Ja, dat wordt wel vaker verzwegen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:51 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Wordt dat verzwegen ofzo dan? Dit is wel apart.
Hoezo is er altijd een andere uitweg?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 11:56 schreef Re het volgende:
[..]
hij geeft gewoon zijn mening hoor, en feitelijk gezien is er altijd een andere uitweg maar of dat de preferentie van degene die zelfmoord heeft gepleegd was, is dus diegene zijn keuze
Ik weet niet hoor, maar van vrijwel alle bekende personen die overlijden (zowel Nederlands als internationaal) is toch doorgaans veel meer bekend dan dit stukje van 'zelfmoord, Albert Verlinde, Isa Hoes, 2 kinderen?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:54 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Hoezo apart? Heel persoonlijk toch. Waarom zou de wereld moeten weten hoe hij aan z'n einde kwam?
Omdat het jou, mij, niemand wat aangaat hoe hij het gedaan heeft.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:59 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, maar van vrijwel alle bekende personen die overlijden (zowel Nederlands als internationaal) is toch doorgaans veel meer bekend dan dit stukje van 'zelfmoord, Albert Verlinde, Isa Hoes, 2 kinderen?
Alleen zelfmoord vind ik wel heel algemeen.
Waarom gaat het ons wel aan dát hij zelfmoord heeft gepleegd, maar de manier waarop dan weer niet? En waar precies verergert een volledigere berichtgeving de situatie voor de nabestaandenquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:00 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Omdat het jou, mij, niemand wat aangaat hoe hij het gedaan heeft.
Is het zo al niet erg genoeg voor zijn nabestaanden?
Dat jij mijn logica onzin vind, dat kan. Heb het idee dat dat meer is omdat ik het niet met je eens ben maar goed. Dat je even amateur-psycholoog gaat spelen en dan die dingen denkt te kunnen afleiden uit wat ik zeg kan je toch ook wel de grootst mogelijke onzin noemenquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:46 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Een depressie alleen kan prima de oorzaak zijn van het feit dat iemand zelfmoord pleegt. Jij komt met allerlei huis- tuin- en keuken theorieën op de proppen die eigenlijk nergens op gebaseerd zijn.
Je moet echt eens beginnen met te beseffen dat een depressie voor ieder individu anders is qua vorm, ernst en de lengte ervan.
Als ik jouw posts lees dan krijg ik het beeld van iemand die doodsbang is voor het feit dat een depressie kan leiden tot zelfmoord en dat alleen maar omdat je zelf ook depressief bent en wat moeten de mensen wel niet denken? etc.
[..]
Je hoeft er niet pissig om te worden, zolang je zelf maar weet hoe het zit. Ik snap dat het vervelend kan zijn wat andere mensen kunnen denken, maar om nou de grootst mogelijke onzin over de ziekte depressie te verkondingen, gaat me eigenlijk wat ver.
De details zijn voor de buitenwereld toch helemaal niet belangrijk? Dat is echt iets alleen voor zijn inner circle.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:05 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Waarom gaat het ons wel aan dát hij zelfmoord heeft gepleegd, maar de manier waarop dan weer niet? En waar precies verergert een volledigere berichtgeving de situatie voor de nabestaanden?
Was dit nou een serieuze post?quote:Op donderdag 7 oktober 2010 23:33 schreef tong80 het volgende:
Tien jaar geleden was ik zo ver weg dat gelukkig mijn familie de laatste strohalm was.
Ik had de scheermesjes al klaar liggen en het touw gekocht.
De buitenkant was bij mij anders dan de binnenkant.
De dag dat mensen het inzagen had niet de dag erna moeten zijn.
Ik had alles op de regel, zoals dat heet. Goeie baan, leuk huisje, leuke vrienden en vriendinnen.
Het is zo triest dat iemand met zoveel talent het niet inzag.
De pijn die hij heeft gevoeld wil ik me niet eens voorstellen.
Ik vind het 'jammer', zo'n driekwartbericht. Nu vraag ik me alleen maar af op welke manier hij zelfmoord had gepleegd. Het lijkt ook zo niet gangbaar bij een overlijdingsbericht van een BN'er, maar dat kan aan mij liggenquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:08 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
De details zijn voor de buitenwereld toch helemaal niet belangrijk? Dat is echt iets alleen voor zijn inner circle.
Dit is té persoonlijk hoor. Ik hoop dan ook niet voor de familie dat het uitlekt.
Verder een kwestie van fatsoen denk ik?
Dan hebben zij er voor gekozen om het niet openbaar te maken, dat kan toch?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:59 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, maar van vrijwel alle bekende personen die overlijden (zowel Nederlands als internationaal) is toch doorgaans veel meer bekend dan dit stukje van 'zelfmoord, Albert Verlinde, Isa Hoes, 2 kinderen?
Alleen zelfmoord vind ik wel heel algemeen.
Ja, Isa Hoes en Albert Verlinde brachten het persbericht naar buiten toch? Ik kan niks anders dan hun keus respecterenquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:16 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dan hebben zij er voor gekozen om het niet openbaar te maken, dat kan toch?
Ben je zo naïef om te denken dat mensen daar geen grappen over maken?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:16 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Denk je echt dat hij daar een grap over maakt?
Mededelen dat iemand zelfmoord heeft gepleegd is toch wat onvermeidelijker dan de methode.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:17 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Ja, Isa Hoes en Albert Verlinde brachten het persbericht naar buiten toch? Ik kan niks anders dan hun keus respecteren.
Precies...quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:17 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Ja, Isa Hoes en Albert Verlinde brachten het persbericht naar buiten toch? Ik kan niks anders dan hun keus respecteren.
Ik zie alleen eenquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:18 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Ben je zo naïef om te denken dat mensen daar geen grappen over maken?
Hij deed daarna eensmiley, dus of het serieus was weet ik niet, vandaar mijn vraag.
Een paar posts later was datquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:20 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik zie alleen eensmiley.
En nee ik weet dat mensen daar grappen over maken, maar ik denk niet dat tong niet serieus was.
Ik denk niet dat mensen het zozeer rechtvaardigen, alswel reageren op anderen die zeggen "je bent egoïstisch als je zelfmoord pleegt". Je verplaatsend in een ander kun je zeggen "goed, ik kan me voorstellen dat iemand tot zo´n daad komt". Daarmee zeg je niet dat het dús de enige en beste oplossing was voor die persoon en dat hij helemaal niet meer geholpen had kunnen worden, maar dat je kunt begrijpen dat híj dat zo zag en dus niet per se een laffe egoïst was.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:08 schreef iwanttobelieve het volgende:
Wat mensen denken vind ik niet echt belangrijk verder al kan het wel irritant zijn soms, zoal nu dat depressies tegenwoordig blijkbaar zelfmoord rechtvaardigen. "O was hij depressief? ja dan begrijp ik het wel"
ei = ijquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:19 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Mededelen dat iemand zelfmoord heeft gepleegd is toch wat onvermeidelijker dan de methode.
Snap je dat echt niet dan?
Onvoorstelbaar hé dat ik het onzin vind?. Er zit feitelijk totaal geen logica in jouw betoog en het sluit ook op geen enkele manier aan bij wat de wetenschap erover weet te zeggen. Het is gewoon lomp nattevingerwerk van een onwetende en ik zou niet weten op basis waarvan het serieus genomen zou moeten worden. Vooral dat zeer ongepast smijten met allerlei stoornissen en ziektebeeldenquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:08 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Dat jij mijn logica onzin vind, dat kan. Heb het idee dat dat meer is omdat ik het niet met je eens ben maar goed. Dat je even amateur-psycholoog gaat spelen en dan die dingen denkt te kunnen afleiden uit wat ik zeg kan je toch ook wel de grootst mogelijke onzin noemenGoede argumentatie ook. Maar ok dat kan ook wel komen doordat ik op een beetje geirriteerde toon reageer
![]()
Hoe kom je in godsnaam bij dit soort onzin?quote:Ik denk dus dat er dan eerst iets in je hoofd moet "breken" voordat het je ook echt lukt(en dus zo een andere stoornis ontwikkelen, voordat je zelfmoord kunt plegen). Volgens mij is een depressie IN COMBINATIE met bv. een narcistische persoonlijkheidsstoornis(of dus iets als een bipolaire stoornis, dat is in het algemeen depressies gecombineerd met psychoses) oid veel gevaarlijker dan depressie alleen, als hij nou echt apathisch over zou komen en nergens zin in zou hebben, dan zou ik zeggen, ja hij had duidelijk een (pure)depressie..
Ja ik maak alteid (quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:35 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
ei = ij
Ik snap het heus wel, maar ik begrijp het niet. Snap je?
Tja, het zijn jouw eigen woorden dat je pissig werd om die beeldvorming.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:08 schreef iwanttobelieve het volgende:
Dat je even amateur-psycholoog gaat spelen en dan die dingen denkt te kunnen afleiden uit wat ik zeg kan je toch ook wel de grootst mogelijke onzin noemenGoede argumentatie ook.
quote:Misschien dat ik wel zo pissig ben omdat iedereen die weet dat ik (lang)depressief ben nu denkt dat ik daar ook toe in staat ben of zo.
No problemoquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:41 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ja ik maak alteid () fouten met ij en ei. Ik weet niet wat het is, maar ik zie dan gewoon niet hoe het hoort soms. Wat begrijp je er niet aan dan? Jij zou het wel graag openbaar maken hoe een dierbaar iemand zichzelf heeft omgebracht?
Als je niks anders te zeggen hebt dan dat er geen logica in zit, dat wist ik al dat je dat dacht.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:36 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Onvoorstelbaar hé dat ik het onzin vind?. Er zit feitelijk totaal geen logica in jouw betoog en het sluit ook op geen enkele manier aan bij wat de wetenschap erover weet te zeggen. Het is gewoon lomp nattevingerwerk van een onwetende en ik zou niet weten op basis waarvan het serieus genomen zou moeten worden. Vooral dat zeer ongepast smijten met allerlei stoornissen en ziektebeelden![]()
==>
[..]
![]()
Ja en dat is wat anders dan wat jij er van probeert te maken. Dus alsjeblieft.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:46 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Tja, het zijn jouw eigen woorden dat je pissig werd om die beeldvorming.
[..]
Ik stel dat een (ernstige vorm van) depressie de oorzaak kan zijn van het feit dat iemand zelfmoord pleegt.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:00 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Als je niks anders te zeggen hebt dan dat er geen logica in zit, dat wist ik al dat je dat dacht.
Of is het zo'n onzin dat je het niet eens hoeft uit te leggen![]()
Ongepast smijten met ziektebeelden?
Het spijt me dat ik dit nog moet uitleggen maar ik wordt er zelf juist niet goed van dat men dat in dit geval aan het doen is. Maar als jij je oogkleppen wil ophouden ga je gang. Mij ga je niet overtuigen met dit gebrabbel(maar volgens mij wil je dat ook helemaal niet)
Tja, de kwalificatie depressief al lang kwijt... En wat voor een kwalificaties heb jij dan verzonnen daarvoor?quote:Het KAN wel, maar zoals ik zei als je echt tot de daad overgaat ben je(naar mijn mening) de kwalificatie "depressief" al lang gepasseerd
Ok, speciaal voor jou nog een keer:quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:04 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Ik stel dat een (ernstige) vorm van depressie de oorzaak kan zijn van het feit dat iemand zelfmoord pleegt.
Dat is ook gewoon de gangbare opvatting binnen de psychiatrie en de wetenschap en eigenlijk is het al verbazingwekkend dat je dat niet wenst te accepteren, maar ok.
Nadat je wat onduidelijke angsten en boosheid hebt uitgesproken, kom je met de belachelijke stelling dat iemand eerst nog andere stoornissen moet ontwikkelen voordat het pas mogelijk is dat iemand tot zelfmoord overgaat. (Waar je het op baseert is een raadsel en zal het wel altijd blijven..)
ok, nu spreek ik wellicht voor mijn beurt.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:05 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
[..]
Waarom gaat het ons wel aan dát hij zelfmoord heeft gepleegd, maar de manier waarop dan weer niet? En waar precies verergert een volledigere berichtgeving de situatie voor de nabestaanden?
en zo is dat.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:28 schreef phileine het volgende:
[..]
Ik denk niet dat mensen het zozeer rechtvaardigen, alswel reageren op anderen die zeggen "je bent egoïstisch als je zelfmoord pleegt". Je verplaatsend in een ander kun je zeggen "goed, ik kan me voorstellen dat iemand tot zo´n daad komt". Daarmee zeg je niet dat het dús de enige en beste oplossing was voor die persoon en dat hij helemaal niet meer geholpen had kunnen worden, maar dat je kunt begrijpen dat híj dat zo zag en dus niet per se een laffe egoïst was.
Laat ik er dan maar dit over zeggen: als je op basis van dat interviewtje komt tot de stelling dat er naast depressie wel een andere stoornis moet zijn -want dat beweerde je namelijk in algemene zin -, voordat iemand zelfmoord kan plegen, dan vind ik dat idd onlogisch en zeker geen argument.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:14 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Ok, speciaal voor jou nog een keer:
Anthonie legt in dat filmpje een paar paginas terug zelf uit dat hij steeds perioden heeft dat hij harder gaat dan hij eigenlijk kan en daarna depressieve episodes heeft. Zelfs binnen "de gangbare opvattingen binnen de psychiatrie" vertoon je dan bipolaire symptomen. Dus. Ik wil niet zeggen dat ik het allemaal weet maat dat is toch wel een goede aanwijzing lijkt me dat het niet puur door depressie komt.
Je verhaal over angsten en boosheid zal ik maar niet eens op ingaan, ik weet niet wat je daarmee probeert te bereiken maar vind het nogal triest, toch.
O ja waar ik het op baseer, depressieve mensen zijn doorgaans redelijk apathisch(geen zin om wat dan ook te doen). Dat is duidelijk niet de indruk die ik krijg als ik nu dat interview terug kijk Maar goed, dit zal vast ook weer bij elkaar verzonnen onzin zijn volgens jou dus laat maar gast
Niet waar, voor manie of hypomanie moet het toch echt wel verder gaan. Wat hij daar beschrijft is een heel veel voorkomende reactie van mensen die zich beter voelen na een periode van depressiviteit.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:14 schreef iwanttobelieve het volgende:
[..]
Ok, speciaal voor jou nog een keer:
Anthonie legt in dat filmpje een paar paginas terug zelf uit dat hij steeds perioden heeft dat hij harder gaat dan hij eigenlijk kan en daarna depressieve episodes heeft. Zelfs binnen "de gangbare opvattingen binnen de psychiatrie" vertoon je dan bipolaire symptomen. Dus. Ik wil niet zeggen dat ik het allemaal weet maat dat is toch wel een goede aanwijzing lijkt me dat het niet puur door depressie komt.
Zoals ik al eerder schreef, dat is een beeld dat maar heel zelden bij depressies voorkomt. Er zijn enorm veel verschillende subtypes van depressie, apathie is daar één van. Hoe kun jij trouwens weten dat hij er niet zo aan toe is geweest? Ik denk nauwelijks dat hij dan de publiciteit gezocht zou hebben in zo´n staat. In dat interview vertelt hij juist dat hij net weer over een periode van depressie heen is. Overigens komt bij dat type depressie zelfmoord meestal voor ná zo´n periode van apathie. Verder lijkt het me raadzaam dat je misschien eens de DSM IV erop na slaat en dan vooral op het gebied van stemmingsstoornissen (hier bijvoorbeeld) om wat beter te begrijpen hoe het zit met al die ziektebeelden en de diagnoses daarvan.quote:O ja waar ik het op baseer, depressieve mensen zijn doorgaans redelijk apathisch(geen zin om wat dan ook te doen). Dat is duidelijk niet de indruk die ik krijg als ik nu dat interview terug kijk Maar goed, dit zal vast ook weer bij elkaar verzonnen onzin zijn volgens jou dus laat maar gast
En wie beweren dat dan allemaal wel niet te weten? Vrijwel zonder uitzondering wordt er juist over depressie etc. in algemene zin gesproken.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:30 schreef simmu het volgende:
maar lieverds. jullie discussieren er allemaal lustig op los. maar geen van jullie was betrokken bij zijn dagelijkse leven. jullie kenden hem helemaal niet. jullie weten helemaal niet wat voor traject hij al afgelegd had, of hoe hij dingen beleefde. toch beweren jullie allemaal dat wel te weten.
prima, wat je wilt.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:36 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
En wie beweren dat dan allemaal wel niet te weten? Vrijwel zonder uitzondering wordt er juist over depressie etc. in algemene zin gesproken.
Er zijn hier ook mensen die wel wat van depressie weten en weten hoe het voelt hoor.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:39 schreef simmu het volgende:
[..]
prima, wat je wilt.
ik herstel:
jullie claimen allemaal precies te weten hoe een ander zich voelt. in zijn algemeenheid.
![]()
discussieer vooral leuk verder en hoop maar dat zoiets jou of een dierbare niet overkomt.
je kan best weten hoe een depressie voor jou voelt. maar je kan niet weten hoe dingen voor hem voelden. daar is niks kort door de bochterigs aan.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:40 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Er zijn hier ook mensen die wel wat van depressie weten en weten hoe het voelt hoor.
Beetje kort door de bocht van jou om aan te nemen dat niemand hier weet hoe zoiets voelt.
Maar waarom zou je precies van alle depressieve mensen moeten weten hoe ze zich voelen om er in algemene zin wat over te zeggen?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:45 schreef simmu het volgende:
[..]
je kan best weten hoe een depressie voor jou voelt. maar je kan niet weten hoe dingen voor hem voelden. daar is niks kort door de bochterigs aan.
Ik denk dat sommige mensen zich daar wel een voorstelling van kunnen maken.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:45 schreef simmu het volgende:
[..]
je kan best weten hoe een depressie voor jou voelt. maar je kan niet weten hoe dingen voor hem voelden. daar is niks kort door de bochterigs aan.
Ok ik kan niet weten hoe hij er echt aan toe was, na zomaar een filmpje te bekijken kan je misschien niet echt goed een oordeel over geven, dat is wel zo. Mensen schamen zich er meestal wel voor en zo.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:23 schreef phileine het volgende:
[..]
Niet waar, voor manie of hypomanie moet het toch echt wel verder gaan. Wat hij daar beschrijft is een heel veel voorkomende reactie van mensen die zich beter voelen na een periode van depressiviteit.
[..]
Zoals ik al eerder schreef, dat is een beeld dat maar heel zelden bij depressies voorkomt. Er zijn enorm veel verschillende subtypes van depressie, apathie is daar één van. Hoe kun jij trouwens weten dat hij er niet zo aan toe is geweest? Ik denk nauwelijks dat hij dan de publiciteit gezocht zou hebben in zo´n staat. In dat interview vertelt hij juist dat hij net weer over een periode van depressie heen is. Overigens komt bij dat type depressie zelfmoord meestal voor ná zo´n periode van apathie. Verder lijkt het me raadzaam dat je misschien eens de DSM IV erop na slaat en dan vooral op het gebied van stemmingsstoornissen (hier bijvoorbeeld) om wat beter te begrijpen hoe het zit met al die ziektebeelden en de diagnoses daarvan.
nja, noem me dan maar een pietlut. hou dan een algemene discussie over zelfmoord. maar ga niet zitten speculeren over een specifiek persoon (antonie kamerling) die deze optie gekozen heeft. want je weet niks over deze specifieke persoon. behalve dattie hintte naar depressief zijn en dattie succesvol acteur was.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:47 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik denk dat sommige mensen zich daar wel een voorstelling van kunnen maken.
Ja tuurlijk, je weet het niet precies, maar goed voor de discussie is dat toch niet van belang?
Daarom heet het ook speculeren.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:53 schreef simmu het volgende:
[..]
nja, noem me dan maar een pietlut. hou dan een algemene discussie over zelfmoord. maar ga niet zitten speculeren over een specifiek persoon (antonie kamerling) die deze optie gekozen heeft. want je weet niks over deze specifieke persoon. behalve dattie hintte naar depressief zijn en dattie succesvol acteur was.
goed. andere vraag dan.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:54 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Daarom heet het ook speculeren.
Omdat het ongelooflijk is dat hij zelfmoord heeft gepleegd, daarom. Of dat iemand dat überhaupt doet. Ik vind het 'interessant' om te weten waarom ja. Maar ik wilde sowieso graag psychologie studeren, misschien dat het daar ook mee te maken heeft. Menselijke psyche. En depressie zit ook bij me in de familie, leuke zooi diepdenkers zijn we.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:55 schreef simmu het volgende:
[..]
goed. andere vraag dan.
waarom wil je zo graag op de hoogte zijn van andermans ellende?
Ik denk dat het een misvatting is om te denken dat in deze discussie mensen nou zo enorm zijn geinteresseerd in het persoonlijke leed van Atonie Kamerling, maar meer dat deze gebeurtenis weer eens wordt aangegrepen over de thema's depressie, zelfmoord etc. te praten (Zoals eigenlijk het hele jaar door wel op o.a. dit forum).quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:55 schreef simmu het volgende:
[..]
goed. andere vraag dan.
waarom wil je zo graag op de hoogte zijn van andermans ellende?
Dat ook ja.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:58 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Ik denk dat het een misvatting is om te denken dat in deze discussie mensen nou zo enorm zijn geinteresseerd in het persoonlijke leed van Atonie Kamerling, maar meer dat deze gebeurtenis weer eens wordt aangegrepen over de thema's depressie, zelfmoord etc. (Zoals eigenlijk het hele jaar door wel op o.a. dit forum).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |