abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 juni 2010 @ 14:07:50 #1
285174 Evienne
never odd or even
pi_82188249
Mensen met paarden
Hebben de hemel op Aarde
Maar komen ze te sterven
Valt er niks meer te erven

Vorige delen:
#1 #2 #3 #4 #5 #6 #7 #8 #9

Laatste foto's:

quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 13:57 schreef Xs2Shanna het volgende:
Waarom doe je hem geen vliegen deken om, of zo'n exceem deken om? Liever dat dan de hele zomer binnen staan toch?

Mijn jongste heeft ook erg last van dazen gehad, maar heb hem toen naar een andere opfok gebracht, en thuis hebben we gelukkig geen last van dazen.

Ik ben zelf overigens wel allergisch voor dazen.
Ik heb echt heel slechte ervaringen met vliegendekens overgehouden aan mijn ponies. Zeker met een paard wat zoveel gaat liggen, rollen, en hij speelt en haalt capriolen uit met de veulentjes, daarbij staat hij niet bij me om de hoek (zoals ik al zei, mijn moeder durft niks bij hem, laat staan een deken goed hangen), laat ik hem liever niet met eender welke deken in de wei staan.

De vliegendekens die ik gewend ben kunnen haast niet onder de buik of achterbenen vastgemaakt worden, scheuren veel te makkelijk, en de betere kan ik me (bloos bloos, schaam schaam, maar even eerlijk) nu even niet veroorloven!

[ Bericht 30% gewijzigd door Evienne op 01-06-2010 14:18:23 ]
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
pi_82188439
Ik bedoelde zoiets:

Die kun je overal vastmaken. Tja het is sneu, maar hij kan wel naar buiten!
  dinsdag 1 juni 2010 @ 14:19:39 #3
285174 Evienne
never odd or even
pi_82188778
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 14:11 schreef Xs2Shanna het volgende:
Ik bedoelde zoiets:

[ afbeelding ]

Die kun je overal vastmaken. Tja het is sneu, maar hij kan wel naar buiten!
Oef, sneu is een understatement

Geen idee of Koos hiermee uit de voeten kan. Ik ga wel even zoeken naar een ruitersjop waar ik er eventueel eentje mag proberen.
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
  dinsdag 1 juni 2010 @ 14:20:25 #4
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_82188810
Die dekens zijn ideaal Wat een uitvinding.

Ik heb een mosquito deluxe van S&K gekocht voor mijn Jazz toendertijd. Heeft geweldig geholpen.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_82188864
Misschien, als alles mee zit, zijn mijn en ik over niet al te lange tijd eigenaar van een tinker
  dinsdag 1 juni 2010 @ 14:24:30 #6
123170 alors
zlata1234
pi_82188989
Ik zag net pas dat ik het topic op slot gooide, maar toen was er al een nieuwe
know'm sayin?
word? word.
  dinsdag 1 juni 2010 @ 14:24:47 #7
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_82189000
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 14:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Misschien, als alles mee zit, zijn mijn en ik over niet al te lange tijd eigenaar van een tinker
Stinkers

Nee, gekheid. Waarom heb je voor zo'n paard gekozen?
  dinsdag 1 juni 2010 @ 14:25:01 #8
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_82189012
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 14:24 schreef alors het volgende:
Ik zag net pas dat ik het topic op slot gooide, maar toen was er al een nieuwe
Het is je vergeven
  dinsdag 1 juni 2010 @ 14:26:37 #9
285174 Evienne
never odd or even
pi_82189084
Oeh Ik heb ooit een Tinker als verzorgpony gehad. Zo awesome, zo stoer, zo lief, zo mooi.
Hopelijk zit alles mee, Oswald.

pi_82189097
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 14:24 schreef Samzz het volgende:

[..]

Stinkers

Nee, gekheid. Waarom heb je voor zo'n paard gekozen?
Het paard waar wij voorzichtig orienterend naar aan het kijken zijn is 1.60 hoog, dat is voor ons een mooi maatje Daarnaast het karakter, ze zijn totaal niet angstig aangelegd, nieuwsgierig. Daarnaast zijn het prachtbeesten om te zien

Andere opties waren voor ons fjord-kruisingen, bijvoorbeeld fjord-arabier
  dinsdag 1 juni 2010 @ 14:29:06 #11
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_82189180
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 14:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Het paard waar wij voorzichtig orienterend naar aan het kijken zijn is 1.60 hoog, dat is voor ons een mooi maatje Daarnaast het karakter, ze zijn totaal niet angstig aangelegd, nieuwsgierig. Daarnaast zijn het prachtbeesten om te zien

Andere opties waren voor ons fjord-kruisingen, bijvoorbeeld fjord-arabier
Pas daar heel erg mee op. Algemene misvatting. Je moet sowieso niet op karaktereigenschappen die bij een paard horen afgaan. Paarden zijn individuele dieren, wat voor de een opgaat, gaat voor de ander totaal niet op.
pi_82189475
Ik heb een poosje terug een artikel gelezen waarin een duidelijk verband werd gelegd tussen het voeren van knoflook aan je paard en chronische bloedarmoede. Ik ga even zoeken.
  dinsdag 1 juni 2010 @ 14:42:51 #13
285174 Evienne
never odd or even
pi_82189713
Ben mee aan het zoeken Leintjeuh, maar ik lees tot nu toe dat het vooral voor kleine huisdieren danwel in grote hoeveelheden slecht kan zijn?

Koos krijgt een klein schepje per dag (ongeveer half teentje gedroogd) en vreet het bij voorkeur nog puur op.
pi_82189990
Ik las net ergens 0,2 gram gedroogde knoflook per kilo paard per dag...
pi_82190690
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 14:29 schreef Samzz het volgende:

[..]

Pas daar heel erg mee op. Algemene misvatting. Je moet sowieso niet op karaktereigenschappen die bij een paard horen afgaan. Paarden zijn individuele dieren, wat voor de een opgaat, gaat voor de ander totaal niet op.
Want als je er niet mee op past dan ontploft je paard? Over het algemeen genomen zijn tinkers minder schrikachtig dan veel andere rassen. Uiteraard is dat paardafhankelijk, maar het is complete BS dat je daar totaal mee op moet passen
pi_82190792
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 15:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Want als je er niet mee op past dan ontploft je paard? Over het algemeen genomen zijn tinkers minder schrikachtig dan veel andere rassen. Uiteraard is dat paardafhankelijk, maar het is complete BS dat je daar totaal mee op moet passen
Als je niet het fatsoen hebt om op een normale manier op tips van ervaren paardenmensen te reageren, kan je denk ik beter weg gaan hier. We proberen je alleen maar te helpen en jij komt met zo'n reactie aan...
pi_82192530
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 15:06 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Als je niet het fatsoen hebt om op een normale manier op tips van ervaren paardenmensen te reageren, kan je denk ik beter weg gaan hier. We proberen je alleen maar te helpen en jij komt met zo'n reactie aan...
Het is een standaard F&F reactie, zoals je die in vrijwel ieder topic kan verwachten Uiteraard zegt ras niet alles over een dier. Maar het is gewoon een onzinnige 'sensationele' manier van het brengen van iets wat erg vanzelfsprekend is (Weet jij dan een reden te bedenken waarom we daarmee " erg op moeten passen"? ). Ik geloof dat mijn vriendin en ik bij elkaar 25 jaar ervaring hebben met paarden, dus dit loopt wel los hoor.
pi_82192728
Wat is die 25 jaar ervaring dan?
pi_82193047
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 15:47 schreef Xs2Shanna het volgende:
Wat is die 25 jaar ervaring dan?
Mijn vriendin heeft altijd paarden gehad, en ik heb een jaar of 6/7 op een manege gereden.
pi_82193427
Houd je er wel rekening mee dat het houden van een eigen paard particulier toch wel een hoop zoden met zich meebrengt?!

Ik dacht ook dat ik heel veel ervaring had toen ik mijn eerste paard kocht. Want ik reed al 11 jaar toen! Toen ik eenmaal aan de slag ging met mijn eigen paard, dacht ik wat weet ik nou eigenlijk? Helemaal niks!

Bovendien zijn ze een stuk heter dan manege paarden, ook al zijn het tinkers. Zoals iemand al zei, het blijven individuen, ik heb met een haflinger een behoorlijk ernstig ongeluk gehad waarbij ik bijna het leven gedag moest zeggen... Op zo'n brave lieve haflinger! Kun je het je voorstellen?

Al met al, gefeliciteerd, maar besef wel dat het geen bakje boter is!
pi_82193665
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:01 schreef Xs2Shanna het volgende:
Houd je er wel rekening mee dat het houden van een eigen paard particulier toch wel een hoop zoden met zich meebrengt?!

Ik dacht ook dat ik heel veel ervaring had toen ik mijn eerste paard kocht. Want ik reed al 11 jaar toen! Toen ik eenmaal aan de slag ging met mijn eigen paard, dacht ik wat weet ik nou eigenlijk? Helemaal niks!

Bovendien zijn ze een stuk heter dan manege paarden, ook al zijn het tinkers. Zoals iemand al zei, het blijven individuen, ik heb met een haflinger een behoorlijk ernstig ongeluk gehad waarbij ik bijna het leven gedag moest zeggen... Op zo'n brave lieve haflinger! Kun je het je voorstellen?

Al met al, gefeliciteerd, maar besef wel dat het geen bakje boter is!
Er stond misschien in de nabije toekomst Bij het orienteren zijn we toch wel een ideaal paardje tegengekomen (of beter, de huidige eigenaresse is ons tegen gekomen).

En mijn vriendin heeft altijd paarden gehad.
pi_82194503
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 15:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het is een standaard F&F reactie, zoals je die in vrijwel ieder topic kan verwachten Uiteraard zegt ras niet alles over een dier. Maar het is gewoon een onzinnige 'sensationele' manier van het brengen van iets wat erg vanzelfsprekend is (Weet jij dan een reden te bedenken waarom we daarmee " erg op moeten passen"? ). Ik geloof dat mijn vriendin en ik bij elkaar 25 jaar ervaring hebben met paarden, dus dit loopt wel los hoor.
Ja, dus? Rechtvaardigt dat jouw reactie? En een reden om erg op te moeten passen? De verkopende partij die het verhaal rooskleurig brengt, gedrogeerde paarden, paarden die toch niet verkeersmak (bijvoorbeeld) zijn, Tinkers die toch donders-heet blijken te zijn...
  dinsdag 1 juni 2010 @ 16:22:03 #23
285174 Evienne
never odd or even
pi_82194553
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 15:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Leintjeuh, ik lees in LHS' eerdere reactie niet iets om zo over uit je slof te schieten, humor in F&F is een delicate kwestie heb ik gemerkt, maar jouw repliek vind ik ook wat over de schreef gaan.

Koudbloedjes zíjn nou eenmaal... euh, koelbloediger. Blijft het zaak om een dier persoonlijk te benaderen. De Tinker die ik heb verzorgd, kon compleet frantic worden als ze moest dressuren. Echter tijdens buitenritten en al wat daarbij kwam kijken (vrachtwagens, andere paarden, geclaxonneer, helikopters, fietstoertochten, overwaaiend plastic...) was ze de rust zelve. Niks, echt níks wat haar van haar apropos kon brengen, tót ze het zinnetje: 'Bij A afwenden in arbeidsdraf, X halthouden en groeten' hoorde. Zo ken ik meerdere Tinkers. Het is geen garantie dat ze allemaal zo zijn, maar het ras wordt óók op deze eigenschappen gefokt.

Daarom ben ik wel voorstander van lange proefperiodes. Als je denkt een leuk paard gevonden te hebben, laat hem een maand of twee bij je wonen en stel hem, na een week of wat gewenning aan zijn of haar nieuwe huis, bloot aan de dingen die je paardje tegen zal komen in zijn nieuwe dagelijkse routine. Merk je snel genoeg hoe het dier staat tegenover nieuwe of ongewone indrukken.
pi_82194592
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 15:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Mijn vriendin heeft altijd paarden gehad, en ik heb een jaar of 6/7 op een manege gereden.
6/7 jaar op manegepaarden rijden staat niet in verhouding met het houden van een gewoon paard. Want privé-paarden zijn heel vaak veel pittiger omdat ze niet 5-8 uur per dag werken. En op een manege leer je niks over de echte zorg rond een paard, osteopaten, ontwormen, hoefsmeden etc.
pi_82194729
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:22 schreef Evienne het volgende:
Leintjeuh, ik lees in LHS' eerdere reactie niet iets om zo over uit je slof te schieten, humor in F&F is een delicate kwestie heb ik gemerkt, maar jouw repliek vind ik ook wat over de schreef gaan.
Als je wind zaait, zal je storm oogsten. Maargoed, ik vond het een erg overtrokken reactie.
pi_82194920
quote:

Koudbloedjes zíjn nou eenmaal... euh, koelbloediger. Blijft het zaak om een dier persoonlijk te benaderen. De Tinker die ik heb verzorgd, kon compleet frantic worden als ze moest dressuren. Echter tijdens buitenritten en al wat daarbij kwam kijken (vrachtwagens, andere paarden, geclaxonneer, helikopters, fietstoertochten, overwaaiend plastic...) was ze de rust zelve. Niks, echt níks wat haar van haar apropos kon brengen, tót ze het zinnetje: 'Bij A afwenden in arbeidsdraf, X halthouden en groeten' hoorde. Zo ken ik meerdere Tinkers. Het is geen garantie dat ze allemaal zo zijn, maar het ras wordt óók op deze eigenschappen gefokt.
Het is de persoonlijk ervaring, en voorkeur. Ik vind tinkers lomp, ze struikelen vaak, letten niet op, zijn sloom, en meestal vinden de eigenaren ze tof geweldig. Het feit dat hij dan hard onder de ruiter vandaan rent, noemen ze ''voorwaarts''....... En tja, eerlijk is eerlijk, ik vind ze ook gewoon lelijk. Lelijke lompe hoofden.

Ik zie vaak koudbloed eigenaren hun paarden voet bij stuk verdedigen dat ze niet lomp, sloom, en stom zijn, want hij is voorwaarts, kan een winstpunt rijden, en is lief. Maar vaak loopt hij dan onder de ruiter vandaan, en stomen ze door alles heen. Dat heeft dus meer met opvoeding te maken.

Bovendien is het allerbelangrijkste, je kunt een paard zo gek of zo stom maken als je zelf wilt.
Oefening baart kunst, evenals geduld, en normaal omgaan met je paard.

Teveel eigenaren beschouwen ze als mensen.
  dinsdag 1 juni 2010 @ 16:30:18 #27
285174 Evienne
never odd or even
pi_82194979
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:25 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Als je wind zaait, zal je storm oogsten. Maargoed, ik vond het een erg overtrokken reactie.
Vooral de had er niet bij gehoeven, die doet de rest van de post wel een beetje teniet.

We zijn hier om van elkaar te leren, nietwaar? Zulke laatdunkende smilies zijn dus niet nodig, evenals dat we niet te heftig op elkaar hoeven te reageren. Uiteindelijk willen we toch allemaal het beste voor Ons Knolletje.
pi_82195175
Goed, ander onderwerp maar!

Rijd er iemand hier wedstrijden? Ik heb Zaterdag (lekker het word 25 graden !) mijn eerste selectie wedstrijd.
  dinsdag 1 juni 2010 @ 16:34:13 #29
285174 Evienne
never odd or even
pi_82195180
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:29 schreef Xs2Shanna het volgende:

[..]

Het is de persoonlijk ervaring, en voorkeur. Ik vind tinkers lomp, ze struikelen vaak, letten niet op, zijn sloom, en meestal vinden de eigenaren ze tof geweldig. Het feit dat hij dan hard onder de ruiter vandaan rent, noemen ze ''voorwaarts''....... En tja, eerlijk is eerlijk, ik vind ze ook gewoon lelijk. Lelijke lompe hoofden.

Ik zie vaak koudbloed eigenaren hun paarden voet bij stuk verdedigen dat ze niet lomp, sloom, en stom zijn, want hij is voorwaarts, kan een winstpunt rijden, en is lief. Maar vaak loopt hij dan onder de ruiter vandaan, en stomen ze door alles heen. Dat heeft dus meer met opvoeding te maken.

Bovendien is het allerbelangrijkste, je kunt een paard zo gek of zo stom maken als je zelf wilt.
Oefening baart kunst, evenals geduld, en normaal omgaan met je paard.

Teveel eigenaren beschouwen ze als mensen.
Ok, begrijpelijk, Tinkers zijn niet erg sierlijk, en meestal geen dressuurcracks. Toch snap ik wel dat de eigenaren vaak met ze weglopen en hun minder aantrekkelijke punten verdedigen, ze zijn gewoon erg charmant, en als je een lief, relaxed familiepaardje zoekt met een beminnelijk uiterlijk (waar smaken weer verschillen) snap ik dat de keuze vaak bij een fraaie Tinker uit komt.

Ik vind het ook niet leuk als mensen mijn paard lopen beledigen omdat hij zo groot en wat lomp is. Hij en ik weten wel beter
pi_82195226
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:34 schreef Evienne het volgende:
relaxed familiepaardje zoekt met een beminnelijk uiterlijk (waar smaken weer verschillen) snap ik dat de keuze vaak bij een fraaie Tinker uit komt.
Verkeerd vooroordeel. Helaas.
pi_82195404
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:22 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

6/7 jaar op manegepaarden rijden staat niet in verhouding met het houden van een gewoon paard. Want privé-paarden zijn heel vaak veel pittiger omdat ze niet 5-8 uur per dag werken. En op een manege leer je niks over de echte zorg rond een paard, osteopaten, ontwormen, hoefsmeden etc.
Jarenlang eigen paarden hebben wel.
  dinsdag 1 juni 2010 @ 16:39:29 #32
285174 Evienne
never odd or even
pi_82195439
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:34 schreef Xs2Shanna het volgende:
Goed, ander onderwerp maar!

Rijd er iemand hier wedstrijden? Ik heb Zaterdag (lekker het word 25 graden !) mijn eerste selectie wedstrijd.
Waar is de wedstrijd, springen of dressuur?

Ik rijd tot nog toe geen wedstrijden, mijn paard is inmiddels 19, heeft tot 2 jaar geleden dressuur in de hoogste klasse gereden, gesprongen tot klasse M, maar hij was eigenlijk van zijn welverdiende pensioen aan het genieten. Nu ik bij wat wedstrijden ben geweest om te fotograferen kriebelt het wel weer ontzettend.

Bij Koos kriebelt het ook nog altijd. Leuk om te zien hoe hij helemaal opleeft als voorbijgangers naar hem kijken. Misschien ga ik het toch eens doen, in een lage klasse, maar ik weet niet zo goed waar te beginnen, ik rijd ook niet bij een vereniging, maar heb wel vervoer.
pi_82195520
quote:

[..]

Daarom ben ik wel voorstander van lange proefperiodes. Als je denkt een leuk paard gevonden te hebben, laat hem een maand of twee bij je wonen en stel hem, na een week of wat gewenning aan zijn of haar nieuwe huis, bloot aan de dingen die je paardje tegen zal komen in zijn nieuwe dagelijkse routine. Merk je snel genoeg hoe het dier staat tegenover nieuwe of ongewone indrukken.
Als we al voor dit paard door gaan, dan zal dit sowieso met een lange proefperiode zijn. Al is het maar om te kijken of het paard op zn plek is in een hit-actief stal (lees: Geen merrie's gaat dekken ).

Het hoeft ook helemaal geen duf paard te zijn. Sterker nog, verre van. Als het maar een lief recreatiepaard is wat in deze regio (Rotterdam) een buitenrit kan maken. En dan is een wat minder schrikachtig ras ideaal. Iets met veel verkeer enzo.
pi_82195583
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
recreatiepaard is wat in deze regio (Rotterdam) een buitenrit kan maken. En dan is een wat minder schrikachtig ras ideaal. Iets met veel verkeer enzo.
Waar in omgeving Rotterdam wil je hem stallen?
pi_82195745
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:39 schreef Evienne het volgende:

[..]

Waar is de wedstrijd, springen of dressuur?

Ik rijd tot nog toe geen wedstrijden, mijn paard is inmiddels 19, heeft tot 2 jaar geleden dressuur in de hoogste klasse gereden, gesprongen tot klasse M, maar hij was eigenlijk van zijn welverdiende pensioen aan het genieten. Nu ik bij wat wedstrijden ben geweest om te fotograferen kriebelt het wel weer ontzettend.

Bij Koos kriebelt het ook nog altijd. Leuk om te zien hoe hij helemaal opleeft als voorbijgangers naar hem kijken. Misschien ga ik het toch eens doen, in een lage klasse, maar ik weet niet zo goed waar te beginnen, ik rijd ook niet bij een vereniging, maar heb wel vervoer.
Dressuur. Ik moet in Westmaas (dat ligt bij Oud-Beijerland, Zuid-Holland dus). Oh, je hebt dus ook al een wat ouder paard. Mijn andere paard is 17, is met pensioen.

Je kan je eventueel inschrijven bij een vereniging in de buurt, of die je zelf fijn vind? En dan gewoon lekker in de B starten. Als het met die 19-jarige is, dan moet je in de laagst mogelijke gezamelijk niveau starten.

Dus stel hij was Z2, en jij hebt dat ook gereden, moet je Z2 starten. Maar heb jij bv tot de L2 gereden, mag je met dat paard ook L2 rijden. En heb je geen niveau bevestigd bij de KNHS (wat vroeger nog de NPC heette) dan kun je gewoon in de klasse B beginnen met hem.
pi_82195788
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:25 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Ik ook, vandaar dat ik er op reageerde Al bedoel jij dat niet. Maar in F&F kan je zo schijtziek van dat soort "belerende" (maar goed bedoelde) wijsheden worden. Zeg dat je hond poept in het gras van de uitlaatzone, en er zijn hier mensen die roepen dat je daar wel heel erg mee op moet passen omdat "insert onzinnige reden". En dat is iets wat met enige regelmaat erg vermoeiend kan zijn.

Ik weet nog steeds niet waarom ik dan op zou moeten passen met een Tinker. Ja, natuurlijk kan een tinker net zo goed een schrikachtig paard zijn. Ik ben niet achterlijk, mijn vriendin is niet achterlijk, en het paard dat we ooit gaan kopen ook niet.
pi_82195956
Hmm het paard waar ik samen met mijn zus voor zorgde (ons familiepaard zeg maar) is met haar meeverhuisd naar Zwolle. En ik woon in regio Den Haag nu, dus het is wel een erg groot eind bij m vandaan. Gelukkig heeft hij het heerlijk daar, hij staat op een stal op een landgoed. Zus kan m zo opzadelen en het bos inrijden, hij hoeft geeneens meer hoefschoenen aan
pi_82196191
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:46 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik ook, vandaar dat ik er op reageerde Al bedoel jij dat niet. Maar in F&F kan je zo schijtziek van dat soort "belerende" (maar goed bedoelde) wijsheden worden. Zeg dat je hond poept in het gras van de uitlaatzone, en er zijn hier mensen die roepen dat je daar wel heel erg mee op moet passen omdat "insert onzinnige reden". En dat is iets wat met enige regelmaat erg vermoeiend kan zijn.

Ik weet nog steeds niet waarom ik dan op zou moeten passen met een Tinker. Ja, natuurlijk kan een tinker net zo goed een schrikachtig paard zijn. Ik ben niet achterlijk, mijn vriendin is niet achterlijk, en het paard dat we ooit gaan kopen ook niet.
Tinkers zijn groot, zwaar en sterk. Ze kunnen zo door onder je kont vandaan lopen, hoe goedaardig, lief en mak het ras ook bekent staat.

Maargoed, dat geldt denk ik voor alle paarden met 4 benen en een eigen wil
pi_82196300
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:55 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Tinkers zijn groot, zwaar en sterk. Ze kunnen zo door onder je kont vandaan lopen, hoe goedaardig, lief en mak het ras ook bekent staat.

Maargoed, dat geldt denk ik voor alle paarden met 4 benen en een eigen wil
Klopt. Daarom weet ik nog steeds niet waarom ik met een tinker op moet passen. Maar als er rook uit zn kont komt, dan weet ik dat ik er af moet stappen en weg zal rennen
  dinsdag 1 juni 2010 @ 16:57:53 #40
285174 Evienne
never odd or even
pi_82196305
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:45 schreef Xs2Shanna het volgende:

[..]

Dressuur. Ik moet in Westmaas (dat ligt bij Oud-Beijerland, Zuid-Holland dus). Oh, je hebt dus ook al een wat ouder paard. Mijn andere paard is 17, is met pensioen.

Je kan je eventueel inschrijven bij een vereniging in de buurt, of die je zelf fijn vind? En dan gewoon lekker in de B starten. Als het met die 19-jarige is, dan moet je in de laagst mogelijke gezamelijk niveau starten.

Dus stel hij was Z2, en jij hebt dat ook gereden, moet je Z2 starten. Maar heb jij bv tot de L2 gereden, mag je met dat paard ook L2 rijden. En heb je geen niveau bevestigd bij de KNHS (wat vroeger nog de NPC heette) dan kun je gewoon in de klasse B beginnen met hem.
Oh das een eindje uit de buurt, ik ben wel van plan deze zomer meer concoursen te bezoeken voor foto's, dus misschien kom ik je nog es tegen binnenkort. 25 graden is geen makkelijke temperatuur om in te rijden, toen ik nog wedstrijden reed, zat ik bij zulke temperaturen hooguit een uur in het zadel. 10 min losrijden, 5 min proef, rust, 10 min. viertal ( ), rest van de tijd parade. Wat was dat trouwens een drama, parades. Je kon de ruiters en amazones met een véél te hete pony in verhouding tot hun rijkunst er zó tussenuit pikken.

Ik heb dus alleen met ponies wedstrijd gereden, tot klasse L (toen L2 volgens mij, is dat nu niet samengevoegd, of alweer ongedaan gemaakt?), en dat is al zó lang geleden dat ik me ook totaal niet bezwaard zou voelen om weer bij de beginners te beginnen.

Blijft over, een leuke rijvereniging te kiezen. We hebben er niet zoveel hier in de buurt, dus zal es een rondje gaan doen...
pi_82196546
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:57 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Klopt. Daarom weet ik nog steeds niet waarom ik met een tinker op moet passen. Maar als er rook uit zn kont komt, dan weet ik dat ik er af moet stappen en weg zal rennen
Ah joh, gewoon een lekker scherp stangbit erin, beest gaat geen kant meer op

Oh. Tinkers hebben ook hele grote poten. Oppassen voor je tenen dus
  dinsdag 1 juni 2010 @ 18:24:07 #42
123170 alors
zlata1234
pi_82199896
Trouwens, over dazen, je hebt ook dazenvallen. Echte, originele die kosten dik 200 euro Maar je kunt ze ook namaken. Staat geloof ik wel een heel topic over op bokt. Misschien nog iets om te proberen als je tijd over hebt
know'm sayin?
word? word.
  woensdag 2 juni 2010 @ 13:28:31 #43
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_82232582
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 15:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Joh
  woensdag 2 juni 2010 @ 13:31:07 #44
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_82232726
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:57 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik had het niet over de Tinker specifiek. Als je goed had gelezen, had ik een zin in je post dikgedrukt en dáár doelde ik op.

Verder ben ik het met Shanna eens. Van alle paarden op de wereld, zijn Tinkers wel het meest lomp en lelijk
pi_82233467
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 13:31 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ik had het niet over de Tinker specifiek. Als je goed had gelezen, had ik een zin in je post dikgedrukt en dáár doelde ik op.

Verder ben ik het met Shanna eens. Van alle paarden op de wereld, zijn Tinkers wel het meest lomp en lelijk
Heb ik nog steeds geen antwoord waarom ik moet oppassen met de aanname dat een tinker over het algemeen minder schrikachtig is. Ontploft het paard? Wat, naast wat iedereen met een IQ van boven de 90 weet (dieren blijven dieren, etc etc), probeer je te zeggen?

Of had ik inderdaad gelijk, dat het een standaard, niet slecht bedoelde maar wel wat belerende F&F reactie is waar de gene waar hij aan gericht is helemaal niets mee kan?
  woensdag 2 juni 2010 @ 13:53:46 #46
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_82233839
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 13:46 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Heb ik nog steeds geen antwoord waarom ik moet oppassen met de aanname dat een tinker over het algemeen minder schrikachtig is. Ontploft het paard? Wat, naast wat iedereen met een IQ van boven de 90 weet (dieren blijven dieren, etc etc), probeer je te zeggen?

Of had ik inderdaad gelijk, dat het een standaard, niet slecht bedoelde maar wel wat belerende F&F reactie is waar de gene waar hij aan gericht is helemaal niets mee kan?
Wat ik ermee wil zeggen, is dat je er niet standaard vanuit moet gaan dat Tinkers wel braaf en sukkelig zijn. Dan kan je bedrogen uitkomen, dit is zowel mijn eigen ervaring als vele ervaringen van mensen die ik ken die Tinkers houden.

Ook Tinkers zijn paarden die totaal over de rooie kunnen gaan en dit ook gewoon doen ondanks dat de rasstaandaard zegt dat het kalme, rustige paarden zijn.

Het was totaal niet mijn bedoeling om belerend over te komen, ik wilde alleen even een algehele misvatting uit de wereld helpen
pi_82234941
Ok

Ik hoef ook geen rustig en sukkelig paard hoor
  woensdag 2 juni 2010 @ 14:17:21 #48
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_82235008
Waarom neem je dan een Tinker?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_82235030
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:57 schreef Evienne het volgende:

[..]

Oh das een eindje uit de buurt, ik ben wel van plan deze zomer meer concoursen te bezoeken voor foto's, dus misschien kom ik je nog es tegen binnenkort. 25 graden is geen makkelijke temperatuur om in te rijden, toen ik nog wedstrijden reed, zat ik bij zulke temperaturen hooguit een uur in het zadel. 10 min losrijden, 5 min proef, rust, 10 min. viertal ( ), rest van de tijd parade. Wat was dat trouwens een drama, parades. Je kon de ruiters en amazones met een véél te hete pony in verhouding tot hun rijkunst er zó tussenuit pikken.

Ik heb dus alleen met ponies wedstrijd gereden, tot klasse L (toen L2 volgens mij, is dat nu niet samengevoegd, of alweer ongedaan gemaakt?), en dat is al zó lang geleden dat ik me ook totaal niet bezwaard zou voelen om weer bij de beginners te beginnen.

Blijft over, een leuke rijvereniging te kiezen. We hebben er niet zoveel hier in de buurt, dus zal es een rondje gaan doen...
Waar kom jij vandaan? Mijn paarden staan overigens in Brabant.
pi_82795004
Helaas slecht nieuws hier Mijn jongste paard heeft een gebroken griffelbeentje, en moet onder het mes...

Hij zou over 2 maanden naar huis komen, ik baal er echt van!!!

Eerste foto:

Foto afgelopen zaterdag, hij zit inmiddels aan de antibiotica, gezien er ook een ontsteking zit.

maandag 14 juni 2010 @ 17:37:46 #51
123170 alors
zlata1234
pi_82795268
Auw, dat ziet er nasty uit Gaat het nog wel helemaal goed komen? Sterkte iig!
know'm sayin?
word? word.
  maandag 14 juni 2010 @ 18:44:06 #52
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_82797662
Dat komt als het goed is helemaal goed Griffelbreuken zijn, zolang het bot redelijk ingekapseld is, geen groot gevaar. Het ziet er ook niet slecht uit, alleen een bult. Mijn Jazz-merrie heeft het ook gehad en heeft er niet voor onder het mes gehoeven, gelukkig. Botsplinter zit bij haar helemaal ingekapseld en je ziet er niks meer van.

Succes met je paard! Komt vast wel goed.
pi_83007489
Tinker gekocht Ook nog even naar een drumhorse wezen kijken. Mooi beest, grote lobbes, onverstoorbaar, maar te duur plus iemand was ons voor.

De tinker is wat levendiger, ondeugend, aan het puberen, wel iets korter (1.60, drumhorse was 1.70, met mijn pakweg 2 meter was dat wel prettig maar een stevig paard van 1.60 gaat ook prima ). Vandaag bij CHIO vast wat inkopen gedaan
pi_83087685
Gefeliciteerd! Ik was Zaterdag op het CHIO, wat een weer zeg...

Morgen ga ik mijn jongste paard wegbrengen voor operatie!
pi_83087838
Wij waren vrijdag naar CHIO, het weer viel toen mee. We waren alleen met name vanwege Monty Robberts gegaan, alleen viel na 3 minuten het geluid uit dat heeft zich niet meer hersteld tijdens de demonstratie, erg jammer.
pi_83087962
Hij was er zaterdag ook, samen met Imke, ook onverstaanbaar.
pi_83251143
ik ga weer fijn meelezen na er een hele hoop delen tussen uit geweest te zijn.

even voorstellen
mijn poowns
romy links en rini Rechts (en ik in het midden, hehe )

momenteel lopen ze beiden kreupel, door nalatigheid van de oude verzorgster.. dus nu ruim 3 weken volledige rust gehad, en vanaf morgen rustig een longeer training opbouwen.
But if your mind's right Then we just might spend some time and we call it what we want..
  donderdag 24 juni 2010 @ 19:22:36 #58
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83256100
Oh, wat een leukerds. Liiszle Ze lijken me nog een beetje van de oude stempel?

@ LeeHarvey, gefeliciteerd met de aankoop! Heb je een foto van je Tinker?
pi_83257042
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 19:22 schreef Samzz het volgende:

Danku Finnegan staat nu nog bij zn huidige/vorige eigenaar, dus kan ik alleen "haar" foto's laten zien:

pi_83257431
4e foto goed poetswerk in het verschiet! Hoe oud is ie en wanneer komt ie?
pi_83257651
Hij is 5 en hij komt volgende week vrijdag.
pi_83257839
  donderdag 24 juni 2010 @ 20:09:12 #63
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83257965
Leuk dier wel. Leuke naam ook. De Tinker van mijn achternicht heet MacCloud en die van m'n nicht heet Maddigan.

Dat vind ik eigenlijk het enige echt leuke aan Tinkers, ze hebben vaak aparte namen
pi_83258085
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 19:22 schreef Samzz het volgende:

Thanks! en ja, ze zijn tussen oude en nieuwe type in. mama iets breder dan dochter.

leuke tinker
But if your mind's right Then we just might spend some time and we call it what we want..
pi_83273606
Hij is leuk, maar had hem stiekum al gezien

Even een update. Mijn paard heeft zijn griffelbeen niet gebroken, er is een stuk van zijn pijpbeen afgeslagen. Hij is woensdag geopereerd.

Voor :

Zijn griffelbeen was zelfs nog helemaal intact. En hebben ze dus laten zitten.

Na:

Maar liefst 28 nietjes!

Heb wel medelijden met hem. Zo uit het koppel op de operatie tafel, midden in het weideseizoen.
Ik mag hem Maandag ophalen, en dan moet hij 3 weken boxrust, en daarna mag hij beginnen met stappen......

Dat word vast poing poing poing! Of niet, hij is immers nog nooit aan het werk geweest (hij is nu 3 jaar).

Hij liep zo de trailer in trouwens! Ook de behandelruimte in! Braaf beest! Voor een half verwilderd paard!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 10:38:13 #66
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83275666
Oei, dat is wel even wat anders dan een griffelbreuk, Shanna! Ze hebben het netjes kunnen vastzetten. Succecs met de revalidatie
pi_83277329
Dat ziet er echt stom uit met die nietjes.
pi_83278134
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 17:32 schreef liiszle het volgende:
ik ga weer fijn meelezen na er een hele hoop delen tussen uit geweest te zijn.

even voorstellen
mijn poowns
romy links en rini Rechts (en ik in het midden, hehe )
[ afbeelding ]

momenteel lopen ze beiden kreupel, door nalatigheid van de oude verzorgster.. dus nu ruim 3 weken volledige rust gehad, en vanaf morgen rustig een longeer training opbouwen.

Wat een lieverds (Ik krijg altijd de neiging om "Oh, wat een lieve Molly's!" te zeggen ...alles wat op Molly lijkt noem ik zo..... (Molly heb jij toch nog wel meegemaakt denk ik? Of heb je nu zoiets van "Waar heeft ze het over?!")

Waar/ in welke omgeving staan ze?
pi_83280483
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 11:32 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Wat een lieverds (Ik krijg altijd de neiging om "Oh, wat een lieve Molly's!" te zeggen ...alles wat op Molly lijkt noem ik zo..... (Molly heb jij toch nog wel meegemaakt denk ik? Of heb je nu zoiets van "Waar heeft ze het over?!")

Waar/ in welke omgeving staan ze?
dat zegt me genoeg Molllly

ze staan in IJsselstein (Utrecht) lekker bij het water

zeg, vraagje.. wat vinden jullie van dit longeer schema?
paard 1 (romy) loopt echt al 2.5 maand te kwakkelen met er been.
Kreupel = rust, rustig opbouwen = weer kreupel.
dieren arts is er al bij geweest, die zegt rust en goed opbouwen.

RIni liep gewoon gevoelig. die hebben we ook gewoon maar rust gegeven.

nu na 5 weken volledige rust worden ze vanaf vandaag weer opgepakt.
op deze manier :

Beide pony's :

vrijdag 1 x 5 minuten longeren Alleen stappen Links en Rechts.
Zondag 1x 5 minuten longeren met 1 Rondje draven zowel links als rechts
Maandag 1x 5 minuten longeren met 2 rondjes draven zowel links als rechts
Woensdag 1x 5 minuten longeren met 2 rondjes draven zowel links als rechts

Week twee

Vrijdag 1 x 7 min longeren met 2 rondjes draven zowel links als rechts
Zondag 1x 7 min longeren met 3 rondjes draven zowel links als rechts
maandag 1x 7 min longeren met 2 rondjes draven zowel links als rechts
Woensdag 1x 7 min longeren met 3 rondjes draven zowel links als rechts

Week 3

Vrijdag 1x 7 min long. 3 rondjes draven
zondag 1x7 min long 4 rondjes draven
maandag 1x 7 min long 4 rondjes draven
woensdag 1x 7 min long 4 rondjes draven

Iemand tips?
pi_83280887
Ik vind longeren als opbouw na been blessure nooit zo verstandig. Ze lopen immers in een rondje, en dat is meer belastend voor een paard dan rechtuit!
pi_83281912
dat is waar. maar rijden is momenteel geen optie. wegens explosie gevaar
zelfde geld voor buiten lopen, ik moet langs een zeer drukke weg als ik buiten wil.. en met zoveel energie zie ik dat niet zo zitten.

enig idee wat dantedoen?
  vrijdag 25 juni 2010 @ 13:22:33 #72
285174 Evienne
never odd or even
pi_83282699
Wandelen in de wei? Hoe groot is de bak waar je in rijdt, want als ik mijn paard longeer, loop ik vaak mee over de middellijn, zodat hij toch de hele bak door loopt en ik niet dol draai.

Toen mijn tweede pony, een halfarabier, een peesblessure had mocht ze trouwens de eerste drie maanden enkel stappen. Zeker als je paardje maar 5 minuten mag lopen, en voor de rest volledige rust heeft, zal ze bepaald niet soepel zijn, en komen drafpassen veel harder aan op spieren en gewrichten. Misschien masseren, afspoelen of strekoefeningen voor je haar laat bewegen?
pi_83283116
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 13:22 schreef Evienne het volgende:
Wandelen in de wei? Hoe groot is de bak waar je in rijdt, want als ik mijn paard longeer, loop ik vaak mee over de middellijn, zodat hij toch de hele bak door loopt en ik niet dol draai.

Toen mijn tweede pony, een halfarabier, een peesblessure had mocht ze trouwens de eerste drie maanden enkel stappen. Zeker als je paardje maar 5 minuten mag lopen, en voor de rest volledige rust heeft, zal ze bepaald niet soepel zijn, en komen drafpassen veel harder aan op spieren en gewrichten. Misschien masseren, afspoelen of strekoefeningen voor je haar laat bewegen?
inderdaad, het longeren gebeurd wel heel ruim, enigszins meelopen.
afspoelen/masseren doen we sowieso al tijden. maar nemen we na het bewegen natuurlijk extra mee!

in het land lopen is opzich wel een optie, thanks
pi_83283218
Longeren in een normale rijbak (dus bijvoorbeeld met dubbele longe), zodat je de hele ruimte en rechte stukken kan benutten.

Ik moest voor mijn paard (die 3 peesblessures had in 1 been), lichtelijk verdoving om explosie gevaar te beperken (die is nogal hitsig). Belangerijk is dat de bodem vlak is, een weide is dat vaak niet, dus dat zou ik geen oplossing vinden....
  vrijdag 25 juni 2010 @ 14:17:31 #75
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83285255
Ik zou met dubbele longe gaan werken. Dat is zoveel beter voor de spieren dan enkele longe. Het leuke is dat je je paard op zo'n manier kan trainen, dat het dier echt alle spieren gebruikt. Je kan het dier figuren laten lopen (gebroken lijnen, grote voltes, van hand veranderen enz.) en zo de hele bak gebruiken. Op die manier krijg je ook geen overmatige belasting op het binnenbeen (wat je met gewoon longeren op de volte wel hebt) en je hoeft je dier niet in de mond te hangen.
pi_83287101
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Als we al voor dit paard door gaan, dan zal dit sowieso met een lange proefperiode zijn. Al is het maar om te kijken of het paard op zn plek is in een hit-actief stal (lees: Geen merrie's gaat dekken ).

Het hoeft ook helemaal geen duf paard te zijn. Sterker nog, verre van. Als het maar een lief recreatiepaard is wat in deze regio (Rotterdam) een buitenrit kan maken. En dan is een wat minder schrikachtig ras ideaal. Iets met veel verkeer enzo.
Oe, een hit actief stal, cool!
Heb je daar al ervaring mee en zo ja vertelllllllllllll.

Ik wil die van mij over gaan plaatsen naar een paddock paradise idee, het weideleven bevalt niet goed, grazige weides en sobere rassen werkt niet goed samen, dus wel geinterreseerd in ervaringen hiermee!
Wil graag van de graaskorven af namelijk.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_83288025
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 14:54 schreef erodome het volgende:

[..]

Oe, een hit actief stal, cool!
Heb je daar al ervaring mee en zo ja vertelllllllllllll.

Ik wil die van mij over gaan plaatsen naar een paddock paradise idee, het weideleven bevalt niet goed, grazige weides en sobere rassen werkt niet goed samen, dus wel geinterreseerd in ervaringen hiermee!
Wil graag van de graaskorven af namelijk.
Voor ons is het ook nieuw, maar het systeem lijkt ons voor het paard en onszelf echt ideaal. We krijgen'm volgende week, dus over een tijdje kan ik je vast meer vertellen dan de theorie die we nu al weten
pi_83295616
Wat voor paard heb jij dan, erodome?
pi_83305828
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 18:09 schreef Isegrim het volgende:
Wat voor paard heb jij dan, erodome?
Ik heb 2 monsters, een haflinger van het oude type, een lekkere dikbil van een ruime 1.50 en een kruising shet/welsh van een ruime 1.25.
We zijn hier van de NH, dat bevalt meer dan goed, sinds die ontdekking is met paarden omgaan pas echt leuk geworden wat mij betrefd.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_83307676
Ik ook. Wil bitloos en boomloos gaan rijden ook.
pi_83309016
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 22:35 schreef Isegrim het volgende:
Ik ook. Wil bitloos en boomloos gaan rijden ook.
Doe ik al heel lang inmiddels, eigenlijk echt helemaal overgestapt toen de haf zijn extra tanden kreeg en het bit niet meer wilde, toen was het kiezen of zijn tanden trekken die gewoon gezond waren, of dan maar geen bit meer in.
Ik doe met de beide paardjes tot nu toe alles met touwhalster(alhoewel er een ander bitloos hoofdstel moet komen voor het mennen), de pony is zelfs daarmee ingereden.
Boomloos rijden doe ik dan niet, ik heb endurance zadels, die bevallen me meer dan goed.

Maar ik ben eigenlijk een echte grondwerkfreak, ik sta vaker naast mijn paarden dan ik erop zit, beetje 75/25 verhouding.
pi_83309887
Grondwerk doe ik niet echt veel, zit er toch liever bovenop. Maar met deze puber is het denk ik wel goed om wat grondwerk te doen. Hij neigt naar dominantie / uitproberen. Wil sowieso bezig met clickertraining omdat hij heel moeilijk is met het optillen van zijn voorbenen, vermoedelijk ooit iets vervelends meegemaakt (achtervoeten tilt hij zonder problemen op).
pi_83310095
Endurance-zadel is misschien ook wel iets om naar te kijken. Ik ben dol op lange buitenritten. Wil sowieso ook een barebackpad hebben.
pi_83333058
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 23:19 schreef Isegrim het volgende:
Grondwerk doe ik niet echt veel, zit er toch liever bovenop. Maar met deze puber is het denk ik wel goed om wat grondwerk te doen. Hij neigt naar dominantie / uitproberen. Wil sowieso bezig met clickertraining omdat hij heel moeilijk is met het optillen van zijn voorbenen, vermoedelijk ooit iets vervelends meegemaakt (achtervoeten tilt hij zonder problemen op).
Net als de meeste mensen, ik krijg dan ook vaak te horen heel leuk wat je doet, maar ik zou er het geduld niet voor hebben, zou het saai vinden.
Ik vind het alles behalve saai, vind het heerlijk om echt te zien wat er gebeurd zo, elke verschuiving in de balans, elke reactie op vragen, alles heb je direct voor je neus en kan je wat mee.
Maar iedereen is hier anders in en zolang jij en je paardje happy zijn is het ok wat mij betrefd.

Endurance zadels vind ik hemels, die ik heb wegen niets(in de leervariant een kilo of 4 a 5, normaal engels zadel weegt een 12 kilo en een western zadel komt rond de 20 uit), veel schouder- en rugvrijheid, gemaakt om comfertabel te zitten voor zowel paard als ruiter en dan over lange afstanden.
Het was best even lastig een goede voor mijn haf te vinden, hij heeft niet echt een arabierensnitje zeg maar, maar het is toch gelukt tot mijn grote vreugde.
Barebackpad heb ik ook, dat is erg leuk spul, het blote rug gevoel, maar dan met grip

En oei, benen, vertel me erg niets over, de pony die ik heb bleek dus helemaal geen voet op te kunnen tillen, erger nog ze had er serieus problemen mee, ik wist dat ze heel groen was, maar dat vond ik toch wel een beetje schandalig.
Maar met een beetje geduld, langzaam naar de benen toe masseren enzo heb ik haar geleerd dat het best fijn is zelfs als er iemand aan je benen zit, toen ze dat eenmaal doorhad ging het vrij snel over naar netjes de voeten optillen.

[ Bericht 29% gewijzigd door erodome op 26-06-2010 19:20:44 ]
  zaterdag 26 juni 2010 @ 19:26:26 #85
123170 alors
zlata1234
pi_83333591
Voorbenen zijn volgens mij ook moeilijker ivm het evenwicht. Een paard draagt het meeste gewicht op zijn voorhand.
Mijn pony vind het ook erg moeilijk en gaat snel hangen. Ik probeer er zelf altijd goed tegenaan te staan zodat ze wat steun heeft.
know'm sayin?
word? word.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 19:30:20 #86
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83333714
Mijn paard had totaal geen problemen met de voorbenen maar houwde je dood zodra je maar keek naar de achterbenen

Het is per paard ook maar afhankelijk.
pi_83334462
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 19:26 schreef alors het volgende:
Voorbenen zijn volgens mij ook moeilijker ivm het evenwicht. Een paard draagt het meeste gewicht op zijn voorhand.
Mijn pony vind het ook erg moeilijk en gaat snel hangen. Ik probeer er zelf altijd goed tegenaan te staan zodat ze wat steun heeft.
Moet je voordat je het been optilt eens een keer stevig tegen haar aanduwen zodat ze de voeten wat verder uit elkaar zet, wat steviger staat.
Vaak staan ze er ook gewoon wat stom bij zodat balans ook erg lastig is zo(de haf kan dat heel goed, half staan slapen en er gewoon als een hork bijstaan).

Maar benen zijn idd een lastig iets voor paarden, kwetsbaar en onmisbaar tegelijkertijd, daar moet je zuinig op zijn, het is niet zo heel raar dat er wat vertrouwen moet zijn voordat ze dat toe kunnen laten.
pi_83431230
Paarden staan 60/40.

60 procent op de voorhand, 40 achter.
pi_83436168
Pff je kan bij ons heerlijk buiten rijden, maar als je dan in een dazen-territorium komt, berg je dan maar.

Het grappige is dat als mevrouw een daas op bijv. haar hals heeft, ze deze dan naar mij toe buigt met een blik van: sla dat ding van me af.
Ook paarden hebben personeel, blijkbaar.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_83440119
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 11:54 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Pff je kan bij ons heerlijk buiten rijden, maar als je dan in een dazen-territorium komt, berg je dan maar.

Het grappige is dat als mevrouw een daas op bijv. haar hals heeft, ze deze dan naar mij toe buigt met een blik van: sla dat ding van me af.
Ook paarden hebben personeel, blijkbaar.
Ja! Apollo probeerde dat ook! Dan 'wees' ie met z'n neus als er een daas achter het zadel zat, of liet ie de daas zien als die op de hals zat. En niet alleen tijdens het rijden, nee ook in de wei of bij het poetsen. Met zo'n blik van 'Help me dan '
pi_83616271
We hebben Finnegan gisteren opgehaald. Er was wat engelengeduld voor nodig om hem op de trailer te krijgen, maar dankzij Yvonne Bazuin van de paardentaxi lukte dat uiteindelijk zonder stress. Eenmaal aangekomen stond hij al vrij snel lekker te eten in de gewenningsstal die onderdeel is van het Hit Aktief-systeem.

Toen we vandaag bij hem waren, was duidelijk te merken dat hij het allemaal erg spannend vindt. In de losgooibak ontplofte hij een paar keer en hij stond flink te snuiven. Zodra ik hem zijn halster weer omdeed en een beetje met hem ging stappen, kalmeerde hij.

Hij reageert erg rustig, vriendelijk en geïnteresseerd op de andere paarden, die regelmatig eventjes bij hem komen kennismaken. Hij komt straks in een kudde met ruim veertig paarden.
pi_83690029
Finnegan is vanmorgen de kudde in gegaan. Het is ongeveer een uurtje onrustig geweest, meer niet. Hij had wel snel door dat hij zich niet populair maakt als hij stoer gaat lopen doen.

Filmpjes volgen nog.
  maandag 5 juli 2010 @ 18:57:19 #93
123170 alors
zlata1234
pi_83691692
Ik zag trouwens dat de anti-dazen spray bij de Welkoop (Boerenbond) in de aanbieding is
know'm sayin?
word? word.
pi_83692102
Werkt dat spul een beetje? Ik ben vandaag zelf gebeten door een daas op een plek waar je dat écht niet wilt.
  maandag 5 juli 2010 @ 19:49:52 #95
123170 alors
zlata1234
pi_83693775
quote:
Op maandag 5 juli 2010 19:08 schreef Isegrim het volgende:
Werkt dat spul een beetje? Ik ben vandaag zelf gebeten door een daas op een plek waar je dat écht niet wilt.
Ik heb geen idee, gebruik het zelf niet. Het ruikt wel heel sterk geloof ik.

Vervelend zeg, ik bijna, was em net voor, die prikken zijn echt pijnlijk en die bulten
know'm sayin?
word? word.
pi_83694087
Ja, echt vijf vierkante cm bult.
pi_83696717
Pff.. frustratie
Pony's liepen tot afgelopen week nog kreupel(onregelmatig) op rechts voor.
en nu lopen ze beiden!! kreupel op de achter benen.
Romy loopt gewoon onregelmatig, niet echt verontrustend. maar Rini, die lijkt alsof ze haar hele been verkeerd weg draaid en door haar knie? gewricht zakt.
radeloos worden we er van!

als het over 2 weken geen vooruitgang is, dan gaat toch echt de dierenarts (alweer ) komen..
  maandag 5 juli 2010 @ 20:49:20 #98
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83696776
Het enige wat echt afdoende helpt tegen vliegen en dazen, is hertshoornolie. Alleen het meurt dusdanig, dat je zelf ook niet bij je paard wilt staan
pi_83698112
Dat is nou ook weer niet de bedoeling.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 12:04:03 #101
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83716084
Leuk om te zien hoe ze kennismaken Hij heeft trouwens wel erg lelijke manen En borsthaar Verder een leuk dier met helemaal geen verkeerde gangen.

Ik heb waarschijnlijk ook weer een paardje te rijden, nadat mijn merrie met pensioen is gegaan. Het gaat om een 6 jarige ingereden KWPN ruin van Rubin (v. Rubinstein) (geloof ik Weet alleen dat er Rubinstein bloed in zit). Hij is pikzwart en de grootste lomperik ter wereld
pi_83719204
quote:
Interessant filmpje, paardengedrag bestuderen is altijd leuk.
Als ik er de tijd voor had, klapte ik een stoeltje in het weiland uit en ging er de hele middag zitten.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 13:34:49 #103
37769 erodome
Zweefteef
pi_83719776
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 13:21 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Interessant filmpje, paardengedrag bestuderen is altijd leuk.
Als ik er de tijd voor had, klapte ik een stoeltje in het weiland uit en ging er de hele middag zitten.
Daar moet je gewoon tijd voor maken.
Veelste weinig mensen doen dat en heel goed is het niet.
Zo is het bv heel grappig om te zien hoe een paard reageerd als je gewoon in zijn ruimte gaat "hangen", niets doen,niets vragen, niet eens aanraken als ze jou niet aanraken en niet staren naar je paard.
De meeste paarden hebben dat nog nooit meegemaakt, hun mens die gewoon bij ze is en niets doet, meestal wordt er altijd wel wat gevraagd, zelfs als er vanuit de eigenaar niets wordt gedaan moet het paard nog vanalles(vandaag gaan we niet werken, we gaan poetsen, of je wel even netjes stil wil blijven staan).

De meeste paarden vinden het mateloos interresant als je dat doet en als je dan ook niet gelijk innig gaat knuffelen bij de eerste aanraking maar gewoon even hoi zegt en verder niets gaan ze echt op onderzoek uit, he eindelijk eens een mens van boven tot onder bekijken, zonder dat er wat kan gebeuren, heel interresant!!!
Of je hebt pech en je paard kijkt niet eens naar je om, maar ook dat is heel interresant, vermijd hij je gewoon, sta je op negeer, of is hij zo op zijn gemak dat hij lekker zijn eigen gang gaat?

Het is afschuwelijk leerzaam om dat soort dingen met je paard te doen, daar en dan kan je in een half uurtje meer over je paard leren dan je kan met een jaar alleen rijden zonder wat anders te doen(wat eigenlijk niet echt voorkomt, zeker niet met eigen paarden, maar ok).

Ik maak er regelmatig tijd voor vrij om gewoon rond te hangen bij mijn paarden, of om van buiten de wei te observeren, het is meer dan prettige tijdbesteding en erg nuttig.
pi_83724661
Het is sowieso geweldig die hele kudde te observeren. De paarden reageren enorm anders op 'de wereld' dan een paard wat enkel op stal staat.
pi_83724735
Hij heeft idd borsthaar. Zijn manen zijn wel mooi als ze los zijn maar hij zweet dan zo met dit weer.
pi_83731005
@erodome: We hebben er al aardig wat kijkuurtjes op zitten. Het is gewoon ontzettend leuk om te zien hoe ze op elkaar reageren, welke vriendschapsbanden er zijn, wie wie niet kan luchten etc.

Meneer had binnen een halve dag al door hoe de voercomputers werken. Je bent een tinker of je bent het niet. Geen hulp meer nodig. Hij heeft nu nog een halsband waar de chip in zit, maar die wordt binnenkort vervangen door een onderhuidse chip.

Vandaag hebben we heel eventjes (als in tien minuten) gereden, gewoon zonder zadel, even de bak verkennen. De grote spiegel was wel een beetje eng.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 20:43:25 #107
37769 erodome
Zweefteef
pi_83737855
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 17:28 schreef Isegrim het volgende:
@erodome: We hebben er al aardig wat kijkuurtjes op zitten. Het is gewoon ontzettend leuk om te zien hoe ze op elkaar reageren, welke vriendschapsbanden er zijn, wie wie niet kan luchten etc.

Meneer had binnen een halve dag al door hoe de voercomputers werken. Je bent een tinker of je bent het niet. Geen hulp meer nodig. Hij heeft nu nog een halsband waar de chip in zit, maar die wordt binnenkort vervangen door een onderhuidse chip.

Vandaag hebben we heel eventjes (als in tien minuten) gereden, gewoon zonder zadel, even de bak verkennen. De grote spiegel was wel een beetje eng.
Die van mij is daarin dan weer echt blond, dat is duidelijk, hij heeft er een dikke week over gedaan voordat hij begreep dat hij wel kon eten met een graasmasker, alleen wat minder.
Dat was dus een dikke week lang zorgen dat hij 12 uur kon eten en dan de rest het graasmasker op en maar gluren of hij het al door begon te krijgen(heel stiekum buiten beeld, want voor je het weet wordt je voor de gek gehouden ).

De automatische drinkbakken moest ik hem ook al uitleggen, dat hij erin moest duwen om er water uit te krijgen.
Superblond dus, ik zie wel overeenkomsten tussen de goldens en deze blonde dolly, ze zijn erg voor gezelligheid, houden niet zoveel van confrontatie's(dat gaat van de eet tijd af zeg!), kunnen best veel, maar hebben geen hele grote ambitie's(geweldig allround, maar geen echte toppers meestal) en wat ze in hun kop hebben hebben ze niet in hun kont.

Ik hou van blonde dolly's
pi_83738010
Haha, onze tinker valt nogal op blonde hafjes lijkt het. Hij trekt echt naar ze toe, is erg van ze gecharmeerd.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 21:04:57 #109
37769 erodome
Zweefteef
pi_83738547
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 20:48 schreef Isegrim het volgende:
Haha, onze tinker valt nogal op blonde hafjes lijkt het. Hij trekt echt naar ze toe, is erg van ze gecharmeerd.
Terrecht, ze zijn ook heel erg leuk!
Maar het was me ook al wel opgevallen dat de "koudbloeden" erg naar elkaar toetrekken, in beide kudde's zie je dat, kan toeval zijn, maar ik hoor het van meer kanten.
pi_83738758
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 21:04 schreef erodome het volgende:

[..]

Terrecht, ze zijn ook heel erg leuk!
Maar het was me ook al wel opgevallen dat de "koudbloeden" erg naar elkaar toetrekken, in beide kudde's zie je dat, kan toeval zijn, maar ik hoor het van meer kanten.
Kan goed zijn. Je ziet het ook met bepaalde 'afwijkende' hondenrassen zoals husky's e.d.

Finn lijkt ook goed te kunnen opschieten met de drumhorse (shire x tinker) ruin die in deze kudde staat. Beide even oud ongeveer, zou leuk zijn als ze maatjes worden.
pi_83739926
Morgen krijgen wij een boomloos zadel in bruikleen. Kost helemaal niets, je hoeft alleen een borg te betalen.
  woensdag 7 juli 2010 @ 09:30:34 #112
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83753805
Wat leuk

Ik haat boomloze zadels. Ze zijn niet dermate beter voor de rug dat je beter naar boomloos kan en ik vind ze voor geen meter zitten.

Doe mij maar mijn Sommer Diplomat Exclusive

Vanmiddag m'n nieuwe bijrijdpaard rijden
pi_83754087
Het gaat mij meer om het feit dat het flexibel is en je dus meer contact met je paard hebt. Hoe ze zitten weet ik nog niet, want ik heb ze nog niet geprobeerd.
  woensdag 7 juli 2010 @ 10:51:03 #114
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83756040
Dan kun je net zo goed zonder zadel gaan rijden Dat heb ik met mijn merrie zoooo veel gedaan Longeren met dubbele lijnen, zonder zadel rijden, vrijheidsdressuur, heerlijk

Maar boomloos komt er bij mij niet in. Bitloos wil ik op den duur met de nieuwe knol wel gaan proberen. Als het klikt. Vanmiddag voor het eerst rijden, ik ben benieuwd. Volgens mijn instructrice ( die rijdt hem nu) is het echt mijn type paard Dus vanavond, nadat ik les heb gegeven, meer nieuws
pi_83757825
Oeh, zonder zadel...
Mijn merrie heeft niet zoveel vet en spieren op haar rug, dus ze zit niet zo lekker zonder zadel.

Bovendien heb ik niet zo'n goede zit, ik zal er waarschijnlijk direct van af stuiteren.
  woensdag 7 juli 2010 @ 11:54:09 #116
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83758283
Mijn merrie heeft helemaal geen goede bovenlijn, wel goed bespierd, maar dan nog, daarom pakte ik een van mijn poly pads en legde die met een longeersingel op haar rug, zodat ik niet met een kapotte poes van dr af zou stappen

Zonder zadel rijden is erg goed voor je zit!
pi_83758697
Ik wil ook zeker veel zonder zadel gaan rijden, maar dan wel met een barebackpad. Mijn zit is ook niet wat het zou moeten zijn, juist daarom wil ik graag meer zonder zadel rijden. Gister ook al heel even gedaan. Stap en galop gaat prima, maar draf...
pi_83759412
Ehm, hoe komen jullie trouwens op de paardenrug zonder zadel?
Een krukje?
  woensdag 7 juli 2010 @ 12:19:14 #119
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83759446
Voordat je zonder zadel gaat draven, dan wel galopperen, is het verstandig om eerst mét zadel het doorzitten en lichtrijden goed onder de knie te krijgen, dat je de bewegingen echt kunt aanvoelen en de snelheid en grootte van de passen ook kunt gaan beïnvloeden met je zit.

Zodra bovenstaande geregeld is, word het zonder zadel draven prettiger, juist omdat je de bewegingen goed kent en deze kan regelen door dieper dan wel minder diep te gaan zitten. Zo leer je ook wanneer je paard op gaat gooien en kan je zelfs zonder zadel geruime tijd lichtrijden zonder dat je er last van gaat krijgen.

In mijn topdagen kon ik uren aaneengesloten zonder zadel lichtrijden. Heerlijk was dat! Mede dankzij mijn instructrice die er altijd op hamerde, heb ik een uitstekende zit ontwikkeld, waar ik, ondanks dat ik al een tijd niet meer rijd, nog steeds profijt van heb, wanneer ik weer eens op een paard klim
pi_83759906
Ik heb pasgeleden sinds lange tijd weer eens zonder zadel gereden. (Daarvoor ooit wel op kleine pony's en één keer op een klein paard, maar laatsgenoemde had nogal een smalle rug en een 'scherpe' schoft, en ik weinig ervaring, dus dat was niet echt een succes met draven....)

Omdat ik op een manege rijd en zelf geen eigen paard heb, heb ik niet de vrijheid om zomaar wanneer ik wil lekker zonder zadel te rijden. Maar als je lief kijkt en je paard/pony zich een beetje gedragen heeft in de les, (rodeo rijden zonder zadel is in een groep niet zo handig...) dan wordt het vaak wel als een goede oefening, voor de zit, gezien om even lekker zonder zadel te rijden.
En het is gewoon fantastisch om eens echt al die spieren onder je aan het werk te voelen. (Met een zadel is dat toch iets minder, althans, naar mijn ervaring als redelijke beginneling), ik had ook echt het gevoel dat ik veel dichter op het paard zat (Eh ok, logisch, het scheelt weer een paar cm...maar ik bedoel het ook figuurlijk gezien dus, zoals Isegrim het al beschreef; het directe contact.)
En het paard begon bij mij er ook, af en toe, spontaan van aan de teugel te lopen (ik had de teugels vrij losjes, en normaalgesproken is het best een klus, gezien het een paard is met een best eigenwijs karakter.) en ze genoot er zichtbaar van dat dat warme zadel met dat warme dekentje even lekker af mocht.
Voor beide dus leuk. En lichtrijden is me ook gelukt. Woei! Dat is inderdaad ook goed vol te houden. Moet ik er wel bij zeggen dat het paard in questie zelf al als een luie stoel zit dus dat ook wel meewerkt
pi_83761043
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 12:18 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Een krukje?
Mijn vriend.
  woensdag 7 juli 2010 @ 13:05:06 #122
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83761292
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 12:18 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Een krukje?
Ik gebruikte inderdaad een krukje. Om zo op de ronde hooibaal te komen die altijd op de deel stond, waarna ik zo door kon glijden op de rug van m'n paardebeest.

Wat heb ik toch een brave merrie
pi_83761525
Ik ben wel erg blij dat ik nu een paardenmaatje heb. Vroeger had ik eigenlijk altijd alleen een paard. Nu heb ik een vriend die ook dol op paarden is en kan rijden, dus we kunnen alles samen doen. Is veel gezelliger.
  woensdag 7 juli 2010 @ 14:03:41 #124
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83763573
Ja, ik ga mijn nieuwe verzorgpaard vandaag voor het eerst rijden

Ben benieuwd of het klikt en het daarmee dus doorgaat.
pi_83788204
Wij hebben dit zadel te leen gekregen:

Het zadel dat we uiteindelijk willen kopen is dit:

LeeHarveyOswald heeft al met het leenzadel gereden en vond het erg prettig (zacht) zitten. Ik ga morgen ff testen.
pi_83789273
En wie had er iets over lelijke manen?

pi_83789530
pi_83790032

Volgens mij is die laatste een daas, volgens Isegrim niet.
pi_83791435
Het is niet de gewone daas zoals die in groten getale in de buurt van Finn te vinden zijn, maar het kan best een ander soort daas zijn.
  donderdag 8 juli 2010 @ 12:52:04 #130
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83802842
Da's gewoon een blinde hoor, heeft Rio ook last van. En ik zei dat ik z'n manen niet mooi vond. Vind ik nog steeds niet, but beauty is in the eye of the beholder

Over die boomloze zadels; voor je er een koopt, lees je even in of zo'n ding precies doet wat je van het zadel verwacht. Boomloze zadels geven namelijk erg veel druk op de ruggengraat en verdelen het gewicht van de ruiter niet gelijkmatig over de rug. Dit doet een zadel met boom wel. En uiteraard goed aan laten meten op de rug van je paard.

Vandaag Rio weer gereden, wat een heerlijk paardje! Hij heeft nog wel de 'ik ben een jonge hengst, kijk mij eens gaan' streken, hoofd tegen de borst en de andere kant op en zo Maar ik kan er erg goed mee overweg
pi_83803018
Blind, met zulke grote ogen?

De ruggengraat ligt toch ook bij een boomloos zadel gewoon vrij? Er zit een kamer in net als bij een boomzadel. En het testzadel is gebracht door iemand die boomloze zadels verkoopt en zij heeft ook gekeken of het goed paste. Finn reageert er prima op, drukt niet zijn rug weg of wat dan ook. Maar goed, ik ga het vandaag zelf testen en zal mijn bevindingen laten weten.
  donderdag 8 juli 2010 @ 12:59:17 #132
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83803086
De drukverdeling ligt anders, een boom verdeelt de druk over de twee kussens en meer over de rugspieren. Maar zoals ik zei, op internet is daar voldoende informatie over te vinden.

En het is een blinde vlieg, zo noemen wij ze hier.
pi_83803208
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 12:59 schreef Samzz het volgende:
De drukverdeling ligt anders, een boom verdeelt de druk over de twee kussens en meer over de rugspieren. Maar zoals ik zei, op internet is daar voldoende informatie over te vinden.

En het is een blinde vlieg, zo noemen wij ze hier.
Blinde vlieg is een benaming voor de Haematopoda pluvialis --> Daas.
  donderdag 8 juli 2010 @ 13:11:57 #134
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83803493
Ik zal nog eens een ander woord voor daas gebruiken
pi_83803888
Ondingen, dat zijn het
pi_83804668
Ik ben er allergisch voor, we hebben ze thuis gelukkig niet, maar er was er afgelopen Zondag eentje meegereisd in de trailer vanaf het wedstrijd terrein, en toen ik de trailer schoon aan het spuiten was, prikte hij. Pokkebeest! Was nog net op tijd, want ik ben allergisch.

Vond het al zo raar dat het paard zo druk was in de trailer... doet hij normaal nooit. Maar dat was dat etterbeest natuurlijk.
pi_83804886
Ja, pleurisbeesten zijn het. Hardnekkig ook. Soms sla je er hard op en dan vliegen ze gewoon door.
  donderdag 8 juli 2010 @ 14:20:02 #138
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83806452
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 13:37 schreef Xs2Shanna het volgende:
Ik ben er allergisch voor, we hebben ze thuis gelukkig niet, maar er was er afgelopen Zondag eentje meegereisd in de trailer vanaf het wedstrijd terrein, en toen ik de trailer schoon aan het spuiten was, prikte hij. Pokkebeest! Was nog net op tijd, want ik ben allergisch.

Vond het al zo raar dat het paard zo druk was in de trailer... doet hij normaal nooit. Maar dat was dat etterbeest natuurlijk.
Heb je al zo'n dazenval geprobeerd? Je kan ze geloof ik ook zelf maken, het zijn die witte kegelvormige doeken met een zwarte bal erin. Schijnt enorm goed te werken. Ik wil er ook een voor bij mijn paard maken.

Edit: Deze dus:

[ Bericht 6% gewijzigd door Samzz op 08-07-2010 14:32:22 ]
pi_83809242
Ik wil een mini-dazenval hebben, die je mee kunt nemen als je een buitenrit maakt.
Het zag vandaag weer zwart van de dazen.

Of ik ga met een vliegendeken rijden, natuurlijk
pi_83809282
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 14:20 schreef Samzz het volgende:

[..]

Heb je al zo'n dazenval geprobeerd? Je kan ze geloof ik ook zelf maken, het zijn die witte kegelvormige doeken met een zwarte bal erin. Schijnt enorm goed te werken. Ik wil er ook een voor bij mijn paard maken.

Edit: Deze dus:

[ afbeelding ]
Thuis hebben we ze niet! Gelukkig.. want mijn jongste word helemaal hysterisch als hij een daas op zijn lichaam heeft.

Oja, twee weken terug weer kringkampioen geworden! Nu naar de Regio.... en dan is het even een stopje.
pi_83810703
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 15:23 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik wil een mini-dazenval hebben, die je mee kunt nemen als je een buitenrit maakt.
Het zag vandaag weer zwart van de dazen.

Of ik ga met een vliegendeken rijden, natuurlijk
Volgens mij prikken die krengen daar gewoon doorheen. Ik ben ook dwars door mijn rijbroek heen gebeten van de week.
pi_83948462
Ik ben tot de conclusie gekomen dat boomloos niets voor mij is. Het zadel zit op zich comfortabel, maar het doet mijn houding en balans bepaald geen goed.
pi_83949688
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 16:02 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Volgens mij prikken die krengen daar gewoon doorheen. Ik ben ook dwars door mijn rijbroek heen gebeten van de week.
Ik ben ook op beide ellebogen gebeten, de littekentjes lijken verdacht veel op een mini-gehaktmolen beet van een daas.
  maandag 12 juli 2010 @ 11:50:27 #144
123170 alors
zlata1234
pi_83950283
Ik, en ik ben niet de enige, heb het idee dat er 'vroegah' veel minder dazen waren. Je zag er wel eens één of twee maar daar hield het wel mee op. En dan pakten ze altijd je pony wel, nu pakken ze ook mensen.
know'm sayin?
word? word.
pi_83950345
quote:
Op maandag 12 juli 2010 11:50 schreef alors het volgende:
Ik, en ik ben niet de enige, heb het idee dat 'vroegah' er veel minder dazen waren. Je zag er wel eens één of twee maar daar hield het wel mee op. En dan pakten ze altijd je pony wel, nu pakken ze ook mensen.
Ik dacht gelezen te hebben dat het een jaar of 5 terug een plaag is geworden?
pi_83950357
Hoe zou dat komen?
Een gunstiger klimaat?
Meer pony's / paarden bij elkaar?

Ik moet zeggen dat het er dit jaar een stuk meer zijn, ik moet soms door hele wolken dazen rijden.
pi_83950828
Vooral als er weinig wind is en je rijdt bij bomen & water in de buurt. Echt een verschrikking die beesten. Er valt dan ook niet te rijden, want paard loopt de hele tijd te schudden en te stampen. Logisch ook natuurlijk.
pi_83950996
Hmm, heel het dorp waar ik rijd is bomen en water.
  maandag 12 juli 2010 @ 12:21:23 #149
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83951515
Zoals ik een paar dagen terug al postte, is een dazen val effectief. Kennissen van mij hebben hem staan en ze vangen zo'n 300 dazen per dag! En het paard heeft nergens last van
pi_83951876
Bij onze pensionstal hangt er ook eentje idd.
pi_83951929
quote:
Op maandag 12 juli 2010 12:21 schreef Samzz het volgende:
Zoals ik een paar dagen terug al postte, is een dazen val effectief. Kennissen van mij hebben hem staan en ze vangen zo'n 300 dazen per dag! En het paard heeft nergens last van
Definieer effectief. Op en om een stuk grond van 3000m2 zullen enkele (tien?)duizenden dazen zitten. Dan kan je moeilijk 50 dazenvallen neer gaan zetten. Daarnaast ligt onze stal tussen een aantal natuurgebieden in. Ik gok zo dat dat een onbeperkte levering van verse dazen oplevert
pi_83952072
quote:
Op maandag 12 juli 2010 12:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Definieer effectief. Op en om een stuk grond van 3000m2 zullen enkele (tien?)duizenden dazen zitten. Dan kan je moeilijk 50 dazenvallen neer gaan zetten. Daarnaast ligt onze stal tussen een aantal natuurgebieden in. Ik gok zo dat dat een onbeperkte levering van verse dazen oplevert
Ja, maar als de dazenval aantrekkelijker is dan de paarden, kan het natuurlijk best werken. Ik heb het idee dat ze in de hit actief minder last hebben van dazen dan wanneer je het pad af rijdt...
  maandag 12 juli 2010 @ 12:40:09 #153
123170 alors
zlata1234
pi_83952266
Volgens mij komt het meer door al die natte natuurgebieden en minder bestrijdingsmiddelen.
know'm sayin?
word? word.
  maandag 12 juli 2010 @ 12:40:37 #154
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83952291
quote:
Op maandag 12 juli 2010 12:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Een val is goed voor een hectare grond. En ik zie die blindes liever in een val dan op mijn paard. Dus ik zit erover te denken ook een val te bestellen, per dag 300 of meer blindes weg, hoe ideaal is dat? Zoveel sla je er in je leven niet dood.
pi_83952392
quote:
Op maandag 12 juli 2010 12:40 schreef Samzz het volgende:

[..]

Een val is goed voor een hectare grond. En ik zie die blindes liever in een val dan op mijn paard. Dus ik zit erover te denken ook een val te bestellen, per dag 300 of meer blindes weg, hoe ideaal is dat? Zoveel sla je er in je leven niet dood.
Nou ik zat na een week al op 10 denk ik, dat is toch ook al 520+ dazen per jaar

Bij ons op stal hebben ze zelfgemaakte dazenvallen. Opzich stelt het ook niets voor, een zwarte bal met een soort tentje er over. En die dingen van 300 euro zijn exact hetzelfde eigenlijk. Het idee is dat de daas naar dat met de hoogste temperatuur gaat, en de bal beweegt iets om het op een levend wezen te doen lijken
  maandag 12 juli 2010 @ 12:47:44 #156
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83952555
Heel goed van je.

Ik weet hoe de vallen werken, hoe ze eruit zien en hoeveel ze kosten. Ik hoor van meerdere mensen dat ze erg goed werken, dus de verleiding is groot er een aan te schaffen/te maken.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 19:27:23 #157
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84012287
Even een update'je van Rio en mij.

Het gaat echt súper. Ik krijg met de dag het gevoel dat we meer op elkaar ingespeeld raken en mijn instructrice zegt hetzelfde. We zijn nu lekker aan het trainen op de basis, die er al goed in zit, nu moet hij nog constanter worden in de aanleuning. In draf en galop gaat dit al goed, alleen in stap is het nog wat moeilijk, daar wil hij nog wat graag omhoog. De overgangen zijn super bevestigd, zowel naar voren als terug, de stap - galop gaat helemaal goed. We zijn nu de schriktraining aan het oppakken. Vandaag allemaal vreemde voorwerpen aan de bakrand gehangen (jassen, plastic tassen enz.), morgen gaat m'n instructrice met een paraplu rondlopen.

Ja, ik ben erg blij met Rio
pi_84104365
Paardje liep gister flink kreupel, kwam duidelijk vanuit zijn hoeven. Hoefsmid is vandaag geweest en heeft een zoolzweer vastgesteld. Boel is opengesneden en gezwachteld en meneer moet tot zaterdag op stal. Dat zal hij niet leuk vinden. Hij heeft volgens mij nog nooit van zijn leven een paar dagen op stal doorgebracht.
pi_84109055
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 19:27 schreef Samzz het volgende:
Even een update'je van Rio en mij.

Het gaat echt súper. Ik krijg met de dag het gevoel dat we meer op elkaar ingespeeld raken en mijn instructrice zegt hetzelfde. We zijn nu lekker aan het trainen op de basis, die er al goed in zit, nu moet hij nog constanter worden in de aanleuning. In draf en galop gaat dit al goed, alleen in stap is het nog wat moeilijk, daar wil hij nog wat graag omhoog. De overgangen zijn super bevestigd, zowel naar voren als terug, de stap - galop gaat helemaal goed. We zijn nu de schriktraining aan het oppakken. Vandaag allemaal vreemde voorwerpen aan de bakrand gehangen (jassen, plastic tassen enz.), morgen gaat m'n instructrice met een paraplu rondlopen.

Ja, ik ben erg blij met Rio
Ga je er ooit wedstrijden mee rijden, of recreatief?
pi_84109099
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 20:06 schreef Isegrim het volgende:
Paardje liep gister flink kreupel, kwam duidelijk vanuit zijn hoeven. Hoefsmid is vandaag geweest en heeft een zoolzweer vastgesteld. Boel is opengesneden en gezwachteld en meneer moet tot zaterdag op stal. Dat zal hij niet leuk vinden. Hij heeft volgens mij nog nooit van zijn leven een paar dagen op stal doorgebracht.
Dat klinkt erg pijnlijk.
Lange genees-tijd?
pi_84109137
Okeeee, de dazen hebben plaats gemaakt voor 39383837474 vliegen.
Burgh...
pi_84121332
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:42 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Dat klinkt erg pijnlijk.
Lange genees-tijd?
Het is qua pijn denk ik een beetje te vergelijken met een flinke blaar onder je nagel. De troep kan niet weg en het gaat zweren en kloppen. Hij liep zeer gevoelig. Opensnijden gaf direct verlichting.

Duurt meestal maar een paar dagen voordat het paard weer normaal loopt.
pi_84122092
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:43 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Okeeee, de dazen hebben plaats gemaakt voor 39383837474 vliegen.
Burgh...
Ach, die steken in elk geval niet. Reageren dazen eigenlijk niet op DEET? Kan een paard tegen DEET?
pi_84122191
Volgens Google niet.
pi_84122528
quote:
Een antimuggenmiddel met DEET werkt ook uitstekend tegen dazen.
en
quote:
Deet is voor veelvuldig gebruik niet echt geschikt. Maar er zijn zelfs speciale middelen voor paarden op de markt met DEET.
Kijk maar op de site van de paardendrogist.
doet juist het beste vermoeden. Volgende buitenrit dus maar de DEET roller mee.
pi_84122557
Als je het op jezelf smeert, is je DEET-aura wellicht voldoende om ook je paard te beschermen.
pi_84122587
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 09:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ach, die steken in elk geval niet. Reageren dazen eigenlijk niet op DEET? Kan een paard tegen DEET?
Om het nog leuker te maken: sommige vliegen steken ook in Augustus.
pi_84122647
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 09:40 schreef Isegrim het volgende:
Als je het op jezelf smeert, is je DEET-aura wellicht voldoende om ook je paard te beschermen.
Het is gewoon de geur die het doet, dus ongetwijfeld. Desnoods op de randen van het sjabrak, en evt. op plekken waar zowel hij als wij moeilijk bij kunnen een stip.

Ik las dat door een verbod op het verwerken van citronella in het VK, er daar alleen nog anti-insect middelen voor paarden mét DEET zijn. Dus heel veel zou het niet kwaad kunnen lijkt mij (zolang we hem niet tweemaaldaags onderdompelen)
pi_84122651
Ja, dat klopt. Huisvliegen prikken soms ook. Ik weet niet wat ze dan precies doen, maar je voelt dan prikjes.
pi_84122676
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 09:44 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Het is gewoon de geur die het doet, dus ongetwijfeld. Desnoods op de randen van het sjabrak, en evt. op plekken waar zowel hij als wij moeilijk bij kunnen een stip.

Ik las dat door een verbod op het verwerken van citronella in het VK, er daar alleen nog anti-insect middelen voor paarden mét DEET zijn. Dus heel veel zou het niet kwaad kunnen lijkt mij (zolang we hem niet tweemaaldaags onderdompelen)
Vanwaar het verbod op citronella? Lijkt me één van de meest onschuldige middelen die er zijn...
pi_84122719
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 09:44 schreef Isegrim het volgende:
Ja, dat klopt. Huisvliegen prikken soms ook. Ik weet niet wat ze dan precies doen, maar je voelt dan prikjes.
Leuk die natuur
pi_84122900
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 09:46 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Vanwaar het verbod op citronella? Lijkt me één van de meest onschuldige middelen die er zijn...
Dat dacht ik ook ja, maar gezien de context lijkt het mij ook wat onwaarschijnlijk:
quote:
Due to European legislation, here in the UK we're no longer allowed to purchase fly sprays containing citronella oil. The replacement is DEET, so now almost all comercially available fly repel products have DEET in them...
Dan zou het hier dus ook verboden zijn. Lijkt me dan eerder dat er nu overal DEET in zit, omdat het beter werkt.
pi_84122935
Google heeft zowaar nog een probleem opgelost:
quote:
Je hebt te maken met de stalvlieg (Stomoxys calcitrans). Die lijkt oppervlakkig erg op de huisvlieg (Musca domestica) maar heeft sterk verschillende monddelen. Waar de huisvlieg een slurfje heeft waarmee ze vloeistoffen kan opzuigen, is de stalvlieg voorzien van een steeksnuit waarmee ze steekt en bloed tot zich neemt. De zwarte puntjes die vliegen achterlaten, zijn het verteerde bloed in de uitwerpselen. De stalvlieg komt zoals de naam laat vermoeden, vooral in de omgeving van boerderijen voor.
pi_84128336
Dat is leuk om te weten. Heb mijn hele leven gedacht dat huisvliegen soms prikken. Dacht altijd dat het iets met het weer (onweer?) te maken had.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 14:43:00 #175
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_84133265
Zucht. Jullie leven mijn droom. One day some day...
(Dank je wel voor het wijzen naar dit topic, Isegrim! )
pi_84133609
Graag gedaan hoor.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 15:57:56 #177
37769 erodome
Zweefteef
pi_84135926
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 14:43 schreef Darkwolf het volgende:
Laten we eens dromen over later als we groot zijn dan!
Wat voor soort paardje wil je graag later, welk type/karakter heb je dan in je hoofd?

Als ik even lekker droom over later als ik groot ben dan zie ik mezelf 's ochtens een bakje thee zetten, uit mijn raam kijken en daar mijn eigen kleine kudde te zien, voor de hobby leuke new forestjes grootbrengen en afleveren als geweldige kinderpony's met een mooie nh slag erin ofzo, mijn 2 monstertjes ertussen.
Misschien voor mezelf een muilezeltje, oh wat zou ik elke dag op wolken lopen, dan loop ik alleen nog maar met een grote grijns van oor tot oor rond!
Nu nog een loterij winnen ofzo, want mijn geld moeten verdienen met de paarden zelf of andere dieren vind ik niets waard, in de praktijk betekend dat te vaak inleveren op princiepe's.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 16:07:14 #178
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_84136251
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 15:57 schreef erodome het volgende:
Laten we eens dromen over later als we groot zijn dan!
Wat voor soort paardje wil je graag later, welk type/karakter heb je dan in je hoofd?
Mijn grootste droom is natuurlijk mijn grote lieveing die ik al 12 jaar ken. Een manege pony (merrie) van het merk Fjord + nog iets en ze is al aardig op leeftijd.
Haar zou ik graag haar laatste gouden jaren echt als goud willen laten beleven door deze samen te delen met een huisje waar zij bij kan.
Dat is mijn grootste prioriteit.
Een paard om op te rijden erbij? Perhaps. Wat voor eentje? Geen idee.
Persoonlijk schiet ik gewoon heel erg goed op met merries en dan wil ik het liefst eentje met een heel zacht knuffelig karakter. Met haar zou ik dan de wereld van Natural Horsemanship willen gaan verkennen.
pi_84136954
Als er hier een tweede paard zou kunnen komen, dan komt er een Egyptische arabier.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 16:28:24 #180
123170 alors
zlata1234
pi_84137156
Ik wil later KWPN'ers en Friezen fokken
know'm sayin?
word? word.
pi_84137354
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 16:23 schreef Isegrim het volgende:
Als er hier een tweede paard zou kunnen komen, dan komt er een Egyptische arabier.
Oja?
pi_84137450
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 16:34 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Oja?
Ja.
pi_84137767
-edit-

Verkeerde topic.

[ Bericht 83% gewijzigd door Isegrim op 16-07-2010 16:56:51 ]
pi_84137862
Verkeerde topic?
pi_84137896
Zoiets bijvoorbeeld:

pi_84137908
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 16:47 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Verkeerde topic?
Ehhh ja, pardon.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 17:25:11 #187
37769 erodome
Zweefteef
pi_84139169
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 16:23 schreef Isegrim het volgende:
Die zijn wel heeeeeeeel mooi ja, zo ben ik nogal weg van pura raza's.
Maar ik val nu eenmaal als een blok voor echte ponykarakters, ik hou van pony's
Omgeven zijn door pony's lijkt me helemaal super!
  vrijdag 16 juli 2010 @ 17:56:59 #188
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_84140125
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 17:25 schreef erodome het volgende:
Kijk, dat heb ik nou ook!

Pony's...
pi_84143960
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 14:43 schreef Darkwolf het volgende:
*knip* laat maar.
  zaterdag 17 juli 2010 @ 10:54:36 #190
37769 erodome
Zweefteef
pi_84162567
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 17:25 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik lees dit vandaag zo terug en denk bij mezelf, nu nog 2 vlechtjes in en de hele dag een cap op en ik kan zo voor penny meisje doorgaan, aaarrrgghh
pi_84162738
Geef mij maar pony's, voor paarden ben ik te klein.
pi_84166808
Paardje is aan de beterende hand en mocht van de smid weer de groep in.
  zaterdag 17 juli 2010 @ 21:48:35 #193
37769 erodome
Zweefteef
pi_84180963
quote:
Op zaterdag 17 juli 2010 13:31 schreef Isegrim het volgende:
Paardje is aan de beterende hand en mocht van de smid weer de groep in.
Mooi, fijn dat alles netjes geneest!
pi_84184188
Zit er altijd onwijs over in als er iets met mijn paard is (heb eerder paarden gehad)...

Ik ben fan van Cowboy Magic antiklit-spray. Onze tink heeft een ontzettend dikke staart die al heel lang niet uitgepluisd was. Cowboy Magic erin en ik had zijn hele staart binnen twintig minuten helemaal uitgekamd zonder dat er een noemenswaardig aantal haren uitkwam. En nu is zijn staart nog twee keer zo dik.

[/spam]
  maandag 19 juli 2010 @ 11:45:52 #195
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_84227926
Dit vond ik in de badkamer van mijn Amerikaanse vriend in Californie en heb ik ook maar voor mijzelf gekocht:

Het grappige en leuke is: ook bestemd voor menselijk gebruik... bijna overal te koop daar.
pi_84228212
quote:
Op maandag 19 juli 2010 11:45 schreef Darkwolf het volgende:
Dit vond ik in de badkamer van mijn Amerikaanse vriend in Californie en heb ik ook maar voor mijzelf gekocht:
[ afbeelding ]
Het grappige en leuke is: ook bestemd voor menselijk gebruik... bijna overal te koop daar.
Dat klopt, het is ook gewoon te koop bij de Walmart. Een Texaanse vriendin van me gebruikte het voor haar langharige dochtertjes.
  maandag 19 juli 2010 @ 19:31:09 #197
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84245628
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:42 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Ga je er ooit wedstrijden mee rijden, of recreatief?
Wedstrijden is wel het plan. Het is een talentvol paard en ik heb wedstrijd ambities. Maar de top hoef ik niet te halen hoor. Kijken waar het komt, lang leve de lol.
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 20:06 schreef Isegrim het volgende:
Op stal? Voor een hoefzweertje? Arm paard.
pi_84245800
quote:
Op maandag 19 juli 2010 19:31 schreef Samzz het volgende:

Wedstrijden is wel het plan. Het is een talentvol paard en ik heb wedstrijd ambities. Maar de top hoef ik niet te halen hoor. Kijken waar het komt, lang leve de lol.
Ah, das wel leuk
Welke discipline?
  maandag 19 juli 2010 @ 19:36:18 #199
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84245874
quote:
Op maandag 19 juli 2010 19:34 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Ah, das wel leuk
Welke discipline?
Voor nu dressuur. Hij is dressuur gefokt (prachtige afstamming ), dus ik wil hem eerst daar 100% in bevestigd hebben en minstens L rijden voordat ik er ook maar over peins te gaan springen, dit om verschillende redenen. Ik hoop uiteindelijk met hem SGW te kunnen gaan rijden, daar ligt wel mijn hart een beetje...
pi_84248641
quote:
Op maandag 19 juli 2010 19:31 schreef Samzz het volgende:

[..]

[..]

Op stal? Voor een hoefzweertje? Arm paard.
Hij liep op drie benen dus het ging helaas niet anders. Vooral niet omdat hij nieuw is in de groep en dus nog regelmatig het pispaaltje.

Maar hij loopt weer als een zonnetje nu.
  maandag 19 juli 2010 @ 20:53:19 #201
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84248856
Oke. Apart.

Wij zetten de paarden na het opensnijden iedere dag twee keer in een emmer met soda oplossing. Maar nooit stal rust. Beweging zorgt voor bloedtoevoer.
pi_84251716
Dat weet ik, maar hij was überhaupt bijna niet aan het lopen te krijgen, had gewoon te veel pijn blijkbaar. En de hoefsmid had er speciale zalf opgedaan (trekt de troep eruit) en ingezwachteld. Uiteindelijk heeft 'ie maar twee daagjes binnen gestaan gelukkig.

Als mijn hoefsmid vindt dat hij een paar dagen binnen moet staan, dan doe ik dat gewoon.

Meneer heeft nog wat onderwijs nodig met betrekking tot het betreden van je persoonlijke ruimte. Hij ging vandaag vol op mijn voet staan. Hij is echt te lomp voor woorden soms, moet her en der nog een beetje manieren leren.
pi_84252143
Auw, pijnlijke aangelegenheid.

In de winter draag ik wel schoenen met stalen neuzen als ik mijn paardje ophaal, zij zal niet op mijn voet gaan staan, maar die andere twee misschien wel.
Aangezien zij boven de 1.70 richting 1.80 gaan gok ik het er maar niet op.
pi_84252565
Het deed inderdaad flink zeer (nu nog ). Dat wordt dus het eerste grondwerk-projectje - het respecteren van mijn persoonlijke ruimte en alleen daarin komen als ik hem uitnodig. De lomperik.

Toen we hem vandaag gingen ophalen, had hij ineens allemaal vreemde kale plekjes op één kant van zijn gezicht. De oorzaak bleek te zitten in het feit dat hij steeds met zijn hoofd onder het band (van dat zwarte rubber band, dat heeft een beetje een scherpe rand) door gras staat te eten. Daarbij kwam zijn hoofd ook tegen het schrikdraad aan, dus wij snapten er niets van. Bleek dat de stroom er helemaal niet meer op stond. Staleigenaar heeft die er weer opgezet en binnen drie minuten had hij een flinke optater te pakken. Denk dat hij er nu wel mee ophoudt.
pi_84252575
quote:
Op maandag 19 juli 2010 22:01 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Auw, pijnlijke aangelegenheid.

In de winter draag ik wel schoenen met stalen neuzen als ik mijn paardje ophaal, zij zal niet op mijn voet gaan staan, maar die andere twee misschien wel.
Aangezien zij boven de 1.70 richting 1.80 gaan gok ik het er maar niet op.
Kunststof Als er iets zwaars komt op stalen neuzen, dan moet je je schoen uit je voet laten snijden als er iets zwaars op is gekomen Staal geeft heel goed mee maar veert niet terug

Overigens hebben wij ook een hele slimme tinker Als enige was meneer er achter dat er geen stroom op het schokdraad stond. Unlimited food!
pi_84252819
Dat had ik dus al verteld.
pi_84253104
Een fractie van een seconde eerder ja
  maandag 19 juli 2010 @ 22:42:37 #208
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84254214
Ik ben vandaag van Rio geklapt. Dood aan onverwacht opvliegende fazanten.

Rio was verder braaf, de schat

[ Bericht 0% gewijzigd door Samzz op 19-07-2010 22:49:06 ]
pi_84254993
Ja, dat vind ik nou het rare aan mijn verzorgpaardje, ze kijkt niet op van groot materieel (lees: shovels, tourbussen, auto's met aanhangwagens die klepperen), maar zo'n hoopje zaagsel op de grond is dan weer heel spannend.
  maandag 19 juli 2010 @ 23:11:38 #210
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84255767
Nou, dat interesseert Rio allemaal niks. Maar ik schrok me zelf ook een hartaanval van dat beest, dus ik neem Rio niks kwalijk.
pi_84256721
Duiven en eenden die onverwacht wegvliegen zijn ook zo leuk

(nee)
  dinsdag 20 juli 2010 @ 10:25:58 #212
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84264761
quote:
Op maandag 19 juli 2010 23:31 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Duiven en eenden die onverwacht wegvliegen zijn ook zo leuk

(nee)
Dat is ook niet grappig idd

Nou ja, vandaag weer vol goede moed te paard, in de hoop geen fazanten tegen te komen
pi_84306472
Het is verbazingwekkend hoe mooi je kunt buitenrijden midden in de Randstad. Gister een kort ritje langs de Zwet (tussen R'dam en Delft) gedaan. Binnenkort doen we een rondje om de Ackerdijkse Plassen heen, zo'n 7 km.

Vanavond komt de oud-eigenaar van ons paardje bij hem kijken.
pi_84307001
Zus vertelde van de week dat Apollo nog steeds af en toe wat schrikkerig is. En dan vooral van herten in het Zwolse Bos. Maar van wilde zwijnen schrikt ie weer niet, daar loopt ie praktisch overheen
  woensdag 21 juli 2010 @ 22:46:19 #215
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84334563
Hmmmm... Oki Doki overleden

Dat was wel het laatste wat ik verwachtte. Wat is dat toch met paarden die voor miljoenen overgekocht worden en waar je vervolgens nooit meer wat van hoort? * Denkt aan Poëtin*

[ Bericht 13% gewijzigd door Samzz op 21-07-2010 23:19:46 ]
  woensdag 21 juli 2010 @ 23:16:36 #216
123170 alors
zlata1234
pi_84336273
Okidoki Met zijn rare galop wat tof paard vond ik dat

know'm sayin?
word? word.
pi_84337728
Oud-eigenaar van ons paardje kwam vandaag kijken. Geloof dat ze wel content was met zijn nieuwe plekje. Ze vond hem erg relaxed ogen.

Vandaag voor het eerst bitloos gereden, met kingekruist systeem. Paardje reageert er erg prettig op en ik vind het zelf ook fijn. Wil ik wel mee door oefenen.
  woensdag 21 juli 2010 @ 23:48:15 #218
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84337767
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 23:16 schreef alors het volgende:
Okidoki Met zijn rare galop wat tof paard vond ik dat

[ afbeelding ]
Ja, echt een machtig dier! Heb m nog gemeet op Jumping Amsterdam, in z'n stalletje, hooi etend. Apart hoor, zo ineens weg
pi_84337826
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 23:47 schreef Isegrim het volgende:
Oud-eigenaar van ons paardje kwam vandaag kijken. Geloof dat ze wel content was met zijn nieuwe plekje. Ze vond hem erg relaxed ogen.

Vandaag voor het eerst bitloos gereden, met kingekruist systeem. Paardje reageert er erg prettig op en ik vind het zelf ook fijn. Wil ik wel mee door oefenen.
Leuk dat zo'n oud-eigenaar nog contact houdt.
pi_84338098
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 23:49 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Leuk dat zo'n oud-eigenaar nog contact houdt.
Hadden we ook zo afgesproken. Het ging haar nogal aan het hart om hem weg te doen dus ze wilde heel graag contact houden om te weten hoe het ging.
pi_84350018
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 22:46 schreef Samzz het volgende:
Hmmmm... Oki Doki overleden

Dat was wel het laatste wat ik verwachtte. Wat is dat toch met paarden die voor miljoenen overgekocht worden en waar je vervolgens nooit meer wat van hoort? * Denkt aan Poëtin*
Vindt je dat echt heel vreemd?
Als die paarden 3 worden weten ze vaak al of ze geschikt zijn om mee te gaan springen, hebben ze al onder de man gesprongen en alles.

Alles moet tegenwoordig snel met sportpaarden, tijd is geld, snel opfokken, snel inrijden, snel kijken hoever ze kunnen komen.
Dat geeft veel problemen, been problemen, rugproblemen, ga zo maar door.
Voordat ze ook maar enigsinds zijn uitgegroeit krijgen ze al zware belasting, dat is gewoon niet goed.

Grappig is het om terug te kijken naar de tijd dat paarden net ingezet werden voor grootscheepse oorlog, voor de gewone soldaat.
Toen waren er grote en felle discussie's, de grootmeesters van die tijd vonden het onverantwoord, een paard moest 10 zijn voordat hij de serieuse oorlogstraining kreeg vonden ze, niet 3 of 4 of zelfs jonger.
Er werd wel met de paarden gewerkt daarvoor, maar in een hele langzame opbouw van spieren en geest.
Maar de vraag om cavalerie paarden bleef en er werd een methode ontwikkeld die voor jan de gewone man snel zou werken, schopje om te gaan lopen, trekken aan de teugels om te remmen, lekker simpel, werkte voor de meeste zonder dat ze zich hoefde te verdiepen in het wezen paard.
Maar het paard werd een middel, een levende fiets ipv een partner om mee samen te werken.
pi_84350200
Een paard (ongeacht welk ras) is pas met zes volgroeid.
  donderdag 22 juli 2010 @ 12:17:43 #223
123170 alors
zlata1234
pi_84350793
Een complicatie tijdens een operatie is gewoon domme pech. En een blessure bij een sportpaard is niet abnormaal, menselijke sporters hebben dat ook. Volgens mij hebben ze het tot zijn zesde erg rustig aan gedaan met Oki.
Ik geloof niet zo in die theorien, zeker niet wat echt toppers betreft, met zulke paarden wordt echt heel voorzichtig gedaan, het is pure kapitaalvernietiging immers.
know'm sayin?
word? word.
  donderdag 22 juli 2010 @ 14:25:10 #224
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84355837
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 11:57 schreef erodome het volgende:

[..]

Vindt je dat echt heel vreemd?
Als die paarden 3 worden weten ze vaak al of ze geschikt zijn om mee te gaan springen, hebben ze al onder de man gesprongen en alles.

Alles moet tegenwoordig snel met sportpaarden, tijd is geld, snel opfokken, snel inrijden, snel kijken hoever ze kunnen komen.
Dat geeft veel problemen, been problemen, rugproblemen, ga zo maar door.
Voordat ze ook maar enigsinds zijn uitgegroeit krijgen ze al zware belasting, dat is gewoon niet goed.

-knip-
Euh, ik weet heel goed hoe het er aan toe gaat op handel en sport stallen, heb er jaren gewerkt. Oki liep een ernstige blessure op tijdens een spring wedstrijd, hij was toen 13 of ondertussen 14, hij is overleden aan een complicatie na de operatie. Dit heeft dus helemaal NIKS van doen met te snel en te vlug willen berijden.

Misschien eerst even inlezen wat er met het paard aan de hand was, voor je met aantijgingen aan komt zetten die in dit geval kant nog wal slaan.
  donderdag 22 juli 2010 @ 14:25:40 #225
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84355859
Oh, mocht iemand nog interesse hebben in een tof frontriempje:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=1327326

pi_84357979
Net een nieuw hoofdstel gekocht.

Zowel met als zonder bit (sidepull én kingekruist) te gebruiken. Ik denk dat 'ie erg mooi zal staan.
pi_84378871
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 14:25 schreef Samzz het volgende:

[..]

Euh, ik weet heel goed hoe het er aan toe gaat op handel en sport stallen, heb er jaren gewerkt. Oki liep een ernstige blessure op tijdens een spring wedstrijd, hij was toen 13 of ondertussen 14, hij is overleden aan een complicatie na de operatie. Dit heeft dus helemaal NIKS van doen met te snel en te vlug willen berijden.

Misschien eerst even inlezen wat er met het paard aan de hand was, voor je met aantijgingen aan komt zetten die in dit geval kant nog wal slaan.
Pardon hoor...

Ik had me idd beter in moeten lezen, maar Albert Zoer is niet echt een favoriet bij mij en daar komt dit paard vandaan.
Iets te snel geantwoord, maar wat ik zeg blijft staan.

Nog 1 kleine aanvulling, echte topsport heeft natuurlijk bar weinig te maken met gewoon je eigen paardje(s) hebben en lekker samen aan de slag zijn, recreatie, sportief enz.
Dat is van een heel ander kaliber dan topsport wat gewoon standaart erg veel van het lijf van de atleet vraagt.

[ Bericht 13% gewijzigd door erodome op 23-07-2010 13:10:31 ]
  vrijdag 23 juli 2010 @ 16:29:39 #228
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84403034
Maakt ook niet uit. Het is gewoon zonde van zo'n donders mooi en fijn paard.

En wat je zegt kan dan wel blijven staan, neemt niet weg dat (top)sport paarden heel anders behandeld worden dan ons huis, tuin en keuken paard Daar zorgen ze echt wel goed voor en blessures komen nog relatief weinig voor in de topsport, je hoort het alleen meteen als het wel zo is. Mijn paard komt niet in het nieuws als ze een peesblessure heeft.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 21:57:39 #229
37769 erodome
Zweefteef
pi_84415738
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 16:29 schreef Samzz het volgende:
Maakt ook niet uit. Het is gewoon zonde van zo'n donders mooi en fijn paard.

En wat je zegt kan dan wel blijven staan, neemt niet weg dat (top)sport paarden heel anders behandeld worden dan ons huis, tuin en keuken paard Daar zorgen ze echt wel goed voor en blessures komen nog relatief weinig voor in de topsport, je hoort het alleen meteen als het wel zo is. Mijn paard komt niet in het nieuws als ze een peesblessure heeft.
Oki wel ja, maar al die anderen die opgetraind worden maar niet zo hoog komen niet en dat zijn er heel veel meer dan die beroemdheden onder de paarden, voor 1 beroemd paard moeten er toch een veelvoud opgetraind worden(waar je nogsteeds kan discuseren over de zin en onzin van zo vroeg beginnen met zware bealsting met een dier in de groei).
Ik ken dat wereldje iets te goed van binnen om er positief over te kunnen zijn, naar de buitenwereld toe doen ze het allemaal zo goed en zo netjes, in de praktijk is tijd geld en moeten paarden zo rap mogelijk opgetraind worden om te zien of er een beroemdheid inzit en als dat er niet inzit wordt er heel fiks aan getrokken op vaak nare manier om ze igg goed te krijgen, veelste vaak ten koste van een hoop welzijn, zeker op de langere termijn.
Echte sportpaarden die de 20 halen zonder problemen zijn in de minderheid, dat tegenover andere werkpaarden zoals cutting horses en norikers in de bosbouw die tot in hun 20ste werken.

Maar pffffff, ik doe moeilijk(daar ben ik soms iets te goed in geloof ik )!
Laat ik maar gewoon kleppen over mijn eigen paardjes en die van jullie, dat is veel leuker!

Ik heb besloten een cursusje centered riding te gaan doen, te lang te weinig tijd besteed aan echte stevige vooruitgang met rijden voor mezelf, het is ook zo makkelijk om al het echte werk op de grond te doen en het rijden alleen als even relaxen te zien.
Maar nu wil ik toch het rijden naar een wat hoger niveau tillen, bij de wat meer gevorderde oefeningen voel ik dat ik gewoon hier en daar wat tekort kom op rij gebied en als ik die oefeningen wil doen moet wel mijn deel van de afspraak nageleefd zijn, dat ik keurig onafhankelijk zit, goed in balans ben en kan ondersteunen op de juiste manier.
pi_84419800
Onze stalhoudster geeft ook les in centered riding, maar ik weet eigenlijk helemaal niet wat dat precies inhoudt.
  zaterdag 24 juli 2010 @ 11:54:45 #231
37769 erodome
Zweefteef
pi_84431040
Het is een rijden vanuit je middelpunt, in harmonie met het paard.
Rijden met zo min mogelijk spanning en inspanning en dan zonder het paard in de weg te zitten.
Moeilijk uitleggen nu ik het nog nooit zelf heb gedaan hoor!

Ik ben een flex ruiter, dat betekend dat ik best lekker rij, maar niet heel netjes, als we dan naar echt gevorderde oefeningen gaan merk ik dat het voor mij gewoon best inspannend wordt, ik moet dan echt op de netheid letten en dat gaat ten koste van de harmonie.
pi_84431873
Ik ga zelf misschien ook wel weer even wat lessen nemen. Mijn vorige paard is een jaar of acht geleden weggegaan en sindsdien heb ik relatief weinig gereden. Toch vind ik dat het best goed gaat. Sterker nog, ik merk dat ik bepaalde slechte gewoontes bijna kwijt ben. Zo hield ik altijd te veel vast, vooral op links. Ik vind loslaten en rijden met heel weinig gewicht aan mijn teugels nu veel gemakkelijker. Ik ben minder control freak. Zal ook iets met leeftijd enzo te maken hebben denk ik. Meer rust in mezelf en dus ook meer rust in het rijden. Maar een groot talent ben ik nooit geweest en zal ik ook nooit worden. Dat hoeft ook niet, maar ik wil de dressuur wel weer een beetje oppakken. :)
  zaterdag 24 juli 2010 @ 13:03:47 #233
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84433168
Ik rijd volgens de klassieke rijschool, het Scala der Ausbildung,
  zaterdag 24 juli 2010 @ 16:34:24 #234
37769 erodome
Zweefteef
pi_84438996
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 13:03 schreef Samzz het volgende:
Ik rijd volgens de klassieke rijschool, het Scala der Ausbildung,

Zo heb ik laatst genoten van een les klassieke dressuur kijken, welke school weet ik niet, alleen dat het spaans was.
Ontzettend mooi om te zien hoe er steeds naar de combi gekeken werd, alles keurig en kalmpjes gedaan werd en de paarden het heerlijk vonden en voor je neus verbeterde in houding,vooral mooi om te zien omdat de paarden het echt prettig vonden.
  zaterdag 24 juli 2010 @ 16:41:15 #235
37769 erodome
Zweefteef
pi_84439232
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 12:25 schreef Isegrim het volgende:
Ik ga zelf misschien ook wel weer even wat lessen nemen. Mijn vorige paard is een jaar of acht geleden weggegaan en sindsdien heb ik relatief weinig gereden. Toch vind ik dat het best goed gaat. Sterker nog, ik merk dat ik bepaalde slechte gewoontes bijna kwijt ben. Zo hield ik altijd te veel vast, vooral op links. Ik vind loslaten en rijden met heel weinig gewicht aan mijn teugels nu veel gemakkelijker. Ik ben minder control freak. Zal ook iets met leeftijd enzo te maken hebben denk ik. Meer rust in mezelf en dus ook meer rust in het rijden. Maar een groot talent ben ik nooit geweest en zal ik ook nooit worden. Dat hoeft ook niet, maar ik wil de dressuur wel weer een beetje oppakken. :)

Ik heb juist moeite met de contact teugel, dat komt uit mijn manegetijd vandaan.
Heb er zo'n aversie tegen gekregen omdat ik gewoon wist dat ik toen nog niet goed genoeg kon rijden om een onafhankelijke zit en stille handen te hebben, het voelde altijd gruwelijk oneerlijk tegenover het paard(ik was dan op ten duur ook de enige die met losse teugel mocht rijden, ben gewoon dwars gebleven en toen heeft de instructeur besloten dat ik het dan maar netjes met losse teugel moest leren ;) ).

Heb mezelf helemaal terug aan moeten leren dat de contact teugel geen probleem is, dat het is hoe je ermee omgaat en niet de contact teugel zelf.
Maar nogsteeds rij ik het liefste met een hele losse teugel, freestyle dus, het zal nog wel even duren voordat ik en de contact teugel echt goed met elkaar overweg kunnen ;)
Stom eigenlijk, want ik heb altijd geweten dat het is hoe de ruiter ermee omgaat, maar omdat het toen steeds op een volgens mij oneerlijke manier moest heb ik er nu nog last van.
  zaterdag 24 juli 2010 @ 19:25:43 #236
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84444934
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 16:34 schreef erodome het volgende:

[..]

Zo heb ik laatst genoten van een les klassieke dressuur kijken, welke school weet ik niet, alleen dat het spaans was.
Ontzettend mooi om te zien hoe er steeds naar de combi gekeken werd, alles keurig en kalmpjes gedaan werd en de paarden het heerlijk vonden en voor je neus verbeterde in houding,vooral mooi om te zien omdat de paarden het echt prettig vonden.

Hmmm... Ik weet het ook niet. De enige Spaanse rijscholen die ik ken, zijn die in Wenen en in Jerez :)
pi_84468027
pi_84468048
En uiteraard de avatar variant:

maandag 26 juli 2010 @ 12:40:34 #239
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84500131
Gisteren en vandaag weer met Rio gereden (nadat hij zaterdag een dagje vrij had), gisteren les gehad. Het ging super, hij wordt met de dag beter, constanter, hij wil alleen graag te diep gaan lopen, waardoor hij, wanneer hij moe wordt gaat hangen en traag wordt. Ik ben daarom begonnen met nog meer overgangen rijden, maar ook de draf verkorten en verruimen, veel middenstap en uitgestrekte stap, en het verkorten en verruimen van de galop en ik merk vandaag al verbetering in zijn houding. Vandaag ging hij alleen wat hangen toen hij moe werd, maar ik kon hem van achter goed genoeg bijrijden zodat hij uit zichzelf weer meer omhoog kwam.

Maar vooralsnog vind ik het diepe lopen nog geen groot probleem, hij is nog jong en staat voor het eerst van zijn jonge leventje echt in training. Wijken en SB pakt hij al goed op, vooral SB gebruik ik heel veel bij het instappen om hem lekker los te werken. Ik merk alleen dat hij nu zo dusdanig goed op de hulpen staat, dat wanneer ik hem, als ik wil aandraven, iets te kort houd, hij een raar hupsje maakt of aan galoppeert. Ik moet dus leren dat ik hem bij de overgang naar draf meer ruimte geef, dit gaat gelukkig steeds beter en ik heb Rio in de afgelopen twee weken dat ik hem train, steeds beter leren kennen. O+
  dinsdag 27 juli 2010 @ 19:28:03 #240
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84561364
En een harnachement update :P

Ik heb vorige week een nieuwe frontriem voor Rio besteld (gisteren gekregen) gezien meneer een redelijk breed hoofd heeft en ik hangende frontriempjes echt prachtig vind. Op maat laten maken, totally bling bling O+ Het staat hem gewéldig! Hij krijgt er een nog luxer hoofd van (hij heeft een recht profiel). Morgen maar eens foto's maken van m'n manneke.
  woensdag 28 juli 2010 @ 17:00:12 #241
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84594583
Rio O+

pi_84596101
Is dat je nieuwe blingfrontriem? :P

Ik heb het nieuwe hoofdstel binnen (eerst te grote maat opgestuurd gekregen), zal het meteen testen en misschien ook fotootje plaatsen.
pi_84609372

pi_84609452
Oh, die mesthoop is niet van hem hoor, die lag er al. O-)
  donderdag 29 juli 2010 @ 10:10:20 #245
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84617960
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 17:45 schreef Isegrim het volgende:
Is dat je nieuwe blingfrontriem? :P

Ik heb het nieuwe hoofdstel binnen (eerst te grote maat opgestuurd gekregen), zal het meteen testen en misschien ook fotootje plaatsen.
Hahaha, ja, dat is m :D In het echt blingt ie een stuk harder. Maar ik ben een beroerde fotograaf :+

Hij ziet er goed uit, jullie paard. Ik vind het hoofdstel alleen wel ontzettend grof en lelijk :@
pi_84618699
Wij vinden het juist erg mooi, juist dat groffe. :D Smaken verschillen. :P
pi_84618752
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 10:10 schreef Samzz het volgende:

[..]

Maar ik ben een beroerde fotograaf :+

Zit je op Bokt? :P Dat is een forum speciaal voor mensen die niet kunnen fotograferen :Y
  donderdag 29 juli 2010 @ 10:41:44 #248
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_84618777
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 10:40 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Zit je op Bokt? :P Dat is een forum speciaal voor mensen die niet kunnen fotograferen :Y
Bokt... :')
  donderdag 29 juli 2010 @ 10:42:55 #249
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84618811
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 10:40 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Wat is dat dan voor onzin?
  donderdag 29 juli 2010 @ 10:44:08 #250
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84618848
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 10:38 schreef Isegrim het volgende:
Wij vinden het juist erg mooi, juist dat groffe. :D Smaken verschillen. :P
Gelukkig wel ja :P Ik vind een grof hoofdstel niet snel lelijk, maar deze heeft van die rare opsmuck :Y)
pi_84619134
Ik heb een permanente ban op Bokt. Dat beleid klopt echt niet...

In een huiskamer topic (!!) ging het over iemand die zijn paard had laten onderzoeken door een plaatselijke dierenarts, en ik haakte daarop in, dat die dierenarts echt een prutser is. Zo hebben ze mijn paard en mij 3 uur (!!!) laten wachten toen mijn paard een slagaderlijke bloeding had, het bloed kwam er echt met liters uit. We hebben 3 uur lang met 10 man om en om met een beugelriem zijn been af moeten knellen. Hij verloor zo ontzettend veel bloed, dat hij er druk van werd (vechten). Echt een schande. Toen mijn toenmalige instructrice belde "We hebben met spoed een dierenarts nodig, er staat er hier 1 met een slagaderlijke bloeding" was het eerste wat ze vroeg "Bloed hij"? :N :N :N

Vervolgens was mijn paard kreupel (paar jaar daarna) dus op naar de plaatselijke (zelfde kliniek). Bleek hij na onderzoek iets hebben "Wat geen naam heeft" en kreeg 1 of ander raar goedje mee, en dan zou het helemaal goed komen. Natuurlijk meteen naar een andere kliniek gereden, daar bleek dat hij een peesblessure had...

Bij een ander paard contateerden ze ook dat het beest iets had, wat nooit meer goed zou komen. Dus de afspraak voor het inslapen stond al gemaakt, en de eigenaresse denkt, toch nog even ergens anders vragen. Wat bleek? Dier had een hoefzweer......

Echt een schande dus die kliniek, kan zo meer voorbeelden noemen! Dit had ik dus ook in het huiskamer topic geschreven (!!!), en vervolgens werd dat verwijderd, met het bericht dat ik laster pleegde.. Laster??? En dan ik geen informatie van eerste hand gaf (dat ging over dat andere paard). Vervolgens zeiden ze dat ik loog, want een paard kon niet 3 uur blijven staan met een slagaderlijke bloeding.. IK LOOG????? Ik ben toen zo kwaad geworden... Echt iedere simpele kassameid kan daar mod worden, en zulke dingen concluderen. Uiteindelijk heeft bokt mijn medisch dossier opgevraagd (!!!) en hebben ze dat ook gewoon gekregen, medische dossier verschaffen aan derden is STRAFBAAR!!!!

Echt helemaal van de pot gerukt die mensen... uiteindelijk hebben ze onderzoek gedaan of het klopte van die slagaderlijke bloeding (serieus waar, een forum op internet dat gaat onderzoeken of het wel echt klopt wat je over je paard schrijft!!) en toen bleek dat het dus wel mogelijk was, en ik NIET loog. Daar hebben ze hun excuses voor aangeboden, maar omdat ik het hondonbeschoft vond dat ze gewoon in het medische dossier van mijn paard gekeken hebben, had ik daar een topic over geopend. Tot 3 keer toe hebben ze die verwijderd... En uiteindelijk ben ik permanent geband.

Helemaal van het pad af... Oja, ik mag terug komen mits ik een goede gemotiveerde brief schrijf? Say what? Voor geen goud.

Ze weigeren ook de berichten conversaties uit mijn inbox te geven over dit hele verhaal omdat ik de dierenarts wil aangeven bij de medische tuchtraad. Zegt genoeg toch?

Ze denken dat ze er allemaal vanaf zijn, maar dat zijn ze echt nog niet...
pi_84619146
LHO refereert aan de vele 'horses @ work' e.d. topics op Bokt met daarin foto's gemaakt met mobieltjes van tien jaar oud. :P
pi_84619152
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 10:42 schreef Samzz het volgende:

[..]

Wat is dat dan voor onzin?
:D Dat is geen onzin hoor. Kijk maar eens rond hoe de gemiddelde foto er daar uitziet :D
pi_84619288
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 10:53 schreef Xs2Shanna het volgende:
[...]
:D Ik had al door - met net 10 berichten ofzo- dat het een wat apart forum is ja :D De gemiddelde leeftijd is er 12 volgens mij, mensen die echt een plaat voor hun kop hebben groter dan hun paard, en dan die regels die er gelden :')

"MAX 2 FOTO'S PER POST!" --> En dat iemand dan 2 foto's van 3 mb online gooit. Dat je minstens 25 paardgerelateerde berichten moet hebben, voordat je in bepaalde subfora mag posten (waar ook paardgerelateerde items staan). Het oneindig doorlopen van topics, maar bij 100 pagina's er handmatig een slotje op gooien.

Ik zou haast zelf een paardenforum opzetten. Kan nog een leuke bijverdienste zijn ook.
  donderdag 29 juli 2010 @ 10:59:27 #255
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84619293
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 10:54 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

:D Dat is geen onzin hoor. Kijk maar eens rond hoe de gemiddelde foto er daar uitziet :D
Ik weet heel goed hoe een gemiddelde foto daar eruit ziet. Ik snap alleen je punt totaal niet.
pi_84619310
@Xs2Shanna

Wat een bizar verhaal. :o Ja, dat krijg je met al die dozen daar. Ze zouden er een paar kerels op moeten zetten. Kippenhok. :D
pi_84619323
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 10:59 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ik weet heel goed hoe een gemiddelde foto daar eruit ziet. Ik snap alleen je punt totaal niet.
Gewoon een flauw geintje. :P
pi_84619327
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 10:59 schreef Samzz het volgende:

[..]

Omdat jij aangaf dat je geen goede fotograaf bent :P Er zitten daar iets van tweeduizend mensen bij elkaar die er een talent voor hebben een foto zo lelijk mogelijk te laten zijn.
  donderdag 29 juli 2010 @ 11:02:46 #259
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84619379
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 10:53 schreef Xs2Shanna het volgende:
-knip-

Ze weigeren ook de berichten conversaties uit mijn inbox te geven over dit hele verhaal omdat ik de dierenarts wil aangeven bij de medische tuchtraad. Zegt genoeg toch?

Ze denken dat ze er allemaal vanaf zijn, maar dat zijn ze echt nog niet...
Herkenbaar. Ik heb ook mijn portie sores met de moddies wel gehad. Ik was zelf ook niet helemaal 100% goed bezig, maar goed, zij ook niet. In totaal 7 keer gebanned. Ondertussen, na drie jaar, mezelf toch weer aangemeld en nu heb ik het weer redelijk naar mijn zin.

Ik vind dat ze in jouw geval érg slecht hebben gehandeld. Nu liggen de moddies de laatste tijd sowieso onder vuur wegens twee maten meten. Die dierenarts moet je gewoon aangeven bij de medische tuchtraad, een paard met slagaderlijke bloeding drie uur laten staan kan echt niet :o Heb je ondertussen al stappen tegen de kliniek ondernomen?

Mocht je bokt aan willen pakken en je hebt hulp nodig, laat het maar weten. :)
  donderdag 29 juli 2010 @ 11:03:27 #260
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84619397
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 11:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Omdat jij aangaf dat je geen goede fotograaf bent :P Er zitten daar iets van tweeduizend mensen bij elkaar die er een talent voor hebben een foto zo lelijk mogelijk te laten zijn.
Juist... Net als op dit forum bedoel je?
  donderdag 29 juli 2010 @ 11:03:41 #261
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84619405
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 11:00 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Gewoon een flauw geintje. :P
Grappig was het anders niet.
pi_84619446
Ik heb al de berichten nodig die in mijn inbox staan, maar ik kan er niet op. Mijn broer heeft het ook al geprobeerd, maar wat dat betreft zijn ze helaas echt te goed beveiligd.

Op een begeven moment zaten we ook onwijs te geinen, en dat mocht ook al niet, dus hup weer een ban er bij. Stelletje zuurpruimen zijn het die de hele dag niks anders doen dan bokken...

Heb nog een keer met dat mokkel gebeld die ons toen heeft laten wachten. Want toen ik op vakantie was, stond mijn paard onwijs te hoesten. (Zul je net zien!) en had nadrukkelijk tegen mijn vriendin gezegd NIET DIE DIERENARTS BELLEN !!! En je raad het al.. had ze dus wel gedaan. Dus stuurden ze de rekening ook naar haar, ik overgemaakt, werd het terug gestort,... echt mongolen. Dus ik opgebeld, nog een excuses eruit proberen te peuteren, maar ze pleurde na flink wat geblaf de hoorn erop. Ik heb er nog niks mee kunnen doen, omdat ik moet aantonen dat ze mijn medische dossier hebben gegeven aan bokt. En dat staat in mijn inbox.
  donderdag 29 juli 2010 @ 11:07:17 #263
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84619502
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 11:04 schreef Xs2Shanna het volgende:
Ik heb al de berichten nodig die in mijn inbox staan, maar ik kan er niet op. Mijn broer heeft het ook al geprobeerd, maar wat dat betreft zijn ze helaas echt te goed beveiligd.

Op een begeven moment zaten we ook onwijs te geinen, en dat mocht ook al niet, dus hup weer een ban er bij. Stelletje zuurpruimen zijn het die de hele dag niks anders doen dan bokken...
Nee, hacken gaat je bij bokt niet lukken. Dan moet je een professionele hacker zijn, of het wachtwoord van een van de crewleden kunnen raden (wat mij en m'n vriend gelukt is _O- ). Wat je wel kan proberen, is een brief schrijven voor eenmalige toegang tot je inbox, omdat daar een adres van iemand staat die je wat op moet sturen of zo. :)
pi_84619510
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 11:03 schreef Samzz het volgende:

[..]

Juist... Net als op dit forum bedoel je?
Nou, nee. Ik kan mij niet herinneren hier (in grote getallen) zulke verschrikkingen te hebben gezien. Maar zal wat met de leeftijd hier / op bokt te maken hebben :)
pi_84619550
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 11:07 schreef Samzz het volgende:

[..]

Nee, hacken gaat je bij bokt niet lukken. Dan moet je een professionele hacker zijn, of het wachtwoord van een van de crewleden kunnen raden (wat mij en m'n vriend gelukt is _O- ). Wat je wel kan proberen, is een brief schrijven voor eenmalige toegang tot je inbox, omdat daar een adres van iemand staat die je wat op moet sturen of zo. :)
Mijn broer is een proffesionele hacker, maar het is gewoon echt poepie goed beveiligd. En mijn broer kan het zich nu niet meer permenteren om "gepakt" te worden, is hij wat te oud voor geworden haha... Hij heeft oo wachtwoorden geprobeerd na te zoeken, maar die zijn ook onvindbaar...

Ze kennen me dondersgoed, dus ze weten dat ik niet voor een ander in mijn box moet zijn.,., Heb het namelijk al eens eerder gevraagd.
pi_84619660
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 11:07 schreef Samzz het volgende:

[..]

Nee, hacken gaat je bij bokt niet lukken.
Vroeger was PHPbb (forumsoftware die ze op Bokt gebruiken) een behoorlijke gatenkaas. Geen idee hoe dat tegenwoordig is.
  donderdag 29 juli 2010 @ 11:13:13 #267
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84619695
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 11:08 schreef Xs2Shanna het volgende:

[..]

Mijn broer is een proffesionele hacker, maar het is gewoon echt poepie goed beveiligd. En mijn broer kan het zich nu niet meer permenteren om "gepakt" te worden, is hij wat te oud voor geworden haha... Hij heeft oo wachtwoorden geprobeerd na te zoeken, maar die zijn ook onvindbaar...

Ze kennen me dondersgoed, dus ze weten dat ik niet voor een ander in mijn box moet zijn.,., Heb het namelijk al eens eerder gevraagd.
Oke. Apart, een kennis van mij is ook professioneel hacker en Bokt is volgens hem super eenvoudig om te kraken. Maar goed, daar gaat t niet om.

Zonde dat je niet meer in je PB-box kan. Hoe ben je van plan Bokt aan te pakken dan?
pi_84620672
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 11:12 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Vroeger was PHPbb (forumsoftware die ze op Bokt gebruiken) een behoorlijke gatenkaas. Geen idee hoe dat tegenwoordig is.
Het was ook gatenkaas. Hij komt er wel in, maar hij komt niet in het modforum, en daar gaat het mij om ;)
Want daar hebben ze mij besproken.
pi_84620693
Ben bij de Hyporama in Rotterdam. Wat een zootje. :D Ergens bij de schabrakken is een stukje afgezet omdat de vloer is doorgezakt. Je ziet de fundering gewoon. :D Ze hebben wel veel spullen. :P
pi_84620741
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 11:45 schreef Isegrim het volgende:
Ben bij de Hyporama in Rotterdam. Wat een zootje. :D Ergens bij de schabrakken is een stukje afgezet omdat de vloer is doorgezakt. Je ziet de fundering gewoon. :D Ze hebben wel veel spullen. :P
Ik heb daar 5 jaar gwerkt. Die vloer lag toen ook al zo... Dan wil je de boven etage niet zien ;)

Veel spullen, maar toch winkel ik er niet graag. Veel oude troep, en eigen merk. Mr. ed is heel leuk! En in Brabant heb je ook gave winkels.
pi_84620974
Wij hebben geen auto dus zijn aangewezen op zaken in de buurt.
pi_84621216
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 11:55 schreef Isegrim het volgende:
Wij hebben geen auto dus zijn aangewezen op zaken in de buurt.
Sta-Rho kun je nog heen!
pi_84621867
Naam doet vermoeden dat dat in Rhoon is? Nooit van gehoord. Divoza Z'meer vind ik ook wel okee maar net iets te ver.
  donderdag 29 juli 2010 @ 12:36:58 #274
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84622422
Bah, bij de hyporama kom ik nooit weer, wat een prutwinkel :')

Ik heb trouwens nog twee bitjes liggen die ik niet meer gebruik, beide argentaan, de een van K&K, de ander onbekend merk. De een nauwelijks gebruikt, de ander zo'n drie jaar actief iedere dag. Beide bitjes zijn 13,5 cm geloof ik, binnenkort eens opmeten. Beide zijn dus te koop. Ook heb ik nog een paar dekjes die weg mogen, twee hoofdstellen, een neopreen singel, plastronspeldjes, drie frontriemen en een weatherbeeta winterdeken met hals.
pi_84622736
Maken jullie ook weleens gebruik van paardenwebwinkels?
  donderdag 29 juli 2010 @ 12:47:20 #276
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84622799
Nee. Ik wil alles eerst in de hand hebben. Alleen mijn hoofdstel komt van een webwinkel, die heb ik bij een vriendin al in de hand gehad, dus ik vond het veilig te bestellen.
pi_84622938
Ja, idd... dat is ook wel zo.
Het is bij mij misgegaan bij een sjabrak.
Dat was volgens de paardenwinkel een dressuurvariant, maar ze stuurde me een vzh op.
Gelukkig kon het nog terug worden gestuurd. :')
pi_84622974
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 12:45 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Hoofdstel op de foto's is via internet aangeschaft. Meeste nu via brickstone winkels, maar meer omdat er veel gekocht en gepast moest worden.

Een hoofdstel oid. moet je toch op je paard hangen, en als het niet past terug. Dus dan maakt het ook niet uit of je dat per post doet, of dat je er langs gaat...
  donderdag 29 juli 2010 @ 12:56:36 #279
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84623162
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 12:50 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ja, idd... dat is ook wel zo.
Het is bij mij misgegaan bij een sjabrak.
Dat was volgens de paardenwinkel een dressuurvariant, maar ze stuurde me een vzh op.
Gelukkig kon het nog terug worden gestuurd. :')
Oh ja, herkenbaar inderdaad. Een kennisje van me had haar hele outfit via internet besteld, inclusief zadel en hoofdstel, bit, dekens, enz, enz. Ik heb haar voor gek verklaard. En hard gelachten toen bleek dat niks paste :Y)

Een hoofdstel, dekje of bit tot daar aan toe. Maar zadels en dekens zou ik never nooit niet via internet bestellen. Vooral bij zadels, die worden door mijn zadelmaker helemaal aan het betreffende paard aangepast. Daar wil ik geen concessies op doen.
pi_84623723
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 12:56 schreef Samzz het volgende:

[..]

Oh ja, herkenbaar inderdaad. Een kennisje van me had haar hele outfit via internet besteld, inclusief zadel en hoofdstel, bit, dekens, enz, enz. Ik heb haar voor gek verklaard. En hard gelachten toen bleek dat niks paste :Y)

Een hoofdstel, dekje of bit tot daar aan toe. Maar zadels en dekens zou ik never nooit niet via internet bestellen. Vooral bij zadels, die worden door mijn zadelmaker helemaal aan het betreffende paard aangepast. Daar wil ik geen concessies op doen.
Oh, wat gemeen. :')
Ik zou idd dat risico ook niet lopen, dan ben je nog meer tijd kwijt aan alles weer netjes opsturen dan dat je even langs een zaak gaat.

Zadels zou ik sowieso niet via een webwinkel bestellen, nee.

Hoezo zou je dekens niet willen bestellen via internet?
Bang dat het niet past of een andere reden?
Als je van een bepaald merk weet dat een bepaalde maat goed zit zou ik er geen problemen mee hebben. :)
pi_84623888
Mja, terugsturen is opzich het werk toch niet? Zeker als het postkantoor dichterbij is dan de winkel :P (Zadels ed. is natuurlijk een ander verhaal :s) Die hebben we ook via internet aangeschaft, maar 2e hands, en het is zijn eigen zadel van de vorige eigenaresse, dit omdat boomloos niet beviel :) ).

Ik koop zo'n beetje alles via internet. Mn volledige keuken via internet gekocht. Vakanties, bedenk het, en het is via internet aangeschaft. Dus waarom dan niet iets voor 't paard? :)
  donderdag 29 juli 2010 @ 13:18:37 #282
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84623996
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 13:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Oh, wat gemeen. :')
Ik zou idd dat risico ook niet lopen, dan ben je nog meer tijd kwijt aan alles weer netjes opsturen dan dat je even langs een zaak gaat.

Zadels zou ik sowieso niet via een webwinkel bestellen, nee.

Hoezo zou je dekens niet willen bestellen via internet?
Bang dat het niet past of een andere reden?
Als je van een bepaald merk weet dat een bepaalde maat goed zit zou ik er geen problemen mee hebben. :)
Ik vind de pasvorm van een deken heel belangrijk, vooral winterdekens hebben de paarden dag in dag uit op. Ik heb met mijn huidige ruitersport zaak een regeling dat hij langskomt met een berg dekens, die we dan een voor een gaan passen om te bekijken welke het beste zit. :) Dit vind ik een uitstekende regeling, dus ik ga hem dan ook niet naaien door ergens anders dekens te bestellen.

Overigens heb ik nu drie jaar al dezelfde deken, dus het gebeurt maar heel sporadisch. Maar toch :Y)

Editje: Het was wel gemeen van me ja... Maar ik had haar gewaarschuwd! En dat inpakken en terug sturen inderdaad... Ik vind het makkelijker even terug te rijden naar de zaak, kan je meteen een andere maat of eventueel twee maten mee terug nemen en kijken wat beter past.

[ Bericht 7% gewijzigd door Samzz op 29-07-2010 13:26:26 ]
pi_84624160
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 12:36 schreef Samzz het volgende:
Bah, bij de hyporama kom ik nooit weer, wat een prutwinkel :')

Ik heb trouwens nog twee bitjes liggen die ik niet meer gebruik, beide argentaan, de een van K&K, de ander onbekend merk. De een nauwelijks gebruikt, de ander zo'n drie jaar actief iedere dag. Beide bitjes zijn 13,5 cm geloof ik, binnenkort eens opmeten. Beide zijn dus te koop. Ook heb ik nog een paar dekjes die weg mogen, twee hoofdstellen, een neopreen singel, plastronspeldjes, drie frontriemen en een weatherbeeta winterdeken met hals.
In die K&K ben ik wel geintresseerd, is het een water trensje en Aurigan?? Twijfel alleen over de maat, of die niet te groot is. Mijn jongste paard moet nog een bit hebben, en gebruik voor alle paarden eigenlijk K&K. Ik moet de stal ook weer eens uitzoeken, ga binnenkort verhuizen dus thuis zal ook wel een hele zooi tevoorschijn komen waarvan ik dan denk "He, dit heb ik ook nog!"
  donderdag 29 juli 2010 @ 13:25:08 #284
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84624216
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 13:23 schreef Xs2Shanna het volgende:

[..]

In die K&K ben ik wel geintresseerd, is het een water trensje en Aurigan?? Twijfel alleen over de maat, of die niet te groot is. Mijn jongste paard moet nog een bit hebben, en gebruik voor alle paarden eigenlijk K&K. Ik moet de stal ook weer eens uitzoeken, ga binnenkort verhuizen dus thuis zal ook wel een hele zooi tevoorschijn komen waarvan ik dan denk "He, dit heb ik ook nog!"
Ja, watertrens aurigan. Volgens mij is het een Ultra, maar dat moet ik even checken, net als de maat. Hij ligt nu nog op stal.

Ik laat het je weten :)
pi_84624243
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 13:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Mja, terugsturen is opzich het werk toch niet? Zeker als het postkantoor dichterbij is dan de winkel :P (Zadels ed. is natuurlijk een ander verhaal :s) Die hebben we ook via internet aangeschaft, maar 2e hands, en het is zijn eigen zadel van de vorige eigenaresse, dit omdat boomloos niet beviel :) ).

Ik koop zo'n beetje alles via internet. Mn volledige keuken via internet gekocht. Vakanties, bedenk het, en het is via internet aangeschaft. Dus waarom dan niet iets voor 't paard? :)
Ja, ik vind spullen via internet bestellen ideaal. :@
pi_84624246
Onderkens heb ik vorig jaar wel besteld via internet, sokken etc wil ik ook nog weleens (in de aanbieding) bestellen, maar over het algemeen zijn het spullen waarvan je weet dat het past, of nodig hebt. Bij de paardendrogist bestel ik wel een hoop. Voornaamlijk supplementen e.d.
pi_84624268
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 13:18 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ik vind de pasvorm van een deken heel belangrijk, vooral winterdekens hebben de paarden dag in dag uit op. Ik heb met mijn huidige ruitersport zaak een regeling dat hij langskomt met een berg dekens, die we dan een voor een gaan passen om te bekijken welke het beste zit. :) Dit vind ik een uitstekende regeling, dus ik ga hem dan ook niet naaien door ergens anders dekens te bestellen.

Overigens heb ik nu drie jaar al dezelfde deken, dus het gebeurt maar heel sporadisch. Maar toch :Y)
O ja, als je zo'n regeling hebt kan ik me dat voorstellen. :Y
  donderdag 29 juli 2010 @ 13:30:43 #288
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84624453
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 13:25 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Ja, ik vind spullen via internet bestellen ideaal. :@
Oh, ik ook. Maar met bepaalde spullen doe ik het liever niet. Als ik de kwaliteit van een bepaald merk weet, bestel ik het ook zo via internet (Eurostar pads of zo ). Maar als het een nieuw product is, of een product dat ik niet ken, heb ik het eerst liever in de hand
pi_84624649
Ach, terugsturen kan altijd, bij koop op afstand zijn ze verplicht het terug te nemen als je je bedenkt of het past niet. Ik vind het risico klein. Zadel zou ik niet online kopen (deken misschien ook niet maar daar doen we niet aan), maar alle andere spullen zonder problemen. :)

Die zadelmaakster bij Hyporama is wel tof trouwens. Ze heeft mijn teugels vermaakt voor slechts 3,50. ^O^
  donderdag 29 juli 2010 @ 13:36:10 #290
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84624690
Dat zijn ze in gewone winkels ook.

Dat is wel tof van de zadelmaakster inderdaad!
pi_84624977
In de gewone winkel kunnen ze weigeren om geld terug te geven (dat je in plaats daarvan een tegoedbon krijgt o.i.d., tenzij er sprake is van een gebrek/defect). Bij koop op afstand kun je echt de overeenkomst laten vervallen (binnen zeven dagen na ontvangst).
  donderdag 29 juli 2010 @ 13:56:01 #292
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84625487
Oke. Dat heb ik nog nooit meegemaakt, dus voor mij is dat gegeven geen voordeel op kopen in de winkel :)
pi_84625851
Samzz Ultra is dacht ik ook dubbelgebroken toch? MOet wel met zo'n rond gebroken stukje hebben, boling dus.
  donderdag 29 juli 2010 @ 14:06:31 #294
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84625970
Het is een dubbelgebroken bit met inderdaad een bol tussenstukje. Ik ga hem zo van stal meenemen en dan zal ik hem opmeten en een foto voor je maken, dat moet ik sowieso nog doen.

Ik weet niet wat je bereid bent te betalen, want ik heb meer mensen met interesse :@ Nieuw kost het bit 87 euro geloof ik...
pi_84626159
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 10:44 schreef Samzz het volgende:

[..]

Gelukkig wel ja :P Ik vind een grof hoofdstel niet snel lelijk, maar deze heeft van die rare opsmuck :Y)
Dat vind ik er persoonlijk dan weer beter uitzien dan zo'n mond dichtsnoer riempje...
Maar ik heb toch al wat tegen teveel op het hoofd, vind het al snel storend, had eerst van die western hoofdstelletjes met niets om de neus, maar ook dat is al lang geleden, nu alleen nog touwhalstertjes.
Amper wat om het hoofd, ziet er altijd leuk uit.
  donderdag 29 juli 2010 @ 14:13:45 #296
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_84626297
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 14:10 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat vind ik er persoonlijk dan weer beter uitzien dan zo'n mond dichtsnoer riempje...
Maar ik heb toch al wat tegen teveel op het hoofd, vind het al snel storend, had eerst van die western hoofdstelletjes met niets om de neus, maar ook dat is al lang geleden, nu alleen nog touwhalstertjes.
Een monddichtsnoer riempje is uiteraard net zo streng als je het zelf maakt :) Maar dat is net zo met bitloze hoofdstellen, ook daar kan je genoeg schade mee aanrichten mocht je dat willen. De optoming is zo scherp als de ruiter die het erop legt. Maar dat is niet waar je op doelt lijkt me :P

Ik vind zelf westernhoofdstellen niet zo mooi, ik ben echt een Engelse doos wat harnachement betreft :Y) Ik houd van redelijk brede neusriemen met een dun, chique frontriempje erbij :) Nu ja, over smaak valt toch niet te twisten.

[ Bericht 5% gewijzigd door Samzz op 29-07-2010 14:23:41 ]
pi_84626392
@Xs2Shanna

Wat is eigenlijk jouw theorie mbt de beweegredenen van Bokt in jouw verhaal? Ik bedoel, het gaat toch om het welzijn van paarden...? Bokt is een mooi forum om mensen te waarschuwen voor een malafide dierenarts o.i.d.

Maar ze doen sowieso raar met dit soort dingen. Iemand van onze stal had een keer een topic geopend omdat er een roddel rondging over dat er op stal rhino zou heersen. Dit was niet waar en dus had ze een topic geopend om dit te melden. Dat topic werd gesloten 'omdat er op Bokt niet gespeculeerd mag worden over waar wel en niet rhino heerst'. Echt, WTF? :') Ook de hele discussie die op dit moment gaande is over een stal waar asbest is geconstateerd is echt tenenkrommend te noemen.
pi_84626484
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 14:10 schreef erodome het volgende:

[..]

Touwhalstertje moet ik ook nog even kopen als het geld niet meer op is. :') Ga ook zeker proberen of ik daar een beetje goed mee kan rijden.
pi_84627076
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 12:45 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ja, een hoop spul van mij komt zelfs uit het buitenland ;)
Zadels dan weer niet, die van de Haf is netjes aangemeten, straks als de meid uitgegroeid is krijgt zij er ook 1 helemaal persoonlijk opgemeten, die heeft nu een 2de hands zadel die ook netjes gepast is door een goede zadelmaker.

Dekens enzo gebruiken we niet, dus daar hebben we geen last van.
Verder is en bar weinig opsmuk mogelijk met mijn manier van optomen, geen hele leuke frontriempjes of andere zaken(aarrrgghhh, krijg shoplust van al die leuke spulletjes), dat gaat niet op een touwhalstertje.
Maar als ik dan de paarden weer zie met hun touwhalstertje om vind ik dat het ontzettend mooi staat zo weinig op het hoofd, dus ik moet het maar doen met andere leuke spulletjes ;)

Speelgoed wat ik koop, paardenbal, pionnen, blokjes voor hindernissen enzo koop ik gewoon via het internet, of ik maak het zelf(een boomstam slepen is even zwaar, maar erg leuk speelgoed).
pi_84627185
Wij gaan target-trainen met Finnegan en ik heb gister bij de Action een hondenfrisbee als target gekocht. Kosten: ¤ 0,59. :D

Veel dingen kun je ook zelf maken. Ik wil nog een leadrope hebben, maar die krengen kosten in de winkel ¤ 30,-. Dat vind ik absurd voor een stukkie touw met een musketonhaak en een stukje leer. Dus ik ga gewoon naar de plaatselijke zeil- / touw-winkel en vraag ze om voor mij eentje te maken. Dan ben ik waarschijnlijk minder dan een tientje kwijt. :')
pi_84627215
@erodome

Maak jij je touwhalsters zelf of heb je ze gewoon gekocht? In het laatste geval, waar heb je ze gekocht? Ik vind ze bij veel paardensportzaken ook vrij duur voor wat het is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')