abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82140485
Deel 1: Internationale druk op Israël neemt toe
Deel 2: Druk op Israël neemt toe #2: flotilla hulpgoederen beschoten
Deel 3: Druk op Israël neemt toe #3: Doden hulpconvooi

Een convooi met ruim 600 deels Turkse passagiers en twee schepen die onder de Amerikaanse vlag varen met hulpgoederen voor Gaza is door het Israëlische leger beschoten in internationale wateren.

Update
Hamas rapporteert meer dan tien doden en tientallen gewonden in beschieting van de hulpvloot door Israëlische militairen.
Turkije heeft de Israëlische ambassadeur op het matje geroepen en voor de Israëlische ambassade wordt geprotesteerd; Erdogan breekt zijn reis af.
De Arabische Liga komt morgen in een spoedvergadering bijeen.
Israël deelt mee dat het hier niet om een hulpconvooi ging maar om een convooi met gewelddadige intenties.
Verhagen verwacht een gedegen onderzoek door Israël.

quote:
Een vloot met pro-Palestijnse activisten is vanaf Cyprus vertrokken richting de Gazastrook. De zes schepen zijn bevoorraad met voedsel en andere humanitaire hulpmiddelen.

De organisatoren van de tocht protesteren tegen de blokkade, die inmiddels al drie jaar duurt. Israël heeft het gebied van de buitenwereld afgesloten na de machtsovername door Hamas in 2007. Ook Egypte houdt de grenzen dicht.

De organisatoren van de tocht protesteren tegen de blokkade, die inmiddels al drie jaar duurt. Israël heeft het gebied van de buitenwereld afgesloten na de machtsovername door Hamas in 2007. Ook Egypte houdt de grenzen dicht.

Zo'n achthonderd mensen maken deel uit van de vloot, onder wie journalisten, schrijvers en artiesten uit zo'n veertig verschillende landen.
Technische problemen

Het konvooi dat nu van Cyprus naar de Gazastrook vaart is een initiatief van de organisatie Free Gaza Movement. Voorop gaat een Turks schip met zeshonderd opvarenden.

Het was de bedoeling dat de vloot gisteren zou vertrekken, maar door technische problemen werd dat uitgesteld tot vandaag. Twee beschadigde boten bleven op Cyprus achter.
Blokkeren

"We zijn vastbesloten om Gaza te bereiken", zei een van de activisten. "We zijn er van overtuigd dat de belegering van Israël illegaal is. En die willen wij doorbreken."

Israël heeft al laten weten de vloot tegen te houden. "We zullen proberen om hen op een vreedzame manier tegen te houden als ze de kusten van de Gazastrook proberen te benaderen, maar als zij trachten door te varen, zullen we hen blokkeren", bevestigt de woordvoerder van de minister van Buitenlandse Zaken.

Wel zal Israël de goederen onderscheppen en die na een controle via de eigen kanalen naar de Gazastrook vervoeren. Israël noemt de vloot een propagandadaad en beweert dat er van een humanitaire crisis geen sprake is.
Teruggestuurd

Het is niet de eerste keer dat er een vloot met hulpgoederen door de zeeblokkade probeert te komen. Bij eerdere pogingen werden de schepen door Israël teruggestuurd of naar Israël begeleid. Er worden maar zelden schepen toegelaten tot de Gazastrook.
http://nos.nl/artikel/160(...)p-weg-naar-gaza.html
quote:
Op maandag 31 mei 2010 05:10 schreef NorthernStar het volgende:
http://twitter.com/freegazaorg
# Live images from the IHH ship, wounded civilians: http://www.livestream.com/insaniyardim 1 minute ago via web
# Israeli soldiers shooting unarmed civilians. 3 minutes ago via web
# Israeli soldiers shooting at people, all over the Turkish boat. Watch IHH streaming video 4 minutes ago via web
# Report from IHH boat..two killed, 31 wounded. No verification but medical emergency can be seen from ship 6 minutes ago via web
# the #Flotilla is about 145 Km / 90 miles from #Gaza (straight line) 10 minutes ago via web
quote:
Gaza flotilla: 2 dead, dozens injured in navy boarding

Passengers tried to wrest weapons from soldiers, Army Radio reports; Turkish leadership call emergency meeting to discuss response to attack at sea, call in Israeli ambassador.

Passengers tried to grab weapons away from soldiers boarding the Gaza protest flotilla, starting the violence, Army Radio reported Tuesday morning, responding to accusations that Israeli commandos assaulted the ships guns blazing.

Activists aboard the ships repeatedly said they would not respond with violence to the navy's interception of their flotilla.

At least two activists were killed and dozens more were wounded in clashes as hundreds of Israeli commandos boarded the ships, firing guns and employing gas, Turkish media and Al-Jazeera reported earlier Tuesday morning.

Al-Jazeera reported Turkish leaders called an emergency meeting to discuss responses to the attack at sea. The Israeli ambassador in Turkey was called in to offer explanations, according to a report.
http://www.jpost.com/Israel/Article.aspx?ID=176961
quote:
TEL AVIV/ GAZASTAD - Bij een Israëlische aanval op een internationaal konvooi schepen van pro-Palestijnse activisten zouden zeker tien doden en tientallen gewonden zijn gevallen. Dat meldde een tv-zender van de radicaalislamitische Hamasbeweging in de Gazastrook maandagochtend.
© ANP

Commando's van de Israëlische strijdkrachten zouden zeker een schip hebben bestormd. Ze lieten zich vanuit helikopters op het dek zakken.

Volgens de organisatie van de hulpactie bevond het aangevallen Turkse schip met ongeveer zeshonderd activisten aan boord zich onmiskenbaar in internationale wateren.

Doden

Volgens de Israëlische televisie zijn bij bestorming zeker tien personen om het leven gekomen. Minstens een schip werd in de Middellandse Zee onderschept.

De Israëlische strijdkrachten noemden de actie van pro-Palestijnse activisten een provocatie.

Koers verlegd

Eerder meldde de Arabische zender al-Jazeera nog dat het konvooi met hulpgoederen voor de door Israël en Egypte afgesloten Gazastrook, zijn koers had verlegd om een confrontatie met de Israëlische marine te voorkomen.

De zes schepen van de internationale mensenrechtenorganisatie Beweging Vrij Gaza (FGM) en een Turkse organisatie vertrokken zondagmiddag uit Cyprus. De in totaal ruim zevenhonderd pro-Palestijnse activisten willen in de Gazastrook 10.000 ton hulpgoederen afleveren en zo de blokkade doorbreken.

Gewaarschuwd

De Israëlische marine wil voorkomen dat het ''illegale'' hulpkonvooi de haven van Gaza bereikt. De strijdkrachten hadden de actievoerders gewaarschuwd. Israël eiste dat de vloot naar de Israëlische havenstad Ashdod zou varen. De goederen zouden dan door de Israëliërs kunnen worden gecontroleerd en eventueel naar de Gazastrook worden gebracht.

Israël en Egypte verscherpten drie jaar geleden de blokkade van de Gazastrook nadat de Hamasbeweging daar de macht had gegrepen. Volgens Jeruzalem is er geen humanitaire crisis in het Palestijnse gebied.
http://www.nu.nl/buitenla(...)loot-gazastrook.html

[ Bericht 49% gewijzigd door Frutsel op 31-05-2010 13:45:04 ]
  maandag 31 mei 2010 @ 13:29:20 #2
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_82140507
quote:
Op maandag 31 mei 2010 12:04 schreef SemperSenseo het volgende:
Interessant detail: die Turkse 'vredesactivisten' kwamen van noord Cyprus vandaan, het deel wat bezet wordt door de Turken. Gevalletje van hypocriet gedrag door de Turken

Ik snap trouwens niet waarom bepaalde fracties in Turkije opeens zo aanvrijen bij de Palestijnen. Als er een volk wat mega hoeveelheden boter op hun hoofd hebben en hypocriet gedrag vertonen dan zijn het wel de Turken!
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_82140519
Misleidende topic-titel. Het was een konvooi maar vooralsnog is het niet duidelijk of het alleen hulp was.
Hopelijk komt er snel duidelijkheid over de situatie.
Knowledge is power, use it wisely.
TRU-Bandstemmenontcijferaar 2010
pi_82140549
Er zal heus geen staatsgreep plaatsvinden in Turkije. Dat is een gepasseerd station. Maar de seculiere oppositie dit op de eerste plek staat in de peilingen zal nu wel weer terrein verliezen aan Erdogan.
  maandag 31 mei 2010 @ 13:30:49 #5
262 Re
Kiss & Swallow
pi_82140578
quote:
Op maandag 31 mei 2010 13:29 schreef Amos_ het volgende:
Misleidende topic-titel. Het was een konvooi maar vooralsnog is het niet duidelijk of het alleen hulp was.
nee, onduidelijk is wat het hulpconvooi bij zich had... dat is wat anders...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_82140615
Een eventuele oorlog Israel - Turkije zou niet goed uitpakken.
Brutal. Fucking. Metal.
pi_82140638
quote:
Op maandag 31 mei 2010 13:30 schreef Re het volgende:

[..]

nee, onduidelijk is wat het hulpconvooi bij zich had... dat is wat anders...
Dus kan je het nog geen hulpkonvooi noemen
Maar goed dat is geneuzel in de marge. Belangrijker is wat er nou gebeurd is en waarom.
Knowledge is power, use it wisely.
TRU-Bandstemmenontcijferaar 2010
pi_82140678
quote:
Op maandag 31 mei 2010 12:31 schreef Pool het volgende:

[..]

Dan geloof je het lekker niet. Waarom zou ik niet? Ik heb voor mijn vakantieweek dit voorjaar serieus die rondreizen uitgeplozen, maar kwam er achter dat een week daarvoor eigenlijk wel te kort is, dus heb toen iets anders gekozen. Maar ik wil zeker nog eens gaan.

Het lijkt mij een mooi gebied en ik vind de joodse cultuur juist mooi. Ik laat aan mij niet opdringen dat de joodse cultuur hetzelfde is als de Israëlische machtspolitiek, dat is namelijk niet zo.
mijn schoonmoeder gaat elk jaar voor van die bijbel groepsreizen.
pi_82140702
quote:
Het is al weken zo niet maanden duidelijk dat het om een hulpkonvooi gaat. Bovendien heette het in de vorige TT ook hulpkonvooi, dat heb ik gewoon overgenomen.
  maandag 31 mei 2010 @ 13:33:52 #10
262 Re
Kiss & Swallow
pi_82140704
quote:
Op maandag 31 mei 2010 13:31 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Een eventuele oorlog Israel - Turkije zou niet goed uitpakken.
dat zal natuurlijk never nooit gebeuren
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_82140760
quote:
Niet lullig bedoeld, maar waarom zijn mensen als jij nu plots de nuance zelve? Als het Iran was dat een konvooi had aangevallen dan hadden de meeste users al geroepen dat het land moet worden platgegooid.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_82140773
quote:
Op maandag 31 mei 2010 13:33 schreef Re het volgende:

[..]

Dit was anders wel een uitdaging vanuit Turkije.

Erdogan probeert via dit soort politiek ook het leger achter zich te krijgen.

Het seculiere leger, dat zich ondanks de geschillen met stsatshoofden, nog zeker trots voelt op haar roots.
Ik ben zeer beneiwud wat er nu eigenlijk tussen Turkije en Iran is afgesproken tijdens dat laatste atoomgedoe.
  Donald Duck held maandag 31 mei 2010 @ 13:35:28 #13
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_82140774
quote:
Op maandag 31 mei 2010 13:33 schreef IHVK het volgende:

[..]

Het is al weken zo niet maanden duidelijk dat het om een hulpkonvooi gaat. Bovendien heette het in de vorige TT ook hulpkonvooi, dat heb ik gewoon overgenomen.
Nee dat wordt enkel al wekenlang beweerd.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_82140795
TVP voor sappige details omtrent de inlichtingen die geleid hebben naar deze aanval, omtrent de vracht van de betreffende schepen, omtrent de wapens die de vredes-activisten op het konvooi droegen, omtrent de mate van geweld die de commando's gebruikten en nog veel meer.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_82140798
Wel interessant.
-------------------------------------------
Verkiezingsdebat Israël-Palestina

02-06-2010

Tijd: woensdag 2 juni 2010, 19.30 - 22.00, zaal open vanaf 19.00 uur

Plaats: Felix Meritis, Keizersgracht 324, Amsterdam

Organisatie: Een Ander Joods Geluid

Buitenlandwoordvoerders Tweede Kamer met elkaar in debat over het Israëlisch-Palestijns conflict

Moet Nederland harder optreden tegen Israël? Hoe moet Nederland zich positioneren tegenover Israël met de voortgaande bouw en uitbreiding van Joodse wijken in Oost-Jeruzalem? En hoe moeten we reageren op maatschappelijke spanningen die door het conflict in Nederland gecreëerd worden?

Op 9 juni 2010 vinden de Tweede Kamerverkiezingen plaats. In aanloop naar de verkiezingen organiseert Een Ander Joods Geluid op woensdag 2 juni een verkiezingsdebat over het Israëlisch-Palestijns conflict met buitenlandwoordvoerders uit de Tweede Kamer. Het debat zal zich richten op de relatie tussen Nederland en Israël en hoe Nederland zich dient te positioneren binnen het Israëlisch-Palestijns conflict.

De volgende buitenlandwoordvoerders uit de Tweede Kamer zullen aan het debat deelnemen: Maarten Haverkamp (CDA), Mariko Peters (GroenLinks), Martijn van Dam (PvdA), Harry van Bommel (SP), Joel Voordewind (CU) en Atzo Nicolaï (VVD).

Het debat wordt geleid door Hedy d'Ancona en Marjan Sax.

Toegang: ¤ 5,-. Aanmelden via eajg@xs4all.nl is niet verplicht, wel gewenst.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  maandag 31 mei 2010 @ 13:37:13 #16
121310 venomsnake
El Saltador
pi_82140841
quote:
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_82140877
quote:
Op maandag 31 mei 2010 13:36 schreef UltraR het volgende:
Wel interessant.
-------------------------------------------
Verkiezingsdebat Israël-Palestina

02-06-2010

Tijd: woensdag 2 juni 2010, 19.30 - 22.00, zaal open vanaf 19.00 uur

Plaats: Felix Meritis, Keizersgracht 324, Amsterdam

Organisatie: EAJG

Buitenlandwoordvoerders Tweede Kamer met elkaar in debat over het Israëlisch-Palestijns conflict

Moet Nederland harder optreden tegen Israël? Hoe moet Nederland zich positioneren tegenover Israël met de voortgaande bouw en uitbreiding van Joodse wijken in Oost-Jeruzalem? En hoe moeten we reageren op maatschappelijke spanningen die door het conflict in Nederland gecreëerd worden?

Op 9 juni 2010 vinden de Tweede Kamerverkiezingen plaats. In aanloop naar de verkiezingen organiseert Een Ander Joods Geluid op woensdag 2 juni een verkiezingsdebat over het Israëlisch-Palestijns conflict met buitenlandwoordvoerders uit de Tweede Kamer. Het debat zal zich richten op de relatie tussen Nederland en Israël en hoe Nederland zich dient te positioneren binnen het Israëlisch-Palestijns conflict.

De volgende buitenlandwoordvoerders uit de Tweede Kamer zullen aan het debat deelnemen: Maarten Haverkamp (CDA), Mariko Peters (GroenLinks), Martijn van Dam (PvdA), Harry van Bommel (SP), Joel Voordewind (CU) en Atzo Nicolaï (VVD).

Het debat wordt geleid door Hedy d'Ancona en Marjan Sax.

Toegang: ¤ 5,-. Aanmelden via eajg@xs4all.nl is niet verplicht, wel gewenst.
Dat zijn bijna allemaal Palestina-lovers, Atzo Nicolaï van de VVD wordt vaak opgeworpen wanneer met een tegengeluid wil laten horen jegens Israel, die van de CU en CDA weet ik niet maar de rest is hetzelfde niveau.
  maandag 31 mei 2010 @ 13:38:14 #18
104871 remlof
Europees federalist
pi_82140882
quote:
Op maandag 31 mei 2010 13:36 schreef DeParo het volgende:
quote:
Op maandag 31 mei 2010 13:37 schreef KoosVogels het volgende:
Hou het een beetje op niveau ajb.

[ Bericht 7% gewijzigd door Frutsel op 31-05-2010 13:48:46 ]
pi_82140898
quote:
Op maandag 31 mei 2010 13:36 schreef DeParo het volgende:

[..]
Joh, als jij kritiek levert op Iran hoor je mij ook niet zeggen dat je een Moslim-hater bent.
Of wat te denken van kritiek op Amerika, waar ik ook niet vies van ben, dan ben ik toch niet gelijk de anti-christ?

[ Bericht 15% gewijzigd door Frutsel op 31-05-2010 13:48:59 ]
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_82140904
quote:
Op maandag 31 mei 2010 13:33 schreef Re het volgende:

[..]

Als het een gerichte aanval was, zou het nog best kunnen
Brutal. Fucking. Metal.
pi_82140908
quote:
Op maandag 31 mei 2010 13:37 schreef KoosVogels het volgende:
Ik praat niet ik typ en het was ook niet tegen jou.
Maar ik weet nog altijd het verschil tussen anti-semitisme en kritiek, ik ruik het, op een uur afstand.

[ Bericht 11% gewijzigd door Frutsel op 31-05-2010 13:49:28 ]
  maandag 31 mei 2010 @ 13:39:16 #22
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_82140924
quote:
Op maandag 31 mei 2010 13:31 schreef UltraR het volgende:
@ sempersenseo.

Ach ja, je kan over Israël een hoop zeggen, maar je kan ze niet van hypocrisie betichten. Ze doen precies wat het Joodse volk in de bijbel door God werd opgedragen. Zich het beloofde land met grof geweld toe-eigenen.
Ik beticht de joden ook niet van hypocriet gedrag, behalve dan dat als de Israëliërs recht hebben op een staat, de Palestijnen dit dan ook hebben. Helaas vinden beide volkeren dat zijzelf wel dit godgegeven of historische recht hebben, maar dat de ander dit niet heeft

Nee, wat ik bedoelde is dat de Turken mega-hypocriet zijn, met de Erdoğan voorop! Gezien de geschiedenis en hetgeen ik hiervoor opmerkte zouden de Turken pas op de plaats moeten houden en zij zijn wel de laatste die recht hebben van spreken
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_82140931
quote:
Op maandag 31 mei 2010 13:38 schreef UltraR het volgende:

[..]

Joh, als jij kritiek levert op Iran hoor je mij ook niet zeggen dat je een Moslim-hater bent.
Of wat te denken van kritiek op Amerika, waar ik ook niet vies van ben, dan ben ik toch niet gelijk de anti-christ?
Jij levert ook geen Kritiek op Israel jij levert kritiek op het Joodse volk.
Op het Jodendom en dat m'n beste, om daar onderscheid op te maken, dat noemt men anti-semitisme.
pi_82140972
quote:
Op maandag 31 mei 2010 13:38 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik praat niet ik typ en het was ook niet tegen jou.
Maar ik weet nog altijd het verschil tussen anti-semitisme en kritiek, ik ruik het, op een uur afstand.
Blijkbaar is je neus verstopt, want ik kan je garanderen dat ik geen anti-semiet ben en nog nooit van mijn leven die website die jij noemt heb bezocht.
Ik heb het niet zo op religies. Maar in dit geval gaat het me toch echt om Israel en haar beleid. Religies doen hier in het geheel niet ter zake.
pi_82141001
quote:
Op maandag 31 mei 2010 13:40 schreef UltraR het volgende:

[..]

Blijkbaar is je neus verstopt, want ik kan je garanderen dat ik geen anti-semiet ben en nog nooit van mijn leven die website die jij noemt heb bezocht.
Ik heb het niet zo op religies. Maar in dit geval gaat het me toch echt om Israel en haar beleid. Religies doen hier in het geheel niet ter zake.
Als dat echt zo is dan neem ik m'n woorden terug.
Maar praat dan ook echt over Israel en inwoners en ga het niet generaliseren tot het Jodendom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')