Wat een ideaalbeeld heb jij.. gebrek aan ervaring misschien?quote:Op donderdag 25 november 2010 19:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoezo 15 jarige? De meeste mensen die echt voor een studie dienen te kiezen zijn doorgaans 17/18
En ja ik vind dat iemand op die leeftijd dat soort keuzes zou moeten kunnen maken.
Je betaalt elk jaar collegegeld dus als je langer studeert betaal je sowieso al meer. Slecht argument.quote:Op donderdag 25 november 2010 19:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zucht, NOGMAALS, je lult alsof de stufi totaal gestopt word, het enige wat er aan de hand is dat mensen die langer studeren ook meer gaan betalen.
Daar heb je een punt, zeker omdat je voor het HBO vier jaar studiefinanciering blijft krijgen. Dan is het eigenlijk alleen risicovoller om een universitaire bachelor te doen.quote:Op donderdag 25 november 2010 19:56 schreef rijsttafel het volgende:
Bovendien zie ik gebeuren dat nog meer mensen via het HBO hun bachelor gaan doen (dan heb je een jaar langer) en dat het wat hen betreft qua financiën vanuit de staat gezien dus alleen maar nadeliger is.
En jij denkt dat collegegeld dekkend is voor de kosten?quote:Op donderdag 25 november 2010 20:45 schreef Merkie het volgende:
[..]
Je betaalt elk jaar collegegeld dus als je langer studeert betaal je sowieso al meer. Slecht argument.
Sinds wanneer moet onderwijs quitte spelen? Moeten ouders van kinderen die op de basisschool een jaartje blijven zitten dat jaar ook volledig gaan financieren?quote:Op donderdag 25 november 2010 21:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
En jij denkt dat collegegeld dekkend is voor de kosten?
Hadden jullie irritante studenten maar niet op hem moeten stemmenquote:Op woensdag 24 november 2010 20:31 schreef superworm het volgende:
[..]
Inderdaad. Alsof elke student even 300 euro per maand uit z'n zak kan kloppen. We werken gemiddeld al iets van 20 uur bij, ik zelf al 30 (en voltijd (=40 uur) studie he!), dat gaat gewoonweg níet lukken. Hebben de gristenhonden en rijke stinkerts hun oude middeleeuwse deal weer uit het slop getrokken? "Hou jij ze dom, dan hou ik ze arm." De kerk is nu echter niet meer nodig om ons dom te houden. Dat doet Rutte wel.
quote:Op vrijdag 26 november 2010 07:34 schreef Dagonet het volgende:
Mooi, da's enkele honderden miljoenen op jaarbasis die beter besteedt kunnen worden dan aan nietsnuttende studenten.
Nee. Wat heeft dat er mee te maken? Als je langer studeert betaal je meer geld, simpel. Daar is geen ¤3000 voor nodig.quote:Op donderdag 25 november 2010 21:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
En jij denkt dat collegegeld dekkend is voor de kosten?
Nee, het geld dat je betaalt is niet kostendekkend. Daarom kosten langstuderenden gewoon geld.quote:Op vrijdag 26 november 2010 10:23 schreef Merkie het volgende:
[..]
Nee. Wat heeft dat er mee te maken? Als je langer studeert betaal je meer geld, simpel. Daar is geen ¤3000 voor nodig.
Het is waar.quote:
Klopt, en leveren daarna gewoon veel aan inkomstenbelasting op. Studenten zijn, hoe kut het ook is, gewoon de belastingbetaler van de toekomst. Die koe moet je niet gaan slachten, terwijl je er je leven lang melk uit kan halen.quote:Op vrijdag 26 november 2010 11:29 schreef Zith het volgende:
[..]
Nee, het geld dat je betaalt is niet kostendekkend. Daarom kosten langstuderenden gewoon geld.
Een 97-jarig persoon een nieuwe knie of vier keer per week een dialyse geven kost ook heel veel geld, maar daar zeggen we ook niet tegen dat diegene dat niet krijgt. Studenten zijn de groep waaraan het het meeste loont om er geld aan te geven. Maar niet in Nederland, daar is het de groep die zoveel mogelijk moet worden uitgeknepen als maar kan.quote:Op vrijdag 26 november 2010 11:29 schreef Zith het volgende:
[..]
Nee, het geld dat je betaalt is niet kostendekkend. Daarom kosten langstuderenden gewoon geld.
Was jij niet de persoon die meer kon verdienen maar het niet deed omdat het niet leuk was?quote:Op donderdag 25 november 2010 19:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Prima, ik zou je absoluut adviseren een studie te kiezen welke niemand doet.
Overigens staat dit helemaal los van de discussie, want vroeger, maar ook nu, en ook in de toekomst blijf je dit houden.
Iedereen studeert tegenwoordig (tenminste iets wat voor studie doorgaat)quote:Op vrijdag 26 november 2010 11:36 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Klopt, en leveren daarna gewoon veel aan inkomstenbelasting op. Studenten zijn, hoe kut het ook is, gewoon de belastingbetaler van de toekomst. Die koe moet je niet gaan slachten, terwijl je er je leven lang melk uit kan halen.
Eigenlijk neem ik aan dat dit ook wel zo zal zijn. Geregistreerde studievertraging (ziekte e.d.) zullen waarschijnlijk niet meetellen?quote:Op vrijdag 26 november 2010 12:32 schreef ReV66 het volgende:
Een nadeel is dat sommige studenten door allerlei (geldige) (persoonlijke) omstandigheden dit niet voor elkaar krijgen en hier de dupe van worden. Daarom moet er een systeem komen waar je dit kan aanvechten en hiervoor uitgezonderd kan worden.
Tuurlijk moeten er weer allerlei regeletjes voor extreme gevallen komen, want in Nederland moet je voor alles verzekerd en ingedekt zijnquote:Op vrijdag 26 november 2010 12:32 schreef ReV66 het volgende:
Een voordeel is dat men nu er echt er voor moet gaan om zijn diploma binnen 4 jaar te halen. Ijverige leerlingen hoeven niet bang te zijn maar dit als een extra stimulans zien, zij halen immers hun diploma in 4 jaar. Er zijn teveel luie studenten die echt niks doen en het maar blijven rekken.
Een nadeel is dat sommige studenten door allerlei (geldige) (persoonlijke) omstandigheden dit niet voor elkaar krijgen en hier de dupe van worden. Daarom moet er een systeem komen waar je dit kan aanvechten en hiervoor uitgezonderd kan worden.
Dit slaat echt nergens op.quote:Op vrijdag 26 november 2010 13:45 schreef hetzusjevan het volgende:
Ik lees her en der dingen over bestuursjaar, maar zoals ik het begrepen heb, mag je één jaar studievertraging oplopen en ga je pas betalen vanaf het daaropvolgende jaar dat je vertraging oploopt.
In feite is het zo dat je een driejarige bachelor gewoon in drie jaar tijd zou moeten kunnen halen en dan krijg je ook nog een jaar uitloop voor als je bv. een jaar bestuur wil doen, prima toch? Als je een driejarige bachelor niet in die tijd kan halen, dan moet je mss eens gaan nadenken of de studie wel geschikt is voor je.
Ik vind van wel, zo'n studie moet je gewoon in die tijd kunnen halen als je geen geldige reden hebt voor vertraging. Kijk, ik snap dat ze ergens geld vandaan moeten halen en ik vind het niet slecht dat ze de langstudeerders aan willen pakken. Maar dat neemt niet weg dat ik het geen goede maatregel vind. De manier waarop ze het willen doorvoeren is gewoon niet goed, ze pakken nu ook mensen die hier geen rekening mee hadden kunnen houden en het bedrag is drastisch hoog. Ze moeten eerst eens naar de externe oorzaken kijken van de vertragingen en die aanpakken (zoals ik al zei: de opleidingen waarbij studievertraging haast niet te ontwijken is).quote:
Ga toch weg. Dat geldt echt niet voor alle studies.quote:Op vrijdag 26 november 2010 13:45 schreef hetzusjevan het volgende:
In feite is het zo dat je een driejarige bachelor gewoon in drie jaar tijd zou moeten kunnen halen en dan krijg je ook nog een jaar uitloop voor als je bv. een jaar bestuur wil doen, prima toch? Als je een driejarige bachelor niet in die tijd kan halen, dan moet je mss eens gaan nadenken of de studie wel geschikt is voor je.
Vergeet niet dat je dan ook geen vertraging meer mag oplopen in je master. Want dat 'extra' jaar krijg je maar 1 keer...quote:Op vrijdag 26 november 2010 13:45 schreef hetzusjevan het volgende:
Ja, schandalig!quote:Op vrijdag 26 november 2010 12:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tuurlijk moeten er weer allerlei regeletjes voor extreme gevallen komen, want in Nederland moet je voor alles verzekerd en ingedekt zijn![]()
Ja, als je mijn post verder had gelezen dan alleen de eerste paar zinnen dan had je gezien dat ik het op dat punt wel met je eens ben.quote:Op vrijdag 26 november 2010 14:19 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Ga toch weg. Dat geldt echt niet voor alle studies.
Van de pakweg 500 eerstejaars van drie jaar terug hebben er bij mijn studie 20 hun BSC nominaal gehaald. Dat komt echt niet doordat de studie niet geschikt was voor de overige 480.
En dat de gemiddelde afstudeertijd meer dan 7 jaar is heeft ook echt wel met meer te maken dan met "domme" en "luie" studenten. En dat cijfer spreekt nog nieteens over de afvallers..
bij mij is het eerderquote:Op donderdag 25 november 2010 13:52 schreef Zith het volgende:
[..]
Nee hoor, de studiefinanciering wordt zo berekent:
totale kosten gemiddelde student, gefinancieerd door:
1/3de IBgroep (DUO nu)
1/3de ouders
1/3de eigen bijdragen/werk
Jij had het over de opbouw van de studie. Daar is opzich niets mis mee. Het is gewoon erg moeilijk waardoor het niet in 5 jaar te doen is. En ik vind dat daar niets op aangepast hoeft te worden. Een universiteit hoort lastig te zijn en niet elke pauper hoeft het te kunnen. Maar dat je dan bestraft wordt voor het kiezen van een lastige opleiding is gewoon een kutmaatregel.quote:Op vrijdag 26 november 2010 14:52 schreef hetzusjevan het volgende:
[..]
Ja, als je mijn post verder had gelezen dan alleen de eerste paar zinnen dan had je gezien dat ik het op dat punt wel met je eens ben.
Ik vind echt dat ze deze maatregel veel beter moeten overdenken en niet halsoverkop in 2011 al moeten invoeren. Eerst maar eens afwachten wat die petitie op gaat leveren.
Misschien leeft het princesje wat duurder dan de gemiddelde student?quote:Op vrijdag 26 november 2010 14:55 schreef Principessa.Farfallus het volgende:
[..]
bij mij is het eerder
1/5e ib groep
2/5e ouders
2/5e zelf
ib groep is echt niet zo gul!!
officieel?quote:Op vrijdag 26 november 2010 15:03 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
MAANDAG 1200 DEMONSTRATIE OP HET PLEIN IN DEN HAAG!!
Ik lees dat de studentenbonden in januari willen gaan, deze lijkt me wat klein wordenquote:Op vrijdag 26 november 2010 15:10 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
http://www.facebook.com/#!/event.php?eid=168246756540118
Eensquote:Op woensdag 24 november 2010 21:47 schreef Zienswijze het volgende:
We kunnen dit plan alleen tegenhouden als er een grote actie komt die indruk maakt...
kut troll.quote:Op vrijdag 26 november 2010 16:09 schreef theKiD het volgende:
Demonstreerende studentenGa liever studeren zodat je geen vertraging oploopt
Paupers
Tis niet eens als troll bedoeld..quote:
Vooral binnen de lijntjes blijvenquote:Op vrijdag 26 november 2010 16:17 schreef theKiD het volgende:
[..]
Tis niet eens als troll bedoeld..Ben gewoon heel zwart/wit. Gewoon doen wat je moet doen, dus studeren, en alles op tijd afhebben, dan is er geen probleem..
Stel je eens niet zo aan zeg.quote:Op vrijdag 26 november 2010 16:22 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Vooral binnen de lijntjes blijven
Hij is zeven jaar na het begin van zijn studie afgestudeerd, maar hij heeft zijn studie onderbroken toen hij voorzitter werd van de JOVD.quote:Op donderdag 25 november 2010 14:28 schreef VeX- het volgende:
[..]
Van de rijksoverheid.nl
Mark Rutte
Opleiding
1984: Gymnasium-a, Den Haag
1984-1992: Geschiedenis (van Nederland) aan de Rijksuniversiteit Leiden.
Want scholen verkloten dingen natuurlijk nooit, waardoor jij studievertraging oplooptquote:Op vrijdag 26 november 2010 16:17 schreef theKiD het volgende:
[..]
Tis niet eens als troll bedoeld..Ben gewoon heel zwart/wit. Gewoon doen wat je moet doen, dus studeren, en alles op tijd afhebben, dan is er geen probleem..
Dat stuurt het beleid inderdaad rechtstreeks op aan:quote:Op vrijdag 26 november 2010 14:51 schreef FreedonNadd het volgende:
Denk dat de huidige HBO-fraude wel nog een tikkie erger wordt
Als het echt aan de school ligt is het iets anders, en daar zal dan wel rekening mee gehouden worden op een of andere manier. Maar meestal ligt het gewoon aan de student. Eerlijk = eerlijk.quote:Op vrijdag 26 november 2010 20:42 schreef Appelknaller het volgende:
[..]
Want scholen verkloten dingen natuurlijk nooit, waardoor jij studievertraging oploopt
Wuuuuuuuut?quote:Op vrijdag 26 november 2010 21:38 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Dat stuurt het beleid inderdaad rechtstreeks op aan:
HAVO's mogen geen VMBO-afgestudeerden meer weigeren. Iemand die dus z'n VMBO met de hakken over de sloot heeft gehaald, moet naar de HAVO mogen. Grote kans dat hij voor z'n HAVO-eindexamen slaagt, want sinds 2000 (tweede fase) worden de slagingsnormen achteraf vastgesteld zodat er elk jaar een vrij laag percentage leerlingen zakt, ongeacht of het gemiddelde niveau daalt (lees hiervoor dit scherpe artikel). \
11 jaar over 1 studie?quote:Op vrijdag 26 november 2010 12:59 schreef Rambolin het volgende:
Belachelijke maatregel, hopelijk gaat die niet door. Pauper gristelijk-liberaal-bruinhemdenkabinet
Verhagen heeft 11 jaar over zijn studie gedaan. Stel nou dat hij in 2010-2011 aan zijn 11de jaar zou beginnen, hoeveel moest ie dan betalen? Collegegeld + ¤3.000 boete = bijna 5 duizend euro dus?
Of hebben we het over een bedrag van bijna 18 duizend euroEn als ie aan zijn 12de jaar begint, 21 duizend, daarna 24 duizend euro etc.
?
1 jaar vertraging is ''gratis''. Daarna is het 3000 euro extra bovenop het collegegeld, voor ieder jaar dat je vertraagd bent.quote:Op vrijdag 26 november 2010 12:59 schreef Rambolin het volgende:
Belachelijke maatregel, hopelijk gaat die niet door. Pauper gristelijk-liberaal-bruinhemdenkabinet
Verhagen heeft 11 jaar over zijn studie gedaan. Stel nou dat hij in 2010-2011 aan zijn 11de jaar zou beginnen, hoeveel moest ie dan betalen? Collegegeld + ¤3.000 boete = bijna 5 duizend euro dus?
Of hebben we het over een bedrag van bijna 18 duizend euroEn als ie aan zijn 12de jaar begint, 21 duizend, daarna 24 duizend euro etc.
?
Het Ned. record staat op 30 jaar:quote:
http://web.tue.nl/cursor/bastiaan/jaargang43/cursor09/ruis.shtmlquote:Record traagste student
Toegegeven, het is een twijfelachtige eer die je ten deel valt wanneer je als langst ingeschreven en dus traagste- student geregistreerd staat in het Guiness Book of Records. Die eer is volgens het Guiness Book voor de zeventigjarige boekhandelaar Stuart Baldwin. Hij heeft na 29 jaar zijn studie bij de Open University afgerond. Door deze 'prestatie' is hij in het Guiness Book of Records opgenomen als traagste student van de wereld. De goede man wil zelfs nog gaan promoveren. Daar moet hij wel wat meer vaart achterzetten dan achter zijn studie, want een proefschrift moet je binnen acht jaar voltooien.
Altijd leuk, zo'n nieuwtje, maar wat is het record aan de TU/e? Navraag leert dat we hier een student hebben gehad die de 29 jaar van Baldwin overtreft. De student Elektrotechniek heeft maar liefst dertig jaar ingeschreven gestaan voordat hij afstudeerde. DERTIG JAAR! Om precies te zijn van 1 september 1960 tot 31 oktober 1990.
Op deze absolute topper volgen vier studenten die 23 jaar lang op de TU/e hebben rondgelopen.
Uit het OESO-rapport van afgelopen september bleek idd. al dat het 'rendement' van een studie voor de afgestudeerde in Nederland lager ligt dan in alle andere OESO-landen. En dat was dus nog voor deze maatregelen.quote:Op zaterdag 27 november 2010 17:42 schreef Zienswijze het volgende:
Ga je zo met je hoogopgeleiden om? Het buitenland wordt dan wel heel erg aantrekkelijk...
Goed om te weten. Weet Rutte dit ook?quote:Op zaterdag 27 november 2010 18:30 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Uit het OESO-rapport van afgelopen september bleek idd. al dat het 'rendement' van een studie voor de afgestudeerde in Nederland lager ligt dan in alle andere OESO-landen. En dat was dus nog voor deze maatregelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |