abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92600700
quote:
http://www.dub.uu.nl/hoe-zit-het-nu-met-die-langstudeerders

Hoe zit het nu met die langstudeerders?

Nog even geduld. De staatssecretaris van hoger onderwijs wil luie studenten en lakse onderwijsinstellingen stevig aanpakken, maar hoe hij dat wil doen? Enkele vragen en antwoorden.

The devil is in the details en pas na de kerstvakantie komt het wetsvoorstel. Maar de grote lijn is duidelijk: wie te lang over zijn opleiding doet, gaat met ingang van volgend studiejaar drieduizend euro extra collegegeld betalen: bijna 4700 euro in totaal. Bovendien krijgen hun hogescholen en universiteiten per trage student een strafkorting van nog eens drieduizend euro.

1) Hoeveel vertraging mag ik oplopen?
Studenten mogen in totaal één jaar vertraging oplopen tijdens hun bachelor- en masteropleiding. Aanvankelijk was er nog enige verwarring of ze misschien zowel in hun bacheloropleiding als in hun masteropleiding een jaar zouden mogen uitlopen. Maar dat feest gaat niet door.

2) Wat kost straks mijn masteropleiding, als ik te lang over mijn bachelor doe?
Wie in zijn bachelorfase meer dan een jaar vertraging oploopt, moet jaarlijks drieduizend euro extra collegegeld gaan betalen. Maar afgestudeerde bachelors beginnen met een schone lei aan hun masteropleiding tot ze in de knoop raken met hun scriptie en opnieuw uitlopen. Dan krijgen ze geen respijt meer en betalen ze meteen de hoofdprijs.

3) En mijn OV-studentenkaart?
Trage studenten verliezen hun OV-jaarkaart. Maar dat deel van de regeling gaat pas op 1 januari 2012 in.

4) Gaat de regeling ook voor mij gelden?
Jazeker. Ook de huidige studenten moeten het hoge tarief gaan betalen, als ze meer dan een jaar vertraging oplopen. En als ze nu al in de blessuretijd zitten, moeten ze zorgen dat ze vóór september 2011 zijn afgestudeerd. Er zal vast iemand zijn die de regeling voor zittende studenten bij de rechter gaat aanvechten, maar staatssecretaris Halbe Zijlstra denkt dat de regering in haar recht staat.

5) Of ben ik misschien een uitzondering?
Dit is politiek een moeilijke kwestie, want elke uitzondering kost geld. Er zijn natuurlijk altijd hardheidsclausules voor studenten die worden getroffen door rampspoed. Ook gehandicapte studenten zullen wel op enige coulance kunnen rekenen, als ze door hun functiebeperking werkelijk langer over hun opleiding doen. Ze krijgen om die reden nu immers ook langer studiefinanciering.

6) Maar hoe zit het met bestuurders van studentenverenigingen?
En met studenten die in de universiteitsraad zitten? In de oorspronkelijke CDA-plannen kunnen die op weinig mededogen rekenen. De huidige minister Marja van Bijsterveldt zei in de aanloop naar de verkiezingen dat één jaar uitloop voldoende is voor bestuurlijke activiteiten. En trouwens ook voor buitenlandervaring en stages.

7) Zijn er uitzonderingen?
Meer ruimte lijkt er misschien te zijn voor studenten van bèta- en techniekopleidingen. Al jaren wordt er geroepen dat Nederland meer bètas nodig heeft. Er is zelfs een platform voor opgericht. De VVD heeft laten doorschemeren dat de langstudeerdersregeling er niet toe mag leiden dat studiekiezers de zware bèta- en techniekopleidingen mijden.

8) En als ik nu overstap van de ene naar de andere instelling?
Voor studenten maakt dit geen verschil, maar voor universiteiten en hogescholen wel. Dit is juridisch een lastige probleem voor het ministerie. Stel dat iemand een jaar vertraging oploopt in zijn bacheloropleiding aan de Universiteit Utrecht en daarna een masteropleiding aan de Vrije Universiteit gaat volgen. Krijgt de VU dan de strafkorting voor deze treuzelaar om de oren, zodra hij ook maar een weekje uitloopt in zijn masteropleiding? Dat kan natuurlijk niet, want deze universiteit had helemaal geen schuld aan diens lage tempo in de bacheloropleiding.

9) Waar blijft mijn geld?
Tot 2015 wil het ministerie met deze maatregel tegen de langstudeerders 370 miljoen euro bezuinigen. Volgens Halbe Zijlstra wordt dat geld weer in het hoger onderwijs geïnvesteerd. Daarom vindt hij het onzin dat de universiteiten spreken van de grootste bezuiniging sinds de jaren tachtig.

10) Mogen universiteiten en hogescholen hun strafkorting op mij verhalen?
De HBO-raad heeft voorgesteld om de strafkorting aan studenten door te berekenen. Maar daarvoor hebben ze toestemming van de overheid nodig. In het parlement kregen de hogescholen de handen niet op elkaar, dus dat voorstel zal het waarschijnlijk niet halen.

11) Wanneer weten we meer?
Eind januari wil Zijlstra zijn voorstel naar de Tweede Kamer sturen.

Hoger Onderwijs Persbureau
quote:
Onderwijsbezuinigingen en langstudeerboetes

Het kabinet Rutte-Verhagen wil bezuinigen op het Hoger Onderwijs.
Onderdeel van de harde bezuinigingen is een ‘boete’ (¤3000) voor studenten die langer dan één jaar uitlopen op hun bachelor- of masteropleiding. In dat geval moet de universiteit of hogeschool in kwestie ook nog eens ¤3000 betalen aan het Rijk. Met de “Halbeheffing" bezuinigt de overheid ¤370 miljoen.

Het voornemen van het kabinet is om deze plannen in te voeren per collegejaar 2011-2012. Het kabinet wil dat de nieuwe regelingen ook voor de al studerende studenten gaan gelden. Heb jij nu een jaar extra besteed aan je huidige bachelor/masterstudie? Dan betaal je vanaf 1 september ¤3000 collegegeld extra als het aan de regering ligt.

Waarom bezuinigen zo niet gaat

Stel dat iedere student binnen de gestelde cursusduur (plus maximaal één jaar) de studie afrondt. Dan krijgt het Rijk geen boetegelden binnen, maar moet wel nog steeds de gestelde ¤370 miljoen binnen het hoger onderwijs worden bezuinigd. Deskundigen zijn het erover eens dat een betere onderwijskwaliteit hand in hand gaat met investeringen in onderwijs. Nederland raakt verder verwijderd van de geambieerde plek in de wereldtop-5 kenniseconomieën (regeerakkoord, p. 31) wanneer ¤370 miljoen word bezuinigd.
quote:
Wat er mis is met de kabinetsplannen voor het hoger onderwijs, op een rij:

1) Langstudeerders hoeven inderdaad niet door de staat ondersteund te worden, maar dat was al niet zo. De studiefinanciering geldt alleen voor nominale studieduur en bij veel studies dekt het collegegeld van 1700 euro al de kosten van het onderwijs: dwz. 1700 euro dekt de hoor- en werkcolleges (bij ons, natuurkunde, letterlijk 1 docent die voor 20-50 studenten een bord vol schrijft), stages en practica kunnen duurder zijn, maar die moet een nominaalstudent ook doen en ik heb nog nooit gehoord dat iemand een stage of practicum opnieuw moest doen: studievertraging komt zover ik weet altijd door niet-gehaalde tentamens. Langstudeerders betalen nu al collegegeld over hun extra jaren zonder dat ze studiefinanciering krijgen. Dus zij betalen hun extra studietijd nu al zelf. Een boete is gewoon het heffen van belasting, niet het terugvorderen van kosten! Als door de boete studenten sneller gaan studeren kunnen we aankijken tegen een andere vorm van bezuiniging, dan wordt het geld ergens anders opgehaald, eigenlijk een beetje zoals bij politieboetes: als er minder overtredingen worden begaan verhoogt men gewoon de boete per overtreding, bij roken wordt de belasting per pakje ook gewoon verhoogd als er minder mensen roken, want het gaat eigenlijk om de inkomsten voor de staat, niet om het ontmoedigen van gedrag, deze inkomsten worden veilig gesteld zodat politici Henk en Ingrid niet voor het hoofd hoeven te stoten met een verhoging van bv. de inkomensbelasting.

2) Het kabinet doet alsof studeren 8000 euro per jaar kost, maar je komt alleen aan zulke bedragen als je de kosten van stages en practica ook meerekent (die je maar een keer doet, hoe lang je ook studeert) en dan nog wat sjoemelt door bv. alleen naar de duurste studies te kijken en de docentensalarissen te delen door het aantal studenten (docenten besteden in werkelijkheid maar een paar uur per week aan doceren, de rest van de tijd zijn zij gewoon onderzoekers).

3) Dan is het nog zeer de vraag of de kosten van hoor- en werkcolleges wel lineair toenemen met het aantal studenten, maw. maken 5 langstudeerders, die bij een college aanschuiven bij 40 nominaalstudeerders, het college eigenlijk wel 1/8 duurder? Ook nu al krijgen universiteiten slechts geld per student voor de nominale studieduur: de kosten van langstuderen zijn dus sowieso niet voor de belastingbetaler.

4) Alle maatregelen die nu genomen worden gelden voor alle studies: dat het bij een studie van 4 jaar een stuk makkelijker is om die studie in 4+1 of 4+2 jaar te halen dan bij een 5 of 6-jarige studie (die vaak ook nog eens moeilijkere studies zijn) wordt compleet vergeten.

5) Zittende studenten worden met terugwerkende kracht genaaid. Wie 3 jaar geleden begon deed dat misschien in de veronderstelling dat hij/zij alleen maar kon studeren omdat er studiefinanciering in de master bestaat, pech gehad dan... Ook gaat er niet echt een waarschuwende werking uit van een boete voor mensen die die boete nu al te pakken hebben, want ze kunnen niet terug in de tijd om zichzelf te waarschuwen dat ze harder moeten studeren. Stoppen voor je bachelor af is is geen optie, want dan zit je met een grote schuld bij DUO, geen master doen is bij sommige opleidingen (bv. geneeskunde of natuurkunde) ook geen optie omdat je dan geen werk kunt vinden, dus je zit dan in de val en wordt uitgeknepen.

6) Dat er straks geen studiefinanciering meet bestaat voor masters zien we niet terug in een belastingverlaging. Dit is dus gewoon een belastingverhoging voor mensen die studeren, degenen die niet studeren betalen trouwens nog steeds evenveel belasting, hoe rijmt dat met de uitspraken dat de arbeider de studie van de advocaat betaalt en dat dat maar eens afgelopen moest zijn?

7) Waarom krijgen universiteiten en hogescholen ook een boete voor langstudeerders en krijgen zij nog steeds betaald per afgestudeerde student? Dat moedigt juist genadezesjes aan wat juist voor een verslechtering van het onderwijs zorgt.

8) Tenzij er enorm veel (en duur, met veel ambtenaren) toezicht komt zullen de hogere kosten voor studeren gewoon doorgerekend worden aan de samenleving. Dit is te zien in de VS waar studenten alles zelf betalen of lenen, waardoor zij meer geld voor hun diensten vragen. Zo is een doktersbezoek onbetaalbaar in de VS. Als gevolg hiervan komt de rekening juist meer bij de armen te liggen (belasting die je betaalde voor de studiefinanciering is inkomensafhankelijk, ligt dus vooral bij afgestudeerden, de hogere kosten bij de dokter die alles zelf moest lenen zijn voor iedere patient, arm of rijk).

9) De bezuinigingen worden gecompenseerd met extra investeringen, zo werd ons beloofd. Helaas, gaan de bezuinigingen nu in, de investeringen pas rond 2015, voor een volgend kabinet dus. Bij dit soort plannen is het vaak zo dat men hoopt dat de beloften vergeten worden en de uitvoering ervan dus kan verwateren. Reken maar dat het volgende kabinet zal zeggen dat het niet kan worden gehouden aan beloften van een vorig kabinet. De bezuinigingen zijn dus al binnen, maar de investeringen, die zullen we waarschijnlijk in sterk verkleinde versie terugzien, misschien zelfs wel helemaal niet.
Interessant om te lezen:
http://femkekok.blogspot.(...)-potverteerders.html

Vorige topic:
Nieuwe wet omtrent langstudeerders
Nieuwe wet omtrent langstudeerders #2
Nieuwe wet omtrent langstudeerders #3

Game on.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  donderdag 10 februari 2011 @ 19:18:05 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_92601110
Maar weer even volgen...

Krijg begin maart van de studieadviseur te horen of ze bij ons de regels m.b.t. verplichte vakken gaan versoepelen. Hoop het, dan kan ik nu vast beginnen met afstuderen en ben ik als alles goed gaat in augustus klaar.
pi_92601174
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 19:06 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik weet het, ik zit zelf in het schip. Tegenover onderwijstaken moet een reële vergoeding staan, maar afgezien daarvan werkt een promovendus vooral aan zichzelf.
Maar dan nog, 900 euro terwijl je je de pleuris werkt is erg weinig. Zeker niet aangezien velen nog een studieschuld hebben staan. Die moet ook terugbetaald worden, plus nog eens dat je wel alle voordeeltjes aan korting als student zijnde verliest. Meeste studenten hebben p/m meer te makken in totaal dan die 900 euro: pappie en mammie betalen vaak nog mee. Met mijn bijbaan verdien ik met 24 uur in de week al meer.

Ik bedoel, een huis huren kost al snel 400,- dan heb je nog je g/w/l, gemeentebelastingen, verzekeringen ed. Zit je al op rond 600,-. En dan nog je eten en je studieschuld afbetalen. Erm. Ik denk dat het aantal mensen wat wil promoveren wel erg sterk zal afnemen dan, ik hoor nu al van veel dat het kut betaalt.

Wat nou kenniseconomie?

[ Bericht 9% gewijzigd door Ewelina op 10-02-2011 19:24:33 ]
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_92603489
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 19:06 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik weet het, ik zit zelf in het schip. Tegenover onderwijstaken moet een reële vergoeding staan, maar afgezien daarvan werkt een promovendus vooral aan zichzelf.
Naja, je draagt ook bij aan de resultaten van je vakgroep. Nobel van je hoor, dat je genoegen neemt met zo'n beurs, maar ikzelf zou toch wel even een FFUUUU-momentje hebben.

En zo wordt het wel minder aantrekkelijk.

Daar zijn we in NL goed in, belangrijk werk flink onaantrekkelijk maken 'want je doet het voor een roeping'. En vervolgens gaan klagen dat geen hond dat pad meer kiest.

[ Bericht 0% gewijzigd door MuyTrabajo op 10-02-2011 20:24:00 ]
pi_92607480
Als er op deze manier veel meer kunnen gaan promoveren is dat een goede zaak.
pi_92609982
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 21:03 schreef Deliah het volgende:
Als er op deze manier veel meer kunnen gaan promoveren is dat een goede zaak.
Ze doen het alleen niet. Met een master zit je aardig in de schulden, en de rente loopt wel door. Moet je wel heeel idealistisch zijn..
  donderdag 10 februari 2011 @ 21:41:42 #7
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92610088
Ach, draagkrachtmeting afvragen en na 15 jaar wordt je studieschuld kwijtgescholden. :P
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_92613344
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 21:41 schreef ethiraseth het volgende:
Ach, draagkrachtmeting afvragen en na 15 jaar wordt je studieschuld kwijtgescholden. :P
Alsof je een sneue pauper bent die in de problemen is geraakt.

Terwijl je in de werkelijkheid meebouwt aan de kenniseconomie.
  donderdag 10 februari 2011 @ 23:59:20 #9
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92619112
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 22:19 schreef MuyTrabajo het volgende:

[..]

Alsof je een sneue pauper bent die in de problemen is geraakt.

Terwijl je in de werkelijkheid meebouwt aan de kenniseconomie.
Welkom in Nederland.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_92636148
Kenniseconomie.... iedereen die ik ken die promoveert hamert daar altijd op, maar laten we eerlijk zijn, ook hier gaat de 80-20 regel op (ben zelf ook bezig met extramuraal traject en maak mezelf geen illusies). Er zijn heel veel mensen van wie de dissertatie niet bijzonder zinvol is voor de (kennis)economie en degenen bij wie dat wel zo is dan zal het ook echt impact hebben. Wellicht niet eens 80-20 maar 97-3 ofzo.
pi_92662159
Oke, ik vraag me nu iets af. Ik ga volgend jaar naar Nyenrode, geldt deze regeling dan ook voor mij? Aangezien Nyenrode geen subsidie van de overheid krijgt en zo..
Be optimistic, all the people you hate are going to eventually die :)
pi_92743136
Nog een pagina van mijn universiteit waarbij alles nog eens op een rijtje wordt gezet.
quote:
Wanneer ben je langstudeerder?
De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) geeft aan hoeveel ‘jaren’ (vanaf 1991) een student heeft verbruikt. Daarbij hanteren ze de volgende uitgangspunten:
Een student die in het verleden in enig studiejaar jaar op 30 september van dat studiejaar was ingeschreven voor een studiefase, heeft daarmee - voor deze regeling - een heel jaar gebruikt, ook als hij of zij zich in de loop van het studiejaar weer heeft uitgeschreven.. Heb je bijvoorbeeld vier maal achter elkaar, of met een onderbreking, voor bacheloropleidingen per september ingeschreven en schreef je elke keer per oktober of wat later in dat jaar weer uit - om wat voor een reden dan ook – dan betaal je bij een inschrijving voor een bachelor opleiding ¤ 3000 extra. Het maakt niet uit dat je in die jaren maar een paar maanden ingeschreven bent geweest.
Het maakt verder niet uit of je als voltijdstudent of als deeltijd student was ingeschreven, Een deeltijder gaat ook ¤ 3000 extra betalen bij een vijfde inschrijving voor de bachelorfase of bij een derde inschrijving voor de masterfase als de master 60 ects omvat.
Een jaar inschrijving (iedere 30 september telt mee voor een jaar) aan een HBO of doctoraalopleiding (vanaf 1991) telt ook volledig mee.
Prachtig kabinet. Echt prachtig.

Ik moet er alleen nog maar om huillachen. :')
  zondag 13 februari 2011 @ 22:19:04 #13
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92743541
1 maand inschrijving telt als een jaar. Fucking hell zeg. _O-
pi_92743684
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 22:19 schreef ethiraseth het volgende:
Idd, en de 'voor 1 februari uitschrijf-regeling' is daarmee ook in een klap waardeloos geworden.

Ik ga alvast een aparte spaarrekening openen :')
pi_92744160
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 22:19 schreef ethiraseth het volgende:
Dat na zó lang studeren het kabinet nóg niet kan tellen. :') _O-
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_92748031
VVD: diefstal is oké!

Aangezien ik me nu even niet meer kon inhouden. :')
pi_92748381
Ik blijf me afvragen waarom iedereen hier vooral de VVD op aankijkt, aangezien het een CDA plan is.
pi_92748471
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 23:24 schreef Schuifpui het volgende:
Ik blijf me afvragen waarom iedereen hier vooral de VVD op aankijkt, aangezien het een CDA plan is.
Zij werken eraan mee en zij kunnen hun handen niet in onschuld wassen als liberalen.
  zondag 13 februari 2011 @ 23:28:43 #19
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92748654
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 23:24 schreef Schuifpui het volgende:
Omdat ze eigenlijk dit plan niet te willen, maarja, het regeerakkoord hè. Oftewel het zijn slappe zakken die liever het onderwijs slopen dan aan het regeerakkoord te komen.
pi_92748715
Stiekem houd ik hoop dat de weerstand te groot is en dat het CDA wil draaien. De VVD fractie is geen voorstander van deze regeling, maar moet hier in meegaan, door het gedoogakkoord.

Ik heb wat mailcontact met VVD-kamerleden, om maar even een stukje te quoten:

quote:
De VVD is altijd voorstander geweest voor de invoering van een sociaal leenstelsel waarbij de student zelf betaalt voor zijn/haar studie (zie verkiezingsprogramma). Op die manier draagt de student zelf de verantwoordelijkheid en kan hij/zij zelf beslissen over de invulling van zijn/haar studententijd. Tijdens de coalitieonderhandelingen bleek dit niet haalbaar. De PVV maar vooral het CDA waren voor behoud van de studiefinanciering. Zij vreesden namelijk voor de toegankelijkheid van het hoger onderwijs. Het CDA had hier al een campagnepunt van gemaakt en wilde hierin niet bewegen. Resultaat is de langstudeerregeling én een sociaal leenstelsel, zoals geopperd door de VVD, voor tijdens de masterfase. Inderdaad een vreemde constructie met allerlei uitzonderingen en haken en ogen.
pi_92748767
En dan moet je die hele boete zeker ook betalen als je maar een paar maanden te lang staat ingeschreven om je laatste bachelorvakje te halen :')
  zondag 13 februari 2011 @ 23:32:08 #22
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92748878
Ik snap echt niet hoe CDA en PVV kunnen beweren dat de toegang tot het hoger onderwijs in gevaar komt door die 70 euro studiefinanciering een lening te maken, en vervolgens iets in te voeren wat het grootste deel van de studenten (waaronder een fors deel van de huidige studenten en sowieso vrijwel elke toekomstige betastudent) zo hard treft. Wat voor kromme redeneringen moeten daar plaatsvinden om dit goed te praten?

quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 23:30 schreef cikolata het volgende:
En dan moet je die hele boete zeker ook betalen als je maar een paar maanden te lang staat ingeschreven om je laatste bachelorvakje te halen :')
Ga er maar vanuit dat je die boete niet naar proportie mag betalen nee. Aangezien de staatssecretaris ook al het deeltijdonderwijs volledig kapot maakt om te voorkomen dat mensen op die manier onder de boete uitkomen. :')
pi_92749147
Is er al meer bekend over de stufi voor de master? Gaat dit gelden als je nog met een master gaat beginnen of ook als je er al mee begonnen bent?

Dit jaar net gestart met een 3-jarige master -O-
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_92749230
^^dat slaat idd als een tang op een varken, die redenering over stufi-behoud. 70 euro lenen maakt het ontoegankelijk, maar de optie collegegeld + ¤3000 is natuurlijk kattenpis.

Maarja op deze manier kunnen ze wel ''lekker snel cashen :9~ '' :')
  zondag 13 februari 2011 @ 23:37:57 #25
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_92749248
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 23:36 schreef MaxC het volgende:
Is er al meer bekend over de stufi voor de master? Gaat dit gelden als je nog met een master gaat beginnen of ook als je er al mee begonnen bent?

Dit jaar net gestart met een 3-jarige master -O-
Gaat per direct voor iedereen in. Dus waarschijnlijk geen stufi voor jou, alleen een lening.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')