quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 13:21 schreef 4EverBlackEyed het volgende:[..]
Interessant filmpje, paardengedrag bestuderen is altijd leuk.
Als ik er de tijd voor had, klapte ik een stoeltje in het weiland uit en ging er de hele middag zitten.
Daar moet je gewoon tijd voor maken.
Veelste weinig mensen doen dat en heel goed is het niet.
Zo is het bv heel grappig om te zien hoe een paard reageerd als je gewoon in zijn ruimte gaat "hangen", niets doen,niets vragen, niet eens aanraken als ze jou niet aanraken en niet staren naar je paard.
De meeste paarden hebben dat nog nooit meegemaakt, hun mens die gewoon bij ze is en niets doet, meestal wordt er altijd wel wat gevraagd, zelfs als er vanuit de eigenaar niets wordt gedaan moet het paard nog vanalles(vandaag gaan we niet werken, we gaan poetsen, of je wel even netjes stil wil blijven staan).
De meeste paarden vinden het mateloos interresant als je dat doet en als je dan ook niet gelijk innig gaat knuffelen bij de eerste aanraking maar gewoon even hoi zegt en verder niets gaan ze echt op onderzoek uit, he eindelijk eens een mens van boven tot onder bekijken, zonder dat er wat kan gebeuren, heel interresant!!!
Of je hebt pech en je paard kijkt niet eens naar je om, maar ook dat is heel interresant, vermijd hij je gewoon, sta je op negeer, of is hij zo op zijn gemak dat hij lekker zijn eigen gang gaat?
Het is afschuwelijk leerzaam om dat soort dingen met je paard te doen, daar en dan kan je in een half uurtje meer over je paard leren dan je kan met een jaar alleen rijden zonder wat anders te doen(wat eigenlijk niet echt voorkomt, zeker niet met eigen paarden, maar ok).
Ik maak er regelmatig tijd voor vrij om gewoon rond te hangen bij mijn paarden, of om van buiten de wei te observeren, het is meer dan prettige tijdbesteding en erg nuttig.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.