Het had veel erger kunnen aflopen iig.quote:
hysterisch, nou goed.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:31 schreef Hathor het volgende:
[..]
vind je het grappig om er je eigen twist aan te geven?
Dat is trouwens iets waar ik me echt gruwelijk aan stoor, een depressie is geen ziekte waar je dood aan gaat door infectie of wat dan ook je moet het echt zelf doen. De depressie heeft hem echt niet gedood dat heeft hij helemaal zelf gedaan.quote:
Ja precies. En dan krijg je van die reacties in de trant van "wat is die man een lafbek!". Niemand zou met een helder hoofd en alles op een rijtje zichzelf (of z'n gezin!) om willen brengen, het gaat tegen je natuurlijke instinct in. Het is zo afschuwelijk makkelijk voor gezonde mensen om daar dan over te oordelen, met ons stel hersenen dat normaal functioneert, en onze psyche die niet om wat voor reden dan ook in de knoop ligt.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:35 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Het had veel erger kunnen aflopen iig.
En de allesoverheersende wens om dood te gaan, doe je dat ook zelf dan?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:40 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Dat is trouwens iets waar ik me echt gruwelijk aan stoor, een depressie is geen ziekte waar je dood aan gaat door infectie of wat dan ook je moet het echt zelf doen. De depressie heeft hem echt niet gedood dat heeft hij helemaal zelf gedaan.
Toch is dat een te beperkt en een te zwart-wit beeld van de ziekte. Door zijn ziekte voelde hij zich waarsch. een lange periode zeer ongelukkig, hulpeloos, schuldig etc. Dat zijn zaken die hem er toe hebben aangespoord om zelfmoord te plegen en die houden direct verband met zijn ziekte.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:40 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Dat is trouwens iets waar ik me echt gruwelijk aan stoor, een depressie is geen ziekte waar je dood aan gaat door infectie of wat dan ook je moet het echt zelf doen. De depressie heeft hem echt niet gedood dat heeft hij helemaal zelf gedaan.
Sorry hoor maar je praat hier tegen iemand die al best wel een tijdje de zin van het leven niet echt meer in zietquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:43 schreef Marouska het volgende:
[..]
En de allesoverheersende wens om dood te gaan, doe je dat ook zelf dan?
Wat is je bedoeling eigenlijk?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:48 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Sorry hoor maar je praat hier tegen iemand die al best wel een tijdje de zin van het leven niet echt meer in ziet![]()
Dus bespaar me je gare retoriek.
Ja dat kan wel, maar ik wil dus echt niet zien dat het algemeen geaccepteerd gaat worden dat als je een (zware)depressie hebt dan je dan gewoon uit het leven kan stappen zonder dat je zelfs nog het gevoel hoeft te hebben dat je dat gewoon niet kan maken.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat is je bedoeling eigenlijk?
Het lijkt mij dat een depressie voor iedereen anders kan zijn, in diepte en in lengte.
Hoho, je mag zelf dat gevoel wel hebben, dat zoiets niet verstandig is.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:56 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Ja dat kan wel, maar ik wil dus echt niet zien dat het algemeen geaccepteerd gaat worden dat als je een (zware)depressie hebt dan je dan gewoon uit het leven kan stappen zonder dat je zelfs nog het gevoel hoeft te hebben dat je dat gewoon niet kan maken.
ach ja ... wat is je "zelf"?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:40 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Ja leuk en aardig, maar het gaat er helemaal niet om wat jij wilt of in z'n algemeenheid wat algemeen wordt gezien als normaal of wat 'aan te raden' is.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:56 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Ja dat kan wel, maar ik wil dus echt niet zien dat het algemeen geaccepteerd gaat worden dat als je een (zware)depressie hebt dan je dan gewoon uit het leven kan stappen zonder dat je zelfs nog het gevoel hoeft te hebben dat je dat gewoon niet kan maken.
Ik begrijp dat mensen op zoek zijn naar verzachtende omstandigheden maar dat doe je niet door eindeloos te bleren dat ("klinische") depressies zo erg kunnen zijn dat zelfmoord gerechtvaardigd is(of wel, ten koste van de terughoudendheid die de meeste mensen nog wel zouden hebben als ze over zelfmood nadenken als we een beetje pech hebben). Mijn gevoel zegt dat het op deze manier helemaal de verkeerde kant op gaat maar goed dat zal dan wel weer mijn depressie zijn
Nee.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:40 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Dat is dan jouw overtuiging. En daar heb ik respect voor.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:56 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Ik begrijp dat mensen op zoek zijn naar verzachtende omstandigheden maar dat doe je niet door eindeloos te bleren dat ("klinische") depressies zo erg kunnen zijn dat zelfmoord gerechtvaardigd is(of wel, ten koste van de terughoudendheid die de meeste mensen nog wel zouden hebben als ze over zelfmood nadenken als we een beetje pech hebben). Mijn gevoel zegt dat het op deze manier helemaal de verkeerde kant op gaat maar goed dat zal dan wel weer mijn depressie zijn
Gast, serieus. Ik begrijp echt wel hoe dat "ziektebeeld" werkt ik liep al een jaar of 5 rond met gedachten over dood(gaan) voordat ik naar de psych toe durfde.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:01 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Ja leuk en aardig, maar het gaat er helemaal niet om wat jij wilt of in z'n algemeenheid wat algemeen wordt gezien als normaal of wat 'aan te raden' is.
Het gaat erom of je inzicht hebt in het ziektebeeld en dat je begrijpt dat het in bepaalde gevallen mensen kan aansporen tot zelfmoord.
Als je dan ook begrijpt dat het per individu erg kan verschillen qua ernst en de lengte van de depressie, dan is het toch ok?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:11 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Gast, serieus. Ik begrijp echt wel hoe dat "ziektebeeld" werkt ik liep al een jaar of 5 rond met gedachten over dood(gaan) voordat ik naar de psych toe durfde.
Het KAN wel, maar zoals ik zei als je echt tot de daad overgaat ben je(naar mijn mening) de kwalificatie "depressief" al lang gepasseerd.
Misschien dat ik wel zo pissig ben omdat iedereen die weet dat ik (lang)depressief ben nu denkt dat ik daar ook toe in staat ben of zo
Om zelfmoord te plegen moet je echt letterlijk aan het trippen zijn(door de chemicaliën in je hoofd) omdat je lichaam "gemaakt/geprogrammeerd" is om te overleven. Om dat systeem uit te schakelen heb echt sterke emoties/wil nodig om je er echt toe te zetten. Ik denk dus dat er dan eerst iets in je hoofd moet "breken" voordat het je ook echt lukt(en dus zo een andere stoornis ontwikkelen, voordat je zelfmoord kunt plegen). Volgens mij is een depressie IN COMBINATIE met bv. een narcistische persoonlijkheidsstoornis(of dus iets als een bipolaire stoornis, dat is in het algemeen depressies gecombineerd met psychoses) oid veel gevaarlijker dan depressie alleen, als hij nou echt apathisch over zou komen en nergens zin in zou hebben, dan zou ik zeggen, ja hij had duidelijk een (pure)depressie. Maar dat is niet zo.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:19 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Als je dan ook begrijpt dat het per individu erg kan verschillen qua ernst en de lengte van de depressie, dan is het toch ok?
Je ziet zo'n gevarieerd beeld van depressieve mensen, dat er niet 1 prototype depressief persoon is te omschrijven.
Hoe jij erbij komt dat mensen die een zelfmoordpoging doen de kwalificatie "depressief" al lang gepasseerd zijn is me echt een raadsel.
Een depressie alleen kan prima de oorzaak zijn van het feit dat iemand zelfmoord pleegt. Jij komt met allerlei huis- tuin- en keuken theorieën op de proppen die eigenlijk nergens op gebaseerd zijn.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:40 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Om zelfmoord te plegen moet je echt letterlijk aan het trippen zijn(door de chemicaliën in je hoofd) omdat je lichaam "gemaakt/geprogrammeerd" is om te overleven. Om dat systeem uit te schakelen heb echt sterke emoties/wil nodig om je er echt toe te zetten. Ik denk dus dat er dan eerst iets in je hoofd moet "breken" voordat het je ook echt lukt(en dus zo een andere stoornis ontwikkelen, voordat je zelfmoord kunt plegen). Volgens mij is een depressie IN COMBINATIE met bv. een narcistische persoonlijkheidsstoornis(of dus iets als een bipolaire stoornis, dat is in het algemeen depressies gecombineerd met psychoses) oid veel gevaarlijker dan depressie alleen, als hij nou echt apathisch over zou komen en nergens zin in zou hebben, dan zou ik zeggen, ja hij had duidelijk een (pure)depressie. Maar dat is niet zo.
En als hij(Anthonie)van meer dingen last had dan zou ik graag zien dat de media etc. ophouden met het aanwijzen van zijn depressie als(enige) oorzaak. Alleen weet ik ook wel dat niemand dat nu wil horen
Je hoeft er niet pissig om te worden, zolang je zelf maar weet hoe het zit. Ik snap dat het vervelend kan zijn wat andere mensen kunnen denken, maar om nou de grootst mogelijke onzin over de ziekte depressie te verkondingen, gaat me eigenlijk wat ver.quote:Misschien dat ik wel zo pissig ben omdat iedereen die weet dat ik (lang)depressief ben nu denkt dat ik daar ook toe in staat ben of zo
Nee, is niets over bekend.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:47 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Even tussendoor, is er (al) bekend hoe die nou precies zelfmoord heeft gepleegd? Daar lees ik opvallend genoeg nergens iets over.
Hoezo apart? Heel persoonlijk toch. Waarom zou de wereld moeten weten hoe hij aan z'n einde kwam?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:51 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Wordt dat verzwegen ofzo dan? Dit is wel apart.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |