abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 september 2010 @ 22:19:14 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86516691

Welkom in alweer deel 255 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.
======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  donderdag 16 september 2010 @ 22:19:25 #2
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86516699
Fipo :+
Treindienst Geldermalsen - Zaltbommel is beperkt herstart sinds 22:00, met vertragingen van dien (personeel op verkeerde plek, materieel op verkeerde plek etc etc etc). Geldermalsen - Tiel blijft tot einde reizigersdienst verbust worden.
  donderdag 16 september 2010 @ 22:20:08 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86516729
Lapo vorige topic:
quote:
Op donderdag 16 september 2010 22:12 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Tot Geldermalsen zou het ook gewoon volledig viersporig moeten zijn.
Mee eens. Jammergenoeg wordt het slechts tot Houten viersporig.

Een inhaalspoor tussen Geldermalsen en Houten zou zeer welkom zijn.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 september 2010 @ 22:20:11 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86516732
Schommelboten, voor al uw ongemakken
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 16 september 2010 @ 22:20:36 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86516748
Stoomtrein zorgt voor businzet
donderdag 16 september 2010

In verband met het stoomweekend dat gehouden wordt op 18 en 19 september rijden er zaterdag en zondag tussen 09.00 en 18.00 uur geen treinen tussen Sneek en Stavoren en vice versa. Er worden bussen ingezet.

Daarnaast is Arriva genoodzaakt om op zaterdag 18 september op het traject Leeuwarden – Sneek twee treinen uit de dienstregeling te halen om de stoomtrein ruimte op het spoor te geven om naar en van het beginstation van het stoomweekend te rijden. Het betreft de trein van 09.35 uur vertrek uit Leeuwarden en de trein van 18.01 uur vertrek uit Sneek. Ook hiervoor worden bussen ingezet. De bestaande aansluitingen kunnen niet worden gegarandeerd.
pi_86516808
Ik zat vandaag nog te schommelen in een schommelboot (tussen Amersfoort en Rotterdam).

Sorry, maar ik vind het kuttreinen. De Pimpel Deventer - Amersfoort is dan een stuk aangenamer (ook als de bistro deze keer gesloten bleef). ;(
pi_86516876
quote:
Op donderdag 16 september 2010 22:18 schreef James1988 het volgende:

[..]

Mee eens. Jammergenoeg wordt het slechts tot Houten viersporig.

Een inhaalspoor tussen Geldermalsen en Houten zou zeer welkom zijn.
Ja. Kun je gewoon vergeten, ligt te veel water tussen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 16 september 2010 @ 22:25:00 #8
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_86516930
quote:
Op donderdag 16 september 2010 22:20 schreef greavy het volgende:
Stoomtrein zorgt voor businzet
donderdag 16 september 2010

In verband met het stoomweekend dat gehouden wordt op 18 en 19 september rijden er zaterdag en zondag tussen 09.00 en 18.00 uur geen treinen tussen Sneek en Stavoren en vice versa.
'Geen treinen' is niet geheel correct als er wel een stoomtrein rijdt. :P
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_86517012
quote:
Op donderdag 16 september 2010 22:25 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

'Geen treinen' is niet geheel correct als er wel een stoomtrein rijdt. :P
Om maar een heel traject 2 dagen lang eruit te gooien voor wat stoomritjes vind ik eerlijk gezegd ook wel wat over de lijn trouwens.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86517016
quote:
Op donderdag 16 september 2010 22:20 schreef greavy het volgende:
Stoomtrein zorgt voor businzet
donderdag 16 september 2010

In verband met het stoomweekend dat gehouden wordt op 18 en 19 september rijden er zaterdag en zondag tussen 09.00 en 18.00 uur geen treinen tussen Sneek en Stavoren en vice versa. Er worden bussen ingezet.

Daarnaast is Arriva genoodzaakt om op zaterdag 18 september op het traject Leeuwarden – Sneek twee treinen uit de dienstregeling te halen om de stoomtrein ruimte op het spoor te geven om naar en van het beginstation van het stoomweekend te rijden. Het betreft de trein van 09.35 uur vertrek uit Leeuwarden en de trein van 18.01 uur vertrek uit Sneek. Ook hiervoor worden bussen ingezet. De bestaande aansluitingen kunnen niet worden gegarandeerd.
Kan dat zomaar OV ritten laten vervallen voor "plezier"ritten ?
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  donderdag 16 september 2010 @ 22:34:30 #11
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_86517428
quote:
Op donderdag 16 september 2010 22:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Om maar een heel traject 2 dagen lang eruit te gooien voor wat stoomritjes vind ik eerlijk gezegd ook wel wat over de lijn trouwens.
Inderdaad zeg, ik heb even gekeken en het zijn welgeteld drie ritten per richting per dag. Je zou zeggen dat dat met een beetje inpassen nog wel gelukt was..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_86517452
quote:
Op donderdag 16 september 2010 22:34 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Inderdaad zeg, ik heb even gekeken en het zijn welgeteld drie ritten per richting per dag. Je zou zeggen dat dat met een beetje inpassen nog wel gelukt was..
Lukte in mei 2009 ook prima namelijk :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 16 september 2010 @ 22:36:57 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86517561
quote:
Op donderdag 16 september 2010 22:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja. Kun je gewoon vergeten, ligt te veel water tussen.
Nouja, er zijn genoeg plekken waar het zo goed als leeg is. Bijvoorbeeld tussen Geldermalsen en Culemborg, en tussen Culemborg en Schalkwijk. Als je daar twee inhaalsporen legt kun je volgens mij al heel veel van de ellende (lees: IC's achter stoptreinen) wegwerken door een IC voorrang te geven.

In een ideale situatie leg je het spoor zo aan dat het inhaalspoor van beide kanten bereden kan worden. Het kost relatief weinig (minder dan alles viersporig maken) en toch werkt het capaciteitsverhogend. :)
  donderdag 16 september 2010 @ 22:39:03 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86517655
quote:
Op donderdag 16 september 2010 22:26 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Kan dat zomaar OV ritten laten vervallen voor "plezier"ritten ?
Het is niet zomaar gebeurd.
de Friese Stoomtrein Maatschappij heeft hierover contact gehad met de VSM, of hun bereid waren ritten (betaald) te rijden. Dat kon. Vervolgens heeft de FstM contact opgenomen met Arriva, om mogelijkheden te bespreken voor de stoomtrein.
Omdat Sneek - Stavoren enkelbaans is én er 'geen' passeerplekken zijn, is er in overleg besloten dat Arriva Treinvervangend Vervoer inzet. Of daar ook geld mee gemoeid is (zal vast wel..) laat ik achterwege.
En vervolgens is er een DRGL aangevraagd zonder nog rekening te houden met Arriva treinen, want die komen daar niet. Qua sporen in Sneek moet weliswaar rekening gehouden worden, want het kan betekenen dat er reguliere treinen langer staan als normaal.
pi_86517664
quote:
Op donderdag 16 september 2010 22:36 schreef James1988 het volgende:

[..]

Nouja, er zijn genoeg plekken waar het zo goed als leeg is. Bijvoorbeeld tussen Geldermalsen en Culemborg, en tussen Culemborg en Schalkwijk. Als je daar twee inhaalsporen legt kun je volgens mij al heel veel van de ellende (lees: IC's achter stoptreinen) wegwerken door een IC voorrang te geven.

In een ideale situatie leg je het spoor zo aan dat het inhaalspoor van beide kanten bereden kan worden. Het kost relatief weinig (minder dan alles viersporig maken) en toch werkt het capaciteitsverhogend. :)
Ga ik wel in mee ja. als je bijvoorbeld kijkt naar Den Bosch - Nijmegen. ZO kwetsbaar wordt de drgl ook weer niet van een (daar nota bene ENKELsporige) smalle brug ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 16 september 2010 @ 22:41:12 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_86517766
In een optimale situatie gaat dat inhaalspoor toch vrijwel nooit gebruikt worden. :)
pi_86517815
quote:
Op donderdag 16 september 2010 22:39 schreef greavy het volgende:

[..]

Het is niet zomaar gebeurd.
de Friese Stoomtrein Maatschappij heeft hierover contact gehad met de VSM, of hun bereid waren ritten (betaald) te rijden. Dat kon. Vervolgens heeft de FstM contact opgenomen met Arriva, om mogelijkheden te bespreken voor de stoomtrein.
Omdat Sneek - Stavoren enkelbaans is én er 'geen' passeerplekken zijn, is er in overleg besloten dat Arriva Treinvervangend Vervoer inzet. Of daar ook geld mee gemoeid is (zal vast wel..) laat ik achterwege.
En vervolgens is er een DRGL aangevraagd zonder nog rekening te houden met Arriva treinen, want die komen daar niet. Qua sporen in Sneek moet weliswaar rekening gehouden worden, want het kan betekenen dat er reguliere treinen langer staan als normaal.
Nou dat is wel een erg makkelijk verhaal Durk. Volgens mij heeft de FStM pas onlangs toelating gekregen omdat er nog ATB ingebouwd moest worden en alles. Ik neem zomaar aan dat Arriva zich niet zomaar weg laat jagen, dus daar zal zeker wel wat geld tegenover gestaan hebben. Of de FStM nog ene cent te makken heeft na de ATB-inbouw? I doubt it.

Bovendien kun je in Workum prima passeren.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86517840
quote:
Op donderdag 16 september 2010 22:41 schreef James1988 het volgende:
In een optimale situatie gaat dat inhaalspoor toch vrijwel nooit gebruikt worden. :)
In een optimale situatie kan het hele net wel als Enkelspoor uitgevoerd worden :*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 16 september 2010 @ 22:42:55 #19
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_86517844
quote:
Op donderdag 16 september 2010 22:34 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Inderdaad zeg, ik heb even gekeken en het zijn welgeteld drie ritten per richting per dag. Je zou zeggen dat dat met een beetje inpassen nog wel gelukt was..
Voor de punctialiteit is het negatief. Stoomtreinen rijden regelmatig iets vertraagd, wat dus Arriva ook vertraagd laat rijden. Dit is de beste oplossing.

Qua reizigers aantallen hoeft de Arriva het niet te laten. Een bus is misschien nog goedkoper (Arriva Spurt gebruikt 1 liter diesel per 0,8 kilometer)
pi_86517921
quote:
Op donderdag 16 september 2010 22:42 schreef greavy het volgende:

[..]

Voor de punctialiteit is het negatief. Stoomtreinen rijden regelmatig iets vertraagd, wat dus Arriva ook vertraagd laat rijden. Dit is de beste oplossing.

Qua reizigers aantallen hoeft de Arriva het niet te laten. Een bus is misschien nog goedkoper (Arriva Spurt gebruikt 1 liter diesel per 0,8 kilometer)
Als dit serieus "de beste oplossing" is, dan kunnen we de lijn Sneek - Stavoren beter gisteren dan vandaag opheffen en verstomen. Waarom doen we dat niet gewoon? *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86517938
:W
pi_86518492
Boh. Stagebedrijf zoeken is nog lastig ook. :O
  donderdag 16 september 2010 @ 23:11:19 #23
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_86519259
Conclusie van het stoomverhaal: It's all about the money, dum-dum-da-dum.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_86520138
Gauw nog ff een slagje Ut - K Hbf gescoord voor zondag. Fünfzig Eurie *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_86520686
quote:
Op donderdag 16 september 2010 23:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Gauw nog ff een slagje Ut - K Hbf gescoord voor zondag. Fünfzig Eurie *O*
Die afkorting moet me nog wel lukken.. Utrecht Centraal - Koln HBF?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')