abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87333898
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 19:56 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Omdat het ongelooflijk is dat hij zelfmoord heeft gepleegd, daarom.
Of dat iemand"dat überhaupt doet. Ik vind het 'interessant' om te weten waarom ja.
naja. de ellende met zelfmoord is dat je dat eigenlijk nooit zal weten. want degene die antwoord kan geven is er niet meer en zal er nooit meer zijn. mijn oom heeft zelfmoord gepleegd (op een vrij nare manier). mijn ervaring is dat de nabestaanden met heel heel veel vragen blijven zitten die nooit beantwoord zullen worden. zelfmoord is gewoon heel erg. zowel voor de persoon zelf (want idd: hoe erg moet je je wel niet voelen eer dat je dat als beste optie ziet) maar ook voor de nabestaanden.

in mijn ervaring is het zo dat sterven van mensen heel erg is, maar als ze er voor kiezen is het nog veel erger. want je voelt je zo vreselijk afgewezen omdat je die persoon niet helpen kon. het voelt alsof je niet goed genoeg bent.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_87333984
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 20:02 schreef simmu het volgende:

[..]

naja. de ellende met zelfmoord is dat je dat eigenlijk nooit zal weten. want degene die antwoord kan geven is er niet meer en zal er nooit meer zijn. mijn oom heeft zelfmoord gepleegd (op een vrij nare manier). mijn ervaring is dat de nabestaanden met heel heel veel vragen blijven zitten die nooit beantwoord zullen worden. zelfmoord is gewoon heel erg. zowel voor de persoon zelf (want idd: hoe erg moet je je wel niet voelen eer dat je dat als beste optie ziet) maar ook voor de nabestaanden.

in mijn ervaring is het zo dat sterven van mensen heel erg is, maar als ze er voor kiezen is het nog veel erger. want je voelt je zo vreselijk afgewezen omdat je die persoon niet helpen kon. het voelt alsof je niet goed genoeg bent.
Je hebt helemaal gelijk.
pi_87334159
Simmu, ik denk dat het onder anderen valt onder "meeleven", maar ook dat er veel mensen zijn die bekend zijn met de wanhoopsgevoelens die bij een depressie kunnen horen en daardoor extra geraakt zijn door deze gebeurtenis. Om voor mezelf te spreken: ik vond enerzijds Antonie Kamerling een heel sympathieke vent en mooie acteur, anderzijds ergert het me dat er zoveel misvattingen zijn over de ziekte depressie en probeer ik dat altijd te verduidelijken aan mensen, omdat ik vind dat het belangrijk is dat er beter begrip is voor deze ziekte. Zo´n tragische gebeurtenis als deze toont alleen maar aan hoeveel er op dat gebied nog moet gebeuren.

ETA: Je hebt gelijk dat niemand kan weten wát hem nu uiteindelijk hiertoe geleid heeft, wellicht is er iets vreselijks gebeurd waar wij niets van weten, maar omdat de berichtgeving spreekt over een depressie (en dat ook blijkt uit dat eerdere interview) gaat daar de discussie nu over.

Juist voor nabestaanden lijkt het me ook belangrijk om beter te begrijpen hoe een depressie (als dat inderdaad de oorzaak was) kan leiden tot zelfmoord. Dat het niets te maken heeft met wat jij had kunnen doen of nalaten, maar dat zo iemand echt gewoon heel erg ziek was, niet onvergelijkbaar met andere dodelijke ziektes.

[ Bericht 17% gewijzigd door phileine op 08-10-2010 20:14:24 ]
mooi he, alles
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 20:19:12 #204
117098 Hathor
Effe niet
pi_87334618
Het zou me overigens niet eens verbazen als het met die depressie achteraf allemaal wel mee blijkt te vallen, en dat de werkelijke reden iets dichter bij drugsgebruik ligt en wellicht in combinatie met alcohol. Ben benieuwd of de officiele doodsoorzaak nog naar buiten komt of dat het binnenkamers gehouden word.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  Moderator vrijdag 8 oktober 2010 @ 20:22:44 #205
236264 crew  capricia
pi_87334763
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 20:19 schreef Hathor het volgende:
Het zou me overigens niet eens verbazen als het met die depressie achteraf allemaal wel mee blijkt te vallen, en dat de werkelijke reden iets dichter bij drugsgebruik ligt en wellicht in combinatie met alcohol. Ben benieuwd of de officiele doodsoorzaak nog naar buiten komt of dat het binnenkamers gehouden word.
Waarom denk je dat?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_87334803
quote:
Het zou me overigens niet eens verbazen als het met die depressie achteraf allemaal wel mee blijkt te vallen, en dat de werkelijke reden iets dichter bij drugsgebruik ligt en wellicht in combinatie met alcohol.
Dat is zoiets als stellen dat de zelfmoord van Kurt Cobain niet lag aan zijn depressies, maar aan het geweer en de beschikbaarheid ervan. Zélfs al zou het "iets dichter bij drugsgebruik" -je speculeert hier overigens zonder reden- liggen, dan staat dat natuurlijk niet op zichzelf; en kennelijk was het bekend dat hij depressief was.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 20:27:08 #207
117098 Hathor
Effe niet
pi_87334923
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 20:22 schreef capricia het volgende:

[..]

Waarom denk je dat?
Hij stak het nou niet echt onder stoelen of banken dat ie wel eens wat gebruikte, ben hem in het verleden ook wel eens tegengekomen in het nachtleven en hij was meestal compleet gestooft, en dan bedoel ik niet van de alcohol. Het is algemeen bekend dat sommige drugs emoties versterken, dus daarom suggereer ik dit, met de nadruk op suggereer.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 20:29:41 #208
117098 Hathor
Effe niet
pi_87335037
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 20:23 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat is zoiets als stellen dat de zelfmoord van Kurt Cobain niet lag aan zijn depressies, maar aan het geweer en de beschikbaarheid ervan. Zélfs al zou het "iets dichter bij drugsgebruik" -je speculeert hier overigens zonder reden- liggen, dan staat dat natuurlijk niet op zichzelf; en kennelijk was het bekend dat hij depressief was.
Het is ook maar gewoon speculatie, dat zeg ik toch ook. Dat van dat drugsgebruik is overigens geen speculatie, daarom stel ik ook dat het mij niks zou verbazen mocht dat de achterliggende reden blijken te zijn.
pi_87335118
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 20:29 schreef Hathor het volgende:

[..]

Het is ook maar gewoon speculatie, dat zeg ik toch ook. Dat van dat drugsgebruik is overigens geen speculatie, daarom stel ik ook dat het mij niks zou verbazen mocht dat de achterliggende reden blijken te zijn.
Goed, akkoord, het zou niet verbazingwekkend zijn, dat zeg je. Ik vatte het anders op. Hoe dan ook, ja, je kunt per ongeluk te veel gebruiken, maar vaak is veel drugsgebruik, van dergelijk soort, een aardige graadmeter voor hoe iemand zich over het algemeen voelt. Lijkt mij.
  † In Memoriam † vrijdag 8 oktober 2010 @ 22:08:09 #210
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_87339930
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 04:42 schreef Roppenzo het volgende:

[..]

[..]

Kijken of jullie nog zo praten als je ouders/geliefde/broers/zussen zo'n actie ondernemen.
Je kunt je totaal niet voorstellen hoe iemand zich voelt die in een diepe zware put zit... Totaal geen positiviteit ziet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Borderline-persoonlijkheidsstoornis

Ook jullie kunnen een kind op de wereld brengen die hieronder lijdt.
Mijn moeder was vroeger zwaar depressief en wel zo erg dat ze er elders voor behandeld moest worden waardoor ik met mn zusjes in een kindertehuis kwamen. Jarenlang heb ik haar dat kwalijk genomen maar nu zie ik in dat ze juist respect verdient om deze beslissing. Zij heeft geknokt om door te leven en met haar depressies om te gaan. En kom niet aankakken met die (offtopic) borderline link want zo kun je alle psychiatrische aandoeningen opsommen :W
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_87341486
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 22:08 schreef Ratelslangetje het volgende:

[..]

Mijn moeder was vroeger zwaar depressief en wel zo erg dat ze er elders voor behandeld moest worden waardoor ik met mn zusjes in een kindertehuis kwamen. Jarenlang heb ik haar dat kwalijk genomen maar nu zie ik in dat ze juist respect verdient om deze beslissing. Zij heeft geknokt om door te leven en met haar depressies om te gaan. En kom niet aankakken met die (offtopic) borderline link want zo kun je alle psychiatrische aandoeningen opsommen :W
Veel borderliners plegen nou eenmaal zelfmoord.
  † In Memoriam † vrijdag 8 oktober 2010 @ 22:44:30 #212
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_87341741
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 18:15 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Ik vind het 'jammer', zo'n driekwartbericht. Nu vraag ik me alleen maar af op welke manier hij zelfmoord had gepleegd. Het lijkt ook zo niet gangbaar bij een overlijdingsbericht van een BN'er, maar dat kan aan mij liggen :P.
Arne Jansen heeft zich opgehangen in de schuur en dat stond toch vrij snel in de media.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 23:06:19 #213
270727 Marouska
DON"T PANIC!!!!
pi_87342624
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 22:44 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Arne Jansen heeft zich opgehangen in de schuur en dat stond toch vrij snel in de media.
ik denk dat je aan best wel veel touwtjes moet (kunnen) trekken wil je voorkomen dat zulk nieuw naar buiten komt.

Kan mij voorstellen dat het voor die kinderen wellicht beter is om zoiets nog niet te weten, ze zijn nog wel erg jong. De media heeft bovendien de neiging zulke dingen lekker op te blazen, met Privé-ooggetuigenverslagen van de mensen die het bloed kwamen opdweilen aan toe. Je wilt echt niet dat je kind daarmee in aanraking komt, maar zodra het out in the open is, ontkomen ze daar niet aan, al is het maar via school.

Zou me god niet eens weten hoe je zoiets aan een kleintje uit moet leggen, zelfs zonder het gevaar van de media... Zeg je alles? Of zeg je alleen dat pappa dood is? Wat vertel je zo'n kind in godsnaam? Ik bedoel, sommige dingen zijn gewoon té lastig om te verteren voor een volwassene, laat staan aan een kindje.
"Frei sein, high sein, ein bisschen Terror must dabei sein..."
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 02:13:12 #214
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_87348286
quote:
Het blijkt dat hij toch wel een verleden had met depressiviteit. Je kunt je zoiets niet voorstellen; dat je in zo'n grijs, dood gebied leeft dat je dit wilt ontvluchten en je vrouw en kinderen achterlaat. Zijn vrouw en kinderen waren alles voor hem. Dan kun je je misschien een beetje voorstellen hoe erg zijn depressie geweest moet zijn om niet meer aan hen te denken maar voor zichzelf te kiezen.
pi_87348334
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 02:13 schreef childintime het volgende:
Zijn vrouw en kinderen waren alles voor hem. Dan kun je je misschien een beetje voorstellen hoe erg zijn depressie geweest moet zijn om niet meer aan hen te denken maar voor zichzelf te kiezen.
Hij dacht wellicht nog wel aan hen, maar misschien uiteindelijk ook wel in de zin dat ze 'beter' af zouden zijn zonder hem. Ook dat kan een onderdeel zijn van depressie.. Het gevoel compleet nutteloos te zijn, een overdreven schuldgevoel etc.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_87348351
Geloof het nog steeds niet. 8)7
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 02:19:43 #217
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_87348380
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 23:06 schreef Marouska het volgende:

[..]

ik denk dat je aan best wel veel touwtjes moet (kunnen) trekken wil je voorkomen dat zulk nieuw naar buiten komt.

Kan mij voorstellen dat het voor die kinderen wellicht beter is om zoiets nog niet te weten, ze zijn nog wel erg jong. De media heeft bovendien de neiging zulke dingen lekker op te blazen, met Privé-ooggetuigenverslagen van de mensen die het bloed kwamen opdweilen aan toe. Je wilt echt niet dat je kind daarmee in aanraking komt, maar zodra het out in the open is, ontkomen ze daar niet aan, al is het maar via school.

Zou me god niet eens weten hoe je zoiets aan een kleintje uit moet leggen, zelfs zonder het gevaar van de media... Zeg je alles? Of zeg je alleen dat pappa dood is? Wat vertel je zo'n kind in godsnaam? Ik bedoel, sommige dingen zijn gewoon té lastig om te verteren voor een volwassene, laat staan aan een kindje.
je past je verhaal aan naar het begrip en begrijpen niveau van het kind.
Hoe ouder ze worden hoe meer vragen en hoe meer ze zulen begrijpen.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 02:28:40 #218
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_87348481
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 02:16 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Hij dacht wellicht nog wel aan hen, maar misschien uiteindelijk ook wel in de zin dat ze 'beter' af zouden zijn zonder hem. Ook dat kan een onderdeel zijn van depressie.. Het gevoel compleet nutteloos te zijn, een overdreven schuldgevoel etc.
Misschien wel ja. Gelukkig ken ik dit gevoel niet; heb zelf in de psychiatrie gewerkt en ben weleens een tijdje echt "down" geweest. Maar een echte depressie, waarbij je je als een zombie voelt heb ik zelf nooit meegemaakt. Het lijkt me afschuwelijk, als je het nut van het leven niet meer inziet, geen plezier meer kunt zien van je gezin, je je alleen maar als een levende dode kunt voelen......
  Moderator zaterdag 9 oktober 2010 @ 02:30:49 #219
236264 crew  capricia
pi_87348505
Ik vind het ook moeilijk om me in zulke zwarte diepten te verplaatsen. Gelukkig maar..
- Goethe, “Faust”
pi_87348541
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 02:28 schreef childintime het volgende:

[..]

Misschien wel ja. Gelukkig ken ik dit gevoel niet; heb zelf in de psychiatrie gewerkt en ben weleens een tijdje echt "down" geweest. Maar een echte depressie, waarbij je je als een zombie voelt heb ik zelf nooit meegemaakt. Het lijkt me afschuwelijk, als je het nut van het leven niet meer inziet, geen plezier meer kunt zien van je gezin, je je alleen maar als een levende dode kunt voelen......
Gelukkig ken ik het ook niet zo heftig. Wat jij in de laatste zin beschrijft is al afschuwelijk en helemaal als je daar ook nog bij bedenkt dat de persoon in kwestie geen enkele hoop meer heeft dat de situatie ooit nog zal veranderen.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 02:38:22 #221
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_87348598
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 02:33 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Gelukkig ken ik het ook niet zo heftig. Wat jij in de laatste zin beschrijft is al afschuwelijk en helemaal als je daar ook nog bij bedenkt dat de persoon in kwestie geen enkele hoop meer heeft dat de situatie ooit nog zal veranderen.
Dat he. Hij heeft dat zelf eens in een intervieuw benoemt. Dat hij zich dan als een levende dode voelde. Ik vond hem een zeer sympathiek mens; toen ik dat hoorde voelde ik zo'n verdriet en dacht "hoe gelukkig is mijn leven dat ik dat nooit hoef te ervaren".......
  Moderator zaterdag 9 oktober 2010 @ 02:40:12 #222
236264 crew  capricia
pi_87348606
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 02:38 schreef childintime het volgende:

[..]

Dat he. Hij heeft dat zelf eens in een intervieuw benoemt. Dat hij zich dan als een levende dode voelde. Ik vond hem een zeer sympathiek mens; toen ik dat hoorde voelde ik zo'n verdriet en dacht "hoe gelukkig is mijn leven dat ik dat nooit hoef te ervaren".......
Als je je dat kunt voorstellen, levend dood te zijn, dan kun je er niet bij dat mensen hem egoistisch noemen.
- Goethe, “Faust”
pi_87348629
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 02:38 schreef childintime het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik gezien, maar toen beschreef hij volgens mij het gevoel hoe het voor hem was om depressief te zijn..Het vlakke en lusteloze gevoel etc.

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat bepaalde depressieve mensen daarnaast nog het gevoel hebben dat het altijd zo zal blijven en dat er geen hoop is op betere tijden.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 02:45:51 #224
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_87348656
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 02:40 schreef capricia het volgende:

[..]

Als je je dat kunt voorstellen, levend dood te zijn, dan kun je er niet bij dat mensen hem egoistisch noemen.
Dat geloof ik ook niet. Mensen die zoiets bewust doen, doen dit niet om aandacht te vragen maar omdat het leven voor hen ondraaglijk is. Omdat ze in een onechte schemerwereld leven.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 02:50:39 #225
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_87348701
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 02:43 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik gezien, maar toen beschreef hij volgens mij het gevoel hoe het voor hem was om depressief te zijn..Het vlakke en lusteloze gevoel etc.

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat bepaalde depressieve mensen daarnaast nog het gevoel hebben dat het altijd zo zal blijven en dat er geen hoop is op betere tijden.
Ik vond zijn beschrijving van een depressie echt geweldig. Hij kon vertalen wat veel mensen voelen. Je bent er niet; je leeft in een grijs gebied, je bent een levende dode.... Hij had bepaalde periodes waarin het hem goed ging (manische periodes?).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')