Dat zou wel chill zijnquote:Op donderdag 27 januari 2011 11:40 schreef Ewelina het volgende:
Nieuwe plan was toch BA + 1 jaar uitloop en dan met je MA weer op nul, en dan weer een extra jaar uitloop?
Als je niet eens dit zelf kan opzoeken zou ik geen master doen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 12:34 schreef Hanzel_lane het volgende:
Ja ik ga er vanuit dat ik volgend jaar sowieso 3000euro moet gaan lappen... maar dat master verhaal wil ik graag even duidelijk, zo lastig is dat toch niet?
als jij vindt 't dat 't niet zo lastig is, zoek 't dan zelf even uitquote:Op donderdag 27 januari 2011 12:34 schreef Hanzel_lane het volgende:
Ja ik ga er vanuit dat ik volgend jaar sowieso 3000euro moet gaan lappen... maar dat master verhaal wil ik graag even duidelijk, zo lastig is dat toch niet?
ja, scroll even terug.quote:Op donderdag 27 januari 2011 13:15 schreef RacerDKB het volgende:
Als je stopt voor 1 februari (eerste jaars), telt het dan ook mee als deze vertraging?
ai, dat is wel een kut regelquote:Op donderdag 27 januari 2011 13:15 schreef RacerDKB het volgende:
Als je stopt voor 1 februari (eerste jaars), telt het dan ook mee als deze vertraging?
quote:Op donderdag 27 januari 2011 08:13 schreef motorbloempje het volgende:
R_J: heb jouw 'vragenlijst' even in de OP gezet, puik
quote:Op donderdag 27 januari 2011 13:42 schreef finsdefis het volgende:
Naar mijn weten staat nog altijd het voorstel voorop dat je in je bachelor én in je master een jaar kan uitlopen hoor. Waar is gesteld dat dit niet zo is? Na de eerste protestronde zei Zijlstra namelijk nog dat het zo was, lijkt me sterk dat dat nu ineens niet meer zo is.
En volgens mij is daar later nog een jaar uitloop bij gekomenquote:2) Wat kost straks mijn masteropleiding, als ik te lang over mijn bachelor doe?
Wie in zijn bachelorfase meer dan een jaar vertraging oploopt, moet jaarlijks drieduizend euro extra collegegeld gaan betalen. Maar afgestudeerde bachelors beginnen met een schone lei aan hun masteropleiding tot ze in de knoop raken met hun scriptie en opnieuw uitlopen. Dan krijgen ze geen respijt meer en betalen ze meteen de hoofdprijs.
quote:http://resource.wur.nl/st(...)or_langstudeerders/S
Toch jaar extra uitloop voor langstudeerders
tekst: Hoger Onderwijs Persbureau "10:23u 13 December 2010 -Behalve in hun bachelor krijgen studenten ook een jaar uitloop in hun masteropleiding. Pas daarna moeten ze drieduizend euro extra collegegeld betalen. De fel bekritiseerde langstudeerdersregeling wordt daarmee iets minder streng.
"
Dat heeft het kabinet vandaag besloten. Studenten die een bachelor- en een masteropleiding volgen, krijgen dus in totaal 2 jaar extra de tijd om te studeren tegen het normale collegegeld. Het extra uitloopjaar is bedoeld als handreiking aan studenten die bijvoorbeeld extra vakken willen volgen, een zwaardere (bèta)studie doen of een bestuursfunctie willen vervullen.
Studenten met een functiebeperking die recht hebben op een extra jaar prestatiebeurs, krijgen een uitloopjaar extra. Zij hebben dus een uitloop van maximaal drie jaar. Alle langstudeerders behouden recht op het aanvragen collegegeldkrediet - nu maximaal 8.565 euro. Voor studenten die voor een tweede studie in de gezondheidszorg of het onderwijs kiezen en daarvoor het wettelijk collegegeld verschuldigd zijn, komt de teller bij aanvang van deze studie weer op nul te staan. Zij krijgen dus opnieuw een uitloopjaar voor de bachelor, én een voor de master.
Over de 'boete' die hogescholen en universiteiten voor langstudeerders moeten betalen is niets naders bekendgemaakt. Het wetsvoorstel gaat nu eerst voor advies naar de Raad van State. De precieze tekst en het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening van het wetsvoorstel bij de Tweede Kamer.
Dan is de vragenlijst die in de OP staat van de UU niet helemaal correct, lijkt me niet handig voor eventuele nieuwkomers hierquote:Op donderdag 27 januari 2011 13:47 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
[..]
En volgens mij is daar later nog een jaar uitloop bij gekomen
[..]
Oh dat zou fijn zijn. Is dat landelijk geregeld?quote:Op donderdag 27 januari 2011 11:59 schreef Schuifpui het volgende:
Ik hoorde net van een studiegenoot dat je Master bent vanaf dat je je BSc diploma hebt gehaald. Daarvoor stond ik wel al anderhalf jaar als pre-Master ingeschreven, dus bachelor en master tegelijk. Geen idee of het klopt, maar het zou voor mij ideaal zijn. Ik hoop dat er wel snel duidelijkheid gaat komen, dit is helemaal niets.
Ook al zou ik nog net geluk hebben, dan ben ik overigens nog steeds tegen deze regeling.
Daar staat weer niet duidelijk of het (bachelor + master)+ 2 jaar is of (bachelor+1) + (master+1). Volgens mij is het laatste het geval. Zo niet, dan kan ik putjes gaan scheppen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 13:50 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Dan is de vragenlijst die in de OP staat van de UU niet helemaal correct, lijkt me niet handig voor eventuele nieuwkomers hier
Dit voorstel is volgens mij nog steeds van toepassing. De antwoorden op vragen 1) en 2) in die vragenlijst zijn dus niet meer up-to-date.
Ik weet eigenlijk haast wel zeker dat het 't laatste is n.a.v. deze zin: "Studenten mogen na de reguliere studieduur van zowel hun bachelor als hun master nog een jaar extra studeren tegen het normale (lage) wettelijke collegegeld."quote:Op donderdag 27 januari 2011 13:59 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Daar staat weer niet duidelijk of het (bachelor + master)+ 2 jaar is of (bachelor+1) + (master+1). Volgens mij is het laatste het geval. Zo niet, dan kan ik putjes gaan scheppen.
Ja, dat idee had ik ook. Vooral door eerdere communicatie. (zie de artikeltjes die ik gepost heb) Sindsdien is er alleen maar extra uitloop bij gekomen (voor masters en gehandicapten) maar ik heb nergens gelezen dat ze die 'schone lei' terug hebben gedraaid.quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:03 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Ik weet eigenlijk haast wel zeker dat het 't laatste is n.a.v. deze zin: "Studenten mogen na de reguliere studieduur van zowel hun bachelor als hun master nog een jaar extra studeren tegen het normale (lage) wettelijke collegegeld."
Vooral omdat gesteld wordt na de reguliere studieduur.
In vergelijking met 4700 euro wel jaquote:Op donderdag 27 januari 2011 14:14 schreef ethiraseth het volgende:
Wel leuk dat ze 1700 euro "laag" durven noemen.
Succes met je her, iig!quote:Op donderdag 27 januari 2011 13:44 schreef motorbloempje het volgende:
heb gisteren phonology verkloot![]()
en daar baal ik flink van.. totale black outnu MOET ik 'm in de herkansing wel halen, want volgend jaar heb ik geen gelegenheid dat vak te volgen
![]()
zo stom, had zo zitten leren, kon de oefententamens prima maken, en op 't tentamen zelf *blank stare*
Als ik 't in de her niet haal moet ik of ervoor terug komen volgend jaar, of een jaar uitlopen![]()
Het wettelijk collegegeld voor langstudeerders gelijk aan het instellingscollegegeld zeker...quote:Verschil tussen wettelijk collegegeld en instellingscollegegeld
De overheid bepaalt jaarlijks de hoogte van het wettelijk collegegeld. De hoogte is voor alle studies gelijk. Het instellingscollegegeld wordt niet door de overheid, maar door de onderwijsinstelling zelf bepaald. Hierdoor kan de hoogte per opleiding verschillen. Het instellingscollegegeld mag nooit lager zijn dan het wettelijk collegegeld.
Stukje van 'mijn' rectorquote:We worden geprezen, maar ondertussen
Ed Brinksma, 27-01-2011 17:46
http://opinie.volkskrant.(...)%2C_maar_ondertussen
Kabinet zegt iets heel anders dan het doet.
Vorige week vrijdag, 21 januari, trokken zo’n duizend hoogleraren in optocht door Den Haag terwijl naar schatting 15.000 studenten zich verzamelden op het Malieveld. Een paar uur later, tijdens het wekelijkse ‘Gesprek met de minister-president’, ging premier Rutte in op dit protest van studenten en hoogleraren tegen de voorgenomen bezuinigingen op het hoger onderwijs. Het bleek een onversneden poging tot verdeel en heers: tussen de Colleges van Bestuur en de hoogleraren, binnen de Colleges van Bestuur tussen de rectores magnifici en de andere bestuurders, en tussen universiteiten onderling.
Complimenten
Om met dat laatste te beginnen: de premier had veel complimenten voor mijn eigen universiteit die het zoveel beter zou doen dan de collega’s van Delft en Eindhoven op het terrein van valorisatie, het starten van bedrijvigheid vanuit de universiteit. Hartelijk dank daarvoor en gezien onze prestaties ook terecht, maar zo worden onze collega’s onverdiend in een verkeerd daglicht gesteld. In de discussie over de financiering van het hoger onderwijs schiet deze opmerking van de premier overigens haar doel voorbij: al die honderden door onze universiteit opgerichte bedrijfjes leveren ondanks hun succes de universiteit zelf weinig inkomsten op. Omgekeerd vormen de aangekondigde bezuinigingen, met name die met betrekking tot de innovatiemiddelen, een directe bedreiging voor de voortzetting van ons succes.
Rutte prees verder de gedrevenheid van de rectores magnifici als wetenschappers pur sang en verweet de Colleges van Bestuur onjuiste voorlichting aan hun professoren die daarom zo massaal aan het protesteren zouden zijn gegaan. Opnieuw dank voor het compliment, maar ik ben me van geen tegenstelling met mijn collega’s in ons CvB bewust. Wij zijn verenigd in onze grote bezwaren tegen de voornemens ten aanzien van het hoger onderwijs en onderzoek van het kabinet. Het geeft wel te denken dat de premier van ons land zomaar beweert dat een derde deel van het Nederlandse hooglerarenkorps zo naïef en dom is dat ze zich laten dirigeren naar een protestbijeenkomst in Den Haag.
Suggestie
De herhaalde suggestie van Rutte en staatssecretaris Zijlstra dat de universitaire bestuurders hun hoogleraren verkeerd voorlichten omdat ze de bezuinigingen makkelijk kunnen opvangen door een greep in hun reserves te doen is – opnieuw helaas – een voorbeeld van fact-free politics. Die reserves zijn daarvoor namelijk helemaal niet effectief beschikbaar bij het hanteren van normale regels voor liquiditeit en solvabiliteit.
Aan de inzet daarvan worden doorgaans terecht heel stringente eisen gesteld door onze, door de minister zelf ingestelde, Raden van Toezicht. In de praktijk wordt een heel groot beslag op de reserves gelegd door de totaal eigen verantwoordelijkheid van de universiteiten voor hun vastgoed. Zo bleek in 2009 zelfs dat ruim een derde van het universitaire vloeroppervlak niet meer voldoet aan scherpere eisen op het gebied van o.m. milieu en arbo. Om de gebouwen te onderhouden en bij de tijd te brengen, moeten de instellingen fors lenen met bijbehorende verplichtingen voor het op peil houden van het eigen vermogen. Tenslotte zijn gebouwen voor onderzoek en onderwijs door hun aard niet erg courant op de vastgoedmarkt, zodat vrijkomende gebouwen ook niet makkelijk te gelde kunnen worden gemaakt.
Daar komt bij dat er de afgelopen jaren in Nederland steeds minder is geïnvesteerd in het academisch onderwijs. Tussen 1997 en 2007 liep de rijksbijdrage per student al terug met meer dan 20 procent.
Een daling die moest worden opgevangen zonder dat daar dalende kosten tegenover stonden, integendeel. Als we Nederland nu vergelijken met de top vijf van de meest kennisintensieve landen in de wereld, waar wij ons graag mee willen meten, dan blijkt dat deze landen gemiddeld per jaar 6 miljard meer investeren in onderwijs dan nu in Nederland het geval is.
Tot nu toe is het kabinet er redelijk in geslaagd om de discussie over de bezuinigingen te focusseren op de strafheffing voor langstudeerders.
Afgezien van het basale feit dat dit voornemen betekent dat tijdens het spel de regels worden veranderd – voer voor juristen – is dat niet eens de hoofdmoot van de financiële problemen die door het kabinet worden verergerd. Veel omvangrijker aanslagen dreigen nog voor de onderzoeksmiddelen, met name door de korting op de innovatiemiddelen en het opheffen van het aardgasfonds voor infrastructuur en innovatie (FES-gelden), die tezamen een ongekende aanslag zullen vormen op ons onderzoeks- en innovatiepotentieel.
Waar het uiteindelijk om draait is de tegenstelling tussen wat het kabinet zegt, Nederland in de top vijf van kennislanden, en wat het doet, bezuinigen op de voorwaarden voor het bereiken van zo’n positie. Onze Angelsaksische collega’s hebben daar een prachtig ironisch gezegde voor: If you think education is expensive, try ignorance. Maar aan ironie hebben we betrekkelijk weinig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |