Goh, verrassend. Nu meer mensen met dit gedrocht (verplicht) te maken krijgen dat in eerste instantie al veel te duur was (meer dan 1 miljard euro) en reizen duurder maakt, heeft het minder draagvlak.quote:'Draagvlak OV-chipkaart slinkt'
Nederlanders zijn steeds minder enthousiast over de OV-chipkaart. Zo vindt nog maar 43 procent dat de kaart het reizen gemakkelijker maakt. In 2008 vond nog een meerderheid van 54 procent dat, blijkt uit de Vervoersmonitor 2010 van onderzoeksbureau Newcom. Voor het onderzoek zijn meer dan duizend mensen ondervraagd.
Nog maar 28 procent noemt de OV-chipkaart een eerlijk reissysteem. In 2008 vond nog 37 procent het systeem eerlijk. Slechts zeven procent gelooft dat zijn persoonsgegevens bij de chipkaart veilig zijn, ongeveer net zo veel als in 2008. Ook het percentage dat de kaart betrouwbaar noemt (elf procent) bleef nagenoeg gelijk. Maar twintig procent gelooft dat de kaart het reizen sneller maakt.
Terwijl de kaart volgend jaar in heel Nederland moet worden ingevoerd, geeft nog maar dertig procent aan zeer goed op de hoogte te zijn van hoe de kaart werkt. Dat is wel iets hoger dan in 2008, toen nog maar zeventien procent op de hoogte was.
De bekendheid van de kaart is wel toegenomen: 93 procent van de ondervraagden kent de kaart tegenover 88 procent in 2008. Ook is nu dertig procent van plan de kaart te kopen zodra hij in de eigen regio wordt ingevoerd, vergeleken met zeventien procent in 2008.
Dit dus .quote:Op donderdag 17 juni 2010 13:55 schreef BasEnAad het volgende:
De overheid geeft nooit iets terug. Nu dus ook niet.
quote:Op donderdag 17 juni 2010 13:58 schreef Sapstengel het volgende:
Domme OV chipkaart. Voor mij is het gratis, want student, maar ik heb ook zo'n naamloze kaart met saldo gewoon om eens te proberen. Waar ik normaal 1,20 betaal voor een enkele reis, betaal ik met de OV-chip ruim 1,70. En overstapkaartjes zijn ook niet meer mogelijk, die kon je eerst voor 1,60 kopen als je binnen een uur terug ging, of over wilde stappen op een andere lijn.
Ik heb nog nooit iemand gehoord over een trein- of buskaartje die het niet naar behoren zou werken.quote:Op donderdag 17 juni 2010 13:58 schreef Winner_Taco het volgende:
[..]
Dit dus .
En verder werkt die OV-chip perfect hier
quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:00 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit iemand gehoord over een trein- of buskaartje die het niet naar behoren zou werken.
Voor degene die de OV-chipkaart zo graag wil, omdat het lastig en onhandig is met allemaal verschillende soorten papieren kaartjes: het is verstandig om met een begeleider te reizen, kennelijk heb je hulp nodig om fatsoenlijk te kunnen functioneren in deze maatschappij.
Met overstappen op een andere lijn lukt dat wel inderdaad. Alleen als ik even snel het centrum in wil en dan weer terug is 35 minuten meestal niet genoeg.quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:00 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Nu kun je binnen 35 minuten overstappen zodat je niet nog eens het basistarief hoeft te betalen.
Ik betaal 3 euro om van de ene kant van Amsterdam naar de andere kant te reizen.quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:01 schreef Winner_Taco het volgende:
Normaal moest ik met de metro een kaartje kopen voor 1,60 ( ja ook voor 1 halteóf 2 strippen afstempelen ) en nu betaal ik maar 0,40 cent voor de rit , dus een stuk eerlijker
Nee oké, maar dat is vanzelfsprekend omdat je dan een nieuwe rit hebt natuurlijk.quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:03 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Met overstappen op een andere lijn lukt dat wel inderdaad. Alleen als ik even snel het centrum in wil en dan weer terug is 35 minuten meestal niet genoeg.
quote:En trouwens, is dat Dwight in je UI?
Nee. Dat komt omdat voorstanders van de kaart iedereen die kaart willen opdringen. Ik pleit voor keuze.quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:02 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ik ben niet echt een voorstander van de kaart. Het slaat uiteindelijk nergens op gezien we ook met papieren kaartjes prima kunnen betalen.
Maar wat jij zegt slaat natuurlijk nergens op. Het was inderdaad een rommeltje, wou je met de trein dan moest je weer apart kaartje kopen. Had je een kortingskaart moest je weer een ander kaartje kopen. Wou je met de bus dan moest je naar de supermarkt om een strippenkaart te halen.
Nu gaat dat allemaal automatisch. Het is wel handig, maar veel te duur geweest. Veel te weinig privacy en te duur qua tarief ook.
Ja hoor, ga ergens anders trollen. Het basistarief is al 78 cent.quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:01 schreef Winner_Taco het volgende:
Normaal moest ik met de metro een kaartje kopen voor 1,60 ( ja ook voor 1 halteóf 2 strippen afstempelen ) en nu betaal ik maar 0,40 cent voor de rit , dus een stuk eerlijker
Met andere woorden: zeventig procent van de reizigers overweegt het openbaar vervoer voortaan te mijden als dat ding verplicht wordt.quote:Ook is nu dertig procent van plan de kaart te kopen zodra hij in de eigen regio wordt ingevoerd, vergeleken met zeventien procent in 2008.
Ik woon zelf in Amsterdam, maar ik peins er niet over om de ov-chipkaart aan te schaffen. Lopen, fietsen of de auto nemen zijn voor mij de opties om te vervoeren.quote:Op donderdag 17 juni 2010 13:53 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Goh, verrassend. Nu meer mensen met dit gedrocht (verplicht) te maken krijgen dat in eerste instantie al veel te duur was (meer dan 1 miljard euro) en reizen duurder maakt, heeft het minder draagvlak.
Zal de stekker eruit getrokken worden en krijgt Rotterdam en Amsterdam weer de papieren buskaart terug? Vast niet, want "nu is er al zoveel in geïnvesteerd, er is geen weg meer terug." Zo gaat dat altijd.
nee ben je gelijk 4 euro kwijt per persoonquote:Op donderdag 17 juni 2010 22:54 schreef Ludacriss het volgende:
Net bij de Randstad rail in Den Haag liepen de ov-kaart systemen vast en raakten ze buiten dienst. Het was shopping night dus erg druk en hierdoor konden veel mensen niet meer uit checken. Heb er een aantal erg horen schelden! Geen vlekkeloos systeem dus!
Het openbaar vervoer vermijd ik al sinds de privatisering van de NS en busmaatschappijen.quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:21 schreef Zelva het volgende:
[..]
Met andere woorden: zeventig procent van de reizigers overweegt het openbaar vervoer voortaan te mijden als dat ding verplicht wordt.
quote:Op zondag 20 juni 2010 11:27 schreef Citizen.Erased het volgende:
De OV-chipkaart zorgt voor een verhoging van de drempel om het OV te gebruiken en het lijkt me sterk dat men dat na wil streven.
Misschien moet je dan toch maar eens gaan kijken bij het OV want het is echt geen drama. Oke, het is minder leuk en makkelijk dan met de auto maar dat is altijd zo geweest.quote:Op zondag 20 juni 2010 12:23 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het openbaar vervoer vermijd ik al sinds de privatisering van de NS en busmaatschappijen.
Dit is een logische stap in dat proces en het is onomkeerbaar.
Service, klantvriendelijkheid, keuzevrijheid e.d. is allemaal verdwenen en men ziet zichzelf alleen nog maar als vervoersmaatschappij, die zo efficiënt mogelijk mensen van A naar B vervoert. Onpersoonlijk en met de rekenmachine.
Waar is je instaptarief van ongeveer 0,75 dan?quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:01 schreef Winner_Taco het volgende:
Normaal moest ik met de metro een kaartje kopen voor 1,60 ( ja ook voor 1 halteóf 2 strippen afstempelen ) en nu betaal ik maar 0,40 cent voor de rit , dus een stuk eerlijker
quote:Nederland zou Nederland niet zijn als er niet ook op uitgebreide schaal kritiek werd geleverd op de zonering en de kennis daarvan. Hoe weet een wildvreemde reiziger hoeveel zones hij in een grote stad moet afstempelen, of hoeveel zones het is van de halte politiepost in het Zuid-Limburgse Vijlen naar de Dorpsstraat in het naburige Noorbeek? De laatste reis wordt verzorgd door de busmaatschappijen Hermes en Limex.
Sommige chauffeurs hebben geen idee hoeveel zones er moeten worden afgestempeld. Roodvoets: ‘Het aantal zones veroorzaakt inderdaad problemen bij de afstempeling van de strippenkaart. Iedere buschauffeur behoort te weten hoe zijn gebied is ingedeeld in zones. De reguliere reiziger weet dat natuurlijk ook en vraagt gewoon om een aantal zones. Maar van toevallige toeristen kan je dat moeilijker verwachten.’ Die onbekendheid kan ook gemakkelijk leiden tot grijs en zwart rijden, een veel voorkomend probleem.
quote:OV-Chipkaart: gewoon even wennen
‘Begrijpen nieuwe kaart vereist universitaire opleiding’, ‘Consumentenbond vreest chaos openbaar vervoer’, ‘Bejaarden in de problemen’ en ‘Kaart pakt duurder uit’. Zijn dit krantenkoppen over de nieuwe ov-chipkaart, die zo omstreden oplaadbare vervoerspas die donderdag definitief in de Rotterdamse metro zal worden ingevoerd? Nee hoor, ze horen bij berichten uit 1980 bij de introductie van de strippenkaart in het landelijk openbaar vervoer.
De vervanging van de toenmalige metro-, tram- en buskaartjes door een reissysteem met zones veroorzaakte bijna dertig jaar geleden een storm van protest.
Misschien moet je je OV-chipkaart "per ongeluk" verliezen, dan krijg je wel een nieuwe.quote:Op zondag 20 juni 2010 14:14 schreef Laydina het volgende:
Ik heb een ov chipkaart, maar die werkt dus niet echt meer. Hij pakt hem niet meer in de bussen. Ga je naar de NS station zeg je dat ie het niet doet. Ja na 1 minuut voor dat ding houden wel. Dus is het niet hun probleem meer. Wil je een nieuwe zeggen ze: het is een persoonlijke, dus op de site regelen.
Kijk je op de site staat er: je moet een papiertje van de NS invullen
Jeuh, een artikel uit een ver verleden dat niet eens ingaat op het echte probleem met de chipkaart: dat het onding gewoon niet betrouwbaar is en in te veel gevallen gewoon niet doet wat het moet doen.quote:Op zondag 20 juni 2010 14:15 schreef VancouverFan het volgende:
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)on-even-wennen.dhtml
[..]
Dat.. Zou nooit geld zetten op de studenten OV simpelweg omdat het dan zou verdwijnen aan boetes omdat het systeem iedere maand wel een keer faalt.quote:Op zondag 20 juni 2010 16:27 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
Ik moet nu voor 2 x 78 cent een verzoek om terugvragen gaan sturen naar dat klote Qbuzz omdat die kastjes in de bussen gewoon geld van de chipkaart schrijven, terwijl er een abo op staat. Stelletje prutsers, ze weten dat niemand voor zon klein bedrag zoveel moeite gaat doen dus het is gewoon weer simpel cashen.
gewoon niet reageren joh, dan krijgen we een discussie hier ipv die herhalingenquote:Op zondag 20 juni 2010 16:25 schreef Zelva het volgende:
[..]
Jeuh, een artikel uit een ver verleden dat niet eens ingaat op het echte probleem met de chipkaart: dat het onding gewoon niet betrouwbaar is en in te veel gevallen gewoon niet doet wat het moet doen.
Qbuzz schijnt veel problemen te hebben, gisteren werkte het systeem weer een keer niet, ging de bus midden op de weg stilstaan om het systeem te resetten.quote:Op zondag 20 juni 2010 16:27 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
Ik moet nu voor 2 x 78 cent een verzoek om terugvragen gaan sturen naar dat klote Qbuzz omdat die kastjes in de bussen gewoon geld van de chipkaart schrijven, terwijl er een abo op staat. Stelletje prutsers, ze weten dat niemand voor zon klein bedrag zoveel moeite gaat doen dus het is gewoon weer simpel cashen.
omdat het goedkoop moet ? (geen duurdere veiligere chip, goedkope poortjes)quote:Op zondag 20 juni 2010 16:47 schreef justanick het volgende:
Ik blijf mij altijd afvragen waarom NL het iedere keer voor elkaar weet te krijgen om dit soort projecten binnen de kortste keren FUBAR te krijgen. In London werkt het Oyster systeem vziw aanmerkelijk beter, het kan dus wel goed zijn.
Nieuw? Volgens mij was de beveiliging van die chip al verouderd op het moment dat ze 'm afnamen, dus dat is 'm ook niet.quote:Op zondag 20 juni 2010 16:50 schreef eriksd het volgende:
Omdat Nederland altijd met van die nieuwe kutsystemen komen die ook altijd waardeloos blijken te zijn. Kenniseconomie hé
daarom werden in het begin al heel veel poortjes vervangenquote:Op zondag 20 juni 2010 16:58 schreef justanick het volgende:
[..]
Nieuw? Volgens mij was de beveiliging van die chip al verouderd op het moment dat ze 'm afnamen, dus dat is 'm ook niet.
Ja, maar je moet dan wel weer opnieuw betalen, wat bij de papieren kaart niet was. Je betaalt dus minimaal 2x zoveelquote:Op donderdag 17 juni 2010 14:00 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Nu kun je binnen 35 minuten overstappen zodat je niet nog eens het basistarief hoeft te betalen.
Al een schooklasje op schoolreis zien gaan? Nou enig hoor, moet je voor 28 kinderen zorgen dat alles goed gaat, plus nog 15 kaarten zelf kopen omdat ze nog geen chipkaart hadden, enig systeemquote:Op donderdag 17 juni 2010 14:00 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit iemand gehoord over een trein- of buskaartje die het niet naar behoren zou werken.
Voor degene die de OV-chipkaart zo graag wil, omdat het lastig en onhandig is met allemaal verschillende soorten papieren kaartjes: het is verstandig om met een begeleider te reizen, kennelijk heb je hulp nodig om fatsoenlijk te kunnen functioneren in deze maatschappij.
Gelukkig werkt papier al voor duizenden jaren, sterker nog; het is nog leesbaar na die tijd, maar het ov systeem veranderd van dag tot dagquote:Op zondag 20 juni 2010 17:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
daarom werden in het begin al heel veel poortjes vervangen
Kaartenautomaten bleken ook niet te voldoen, ook die werden massaal vervangen (in Rotterdam althans)
goedkoop is duurkoop, zeker voor een systeem wat minimaal 30 jaar mee moet gaan toch
quote:U hebt op 16-3-2010 om 3:14:45 de volgende vraag aan ons gesteld:
Geachte heer/mevrouw,
Met de nodige interesse las ik de diverse berichten in de media over het klanttevredenheidsonderzoek naar de OV-chipkaart middels een telefonische enquête en ben erg benieuwd naar de achterliggende cijfers en de methodiek.
Is er een mogelijkheid dat het onderzoeksrapport op de site wordt gepubliceerd of dat deze mij wordt toegezonden?
Met vriendelijke groet,
Zelva
Geachte heer Zelva,
Hartelijk dank voor uw reactie van half maart dit jaar. Met oprechte excuses voor de ernstige vertraging in de beantwoording reageer ik hierop.
U treft hieronder een directe link naar de webpagina van onze website www.ret.nl, waar u meer informatie kunt vinden over het door u genoemde tevredenheidsonderzoek:
http://www.ret.nl/over-re(...)n-ov-weer-hoger.aspx
Het is mij overigens uit uw mailverzoek niet duidelijk geworden waarom u meer informatie wilt hebben over dit specifieke onderzoek.
In principe zijn onderzoekgegevens namelijk uitsluitend bedoeld voor bedrijfseigen gebruik, tenzij onze opdrachtgever de Stadsregio Rotterdam daarom vraagt.
Mocht de informatie in de hierboven genoemde link voor u niet voldoende blijken zijn, dan raad ik u aan om een schriftelijk verzoek in te dienen bij de RET met daarbij de reden voor uw verzoek. U kunt dit richten aan:
RET
afdeling Marketing, Services en Communicatie
Postbus 112
3000 AC ROTTERDAM
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Anna Klink
RET Klant Contact Center
en dan geven ze een link naar een onderzoek dat mensen het OV hoger waarderenquote:Op maandag 21 juni 2010 22:36 schreef Zelva het volgende:
Ah, is dit nu het officiële ov-shitkaarttopic.
Van de week kreeg ik eindelijk een mail van de RET over de vraag naar het klanttevredenheidsonderzoek dat ik op 16 maart stuurde.
[..]
Met andere woorden: Wij van WC-eend adviseren WC-eend, maar waarom we WC-eend adviseren dat mag alleen WC-eend weten.
Sowieso is de vraag waarom onderzoeksgegevens die kennelijk alleen bedoeld zijn voor intern gebruik, gebruikt worden om een een hallelujah-verhaal voor de buitenwereld te houden?
ik moest 1,10 betalen voor een ritje Den Haag HS-Den Haag CSquote:Op maandag 21 juni 2010 22:50 schreef HiZ het volgende:
Ik kan prima uit de voeten met de chip-kaart. Helemaal nu ik er ook op saldo mee kan reizen in de trein. Als ik de tram met neem naar mijn werk ben ik goedkoper uit dan met de strippenkaart.
quote:Rover noemt ov-chipkaart 'flop'
Uitgegeven: 21 juni 2010 22:33 /// Laatst gewijzigd: 21 juni 2010 22:55
UTRECHT - De ov-chipkaart heeft gefaald. Reizigersvereniging Rover stelt op basis van alle negatieve reacties die de organisatie de afgelopen maanden van reizigers heeft gehad.
Het reizen is duurder geworden en ''bepaald niet eenvoudiger'', aldus Rover. Een woordvoerder van de belangenvereniging heeft maandagavond een bericht daarover op de site van dagblad Trouw bevestigd.
Prijzen onduidelijk en hoog
''De prijzen zijn nog steeds vaak erg onduidelijk en bijna alle ritjes vallen duurder uit'', stelt hij. ''Om over het ongemak van de nieuwe kaart nog maar te zwijgen.'' Met een ov-chipkaart moeten reizigers zelf in- en uitchecken in de tram, bus en metro. Wie dat vergeet, wordt het maximumbedrag voor een rit in rekening gebracht.
Noordelijke provincies
De Groningse gedeputeerde Marc Jager (Vervoer) liet dit weekend al weten dat de drie noordelijke provincies een eigen ov-chipkaart willen invoeren om dat soort bezwaren te ondervangen. In principe wordt in Groningen en Drenthe dit najaar de landelijke ov-chipkaart ingevoerd. Maar bijvoorbeeld scholieren profiteren dan niet meer van forse kortingen, zoals de provincie wel zou willen. De noordelijke chipkaart zou transparanter moeten zijn dan de landelijke variant.
Buiten boekje
Rover vindt dat de 'noordelijke' ov-chipkaart in heel Nederland zou moeten worden ingevoerd. ''Wat de noordelijke provincies nu willen, was het oorspronkelijke idee van de ov-chipkaart'', stelt een zegsman.
''Maar door gebrek aan centraal toezicht, kijkt geen enkele vervoerder buiten zijn eigen boekje. Hierdoor is de landelijke versie één grote chaos geworden.''
© ANP
nog een ander soort chipkaart ? Noem het dan geen 1 kaart voor alle vervoer meerquote:
Het klinkt mij eerder als een ander type abonnement op dezelfde OV-chipkaart in de oren. Dus bv een kortingskaart voor scholieren die zowel in de Connexxionbus in Leeuwarden, de Qbuzzbus in Groningen en de Arriva-trein tussen Groningen en Leeuwarden korting geeft.quote:Op maandag 21 juni 2010 23:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
nog een ander soort chipkaart ? Noem het dan geen 1 kaart voor alle vervoer meer
Dan heb jij geluk.quote:Op maandag 21 juni 2010 22:50 schreef HiZ het volgende:
Ik kan prima uit de voeten met de chip-kaart. Helemaal nu ik er ook op saldo mee kan reizen in de trein. Als ik de tram met neem naar mijn werk ben ik goedkoper uit dan met de strippenkaart.
quote:Bij mij doet de kaart het soms niet. Er gaat geen piepje af bij het poortje, hoe vaak ik dat ding er ook tegenaan houd.Dit heb ik ook al eens in een tram gehad. Dan is het extra lullig, want de trambestuurder eist dan toch betaling, terwijl je je kaart dus gewoon helemaal vol het staan. Hebben meer mensen hier last van?
quote:Ow, het ligt dan dus aan het paaltje als ik op Q's posts moet afgaan. Klinkt ook logischer ja! Gisteren deed een paaltje in Utrecht het inderdaad niet.
Oh nee he, hoe vaak moeten we het hier nog zeggen, ze zijn al 5 jaar bezig in Rotterdam en Amsterdamquote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:18 schreef 29-11 het volgende:
Het zijn nu gewoon kinderziektes, na een tijdje zal het echt wel probleemloos gaan met de OV-chipkaart
He VC weer een nieuwe kloon aangemaakt.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:18 schreef 29-11 het volgende:
Het zijn nu gewoon kinderziektes, na een tijdje zal het echt wel probleemloos gaan met de OV-chipkaart
Doe mij ook zon kaartje, ik moest gewoon betalenquote:Op maandag 21 juni 2010 22:58 schreef macca728 het volgende:
[..]
ik moest 1,10 betalen voor een ritje Den Haag HS-Den Haag CS
Met een kaartje was dat 0,00
Kinderziektes an 6 jaar?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:18 schreef 29-11 het volgende:
Het zijn nu gewoon kinderziektes, na een tijdje zal het echt wel probleemloos gaan met de OV-chipkaart
als je van Rotterdam naar Den Haag HS reist of naar Den Haag CS maakt qua prijs niet uitquote:Op dinsdag 22 juni 2010 13:33 schreef fs180 het volgende:
[..]
Doe mij ook zon kaartje, ik moest gewoon betalen
geeft je recht op gratis reizenquote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:39 schreef macca728 het volgende:
[..]
Oh nee he, hoe vaak moeten we het hier nog zeggen, ze zijn al 5 jaar bezig in Rotterdam en Amsterdam
En nog steeds zijn er ook in Rotterdam problemen met poortjes, om de zoveel tijd is er wel weer 1 buiten werking.
Lezers in de bus doen het vaker niet, alleen dit jaar al 12x meegemaakt
ik dacht dat klonen hier verboden was, maar hij blijft bezigquote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
He VC weer een nieuwe kloon aangemaakt.![]()
ow, ik dacht dat het om het Inchecken gingquote:Op dinsdag 22 juni 2010 18:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
4 euro kosten omdat je niet kan uitchecken is gratis ?
gek
Het kwam nog nog niet eens zo zeer door de pro-ovchipkaart associatie, maar wel de kinderziektes opmerkingquote:Op dinsdag 22 juni 2010 18:12 schreef fs180 het volgende:
Vancouver is een fanatieke Pro-Ov chipkaarter, wanneer een nieuw iemand ook pro is wordt de asociatie natuurlijk snel gemaakt.
Probleemkind...quote:
quote:Eén op drie trams niet gecontroleerd in Rotterdam
Eén op drie Rotterdamse trams wordt niet gecontroleerd op zwartrijden. De elektronische apparaatjes die tramcontroleurs nodig hebben om OV-chipkaarten te checken zijn namelijk al weken stuk.
NOS Headlines meldde het probleem al, maar dat is drie weken later nog niet opgelost.
Voor lul
Voor Arno Bonte, fractievoorzitter van GroenLinks in Rotterdam, is de maat intussen vol: "Ik merk dat er niet meer gecontroleerd wordt, en als er al gecontroleerd wordt, doen de wagenbegeleiders maar net alsof."
Volgens Bonte klagen de begeleiders zelf ook: "Ze geven aan dat ze eigenlijk voor lul staan. Want als ze zien dat mensen niet inchecken, kunnen ze dat niet met hun checker controleren."
Niet overdrijven
De directeur van de Rotterdamse vervoermaatschappij RET, Pedro Peeters, relativeert de klachten over de kapotte controleapparaten: "Het is een vervelend probleem, maar we moeten de ernst niet overdrijven."
"Deze apparaatjes zijn een extra controlemiddel voor onze conducteurs. Wij zijn de enige stad die dit zo doet. Den Haag heeft geen conducteurs of apparaatjes, Amsterdam heeft wel controleurs, maar geen apparaatjes. Wij hebben die apparaatjes gekocht, en dan willen we ook dat ze het doen."
Softwareproblemen
Volgens Peeters rijdt een op de drie trams in Rotterdam rond zonder een werkend controletoestel, en hij erkent dat de vervoersmaatschappij daarmee ook niet tevreden is.
De RET had beloofd dat de problemen drie weken geleden opgelost zouden zijn, maar dat is nog steeds niet gelukt.
Peeters: "Toen bleek dat zo'n 80 procent van de apparaten stuk waren, hebben we 90 nieuwe apparaten ingezet. Maar daar bleken weer softwareproblemen in te zitten. Er wordt nu dag en nacht aan gewerkt en ik hoop dat het zo snel mogelijk opgelost wordt."
Zwartrijden
Arno Bonte van GroenLinks stelt dat de situatie "een vrijbrief voor zwartrijden is", en dat de stad hierdoor veel geld misloopt dat in openbaar vervoer geïnvesteerd zou kunnen worden.
Die inkomstenderving is relatief volgens RET-directeur Peeters: "Dat mensen niet betalen is al jaren ons probleem. Met de strippenkaart moesten de mensen vroeger zelf stempelen als ze op de tram stapten; alleen deden ze dat vaak niet."
Hij besluit: "Sinds de invoering van de ov-chipkaart moeten de reizigers bij iedere deur inchecken. Daardoor was het aantal zwartrijders nog nooit zo laag was als nu."
Vanochtend werd op de radio gemeld dat er ergens een storing met de lezers was, maar kan er geen bericht meer van terugvinden.quote:Op donderdag 24 juni 2010 00:01 schreef Zelva het volgende:
[..]
Echt, die laatste twee zinnen van Pedro Peters zijn echt zo in- en intriest. Dat slaat gewoon helemaal nergens op.
Want jij hebt bewijs dat het aantal zwartrijders niet is afgenomen?quote:Op donderdag 24 juni 2010 00:01 schreef Zelva het volgende:
[..]
Echt, die laatste twee zinnen van Pedro Peters zijn echt zo in- en intriest. Dat slaat gewoon helemaal nergens op.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 00:01 schreef Zelva het volgende:
"Deze apparaatjes zijn een extra controlemiddel voor onze conducteurs. Wij zijn de enige stad die dit zo doet. Den Haag heeft geen conducteurs of apparaatjes, Amsterdam heeft wel controleurs, maar geen apparaatjes. Wij hebben die apparaatjes gekocht, en dan willen we ook dat ze het doen."
En weer er alleen maar uitpakken waar je op kunt zeiken en de rest negeren.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:44 schreef Tokus het volgende:
[..]
ah, vandaar dat ik vorige week in de tram in Amsterdam gecontroleerd ben, met zo'n apparaat...
Die knuppel van de RET lult weer eens uit z'n nek.
die controles zeggen nietsquote:Op donderdag 24 juni 2010 00:01 schreef Zelva het volgende:
[..]
Echt, die laatste twee zinnen van Pedro Peters zijn echt zo in- en intriest. Dat slaat gewoon helemaal nergens op.
quote:SP: OV-chip moet voordeliger
DEN HAAG – De SP wil dat de OVchipkaart voordeliger wordt. Nu betalen reizigers extra als bus, metro of trein omrijdt. Ook betalen kortingkaarthouders de volle mep voor hun rit als ze voor negen uur ’s ochtends inchecken, zelfs als voor - een deel van - hun treinrit de korting geldt omdat dat na negenen is. „De OV-chip is zo voor veel mensen een verslechtering ten opzichte van het papieren kaartje. Dit moet daarom worden opgelost, het is gewoon een kwestie van programmeren”, zegt SP-Kamerlid Farshad Bashir die hier vandaag vragen over stelt aan demissionair minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat).
Reizigers met een kortingskaart zijn soms met een OV-chip duurder uit dan met een papieren kaartje. „Als je trein twee minuten over negen gaat, betaal je toch het volle bedrag omdat je voor negen uur door het poortje gaat.” Ook kopen reizigers nu vaak twee papieren kaartjes als een deel van hun rit na negenen valt zodat ze toch deels met korting kunnen reizen. „Met de OV-chip is dat niet mogelijk. Dat is heel onverstandig want de kortingskaart moet mensen prikkelen om buiten de spits te reizen. Bovendien zijn reizigers nu gewoon onnodig duurder uit met de OVchip”, zegt Bashir. De SP wil daarom dat de Eurlings opdracht geeft het systeem zo te programmeren dat een reiziger in dit soort gevallen een gemiddelde ritprijs betaalt. Ook zouden mensen een tarief moeten gaan betalen dat is gebaseerd op hemelsbrede afstanden. ,,Nu betalen mensen meer als de bus of metro omrijdt, ook als dat door drukte of werkzaamheden is”, zegt het Kamerlid.
Daarnaast wil hij dat de site van de OVchipkaart verbeterd wordt. Nu kunnen reizigers pas na een week zien of ze bijvoorbeeld een keer vergeten zijn uit te checken. „Mensen moeten daardoor onnodig lang wachten voor ze hun geld terug kunnen vragen. Dit moet veel sneller kunnen, de kaart schrijft immers meteen een bedrag af als je reist.” Met deze aanpassingen is de storm aan OV-klachten niet opgelost, zegt Bashir. „Maar we kunnen er met deze aanpassingen wel aan werken de kaart weer iets perfecter te krijgen.” Reizigersorganisatie ROVER heeft inmiddels, na de aanhoudende problemen, het geloof in de kaart volledig verloren en noemde deze afgelopen week „een flop”.
Nee, erger.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 18:12 schreef fs180 het volgende:
Vancouver is een fanatieke Pro-Ov chipkaarter, wanneer een nieuw iemand ook pro is wordt de asociatie natuurlijk snel gemaakt.
zeker relevant, want het geeft aan dat die vent van de RET gewoon niet weet wat er speelt rondom het systeem dat ze gebruiken.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:48 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En weer er alleen maar uitpakken waar je op kunt zeiken en de rest negeren.
Nog iets irrelevants ook. Lekker belangrijk of het RET goed weet hoe de GVB werkt....
Zolang niet alle punten weggewerkt zijn, het vlekkeloos werkt, betrouwbaar is en de reiziger echt centraal staat bij de ov-chip zal je dit ALTIJD blijven houden. Her O.V. Goebels.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:48 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
En weer er alleen maar uitpakken waar je op kunt zeiken en de rest negeren.
Nog iets irrelevants ook. Lekker belangrijk of het RET goed weet hoe de GVB werkt....
Dat weet toch zowat niemand op de vloer van de ovbedrijven.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 18:17 schreef Tokus het volgende:
[..]
zeker relevant, want het geeft aan dat die vent van de RET gewoon niet weet wat er speelt rondom het systeem dat ze gebruiken.
Er zijn ook talloze mensen die geen problemen hebben met de OV chipkaart en er prima mee overweg kunnen. Maar dat mag hier niet gezegd worden. Dan wordt er al snel een nadeel tegenovergesteld en uitgebreid over gezeurd.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 18:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zolang niet alle punten weggewerkt zijn, het vlekkeloos werkt, betrouwbaar is en de reiziger echt centraal staat bij de ov-chip zal je dit ALTIJD blijven houden. Her O.V. Goebels.
Je ziet het niet of erger nog, je wil het niet zien.
TALLOZE mensen hebben hier al hun kritiek en punten van ergernis neergelegd en jij doet ze allemaal af als niet relevant, ondoordacht of pure bullshit. Terwijl ze allemaal naar de kern gaan, de reiziger heeft NOOIT maar dan ook echt NOOIT centraal gestaan bij de hele implementatie. De ovboeren en de overheid hebben hebben ze als stront behandeld in het hele implementatieproces, nu kunnen jullie uit het ov dat lekker proberen op te lossen.
ov-chip is een totale mislukking, de reden dat het gebruikt wordt is een moetje. De gebruikers kunnen niets anders.
Belachelijk.
Zo'n implementatie had je moeten proberen bij een normale organisatie met echte klanten. Je houdt geen inkomsten meer over.
Hij moet weten wat er in Rotterdam speelt. Ik zou niet weten waarom hij ook precies moet weten wat er in Amsterdam allemaal speelt.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 18:17 schreef Tokus het volgende:
[..]
zeker relevant, want het geeft aan dat die vent van de RET gewoon niet weet wat er speelt rondom het systeem dat ze gebruiken.
Als we de minachting van de OV chip kaart maker zien, dan kunnen we heus wel als feit stellen dat de reiziger niet centraal staat. Dat het voor jou een mining is doet er voor mij niet toe.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 18:54 schreef VancouverFan het volgende:
Dus dat de kaart een totale mislukking is en de reiziger nooit centraal heeft gestaan zijn meningen, geen feiten.
Dan moet hij verstandig zjin en daar geen niet kloppende uitspraken over doen maar gewoon zegen dat hij het niet weet. Dat is niet goed voor de betrouwebaarheid van de info. Eerlijkheid boven alles zeg ik maar, en als iemand eenmaal begint te liegen of halve verhalen te vertellen waarom zouden wij die persoon dan nog wel met zijn ander verhalen moeten geloven.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 18:55 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Hij moet weten wat er in Rotterdam speelt. Ik zou niet weten waarom hij ook precies moet weten wat er in Amsterdam allemaal speelt.
En ook dat er bij de OV chipkaart maker een minachting is, is een mening.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 19:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als we de minachting van de OV chip kaart maker zien, dan kunnen we heus wel als feit stellen dat de reiziger niet centraal staat. Dat het voor jou een mining is doet er voor mij niet toe.
Als de reiziger centraal had gestaan had men wel gepoogd om rover te blijven betrekken bij de invoer.
Dan had men wel meteen de hemelsbrede afstand ingevoerd, ipv de afgelgde weg.
Dan had men niet nog administratie kosten gerekend waneer er iets mis gaat.
En zo kunnen we als we wat zoeken nog wel wat feiten vinden die staven dat de reiziger nooit centraal heeft gestaan maar de vervoersorganisaties die het maximum eruit willen persen.
Het begint nu helemaal een gevalletje van spijkers op laag water zoekenquote:Op vrijdag 25 juni 2010 19:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan moet hij verstandig zjin en daar geen niet kloppende uitspraken over doen maar gewoon zegen dat hij het niet weet. Dat is niet goed voor de betrouwebaarheid van de info. Eerlijkheid boven alles zeg ik maar, en als iemand eenmaal begint te liegen of halve verhalen te vertellen waarom zouden wij die persoon dan nog wel met zijn ander verhalen moeten geloven.
quote:Op vrijdag 25 juni 2010 18:54 schreef VancouverFan het volgende:
Er zijn ook talloze mensen die geen problemen hebben met de OV chipkaart en er prima mee overweg kunnen. Maar dat mag hier niet gezegd worden. Dan wordt er al snel een nadeel tegenovergesteld en uitgebreid over gezeurd.
In ieder geval in Rotterdam is er een onderzoek gehouden.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 19:22 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Zijn er ook cijfers bekend over tevredenheid van gebruikersgroepen? Ik kan kan me voorstellen dat het je als abonnementshouder of student allemaal niet zo boeit omdat het je toch geen geld kost (even kort door de bocht), en dat je er dan prima tevreden over bent. Als je op saldo reist moet je opeens alles nauwgezet gaan bijhouden, in- en uitchecken, wordt het juiste berdag wel afgeschreven enzo, en dan lijkt me die kaart een drama in het gebruik. Waar je voorheen gewoon een kaartje kocht van A naar B, moet je nu bij ieder tussenstation allerlei handelingen gaan doen, met bijbehorende foutkans.
En 35% vond de overgang naar Chipkaart makkelijker dan verwacht.quote:16 maart 2010
Maandag 15 maart presenteerden algemeen directeur RET Pedro Peters en Hans Vervat, portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van de stadsregio Rotterdam, tijdens een persconferentie in perscentrum Nieuwspoort een lijst van tien leerpunten die van belang zijn voor de landelijke invoering van de OV-chipkaart.
Het klanttevredenheidsonderzoek werd uitgevoerd op verzoek van de RET en de stadsregio Rotterdam. De rapportage werd tijdens de persconferentie overhandigd aan de heer L. Verbeek, coördinator landelijke invoering OV-chipkaart. Reizigers geven de OV-chipkaart gemiddeld een 7,2!
Ik weet een betere, de controle van zwartrijders bestaat bijna niet meer. Controle zijn onrechtmatig, werken niet, controleurs snappen het vaak zelf ook niet. Ik de tram haal ik gewoon mijn pasje van de paal zodra wel controle isquote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:33 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Want jij hebt bewijs dat het aantal zwartrijders niet is afgenomen?
even een recenter en onafhankelijker onderzoekquote:Op vrijdag 25 juni 2010 19:26 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
In ieder geval in Rotterdam is er een onderzoek gehouden.
[..]
En 35% vond de overgang naar Chipkaart makkelijker dan verwacht.
http://www.ret.nl/over-re(...)ek-ov-chipkaart.aspx
Daarbij was ook aandacht voor het restitutie aanvragen en daar waren de meeste mensen tevreden over hoe dat ging.
Maar dat werdt door o.a. Zelva van tafel geschoven met vage vergezochte argumentaties en door het onderzoeksbureau af te kraken.
VF moet het AD eens gaan lezen, controleurs gaan pas controleren als ze in een "veilig gebied" zijn en daarbuiten controleren ze niet eens. Onder meer brieven van mensen die getuigen dat controleurs afgingen op mensen die niet incheckten maar toen ze hun vrienden zagen, ijlings terug liepenquote:Op vrijdag 25 juni 2010 20:07 schreef fs180 het volgende:
[..]
Ik weet een betere, de controle van zwartrijders bestaat bijna niet meer. Controle zijn onrechtmatig, werken niet, controleurs snappen het vaak zelf ook niet. Ik de tram haal ik gewoon mijn pasje van de paal zodra wel controle isControle weg, pasje weer langs
Zondagavond, uurtje 8/9 komen ze met 14 !!! man controleren, voor mij en een dode hondquote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
die controles zeggen niets
s'morgens taan ze met 20 man stoer te doen maar ze moeten natuurlijk niet in de spits gaan controleren maar op momenten dat mensen echt veel zwartrijden
Ik kreeg als ik al controle kreeg, controle op zondagavond 12 uur. Zit je alleen in de bus, komen er 6 van die knuppels langs, ja dat heeft zin
En in hoeverre is dat anders dan bij de strippenkaart?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 20:07 schreef fs180 het volgende:
[..]
Ik weet een betere, de controle van zwartrijders bestaat bijna niet meer. Controle zijn onrechtmatig, werken niet, controleurs snappen het vaak zelf ook niet. Ik de tram haal ik gewoon mijn pasje van de paal zodra wel controle isControle weg, pasje weer langs
bij mij dus echt zondagavond 0.00 he, ik woon in een dorp vlakbij Rotterdam, ik was de enigste ind ebus. Ik moest zelfs naar voren komen omdat ze te lui waren om me in te sluiten hahaquote:Op vrijdag 25 juni 2010 20:17 schreef fs180 het volgende:
[..]
Zondagavond, uurtje 8/9 komen ze met 14 !!! man controleren, voor mij en een dode hond![]()
En ja hoor, in de spits, tussen alle mensen heen wurmen
Vertel eens, welke privacy wetten worden geschonden?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 20:31 schreef fs180 het volgende:
Het niet in acht nemen van privacywetten..
Niet, deed ik destijds ook altijd, gewoon in de buurt van de stempelmasjien blijven, maar dat geeft dus weer wel aan hoe dit systeem faalt, zelfs mijn oma zei (toen ze hoorde hoe die kaart werkte) 'Oh, dan kan iedereen dus gewoon zwartrijden!" En die is de 90 al gepasseerd, het lijkt me dat iedereen dat wel kan bedenken..
quote:Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein
Uitgegeven: 25 juni 2010 20:41 /// Laatst gewijzigd: 25 juni 2010 20:41
DEN HAAG - Het papieren treinkaartje blijft voorlopig bestaan, zolang regionale spoorvervoerders en de Nederlandse Spoorwegen geen oplossing hebben gevonden voor het probleem van het dubbele opstaptarief.
Demissionair minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaat hiervoor een Algemene Maatregel van Bestuur invoeren. Eurlings stelt ook een onafhankelijke commissie in die een structurele oplossing moet vinden, zo liet hij de Tweede Kamer vrijdag weten.
Opstaptarief
Een treinreiziger die met de OV-chipkaart reist betaalt per vervoerder een opstaptarief. Als hij één reis maakt met verschillende spoorvervoerders, bijvoorbeeld van Assen naar Winschoten, van Kerkrade naar Venlo of van Utrecht naar Winterswijk, kan hij twee tot drie keer het opstaptarief betalen.
© ANP
Misschien dat je het al 'vergeten' was, maar gebruikersverenigingen hebben al lang vóór de invoering van de kaart afgehaakt vanwege het totaal niet serieus genomen worden door de vervoersbedrijven.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 19:19 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als Rover zich zou opstellen als een waardig discussie partner, dan is daar goed mee te werken. Maar dat doet Rover niet, die lopen alleen maar te zeuren op de OV chipkaart gaan heel hard roepen dat het misgaat, maar als het gewoon goed gaat, dan hoor je ze dat niet zeggen. Ze gaan gewoon door met klagen.
Heel begrijpelijk dat de OV bedrijven Rover dan niet meer zo serieus nemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |