Goh, verrassend. Nu meer mensen met dit gedrocht (verplicht) te maken krijgen dat in eerste instantie al veel te duur was (meer dan 1 miljard euro) en reizen duurder maakt, heeft het minder draagvlak.quote:'Draagvlak OV-chipkaart slinkt'
Nederlanders zijn steeds minder enthousiast over de OV-chipkaart. Zo vindt nog maar 43 procent dat de kaart het reizen gemakkelijker maakt. In 2008 vond nog een meerderheid van 54 procent dat, blijkt uit de Vervoersmonitor 2010 van onderzoeksbureau Newcom. Voor het onderzoek zijn meer dan duizend mensen ondervraagd.
Nog maar 28 procent noemt de OV-chipkaart een eerlijk reissysteem. In 2008 vond nog 37 procent het systeem eerlijk. Slechts zeven procent gelooft dat zijn persoonsgegevens bij de chipkaart veilig zijn, ongeveer net zo veel als in 2008. Ook het percentage dat de kaart betrouwbaar noemt (elf procent) bleef nagenoeg gelijk. Maar twintig procent gelooft dat de kaart het reizen sneller maakt.
Terwijl de kaart volgend jaar in heel Nederland moet worden ingevoerd, geeft nog maar dertig procent aan zeer goed op de hoogte te zijn van hoe de kaart werkt. Dat is wel iets hoger dan in 2008, toen nog maar zeventien procent op de hoogte was.
De bekendheid van de kaart is wel toegenomen: 93 procent van de ondervraagden kent de kaart tegenover 88 procent in 2008. Ook is nu dertig procent van plan de kaart te kopen zodra hij in de eigen regio wordt ingevoerd, vergeleken met zeventien procent in 2008.
Dit dus .quote:Op donderdag 17 juni 2010 13:55 schreef BasEnAad het volgende:
De overheid geeft nooit iets terug. Nu dus ook niet.
quote:Op donderdag 17 juni 2010 13:58 schreef Sapstengel het volgende:
Domme OV chipkaart. Voor mij is het gratis, want student, maar ik heb ook zo'n naamloze kaart met saldo gewoon om eens te proberen. Waar ik normaal 1,20 betaal voor een enkele reis, betaal ik met de OV-chip ruim 1,70. En overstapkaartjes zijn ook niet meer mogelijk, die kon je eerst voor 1,60 kopen als je binnen een uur terug ging, of over wilde stappen op een andere lijn.
Ik heb nog nooit iemand gehoord over een trein- of buskaartje die het niet naar behoren zou werken.quote:Op donderdag 17 juni 2010 13:58 schreef Winner_Taco het volgende:
[..]
Dit dus .
En verder werkt die OV-chip perfect hier
quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:00 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit iemand gehoord over een trein- of buskaartje die het niet naar behoren zou werken.
Voor degene die de OV-chipkaart zo graag wil, omdat het lastig en onhandig is met allemaal verschillende soorten papieren kaartjes: het is verstandig om met een begeleider te reizen, kennelijk heb je hulp nodig om fatsoenlijk te kunnen functioneren in deze maatschappij.
Met overstappen op een andere lijn lukt dat wel inderdaad. Alleen als ik even snel het centrum in wil en dan weer terug is 35 minuten meestal niet genoeg.quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:00 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Nu kun je binnen 35 minuten overstappen zodat je niet nog eens het basistarief hoeft te betalen.
Ik betaal 3 euro om van de ene kant van Amsterdam naar de andere kant te reizen.quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:01 schreef Winner_Taco het volgende:
Normaal moest ik met de metro een kaartje kopen voor 1,60 ( ja ook voor 1 halteóf 2 strippen afstempelen ) en nu betaal ik maar 0,40 cent voor de rit , dus een stuk eerlijker
Nee oké, maar dat is vanzelfsprekend omdat je dan een nieuwe rit hebt natuurlijk.quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:03 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Met overstappen op een andere lijn lukt dat wel inderdaad. Alleen als ik even snel het centrum in wil en dan weer terug is 35 minuten meestal niet genoeg.
quote:En trouwens, is dat Dwight in je UI?
Nee. Dat komt omdat voorstanders van de kaart iedereen die kaart willen opdringen. Ik pleit voor keuze.quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:02 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ik ben niet echt een voorstander van de kaart. Het slaat uiteindelijk nergens op gezien we ook met papieren kaartjes prima kunnen betalen.
Maar wat jij zegt slaat natuurlijk nergens op. Het was inderdaad een rommeltje, wou je met de trein dan moest je weer apart kaartje kopen. Had je een kortingskaart moest je weer een ander kaartje kopen. Wou je met de bus dan moest je naar de supermarkt om een strippenkaart te halen.
Nu gaat dat allemaal automatisch. Het is wel handig, maar veel te duur geweest. Veel te weinig privacy en te duur qua tarief ook.
Ja hoor, ga ergens anders trollen. Het basistarief is al 78 cent.quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:01 schreef Winner_Taco het volgende:
Normaal moest ik met de metro een kaartje kopen voor 1,60 ( ja ook voor 1 halteóf 2 strippen afstempelen ) en nu betaal ik maar 0,40 cent voor de rit , dus een stuk eerlijker
Met andere woorden: zeventig procent van de reizigers overweegt het openbaar vervoer voortaan te mijden als dat ding verplicht wordt.quote:Ook is nu dertig procent van plan de kaart te kopen zodra hij in de eigen regio wordt ingevoerd, vergeleken met zeventien procent in 2008.
Ik woon zelf in Amsterdam, maar ik peins er niet over om de ov-chipkaart aan te schaffen. Lopen, fietsen of de auto nemen zijn voor mij de opties om te vervoeren.quote:Op donderdag 17 juni 2010 13:53 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Goh, verrassend. Nu meer mensen met dit gedrocht (verplicht) te maken krijgen dat in eerste instantie al veel te duur was (meer dan 1 miljard euro) en reizen duurder maakt, heeft het minder draagvlak.
Zal de stekker eruit getrokken worden en krijgt Rotterdam en Amsterdam weer de papieren buskaart terug? Vast niet, want "nu is er al zoveel in geïnvesteerd, er is geen weg meer terug." Zo gaat dat altijd.
nee ben je gelijk 4 euro kwijt per persoonquote:Op donderdag 17 juni 2010 22:54 schreef Ludacriss het volgende:
Net bij de Randstad rail in Den Haag liepen de ov-kaart systemen vast en raakten ze buiten dienst. Het was shopping night dus erg druk en hierdoor konden veel mensen niet meer uit checken. Heb er een aantal erg horen schelden! Geen vlekkeloos systeem dus!
Het openbaar vervoer vermijd ik al sinds de privatisering van de NS en busmaatschappijen.quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:21 schreef Zelva het volgende:
[..]
Met andere woorden: zeventig procent van de reizigers overweegt het openbaar vervoer voortaan te mijden als dat ding verplicht wordt.
quote:Op zondag 20 juni 2010 11:27 schreef Citizen.Erased het volgende:
De OV-chipkaart zorgt voor een verhoging van de drempel om het OV te gebruiken en het lijkt me sterk dat men dat na wil streven.
Misschien moet je dan toch maar eens gaan kijken bij het OV want het is echt geen drama. Oke, het is minder leuk en makkelijk dan met de auto maar dat is altijd zo geweest.quote:Op zondag 20 juni 2010 12:23 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het openbaar vervoer vermijd ik al sinds de privatisering van de NS en busmaatschappijen.
Dit is een logische stap in dat proces en het is onomkeerbaar.
Service, klantvriendelijkheid, keuzevrijheid e.d. is allemaal verdwenen en men ziet zichzelf alleen nog maar als vervoersmaatschappij, die zo efficiënt mogelijk mensen van A naar B vervoert. Onpersoonlijk en met de rekenmachine.
Waar is je instaptarief van ongeveer 0,75 dan?quote:Op donderdag 17 juni 2010 14:01 schreef Winner_Taco het volgende:
Normaal moest ik met de metro een kaartje kopen voor 1,60 ( ja ook voor 1 halteóf 2 strippen afstempelen ) en nu betaal ik maar 0,40 cent voor de rit , dus een stuk eerlijker
quote:Nederland zou Nederland niet zijn als er niet ook op uitgebreide schaal kritiek werd geleverd op de zonering en de kennis daarvan. Hoe weet een wildvreemde reiziger hoeveel zones hij in een grote stad moet afstempelen, of hoeveel zones het is van de halte politiepost in het Zuid-Limburgse Vijlen naar de Dorpsstraat in het naburige Noorbeek? De laatste reis wordt verzorgd door de busmaatschappijen Hermes en Limex.
Sommige chauffeurs hebben geen idee hoeveel zones er moeten worden afgestempeld. Roodvoets: ‘Het aantal zones veroorzaakt inderdaad problemen bij de afstempeling van de strippenkaart. Iedere buschauffeur behoort te weten hoe zijn gebied is ingedeeld in zones. De reguliere reiziger weet dat natuurlijk ook en vraagt gewoon om een aantal zones. Maar van toevallige toeristen kan je dat moeilijker verwachten.’ Die onbekendheid kan ook gemakkelijk leiden tot grijs en zwart rijden, een veel voorkomend probleem.
quote:OV-Chipkaart: gewoon even wennen
‘Begrijpen nieuwe kaart vereist universitaire opleiding’, ‘Consumentenbond vreest chaos openbaar vervoer’, ‘Bejaarden in de problemen’ en ‘Kaart pakt duurder uit’. Zijn dit krantenkoppen over de nieuwe ov-chipkaart, die zo omstreden oplaadbare vervoerspas die donderdag definitief in de Rotterdamse metro zal worden ingevoerd? Nee hoor, ze horen bij berichten uit 1980 bij de introductie van de strippenkaart in het landelijk openbaar vervoer.
De vervanging van de toenmalige metro-, tram- en buskaartjes door een reissysteem met zones veroorzaakte bijna dertig jaar geleden een storm van protest.
Misschien moet je je OV-chipkaart "per ongeluk" verliezen, dan krijg je wel een nieuwe.quote:Op zondag 20 juni 2010 14:14 schreef Laydina het volgende:
Ik heb een ov chipkaart, maar die werkt dus niet echt meer. Hij pakt hem niet meer in de bussen. Ga je naar de NS station zeg je dat ie het niet doet. Ja na 1 minuut voor dat ding houden wel. Dus is het niet hun probleem meer. Wil je een nieuwe zeggen ze: het is een persoonlijke, dus op de site regelen.
Kijk je op de site staat er: je moet een papiertje van de NS invullen
Jeuh, een artikel uit een ver verleden dat niet eens ingaat op het echte probleem met de chipkaart: dat het onding gewoon niet betrouwbaar is en in te veel gevallen gewoon niet doet wat het moet doen.quote:Op zondag 20 juni 2010 14:15 schreef VancouverFan het volgende:
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)on-even-wennen.dhtml
[..]
Dat.. Zou nooit geld zetten op de studenten OV simpelweg omdat het dan zou verdwijnen aan boetes omdat het systeem iedere maand wel een keer faalt.quote:Op zondag 20 juni 2010 16:27 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
Ik moet nu voor 2 x 78 cent een verzoek om terugvragen gaan sturen naar dat klote Qbuzz omdat die kastjes in de bussen gewoon geld van de chipkaart schrijven, terwijl er een abo op staat. Stelletje prutsers, ze weten dat niemand voor zon klein bedrag zoveel moeite gaat doen dus het is gewoon weer simpel cashen.
gewoon niet reageren joh, dan krijgen we een discussie hier ipv die herhalingenquote:Op zondag 20 juni 2010 16:25 schreef Zelva het volgende:
[..]
Jeuh, een artikel uit een ver verleden dat niet eens ingaat op het echte probleem met de chipkaart: dat het onding gewoon niet betrouwbaar is en in te veel gevallen gewoon niet doet wat het moet doen.
Qbuzz schijnt veel problemen te hebben, gisteren werkte het systeem weer een keer niet, ging de bus midden op de weg stilstaan om het systeem te resetten.quote:Op zondag 20 juni 2010 16:27 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
Ik moet nu voor 2 x 78 cent een verzoek om terugvragen gaan sturen naar dat klote Qbuzz omdat die kastjes in de bussen gewoon geld van de chipkaart schrijven, terwijl er een abo op staat. Stelletje prutsers, ze weten dat niemand voor zon klein bedrag zoveel moeite gaat doen dus het is gewoon weer simpel cashen.
omdat het goedkoop moet ? (geen duurdere veiligere chip, goedkope poortjes)quote:Op zondag 20 juni 2010 16:47 schreef justanick het volgende:
Ik blijf mij altijd afvragen waarom NL het iedere keer voor elkaar weet te krijgen om dit soort projecten binnen de kortste keren FUBAR te krijgen. In London werkt het Oyster systeem vziw aanmerkelijk beter, het kan dus wel goed zijn.
Nieuw? Volgens mij was de beveiliging van die chip al verouderd op het moment dat ze 'm afnamen, dus dat is 'm ook niet.quote:Op zondag 20 juni 2010 16:50 schreef eriksd het volgende:
Omdat Nederland altijd met van die nieuwe kutsystemen komen die ook altijd waardeloos blijken te zijn. Kenniseconomie hé
daarom werden in het begin al heel veel poortjes vervangenquote:Op zondag 20 juni 2010 16:58 schreef justanick het volgende:
[..]
Nieuw? Volgens mij was de beveiliging van die chip al verouderd op het moment dat ze 'm afnamen, dus dat is 'm ook niet.
Ja, maar je moet dan wel weer opnieuw betalen, wat bij de papieren kaart niet was. Je betaalt dus minimaal 2x zoveelquote:Op donderdag 17 juni 2010 14:00 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Nu kun je binnen 35 minuten overstappen zodat je niet nog eens het basistarief hoeft te betalen.
Al een schooklasje op schoolreis zien gaan? Nou enig hoor, moet je voor 28 kinderen zorgen dat alles goed gaat, plus nog 15 kaarten zelf kopen omdat ze nog geen chipkaart hadden, enig systeemquote:Op donderdag 17 juni 2010 14:00 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit iemand gehoord over een trein- of buskaartje die het niet naar behoren zou werken.
Voor degene die de OV-chipkaart zo graag wil, omdat het lastig en onhandig is met allemaal verschillende soorten papieren kaartjes: het is verstandig om met een begeleider te reizen, kennelijk heb je hulp nodig om fatsoenlijk te kunnen functioneren in deze maatschappij.
Gelukkig werkt papier al voor duizenden jaren, sterker nog; het is nog leesbaar na die tijd, maar het ov systeem veranderd van dag tot dagquote:Op zondag 20 juni 2010 17:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
daarom werden in het begin al heel veel poortjes vervangen
Kaartenautomaten bleken ook niet te voldoen, ook die werden massaal vervangen (in Rotterdam althans)
goedkoop is duurkoop, zeker voor een systeem wat minimaal 30 jaar mee moet gaan toch
quote:U hebt op 16-3-2010 om 3:14:45 de volgende vraag aan ons gesteld:
Geachte heer/mevrouw,
Met de nodige interesse las ik de diverse berichten in de media over het klanttevredenheidsonderzoek naar de OV-chipkaart middels een telefonische enquête en ben erg benieuwd naar de achterliggende cijfers en de methodiek.
Is er een mogelijkheid dat het onderzoeksrapport op de site wordt gepubliceerd of dat deze mij wordt toegezonden?
Met vriendelijke groet,
Zelva
Geachte heer Zelva,
Hartelijk dank voor uw reactie van half maart dit jaar. Met oprechte excuses voor de ernstige vertraging in de beantwoording reageer ik hierop.
U treft hieronder een directe link naar de webpagina van onze website www.ret.nl, waar u meer informatie kunt vinden over het door u genoemde tevredenheidsonderzoek:
http://www.ret.nl/over-re(...)n-ov-weer-hoger.aspx
Het is mij overigens uit uw mailverzoek niet duidelijk geworden waarom u meer informatie wilt hebben over dit specifieke onderzoek.
In principe zijn onderzoekgegevens namelijk uitsluitend bedoeld voor bedrijfseigen gebruik, tenzij onze opdrachtgever de Stadsregio Rotterdam daarom vraagt.
Mocht de informatie in de hierboven genoemde link voor u niet voldoende blijken zijn, dan raad ik u aan om een schriftelijk verzoek in te dienen bij de RET met daarbij de reden voor uw verzoek. U kunt dit richten aan:
RET
afdeling Marketing, Services en Communicatie
Postbus 112
3000 AC ROTTERDAM
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Anna Klink
RET Klant Contact Center
en dan geven ze een link naar een onderzoek dat mensen het OV hoger waarderenquote:Op maandag 21 juni 2010 22:36 schreef Zelva het volgende:
Ah, is dit nu het officiële ov-shitkaarttopic.
Van de week kreeg ik eindelijk een mail van de RET over de vraag naar het klanttevredenheidsonderzoek dat ik op 16 maart stuurde.
[..]
Met andere woorden: Wij van WC-eend adviseren WC-eend, maar waarom we WC-eend adviseren dat mag alleen WC-eend weten.
Sowieso is de vraag waarom onderzoeksgegevens die kennelijk alleen bedoeld zijn voor intern gebruik, gebruikt worden om een een hallelujah-verhaal voor de buitenwereld te houden?
ik moest 1,10 betalen voor een ritje Den Haag HS-Den Haag CSquote:Op maandag 21 juni 2010 22:50 schreef HiZ het volgende:
Ik kan prima uit de voeten met de chip-kaart. Helemaal nu ik er ook op saldo mee kan reizen in de trein. Als ik de tram met neem naar mijn werk ben ik goedkoper uit dan met de strippenkaart.
quote:Rover noemt ov-chipkaart 'flop'
Uitgegeven: 21 juni 2010 22:33 /// Laatst gewijzigd: 21 juni 2010 22:55
UTRECHT - De ov-chipkaart heeft gefaald. Reizigersvereniging Rover stelt op basis van alle negatieve reacties die de organisatie de afgelopen maanden van reizigers heeft gehad.
Het reizen is duurder geworden en ''bepaald niet eenvoudiger'', aldus Rover. Een woordvoerder van de belangenvereniging heeft maandagavond een bericht daarover op de site van dagblad Trouw bevestigd.
Prijzen onduidelijk en hoog
''De prijzen zijn nog steeds vaak erg onduidelijk en bijna alle ritjes vallen duurder uit'', stelt hij. ''Om over het ongemak van de nieuwe kaart nog maar te zwijgen.'' Met een ov-chipkaart moeten reizigers zelf in- en uitchecken in de tram, bus en metro. Wie dat vergeet, wordt het maximumbedrag voor een rit in rekening gebracht.
Noordelijke provincies
De Groningse gedeputeerde Marc Jager (Vervoer) liet dit weekend al weten dat de drie noordelijke provincies een eigen ov-chipkaart willen invoeren om dat soort bezwaren te ondervangen. In principe wordt in Groningen en Drenthe dit najaar de landelijke ov-chipkaart ingevoerd. Maar bijvoorbeeld scholieren profiteren dan niet meer van forse kortingen, zoals de provincie wel zou willen. De noordelijke chipkaart zou transparanter moeten zijn dan de landelijke variant.
Buiten boekje
Rover vindt dat de 'noordelijke' ov-chipkaart in heel Nederland zou moeten worden ingevoerd. ''Wat de noordelijke provincies nu willen, was het oorspronkelijke idee van de ov-chipkaart'', stelt een zegsman.
''Maar door gebrek aan centraal toezicht, kijkt geen enkele vervoerder buiten zijn eigen boekje. Hierdoor is de landelijke versie één grote chaos geworden.''
© ANP
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |