Volgens mij vermijden veel mensen juist die diagnose en dus hulp omdat het een label is dat je de rest van je leven achtervolgt.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 09:39 schreef Re het volgende:
[..]
ik denk dat er nog een groot taboe heerst rondom depressie eigenlijk, of iig onkunde, wat weer te maken heeft met het feit dat iemand al depressief genoemd wordt(wil worden) als hij zijn teen stoot.
Dus soms heb je iemand bekends nodig om het eens aan het licht te brengen
nou ja, de trend van de laatste 10 jaar is toch echt wel dat er steeds meer gediagnoseerd werd, veels te gemakkelijk, waardoor de echt klinische depressieven er misschien slachtoffer van zijn geworden omdat blijkbaar iedereen depressief isquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 10:05 schreef Boekenwurm het volgende:
[..]
Volgens mij vermijden veel mensen juist die diagnose en dus hulp omdat het een label is dat je de rest van je leven achtervolgt.
Hoe kan jij dat in vredesnaam bepalen voor een ander? Als die uitweg er was geweest voor hem was hij er nu nog geweest....quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 03:38 schreef Hathor het volgende:
[..]
Das nou ook precies hoe ik er tegenaan kijk, hoe moeilijk een situatie ook is, er is altijd wel een uitweg.
Eh, de keuzes van iemand in een zware depressie zijn meestal niet zo goed overwogen. De kans dat er andere uitwegen zijn is vrij groot. Het feit dat iemand denkt dat het allemaal niet meer kan verbeteren is niet echt een goede richtlijn.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 10:17 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Hoe kan jij dat in vredesnaam bepalen voor een ander? Als die uitweg er was geweest voor hem was hij er nu nog geweest....
het lastige is natuurlijk dat voor iemand die naar iemand met een depressie kijkt de keuze als niet weloverwogen overkomt, de processen in de hersenen van degene met een depressie maken het voor die persoon juist heel erg overwogen en rationeel. En een en ander is natuurlijk gerelateerd met het hebben van een zelfbewustzijnquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 10:58 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eh, de keuzes van iemand in een zware depressie zijn meestal niet zo goed overwogen. De kans dat er andere uitwegen zijn is vrij groot. Het feit dat iemand denkt dat het allemaal niet meer kan verbeteren is niet echt een goede richtlijn.
Ikzelf roep trouwens al een paar jaar dat 'denken' de meest schadelijke activiteit is waar een mens zich schuldig aan kan maken. Sinds ik niet meer zoveel nadenk over dingen voel ik me een stuk lekkerder. Ik voel de zwaarte van het leven pas als ik ga zitten nadenken over de alternatieve uitkomsten en over wat mijn rol is geweest in hoe ik ben waar ik ben.
Daarom praatte ik ook gewoon voor mezelf, lees eerst eens effe voor je je scheur opentrekt joh.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 10:17 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Hoe kan jij dat in vredesnaam bepalen voor een ander? Als die uitweg er was geweest voor hem was hij er nu nog geweest....
Nee, jij zegt dat er altijd wel een uitweg is. Nou dat is gewoon niet waar.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 11:29 schreef Hathor het volgende:
[..]
Daarom praatte ik ook gewoon voor mezelf, lees eerst eens effe voor je je scheur opentrekt joh.
hij geeft gewoon zijn mening hoor, en feitelijk gezien is er altijd een andere uitweg maar of dat de preferentie van degene die zelfmoord heeft gepleegd was, is dus diegene zijn keuzequote:Op vrijdag 8 oktober 2010 11:46 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Nee, jij zegt dat er altijd wel een uitweg is. Nou dat is gewoon niet waar.
En dit was zijn uitweg.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 03:38 schreef Hathor het volgende:
[..]
Das nou ook precies hoe ik er tegenaan kijk, hoe moeilijk een situatie ook is, er is altijd wel een uitweg.
Waarom roep je het dan?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 11:29 schreef Hathor het volgende:
[..]
Daarom praatte ik ook gewoon voor mezelf, lees eerst eens effe voor je je scheur opentrekt joh.
Amen!quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:38 schreef Hathor het volgende:
Hij krijgt nu meer aandacht dan ie in zijn gehele carriere heeft gehad, dat dan weer wel. Een acteur die leefde van wat shnabbels toegeworpen door ome Albert, die verder nergens aan de bak kwam en het niveau van GTST nooit ontstegen is, het ook nog eens nodig vond om te gaan zingen terwijl ook daar het talent voor ontbrak, en verder maar wat aanmodderde met een snuifje hier en een pilletje daar.
Buitengewoon triest voor de nabestaanden, maar ik geloof nou niet bepaald dat er een grootheid van ons heen is gegaan.
Niet helemaal eerlijk denk ik. Hij had een nieuwe allstars film in het verschiet en hij heeft in het verleden best veel gedaan. Hij heeft nooit beweerd dat hij kon zingen, sterker nog ik heb hem meerdere keren lachend horen zeggen dat hij helemaal niet kon zingen maar dat het liedje gelukkig leuk was.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 00:38 schreef Hathor het volgende:
Hij krijgt nu meer aandacht dan ie in zijn gehele carriere heeft gehad, dat dan weer wel. Een acteur die leefde van wat shnabbels toegeworpen door ome Albert, die verder nergens aan de bak kwam en het niveau van GTST nooit ontstegen is, het ook nog eens nodig vond om te gaan zingen terwijl ook daar het talent voor ontbrak, en verder maar wat aanmodderde met een snuifje hier en een pilletje daar.
Buitengewoon triest voor de nabestaanden, maar ik geloof nou niet bepaald dat er een grootheid van ons heen is gegaan.
Als ik dit interview zo zie hoe hij er over praat komt op mij nou niet over als puur "depressieve" klachten, hij had ws een combinatie van stoornissen. Hoe hij dingen doet als voor de voedselbank...... Dan is het ook wel begrijpelijk als je je kut voelt en die leegte gewoon echt niet kan opvullen, maar dan is het alsnog een "megalomane" gedachtengang om jezelf als middelpunt te zien. En in mijn mening ben je zodra je dit punt passeert ook niet meer "puur" depressief maar goed dat is een heel andere discussie. Dit wordt dus niet veroorzaakt door depressie alleen..quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 01:00 schreef matthijst het volgende:
Mooi interview uit 2007, toen hij schijnbaar ook al depressieve periodes had gehad (vanaf een minuut of 19): http://player.omroep.nl/?aflID=6107657
In mijn optiek dus wel...wat nu?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 11:46 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Nee, jij zegt dat er altijd wel een uitweg is. Nou dat is gewoon niet waar.
Matige keuze moet ik zeggen.quote:
quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:23 schreef Hathor het volgende:
[..]
Matige keuze van je om aan deze ziekte te sterven moet ik zeggen.
vind je het grappig om er je eigen twist aan te geven?quote:
Het had veel erger kunnen aflopen iig.quote:
hysterisch, nou goed.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:31 schreef Hathor het volgende:
[..]
vind je het grappig om er je eigen twist aan te geven?
Dat is trouwens iets waar ik me echt gruwelijk aan stoor, een depressie is geen ziekte waar je dood aan gaat door infectie of wat dan ook je moet het echt zelf doen. De depressie heeft hem echt niet gedood dat heeft hij helemaal zelf gedaan.quote:
Ja precies. En dan krijg je van die reacties in de trant van "wat is die man een lafbek!". Niemand zou met een helder hoofd en alles op een rijtje zichzelf (of z'n gezin!) om willen brengen, het gaat tegen je natuurlijke instinct in. Het is zo afschuwelijk makkelijk voor gezonde mensen om daar dan over te oordelen, met ons stel hersenen dat normaal functioneert, en onze psyche die niet om wat voor reden dan ook in de knoop ligt.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:35 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Het had veel erger kunnen aflopen iig.
En de allesoverheersende wens om dood te gaan, doe je dat ook zelf dan?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:40 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Dat is trouwens iets waar ik me echt gruwelijk aan stoor, een depressie is geen ziekte waar je dood aan gaat door infectie of wat dan ook je moet het echt zelf doen. De depressie heeft hem echt niet gedood dat heeft hij helemaal zelf gedaan.
Toch is dat een te beperkt en een te zwart-wit beeld van de ziekte. Door zijn ziekte voelde hij zich waarsch. een lange periode zeer ongelukkig, hulpeloos, schuldig etc. Dat zijn zaken die hem er toe hebben aangespoord om zelfmoord te plegen en die houden direct verband met zijn ziekte.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:40 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Dat is trouwens iets waar ik me echt gruwelijk aan stoor, een depressie is geen ziekte waar je dood aan gaat door infectie of wat dan ook je moet het echt zelf doen. De depressie heeft hem echt niet gedood dat heeft hij helemaal zelf gedaan.
Sorry hoor maar je praat hier tegen iemand die al best wel een tijdje de zin van het leven niet echt meer in zietquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:43 schreef Marouska het volgende:
[..]
En de allesoverheersende wens om dood te gaan, doe je dat ook zelf dan?
Wat is je bedoeling eigenlijk?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:48 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Sorry hoor maar je praat hier tegen iemand die al best wel een tijdje de zin van het leven niet echt meer in ziet![]()
Dus bespaar me je gare retoriek.
Ja dat kan wel, maar ik wil dus echt niet zien dat het algemeen geaccepteerd gaat worden dat als je een (zware)depressie hebt dan je dan gewoon uit het leven kan stappen zonder dat je zelfs nog het gevoel hoeft te hebben dat je dat gewoon niet kan maken.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat is je bedoeling eigenlijk?
Het lijkt mij dat een depressie voor iedereen anders kan zijn, in diepte en in lengte.
Hoho, je mag zelf dat gevoel wel hebben, dat zoiets niet verstandig is.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:56 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Ja dat kan wel, maar ik wil dus echt niet zien dat het algemeen geaccepteerd gaat worden dat als je een (zware)depressie hebt dan je dan gewoon uit het leven kan stappen zonder dat je zelfs nog het gevoel hoeft te hebben dat je dat gewoon niet kan maken.
ach ja ... wat is je "zelf"?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:40 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Ja leuk en aardig, maar het gaat er helemaal niet om wat jij wilt of in z'n algemeenheid wat algemeen wordt gezien als normaal of wat 'aan te raden' is.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:56 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Ja dat kan wel, maar ik wil dus echt niet zien dat het algemeen geaccepteerd gaat worden dat als je een (zware)depressie hebt dan je dan gewoon uit het leven kan stappen zonder dat je zelfs nog het gevoel hoeft te hebben dat je dat gewoon niet kan maken.
Ik begrijp dat mensen op zoek zijn naar verzachtende omstandigheden maar dat doe je niet door eindeloos te bleren dat ("klinische") depressies zo erg kunnen zijn dat zelfmoord gerechtvaardigd is(of wel, ten koste van de terughoudendheid die de meeste mensen nog wel zouden hebben als ze over zelfmood nadenken als we een beetje pech hebben). Mijn gevoel zegt dat het op deze manier helemaal de verkeerde kant op gaat maar goed dat zal dan wel weer mijn depressie zijn
Nee.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:40 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Dat is dan jouw overtuiging. En daar heb ik respect voor.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:56 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Ik begrijp dat mensen op zoek zijn naar verzachtende omstandigheden maar dat doe je niet door eindeloos te bleren dat ("klinische") depressies zo erg kunnen zijn dat zelfmoord gerechtvaardigd is(of wel, ten koste van de terughoudendheid die de meeste mensen nog wel zouden hebben als ze over zelfmood nadenken als we een beetje pech hebben). Mijn gevoel zegt dat het op deze manier helemaal de verkeerde kant op gaat maar goed dat zal dan wel weer mijn depressie zijn
Gast, serieus. Ik begrijp echt wel hoe dat "ziektebeeld" werkt ik liep al een jaar of 5 rond met gedachten over dood(gaan) voordat ik naar de psych toe durfde.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:01 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Ja leuk en aardig, maar het gaat er helemaal niet om wat jij wilt of in z'n algemeenheid wat algemeen wordt gezien als normaal of wat 'aan te raden' is.
Het gaat erom of je inzicht hebt in het ziektebeeld en dat je begrijpt dat het in bepaalde gevallen mensen kan aansporen tot zelfmoord.
Als je dan ook begrijpt dat het per individu erg kan verschillen qua ernst en de lengte van de depressie, dan is het toch ok?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:11 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Gast, serieus. Ik begrijp echt wel hoe dat "ziektebeeld" werkt ik liep al een jaar of 5 rond met gedachten over dood(gaan) voordat ik naar de psych toe durfde.
Het KAN wel, maar zoals ik zei als je echt tot de daad overgaat ben je(naar mijn mening) de kwalificatie "depressief" al lang gepasseerd.
Misschien dat ik wel zo pissig ben omdat iedereen die weet dat ik (lang)depressief ben nu denkt dat ik daar ook toe in staat ben of zo
Om zelfmoord te plegen moet je echt letterlijk aan het trippen zijn(door de chemicaliën in je hoofd) omdat je lichaam "gemaakt/geprogrammeerd" is om te overleven. Om dat systeem uit te schakelen heb echt sterke emoties/wil nodig om je er echt toe te zetten. Ik denk dus dat er dan eerst iets in je hoofd moet "breken" voordat het je ook echt lukt(en dus zo een andere stoornis ontwikkelen, voordat je zelfmoord kunt plegen). Volgens mij is een depressie IN COMBINATIE met bv. een narcistische persoonlijkheidsstoornis(of dus iets als een bipolaire stoornis, dat is in het algemeen depressies gecombineerd met psychoses) oid veel gevaarlijker dan depressie alleen, als hij nou echt apathisch over zou komen en nergens zin in zou hebben, dan zou ik zeggen, ja hij had duidelijk een (pure)depressie. Maar dat is niet zo.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:19 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Als je dan ook begrijpt dat het per individu erg kan verschillen qua ernst en de lengte van de depressie, dan is het toch ok?
Je ziet zo'n gevarieerd beeld van depressieve mensen, dat er niet 1 prototype depressief persoon is te omschrijven.
Hoe jij erbij komt dat mensen die een zelfmoordpoging doen de kwalificatie "depressief" al lang gepasseerd zijn is me echt een raadsel.
Een depressie alleen kan prima de oorzaak zijn van het feit dat iemand zelfmoord pleegt. Jij komt met allerlei huis- tuin- en keuken theorieën op de proppen die eigenlijk nergens op gebaseerd zijn.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:40 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Om zelfmoord te plegen moet je echt letterlijk aan het trippen zijn(door de chemicaliën in je hoofd) omdat je lichaam "gemaakt/geprogrammeerd" is om te overleven. Om dat systeem uit te schakelen heb echt sterke emoties/wil nodig om je er echt toe te zetten. Ik denk dus dat er dan eerst iets in je hoofd moet "breken" voordat het je ook echt lukt(en dus zo een andere stoornis ontwikkelen, voordat je zelfmoord kunt plegen). Volgens mij is een depressie IN COMBINATIE met bv. een narcistische persoonlijkheidsstoornis(of dus iets als een bipolaire stoornis, dat is in het algemeen depressies gecombineerd met psychoses) oid veel gevaarlijker dan depressie alleen, als hij nou echt apathisch over zou komen en nergens zin in zou hebben, dan zou ik zeggen, ja hij had duidelijk een (pure)depressie. Maar dat is niet zo.
En als hij(Anthonie)van meer dingen last had dan zou ik graag zien dat de media etc. ophouden met het aanwijzen van zijn depressie als(enige) oorzaak. Alleen weet ik ook wel dat niemand dat nu wil horen
Je hoeft er niet pissig om te worden, zolang je zelf maar weet hoe het zit. Ik snap dat het vervelend kan zijn wat andere mensen kunnen denken, maar om nou de grootst mogelijke onzin over de ziekte depressie te verkondingen, gaat me eigenlijk wat ver.quote:Misschien dat ik wel zo pissig ben omdat iedereen die weet dat ik (lang)depressief ben nu denkt dat ik daar ook toe in staat ben of zo
Nee, is niets over bekend.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:47 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Even tussendoor, is er (al) bekend hoe die nou precies zelfmoord heeft gepleegd? Daar lees ik opvallend genoeg nergens iets over.
Hoezo apart? Heel persoonlijk toch. Waarom zou de wereld moeten weten hoe hij aan z'n einde kwam?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:51 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Wordt dat verzwegen ofzo dan? Dit is wel apart.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |