Wat let je dan om je geluk in België te proberen? Collegegeld is hier beduidend lager (~500 euro p/j). Het onderwijs is schoolser, maar al met al is de onderwijskwaliteit prima vergelijkbaar met Nederland. Het studentenleven is beduidend minder opwindend, dat wel, maar al met al studeert bijna iedereen nominaal af of met een jaar uitloop. En kon je ook niet Nederlandse stufi krijgen voor een studie in Vlaanderen?quote:Op donderdag 25 november 2010 00:11 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Er zijn genoeg plekken waar niet eens collegegeld bestaat. En daarvoor hoef je echt niet naar Cuba te vliegen.
Dat is natuurlijk dikke onzin, daar hoeft de overheid écht niet voor te betalen.quote:Op woensdag 24 november 2010 23:55 schreef stoeltafel het volgende:
Hoe zit het met studenten de al 8 verschillende studies hebben geprobeerd in 8 jaar? Moet je dan 3 x 3000 hele betalen?
Dus niet om te werken, cheers! Uitwonende beurs mag dan dus wel dik omhoog zodat studenten voor hun leven kunnen betalen zonder te werken en zich volledige kunnen concentreren op de studie!quote:Op donderdag 25 november 2010 09:51 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ik heb altijd getwijfeld aan de nuttige bijdragen van studentenraden. Is overrated en zijn in het leven geroepen instituten die soms teveel bestuursgeile studenten aantrekken die puur hun cv willen opleuken. Maar als je echt wilt inzetten voor de verbetering van het onderwijs en het studentenleven, dan kan dit prima na je opleiding. De studententijd is om te studeren en je diploma te halen. Maar wil je perse tijdens je studietijd toch bestuurswerk doen dan mag dit niet ten koste gaan van het studeren. Een extra studiejaar voor bestuurswerk vind ik echt belachelijk en onnodig
[..]
Alhoewel ontspanning op zijn tijd prima is, mag dit niet ten koste gaan van je opleiding. Nogmaals, de studententijd is om te studeren en je diploma te halen
Eigenlijk is dit best wel waar. Dit soort praktijken had je kunnen verwachten met het VVD aan het roer. En toch stemmen veel studenten op een partij zoals de VVD die eigenlijk totaal niets doet voor de belangen van de student.quote:Op woensdag 24 november 2010 23:19 schreef Hans_Clock het volgende:
Jullie wilden toch VVD? Nu krijg je het. Ga maar op de blaren zitten.
De studenten van nu zijn de regenten van laterquote:Op donderdag 25 november 2010 13:09 schreef VeX- het volgende:
Eigenlijk is dit best wel waar. Dit soort praktijken had je kunnen verwachten met het VVD aan het roer. En toch stemmen veel studenten op een partij zoals de VVD die eigenlijk totaal niets doet voor de belangen van de student.
Dan ga je toch naar Amerika? Daar zijn ze immers massaal in opstand gekomen tegen de steun die de regering aan de banken verleend heeft.quote:Op woensdag 24 november 2010 21:15 schreef superworm het volgende:
[..]
Zwart is wit in dit debiele land. Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring stipuleert een revolutie, niet alleen hierdoor maar door het algehele bemoeierige, moralistische gezeik van de overheid, de moloch tot wie-ie verworden is, vijftig cent van elke euro belast, de studenten bankroet gemaakt terwijl de volgevreten regenten van hun HRA kaviaar gaan kopen om te nuttigen in hun staatsgesponsorde miljoenenvilla's, en die drieduizend pleuro per jaar natuurlijk wel voor hun pappiemammiebetalenallescorpskindertjes uit de één of andere oude jaszak weten te toveren:
[..]
Nee hoor, hij is in vier jaar afgestudeerd.quote:Op donderdag 25 november 2010 13:16 schreef Otis2.0 het volgende:
Onze vriend Rutte heeft zelf 7 jaar over zijn studie geschiedenis gedaan.
BS, daar heb je ouderlijke bijdrage of een investeringlening voor. Studenten die tegenwoordig zo veel werken doen dat toch ook vooral om 2 of 3 keer per jaar op vakantie te kunnen, of hun dure scooter, modekleding of modieuze iphone te kunnen bekostigen.quote:Op donderdag 25 november 2010 12:10 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Dus niet om te werken, cheers! Uitwonende beurs mag dan dus wel dik omhoog zodat studenten voor hun leven kunnen betalen zonder te werken en zich volledige kunnen concentreren op de studie!
Nee hoor, de studiefinanciering wordt zo berekent:quote:Op donderdag 25 november 2010 13:50 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
BS, daar heb je ouderlijke bijdrage of een investeringlening voor. Studenten die tegenwoordig zo veel werken doen dat toch ook vooral om 2 of 3 keer per jaar op vakantie te kunnen, of hun dure scooter, modekleding of modieuze iphone te kunnen bekostigen.
En dat is ook echt heel, heel redelijk. Vind ik danquote:Op donderdag 25 november 2010 13:52 schreef Zith het volgende:
Nee hoor, de studiefinanciering wordt zo berekent:
totale kosten gemiddelde student, gefinancieerd door:
1/3de IBgroep (DUO nu)
1/3de ouders
1/3de eigen bijdragen/werk
Is het niet ongrondwettelijk om wetten met terugwerkende kracht in te voeren? er moeten toch rechtenstudenten zijn die hierin een leuke rechtzaak zien.quote:Op woensdag 24 november 2010 22:45 schreef Zith het volgende:
[..]
Echter wilt men het nu al vanaf 2011 invoeren (dus schooljaar 2011->2012) met terugwerkende kracht (dus als je 2jaar geleden van studie wisselde/exchangejaar/bestuursjaar/part-timewerk, zul je 3000 EUR p.m.+ov extra moeten gaan betalen, iets wat je 2 jaar geleden niet kon zien aankomen)....
ZIE: http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/22564
Niet te vergelijken. In België kan je je hele studie volgen voor minder dan het bedrag die deze boete zou gaan kosten.quote:Op donderdag 25 november 2010 13:54 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
En dat is ook echt heel, heel redelijk. Vind ik danIn België komen alle kosten voor je ouders.
Klopt, het hele studiesysteem in België is natuurlijk andersquote:Op donderdag 25 november 2010 13:57 schreef rijsttafel het volgende:
Niet te vergelijken. In België kan je je hele studie volgen voor minder dan het bedrag die deze boete zou gaan kosten.
Waarmee ik niet wil beweren dat deze maatregel deugt: want deugen doet-ie allerminst.quote:Op donderdag 25 november 2010 13:44 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Dan ga je toch naar Amerika? Daar zijn ze immers massaal in opstand gekomen tegen de steun die de regering aan de banken verleend heeft.
Om het verder niet te hebben over ongrondwettelijk. Een regering mag voor zover ik weet geen wetten met terugwerkende kracht invoeren.quote:Op donderdag 25 november 2010 01:31 schreef Aloulou het volgende:
Dit is erg robust en gewoon keihard. De discussie om de subsidie eraf te halen indien iemand studievertraging oploopt is goed. Alleen dit besluit houdt helemaal geen rekening met studenten die nu al gekozen hebben voor een studie en ermee bezig zijn en nu opeens te horen krijgen dat bij studievertraging men direct het dubbele moet betalen. Indien je dat vooraf weet kan je nog een afweging maken om aan de studie te beginnen maar voor de studenten die nu al studeren en studievertraging hebben is het gewoon onrechtvaardig dit zo op te lossen.
Van de rijksoverheid.nlquote:Op donderdag 25 november 2010 13:45 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Nee hoor, hij is in vier jaar afgestudeerd.
Ik heb niet eens bestuurswerk gedaan omdat ik door ziekte al lang genoeg over m'n studie doe, had het over mensen die dat wel tijdens hun studie doen.quote:Op donderdag 25 november 2010 06:35 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Stel je niet zo aan, dan ga je toch bestuurswerk na je opleiding doen? (heb ik ook gedaan)
Of ben je ook zo'n cv-builder die het puur doet voor diens carrière?
Sowieso moet je ingeschreven aan de uni zijn om ook in het bestuur van een studievereniging te zitten.... Welke gek gaat college geld betalen nadat hij is afgestudeerd enkel en alleen om in het bestuur te zitten?quote:Op donderdag 25 november 2010 14:37 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik heb niet eens bestuurswerk gedaan omdat ik door ziekte al lang genoeg over m'n studie doe, had het over mensen die dat wel tijdens hun studie doen.
Verder vind ik het juist goed dat je nu nog bestuurswerk/studentassistenschap e.d. tijdens je studie kunt doen, want daar doe je niet alleen ervaring mee op maar help je je universiteit/hogeschool ook gelijk mee. Daarbij is net het hele idee van die verenigingen dat het door studenten gerund wordt, niet door mensen die afgestudeerd zijn en een fulltime baan hebben.
En denk je nou serieus dat er nog zoveel mensen in een bestuur willen als ze al zijn als ze al een fulltime baan hebben? (mochten ze uberhaupt nog in de buurt wonen dan).
Een hele rijke die maar niet van z'n studentikoze leven af wilquote:Op donderdag 25 november 2010 14:45 schreef Arglist het volgende:
[..]
Sowieso moet je ingeschreven aan de uni zijn om ook in het bestuur van een studievereniging te zitten.... Welke gek gaat college geld betalen nadat hij is afgestudeerd enkel en alleen om in het bestuur te zitten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |