Bron (p. 5)quote:• Het kabinet zal conform het advies van de commissie$Veerman bij de route
van hbo--propedeuse naar het wo het toelatingsrecht van studenten
veranderen in toelaatbaarheid. Dat wil zeggen dat de instelling dan beslist
over de toelating. Ook kijkt het kabinet naar de doorstroom van mbo naar
hbo. Die zal in ieder geval voor groepen mboers selectiever worden. Zoals in
het regeerakkoord is aangekondigd, zal bij de selectievere doorstroom mbo$
hbo ook de centrale examinering van kernvakken in het mbo worden
betrokken.
• Daarnaast zal het kabinet zorgvuldig bezien waar meer ruimte voor selectie
op zijn plaats is. Lang niet alle opleidingen vallen onder de in Ruim baan voor
talent benoemde categorieën. Doel van de extra ruimte voor selectie is om tot
een betere afstemming te komen tussen enerzijds het niveau en het
onderwijsconcept van opleidingen en anderzijds de capaciteiten en motivatie
van de studenten. Dit kan voor hogere rendementen zorgen. Het past ook in
het streven naar meer profilering.
Jammer dat het weer teniet wordt gedaan door HBO- en WO-diploma's op een hoop te gooienquote:Op woensdag 9 februari 2011 01:16 schreef Friek_ het volgende:
Overigens staan er wel een paar goede punten in:
[..]
Bron (p. 5)
Het kabinet heeft die ambitie om in de top 5 kenniseconomieën te komen al laten varen.quote:Op woensdag 9 februari 2011 01:14 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Het erge is dat ik hetzelfde dacht toen ik het voorstel las.
Maar echt... statistiekjes.... dit is dus precies de reden dat ik er zo'n hekel aan hebquote:Op woensdag 9 februari 2011 01:13 schreef ratatat het volgende:
Ik vind het wel grappig eigenlijk. Denk dat het ongeveer als volgt is gegaan:
'Hmmm, we willen een top-5 kenniseconomie worden, maar we willen wel op onderwijs bezuinigen. Wacht, als we nu alle HBO luitjes dezelfde titel geven als WO afgestudeerden hebben we meer mensen met een WO titel en zijn we ineens een kenniseconomie omdat we dan meer mensen hebben met een WO titel.'
Wat is daar dan het nut van? Scholen die geen universiteit zijn opeens universiteit noemen? Dan krijgen we hier ook diploma mills, waar je een drs.-titel gratis bij een pakje boter krijgt.quote:Op woensdag 9 februari 2011 01:13 schreef Friek_ het volgende:
Op zich ben ik niet zo tegen om het hoger onderwijs te fuseren en daar allemaal kleine en grotere 'universities'. Het gaat dan om waar je je diploma haalt i.p.v. wat de precieze titulatuur is die de diploma verschaft. Het Amerikaanse systeem, zoals iemand hier al zei.
Als rechtenstudent zou ik niet al te hoog van de toren blazen. Hij heeft sociologie gedaan en als je de kwantitatieve kant opgaat dan weet ik wel wat moeilijker is.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 09:48 schreef eriksd het volgende:
Tja, Zijlstra is zelf qua opleiding ook een lichtgewicht, misschien verklaart dat zijn dedain voor daadwerkelijke universitaire studenten. Ik weet het niet.
Toch knap, een trouw VVD lid zo tegen je in het harnas jagen. Ik kan niet wachten tot dit onzalige voorstel en Zijlstra uit de politiek verdwijnen.
De stratenmaker mag de hbo'er geen lichtgewicht noemen?quote:Op woensdag 9 februari 2011 13:26 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Als rechtenstudent zou ik niet al te hoog van de toren blazen. Hij heeft sociologie gedaan en als je de kwantitatieve kant opgaat dan weet ik wel wat moeilijker is.
Gelukkig studeer ik ook geen "rechten". Voorts maakt hij gewoon een beetje "ikke praten" indruk op mij. Wat voor opleiding ikzelf dan doe staat daar los van.quote:Op woensdag 9 februari 2011 13:26 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Als rechtenstudent zou ik niet al te hoog van de toren blazen. Hij heeft sociologie gedaan en als je de kwantitatieve kant opgaat dan weet ik wel wat moeilijker is.
Dat hij op moet bokken ben ik helemaal met je eens.
Zijlsta heeft sociologie gedaan? Wauw, dat moet wel een vrij epische zesjestudent zijn geweest.quote:Op woensdag 9 februari 2011 13:26 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Dat hij op moet bokken ben ik helemaal met je eens.
Als promovendus heb je ook niet veel nodig.quote:Op donderdag 10 februari 2011 13:50 schreef MuyTrabajo het volgende:
De beurspromovendus wordt ook weer ingevoerd. Wil je het onderzoek in? Na je zelf betaalde master geen salaris, maar een studiebeursje van 900 euro.
Het punt is alleen dat al die politici niet toegeven dat op deze methode onderwijs naar de kloten gaan en dat ze juist nog steeds spreken over groei van talent en kwaliteit.quote:Op woensdag 9 februari 2011 16:11 schreef Frith het volgende:
[..]
Zijlsta heeft sociologie gedaan? Wauw, dat moet wel een vrij epische zesjestudent zijn geweest.
En een starter in het bedrijfsleven dan? Heeft die wel wat nodig? Ik denk dat promovendi na 4 jaar arme student te zijn geweest, ook wel eens een huisje en autootje willen.quote:Op donderdag 10 februari 2011 14:06 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Als promovendus heb je ook niet veel nodig.
Ja, want die zijn met 40 uur werken in de week wel klaar. Die werken ook voor de baas in plaats van voor zichzelf. Dat laatste komt ook nu al tot uitdrukking in het salaris, maar in vergelijking met het buitenland zou 900 euro/maand nog ruimhartig zijn. Elke scholier wil na 4-6 jaar middelbare school wel een huisje en een autootje, dat is geen argument om iedereen maar een huisje en een autootje te geven.quote:Op donderdag 10 februari 2011 14:10 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
En een starter in het bedrijfsleven dan? Heeft die wel wat nodig? Ik denk dat promovendi na 4 jaar arme student te zijn geweest, ook wel eens een huisje en autootje willen.
Heb je hier een bron bij of is dit slechts een voorspelling over welke bezuiniging volgt?quote:Op donderdag 10 februari 2011 13:50 schreef MuyTrabajo het volgende:
De beurspromovendus wordt ook weer ingevoerd. Wil je het onderzoek in? Na je zelf betaalde master geen salaris, maar een studiebeursje van 900 euro.
Volgens mij slaat het alleen op Master en Bachelor. Verder mag een HBO zich voortaan alleen maar "University of applied sciences" noemen, om dan zo het onderscheid te maken.quote:Op woensdag 9 februari 2011 01:13 schreef Friek_ het volgende:
Op zich ben ik niet zo tegen om het hoger onderwijs te fuseren en daar allemaal kleine en grotere 'universities'. Het gaat dan om waar je je diploma haalt i.p.v. wat de precieze titulatuur is die de diploma verschaft. Het Amerikaanse systeem, zoals iemand hier al zei.
Wat betreft de titulatuur snap ik het niet helemaal. Betekent dit dat een hbo-master zometeen evenveel waard is als een wo-master wettelijk gezien? Wat dan betekent dat je als hbo-master ook de titel ir., drs. of mr. mag voeren?
Ik ben er niet helemaal over uit wat hiervan te vinden.
http://www.utnieuws.nl/nieuws/zijlstra-meer-ruimte-voor-selectiequote:Op donderdag 10 februari 2011 16:22 schreef Sodium het volgende:
[..]
Heb je hier een bron bij of is dit slechts een voorspelling over welke bezuiniging volgt?
quote:Zo wil de staatssecretaris universiteiten meer ruimte bieden om hun promovendi voortaan de status van bursalen te geven. In plaats van een salaris en een werknemersstatus mogen ze aios ook een studiebeurs geven, wat een forse besparing per promovendus oplevert.
'Geven'. Het gaat hier niet om uitkeringstrekkers, maar om mensen die werkweken van + 40 uur draaien.quote:Op donderdag 10 februari 2011 14:51 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
jn. Elke scholier wil na 4-6 jaar middelbare school wel een huisje en een autootje, dat is geen argument om iedereen maar een huisje en een autootje te geven.
Christus, wat een debielquote:Op donderdag 10 februari 2011 18:04 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
http://www.utnieuws.nl/nieuws/zijlstra-meer-ruimte-voor-selectie
[..]
quote:Op donderdag 10 februari 2011 18:48 schreef ethiraseth het volgende:
Een VVD'er die lonen wilt verlagen? Hoe onverwacht!
Ik weet het, ik zit zelf in het schip. Tegenover onderwijstaken moet een reële vergoeding staan, maar afgezien daarvan werkt een promovendus vooral aan zichzelf.quote:Op donderdag 10 februari 2011 18:11 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
'Geven'. Het gaat hier niet om uitkeringstrekkers, maar om mensen die werkweken van + 40 uur draaien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |