abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90989840
Is die er al door? En zo ja, vanaf komend schooljaar?!
pi_90990277
Ik ga terug naar mijn eigen land! :P
pi_90990303
alsof een petitie ook maar een briesje doet verschuiven... :roleyes:
  vrijdag 7 januari 2011 @ 19:36:37 #5
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_90990324
-deze en een aantal andere reacties voegen niets toe aan dit topic-

[ Bericht 86% gewijzigd door Rene op 07-01-2011 21:34:27 ]
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_90991076
21 Januari is er een landelijke protestactie in Den Haag. Zie je dan! :W
pi_90991140
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 19:50 schreef KomtTijd... het volgende:
21 Januari is er een landelijke protestactie in Den Haag. Zie je dan! :W
apsoluud!
pi_90991810
snoeihard aanpakken die langstudeerders, of wacht, beter nog, gewoon hetzelfde systeem als in Finland:

iedereen onderwerpen aan een strenge toelatingstest voor je pas mag studeren. De ambitieuzen en gemotiveerden halen die test wel. de afvallers kunnen dan mooi aan de slag in de vele callcenters, fastfoodtenten en fabrieken die Nederland rijk is.

Het moet maar eens afgelopen zijn met lieden die 8 jaar over hun studie doen, in de kroeg met hun trui en kraag een interessant gezicht trekken en een gesubsidieerd en gemakkelijk leventje leiden, gefinancieerd door Henk en Ingrid.

Dit kabinet kan mij niet rechts genoeg zijn.
pi_90992189
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 20:03 schreef Leonidas82 het volgende:
snoeihard aanpakken die langstudeerders, of wacht, beter nog, gewoon hetzelfde systeem als in Finland:

iedereen onderwerpen aan een strenge toelatingstest voor je pas mag studeren. De ambitieuzen en gemotiveerden halen die test wel. de afvallers kunnen dan mooi aan de slag in de vele callcenters, fastfoodtenten en fabrieken die Nederland rijk is.

Het moet maar eens afgelopen zijn met lieden die 8 jaar over hun studie doen, in de kroeg met hun trui en kraag een interessant gezicht trekken en een gesubsidieerd en gemakkelijk leventje leiden, gefinancieerd door Henk en Ingrid.

hmmm.. ok. Er zijn natuurlijk verschillende redenen waarom iemand langer over de studie moet doen. Op die manier kun je ook het beste uit de studie halen denk ik. Met die nieuwe wet moeten mensen die minder snel studeren alles gaan afraffelen om maar eenvoldoende binnen te slepen. Lijkt me ook niet goed....
pi_90992211
quote:

Ja het is al duidelijk hoor, je hebt precies 0 seconden over je reactie nagedacht :') Zeg dan gewoon niets. :*
  vrijdag 7 januari 2011 @ 20:11:41 #11
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_90992316
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 20:09 schreef KomtTijd... het volgende:

Ja het is al duidelijk hoor, je hebt precies 0 seconden over je reactie nagedacht :') Zeg dan gewoon niets. :*
Het is Leonidas, die weet niet. En ook niet beter.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_90992339
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 20:11 schreef Copycat het volgende:

[..]

Het is Leonidas, die weet niet. En ook niet beter.
Blij dat ik die niet ken.
pi_90992384
quote:

Ik vraag me wel af welk verband een toelatingstest met het langstuderen heeft.... :S

Bijv: Iemand kan de test halen, een trauma oplopen -> studievertraging...
pi_90992395
quote:

Graag daten en fakten wát een langstudeerder kost, dan kan je pas fatsoenlijk discussieren. Niet op onderbuikgevoelens. Gesubsidieerd makkelijk leventje lijden? Iedereen krijgt 4/5 jaar stufi daarna is het gewoon terecht voor eigen rekening.

http://www.lr.tudelft.nl/(...)d8aedaa8c66d&lang=nl

Dit artikel bewijst maar weer eens dat "de langstudeerder" een non-probleem is. Er zijn zelfs nobelprijswinnaars die langstudeerder geweest zijn. Bewijst maar weer eens dat een snelle student niet perse een goede student is.
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_90992515
Maar wel 2x dit bedrag uitgeven aan een nieuwe missie in Afghanistan....
http://www.nu.nl/politiek(...)sie-afghanistan.html

rechtse politiek :')
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_90995574
quote:
Decanen halen uit naar OCW

20 december 2010 - De studentendecanen bij de universiteiten zien niets in de voorstellen om langstudeerders aan te pakken. Ze leveren weinig of geen gunstig effect op. "Wij zullen onze studenten adviseren beroep aan te tekenen, omdat zij hun studieplannen en begroting hebben gemaakt en hun leven hebben ingericht op grond van bestaande wet- en regelgeving. Vanuit oogpunt van rechtszekerheid mogen zij er op vertrouwen dat hun plannen niet halverwege de rit moeten worden bijgesteld."

In een brief aan de Tweede Kamer geeft het Landelijk Beraad Studentendecanen (WO) aan dat men "zeer bezorgd" is over de voorgestelde wetswijzigingen inzake collegegeld voor langstudeerders en studiefinanciering. De decanen van de universiteiten schrijven de Kamer dat deze voorstellen op zand zijn gebouwd en waarschuwen voor de effecten ervan.

"Vooropgesteld dat wij van mening zijn dat de -relatief kleine groep- studenten die door niet, nauwelijks of te laat studeren en te veel feest vieren vertraging oploopt, nog wel wat extra mogen worden bijgestuurd, denken wij dat de voorgestelde wijzigingen niet het gewenst effect zullen hebben.

Zelfs met een jaar extra per fase (bachelor + 1, master + 1) redden veel studenten het niet.

* Om te beginnen is de prestatiebeurs onvoldoende om zelfs maar de kamerhuur te kunnen betalen. Om de studieschuld enigszins binnen de perken te houden, werkt praktisch iedere student bij. Dat wordt alleen maar meer wanneer de prestatiebeurs in de masterfase wordt afgeschaft.
* Studenten die op veel te jonge leeftijd gedwongen worden een studiekeuze te maken, komen er in het eerste jaar achter dat het een verkeerde keuze is geweest. Niet zelden is die 'verkeerde' keuze het gevolg van, soms meerdere keren, uitloten voor studies met een numerus fixus. Ook andere levensvragen en keuzes die bij de leeftijd van adolescenten en jong volwassenen horen, spelen vaak een rol bij studievertraging.
* Door de invoering van de 'harde knip' tussen bachelor en master ontstaat bij gering oponthoud (drie vakken) al meteen een jaar studievertraging.
* Studenten die door bijzondere familieomstandigheden vertraging oplopen of naast hun studie mantelzorger zijn ("ze werken toch niet"), zijn helaas geen uitzondering. Structureel mantelzorgerschap komt met name onder eerstegeneratiestudenten van allochtone afkomst veel voor.
* Buitenlandse stages en uitwisselingsprogramma's leiden regelmatig tot studievertraging.
* Er is al veel gezegd over studenten met een functiebeperking. Wij gaan dat niet herhalen. Toch willen wij er nog eens op wijzen dat wij in onze praktijk regelmatig studenten met een ernstige structurele beperking begeleiden, die de opleiding succesvol afronden op een tempo van 50% en bij invoering van deze maatregel zullen uitvallen.
* Tevens willen wij wijzen op de vele studenten die zeer nuttige en gewenste nevenactiviteiten hebben, zoals vrijwilligerswerk, bestuurswerk, medezeggenschap, organisatie van extra-curriculaire activiteiten in het kader van de studie etc. Hiermee worden noodzakelijke vaardigheden aangeleerd, krijgt de academische vorming gestalte en draagt de student zijn of haar steentje bij aan de samenleving.
* Bedenk daarbij dat studenten vaak met een combinatie van factoren te maken hebben, en het zal duidelijk zijn waarom zoveel studenten langer dan de nominale studieduur nodig hebben, zelfs langer dan nominaal plus een jaar. Of moeten we studenten met een functiebeperking of met een overleden ouder hun bestuursactiviteiten maar ontzeggen?

Als studentendecaan komen wij dagelijks in aanraking met vele studenten die met een of meerdere van bovenstaande situaties te maken hebben. Met veel kunst- en vliegwerk proberen wij hen bij de les te houden, te motiveren en te begeleiden bij het nemen van belangrijke beslissingen, teneinde zoveel mogelijk vertraging te voorkomen en hen op het juiste spoor te zetten. Hier zijn vaak schrijnende gevallen bij. Slechts zelden zijn dit studenten die er (bewust) met de pet naar gooien en hun studie als bijzaak zien.

Al jaren is het zo dat studenten slechts prestatiebeurs ontvangen voor de nominale studieduur. Hierdoor moeten zij zich al voor elke vertraging in de schulden steken. Wanneer zij niet binnen de diplomatermijn afstuderen, worden zij hiervoor al gestraft doordat zij ook hun prestatiebeurs moeten terugbetalen.

Mocht al een verhoging van collegegeld overwogen worden, dan ligt het meer voor de hand om dat in te stellen voor studenten die na ommekomst van de diplomatermijn nog niet zijn afgestudeerd. Niet voor niks is de diplomatermijn in 2000 zo ruim vastgesteld (10 jaar), namelijk om noodzakelijke uitzonderingsbepalingen zo veel mogelijk te vermijden.

De nu voorgestelde maatregelen staan los van onlangs ingevoerde en op stapel staande maatregelen, zoals het tarief voor het behalen van een tweede bachelor- of mastergraad, de "harde knip" tussen bachelor en master, en de uitzonderingen daarbij (opleidingen in de gezondheidszorg en lerarenopleidingen). Het wordt ondoenlijk om (aankomende) studenten goed voor te lichten, nog afgezien van de stijgende uitvoeringslasten voor de instellingen. Wij pleiten daarom voor samenhang en eenvoud.

Behalve de student worden de instellingen onevenredig zwaar gestraft. Zij krijgen al geen bekostiging meer, en moeten ook als de student één maand te laat afstudeert (in september van het tweede jaar na de nominale studieduur), de volle 3000 euro betalen; terwijl ze de student 11/12 van het betaalde collegegeld moeten restitueren.

Al het geld dat door deze maatregel aan de instellingen onttrokken wordt, kan niet meer worden ingezet voor verbetering van onderwijs(organisatie). Bovendien is het niet fair om de instellingen te straffen voor 'langstudeerders', zonder hen de wettelijke mogelijkheid te geven dit te voorkomen. Wij pleiten in dit verband voor het invoeren van een bindend studieadvies voor alle jaren, in plaats van alleen voor het eerste jaar.

Het voorstel om de prestatiebeurs tot de bachelorfase te beperken, gaat ons begrip te boven. Achtereenvolgende ministers hebben bezworen dat een volledige universitaire opleiding bestaat uit een bachelor en een masteropleiding. Met deze maatregel geeft de minister een signaal af dat de masteropleiding er niet zoveel meer toe doet, wie dat wil moet daar maar wat voor over hebben.

Welnu, dat hebben de meeste studenten ook al. Dat is bijvoorbeeld het geval bij [quote]HBO-doorstromers, die vrijwel zonder uitzondering hun schakeljaar en de masteropleiding zonder prestatiebeurs doen. Zij hebben dan echter wel vier jaar prestatiebeurs gehad voor hun bacheloropleiding, terwijl universitaire studenten daar maar drie jaar voor krijgen in het voorstel. Dat lijkt ons niet terecht.

Als laatste opmerking willen wij de minister waarschuwen voor het invoeren van de maatregelen op de huidige cohorten. Wij zullen onze studenten adviseren beroep aan te tekenen, omdat zij hun studieplannen en begroting hebben gemaakt en hun leven hebben ingericht op grond van bestaande wet- en regelgeving. Vanuit oogpunt van rechtszekerheid mogen zij er op vertrouwen dat hun plannen niet halverwege de rit moeten worden bijgesteld door zulke drastische en draconische maatregelen.

Voor iedere wetswijziging geldt dat deze pas kan worden ingevoerd bij een nieuw cohort, zodat de student er rekening mee kan houden en weet wat hem te wachten staat.

Wanneer al deze maatregelen doorgang vinden vrezen wij dat studenten voor de makkelijkste en meest zekere weg gaan kiezen: geen nevenactiviteiten meer, 'makkelijke' studies kiezen of helemaal niet meer studeren, kortom, eenvormigheid en een ambitieniveau dat schadelijk is voor de toekomst van Nederland als kennisland, dat leidt tot verschraling van het hoger onderwijs en studentenleven."

Namens het Landelijk Beraad Studentendecanen (LBS),

H.Boswijk (VU), voorzitter
L. Stello (EUR). secretaris
pi_90998952
quote:
Langstudeerdersboete ter discussie na kritiek collegevoorzitter
Langstudeerdersboete ter discussie na kritiek collegevoorzitter
Datum bericht: 2 december 2010

De Tweede Kamer gaat opnieuw praten over de kabinetsplannen voor het hoger onderwijs, met name over de boete voor trage studenten. Een verzoek hiervoor van de PvdA kreeg donderdag voldoende steun. Het verzoek kwam na kritiek van Roelof de Wijkerslooth, voorzitter van het college van bestuur van de Radboud Universiteit Nijmegen.

In strijd met recht
De Wijkerslooth stelt in een opiniebijdrage in NRC Handelsblad van 1 december dat het invoeren van de maatregel voor studenten die nu al studeren in strijd is met het rechtszekerheidsbeginsel. De collegevoorzitter verwijst naar een uitspraak van de Hoge Raad in 1989 over (onder meer) verhoging van collegegelden voor zittende studenten. De langstudeerdersboete houdt in dat studenten die meer dan een jaar uitlopen 3000 euro extra gaan betalen, bovenop het collegegeld. Staatssecretaris Halbe Zijlstra kreeg afgelopen maandag steun van een meerderheid van de Tweede Kamer voor dat voorstel.

Failliete universiteiten
Collegevoorzitter De Wijkerslooth stelt in dezelfde opiniebijdrage dat universiteiten, die ook een langstudeerdersboete zouden moeten gaan betalen, daaraan failliet kunnen gaan. Universiteiten verliezen 20 procent van het overheidsgeld ten behoeve van hun onderwijs. 'Dat betekent 20 procent minder onderwijsuren of 20 procent minder studieplaatsen voor toekomstige studenten, en gedwongen ontslag voor een op de vijf docenten in vaste dienst.' De Wijkerslooth vindt de bezuiniging onevenredig groot: 'Gezien het drastische en riskante karakter van de langstudeerdersmaatregel zou men denken dat er een groot maatschappelijk probleem mee wordt opgelost. Dat is niet zo.'

> Lees de volledige opiniebijdrage van R. de Wijkerslooth (het NRC publiceerde een geredigeerde versie)
  vrijdag 7 januari 2011 @ 22:00:09 #18
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_90999256
quote:

Laat ik een aantal dingen zeggen. Zelf heb ik toen ik nog hbo deed een poos in de medezeggenschapsraad gezeten van de school. Ik heb een aantal keer cijfers gezien met betrekking tot hoe lang studenten doen over hun studie. Volgens die cijfers haalt ongeveer 55% van de studenten in vier jaar zijn diploma. Dan is er nog een groep van ongeveer 30% die in vijf jaar de studie afrondt. Wat er nog over blijft is een groep van 15% die meer dan een jaar studievertraging hebben door allerlei omstandigheden. Dit kan bijvoorbeeld komen door een functie bij een studentenvereniging, een tweede studie, baan aangeboden gekregen tijdens de stage en toch elk jaar collegegeld betalen, ziekte, zwangerschap en dan pas komen de studenten die echt dringend een schop voor hun kont nodig hebben.

Zo ken ik de zus van een van mijn vrienden die in 2002 was begonnen met een hbo-opleiding en die nu nog niet klaar is met haar opleiding. Ik was in 2005 begonnen met mijn hbo-opleiding en ik was begin 2010 klaar met mijn hbo-opleiding. Ik had ook door mijn eigen schuld een half jaar studievertraging opgelopen, maar ik deed er alles aan om die vertraging te beperken tot een half jaar.
pi_91000116
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 20:09 schreef Prodent_tandpasta het volgende:

[..]

Met die nieuwe wet moeten mensen die minder snel studeren alles gaan afraffelen om maar eenvoldoende binnen te slepen. Lijkt me ook niet goed....
Dat lijkt me inderdaad niet goed, maar meer omdat je met afraffelen blijkbaar toch een voldoende kunt halen. Waanzin.
pi_91000798
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 22:12 schreef twaalf het volgende:

[..]

Dat lijkt me inderdaad niet goed, maar meer omdat je met afraffelen blijkbaar toch een voldoende kunt halen. Waanzin.
tja... als er hoge kosten komen kijken bij langer studeren ga ik toch liever voor die met-de-hakken-over-de-sloot cijfers. :S
(niet dat het voor mij al aan de orde is... )
pi_91002313
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 22:12 schreef twaalf het volgende:

[..]

Oh dat zal niet nodig zijn. Technische Universiteiten hebben al aangekondigd de norm drastisch omlaag te gaan gooien als deze plannen doorgaan. Nu wordt INHOLLAND nog (terecht) in een kwaad daglicht gezet omdat ze diploma's bijna gratis uitdelen, maar wat het kabinet voorstelt is gewoon dat dat overal maar moet gebeuren.
  zaterdag 8 januari 2011 @ 14:56:16 #22
165633 eriksd
The grand facade...
pi_91023991
-deze en een aantal andere reacties voegen niets toe aan dit topic-

[ Bericht 79% gewijzigd door GlowMouse op 08-01-2011 16:53:42 ]
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 8 januari 2011 @ 16:40:43 #23
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91028156
Universiteiten kunnen zelf ook veel doen door vakken doen, voorkennis-eisen, in en uitschrijven flexibeler te maken, dan onstaat er minder vertraging door bureaucratie.

Verder meer keuzeruimte in de curricula. Maak 30 ec vrij te besteden, dat helpt ook tegen eenheidsworst.

Bied verzwaarde vakken aan, (staan in het rooster voor 5 ec , maar studielast is 7 ec,) zodat mensen ook dieper op stof in kunnen gaan zonder meteen een heel hounoursvak buiten hun studie curriculum om te moeten doen.

En dit. Kan niet genoeg onderstreept worden,
quote:
* Er is al veel gezegd over studenten met een functiebeperking. Wij gaan dat niet herhalen. Toch willen wij er nog eens op wijzen dat wij in onze praktijk regelmatig studenten met een ernstige structurele beperking begeleiden, die de opleiding succesvol afronden op een tempo van 50% en bij invoering van deze maatregel zullen uitvallen.
al lijkt het niemand iets te kunnen schelen dat veel chronisch zieken niet meer kunnen studeren. :{

Het stukje over ' levensvragen' vond ik het zwakste argument, daar zitten Henk en Ingrid ook mee, en die moeten wel om 9 uur gewoon inklokken :')

[ Bericht 7% gewijzigd door Rubber_Johnny op 08-01-2011 16:51:32 ]
pi_91030246
Het meest zware argument is natuurlijk dat elke persoon die langer studeert in zijn leven dan een paar jaar studenten daarmee benadeelt die net beginnen, want de helft van die boete gaat van de bijdrage voor hun af.

Na het lezen van allerlei teksten over die boete voor langstudeerders krijg ik steeds meer het idee dat ze dachten dat instellingen een bijdrage voor die langstudeerders ontvangen.
pi_91032695
Ik snap het probleem niet. Je mag straks 6 jaar over een 4-jarige studie doen. Dat lijkt me volkomen redelijk.

Ik doe commissiewerk, ga volgend jaar een semester in het buitenland studeren, en ik rond m'n 4-jarige studie hoogstwaarschijnlijk in 4 jaar af.
Dus dan zou ik er zelfs nog een bestuursjaar bij kunnen gooien en nog zou ik niet in de problemen komen met die halbeheffing.

What is the problem? Bang dat je niet meer onbeperkt op kosten van de staat je elke avond klem mag zuipen en 8 jaar over je studie doen?
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')