Met terugwerkende kracht? Dat is echt belachelijk...quote:Op donderdag 25 november 2010 17:20 schreef Mula het volgende:
Wat is nou precies de bedoeling?
1. Vanaf komend collegejaar betaal je collegegeld+3000 euro als je al langer dan 5 jaar doet over een 4jarige studie. Dus als je nu 5ejaars bent en afstudeert als je 7e jaars bent, dan betaal je 2x3000 extra.
2. Vanaf 1 juli 2011 betaal je 3000 euro boete over elk jaar dat je studie langer heeft geduurd dan de toegestane 4+1. Wat inhoudt dat als je nu bijv 9ejaars bent en in december 2011 afstudeert, dat je dan 9.5jaar hebt gestudeerd en je dus 9.5-5=4.5 jaarx3000=¤13.500 moet betalen.
Volgens mij is het ook gewoon optie 1, aangezien optie 2 te belachelijk is. Raakte alleen even in de war van een bericht wat ik ergens op internet las en vroeg me af hoe en wat .quote:Op donderdag 25 november 2010 17:45 schreef Fingon het volgende:
[..]
Met terugwerkende kracht? Dat is echt belachelijk...
Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat dat wettig is.
Maar als ik dit zo zie moet ik dus ook gaan oppassen, aangezien ik al een half jaar aan een andere studie verspild heb mag ik dus een half jaar uitlopen op deze studie... Lekker dan, daar gaat waarschijnlijk mijn halfjaartje naar het buitenland...![]()
Ik betwijfel het ten zeerste. Je betaalt vanaf 2011-2012 meer, lijkt me.quote:Op donderdag 25 november 2010 17:45 schreef Fingon het volgende:
[..]
Maar als ik dit zo zie moet ik dus ook gaan oppassen, aangezien ik al een half jaar aan een andere studie verspild heb mag ik dus een half jaar uitlopen op deze studie... Lekker dan, daar gaat waarschijnlijk mijn halfjaartje naar het buitenland...![]()
Hoi, ik heb nooit gestudeerd, echter wel prima werk op HBO/WO niveau, als ik nu alsnog een studie of cursus doe, moet ik helemaal allemaal zelf betalen, en ook nog eens naast me werk doen (ongeveer 50 uur per week), ben ik nu ook zielig?quote:Op woensdag 24 november 2010 20:10 schreef superworm het volgende:
Fijn, bestuursjaar hier. Helemaal eens met artikel: voel me nou behoorlijk genaaid, als dit ook geldt voor studenten ingeschreven vóór 2011. Dat gaat me mínimaal 6000 euro kosten.
Je doet of studeren een soort van hobby is, je studeert mede op mijn geld, je eigen falen en feestjes mag je lekker zelf ophoesten.quote:Op donderdag 25 november 2010 17:45 schreef Fingon het volgende:
[..]
Het komt niet bij je op dat een half jaar in het buitenland studeren een belangrijk deel van de studie kan zijn?quote:Op donderdag 25 november 2010 18:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je doet of studeren een soort van hobby is, je studeert mede op mijn geld, je eigen falen en feestjes mag je lekker zelf ophoesten.
Je kan gewoon nog studeren, alleen word er gewoon een grotere financieele bijdrage verwacht, denk je dat studenten de enige zijn die lijden onder de crisis?quote:Op donderdag 25 november 2010 00:16 schreef stoeltafel het volgende:
Het raarste is nog dat studenten die aan de master beginnen geen studiefinanciering krijgen
WTF! Waarom krijgt een hbo wel gewoon 4 jaar en iemand van de uni niet?
Dat doet hij ook zeker wel. Zodra hij klaar is met zijn studie komt er een veelvoud aan euro's binnen via inkomstenbelasting.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je doet of studeren een soort van hobby is, je studeert mede op mijn geld, je eigen falen en feestjes mag je lekker zelf ophoesten.
Tuurlijk, maar als het onderdeel van je studie is, dan leid je toch geen tijdsverlies?quote:Op donderdag 25 november 2010 18:06 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het komt niet bij je op dat een half jaar in het buitenland studeren een belangrijk deel van de studie kan zijn?
Ik betaal ook veel inkomstenbelasting, maar heb maar minimaal stufi gehad.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:07 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Dat doet hij ook zeker wel. Zodra hij klaar is met zijn studie komt er een veelvoud aan euro's binnen via inkomstenbelasting.
Ik ook. Maar je kan niet verwachten dat het hele land autodidact is.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik betaal ook veel inkomstenbelasting, maar heb maar minimaal stufi gehad.
Ik pleit ook niet voor afschaffing van stufi, wel voor een hogere eigen bijdrage.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:10 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Ik ook. Maar je kan niet verwachten dat het hele land autodidact is.
Maar het is natuurlijk wel een beetje karig dat je straks meer moet gaan betalen voor mindere kwaliteit onderwijsquote:Op donderdag 25 november 2010 18:13 schreef raptorix het volgende:
Ik pleit ook niet voor afschaffing van stufi, wel voor een hogere eigen bijdrage.
Overigens ben ik voorstander van het idee om de studies weer zwaarder te maken, veel mensen die nu aan de universiteit studeren (6 jaar), hebben eigenlijk maar het niveau van MBO/HBO vroeger welke je in 4 jaar kan doen.
Als studenten inzien dat studeren duur is, zullen ze ook selectiever zijn in de keuze van studie en universiteit, en universiteiten zullen dan de concurrentie met elkaar aan moeten gaan. Ook vind ik dat studenten hun mond wel wat meer mogen opentrekken, en desnoods via rechtzaken kwaliteit eisen.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:15 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Maar het is natuurlijk wel een beetje karig dat je straks meer moet gaan betalen voor mindere kwaliteit onderwijsIk ben echt heel erg tegen het beboeten van universiteiten voor langstudeerders!
Dat kan dus niet. Vetrouwensbegingsel, legaliteitsbeginsel, noem de hele zooi maar op. Op die fiets zou je tot aan 1968 boetes kunnen innen.. Daarmee haal je het begrotingstekort in een klap wel.quote:Op donderdag 25 november 2010 17:20 schreef Mula het volgende:
Wat is nou precies de bedoeling?
1. Vanaf komend collegejaar betaal je collegegeld+3000 euro als je al langer dan 5 jaar doet over een 4jarige studie. Dus als je nu 5ejaars bent en afstudeert als je 7e jaars bent, dan betaal je 2x3000 extra.
2. Vanaf 1 juli 2011 betaal je 3000 euro boete over elk jaar dat je studie langer heeft geduurd dan de toegestane 4+1. Wat inhoudt dat als je nu bijv 9ejaars bent en in december 2011 afstudeert, dat je dan 9.5jaar hebt gestudeerd en je dus 9.5-5=4.5 jaarx3000=¤13.500 moet betalen.
Ik zie juist in de huidige situatie veel mensen pretstudies doen, ik ken mensen die een studie beginnen en toch al weten dat wanneer ze klaar zijn er geen of nauwelijks werk in is.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:16 schreef Tocadisco het volgende:
Allemaal wel leuk en aardig, maar gaat dit niet leiden tot mensen die studies op een te laag niveau gaan doen of allemaal 'pretstudies' gaan doen puur uit angst om wel eens bakken vol met geld kwijt te zijn?
Dat soort dingen zie ik ook gebeuren. En er word allemaal zo makkelijk gedaan over "dat betaal je makkelijk terug na je studie."quote:Op donderdag 25 november 2010 18:16 schreef Tocadisco het volgende:
Allemaal wel leuk en aardig, maar gaat dit niet leiden tot mensen die studies op een te laag niveau gaan doen of allemaal 'pretstudies' gaan doen puur uit angst om wel eens bakken vol met geld kwijt te zijn?
Ik denk dat ze het zo niet bedoelen, maar dat men bedoeld dat als je vanaf 2011 vertraging oploopt, je dat zelf betaald, kortom iemand die in 2000 is gestart, en in 2013 afstudeert, dat hij dus 2 jaar voor eigen rekening krijgt.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:20 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat kan dus niet. Vetrouwensbegingsel, legaliteitsbeginsel, noem de hele zooi maar op. Op die fiets zou je tot aan 1968 boetes kunnen innen.. Daarmee haal je het begrotingstekort in een klap wel.
Studeren is al duur en studenten hebben al de neiging om te gaan voor de studies die het beste rendement opleveren. Of dat wenselijk is (varkenscyclus bijv) is ook maar de vraag.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als studenten inzien dat studeren duur is, zullen ze ook selectiever zijn in de keuze van studie en universiteit, en universiteiten zullen dan de concurrentie met elkaar aan moeten gaan. Ook vind ik dat studenten hun mond wel wat meer mogen opentrekken, en desnoods via rechtzaken kwaliteit eisen.
Snap ik ook wel, maar de studies waar het meeste uit de halen valt zijn vaak ook hele lastige studies. Het zou toch redelijk ernstig zijn als mensen die studies niet meer gaan kiezen uit angst om uit te lopen (wat overigens niet eens zou erg zou zijn, iemand die in 6 jaar zijn diploma heeft gehaald is net zo gekwalificeerd als iemand die dat in 4 jaar heeft gedaan). Dat je na 4 jaar geen studiefinanciering meer gaat betalen snap ik nog wel maar waarom dan die boete van 3000 euro er bovenop?quote:Op donderdag 25 november 2010 18:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zie juist in de huidige situatie veel mensen pretstudies doen, ik ken mensen die een studie beginnen en toch al weten dat wanneer ze klaar zijn er geen of nauwelijks werk in is.
Omdat je vroeger met HBO een hele behoorlijke opleiding had, in de tijd dat ik van de havo afkwam (jaar of 20 terug), HEAO en HTS waren studies waar je gegarandeerd een zeer goede baan had, maar omdat tegenwoordig IEDEREEN moet studeren en de slagingscijfers niet te laag moeten zijn devalueert men de studies.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:22 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Dat soort dingen zie ik ook gebeuren. En er word allemaal zo makkelijk gedaan over "dat betaal je makkelijk terug na je studie."
Met de gemiddelde HBO baan verdien je echt niet extreem veel geld meer.
Daarnaast in je als staat die kosten ook via inkomstenbelasting.
En het feit dat jaren beetje spelen al flink ontmoedigt wordt dmv. prestatiebeurs etc.
Dat denk ik ook. Helaas zijn dit nog maar vrij vage plannen die alleen binnen het ministerie rondspoken. En daar spookt nog een heleboel meer gekkigheid rond.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat ze het zo niet bedoelen, maar dat men bedoeld dat als je vanaf 2011 vertraging oploopt, je dat zelf betaald, kortom iemand die in 2000 is gestart, en in 2013 afstudeert, dat hij dus 2 jaar voor eigen rekening krijgt.
En dat gaat echt niet minder worden door deze maatregel.quote:Op donderdag 25 november 2010 18:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zie juist in de huidige situatie veel mensen pretstudies doen, ik ken mensen die een studie beginnen en toch al weten dat wanneer ze klaar zijn er geen of nauwelijks werk in is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |