tegen je in het harnas jagen. Ik kan niet wachten tot dit onzalige voorstel en Zijlstra uit de politiek verdwijnen.
Bis bis bis
pi_92492571
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 09:43 schreef eriksd het volgende:
Dat doen ze ook. De Haagse hogeschool, hier in Delft, heeft vlaggen hangen met The Hague University bijvoorbeeld. In het buitenland is er veelal ook niet zoiets als HBO.

Overigens zijn niet alle VVD-kamerleden zo happig op het langstudeerdersplan. Ik heb wat mail contact gehad en het komt er op neer dat ze er niet echt echt achterstaan, maar dat ze weinig keus hebben door het regeerakkoord. Ik hoop dat het CDA, waar het langstudeerdersplan direct vandaan komt, wil veranderen.
pi_92492680
In 't buitenland is er wel de onderscheiding tussen University en University of Applied Science (HBO) natuurlijk, dat zouden ze dan moeten gebruiken... :)
Ja doei.
pi_92492862
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 10:22 schreef motorbloempje het volgende:
In 't buitenland is er wel de onderscheiding tussen University en University of Applied Science (HBO) natuurlijk, dat zouden ze dan moeten gebruiken... :)
Zo werkt het echter in Nederland niet hè, we moeten wel de schone schijn ophouden om het zicht de rotte inhoud erachter te verdoezelen.

Want wat we niet zien dat is er ook niet.
pi_92492951
true :')
Ja doei.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 10:47:33 #220
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_92493538
Heeft er iemand nou al een bron dat Halbe het onderscheid in titels wil afschaffen?
pi_92493581
De beste man is van het padje af.

Nu.nl

quote:
Universiteiten mogen strenger selecteren
DEN HAAG - Universiteiten en hogescholen mogen voortaan strenger selecteren. Zo zijn studenten met een hbo-propedeuse straks niet meer automatisch welkom op een universiteit. Hogescholen mogen mbo'ers gaan weigeren.

Dat heeft staatssecretaris Halbe Zijlstra (Onderwijs) dinsdag geschreven (pdf) in en reactie op adviezen van de commissie Veerman.
Als voorwaarde stelt de staatssecretaris wel dat studenten met de juiste vooropleiding altijd ergens kunnen doorstromen.

Zijlstra wil dat studenten meer te kiezen hebben. Voor mbo'ers die zich verder willen ontwikkelen komen er binnen het hbo meer tweejarige opleidingen, de zogeheten Associate degrees. Om het hbo voor vwo'ers aantrekkelijker te maken, komen er meer programma's voor 'excellente studenten'.

dinsdag 8 februari 2011 @ 10:53:36 #222
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_92493746
Nog meer kiezen :') ja dat werkt :') al die leuke onzinnige "management" opleidingen van tegenwoordig die geen fuck voorstellen :')

puik plan Halbe, misschien moet hij eens terug naar de schoolbanken want dit is echt te slecht.
pi_92493764
Eerst mochten hbo's zich 'universities ( :') ) of applied sciences' noemen, toen kregen we de hbo-masters en nu verdwijnt het verschil in titulatuur helemaal?

Het enige verschil tussen hbo en echte universiteiten zal straks zijn dat je voor de laatste een jaar minder studiefinanciering krijgt :')
  dinsdag 8 februari 2011 @ 10:54:06 #224
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_92493765
Zelf al gevonden in de brief aan de kamer:
http://www.aob.nl/doc/Kabinetsreactie_Veerman.pdf

quote:
Titulatuur: wettelijk onderscheid hbo-wo opheffen
Dit kabinet kiest de lijn van de commissie-Veerman als het gaat om de titulatuur: De overheid moet zo snel mogelijk een punt zetten achter dit dossier [waaraan] in Nederland te zwaar [...] wordt getild. Het huidige wettelijk onderscheid in titulatuur tussen hbo en wo vervalt. Alleen de bachelor- en mastergraden worden nog wettelijk vastgelegd en beschermd. Hbo-afgestudeerden kunnen daarmee dezelfde titel krijgen als woafgestudeerden. De toevoeging bij de graad moet wel passen bij het type opleiding waar het om gaat. De door de instelling gekozen toevoeging en het diplomasupplement geven nader inzicht in inhoud en aard van de opleiding. In de Strategische Agenda voor Hoger Onderwijs, Onderzoek en Wetenschap werk ik nader uit hoe het beste bevorderd kan worden dat instellingen inderdaad voor een bij de opleiding passende titulatuur kiezen. Studenten moeten een reële kans hebben op doorstroom naar vervolgonderwijs in het buitenland en op uitstroom naar de internationale arbeidsmarkt. Een voor het buitenland transparante titulatuur helpt daarbij. Ook voor de instroom van talentvolle buitenlandse studenten is dit overigens belangrijk. Een transparante titulatuur maakt het Nederlandse hbo voor deze groep aantrekkelijker.

Met het vervallen van het onderscheid in titulatuur wordt de duiding van de instelling relevanter. Dat betekent dat hogescholen zich alle universities of applied sciences moeten noemen, en dus niet enkel university.
Begrijp ik dan goed dat de titel "Master of Science" zowel uitgedeeld kan worden na het voltooien van een Master Applied Physics aan de TU Delft, als na het voltooien van een HBO-master Psychologie aan INHolland?

Goed plan :'(

Edit: Nouja, tenminste mag ik dan nog de titel ir. voeren. Tenzij ze die ook rechttrekken (lees: afschaffen)

[ Bericht 5% gewijzigd door Gebraden_Wombat op 08-02-2011 11:02:21 ]
pi_92493800
quote:
Het verschil in titulatuur tussen hogescholen en universiteiten verdwijnt, zodat hbo-studenten in het buitenland beter op hun waarde worden geschat, aldus Zijlstra.
Wat grappig, ik lees hier het volgende uit:

"Men is er in het buitenland achter dat het Nederlandse HBO één grote klotezooi is en wil daarom HBO'ers buiten de deur houden".
  dinsdag 8 februari 2011 @ 11:02:36 #226
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_92494080
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 10:55 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Wat grappig, ik lees hier het volgende uit:

"Men is er in het buitenland achter dat het Nederlandse HBO één grote klotezooi is en wil daarom HBO'ers buiten de deur houden".
Het lijkt me eerder dat het de taak van Halbe is om talent te behouden ipv het makkelijker te maken voor hun om te vertrekken :') dus er zal wel een andere reden achter zitten.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 11:06:42 #227
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_92494219
Ze zullen wel meer naar het Amerikaanse model willen: daar is niet je titel van belang maar slechts bij welke instelling je die gehaald hebt.
pi_92494413
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 11:06 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

Ze zullen wel meer naar het Amerikaanse model willen: daar is niet je titel van belang maar slechts bij welke instelling je die gehaald hebt.
Dan moeten universiteiten ook de ruimte krijgen om aan de poort te selecteren. Op deze manier kan een universiteit zich op geen enkele manier onderscheiden van het hbo, zeker als Halbe meer vwo'ers het hbo in wil sturen. Het wordt één pot middelmatig nat.
pi_92494550
quote:
Op dinsdag 8 februari 2011 11:12 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Dan moeten universiteiten ook de ruimte krijgen om aan de poort te selecteren. Op deze manier kan een universiteit zich op geen enkele manier onderscheiden van het hbo, zeker als Halbe meer vwo'ers het hbo in wil sturen. Het wordt één pot middelmatig nat.
daar zat ik ook al aan te denken, waarom zou je straks nog WO gaan doen? Je krijgt minder lang stufi dan hbo (alleen nog voor de bachelor), het niveau is meestal hoger dus je hebt meer kans op uitloop en dan krijg je ook nog hetzelfde diploma :')
pi_92494612
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 11:16 schreef cikolata het volgende:

[..]

daar zat ik ook al aan te denken, waarom zou je straks nog WO gaan doen? Je krijgt minder lang stufi dan hbo (alleen nog voor de bachelor), het niveau is meestal hoger dus je hebt meer kans op uitloop en dan krijg je ook nog hetzelfde diploma :')
Dat past precies in het beleid van het kabinet, kunstmatig zoveel mogelijk hoger opgeleiden creëren door met diploma's te strooien.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 11:19:00 #231
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_92494654
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 11:16 schreef cikolata het volgende:

[..]

Hij wil gewoon mensen eerder aan het werk hebben zodat zijn generatie ook rustig aan kan relaxen van een vroeg pensioen met alle benefits die de babyboomers hebben.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 11:21:41 #232
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_92494758
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 11:12 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Eens. Moet toch maar eens het rapport van Veerman lezen om te zien in welke context dit wordt voorgesteld.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 11:25:17 #233
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92494886
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 11:19 schreef mymoodfentje het volgende:

[..]

Hij wil gewoon mensen eerder aan het werk hebben zodat zijn generatie ook rustig aan kan relaxen van een vroeg pensioen met alle benefits die de babyboomers hebben.
Klopt, dat is inderdaad de reden dat dit wordt ingevoerd allemaal. naast het kortetermijn denken van het nú wat centen nodig hebben.
pi_92495371
Hoe zit dat met het voorstel voor pre-masters? Wordt dat als bachelor of master gezien? Organisatorisch het eerste, maar ik ving nu ook geluiden op dat ze het als master willen zien. Dan mag je dus helemaal geen vertraging oplopen...
  dinsdag 8 februari 2011 @ 12:33:47 #235
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_92497145
Voor deze keer ben ik het voor een deel eens met de staatssecretaris, want mensen die met een hbo-propedeuse naar de universiteit gaan loopt in de meeste gevallen niet goed af. Het liefst had ik gezien dat hij de deur dicht had gegooid voor mensen die met een hbo-propedeuse naar de universiteit willen gaan. In mijn ogen zou het gewoon beter zijn als er alleen mensen worden toegelaten met een vwo-diploma of een hbo-diploma.

Ik vind het wel van de zotte dat hbo-instellingen mensen met een mbo-diploma mogen weigeren. Dat is in mijn ogen net zoiets als aanvullende eisen stellen voor mensen of mensen weigeren die hun vmbo-diploma hebben behaald en naar de havo willen. Bied ze dan bijvoorbeeld een schakeltraject aan zodat de kans op uitval beperkt wordt.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 13:09:44 #236
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92498226
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 11:38 schreef Zocalo het volgende:
Hoe zit dat met het voorstel voor pre-masters? Wordt dat als bachelor of master gezien? Organisatorisch het eerste, maar ik ving nu ook geluiden op dat ze het als master willen zien. Dan mag je dus helemaal geen vertraging oplopen...
Ik ben daar juist goed mee af, want ik heb dit jaar naast mijn bachelor ook alvast wat pre master vakken gedaan.

Maar als ze het als bachelor zien moet ik dit jaar ook mijn pre master afronden, want ik ben al even bezig.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 13:22:39 #237
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92498681
Toch mooi dat een VVD staatssecretaris enerzijds loopt te strooien met woorden als transparantie, ambitie en excelleren en vervolgens een systeem gaat creeeren waarin iedereen zich university noemt met bijbehorende bachelor en mastertitel. Hoezo nivelleren :')

Ik heb helemaal geen zin om dezelfde mastertitel te hebben als zo'n scholier die "commerciele economie" doet :')
Bis bis bis
pi_92498737
Het gelijktrekken van de titels is echt belachelijk. Iemand die vrijetijdsmanagement heeft gedaan heeft echt niet dezelfde kwaliteiten als iemand die een WO- Bachelor heeft gedaan in welke richting dan ook.
Het is gewoon niet hetzelfde, niet in tempo, niet in leerstof en niet in mate van onderzoek. Het is niet voor niets dat niet alle HBOers het WO aankunnen, geef ze dan ook niet dezelfde titel :')
Ik snap dat HBO wat onduidelijk is in het buitenland maar op deze manier wordt er echt tekort gedaan aan het WO.
pi_92499235
Er zijn grenzen en die grenzen worden ruimschoots overgetreden. Als mensen zoveel moeite hebben met hun diploma in het buitenland dan moeten ze er zelf werk van maken of goeie 'vertalings'modellen maken en niet probere te gelijk trekken met een WO opleiding. Krijgen we straks zeker dat een inholland cheatende klootzak bij de meest simpele technische studie dezelfde titel krijgt als een hardwerkende wiskundige, natuurkindige of weet ik veel wat van de universiteit.
pi_92499591
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 13:38 schreef koffiegast het volgende:
Er zijn grenzen en die grenzen worden ruimschoots overgetreden. Als mensen zoveel moeite hebben met hun diploma in het buitenland dan moeten ze er zelf werk van maken of goeie 'vertalings'modellen maken en niet probere te gelijk trekken met een WO opleiding. Krijgen we straks zeker dat een inholland cheatende klootzak bij de meest simpele technische studie dezelfde titel krijgt als een hardwerkende wiskundige, natuurkindige of weet ik veel wat van de universiteit.
Dezelfde titel, alleen dan wel van een andere instelling. En dat gaat dan het verschil maken.

Net zoals het in Engeland ook wel een behoorlijk verschil schijnt te maken of je, ik noem maar wat, de bachelor Urban Planning in Manchester of in Newcastle hebt gedaan. En die heten dan zelfs beide gewoon 'university'.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 14:19:35 #241
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_92500889
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 13:46 schreef Igen het volgende:

[..]

Dezelfde titel, alleen dan wel van een andere instelling. En dat gaat dan het verschil maken.

Net zoals het in Engeland ook wel een behoorlijk verschil schijnt te maken of je, ik noem maar wat, de bachelor Urban Planning in Manchester of in Newcastle hebt gedaan. En die heten dan zelfs beide gewoon 'university'.
Alsof ze in Amerika het verschil tussen de UU en de HH weten. :')
pi_92502359
Wanneer wordt over deze wet gestemd?
  dinsdag 8 februari 2011 @ 14:58:33 #243
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92502428
Nog niet bekend. Staat wel aangemeld bij de lijst van te behandelen onderwerpen voor de Tweede Kamer, maar nog geen datum toegekend.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 15:34:33 #244
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92504025
Pas in Juni komt hij met een totaalplan, dan nog debat erover enzovoorts. Ik verwacht dit niet voor Oktober in stemming te zien.
Bis bis bis
pi_92504160
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 15:34 schreef eriksd het volgende:
Pas in Juni komt hij met een totaalplan, dan nog debat erover enzovoorts. Ik verwacht dit niet voor Oktober in stemming te zien.
En dan verwacht Zijlstra dat we er nu al rekening mee houden? WTF, rekening houden met iets wat nog niet eens door de tweede kamer is gekomen? :') En dat we er al op anticiperen?
  dinsdag 8 februari 2011 @ 15:37:50 #246
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92504184
quote:
Dan kan het dus niet per 1 september ingaan lijkt me.

Waar heb je dit gelezen trouwens? Dacht dat hij het juist zo snel mogelijk door de kamer wilde hebben om het per 2011/2012 in te laten gaan? Sowieos ligt het toch al bij de Tweede Kamer? Of gaat dit over het gelijktrekken van titels i.p.v. de langstudeerdersboete?
pi_92504325
Goed, dus naast de 'boete' nu ook al de titulatuur. Wat een fucking prutser. Ik ga morgen even een aantal politici aanschrijven en de VVD kan mijn stem bij de verkiezingen straks zeker vergeten.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 15:42:21 #248
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_92504362
Te triest voor woorden ook, Zijlstra die vraagt om argumenten waarom er een overgangsregeling nodig is en dan dit zegt: 'Ik heb overigens zes jaar en vier maanden over mijn studies gedaan en zou dus extra collegegeld hebben moeten betalen. Maar ik denk dat ik dan gewoon eerder was afgestudeerd.'

:')_______________! Daar kunnen wij nu niet meer voor kiezen om sneller af te studeren he.

:')
:') :')
:')_________!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
- Thucydides
pi_92504497
quote:
13s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 15:42 schreef finsdefis het volgende:
Te triest voor woorden ook, Zijlstra die vraagt om argumenten waarom er een overgangsregeling nodig is en dan dit zegt: 'Ik heb overigens zes jaar en vier maanden over mijn studies gedaan en zou dus extra collegegeld hebben moeten betalen. Maar ik denk dat ik dan gewoon eerder was afgestudeerd.'

:')_______________! Daar kunnen wij nu niet meer voor kiezen om sneller af te studeren he.

:') :')
:')_________!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
hilarisch hè? :')!
Ja doei.
pi_92504532
quote:
bron? Ik dacht dat oorspronkelijk de bedoeling was dat er eind januari of begin februari over gestemd zou worden in de kamer.

Zou mij wel goed uitkomen. Ben waarschijnlijk in september - oktober klaar.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 15:45:39 #251
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92504541
Ja mensen, dit soort types mogen dan ons onderwijs beheren verpesten.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 15:46:38 #252
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_92504578
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 15:45 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

bron? Ik dacht dat oorspronkelijk de bedoeling was dat er eind januari of begin februari over gestemd zou worden in de kamer.

Zou iedereen wel beter uitkomen, dan geldt het sowieso nog niet voor volgend collegejaar. Maargoed, het zijn bezuinigingen dus die worden er one or the other way toch wel doorgeen geduwd.
- Thucydides
pi_92504632
:@ ik zou het fijn vinden dat als het er doorheen komt het pas volgend jaar gebeurt..

mèt erasmusbeurs kan ik dan (ff afwachten nog) voor 1700 gewoon mijn derde jaar doen, ipv 4700 of erger, 8500 :')
Ja doei.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 15:48:55 #254
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_92504679
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 15:47 schreef motorbloempje het volgende:
:@ ik zou het fijn vinden dat als het er doorheen komt het pas volgend jaar gebeurt..

mèt erasmusbeurs kan ik dan (ff afwachten nog) voor 1700 gewoon mijn derde jaar doen, ipv 4700 of erger, 8500 :')
8500 ja? Alfasector heeft toch instellingsgeld van ~6500 euro oid?
- Thucydides
pi_92504735
1700 collegegeld
3000 boete
3300GBP collegegeld in Engeland als ik de beurs niet krijg :P

:? toch?
Ja doei.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 15:51:10 #256
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_92504781
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 15:50 schreef motorbloempje het volgende:
1700 collegegeld
3000 boete
3300GBP

:? toch?
Oh zo. Moet je via dat programma ook nog in de UK collegegeld betalen dan als je 'langstudeerder' bent? Dat is wel zuur.

Ah ik zie je edit :P maar klopt inderdaad. Ik dacht alleen dat je wellicht instellingsgeld moest betalen omdat dit een tweede studie voor je was.
- Thucydides
pi_92504864
nee, heb nog geen enkele studie afgerond :') ;(
Ja doei.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 15:56:49 #258
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92505022
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 15:45 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

De bezuinigingsrondevoorstellen zijn eerder, het totaalplan met betrekking tot "verhoging van kwaliteit" zou ergens in juni verschijnen las ik.

quote:
Strategische agenda
Al bij zijn aantreden maakte het kabinet duidelijk dat het de aanbevelingen Veerman zou omarmen. De vraag was vooral hoe ze zouden worden uitgevoerd. In de brief die staatssecretaris Zijlstra gisteren naar de Tweede Kamer stuurde wordt dat antwoord maar ten dele gegeven. De meeste maatregelen die hij noemt waren al bekend of moeten nog nader worden uitgewerkt. Daarvoor is het wachten op zijn strategische agenda, die in juni verschijnt.
Bis bis bis
  dinsdag 8 februari 2011 @ 16:42:42 #259
123170 alors
zlata1234
pi_92507236
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 10:48 schreef Butterfly91 het volgende:
De beste man is van het padje af.

Nu.nl

[..]

Ik sloeg net de krant open en dit is wat ik zag, mag ik even kotsen? :r

Nou daar doe je dan al die moeite voor :')
know'm sayin?
word? word.
pi_92517061
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 13:46 schreef Igen het volgende:

Het idee is misschien dat dat het verschil gaat maken, maar dat gaat niet gebeuren. In tegenstelling tot de VS en het VK hebben universiteiten hier namelijk niet de ruimte om hun studenten aan de poort te selecteren, zoals in Engeland gebeurt d.m.v. A-levels.

Maar dan nog: in die landen heb je inderdaad goede en slechte universiteiten, maar geen scholen die MSc-diploma's uit mogen delen terwijl ze helemaal geen universiteit zijn. Dat slaat gewoon nergens op, tenzij je kunstmatig zoveel mogelijk hoog opgeleiden wilt creëren.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 22:09:53 #261
123170 alors
zlata1234
pi_92523453
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 20:16 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Het idee is misschien dat dat het verschil gaat maken, maar dat gaat niet gebeuren. In tegenstelling tot de VS en het VK hebben universiteiten hier namelijk niet de ruimte om hun studenten aan de poort te selecteren, zoals in Engeland gebeurt d.m.v. A-levels.

Maar dan nog: in die landen heb je inderdaad goede en slechte universiteiten, maar geen scholen die MSc-diploma's uit mogen delen terwijl ze helemaal geen universiteit zijn. Dat slaat gewoon nergens op, tenzij je kunstmatig zoveel mogelijk hoog opgeleiden wilt creëren.
Jij gaat door voor de koelkast *O* Statistiekjes zijn toch mooi te beïnvloeden *O* En dat helemaal gratis, want investeren in onderwijs kost immers alleen maar geld.
know'm sayin?
word? word.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 22:50:49 #262
57434 Marloes
Digital Love
pi_92525977
Het wordt echt steeds gekker met die vent :')
Afwachten wat het volgende belachelijke plan gaat worden :{
Ik zie 'm er wel voor aan om voor te stellen de stufi alsnog een lening te maken :')
The more you try to erase me,
The more that I appear.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 23:17:09 #263
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_92527380
Ik vind de veranderingen op het gebied van onderwijs wel opeens heel erg extreem veranderd ten opzichte van wat het beleid eerst was. Ik verbaas me echt steeds weer over wat ze durven voor te stellen. Ik denk soms bijna dat het 1 grote grap is. Helaas kan ik er niet om lachen. En de VVD stijgt alleen maar in de peilingen, wtf? Educatiehaters?
  dinsdag 8 februari 2011 @ 23:19:49 #264
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_92527500
Wake up call: Zijlstra bedenkt dit soort dingen niet in zijn eentje. Rutte bepaalt dit met de partijtop van bovenaf.
quote:
Op dinsdag 8 februari 2011 09:48 schreef eriksd het volgende:
Tja, Zijlstra is zelf qua opleiding ook een lichtgewicht, misschien verklaart dat zijn dedain voor daadwerkelijke universitaire studenten. Ik weet het niet.

Toch knap, een trouw VVD lid zo tegen je in het harnas jagen. Ik kan niet wachten tot dit onzalige voorstel en Zijlstra uit de politiek verdwijnen.
pi_92527884
Ik kan werkelijk niet begrijpen hoe de VVD dit soort diarree aan het program kan verbinden.
pi_92528126
die langstudeerboete is een CDA ding. ;)
  dinsdag 8 februari 2011 @ 23:36:39 #267
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_92528195
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 09:41 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

same here. Dit is niet de VVD waar ik op gestemd heb in ieder geval -O-
VVD stemmen en achteraf gaan klagen. :') Overigens vind ik dit als hbo'er ook lachwekkend. Hbo en wo zijn niet hetzelfde. :N

2 maart gaat mijn stem, ondanks mijn voorkeur voor rechts, lekker naar de PvdA. w/
Bedankt Hans.
pi_92528406
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 23:36 schreef bascross het volgende:

[..]

VVD stemmen en achteraf gaan klagen. :')
Ik heb ook VVD gestemd en ben ook tegen dit hele verhaal, kan toch? Het stond niet in het programma, zoiets komt voort uit een regeerakkoord. Het feit dat er compromissen gesloten moeten heeft niets met VVD te maken, dat is altijd.

Verder is dit hele plan gewoon idioot en ik hoop dat het nog aangepast wordt.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 23:44:21 #269
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_92528619
Je kan uiteraard achteraf gaan klagen, maar je weet van te voren dat de VVD niet betrouwbaar is. Bovendien was het partijprogramma al lachwekkend.
Bedankt Hans.
pi_92528741
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 23:44 schreef bascross het volgende:
Je kan uiteraard achteraf gaan klagen, maar je weet van te voren dat de VVD niet betrouwbaar is. Bovendien was het partijprogramma al lachwekkend.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 23:48:23 #271
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_92528828
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 23:46 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

^O^

Overigens is dit plan sowieso vreemd, want hoeveel hbo'ers gaan er daadwerkelijk naar het buitenland? Volgens mij niet zoveel om deze lachwekkende maatregel te rechtvaardigen. :')
Bedankt Hans.
  woensdag 9 februari 2011 @ 00:09:49 #272
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_92529805
VVD gaat altijd bezuinigen op dingen die sociaal iq vereisen hoor. Onderwijs levert niks op = weg. Het economische denken.
pi_92531877
Ik vind het wel grappig eigenlijk. Denk dat het ongeveer als volgt is gegaan:
'Hmmm, we willen een top-5 kenniseconomie worden, maar we willen wel op onderwijs bezuinigen. Wacht, als we nu alle HBO luitjes dezelfde titel geven als WO afgestudeerden hebben we meer mensen met een WO titel en zijn we ineens een kenniseconomie omdat we dan meer mensen hebben met een WO titel.'
pi_92531886
Op zich ben ik niet zo tegen om het hoger onderwijs te fuseren en daar allemaal kleine en grotere 'universities'. Het gaat dan om waar je je diploma haalt i.p.v. wat de precieze titulatuur is die de diploma verschaft. Het Amerikaanse systeem, zoals iemand hier al zei.

Wat betreft de titulatuur snap ik het niet helemaal. Betekent dit dat een hbo-master zometeen evenveel waard is als een wo-master wettelijk gezien? Wat dan betekent dat je als hbo-master ook de titel ir., drs. of mr. mag voeren?

Ik ben er niet helemaal over uit wat hiervan te vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2011 05:13:34 ]
pi_92531899
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 01:13 schreef ratatat het volgende:
'Hmmm, we willen een top-5 kenniseconomie worden, maar we willen wel op onderwijs bezuinigen. Wacht, als we nu alle HBO luitjes dezelfde titel geven als WO afgestudeerden hebben we meer mensen met een WO titel en zijn we ineens een kenniseconomie omdat we dan meer mensen hebben met een WO titel.'
Het erge is dat ik hetzelfde dacht toen ik het voorstel las. :{
pi_92531945
Overigens staan er wel een paar goede punten in:
quote:
• Het kabinet zal conform het advies van de commissie$Veerman bij de route
van hbo--propedeuse naar het wo het toelatingsrecht van studenten
veranderen in toelaatbaarheid. Dat wil zeggen dat de instelling dan beslist
over de toelating. Ook kijkt het kabinet naar de doorstroom van mbo naar
hbo. Die zal in ieder geval voor groepen mboers selectiever worden. Zoals in
het regeerakkoord is aangekondigd, zal bij de selectievere doorstroom mbo$
hbo ook de centrale examinering van kernvakken in het mbo worden
betrokken.

• Daarnaast zal het kabinet zorgvuldig bezien waar meer ruimte voor selectie
op zijn plaats is. Lang niet alle opleidingen vallen onder de in Ruim baan voor
talent benoemde categorieën. Doel van de extra ruimte voor selectie is om tot
een betere afstemming te komen tussen enerzijds het niveau en het
onderwijsconcept van opleidingen en anderzijds de capaciteiten en motivatie
van de studenten. Dit kan voor hogere rendementen zorgen. Het past ook in
het streven naar meer profilering.
Bron (p. 5)
pi_92532488
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 01:16 schreef Friek_ het volgende:
Overigens staan er wel een paar goede punten in:

[..]

Bron (p. 5)
Jammer dat het weer teniet wordt gedaan door HBO- en WO-diploma's op een hoop te gooien
  woensdag 9 februari 2011 @ 07:05:44 #278
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92533376
Sowieso is de doorstroming van HBO naar WO al teniet gedaan door de langstudeerdersmaatregel. :')
pi_92534093
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 01:14 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Het erge is dat ik hetzelfde dacht toen ik het voorstel las. :{
Het kabinet heeft die ambitie om in de top 5 kenniseconomieën te komen al laten varen.

quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 01:13 schreef ratatat het volgende:
Maar echt... statistiekjes.... dit is dus precies de reden dat ik er zo'n hekel aan heb :{ :r
  woensdag 9 februari 2011 @ 08:48:53 #280
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92534300
Ik wacht eerst het debat eens af.

Daarnaast voer ik na mijn studie dan maar de titel mr., neem aan dat dat gereserveerd blijft voor universitaire studies.

Altijd blij dat ik een nichegebied van het recht studeer :P

[ Bericht 81% gewijzigd door eriksd op 09-02-2011 09:04:09 ]
Bis bis bis
pi_92535297
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 01:13 schreef Friek_ het volgende:

Op zich ben ik niet zo tegen om het hoger onderwijs te fuseren en daar allemaal kleine en grotere 'universities'. Het gaat dan om waar je je diploma haalt i.p.v. wat de precieze titulatuur is die de diploma verschaft. Het Amerikaanse systeem, zoals iemand hier al zei.
Wat is daar dan het nut van? Scholen die geen universiteit zijn opeens universiteit noemen? Dan krijgen we hier ook diploma mills, waar je een drs.-titel gratis bij een pakje boter krijgt.
pi_92543104
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 09:48 schreef eriksd het volgende:

Als rechtenstudent zou ik niet al te hoog van de toren blazen. Hij heeft sociologie gedaan en als je de kwantitatieve kant opgaat dan weet ik wel wat moeilijker is.

Dat hij op moet bokken ben ik helemaal met je eens.
  woensdag 9 februari 2011 @ 13:37:49 #283
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92543572
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 13:26 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

Als rechtenstudent zou ik niet al te hoog van de toren blazen. Hij heeft sociologie gedaan en als je de kwantitatieve kant opgaat dan weet ik wel wat moeilijker is.
De stratenmaker mag de hbo'er geen lichtgewicht noemen?
  woensdag 9 februari 2011 @ 15:16:33 #284
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92547494
quote:

[..]

Gelukkig studeer ik ook geen "rechten". Voorts maakt hij gewoon een beetje "ikke praten" indruk op mij. Wat voor opleiding ikzelf dan doe staat daar los van.
Bis bis bis
  woensdag 9 februari 2011 @ 16:11:39 #285
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_92549886
quote:

[..]

Zijlsta heeft sociologie gedaan? Wauw, dat moet wel een vrij epische zesjestudent zijn geweest.
pi_92562778
De volgende stap is dat ze universiteiten privatiseren en dan krijg je net zon absurd systeem als in amerika.

Wanneer dondert die aap Zijlstra en andere oelewappers eens weg en krijgen we eens competente mensen in de regering? Waarom kunnen wij dit soort absurditeiten niet voorkomen? Ik hoop dat zijn vervanger maar al te snel zijn idiote ideeen terugdraait
pi_92587027
De beurspromovendus wordt ook weer ingevoerd. Wil je het onderzoek in? Na je zelf betaalde master geen salaris, maar een studiebeursje van 900 euro.

En dan wordt er straks weer smalend gesproken over afgestudeerden 'die allemaal voor het snelle geld gaan' .Niemand wil nog zijn kennis verdiepen in een promotie traject, hoe kan dat nou?
  donderdag 10 februari 2011 @ 14:06:56 #288
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92587507
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 13:50 schreef MuyTrabajo het volgende:
De beurspromovendus wordt ook weer ingevoerd. Wil je het onderzoek in? Na je zelf betaalde master geen salaris, maar een studiebeursje van 900 euro.
Als promovendus heb je ook niet veel nodig.

Je hebt nu wel veel buitenlandse studenten die hier komen voor een promotie en daarna weer weg zijn. Naast aanstellingen door universiteiten, zijn daar zelfs aparte beurzen voor. Het ligt voor de hand om op dit punt te bezuinigen, maar daar hoor je niemand over.
pi_92587561
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 16:11 schreef Frith het volgende:

[..]

Zijlsta heeft sociologie gedaan? Wauw, dat moet wel een vrij epische zesjestudent zijn geweest.
Het punt is alleen dat al die politici niet toegeven dat op deze methode onderwijs naar de kloten gaan en dat ze juist nog steeds spreken over groei van talent en kwaliteit.

Het zou een ander verhaal worden als ze gewoon eerlijk toegeven dat ze niet zo heel veel geven om de kwaliteit van het onderwijs maar dat ze van hun baas gewoon een bedrag moeten bezuinigen op onderwijs en dat het ze aan hun reet roest waar dat geld vandaan komt.

Dan kon ik het wel waarderen.
pi_92587615
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 14:06 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Als promovendus heb je ook niet veel nodig.

En een starter in het bedrijfsleven dan? Heeft die wel wat nodig? Ik denk dat promovendi na 4 jaar arme student te zijn geweest, ook wel eens een huisje en autootje willen.
  donderdag 10 februari 2011 @ 14:51:46 #291
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92589180
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 14:10 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

En een starter in het bedrijfsleven dan? Heeft die wel wat nodig? Ik denk dat promovendi na 4 jaar arme student te zijn geweest, ook wel eens een huisje en autootje willen.
Ja, want die zijn met 40 uur werken in de week wel klaar. Die werken ook voor de baas in plaats van voor zichzelf. Dat laatste komt ook nu al tot uitdrukking in het salaris, maar in vergelijking met het buitenland zou 900 euro/maand nog ruimhartig zijn. Elke scholier wil na 4-6 jaar middelbare school wel een huisje en een autootje, dat is geen argument om iedereen maar een huisje en een autootje te geven.
pi_92592953
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 13:50 schreef MuyTrabajo het volgende:
Heb je hier een bron bij of is dit slechts een voorspelling over welke bezuiniging volgt?
  donderdag 10 februari 2011 @ 16:38:03 #293
165633 eriksd
The grand facade...
pi_92593708
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 01:13 schreef Friek_ het volgende:

Wat betreft de titulatuur snap ik het niet helemaal. Betekent dit dat een hbo-master zometeen evenveel waard is als een wo-master wettelijk gezien? Wat dan betekent dat je als hbo-master ook de titel ir., drs. of mr. mag voeren?

Ik ben er niet helemaal over uit wat hiervan te vinden.
Volgens mij slaat het alleen op Master en Bachelor. Verder mag een HBO zich voortaan alleen maar "University of applied sciences" noemen, om dan zo het onderscheid te maken.

Drs. ed. blijft voorbehouden aan de universiteit me dunkt. Sowieso zal niemand serieus genomen worden als hij van het HBO komt en zich drs of ir. noemt.
Bis bis bis
pi_92597433
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 16:22 schreef Sodium het volgende:

[..]

Heb je hier een bron bij of is dit slechts een voorspelling over welke bezuiniging volgt?
http://www.utnieuws.nl/nieuws/zijlstra-meer-ruimte-voor-selectie
quote:
Zo wil de staatssecretaris universiteiten meer ruimte bieden om hun promovendi voortaan de status van bursalen te geven. In plaats van een salaris en een werknemersstatus mogen ze aios ook een studiebeurs geven, wat een forse besparing per promovendus oplevert.
pi_92597777
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 14:51 schreef GlowMouse het volgende:

[..]
jn. Elke scholier wil na 4-6 jaar middelbare school wel een huisje en een autootje, dat is geen argument om iedereen maar een huisje en een autootje te geven.
'Geven'. Het gaat hier niet om uitkeringstrekkers, maar om mensen die werkweken van + 40 uur draaien.

En mensen in het bedrijfsleven zijn kennelijk wel zoet geweest dit jaar, daar wordt wel een normaal salaris aan 'gegeven'.

Terwijl promovendi net zo goed een bijdrage leveren aan het 'bedrijf' waar ze voor werken. Universiteiten moeten onderzoek doen, kennis genereren, en onderwijs geven. Al die taken worden ook door promovendi verricht.

Maar goed, als men van mening is dat men die mensen geen normaal salaris hoeft te 'geven' (als tegenprestatie voor de meer dan full-time werkweken) dan moet men ook niet gek opkijken als alle 'wetenschappelijke kennis' hier bestaat uit import-Chinezen die weer weg zijn als ze klaar zijn.

Dag kennis! :W

[ Bericht 7% gewijzigd door MuyTrabajo op 10-02-2011 18:20:14 ]
pi_92599221
Wel grappig is dat de VVD vandaag versbaasd en geschokt reageert op het nieuwsbericht dat veel emigranten hoogopgeleid zijn en Nederland dus 'dommer' wordt. Ze snappen het echt niet he?
pi_92599270
quote:
Christus, wat een debiel :{
  donderdag 10 februari 2011 @ 18:48:06 #298
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92599482
Een VVD'er die lonen wilt verlagen? Hoe onverwacht!
pi_92600328
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 18:48 schreef ethiraseth het volgende:
Een VVD'er die lonen wilt verlagen? Hoe onverwacht!
:'(
  donderdag 10 februari 2011 @ 19:06:53 #300
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92600471
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 18:11 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

'Geven'. Het gaat hier niet om uitkeringstrekkers, maar om mensen die werkweken van + 40 uur draaien.
Ik weet het, ik zit zelf in het schip. Tegenover onderwijstaken moet een reële vergoeding staan, maar afgezien daarvan werkt een promovendus vooral aan zichzelf.
pi_92600665
Is dat zo? Significant meer dan bijvoorbeeld bij TNO?

Edit: Vol, hier verder: Nieuwe wet omtrent langstudeerders #4
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')