Ik dacht nooit aan morgen, vandaag was lang genoegquote:AMSTERDAM – Acteur Antonie Kamerling is overleden. Dat liet zijn zwager, Albert Verlinde, donderdag weten. Kamerling maakte zelf een einde aan zijn leven.
''In de namiddag van woensdag 6 oktober heeft Antonie besloten zijn leven te beeïndigen'', aldus Verlinde in een reactie die hij samen met Kamerlings vrouw, actrice Isa Hoes opstelde.
"In diverse interviews liet hij eerder al doorschemeren aan depressies te lijden. Helaas heeft de geboden hulp niet mogen baten.'' De acteur laat zijn vrouw, zoon Merlijn en dochter Vlinder achter. Zijn zus Liesbeth Kamerling is tevens actrice.
Loopbaan
Kamerling brak door in de soapserie Goede tijden, slechte tijden als Peter Kelder. Later speelde hij in een aantal speelfilms zoals in De Kleine Blonde Dood (1993) waarvoor hij genomineerd werd voor de Gouden Kalf als beste acteur. In 1997 speelde hij in de film All Stars.
Onder de artiestennaam Hero scoorde hij in 1997 een nummer één-hit met het nummer Toen Ik Je Zag, geschreven door Guus Meeuwis. De acteur speelde verder nog in de televisieseries Windkracht 10 (1996), Onderweg naar Morgen (2005) en Voetbalvrouwen (2008).
In 2011 zou Kamerling verschijnen in de musical Herrinert U Zich Deze Nog?!.
© NU.nl/ANP
bronquote:In Nederland verwacht Oerlemans veel van de speelfilm New Kids Turbo (vanaf december in de bioscoop) die voortkomt uit de razend populaire tv-serie. Naast de vaste cast zijn daarin rollen weggelegd voor onder anderen Hans Teeuwen, Theo Maassen, Jody Bernal en Antonie Kamerling.
Stel dat je het zou weten....wat dan?quote:Op donderdag 7 oktober 2010 21:25 schreef Griebus het volgende:
Is het heel morbide om te willen weten hoe hij heeft het gedaan?
Lul niet, jouw e-penis zou ook enorm groeien als jij de eerste zou zijn die het weet en het op internet zet.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 21:37 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Stel dat je het zou weten....wat dan?
Ik zou het niet morbide willen noemen, maar de fascinatie om dit soort details te willen weten, ontgaat me wel.
Het is denk ik voor weinigen een fascinatie, maar wanneer je hoort dat iemand zelfmoord heeft gepleegd, dan is het niet zo vreemd dat je je afvraagt hoe de persoon dat heeft gedaan.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 21:37 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Stel dat je het zou weten....wat dan?
Ik zou het niet morbide willen noemen, maar de fascinatie om dit soort details te willen weten, ontgaat me wel.
pillen, fles sterke drank en een vuilniszakquote:Op donderdag 7 oktober 2010 21:25 schreef Griebus het volgende:
Is het heel morbide om te willen weten hoe hij heeft het gedaan?
Nou nee. Beetje ongepast.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 21:38 schreef beelz het volgende:
[..]
Lul niet, jouw e-penis zou ook enorm groeien als jij de eerste zou zijn die het weet en het op internet zet.
Mwoah, zijn actie is voor de vinders ook niet gezellig. En het gevolg.. Dus ongepast.. Ieder z'n ding. Ik zou het op zich ook wel willen weten.quote:
Ja, dat zeg ik ook inderdaad. Je leest mijn post echt goed.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 21:42 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Mwoah, zijn actie is voor de vinders ook niet gezellig.
Het zou pas ongepast zijn als ik zou beweren dat ik weet hoe hij het heeft gedaan en dan na enig aandringen aan het hele internet vertel dat hij is gestikt in de tieten van Olga, de prostituee uit Kiev die 500 kilo weegt en waar hij al enige tijd een verhouding mee had.quote:
het zal fritsie wel weer niet zijnquote:Antonie kamerling was altijd goeie gast bij barend&vdorp en villa BVD. Mooi herdacht bij Boulevard door nota bene zijn aangetrouwde zwager
Fair enough, hoewel ik zelf liever dergelijke details niet hoor, maar dat zal persoonlijk zijn.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 21:39 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Het is denk ik voor weinigen een fascinatie, maar wanneer je hoort dat iemand zelfmoord heeft gepleegd, dan is het niet zo vreemd dat je je afvraagt hoe de persoon dat heeft gedaan.
Niet dat het mij verder wat uitmaakt, maar als ik lees dat Sacha de Boer is verongelukt, dan vraag ik me ook af waar en hoe dat kon gebeuren. Ondanks dat de antwoorden op die vragen me om het even zijn.
Albert Verlinde zei dat hij gisteravond een telefoontje van Isa Hoes kreeg.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 21:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik vind de vraag wel legitiem als je leest dat hij volgens de verklaring gistermiddag al een eind aan zijn leven heeft gemaakt, maar dat alle nieuwsberichten melden dat zijn lichaam pas in de nacht van woensdag op donderdag is gevonden.
speculeren heeft geen zin, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. Als hij pas laat op de avond is gevonden. De slaapkamer lijkt me een plek waar je als vrouw wel komt.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 21:52 schreef Mylene het volgende:
[..]
Albert Verlinde zei dat hij gisteravond een telefoontje van Isa Hoes kreeg.
Ik denk dat ie een hoop pillen heeft ingenomen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat ie is gevonden in de slaapkamer.
Weet ik niet, ik weet ook niet wat de kinderen waren, maar een driejarige gaat doorgaans niet heel laat naar bed.quote:
Ik wou een soort gelijk verhaal posten maar jouw post dekt de lading voor 100%.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 23:33 schreef tong80 het volgende:
Tien jaar geleden was ik zo ver weg dat gelukkig mijn familie de laatste strohalm was.
Ik had de scheermesjes al klaar liggen en het touw gekocht.
De buitenkant was bij mij anders dan de binnenkant.
De dag dat mensen het inzagen had niet de dag erna moeten zijn.
Ik had alles op de regel, zoals dat heet. Goeie baan, leuk huisje, leuke vrienden en vriendinnen.
Het is zo triest dat iemand met zoveel talent het niet inzag.
De pijn die hij heeft gevoeld wil ik me niet eens voorstellen.
Hallo met Antonie, tuut tuut tuut tuut.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:01 schreef Haaibaaike het volgende:
[..]
Nee zij heeft hem levensloos gevonden ..En om een uur of 8 naar Albert Verlinde gebeld.
Dat zegt mij niets. Kan ook een compleet bloedbad geweest zijn.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:10 schreef sunny16947 het volgende:
Uit de woorden van Albert kon je wel opmaken dat hij zeer ws een overdosis aan pillen of zo heeft genomen. Zijn woorden waren, "de poltie moest komen om vast te stellen dat hij niet geholpen was". Lijkt mij voor de nabestaande ook de meest humane manier om gevonden te worden.
Het zou kunnen, maar als hij zichzelf door het hoofd heeft geschoten, zou hetzelfde gelden wat betreft politie etc.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:10 schreef sunny16947 het volgende:
Uit de woorden van Albert kon je wel opmaken dat hij zeer ws een overdosis aan pillen of zo heeft genomen. Zijn woorden waren, "de poltie moest komen om vast te stellen dat hij niet geholpen was". Lijkt mij voor de nabestaande ook de meest humane manier om gevonden te worden.
Ik ken iemand die zelfmoord heeft gepleegd door ophanging, daar moest ook gewoon de politie bij komen hoor.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:10 schreef sunny16947 het volgende:
Kun je nagaan hoe rot hij zichzelf wel gevoeld moet hebben om zoiets te doen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:16 schreef iwanttobelieve het volgende:
Vind het nog steeds een trieste actie..... Hoe de media dit allemaal "begrijpen" zogenaamd, de realiteit is gewoon dat hij zijn verantwoordelijkheid ontloopt en wat ik nog erger vind dat hij zijn eigen "lijden" erger vond dan het lijden wat hij zou veroorzaken(minstens 3 tegen 1 simpel gezegd), je familie zo in de steek laten
Kun je nagaan hoe depressief hij was.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:16 schreef iwanttobelieve het volgende:
Vind het nog steeds een trieste actie..... Hoe de media dit allemaal "begrijpen" zogenaamd, de realiteit is gewoon dat hij zijn verantwoordelijkheid ontloopt en wat ik nog erger vind dat hij zijn eigen "lijden" erger vond dan het lijden wat hij zou veroorzaken(minstens 3 tegen 1 simpel gezegd), je familie zo in de steek laten
Voor een buitenstaander kan dat misschien zo lijken, maar het is ook juist een onderdeel van zijn ziekte dat hij op het laatst nog maar 1 uitweg zag. Het is wel erg makkelijk om te zeggen dat hij een simpele afweging heeft gemaakt en zichzelf belangrijker vond dan zijn gezin. Misschien was hij wel zo ver heen dat hij oprecht dacht dat ze beter af zouden zijn zonder hem.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:16 schreef iwanttobelieve het volgende:
Wat ik niet begrijp is dat users als jij niets begrijpen van dodelijke depressie. Dat doet zelfs pijn.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:16 schreef iwanttobelieve het volgende:
Juist.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:20 schreef Klaudias het volgende:
Overigens denk ik niet dat zelfmoordenaars hun eigen lijden belangrijker vinden dan dat van anderen. Ik denk eerder het tegenovergestelde.
Overleden dekt toch wel de lading?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:24 schreef HiZ het volgende:
Waarom staat overal 'Antonie Kamerling overleden'? Is het te eng om te zeggen dat hij zelfmoord heeft gepleegd of zo ?
Ja je wil dus zeggen dat ik geen verstand/ervaring heb met depressies? Ben zelf nu al 2 jaar aan de anti depressie, maar de gedachte alleen al dat mijn familie de rest van hun leven(want ik weet dat zij nooit op zouden geven) mij zou missen. dus echt. Waar heb je het over.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoe rot hij zichzelf wel gevoeld moet hebben om zoiets te doen.
Wees maar gewoon blij dat jij deze ervaring kennelijk niet hebt.
Ja. De politie komt altijd, de zelfmoord vorm is om het even.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat zegt mij niets. Kan ook een compleet bloedbad geweest zijn.
Het feit dat je met eenquote:Op donderdag 7 oktober 2010 23:33 schreef tong80 het volgende:
Tien jaar geleden was ik zo ver weg dat gelukkig mijn familie de laatste strohalm was.
Ik had alles op de regel, zoals dat heet. Goeie baan, leuk huisje, leuke vrienden en vriendinnen.
Ah,omdat jij aan de anti depressiva zit, kan een ander er niet veel en veel naarder aantoe zijn?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:26 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Ja je wil dus zeggen dat ik geen verstand/ervaring heb met depressies? Ben zelf nu al 2 jaar aan de anti depressie, maar de gedachte alleen al dat mijn familie de rest van hun leven(want ik weet dat zij nooit op zouden geven) mij zou missen. dus echt. Waar heb je het over.
leef niet voor je familie, maar voor jezelf.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:26 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Ja je wil dus zeggen dat ik geen verstand/ervaring heb met depressies? Ben zelf nu al 2 jaar aan de anti depressie, maar de gedachte alleen al dat mijn familie de rest van hun leven(want ik weet dat zij nooit op zouden geven) mij zou missen. dus echt. Waar heb je het over.
Wees blij dat je niet in zijn schoenen staat. Het kan dus nog erger. Geloof me en alle experts: zelfmoord doe je niet zomaar.... Jij hebt godzijdank nog een houvast.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:26 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Als jij zelf ook met die problematiek hebt te maken, dan zou je - ik zou bijna zeggen als geen ander - moeten beseffen, hoe onwetend en bevooroordeeld mensen kunnen reageren.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:26 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:28 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Het feit dat je met eeneindigd i.p.v. een
betekent dat het echt is?
Kom op.. Ik las hier eerder vandaag ergens dat er in Nederland jaarlijks 1600 zelfmoorden zijn. Ik hoor niet elke dag een keer of vier over een gezinsdrama, dus verhoudingsgewijs zal het allemaal wel meevallen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:31 schreef Nachtjager het volgende:
Geen gezinsdrama deze keer.
Isa en kind hebben geluk gehad.
troll en niet voedenquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:35 schreef Strani het volgende:
[..]
Kom op.. Ik las hier eerder vandaag ergens dat er in Nederland jaarlijks 1600 zelfmoorden zijn. Ik hoor niet elke dag een keer of vier over een gezinsdrama, dus verhoudingsgewijs zal het allemaal wel meevallen.
En 'geluk gehad' is een wat ongelukkige woordkeuze in deze.
In een zware depressie raak je je hele zijn kwijt. In wezen verlies je dan ook een dierbare: jezelf.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:34 schreef iwanttobelieve het volgende:
En daarbij iemand in je omgeving verliezen doet echt veel meer pijn dan welke depressie dan ook, depressief zijn is daar niet mee te vergelijken. Ze hebben tegenwoordig ook behandeling met electroden in je brein, als je het verdriet van het verliezen van een naaste (en voordat je het zegt ja ik weet ook hoe dat is) weg kan nemen met een electische prikkel dan ben ik het met je eensOok al ben je depressief, je weet dan ook dat je niet eens met die gevolgen(dat je je gezin dit aandoet) meer hoeft te leven. Dus dat maakt het alleen maar erger dan het al was....
Dat weet je toch niet?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:34 schreef iwanttobelieve het volgende:
En daarbij iemand in je omgeving verliezen doet echt veel meer pijn dan welke depressie dan ook
Je kunt een rouwproces sowieso niet vergelijken met zijn ziekte depressie en daarnaast verschilt de ernstigheid enorm per persoon.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:34 schreef iwanttobelieve het volgende:
En daarbij iemand in je omgeving verliezen doet echt veel meer pijn dan welke depressie dan ook, depressief zijn is daar niet mee te vergelijken.
Oh sorry, deze troll kende ik nog niet.quote:
Elk mens zit anders in elkaar en een dergelijke vergelijking is gewoon zinloos. Vanuit het perspectief van die persoon waar jij het over hebt is het wel begrijpelijk natuurlijk.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:35 schreef yvonne het volgende:
En dan kom je thuis van je werk waar je tot laat hebt zitten praten met iemand niet zo gek veel ouder dan Antonie die een agressieve spierziekte heeft met als prognose de dood door verstikking.
"kijk dan laffe lul, ik wíl leven en mag niet..."
Dan hoef je toch écht geen gesprek te voeren hoe het bij zo'n iemand van binnen eruit ziet.
Moeilijk...
Ja, zelfde ervaring. Mijn broertje is overleden aan kanker en die wilde ook zo graag leven. Het is niet eerlijk verdeeld. Maar het maakt me wel mens. We gaan allemaal dood. Laten we genieten van ons leven en goeddoen voor anderen. Dat is de les die ik eruit geleerd heb.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:35 schreef yvonne het volgende:
En dan kom je thuis van je werk waar je tot laat hebt zitten praten met iemand niet zo gek veel ouder dan Antonie die een agressieve spierziekte heeft met als prognose de dood door verstikking.
"kijk dan laffe lul, ik wíl leven en mag niet..."
Dan hoef je toch écht geen gesprek te voeren hoe het bij zo'n iemand van binnen eruit ziet.
Moeilijk...
De zelfmoord discussie wordt weer gevoerd, dat is het enige "voordeel"quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:38 schreef Hathor het volgende:
Hij krijgt nu meer aandacht dan ie in zijn gehele carriere heeft gehad, dat dan weer wel. Een acteur die leefde van wat shnabbels toegeworpen door ome Albert, die verder nergens aan de bak kwam en het niveau van GTST nooit ontstegen is, het ook nog eens nodig vond om te gaan zingen terwijl ook daar het talent voor ontbrak, en verder maar wat aanmodderde met een snuifje hier en een pilletje daar.
Buitengewoon triest voor de nabestaanden, maar ik geloof nou niet bepaald dat er een grootheid van ons heen is gegaan.
Ik ook niet. zo lees ik het alleenquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:39 schreef Strani het volgende:
[..]
Oh sorry, deze troll kende ik nog niet.
Het is maar wat je voordeel noemt, het is namelijk een eindeloze discussie.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:40 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
De zelfmoord discussie wordt weer gevoerd, dat is het enige "voordeel"
Yep, zelde rugzak hier, Ik hoop alleen dat velen willen inzien dat zelfmoord een dodelijke "hersen" (ziel) ziekte is.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, zelfde ervaring. Mijn broertje is overleden aan kanker en die wilde ook zo graag leven. Het is niet eerlijk verdeeld. Maar het maakt me wel mens. We gaan allemaal dood. Laten we genieten van ons leven en goeddoen voor anderen. Dat is de les die ik eruit geleerd heb.
Ook al blijft het moeilijk en niet te begrijpen.
Ach ja, recht op zelfbeschikking enzo bedoel je?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:42 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het is maar wat je voordeel noemt, het is namelijk een eindeloze discussie.
Ja zoals zovaak. Er wordt nu wel weer over gepraat maar voordeel is geen goede woordkeuze.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:42 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het is maar wat je voordeel noemt, het is namelijk een eindeloze discussie.
Nee, ik bedoel precies wat er staat.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Ach ja, recht op zelfbeschikking enzo bedoel je?
Ja. Vind dat mensen er soms wel makkelijk over oordelen omdat het geen 'zichtbare' ziekte is zoals kanker.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:43 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Yep, zelde rugzak hier, Ik hoop alleen dat velen willen inzien dat zelfmoord een dodelijke "hersen" (ziel) ziekte is.
"nabestaanden laat je er mee achter, egoïst" is zo makkelijk en pijnlijk. Snap dat niet.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Vind dat mensen er soms wel makkelijk over oordelen omdat het geen 'zichtbare' ziekte is zoals kanker.
Je verliest een dierbare dus de wond blijft, maar je kan je leven wel weer oppakken, toch?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:46 schreef Strani het volgende:
Ik word altijd erg moe van mensen die een zelfmoord direct bestempelen als egoistisch, en het als een verschrikkelijke daad zien tegenover de partner en eventuele kinderen.
Ik ben zo iemand die als kind een ouder verloor aan zelfmoord maar heb me nooit 'slachtoffer' gevoeld. De ene situatie is de andere niet en men moet niet altijd meningen willen hebben over iets waar ze de achtergrond niet van weten.
Het is erg triest voor zowel Antonie als voor de familie en ik hoop voor zijn vrouw en kinderen dat ze er uiteindelijk vrede mee kunnen hebben.
Absoluut. Bovendien is het als familie ook heel zwaar om met iemand te leven die zo depressief kan zijn en (blijkbaar) zelfmoordneigingen had. Er is geen 'makkelijke oplossing' in zo'n geval.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:50 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Je verliest een dierbare dus de wond blijft, maar je kan je leven wel weer oppakken, toch?
Toen ik die kop vandaag zag dacht ik toch echt wel aan iets anders dan zelfmoord. En volgens mij ben ik daar niet de enige mee. Anyway, verder interesseert het me niet zo heel erg. Hij zal wel iets gehad hebben waardoor hij dacht dat het een oplossing was of zo. Ik begrijp dat niet, het gaat me verder ook niet aan.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Overleden dekt toch wel de lading?
Ja, en wellicht heel hard, iemand hebben met een kanker ziekbed is ook heel zwaar, dan leef je naar de dood. Voor iemand met een "Kamerling depressie" geldt hetzelfde.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:51 schreef Strani het volgende:
[..]
Absoluut. Bovendien is het als familie ook heel zwaar om met iemand te leven die zo depressief kan zijn en (blijkbaar) zelfmoordneigingen had. Er is geen 'makkelijke oplossing' in zo'n geval.
Exact! Klinkt inderdaad hard maar zo is het vaak wel.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:55 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Ja, en wellicht heel hard, iemand hebben met een kanker ziekbed is ook heel zwaar, dan leef je naar de dood. Voor iemand met een "Kamerling depressie" geldt hetzelfde.
Dacht ik ook ja.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
Toen ik die kop vandaag zag dacht ik toch echt wel aan iets anders dan zelfmoord. En volgens mij ben ik daar niet de enige mee.
M.a.w. tijdens zijn afkickperiodes was hij zwaar depressiefquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:38 schreef Hathor het volgende:
Hij krijgt nu meer aandacht dan ie in zijn gehele carriere heeft gehad, dat dan weer wel. Een acteur die leefde van wat shnabbels toegeworpen door ome Albert, die verder nergens aan de bak kwam en het niveau van GTST nooit ontstegen is, het ook nog eens nodig vond om te gaan zingen terwijl ook daar het talent voor ontbrak, en verder maar wat aanmodderde met een snuifje hier en een pilletje daar.
Buitengewoon triest voor de nabestaanden, maar ik geloof nou niet bepaald dat er een grootheid van ons heen is gegaan.
Inderdaad. Altijd lekker makkelijk gezegd. Alsof hij niet daadwerkelijk écht van zn kinderen hield en van zn vrouw. Alsof hij een 'makkelijke' keus heeft gemaakt. Nee, depressiviteit kan slopend zijn, zo blijkt maar weer. Dat je zó radeloos kan zijn dat je zo'n mooi leven op wilt geven en mensen achter kunt laten, poeh...quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 01:50 schreef Roppenzo het volgende:
Iedereen die binnen die binnen dit topic praat over egoisme, lafheid en weet ik het wat:
Ik hoop van harte dat jullie het zelf een keer mee maken in je sociale omgeving.
Dan pas weet je hoeveel pijn het doet als je dit soort opmerkingen leest.
Wie had het hier over afkickperiodes?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 01:56 schreef Loedertje het volgende:
[..]
M.a.w. tijdens zijn afkickperiodes was hij zwaar depressief
Weinig bijzonders?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 03:21 schreef remlof het volgende:
Ik hoorde in DWDD dat ie heel actief was op Twitter de laatste tijd, ik volgde hem niet en kan hem nu ook niet meer vinden. Wat tweette hij zoal?
Ow is dat hem toch? Die had ik wel gevonden.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 03:22 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Weinig bijzonders?
http://twitter.com/antoniekamerlin
Volgens mij zijn er weinig mensen die er een onderscheid in maken of iemand bekend is of niet. Ik vind de manier waarop jij hem veroordeelt wat kortzichtig, maargoed.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 03:31 schreef Ratelslangetje het volgende:
Een onbekende Nederlander die zelfmoord pleegt is een sukkel maar vooral egoist van de bovenste plank maar nu het om meneer Kamerling gaat is het ineens zielig?
'Hij zag geen andere uitweg meer' ach gossie.
En zn vrouw en kinderen dan??
Walgelijk hoe iedereen hem nu zit te verheerlijken
Das nou ook precies hoe ik er tegenaan kijk, hoe moeilijk een situatie ook is, er is altijd wel een uitweg. Misschien was het een geboren pessimist, ik zou het niet weten, maar zelfmoord is gewoon iets wat in mij in ieder geval nooit zou opkomen. Hoe kut het leven ook kan zijn soms, het is toch gewoon te mooi om zomaar te laten vallen. Ik zal het wel nooit begrijpen, dat soort fatale beslissingen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 03:31 schreef Ratelslangetje het volgende:
Een onbekende Nederlander die zelfmoord pleegt is een sukkel maar vooral egoist van de bovenste plank maar nu het om meneer Kamerling gaat is het ineens zielig?
In principe is dat eerste wat je zegt ook een mooi uitgangspunt en zeker iets om te geloven, maar als je je voorstelt dat hij door zijn ziekte dacht dat het allemaal niets meer was en dat er geen hoop meer is, dan wordt het al een verhaal - althans dat vind ik.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 03:38 schreef Hathor het volgende:
[..]
Das nou ook precies hoe ik er tegenaan kijk, hoe moeilijk een situatie ook is, er is altijd wel een uitweg. Misschien was het een geboren pessimist, ik zou het niet weten, maar zelfmoord is gewoon iets wat in mij in ieder geval nooit zou opkomen. Hoe kut het leven ook kan zijn soms, het is toch gewoon te mooi om zomaar te laten vallen. Ik zal het wel nooit begrijpen, dat soort fatale beslissingen.
quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 03:31 schreef Ratelslangetje het volgende:
Kijken of jullie nog zo praten als je ouders/geliefde/broers/zussen zo'n actie ondernemen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 03:38 schreef Hathor het volgende:
[..]
Das nou ook precies hoe ik er tegenaan kijk, hoe moeilijk een situatie ook is, er is altijd wel een uitweg. Misschien was het een geboren pessimist, ik zou het niet weten, maar zelfmoord is gewoon iets wat in mij in ieder geval nooit zou opkomen. Hoe kut het leven ook kan zijn soms, het is toch gewoon te mooi om zomaar te laten vallen. Ik zal het wel nooit begrijpen, dat soort fatale beslissingen.
Nu heeft borderline totaal niets met dit geval te maken, maar het is idd ook 1 van de vele vervelende psychiatrische aandoeningen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 04:42 schreef Roppenzo het volgende:
[..]
Kijken of je nog zo praat als je ouders/geliefde/broers/zussen zo'n actie ondernemen.
Je kunt je totaal niet voorstellen hoe iemand zich voelt die in een diepe zware put zit... Totaal geen positiviteit ziet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Borderline-persoonlijkheidsstoornis
Ook jij kan een kind op de wereld brengen die hieronder lijdt.
Ik geef maar een voorbeeldquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 04:49 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Nu heeft borderline totaal niets met dit geval te maken, maar het is idd ook 1 van de vele vervelende psychiatrische aandoeningen.
Wel een 'goed' voorbeeld in de zin dat volgens mij bijna 1 op de 10 mensen met die stoornis uiteindelijk zelfmoord pleegt.quote:
Ik ook.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
Toen ik die kop vandaag zag dacht ik toch echt wel aan iets anders dan zelfmoord.
quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 03:30 schreef remlof het volgende:
[..]
Ow is dat hem toch? Die had ik wel gevonden.
ja, val ons lastig.quote:en om jullie nou lastig te vallen met kopjes koffie en ritjes naar school, ach...
Waarom niet? Verlies gaat vaak gepaard met een depressie.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:34 schreef iwanttobelieve het volgende:
En daarbij iemand in je omgeving verliezen doet echt veel meer pijn dan welke depressie dan ook, depressief zijn is daar niet mee te vergelijken.
ik denk dat er nog een groot taboe heerst rondom depressie eigenlijk, of iig onkunde, wat weer te maken heeft met het feit dat iemand al depressief genoemd wordt(wil worden) als hij zijn teen stoot.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 07:26 schreef matthijst het volgende:
Het enig verschil tussen een semi bekende Nederlander en een willekeurig persoon is dat nu iets beter duidelijk wordt wat voor vaag 'iets' een depressie eigenlijk is, omdat een BN-er er bijvoorbeeld in interviews over heeft gepraat en je dat soort gedachtes van een random Nederlander nooit te horen krijgt.
Ik vond het interview dat hierboven gelinkt staat wel verhelderend: dat iemand die alles heeft en zelf ook weet dat hij gewoon niet ongelukkig 'mag' zijn met wat hij heeft (kinderen, vrouw, huis carriere) blijkbaar toch zo ongelukkig is...
Volgens mij vermijden veel mensen juist die diagnose en dus hulp omdat het een label is dat je de rest van je leven achtervolgt.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 09:39 schreef Re het volgende:
[..]
ik denk dat er nog een groot taboe heerst rondom depressie eigenlijk, of iig onkunde, wat weer te maken heeft met het feit dat iemand al depressief genoemd wordt(wil worden) als hij zijn teen stoot.
Dus soms heb je iemand bekends nodig om het eens aan het licht te brengen
nou ja, de trend van de laatste 10 jaar is toch echt wel dat er steeds meer gediagnoseerd werd, veels te gemakkelijk, waardoor de echt klinische depressieven er misschien slachtoffer van zijn geworden omdat blijkbaar iedereen depressief isquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 10:05 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Volgens mij vermijden veel mensen juist die diagnose en dus hulp omdat het een label is dat je de rest van je leven achtervolgt.
Hoe kan jij dat in vredesnaam bepalen voor een ander? Als die uitweg er was geweest voor hem was hij er nu nog geweest....quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 03:38 schreef Hathor het volgende:
[..]
Das nou ook precies hoe ik er tegenaan kijk, hoe moeilijk een situatie ook is, er is altijd wel een uitweg.
Eh, de keuzes van iemand in een zware depressie zijn meestal niet zo goed overwogen. De kans dat er andere uitwegen zijn is vrij groot. Het feit dat iemand denkt dat het allemaal niet meer kan verbeteren is niet echt een goede richtlijn.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 10:17 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Hoe kan jij dat in vredesnaam bepalen voor een ander? Als die uitweg er was geweest voor hem was hij er nu nog geweest....
het lastige is natuurlijk dat voor iemand die naar iemand met een depressie kijkt de keuze als niet weloverwogen overkomt, de processen in de hersenen van degene met een depressie maken het voor die persoon juist heel erg overwogen en rationeel. En een en ander is natuurlijk gerelateerd met het hebben van een zelfbewustzijnquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 10:58 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eh, de keuzes van iemand in een zware depressie zijn meestal niet zo goed overwogen. De kans dat er andere uitwegen zijn is vrij groot. Het feit dat iemand denkt dat het allemaal niet meer kan verbeteren is niet echt een goede richtlijn.
Ikzelf roep trouwens al een paar jaar dat 'denken' de meest schadelijke activiteit is waar een mens zich schuldig aan kan maken. Sinds ik niet meer zoveel nadenk over dingen voel ik me een stuk lekkerder. Ik voel de zwaarte van het leven pas als ik ga zitten nadenken over de alternatieve uitkomsten en over wat mijn rol is geweest in hoe ik ben waar ik ben.
Daarom praatte ik ook gewoon voor mezelf, lees eerst eens effe voor je je scheur opentrekt joh.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 10:17 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Hoe kan jij dat in vredesnaam bepalen voor een ander? Als die uitweg er was geweest voor hem was hij er nu nog geweest....
Nee, jij zegt dat er altijd wel een uitweg is. Nou dat is gewoon niet waar.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 11:29 schreef Hathor het volgende:
[..]
Daarom praatte ik ook gewoon voor mezelf, lees eerst eens effe voor je je scheur opentrekt joh.
hij geeft gewoon zijn mening hoor, en feitelijk gezien is er altijd een andere uitweg maar of dat de preferentie van degene die zelfmoord heeft gepleegd was, is dus diegene zijn keuzequote:Op vrijdag 8 oktober 2010 11:46 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Nee, jij zegt dat er altijd wel een uitweg is. Nou dat is gewoon niet waar.
En dit was zijn uitweg.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 03:38 schreef Hathor het volgende:
[..]
Das nou ook precies hoe ik er tegenaan kijk, hoe moeilijk een situatie ook is, er is altijd wel een uitweg.
Waarom roep je het dan?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 11:29 schreef Hathor het volgende:
[..]
Daarom praatte ik ook gewoon voor mezelf, lees eerst eens effe voor je je scheur opentrekt joh.
Amen!quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:38 schreef Hathor het volgende:
Niet helemaal eerlijk denk ik. Hij had een nieuwe allstars film in het verschiet en hij heeft in het verleden best veel gedaan. Hij heeft nooit beweerd dat hij kon zingen, sterker nog ik heb hem meerdere keren lachend horen zeggen dat hij helemaal niet kon zingen maar dat het liedje gelukkig leuk was.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:38 schreef Hathor het volgende:
Als ik dit interview zo zie hoe hij er over praat komt op mij nou niet over als puur "depressieve" klachten, hij had ws een combinatie van stoornissen. Hoe hij dingen doet als voor de voedselbank...... Dan is het ook wel begrijpelijk als je je kut voelt en die leegte gewoon echt niet kan opvullen, maar dan is het alsnog een "megalomane" gedachtengang om jezelf als middelpunt te zien. En in mijn mening ben je zodra je dit punt passeert ook niet meer "puur" depressief maar goed dat is een heel andere discussie. Dit wordt dus niet veroorzaakt door depressie alleen..quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 01:00 schreef matthijst het volgende:
Mooi interview uit 2007, toen hij schijnbaar ook al depressieve periodes had gehad (vanaf een minuut of 19): http://player.omroep.nl/?aflID=6107657
In mijn optiek dus wel...wat nu?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 11:46 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Nee, jij zegt dat er altijd wel een uitweg is. Nou dat is gewoon niet waar.
Matige keuze moet ik zeggen.quote:
quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:23 schreef Hathor het volgende:
[..]
Matige keuze van je om aan deze ziekte te sterven moet ik zeggen.
vind je het grappig om er je eigen twist aan te geven?quote:
Het had veel erger kunnen aflopen iig.quote:
hysterisch, nou goed.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:31 schreef Hathor het volgende:
[..]
vind je het grappig om er je eigen twist aan te geven?
Dat is trouwens iets waar ik me echt gruwelijk aan stoor, een depressie is geen ziekte waar je dood aan gaat door infectie of wat dan ook je moet het echt zelf doen. De depressie heeft hem echt niet gedood dat heeft hij helemaal zelf gedaan.quote:
Ja precies. En dan krijg je van die reacties in de trant van "wat is die man een lafbek!". Niemand zou met een helder hoofd en alles op een rijtje zichzelf (of z'n gezin!) om willen brengen, het gaat tegen je natuurlijke instinct in. Het is zo afschuwelijk makkelijk voor gezonde mensen om daar dan over te oordelen, met ons stel hersenen dat normaal functioneert, en onze psyche die niet om wat voor reden dan ook in de knoop ligt.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:35 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Het had veel erger kunnen aflopen iig.
En de allesoverheersende wens om dood te gaan, doe je dat ook zelf dan?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:40 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Dat is trouwens iets waar ik me echt gruwelijk aan stoor, een depressie is geen ziekte waar je dood aan gaat door infectie of wat dan ook je moet het echt zelf doen. De depressie heeft hem echt niet gedood dat heeft hij helemaal zelf gedaan.
Toch is dat een te beperkt en een te zwart-wit beeld van de ziekte. Door zijn ziekte voelde hij zich waarsch. een lange periode zeer ongelukkig, hulpeloos, schuldig etc. Dat zijn zaken die hem er toe hebben aangespoord om zelfmoord te plegen en die houden direct verband met zijn ziekte.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:40 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Dat is trouwens iets waar ik me echt gruwelijk aan stoor, een depressie is geen ziekte waar je dood aan gaat door infectie of wat dan ook je moet het echt zelf doen. De depressie heeft hem echt niet gedood dat heeft hij helemaal zelf gedaan.
Sorry hoor maar je praat hier tegen iemand die al best wel een tijdje de zin van het leven niet echt meer in zietquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:43 schreef Marouska het volgende:
[..]
En de allesoverheersende wens om dood te gaan, doe je dat ook zelf dan?
Wat is je bedoeling eigenlijk?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:48 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Sorry hoor maar je praat hier tegen iemand die al best wel een tijdje de zin van het leven niet echt meer in ziet![]()
Dus bespaar me je gare retoriek.
Ja dat kan wel, maar ik wil dus echt niet zien dat het algemeen geaccepteerd gaat worden dat als je een (zware)depressie hebt dan je dan gewoon uit het leven kan stappen zonder dat je zelfs nog het gevoel hoeft te hebben dat je dat gewoon niet kan maken.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat is je bedoeling eigenlijk?
Het lijkt mij dat een depressie voor iedereen anders kan zijn, in diepte en in lengte.
Hoho, je mag zelf dat gevoel wel hebben, dat zoiets niet verstandig is.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:56 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Ja dat kan wel, maar ik wil dus echt niet zien dat het algemeen geaccepteerd gaat worden dat als je een (zware)depressie hebt dan je dan gewoon uit het leven kan stappen zonder dat je zelfs nog het gevoel hoeft te hebben dat je dat gewoon niet kan maken.
ach ja ... wat is je "zelf"?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:40 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Ja leuk en aardig, maar het gaat er helemaal niet om wat jij wilt of in z'n algemeenheid wat algemeen wordt gezien als normaal of wat 'aan te raden' is.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:56 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Ja dat kan wel, maar ik wil dus echt niet zien dat het algemeen geaccepteerd gaat worden dat als je een (zware)depressie hebt dan je dan gewoon uit het leven kan stappen zonder dat je zelfs nog het gevoel hoeft te hebben dat je dat gewoon niet kan maken.
Ik begrijp dat mensen op zoek zijn naar verzachtende omstandigheden maar dat doe je niet door eindeloos te bleren dat ("klinische") depressies zo erg kunnen zijn dat zelfmoord gerechtvaardigd is(of wel, ten koste van de terughoudendheid die de meeste mensen nog wel zouden hebben als ze over zelfmood nadenken als we een beetje pech hebben). Mijn gevoel zegt dat het op deze manier helemaal de verkeerde kant op gaat maar goed dat zal dan wel weer mijn depressie zijn
Nee.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:40 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Dat is dan jouw overtuiging. En daar heb ik respect voor.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:56 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Ik begrijp dat mensen op zoek zijn naar verzachtende omstandigheden maar dat doe je niet door eindeloos te bleren dat ("klinische") depressies zo erg kunnen zijn dat zelfmoord gerechtvaardigd is(of wel, ten koste van de terughoudendheid die de meeste mensen nog wel zouden hebben als ze over zelfmood nadenken als we een beetje pech hebben). Mijn gevoel zegt dat het op deze manier helemaal de verkeerde kant op gaat maar goed dat zal dan wel weer mijn depressie zijn
Gast, serieus. Ik begrijp echt wel hoe dat "ziektebeeld" werkt ik liep al een jaar of 5 rond met gedachten over dood(gaan) voordat ik naar de psych toe durfde.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:01 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Ja leuk en aardig, maar het gaat er helemaal niet om wat jij wilt of in z'n algemeenheid wat algemeen wordt gezien als normaal of wat 'aan te raden' is.
Het gaat erom of je inzicht hebt in het ziektebeeld en dat je begrijpt dat het in bepaalde gevallen mensen kan aansporen tot zelfmoord.
Als je dan ook begrijpt dat het per individu erg kan verschillen qua ernst en de lengte van de depressie, dan is het toch ok?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:11 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Gast, serieus. Ik begrijp echt wel hoe dat "ziektebeeld" werkt ik liep al een jaar of 5 rond met gedachten over dood(gaan) voordat ik naar de psych toe durfde.
Het KAN wel, maar zoals ik zei als je echt tot de daad overgaat ben je(naar mijn mening) de kwalificatie "depressief" al lang gepasseerd.
Misschien dat ik wel zo pissig ben omdat iedereen die weet dat ik (lang)depressief ben nu denkt dat ik daar ook toe in staat ben of zo
Om zelfmoord te plegen moet je echt letterlijk aan het trippen zijn(door de chemicaliën in je hoofd) omdat je lichaam "gemaakt/geprogrammeerd" is om te overleven. Om dat systeem uit te schakelen heb echt sterke emoties/wil nodig om je er echt toe te zetten. Ik denk dus dat er dan eerst iets in je hoofd moet "breken" voordat het je ook echt lukt(en dus zo een andere stoornis ontwikkelen, voordat je zelfmoord kunt plegen). Volgens mij is een depressie IN COMBINATIE met bv. een narcistische persoonlijkheidsstoornis(of dus iets als een bipolaire stoornis, dat is in het algemeen depressies gecombineerd met psychoses) oid veel gevaarlijker dan depressie alleen, als hij nou echt apathisch over zou komen en nergens zin in zou hebben, dan zou ik zeggen, ja hij had duidelijk een (pure)depressie. Maar dat is niet zo.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:19 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Als je dan ook begrijpt dat het per individu erg kan verschillen qua ernst en de lengte van de depressie, dan is het toch ok?
Je ziet zo'n gevarieerd beeld van depressieve mensen, dat er niet 1 prototype depressief persoon is te omschrijven.
Hoe jij erbij komt dat mensen die een zelfmoordpoging doen de kwalificatie "depressief" al lang gepasseerd zijn is me echt een raadsel.
Een depressie alleen kan prima de oorzaak zijn van het feit dat iemand zelfmoord pleegt. Jij komt met allerlei huis- tuin- en keuken theorieën op de proppen die eigenlijk nergens op gebaseerd zijn.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:40 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Om zelfmoord te plegen moet je echt letterlijk aan het trippen zijn(door de chemicaliën in je hoofd) omdat je lichaam "gemaakt/geprogrammeerd" is om te overleven. Om dat systeem uit te schakelen heb echt sterke emoties/wil nodig om je er echt toe te zetten. Ik denk dus dat er dan eerst iets in je hoofd moet "breken" voordat het je ook echt lukt(en dus zo een andere stoornis ontwikkelen, voordat je zelfmoord kunt plegen). Volgens mij is een depressie IN COMBINATIE met bv. een narcistische persoonlijkheidsstoornis(of dus iets als een bipolaire stoornis, dat is in het algemeen depressies gecombineerd met psychoses) oid veel gevaarlijker dan depressie alleen, als hij nou echt apathisch over zou komen en nergens zin in zou hebben, dan zou ik zeggen, ja hij had duidelijk een (pure)depressie. Maar dat is niet zo.
En als hij(Anthonie)van meer dingen last had dan zou ik graag zien dat de media etc. ophouden met het aanwijzen van zijn depressie als(enige) oorzaak. Alleen weet ik ook wel dat niemand dat nu wil horen
Je hoeft er niet pissig om te worden, zolang je zelf maar weet hoe het zit. Ik snap dat het vervelend kan zijn wat andere mensen kunnen denken, maar om nou de grootst mogelijke onzin over de ziekte depressie te verkondingen, gaat me eigenlijk wat ver.quote:Misschien dat ik wel zo pissig ben omdat iedereen die weet dat ik (lang)depressief ben nu denkt dat ik daar ook toe in staat ben of zo
Nee, is niets over bekend.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:47 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Even tussendoor, is er (al) bekend hoe die nou precies zelfmoord heeft gepleegd? Daar lees ik opvallend genoeg nergens iets over.
Hoezo apart? Heel persoonlijk toch. Waarom zou de wereld moeten weten hoe hij aan z'n einde kwam?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:51 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Wordt dat verzwegen ofzo dan? Dit is wel apart.
Ja, dat wordt wel vaker verzwegen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:51 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Wordt dat verzwegen ofzo dan? Dit is wel apart.
Hoezo is er altijd een andere uitweg?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 11:56 schreef Re het volgende:
[..]
hij geeft gewoon zijn mening hoor, en feitelijk gezien is er altijd een andere uitweg maar of dat de preferentie van degene die zelfmoord heeft gepleegd was, is dus diegene zijn keuze
Ik weet niet hoor, maar van vrijwel alle bekende personen die overlijden (zowel Nederlands als internationaal) is toch doorgaans veel meer bekend dan dit stukje van 'zelfmoord, Albert Verlinde, Isa Hoes, 2 kinderen?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:54 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Hoezo apart? Heel persoonlijk toch. Waarom zou de wereld moeten weten hoe hij aan z'n einde kwam?
Omdat het jou, mij, niemand wat aangaat hoe hij het gedaan heeft.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:59 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, maar van vrijwel alle bekende personen die overlijden (zowel Nederlands als internationaal) is toch doorgaans veel meer bekend dan dit stukje van 'zelfmoord, Albert Verlinde, Isa Hoes, 2 kinderen?
Alleen zelfmoord vind ik wel heel algemeen.
Waarom gaat het ons wel aan dát hij zelfmoord heeft gepleegd, maar de manier waarop dan weer niet? En waar precies verergert een volledigere berichtgeving de situatie voor de nabestaandenquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:00 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Omdat het jou, mij, niemand wat aangaat hoe hij het gedaan heeft.
Is het zo al niet erg genoeg voor zijn nabestaanden?
Dat jij mijn logica onzin vind, dat kan. Heb het idee dat dat meer is omdat ik het niet met je eens ben maar goed. Dat je even amateur-psycholoog gaat spelen en dan die dingen denkt te kunnen afleiden uit wat ik zeg kan je toch ook wel de grootst mogelijke onzin noemenquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:46 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Een depressie alleen kan prima de oorzaak zijn van het feit dat iemand zelfmoord pleegt. Jij komt met allerlei huis- tuin- en keuken theorieën op de proppen die eigenlijk nergens op gebaseerd zijn.
Je moet echt eens beginnen met te beseffen dat een depressie voor ieder individu anders is qua vorm, ernst en de lengte ervan.
Als ik jouw posts lees dan krijg ik het beeld van iemand die doodsbang is voor het feit dat een depressie kan leiden tot zelfmoord en dat alleen maar omdat je zelf ook depressief bent en wat moeten de mensen wel niet denken? etc.
[..]
Je hoeft er niet pissig om te worden, zolang je zelf maar weet hoe het zit. Ik snap dat het vervelend kan zijn wat andere mensen kunnen denken, maar om nou de grootst mogelijke onzin over de ziekte depressie te verkondingen, gaat me eigenlijk wat ver.
De details zijn voor de buitenwereld toch helemaal niet belangrijk? Dat is echt iets alleen voor zijn inner circle.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:05 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Waarom gaat het ons wel aan dát hij zelfmoord heeft gepleegd, maar de manier waarop dan weer niet? En waar precies verergert een volledigere berichtgeving de situatie voor de nabestaanden?
Was dit nou een serieuze post?quote:Op donderdag 7 oktober 2010 23:33 schreef tong80 het volgende:
Ik vind het 'jammer', zo'n driekwartbericht. Nu vraag ik me alleen maar af op welke manier hij zelfmoord had gepleegd. Het lijkt ook zo niet gangbaar bij een overlijdingsbericht van een BN'er, maar dat kan aan mij liggenquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:08 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
De details zijn voor de buitenwereld toch helemaal niet belangrijk? Dat is echt iets alleen voor zijn inner circle.
Dit is té persoonlijk hoor. Ik hoop dan ook niet voor de familie dat het uitlekt.
Verder een kwestie van fatsoen denk ik?
Dan hebben zij er voor gekozen om het niet openbaar te maken, dat kan toch?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:59 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, maar van vrijwel alle bekende personen die overlijden (zowel Nederlands als internationaal) is toch doorgaans veel meer bekend dan dit stukje van 'zelfmoord, Albert Verlinde, Isa Hoes, 2 kinderen?
Alleen zelfmoord vind ik wel heel algemeen.
Ja, Isa Hoes en Albert Verlinde brachten het persbericht naar buiten toch? Ik kan niks anders dan hun keus respecterenquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:16 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dan hebben zij er voor gekozen om het niet openbaar te maken, dat kan toch?
Ben je zo naïef om te denken dat mensen daar geen grappen over maken?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:16 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Denk je echt dat hij daar een grap over maakt?
Mededelen dat iemand zelfmoord heeft gepleegd is toch wat onvermeidelijker dan de methode.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:17 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Ja, Isa Hoes en Albert Verlinde brachten het persbericht naar buiten toch? Ik kan niks anders dan hun keus respecteren.
Precies...quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:17 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Ja, Isa Hoes en Albert Verlinde brachten het persbericht naar buiten toch? Ik kan niks anders dan hun keus respecteren.
Ik zie alleen eenquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:18 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Ben je zo naïef om te denken dat mensen daar geen grappen over maken?
Hij deed daarna eensmiley, dus of het serieus was weet ik niet, vandaar mijn vraag.
Een paar posts later was datquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:20 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik zie alleen eensmiley.
En nee ik weet dat mensen daar grappen over maken, maar ik denk niet dat tong niet serieus was.
Ik denk niet dat mensen het zozeer rechtvaardigen, alswel reageren op anderen die zeggen "je bent egoïstisch als je zelfmoord pleegt". Je verplaatsend in een ander kun je zeggen "goed, ik kan me voorstellen dat iemand tot zo´n daad komt". Daarmee zeg je niet dat het dús de enige en beste oplossing was voor die persoon en dat hij helemaal niet meer geholpen had kunnen worden, maar dat je kunt begrijpen dat híj dat zo zag en dus niet per se een laffe egoïst was.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:08 schreef iwanttobelieve het volgende:
Wat mensen denken vind ik niet echt belangrijk verder al kan het wel irritant zijn soms, zoal nu dat depressies tegenwoordig blijkbaar zelfmoord rechtvaardigen. "O was hij depressief? ja dan begrijp ik het wel"
ei = ijquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:19 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Mededelen dat iemand zelfmoord heeft gepleegd is toch wat onvermeidelijker dan de methode.
Snap je dat echt niet dan?
Onvoorstelbaar hé dat ik het onzin vind?. Er zit feitelijk totaal geen logica in jouw betoog en het sluit ook op geen enkele manier aan bij wat de wetenschap erover weet te zeggen. Het is gewoon lomp nattevingerwerk van een onwetende en ik zou niet weten op basis waarvan het serieus genomen zou moeten worden. Vooral dat zeer ongepast smijten met allerlei stoornissen en ziektebeeldenquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:08 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Dat jij mijn logica onzin vind, dat kan. Heb het idee dat dat meer is omdat ik het niet met je eens ben maar goed. Dat je even amateur-psycholoog gaat spelen en dan die dingen denkt te kunnen afleiden uit wat ik zeg kan je toch ook wel de grootst mogelijke onzin noemenGoede argumentatie ook. Maar ok dat kan ook wel komen doordat ik op een beetje geirriteerde toon reageer
![]()
Hoe kom je in godsnaam bij dit soort onzin?quote:Ik denk dus dat er dan eerst iets in je hoofd moet "breken" voordat het je ook echt lukt(en dus zo een andere stoornis ontwikkelen, voordat je zelfmoord kunt plegen). Volgens mij is een depressie IN COMBINATIE met bv. een narcistische persoonlijkheidsstoornis(of dus iets als een bipolaire stoornis, dat is in het algemeen depressies gecombineerd met psychoses) oid veel gevaarlijker dan depressie alleen, als hij nou echt apathisch over zou komen en nergens zin in zou hebben, dan zou ik zeggen, ja hij had duidelijk een (pure)depressie..
Ja ik maak alteid (quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:35 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
ei = ij
Ik snap het heus wel, maar ik begrijp het niet. Snap je?
Tja, het zijn jouw eigen woorden dat je pissig werd om die beeldvorming.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:08 schreef iwanttobelieve het volgende:
Dat je even amateur-psycholoog gaat spelen en dan die dingen denkt te kunnen afleiden uit wat ik zeg kan je toch ook wel de grootst mogelijke onzin noemenGoede argumentatie ook.
quote:Misschien dat ik wel zo pissig ben omdat iedereen die weet dat ik (lang)depressief ben nu denkt dat ik daar ook toe in staat ben of zo.
No problemoquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:41 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ja ik maak alteid () fouten met ij en ei. Ik weet niet wat het is, maar ik zie dan gewoon niet hoe het hoort soms. Wat begrijp je er niet aan dan? Jij zou het wel graag openbaar maken hoe een dierbaar iemand zichzelf heeft omgebracht?
Als je niks anders te zeggen hebt dan dat er geen logica in zit, dat wist ik al dat je dat dacht.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:36 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Onvoorstelbaar hé dat ik het onzin vind?. Er zit feitelijk totaal geen logica in jouw betoog en het sluit ook op geen enkele manier aan bij wat de wetenschap erover weet te zeggen. Het is gewoon lomp nattevingerwerk van een onwetende en ik zou niet weten op basis waarvan het serieus genomen zou moeten worden. Vooral dat zeer ongepast smijten met allerlei stoornissen en ziektebeelden![]()
==>
[..]
![]()
Ja en dat is wat anders dan wat jij er van probeert te maken. Dus alsjeblieft.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:46 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Tja, het zijn jouw eigen woorden dat je pissig werd om die beeldvorming.
[..]
Ik stel dat een (ernstige vorm van) depressie de oorzaak kan zijn van het feit dat iemand zelfmoord pleegt.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:00 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Als je niks anders te zeggen hebt dan dat er geen logica in zit, dat wist ik al dat je dat dacht.
Of is het zo'n onzin dat je het niet eens hoeft uit te leggen![]()
Ongepast smijten met ziektebeelden?
Het spijt me dat ik dit nog moet uitleggen maar ik wordt er zelf juist niet goed van dat men dat in dit geval aan het doen is. Maar als jij je oogkleppen wil ophouden ga je gang. Mij ga je niet overtuigen met dit gebrabbel(maar volgens mij wil je dat ook helemaal niet)
Tja, de kwalificatie depressief al lang kwijt... En wat voor een kwalificaties heb jij dan verzonnen daarvoor?quote:Het KAN wel, maar zoals ik zei als je echt tot de daad overgaat ben je(naar mijn mening) de kwalificatie "depressief" al lang gepasseerd
Ok, speciaal voor jou nog een keer:quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:04 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Ik stel dat een (ernstige) vorm van depressie de oorzaak kan zijn van het feit dat iemand zelfmoord pleegt.
Dat is ook gewoon de gangbare opvatting binnen de psychiatrie en de wetenschap en eigenlijk is het al verbazingwekkend dat je dat niet wenst te accepteren, maar ok.
Nadat je wat onduidelijke angsten en boosheid hebt uitgesproken, kom je met de belachelijke stelling dat iemand eerst nog andere stoornissen moet ontwikkelen voordat het pas mogelijk is dat iemand tot zelfmoord overgaat. (Waar je het op baseert is een raadsel en zal het wel altijd blijven..)
ok, nu spreek ik wellicht voor mijn beurt.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:05 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Waarom gaat het ons wel aan dát hij zelfmoord heeft gepleegd, maar de manier waarop dan weer niet? En waar precies verergert een volledigere berichtgeving de situatie voor de nabestaanden?
en zo is dat.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:28 schreef phileine het volgende:
[..]
Ik denk niet dat mensen het zozeer rechtvaardigen, alswel reageren op anderen die zeggen "je bent egoïstisch als je zelfmoord pleegt". Je verplaatsend in een ander kun je zeggen "goed, ik kan me voorstellen dat iemand tot zo´n daad komt". Daarmee zeg je niet dat het dús de enige en beste oplossing was voor die persoon en dat hij helemaal niet meer geholpen had kunnen worden, maar dat je kunt begrijpen dat híj dat zo zag en dus niet per se een laffe egoïst was.
Laat ik er dan maar dit over zeggen: als je op basis van dat interviewtje komt tot de stelling dat er naast depressie wel een andere stoornis moet zijn -want dat beweerde je namelijk in algemene zin -, voordat iemand zelfmoord kan plegen, dan vind ik dat idd onlogisch en zeker geen argument.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:14 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Ok, speciaal voor jou nog een keer:
Anthonie legt in dat filmpje een paar paginas terug zelf uit dat hij steeds perioden heeft dat hij harder gaat dan hij eigenlijk kan en daarna depressieve episodes heeft. Zelfs binnen "de gangbare opvattingen binnen de psychiatrie" vertoon je dan bipolaire symptomen. Dus. Ik wil niet zeggen dat ik het allemaal weet maat dat is toch wel een goede aanwijzing lijkt me dat het niet puur door depressie komt.
Je verhaal over angsten en boosheid zal ik maar niet eens op ingaan, ik weet niet wat je daarmee probeert te bereiken maar vind het nogal triest, toch.
O ja waar ik het op baseer, depressieve mensen zijn doorgaans redelijk apathisch(geen zin om wat dan ook te doen). Dat is duidelijk niet de indruk die ik krijg als ik nu dat interview terug kijk Maar goed, dit zal vast ook weer bij elkaar verzonnen onzin zijn volgens jou dus laat maar gast
Niet waar, voor manie of hypomanie moet het toch echt wel verder gaan. Wat hij daar beschrijft is een heel veel voorkomende reactie van mensen die zich beter voelen na een periode van depressiviteit.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:14 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Ok, speciaal voor jou nog een keer:
Anthonie legt in dat filmpje een paar paginas terug zelf uit dat hij steeds perioden heeft dat hij harder gaat dan hij eigenlijk kan en daarna depressieve episodes heeft. Zelfs binnen "de gangbare opvattingen binnen de psychiatrie" vertoon je dan bipolaire symptomen. Dus. Ik wil niet zeggen dat ik het allemaal weet maat dat is toch wel een goede aanwijzing lijkt me dat het niet puur door depressie komt.
Zoals ik al eerder schreef, dat is een beeld dat maar heel zelden bij depressies voorkomt. Er zijn enorm veel verschillende subtypes van depressie, apathie is daar één van. Hoe kun jij trouwens weten dat hij er niet zo aan toe is geweest? Ik denk nauwelijks dat hij dan de publiciteit gezocht zou hebben in zo´n staat. In dat interview vertelt hij juist dat hij net weer over een periode van depressie heen is. Overigens komt bij dat type depressie zelfmoord meestal voor ná zo´n periode van apathie. Verder lijkt het me raadzaam dat je misschien eens de DSM IV erop na slaat en dan vooral op het gebied van stemmingsstoornissen (hier bijvoorbeeld) om wat beter te begrijpen hoe het zit met al die ziektebeelden en de diagnoses daarvan.quote:O ja waar ik het op baseer, depressieve mensen zijn doorgaans redelijk apathisch(geen zin om wat dan ook te doen). Dat is duidelijk niet de indruk die ik krijg als ik nu dat interview terug kijk Maar goed, dit zal vast ook weer bij elkaar verzonnen onzin zijn volgens jou dus laat maar gast
En wie beweren dat dan allemaal wel niet te weten? Vrijwel zonder uitzondering wordt er juist over depressie etc. in algemene zin gesproken.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:30 schreef simmu het volgende:
maar lieverds. jullie discussieren er allemaal lustig op los. maar geen van jullie was betrokken bij zijn dagelijkse leven. jullie kenden hem helemaal niet. jullie weten helemaal niet wat voor traject hij al afgelegd had, of hoe hij dingen beleefde. toch beweren jullie allemaal dat wel te weten.
prima, wat je wilt.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:36 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
En wie beweren dat dan allemaal wel niet te weten? Vrijwel zonder uitzondering wordt er juist over depressie etc. in algemene zin gesproken.
Er zijn hier ook mensen die wel wat van depressie weten en weten hoe het voelt hoor.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:39 schreef simmu het volgende:
[..]
prima, wat je wilt.
ik herstel:
jullie claimen allemaal precies te weten hoe een ander zich voelt. in zijn algemeenheid.
![]()
discussieer vooral leuk verder en hoop maar dat zoiets jou of een dierbare niet overkomt.
je kan best weten hoe een depressie voor jou voelt. maar je kan niet weten hoe dingen voor hem voelden. daar is niks kort door de bochterigs aan.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:40 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Er zijn hier ook mensen die wel wat van depressie weten en weten hoe het voelt hoor.
Beetje kort door de bocht van jou om aan te nemen dat niemand hier weet hoe zoiets voelt.
Maar waarom zou je precies van alle depressieve mensen moeten weten hoe ze zich voelen om er in algemene zin wat over te zeggen?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:45 schreef simmu het volgende:
[..]
je kan best weten hoe een depressie voor jou voelt. maar je kan niet weten hoe dingen voor hem voelden. daar is niks kort door de bochterigs aan.
Ik denk dat sommige mensen zich daar wel een voorstelling van kunnen maken.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:45 schreef simmu het volgende:
[..]
je kan best weten hoe een depressie voor jou voelt. maar je kan niet weten hoe dingen voor hem voelden. daar is niks kort door de bochterigs aan.
Ok ik kan niet weten hoe hij er echt aan toe was, na zomaar een filmpje te bekijken kan je misschien niet echt goed een oordeel over geven, dat is wel zo. Mensen schamen zich er meestal wel voor en zo.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:23 schreef phileine het volgende:
[..]
Niet waar, voor manie of hypomanie moet het toch echt wel verder gaan. Wat hij daar beschrijft is een heel veel voorkomende reactie van mensen die zich beter voelen na een periode van depressiviteit.
[..]
Zoals ik al eerder schreef, dat is een beeld dat maar heel zelden bij depressies voorkomt. Er zijn enorm veel verschillende subtypes van depressie, apathie is daar één van. Hoe kun jij trouwens weten dat hij er niet zo aan toe is geweest? Ik denk nauwelijks dat hij dan de publiciteit gezocht zou hebben in zo´n staat. In dat interview vertelt hij juist dat hij net weer over een periode van depressie heen is. Overigens komt bij dat type depressie zelfmoord meestal voor ná zo´n periode van apathie. Verder lijkt het me raadzaam dat je misschien eens de DSM IV erop na slaat en dan vooral op het gebied van stemmingsstoornissen (hier bijvoorbeeld) om wat beter te begrijpen hoe het zit met al die ziektebeelden en de diagnoses daarvan.
nja, noem me dan maar een pietlut. hou dan een algemene discussie over zelfmoord. maar ga niet zitten speculeren over een specifiek persoon (antonie kamerling) die deze optie gekozen heeft. want je weet niks over deze specifieke persoon. behalve dattie hintte naar depressief zijn en dattie succesvol acteur was.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:47 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik denk dat sommige mensen zich daar wel een voorstelling van kunnen maken.
Ja tuurlijk, je weet het niet precies, maar goed voor de discussie is dat toch niet van belang?
Daarom heet het ook speculeren.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:53 schreef simmu het volgende:
[..]
nja, noem me dan maar een pietlut. hou dan een algemene discussie over zelfmoord. maar ga niet zitten speculeren over een specifiek persoon (antonie kamerling) die deze optie gekozen heeft. want je weet niks over deze specifieke persoon. behalve dattie hintte naar depressief zijn en dattie succesvol acteur was.
goed. andere vraag dan.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:54 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Daarom heet het ook speculeren.
Omdat het ongelooflijk is dat hij zelfmoord heeft gepleegd, daarom. Of dat iemand dat überhaupt doet. Ik vind het 'interessant' om te weten waarom ja. Maar ik wilde sowieso graag psychologie studeren, misschien dat het daar ook mee te maken heeft. Menselijke psyche. En depressie zit ook bij me in de familie, leuke zooi diepdenkers zijn we.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:55 schreef simmu het volgende:
[..]
goed. andere vraag dan.
waarom wil je zo graag op de hoogte zijn van andermans ellende?
Ik denk dat het een misvatting is om te denken dat in deze discussie mensen nou zo enorm zijn geinteresseerd in het persoonlijke leed van Atonie Kamerling, maar meer dat deze gebeurtenis weer eens wordt aangegrepen over de thema's depressie, zelfmoord etc. te praten (Zoals eigenlijk het hele jaar door wel op o.a. dit forum).quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:55 schreef simmu het volgende:
[..]
goed. andere vraag dan.
waarom wil je zo graag op de hoogte zijn van andermans ellende?
Dat ook ja.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:58 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Ik denk dat het een misvatting is om te denken dat in deze discussie mensen nou zo enorm zijn geinteresseerd in het persoonlijke leed van Atonie Kamerling, maar meer dat deze gebeurtenis weer eens wordt aangegrepen over de thema's depressie, zelfmoord etc. (Zoals eigenlijk het hele jaar door wel op o.a. dit forum).
naja. de ellende met zelfmoord is dat je dat eigenlijk nooit zal weten. want degene die antwoord kan geven is er niet meer en zal er nooit meer zijn. mijn oom heeft zelfmoord gepleegd (op een vrij nare manier). mijn ervaring is dat de nabestaanden met heel heel veel vragen blijven zitten die nooit beantwoord zullen worden. zelfmoord is gewoon heel erg. zowel voor de persoon zelf (want idd: hoe erg moet je je wel niet voelen eer dat je dat als beste optie ziet) maar ook voor de nabestaanden.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:56 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Omdat het ongelooflijk is dat hij zelfmoord heeft gepleegd, daarom.
Of dat iemand"dat überhaupt doet. Ik vind het 'interessant' om te weten waarom ja.
Je hebt helemaal gelijk.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 20:02 schreef simmu het volgende:
[..]
naja. de ellende met zelfmoord is dat je dat eigenlijk nooit zal weten. want degene die antwoord kan geven is er niet meer en zal er nooit meer zijn. mijn oom heeft zelfmoord gepleegd (op een vrij nare manier). mijn ervaring is dat de nabestaanden met heel heel veel vragen blijven zitten die nooit beantwoord zullen worden. zelfmoord is gewoon heel erg. zowel voor de persoon zelf (want idd: hoe erg moet je je wel niet voelen eer dat je dat als beste optie ziet) maar ook voor de nabestaanden.
in mijn ervaring is het zo dat sterven van mensen heel erg is, maar als ze er voor kiezen is het nog veel erger. want je voelt je zo vreselijk afgewezen omdat je die persoon niet helpen kon. het voelt alsof je niet goed genoeg bent.
Waarom denk je dat?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 20:19 schreef Hathor het volgende:
Het zou me overigens niet eens verbazen als het met die depressie achteraf allemaal wel mee blijkt te vallen, en dat de werkelijke reden iets dichter bij drugsgebruik ligt en wellicht in combinatie met alcohol. Ben benieuwd of de officiele doodsoorzaak nog naar buiten komt of dat het binnenkamers gehouden word.
Dat is zoiets als stellen dat de zelfmoord van Kurt Cobain niet lag aan zijn depressies, maar aan het geweer en de beschikbaarheid ervan. Zélfs al zou het "iets dichter bij drugsgebruik" -je speculeert hier overigens zonder reden- liggen, dan staat dat natuurlijk niet op zichzelf; en kennelijk was het bekend dat hij depressief was.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 20:19 schreef Hathor het volgende:
Het zou me overigens niet eens verbazen als het met die depressie achteraf allemaal wel mee blijkt te vallen, en dat de werkelijke reden iets dichter bij drugsgebruik ligt en wellicht in combinatie met alcohol.
Hij stak het nou niet echt onder stoelen of banken dat ie wel eens wat gebruikte, ben hem in het verleden ook wel eens tegengekomen in het nachtleven en hij was meestal compleet gestooft, en dan bedoel ik niet van de alcohol. Het is algemeen bekend dat sommige drugs emoties versterken, dus daarom suggereer ik dit, met de nadruk op suggereer.quote:
Het is ook maar gewoon speculatie, dat zeg ik toch ook. Dat van dat drugsgebruik is overigens geen speculatie, daarom stel ik ook dat het mij niks zou verbazen mocht dat de achterliggende reden blijken te zijn.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 20:23 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat is zoiets als stellen dat de zelfmoord van Kurt Cobain niet lag aan zijn depressies, maar aan het geweer en de beschikbaarheid ervan. Zélfs al zou het "iets dichter bij drugsgebruik" -je speculeert hier overigens zonder reden- liggen, dan staat dat natuurlijk niet op zichzelf; en kennelijk was het bekend dat hij depressief was.
Goed, akkoord, het zou niet verbazingwekkend zijn, dat zeg je. Ik vatte het anders op. Hoe dan ook, ja, je kunt per ongeluk te veel gebruiken, maar vaak is veel drugsgebruik, van dergelijk soort, een aardige graadmeter voor hoe iemand zich over het algemeen voelt. Lijkt mij.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 20:29 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het is ook maar gewoon speculatie, dat zeg ik toch ook. Dat van dat drugsgebruik is overigens geen speculatie, daarom stel ik ook dat het mij niks zou verbazen mocht dat de achterliggende reden blijken te zijn.
Mijn moeder was vroeger zwaar depressief en wel zo erg dat ze er elders voor behandeld moest worden waardoor ik met mn zusjes in een kindertehuis kwamen. Jarenlang heb ik haar dat kwalijk genomen maar nu zie ik in dat ze juist respect verdient om deze beslissing. Zij heeft geknokt om door te leven en met haar depressies om te gaan. En kom niet aankakken met die (offtopic) borderline link want zo kun je alle psychiatrische aandoeningen opsommenquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 04:42 schreef Roppenzo het volgende:
[..]
[..]
Kijken of jullie nog zo praten als je ouders/geliefde/broers/zussen zo'n actie ondernemen.
Je kunt je totaal niet voorstellen hoe iemand zich voelt die in een diepe zware put zit... Totaal geen positiviteit ziet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Borderline-persoonlijkheidsstoornis
Ook jullie kunnen een kind op de wereld brengen die hieronder lijdt.
Veel borderliners plegen nou eenmaal zelfmoord.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 22:08 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
Mijn moeder was vroeger zwaar depressief en wel zo erg dat ze er elders voor behandeld moest worden waardoor ik met mn zusjes in een kindertehuis kwamen. Jarenlang heb ik haar dat kwalijk genomen maar nu zie ik in dat ze juist respect verdient om deze beslissing. Zij heeft geknokt om door te leven en met haar depressies om te gaan. En kom niet aankakken met die (offtopic) borderline link want zo kun je alle psychiatrische aandoeningen opsommen
Arne Jansen heeft zich opgehangen in de schuur en dat stond toch vrij snel in de media.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:15 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Ik vind het 'jammer', zo'n driekwartbericht. Nu vraag ik me alleen maar af op welke manier hij zelfmoord had gepleegd. Het lijkt ook zo niet gangbaar bij een overlijdingsbericht van een BN'er, maar dat kan aan mij liggen.
ik denk dat je aan best wel veel touwtjes moet (kunnen) trekken wil je voorkomen dat zulk nieuw naar buiten komt.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 22:44 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Arne Jansen heeft zich opgehangen in de schuur en dat stond toch vrij snel in de media.
Het blijkt dat hij toch wel een verleden had met depressiviteit. Je kunt je zoiets niet voorstellen; dat je in zo'n grijs, dood gebied leeft dat je dit wilt ontvluchten en je vrouw en kinderen achterlaat. Zijn vrouw en kinderen waren alles voor hem. Dan kun je je misschien een beetje voorstellen hoe erg zijn depressie geweest moet zijn om niet meer aan hen te denken maar voor zichzelf te kiezen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 20:19 schreef Hathor het volgende:
Het zou me overigens niet eens verbazen als het met die depressie achteraf allemaal wel mee blijkt te vallen, en dat de werkelijke reden iets dichter bij drugsgebruik ligt en wellicht in combinatie met alcohol. Ben benieuwd of de officiele doodsoorzaak nog naar buiten komt of dat het binnenkamers gehouden word.
Hij dacht wellicht nog wel aan hen, maar misschien uiteindelijk ook wel in de zin dat ze 'beter' af zouden zijn zonder hem. Ook dat kan een onderdeel zijn van depressie.. Het gevoel compleet nutteloos te zijn, een overdreven schuldgevoel etc.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 02:13 schreef childintime het volgende:
Zijn vrouw en kinderen waren alles voor hem. Dan kun je je misschien een beetje voorstellen hoe erg zijn depressie geweest moet zijn om niet meer aan hen te denken maar voor zichzelf te kiezen.
je past je verhaal aan naar het begrip en begrijpen niveau van het kind.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 23:06 schreef Marouska het volgende:
[..]
ik denk dat je aan best wel veel touwtjes moet (kunnen) trekken wil je voorkomen dat zulk nieuw naar buiten komt.
Kan mij voorstellen dat het voor die kinderen wellicht beter is om zoiets nog niet te weten, ze zijn nog wel erg jong. De media heeft bovendien de neiging zulke dingen lekker op te blazen, met Privé-ooggetuigenverslagen van de mensen die het bloed kwamen opdweilen aan toe. Je wilt echt niet dat je kind daarmee in aanraking komt, maar zodra het out in the open is, ontkomen ze daar niet aan, al is het maar via school.
Zou me god niet eens weten hoe je zoiets aan een kleintje uit moet leggen, zelfs zonder het gevaar van de media... Zeg je alles? Of zeg je alleen dat pappa dood is? Wat vertel je zo'n kind in godsnaam? Ik bedoel, sommige dingen zijn gewoon té lastig om te verteren voor een volwassene, laat staan aan een kindje.
Misschien wel ja. Gelukkig ken ik dit gevoel niet; heb zelf in de psychiatrie gewerkt en ben weleens een tijdje echt "down" geweest. Maar een echte depressie, waarbij je je als een zombie voelt heb ik zelf nooit meegemaakt. Het lijkt me afschuwelijk, als je het nut van het leven niet meer inziet, geen plezier meer kunt zien van je gezin, je je alleen maar als een levende dode kunt voelen......quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 02:16 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Hij dacht wellicht nog wel aan hen, maar misschien uiteindelijk ook wel in de zin dat ze 'beter' af zouden zijn zonder hem. Ook dat kan een onderdeel zijn van depressie.. Het gevoel compleet nutteloos te zijn, een overdreven schuldgevoel etc.
Gelukkig ken ik het ook niet zo heftig. Wat jij in de laatste zin beschrijft is al afschuwelijk en helemaal als je daar ook nog bij bedenkt dat de persoon in kwestie geen enkele hoop meer heeft dat de situatie ooit nog zal veranderen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 02:28 schreef childintime het volgende:
[..]
Misschien wel ja. Gelukkig ken ik dit gevoel niet; heb zelf in de psychiatrie gewerkt en ben weleens een tijdje echt "down" geweest. Maar een echte depressie, waarbij je je als een zombie voelt heb ik zelf nooit meegemaakt. Het lijkt me afschuwelijk, als je het nut van het leven niet meer inziet, geen plezier meer kunt zien van je gezin, je je alleen maar als een levende dode kunt voelen......
Dat he. Hij heeft dat zelf eens in een intervieuw benoemt. Dat hij zich dan als een levende dode voelde. Ik vond hem een zeer sympathiek mens; toen ik dat hoorde voelde ik zo'n verdriet en dacht "hoe gelukkig is mijn leven dat ik dat nooit hoef te ervaren".......quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 02:33 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Gelukkig ken ik het ook niet zo heftig. Wat jij in de laatste zin beschrijft is al afschuwelijk en helemaal als je daar ook nog bij bedenkt dat de persoon in kwestie geen enkele hoop meer heeft dat de situatie ooit nog zal veranderen.
Als je je dat kunt voorstellen, levend dood te zijn, dan kun je er niet bij dat mensen hem egoistisch noemen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 02:38 schreef childintime het volgende:
[..]
Dat he. Hij heeft dat zelf eens in een intervieuw benoemt. Dat hij zich dan als een levende dode voelde. Ik vond hem een zeer sympathiek mens; toen ik dat hoorde voelde ik zo'n verdriet en dacht "hoe gelukkig is mijn leven dat ik dat nooit hoef te ervaren".......
Ja, dat heb ik gezien, maar toen beschreef hij volgens mij het gevoel hoe het voor hem was om depressief te zijn..Het vlakke en lusteloze gevoel etc.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 02:38 schreef childintime het volgende:
[..]
Dat he. Hij heeft dat zelf eens in een intervieuw benoemt. Dat hij zich dan als een levende dode voelde. Ik vond hem een zeer sympathiek mens; toen ik dat hoorde voelde ik zo'n verdriet en dacht "hoe gelukkig is mijn leven dat ik dat nooit hoef te ervaren".......
Dat geloof ik ook niet. Mensen die zoiets bewust doen, doen dit niet om aandacht te vragen maar omdat het leven voor hen ondraaglijk is. Omdat ze in een onechte schemerwereld leven.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 02:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je je dat kunt voorstellen, levend dood te zijn, dan kun je er niet bij dat mensen hem egoistisch noemen.
Ik vond zijn beschrijving van een depressie echt geweldig. Hij kon vertalen wat veel mensen voelen. Je bent er niet; je leeft in een grijs gebied, je bent een levende dode.... Hij had bepaalde periodes waarin het hem goed ging (manische periodes?).quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 02:43 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik gezien, maar toen beschreef hij volgens mij het gevoel hoe het voor hem was om depressief te zijn..Het vlakke en lusteloze gevoel etc.
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat bepaalde depressieve mensen daarnaast nog het gevoel hebben dat het altijd zo zal blijven en dat er geen hoop is op betere tijden.
Van wat ik zo heb gezien, was er volgens mij bij hem niet echt sprake van manische episodes. Hij was natuurlijk niet altijd depressief en in de periodes dat hij zich goed voelde, was hij gewoon extra gelukkig en deed hij ook veel dingen. Juist omdat hij als geen ander wist dat het ook heel anders kan zijn. (Hij beschreef volgens mij in dat interview uit 2007 ook dat hij soms om 22:00 nog een heel script wilde schrijven etc.)quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 02:50 schreef childintime het volgende:
[..]
Ik vond zijn beschrijving van een depressie echt geweldig. Hij kon vertalen wat veel mensen voelen. Je bent er niet; je leeft in een grijs gebied, je bent een levende dode.... Hij had bepaalde periodes waarin het hem goed ging (manische periodes?).
Dan vraag ik me dus af of dat soms manische periodes waren. Omdat hij in de tijd dat hij zich goed voelde ook heel veel deed en ´s nacht wakker was en inspiratie op deed.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 02:53 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Van wat ik zo heb gezien, was er volgens mij bij hem niet echt sprake van manische episodes. Hij was natuurlijk niet altijd depressief en in de periodes dat hij zich goed voelde, was hij gewoon extra gelukkig en deed hij ook veel dingen. Juist omdat hij als geen ander wist dat het ook heel anders kan zijn. (Hij beschreef volgens mij in dat interview uit 2007 ook dat hij soms om 22:00 nog een heel script wilde schrijven etc.)
Ik heb echt geen idee hoe die vent leefde verder en hoe hij sliep en wat hij deed etc., maar dat hij zoveel wilde doen en er zoveel energie in stak, zou ook verklaard kunnen worden door het feit dat hij gewoon opgelucht en energiek was als het een periode beter ging. Dat zie je wel vaker bij mensen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 03:00 schreef childintime het volgende:
[..]
Dan vraag ik me dus af of dat soms manische periodes waren. Omdat hij in de tijd dat hij zich goed voelde ook heel veel deed en ´s nacht wakker was en inspiratie op deed.
De rest is gewoon speculeren idd.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 03:06 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Ik heb echt geen idee hoe die vent leefde verder en hoe hij sliep en wat hij deed etc., maar dat hij zoveel wilde doen en er zoveel energie in stak, zou ook verklaard kunnen worden door het feit dat hij gewoon opgelucht en energiek was als het een periode beter ging. Dat zie je wel vaker bij mensen.
Uiteindelijk weten we als buitenstaander ook maar zo weinig over zijn leven en zijn bezigheden buiten het publieke domein.
En dat is ook met reden! In de meeste gevallen wordt gewoon bekend hoe het is gebeurd. Cleopatra met het gif van een cobra, Hitler met een pistool door het hoofd, Herman Brood sprong van het Hilton hotel en David Carradine stierf aan solo wurgseks in een Thais hotel. Niemand die daar moeite mee heeft.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 22:44 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Arne Jansen heeft zich opgehangen in de schuur en dat stond toch vrij snel in de media.
Dat heb ik dus van der week ook gedacht ja.Hoop dat het niet uit gaat komen in ieder geval.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 18:46 schreef zoalshetis het volgende:
ik denk ook dat zijn zelfmoord meerdere mensen aanzet tot zelfmoord plegen. helaas. verder hoop ik dat ie nu rust heeft. where ever.
Als de blaadjes van de bomen dreigen te vallen stijgt het aantal zelfdodingen altijdquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 23:05 schreef Eleentje86 het volgende:
[..]
Dat heb ik dus van der week ook gedacht ja.Hoop dat het niet uit gaat komen in ieder geval.
Dat is inderdaad ook weer zo jaquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 23:40 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Als de blaadjes van de bomen dreigen te vallen stijgt het aantal zelfdodingen altijd
Euhm waar doel je op?Door de familie is zelf gezegd dat het zelfmoord was.Hun eigen keuze dus.Ik persoonlijk hoef absoluut niet te weten hoe hij het heeft gedaan.quote:Op zondag 10 oktober 2010 00:15 schreef Strani het volgende:
Iemand er al over nagedacht dat het voor de kinderen van Antonie Kamerling misschien helemaal niet zo leuk is als overal in de krant staat hoe pappa dood is gegaan?
Of is jullie nieuwsgierigheid zo enorm groot dat dat dan maar een bijzaak moet zijn?
Ik doel op de mensen die het zo vreemd vinden dat de manier waarom hij zelfmoord heeft gepleegd, niet bekend is gemaakt.quote:Op zondag 10 oktober 2010 00:21 schreef Eleentje86 het volgende:
[..]
Euhm waar doel je op?Door de familie is zelf gezegd dat het zelfmoord was.Hun eigen keuze dus.Ik persoonlijk hoef absoluut niet te weten hoe hij het heeft gedaan.
Ooo okequote:Op zondag 10 oktober 2010 00:22 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik doel op de mensen die het zo vreemd vinden dat de manier waarom hij zelfmoord heeft gepleegd, niet bekend is gemaakt.
Al hoop ik niet dat Isa hem echt op een hele verschrikkelijke manier heeft gevonden.Als je begrijpt wat ik bedoelquote:Op zondag 10 oktober 2010 00:24 schreef Eleentje86 het volgende:
[..]
Ooo okeDan ben ik het helemaal met je eeens.Ik wil het geneens weten.En ik hoop ook dat het niet uitlekt.
Sommige mensen vinden het blijkbaar reuze intressant om dat te weten inderdaad.Ik vind het prive.En dat het vooral prive moet blijven.
ik denk dat die zelfmoord van Kamerling het ook wel stimuleert ... "kijk, Antonie Kamerling is het ook met me eens ..."quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 23:40 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Als de blaadjes van de bomen dreigen te vallen stijgt het aantal zelfdodingen altijd
Ja, en dan is er de kip en het ei-verhaal: drugsgebruik vanwege depressiviteit-van-nature, of depressiviteit vanwege drugsgebruik. Of beide natuurlijk, de nature aanleg versterkt door drugsgebruik.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 20:31 schreef Monidique het volgende:
Hoe dan ook, ja, je kunt per ongeluk te veel gebruiken, maar vaak is veel drugsgebruik, van dergelijk soort, een aardige graadmeter voor hoe iemand zich over het algemeen voelt. Lijkt mij.
Vind ik ook, we komen er wel achter.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 22:57 schreef Perico het volgende:
[..]
En dat is ook met reden! In de meeste gevallen wordt gewoon bekend hoe het is gebeurd. Cleopatra met het gif van een cobra, Hitler met een pistool door het hoofd, Herman Brood sprong van het Hilton hotel en David Carradine stierf aan solo wurgseks in een Thais hotel. Niemand die daar moeite mee heeft.
Wat ik vreemd vind is dat Nederlanders nu dan om terughoudendheid verzoeken in hun shockhysterie omdat het ons niet zou aangaan. Nou, in 9 van de 10 gevallen komt het uit. Dat zal ook het geval zijn met Antonie Kamerling, is het niet nu dan weten we over een jaar wel hoe het is gebeurd. Meestal komt het uit, en daar is niets mis mee.
De rationaliteit van iemand in een depressieve episode is - zachtgezegd - gebrekkig. Ik spreek uit eigen ervaring.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 11:19 schreef Re het volgende:
[..]
het lastige is natuurlijk dat voor iemand die naar iemand met een depressie kijkt de keuze als niet weloverwogen overkomt, de processen in de hersenen van degene met een depressie maken het voor die persoon juist heel erg overwogen en rationeel. En een en ander is natuurlijk gerelateerd met het hebben van een zelfbewustzijn
Onzin, tis gewoon nieuws. Of dacht je dat het voor de kinderen van Herman Brood leuk was om te lezen dat papa headfirst van het Hilton dook?quote:Op zondag 10 oktober 2010 00:15 schreef Strani het volgende:
Iemand er al over nagedacht dat het voor de kinderen van Antonie Kamerling misschien helemaal niet zo leuk is als overal in de krant staat hoe pappa dood is gegaan?
Of is jullie nieuwsgierigheid zo enorm groot dat dat dan maar een bijzaak moet zijn?
Nee, maar papa Brood gaf de familie geen keuze om het wel of niet bekend te maken. Papa Kamerling deed dat tenminste wel.quote:Op zondag 10 oktober 2010 15:30 schreef teamlead het volgende:
[..]
Onzin, tis gewoon nieuws. Of dacht je dat het voor de kinderen van Herman Brood leuk was om te lezen dat papa headfirst van het Hilton dook?
net als theo. de media is er niet om zacht om te springen met de nabestaanden.quote:Op zondag 10 oktober 2010 15:30 schreef teamlead het volgende:
[..]
Onzin, tis gewoon nieuws. Of dacht je dat het voor de kinderen van Herman Brood leuk was om te lezen dat papa headfirst van het Hilton dook?
Want de media moet vrij zijn om alles te verslaan? Op het moment dat je bekend bent geworden is dus het recht op privacy van zowel jouzelf als van je gezin/familie verdwenen?quote:Op zondag 10 oktober 2010 15:41 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
net als theo. de media is er niet om zacht om te springen met de nabestaanden.
het is de taak van de omgeving om hen niet alles te laten lezen.
Onzin. Zelfs 20 jaar later als die kinderen allang volwassen zijn, kan het nog pijn doen als je op een oude internetsite allerlei commentaren leest over hoe je geliefde precies het leven gelaten heeft. En vaak met de nodige grappen erbij.quote:Op zondag 10 oktober 2010 15:41 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
net als theo. de media is er niet om zacht om te springen met de nabestaanden.
het is de taak van de omgeving om hen niet alles te laten lezen.
Ik denk dat de commentaren over de person an sich al pijn doen. Er wordt dan vaak zo onbeschaamd gesproken over de persoon die overleden is.quote:Op zondag 10 oktober 2010 15:45 schreef Strani het volgende:
[..]
Onzin. Zelfs 20 jaar later als die kinderen allang volwassen zijn, kan het nog pijn doen als je op een oude internetsite allerlei commentaren leest over hoe je geliefde precies het leven gelaten heeft. En vaak met de nodige grappen erbij.
Je prioriteiten in deze laten weinig compassie zien.
ik vind het gebruik van het woord 'prioriteiten' hierbij wel heel mooi ja: natuurlijk hééft de media het recht om alles te publiceren. Maar een zekere compassie richting de familie en vrienden van iemand is natuurlijk wel gepast. Niemand die het verbiedt, maar je mag in zo'n geval best de afweging maken tussen wat nou belangerijker is: de (in mijn ogen soms zelfs enigzins perverse) drang van het publiek om iets te weten waar ze verder volstrekt geen belang bij hebben (ik bedoel: en dan weet je hoe het is gebeurt, en dan? Het enige dat kortstondig wordt bevredigd is je nieuwsgierigheid, en dat ten kosten van wat...?), of het recht van de betrokkenen op een beetje privacy, en bescherming.quote:Op zondag 10 oktober 2010 15:45 schreef Strani het volgende:
[..]
Onzin. Zelfs 20 jaar later als die kinderen allang volwassen zijn, kan het nog pijn doen als je op een oude internetsite allerlei commentaren leest over hoe je geliefde precies het leven gelaten heeft. En vaak met de nodige grappen erbij.
Je prioriteiten in deze laten weinig compassie zien.
That's it en het is zeer zeker niet relevant wat de mening is van een willekeurige burger. Zo zit de wereld simpelweg niet in elkaar en zelfs in dit geval is dat een goede zaak.quote:Op zondag 10 oktober 2010 15:55 schreef Marouska het volgende:
[..]
ik vind het gebruik van het woord 'prioriteiten' hierbij wel heel mooi ja: natuurlijk hééft de media het recht om alles te publiceren.
Ik ga er ook een beetje van mijn eigen ervaringen vanuit dat er meer aan de hand is dan alleen depressief, het gaat vaak hand in hand met een persoonlijkheidsstoornis en stemmingswisselingenstoornis en met zulke ziektebeelden kan je er wel veilig vanuit gaan dat ie er ook al heel wat jaren mee aan het vechten is.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:40 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Om zelfmoord te plegen moet je echt letterlijk aan het trippen zijn(door de chemicaliën in je hoofd) omdat je lichaam "gemaakt/geprogrammeerd" is om te overleven. Om dat systeem uit te schakelen heb echt sterke emoties/wil nodig om je er echt toe te zetten. Ik denk dus dat er dan eerst iets in je hoofd moet "breken" voordat het je ook echt lukt(en dus zo een andere stoornis ontwikkelen, voordat je zelfmoord kunt plegen). Volgens mij is een depressie IN COMBINATIE met bv. een narcistische persoonlijkheidsstoornis(of dus iets als een bipolaire stoornis, dat is in het algemeen depressies gecombineerd met psychoses) oid veel gevaarlijker dan depressie alleen, als hij nou echt apathisch over zou komen en nergens zin in zou hebben, dan zou ik zeggen, ja hij had duidelijk een (pure)depressie. Maar dat is niet zo.
En als hij(Anthonie)van meer dingen last had dan zou ik graag zien dat de media etc. ophouden met het aanwijzen van zijn depressie als(enige) oorzaak. Alleen weet ik ook wel dat niemand dat nu wil horen
maar wat boeit het nou eigenlijk hoe hij zichzelf heeft gedood? Wat voor waarde beleef jij daaraan? En andersom: hoezo is het schadelijk voor jou om het niet te weten? Er heeft vast wel een keer iemand bij jou in de straat/buurt zelfmoord gepleegd. Je weet daar ook niet van, of hoe. En toch lijkt het me niet dat je daar schade aan ondervindt.quote:Op zondag 10 oktober 2010 16:09 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
That's it en het is zeer zeker niet relevant wat de mening is van een willekeurige burger. Zo zit de wereld simpelweg niet in elkaar en zelfs in dit geval is dat een goede zaak.
Het interesseert mij geen flikker, maar dat doet er ook niet toe. Ik beweer dat de media het volste recht hebben om over dat soort zaken te berichten en het is niet relevant of daar mensen door gekwetst kunnen worden.quote:Op zondag 10 oktober 2010 16:30 schreef Marouska het volgende:
[..]
maar wat boeit het nou eigenlijk hoe hij zichzelf heeft gedood? Wat voor waarde beleef jij daaraan? En andersom: hoezo is het schadelijk voor jou om het niet te weten? Er heeft vast wel een keer iemand bij jou in de straat/buurt zelfmoord gepleegd. Je weet daar ook niet van, of hoe. En toch lijkt het me niet dat je daar schade aan ondervindt.
Je kunt alles doodrelativeren, uiteindelijk kom je dan uit bij de laatste gedachtengang van Anthonie, dat niets boeit of van waarde is en alles pijn doet en dat het beste is dat je niet meer leeft.quote:Op zondag 10 oktober 2010 16:30 schreef Marouska het volgende:
maar wat boeit het nou eigenlijk hoe hij zichzelf heeft gedood? Wat voor waarde beleef jij daaraan?
De VI - met de column van Dijkshoorn - lag net een paar uur in de winkel toen hij zelfmoorde pleegde.quote:Op zondag 10 oktober 2010 23:18 schreef Perico het volgende:
Dat anderen hem ook een beroerd acteur/zanger vinden en dat Nico Dijkshoorn een dag voor de zelfmoord nog schreef dat hij alleen met een pistool tegen zijn kop naar Anthonie zou kijken..
Hij schrijft best aardige columns en vaak vol satire.quote:Op zondag 10 oktober 2010 23:28 schreef Eleentje86 het volgende:
Die NicoNaar hem zou ik zoiezo nooit kijken.Stomme kinderachtige opmerking van die sukkel trouwens
Maar waarom willen velen het perse weten? Dit is heel prive vind ik. Als je hoort dat een bekend iemand aan kanker is doodgegaan hoor je ook niet de details. Hoe het op het laatst was. Ik vind dat doodgaan iets is wat met de persoonlijke nabestaanden te maken heeft, net als geboren worden. Toen zijn kinderen geboren werden, werden daarover ook niet de details bekend gemaakt; puur omdat een leven beginnen en eindigen iets heel prive is. Dat hoef je niet in detail te horen als je geen dichtbijzijnde familie of heel goede vrienden bent (geweest). Er wordt vanuit gegaan dat het voor iedereen een complete verassing was, dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Zijn vrouw kent hem al zo lang en heeft zijn "slechte" periodes meegemaakt. Misschien was het voor haar wel geen complete verassing. En dan nog vind ik dat dit iets is wat bij hen hoort te zijn en niet openbaar gemaakt hoeft te worden. Bekende mensen hebben vaak al zo weinig prive; een geboorte en overlijden brengen zulke basic gevoelens met zich mee, dat je dat niet met "jan en alleman" hoeft te delen.quote:Op zondag 10 oktober 2010 23:18 schreef Perico het volgende:
[..]
Je kunt alles doodrelativeren, uiteindelijk kom je dan uit bij de laatste gedachtengang van Anthonie, dat niets boeit of van waarde is en alles pijn doet en dat het beste is dat je niet meer leeft.
Ik vind het juist van een ongepaste hysterie nu getuigen dat mensen opstaan en maar gaan beslissen omdat ze het zelf zo erg vinden, dat vanalles niet leuk is voor de familie. Gewoon, omdat ze er niet mee om kunnen gaan en denken dat alles ongepast is. Dat terwijl de praktijk van berichtgeving al eeuwen bij dit soort zaken is, dat alles sec vroeg of laat naar buiten komt.
Het heeft zeker een waarde om te weten hoe. Niet voor niets dat de politie altijd een kijkje komt nemen, ook bij veel natuurlijke doden. Er zit veel verschil tussen een kogel, een overdosis tabletten, een touw, etc. Voor de kinderen en nabestaanden is het vooral heel erg voor hun hele leven dat hij zelfmoord heeft gepleegd.
Dat anderen hem ook een beroerd acteur/zanger vinden en dat Nico Dijkshoorn een dag voor de zelfmoord nog schreef dat hij alleen met een pistool tegen zijn kop naar Anthonie zou kijken.. mjah met dit soort "pijnlijkheden" hebben zij al jarenlang moeten leven. Openheid over zijn dood treft hen niet extra.
quote:Op zondag 10 oktober 2010 23:18 schreef Perico het volgende:
Dat anderen hem ook een beroerd acteur/zanger vinden en dat Nico Dijkshoorn een dag voor de zelfmoord nog schreef dat hij alleen met een pistool tegen zijn kop naar Anthonie zou kijken.. mjah met dit soort "pijnlijkheden" hebben zij al jarenlang moeten leven. Openheid over zijn dood treft hen niet extra.
Heeft iemand hier die hele column gelezen?quote:Nico dijkshoorn had em geflamed in de spits volgens mij. Die zal daar nu wel spijt van hebben.
"Kijk nog liever naar Antonie Kamerling die al een heel leven lang Rutger Hauer nadoet." Dat schreef Nico Dijkshoorn in VI-column die gisteren verscheen.
pff zou goed kunnen dat er een verband tussenzat, aangezien VI woensdag in de bus valt en hij een groot voetbalfan was..
Ja. Een paar uur nadat ik las dat hij zelfmoord had gepleegd.quote:Op zondag 10 oktober 2010 23:55 schreef Loedertje het volgende:
[..]
[..]
Heeft iemand hier die hele column gelezen?
ik gaf geen waardeoordeel en constateer slechts. niet meteen zo fel doen.quote:Op zondag 10 oktober 2010 15:45 schreef senesta het volgende:
[..]
Want de media moet vrij zijn om alles te verslaan? Op het moment dat je bekend bent geworden is dus het recht op privacy van zowel jouzelf als van je gezin/familie verdwenen?
Er stond dus weinig in begrijp ik ?quote:Op zondag 10 oktober 2010 23:57 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Ja. Een paar uur nadat ik las dat hij zelfmoord had gepleegd.
ik heb toch nergens beweert dat ook maar iets 'm in de weg staat?quote:Op zondag 10 oktober 2010 23:14 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Het interesseert mij geen flikker, maar dat doet er ook niet toe. Ik beweer dat de media het volste recht hebben om over dat soort zaken te berichten en het is niet relevant of daar mensen door gekwetst kunnen worden.
Een hoofdredacteur moet een afweging maken om het wel of niet te doen, maar niets staat hem in de weg.
Dat beweerde ik al in the first place en toen kwam jij met het verhaal op welke wijze het mij schaadt dat ik het niet weet. Nou totaal niet, maar ik zou niet weten waarom het relevant is of het mij schaadt of niet.quote:Op maandag 11 oktober 2010 00:01 schreef Marouska het volgende:
[..]
ik heb toch nergens beweert dat ook maar iets 'm in de weg staat?
Ik weet niet in hoeverre jij een zelfdoding binnen je familie mee hebt gemaakt, maar mijn ervaring is toch wel dat mensen er niet graag over praten, niet over de details iig. Het wordt als iets privé ervaren, en het is heus wel pijnlijk om te weten hoe. Het gaat hier namelijk om het allerzwakste moment van iemand, en niet iedereen wil dat zijn of haar geliefde op die manier herinnert wordt.quote:Op zondag 10 oktober 2010 23:18 schreef Perico het volgende:
[..]
Je kunt alles doodrelativeren, uiteindelijk kom je dan uit bij de laatste gedachtengang van Anthonie, dat niets boeit of van waarde is en alles pijn doet en dat het beste is dat je niet meer leeft.
Ik vind het juist van een ongepaste hysterie nu getuigen dat mensen opstaan en maar gaan beslissen omdat ze het zelf zo erg vinden, dat vanalles niet leuk is voor de familie. Gewoon, omdat ze er niet mee om kunnen gaan en denken dat alles ongepast is. Dat terwijl de praktijk van berichtgeving al eeuwen bij dit soort zaken is, dat alles sec vroeg of laat naar buiten komt.
Het heeft zeker een waarde om te weten hoe. Niet voor niets dat de politie altijd een kijkje komt nemen, ook bij veel natuurlijke doden. Er zit veel verschil tussen een kogel, een overdosis tabletten, een touw, etc. Voor de kinderen en nabestaanden is het vooral heel erg voor hun hele leven dat hij zelfmoord heeft gepleegd.
jAls het je niet schaadt het niet te weten, lijkt me ook niet dat je er bepaalde 'rechten' op hebt. Jouw leven gaat zn gewone gangetje, met of zonder die kennis. Waarom moet je die kennis dan per se hebben?quote:Op maandag 11 oktober 2010 00:04 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Dat beweerde ik al in the first place en toen kwam jij met het verhaal op welke wijze het mij schaadt dat ik het niet weet. Nou totaal niet, maar ik zou niet weten waarom het relevant is of het mij schaadt of niet.
Het antwoord op die vraag draagt totaal niets bij aan het hele issue.
Allemaal waar, maar de vraag die jij als reactie op mijn post opwerpt is niet relevant.quote:Op maandag 11 oktober 2010 00:25 schreef Marouska het volgende:
[..]
jAls het je niet schaadt het niet te weten, lijkt me ook niet dat je er bepaalde 'rechten' op hebt. Jouw leven gaat zn gewone gangetje, met of zonder die kennis. Waarom moet je die kennis dan per se hebben?
Ik acht de kans zeer klein dat Antonie de column van Dijkshoorn nog heeft gelezen. Dat blad lag letterlijk enkele uren in de supermarkt, toen hij besloot zichzelf van het leven te beroven.quote:Op maandag 11 oktober 2010 00:40 schreef NotYou het volgende:
Ach, ik mag toch hopen dat Antonie zich het schrijven van Nico niet heeft aangetrokken; als iemands verschijning op tv tenenkrommend is, is het tenslotte die van Dijkshoorn zelf. Dat hij daarin zelfs Dominique Weesie weet te overtreffen is ergens wel weer knap, laatstgenoemde laat zich met recht gelden als een ware van Jole 2.0. Wat zal Fransisco een pret hebben sinds Pownews op tv wordt uitgezonden.
Ik begrijp eerlijk waar niet wat Nederland heeft met Nico Dijkshoorn.
Dat denk ik niet. Als iemand zoiets doet, zal dat zeker niet op grond zijn van wat een "rel" columnist schrijft. Ik denk dat wat deze schrijft uberhaupt niet interessant is voor iemand die in die bepaalde hoek films maakte of toneel. Dat is meer een "priveachtig" gedrag, ik denk niet dat dat hem zoveel schade toegebracht zou hebben dat dat de doorslag gaf.quote:Op maandag 11 oktober 2010 00:40 schreef NotYou het volgende:
Ach, ik mag toch hopen dat Antonie zich het schrijven van Nico niet heeft aangetrokken; als iemands verschijning op tv tenenkrommend is, is het tenslotte die van Dijkshoorn zelf. Dat hij daarin zelfs Dominique Weesie weet te overtreffen is ergens wel weer knap, laatstgenoemde laat zich met recht gelden als een ware van Jole 2.0. Wat zal Fransisco een pret hebben sinds Pownews op tv wordt uitgezonden.
Ik begrijp eerlijk waar niet wat Nederland heeft met Nico Dijkshoorn.
Het lijkt mij sowieso onwaarschijnlijk dat iemand die zo depressief is dat hij op het randje van zelfmoord zit, uitgebreid de VI gaat zitten lezen..quote:Op maandag 11 oktober 2010 00:48 schreef childintime het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Als iemand zoiets doet, zal dat zeker niet op grond zijn van wat een "rel" columnist schrijft. Ik denk dat wat deze schrijft uberhaupt niet interessant is voor iemand die in die bepaalde hoek films maakte of toneel. Dat is meer een "priveachtig" gedrag, ik denk niet dat dat hem zoveel schade toegebracht zou hebben dat dat de doorslag gaf.
Ik schreef niet zonder reden, dat in feite eigenlijk niets ergens toe doet. Wat wij allemaal door de geschiedenis heen weten ging ons allemaal niets aan, in strikte zin. Toch hebben we ook allemaal Fortuyn gereanimeerd zien worden en zagen we de zoom in op zijn gezicht, zelfs voorpagina in de krant.quote:Op maandag 11 oktober 2010 00:23 schreef Marouska het volgende:
Het komt in het einde neer op de vraag hoeveel recht je hebt om iets te weten. Heb je het recht om (ongewenst) alle details van iemands dood te weten (dus in een situatie waarbij het niet naar buiten wordt gebracht)?
Inmiddels meer dan 1 miljoen keer bekijken.quote:
André Hazes zijn dood hebben we ook aardig in de media meegemaakt!quote:Op maandag 11 oktober 2010 10:11 schreef simmu het volgende:
nog buiten dat: ik heb het als buitengewoon hinderlijk ervaren dat ik niet zelf heb uit mogen maken hoe en wat er allemaal gedaan werd en wordt rondom het overlijden van mijn zoontje. dergelijke dingen zijn aan de eigen familie en daar hebben anderen zich niet mee te bemoeien. dat dien je te respecteren. punt uit. erg genoeg dat iemand sterft (never mind hoe), als anderen daar dan steeds tussen zitten wordt de pijn enkel maar steeds erger.
imho heeft de familie het volste recht om te bepalen wat er naar buiten komt en wat niet. als je sappige details wenst moet je maar wachten op het overlijden van dries roelvink ofzo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |