abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90638350

Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

==========================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> NS Dienstregeling 2011
NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken.
Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden.
Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  donderdag 30 december 2010 @ 17:53:09 #2
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90638415
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:49 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Zeg kut-autist, luister eens naar de forumleden hier. Loop toch niet zo te geilen op al je onboeiende info. Je voelt je echt de man maar je bent gewoon een loosah.
Hou zelf lekker je klabakkes. Ik reageerde op een bericht van de treinen die op Houten stoppen. Je kan de treinen óók in de Reisplanner opzoeken (je muis op de Intercity (NS) tekst houden weergeeft ook het treinnummer.
Of even naar http://www.somda.nl/dienstregeling/ (behoef je niet voor ingelogd te zijn...)
pi_90638561
Waarom ga je zelf niet naar somda met je nummer gegeil?
pi_90638570
Je kunt gewoon zeggen de trein die van ... naar ... rijdt.
Niet zo moeilijk doen.
  donderdag 30 december 2010 @ 17:58:00 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90638639
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:56 schreef weps het volgende:
Waarom ga je zelf niet naar somda met je nummer gegeil?
Ehrm, ik geil niet op die nummertjes..

Maar nu maar weer over een ander onderwerp :)
pi_90638667
Gewoon al dat soort info blijven posten, hoor, greavy. Ik vind het wel interessant en begrijp de nummers wel (al is het wel wat moeilijker zonder Spoorboekje). Mensen verwijzen ook onterecht naar Somda. Ik heb helemaal geen zin om alles op Somda te lezen. Greavy post hier een mooie relevante selectie van wat op Somda te vinden is.

greavy voor gedetailleerde trein(nummer)info, Zug-Chef voor de prachtige treinenfoto's. Voor iedereen wat wils. Indien men iets niet interessant vindt, leest men er maar overheen. Ik vind beide interessant.
pi_90638690
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 17:58 schreef Socios het volgende:
Gewoon al dat soort info blijven posten, hoor, greavy. Ik vind het wel interessant en begrijp de nummers wel (al is het wel wat moeilijker zonder Spoorboekje). Mensen verwijzen ook onterecht naar Somda. Ik heb helemaal geen zin om alles op Somda te lezen. Greavy post hier een mooie relevante selectie van wat op Somda te vinden is.

greavy voor gedetailleerde trein(nummer)info, Zug-Chef voor de prachtige treinenfoto's. Voor iedereen wat wils. Indien men iets niet interessant vindt, leest men er maar overheen. Ik vind beide interessant.
:')_!
  donderdag 30 december 2010 @ 18:00:42 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_90638751
Zug-Chef's reactie vind ik ook over the top, maar niemand geeft hier een zak om al die nummertjes en wil al helemaal niet de moeite doen om in de reisplanner te gaan zoeken in de hoop precies dat nummertje te vinden (je moet sowieso maar net weten dat de 800 de IC Alkmaar - Maastricht/Heerlen is en de 3500 Eindhoven - Schiphol), of naar Somda gaan om daar alsnog een berg afkortingen over je uitgebraakt te krijgen die je eerst weer moet gaan onderzoeken voor je weet waar het over gaat.

Op Somda lopen de mensen rond die de moeite nemen om al die nummertjes op te gaan zoeken, hier hebben we niet zo'n interesse in nummertjes. De informatie zelf vinden we wel interessant hoor, daar niet van, alleen de manier waarop het gepresenteerd wordt niet.

Schrijf dan iets als: "De volgende IC-treinen zullen een extra stop maken in Houten.

Vertrek Den Bosch: 8.08, 8.23, 8.38, 8.53
Vertrek Utrecht CS: 8.22, 8.38, 8.52, 9.08"

Dat is voor ons veel begrijpelijker. :)
  donderdag 30 december 2010 @ 18:03:25 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90638849
Ik zal er de volgende keer wel iets meer moeite voor doen om het duidelijker te maken :)
pi_90638878
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 18:03 schreef greavy het volgende:
Ik zal er de volgende keer wel iets meer moeite voor doen om het duidelijker te maken :)
fijn :)
pi_90638917
Top, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik snap je info ook heus wel, loop ook al tijdje mee. Maar hou het gewoon iets algemener zoals James1988 het ongeveer zegt. Dan doe je er zelf tenminste ook nog moeite voor het nieuwtje duidelijk over te brengen ipv het te kopieren plakken :)
  donderdag 30 december 2010 @ 18:05:11 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_90638920
Thanks. :)
pi_90638927
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 18:00 schreef James1988 het volgende:
niemand geeft hier een zak om al die nummertjes en wil al helemaal niet de moeite doen om in de reisplanner te gaan zoeken in de hoop precies dat nummertje te vinden (je moet sowieso maar net weten dat de 800 de IC Alkmaar - Maastricht/Heerlen is en de 3500 Eindhoven - Schiphol),

hier hebben we niet zo'n interesse in nummertjes. De informatie zelf vinden we wel interessant hoor, daar niet van, alleen de manier waarop het gepresenteerd wordt niet.
Het is allemaal de schuld van de Nederlandse Spoorwegen. Het is ronduit absurd dat het Spoorboekje (waar alle treinnummers keurig boven de tabellen staan) niet meer verkocht wordt.

En aan zo'n `online reisplanner´ dat louter uitgekauwde reisadviezen uitspuugt heeft niemand wat.
  donderdag 30 december 2010 @ 18:06:01 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_90638957
Socios, zelfs al zou dat spoorboekje er nog wel zijn (de PDF's hebben die tabellen ook) dan nog doe ik die moeite niet. Ik geef om tijdstippen, niet om treinnummers.
  donderdag 30 december 2010 @ 18:12:14 #15
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90639234
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 18:05 schreef Socios het volgende:

[..]

Het is allemaal de schuld van de Nederlandse Spoorwegen. Het is ronduit absurd dat het Spoorboekje (waar alle treinnummers keurig boven de tabellen staan) niet meer verkocht wordt.

En aan zo'n `online reisplanner´ dat louter uitgekauwde reisadviezen uitspuugt heeft niemand wat.
Dan heb ik voor jou de ultieme TIP:
Bel naar de NS Klantenservice, en vraag om het geprinte spoorboekje.
Ik heb hem hier ook liggen, en een aantal vrienden hebben hem ook ontvangen.
Word netjes in een ringband toegestuurd.

Ik had het vrijwel gelijk na de nieuwe DRGL gedaan, en deden erg moeilijk. Maar ik ben door gaan "zeuren", en uiteindelijk is het besluit bij NS toch anders gedaan: Je kan het volledige spoorboekje geprint toegezonden krijgen.
pi_90639298
Greavy, dankje dat je behulpzaam bent, maar verwerk het volgende keer in leesbare informatie. Ik heb geen interesse in treinnummers en snap ze niet.

Maar dat gescheld is nergens voor nodig. Als greavy al een beperking heeft, zoals iedereen dat in het huidige hokjesdenken, dan nog is het niet nodig om de internetheld uit te hangen en zo beginnen te schelden.
Als je namelijk zo gaat reageren over iets op internet, waar je gewoon over heen kan lezen, dan ben je in het echt vast al helemaal geen prettig persoon en zou een enkeltje angermanagement geen overbodige luxe zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_90639832
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 18:05 schreef Socios het volgende:

[..]

Behalve de reizigers dan. Maar die zijn natuurlijk niet belangrijk.
For great justice!
  Redactie Sport donderdag 30 december 2010 @ 18:41:25 #18
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_90640458
quote:
6s.gif Op donderdag 30 december 2010 18:26 schreef Q. het volgende:

[..]

Behalve de reizigers dan. Maar die zijn natuurlijk niet belangrijk.
Nee, sinds wanneer laat de NS treinen rijden om reizigers te vervoeren dan?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_90641478
quote:
Op donderdag 30 december 2010 18:00 schreef James1988 het volgende:
Schrijf dan iets als: "De volgende IC-treinen zullen een extra stop maken in Houten.

Vertrek Den Bosch: 8.08, 8.23, 8.38, 8.53
Vertrek Utrecht CS: 8.22, 8.38, 8.52, 9.08"

Dat is voor ons veel begrijpelijker. :)
Zijn dat ook de correcte tijden? Dan kan ik er donder op zeggen dat ik iedere dag een kwartier te laat op mijn werk kom of een half uur eerder weg moet.

Enne dat geruzie mag wel minder hoor. Iedereen hier heeft zijn eigen bijdrage. Zug-chef voor de geweldige foto's met een leuk verhaaltje, greavy voor de uiterst gedetailleerde info, james voor de virm afgoderij en flash voor de cynische noot, bordjes en gescheld op de ov-chip. Daar hoeven de woorden kut-autist en klabbakes niet voor te vallen.

Ik moet wel zeggen dat ik aan afkortingen en nog minder aan nummers weinig snap. Al vaker heb ik ervoor gepleit terughoudend te doen met dat soort info. De manier waarop James hierboven schrijft snap ik direct, het rijtje cijfers van greavy snap ik niet. Staat mischien wat minder officieel en voor kenners wat omslachtiger. Maakt het voor de niet kenner wel duidelijker. Ik zeg toch ook niet dat mijn muren in 0302-g44y zijn geschilderd en dat je maar een flexa waaier haalt om te snappen welke kleur dat is.
  donderdag 30 december 2010 @ 19:13:05 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_90641772
Nope, dat zijn niet de juiste tijden. Ik noemde zomaar wat op omdat ik geen zin had om de treinen op te zoeken. Ik zie het wel wanneer ik reis, of ik reis om via Rotterdam. Onder de streep maakt het dan toch niet meer uit aan reistijd, wel dat ik in Rotterdam meteen in kan stappen in een gereedstaande Koploper. :)
  donderdag 30 december 2010 @ 19:18:03 #21
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90641998

Eventjes een (vrij) simpele raadsel: Waar is deze genomen (sowieso tussen Leeuwarden en Groningen)
  Redactie Sport donderdag 30 december 2010 @ 19:22:42 #22
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_90642209
En dat noemt ie vrij simpel....
Op basis van sporenplan zou ik zeggen tussen Achter de Hoven en Cammingaburen, of tussen Hoogkerk en Zuidhorn
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 30 december 2010 @ 19:24:01 #23
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_90642276
Je hebt het in één keer goed: Het is de "Greuns", tussen Achter de Hoven en Cammingaburen.
  Redactie Sport donderdag 30 december 2010 @ 19:24:22 #24
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_90642290
Maar goed, deze is helemaal makkelijk:
PM mij!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 december 2010 @ 19:24:49 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_90642310
Is makkelijk te herkennen, vanwege de bebouwing en de de brug over het spoor iets verderop. Dat heb je bij Hoogkerk allemaal in een andere vorm :P

[ Bericht 64% gewijzigd door Peterselieman op 30-12-2010 19:30:06 ]
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')