abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87314577
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 09:39 schreef Re het volgende:

[..]

ik denk dat er nog een groot taboe heerst rondom depressie eigenlijk, of iig onkunde, wat weer te maken heeft met het feit dat iemand al depressief genoemd wordt(wil worden) als hij zijn teen stoot.

Dus soms heb je iemand bekends nodig om het eens aan het licht te brengen
Volgens mij vermijden veel mensen juist die diagnose en dus hulp omdat het een label is dat je de rest van je leven achtervolgt.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 10:09:45 #102
262 Re
Kiss & Swallow
pi_87314691
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 10:05 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Volgens mij vermijden veel mensen juist die diagnose en dus hulp omdat het een label is dat je de rest van je leven achtervolgt.
nou ja, de trend van de laatste 10 jaar is toch echt wel dat er steeds meer gediagnoseerd werd, veels te gemakkelijk, waardoor de echt klinische depressieven er misschien slachtoffer van zijn geworden omdat blijkbaar iedereen depressief is
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_87314887
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 03:38 schreef Hathor het volgende:

[..]

Das nou ook precies hoe ik er tegenaan kijk, hoe moeilijk een situatie ook is, er is altijd wel een uitweg.
Hoe kan jij dat in vredesnaam bepalen voor een ander? Als die uitweg er was geweest voor hem was hij er nu nog geweest....
pi_87315236
De situatie waarin Antonie zat die men beschrijft is voor mij erg herkenbaar, gelukkig in mindere mate maar het onzeker zijn van je kunnen en dit blijven is wel erg slopend.

Verder hoop ik niet dat de mensen die hier over een laffe daad spreken ooit zelf zoiets meemaken. Geniet ervan dat je het je niet kunt voorstellen.

Wanneer men tot zelfmoord komt is daar al een lang ellendig pad aan vooraf gegaan wat qua pijnlijkheid niet onderdoet aan andere terminale ziektes.

Als iemand terugkerende depressies heeft zijn terugvallen in depressies vaak met de keer heftiger waardoor hij nu pas op 44 jarige leeftijd een heel erg heftige heeft gehad.

Bekijk het eens van de andere kant:
Wanneer iemand de ziekte depressie zo ernstig vindt dat hij zijn gezien inclusief kinderen achterlaat en toch voor de dood kiest, dan kun je wel nagaan hoe ernstig pijnlijk een depressie kan zijn.

Ik ben er van overtuigd dat hij gedacht moet hebben dat zijn vrouw en kinderen zo beter af zouden zijn zonder zijn zielige gedoe, want dat is hoe de omgeving vaak een depressie omschrijft. (Gewoon dingen doen, niet lusteloos gaan zijn) Maar dat is waarschijnlijk al net zo moeilijk als een heroine verslaafde in een loods met heroine gaan zetten en zeggen dat hij nooit meer heroine moet gaan gebruiken.

Daarom: (her)ken je niet de gevoelens die bij een depressie horen, oordeel er dan ook alsjeblieft niet over want dit kan erg pijnlijk zijn voor mensen die dit wel (her)kennen. Over een laffe daad spreken is voor mij een teken van onwetendheid en gebrek aan inlevingsvermogen. (Hoewel het zeer moeilijk is om je in te leven in een depressief persoon); Oordeel niet, geniet van het feit dat je het niet kent. Klaar.
Wie dit leest is een lezer van dit.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 8 oktober 2010 @ 10:36:08 #105
862 Arcee
Look closer
pi_87315323
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_87315358
quote:
de een zijn dood ...
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_87315900
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 10:17 schreef TUFKAL het volgende:

[..]

Hoe kan jij dat in vredesnaam bepalen voor een ander? Als die uitweg er was geweest voor hem was hij er nu nog geweest....
Eh, de keuzes van iemand in een zware depressie zijn meestal niet zo goed overwogen. De kans dat er andere uitwegen zijn is vrij groot. Het feit dat iemand denkt dat het allemaal niet meer kan verbeteren is niet echt een goede richtlijn.

Ikzelf roep trouwens al een paar jaar dat 'denken' de meest schadelijke activiteit is waar een mens zich schuldig aan kan maken. Sinds ik niet meer zoveel nadenk over dingen voel ik me een stuk lekkerder. Ik voel de zwaarte van het leven pas als ik ga zitten nadenken over de alternatieve uitkomsten en over wat mijn rol is geweest in hoe ik ben waar ik ben.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 11:00:25 #108
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_87315947
Dat politie komt is standaard procedure als iemand gevonden wordt trouwens..
Engaging Infinite Improbability Drive..
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 11:19:23 #109
262 Re
Kiss & Swallow
pi_87316557
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 10:58 schreef HiZ het volgende:

[..]

Eh, de keuzes van iemand in een zware depressie zijn meestal niet zo goed overwogen. De kans dat er andere uitwegen zijn is vrij groot. Het feit dat iemand denkt dat het allemaal niet meer kan verbeteren is niet echt een goede richtlijn.

Ikzelf roep trouwens al een paar jaar dat 'denken' de meest schadelijke activiteit is waar een mens zich schuldig aan kan maken. Sinds ik niet meer zoveel nadenk over dingen voel ik me een stuk lekkerder. Ik voel de zwaarte van het leven pas als ik ga zitten nadenken over de alternatieve uitkomsten en over wat mijn rol is geweest in hoe ik ben waar ik ben.
het lastige is natuurlijk dat voor iemand die naar iemand met een depressie kijkt de keuze als niet weloverwogen overkomt, de processen in de hersenen van degene met een depressie maken het voor die persoon juist heel erg overwogen en rationeel. En een en ander is natuurlijk gerelateerd met het hebben van een zelfbewustzijn
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 11:29:29 #110
117098 Hathor
Effe niet
pi_87316907
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 10:17 schreef TUFKAL het volgende:

[..]

Daarom praatte ik ook gewoon voor mezelf, lees eerst eens effe voor je je scheur opentrekt joh. :{w
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_87317411
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 11:29 schreef Hathor het volgende:

[..]

Daarom praatte ik ook gewoon voor mezelf, lees eerst eens effe voor je je scheur opentrekt joh. :{w
Nee, jij zegt dat er altijd wel een uitweg is. Nou dat is gewoon niet waar.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 11:56:04 #112
262 Re
Kiss & Swallow
pi_87317715
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 11:46 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

hij geeft gewoon zijn mening hoor, en feitelijk gezien is er altijd een andere uitweg maar of dat de preferentie van degene die zelfmoord heeft gepleegd was, is dus diegene zijn keuze
pi_87318065
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 03:38 schreef Hathor het volgende:

[..]

Das nou ook precies hoe ik er tegenaan kijk, hoe moeilijk een situatie ook is, er is altijd wel een uitweg.
En dit was zijn uitweg.
pi_87318354
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 11:29 schreef Hathor het volgende:

[..]

Waarom roep je het dan?
pi_87319004
Ik ben het met Re eens dat depressie zoveel bijklanken heeft gekregen in het dagelijks taalgebruik dat er eigenlijk een nieuwe term zou moeten komen voor de zware klinische depressies zoals die waar Antonie Kamerling last van had. Wat nu volgens de richtlijnen een lichte depressie heet (en wat je in de volksmond een tijdelijke dip zou noemen) is eigenlijk een hele andere ziekte dan de klinische depressie met een fysiologische achtergrond. Die moet je ook heel anders behandelen. In de onlangs herziene richtlijn depressie wordt dat onderscheid ook al veel duidelijker gemaakt, maar het duurt altijd een tijdje voordat dat ook tot de huisartsenpraktijk is doorgedrongen.

Het zou goed zijn als door deze gebeurtenis het maatschappelijk debat over depressies weer eens wat richting zou krijgen (tegenover al die indianenverhalen over antidepressiva), wellicht ook meer begrip voor de zwaarte van de ziekte en de urgentie om dit soort gevallen rigoreuzer aan te pakken. Uit de achtergrondverhalen kan ik niet goed opmaken welke behandelingen Kamerling heeft gehad, hij spreekt in dat radio-interview alleen over homeopatische medicatie. Zelfs als reguliere medicatie niet werkt zijn er nog opties (zoals electroshocktherapie), maar het is in Nederland ontzettend moeilijk om voor zo´n behandeling in aanmerking te komen vanwege het terughoudende beleid en de slechte naam die het heeft. Ik ken mensen die letterlijk op hun knieën hebben gesmeekt om ECT, maar dan toch gedwongen werden nog een paar jaartjes door te modderen in hun eigen persoonlijke hel met medicatie en gesprekstherapie.
mooi he, alles
pi_87325700
Héél Enschede is in ROUW!
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 16:10:13 #117
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_87326330
om eerlijk te zijn vind ik de media aandacht overdreven. Het is triest, maar komaan! Er plegen dagelijks mensen zelfmoord....
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 16:11:28 #118
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_87326369
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 00:38 schreef Hathor het volgende:
Hij krijgt nu meer aandacht dan ie in zijn gehele carriere heeft gehad, dat dan weer wel. Een acteur die leefde van wat shnabbels toegeworpen door ome Albert, die verder nergens aan de bak kwam en het niveau van GTST nooit ontstegen is, het ook nog eens nodig vond om te gaan zingen terwijl ook daar het talent voor ontbrak, en verder maar wat aanmodderde met een snuifje hier en een pilletje daar.

Buitengewoon triest voor de nabestaanden, maar ik geloof nou niet bepaald dat er een grootheid van ons heen is gegaan.
Amen!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  Moderator vrijdag 8 oktober 2010 @ 16:15:35 #119
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_87326502
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 00:38 schreef Hathor het volgende:
Hij krijgt nu meer aandacht dan ie in zijn gehele carriere heeft gehad, dat dan weer wel. Een acteur die leefde van wat shnabbels toegeworpen door ome Albert, die verder nergens aan de bak kwam en het niveau van GTST nooit ontstegen is, het ook nog eens nodig vond om te gaan zingen terwijl ook daar het talent voor ontbrak, en verder maar wat aanmodderde met een snuifje hier en een pilletje daar.

Buitengewoon triest voor de nabestaanden, maar ik geloof nou niet bepaald dat er een grootheid van ons heen is gegaan.
Niet helemaal eerlijk denk ik. Hij had een nieuwe allstars film in het verschiet en hij heeft in het verleden best veel gedaan. Hij heeft nooit beweerd dat hij kon zingen, sterker nog ik heb hem meerdere keren lachend horen zeggen dat hij helemaal niet kon zingen maar dat het liedje gelukkig leuk was.

En die grootheid is afgemeten aan jezelf of .....?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_87326605
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 01:00 schreef matthijst het volgende:
Mooi interview uit 2007, toen hij schijnbaar ook al depressieve periodes had gehad (vanaf een minuut of 19): http://player.omroep.nl/?aflID=6107657
Als ik dit interview zo zie hoe hij er over praat komt op mij nou niet over als puur "depressieve" klachten, hij had ws een combinatie van stoornissen. Hoe hij dingen doet als voor de voedselbank...... Dan is het ook wel begrijpelijk als je je kut voelt en die leegte gewoon echt niet kan opvullen, maar dan is het alsnog een "megalomane" gedachtengang om jezelf als middelpunt te zien. En in mijn mening ben je zodra je dit punt passeert ook niet meer "puur" depressief maar goed dat is een heel andere discussie. Dit wordt dus niet veroorzaakt door depressie alleen..

Het is te begrijpen dat je iets zoekt omdat je leeg ben van binnen en dan liefdadigheid gaan doen om je "nuttig" te voelen, heb ik ook gedaan, alleen dat werkt gewoon niet altijd zoals je het je voorstelt, het principe is goed van aard zeg maar alleen het verandert toch niet zoo veel dingen als je zou hopen voor je begint en dan word je nog depressiever etc.

Het is wel begrijpelijk dat mensen proberen vast te houden aan de "zware klinische depressie", maar wat hij omschrijft zo rond 14 minuten in het filmpje lijkt toch echt meer op een bipolaire stoornis oid. Daar hoort ook depressie bij maar in z'n geheel is dat dus een stuk "naarder"(is dat wel een woord? :P )om mee te moeten leven als alleen een depressie, want dan moet je tijdens je depressie weer omgaan met alles wat fout ging voor je weer depressief werd(heb het ook van dichtbij gezien dus jullie kunnen echt ophouden met dat toontje van"je zegt dat alleen als je het niet begrijpt"). Maar goed ik begrijp dat dit gevoelig ligt omdat het een publiek persoon betreft dus ik zal er verder wel over ophouden.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 16:20:32 #121
270727 Marouska
DON"T PANIC!!!!
pi_87326658
Kortzichtige mensen hier die spreken over 'laf' en 'er zijn andere oplossingen'. Inherent onderdeel van deze ziekte lijkt mij juist te zijn dat je het niet anders in kán zien, dat je niet het positieve in het leven kán zien, ook al probeer je het nog zo hard en lang. Er zijn voor zulke mensen simpelweg geen alternatieven, tenminste, niet in hun ogen en niet met de beleving waarin zij zich op dat moment bevinden. Je hebt zogezegd de middelen niet meer (op dat moment).

Waarom bezien mensen het niet als de daadwerkelijk ziekte die het is: het zou net zo zijn als tegen iemand die kanker heeft gekregen, zeggen dat het 'laf' en 'zwak' is dat hij maar niet beter wordt. Het is een levensbeëindigende ziekte als elke andere: het is soms te genezen, en soms gewoon niet, en grijpt de ziekte je voordat je gered kan worden. Soms ben je dr op tijd bij, soms niet, en is de patient al te ver weg om nog te kunnen redden. Soms worden de juiste middelen toegepast, soms heeft het geen effect. Soms worden er fouten gemaakt in de behandeling, soms wordt het tijdelijk opgelost, om later wéér op te duiken. Het is geen simpele kwestie van 'gewoon beter je best doen, je probeert het gewoon niet hard genoeg'. Iedereen vecht. Niet iedereen wint.
"Frei sein, high sein, ein bisschen Terror must dabei sein..."
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 16:22:34 #122
117098 Hathor
Effe niet
pi_87326732
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 11:46 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

In mijn optiek dus wel...wat nu?
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 16:23:27 #123
117098 Hathor
Effe niet
pi_87326762
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 12:08 schreef Roppenzo het volgende:

[..]

En dit was zijn uitweg.
Matige keuze moet ik zeggen.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 16:26:59 #124
270727 Marouska
DON"T PANIC!!!!
pi_87326898
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 16:23 schreef Hathor het volgende:

[..]

Matige keuze van je om aan deze ziekte te sterven moet ik zeggen.
:')
"Frei sein, high sein, ein bisschen Terror must dabei sein..."
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 16:31:26 #125
117098 Hathor
Effe niet
pi_87327069
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 16:26 schreef Marouska het volgende:

[..]

:')
vind je het grappig om er je eigen twist aan te geven?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')