quote:http://www.dub.uu.nl/hoe-zit-het-nu-met-die-langstudeerders
Hoe zit het nu met die langstudeerders?
Nog even geduld. De staatssecretaris van hoger onderwijs wil luie studenten en lakse onderwijsinstellingen stevig aanpakken, maar hoe hij dat wil doen? Enkele vragen en antwoorden.
The devil is in the details en pas na de kerstvakantie komt het wetsvoorstel. Maar de grote lijn is duidelijk: wie te lang over zijn opleiding doet, gaat met ingang van volgend studiejaar drieduizend euro extra collegegeld betalen: bijna 4700 euro in totaal. Bovendien krijgen hun hogescholen en universiteiten per trage student een strafkorting van nog eens drieduizend euro.
1) Hoeveel vertraging mag ik oplopen?
Studenten mogen in totaal één jaar vertraging oplopen tijdens hun bachelor- en masteropleiding. Aanvankelijk was er nog enige verwarring of ze misschien zowel in hun bacheloropleiding als in hun masteropleiding een jaar zouden mogen uitlopen. Maar dat feest gaat niet door.
2) Wat kost straks mijn masteropleiding, als ik te lang over mijn bachelor doe?
Wie in zijn bachelorfase meer dan een jaar vertraging oploopt, moet jaarlijks drieduizend euro extra collegegeld gaan betalen. Maar afgestudeerde bachelors beginnen met een schone lei aan hun masteropleiding tot ze in de knoop raken met hun scriptie en opnieuw uitlopen. Dan krijgen ze geen respijt meer en betalen ze meteen de hoofdprijs.
3) En mijn OV-studentenkaart?
Trage studenten verliezen hun OV-jaarkaart. Maar dat deel van de regeling gaat pas op 1 januari 2012 in.
4) Gaat de regeling ook voor mij gelden?
Jazeker. Ook de huidige studenten moeten het hoge tarief gaan betalen, als ze meer dan een jaar vertraging oplopen. En als ze nu al in de blessuretijd zitten, moeten ze zorgen dat ze vóór september 2011 zijn afgestudeerd. Er zal vast iemand zijn die de regeling voor zittende studenten bij de rechter gaat aanvechten, maar staatssecretaris Halbe Zijlstra denkt dat de regering in haar recht staat.
5) Of ben ik misschien een uitzondering?
Dit is politiek een moeilijke kwestie, want elke uitzondering kost geld. Er zijn natuurlijk altijd hardheidsclausules voor studenten die worden getroffen door rampspoed. Ook gehandicapte studenten zullen wel op enige coulance kunnen rekenen, als ze door hun functiebeperking werkelijk langer over hun opleiding doen. Ze krijgen om die reden nu immers ook langer studiefinanciering.
6) Maar hoe zit het met bestuurders van studentenverenigingen?
En met studenten die in de universiteitsraad zitten? In de oorspronkelijke CDA-plannen kunnen die op weinig mededogen rekenen. De huidige minister Marja van Bijsterveldt zei in de aanloop naar de verkiezingen dat één jaar uitloop voldoende is voor bestuurlijke activiteiten. En trouwens ook voor buitenlandervaring en stages.
7) Zijn er uitzonderingen?
Meer ruimte lijkt er misschien te zijn voor studenten van bèta- en techniekopleidingen. Al jaren wordt er geroepen dat Nederland meer bètas nodig heeft. Er is zelfs een platform voor opgericht. De VVD heeft laten doorschemeren dat de langstudeerdersregeling er niet toe mag leiden dat studiekiezers de zware bèta- en techniekopleidingen mijden.
8) En als ik nu overstap van de ene naar de andere instelling?
Voor studenten maakt dit geen verschil, maar voor universiteiten en hogescholen wel. Dit is juridisch een lastige probleem voor het ministerie. Stel dat iemand een jaar vertraging oploopt in zijn bacheloropleiding aan de Universiteit Utrecht en daarna een masteropleiding aan de Vrije Universiteit gaat volgen. Krijgt de VU dan de strafkorting voor deze treuzelaar om de oren, zodra hij ook maar een weekje uitloopt in zijn masteropleiding? Dat kan natuurlijk niet, want deze universiteit had helemaal geen schuld aan diens lage tempo in de bacheloropleiding.
9) Waar blijft mijn geld?
Tot 2015 wil het ministerie met deze maatregel tegen de langstudeerders 370 miljoen euro bezuinigen. Volgens Halbe Zijlstra wordt dat geld weer in het hoger onderwijs geïnvesteerd. Daarom vindt hij het onzin dat de universiteiten spreken van de grootste bezuiniging sinds de jaren tachtig.
10) Mogen universiteiten en hogescholen hun strafkorting op mij verhalen?
De HBO-raad heeft voorgesteld om de strafkorting aan studenten door te berekenen. Maar daarvoor hebben ze toestemming van de overheid nodig. In het parlement kregen de hogescholen de handen niet op elkaar, dus dat voorstel zal het waarschijnlijk niet halen.
11) Wanneer weten we meer?
Eind januari wil Zijlstra zijn voorstel naar de Tweede Kamer sturen.
Hoger Onderwijs Persbureau
quote:Onderwijsbezuinigingen en langstudeerboetes
Het kabinet Rutte-Verhagen wil bezuinigen op het Hoger Onderwijs.
Onderdeel van de harde bezuinigingen is een ‘boete’ (¤3000) voor studenten die langer dan één jaar uitlopen op hun bachelor- of masteropleiding. In dat geval moet de universiteit of hogeschool in kwestie ook nog eens ¤3000 betalen aan het Rijk. Met de “Halbeheffing" bezuinigt de overheid ¤370 miljoen.
Het voornemen van het kabinet is om deze plannen in te voeren per collegejaar 2011-2012. Het kabinet wil dat de nieuwe regelingen ook voor de al studerende studenten gaan gelden. Heb jij nu een jaar extra besteed aan je huidige bachelor/masterstudie? Dan betaal je vanaf 1 september ¤3000 collegegeld extra als het aan de regering ligt.
Waarom bezuinigen zo niet gaat
Stel dat iedere student binnen de gestelde cursusduur (plus maximaal één jaar) de studie afrondt. Dan krijgt het Rijk geen boetegelden binnen, maar moet wel nog steeds de gestelde ¤370 miljoen binnen het hoger onderwijs worden bezuinigd. Deskundigen zijn het erover eens dat een betere onderwijskwaliteit hand in hand gaat met investeringen in onderwijs. Nederland raakt verder verwijderd van de geambieerde plek in de wereldtop-5 kenniseconomieën (regeerakkoord, p. 31) wanneer ¤370 miljoen word bezuinigd.
Interessant om te lezen:quote:Wat er mis is met de kabinetsplannen voor het hoger onderwijs, op een rij:
1) Langstudeerders hoeven inderdaad niet door de staat ondersteund te worden, maar dat was al niet zo. De studiefinanciering geldt alleen voor nominale studieduur en bij veel studies dekt het collegegeld van 1700 euro al de kosten van het onderwijs: dwz. 1700 euro dekt de hoor- en werkcolleges (bij ons, natuurkunde, letterlijk 1 docent die voor 20-50 studenten een bord vol schrijft), stages en practica kunnen duurder zijn, maar die moet een nominaalstudent ook doen en ik heb nog nooit gehoord dat iemand een stage of practicum opnieuw moest doen: studievertraging komt zover ik weet altijd door niet-gehaalde tentamens. Langstudeerders betalen nu al collegegeld over hun extra jaren zonder dat ze studiefinanciering krijgen. Dus zij betalen hun extra studietijd nu al zelf. Een boete is gewoon het heffen van belasting, niet het terugvorderen van kosten! Als door de boete studenten sneller gaan studeren kunnen we aankijken tegen een andere vorm van bezuiniging, dan wordt het geld ergens anders opgehaald, eigenlijk een beetje zoals bij politieboetes: als er minder overtredingen worden begaan verhoogt men gewoon de boete per overtreding, bij roken wordt de belasting per pakje ook gewoon verhoogd als er minder mensen roken, want het gaat eigenlijk om de inkomsten voor de staat, niet om het ontmoedigen van gedrag, deze inkomsten worden veilig gesteld zodat politici Henk en Ingrid niet voor het hoofd hoeven te stoten met een verhoging van bv. de inkomensbelasting.
2) Het kabinet doet alsof studeren 8000 euro per jaar kost, maar je komt alleen aan zulke bedragen als je de kosten van stages en practica ook meerekent (die je maar een keer doet, hoe lang je ook studeert) en dan nog wat sjoemelt door bv. alleen naar de duurste studies te kijken en de docentensalarissen te delen door het aantal studenten (docenten besteden in werkelijkheid maar een paar uur per week aan doceren, de rest van de tijd zijn zij gewoon onderzoekers).
3) Dan is het nog zeer de vraag of de kosten van hoor- en werkcolleges wel lineair toenemen met het aantal studenten, maw. maken 5 langstudeerders, die bij een college aanschuiven bij 40 nominaalstudeerders, het college eigenlijk wel 1/8 duurder? Ook nu al krijgen universiteiten slechts geld per student voor de nominale studieduur: de kosten van langstuderen zijn dus sowieso niet voor de belastingbetaler.
4) Alle maatregelen die nu genomen worden gelden voor alle studies: dat het bij een studie van 4 jaar een stuk makkelijker is om die studie in 4+1 of 4+2 jaar te halen dan bij een 5 of 6-jarige studie (die vaak ook nog eens moeilijkere studies zijn) wordt compleet vergeten.
5) Zittende studenten worden met terugwerkende kracht genaaid. Wie 3 jaar geleden begon deed dat misschien in de veronderstelling dat hij/zij alleen maar kon studeren omdat er studiefinanciering in de master bestaat, pech gehad dan... Ook gaat er niet echt een waarschuwende werking uit van een boete voor mensen die die boete nu al te pakken hebben, want ze kunnen niet terug in de tijd om zichzelf te waarschuwen dat ze harder moeten studeren. Stoppen voor je bachelor af is is geen optie, want dan zit je met een grote schuld bij DUO, geen master doen is bij sommige opleidingen (bv. geneeskunde of natuurkunde) ook geen optie omdat je dan geen werk kunt vinden, dus je zit dan in de val en wordt uitgeknepen.
6) Dat er straks geen studiefinanciering meet bestaat voor masters zien we niet terug in een belastingverlaging. Dit is dus gewoon een belastingverhoging voor mensen die studeren, degenen die niet studeren betalen trouwens nog steeds evenveel belasting, hoe rijmt dat met de uitspraken dat de arbeider de studie van de advocaat betaalt en dat dat maar eens afgelopen moest zijn?
7) Waarom krijgen universiteiten en hogescholen ook een boete voor langstudeerders en krijgen zij nog steeds betaald per afgestudeerde student? Dat moedigt juist genadezesjes aan wat juist voor een verslechtering van het onderwijs zorgt.
8) Tenzij er enorm veel (en duur, met veel ambtenaren) toezicht komt zullen de hogere kosten voor studeren gewoon doorgerekend worden aan de samenleving. Dit is te zien in de VS waar studenten alles zelf betalen of lenen, waardoor zij meer geld voor hun diensten vragen. Zo is een doktersbezoek onbetaalbaar in de VS. Als gevolg hiervan komt de rekening juist meer bij de armen te liggen (belasting die je betaalde voor de studiefinanciering is inkomensafhankelijk, ligt dus vooral bij afgestudeerden, de hogere kosten bij de dokter die alles zelf moest lenen zijn voor iedere patient, arm of rijk).
9) De bezuinigingen worden gecompenseerd met extra investeringen, zo werd ons beloofd. Helaas, gaan de bezuinigingen nu in, de investeringen pas rond 2015, voor een volgend kabinet dus. Bij dit soort plannen is het vaak zo dat men hoopt dat de beloften vergeten worden en de uitvoering ervan dus kan verwateren. Reken maar dat het volgende kabinet zal zeggen dat het niet kan worden gehouden aan beloften van een vorig kabinet. De bezuinigingen zijn dus al binnen, maar de investeringen, die zullen we waarschijnlijk in sterk verkleinde versie terugzien, misschien zelfs wel helemaal niet.
Ik vind dat zo overdreven dat wanneer men kiest voor een bestuursjaar dat men dat niet kan combineren met school. Iedereen hier in de UK doet het gewoon dubbel. Ik zelf ook overigens.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:11 schreef motorbloempje het volgende:
Hier mag je iig geen bestuursjaar doen als je niet staat ingeschreven als student voor zover ik weet. Je komt iig zéker niet in aanmerking voor bestuursmaanden zonder, welke overigens ook niet door de belastingbetaler betaald worden...
Ligt er natuurlijk erg aan hoe actief de vereniging is waar je je bestuursjaar doet.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:16 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik vind dat zo overdreven dat wanneer men kiest voor een bestuursjaar dat men dat niet kan combineren met school. Iedereen hier in de UK doet het gewoon dubbel. Ik zelf ook overigens.
Klopt, maar dat is ook enigszins relatief te noemen. Je maakt het zo druk als je zelf wil natuurlijk. Ik weet iig. van een aantal top universiteiten in Amerika en Engeland dat de studenten die daar een studie verenigingen/studenten vereniging runnen het daar gewoon 'naast' hun opleiding doen. Je ziet alleen bij de griekse fraternities in Amerika nog wel eens dat ze dat los van een studie jaar doen. Maar het zal eerder uitzondering op de regel zijn.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:21 schreef ratatat het volgende:
[..]
Ligt er natuurlijk erg aan hoe actief de vereniging is waar je je bestuursjaar doet.
Bij de grote verenigingen zijn besturen echt heel veel bezig, meer dan een normale werkweek. En natuurlijk zitten daar ook borrels bij, daar kan je als bestuur niet wegblijven. Maar wat maakt dit uit? Ze volgen geen onderwijs, maar moeten wel betalen. Zou niet iedereen moeten kunnen doen wat hij zelf wil, zolang het de maatschappij geen geld kost?quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:29 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is ook enigszins relatief te noemen. Je maakt het zo druk als je zelf wil natuurlijk. Ik weet iig. van een aantal top universiteiten in Amerika en Engeland dat de studenten die daar een studie verenigingen/studenten vereniging runnen het daar gewoon 'naast' hun opleiding doen. Je ziet alleen bij de griekse fraternities in Amerika nog wel eens dat ze dat los van een studie jaar doen. Maar het zal eerder uitzondering op de regel zijn.
Ja, maar vertel dat de overheid maar eensquote:Op woensdag 26 januari 2011 23:37 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Zou niet iedereen moeten kunnen doen wat hij zelf wil, zolang het de maatschappij geen geld kost?
jaquote:Op woensdag 26 januari 2011 23:37 schreef Blaxje het volgende:
Ik heb een vraag. Ik heb 2,5 jaar hbo gedaan. Niet afgemaakt. Doe nu Uni en ga een half jaar uitlopen in bachelorfase. Betaal ik straks ook 3000 voor elk jaar dat ik hbo heb gedaan, of betaal ik alleen voor de uitloop van de studie die ik nú volg? Thanks..
Bij onze studie vereniging MOET je verplicht een jaar stoppen met je studie, al wil je in het bestuur zitten.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:29 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is ook enigszins relatief te noemen. Je maakt het zo druk als je zelf wil natuurlijk. Ik weet iig. van een aantal top universiteiten in Amerika en Engeland dat de studenten die daar een studie verenigingen/studenten vereniging runnen het daar gewoon 'naast' hun opleiding doen. Je ziet alleen bij de griekse fraternities in Amerika nog wel eens dat ze dat los van een studie jaar doen. Maar het zal eerder uitzondering op de regel zijn.
Wat, ja?quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:55 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
jakomend collegejaar betaal je dus 4700euro
Verplicht een jaar stoppen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:59 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Bij onze studie vereniging MOET je verplicht een jaar stoppen met je studie, al wil je in het bestuur zitten.
Ja, k vind dat ook een beetje triest.
+ wat ik zeg: wordt die uni een BACHELOR (danwel een schakeltraject bachelor way) dan + instellingen geld (a soms 10k p/j) Is het een vrije master dan is het doorgaans (!!!) alleen het standaard collegegeld.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:58 schreef RickoKun het volgende:
Ik hoop dat die babyboomers wel doorhebben dat als 'wij' aan de macht zijn, we hard gaan bezuinigen op ouderen. Boontje komt om zijn loontje.
Inderdaad, pensioen gewoon halveren en medische zorg voor boven de 80 onbetaalbaar maken. Dat zal ze leren!quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:58 schreef RickoKun het volgende:
Ik hoop dat die babyboomers wel doorhebben dat als 'wij' aan de macht zijn, we hard gaan bezuinigen op ouderen. Boontje komt om zijn loontje.
Een jaar uitloop mag, daarna komt de rekening eenmalig 3000 euro + 1700 collegegeld voor ieder jaar dat je na (symbolisch dan) het 5e jaar dat je studeert moet gaan betalen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:01 schreef Blaxje het volgende:
[..]
Wat, ja?Ik betaal dus ook voor de hbo jaren? In dat geval vind ik de OP onduidelijk. Daar lijkt het niet te gaan over studietijs/traject maar over één specifieke studie..
Dat je vanaf volgend jaar gaat betalen als je al langer studeert dan de nominale studieduur , maar niet over de vorige jaren.quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:33 schreef One_conundrum het volgende:
hoe zit dat met terugwerkende kracht... Dat hoorde ik vaag vallen...
quote:http://www.dub.uu.nl/hoe-zit-het-nu-met-die-langstudeerders
Hoe zit het nu met die langstudeerders?
Nog even geduld. De staatssecretaris van hoger onderwijs wil luie studenten en lakse onderwijsinstellingen stevig aanpakken, maar hoe hij dat wil doen? Enkele vragen en antwoorden.
The devil is in the details en pas na de kerstvakantie komt het wetsvoorstel. Maar de grote lijn is duidelijk: wie te lang over zijn opleiding doet, gaat met ingang van volgend studiejaar drieduizend euro extra collegegeld betalen: bijna 4700 euro in totaal. Bovendien krijgen hun hogescholen en universiteiten per trage student een strafkorting van nog eens drieduizend euro.
1) Hoeveel vertraging mag ik oplopen?
Studenten mogen in totaal één jaar vertraging oplopen tijdens hun bachelor- en masteropleiding. Aanvankelijk was er nog enige verwarring of ze misschien zowel in hun bacheloropleiding als in hun masteropleiding een jaar zouden mogen uitlopen. Maar dat feest gaat niet door.
2) Wat kost straks mijn masteropleiding, als ik te lang over mijn bachelor doe?
Wie in zijn bachelorfase meer dan een jaar vertraging oploopt, moet jaarlijks drieduizend euro extra collegegeld gaan betalen. Maar afgestudeerde bachelors beginnen met een schone lei aan hun masteropleiding tot ze in de knoop raken met hun scriptie en opnieuw uitlopen. Dan krijgen ze geen respijt meer en betalen ze meteen de hoofdprijs.
3) En mijn OV-studentenkaart?
Trage studenten verliezen hun OV-jaarkaart. Maar dat deel van de regeling gaat pas op 1 januari 2012 in.
4) Gaat de regeling ook voor mij gelden?
Jazeker. Ook de huidige studenten moeten het hoge tarief gaan betalen, als ze meer dan een jaar vertraging oplopen. En als ze nu al in de blessuretijd zitten, moeten ze zorgen dat ze vóór september 2011 zijn afgestudeerd. Er zal vast iemand zijn die de regeling voor zittende studenten bij de rechter gaat aanvechten, maar staatssecretaris Halbe Zijlstra denkt dat de regering in haar recht staat.
5) Of ben ik misschien een uitzondering?
Dit is politiek een moeilijke kwestie, want elke uitzondering kost geld. Er zijn natuurlijk altijd hardheidsclausules voor studenten die worden getroffen door rampspoed. Ook gehandicapte studenten zullen wel op enige coulance kunnen rekenen, als ze door hun functiebeperking werkelijk langer over hun opleiding doen. Ze krijgen om die reden nu immers ook langer studiefinanciering.
6) Maar hoe zit het met bestuurders van studentenverenigingen?
En met studenten die in de universiteitsraad zitten? In de oorspronkelijke CDA-plannen kunnen die op weinig mededogen rekenen. De huidige minister Marja van Bijsterveldt zei in de aanloop naar de verkiezingen dat één jaar uitloop voldoende is voor bestuurlijke activiteiten. En trouwens ook voor buitenlandervaring en stages.
7) Zijn er uitzonderingen?
Meer ruimte lijkt er misschien te zijn voor studenten van bèta- en techniekopleidingen. Al jaren wordt er geroepen dat Nederland meer bètas nodig heeft. Er is zelfs een platform voor opgericht. De VVD heeft laten doorschemeren dat de langstudeerdersregeling er niet toe mag leiden dat studiekiezers de zware bèta- en techniekopleidingen mijden.
8) En als ik nu overstap van de ene naar de andere instelling?
Voor studenten maakt dit geen verschil, maar voor universiteiten en hogescholen wel. Dit is juridisch een lastige probleem voor het ministerie. Stel dat iemand een jaar vertraging oploopt in zijn bacheloropleiding aan de Universiteit Utrecht en daarna een masteropleiding aan de Vrije Universiteit gaat volgen. Krijgt de VU dan de strafkorting voor deze treuzelaar om de oren, zodra hij ook maar een weekje uitloopt in zijn masteropleiding? Dat kan natuurlijk niet, want deze universiteit had helemaal geen schuld aan diens lage tempo in de bacheloropleiding.
9) Waar blijft mijn geld?
Tot 2015 wil het ministerie met deze maatregel tegen de langstudeerders 370 miljoen euro bezuinigen. Volgens Halbe Zijlstra wordt dat geld weer in het hoger onderwijs geïnvesteerd. Daarom vindt hij het onzin dat de universiteiten spreken van de grootste bezuiniging sinds de jaren tachtig.
10) Mogen universiteiten en hogescholen hun strafkorting op mij verhalen?
De HBO-raad heeft voorgesteld om de strafkorting aan studenten door te berekenen. Maar daarvoor hebben ze toestemming van de overheid nodig. In het parlement kregen de hogescholen de handen niet op elkaar, dus dat voorstel zal het waarschijnlijk niet halen.
11) Wanneer weten we meer?
Eind januari wil Zijlstra zijn voorstel naar de Tweede Kamer sturen.
Hoger Onderwijs Persbureau
Mooi toch.quote:Op donderdag 27 januari 2011 01:18 schreef One_conundrum het volgende:
Pff dan ben ik blij dat ik dit jaar mijn bachelor haal, 6e jaar
Half jaar studeren en dan stoppen? Hoppa, daar gaat je hele uitloopjaar.quote:Ook als je een verkeerde studiekeuze hebt gemaakt en je voor februari weer hebt uitgeschreven, telt dat jaar volledig mee.
Joepie, mag ik voor 5 ECTs (!!) en een vakje van 7 weken 3000 euro extra betalen. Mag wel privé onderwijs worden danquote:Op donderdag 27 januari 2011 09:03 schreef ethiraseth het volgende:
Dikke kans dus ook dat, ook al schrijf je je voor februari uit, je wel de hele boete moet betalen dus.
Ja, en dat is dan bedacht door langstudeerders. Geen wonder dat mensen automatisch denken dat ze dom zijn of luiquote:Op donderdag 27 januari 2011 09:10 schreef ethiraseth het volgende:
Het hele plan is echt zó belachelijk dat ik er ondertussen alleen maar om kan lachen, al word ik er zelf ook door getroffen.
Offer je zomervakantie op.Vraag een mondeling tentamen aan. Ook voor een universiteit is 3000 euro in een half uur snel verdiend.quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:09 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Joepie, mag ik voor 5 ECTs (!!) en een vakje van 7 weken 3000 euro extra betalen. Mag wel privé onderwijs worden dan
Wait what?quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:01 schreef ethiraseth het volgende:
hahahaha, ik lees dit nu pas:
[..]
Half jaar studeren en dan stoppen? Hoppa, daar gaat je hele uitloopjaar.
Ik ga het iig proberen, maar het betekent wel dat ik sowieso nog 3000 bij mag lappen voor mijn 2e studie. Want daar moet ik volgend jaar sowieso nog wel een aantal vakken van.quote:Op donderdag 27 januari 2011 10:58 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Offer je zomervakantie op.Vraag een mondeling tentamen aan. Ook voor een universiteit is 3000 euro in een half uur snel verdiend.
Weet niet of het helpt, je kunt het iig proberen.
Volgens mij hoef je het maar 1 keer te betalen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 11:06 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ik ga het iig proberen, maar het betekent wel dat ik sowieso nog 3000 bij mag lappen voor mijn 2e studie. Want daar moet ik volgend jaar sowieso nog wel een aantal vakken van.
Instellingscollegegeld hoefde ik dus niet te betalen ivm overgangsregeling van de universiteit.quote:Op donderdag 27 januari 2011 11:20 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Volgens mij hoef je het maar 1 keer te betalen.
Wie al instellingsgeld betaalt hoeft geen boete te betalen.
Zolang het wetsvoorstel niet definitief is niet, nee. Daarmee zouden ze het risico lopen dat ze verwachtingen scheppen die ze achteraf toch niet waarmaken, waarna allerlei studenten naar de rechter stappen met "ja maar het stond op die site". Vertrouwensbeginsel enzo.quote:Op donderdag 27 januari 2011 08:26 schreef Isthisit het volgende:
Echt, dit is zo onduidelijk allemaal. Is er nergens een informatie site van onze regering zelf ofzo? Want het is over een half jaar al...
ga maar gewoon vanuit dat je moet gaan betalen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 11:47 schreef Hanzel_lane het volgende:
Haha ja ik snap er ook niks van
WAAROM KAN NIEMAND HET DUIDELIJK VERTELLEN!
Hup Holland Hup![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dat zou wel chill zijnquote:Op donderdag 27 januari 2011 11:40 schreef Ewelina het volgende:
Nieuwe plan was toch BA + 1 jaar uitloop en dan met je MA weer op nul, en dan weer een extra jaar uitloop?
Als je niet eens dit zelf kan opzoeken zou ik geen master doen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 12:34 schreef Hanzel_lane het volgende:
Ja ik ga er vanuit dat ik volgend jaar sowieso 3000euro moet gaan lappen... maar dat master verhaal wil ik graag even duidelijk, zo lastig is dat toch niet?
als jij vindt 't dat 't niet zo lastig is, zoek 't dan zelf even uitquote:Op donderdag 27 januari 2011 12:34 schreef Hanzel_lane het volgende:
Ja ik ga er vanuit dat ik volgend jaar sowieso 3000euro moet gaan lappen... maar dat master verhaal wil ik graag even duidelijk, zo lastig is dat toch niet?
ja, scroll even terug.quote:Op donderdag 27 januari 2011 13:15 schreef RacerDKB het volgende:
Als je stopt voor 1 februari (eerste jaars), telt het dan ook mee als deze vertraging?
ai, dat is wel een kut regelquote:Op donderdag 27 januari 2011 13:15 schreef RacerDKB het volgende:
Als je stopt voor 1 februari (eerste jaars), telt het dan ook mee als deze vertraging?
quote:Op donderdag 27 januari 2011 08:13 schreef motorbloempje het volgende:
R_J: heb jouw 'vragenlijst' even in de OP gezet, puik
quote:Op donderdag 27 januari 2011 13:42 schreef finsdefis het volgende:
Naar mijn weten staat nog altijd het voorstel voorop dat je in je bachelor én in je master een jaar kan uitlopen hoor. Waar is gesteld dat dit niet zo is? Na de eerste protestronde zei Zijlstra namelijk nog dat het zo was, lijkt me sterk dat dat nu ineens niet meer zo is.
En volgens mij is daar later nog een jaar uitloop bij gekomenquote:2) Wat kost straks mijn masteropleiding, als ik te lang over mijn bachelor doe?
quote:http://resource.wur.nl/st(...)or_langstudeerders/S
Toch jaar extra uitloop voor langstudeerders
tekst: Hoger Onderwijs Persbureau "10:23u 13 December 2010 -Behalve in hun bachelor krijgen studenten ook een jaar uitloop in hun masteropleiding. Pas daarna moeten ze drieduizend euro extra collegegeld betalen. De fel bekritiseerde langstudeerdersregeling wordt daarmee iets minder streng.
"
Dat heeft het kabinet vandaag besloten. Studenten die een bachelor- en een masteropleiding volgen, krijgen dus in totaal 2 jaar extra de tijd om te studeren tegen het normale collegegeld. Het extra uitloopjaar is bedoeld als handreiking aan studenten die bijvoorbeeld extra vakken willen volgen, een zwaardere (bèta)studie doen of een bestuursfunctie willen vervullen.
Studenten met een functiebeperking die recht hebben op een extra jaar prestatiebeurs, krijgen een uitloopjaar extra. Zij hebben dus een uitloop van maximaal drie jaar. Alle langstudeerders behouden recht op het aanvragen collegegeldkrediet - nu maximaal 8.565 euro. Voor studenten die voor een tweede studie in de gezondheidszorg of het onderwijs kiezen en daarvoor het wettelijk collegegeld verschuldigd zijn, komt de teller bij aanvang van deze studie weer op nul te staan. Zij krijgen dus opnieuw een uitloopjaar voor de bachelor, én een voor de master.
Over de 'boete' die hogescholen en universiteiten voor langstudeerders moeten betalen is niets naders bekendgemaakt. Het wetsvoorstel gaat nu eerst voor advies naar de Raad van State. De precieze tekst en het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening van het wetsvoorstel bij de Tweede Kamer.
Dan is de vragenlijst die in de OP staat van de UU niet helemaal correct, lijkt me niet handig voor eventuele nieuwkomers hierquote:Op donderdag 27 januari 2011 13:47 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
[..]
En volgens mij is daar later nog een jaar uitloop bij gekomen
[..]
Oh dat zou fijn zijn. Is dat landelijk geregeld?quote:Op donderdag 27 januari 2011 11:59 schreef Schuifpui het volgende:
Ik hoorde net van een studiegenoot dat je Master bent vanaf dat je je BSc diploma hebt gehaald. Daarvoor stond ik wel al anderhalf jaar als pre-Master ingeschreven, dus bachelor en master tegelijk. Geen idee of het klopt, maar het zou voor mij ideaal zijn. Ik hoop dat er wel snel duidelijkheid gaat komen, dit is helemaal niets.
Ook al zou ik nog net geluk hebben, dan ben ik overigens nog steeds tegen deze regeling.
Daar staat weer niet duidelijk of het (bachelor + master)+ 2 jaar is of (bachelor+1) + (master+1). Volgens mij is het laatste het geval. Zo niet, dan kan ik putjes gaan scheppen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 13:50 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Dan is de vragenlijst die in de OP staat van de UU niet helemaal correct, lijkt me niet handig voor eventuele nieuwkomers hier
Dit voorstel is volgens mij nog steeds van toepassing. De antwoorden op vragen 1) en 2) in die vragenlijst zijn dus niet meer up-to-date.
Ik weet eigenlijk haast wel zeker dat het 't laatste is n.a.v. deze zin: "Studenten mogen na de reguliere studieduur van zowel hun bachelor als hun master nog een jaar extra studeren tegen het normale (lage) wettelijke collegegeld."quote:Op donderdag 27 januari 2011 13:59 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Daar staat weer niet duidelijk of het (bachelor + master)+ 2 jaar is of (bachelor+1) + (master+1). Volgens mij is het laatste het geval. Zo niet, dan kan ik putjes gaan scheppen.
Ja, dat idee had ik ook. Vooral door eerdere communicatie. (zie de artikeltjes die ik gepost heb) Sindsdien is er alleen maar extra uitloop bij gekomen (voor masters en gehandicapten) maar ik heb nergens gelezen dat ze die 'schone lei' terug hebben gedraaid.quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:03 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Ik weet eigenlijk haast wel zeker dat het 't laatste is n.a.v. deze zin: "Studenten mogen na de reguliere studieduur van zowel hun bachelor als hun master nog een jaar extra studeren tegen het normale (lage) wettelijke collegegeld."
Vooral omdat gesteld wordt na de reguliere studieduur.
In vergelijking met 4700 euro wel jaquote:Op donderdag 27 januari 2011 14:14 schreef ethiraseth het volgende:
Wel leuk dat ze 1700 euro "laag" durven noemen.
Succes met je her, iig!quote:Op donderdag 27 januari 2011 13:44 schreef motorbloempje het volgende:
heb gisteren phonology verkloot![]()
en daar baal ik flink van.. totale black outnu MOET ik 'm in de herkansing wel halen, want volgend jaar heb ik geen gelegenheid dat vak te volgen
![]()
zo stom, had zo zitten leren, kon de oefententamens prima maken, en op 't tentamen zelf *blank stare*
Als ik 't in de her niet haal moet ik of ervoor terug komen volgend jaar, of een jaar uitlopen![]()
Het wettelijk collegegeld voor langstudeerders gelijk aan het instellingscollegegeld zeker...quote:Verschil tussen wettelijk collegegeld en instellingscollegegeld
De overheid bepaalt jaarlijks de hoogte van het wettelijk collegegeld. De hoogte is voor alle studies gelijk. Het instellingscollegegeld wordt niet door de overheid, maar door de onderwijsinstelling zelf bepaald. Hierdoor kan de hoogte per opleiding verschillen. Het instellingscollegegeld mag nooit lager zijn dan het wettelijk collegegeld.
Stukje van 'mijn' rectorquote:We worden geprezen, maar ondertussen
Ed Brinksma, 27-01-2011 17:46
http://opinie.volkskrant.(...)%2C_maar_ondertussen
Kabinet zegt iets heel anders dan het doet.
Vorige week vrijdag, 21 januari, trokken zo’n duizend hoogleraren in optocht door Den Haag terwijl naar schatting 15.000 studenten zich verzamelden op het Malieveld. Een paar uur later, tijdens het wekelijkse ‘Gesprek met de minister-president’, ging premier Rutte in op dit protest van studenten en hoogleraren tegen de voorgenomen bezuinigingen op het hoger onderwijs. Het bleek een onversneden poging tot verdeel en heers: tussen de Colleges van Bestuur en de hoogleraren, binnen de Colleges van Bestuur tussen de rectores magnifici en de andere bestuurders, en tussen universiteiten onderling.
Complimenten
Om met dat laatste te beginnen: de premier had veel complimenten voor mijn eigen universiteit die het zoveel beter zou doen dan de collega’s van Delft en Eindhoven op het terrein van valorisatie, het starten van bedrijvigheid vanuit de universiteit. Hartelijk dank daarvoor en gezien onze prestaties ook terecht, maar zo worden onze collega’s onverdiend in een verkeerd daglicht gesteld. In de discussie over de financiering van het hoger onderwijs schiet deze opmerking van de premier overigens haar doel voorbij: al die honderden door onze universiteit opgerichte bedrijfjes leveren ondanks hun succes de universiteit zelf weinig inkomsten op. Omgekeerd vormen de aangekondigde bezuinigingen, met name die met betrekking tot de innovatiemiddelen, een directe bedreiging voor de voortzetting van ons succes.
Rutte prees verder de gedrevenheid van de rectores magnifici als wetenschappers pur sang en verweet de Colleges van Bestuur onjuiste voorlichting aan hun professoren die daarom zo massaal aan het protesteren zouden zijn gegaan. Opnieuw dank voor het compliment, maar ik ben me van geen tegenstelling met mijn collega’s in ons CvB bewust. Wij zijn verenigd in onze grote bezwaren tegen de voornemens ten aanzien van het hoger onderwijs en onderzoek van het kabinet. Het geeft wel te denken dat de premier van ons land zomaar beweert dat een derde deel van het Nederlandse hooglerarenkorps zo naïef en dom is dat ze zich laten dirigeren naar een protestbijeenkomst in Den Haag.
Suggestie
De herhaalde suggestie van Rutte en staatssecretaris Zijlstra dat de universitaire bestuurders hun hoogleraren verkeerd voorlichten omdat ze de bezuinigingen makkelijk kunnen opvangen door een greep in hun reserves te doen is – opnieuw helaas – een voorbeeld van fact-free politics. Die reserves zijn daarvoor namelijk helemaal niet effectief beschikbaar bij het hanteren van normale regels voor liquiditeit en solvabiliteit.
Aan de inzet daarvan worden doorgaans terecht heel stringente eisen gesteld door onze, door de minister zelf ingestelde, Raden van Toezicht. In de praktijk wordt een heel groot beslag op de reserves gelegd door de totaal eigen verantwoordelijkheid van de universiteiten voor hun vastgoed. Zo bleek in 2009 zelfs dat ruim een derde van het universitaire vloeroppervlak niet meer voldoet aan scherpere eisen op het gebied van o.m. milieu en arbo. Om de gebouwen te onderhouden en bij de tijd te brengen, moeten de instellingen fors lenen met bijbehorende verplichtingen voor het op peil houden van het eigen vermogen. Tenslotte zijn gebouwen voor onderzoek en onderwijs door hun aard niet erg courant op de vastgoedmarkt, zodat vrijkomende gebouwen ook niet makkelijk te gelde kunnen worden gemaakt.
Daar komt bij dat er de afgelopen jaren in Nederland steeds minder is geïnvesteerd in het academisch onderwijs. Tussen 1997 en 2007 liep de rijksbijdrage per student al terug met meer dan 20 procent.
Een daling die moest worden opgevangen zonder dat daar dalende kosten tegenover stonden, integendeel. Als we Nederland nu vergelijken met de top vijf van de meest kennisintensieve landen in de wereld, waar wij ons graag mee willen meten, dan blijkt dat deze landen gemiddeld per jaar 6 miljard meer investeren in onderwijs dan nu in Nederland het geval is.
Tot nu toe is het kabinet er redelijk in geslaagd om de discussie over de bezuinigingen te focusseren op de strafheffing voor langstudeerders.
Afgezien van het basale feit dat dit voornemen betekent dat tijdens het spel de regels worden veranderd – voer voor juristen – is dat niet eens de hoofdmoot van de financiële problemen die door het kabinet worden verergerd. Veel omvangrijker aanslagen dreigen nog voor de onderzoeksmiddelen, met name door de korting op de innovatiemiddelen en het opheffen van het aardgasfonds voor infrastructuur en innovatie (FES-gelden), die tezamen een ongekende aanslag zullen vormen op ons onderzoeks- en innovatiepotentieel.
Waar het uiteindelijk om draait is de tegenstelling tussen wat het kabinet zegt, Nederland in de top vijf van kennislanden, en wat het doet, bezuinigen op de voorwaarden voor het bereiken van zo’n positie. Onze Angelsaksische collega’s hebben daar een prachtig ironisch gezegde voor: If you think education is expensive, try ignorance. Maar aan ironie hebben we betrekkelijk weinig.
Zoals hierboven al aangegeven is heb je in zo'n geval geluk, aangezien je in principe 2 jaar uitloopt op je bachelor (1 jaar hbo en 1 jaar pre-master dat ook telt als bachelor), maar deze uitloop nog hebt voordat de boeteregeling ingaat. Je master ga je weer met een schone lei in, dus pas als je daar langer over zou doen zou je een boete krijgen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 19:16 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik heb mijn HBO in 5 jaar afgerond, en ben nu bezig met mijn master welke bestaat uit een schakel jaar en 1 jaar master.
Ik ben nu bezig met mijn schakel jaar, betekent dit nu dat ik volgend jaar 4700,- moet gaan betalen?
Wat een stoere praat. Geef eens wat voorbeelden?quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:58 schreef RickoKun het volgende:
Check thisquote:Op donderdag 27 januari 2011 20:16 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat een stoere praat. Geef eens wat voorbeelden?
Dan had je zijn speech op het Malieveld moeten horenquote:Op donderdag 27 januari 2011 20:19 schreef eriksd het volgende:
Leuk stukje proza. Vrij beledigend ook. Maar ik vroeg aan Rickokun wat voorbeelden over zijn dreigen met bezuinigingen op ouderen? Iedereen weet toch dat wanneer men zelf tot een kapitaalkrachtige groep gaat behoren, idealen snel verdwijnen.
Ongetwijfeld. Maar het zijn -uiteraard- loze dreigementen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 20:20 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Dan had je zijn speech op het Malieveld moeten horen
Rickokun is iig niet de enige met dat soort ideeën.
Of ze loos zijn weten we pas over twintig, dertig jaar denk ik. Alleen zie ik er zelf niet zoveel in om de gezondheidszorg uit te kleden totdat alleen biggetje Bijsterveldt als enige verpleegster overblijft.quote:Op donderdag 27 januari 2011 20:21 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Maar het zijn -uiteraard- loze dreigementen.
Natuurlijk. Als de huidige generatie studenten over 10 jaar een huis gekocht heeft, zijn ze opeens ook allemaal tegen het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. Zo werkt dat.quote:Op donderdag 27 januari 2011 20:21 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Maar het zijn -uiteraard- loze dreigementen.
Mag je je niet voor je master inschrijven als je die 2 vakken nog niet gehaald hebt? Volgens mij val je dan gewoon onder de noemer 'masterstudent' en dan begin je met een schone lei.quote:Op zondag 30 januari 2011 01:58 schreef anti-fok het volgende:
Hoe staat het nu precies met deze wet? Is het al helemaal zeker dat hij ingaat vanaf september 2011? Ik vrees van wel, maar goed.. ik blijf hopen... Ik ga waarschijnlijk die boete moeten betalen , omdat ik op 2 vakken na de bachelor niet haal .. ik vraag me serieus af of universiteiten hier niet wat aan kunnen doen ofzo .. ik bedoel , op de rug mag je bijv. als je nog 15 punten mist van de bachelor wel al aan de master beginnen .. kunnen ze niet "gewoon" in augustus wat extra kansen inplannen ofzo voor die mensen?Ik ben echt wanhopig .. ik heb keihard gewerkt om een lening te beperken en nu ineens dit...
De boete voor universiteiten is weg, dus van daaruit hoeven studenten nu geen hulp meer te verwachten. Dan maar hopen op de Eerste Kamer.quote:Zijlstra blijft bij boete voor langstudeerder
Uitgegeven: 1 februari 2011 15:36
Laatst gewijzigd: 1 februari 2011 15:48
DEN HAAG - Duizenden studenten op het Malieveld in Den Haag of niet, staatssecretaris Halbe Zijlstra houdt vast aan zijn bezuinigingen in het hoger onderwijs.
© NU.nl/Bob Thomas
De door de studenten gevreesde en gehate langstudeermaatregel gaat door als het aan Zijlstra ligt. Dit blijkt uit het dinsdag naar de Tweede Kamer gestuurde wetsvoorstel.
Iedere student in het hoger onderwijs mag één jaar vertraging oplopen. Als er nog langer over de studie wordt gedaan, moet de student een boete van 3000 euro betalen.
De Raad van State noemt in haar advies de boete 'niet onredelijk', maar is wel kritisch over wat het kabinet met de maatregel beoogt.
Zo zouden de twee doelstellingen dat het kabinet wil bezuinigen en het verhogen van de onderwijskwaliteit door elkaar heen lopen bij het verdedigen van de langstudeerboete.
Met name tegen deze maatregel kwamen duizenden studenten in actie op 21 januari in Den Haag, ook omdat de wet met terugwerkende kracht ingaat, dus ook voor studenten die nu al vertraging hebben opgelopen.
Zijlstra stapt wel af van de boete die de onderwijsinstellingen per langstudeerder moeten gaan betalen. In plaats daarvan wil hij de bezuiniging van ongeveer 185 miljoen over alle instellingen gaan verspreiden.
Je bent hoogstwaarschijnlijk de lul ja. Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen vol- en deeltijdstudenten.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:00 schreef Steeven het volgende:
Ik lees nergens hoe het zit met deeltijdstudenten. Ik studeer in deeltijd en zit in mijn derde jaar van de zes. Ik verwacht binnen 1,5 af te studeren. Tevens heb ik al twee jaar gestudeerd voor ik met deze studie begon. Ik zie de bui al hangen.
De bezuiniging staat echter nog steeds. Er is wat veranderd, maar eigenlijk is er niks veranderd - het enige wat nu veranderd is is dat het niet meer afhangt van de hoeveelheid langstudeerders, maar dat deed het toch al niet.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:53 schreef ethiraseth het volgende:
De boete voor universiteiten is weg, dus van daaruit hoeven studenten nu geen hulp meer te verwachten. Dan maar hopen op de Eerste Kamer.
Oh, ik lees anders net dit:quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:02 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je bent hoogstwaarschijnlijk de lul ja. Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen vol- en deeltijdstudenten.
quote:c. In het voorstel is sprake van een langstudeerder indien de student voor een opleiding langer is ingeschreven dan de nominale studieduur, vermeerderd met een jaar. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen voltijdse studies of deeltijdse studies. Een student die is ingeschreven voor een deeltijdse of duale opleiding, kan niet worden geacht zijn studie te voltooien binnen de termijn die voor een voltijdse student geldt. Dit betekent dat het voorstel drempels opwerpt voor deze groep studenten, die vaak "tweede kans studenten" zijn, en die door middel van het volgen van een deeltijdstudie een bijdrage kunnen leveren aan de verbetering van het onderwijsrendement.
De Afdeling adviseert deze problematiek onder ogen te zien en zo nodig het voorstel aan te passen
Dat is van de Raad van State? De uitleg van het ministerie op die uitspraak zegt dat voorkomen moet worden dat deeltijd gebruikt wordt om onder de boete uit te komen. Hier te vinden, pagina 4.quote:
Dat zou, volgens de staatssecretaris, de korte-termijn doelstellingen van de wet, namelijk bezuinigen, teniet doen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:14 schreef motorbloempje het volgende:
ik vind dat ze voor de studerende studenten uberhaupt naar de HUIDIGE studie van studenten moeten kijken. Daarmee filteren ze mensen die geswitched zijn er uit, en als die daarna wel gewoon nominaal voor die studie lopen/blijven lopen, dan hebben die verder ook geen problemen..
Mja, het is nu wel heel duidelijk dat Zijlstra dit puur doet omdat hij wat miljoenen moet halen. Dat het hoger onderwijs wordt gesloopt is dan pech.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:16 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ik weet niet hoe kritisch de Raad van State doorgaans is, maar dit advies is redelijk vernietigend.
het gaat puur om nu zoveel mogelijk geld halen. Dat is de enige doelstelling, en dat jij nu de lul bent wordt afgedaan als je eigen verantwoordelijkheid om 5000 euro te kunnen ophoesten.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:23 schreef Steeven het volgende:
Nog even over deeltijdstudenten; die krijgen al geen stufi, waarom dan wel die extra lasten? Ik zie niet in waarom mensen de overstap zouden maken zodat ze minder risico lopen. Financieel is dat niet te behappen voor de meeste studenten. Ik kan me dus niet voorstellen dat voltijd/deeltijd over één kam geschoren gaat worden.
Natuurlijk. Vooral ook leuk dat als het erdoor komt, je even binnen een half jaar of een kortere termijn even 3000 euro extra bijeen mag schrapen. Wat een feestquote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:27 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
het gaat puur om nu zoveel mogelijk geld halen. Dat is de enige doelstelling, en dat jij nu de lul bent wordt afgedaan als je eigen verantwoordelijkheid om 5000 euro te kunnen ophoesten.
Je kan het altijd nog lenen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:55 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Natuurlijk. Vooral ook leuk dat als het erdoor komt, je even binnen een half jaar of een kortere termijn even 3000 euro extra bijeen mag schrapen. Wat een feest
Dat was inderdaad het argument van de staatssecretais om het met terugwerkende kracht in te voeren. Nadat de overheid met campagnes was begonnen tegen te hoge studieschulden e.d.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:58 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Je kan het altijd nog lenen.
Sweet irony, i.p.v. dat de staat zelf staatsschulden aangaat laat het zijn burgers schulden aangaan om de kosten van de staat te dekken.
Euhm, nee. Kan niet.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:58 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Je kan het altijd nog lenen.
Sweet irony, i.p.v. dat de staat zelf staatsschulden aangaat laat het zijn burgers schulden aangaan om de kosten van de staat te dekken.
Ben je je daar zeker van?quote:
Dat klopt ja, maar in dat geval kan je toch dat extra collegegeld bijlenen?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 17:05 schreef ethiraseth het volgende:
Je kan toch alleen lenen als je nog in aanmerking komt voor een lening (en dus binnen de zeven jaar zit)?
Jeuh, dat maakt het al wat minder perversquote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:53 schreef ethiraseth het volgende:
De boete voor universiteiten is weg, dus van daaruit hoeven studenten nu geen hulp meer te verwachten.
Dat hele gezever over een 'boete' is ook niet meer dan een wassen neus, gezien de bezuinigingen ook zonder het uitdelen van boetes door waren gegaan. Zijlstra heeft dus enkel de naam veranderd, maar niet het plan an sich.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 17:32 schreef Gaspedaal het volgende:
Dat Zijlstra vervolgens de boete verandert in een 'gewone' bezuiniging, is dan weer tekenend. Top 5 kenniseconomie, mijn ****.
Dit. Waar moet ik dat geld vandaan gaan halen. Door te werken houd ik per maand wel iets over, maar no way dat me dat ¤3000 oplevert.quote:
Klopt, maar een hoop huidige langstudeerders zullen daar niet meer onder vallen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 17:06 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat klopt ja, maar in dat geval kan je toch dat extra collegegeld bijlenen?
Ik kan het wel betalen als ik extra ga werken, maar als ik extra ga werken hou ik geen tijd over om naar college te gaan.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 17:53 schreef Ace-of-Spades het volgende:
[..]
Dit. Waar moet ik dat geld vandaan gaan halen. Door te werken houd ik per maand wel iets over, maar no way dat me dat ¤3000 oplevert.
Ik twijfel alleen nog of ik het nieuwe beleid eenof een
vind.
Naast dat ik het gelezen heb ben ik het volgende tegengekomen:quote:
Bron: http://www.rijksoverheid.(...)legegeldkrediet.htmlquote:Hoogte collegegeldkrediet
De hoogte van het collegegeldkrediet wordt bepaald door de hoogte van het collegegeld. Het bedrag dat u maandelijks kunt bijlenen, is een twaalfde deel van het collegegeld. Als u meer dan het wettelijk collegegeld betaalt, kunt u ook meer lenen.
Je bedoelt dat mensen die geen stufi meer ontvangen er niet meer onder vallen, right?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 17:55 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Klopt, maar een hoop huidige langstudeerders zullen daar niet meer onder vallen.
Ja, dat lijkt mij het geval. Anders ga ik voor de studieschuld van een paar ton die ik toch nooit kan aflossen en na 15 jaar wordt kwijtgescholden. Lijkt me niet dat de regering zit te wachten op bergen schulden die nooit afgelost kunnen en zullen worden.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 17:57 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Je bedoelt dat mensen die geen stufi meer ontvangen er niet meer onder vallen, right?
Dus mensen die nog wél stufi ontvangen kunnen nog wél het bedrag bijlenen, right?
Idem dito hier.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 17:59 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ja, dat lijkt mij het geval. Anders ga ik voor de studieschuld van een paar ton die ik toch nooit kan aflossen en na 15 jaar wordt kwijtgescholden. Lijkt me niet dat de regering zit te wachten op bergen schulden die nooit afgelost kunnen en zullen worden.
Even in de lijn van dit wetsvoorstel zullen de regels ook wel aanpassen voor lopende gevallen, en wordt het niet meer kwijtgescholden maar mag je de rest van je leven kromliggen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 17:59 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ja, dat lijkt mij het geval. Anders ga ik voor de studieschuld van een paar ton die ik toch nooit kan aflossen en na 15 jaar wordt kwijtgescholden. Lijkt me niet dat de regering zit te wachten op bergen schulden die nooit afgelost kunnen en zullen worden.
Kan je dat bevestigen? Dat is min of meer goed nieuws voor mij, aangezien ik van plan ben te gaan promoveren, en ik wat meer kans maak als ik niet midden in een bezuinigingsronde afstudeer.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 17:32 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Jeuh, dat maakt het al wat minder perversHet was ook wel een beetje te verwachten. Dat zou echt de grootste bestuursrechtelijke chaos aller tijden zijn geweest.
Dat Zijlstra vervolgens de boete verandert in een 'gewone' bezuiniging, is dan weer tekenend. Top 5 kenniseconomie, mijn ****.
In het de reactie van Zijlstra op de Afdeling (van de RvS), onder 1.a., staat het volgende:quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:08 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
Kan je dat bevestigen? Dat is min of meer goed nieuws voor mij, aangezien ik van plan ben te gaan promoveren, en ik wat meer kans maak als ik niet midden in een bezuinigingsronde afstudeer.
Met andere woorden: er wordt nog steeds evenveel bezuinigd, alleen betalen universiteiten niet per langstudeerder, maar krijgen ze 'gewoon' minder geld. De perverse bezuiniging is dus een gewone bezuiniging geworden, maar je studeert nog steeds in een bezuinigingsronde af.quote:In het voorstel dat aan de Afdeling is voorgelegd, was aangegeven hoe de langstudeerdersmaatregel voor de instellingen zou worden vormgegeven. Naar aanleiding van die toelichtende passages heeft de Afdeling diverse kritische opmerkingen gemaakt over de wijze waarop de instellingsbudgetten zullen worden gekort. Ik deel bij nader inzien de opvattingen van de Afdeling op dit punt en zal de korting op de volgende wijze vormgeven.
Op grond van dit wetsvoorstel vindt een verhoging van het wettelijke collegegeld voor langstudeerders plaats met ¤ 3.000. Er zal een instellingsspecifieke verrekening plaatsvinden van de inkomsten van het verhoogde collegegeld van ¤ 3.000 per langstudeerder bij de betreffende instelling. Daarnaast zullen de instellingen generiek worden gekort op basis van het Uitvoeringsbesluit WHW 2008 en de Regeling financiën hoger onderwijs met als uitgangspunt het principe van evenredige verdeling.
quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:20 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
In het de reactie van Zijlstra op de Afdeling (van de RvS), onder 1.a., staat het volgende:
[..]
Met andere woorden: er wordt nog steeds evenveel bezuinigd, alleen betalen universiteiten niet per langstudeerder, maar krijgen ze 'gewoon' minder geld. De perverse bezuiniging is dus een gewone bezuiniging geworden, maar je studeert nog steeds in een bezuinigingsronde af.
Klein lichtpuntje voor mij. Ik zal in elk geval niet geweigerd worden door de UvA door de boete.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:20 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
In het de reactie van Zijlstra op de Afdeling (van de RvS), onder 1.a., staat het volgende:
[..]
Met andere woorden: er wordt nog steeds evenveel bezuinigd, alleen betalen universiteiten niet per langstudeerder, maar krijgen ze 'gewoon' minder geld. De perverse bezuiniging is dus een gewone bezuiniging geworden, maar je studeert nog steeds in een bezuinigingsronde af.
Niet als je niet meer kunt lenen. Daar heb ik nog geen oplossing voor gezien.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 17:56 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Naast dat ik het gelezen heb ben ik het volgende tegengekomen:
[..]
Bron: http://www.rijksoverheid.(...)legegeldkrediet.html
Dat is volgens mij ook een erg sterke aanwijzing dat je de boete gewoon kan lenen (ik had in deze discussie al eerder ergens gelezen dat men het zou kunnen lenen).
Ik zou eens met een commerciële bank praten. Duurder dan DUO, maar goedkoper dan niet afstuderen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:43 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Niet als je niet meer kunt lenen. Daar heb ik nog geen oplossing voor gezien.
Naar Belgie verhuizen en hooguit 500 euro collegegeld betalen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:43 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Niet als je niet meer kunt lenen. Daar heb ik nog geen oplossing voor gezien.
En een hele zooi BA-vakken over mogen doenquote:Op dinsdag 1 februari 2011 21:04 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Naar Belgie verhuizen en hooguit 500 euro collegegeld betalen.
Oh ja, dat is wel weer een probleem.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 21:08 schreef Ewelina het volgende:
[..]
En een hele zooi BA-vakken over mogen doen![]()
Zie dit op de site van DUO. Sinds wanneer is deze regeling van kracht? Dacht altijd dat je tot max. 10 jaar (inclusief de duur van je prestatiebeurs) kon bijlenen.quote:Lenen na je prestatiebeurs
Als je geen recht meer hebt op de prestatiebeurs, maar wel als voltijdstudent staat ingeschreven, kun je nog maximaal drie jaar lenen. Die periode van drie jaar noemen we de leenfase.
Dat is echt al jaren zo hoor. In ieder geval al sinds 2003.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 21:26 schreef ratatat het volgende:
[..]
Zie dit op de site van DUO. Sinds wanneer is deze regeling van kracht? Dacht altijd dat je tot max. 10 jaar (inclusief de duur van je prestatiebeurs) kon bijlenen.
Ok, dan heb ik altijd een verkeerde voorstelling van zaken gehad.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 21:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is echt al jaren zo hoor. In ieder geval al sinds 2003.
De 10-jaar-norm gaat over de omzetting van de prestatiebeurs in een gift.
Ja, want hoewel ik waarschijnlijk wel een hoop vrijstellingen krijg, zal ik toch eea erbij moeten volgen, simpelweg omdat ze daar een ander programma hebben met verplichte vakken.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 21:22 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Oh ja, dat is wel weer een probleem.
quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:04 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nouja tenminste is de prikkel voor instellingen om diploma's makkelijk toe te kennen verdwenen, en dat is winst.
Dat is wel zo ja, want het is gewoon collegegeld. Maar de laatste twee maanden tellen volgens mij, dus met vijf maanden studeren betaal je al de helft.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 22:34 schreef anti-fok het volgende:
is al duidelijk of het evenredig wordt verdeeld? Dus half jaar uitloop --> 1500 euro boete etc...?
quote:Geen beweging tussen studenten en Zijlstra
Uitgegeven: 2 februari 2011 15:15
Laatst gewijzigd: 2 februari 2011 18:01
DEN HAAG - Staatssecretaris Halbe Zijlstra (Onderwijs) en vertegenwoordigers van studenten in het hoger onderwijs zijn in een direct gesprek geen stap dichter tot elkaar gekomen.
De plannen rondom langstudeerders blijven een groot struikelblok, bleek wederom tijdens het periodieke overleg woensdag.
Zijlstra wil dat studenten die om wat voor reden dan ook meer dan een jaar studievertraging oplopen, 3000 euro extra collegegeld betalen. Die regeling moet komend collegejaar al ingaan en gaat ook gelden voor studenten die nu al vertraging hebben opgelopen.
De studenten zijn er fel op tegen omdat er volgens hen tal van goede redenen zijn waarom een student langer over zijn studie doet, zoals bijvoorbeeld ziekte, bestuursfuncties of een stage in het buitenland.
Maatschappij
''Het is niet de taak van de maatschappij om de studie te financieren van een student die besluit meer dan een jaar iets anders te gaan doen'', zei Zijlstra.
De Raad van State boog zich over het wetsvoorstel en had sterke bedenkingen bij de langstudeerregeling voor studenten, maar ontraadde het niet. Zijlstra diende dinsdag zijn wetsvoorstel in bij de Tweede Kamer.
''Het lijkt wel of hij doofstom is voor onze argumenten'', zegt Sander Breur, voorzitter van de studentenvakbond LSVb. ''Tijdens het spel veranderen de spelregels. Het is een onredelijk wetsvoorstel.''
Investering
Zijlstra snapt het standpunt van de studenten. ''Natuurlijk doet bezuinigen pijn. Maar er wordt wel eens vergeten dat het ook een investeringsmaatregel voor het hoger onderwijs betreft. We hebben momenteel niet de luxe om zes jaar te wachten.''
Het voorstel wordt op een later tijdstip besproken door de Tweede Kamer en gaat vervolgens naar de Eerste Kamer. ''Ik vertrouw erop dat de Eerste Kamer dit tegen gaat houden'', aldus Guy Hendricks, voorzitter van het ISO (Interstedelijk Studenten Overleg).
''Wij doen alles wat in onze macht ligt om dit tegen te houden.''
Protest
Op 21 januari trokken duizenden studenten en hoogleraren naar het Malieveld in Den Haag om te protesteren tegen de bezuiniging van 370 miljoen euro in het hoger onderwijs. Zijlstra sprak daar ook nog tegen een boeroepende menigte.
''Ik wil nogmaals mijn complimenten geven aan de organisatie daar.'' Dat de staatssecretaris iets in zijn gezicht gegooid kreeg, deed hij af met een grapje. ''Die persoon kon wel goed mikken.''
Ze moeten nog steeds een "boete" betalen hoor, die wordt alleen evenredig verdeeld over alle instellingen. De huidige regeling is juist erger: als er minder langstudeerders komen straks, wordt er meer gekort op de instellingen om toch het beoogde bezuinigingsbedrag te halen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 08:18 schreef mymoodfentje het volgende:
wel grappig dat ineens de onderwijsinstellingen niet meer de 3000¤ hoeven te betalen, waarom zij wel en wij studenten niet ?
faaloverheid
Laat het waar zijn.quote:Er is een reële kans dat de maatregel die staatssecretaris Halbe Zijlstra van Onderwijs wil invoeren met betrekking tot het beboeten van langstudeerders, het niet gaat halen als deze bij de rechter wordt getoetst. Zijlstra wil de langstudeerders per jaar 3000 euro extra laten betalen. Een arrest van de Hoge Raad uit 1989 gooit echter, in ieder geval voor huidige studenten, mogelijk roet in het eten.
Dat stelt de Leidse staatsrechtgeleerde Wim Voermans. "'De wet voorziet niet in een overgangsrecht voor mensen die al zijn begonnen aan hun studie en hier ineens mee worden geconfronteerd. Door die omissie zal de rechter de wet straks waarschijnlijk kunnen toetsen aan het rechtszekerheidsbeginsel en onverbindend verklaren.", zegt hij tegenover de Volkskrant.
Voermans zegt dat het wel echt een juridisch achterdeurtje is. "Eind jaren tachtig werd Deetmans Harmonisatiewet ook getoetst op het overgangsrecht. Uiteindelijk hield die stand omdat de Hoge Raad oordeelde dat parlementaire wetten niet aan de grondwet kunnen worden getoetst. Dat geldt hier niet. Het overgangsrecht ontbreekt en wordt dus ook niet parlementair besproken."
Zijlstra wil het voorstel al in september invoeren. Hij hoopt hiermee ongeveer 370 miljoen euro te kunnen bezuinigen. Ook de Raad van State is echter niet enthousiast. De Raad vindt dat de wet een onduidelijke doelstelling heeft en vraagt zich af wat de staatssecretaris nu echt wil: het aantal langstudeerders verlagen of gewoon simpelweg bezuinigen?
quote:Half jaar extra uitloop voor bepaalde masters
Studenten die een master volgen die anderhalf jaar duurt (90 studiepunten), hebben geluk. Zij mogen volgens het wetsvoorstel van staatssecretaris Zijlstra straks anderhalf jaar langer over hun studie doen. Pas daarna betalen ze drieduizend euro boete.
In het wetsvoorstel over de langstudeerboete staat: Voor de berekening van de studielast wordt het aantal studiepunten van de opleiding, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a en b, naar boven afgerond tot 240, 180 of 120 studiepunten.
De meeste masteropleidingen in het hoger onderwijs duren één jaar, technische en onderzoeksmasters beslaan twee jaren. Medische masters duren zelfs drie jaar. Maar een aantal masters, zoals de eerstegraads lerarenopleidingen (hbo en wo) en duale masters als journalistiek, dramaturgie of cultureel erfgoed kennen een duur van anderhalf jaar.
De staatssecretaris rekent in zijn wetsvoorstel met hele jaren. De masters van anderhalf jaar worden bij het bepalen van de langstudeerboete daarom als tweejarige opleiding gezien. Deze studenten gaan dus pas een boete betalen als ze na drie jaar nog niet zijn afgestudeerd. [HOP]
Ik wil een anderhalf jaar durende gaan doenquote:Op vrijdag 4 februari 2011 14:54 schreef GlowMouse het volgende:
Anderhalf jaar uitloop voor studenten met een anderhalfjarige studie, één jaar uitloop voor studenten met een tweejarige studie.
Van Zijlstra is het iig duidelijk dat lang studeren niet altijd iets oplevertquote:Op vrijdag 4 februari 2011 14:54 schreef GlowMouse het volgende:
Anderhalf jaar uitloop voor studenten met een anderhalfjarige studie, één jaar uitloop voor studenten met een tweejarige studie.
quote:Op vrijdag 4 februari 2011 14:54 schreef GlowMouse het volgende:
Ik sta nergens meer van te kijkenquote:Op vrijdag 4 februari 2011 15:26 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
![]()
Er wordt weer lekker nagedacht zeg. Sowieso snap ik niet dat ze het in jaren doen. Als je zo'n fucked up stelsel wil invoeren, doe het dan in ieder geval eerlijk. Iedereen 50% uitloop of 2 keer zolang bijvoorbeeld. Ik vond het al belachelijk dat een jarige masters twee keer zo lang er over mogen doen, terwijl ik met m'n tweejarige master maar een jaar mag uitlopen.
Ik denk dat ik met een jaar lang vakken, drie maanden stage (wat sowieso standaard een half jaar of meer wordt) en 10 - 11 maanden afstuderen (ja onze opleiding heeft geen vakanties als je het nominaal wil doen) heel wat meer kans heb op uitloop dan alleen een jaar afstuderen.
quote:Op vrijdag 4 februari 2011 13:54 schreef Renesite het volgende:
http://www.uk.rug.nl/dezeweek.php?webnieuws_id=1296814091
[..]
Dit gaat over langstudeerders. Mensen die een tweede studie doen vallen niet onder deze regeling maar onder een regeling die vorig jaar al is ingevoerd.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 20:24 schreef Sport_Life het volgende:
Ik ben toch wel benieuwd hoe ze dit voor deeltijders op willen gaan lossen. In mijn klas van 30 is er slechts 1 die hiervoor geen andere opleiding heeft gevolgd, de rest allemaal wel (HBO/WO). Kunnen ze straks net zogoed die hele deeltijd opleidingen opheffen, geen kip die daar nog max. 12k extra voor kan/gaat betalen.
Alleen kunnen langstudeerders weinig naast hun studie werken omdat ze snel af moeten studeren, ze moeten het extra collegegeld betalen en hey, ze krijgen ook geen stufi meer. Er blijft dus nauwelijks geld over om op kamers te kunnen wonen.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 01:54 schreef Friek_ het volgende:
Wat trouwens ook een behoorlijk ernstig (maar tot op heden onderbelicht) deel is van deze regeling is het verliezen van een OV-Studentenkaart als langstudeerder. Dat betekent als dit wetsvoorstel aangenomen wordt, er plots tig studenten op zoek zullen moeten gaan naar een kamer in de stad van hun instelling. In sommige steden is nu al een woningnood, maar deze zal zometeen nog tig keer verergerd worden.
Weer zoiets bizars inderdaad.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 02:15 schreef cikolata het volgende:
[..]
Alleen kunnen langstudeerders weinig naast hun studie werken omdat ze snel af moeten studeren, ze moeten het extra collegegeld betalen en hey, ze krijgen ook geen stufi meer. Er blijft dus nauwelijks geld over om op kamers te kunnen wonen.
Aan de andere kant als je thuis blijft wonen en veel moet reizen hou je weer minder tijd en geld over om te studeren en werken...
Langstudeerders kunnen straks dus eigenlijk geen kant op, het wordt alleen maar moeilijker om de studie snel af te maken en zo is de vicieuze cirkel rond![]()
Bron (p. 21)quote:Het wetsvoorstel kent geen overgangsrecht. Dat betekent dat ook studenten die in het
studiejaar 20102011 een opleiding volgen, geconfronteerd kunnen worden met het
verhoogde collegegeld als zij in september 2011 hun opleiding willen vervolgen. Hoewel de
hoogte van het collegegeld de afgelopen decennia regelmatig naar boven is bijgesteld,
hebben studenten de onderhavige maatregel niet kunnen voorzien op het moment dat zij
aan hun opleiding begonnen. De regering heeft dat aspect zwaar laten meewegen bij de
keuze voor het tijdstip van inwerkingtreding. Toch heeft de regering de inwerkingtreding van
deze maatregel niet willen uitstellen. Zij heeft daarbij het volgende in aanmerking genomen:
1. het is van groot belang voor ons land dat de financiële doelstellingen met betrekking
tot het hoger onderwijs zoals verwoord in het regeerakkoord worden gehaald.
Zonder ombuigingen zijn investeringen in het hoger onderwijs niet mogelijk. Het is
dus van groot belang, dat er geen tijd verloren gaat;
2. de regeling is redelijk en proportioneel; de regeling laat het beginsel dat een
bachelor en een masteropleiding tegen wettelijk collegegeld mogen worden
afgerond onverlet; er zijn maatregelen getroffen voor bepaalde situaties van
overmacht (onder meer functiebeperkingen); instellingen kunnen bovendien gebruik
maken van de voorzieningen van het profileringsfonds;
3. er zal voor tijdige voorlichting worden gezorgd, zodat iedere student weet wat hem
of haar staat te wachten;
4. studenten zullen ook het verhoogde collegegeld tegen gunstige voorwaarden kunnen
lenen via de regeling van het collegegeldkrediet.
Precies. Die slappe excuses ook:quote:Op zaterdag 5 februari 2011 02:56 schreef Friek_ het volgende:
In het wetsvoorstel wordt trouwens het idee dat de spelregels tijdens de wedstrijd gewijzigd worden als volgt gerechtvaardigd:
[..]
Bron (p. 21)
Kortom: ga maar lekker bijlenen, want wij zijn heel redelijk.Achterlijk, meer woorden heb ik er niet voor.
Daar hebben de huidige langstudeerders wat aan. "Oh trouwens, je moet vanaf volgend jaar 3000 euro extra gaan betalen. Succes!"quote:3. er zal voor tijdige voorlichting worden gezorgd, zodat iedere student weet wat hem
of haar staat te wachten
Jeuj een groep jonge mensen die in de schulden komt te zitten, dat zal ze leren.quote:4. studenten zullen ook het verhoogde collegegeld tegen gunstige voorwaarden kunnen
lenen via de regeling van het collegegeldkrediet.
ja die tijdelijke voorlichting.. wanneer gaat dat gebeuren dan? Het is februari , wanneer komt die wet er officieel door? Hoe veel tijd gaat daar nog overheen? Gaan ze het nog wel redden voor september vraag ik me af? *wishfull thinking*quote:Op zaterdag 5 februari 2011 02:56 schreef Friek_ het volgende:
In het wetsvoorstel wordt trouwens het idee dat de spelregels tijdens de wedstrijd gewijzigd worden als volgt gerechtvaardigd:
[..]
Bron (p. 21)
Kortom: ga maar lekker bijlenen, want wij zijn heel redelijk.Achterlijk, meer woorden heb ik er niet voor.
Die voorlichting werd ook verklaard in de toelichitng op de kritiek van de RvS: het plan is al lange tijd bekend, dus de student weet er al heel lang van en kan zich dus tijdig voorbereide.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 04:51 schreef anti-fok het volgende:
[..]
ja die tijdelijke voorlichting.. wanneer gaat dat gebeuren dan? Het is februari , wanneer komt die wet er officieel door? Hoe veel tijd gaat daar nog overheen? Gaan ze het nog wel redden voor september vraag ik me af? *wishfull thinking*
Ze vergeten echter dat er ook langstudeerders zijn die niet meer kunnen bijlenen. 3000,- is niet iets wat je zomaar even bijeen schraapt.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 02:56 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Bron (p. 21)
Je kunt niet kiezen, afhankelijk van je situatie geldt verplicht de ene of de andere.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 10:06 schreef Deliah het volgende:
Maar als ik het goed heb gelezen geldt deze maatregel alleen voor personen die geen instellingscollegegeld betalen.
Ik betwijfel eerlijk gezegd dat dit waar is, want hierdoor zouden ze heel veel boetes mislopen. Dan kan toch iedereen die te lang doorstudeert overgaan op instellingscollegegeld.
Vziw wordt de lening ook voor jaar 5/6/7 kwijtgescholden als je binnen 10 jaar je diploma haalt.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 09:35 schreef von_Preussen het volgende:
Maar waarom verliezen langstudeerders nu hun OV? Dat ding is na 4 jaar toch ook een lening die je moet terugbetalen, of zie ik dat verkeerd?
Zover weet ik dat ook, jaquote:Op zaterdag 5 februari 2011 13:08 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je kunt niet kiezen, afhankelijk van je situatie geldt verplicht de ene of de andere.
[..]
Vziw wordt de lening ook voor jaar 5/6/7 kwijtgescholden als je binnen 10 jaar je diploma haalt.
Wanneer mag je niet meer lenen bij DUO/IBG whatever? Ik heb nu 2 jaar uni en begin volgend jaar met een nieuwe opleiding (op voorwaarde dat de huidige regeling niet NOG nadeliger wordt).quote:Op zaterdag 5 februari 2011 10:48 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ze vergeten echter dat er ook langstudeerders zijn die niet meer kunnen bijlenen. 3000,- is niet iets wat je zomaar even bijeen schraapt.
Je kunt nog 3 jaar na afloop van je prestatiebeurs lenen. Daarna niet meer.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 19:09 schreef Ace-of-Spades het volgende:
[..]
Wanneer mag je niet meer lenen bij DUO/IBG whatever? Ik heb nu 2 jaar uni en begin volgend jaar met een nieuwe opleiding (op voorwaarde dat de huidige regeling niet NOG nadeliger wordt).
http://www.raadvanstate.n(...)t/?advicepub_id=9535quote:De Raad van State heeft felle kritiek op het plan van het kabinet om studenten én onderwijsinstellingen te beboeten voor lang studeren. De Raad gelooft niet dat studenten door zo’n boete sneller gaan studeren. Een wel heel inhoudelijk advies, dat nauwelijks gaat over de technische, juridische kwaliteit van de wet, maar vooral over het onderwijsbeleid van het kabinet. (03-02-2011)
Om maar te zwijgen over de JSFquote:Op maandag 7 februari 2011 04:24 schreef truepositive het volgende:
Maar ondertussen gaat er minimaal 500 miljoen naar een nieuwe afghanistan missie.. Waar het vorige kabinet om gevallen was
Weet je, dat vind ik nog niet eens zo erg, een goed vliegtuig vormt een echte aanvulling / invulling op defensiegebied.quote:
Nee, heel simpel, haal "waste" uit het systeem, zoals het bedrijfsleven al tientallen jaren geleden heeft uitgevonden.quote:Op maandag 7 februari 2011 16:50 schreef finsdefis het volgende:
En dat is exact wat er nog belachelijker is aan de halbeheffing. In plaats van simpelweg de studiefinanciering inkorten of iets anders simpels wordt er nu weer een hele nieuwe bureaucratische laag gecreëerd die boetes moet gaan innen en bijhouden. Daarnaast ook een hoop mensen die zich met uitzonderingsgevallen bezig moeten houden, zal wel weer de nodige denktanks en commissies opleveren. Als je toch al toegeeft dat je wil bezuinigen, doe het dan tenminste efficiënt
Loopt niet heelmaal synchroon hoor. Je krijgt 3 jaar stufi en na minimaal 4 jaar ga je pas boetes betalen. Vooral op het gebied van masters niet, daar krijg je toch al geen stufi meer voor.quote:Op maandag 7 februari 2011 17:00 schreef GlowMouse het volgende:
De regeling kent juist bijna geen uitzonderingen, en uitzonderingen die er zijn worden aan uitzonderingen voor de studiefinanciering gekoppeld.
Heb je het wetsvoorstel gelezen?quote:Op maandag 7 februari 2011 17:04 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Loopt niet heelmaal synchroon hoor. Je krijgt 3 jaar stufi en na minimaal 4 jaar ga je pas boetes betalen. Vooral op het gebied van masters niet, daar krijg je toch al geen stufi meer voor.
quote:Indien een student op grond van artikel 5.6, tiende lid, van de Wet studiefinanciering
2000 een jaar verlenging van de duur van de prestatiebeurs wordt verleend, wordt eenmalig
het aantal studiejaren, bedoeld in het eerste lid, voor een opleiding als bedoeld in de
onderdelen a, b, of c van dat lid vermeerderd met een jaar.
Dat stuk niet nee, maar dan blijft de differentiatie op masterniveau relevant.quote:Op maandag 7 februari 2011 17:06 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Heb je het wetsvoorstel gelezen?
[..]
dát vind ik dan wel weer echtquote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:39 schreef von_Preussen het volgende:
Heb je even een linkje?
Maar ik neem aan dat je het bericht bedoelt dat HBO met P niet meer automatisch naar de uni kunnen.
WTFquote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:37 schreef eriksd het volgende:
Ik lees dat hij nu ook HBO'ers dezelfde titel wil geven. Ja, echt belonen van excellerende studenten dit. Domste voorstel wat ik tot nu toe uit de politiek vernomen heb, en nog wel van een VVD'er ook.
Wat bedoel je nu precies, dezelfde titel als wat geven?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:37 schreef eriksd het volgende:
Ik lees dat hij nu ook HBO'ers dezelfde titel wil geven. Ja, echt belonen van excellerende studenten dit. Domste voorstel wat ik tot nu toe uit de politiek vernomen heb, en nog wel van een VVD'er ook.
Het verschil in titulatuur tussen hogescholen en universiteiten verdwijnt, zodat hbo-studenten in het buitenland beter op hun waarde worden geschat, aldus Zijlstra. Bij de keuze hoeveel geld een onderwijsinstelling krijgt, gaat kwaliteit voortaan een belangrijke rol spelen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:40 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Wat bedoel je nu precies, dezelfde titel als wat geven?
same here. Dit is niet de VVD waar ik op gestemd heb in ieder gevalquote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:41 schreef eriksd het volgende:
Mooi hé, dit voorstel. Iedereen hier weet dat ik een vrij trouwe VVD aanhanger ben en meestal wel bereid ben even rationeel te kijken naar iets, in het kader van bezuinigingen. Maar dit heeft dus echt geen enkel doel.
Dank je, dat wist ik nog niet.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:41 schreef eriksd het volgende:
[..]
Het verschil in titulatuur tussen hogescholen en universiteiten verdwijnt, zodat hbo-studenten in het buitenland beter op hun waarde worden geschat, aldus Zijlstra. Bij de keuze hoeveel geld een onderwijsinstelling krijgt, gaat kwaliteit voortaan een belangrijke rol spelen.
Ik dacht trouwens dat studenten juist niet meer naar het buitenland zouden moeten gaan omdat het studievertraging zou opleveren, met het risico dat men een boete moet betalen?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:43 schreef eriksd het volgende:
Die redenatie ook echt; meer kans in het buitenland. Laat een HBO instelling zich dan maar meteen universiteit noemen, ben je ook af van dit gezeik toch
Dat doen ze ook. De Haagse hogeschool, hier in Delft, heeft vlaggen hangen met The Hague University bijvoorbeeld. In het buitenland is er veelal ook niet zoiets als HBO.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:43 schreef eriksd het volgende:
Die redenatie ook echt; meer kans in het buitenland. Laat een HBO instelling zich dan maar meteen universiteit noemen, ben je ook af van dit gezeik toch
Zo werkt het echter in Nederland niet hè, we moeten wel de schone schijn ophouden om het zicht de rotte inhoud erachter te verdoezelen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:22 schreef motorbloempje het volgende:
In 't buitenland is er wel de onderscheiding tussen University en University of Applied Science (HBO) natuurlijk, dat zouden ze dan moeten gebruiken...
quote:Universiteiten mogen strenger selecteren
DEN HAAG - Universiteiten en hogescholen mogen voortaan strenger selecteren. Zo zijn studenten met een hbo-propedeuse straks niet meer automatisch welkom op een universiteit. Hogescholen mogen mbo'ers gaan weigeren.
Dat heeft staatssecretaris Halbe Zijlstra (Onderwijs) dinsdag geschreven (pdf) in en reactie op adviezen van de commissie Veerman.
Als voorwaarde stelt de staatssecretaris wel dat studenten met de juiste vooropleiding altijd ergens kunnen doorstromen.
Zijlstra wil dat studenten meer te kiezen hebben. Voor mbo'ers die zich verder willen ontwikkelen komen er binnen het hbo meer tweejarige opleidingen, de zogeheten Associate degrees. Om het hbo voor vwo'ers aantrekkelijker te maken, komen er meer programma's voor 'excellente studenten'.
Het verschil in titulatuur tussen hogescholen en universiteiten verdwijnt, zodat hbo-studenten in het buitenland beter op hun waarde worden geschat, aldus Zijlstra. Bij de keuze hoeveel geld een onderwijsinstelling krijgt, gaat kwaliteit voortaan een belangrijke rol spelen.
Begrijp ik dan goed dat de titel "Master of Science" zowel uitgedeeld kan worden na het voltooien van een Master Applied Physics aan de TU Delft, als na het voltooien van een HBO-master Psychologie aan INHolland?quote:Titulatuur: wettelijk onderscheid hbo-wo opheffen
Dit kabinet kiest de lijn van de commissie-Veerman als het gaat om de titulatuur: De overheid moet zo snel mogelijk een punt zetten achter dit dossier [waaraan] in Nederland te zwaar [...] wordt getild. Het huidige wettelijk onderscheid in titulatuur tussen hbo en wo vervalt. Alleen de bachelor- en mastergraden worden nog wettelijk vastgelegd en beschermd. Hbo-afgestudeerden kunnen daarmee dezelfde titel krijgen als woafgestudeerden. De toevoeging bij de graad moet wel passen bij het type opleiding waar het om gaat. De door de instelling gekozen toevoeging en het diplomasupplement geven nader inzicht in inhoud en aard van de opleiding. In de Strategische Agenda voor Hoger Onderwijs, Onderzoek en Wetenschap werk ik nader uit hoe het beste bevorderd kan worden dat instellingen inderdaad voor een bij de opleiding passende titulatuur kiezen. Studenten moeten een reële kans hebben op doorstroom naar vervolgonderwijs in het buitenland en op uitstroom naar de internationale arbeidsmarkt. Een voor het buitenland transparante titulatuur helpt daarbij. Ook voor de instroom van talentvolle buitenlandse studenten is dit overigens belangrijk. Een transparante titulatuur maakt het Nederlandse hbo voor deze groep aantrekkelijker.
Met het vervallen van het onderscheid in titulatuur wordt de duiding van de instelling relevanter. Dat betekent dat hogescholen zich alle universities of applied sciences moeten noemen, en dus niet enkel university.
Wat grappig, ik lees hier het volgende uit:quote:Het verschil in titulatuur tussen hogescholen en universiteiten verdwijnt, zodat hbo-studenten in het buitenland beter op hun waarde worden geschat, aldus Zijlstra.
Het lijkt me eerder dat het de taak van Halbe is om talent te behouden ipv het makkelijker te maken voor hun om te vertrekkenquote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:55 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Wat grappig, ik lees hier het volgende uit:
"Men is er in het buitenland achter dat het Nederlandse HBO één grote klotezooi is en wil daarom HBO'ers buiten de deur houden".
Dan moeten universiteiten ook de ruimte krijgen om aan de poort te selecteren. Op deze manier kan een universiteit zich op geen enkele manier onderscheiden van het hbo, zeker als Halbe meer vwo'ers het hbo in wil sturen. Het wordt één pot middelmatig nat.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 11:06 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ze zullen wel meer naar het Amerikaanse model willen: daar is niet je titel van belang maar slechts bij welke instelling je die gehaald hebt.
daar zat ik ook al aan te denken, waarom zou je straks nog WO gaan doen? Je krijgt minder lang stufi dan hbo (alleen nog voor de bachelor), het niveau is meestal hoger dus je hebt meer kans op uitloop en dan krijg je ook nog hetzelfde diplomaquote:Op dinsdag 8 februari 2011 11:12 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Dan moeten universiteiten ook de ruimte krijgen om aan de poort te selecteren. Op deze manier kan een universiteit zich op geen enkele manier onderscheiden van het hbo, zeker als Halbe meer vwo'ers het hbo in wil sturen. Het wordt één pot middelmatig nat.
Dat past precies in het beleid van het kabinet, kunstmatig zoveel mogelijk hoger opgeleiden creëren door met diploma's te strooien.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 11:16 schreef cikolata het volgende:
[..]
daar zat ik ook al aan te denken, waarom zou je straks nog WO gaan doen? Je krijgt minder lang stufi dan hbo (alleen nog voor de bachelor), het niveau is meestal hoger dus je hebt meer kans op uitloop en dan krijg je ook nog hetzelfde diploma
Hij wil gewoon mensen eerder aan het werk hebben zodat zijn generatie ook rustig aan kan relaxen van een vroeg pensioen met alle benefits die de babyboomers hebben.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 11:16 schreef cikolata het volgende:
[..]
daar zat ik ook al aan te denken, waarom zou je straks nog WO gaan doen? Je krijgt minder lang stufi dan hbo (alleen nog voor de bachelor), het niveau is meestal hoger dus je hebt meer kans op uitloop en dan krijg je ook nog hetzelfde diploma
Eens. Moet toch maar eens het rapport van Veerman lezen om te zien in welke context dit wordt voorgesteld.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 11:12 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Dan moeten universiteiten ook de ruimte krijgen om aan de poort te selecteren. Op deze manier kan een universiteit zich op geen enkele manier onderscheiden van het hbo, zeker als Halbe meer vwo'ers het hbo in wil sturen. Het wordt één pot middelmatig nat.
Klopt, dat is inderdaad de reden dat dit wordt ingevoerd allemaal. naast het kortetermijn denken van het nú wat centen nodig hebben.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 11:19 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
Hij wil gewoon mensen eerder aan het werk hebben zodat zijn generatie ook rustig aan kan relaxen van een vroeg pensioen met alle benefits die de babyboomers hebben.
Ik ben daar juist goed mee af, want ik heb dit jaar naast mijn bachelor ook alvast wat pre master vakken gedaan.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 11:38 schreef Zocalo het volgende:
Hoe zit dat met het voorstel voor pre-masters? Wordt dat als bachelor of master gezien? Organisatorisch het eerste, maar ik ving nu ook geluiden op dat ze het als master willen zien. Dan mag je dus helemaal geen vertraging oplopen...
Dezelfde titel, alleen dan wel van een andere instelling. En dat gaat dan het verschil maken.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:38 schreef koffiegast het volgende:
Er zijn grenzen en die grenzen worden ruimschoots overgetreden. Als mensen zoveel moeite hebben met hun diploma in het buitenland dan moeten ze er zelf werk van maken of goeie 'vertalings'modellen maken en niet probere te gelijk trekken met een WO opleiding. Krijgen we straks zeker dat een inholland cheatende klootzak bij de meest simpele technische studie dezelfde titel krijgt als een hardwerkende wiskundige, natuurkindige of weet ik veel wat van de universiteit.
Alsof ze in Amerika het verschil tussen de UU en de HH weten.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Dezelfde titel, alleen dan wel van een andere instelling. En dat gaat dan het verschil maken.
Net zoals het in Engeland ook wel een behoorlijk verschil schijnt te maken of je, ik noem maar wat, de bachelor Urban Planning in Manchester of in Newcastle hebt gedaan. En die heten dan zelfs beide gewoon 'university'.
En dan verwacht Zijlstra dat we er nu al rekening mee houden? WTF, rekening houden met iets wat nog niet eens door de tweede kamer is gekomen?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:34 schreef eriksd het volgende:
Pas in Juni komt hij met een totaalplan, dan nog debat erover enzovoorts. Ik verwacht dit niet voor Oktober in stemming te zien.
Dan kan het dus niet per 1 september ingaan lijkt me.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:34 schreef eriksd het volgende:
Pas in Juni komt hij met een totaalplan, dan nog debat erover enzovoorts. Ik verwacht dit niet voor Oktober in stemming te zien.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:42 schreef finsdefis het volgende:
Te triest voor woorden ook, Zijlstra die vraagt om argumenten waarom er een overgangsregeling nodig is en dan dit zegt: 'Ik heb overigens zes jaar en vier maanden over mijn studies gedaan en zou dus extra collegegeld hebben moeten betalen. Maar ik denk dat ik dan gewoon eerder was afgestudeerd.'_______________! Daar kunnen wij nu niet meer voor kiezen om sneller af te studeren he.
![]()
_________!
hilarisch hè?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.!
Ja doei.
bron? Ik dacht dat oorspronkelijk de bedoeling was dat er eind januari of begin februari over gestemd zou worden in de kamer.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:34 schreef eriksd het volgende:
Zou iedereen wel beter uitkomen, dan geldt het sowieso nog niet voor volgend collegejaar. Maargoed, het zijn bezuinigingen dus die worden er one or the other way toch wel doorgeen geduwd.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:45 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
bron? Ik dacht dat oorspronkelijk de bedoeling was dat er eind januari of begin februari over gestemd zou worden in de kamer.
Zou mij wel goed uitkomen. Ben waarschijnlijk in september - oktober klaar.
8500 ja? Alfasector heeft toch instellingsgeld van ~6500 euro oid?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:47 schreef motorbloempje het volgende:
ik zou het fijn vinden dat als het er doorheen komt het pas volgend jaar gebeurt..
mèt erasmusbeurs kan ik dan (ff afwachten nog) voor 1700 gewoon mijn derde jaar doen, ipv 4700 of erger, 8500
Oh zo. Moet je via dat programma ook nog in de UK collegegeld betalen dan als je 'langstudeerder' bent? Dat is wel zuur.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:50 schreef motorbloempje het volgende:
1700 collegegeld
3000 boete
3300GBPtoch?
De bezuinigingsrondevoorstellen zijn eerder, het totaalplan met betrekking tot "verhoging van kwaliteit" zou ergens in juni verschijnen las ik.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:45 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
bron? Ik dacht dat oorspronkelijk de bedoeling was dat er eind januari of begin februari over gestemd zou worden in de kamer.
Zou mij wel goed uitkomen. Ben waarschijnlijk in september - oktober klaar.
quote:Strategische agenda
Al bij zijn aantreden maakte het kabinet duidelijk dat het de aanbevelingen Veerman zou omarmen. De vraag was vooral hoe ze zouden worden uitgevoerd. In de brief die staatssecretaris Zijlstra gisteren naar de Tweede Kamer stuurde wordt dat antwoord maar ten dele gegeven. De meeste maatregelen die hij noemt waren al bekend of moeten nog nader worden uitgewerkt. Daarvoor is het wachten op zijn strategische agenda, die in juni verschijnt.
Ik sloeg net de krant open en dit is wat ik zag, mag ik even kotsen?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:48 schreef Butterfly91 het volgende:
De beste man is van het padje af.
Nu.nl
[..]
Het idee is misschien dat dat het verschil gaat maken, maar dat gaat niet gebeuren. In tegenstelling tot de VS en het VK hebben universiteiten hier namelijk niet de ruimte om hun studenten aan de poort te selecteren, zoals in Engeland gebeurt d.m.v. A-levels.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:46 schreef Igen het volgende:
Dezelfde titel, alleen dan wel van een andere instelling. En dat gaat dan het verschil maken.
Jij gaat door voor de koelkastquote:Op dinsdag 8 februari 2011 20:16 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Het idee is misschien dat dat het verschil gaat maken, maar dat gaat niet gebeuren. In tegenstelling tot de VS en het VK hebben universiteiten hier namelijk niet de ruimte om hun studenten aan de poort te selecteren, zoals in Engeland gebeurt d.m.v. A-levels.
Maar dan nog: in die landen heb je inderdaad goede en slechte universiteiten, maar geen scholen die MSc-diploma's uit mogen delen terwijl ze helemaal geen universiteit zijn. Dat slaat gewoon nergens op, tenzij je kunstmatig zoveel mogelijk hoog opgeleiden wilt creëren.
quote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:48 schreef eriksd het volgende:
Tja, Zijlstra is zelf qua opleiding ook een lichtgewicht, misschien verklaart dat zijn dedain voor daadwerkelijke universitaire studenten. Ik weet het niet.
Toch knap, een trouw VVD lid zo tegen je in het harnas jagen. Ik kan niet wachten tot dit onzalige voorstel en Zijlstra uit de politiek verdwijnen.
VVD stemmen en achteraf gaan klagen.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:41 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
same here. Dit is niet de VVD waar ik op gestemd heb in ieder geval
Ik heb ook VVD gestemd en ben ook tegen dit hele verhaal, kan toch? Het stond niet in het programma, zoiets komt voort uit een regeerakkoord. Het feit dat er compromissen gesloten moeten heeft niets met VVD te maken, dat is altijd.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 23:36 schreef bascross het volgende:
[..]
VVD stemmen en achteraf gaan klagen.![]()
quote:Op dinsdag 8 februari 2011 23:44 schreef bascross het volgende:
Je kan uiteraard achteraf gaan klagen, maar je weet van te voren dat de VVD niet betrouwbaar is. Bovendien was het partijprogramma al lachwekkend.
quote:
Het erge is dat ik hetzelfde dacht toen ik het voorstel las.quote:Op woensdag 9 februari 2011 01:13 schreef ratatat het volgende:
Ik vind het wel grappig eigenlijk. Denk dat het ongeveer als volgt is gegaan:
'Hmmm, we willen een top-5 kenniseconomie worden, maar we willen wel op onderwijs bezuinigen. Wacht, als we nu alle HBO luitjes dezelfde titel geven als WO afgestudeerden hebben we meer mensen met een WO titel en zijn we ineens een kenniseconomie omdat we dan meer mensen hebben met een WO titel.'
Bron (p. 5)quote:• Het kabinet zal conform het advies van de commissie$Veerman bij de route
van hbo--propedeuse naar het wo het toelatingsrecht van studenten
veranderen in toelaatbaarheid. Dat wil zeggen dat de instelling dan beslist
over de toelating. Ook kijkt het kabinet naar de doorstroom van mbo naar
hbo. Die zal in ieder geval voor groepen mboers selectiever worden. Zoals in
het regeerakkoord is aangekondigd, zal bij de selectievere doorstroom mbo$
hbo ook de centrale examinering van kernvakken in het mbo worden
betrokken.
• Daarnaast zal het kabinet zorgvuldig bezien waar meer ruimte voor selectie
op zijn plaats is. Lang niet alle opleidingen vallen onder de in Ruim baan voor
talent benoemde categorieën. Doel van de extra ruimte voor selectie is om tot
een betere afstemming te komen tussen enerzijds het niveau en het
onderwijsconcept van opleidingen en anderzijds de capaciteiten en motivatie
van de studenten. Dit kan voor hogere rendementen zorgen. Het past ook in
het streven naar meer profilering.
Jammer dat het weer teniet wordt gedaan door HBO- en WO-diploma's op een hoop te gooienquote:Op woensdag 9 februari 2011 01:16 schreef Friek_ het volgende:
Overigens staan er wel een paar goede punten in:
[..]
Bron (p. 5)
Het kabinet heeft die ambitie om in de top 5 kenniseconomieën te komen al laten varen.quote:Op woensdag 9 februari 2011 01:14 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Het erge is dat ik hetzelfde dacht toen ik het voorstel las.
Maar echt... statistiekjes.... dit is dus precies de reden dat ik er zo'n hekel aan hebquote:Op woensdag 9 februari 2011 01:13 schreef ratatat het volgende:
Ik vind het wel grappig eigenlijk. Denk dat het ongeveer als volgt is gegaan:
'Hmmm, we willen een top-5 kenniseconomie worden, maar we willen wel op onderwijs bezuinigen. Wacht, als we nu alle HBO luitjes dezelfde titel geven als WO afgestudeerden hebben we meer mensen met een WO titel en zijn we ineens een kenniseconomie omdat we dan meer mensen hebben met een WO titel.'
Wat is daar dan het nut van? Scholen die geen universiteit zijn opeens universiteit noemen? Dan krijgen we hier ook diploma mills, waar je een drs.-titel gratis bij een pakje boter krijgt.quote:Op woensdag 9 februari 2011 01:13 schreef Friek_ het volgende:
Op zich ben ik niet zo tegen om het hoger onderwijs te fuseren en daar allemaal kleine en grotere 'universities'. Het gaat dan om waar je je diploma haalt i.p.v. wat de precieze titulatuur is die de diploma verschaft. Het Amerikaanse systeem, zoals iemand hier al zei.
Als rechtenstudent zou ik niet al te hoog van de toren blazen. Hij heeft sociologie gedaan en als je de kwantitatieve kant opgaat dan weet ik wel wat moeilijker is.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:48 schreef eriksd het volgende:
Tja, Zijlstra is zelf qua opleiding ook een lichtgewicht, misschien verklaart dat zijn dedain voor daadwerkelijke universitaire studenten. Ik weet het niet.
Toch knap, een trouw VVD lid zo tegen je in het harnas jagen. Ik kan niet wachten tot dit onzalige voorstel en Zijlstra uit de politiek verdwijnen.
De stratenmaker mag de hbo'er geen lichtgewicht noemen?quote:Op woensdag 9 februari 2011 13:26 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Als rechtenstudent zou ik niet al te hoog van de toren blazen. Hij heeft sociologie gedaan en als je de kwantitatieve kant opgaat dan weet ik wel wat moeilijker is.
Gelukkig studeer ik ook geen "rechten". Voorts maakt hij gewoon een beetje "ikke praten" indruk op mij. Wat voor opleiding ikzelf dan doe staat daar los van.quote:Op woensdag 9 februari 2011 13:26 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Als rechtenstudent zou ik niet al te hoog van de toren blazen. Hij heeft sociologie gedaan en als je de kwantitatieve kant opgaat dan weet ik wel wat moeilijker is.
Dat hij op moet bokken ben ik helemaal met je eens.
Zijlsta heeft sociologie gedaan? Wauw, dat moet wel een vrij epische zesjestudent zijn geweest.quote:Op woensdag 9 februari 2011 13:26 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Dat hij op moet bokken ben ik helemaal met je eens.
Als promovendus heb je ook niet veel nodig.quote:Op donderdag 10 februari 2011 13:50 schreef MuyTrabajo het volgende:
De beurspromovendus wordt ook weer ingevoerd. Wil je het onderzoek in? Na je zelf betaalde master geen salaris, maar een studiebeursje van 900 euro.
Het punt is alleen dat al die politici niet toegeven dat op deze methode onderwijs naar de kloten gaan en dat ze juist nog steeds spreken over groei van talent en kwaliteit.quote:Op woensdag 9 februari 2011 16:11 schreef Frith het volgende:
[..]
Zijlsta heeft sociologie gedaan? Wauw, dat moet wel een vrij epische zesjestudent zijn geweest.
En een starter in het bedrijfsleven dan? Heeft die wel wat nodig? Ik denk dat promovendi na 4 jaar arme student te zijn geweest, ook wel eens een huisje en autootje willen.quote:Op donderdag 10 februari 2011 14:06 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Als promovendus heb je ook niet veel nodig.
Ja, want die zijn met 40 uur werken in de week wel klaar. Die werken ook voor de baas in plaats van voor zichzelf. Dat laatste komt ook nu al tot uitdrukking in het salaris, maar in vergelijking met het buitenland zou 900 euro/maand nog ruimhartig zijn. Elke scholier wil na 4-6 jaar middelbare school wel een huisje en een autootje, dat is geen argument om iedereen maar een huisje en een autootje te geven.quote:Op donderdag 10 februari 2011 14:10 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
En een starter in het bedrijfsleven dan? Heeft die wel wat nodig? Ik denk dat promovendi na 4 jaar arme student te zijn geweest, ook wel eens een huisje en autootje willen.
Heb je hier een bron bij of is dit slechts een voorspelling over welke bezuiniging volgt?quote:Op donderdag 10 februari 2011 13:50 schreef MuyTrabajo het volgende:
De beurspromovendus wordt ook weer ingevoerd. Wil je het onderzoek in? Na je zelf betaalde master geen salaris, maar een studiebeursje van 900 euro.
Volgens mij slaat het alleen op Master en Bachelor. Verder mag een HBO zich voortaan alleen maar "University of applied sciences" noemen, om dan zo het onderscheid te maken.quote:Op woensdag 9 februari 2011 01:13 schreef Friek_ het volgende:
Op zich ben ik niet zo tegen om het hoger onderwijs te fuseren en daar allemaal kleine en grotere 'universities'. Het gaat dan om waar je je diploma haalt i.p.v. wat de precieze titulatuur is die de diploma verschaft. Het Amerikaanse systeem, zoals iemand hier al zei.
Wat betreft de titulatuur snap ik het niet helemaal. Betekent dit dat een hbo-master zometeen evenveel waard is als een wo-master wettelijk gezien? Wat dan betekent dat je als hbo-master ook de titel ir., drs. of mr. mag voeren?
Ik ben er niet helemaal over uit wat hiervan te vinden.
http://www.utnieuws.nl/nieuws/zijlstra-meer-ruimte-voor-selectiequote:Op donderdag 10 februari 2011 16:22 schreef Sodium het volgende:
[..]
Heb je hier een bron bij of is dit slechts een voorspelling over welke bezuiniging volgt?
quote:Zo wil de staatssecretaris universiteiten meer ruimte bieden om hun promovendi voortaan de status van bursalen te geven. In plaats van een salaris en een werknemersstatus mogen ze aios ook een studiebeurs geven, wat een forse besparing per promovendus oplevert.
'Geven'. Het gaat hier niet om uitkeringstrekkers, maar om mensen die werkweken van + 40 uur draaien.quote:Op donderdag 10 februari 2011 14:51 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
jn. Elke scholier wil na 4-6 jaar middelbare school wel een huisje en een autootje, dat is geen argument om iedereen maar een huisje en een autootje te geven.
Christus, wat een debielquote:Op donderdag 10 februari 2011 18:04 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
http://www.utnieuws.nl/nieuws/zijlstra-meer-ruimte-voor-selectie
[..]
quote:Op donderdag 10 februari 2011 18:48 schreef ethiraseth het volgende:
Een VVD'er die lonen wilt verlagen? Hoe onverwacht!
Ik weet het, ik zit zelf in het schip. Tegenover onderwijstaken moet een reële vergoeding staan, maar afgezien daarvan werkt een promovendus vooral aan zichzelf.quote:Op donderdag 10 februari 2011 18:11 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
'Geven'. Het gaat hier niet om uitkeringstrekkers, maar om mensen die werkweken van + 40 uur draaien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |