abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89107816
Het kabinet rutte wil dat studenten die na 4 jaar geen diploma hebben behaald vanaf het schooljaar 2011/2012 3000 extra aan collegegeld gaan betalen. Daarnaast raakt de student zijn OV kwijt.

www.trajectum.hu.nl/nieuws/11538
  woensdag 24 november 2010 @ 19:55:10 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_89107894
Goed idee zeg. Dan is een bestuursfunctie doen er ook niet meer bij.. Of je moet je studie er een jaar voor stopzetten.

:|W
  woensdag 24 november 2010 @ 19:59:21 #3
177114 Demon_Hunter
Tell the truth and then run.
pi_89108133
Dit kan toch niet, jezus wat een kut maatregel, voer dat in vanaf 2015 ofzo, nu dupeer je er inderdaad mensen mee die een jaar bestuur doen of op reis zijn gegaan... echt zwaar kut.
Minds are like parachutes. They only function when open.
  woensdag 24 november 2010 @ 20:01:54 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_89108260
Wel goed plan om de CV-vullers (met gebakkenlucht) aan te pakken!
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Redactie Frontpage woensdag 24 november 2010 @ 20:10:13 #5
145738 superworm
is erbij
pi_89108639
Fijn, bestuursjaar hier. Helemaal eens met artikel: voel me nou behoorlijk genaaid, als dit ook geldt voor studenten ingeschreven vóór 2011. Dat gaat me mínimaal 6000 euro kosten.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Redactie Frontpage woensdag 24 november 2010 @ 20:15:42 #6
145738 superworm
is erbij
pi_89108894
http://www.lsvb.nl/upload/Gevolgenkabinet.pdf

Hier alles cijfermatig uitgelegd.

Ik mag volgend jaar dus niet alleen 3000 euro meer collegegeld betalen (gaat niet lukken, dus moet wel een tussenjaar worden met fulltime werken dan) maar ook mijn reiskosten zelf gaan betalen. Dat wordt 4700 per jaar collegegeld naast de gemiddeld 400-450 euro per maand boeken en kamerhuur, alles zelf betalen (5x per week retour Utrecht is 200 euro per maand) en deeltijdstudie in de avonden, dus vijf dagen per week van 7 tot 10 van huis, of stoppen met studeren om te sparen. Dankjewel, VVD. Godverdomme.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_89109515
Die gaan we voelen :{.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  Redactie Frontpage woensdag 24 november 2010 @ 20:31:13 #8
145738 superworm
is erbij
pi_89109740
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:27 schreef CantFazeMe het volgende:
Die gaan we voelen :{.
Inderdaad. Alsof elke student even 300 euro per maand uit z'n zak kan kloppen. We werken gemiddeld al iets van 20 uur bij, ik zelf al 30 (en voltijd (=40 uur) studie he!), dat gaat gewoonweg níet lukken. Hebben de gristenhonden en rijke stinkerts hun oude middeleeuwse deal weer uit het slop getrokken? "Hou jij ze dom, dan hou ik ze arm." De kerk is nu echter niet meer nodig om ons dom te houden. Dat doet Rutte wel.
op FOK!
op Facebook
op de website
  woensdag 24 november 2010 @ 20:31:27 #9
321876 Cherna
Fuck the System
pi_89109762
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:15 schreef superworm het volgende:

Ik mag volgend jaar dus niet alleen 3000 euro meer collegegeld betalen (gaat niet lukken, dus moet wel een tussenjaar worden met fulltime werken dan) maar ook mijn reiskosten zelf gaan betalen. Dat wordt 4700 per jaar collegegeld naast de gemiddeld 400-450 euro per maand boeken en kamerhuur, alles zelf betalen (5x per week retour Utrecht is 200 euro per maand) en deeltijdstudie in de avonden, dus vijf dagen per week van 7 tot 10 van huis, of stoppen met studeren om te sparen. Dankjewel, VVD. Godverdomme.
Tja zo gaat dat. Ik ben het er ook niet mee eens. Studeren kost straks een vermogen alleen weggelegd voor de rijken. En dan te bedenken dat je wel een behoorlijk diploma tegenwoordig moet hebben. Vroeger krijg je al met een MBO diploma een mooie baan waar nu HBO met de nodige jaren ervaring noodzakelijk is.
Maar goed studenten worden aangepakt, maar iemand du nu vijftig is en rekening hield met een goed pensioen en kon stoppen met werken met 65 jaar en een zwaar beroep staat ook machteloos.
iedere leeftijds-categorie wordt keihard aangepakt.
Ik heb altijd al gepleit voor het behoud van een goed en betaalbaar onderwijs- en gezondheidssysteem en dat mensen gewoon met 65 jaar met pensioen kunnen. Helaas het wordt steeds slechter in de EU
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_89109928
quote:
Op woensdag 24 november 2010 20:31 schreef Cherna het volgende:

[..]

Tja zo gaat dat. Ik ben het er ook niet mee eens. Studeren kost straks een vermogen alleen weggelegd voor de rijken. En dan te bedenken dat je wel een behoorlijk diploma tegenwoordig moet hebben. Vroeger krijg je al met een MBO diploma een mooie baan waar nu HBO met de nodige jaren ervaring noodzakelijk is.
Maar goed studenten worden aangepakt, maar iemand du nu vijftig is en rekening hield met een goed pensioen en kon stoppen met werken met 65 jaar en een zwaar beroep staat ook machteloos.
iedere leeftijds-categorie wordt keihard aangepakt.
Ik heb altijd al gepleit voor het behoud van een goed en betaalbaar onderwijs- en gezondheidssysteem en dat mensen gewoon met 65 jaar met pensioen kunnen. Helaas het wordt steeds slechter in de EU

MBO is nog prima hoor :Y
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
  woensdag 24 november 2010 @ 20:34:44 #11
276646 -Kadesh-
The Protectors of the Garden
pi_89109955
quote:
13s.gif Op woensdag 24 november 2010 19:53 schreef Fatih100 het volgende:
Het kabinet rutte wil dat studenten die na 4 jaar geen diploma hebben behaald vanaf het schooljaar 2011/2012 3000 extra aan collegegeld gaan betalen. Daarnaast raakt de student zijn OV kwijt.

Goed plan, niet zuipen maar studeren!
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  Redactie Frontpage woensdag 24 november 2010 @ 20:44:14 #12
145738 superworm
is erbij
pi_89110502
quote:
14s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:34 schreef -Kadesh- het volgende:

[..]

Ik moet lang nadenken om de laatste keer dat ik in de kroeg was te herinneren. En nee, dat komt niet door alcoholwaas, maar omdat verreweg de meeste studenten niet aan jouw foutieve stereotypering voldoen.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_89110552
quote:
13s.gif Op woensdag 24 november 2010 19:53 schreef Fatih100 het volgende:

Ho even, volgens mij klopt het niet wat je hier zegt. Je mag nog een jaar studievertraging oplopen, daarná ga je die 3000 per jaar extra betalen.
Ter nuancering.

Verder is het natuurlijk wel supervervelend. Maar troost je: een studieschuld afbetalen valt ook best mee ;)
pi_89110798
ik vind dat maatregel slechte doorgedachten..
eigenlijk is volgende maatregel al veel beter. iedere studenten krijg gewoon 4 jaar college geld enz.
Mochte ie 1 jaar verlenging nodig, moet ie goede reden opgeven.
daarna mag ze gewoon uit eigen zak lesgeld betalen. zo is al veel beter.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_89110869
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:44 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ho even, volgens mij klopt het niet wat je hier zegt. Je mag nog een jaar studievertraging oplopen, daarná ga je die 3000 per jaar extra betalen.
Ter nuancering.

Verder is het natuurlijk wel supervervelend. Maar troost je: een studieschuld afbetalen valt ook best mee ;)
waar staat dat?
pi_89110955
Wat ik overigens veel zorgelijker vind, is dat de universiteiten een boete krijgen van 3000 euro per jaar voor uitloop langer dan een jaar. Dat gaat de onderwijskwaliteit niet ten goede beïnvloeden :N

Fatih, hier staat het.
pi_89111383
Jezus, ze zijn helemaal gek geworden. :')
  Redactie Frontpage woensdag 24 november 2010 @ 21:15:46 #18
145738 superworm
is erbij
pi_89112450
quote:
13s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:59 schreef Xa1pt het volgende:
Jezus, ze zijn helemaal gek geworden. :')
Zwart is wit in dit debiele land. Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring stipuleert een revolutie, niet alleen hierdoor maar door het algehele bemoeierige, moralistische gezeik van de overheid, de moloch tot wie-ie verworden is, vijftig cent van elke euro belast, de studenten bankroet gemaakt terwijl de volgevreten regenten van hun HRA kaviaar gaan kopen om te nuttigen in hun staatsgesponsorde miljoenenvilla's, en die drieduizend pleuro per jaar natuurlijk wel voor hun pappiemammiebetalenallescorpskindertjes uit de één of andere oude jaszak weten te toveren:

quote:
We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness.--That to secure these rights, Governments are instituted among Men, deriving their just powers from the consent of the governed, --That whenever any Form of Government becomes destructive of these ends, it is the Right of the People to alter or to abolish it, and to institute new Government, laying its foundation on such principles and organizing its powers in such form, as to them shall seem most likely to effect their Safety and Happiness. Prudence, indeed, will dictate that Governments long established should not be changed for light and transient causes; and accordingly all experience hath shewn, that mankind are more disposed to suffer, while evils are sufferable, than to right themselves by abolishing the forms to which they are accustomed. But when a long train of abuses and usurpations, pursuing invariably the same Object evinces a design to reduce them under absolute Despotism, it is their right, it is their duty, to throw off such Government, and to provide new Guards for their future security.--Such has been the patient sufferance of these Colonies; and such is now the necessity which constrains them to alter their former Systems of Government.

[ Bericht 1% gewijzigd door superworm op 24-11-2010 21:22:11 ]
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_89113525
Maandag 12u protest op de Grote Markt Groningen - komt allen zou ik zeggen.. stel ellendelingen in den haag.
pi_89113775
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Xa1pt op 24-11-2010 21:56:59 ]
pi_89114734
We kunnen dit plan alleen tegenhouden als er een grote actie komt die indruk maakt...
  woensdag 24 november 2010 @ 21:55:27 #22
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_89115339
quote:
13s.gif Op woensdag 24 november 2010 21:47 schreef Zienswijze het volgende:
We kunnen dit plan alleen tegenhouden als er een grote actie komt die indruk maakt...
Ja idd.

Rutte: "ah, de studenten zijn het er niet mee eens! Wie had dat nou verwacht? Nou, dan zullen we het maar niet door laten gaan... "
pi_89115809
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 21:15 schreef superworm het volgende:
Zwart is wit in dit debiele land. Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring stipuleert een revolutie, niet alleen hierdoor maar door het algehele bemoeierige, moralistische gezeik van de overheid, de moloch tot wie-ie verworden is, vijftig cent van elke euro belast, de studenten bankroet gemaakt terwijl de volgevreten regenten van hun HRA kaviaar gaan kopen om te nuttigen in hun staatsgesponsorde miljoenenvilla's, en die drieduizend pleuro per jaar natuurlijk wel voor hun pappiemammiebetalenallescorpskindertjes uit de één of andere oude jaszak weten te toveren:

Doe niet zo vreselijk dramatisch, zeg. Natuurlijk is het even slikken als je vertraging oploopt, maar het is niet alsof je carrière naar z'n grootje is als je een schuld van 3000 euro oploopt bij onze vrienden uit Groningen. De meeste studenten redden het best in de gestelde tijd plus een jaar.

Een implicatie is wel dat bestuursjaren en lange buitenlandstages vooral voor snelle/goede studenten haalbaar zullen zijn.

Ik zou me meer zorgen maken over de onderwijskwaliteit, eigenlijk.
  woensdag 24 november 2010 @ 22:17:23 #24
177114 Demon_Hunter
Tell the truth and then run.
pi_89116865
quote:

[..]

Gast, lekker kortzichtig weer, 3000 euro is een hoop geld in je studententijd.
Minds are like parachutes. They only function when open.
pi_89117778
Een andere maatregel is dat je alleen nog studiefinanciering krijgt in de bachelorfase. Misschien gaan studenten nu eindelijk de droom van Ronald 'waar is een master in godsnaam voor nodig?' Plasterk in vervulling brengen: na de bachelor hard aan het werk om een eventuele schuld af te betalen, en dan als de wiedweerga vertrekken naar een land waar mensen die iets kunnen nog wel gestimuleerd worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vasilevski op 24-11-2010 22:31:27 ('bachelor' i.p.v. 'master') ]
pi_89117909
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:17 schreef Demon_Hunter het volgende:

Dat is pas in het zesde of zevende jaar, hè. Bovendien, geloof me, als je een baan hebt, kun je dat makkelijk terugbetalen.
  woensdag 24 november 2010 @ 22:39:32 #27
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_89118409
ik ben van mening dat dit alleen voor mensen moet gelden die volgend jaar beginnen.. indien dat niet zo is eis ik dat ik kan stoppen zonder dat daar kosten aan verboden zitten. Ik ben immers niet met deze voorwaarden akkoord gegaan toen ik ging studeren!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_89118469
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:32 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Dat is pas in het zesde of zevende jaar, hè. Bovendien, geloof me, als je een baan hebt, kun je dat makkelijk terugbetalen.
Dat valt ook wel mee. Met een baan verdien je niet gelijk zo'n gigantisch bedrag hoor. En ondertussen stapelt het op. Je zit ook met de kosten van bijv. OV. Niet iedereen woont naast zijn school dus de kosten lopen verder op.

Je studiefinanciering houdt geloof ik na 3 jaar op? Dan zit je dus zonder stufi, met kosten op het reizen, extra kosten voor de school (naast de "gewone" kosten). Dat is bij elkaar gewoon een hoop.

Dat je geen 8 jaar over je studie mag doen begrijp ik. Maar met dit soort dingen zorg je gewoon dat studeren langzaam voor vooral de rijkere personen wordt. Al kan je het lenen, veel mensen durven dat risico niet te nemen. Slechte zaak. :{

Ik studeer al een tijd niet meer, maar ik vind het belachelijk. Hoe durft Nederland zichzelf dan nog een kennis-economie te noemen. :N
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
  † In Memoriam † woensdag 24 november 2010 @ 22:45:07 #29
230491 Zith
pls tip
pi_89118706
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:15 schreef superworm het volgende:

Echter wilt men het nu al vanaf 2011 invoeren (dus schooljaar 2011->2012) met terugwerkende kracht (dus als je 2jaar geleden van studie wisselde/exchangejaar/bestuursjaar/part-timewerk, zul je 3000 EUR p.m.+ov extra moeten gaan betalen, iets wat je 2 jaar geleden niet kon zien aankomen)....

ZIE: http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22564

:{
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_89118763
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:52 schreef ColdFeet het volgende:
Wat ik overigens veel zorgelijker vind, is dat de universiteiten een boete krijgen van 3000 euro per jaar voor uitloop langer dan een jaar. Dat gaat de onderwijskwaliteit niet ten goede beïnvloeden :N
Juist. Dat vind ik ook het zorgelijkst. Dat een student wat meer collegegeld moet gaan betalen, soit. Ik heb ook een vijfcijferige studieschuld overleefd, zo'n ramp is het echt niet. Maar dat ie voor al dat geld dan met een beetje pech ook nog waardeloos onderwijs krijgt, dat is treurig en om het zacht uit te drukken niet de meest verstandige actie van het kabinet.
pi_89118840
@trommeldaris:
Natuurlijk is het veel geld, en natuurlijk is het gewoon ontzettend vervelend, vooral omdat het min of meer direct ingaat. Maar veel studenten redden het uiteindelijk, met een beetje druk erachter, wel met een jaar uitloop. Ik denk niet dat het veel invloed zal hebben op het aantal studenten. Wel op het studietempo, en dientengevolge ook op de 'academische ontwikkeling': gewoon dingen doen uit interesse, half jaartje extra vakken, bestuurtje, exotische stage, dat wordt gewoon veel minder aantrekkelijk. En dat is jammer, echt heel jammer. Maar zulke extracurriculaire dingen zijn geen basisrecht, vind ik.
  woensdag 24 november 2010 @ 22:49:41 #32
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_89118940
Waarom pakken ze de OV-kaart af :? Als er nou iets is wat weinig kost en waar studenten wel veel profijt van hebben, is het die kaart wel.
pi_89119020
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:17 schreef Demon_Hunter het volgende:

[..]

Weet je hoeveel een student opmaakt aan uitgaan en bier zuipen?
Dat komt makkelijk boven die 3000.

Verder zal dit voor jullie ook een stok achter de deur zijn meer aan je studie te doen, dan te denken, Ahhh dan maar een jaartje overdoen.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  woensdag 24 november 2010 @ 22:52:49 #34
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_89119096
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:45 schreef Zith het volgende:

[..]

Echter wilt men het nu al vanaf 2011 invoeren (dus schooljaar 2011->2012) met terugwerkende kracht (dus als je 2jaar geleden van studie wisselde/exchangejaar/bestuursjaar/part-timewerk, zul je 3000 EUR p.m.+ov extra moeten gaan betalen, iets wat je 2 jaar geleden niet kon zien aankomen)....

Dit kan echt niet hoor :r .
2000 light years from home
pi_89119105
Is dit eigenlijk verenigbaar met de overeenkomst die studenten destijds met de IB-groep hebben gesloten betreffende de maximale studieduur van 10 jaar eer je alle ontvangen gelden moet terugbetalen? In principe wordt die overeenkomst ontbonden aangezien er nu ineens consequenties zijn verbonden.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  woensdag 24 november 2010 @ 22:53:27 #36
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_89119125
Ook leuk voor de TU Delft waar de gemiddelde afstudeertijd boven de 7 jaar ligt :') . Nu gaat helemaal niemand meer een technische studie doen...
pi_89119195
quote:
7s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:51 schreef Chinless het volgende:

Weet je hoeveel een student opmaakt aan uitgaan en bier zuipen?
Dat komt makkelijk boven die 3000.
'De student', da's nogal een generalisatie... Niet alle studenten zuipen en zijn de hele dag aan het niksen a la lullo's :')
pi_89119198
alsof snellere studenten later beter in hun beroep worden. We moesten een kenniseconomie toch? Waarom dan deze verschraling?
Bezuinigen kan echt beter gebeuren waar er wat te halen valt.
  † In Memoriam † woensdag 24 november 2010 @ 22:56:04 #39
230491 Zith
pls tip
pi_89119263
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:53 schreef Merkie het volgende:
Ook leuk voor de TU Delft waar de gemiddelde afstudeertijd boven de 7 jaar ligt :') . Nu gaat helemaal niemand meer een technische studie doen...
Er waren ook plannen om prijzen van studies te linken aan de kosten van de studie, zo kosten technische studies meer omdat men machines, laboratoriums, etc nodig heeft en een studie psychologie aleen een boek en een collegezaal. Als dat gebeurt is het echt einde technische studies.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_89119285
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:54 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
alsof snellere studenten later beter in hun beroep worden. We moesten een kenniseconomie toch? Waarom dan deze verschraling?
Bezuinigen kan echt beter gebeuren waar er wat te halen valt.
Waar wil jij het dan halen? De zorg? :{

@Merkie, volgens mij is de gemiddelde studieduur in Delft wel aan het dalen.
  woensdag 24 november 2010 @ 22:56:54 #41
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_89119308
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:56 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Waar wil jij het dan halen? De zorg? :{

@Merkie, volgens mij is de gemiddelde studieduur in Delft wel aan het dalen.
Still, bijna niemand studeert nominaal af.
pi_89119775
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:47 schreef ColdFeet het volgende:
@trommeldaris:
Natuurlijk is het veel geld, en natuurlijk is het gewoon ontzettend vervelend, vooral omdat het min of meer direct ingaat. Maar veel studenten redden het uiteindelijk, met een beetje druk erachter, wel met een jaar uitloop. Ik denk niet dat het veel invloed zal hebben op het aantal studenten. Wel op het studietempo, en dientengevolge ook op de 'academische ontwikkeling': gewoon dingen doen uit interesse, half jaartje extra vakken, bestuurtje, exotische stage, dat wordt gewoon veel minder aantrekkelijk. En dat is jammer, echt heel jammer. Maar zulke extracurriculaire dingen zijn geen basisrecht, vind ik.
We zullen het zien. Ik denk dat het zeker invloed heeft. En vooral bij mensen wiens ouders bijv. niet veel geld hebben, juist de mensen die erg gebaat zijn om nog een studie te kunnen doen.

Gewoon dingen doen uit interesse, exotische stages of oid zijn een ander verhaal. Als je dat wilt moet je niet met een kort-door-de bocht oplossing komen.

Stel dat je een studie journalistiek doet, en je raakt je OV-kaart kwijt. Dan zit je aan een hoop extra kosten voor het reizen voor interviews (schoolopdrachten). Iemand die ik ken doet journalistiek in Utrecht. Regelmatig moet hij naar de uiteinden van het land voor een interview. Een ritje van Utrecht-Groningen kost dan ¤ 25,40 met de NS. Tel daar de busreizen bij op, en je zit zo op WEER een extra bedrag wat erbij komt.
Dan woon je ook nog in het midden van het land ook.

Als je exotische stages e.d. wilt aanpakken, moet je dat doen. Maar niet zon debiel iets verzinnen, en zeker niet op korte termijn.
En als je het wel doet, ook goed. Maar ga als land dan niet patsen met kenniseconomie, en geef gewoon toe dat studeren beter kan als je ouders geld hebben.
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
pi_89119986
Gaan dan de studenten gelijk naar buitenlanden verhuizen?..
hoe zit met de buitenlandse systeem?
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_89120356
Jullie wilden toch VVD? Nu krijg je het. Ga maar op de blaren zitten.
pi_89120412
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 23:19 schreef Hans_Clock het volgende:
Ik zat er inderdaad bij het lezen van dit bericht ook aan te denken dat de VVD op mijn school de grootste was bij de verkiezingen onder scholieren die allemaal binnenkort student zullen zijn.
pi_89121008
Als het klopt dat ook scholen voor een bedrag van 3000 euro per jaar worden bestraft.... kan ik dan tot de conclusie komen dat -gegeven het feit er per jaar 80.000 langstudeerders zijn- scholen per jaar 2.4 miljard euro armer worden?
pi_89121098
Dat gaan ze niet laten gebeuren, dat wordt genadezesjes bij de vleet.
pi_89121356
quote:
Op woensdag 24 november 2010 23:19 schreef Hans_Clock het volgende:
Leuk he nablaten! Dit had met elk kabinet kunnen gebeuren. :W

Ga fietsen.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
pi_89121436
Dat dit kabinet mar eens snel mag vallen. :r Hoe kun je je hier als student eigenlijk tegen verzetten, of moeten we alles wat de overheid doet maar klakkeloos aannemen. :{ Lekker geld pompen in andere nutteloze dingen, maar wel flink bezuinigen op het onderwijs.
Moo
  woensdag 24 november 2010 @ 23:54:04 #50
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_89121641
Fuuuuuuck. Ik ga echt niet dit jaar klaar zijn met m'n thesis.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_89121685
Hoe zit het met studenten de al 8 verschillende studies hebben geprobeerd in 8 jaar? Moet je dan 3 x 3000 hele betalen?

Deze regel is voor mij wel goed, zit nu net in mijn 5e jaar en nu ga ik het jaar zeker halen.
Verder is 1 jaar vertraging meer dan zat.
  donderdag 25 november 2010 @ 00:02:16 #52
19840 Libris
Live from Singapore
pi_89121895
8 verschillende studies in 8 jaar is dan ook totale onzin.

Zelf vind ik het een flinke verhoging (meer dan verdubbeling toch? Ben al een tijdje afgestudeerd) en zou 1 jaar vertraging mogelijk moeten zijn. Na nominale duur + 1 het duurder / onaantrekkelijker maken is op zich geen slecht punt.
pi_89121931
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 23:21 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Ik zat er inderdaad bij het lezen van dit bericht ook aan te denken dat de VVD op mijn school de grootste was bij de verkiezingen onder scholieren die allemaal binnenkort student zullen zijn.
Dat was inderdaad heel grappig als het niet zo triest was.
pi_89122252
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 23:11 schreef Captain_Ghost het volgende:
Gaan dan de studenten gelijk naar buitenlanden verhuizen?..
hoe zit met de buitenlandse systeem?
Er zijn genoeg plekken waar niet eens collegegeld bestaat. En daarvoor hoef je echt niet naar Cuba te vliegen.
  † In Memoriam † donderdag 25 november 2010 @ 00:15:07 #55
230491 Zith
pls tip
pi_89122401
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 23:45 schreef CantFazeMe het volgende:

[..]

Leuk he nablaten! Dit had met elk kabinet kunnen gebeuren. :W

Ga fietsen.
D66 had liever een sociaal leenplan, ik ook :)
pi_89122454
Het raarste is nog dat studenten die aan de master beginnen geen studiefinanciering krijgen

WTF! Waarom krijgt een hbo wel gewoon 4 jaar en iemand van de uni niet?
pi_89122481
Bedankt voor het stemmen op VVD. Stelletje klojo's. Die 500 miljoen pompt zodat Ministerie van Defensie een hypermodern designer-gebouw kan bouwen met gouden tegeltjes in de toiletten, en miljarden blijft pompen in de JSF en aan de training van Afghanen in Uruzgan, maar 1 miljard gaat bezuinigen op onderwijs door een leenstelsel in te voeren en 3000 euro per jaar gaat rekenen voor elke extra studiejaar.

Bravo VVD-stemmers voor jullie bijdrage aan de afbraak van het Nederlandse onderwijs.

Ik heb nog geen enkele goede voorstel gehoord sinds het kabinet een maand geleden beëdigd is.
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
pi_89123641
Dit hebben we inderdaad mede aan de VVD te danken. Maar ook PvdA, D66 en GroenLinks hadden behoorlijk slechte plannen. SP, CDA en PVV wilden alles bij het oude laten. Kortom, geen enkele partij neemt hoger onderwijs serieus en geen enkele partij heeft hier enige noemenswaardige ambitie voor.
pi_89123874
Stel je kiest de verkeerde studie in je eerste jaar en switcht.. kan gebeuren. Maar dan moet je daarna gelijk nominaal blijven lopen op straffe van 3000 euro. Dus een jaar extra vakken of bestuur kan je dan wel vergeten. Dan heb ik het nog niet eens over de dingen waar je niet voor kiest: Een keer een tentamen missen doordat de trein niet rijdt, problemen in de familie of flink ziek worden.. Kost je allemaal 3000 euro.

Ik ken echt niemand die mijn studie nominaal doet. Zelfs de slimste gasten niet. Lekker hoor, wordt je genaaid omdat je een moeilijke studie doet. :')

Kutmaatregel. VVD :') Rutte :') Rechts :')

Waarschijnlijk komt er ook gezijk vanaf de onderwijsinstellingen en gaat dit hele zaakje dus hopelijk niet door.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_89123970
Dit is erg robust en gewoon keihard. De discussie om de subsidie eraf te halen indien iemand studievertraging oploopt is goed. Alleen dit besluit houdt helemaal geen rekening met studenten die nu al gekozen hebben voor een studie en ermee bezig zijn en nu opeens te horen krijgen dat bij studievertraging men direct het dubbele moet betalen. Indien je dat vooraf weet kan je nog een afweging maken om aan de studie te beginnen maar voor de studenten die nu al studeren en studievertraging hebben is het gewoon onrechtvaardig dit zo op te lossen.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  donderdag 25 november 2010 @ 01:43:52 #61
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_89124090
Ik stel voor om een grote demonstratie bij het hoofdkantoor van de VVD te houden:P
pi_89124632
het idee is in principe niet slecht. ik snap best dat 3 keer een nieuwe studie kiezen en ook nog een jaartje bestuur doen niet de bedoeling is.

maar ten eerste worden hier studenten met terugwerkende kracht genaait. zal je blij mee zijn als je nu bezig bent met bijvoorbeeld een bestuursjaar, of al een keer een jaar vertraging op hebt gelopen. een fout tentamen kan 3000 piek extra betekenen(want verplicht vak en pas volgend jaar weer te volgen etc.).

ten tweede is het écht niet moeilijk om één jaar vertraging op te lopen. ik heb zelf de verkeerde studie gekozen, nu al een jaar kwijt dus. maar ook bestuursjaar, lange stage, vak niet halen wat pas jaar erna opnieuw te volgen is, en vervolgvak kan ook nog niet.

twee jaar vertraging is écht geen uitzondering, en komt zeker niet alleen voor bij "zuipen&zesjes" studenten.

ik snap eigenlijk uberhaupt niet hoe nederland een kenniseconomie genoemd kan worden met al deze onzin, en ons belaberde onderwijs.
pi_89124634
Ik snap het eigenlijk niet want iemand met studievertraging volgt waarschijnlijk geen colleges meer en krijgt niet zoveel aandacht van leraren als nieuwkomers. Deze maatregel treft vooral de kinderen van de Henk en Ingrids, dus Wilders zou dit ook niet mogen gedogen eigenlijk. Als je vader rijk is tikt 'ie dit wel af.

Verder ga ik nu zelf wel als de gesmeerde bliksem afstuderen. :P
pi_89124641
quote:

[..]

^O^
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_89124730
Ze hadden het beter om kunnen draaien: eerste jaar zelf betalen, rest financiering, inclusief master. Dan kun je in het eerste jaar van studie switchen zovaak je wilt alleen betaal je er zelf voor. Bovendien kun je dan lekker rotzooien in je eventuele studentenvereniging, je klem zuipen en van je pas verkregen vijheid genieten. En zodra je dan echt aan de bak gaat en begint te specialiseren, krijg je financiering.

Dat de financiering beperkt wordt bij meer dan één jaar vertraging, vind ik niet zo gek. Het jammere is alleen dat ze het al zover uitgekleed hebben dat die vertraging inmiddels normaal is, met alle baantjes die studenten hebben om zichzelf te kunnen financieren, met de 'harde knip', en alle andere bezuinigingen binnen het onderwijs.

Ik vind het dan ook echt belachelijk dat een master niet meer gefinancierd wordt. Dat is zo'n beetje het belangrijkste onderdeel van een goede studie! Die zouden ze JUIST moeten financieren, om alle bachelor-studenten en HBO-ers te stimuleren door te leren. Dan kunnen ze daar later weer meer belasting van vangen.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_89124759
quote:
14s.gif Op woensdag 24 november 2010 19:55 schreef kwiwi het volgende:
Goed idee zeg. Dan is een bestuursfunctie doen er ook niet meer bij.. Of je moet je studie er een jaar voor stopzetten.

:|W
Stel je niet zo aan, dan ga je toch bestuurswerk na je opleiding doen? (heb ik ook gedaan)

Of ben je ook zo'n cv-builder die het puur doet voor diens carrière?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  donderdag 25 november 2010 @ 09:09:31 #67
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_89125931
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 06:35 schreef SemperSenseo het volgende:
Stel je niet zo aan, dan ga je toch bestuurswerk na je opleiding doen? (heb ik ook gedaan)
Als je bijvoorbeeld de Facultaire Studentenraad in wilt omdat je vindt dat er het een en ander schort aan de kwaliteit van het onderwijs en de voorzieningen en daar verandering in wilt brengen, zul je toch echt als student ingeschreven moeten staan, en je houdt daar niet genoeg tijd naast over om even verder te studeren. Afhankelijk van hoe groot je studie- cq. studentenvereniging is, is het goed mogelijk dat een bestuursfunctie ook redelijk fulltime is.

Maar natuurlijk zijn alle studenten mensen die enkel in de kroeg hangen, brallend naar huis gaan en zo af en toe een zesje scoren wanneer ze uit bed kunnen komen voor een tentamen. Net zoals dat iedereen die niet gestudeerd heeft een ongeletterde pauper is die maar het beste de boerderij van z'n vader kan overnemen.
pi_89126053
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 00:11 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Er zijn genoeg plekken waar niet eens collegegeld bestaat. En daarvoor hoef je echt niet naar Cuba te vliegen.
Veel slechter dan hier is vrij zeldzaam. Denk ook aan de heel hoge kamerhuur, omdat er schaarste is. Ze hebben toch al een diplomatermijn om al te grote studievertraging te voorkomen. Nederland kent een bijbaantjescultuur die je in het buitenland veel minder ziet. Dat betekent dat studeren daar veel goedkoper is.

Aan de andere kant: misschien moeten we ook niet te vroeg het huis uit willen.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_89126306
* marcodej zet zich supergemotiveerd aan zijn scriptie...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  donderdag 25 november 2010 @ 09:37:00 #70
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_89126420
voor aale VVD stemmers:

VVD
*O* *O* *O* *O*
pi_89126511
Wat zijn we toch blij met die geweldige 'liberalen' aan het wiel .. je zou er maar op gestemd hebben als student.
pi_89126741
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 09:09 schreef Leshy het volgende:

[..]

Als je bijvoorbeeld de Facultaire Studentenraad in wilt omdat je vindt dat er het een en ander schort aan de kwaliteit van het onderwijs en de voorzieningen en daar verandering in wilt brengen, zul je toch echt als student ingeschreven moeten staan, en je houdt daar niet genoeg tijd naast over om even verder te studeren. Afhankelijk van hoe groot je studie- cq. studentenvereniging is, is het goed mogelijk dat een bestuursfunctie ook redelijk fulltime is.
Ik heb altijd getwijfeld aan de nuttige bijdragen van studentenraden. Is overrated en zijn in het leven geroepen instituten die soms teveel bestuursgeile studenten aantrekken die puur hun cv willen opleuken. Maar als je echt wilt inzetten voor de verbetering van het onderwijs en het studentenleven, dan kan dit prima na je opleiding. De studententijd is om te studeren en je diploma te halen. Maar wil je perse tijdens je studietijd toch bestuurswerk doen dan mag dit niet ten koste gaan van het studeren. Een extra studiejaar voor bestuurswerk vind ik echt belachelijk en onnodig o|O

quote:
Maar natuurlijk zijn alle studenten mensen die enkel in de kroeg hangen, brallend naar huis gaan en zo af en toe een zesje scoren wanneer ze uit bed kunnen komen voor een tentamen. Net zoals dat iedereen die niet gestudeerd heeft een ongeletterde pauper is die maar het beste de boerderij van z'n vader kan overnemen.
Alhoewel ontspanning op zijn tijd prima is, mag dit niet ten koste gaan van je opleiding. Nogmaals, de studententijd is om te studeren en je diploma te halen
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_89127050
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 04:40 schreef Asphias het volgende:
ik snap eigenlijk uberhaupt niet hoe nederland een kenniseconomie genoemd kan worden met al deze onzin, en ons belaberde onderwijs.
Dat is trouwens ook wat ik me afvraag: wat is er waar van de belofte in de verkiezingsprogramma's dat het geld van onderwijsbezuinigingen teruggaat naar de onderwijskwaliteit? Is dat zo, of was het gelul en gaat het allemaal naar andere dingen? Ook wel leuk om te weten.

De kwaliteit is namelijk inderdaad ook weinig om vrolijk van te worden. Ik zie nu al dagelijks hoe mijn universiteit langzaam afglijdt naar kleuterschoolniveau. Je moet wel behoorlijk dement zijn om bepaalde vakken niet te halen. Dit vanuit het belachelijke idee dat iedereen aan de universiteit moet kunnen studeren, ook mensen die er eigenlijk te dom voor zijn. Dit is rechtstreeks verbonden met de belabberde kwaliteit van hbo's en middelbaar onderwijs overigens.

Ik verwacht dat de instellingen dit nu nog verder gaan doorzetten en dat we nog meer diplomafraude gaan zien. Denk dat werkgevers op een gegeven moment gaan zeggen: 'Tja, je hebt je opleiding in Nederland gedaan...'

Toegankelijkheid ben ik helemaal voor, maar je moet het wel kunnen natuurlijk. Dat is m.i. belangrijker dan of je het kunt betalen. Met deze plannen krijg je het slechtste van twee werelden: domme mensen met rijke ouders wandelen zo naar binnen. Mensen die wel wat kunnen maar het financieel nog niet kunnen opbrengen, mogen putjes scheppen. Welkom terug in de 19e eeuw.
  donderdag 25 november 2010 @ 10:29:34 #74
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_89127712
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 10:02 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Dat is trouwens ook wat ik me afvraag: wat is er waar van de belofte in de verkiezingsprogramma's dat het geld van onderwijsbezuinigingen teruggaat naar de onderwijskwaliteit? Is dat zo, of was het gelul en gaat het allemaal naar andere dingen? Ook wel leuk om te weten.

Toegankelijkheid ben ik helemaal voor, maar je moet het wel kunnen natuurlijk. Dat is m.i. belangrijker dan of je het kunt betalen. Met deze plannen krijg je het slechtste van twee werelden: domme mensen met rijke ouders wandelen zo naar binnen. Mensen die wel wat kunnen maar het financieel nog niet kunnen opbrengen, mogen putjes scheppen. Welkom terug in de 19e eeuw.
Dit was toch al bij de verkiezingen bekend, maar mensen geloofden Rutte op zijn blauwe ogen en trapten er met zijn allen massaal in.
Nu flink bloeden voor het liberale rechtse kabinet.
  donderdag 25 november 2010 @ 10:30:10 #75
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_89127730
Ik hoop van harte dat de generaties die nu en in de toekomst worden afgeknepen in het onderwijs later hardvochtig genoeg zullen zijn om rigoureus te snoeien in de oudedagsvoorzieningen van de heren en dames babyboomers die ons onderwijs hebben laten afglijden. Dit is gewoon weer afbraakmaatregel nummer zoveel. In 2012 nog even 'passend onderwijs' er overheen in de basisvorming. Ben benieuwd of dat de definitieve genadeklap is.
Life is what you make it.
pi_89127775
Hoe lang heeft die Rutte zelf wel niet gestudeerd? Hij ziet er nu nog studentikoos van uit.
pi_89127777
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 00:11 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Wat let je dan om je geluk in België te proberen? Collegegeld is hier beduidend lager (~500 euro p/j). Het onderwijs is schoolser, maar al met al is de onderwijskwaliteit prima vergelijkbaar met Nederland. Het studentenleven is beduidend minder opwindend, dat wel, maar al met al studeert bijna iedereen nominaal af of met een jaar uitloop. En kon je ook niet Nederlandse stufi krijgen voor een studie in Vlaanderen?
In Denemarken is het onderwijs überhaupt gratis, trouwens.

quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 23:55 schreef stoeltafel het volgende:
Hoe zit het met studenten de al 8 verschillende studies hebben geprobeerd in 8 jaar? Moet je dan 3 x 3000 hele betalen?
Dat is natuurlijk dikke onzin, daar hoeft de overheid écht niet voor te betalen.
  donderdag 25 november 2010 @ 12:10:53 #78
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_89130821
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 09:51 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Ik heb altijd getwijfeld aan de nuttige bijdragen van studentenraden. Is overrated en zijn in het leven geroepen instituten die soms teveel bestuursgeile studenten aantrekken die puur hun cv willen opleuken. Maar als je echt wilt inzetten voor de verbetering van het onderwijs en het studentenleven, dan kan dit prima na je opleiding. De studententijd is om te studeren en je diploma te halen. Maar wil je perse tijdens je studietijd toch bestuurswerk doen dan mag dit niet ten koste gaan van het studeren. Een extra studiejaar voor bestuurswerk vind ik echt belachelijk en onnodig o|O

[..]

Alhoewel ontspanning op zijn tijd prima is, mag dit niet ten koste gaan van je opleiding. Nogmaals, de studententijd is om te studeren en je diploma te halen
Dus niet om te werken, cheers! Uitwonende beurs mag dan dus wel dik omhoog zodat studenten voor hun leven kunnen betalen zonder te werken en zich volledige kunnen concentreren op de studie!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  donderdag 25 november 2010 @ 13:09:29 #79
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_89132550
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 23:19 schreef Hans_Clock het volgende:
Eigenlijk is dit best wel waar. Dit soort praktijken had je kunnen verwachten met het VVD aan het roer. En toch stemmen veel studenten op een partij zoals de VVD die eigenlijk totaal niets doet voor de belangen van de student.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_89132787
Onze vriend Rutte heeft zelf 7 jaar over zijn studie geschiedenis gedaan.
-
pi_89132988
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:09 schreef VeX- het volgende:
Eigenlijk is dit best wel waar. Dit soort praktijken had je kunnen verwachten met het VVD aan het roer. En toch stemmen veel studenten op een partij zoals de VVD die eigenlijk totaal niets doet voor de belangen van de student.
De studenten van nu zijn de regenten van later ;)
  donderdag 25 november 2010 @ 13:44:40 #82
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_89133677
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 21:15 schreef superworm het volgende:

[..]

[..]

Dan ga je toch naar Amerika? Daar zijn ze immers massaal in opstand gekomen tegen de steun die de regering aan de banken verleend heeft.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  donderdag 25 november 2010 @ 13:45:36 #83
235357 TitusPullo
pi_89133719
quote:
10s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:16 schreef Otis2.0 het volgende:
Onze vriend Rutte heeft zelf 7 jaar over zijn studie geschiedenis gedaan.
Nee hoor, hij is in vier jaar afgestudeerd.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_89133899
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:10 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Dus niet om te werken, cheers! Uitwonende beurs mag dan dus wel dik omhoog zodat studenten voor hun leven kunnen betalen zonder te werken en zich volledige kunnen concentreren op de studie!
BS, daar heb je ouderlijke bijdrage of een investeringlening voor. Studenten die tegenwoordig zo veel werken doen dat toch ook vooral om 2 of 3 keer per jaar op vakantie te kunnen, of hun dure scooter, modekleding of modieuze iphone te kunnen bekostigen.
  † In Memoriam † donderdag 25 november 2010 @ 13:52:05 #85
230491 Zith
pls tip
pi_89133964
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:50 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

BS, daar heb je ouderlijke bijdrage of een investeringlening voor. Studenten die tegenwoordig zo veel werken doen dat toch ook vooral om 2 of 3 keer per jaar op vakantie te kunnen, of hun dure scooter, modekleding of modieuze iphone te kunnen bekostigen.
Nee hoor, de studiefinanciering wordt zo berekent:

totale kosten gemiddelde student, gefinancieerd door:

1/3de IBgroep (DUO nu)
1/3de ouders
1/3de eigen bijdragen/werk
pi_89134051
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:52 schreef Zith het volgende:

1/3de IBgroep (DUO nu)
1/3de ouders
En dat is ook echt heel, heel redelijk. Vind ik dan :) In België komen alle kosten voor je ouders.
  donderdag 25 november 2010 @ 13:56:52 #87
111528 Viajero
Who dares wins
pi_89134135
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 22:45 schreef Zith het volgende:

[..]

Is het niet ongrondwettelijk om wetten met terugwerkende kracht in te voeren? er moeten toch rechtenstudenten zijn die hierin een leuke rechtzaak zien.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_89134151
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:54 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

En dat is ook echt heel, heel redelijk. Vind ik dan :) In België komen alle kosten voor je ouders.
Niet te vergelijken. In België kan je je hele studie volgen voor minder dan het bedrag die deze boete zou gaan kosten.
pi_89134207
quote:
99s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:57 schreef rijsttafel het volgende:
Niet te vergelijken. In België kan je je hele studie volgen voor minder dan het bedrag die deze boete zou gaan kosten.
Klopt, het hele studiesysteem in België is natuurlijk anders :Y Daar studeert wel iedereen min of meer nominaal af, trouwens. Ondermeer hierdoor.
  donderdag 25 november 2010 @ 14:01:18 #90
235357 TitusPullo
pi_89134287
quote:
14s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:44 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Dan ga je toch naar Amerika? Daar zijn ze immers massaal in opstand gekomen tegen de steun die de regering aan de banken verleend heeft.
Waarmee ik niet wil beweren dat deze maatregel deugt: want deugen doet-ie allerminst.
  donderdag 25 november 2010 @ 14:05:15 #91
111528 Viajero
Who dares wins
pi_89134424
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 01:31 schreef Aloulou het volgende:
Dit is erg robust en gewoon keihard. De discussie om de subsidie eraf te halen indien iemand studievertraging oploopt is goed. Alleen dit besluit houdt helemaal geen rekening met studenten die nu al gekozen hebben voor een studie en ermee bezig zijn en nu opeens te horen krijgen dat bij studievertraging men direct het dubbele moet betalen. Indien je dat vooraf weet kan je nog een afweging maken om aan de studie te beginnen maar voor de studenten die nu al studeren en studievertraging hebben is het gewoon onrechtvaardig dit zo op te lossen.
Om het verder niet te hebben over ongrondwettelijk. Een regering mag voor zover ik weet geen wetten met terugwerkende kracht invoeren.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  donderdag 25 november 2010 @ 14:13:36 #92
111528 Viajero
Who dares wins
pi_89134727
Verder is deze maatregel natuurlijk zeer schadelijk voor Nederland op de lange termijn. Minder mensen zullen gaan studeren, en degenen die gaan studeren zullen nog minder leren dan nu omdat het door de tijdsduur nog meer rijtjes stampen wordt dan het nu al is. Maar ja, miljonairs zelf laten betalen voor hun tweede en derde huizen is, in tegenstelling tot pensioenleeftijd en onderwijs, onaantastbaar.
  donderdag 25 november 2010 @ 14:28:09 #93
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_89135199
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:45 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Nee hoor, hij is in vier jaar afgestudeerd.
Van de rijksoverheid.nl

Mark Rutte

Opleiding
1984: Gymnasium-a, Den Haag
1984-1992: Geschiedenis (van Nederland) aan de Rijksuniversiteit Leiden.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_89135432
gaat goed met de kenniseconomie in nederland ^O^
In public relations, spin is form of propaganda, achieved through providing an interpretation of an event or campaign to persuade public opinion in favor or against a certain organization or public figure.
  donderdag 25 november 2010 @ 14:37:09 #95
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_89135520
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 06:35 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Of ben je ook zo'n cv-builder die het puur doet voor diens carrière?
Ik heb niet eens bestuurswerk gedaan omdat ik door ziekte al lang genoeg over m'n studie doe, had het over mensen die dat wel tijdens hun studie doen.
Verder vind ik het juist goed dat je nu nog bestuurswerk/studentassistenschap e.d. tijdens je studie kunt doen, want daar doe je niet alleen ervaring mee op maar help je je universiteit/hogeschool ook gelijk mee. Daarbij is net het hele idee van die verenigingen dat het door studenten gerund wordt, niet door mensen die afgestudeerd zijn en een fulltime baan hebben.
En denk je nou serieus dat er nog zoveel mensen in een bestuur willen als ze al zijn als ze al een fulltime baan hebben? (mochten ze uberhaupt nog in de buurt wonen dan).
  donderdag 25 november 2010 @ 14:45:25 #96
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89135821
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 14:37 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Ik heb niet eens bestuurswerk gedaan omdat ik door ziekte al lang genoeg over m'n studie doe, had het over mensen die dat wel tijdens hun studie doen.
Verder vind ik het juist goed dat je nu nog bestuurswerk/studentassistenschap e.d. tijdens je studie kunt doen, want daar doe je niet alleen ervaring mee op maar help je je universiteit/hogeschool ook gelijk mee. Daarbij is net het hele idee van die verenigingen dat het door studenten gerund wordt, niet door mensen die afgestudeerd zijn en een fulltime baan hebben.
En denk je nou serieus dat er nog zoveel mensen in een bestuur willen als ze al zijn als ze al een fulltime baan hebben? (mochten ze uberhaupt nog in de buurt wonen dan).
Sowieso moet je ingeschreven aan de uni zijn om ook in het bestuur van een studievereniging te zitten.... Welke gek gaat college geld betalen nadat hij is afgestudeerd enkel en alleen om in het bestuur te zitten? :')
"Der freie Mensch handelt niemals arglistig, sondern stets aufrichtig."
  donderdag 25 november 2010 @ 14:47:17 #97
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_89135906
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 14:45 schreef Arglist het volgende:

[..]

Sowieso moet je ingeschreven aan de uni zijn om ook in het bestuur van een studievereniging te zitten.... Welke gek gaat college geld betalen nadat hij is afgestudeerd enkel en alleen om in het bestuur te zitten? :')
Een hele rijke die maar niet van z'n studentikoze leven af wil :+
  donderdag 25 november 2010 @ 17:04:15 #98
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_89141781
Briljant plan! _O_
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_89141932
Ik hoop dat ze VVD gaan opsluiten voor oplichten en geld stelen
  † In Memoriam † donderdag 25 november 2010 @ 17:20:59 #100
240917 Mula
pi_89142465
Wat is nou precies de bedoeling?

1. Vanaf komend collegejaar betaal je collegegeld+3000 euro als je al langer dan 5 jaar doet over een 4jarige studie. Dus als je nu 5ejaars bent en afstudeert als je 7e jaars bent, dan betaal je 2x3000 extra.

2. Vanaf 1 juli 2011 betaal je 3000 euro boete over elk jaar dat je studie langer heeft geduurd dan de toegestane 4+1. Wat inhoudt dat als je nu bijv 9ejaars bent en in december 2011 afstudeert, dat je dan 9.5jaar hebt gestudeerd en je dus 9.5-5=4.5 jaarx3000=¤13.500 moet betalen.
pi_89143443
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 17:20 schreef Mula het volgende:

1. Vanaf komend collegejaar betaal je collegegeld+3000 euro als je al langer dan 5 jaar doet over een 4jarige studie. Dus als je nu 5ejaars bent en afstudeert als je 7e jaars bent, dan betaal je 2x3000 extra.

2. Vanaf 1 juli 2011 betaal je 3000 euro boete over elk jaar dat je studie langer heeft geduurd dan de toegestane 4+1. Wat inhoudt dat als je nu bijv 9ejaars bent en in december 2011 afstudeert, dat je dan 9.5jaar hebt gestudeerd en je dus 9.5-5=4.5 jaarx3000=¤13.500 moet betalen.
Met terugwerkende kracht? Dat is echt belachelijk...
Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat dat wettig is.
Maar als ik dit zo zie moet ik dus ook gaan oppassen, aangezien ik al een half jaar aan een andere studie verspild heb mag ik dus een half jaar uitlopen op deze studie... Lekker dan, daar gaat waarschijnlijk mijn halfjaartje naar het buitenland... :(
Beneath the gold, bitter steel
  † In Memoriam † donderdag 25 november 2010 @ 17:54:39 #102
240917 Mula
pi_89143826
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 17:45 schreef Fingon het volgende:

[..]

Maar als ik dit zo zie moet ik dus ook gaan oppassen, aangezien ik al een half jaar aan een andere studie verspild heb mag ik dus een half jaar uitlopen op deze studie... Lekker dan, daar gaat waarschijnlijk mijn halfjaartje naar het buitenland... :(

Volgens mij is het ook gewoon optie 1, aangezien optie 2 te belachelijk is. Raakte alleen even in de war van een bericht wat ik ergens op internet las en vroeg me af hoe en wat . :@
pi_89143969
Als het om geld gaat, kun je nog beter een vak gaan leren ben ik bang...
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_89144064
quote:

[..]

Ik betwijfel het ten zeerste. Je betaalt vanaf 2011-2012 meer, lijkt me.

Ik zou een halfjaartje buitenland dus echt niet laten voor die 3000 euro, joh. Tenzij je kunstgeschiedenis studeert ofzo, kun je een bescheiden studieschuld prima terugbetalen als je werkt.
pi_89144162
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:10 schreef superworm het volgende:
Fijn, bestuursjaar hier. Helemaal eens met artikel: voel me nou behoorlijk genaaid, als dit ook geldt voor studenten ingeschreven vóór 2011. Dat gaat me mínimaal 6000 euro kosten.
Hoi, ik heb nooit gestudeerd, echter wel prima werk op HBO/WO niveau, als ik nu alsnog een studie of cursus doe, moet ik helemaal allemaal zelf betalen, en ook nog eens naast me werk doen (ongeveer 50 uur per week), ben ik nu ook zielig?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_89144206
quote:

[..]

Je doet of studeren een soort van hobby is, je studeert mede op mijn geld, je eigen falen en feestjes mag je lekker zelf ophoesten.
  donderdag 25 november 2010 @ 18:06:34 #107
111528 Viajero
Who dares wins
pi_89144277
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:04 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je doet of studeren een soort van hobby is, je studeert mede op mijn geld, je eigen falen en feestjes mag je lekker zelf ophoesten.
Het komt niet bij je op dat een half jaar in het buitenland studeren een belangrijk deel van de studie kan zijn?
pi_89144297
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 00:16 schreef stoeltafel het volgende:
Het raarste is nog dat studenten die aan de master beginnen geen studiefinanciering krijgen

WTF! Waarom krijgt een hbo wel gewoon 4 jaar en iemand van de uni niet?
Je kan gewoon nog studeren, alleen word er gewoon een grotere financieele bijdrage verwacht, denk je dat studenten de enige zijn die lijden onder de crisis?
pi_89144317
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:04 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat doet hij ook zeker wel. Zodra hij klaar is met zijn studie komt er een veelvoud aan euro's binnen via inkomstenbelasting.

Ik vind het een idioot plan. En nee, ik studeer niet meer.

Ik denk zelfs dat het de staat geld kan kosten. Als minder mensen studeren komt er op lange termijn minder inkomstenbelasting binnen.

Maar goed, het is makkelijker om korte-termijn te plannen.
pi_89144322
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:06 schreef Viajero het volgende:

[..]

Het komt niet bij je op dat een half jaar in het buitenland studeren een belangrijk deel van de studie kan zijn?
Tuurlijk, maar als het onderdeel van je studie is, dan leid je toch geen tijdsverlies?
pi_89144374
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:07 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Dat doet hij ook zeker wel. Zodra hij klaar is met zijn studie komt er een veelvoud aan euro's binnen via inkomstenbelasting.
Ik betaal ook veel inkomstenbelasting, maar heb maar minimaal stufi gehad.
pi_89144410
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:09 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik betaal ook veel inkomstenbelasting, maar heb maar minimaal stufi gehad.
Ik ook. Maar je kan niet verwachten dat het hele land autodidact is.
pi_89144548
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:10 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Ik ook. Maar je kan niet verwachten dat het hele land autodidact is.
Ik pleit ook niet voor afschaffing van stufi, wel voor een hogere eigen bijdrage.
Overigens ben ik voorstander van het idee om de studies weer zwaarder te maken, veel mensen die nu aan de universiteit studeren (6 jaar), hebben eigenlijk maar het niveau van MBO/HBO vroeger welke je in 4 jaar kan doen.
pi_89144616
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:13 schreef raptorix het volgende:

Ik pleit ook niet voor afschaffing van stufi, wel voor een hogere eigen bijdrage.
Overigens ben ik voorstander van het idee om de studies weer zwaarder te maken, veel mensen die nu aan de universiteit studeren (6 jaar), hebben eigenlijk maar het niveau van MBO/HBO vroeger welke je in 4 jaar kan doen.
Maar het is natuurlijk wel een beetje karig dat je straks meer moet gaan betalen voor mindere kwaliteit onderwijs :o Ik ben echt heel erg tegen het beboeten van universiteiten voor langstudeerders!
pi_89144637
Allemaal wel leuk en aardig, maar gaat dit niet leiden tot mensen die studies op een te laag niveau gaan doen of allemaal 'pretstudies' gaan doen puur uit angst om wel eens bakken vol met geld kwijt te zijn?
pi_89144764
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:15 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Maar het is natuurlijk wel een beetje karig dat je straks meer moet gaan betalen voor mindere kwaliteit onderwijs :o Ik ben echt heel erg tegen het beboeten van universiteiten voor langstudeerders!
Als studenten inzien dat studeren duur is, zullen ze ook selectiever zijn in de keuze van studie en universiteit, en universiteiten zullen dan de concurrentie met elkaar aan moeten gaan. Ook vind ik dat studenten hun mond wel wat meer mogen opentrekken, en desnoods via rechtzaken kwaliteit eisen.
  donderdag 25 november 2010 @ 18:20:29 #117
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89144783
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 17:20 schreef Mula het volgende:

Dat kan dus niet. Vetrouwensbegingsel, legaliteitsbeginsel, noem de hele zooi maar op. Op die fiets zou je tot aan 1968 boetes kunnen innen.. Daarmee haal je het begrotingstekort in een klap wel.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_89144800
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:16 schreef Tocadisco het volgende:
Allemaal wel leuk en aardig, maar gaat dit niet leiden tot mensen die studies op een te laag niveau gaan doen of allemaal 'pretstudies' gaan doen puur uit angst om wel eens bakken vol met geld kwijt te zijn?
Ik zie juist in de huidige situatie veel mensen pretstudies doen, ik ken mensen die een studie beginnen en toch al weten dat wanneer ze klaar zijn er geen of nauwelijks werk in is.
pi_89144834
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:16 schreef Tocadisco het volgende:
Dat soort dingen zie ik ook gebeuren. En er word allemaal zo makkelijk gedaan over "dat betaal je makkelijk terug na je studie."

Met de gemiddelde HBO baan verdien je echt niet extreem veel geld meer.
Daarnaast in je als staat die kosten ook via inkomstenbelasting.

En het feit dat jaren beetje spelen al flink ontmoedigt wordt dmv. prestatiebeurs etc.
pi_89144868
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:20 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat kan dus niet. Vetrouwensbegingsel, legaliteitsbeginsel, noem de hele zooi maar op. Op die fiets zou je tot aan 1968 boetes kunnen innen.. Daarmee haal je het begrotingstekort in een klap wel.
Ik denk dat ze het zo niet bedoelen, maar dat men bedoeld dat als je vanaf 2011 vertraging oploopt, je dat zelf betaald, kortom iemand die in 2000 is gestart, en in 2013 afstudeert, dat hij dus 2 jaar voor eigen rekening krijgt.
  donderdag 25 november 2010 @ 18:23:49 #121
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89144903
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:19 schreef raptorix het volgende:

[..]

Als studenten inzien dat studeren duur is, zullen ze ook selectiever zijn in de keuze van studie en universiteit, en universiteiten zullen dan de concurrentie met elkaar aan moeten gaan. Ook vind ik dat studenten hun mond wel wat meer mogen opentrekken, en desnoods via rechtzaken kwaliteit eisen.
Studeren is al duur en studenten hebben al de neiging om te gaan voor de studies die het beste rendement opleveren. Of dat wenselijk is (varkenscyclus bijv) is ook maar de vraag.

Daarnaast is kwaliteit een lastig begrip binnen het onderwijs. Via onderwijs en examencommissies wordt al geklaagd op het moment dat docenten achter blijven mbt hun taken. Maar wat een goede docent of wat goede lessen zijn is erg moeilijk te meten. Studenten kunnen daar in een rechtzaal dan ook weinig mee.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_89144952
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:21 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik zie juist in de huidige situatie veel mensen pretstudies doen, ik ken mensen die een studie beginnen en toch al weten dat wanneer ze klaar zijn er geen of nauwelijks werk in is.
Snap ik ook wel, maar de studies waar het meeste uit de halen valt zijn vaak ook hele lastige studies. Het zou toch redelijk ernstig zijn als mensen die studies niet meer gaan kiezen uit angst om uit te lopen (wat overigens niet eens zou erg zou zijn, iemand die in 6 jaar zijn diploma heeft gehaald is net zo gekwalificeerd als iemand die dat in 4 jaar heeft gedaan). Dat je na 4 jaar geen studiefinanciering meer gaat betalen snap ik nog wel maar waarom dan die boete van 3000 euro er bovenop?
pi_89144977
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:22 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Dat soort dingen zie ik ook gebeuren. En er word allemaal zo makkelijk gedaan over "dat betaal je makkelijk terug na je studie."

Met de gemiddelde HBO baan verdien je echt niet extreem veel geld meer.
Daarnaast in je als staat die kosten ook via inkomstenbelasting.

En het feit dat jaren beetje spelen al flink ontmoedigt wordt dmv. prestatiebeurs etc.
Omdat je vroeger met HBO een hele behoorlijke opleiding had, in de tijd dat ik van de havo afkwam (jaar of 20 terug), HEAO en HTS waren studies waar je gegarandeerd een zeer goede baan had, maar omdat tegenwoordig IEDEREEN moet studeren en de slagingscijfers niet te laag moeten zijn devalueert men de studies.
  donderdag 25 november 2010 @ 18:26:49 #124
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89145013
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:23 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik denk dat ze het zo niet bedoelen, maar dat men bedoeld dat als je vanaf 2011 vertraging oploopt, je dat zelf betaald, kortom iemand die in 2000 is gestart, en in 2013 afstudeert, dat hij dus 2 jaar voor eigen rekening krijgt.
Dat denk ik ook. Helaas zijn dit nog maar vrij vage plannen die alleen binnen het ministerie rondspoken. En daar spookt nog een heleboel meer gekkigheid rond.

Op het moment dat dit soort plannen door iedereen apart op zijn of haar eigen manier interpreteert wordt, dan schiet dat niet echt op. Met zijn 80.000 boos worden op spookplannen heeft niet gek veel nut.
--
pi_89145039
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:21 schreef raptorix het volgende:

[..]

En dat gaat echt niet minder worden door deze maatregel.

De TU Delft bijvoorbeeld is al aan het protesteren tegen deze maatregel. Het gaat ze naast vele boetes ook echt wel nieuwe instroomstudenten kosten aangezien het algemeen bekend is dat veel studies hier eigenlijk niet nominaal te doorlopen zijn. Al helemaal niet als je nog wat in het buitenland wilt doen of iets extra's o.i.d., want nee dat past nooit allemaal zo soepel dus zul je wel wat moeten uitstellen.

Juist veel interessante afstudeeropdrachten e.d. duren vaak langer dan de gestelde tijd. Daar hoor je niemand over klagen, maar met die regeling gaat dat dus wel gebeuren en nemen mensen liever de makkelijke weg.

Overigens studeer ik nog af voordat deze regeling in zou gaan, dus persoonlijk heb ik er geen last van, maar het is gewoon een debiel idee om hierop geld te gaan jatten van studenten. Investeren in onderwijs zeggen ze dan.. ^O^
pi_89145068
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:25 schreef raptorix het volgende:

[..]

Omdat je vroeger met HBO een hele behoorlijke opleiding had, in de tijd dat ik van de havo afkwam (jaar of 20 terug), HEAO en HTS waren studies waar je gegarandeerd een zeer goede baan had, maar omdat tegenwoordig IEDEREEN moet studeren en de slagingscijfers niet te laag moeten zijn devalueert men de studies.
In het geval van HTS ligt het er ook deels aan dat Nederland nou niet bepaald een aantrekkelijk land is voor engineers/techneuten. De regio rond Eindhoven is wel aardig maar er zijn een hoop (veel) betere werkplekken op deze wereld.
pi_89145178
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:25 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Snap ik ook wel, maar de studies waar het meeste uit de halen valt zijn vaak ook hele lastige studies. Het zou toch redelijk ernstig zijn als mensen die studies niet meer gaan kiezen uit angst om uit te lopen (wat overigens niet eens zou erg zou zijn, iemand die in 6 jaar zijn diploma heeft gehaald is net zo gekwalificeerd als iemand die dat in 4 jaar heeft gedaan). Dat je na 4 jaar geen studiefinanciering meer gaat betalen snap ik nog wel maar waarom dan die boete van 3000 euro er bovenop?
Ik denk dat het woord boete de lading verkeerd dekt, ik denk dat men gewoon bedoeld: eigen bijdrage.
pi_89145307
quote:
99s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:27 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

En dat gaat echt niet minder worden door deze maatregel.

De TU Delft bijvoorbeeld is al aan het protesteren tegen deze maatregel. Het gaat ze naast vele boetes ook echt wel nieuwe instroomstudenten kosten aangezien het algemeen bekend is dat veel studies hier eigenlijk niet nominaal te doorlopen zijn. Al helemaal niet als je nog wat in het buitenland wilt doen of iets extra's o.i.d., want nee dat past nooit allemaal zo soepel dus zul je wel wat moeten uitstellen.

Juist veel interessante afstudeeropdrachten e.d. duren vaak langer dan de gestelde tijd. Daar hoor je niemand over klagen, maar met die regeling gaat dat dus wel gebeuren en nemen mensen liever de makkelijke weg.

Overigens studeer ik nog af voordat deze regeling in zou gaan, dus persoonlijk heb ik er geen last van, maar het is gewoon een debiel idee om hierop geld te gaan jatten van studenten. Investeren in onderwijs zeggen ze dan.. ^O^
Tjah zo is het hele leven, ik ben zelf software engineer, en hou me met name bezig met implementatie van content management systemen, echter ik zou makkelijk het dubbele kunnen gaan verdienen als ik mezelf zou specialiseren in bepaalde zaken welke veel minder interessant zijn. Dit zijn keuzes die niet alleen studenten hebben, maar ook mensen in het bedrijfsleven.
pi_89145311
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:29 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik denk dat het woord boete de lading verkeerd dekt, ik denk dat men gewoon bedoeld: eigen bijdrage.
Een eigen bijdrage zou gewoon zijn dat je geen stufi meer krijgt na 4 jaar en dat is ook volkomen terecht, maar 3000 euro bovenop het normale collegeld (is toch al gauw 5000 euro per jaar, exclusief boeken en andere benodigdheden) is toch wel erg overdreven als eigen bijdrage.
pi_89145368
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:23 schreef Ryon het volgende:

[..]

Studeren is al duur en studenten hebben al de neiging om te gaan voor de studies die het beste rendement opleveren. Of dat wenselijk is (varkenscyclus bijv) is ook maar de vraag.

Daarnaast is kwaliteit een lastig begrip binnen het onderwijs. Via onderwijs en examencommissies wordt al geklaagd op het moment dat docenten achter blijven mbt hun taken. Maar wat een goede docent of wat goede lessen zijn is erg moeilijk te meten. Studenten kunnen daar in een rechtzaal dan ook weinig mee.
De varkenscyclus zie je nu, en ook al 20 jaar terug bij studies, ik weet nog dat in mijn tijd er een enorm overschot van leraren frans waren, en een enorm tekort aan leraren duits.
  donderdag 25 november 2010 @ 18:37:03 #131
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89145501
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:33 schreef raptorix het volgende:

[..]

De varkenscyclus zie je nu, en ook al 20 jaar terug bij studies, ik weet nog dat in mijn tijd er een enorm overschot van leraren frans waren, en een enorm tekort aan leraren duits.
En die zal je ook blijven behouden. Vandaar is het een slechte zaak als studenten zich teveel op het sociaal-economisch rendement van studies gaan richten (in korte tijd klaar zijn om veel te verdienen) of teveel bedrijfsspecifieke opleidingen gaan doen. Dat levert al binnen een paar jaar een leger van werkelozen op.
--
pi_89145583
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:32 schreef raptorix het volgende:

[..]

Tjah zo is het hele leven, ik ben zelf software engineer, en hou me met name bezig met implementatie van content management systemen, echter ik zou makkelijk het dubbele kunnen gaan verdienen als ik mezelf zou specialiseren in bepaalde zaken welke veel minder interessant zijn. Dit zijn keuzes die niet alleen studenten hebben, maar ook mensen in het bedrijfsleven.
Leuk dat software engineer bent en meer kan verdienen, maar dit is niet vergelijkbaar. Want je geeft zelf al aan dat de drempel om het niet te doen is dat je het niet interessant vindt. En wat ik zeg is dat studenten dingen die ze juist wél interessant vinden niet meer zullen gaan doen doordat het zoveel kost.

Wie gaat er serieus ruim 4500 euro betalen om nog eens iets extra's te doen? Nou, dank je hartelijk, ik had het dan achteraf nooit gedaan.
pi_89145602
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:37 schreef Ryon het volgende:

[..]

En die zal je ook blijven behouden. Vandaar is het een slechte zaak als studenten zich teveel op het sociaal-economisch rendement van studies gaan richten (in korte tijd klaar zijn om veel te verdienen) of teveel bedrijfsspecifieke opleidingen gaan doen. Dat levert al binnen een paar jaar een leger van werkelozen op.
Nee studenten moeten nadenken, als iedereen MBO C Systeembeheer studeert, moet je niet zo dom zijn om dat ook te gaan studeren.
pi_89145690
quote:
99s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:38 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Leuk dat software engineer bent en meer kan verdienen, maar dit is niet vergelijkbaar. Want je geeft zelf al aan dat de drempel om het niet te doen is dat je het niet interessant vindt. En wat ik zeg is dat studenten dingen die ze juist wél interessant vinden niet meer zullen gaan doen doordat het zoveel kost.

Wie gaat er serieus ruim 4500 euro betalen om nog eens iets extra's te doen? Nou, dank je hartelijk, ik had het dan achteraf nooit gedaan.
Als mensen iets veel interessanter vinden, dan is het toch een kleine moeite om wat extra te betalen? Het is gewoon een investering, hoeveel je daar zelf voor over hebt is een persoonlijke keuze.
  donderdag 25 november 2010 @ 18:41:04 #135
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89145691
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:32 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Een eigen bijdrage zou gewoon zijn dat je geen stufi meer krijgt na 4 jaar en dat is ook volkomen terecht, maar 3000 euro bovenop het normale collegeld (is toch al gauw 5000 euro per jaar, exclusief boeken en andere benodigdheden) is toch wel erg overdreven als eigen bijdrage.
Plus het zou voor veel studenten een directe barrière zijn om überhaupt hun studie af te maken (170 punten en dan geen 5000 euro hebben om de bul binnen te koppen). Dit levert voor universiteiten ook weer een probleem op met hun begrotingen.

Er zitten dusdanig praktische bezwaren aan dit plan dat ik zelf niet kan voorstellen dat het er in deze vorm door heen komt. Hoewel ik er vrij zeker van ben dat de komende jaren er wel het een en ander gaat veranderen voor mensen die vertraging oplopen.
--
pi_89145783
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:41 schreef Ryon het volgende:

[..]

Plus het zou voor veel studenten een directe barrière zijn om überhaupt hun studie af te maken (170 punten en dan geen 5000 euro hebben om de bul binnen te koppen). Dit levert voor universiteiten ook weer een probleem op met hun begrotingen.

Er zitten dusdanig praktische bezwaren aan dit plan dat ik zelf niet kan voorstellen dat het er in deze vorm door heen komt. Hoewel ik er vrij zeker van ben dat de komende jaren er wel het een en ander gaat veranderen voor mensen die vertraging oplopen.
Je moet voordat je een studie begint zorgen dat je budget op orde is. Of dacht je dat mensen die niet studeren ook zomaar even een huis konden kopen, en dan zeggen na 8 jaar, oh wacht ja hier had ik even geen rekening mee gehouden.
pi_89145812
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:41 schreef raptorix het volgende:

[..]

Als mensen iets veel interessanter vinden, dan is het toch een kleine moeite om wat extra te betalen? Het is gewoon een investering, hoeveel je daar zelf voor over hebt is een persoonlijke keuze.
Men moet ook eens af van het beeld dat een studie puur een investering in de student zelf is. Ja hij/zij profiteert voor een groot deel aan maar de Nederlandse samenleving als geheel heeft er ook erg veel profijt van. Wat heeft Nederland immers buiten kennis aan te bieden wat een beetje geld oplevert, dat beetje aardgas bij Groningen?

edit: Overigens is het nu ook al zo dat veel mensen niet meer een studie lijken te kiezen die ze leuk vinden maar gewoon eentje die zo snel mogelijk veel oplevert, zo zitten er bij mij op de totale 4 jaar durende opleiding (HBO Elektrotechniek) al minder studenten dan in het propedeuse jaar van fysiotherapie, gewoon omdat fysiotherapie nou eenmaal snel meer oplevert. Maar als samenleving schieten we er echt niet zo veel mee op als er massa's fysiotherapeuten zijn maar maar een handjevol technici.
pi_89145876
quote:

[..]

En dan kan het ineens wel? Je zegt net zelf dat mensen volgens jou teveel pretstudies en pretpakketten kiezen. Dat gaat écht alleen maar meer worden met zulke maatregelen.
  donderdag 25 november 2010 @ 18:45:41 #139
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89145893
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:43 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je moet voordat je een studie begint zorgen dat je budget op orde is. Of dacht je dat mensen die niet studeren ook zomaar even een huis konden kopen, en dan zeggen na 8 jaar, oh wacht ja hier had ik even geen rekening mee gehouden.
Een huis kopen en onderwijs volgen zijn twee verschillende dingen..
--
  donderdag 25 november 2010 @ 18:47:00 #140
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89145945
quote:

[..]

Als mensen moeten gaan betalen naar mate hoe interessant zij hun studie vinden.. dan is het einde echt zoek.
--
  donderdag 25 november 2010 @ 18:49:00 #141
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_89146040
Raptorix lijkt een beetje gefrustreerd door het feit dat hij zelf nooit een studie gevolgd heeft. Arme jongen. ;(
Bedankt Hans.
pi_89146275
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:00 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ik betwijfel het ten zeerste. Je betaalt vanaf 2011-2012 meer, lijkt me.

Ik zou een halfjaartje buitenland dus echt niet laten voor die 3000 euro, joh. Tenzij je kunstgeschiedenis studeert ofzo, kun je een bescheiden studieschuld prima terugbetalen als je werkt.
Nee wat dat betreft doe ik een studie met erg hoog gemiddeld salaris etc, maar toch...
pi_89146281
quote:

[..]

Ik weet niet wanneer jij ooit aan je studie bent begonnen, maar de meeste doen dat tussen hun 16 en 18e, direct na de middelbare school. Dan heb je maximaal een paar duizend euro kunnen verdienen met bijbaantjes, maar dan moest je wel álles aan de kant zetten, dus geen leuke scooter, uitgaan, enz.
-
pi_89146571
quote:

[..]

En hoe stel jij je voor dat je je budget op orde hebt?
MOET ik nu om uberhaupt te kunnen gaan studeren al vanaf mijn 13e een bijbaantje nemen tot mijn 18e en alles sparen omdat het anders zonder enigzins welgestelde ouders al niet meer te betalen is?
En jij verwacht dat vooruitkijkend vermogen van in feite een kind?

Of moet men eerst maar even 2 jaar fulltime een kutbaantje gaan doen om daarna met pijn en moeite rond te kunnen komen tot de studie af is?
pi_89146624
quote:
99s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:45 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

En dan kan het ineens wel? Je zegt net zelf dat mensen volgens jou teveel pretstudies en pretpakketten kiezen. Dat gaat écht alleen maar meer worden met zulke maatregelen.
Het is een bekend gegeven dat men voor duurdere dingen selectiever en bewuster kiest.
pi_89146695
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:49 schreef bascross het volgende:
Raptorix lijkt een beetje gefrustreerd door het feit dat hij zelf nooit een studie gevolgd heeft. Arme jongen. ;(
In zijn geheel niet, ik studeer dagelijks, alleen niet aan een onderwijsinstelling.
pi_89146740
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:00 schreef Fingon het volgende:

[..]

En hoe stel jij je voor dat je je budget op orde hebt?
MOET ik nu om uberhaupt te kunnen gaan studeren al vanaf mijn 13e een bijbaantje nemen tot mijn 18e en alles sparen omdat het anders zonder enigzins welgestelde ouders al niet meer te betalen is?
En jij verwacht dat vooruitkijkend vermogen van in feite een kind?

Of moet men eerst maar even 2 jaar fulltime een kutbaantje gaan doen om daarna met pijn en moeite rond te kunnen komen tot de studie af is?
Bijvoorbeeld? Ik heb in ver verleden ook schoonmaak en productie werk gedaan, en in mijn avonduren een particuliere cursus gevolgd.
  donderdag 25 november 2010 @ 19:04:46 #148
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_89146774
quote:
Of dacht je dat mensen die niet studeren ook zomaar even een huis konden kopen, en dan zeggen na 8 jaar, oh wacht ja hier had ik even geen rekening mee gehouden.
Wel wanneer na acht jaar de regering ineens de hypotheekvoorwaarden wijzigt die je maandelijkse premie verdubbelen.

Overigens is het wel leuk dat je aan de ene kant beweert dat je een studie moet gaan doen waarin (eenvoudig) werk te vinden valt, maar je tegelijkertijd roept dat niet iedereen dezelfde studies moet gaan doen. Is een studie in een specifieke richting waarin niet veel arbeidsposities zijn daarom automatisch een pretstudie die niet gevolgd dient te worden? Of vind je het meer van belang dat er een goede spreiding van studies is zodat er wetenschappelijke onderzoekers worden opgeleid op een breed spectrum van gebieden, zelfs als daar weinig directe vraag naar is op de arbeidsmarkt?
pi_89146790
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:04 schreef raptorix het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld? Ik heb in ver verleden ook schoonmaak en productie werk gedaan, en in mijn avonduren een particuliere cursus gevolgd.
Maar waarom meen jij dat je dat van een kind kan verlangen?
pi_89146794
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:54 schreef splendor het volgende:

[..]

Ik weet niet wanneer jij ooit aan je studie bent begonnen, maar de meeste doen dat tussen hun 16 en 18e, direct na de middelbare school. Dan heb je maximaal een paar duizend euro kunnen verdienen met bijbaantjes, maar dan moest je wel álles aan de kant zetten, dus geen leuke scooter, uitgaan, enz.
Zie hier de mentaliteit die goed illustreert waar de prioriteiten van jongeren liggen.
pi_89146841
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:01 schreef raptorix het volgende:

[..]

Het is een bekend gegeven dat men voor duurdere dingen selectiever en bewuster kiest.
Ja, precies wat we dus wel kunnen gebruiken in een kenniseconomie waar volgens jou al teveel mensen voor pretpakketten kiezen :')
pi_89146862
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:05 schreef Fingon het volgende:

[..]

Maar waarom meen jij dat je dat van een kind kan verlangen?
Overdrijf even niet zo graag, in de toekomstige situatie kan je nog steeds prima studies doen, je doet nu net of je niet meer kunt studeren.
pi_89146885
quote:
99s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:06 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Ja, precies wat we dus wel kunnen gebruiken in een kenniseconomie waar volgens jou al teveel mensen voor pretpakketten kiezen :')
Zucht, ja jij bent inderdaad te dom om te studeren, sjonge jonge.
pi_89146953
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:06 schreef raptorix het volgende:

[..]

Zucht, ja jij bent inderdaad te dom om te studeren, sjonge jonge.
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:03 schreef raptorix het volgende:

[..]

Hoi, ik heb nooit gestudeerd,
_O- _O-
pi_89147036
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:04 schreef Leshy het volgende:

[..]

Wel wanneer na acht jaar de regering ineens de hypotheekvoorwaarden wijzigt die je maandelijkse premie verdubbelen.

Overigens is het wel leuk dat je aan de ene kant beweert dat je een studie moet gaan doen waarin (eenvoudig) werk te vinden valt, maar je tegelijkertijd roept dat niet iedereen dezelfde studies moet gaan doen. Is een studie in een specifieke richting waarin niet veel arbeidsposities zijn daarom automatisch een pretstudie die niet gevolgd dient te worden? Of vind je het meer van belang dat er een goede spreiding van studies is zodat er wetenschappelijke onderzoekers worden opgeleid op een breed spectrum van gebieden, zelfs als daar weinig directe vraag naar is op de arbeidsmarkt?
Kennelijk weet je niet hoe een hypotheek werkt, je sluit dit niet voor je hele leven af, maar voor een periode, en het kan best zijn dat de hypotheekrente daarna hoger of lager uitvalt.
pi_89147072
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:06 schreef raptorix het volgende:

[..]

Overdrijf even niet zo graag, in de toekomstige situatie kan je nog steeds prima studies doen, je doet nu net of je niet meer kunt studeren.
Maar je schiet er werkelijk geen ruk mee op als iedereen de keuze heeft uit een paar studies waarbij je na afronding direct veel mee kunt verdienen, dan krijg je in een paar beroepsgroepen een enorm overschot en in de rest een gigantisch tekort. En dat soort situaties zul je onherroepelijk krijgen als je zo'n groot risico loopt om veel geld kwijt te zijn als je gewoon net niet slim genoeg bent om je studie binnen de 4 jaar af te krijgen.
pi_89147138
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:05 schreef raptorix het volgende:

[..]

Zie hier de mentaliteit die goed illustreert waar de prioriteiten van jongeren liggen.
Jongeren zijn nog altijd mensen die ook de tijd MOETEN krijgen om hun leven op hun eigen manier in te vullen, geen machines die enkel goed zijn om te leren en/of werken.
pi_89147156
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:05 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dus tegen de tijd dat je eindelijk zelf wat geld mag verdienen rond je 15e moet je al genoeg toekomstvisie hebben om alles opzij te zetten voor een studie. Ga eens met een gemiddelde middelbare scholier praten, het is al lastig genoeg om te zorgen dat die hun school afmaken. Pubertijd en verantwoordelijkheid voor leven/studie gaan dan nog niet zo goed samen. Is ook niet erg hoor, dat komt vaak wel rond die tijd, maar het is ontzettend kortzichtig om te denken dat middelbare scholieren al zover zijn in hun ontwikkeling dat ze al het geld van bijbaantjes aan hun toekomst besteden.
-
  donderdag 25 november 2010 @ 19:12:02 #159
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89147165
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:09 schreef raptorix het volgende:

[..]

Kennelijk weet je niet hoe een hypotheek werkt, je sluit dit niet voor je hele leven af, maar voor een periode, en het kan best zijn dat de hypotheekrente daarna hoger of lager uitvalt.
Dat weet je van te voren.. daarnaast kan je er ook voor kiezen om de rente vast te leggen. De vergelijking met een studie gaat dus niet op.
--
pi_89147166
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:10 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Maar je schiet er werkelijk geen ruk mee op als iedereen de keuze heeft uit een paar studies waarbij je na afronding direct veel mee kunt verdienen, dan krijg je in een paar beroepsgroepen een enorm overschot en in de rest een gigantisch tekort. En dat soort situaties zul je onherroepelijk krijgen als je zo'n groot risico loopt om veel geld kwijt te zijn als je gewoon net niet slim genoeg bent om je studie binnen de 4 jaar af te krijgen.
Prima, ik zou je absoluut adviseren een studie te kiezen welke niemand doet.
Overigens staat dit helemaal los van de discussie, want vroeger, maar ook nu, en ook in de toekomst blijf je dit houden.
pi_89147231
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:12 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat weet je van te voren.. daarnaast kan je er ook voor kiezen om de rente vast te leggen. De vergelijking met een studie gaat dus niet op.
Het is zuur voor de mensen die nu studeren, maar denk je werkende mensen geen vervelende dingen voor hun kiezen krijgen onder dit kabinet?
  donderdag 25 november 2010 @ 19:13:41 #162
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89147254
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:11 schreef splendor het volgende:

[..]

Dus tegen de tijd dat je eindelijk zelf wat geld mag verdienen rond je 15e moet je al genoeg toekomstvisie hebben om alles opzij te zetten voor een studie. Ga eens met een gemiddelde middelbare scholier praten, het is al lastig genoeg om te zorgen dat die hun school afmaken. Pubertijd en verantwoordelijkheid voor leven/studie gaan dan nog niet zo goed samen. Is ook niet erg hoor, dat komt vaak wel rond die tijd, maar het is ontzettend kortzichtig om te denken dat middelbare scholieren al zover zijn in hun ontwikkeling dat ze al het geld van bijbaantjes aan hun toekomst besteden.
Jonge mensen hebben inderdaad ook tijd nodig om groot te worden, zich te ontwikkelen en een leuke levenspartner te vinden. Je kan niet van een 17 jarige verwachten dat hij al net als zijn of haar vader/moeder is. Die tijd komt later nog wel.
--
pi_89147279
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:11 schreef splendor het volgende:

[..]

Zucht, NOGMAALS, je lult alsof de stufi totaal gestopt word, het enige wat er aan de hand is dat mensen die langer studeren ook meer gaan betalen.
pi_89147285
Het is sowieso zum kotsen om de rekening van de crisis bij de jeugd neer te leggen. :r Want dat is toch de oorzaak van deze bezuinigingen.

Kunnen we deze regel niet alleen instellen voor studenten die PVV, CDA of VVD stemde afgelopen ronde? ;)
-
pi_89147383
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:14 schreef raptorix het volgende:

[..]

Zucht, NOGMAALS, je lult alsof de stufi totaal gestopt word, het enige wat er aan de hand is dat mensen die langer studeren ook meer gaan betalen.
Dat is ansich helemaal niet erg, maar de redenen waarom en de argumenten waaronder dat gebeurt stoot me vooral tegen het hoofd.

Mensen die van studie naar studie gaan mogen dat best zelf gaan betalen. Maar dat is jaren geleden al aangepakt met de prestatiebeurs.
-
  donderdag 25 november 2010 @ 19:17:46 #166
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89147468
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:13 schreef raptorix het volgende:

[..]

Het is zuur voor de mensen die nu studeren, maar denk je werkende mensen geen vervelende dingen voor hun kiezen krijgen onder dit kabinet?
Het gaat er ook niet om dat studenten vanwege hun heiligheid bespaard moeten blijven van bezuinigingen. Dat studenten getroffen zouden worden wist iedereen al uit het regeerakkoord. Het gaat er om dat die bezuinigen niet meer schade brengen dan dat ze besparen. In dat geval mag er best nog een paar keer over worden nagedacht.
--
pi_89147514
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:16 schreef splendor het volgende:

[..]

Dat is ansich helemaal niet erg, maar de redenen waarom en de argumenten waaronder dat gebeurt stoot me vooral tegen het hoofd.

Mensen die van studie naar studie gaan mogen dat best zelf gaan betalen. Maar dat is jaren geleden al aangepakt met de prestatiebeurs.
Wen er maar alvast aan, en word nog erger, jouw generatie, maar ook mijn generatie (midden dertig) zullen betalen, betalen tot we een ons wegen om de schulden van de vorige generatie op te hoesten.
pi_89147528
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:13 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wij hebben het kut dus moeten studenten het ook kut krijgen want anders steekt dat zo straal af? denk je daarbij niet dat de gemiddelde werknemer/werkgever dit soort tegenslagen een stuk beter kunnen opvangen dan de gemiddelde student? Een hoop van die maatregelen die de werkende mens treffen treffen de student ook nog eens bovenop de bezuinigen die alleen studenten meekrijgen, of dacht je soms dat ik niet meer ging betalen voor mijn zorgverzekering?
pi_89147541
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:17 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het gaat er ook niet om dat studenten vanwege hun heiligheid bespaard moeten blijven van bezuinigingen. Dat studenten getroffen zouden worden wist iedereen al uit het regeerakkoord. Het gaat er om dat die bezuinigen niet meer schade brengen dan dat ze besparen. In dat geval mag er best nog een paar keer over worden nagedacht.
Precies, en áls je dan al de groep 'studenten' wilt laten meebetalen aan de bezuinigingen, doe dat dan door minder stufi te geven of het collegegeld omhoog te doen. Niet dat ik het daar zo mee eens ben, maar dan heb je in ieder geval de hele groep. Nu pak je juist een heleboel mensen die het al zwaar hebben.
-
pi_89147585
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:17 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik, geloof me ik zou het liefst zien dat iedereen 10 jaar lang gratis kon studeren, natuurlijk is dat goed voor een kennis economie, maar simpelweg, er is 1 reden: het geld is op.
pi_89147703
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:19 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Wij hebben het kut dus moeten studenten het ook kut krijgen want anders steekt dat zo straal af? denk je daarbij niet dat de gemiddelde werknemer/werkgever dit soort tegenslagen een stuk beter kunnen opvangen dan de gemiddelde student?
Of dat eerlijke is, is een ethische discussie, ik zou ook kunnen zeggen dat je dit later dubbel en dwars terugverdiend met je hoge salaris.

Overigens overschat je de situatie in het bedrijfsleven denk ik, ik merk om me heen dat veel mensen financieel op het randje zitten, en dat zijn echt geen mensen met een slechte baan of opleiding.
  donderdag 25 november 2010 @ 19:22:35 #172
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89147710
quote:

[..]

Wat dus een significant gedeelte van de studenten is. En dat is niet alleen van deze tijd, maar al gaande sinds 1968.

De vraag is dan ook of studenten die nu 6 jaar studeren te lang studeren of dat 4 jaar te kort is. Met een ministerie/arbeidsmarktsocioloog bril op zou ik zeggen dat 4 jaar al te lang is, maar als je kijkt naar het grote plaatje dan is 6 jaar eigenlijk net prima. Veel studies hebben er last van dat zij te veel stof moeten wegproppen in te weinig tijd, en dat is zonde. Een studie draagt iemand immers voor de rest van zijn leven mee.
--
pi_89148016
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:22 schreef raptorix het volgende:

[..]

Of dat eerlijke is, is een ethische discussie, ik zou ook kunnen zeggen dat je dit later dubbel en dwars terugverdiend met je hoge salaris.

Overigens overschat je de situatie in het bedrijfsleven denk ik, ik merk om me heen dat veel mensen financieel op het randje zitten, en dat zijn echt geen mensen met een slechte baan of opleiding.
Je hebt er een kans op om dit later terug te verdienen met je hoge salaris maar het blijft nog altijd een kans en geen zekerheid, persoonlijk vind ik het nogal asociaal om iemand met een schuld van duizenden euro's op te zadelen en daar dan bij te zeggen 'misschien kun je het later wel terug verdienen', maar goed dat is dan weer mijn mening.
pi_89148021
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:22 schreef Ryon het volgende:

[..]

Wat dus een significant gedeelte van de studenten is. En dat is niet alleen van deze tijd, maar al gaande sinds 1968.

De vraag is dan ook of studenten die nu 6 jaar studeren te lang studeren of dat 4 jaar te kort is. Met een ministerie/arbeidsmarktsocioloog bril op zou ik zeggen dat 4 jaar al te lang is, maar als je kijkt naar het grote plaatje dan is 6 jaar eigenlijk net prima. Veel studies hebben er last van dat zij te veel stof moeten wegproppen in te weinig tijd, en dat is zonde. Een studie draagt iemand immers voor de rest van zijn leven mee.
Hangt per studie af denk ik, ik denk dat veel stof van studies beter geleerd kan worden in de praktijk, al was het maar omdat sommige stof snel verouderd of in de praktijk beter geleerd kan worden. Overigens betekend het niet dat als je werkt je niet meer zou kunnen studeren.
pi_89148262
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:29 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Je hebt er een kans op om dit later terug te verdienen met je hoge salaris maar het blijft nog altijd een kans en geen zekerheid, persoonlijk vind ik het nogal asociaal om iemand met een schuld van duizenden euro's op te zadelen en daar dan bij te zeggen 'misschien kun je het later wel terug verdienen', maar goed dat is dan weer mijn mening.
Maar dat is bij alles in het leven, het is continue een afweging tussen risico, inspanning en kosten. Is het asociaal om iemand nu een hypotheek van 4.5% voor 15 jaar te geven? Tjah als de rente over 5 jaar op 8 procent staat niet, maar als ie op 2 staat is het misschien wel heel asociaal, risico hoort nu eenmaal bij het leven.
  donderdag 25 november 2010 @ 19:34:17 #176
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89148302
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:29 schreef raptorix het volgende:

[..]

Hangt per studie af denk ik, ik denk dat veel stof van studies beter geleerd kan worden in de praktijk, al was het maar omdat sommige stof snel verouderd of in de praktijk beter geleerd kan worden. Overigens betekend het niet dat als je werkt je niet meer zou kunnen studeren.
Men verwacht tegenwoordig ook dat mensen blijven studeren terwijl zij aan het werk zijn omdat kennis kan verouderen en mensen door de tijd heen nieuwe ontdekkingen doen. Daarnaast is het niet alleen zo dat sommige stof beter geleerd kan worden in de praktijk, maar dat dat praktisch de enige mogelijkheid is om die stof meester te maken. Dat is echter want men leert tijdens stages en in de eerste jaren werkervaringen en niet op de universiteit.

Algemene kennis haal je uit boeken, colleges en werkgroepen. Op basis daarvan maak je keuzes, ontwikkel je jezelf en doe je ervaring en inzichten op. Dat leer je binnen de muren van de alma mater. Daar heb je ook tijd voor nodig. Niet veel, maar ook zeker niet te weinig.
--
pi_89148364
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:33 schreef raptorix het volgende:

[..]

Maar dat is bij alles in het leven, het is continue een afweging tussen risico, inspanning en kosten. Is het asociaal om iemand nu een hypotheek van 4.5% voor 15 jaar te geven? Tjah als de rente over 5 jaar op 8 procent staat niet, maar als ie op 2 staat is het misschien wel heel asociaal, risico hoort nu eenmaal bij het leven.
Zoals hierboven als eens is gezegd, is het echt redelijk om dit soort afwegingen te vragen van een 15 jarige die nog nauwelijks met zijn leven begonnen is?
pi_89148479
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:35 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Zoals hierboven als eens is gezegd, is het echt redelijk om dit soort afwegingen te vragen van een 15 jarige die nog nauwelijks met zijn leven begonnen is?
Hoezo 15 jarige? De meeste mensen die echt voor een studie dienen te kiezen zijn doorgaans 17/18
En ja ik vind dat iemand op die leeftijd dat soort keuzes zou moeten kunnen maken.
pi_89148689
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:38 schreef raptorix het volgende:

[..]

Hoezo 15 jarige? De meeste mensen die echt voor een studie dienen te kiezen zijn doorgaans 17/18
En ja ik vind dat iemand op die leeftijd dat soort keuzes zou moeten kunnen maken.
Op je 14/15e wordt je al geacht een profiel te kiezen op de middelbare school wat het aantal vervolgstudies behoorlijk kan inperken. Ik heb bij mensen in de klas gezeten die nog geen flauw idee hadden wat ze wilden doen en daardoor maar Economie en Maatschappij zijn gaan doen en nu met de gebakken peren zitten. Een 15 jarige (en zelfs een 17/18 jarige) is nog volop bezig om te ontdekken wat hij/zij nou echt met zijn leven wil doen, daar moet je ook de ruimte aan geven door niet zijn of haar hele leven dicht te timmeren door te zeggen dat er niet meer gewisseld kan worden.
pi_89148939
De zesjescultuur nu ook wettelijk vastgelegd
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_89149335
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:38 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wat een ideaalbeeld heb jij.. gebrek aan ervaring misschien?

Het is een keuze die je voor de rest van je leven maakt. Je kan wel willen dat iedereen dat op z'n 18e al weet, maar in de praktijk maken heel veel mensen de verkeerde keuze. Kijk, als je drie keer van studie moet switchen of pas na een aantal jaar doorhebt dat een studie niets voor je is kan ik begrijpen dat dat niet allemaal door de overheid betaald kan worden, maar een jaartje de verkeerde studie wordt nu gelijk afgestraft.

Bovendien zie ik gebeuren dat nog meer mensen via het HBO hun bachelor gaan doen (dan heb je een jaar langer) en dat het wat hen betreft qua financiën vanuit de staat gezien dus alleen maar nadeliger is.
  donderdag 25 november 2010 @ 20:45:12 #182
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_89151461
quote:

[..]

Je betaalt elk jaar collegegeld dus als je langer studeert betaal je sowieso al meer. Slecht argument.
pi_89152313
quote:
99s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:56 schreef rijsttafel het volgende:

Bovendien zie ik gebeuren dat nog meer mensen via het HBO hun bachelor gaan doen (dan heb je een jaar langer) en dat het wat hen betreft qua financiën vanuit de staat gezien dus alleen maar nadeliger is.
Daar heb je een punt, zeker omdat je voor het HBO vier jaar studiefinanciering blijft krijgen. Dan is het eigenlijk alleen risicovoller om een universitaire bachelor te doen.
pi_89153891
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 20:45 schreef Merkie het volgende:

[..]

Je betaalt elk jaar collegegeld dus als je langer studeert betaal je sowieso al meer. Slecht argument.
En jij denkt dat collegegeld dekkend is voor de kosten?
pi_89159413
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 21:32 schreef raptorix het volgende:

[..]

Sinds wanneer moet onderwijs quitte spelen? Moeten ouders van kinderen die op de basisschool een jaartje blijven zitten dat jaar ook volledig gaan financieren?
pi_89161918
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:31 schreef superworm het volgende:

[..]

Inderdaad. Alsof elke student even 300 euro per maand uit z'n zak kan kloppen. We werken gemiddeld al iets van 20 uur bij, ik zelf al 30 (en voltijd (=40 uur) studie he!), dat gaat gewoonweg níet lukken. Hebben de gristenhonden en rijke stinkerts hun oude middeleeuwse deal weer uit het slop getrokken? "Hou jij ze dom, dan hou ik ze arm." De kerk is nu echter niet meer nodig om ons dom te houden. Dat doet Rutte wel.
Hadden jullie irritante studenten maar niet op hem moeten stemmen ;)
#freefrederike
pi_89162886
Ik ben net gestopt met mijn studie, begin volgend jaar met een nieuwe opleiding. Heb ik nu al 3000 euro boete aan mijn broek?
There are only 151 Pokémon.
  vrijdag 26 november 2010 @ 07:34:59 #188
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_89166103
Mooi, da's enkele honderden miljoenen op jaarbasis die beter besteedt kunnen worden dan aan nietsnuttende studenten.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_89166661
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 november 2010 07:34 schreef Dagonet het volgende:
Mooi, da's enkele honderden miljoenen op jaarbasis die beter besteedt kunnen worden dan aan nietsnuttende studenten.
  vrijdag 26 november 2010 @ 10:23:19 #190
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_89169316
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 21:32 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee. Wat heeft dat er mee te maken? Als je langer studeert betaal je meer geld, simpel. Daar is geen ¤3000 voor nodig.
  † In Memoriam † vrijdag 26 november 2010 @ 11:29:34 #191
230491 Zith
pls tip
pi_89171875
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 10:23 schreef Merkie het volgende:

[..]

Nee. Wat heeft dat er mee te maken? Als je langer studeert betaal je meer geld, simpel. Daar is geen ¤3000 voor nodig.
Nee, het geld dat je betaalt is niet kostendekkend. Daarom kosten langstuderenden gewoon geld.
pi_89171937
En als ik mijn bachelor doe ik 2,5 jaar, krijg ik dan ook ¤3000/2 = ¤1500 beloning? :)
  vrijdag 26 november 2010 @ 11:34:30 #193
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_89172042
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 08:33 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Het is waar.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
pi_89172105
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 11:29 schreef Zith het volgende:

[..]

Nee, het geld dat je betaalt is niet kostendekkend. Daarom kosten langstuderenden gewoon geld.
Klopt, en leveren daarna gewoon veel aan inkomstenbelasting op. Studenten zijn, hoe kut het ook is, gewoon de belastingbetaler van de toekomst. Die koe moet je niet gaan slachten, terwijl je er je leven lang melk uit kan halen.
  vrijdag 26 november 2010 @ 11:43:33 #195
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89172371
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 11:29 schreef Zith het volgende:

[..]

Een 97-jarig persoon een nieuwe knie of vier keer per week een dialyse geven kost ook heel veel geld, maar daar zeggen we ook niet tegen dat diegene dat niet krijgt. Studenten zijn de groep waaraan het het meeste loont om er geld aan te geven. Maar niet in Nederland, daar is het de groep die zoveel mogelijk moet worden uitgeknepen als maar kan.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  vrijdag 26 november 2010 @ 12:21:31 #196
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_89173878
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:12 schreef raptorix het volgende:

[..]

Prima, ik zou je absoluut adviseren een studie te kiezen welke niemand doet.
Overigens staat dit helemaal los van de discussie, want vroeger, maar ook nu, en ook in de toekomst blijf je dit houden.
Was jij niet de persoon die meer kon verdienen maar het niet deed omdat het niet leuk was? :')

Beetje de bakker die zijn eigen brood niet eet, of wat :')

Terugwerkende kracht zou mijns inziens (dus ook als je nu aan een 2e jaar studievertraging begint) niet moeten mogen. Je hebt immers keuzes gemaakt die gebaseerd zijn op andere gegevens. Dan kunnen ze nu niet ineens zeggen dat je 3000 euro per jaar bij moet gaan leggen :N
pi_89174198
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 11:36 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Klopt, en leveren daarna gewoon veel aan inkomstenbelasting op. Studenten zijn, hoe kut het ook is, gewoon de belastingbetaler van de toekomst. Die koe moet je niet gaan slachten, terwijl je er je leven lang melk uit kan halen.
Iedereen studeert tegenwoordig (tenminste iets wat voor studie doorgaat) :') :') :') :')
pi_89174336
Een voordeel is dat men nu er echt er voor moet gaan om zijn diploma binnen 4 jaar te halen. Ijverige leerlingen hoeven niet bang te zijn maar dit als een extra stimulans zien, zij halen immers hun diploma in 4 jaar. Er zijn teveel luie studenten die echt niks doen en het maar blijven rekken.

Een nadeel is dat sommige studenten door allerlei (geldige) (persoonlijke) omstandigheden dit niet voor elkaar krijgen en hier de dupe van worden. Daarom moet er een systeem komen waar je dit kan aanvechten en hiervoor uitgezonderd kan worden.
LIJST 11 BAZENPARTIJ AKA IK LUL JE DER UIT
  vrijdag 26 november 2010 @ 12:40:41 #199
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_89174665
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:32 schreef ReV66 het volgende:
Een nadeel is dat sommige studenten door allerlei (geldige) (persoonlijke) omstandigheden dit niet voor elkaar krijgen en hier de dupe van worden. Daarom moet er een systeem komen waar je dit kan aanvechten en hiervoor uitgezonderd kan worden.
Eigenlijk neem ik aan dat dit ook wel zo zal zijn. Geregistreerde studievertraging (ziekte e.d.) zullen waarschijnlijk niet meetellen?
pi_89175409
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:32 schreef ReV66 het volgende:
Een voordeel is dat men nu er echt er voor moet gaan om zijn diploma binnen 4 jaar te halen. Ijverige leerlingen hoeven niet bang te zijn maar dit als een extra stimulans zien, zij halen immers hun diploma in 4 jaar. Er zijn teveel luie studenten die echt niks doen en het maar blijven rekken.

Tuurlijk moeten er weer allerlei regeletjes voor extreme gevallen komen, want in Nederland moet je voor alles verzekerd en ingedekt zijn :') :')
pi_89175478
Belachelijke maatregel, hopelijk gaat die niet door. Pauper gristelijk-liberaal-bruinhemdenkabinet :r

Verhagen heeft 11 jaar over zijn studie gedaan. Stel nou dat hij in 2010-2011 aan zijn 11de jaar zou beginnen, hoeveel moest ie dan betalen? Collegegeld + ¤3.000 boete = bijna 5 duizend euro dus?

Of hebben we het over een bedrag van bijna 18 duizend euro :? En als ie aan zijn 12de jaar begint, 21 duizend, daarna 24 duizend euro etc. :(?
pi_89177199
Ik lees her en der dingen over bestuursjaar, maar zoals ik het begrepen heb, mag je één jaar studievertraging oplopen en ga je pas betalen vanaf het daaropvolgende jaar dat je vertraging oploopt.

In feite is het zo dat je een driejarige bachelor gewoon in drie jaar tijd zou moeten kunnen halen en dan krijg je ook nog een jaar uitloop voor als je bv. een jaar bestuur wil doen, prima toch? Als je een driejarige bachelor niet in die tijd kan halen, dan moet je mss eens gaan nadenken of de studie wel geschikt is voor je.

Echter, twee kritiekpunten betreffende deze maatregel:
• Ik vind het alleen niet netjes dat ze de mensen die al ingeschreven staan hier nu ook mee willen pakken. Die mensen konden zoiets toendertijd toch niet incalculeren, beetje genaaid. Ik neem daarnaast aan dat er wel een maatregel is of komt voor studievertraging wegens ziekte e.d.?

• Daarnaast moeten ze sommige opleidingen wel drastisch gaan aanpassen. Bij sommige opleidingen blijkt het nagenoeg onmogelijk om geen studievertraging op te lopen door de opbouw van de opleiding (veel overlappende dingen/verplicht buitenlandperiode/etc). Houden ze daar in het kabinet ook rekening mee? Of gaan de universiteiten die deze problemen zelf veroorzaken hier werk van maken? Beetje belachelijk als je door je eigen universiteit gedupeerd wordt hierdoor.
pi_89177311
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 13:45 schreef hetzusjevan het volgende:
Ik lees her en der dingen over bestuursjaar, maar zoals ik het begrepen heb, mag je één jaar studievertraging oplopen en ga je pas betalen vanaf het daaropvolgende jaar dat je vertraging oploopt.

In feite is het zo dat je een driejarige bachelor gewoon in drie jaar tijd zou moeten kunnen halen en dan krijg je ook nog een jaar uitloop voor als je bv. een jaar bestuur wil doen, prima toch? Als je een driejarige bachelor niet in die tijd kan halen, dan moet je mss eens gaan nadenken of de studie wel geschikt is voor je.
Dit slaat echt nergens op.
-
pi_89177959
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 november 2010 13:47 schreef Otis2.0 het volgende:

[..]

Dit slaat echt nergens op.
Ik vind van wel, zo'n studie moet je gewoon in die tijd kunnen halen als je geen geldige reden hebt voor vertraging. Kijk, ik snap dat ze ergens geld vandaan moeten halen en ik vind het niet slecht dat ze de langstudeerders aan willen pakken. Maar dat neemt niet weg dat ik het geen goede maatregel vind. De manier waarop ze het willen doorvoeren is gewoon niet goed, ze pakken nu ook mensen die hier geen rekening mee hadden kunnen houden en het bedrag is drastisch hoog. Ze moeten eerst eens naar de externe oorzaken kijken van de vertragingen en die aanpakken (zoals ik al zei: de opleidingen waarbij studievertraging haast niet te ontwijken is).

Ik heb niet alles gelezen in dit topic dus wellicht is de link al voorbij gekomen, maar mss een idee om deze in de OP te zetten als het mag? Wie weet zijn er mensen die de site nog niet kennen en de petitie nog willen tekenen :).

Petitie:
http://www.minimaalnominaal.nl/

[ Bericht 18% gewijzigd door hetzusjevan op 26-11-2010 14:11:59 ]
pi_89178716
quote:
Ga toch weg. Dat geldt echt niet voor alle studies.

Van de pakweg 500 eerstejaars van drie jaar terug hebben er bij mijn studie 20 hun BSC nominaal gehaald. Dat komt echt niet doordat de studie niet geschikt was voor de overige 480.

En dat de gemiddelde afstudeertijd meer dan 7 jaar is heeft ook echt wel met meer te maken dan met "domme" en "luie" studenten. En dat cijfer spreekt nog nieteens over de afvallers..
pi_89178895
quote:

Vergeet niet dat je dan ook geen vertraging meer mag oplopen in je master. Want dat 'extra' jaar krijg je maar 1 keer...

Verder inderdaad de petitie tekenen op www.minimaalnominaal.nl
~Si vis amari, ama~
pi_89179785
Wat ik wel een redelijkere maatregel zou vinden is dat studenten voor niet afgemaakte opleidingen een bepaald bedrag per jaar zouden moeten betalen. Immers, van die jaren ziet de staat niets terug.

Als iemand wat langer doet over een studie omdat die lastig is, maar 'm wel gewoon haalt moet dat toch niet bestraft worden? Ik bedoel, studeren is al niet gratis ofzo. Met deze maatregelen ga je echt niet zorgen dat studenten aanzienlijk sneller zijn. Het is alleen maar geld jatten op een plek waar het niet zit.

Waarom zouden studenten de crisis moeten betalen? Hypotheekrenteaftrek afkappen boven 3 ton ofzo, dat zou een veel betere maatregel zijn. Maar nee, daar hoor je dit 'liberale' kabinet niet over.
pi_89179905
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:57 schreef raptorix het volgende:

[..]

Tuurlijk moeten er weer allerlei regeletjes voor extreme gevallen komen, want in Nederland moet je voor alles verzekerd en ingedekt zijn :') :')
Ja, schandalig! :(

:')
pi_89180212
Ook fijn dat hogescholen worden gekort bij uitloop maar ze aan de andere kant geen studenten mogen weigeren na hun vierde jaar. Denk dat de huidige HBO-fraude wel nog een tikkie erger wordt ;)
pi_89180293
quote:
99s.gif Op vrijdag 26 november 2010 14:19 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Ga toch weg. Dat geldt echt niet voor alle studies.

Van de pakweg 500 eerstejaars van drie jaar terug hebben er bij mijn studie 20 hun BSC nominaal gehaald. Dat komt echt niet doordat de studie niet geschikt was voor de overige 480.

En dat de gemiddelde afstudeertijd meer dan 7 jaar is heeft ook echt wel met meer te maken dan met "domme" en "luie" studenten. En dat cijfer spreekt nog nieteens over de afvallers..
Ja, als je mijn post verder had gelezen dan alleen de eerste paar zinnen dan had je gezien dat ik het op dat punt wel met je eens ben.

Ik vind echt dat ze deze maatregel veel beter moeten overdenken en niet halsoverkop in 2011 al moeten invoeren. Eerst maar eens afwachten wat die petitie op gaat leveren.
pi_89180413
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 13:52 schreef Zith het volgende:

[..]

1/3de IBgroep (DUO nu)
1/3de ouders
bij mij is het eerder
1/5e ib groep
2/5e ouders
2/5e zelf

ib groep is echt niet zo gul :P!!
pi_89180815
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 14:52 schreef hetzusjevan het volgende:

[..]

Ja, als je mijn post verder had gelezen dan alleen de eerste paar zinnen dan had je gezien dat ik het op dat punt wel met je eens ben.

Ik vind echt dat ze deze maatregel veel beter moeten overdenken en niet halsoverkop in 2011 al moeten invoeren. Eerst maar eens afwachten wat die petitie op gaat leveren.
Jij had het over de opbouw van de studie. Daar is opzich niets mis mee. Het is gewoon erg moeilijk waardoor het niet in 5 jaar te doen is. En ik vind dat daar niets op aangepast hoeft te worden. Een universiteit hoort lastig te zijn en niet elke pauper hoeft het te kunnen. Maar dat je dan bestraft wordt voor het kiezen van een lastige opleiding is gewoon een kutmaatregel.

MAANDAG 1200 DEMONSTRATIE OP HET PLEIN IN DEN HAAG!!

Ik ben er zelf niet want ik heb dan een tentamen. Jaja, dat doen we ook wel eens als studenten... Meneer Rutte, toch krijgt u de groeten.
  † In Memoriam † vrijdag 26 november 2010 @ 15:05:13 #213
230491 Zith
pls tip
pi_89180898
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 14:55 schreef Principessa.Farfallus het volgende:

[..]

bij mij is het eerder
1/5e ib groep
2/5e ouders
2/5e zelf

ib groep is echt niet zo gul :P!!
Misschien leeft het princesje wat duurder dan de gemiddelde student? :)

*Meen het ooit gelezen te hebben in 1 van hun folders/brieven, maar kan het niet vinden, dus misschien zit ik ook wel fout :P
  † In Memoriam † vrijdag 26 november 2010 @ 15:06:27 #214
230491 Zith
pls tip
pi_89180967
quote:
99s.gif Op vrijdag 26 november 2010 15:03 schreef rijsttafel het volgende:

[..]
MAANDAG 1200 DEMONSTRATIE OP HET PLEIN IN DEN HAAG!!
officieel?
pi_89181174
  † In Memoriam † vrijdag 26 november 2010 @ 15:16:16 #216
230491 Zith
pls tip
pi_89181412
quote:
Ik lees dat de studentenbonden in januari willen gaan, deze lijkt me wat klein worden ;(
pi_89183741
De Bachelor die ik heb afgerond, waar ik de Master nog van moet gaan doen (en dus hiermee te maken krijg) heeft geen traditioneel studiepunten systeem met veel losse vakken en tentamens.

In plaats daar van, moeten we telkens een semester afronden. Dat lijkt best vreemd, maar gezien de structuur van de studie waar projecten het belangrijkst zijn (Industrial Design) werkt dit best fijn.

Feit is wel, dat we beoordeeld worden over dat hele semester. Voor een groot gedeelte subjectief.

Als er nu wordt bepaald dat je om wat voor redenen dan ook een semester op nieuw moet doen, is het al behoorlijk kut. Want dat kost al tijd en geld. Maar met deze regeling is het niet alleen 'Derp, doe maar een semester opnieuw' maar ook 'oh ja, en betaal 3000 euro'.

Als de universiteit nu ook er aan mee moet betalen, werkt het misschien nog averechtser: dat iedereen ondanks de slechte resultaten, door die subjectieve niet cijfer gebonden regeling, gewoon door wordt gelaten om kosten te besparen.

Absoluut belachelijk
pi_89184022
Demonstreerende studenten :') Ga liever studeren zodat je geen vertraging oploopt :') Paupers :')
*** Nul Dertien ***
  vrijdag 26 november 2010 @ 16:12:29 #219
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_89184158
;)
quote:
13s.gif Op woensdag 24 november 2010 21:47 schreef Zienswijze het volgende:
Eens
You have to make the right choice. As long as you don't choose, everything remains possible.
  vrijdag 26 november 2010 @ 16:12:39 #220
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_89184161
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 16:09 schreef theKiD het volgende:
Demonstreerende studenten :') Ga liever studeren zodat je geen vertraging oploopt :') Paupers :')
kut troll. :')
Bedankt Hans.
pi_89184387
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 16:12 schreef bascross het volgende:

[..]

kut troll. :')
Tis niet eens als troll bedoeld.. :') Ben gewoon heel zwart/wit. Gewoon doen wat je moet doen, dus studeren, en alles op tijd afhebben, dan is er geen probleem..
*** Nul Dertien ***
pi_89184649
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 16:17 schreef theKiD het volgende:

[..]

Tis niet eens als troll bedoeld.. :') Ben gewoon heel zwart/wit. Gewoon doen wat je moet doen, dus studeren, en alles op tijd afhebben, dan is er geen probleem..
Vooral binnen de lijntjes blijven :*
  vrijdag 26 november 2010 @ 16:37:56 #223
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_89185407
quote:
99s.gif Op vrijdag 26 november 2010 16:22 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Vooral binnen de lijntjes blijven :*
Stel je eens niet zo aan zeg. :')
  vrijdag 26 november 2010 @ 20:34:02 #224
235357 TitusPullo
pi_89196509
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 14:28 schreef VeX- het volgende:

[..]

Van de rijksoverheid.nl

Mark Rutte

Opleiding
1984: Gymnasium-a, Den Haag
1984-1992: Geschiedenis (van Nederland) aan de Rijksuniversiteit Leiden.
Hij is zeven jaar na het begin van zijn studie afgestudeerd, maar hij heeft zijn studie onderbroken toen hij voorzitter werd van de JOVD.
pi_89197032
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 16:17 schreef theKiD het volgende:

[..]

Want scholen verkloten dingen natuurlijk nooit, waardoor jij studievertraging oploopt :')
"De wetende is karig met zijn woorden; de woordenrijke is onwetend."
Lao-Tse
PSN(ps3): Appelknaller
pi_89201144
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 14:51 schreef FreedonNadd het volgende:
Denk dat de huidige HBO-fraude wel nog een tikkie erger wordt ;)
Dat stuurt het beleid inderdaad rechtstreeks op aan:

HAVO's mogen geen VMBO-afgestudeerden meer weigeren. Iemand die dus z'n VMBO met de hakken over de sloot heeft gehaald, moet naar de HAVO mogen. Grote kans dat hij voor z'n HAVO-eindexamen slaagt, want sinds 2000 (tweede fase) worden de slagingsnormen achteraf vastgesteld zodat er elk jaar een vrij laag percentage leerlingen zakt, ongeacht of het gemiddelde niveau daalt (lees hiervoor dit scherpe artikel). De HBO's krijgen deze met de hakken over de sloot geslaagde leerling als eerstejaars en mogen hem niet weigeren: hij heeft immers 'n HAVO-diploma. Tevens krijgen ze een boete als ze hem niet snel genoeg door z'n studie heen helpen.

Een instelling die niet failliet wil gaan kan niet anders dan op InHolland-achtige wijze diploma's weggeven.
pi_89216723
quote:
13s.gif Op vrijdag 26 november 2010 20:42 schreef Appelknaller het volgende:

[..]

Want scholen verkloten dingen natuurlijk nooit, waardoor jij studievertraging oploopt :')
Als het echt aan de school ligt is het iets anders, en daar zal dan wel rekening mee gehouden worden op een of andere manier. Maar meestal ligt het gewoon aan de student. Eerlijk = eerlijk.
*** Nul Dertien ***
  zaterdag 27 november 2010 @ 12:12:47 #228
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89220175
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 21:38 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Dat stuurt het beleid inderdaad rechtstreeks op aan:

HAVO's mogen geen VMBO-afgestudeerden meer weigeren. Iemand die dus z'n VMBO met de hakken over de sloot heeft gehaald, moet naar de HAVO mogen. Grote kans dat hij voor z'n HAVO-eindexamen slaagt, want sinds 2000 (tweede fase) worden de slagingsnormen achteraf vastgesteld zodat er elk jaar een vrij laag percentage leerlingen zakt, ongeacht of het gemiddelde niveau daalt (lees hiervoor dit scherpe artikel). \

Wuuuuuuuut? :o
pi_89223471
De realiteit overtreft altijd onze meest cynische gedachten, RJ :).
  zaterdag 27 november 2010 @ 14:45:37 #230
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89224779
Jammer.
pi_89224833
Ah dan kan ik nu wel met mijn studie stoppen, nevernooit dat ik dat ga halen in 4 jaar.
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_89225071
quote:
Op vrijdag 26 november 2010 12:59 schreef Rambolin het volgende:
Belachelijke maatregel, hopelijk gaat die niet door. Pauper gristelijk-liberaal-bruinhemdenkabinet :r

Verhagen heeft 11 jaar over zijn studie gedaan. Stel nou dat hij in 2010-2011 aan zijn 11de jaar zou beginnen, hoeveel moest ie dan betalen? Collegegeld + ¤3.000 boete = bijna 5 duizend euro dus?

Of hebben we het over een bedrag van bijna 18 duizend euro :? En als ie aan zijn 12de jaar begint, 21 duizend, daarna 24 duizend euro etc. :(?
11 jaar over 1 studie? :') :') :')
pi_89225214
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:59 schreef Rambolin het volgende:

1 jaar vertraging is ''gratis''. Daarna is het 3000 euro extra bovenop het collegegeld, voor ieder jaar dat je vertraagd bent.
Dus in dit geval 15000 euro (uitgaande dat de studie die 5 jaar duurt). En dat is exclusief collegegeld en andere kosten :')
pi_89225454
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 14:56 schreef cikolata het volgende:

[..]

11 jaar over 1 studie? :') :') :')
Het Ned. record staat op 30 jaar:

quote:
Record traagste student
Toegegeven, het is een twijfelachtige eer die je ten deel valt wanneer je als langst ingeschreven ­en dus traagste- student geregistreerd staat in het Guiness Book of Records. Die eer is volgens het Guiness Book voor de zeventigjarige boekhandelaar Stuart Baldwin. Hij heeft na 29 jaar zijn studie bij de Open University afgerond. Door deze 'prestatie' is hij in het Guiness Book of Records opgenomen als traagste student van de wereld. De goede man wil zelfs nog gaan promoveren. Daar moet hij wel wat meer vaart achterzetten dan achter zijn studie, want een proefschrift moet je binnen acht jaar voltooien.
Altijd leuk, zo'n nieuwtje, maar wat is het record aan de TU/e? Navraag leert dat we hier een student hebben gehad die de 29 jaar van Baldwin overtreft. De student Elektrotechniek heeft maar liefst dertig jaar ingeschreven gestaan voordat hij afstudeerde. DERTIG JAAR! Om precies te zijn van 1 september 1960 tot 31 oktober 1990.
Op deze absolute topper volgen vier studenten die 23 jaar lang op de TU/e hebben rondgelopen.
http://web.tue.nl/cursor/bastiaan/jaargang43/cursor09/ruis.shtml
  zaterdag 27 november 2010 @ 15:10:31 #235
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_89225500
Als je dan moet kiezen tussen natuurkunde en economie wordt de keuze wel een stuk makkelijker. :{
pi_89225783
Het enige voordeel voor mij: vanwege minder bèta's op de arbeidsmarkt ben ik een nog schaarser goed :7
pi_89229865
We worden nu trouwens dubbel aangepakt.

Dus 3000 euro extra p/j + reiskosten zelf betalen, vanwege bestuurservaring/buitenland ervaring/verkeerde studiekeuze/tegelijkertijd met een eigen bedrijf bezig zijn. Plus er moet straks maar liefst 52% inkomstenbelasting worden betaald.

Hoger opgeleiden, mensen die dus het land in de toekomst moeten gaan leiden, worden dus dubbel aangepakt. Dit terwijl de crimineel nog alle luxe van de staat krijgt. Er wordt immers meer geinvesteerd in de crimineel dan in de student.

Ga je zo met je hoogopgeleiden om? Het buitenland wordt dan wel heel erg aantrekkelijk...
pi_89230319
sommige mensen zijn emaal traag.
Ennog je hebt ook nog te maken met handicapten. Die heeft meestal ook extra tijden nodig.

Die mogen ook niet gestraft.
pi_89231397
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 17:42 schreef Zienswijze het volgende:
Ga je zo met je hoogopgeleiden om? Het buitenland wordt dan wel heel erg aantrekkelijk...
Uit het OESO-rapport van afgelopen september bleek idd. al dat het 'rendement' van een studie voor de afgestudeerde in Nederland lager ligt dan in alle andere OESO-landen. En dat was dus nog voor deze maatregelen.
pi_89231688
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 18:30 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Uit het OESO-rapport van afgelopen september bleek idd. al dat het 'rendement' van een studie voor de afgestudeerde in Nederland lager ligt dan in alle andere OESO-landen. En dat was dus nog voor deze maatregelen.
Goed om te weten. Weet Rutte dit ook?

Het is ondoordacht plan op de korte termijn. Misschien denkt Rutte dat hij enkel op de korte termijn wordt afgerekend en willen daarom zo veel mogelijk bezuinigen op de korte termijn. Maar denkt meneer ook aan de lange termijn?
  zaterdag 27 november 2010 @ 18:41:41 #241
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_89231729
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 17:42 schreef Zienswijze het volgende:
We worden nu trouwens dubbel aangepakt.

Dus 3000 euro extra p/j + reiskosten zelf betalen, vanwege bestuurservaring/buitenland ervaring/verkeerde studiekeuze/tegelijkertijd met een eigen bedrijf bezig zijn.
Dat zijn eigen keuzes die je studies vertragen, is het de bedoeling dat de rest van het land jouw reisjes en bedrijfjes moeten bekostigen?

quote:
Plus er moet straks maar liefst 52% inkomstenbelasting worden betaald.
45%, niet liegen. :). Bij een inkomen van een ton draag je 45% aan de inkomstenbelasting af.
En dat heeft niets met je opleiding maar met je inkomsten te maken.

quote:
Hoger opgeleiden, mensen die dus het land in de toekomst moeten gaan leiden,
Opleiding en politieke ambitie en kunde zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden.

quote:
Dit terwijl de crimineel nog alle luxe van de staat krijgt. Er wordt immers meer geinvesteerd in de crimineel dan in de student.
Onzin.

quote:
Dan flikker je toch lekker op?

Al ben ik wel van mening dat als je hier studiefinanciëring ontvangt en je vertrekt binnen een paar jaar dat je dan ook nog wel wat geld mag dokken. Een zeer gebruikelijke regeling in het bedrijfsleven die ze wat mij betreft ook op de studenten mogen toepassen.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_89231818
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 november 2010 18:40 schreef Zienswijze het volgende:
Goed om te weten. Weet Rutte dit ook?
Kan 'm niet zijn ontgaan, was prominent in het nieuws in september.
  zaterdag 27 november 2010 @ 18:56:38 #243
68638 Zwansen
pi_89232190
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 november 2010 18:41 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Dat zijn eigen keuzes die je studies vertragen, is het de bedoeling dat de rest van het land jouw reisjes en bedrijfjes moeten bekostigen?

Nooit gestudeerd zeker?

Wat we nu gaan krijgen is dat er alleen eenheidsworsten afstuderen. Niemand met bestuurservaring, e.d. Een normale student kan zich dat niet veroorloven.
pi_89232246
quote:
Op zaterdag 27 november 2010 18:41 schreef Dagonet het volgende:
De overheid en het bedrijfsleven heeft er later baat bij als hun werknemers over de nodige bestuurservaring beschikken.

Over bedrijfjes gesproken: het is juist goed dat er studentondernemers zijn. Zij zorgen later door hun bedrijven voor werkgelegenheid. Een impuls voor de economie dus op de lange termijn. Bovendien dragen deze werknemers later belasting af aan de staat.

quote:
Plus er moet straks maar liefst 52% inkomstenbelasting worden betaald. 45%, niet liegen. . Bij een inkomen van een ton draag je 45% aan de inkomstenbelasting af.
En dat heeft niets met je opleiding maar met je inkomsten te maken.
45% is nog altijd een ontiegelijk hoog tarief :) En heeft wel degelijk met opleiding te maken: over het algemeen zorgt een hoge opleiding voor meer inkomsten later.

quote:
Hoger opgeleiden, mensen die dus het land in de toekmst moeten gaan leiden,Opleiding en politieke ambitie en kunde zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Met het land leiden bedoel ik niet alleen louter politieke functies. De hoger opgeleiden zullen ook de bedrijven en multinationals leiden, zullen zorgen voor kennisimpulsen en innovatie in de wetenschap etc.

quote:
Dit terwijl de crimineel nog alle luxe van de staat krijgt. Er wordt immers meer geinvesteerd in de crimineel dan in de student. Onzin.
Geen onzin. De crimineel, iemand die dus een flinke fout begaan heeft, krijg gratis een cel van de staat. Veelal met TV, douche, bed en fitness ruimte.

Wat krijgt de student? De overheid kan nauwelijks voor studentenkamers in de grote steden zorgen. Verder mag de student 3000 extra p/j betalen en later ook nog eens - 45% :) - inkomstenbelasting. Wat betaalt de crimineel voor zijn voorzieningen en straf? Niets.

Als vooruitstrevend land hoor je je hoogopgeleiden te koesteren en je criminelen af te straffen. Simpele logica toch?

quote:
Dan flikker je toch lekker op?
Dat zou ik inderdaad kunnen doen. Als ik weg ga, krijgt de Nederlandse staat geen belastinginkomsten van mij en loopt het extra werkgelegenheid mis via mijn bedrijven. Terwijl de staat wel mijn kinderbijslag heeft betaald.

Landen als Canada en de VS zorgen veel beter voor hun hoogopgeleiden trouwens en zijn een enorme aantrekkingskracht voor hoogopgeleiden uit de hele wereld.

quote:
Al ben ik wel van mening dat als je hier studiefinanciëring ontvangt en je vertrekt binnen een paar jaar dat je dan ook nog wel wat geld mag dokken. Een zeer gebruikelijke regeling in het bedrijfsleven die ze wat mij betreft ook op de studenten mogen toepassen.
Dat zou je, eerlijk gezegd, inderdaad kunnen invoeren.

Maar wat schiet je er in mijn geval mee op?

Ik kost: kinderbeslag en de tot nu toe gekregen studiefinanciering. Dat zou ik later terug betalen.
Maar ik lever in de toekomst op: inkomstenbelasting, btw-opbrengsten, ik creeer werkgelegenheid en wellicht innovatie voor de overheid. Deze winst zou dus niet naar de Nederlandse staat gaan, maar naar Canada of de VS.
pi_89232732
Ik heb het -heel globaal- even uitgerekend. Het gaat mij zo'n 25.000 euro extra kosten (studie/kamer/ov/boeken, dus nog geen andere zaken). Ik heb één jaar studievertraging en dan nog twee jaar na mijn bachelor. Hier houd ik dus geen rekening met een bestuursjaar of buitenlandstage/studie.

Ziek tyfus kabinet.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_89233045
quote:
Op zaterdag 27 november 2010 19:14 schreef Hojdhopper het volgende:

Ik heb het -heel globaal- even uitgerekend. Het gaat mij zo'n 25.000 euro extra kosten (studie/kamer/ov/boeken, dus nog geen andere zaken). Ik heb één jaar studievertraging en dan nog twee jaar na mijn bachelor. Hier houd ik dus geen rekening met een bestuursjaar of buitenlandstage/studie.

Ziek tyfus kabinet.
Je zou bijv. kunnen lenen bij de DUO. Maar deze lening moet je uiteraard terug betalen na je studie, terwijl je na je studie wel meteen flink veel inkomstenbelasting moet afdragen. De VVD verlaagt niet de belastingschijven, wat dus neerkomt op een naaistreek. Oftewel, de VVD is helemaal niet rechts te noemen.

Dus studenten worden voor 2 keuzes gesteld:
- Moeten lenen
- Na hun studie, door het hoge belastingtarief voor hoog opgeleiden/veel verdieners, worden bemoeilijkt in het terug betalen van de lening. Dit terwijl de rente gezellig doortikt...

Daar komt nog bij dat studenten die in het recente verleden studievertraging hebben opgelopen, dit toen niet wisten, maar nu wel moeten boeten voor iets wat ze toen niet wisten.
pi_89233317
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 19:14 schreef Hojdhopper het volgende:

Ziek tyfus kabinet.
Er stond ook ergens een calculator op minimaalnominaal.nl ofzo. Mij kost het "maar" 2750. Excl reiskosten. Valt in vergelijking met vele anderen nog mee. Maar het is meer in het algemeen gewoon een lompe regeling, m'n persoonlijke situatie doet er dan nieteens zo heel veel toe.
  zaterdag 27 november 2010 @ 19:39:33 #248
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89233560
De staat kan trouwens ook fluiten naar de aflossing van je lening als je na je studie besluit te verkassen. Niet de bedoeling dat men in Zuid-Afrika en Noord-Amerika van ons onderwijssysteem gaat profiteren, maar dat wordt wel redelijk aanlokkelijk.
--
  zaterdag 27 november 2010 @ 20:03:18 #249
68638 Zwansen
pi_89234360
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 19:14 schreef Hojdhopper het volgende:

Ziek tyfus kabinet.
Hoe bedoel je 2 jaar na je bachelor? Als jij 3 jaar bachelor en 2 jaar master wil gaan doen dan betekent dat toch niet dat als je 1 jaar vertraging hebt bij je bachelor dat je vervolgens ook je master extra gaat betalen? :)
  zaterdag 27 november 2010 @ 20:42:22 #250
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89235710
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 20:03 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Hoe bedoel je 2 jaar na je bachelor? Als jij 3 jaar bachelor en 2 jaar master wil gaan doen dan betekent dat toch niet dat als je 1 jaar vertraging hebt bij je bachelor dat je vervolgens ook je master extra gaat betalen? :)
Jawel, als je een jaar vertraging hebt in je bachelor dan heb je je vier jaar opgemaakt, kan je je master helemaal zelf betalen volgens het hoge tarief.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zaterdag 27 november 2010 @ 20:57:52 #251
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89236148
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 20:42 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Jawel, als je een jaar vertraging hebt in je bachelor dan heb je je vier jaar opgemaakt, kan je je master helemaal zelf betalen volgens het hoge tarief.
Nee, je mag dan alleen geen jaar extra meer doen over je master. Je hebt 1 jaar speelruimte die je mag inzetten tijdens je master of bachelor. Daarna tikt het extra tarief aan. Als je 5 jaar studeert (master/bachelor) dan zit je dus nog veilig. Doe je 5 jaar over alleen je bachelor (zoals ik, en velen met mij) dan ben je 3000 euro armer.

Master gaat wel weer lastiger worden omdat je daar geen stufi meer voor krijgt, maar wordt niet direct duurder.
--
pi_89237133
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 20:03 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Ik heb op dit moment al één jaar studievertraging. Dus dit is mijn tweede jaar dat ik financiering ontvang. Volgend jaar in mijn tweede jaar, heb ik dus al drie jaar studiefinanciering gehad, wat betekent dat ik mijn derde jaar van deze studie, plus twee jaar master, zelf helemaal moet dokken. In totaal dus drie jaar die ik zelf moet betalen.

Of begrijp ik het nu allemaal verkeerd?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_89247950
Maar wordt dit wel ingevoerd? Er moet toch nog over gestemd worden in de 2e kamer?
  zondag 28 november 2010 @ 11:28:51 #254
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_89250621
Er is nog niet eens een uitgewerkt voorstel, dus een beetje afwachten kan geen kwaad lijkt mij ;)
  zondag 28 november 2010 @ 12:29:19 #255
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89252113
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 20:57 schreef Ryon het volgende:

[..]
Als je 5 jaar studeert (master/bachelor) dan zit je dus nog veilig. Doe je 5 jaar over alleen je bachelor (zoals ik, en velen met mij) dan ben je 3000 euro armer.

Master gaat wel weer lastiger worden omdat je daar geen stufi meer voor krijgt, maar wordt niet direct duurder.
Nee volgens mij was het zo dat je in je master dan wel weer het goedkope tarief kreeg, ook al had je meer dan een jaar vertraging, maar dat je bij master + 1 dag vertraging wel weer tegen het dure tarief aanliep.

Logisch toch de master is een nieuwe studie waarbij je nog geen vertraging hebt?

quote:
http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?artikel_id=77321

Het kabinet is bezig met de voorbereidingen voor een wetsvoorstel om langstudeerders aan te pakken. De LSVb is alvast begonnen met het voorlichten van studenten. Intussen is er onduidelijkheid over wat de `nominaal+1'regeling behelst.

Mogen universitaire studenten straks één of twee jaar uitlopen? Of geldt de regeling alleen voor de bachelor? Volgens de woordvoerder van Anne-Wil Lucas (VVD) gaat de zogenaamde `nominaal+1' regeling alleen voor de bachelor gelden. `Het zijn losse diploma's. Voor de master geldt dit niet omdat studenten die al zelf moeten betalen.'

LSVb-voorzitter Sander Breur weerspreekt dit: `Dan heeft de VVD niet met OCW gecommuniceerd. Wij hebben al zwart op wit dat studenten maar één keer een jaar mogen uitlopen.' Wie eenmaal meer dan een jaar uitloopt gaat drieduizend euro extra collegegeld te betalen. Universitair studenten die hun bachelor in vier in plaats van drie jaar halen en vervolgens een master gaan volgen, beginnen niet met een schone lei. Halen ze de master niet binnen de gestelde tijd, dan gaan ze meer betalen. Ook krijgt de universiteit een boete van drieduizend euro en moet ze het extra ontvangen collegegeld afstaan aan OCW.

Volgens de LSVb gaan deze maatregelen op 1 september 2011 in. Het voornemen om zogenaamde `langstudeerders' ook hun ov-studentenkaart af te nemen wordt naar verwachting een jaar later ingevoerd, net als het afschaffen van de basisbeurs voor de master.

De nieuwe CDA-woordvoerder voor het hoger onderwijs, Sander de Rouwe, laat weten zich nog aan het inlezen te zijn en niet te kunnen reageren. Universiteitenvereniging VSNU geeft aan op de hoogte te zijn van de onduidelijkheden rondom de nominaal+1 regeling, maar wacht een notitie van het ministerie af. De woordvoerder van het ministerie van onderwijs kon evenmin duidelijkheid geven en zegt dat de wetsvoorstellen moeten worden afgewacht.
Hmm als ik het zo terug lees is het toch weer multi-interpretabel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Rubber_Johnny op 28-11-2010 12:36:24 ]
  zondag 28 november 2010 @ 13:06:56 #256
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_89253307
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 12:29 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Nee volgens mij was het zo dat je in je master dan wel weer het goedkope tarief kreeg, ook al had je meer dan een jaar vertraging, maar dat je bij master + 1 dag vertraging wel weer tegen het dure tarief aanliep.

Logisch toch de master is een nieuwe studie waarbij je nog geen vertraging hebt?

[..]

Hmm als ik het zo terug lees is het toch weer multi-interpretabel.
Ja. Bij je master begin je weer opnieuw. Alleen heb je dan geen jaar of dag speling meer als je al langer gedaan hebt over je bachelor.

Zou dat niet zo zijn, dan zou het onbetaalbaar worden om bijvoorbeeld een researchmaster van 2 of 3 jaar te doen, dan krijg je 'boetes' om nominaal te studeren.
--
  zondag 28 november 2010 @ 13:10:07 #257
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89253411
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 13:06 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja. Bij je master begin je weer opnieuw.
Ook als je dus meer dan 2 jaar vertraging hebt, dus..

Wil heel graag nog een research master doen..

Wat ik ook nog wel zie gebeuren is dat dit kabintet straks met een regeling voor gehandicapte studenten komt (1 jaar extra) en zich dan ook nog op de borst klopt hoe redelijk ze wel niet zijn. Met een beetje ziekte zit je vaak zo aan meer dan 1 jaar.
  Redactie Frontpage zondag 28 november 2010 @ 16:30:43 #258
145738 superworm
is erbij
pi_89259894
Tipje van de sluier van mijn column voor morgen: het einde. Ik draag wat 'controversiële, maar niet gewelddadige' protestmogelijkheden aan. Zien jullie dat lijstje wellicht uit te breiden?

quote:
Teken niet slechts één keer een online petitie.
Sta niet slechts één keer op straat met een spandoek.
Hou het niet op een post op Facebook of een boze Tweet.
Denk aan wat je met 3-, 6-, 9-, 12- of 15 duizend euro kunt doen.
Vertel iedereen in je omgeving hoe ver het helaas is gekomen.
Negeer radicalere acties dan je gewend bent niet langer.
Laat Rutte weten dat het volstrékt menens is,
En dat 'patatgeneratie' jou NIET beschrijft.

Hij wil achter onze rug om en zo stilletjes mogelijk het studeren drie keer duurder maken. Dan zullen wij, níet achter zijn rug om, en zo luidruchtig mogelijk het hem drie keer zo lastig te maken. |De decennia van jongeren laten opdraaien voor de excessen van zelfverrijkende babyboomers moeten over zijn; deze maatregel is daar een pijnlijk duidelijk voorbeeld van. Geweld keur ik af, maar alle andere (ludieke of harde) vormen van protest zal ik een warm hart toedragen. We betalen allemaal een beetje mee aan het ABN/ING/Fortis-debacle. Maar 200 procent erbovenop out of the blue? No way in fuckin' goddamn ConservaGristBruinRijkRechts-1 hell. Hier móet een halt toe geroepen worden. By any means possible. Suggesties hieronder. Samenwerken idem. GO!

Eigen zondagmiddag-suggesties:

-Een permanente wake (of, indien illegaal, een plotselinge interesse) van duizenden studenten rondom het Binnenhof
-Een emailbombardement aan de Tweede Kamerleden van regerings- en gedoogpartijen; klachten, sollicitatie voor bijbaantjes en klusjes, smeekbedes, dit stuk, wat dan ook
-Een oude studieboeken, bakstenen, straattegels en wat ook-bombardement aan alle antwoordnummers die met onderwijs van doen hebben
-'Vegan Streaker'-achtige incidenten in zo veel mogelijk tv-programma's, journaaluitzendingen, Nieuwspoort-bijeenkomsten etc. usw. enz.
-Een ware affiche- en postercampagne (iedereen heeft een printer) door heel het land die Loesjes en concertbeplakkingen doet verbleken
-Het door frequent ontregelen van het OV en andere noodzakelijke infrastructurele voorzieningen, door plots met veel te veel mensen tegelijk erheen te gaan massa-flashmobs, zo je wil
...
op FOK!
op Facebook
op de website
  zondag 28 november 2010 @ 16:34:53 #259
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_89260054
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 16:30 schreef superworm het volgende:
Tipje van de sluier van mijn column voor morgen: het einde. Ik draag wat 'controversiële, maar niet gewelddadige' protestmogelijkheden aan. Zien jullie dat lijstje wellicht uit te breiden?

[..]

quote:
Hij wil achter onze rug om en zo stilletjes mogelijk het studeren drie keer duurder maken.
Nee, hij wil dat je doorstudeert.
  Redactie Frontpage zondag 28 november 2010 @ 16:43:01 #260
145738 superworm
is erbij
pi_89260379
quote:
14s.gif Op zondag 28 november 2010 16:34 schreef Dagonet het volgende:

[..]

[..]

Nee, hij wil dat je doorstudeert.
En doet er zelf acht jaar over, collega Maxime 13.

En als je doorstudeert? De volledig overspannen arbeidsmarkt op op je 21e?
op FOK!
op Facebook
op de website
  zondag 28 november 2010 @ 16:43:20 #261
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
  zondag 28 november 2010 @ 16:45:14 #262
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_89260466
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 16:43 schreef superworm het volgende:
En doet er zelf acht jaar over, collega Maxime 13.
Andere tijden.

quote:
En als je doorstudeert? De volledig overspannen arbeidsmarkt op?
Nee, uit de staatsruif vretend in de kroeg hangen, dat is een goede optie.
pi_89260596
Ik snap niet wat voor volk hiervoor kan zijn? Jaloers omdat ze te dom zijn om tekunnen studeren of wat? :').
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_89260652
Lekker naar het buitenland gaan na je die studie en dan nooit belasting betalen in Nederland. ;)
  Redactie Frontpage zondag 28 november 2010 @ 17:02:43 #265
145738 superworm
is erbij
pi_89261181
quote:
14s.gif Op zondag 28 november 2010 16:45 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Andere tijden.

[..]

Ga toch weg met je staatsruif, ik betaal nu toch ook netjes mijn collegegeld? Met mijn 30 uur per week werken? Wat is de volgende stap? Studeren kan alleen nog als je OOK fulltime werkt?!
op FOK!
op Facebook
op de website
  zondag 28 november 2010 @ 17:07:00 #266
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_89261339
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 17:02 schreef superworm het volgende:
Ga toch weg met je staatsruif, ik betaal nu toch ook netjes mijn collegegeld? Met mijn 30 uur per week werken? Wat is de volgende stap? Studeren kan alleen nog als je OOK fulltime werkt?!
Ik vind het ontvangen van studiefinanciëring prima hoor, zolang je maar aanvaardt dat vertraging leidt tot extra kosten. De vertraging heb je in eigen hand.
pi_89261442
quote:
Op zondag 28 november 2010 16:30 schreef superworm het volgende:

Teken niet slechts één keer een online petitie.
Sta niet slechts één keer op straat met een spandoek.
Hou het niet op een post op Facebook of een boze Tweet.
Denk aan wat je met 3-, 6-, 9-, 12- of 15 duizend euro kunt doen.
Vertel iedereen in je omgeving hoe ver het helaas is gekomen.
Negeer radicalere acties dan je gewend bent niet langer.
Laat Rutte weten dat het volstrékt menens is,
En dat 'patatgeneratie' jou NIET beschrijft.

Hij wil achter onze rug om en zo stilletjes mogelijk het studeren drie keer duurder maken. Dan zullen wij, níet achter zijn rug om, en zo luidruchtig mogelijk het hem drie keer zo lastig te maken. |De decennia van jongeren laten opdraaien voor de excessen van zelfverrijkende babyboomers moeten over zijn; deze maatregel is daar een pijnlijk duidelijk voorbeeld van. Geweld keur ik af, maar alle andere (ludieke of harde) vormen van protest zal ik een warm hart toedragen. We betalen allemaal een beetje mee aan het ABN/ING/Fortis-debacle. Maar 200 procent erbovenop out of the blue? No way in fuckin' goddamn ConservaGristBruinRijkRechts-1 hell. Hier móet een halt toe geroepen worden. By any means possible. Suggesties hieronder. Samenwerken idem. GO!

Eigen zondagmiddag-suggesties:

-Een permanente wake (of, indien illegaal, een plotselinge interesse) van duizenden studenten rondom het Binnenhof
-Een emailbombardement aan de Tweede Kamerleden van regerings- en gedoogpartijen; klachten, sollicitatie voor bijbaantjes en klusjes, smeekbedes, dit stuk, wat dan ook
-Een oude studieboeken, bakstenen, straattegels en wat ook-bombardement aan alle antwoordnummers die met onderwijs van doen hebben
-'Vegan Streaker'-achtige incidenten in zo veel mogelijk tv-programma's, journaaluitzendingen, Nieuwspoort-bijeenkomsten etc. usw. enz.
-Een ware affiche- en postercampagne (iedereen heeft een printer) door heel het land die Loesjes en concertbeplakkingen doet verbleken
-Het door frequent ontregelen van het OV en andere noodzakelijke infrastructurele voorzieningen, door plots met veel te veel mensen tegelijk erheen te gaan massa-flashmobs, zo je wil
...
Goede column. Ik heb echter 2 aanvullingen :)

1. Haal dit weg: ConservaGristBruinRijkRechts-1 hell.
Dit is vrij beledigend voor mensen die op deze partijen gestemd hebben. Wij studenten moeten 1 front vormen, en niet onderling bekvechten hoe "bruin" de PVV wel niet is. Tevens raak je door deze woordterm studenten kwijt die PVV (en VVD) hebben gestemd. Hoe meer studenten protesteren, hoe beter.

2. We moeten het VVD en CDA raken waar wij invloed op hebben: hun stemmen en hun achterban. Elke politieke partij is doodsbang dat hun stemmen bij de volgende verkiezingen gehalveerd zullen worden. Dat wil zeggen, we moeten de gevolgen van hun beleid breed kenbaar in de media maken, zodat mensen inzien wat de gevolgen van hun beleid betekenen en dat ze daardoor bij de volgende verkiezingen niet meer VVD en CDA zullen stemmen.
Dat betekent: in de media daadkrachtige en goede betogen houden wat de gevolgen voor het land op de lange termijn zullen zijn wanneer het VVD en CDA deze plannen doorvoeren.

Gevolgen zijn o.a.:
- Minder mensen uit arme gezinnen zullen studeren.
- Studenten zullen zich veel minder inzetten voor bestuurswerk en een eigen bedrijf tijdens hun studie. Dit winst, na hun studie, voor de overheid en het bedrijfsleven gaat dus verloren.
- Mogelijk vertrek van studenten naar de omringende buurlanden, Belgie en Duitsland.
- Etc. etc.

Nogmaals: de enige manier waarop VVD en CDA zich zullen bedenken, is dat ze bij de volgende verkiezingen de helft van de stemmen kwijt raken. D.w.z. dat mensen ontevreden zijn met hun aankomende 4-jarig beleid.
  zondag 28 november 2010 @ 17:11:39 #268
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_89261518
quote:
14s.gif Op zondag 28 november 2010 17:07 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ik vind het ontvangen van studiefinanciëring prima hoor, zolang je maar aanvaardt dat vertraging leidt tot extra kosten. De vertraging heb je in eigen hand.
Nee, gemiddelde afstudeerdtijd in studies op TU Delft is 7,5 jaar... vanwege de moeilijkheidsgraad... Dus... beter gaan ze studies eerst herclassificeren en geven ze die paupers die 1x per week een opdrachtje maken en 10 uur college hebben maar 2 jaar stufi en de bikkels die een echte studie doen (technisch/beta) waar de afstudeerdtijd ruim boven de tijd ligt die er voor staat gewoon langer stufi. Dan stimuleer je nog steeds een kenniseconomie en trek je het geld weg bij studenten die het toch niet nodig hebben omdat ze er makkelijk bij kunnen werken.
pi_89261523
quote:
14s.gif Op zondag 28 november 2010 17:07 schreef Dagonet het volgende:

[..]
De vertraging heb je in eigen hand.
En daar heb je het mis, want dit is lang niet altijd zo.
  zondag 28 november 2010 @ 17:14:33 #270
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89261628
quote:
14s.gif Op zondag 28 november 2010 17:09 schreef Zienswijze het volgende:

Dat betekent: in de media daadkrachtige en goede betogen houden wat de gevolgen voor het land op de lange termijn zullen zijn wanneer het VVD en CDA deze plannen doorvoeren.

Gevolgen zijn o.a.:
- Minder mensen uit arme gezinnen zullen studeren.
- Studenten zullen zich veel minder inzetten voor bestuurswerk en een eigen bedrijf tijdens hun studie. Dit winst, na hun studie, voor de overheid en het bedrijfsleven gaat dus verloren.
- Mogelijk vertrek van studenten naar de omringende buurlanden, Belgie en Duitsland.
- Etc. etc.

Bedenk ook dat er minder ruimte zal zijn voor studenten met pech mantelzorg en ziektes, de ' kwetsbare groepen' dus. Die hebben minder ruimte om op de trampoline te stappen.

En wie gaat nu nog kiezen voor HBO verpleegkunde? Daar heb je vaak vertraging bij het wachten op stageplekken.

Ook worden de bètastudies minder populair, en dat in Nederland ingenieurs land.
pi_89261728
quote:
Op zondag 28 november 2010 17:17 schreef Dagonet het volgende:

Studenten betalen hun "kosten" dubbel en dwars terug doordat zij later in de hoge inkomstbelastingtarieven vallen.

Als je een kosten-baten plaatje wil maken: studenten leveren de staat netto veel meer op dan praktijkmensen uit het VMBO/MBO (en dat is niet denigrerend bedoeld).

Zonder de uitzonderlijk hoge belastingbijdrage van studenten die later zullen werken, kunnen Rutte en Verhagen hun AOW later vergeten.
pi_89261839
quote:
Op zondag 28 november 2010 17:14 schreef Rubber_Johnny het volgende:

Bedenk ook dat er minder ruimte zal zijn voor studenten met pech mantelzorg en ziektes, de ' kwetsbare groepen' dus. Die hebben minder ruimte om op de trampoline te stappen.

En wie gaat nu nog kiezen voor HBO verpleegkunde? Daar heb je vaak vertraging bij het wachten op stageplekken.

Ook worden de bètastudies minder populair, en dat in Nederland ingenieurs land.
Goede input.
  zondag 28 november 2010 @ 17:23:08 #273
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89261923
Ook is het maar de vraag of voor de student zelf de dure studie een goede investering is. Studeren kost relatief veel en levert weinig op, in die periode had je ook kunnen werken en sparen. Voor een aanzienlijke groep studenten wegen de kosten straks niet meer op voor de baten.

Men gaat nog steeds uit van een karikatuur van de student, een type dat bijster weinig inspanning levert en veel verdient. De werkelijkheid is voor veel studenten anders

Trouw, 9 september
  zondag 28 november 2010 @ 17:23:28 #274
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_89261937
quote:
14s.gif Op zondag 28 november 2010 17:20 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Goede input.
Danku :D
pi_89262052
Ik heb er geen last van, dus het boeit me niet of mensen hier door genaaid worden":D
pi_89262129
quote:
14s.gif Op zondag 28 november 2010 17:09 schreef Zienswijze het volgende:

Nogmaals: de enige manier waarop VVD en CDA zich zullen bedenken, is dat ze bij de volgende verkiezingen de helft van de stemmen kwijt raken. D.w.z. dat mensen ontevreden zijn met hun aankomende 4-jarig beleid.
Het idee is leuk, maar ik betwijfel of het gaat werken. De gemiddelde CDA/VVD stemmer is toch al lang klaar met zijn 11 jaar durende studie (met 11 jaar stufi uiteraard) dus die zal het allemaal geen flikker interesseren hoeveel studenten hierdoor gedupeerd worden.
pi_89262163
Je hoeft niet naar het buitenland, had je maar voor je studie moeten doen. Neuken en zuipen kan ook in nederland. En bestuursfunctie? Zijn toch altijd van die lullo's met bakken geld, die hebben geen stufi nodig.
pi_89262466
quote:
Op zondag 28 november 2010 17:29 schreef Tocadisco het volgende:

Het idee is leuk, maar ik betwijfel of het gaat werken. De gemiddelde CDA/VVD stemmer is toch al lang klaar met zijn 11 jaar durende studie (met 11 jaar stufi uiteraard) dus die zal het allemaal geen flikker interesseren hoeveel studenten hierdoor gedupeerd worden.
We moeten de volwassen CDA en VVD-stemmers met beargumenterende betogen overuigen.

D.w.z. dat we een kosten-baten plaatje, volledig onderbouwd met cijfers, moeten maken en dit breed kenbaar maken in de media.

Kort gezegd houdt het in, dat:
- Sommige stundenten zullen afhaken. Dat betekent: kans op een minder goede baan en dus minder belastininkomsten voor de staatskist.
- Sommige stundenten zullen naar het buitenland gaan. De staat mist hierdoor toekomstige belastinginkomsten en btw-opbrengsten. In mijn geval mist de staat toekomstige werkgelegenheid die ik dmv mijn eigen bedrijf zal creeeren.
- De zieken, zwakkeren en armen kunnen hierdoor niet meet studeren. Gevolg: verminderde sociale kansen voor deze groep om hogerop te komen.
- Ambitieuze studenten zullen geen 2x studies meer doen. Studenten ontwikkelen hun vaardigheden dmv bestuurservaring niet meer. Oftewel, de overheid en bedrijven krijgen met minder capabele werknemers te maken.
- Etc. etc.

De volwassen, werkende mensen moeten zien dat deze plannen asociaal zijn en dat het de staat minder geld zal opleveren op de lange termijn. Zeker in tijden van crisis is dit niet verstandig.

Rubber_Johnny post ook iets goeds:
quote:
Ook is het maar de vraag of voor de student zelf de dure studie een goede investering is. Studeren kost relatief veel en levert weinig op, in die periode had je ook kunnen werken en sparen. Voor een aanzienlijke groep studenten wegen de kosten straks niet meer op voor de baten.

Men gaat nog steeds uit van een karikatuur van de student, een type dat bijster weinig inspanning levert en veel verdient. De werkelijkheid is voor veel studenten anders
Nederlandse student is relatief slecht af vergeleken met het buitenland - Trouw, 9 september
  zondag 28 november 2010 @ 17:43:04 #279
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_89262531
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 17:17 schreef Zienswijze het volgende:

Als je een kosten-baten plaatje wil maken: studenten leveren de staat netto veel meer op dan praktijkmensen uit het VMBO/MBO (en dat is niet denigrerend bedoeld).
Dat vraag ik mij ten zeerste af. Leuk en aardig die kenniseconomie maar zonder vrachtwagenchauffeurs, loodgieters, stratenmakers en bouwvakkers kom je toch helemaal nergens.

Ook het stuk over de hogere inkomstenbelasting is natuurlijk alleen maar als je meer dan 55.000 per jaar gaat verdienen wat lang niet alle afgestudeerden doen.

Zo hoog is die belastingbijdrage van afgestudeerden later niet.
pi_89262583
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 17:31 schreef Radioheart het volgende:
Je hoeft niet naar het buitenland, had je maar voor je studie moeten doen. Neuken en zuipen kan ook in nederland. En bestuursfunctie? Zijn toch altijd van die lullo's met bakken geld, die hebben geen stufi nodig.
Zoals hierboven eens is gezegd zijn sommige studies zo uitgebreid dat het bijna onmogelijk is om hem in 4 jaar af te krijgen (de gemiddelde beta/technische studie bijvoorbeeld), moeten zij dan ook allemaal eronder lijden omdat men er volop van overtuigd is dat een studie werktuigbouwkunde net zo lastig is als een studie vrijetijdsmanagement en daardoor dus even lang zou moeten duren?
pi_89262707
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 17:40 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

We moeten de volwassen CDA en VVD-stemmers met beargumenterende betogen overuigen.

D.w.z. dat we een kosten-baten plaatje, volledig onderbouwd met cijfers, moeten maken en dit breed kenbaar maken in de media.

Kort gezegd houdt het in, dat:
- Sommige stundenten zullen afhaken. Dat betekent: kans op een minder goede baan en dus minder belastininkomsten voor de staatskist.
- Sommige stundenten zullen naar het buitenland gaan. De staat mist hierdoor toekomstige belastinginkomsten en btw-opbrengsten. In mijn geval mist de staat toekomstige werkgelegenheid die ik dmv mijn eigen bedrijf zal creeeren.
- De zieken, zwakkeren en armen kunnen hierdoor niet meet studeren. Gevolg: verminderde sociale kansen voor deze groep om hogerop te komen.
- Ambitieuze studenten zullen geen 2x studies meer doen. Studenten ontwikkelen hun vaardigheden dmv bestuurservaring niet meer. Oftewel, de overheid en bedrijven krijgen met minder capabele werknemers te maken.
- Etc. etc.

De volwassen, werkende mensen moeten zien dat deze plannen asociaal zijn en dat het de staat minder geld zal opleveren op de lange termijn. Zeker in tijden van crisis is dit niet verstandig.

Rubber_Johnny post ook iets goeds:

[..]

Nederlandse student is relatief slecht af vergeleken met het buitenland - Trouw, 9 september
Het klopt allemaal, maar tegen die tijd zijn de meeste toch al lang en breed met pensioen/dood, dus erg veel zal het de meeste alsnog niet interesseren zolang zij het maar goed blijven hebben. Schitterend dat extreme individualisme van tegenwoordig.
pi_89262869
[quote] Op zondag 28 november 2010 17:43 schreef Dagonet het volgende: [b]

Dat vraag ik mij ten zeerste af. Leuk en aardig die kenniseconomie maar zonder vrachtwagenchauffeurs, loodgieters, stratenmakers en bouwvakkers kom je toch helemaal nergens. [/quote]
Uiteraard, maar deze mensen verdwijnen niet opeens.

[quote]Ook het stuk over de hogere inkomstenbelasting is natuurlijk alleen maar als je meer dan 55.000 per jaar gaat verdienen wat lang niet alle afgestudeerden doen.

Zo hoog is die belastingbijdrage van afgestudeerden later niet. [/quote]
Hoog opgeleiden verdienen over het algemeen meer dan laagopgelden en dragen dus netto veel meer bij aan de staatskist. Het zijn de hoogopgeleide mensen die veelal voor innovatie in de wetenschap en het bedrijfsleven zullen creeeren. Het zijn de (technische) hoogopgeleiden die de kenniseconomie moeten aanvoeren om te kunnnen blijven concurreren met opkomende Aziatische landen die tig meer inwoners hebben.

Zonder hoogopgeleide mensen komt een vooruitstrevend land nergens. Studenten zijn de toekomst en die moet je koesteren.

Helemaal frappant vind ik trouwens de afweging die de regering maakt tussen studenten en criminelen. De crimineel krijgt [b]gratis
een verblijfplaats, matras en vaak ook een TV en fitness ruimte.
Wat krijgt student? De overheid kan niet eens voor voldoende studentenkamers in de grote steden zorgen! En dan wordt ons collegegeld na een x aantal jaar ook nog verdrievoudigd terwijl de crimineel alles gratis krijgt?

Mijn boodschap: als je wil bezuinigen, bezuinig dan eerst op de voorzieningen voor mensen die het land afbreken (criminelen), en koester mensen en regel voldoende voorzieningen voor mensen die het land zullen opbouwen (studenten).
pi_89262902
quote:
Op zondag 28 november 2010 17:43 schreef Dagonet het volgende:

Dat vraag ik mij ten zeerste af. Leuk en aardig die kenniseconomie maar zonder vrachtwagenchauffeurs, loodgieters, stratenmakers en bouwvakkers kom je toch helemaal nergens.
Uiteraard, maar deze mensen verdwijnen niet opeens.

quote:
Ook het stuk over de hogere inkomstenbelasting is natuurlijk alleen maar als je meer dan 55.000 per jaar gaat verdienen wat lang niet alle afgestudeerden doen.

Zo hoog is die belastingbijdrage van afgestudeerden later niet.
Hoog opgeleiden verdienen over het algemeen meer dan laagopgelden en dragen dus netto veel meer bij aan de staatskist. Het zijn de hoogopgeleide mensen die veelal voor innovatie in de wetenschap en het bedrijfsleven zullen creeeren. Het zijn de (technische) hoogopgeleiden die de kenniseconomie moeten aanvoeren om te kunnnen blijven concurreren met opkomende Aziatische landen die tig meer inwoners hebben.

Zonder hoogopgeleide mensen komt een vooruitstrevend land nergens. Studenten zijn de toekomst en die moet je koesteren.

Helemaal frappant vind ik trouwens de afweging die de regering maakt tussen studenten en criminelen. De crimineel krijgt gratis een verblijfplaats, matras en vaak ook een TV en fitness ruimte.
Wat krijgt student? De overheid kan niet eens voor voldoende studentenkamers in de grote steden zorgen! En dan wordt ons collegegeld na een x aantal jaar ook nog verdrievoudigd terwijl de crimineel alles gratis krijgt?

Mijn boodschap: als je wil bezuinigen, bezuinig dan eerst op de voorzieningen voor mensen die het land afbreken (criminelen), en koester mensen en regel voldoende voorzieningen voor mensen die het land zullen opbouwen (studenten).
pi_89263127
quote:
Op zondag 28 november 2010 17:47 schreef Tocadisco het volgende:

Het klopt allemaal, maar tegen die tijd zijn de meeste toch al lang en breed met pensioen/dood, dus erg veel zal het de meeste alsnog niet interesseren zolang zij het maar goed blijven hebben. Schitterend dat extreme individualisme van tegenwoordig.
Dan moeten we in een discussie regelrecht vragen wat de redenen zijn waarom het hen niet interesseert. En daarop moeten we dan weer argumenten bedenken. Zo'n betoog moet je natuurlijk uiterst goed voorbereiden en vantevoren anticiperen om mogelijke reacties van de tegenstander voordat je daadwerkelijk in de media in debat gaat.

En elk mens heeft zwakke plekken. Ook de volwassen VVD/CDA stemmers hebben (financieel) zwakke plekken. Studenten hebben ook macht. Wij zijn degenen die later belastingmaatregelen zullen bedenken. De VVD/CDA stemmers zullen het neit leuk vinden als er belastingmaatregelen worden bedacht die voor hen nadelig zijn. En ze zullen het ook niet leuk vinden als de toekomstige pensioenbeheerders (de studenten van nu dus) besluiten om een lager bedrag uit te keren. Verder zullen zij het ook niet leuk vinden als wij zullen gaan bezuiningen om veiligheid, want oudere mensen kwetsbaar maakt omdat hun onveiligheid dan vergroot wordt.
Daarmee wil ik niet dreigen, maar ik wil benadrukken dat jong en oud afhankelijk zijn van elkaar(s besluiten).
pi_89264857
Nee, de studies die echt moeilijk zijn zouden hier niet onder moeten lijden. Eigenlijk vind ik de maatregel alleen maar goed voor alfa studies...
pi_89287898
Vanmiddag o.a. demonstraties in Groningen en in Den Haag. Ik ga ieder geval even kijken in Den Haag.

De politie verwacht nogal wat, er wordt aardig wat ME opgetrommeld in Den Haag

O ja, ook nog gratis oliebollen in Den Haag *O*

[ Bericht 15% gewijzigd door StephanL op 29-11-2010 10:01:20 ]
  maandag 29 november 2010 @ 10:03:16 #287
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_89288261
Hoogopgeleiden zouden alleen meer belasting betalen als ze meer dan 55k verdienen? Wat is dat nou voor onzin :')

Tussen pak hem beet de 30 en de 55k zit ook nog een fikse marge, die je waarschijnlijk niet zo gemakkelijk haalt als je een lagere opleiding hebt. Toch draag je daar net zo goed belasting over af :s)

Overigens, een dikke :') voor Radioheart :')
pi_89288459
Ik vind het wel een belachelijke maatregel. Ik ben HBO gaan studeren om mijn papiertje te halen omdat voor het beroep wat ik wil gaan doen zo'n beetje alleen maar HBO wordt gevraagd. Kom helemaal vanaf de MAVO, daarna 4 jaar MBO gedaan en nu de HBO. Ik merk gewoon dat ik niet bij elk onderdeel even goed kan mee komen in het onderwijs op het HBO omdat het mij te moeilijk was. Al met al heb ik mij er door heen geworsteld op dit moment en mag ik gaan beginnen met afstuderen. Ik blijf als alles goed gaat wel binnen de 4 jaar die er voor staat, maar dat komt ook door de diverse vrijstellingen die ik heb gehad. Had ik die niet gehad, had ik toch mooi een probleem volgend jaar.

Ik ben het er wel mee eens dat er iets moet gebeuren. Ook het onderwijs moet bezuinigen, maar dit is denk ik de verkeerde weg.
  maandag 29 november 2010 @ 11:37:44 #289
178394 afdak
tubgirl.jpg
pi_89291074
quote:
16s.gif Op donderdag 25 november 2010 09:37 schreef betyar het volgende:
voor aale VVD stemmers:

VVD
*O* *O* *O* *O*
Ach misschien een jaartje 3k extra betalen voor m'n studie maar dat wordt later wel weer bespaard op belastingen.
Op dinsdag 6 april 2010 11:28 schreef HeatWave het volgende:
ik heb tig jaar forum-ervaring achter me
pi_89291122
Moeten ze maar gaan leren ipv bieren...
pi_89291355
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 09:49 schreef StephanL het volgende:
Vanmiddag o.a. demonstraties in Groningen en in Den Haag. Ik ga ieder geval even kijken in Den Haag.

De politie verwacht nogal wat, er wordt aardig wat ME opgetrommeld in Den Haag

O ja, ook nog gratis oliebollen in Den Haag *O*
Heel dom als ze gaan rellen. Schiet je helemaal niks mee op. Maar aan de andere kant de politie gaat er wel meteen weer van uit dat het daar vol staat met stereotype studenten die niks anders doen dan zuipen en neuken. En sturen meteen de ME er op af.
Op vrijdag 22 oktober 2010 18:48 schreef Rectum het volgende:
Oke, hierbij is 22 februari Dag van het dakraam.
pi_89291702
quote:
14s.gif Op zondag 28 november 2010 16:45 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Andere tijden.
Elf jaar over een studie geschiedenis, dat was toen ook al idioot lang. Verhagen was waarschijnlijk het soort student dat dit kabinet wil aanpakken.

quote:
[..]

'Studenten' die door dat soort bezigheden vertraging oplopen mogen natuurlijk worden aangepakt.

Wat wat wil je met zo'n geval:
- eerste twee studies gestopt; verkeerde keuze, nog niet klaar voor universiteit of wat dan ook (vergeet niet dat VWO en WO nog steeds ongelofelijk slecht op elkaar aansluiten).
- uiteindelijk een goede keuze gemaakt en alles in één keer gehaald, niet eens een hertentamen nodig gehad.

Talent moet je stimuleren zou je zeggen, maar in zo'n geval ontmoedig je mensen alleen maar hun talenten te benutten en zullen ze veel minder kunnen betekenen voor de maatschappij.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 29-11-2010 12:20:51 ]
  maandag 29 november 2010 @ 14:23:34 #293
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89297004
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 03:49 schreef Fatih100 het volgende:
Maar wordt dit wel ingevoerd? Er moet toch nog over gestemd worden in de 2e kamer?
Mwoah. Hangt af van de hoedanigheid waarin het doorgevoerd wordt hé.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_89298002
Als ze nou eens eindelijk die stomme babyboomers gaan aanpakken met hun HRA, AOW en JSF en stoppen met al-tijd maar weer dat studentje pesten.
  maandag 29 november 2010 @ 14:54:53 #295
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89298289
quote:
13s.gif Op maandag 29 november 2010 14:48 schreef Tederheidsmachine het volgende:
Als ze nou eens eindelijk die stomme babyboomers gaan aanpakken met hun HRA, AOW en JSF en stoppen met al-tijd maar weer dat studentje pesten.
Ja, die hebben het al zo zwaar hé :')

Wel knap dat de samenbinderspartij van Job Cohen zo'n enorme groep nu in de verdomhoek zet: de babyboomers.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 29 november 2010 @ 16:09:45 #296
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_89301702
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 14:54 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ja, die hebben het al zo zwaar hé :')

Wel knap dat de samenbinderspartij van Job Cohen zo'n enorme groep nu in de verdomhoek zet: de babyboomers.
in het verdomhoekje? Ga toch weg man, als er een groep is die Nederland compleet heeft leeggezogen, van elk voordeeltje geprofiteerd om het vervolgens af te schaffen en tot hun dood aan toe de macht wil vasthouden zijn het wel de babyboomers. Dat is echt de ergste generatie die Nederland heeft voortgebracht.
pi_89303642
Hoe waarschijnlijk is het dat ze dit door de kamer heen krijgen? VVD en CDA hebben samen geen meerderheid, PVV was tegen afschaffing van de studiebeurs of verhoging college geld dus ik vraag me af waar het kabinet een meerderheid denkt te halen.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_89303670
quote:
Rutte en Verhagen: langstudeerders voor prikkie

Vicepremier Maxime Verhagen deed er maar liefst elf jaar over en ook premier Mark Rutte nam er met zeven jaar uitgebreid de tijd voor om zijn studie af te ronden. Het steekt dat deze mensen, die op hun gemak voor een koopje konden studeren, ons nu per vertraagd jaar 3000 euro extra willen laten betalen.

Dat stelt voorzitter Sander Breur van de Landelijke Studenten Vakbond, die de studieduur en het betaalde collegegeld bekeek van alle ministers en staatssecretarissen: Volgens onze berekeningen heeft Verhagen voor de elf jaar slechts 4000 euro collegegeld moeten betalen. De kosten aan collegegeld die hij nu zou moeten betalen met deze nieuwe langstudeerders boete zou 37000 euro zijn.

Voor Mark Rutte, die destijds 6000 euro neertelde aan collegegeld, zou het bedrag richting de 18000 euro gaan.

Ook de ministers Leers en Donner hebben er zes jaar over gedaan. En de onderwijsminister, Zijlstra, deed zeven jaar over zijn studie en dat is nu net diegene die de wet er doorheen wil loodsen om per vertraagd jaar niet het standaardcollegegeld van 1650 euro, maar 3000 euro te vragen, briest Breur.
bron
pi_89304574
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:52 schreef Harlon het volgende:
Hoe waarschijnlijk is het dat ze dit door de kamer heen krijgen? VVD en CDA hebben samen geen meerderheid, PVV was tegen afschaffing van de studiebeurs of verhoging college geld dus ik vraag me af waar het kabinet een meerderheid denkt te halen.
dat dus, de PVV was ook tegen de JSF maar daar veranderden ze ook ineens van gedachten, iets zegt me dat de kans vrij groot is dat dat hier weer gebeurd.
pi_89304620
Als je een jaartje stopt heeft dat toch geen gevolgen?
pi_89304666
quote:
16s.gif Op donderdag 25 november 2010 09:37 schreef betyar het volgende:
voor aale VVD stemmers:

VVD
*O* *O* *O* *O*
Je begint het te leren. VVD *O*
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: