abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 juni 2010 @ 12:26:52 #1
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_82543298

Er komt een onderzoek, alleen de juridiche kant wordt met buitenlandse juristen onderzocht, de actie zelf wordt door het Israëlische leger bekeken.
quote:
Na de bloedige bestorming van een humanitair scheepskonvooi voor Gaza begin vorige week, stelt Israël een civiele onderzoekscommissie in, die zich uitsluitend bezig zal houden met juridische kwesties, zo heeft een Israëlische minister dinsdag bekendgemaakt.

Volgens minister zonder portefeuille Benny Begin en lid van het veiligheidskabinet, moet de commissie onderzoeken of de blokkade van Gaza en de operatie tegen de vloot al of niet strookt met het internationaal recht. De internationale gemeenschap eist op zijn minst een internationale component in het onderzoek naar de actie waarbij negen Turken zijn omgekomen. Volgens Israëlische media bestaat de commissie uit juristen en vroegere Israëlische diplomaten. Twee buitenlandse juristen zouden waarnemers worden. In afwachting voert het Israëlisch leger zijn eigen onderzoek via een "team van deskundigen" dat zich buigt over het verloop van de operatie en om lessen te trekken. Tegen 4 juli moeten er conclusies zijn. (LVK)
Internationale druk op Israël neemt toe
Druk op Israël neemt toe #2: flotilla hulpgoederen beschoten
Druk op Israël neemt toe #3: Doden hulpconvooi
Israël #4 -Doden door aanval op Hulpkonvooi
Israel #5 - Onnodige doden op hulpkonvooi
Israel #6 - Waar Israël een hulpkonvooi aanvalt
Israel #7 - Israëlische commando's aangevallen bij entering schip
Israël valt hulpkonvooi aan #8
Israël valt hulpkonvooi aan #9
Israël - Blokkade en entering konvooi #10
Israël - Blokkade en entering konvooi #11
Israël #12 -Doden door aanval op Hulpkonvooi
Israël #13 Doden door aanval op hulpkonvooi
Israël #14 actievoerder; 'Israëli's schoten zonder waarschuwing'
Israël #15 De eindeloze discussie
Israel #16 Waar Nederland "nee" zegt tegen de VN.
Israel #17 Rachel Corrie is onderweg.
Israel #18 Blame the White Man's Burden.
Israël #19 - Enteren: legaal of niet?
Israël #20 - Corrie bereikt Israël binnen 24 uur
Israël & Gaza #21: Mutual respect and tolerance
Israel & Palestina #22 Geen excuses voor Turkije.
Israel #23 Erdogan naar Gaza?!
Gaza, Blokkade en Hulpkonvooi deel 24

Laatste reactie vorig topic:
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 11:48 schreef Viajero het volgende:

Hamas is een verzetsorganisatie op het moment dat ze tegen Israelische militairen vechten, en een terreurorganisatie op het moment dat ze een domme tiener met een bom een pizzeria insturen.

Je kan geen van beide ontkennen, maar voor mij weegt het terrorisme zwaarder. Als je het van de militairen niet kan winnen dan is het gewoon laf om gericht willekeurige burgers aan te vallen.

[ Bericht 13% gewijzigd door kahaarin op 09-06-2010 12:40:12 ]
be nice or go away
  woensdag 9 juni 2010 @ 12:29:42 #2
303848 KoffieMetMelk
Nee, geen suiker alstublieft
pi_82543424
Is de bootjes discussie nu ook al op Fok verheven tot een Israël vs. Palestina discussie?
Wat een ge-emmer.
pi_82543690
Meld Pro Israel!
  woensdag 9 juni 2010 @ 12:36:21 #4
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_82543739
Meld Pro menselijkheid!
Sisco Certified
pi_82543963
De sfeer begint wel steeds grimmiger te worden nu de discussie zich ook steeds meer naar het parlement verplaatst. Parlementslid Zuabi voer mee op het activistenkonvooi en wordt nu waarschijnlijk de Knesset uitgezet. Waarom kiest dit land er zo bewust voor zich steeds verder te isoleren? Ik denk dat het volk een belangrijke rol speelt en dat de politiek daar op electorale motieven op inspeelt. Maar dat is een gevaarlijke koers, omdat het leidt tot een race to the bottom wat verdere radicalisering in de hand werkt. Het gaat helemaal niet goed.
quote:
Arabische Knesset-leden bedreigd

In de nasleep van de bloedige onderschepping van de activistenvloot naar Gaza krijgen in Israël de verhoudingen tussen Joden en Arabieren een nieuwe knauw.
Van onze correspondent
ALEX BURGHOORN
JERUZALEM

JERUZALEM Het Hebreeuws gesproken bericht dat het Knesset-lid Ahmed Tibi maandag op zijn antwoordapparaat aantrof, luidde als volgt: ‘Je dagen zijn geteld, vuile Arabier. Jij en alle Arabieren zullen sterven. Als een geliefd premier kan worden vermoord, hoe moeilijk is het dan om jou te vermoorden?’

De vijandigheid tussen Joodse en Arabische Israëli’s neemt steeds grotere vormen aan. In de nasleep van de bloedige onderschepping van de activistenvloot naar Gaza hebben de binnenlandse verhoudingen in Israël een nieuwe knauw gekregen.

Bij zijn kantoor in het Israëlische parlement kreeg Tibi dinsdag een Engelse brief bezorgd, verstuurd vanuit Amerika. ‘Je hebt nog 180 dagen te leven. Je dood zal plotseling en gruwelijk zijn’, stond erin. De afzender was de onbekende ‘Pulsi di Nura Organisatie’. De naam verwijst naar de Arameïsche spreuk pulsa denura, die ‘zweep van vuur’ betekent. Het is een terdoodverklaring die alleen in zeer kleine, extreme joods-religieuze kringen in gebruik is. De spreuk is berucht, omdat een rabbijn hem tegen Yitzhak Rabin uitsprak, kort voor de Israëlische premier in 1995 door een joods-fundamentalistische extremist werd vermoord.

Ook een tweede Arabisch-Israëlisch parlementslid, Talab al-Sana, is maandag bedreigd. Hij kreeg een anoniem faxbericht met de mededeling ‘Jij bent dood.’ Hij verklaarde een en ander zo: ‘Het land verkeert in een leiderschapscrisis en de bevolking richt zijn woede op de Arabische minderheid. Dit heeft zich in andere landen eerder afgespeeld, waar rechtse, fascistische extremisten de crisisstemming hebben aangegrepen om de regering over te nemen.’
Historisch beladen

Van de ruim 7 miljoen inwoners van Israël is ruwweg 20 procent van Arabische afkomst. Zij hebben een historisch beladen verhouding met hun Joodse landgenoten: de Arabische Israëli’s zijn de nakomelingen van Palestijnen die in 1948 niet zijn gevlucht of verdreven bij de stichting van Israël. Sinds 1966 zijn ze voor de Israëlische wet gelijk aan Joodse Israëli’s. Maar de Arabische minderheid herkent zich niet in de symbolen van de staat: het volkslied, de vlag, de nationale feestdagen benadrukken exclusief de Joodse identiteit.

Het nationale ontwaken van de Arabische gemeenschap heeft zich de laatste tien jaar in hoog tempo voltrokken. Het omslagpunt was het neerslaan van demonstraties in 2000, waarbij de Israëlische politie twaalf Arabische burgers doodschoot. Steeds vaker noemen de Arabische burgers zich Palestijnse Israëli’s, om hun diepe band te benadrukken met de inwoners van de door Israël bezette gebieden Westoever en Gazastrook. Met voorstellen voor autonomie van Arabische Israëli’s in het noordelijke Galilea joegen ze Joodse Israëli’s de stuipen op het lijf.

Het aanwakkeren van de angst voor de Arabische minderheid legde de ultrarechtse leider Avigdor Lieberman geen windeieren bij de verkiezingen van 2009. Zijn Yisrael Beitenu-partij streefde de Arbeidspartij er in zeteltal mee voorbij. Het was een teken des tijds voor Israël. Van de Joodse schooljeugd, blijkt uit onderzoek, vindt 49 procent dat Arabieren geen gelijke rechten zouden moeten hebben; 32 procent wil geen Arabier in zijn vriendenkring; en 21 procent vindt de leus ‘Dood aan de Arabieren’ legitiem.

De verhoudingen zijn zo verslechterd, dat eind mei in een onderzoek van de Universiteit van Haifa werd gewaarschuwd voor een einde aan ‘de betrekkelijke rust’ tussen de twee etnische bevolkingsgroepen. Van de Arabische Israëli’s is 48 procent niet tevreden over het leven in Israël, en 29 procent wil geen vriendschap onderhouden met een Jood.
Mee op activistenschip

Hoewel er geen doodsbedreigingen aan te pas kwamen, heeft het Arabisch-Israëlisch parlementslid Hanin Zuabi de woede van de Knesset gewekt door mee te varen op een van de zes door het Israëlische leger onderschepte activistenschepen. Het ging er maandag in een parlementsdebat over Zuabi zo hard aan toe, dat Knesset-voorzitter Reuven Rivlin dinsdag zei ‘dat alle sluizen zover zijn opengezet dat het niet meer draaglijk is’.

Bij de verbale aanvallen namen leden van de regeringpartij Likud het voortouw. Yonathan Plesner sneerde dat Zuabi ‘al 38 is en nog alleenstaand’, om daarna te suggereren dat ze beter in Gaza kan gaan wonen. Miri Regev, oud-woordvoerster van het Israëlische leger, schold iemand opzettelijk in het Arabisch uit voor ‘verrader’. Een motie om Zuabi haar parlementaire rechten – zoals haar diplomatieke paspoort – te ontnemen werd aangenomen met 7 stemmen tegen 1. Het voorstel gaat nu ter goedkeuring naar de voltallige Knesset.

Volkskrant 9/6/2010
pi_82544016
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 11:38 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Het is idd geen wedstrijd wie de meeste doden maakt, maar als je zelf meer slachtoffer maakt terwijl je juist onschuldige slachtoffer wilt voorkomen, dan moet je serieus nadenken of het wel de juiste aanpak is.
Dat ben ik dan weer wel met je eens.

Eens ter overweging:
Als Israël één Hamaslid dood en op die manier de dood van één Israëliër voorkomt dan is het beeld aan het einde van de dag dag dat Israël één Palestijn heeft gedood, niet dat Israël het leven van één van zijn eigen burgers heeft gered.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
  woensdag 9 juni 2010 @ 12:44:35 #7
111528 Viajero
Who dares wins
pi_82544101
"Van de ruim 7 miljoen inwoners van Israël is ruwweg 20 procent van Arabische afkomst. "

Aan de andere kant eisen de Palestijnen een eigen staat met 0,0% Joden. In heel Gaza woont er eentje en die woont daar niet uit eigen wil.

Niet dat ik alles wat Israel doet goedkeur, verre daarvan, maar dit soort cijfers zetten zaken wel enigszins in perspectief.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  woensdag 9 juni 2010 @ 12:45:42 #8
111528 Viajero
Who dares wins
pi_82544158
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 12:42 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

Eens ter overweging:
Als Israël één Hamaslid dood en op die manier de dood van één Israëliër voorkomt dan is het beeld aan het einde van de dag dag dat Israël één Palestijn heeft gedood, niet dat Israël het leven van één van zijn eigen burgers heeft gered.
En als Hamas diezelfde dag een Fatah lid doodt dan is dat geen nieuws.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  woensdag 9 juni 2010 @ 12:48:07 #9
145755 kahaarin
pi_82544258
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 12:45 schreef Viajero het volgende:

[..]

En als Hamas diezelfde dag een Fatah lid doodt dan is dat geen nieuws.
Nee precies, het is ook maar net wie er ruzie maakt met wie. In principe is het allemaal even erg.
be nice or go away
pi_82544304
quote:

[..]

Eens ter overweging:
Dat is een beetje de discussie van preventive vs preemptive wars. Wanneer het gaat om het elimineren van een directe, op handen zijnde aanval dan is dat een ander verhaal dan wanneer het een reactie is op een potentiele dreiging.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2010 12:49:37 ]
  woensdag 9 juni 2010 @ 12:54:25 #11
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_82544586
quote:

[..]

Eens ter overweging:
Het kan mij geen reet schelen als israel een Hamaslid dood, als er onschuldige slachtoffers zijn gevallen bij het doden van een Hamaslid, dan is het andere verhaal.

Kan best dat de media weleens het vehaal omdraait, en fokkers daarin mee gaan, maar om nou te zeggen dat het altijd zo is.....
Sisco Certified
  woensdag 9 juni 2010 @ 12:55:20 #12
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_82544640
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 12:44 schreef Viajero het volgende:
"Van de ruim 7 miljoen inwoners van Israël is ruwweg 20 procent van Arabische afkomst. "

Aan de andere kant eisen de Palestijnen een eigen staat met 0,0% Joden. In heel Gaza woont er eentje en die woont daar niet uit eigen wil.

Niet dat ik alles wat Israel doet goedkeur, verre daarvan, maar dit soort cijfers zetten zaken wel enigszins in perspectief.
Het gaat mij echt niet om geloof.
Sisco Certified
  woensdag 9 juni 2010 @ 12:56:35 #13
145755 kahaarin
pi_82544708
quote:
Hoewel er geen doodsbedreigingen aan te pas kwamen, heeft het Arabisch-Israëlisch parlementslid Hanin Zuabi de woede van de Knesset gewekt door mee te varen op een van de zes door het Israëlische leger onderschepte activistenschepen. Het ging er maandag in een parlementsdebat over Zuabi zo hard aan toe, dat Knesset-voorzitter Reuven Rivlin dinsdag zei ‘dat alle sluizen zover zijn opengezet dat het niet meer draaglijk is’.

Bij de verbale aanvallen namen leden van de regeringpartij Likud het voortouw. Yonathan Plesner sneerde dat Zuabi ‘al 38 is en nog alleenstaand’, om daarna te suggereren dat ze beter in Gaza kan gaan wonen. Miri Regev, oud-woordvoerster van het Israëlische leger, schold iemand opzettelijk in het Arabisch uit voor ‘verrader’. Een motie om Zuabi haar parlementaire rechten – zoals haar diplomatieke paspoort – te ontnemen werd aangenomen met 7 stemmen tegen 1. Het voorstel gaat nu ter goedkeuring naar de voltallige Knesset
.

Hmm, ergens een beetje dubbel, zij zit in de Knesset, door mee te varen op een schip dat tegen de regels van haar land in gaat (hoe je ook moge denken over de regels en de legaliteit van de aanval, zij zit daar nu eenmaal.) zegt ze dus eigenlijk dat ze het niet eens is met het beleid.

Dat kun je als politica best doen door te protesteren of iets publiceren (krantenartikel, ingezonden brief, interview in de krant/op TV.) maar imo niet door zelf de regels te overtreden. Dan zouden anderen dat namelijk ook mogen als je het cirkeltje doortrekt.

Nogmaals, ik begrijp best dat ze dit heeft gedaan, ik vind het alleen niet slim.
be nice or go away
  woensdag 9 juni 2010 @ 12:56:43 #14
165040 PhysicsRules
Mr. DaviniaHR
pi_82544718
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 12:49 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Dat is een beetje de discussie van preventive vs preemptive wars. Wanneer het gaat om het elimineren van een directe, op handen zijnde aanval dan is dat een ander verhaal dan wanneer het een reactie is op een potentiele dreiging.
Klopt. Maar het is ook beeldvorming. Je kan vaak niet bewijzen dat en hoeveel levens je hebt gered. Vaak ook omdat er inlichtingen aan ten grondslag liggen die je niet wil of kan prijsgeven. De buitenwereld moet maar geloven dat je het bij het rechte eind hebt. Als je dat vertrouwen niet geniet heb je het per definitie fout gedaan.
bron
  woensdag 9 juni 2010 @ 12:57:44 #15
111528 Viajero
Who dares wins
pi_82544769
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 12:55 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Het gaat mij echt niet om geloof.
Mij ook niet, het gaat mij erom dat Israel toleranter is naar andere rassen/geloven, dan de Palestijnen die een 100% Judenrein staat eisen.
  woensdag 9 juni 2010 @ 12:59:28 #16
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_82544870
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 12:57 schreef Viajero het volgende:

[..]

Mij ook niet, het gaat mij erom dat Israel toleranter is naar andere rassen/geloven, dan de Palestijnen die een 100% Judenrein staat eisen.
Heb je dan alle palestijnen daar naar gevraagd? volgens mij willen de gewone burgers een normale leven leiden.
Sisco Certified
  woensdag 9 juni 2010 @ 12:59:46 #17
165040 PhysicsRules
Mr. DaviniaHR
pi_82544887
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 12:54 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Het kan mij geen reet schelen als israel een Hamaslid dood, als er onschuldige slachtoffers zijn gevallen bij het doden van een Hamaslid, dan is het andere verhaal.

Kan best dat de media weleens het vehaal omdraait, en fokkers daarin mee gaan, maar om nou te zeggen dat het altijd zo is.....
Ik bedoelde het nog niet eens als een verdraaid verhaal. Het zijn dan de feiten.

Als er onschuldige slachtoffers vallen is dat inderdaad een ander verhaal. Dan is de vraag of en hoe het voorkomen had kunnen worden.
bron
  woensdag 9 juni 2010 @ 13:01:50 #18
165040 PhysicsRules
Mr. DaviniaHR
pi_82545000
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 12:57 schreef Viajero het volgende:

[..]

Dat ligt wel iets genuanceerder. Abbas c.s. hebben wel eens gezegd dat sommige nederzettingen best mogen blijven bestaan, maar dan wel onder Palestijns bestuur. Ik heb nu geen tijd om terug te zoeken waar, wanneer en in welke context dat was.
bron
  woensdag 9 juni 2010 @ 13:03:25 #19
111528 Viajero
Who dares wins
pi_82545096
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 12:59 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Heb je dan alle palestijnen daar naar gevraagd? volgens mij willen de gewone burgers een normale leven leiden.
Nee, ik denk dat dat menselijk gezien onmogelijk is.

Van de Palestijnen die ik het gevraagd heb was een kleine meerderheid voor een 100% Judenreine Palestijnse staat, en de PA heeft dit als een van hun hoofdeisen.
pi_82545143
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 12:56 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

Klopt. Maar het is ook beeldvorming. Je kan vaak niet bewijzen dat en hoeveel levens je hebt gered. Vaak ook omdat er inlichtingen aan ten grondslag liggen die je niet wil of kan prijsgeven. De buitenwereld moet maar geloven dat je het bij het rechte eind hebt. Als je dat vertrouwen niet geniet heb je het per definitie fout gedaan.
En daarom hebben we met z'n allen ook afgesproken dat dergelijke aanvallen illegaal zijn zonder toestemming van de VN. Je weet niet wat de gevolgen zijn en of je het doel ook kan rechtvaardigen door de ingezette middelen. Dat kan je wel beeldvorming noemen, maar het is gewoon internationaal recht. Wanneer dat overtreden wordt is het niet zo raar dat daar van opgekeken wordt. En zeker niet wanneer het met grote regelmaat gebeurt.
pi_82545376
Ik hoor net op de radio dat er weer scheerschuim en jam Gaza binnen mag. Ze ze zijn gered
  † In Memoriam † woensdag 9 juni 2010 @ 13:08:27 #22
137949 Disana
pi_82545395
Scheerschuim, jam, frisdrank en kruiden mogen weer naar binnen, maar nog altijd mag er hooguit een kwart van alle vrachtwagens naar binnen.
  woensdag 9 juni 2010 @ 13:09:43 #23
165040 PhysicsRules
Mr. DaviniaHR
pi_82545472
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 13:04 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

En daarom hebben we met z'n allen ook afgesproken dat dergelijke aanvallen illegaal zijn zonder toestemming van de VN. Je weet niet wat de gevolgen zijn en of je het doel ook kan rechtvaardigen door de ingezette middelen. Dat kan je wel beeldvorming noemen, maar het is gewoon internationaal recht. Wanneer dat overtreden wordt is het niet zo raar dat daar van opgekeken wordt. En zeker niet wanneer het met grote regelmaat gebeurt.
Ik ben geen jurist, maar volgens mij heeft de VN hier niets mee te maken. Landen hebben volgens de VN charters gewoon recht op zelfverdediging. Bovendien is Hamas geen land.
bron
  woensdag 9 juni 2010 @ 13:10:54 #24
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_82545542
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 13:03 schreef Viajero het volgende:

[..]

Nee, ik denk dat dat menselijk gezien onmogelijk is.

Van de Palestijnen die ik het gevraagd heb was een kleine meerderheid voor een 100% Judenreine Palestijnse staat, en de PA heeft dit als een van hun hoofdeisen.
Als ik kijk hoe palestijnen daar behandeld worden, kan ik wel begrijpen dat ze zulke ideeen op na houden(niet dat ik ermee eens ben, of het terecht vind)
Sisco Certified
  woensdag 9 juni 2010 @ 13:11:43 #25
176916 Karrs
2007-2017
pi_82545605
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 13:08 schreef Thomas B. het volgende:
Ik hoor net op de radio dat er weer scheerschuim en jam Gaza binnen mag. Ze ze zijn gered
Dat van dat scheerschuim niet toelaten snapte ik sowieso al niet. Hoe kweek je haatbaarden?

Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')