abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 september 2010 @ 18:21:09 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86949755

Welkom in alweer deel 258 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_86949835
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 18:20 schreef greavy het volgende:
Waarom is iedereen toch zo negatief over de Trein Reis Winkel?
Omdat het gewoon sloddervossen zijn die er voor zorgen dat je weliswaar een hoop geld betaalt, maar dat je effectief als zwartrijder op pad gestuurd wordt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86950124
Zijn er nog plannen om van sommige stations Intercitystations te maken en sommige te laten degraderen tot stoptreinstations?

[ Bericht 12% gewijzigd door o.us op 28-09-2010 18:30:45 ]
Feyenoord Rotterdam
  dinsdag 28 september 2010 @ 18:32:23 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86950196
Ah, daar zijn we weer. :)

Ik ben zo brutaal geweest om de OP in de wiki aan te passen en mijn tripreport naar InnoTrans 2010 erbij te zetten. :+
pi_86950997
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 18:30 schreef o.us het volgende:
Zijn er nog plannen om van sommige stations Intercitystations te maken en sommige te laten degraderen tot stoptreinstations?
In jouw regio worden Rotterdam Blaak en Schiedam Centrum helaas een Intercitystation. :')

De IC Venlo - Den Haag CS v.v. zal die stations nog wel passeren.
pi_86951047
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 18:56 schreef Socios het volgende:

[..]

In jouw regio worden Rotterdam Blaak en Schiedam Centrum helaas een Intercitystation. :')

De IC Venlo - Den Haag CS v.v. zal die stations nog wel passeren.
Haha, per wanneer? :P
Rotterdam Blaak wordt dan de Rotterdamse versie van Den Haag HS <-> Den Haag Centraal :'). De afstand is zo klein.

[ Bericht 12% gewijzigd door o.us op 28-09-2010 18:58:36 ]
Feyenoord Rotterdam
pi_86951083
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 18:57 schreef o.us het volgende:
Haha, per wanneer? :P
Per 12 december a.s.
quote:
Rotterdam Blaak wordt dan de Rotterdamse versie van Den Haag HS <-> Den Haag Centraal :'). De afstand is zo klein.
Echt, he. :')
  dinsdag 28 september 2010 @ 19:02:11 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86951192
Rotterdam Blaak - Rotterdam Centraal heb ik al geregeld gelopen... Is echt niet ver. Ik vind het dan wel vreemd dat het een 'IC-station' wordt. Laat de huidige stoptrein en sneltrein daar lekker stoppen, zoals nu het geval.
pi_86951399
ach, echte IC's zijn er niet zo veel. De Noordoost, Nijmegen - Den Helder, Alkmaar - Limburg en Den Haag - Venlo en dan heb je t wel weer gehad. Dat geouwehoer om Utrecht Centraal - ALmere Oostvaarders een IC te noemen omdat er toevallig 3 tegels langs liggen waar hij NIET stopt, dat slaat gewoon nergens op 8)7
pi_86951533
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 18:58 schreef Socios het volgende:

[..]

Per 12 december a.s.
Volgens mij later pas. Het gaat pas gebeuren als de Fyra volledig rijdt en dat kan nog wel even duren.
De klapper vind ik trouwens nog wel Heemstede-Aerdenhout als intercitystop voor de belangrijkste intercity (naast de Fyra's) tussen Amsterdam en Rotterdam. :N
pi_86951542
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 19:02 schreef greavy het volgende:
Rotterdam Blaak - Rotterdam Centraal heb ik al geregeld gelopen... Is echt niet ver. Ik vind het dan wel vreemd dat het een 'IC-station' wordt. Laat de huidige stoptrein en sneltrein daar lekker stoppen, zoals nu het geval.
Ik heb weleens een discussie gehoord over de grootte van de stations. Schiedam Centrum en Rotterdam Blaak hebben niet bepaald de uitstraling van een gemiddelde stoptreinstation. Maar Barendrecht bijvoorbeeld heeft al helemaal niet een uitstraling van een stoptreinstation maar Rotterdam Alexander of Delft hebben ook niet de uitstraling van een IC station. Zo ken ik er wel een paar en is dit discussie onnodig.
Maar goed, ergens komt het er op neer dat het dan geldverspilling is.

[ Bericht 3% gewijzigd door o.us op 28-09-2010 19:14:45 ]
Feyenoord Rotterdam
pi_86951611
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 19:08 schreef Dr_Flash het volgende:
ach, echte IC's zijn er niet zo veel. De Noordoost, Nijmegen - Den Helder, Alkmaar - Limburg en Den Haag - Venlo en dan heb je t wel weer gehad. Dat geouwehoer om Utrecht Centraal - ALmere Oostvaarders een IC te noemen omdat er toevallig 3 tegels langs liggen waar hij NIET stopt, dat slaat gewoon nergens op 8)7
Ja.

Hilversum noord _O-

Er zijn overig wel echt debiel veel stations waar een ic stopt in een gehucht, met mijn persoonlijke favoriet toch wel haren en beilen :')
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 september 2010 @ 19:15:30 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86951661
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 19:14 schreef Yreal het volgende:

[..]

Ja.

Hilversum noord _O-

Er zijn overig wel echt debiel veel stations waar een ic stopt in een gehucht, met mijn persoonlijke favoriet toch wel haren :')
Ik ken kleinere plaatsen waar een IC stopt.

En oh ja: Hoogeveen :')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_86951667
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 19:14 schreef Yreal het volgende:

[..]

Ja.

Hilversum noord _O-

Er zijn overig wel echt debiel veel stations waar een ic stopt in een gehucht, met mijn persoonlijke favoriet toch wel haren :')

:')
Feyenoord Rotterdam
pi_86951692
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 19:15 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ik ken kleinere plaatsen waar een IC stopt.

En oh ja: Hoogeveen :')
Blerick, Horst-Sevenum, Deurne.
Feyenoord Rotterdam
pi_86951791
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 19:15 schreef o.us het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:')
Daar staat nog een gebouwtje :P
dag
pi_86951795
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 19:16 schreef o.us het volgende:

[..]

En als er een losse IC Den Haag - Eindhoven en een losse stoptrein Eindhoven - Venlo was geweest had niemand dit raar gevonden. Het zijn in feite gewoon twee treinen die aan elkaar zijn geknoopt.
pi_86951836
quote:

[..]

Horst-sevenum is dan in de huidige dienstregeling wel weer terecht, iets anders komt er niet, blerick heeft alleen een kut boemel roermond -> nijmegen.

Maar deurne :')
pi_86951852
Olst-Wijhe 2 IC-stations in 1 gemeente, daar kan menig grote stad jaloers op zijn :P
dag
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 september 2010 @ 19:21:09 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86951896
quote:

[..]

Akkrum, Grou-Jirnsum
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_86951897
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 19:18 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

En als er een losse IC Den Haag - Eindhoven en een losse stoptrein Eindhoven - Venlo was geweest had niemand dit raar gevonden. Het zijn in feite gewoon twee treinen die aan elkaar zijn geknoopt.
Ja, zo is het ook met de losse sneltrein Utrecht - Hilversum, de losse IC Hilversum - Naarden-Bussum en de losse stoptrein naar Almere Oostvaarders. Het zijn in feite gewoon drie treinen aan elkaar geknoopt 8)7
pi_86951926
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 19:18 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Die verhogingen in helmond reest ie dan wel weer voorbij *)
pi_86951969
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 19:21 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Akkrum, Grou-Jirnsum
Maar die hebben dan ook weer geen andere trein buiten de spits. Van dat kaliber zijn er Heul Heul heul veul. :P

Persoonlijk roep ik trouwens Alkmaar noord. 4 IC's en 2 sneltreinen per uur in de spits :') :')
  dinsdag 28 september 2010 @ 19:31:14 #24
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86952318
Die IC Utrecht - Almere is waardeloos ja.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_86952366
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 19:31 schreef Duvel het volgende:
Die IC Utrecht - Almere is waardeloos ja.
Men had gewoon de vroegere Sneltrein Utrecht Centraal - Hilversum - Naarden-Bussum moeten doortrekken naar Almere Centrum en Lelystad Centrum. Dan begint het ergens op te lijken.
pi_86952623
but stations waar ic's stoppen :

Den helder zuid, Anna paulowna, schagen, heerhugowaard, hoorn kersenbogaard, Hoogkarspel, bovenkarspel - grotebroek, bovenkarspel flora , enkhuizen, Alkmaar noord, castricum, heilo, Amsterdam lelylaan, leiden lammenschans, bodegraven, Kruiningen-yrseke, vlissingen souburg, etten-leur, oss, Neimegen lent, Elst, arnhem zuid, deurne, horst-severum, blerick, weert, steenwijk, hoogeveen, beilen, haren, wolvega, akkrum, grou-jinsum.

En nu ben ik weg, en ik had haast dus heb niet op de spelling gelet :* :*
pi_86952667
En ik ben alle meuk waar utrecht -> almere stopt nog vergeten ook |:(
pi_86953062
O hai!

Gups! Je cookies zijn in de aanbieding. :D
pi_86953267
Duvel! Morgenmiddag meeten? O-)
pi_86953497
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 19:51 schreef Dr_Flash het volgende:
Duvel! Morgenmiddag meeten? O-)
Ochtend. :) Ik heb een 7:00 / 15:00 dienstje, én dan nog foto's maken in Harderwijk.
pi_86953554
Wie werken hier eigenlijk bij de NS als conducteur / machinist?
Feyenoord Rotterdam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')