abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 juni 2010 @ 17:37:46 #51
123170 alors
zlata1234
pi_82795268
Auw, dat ziet er nasty uit Gaat het nog wel helemaal goed komen? Sterkte iig!
know'm sayin?
word? word.
  maandag 14 juni 2010 @ 18:44:06 #52
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_82797662
Dat komt als het goed is helemaal goed Griffelbreuken zijn, zolang het bot redelijk ingekapseld is, geen groot gevaar. Het ziet er ook niet slecht uit, alleen een bult. Mijn Jazz-merrie heeft het ook gehad en heeft er niet voor onder het mes gehoeven, gelukkig. Botsplinter zit bij haar helemaal ingekapseld en je ziet er niks meer van.

Succes met je paard! Komt vast wel goed.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_83007489
Tinker gekocht Ook nog even naar een drumhorse wezen kijken. Mooi beest, grote lobbes, onverstoorbaar, maar te duur plus iemand was ons voor.

De tinker is wat levendiger, ondeugend, aan het puberen, wel iets korter (1.60, drumhorse was 1.70, met mijn pakweg 2 meter was dat wel prettig maar een stevig paard van 1.60 gaat ook prima ). Vandaag bij CHIO vast wat inkopen gedaan
pi_83087685
Gefeliciteerd! Ik was Zaterdag op het CHIO, wat een weer zeg...

Morgen ga ik mijn jongste paard wegbrengen voor operatie!
pi_83087838
Wij waren vrijdag naar CHIO, het weer viel toen mee. We waren alleen met name vanwege Monty Robberts gegaan, alleen viel na 3 minuten het geluid uit dat heeft zich niet meer hersteld tijdens de demonstratie, erg jammer.
pi_83087962
Hij was er zaterdag ook, samen met Imke, ook onverstaanbaar.
pi_83251143
ik ga weer fijn meelezen na er een hele hoop delen tussen uit geweest te zijn.

even voorstellen
mijn poowns
romy links en rini Rechts (en ik in het midden, hehe )

momenteel lopen ze beiden kreupel, door nalatigheid van de oude verzorgster.. dus nu ruim 3 weken volledige rust gehad, en vanaf morgen rustig een longeer training opbouwen.
But if your mind's right Then we just might spend some time and we call it what we want..
  donderdag 24 juni 2010 @ 19:22:36 #58
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83256100
Oh, wat een leukerds. Liiszle Ze lijken me nog een beetje van de oude stempel?

@ LeeHarvey, gefeliciteerd met de aankoop! Heb je een foto van je Tinker?
pi_83257042
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 19:22 schreef Samzz het volgende:

Danku Finnegan staat nu nog bij zn huidige/vorige eigenaar, dus kan ik alleen "haar" foto's laten zien:

pi_83257431
4e foto goed poetswerk in het verschiet! Hoe oud is ie en wanneer komt ie?
pi_83257651
Hij is 5 en hij komt volgende week vrijdag.
pi_83257839
  donderdag 24 juni 2010 @ 20:09:12 #63
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83257965
Leuk dier wel. Leuke naam ook. De Tinker van mijn achternicht heet MacCloud en die van m'n nicht heet Maddigan.

Dat vind ik eigenlijk het enige echt leuke aan Tinkers, ze hebben vaak aparte namen
pi_83258085
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 19:22 schreef Samzz het volgende:

Thanks! en ja, ze zijn tussen oude en nieuwe type in. mama iets breder dan dochter.

leuke tinker
But if your mind's right Then we just might spend some time and we call it what we want..
pi_83273606
Hij is leuk, maar had hem stiekum al gezien

Even een update. Mijn paard heeft zijn griffelbeen niet gebroken, er is een stuk van zijn pijpbeen afgeslagen. Hij is woensdag geopereerd.

Voor :

Zijn griffelbeen was zelfs nog helemaal intact. En hebben ze dus laten zitten.

Na:

Maar liefst 28 nietjes!

Heb wel medelijden met hem. Zo uit het koppel op de operatie tafel, midden in het weideseizoen.
Ik mag hem Maandag ophalen, en dan moet hij 3 weken boxrust, en daarna mag hij beginnen met stappen......

Dat word vast poing poing poing! Of niet, hij is immers nog nooit aan het werk geweest (hij is nu 3 jaar).

Hij liep zo de trailer in trouwens! Ook de behandelruimte in! Braaf beest! Voor een half verwilderd paard!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 10:38:13 #66
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83275666
Oei, dat is wel even wat anders dan een griffelbreuk, Shanna! Ze hebben het netjes kunnen vastzetten. Succecs met de revalidatie
pi_83277329
Dat ziet er echt stom uit met die nietjes.
pi_83278134
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 17:32 schreef liiszle het volgende:
ik ga weer fijn meelezen na er een hele hoop delen tussen uit geweest te zijn.

even voorstellen
mijn poowns
romy links en rini Rechts (en ik in het midden, hehe )
[ afbeelding ]

momenteel lopen ze beiden kreupel, door nalatigheid van de oude verzorgster.. dus nu ruim 3 weken volledige rust gehad, en vanaf morgen rustig een longeer training opbouwen.

Wat een lieverds (Ik krijg altijd de neiging om "Oh, wat een lieve Molly's!" te zeggen ...alles wat op Molly lijkt noem ik zo..... (Molly heb jij toch nog wel meegemaakt denk ik? Of heb je nu zoiets van "Waar heeft ze het over?!")

Waar/ in welke omgeving staan ze?
pi_83280483
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 11:32 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Wat een lieverds (Ik krijg altijd de neiging om "Oh, wat een lieve Molly's!" te zeggen ...alles wat op Molly lijkt noem ik zo..... (Molly heb jij toch nog wel meegemaakt denk ik? Of heb je nu zoiets van "Waar heeft ze het over?!")

Waar/ in welke omgeving staan ze?
dat zegt me genoeg Molllly

ze staan in IJsselstein (Utrecht) lekker bij het water

zeg, vraagje.. wat vinden jullie van dit longeer schema?
paard 1 (romy) loopt echt al 2.5 maand te kwakkelen met er been.
Kreupel = rust, rustig opbouwen = weer kreupel.
dieren arts is er al bij geweest, die zegt rust en goed opbouwen.

RIni liep gewoon gevoelig. die hebben we ook gewoon maar rust gegeven.

nu na 5 weken volledige rust worden ze vanaf vandaag weer opgepakt.
op deze manier :

Beide pony's :

vrijdag 1 x 5 minuten longeren Alleen stappen Links en Rechts.
Zondag 1x 5 minuten longeren met 1 Rondje draven zowel links als rechts
Maandag 1x 5 minuten longeren met 2 rondjes draven zowel links als rechts
Woensdag 1x 5 minuten longeren met 2 rondjes draven zowel links als rechts

Week twee

Vrijdag 1 x 7 min longeren met 2 rondjes draven zowel links als rechts
Zondag 1x 7 min longeren met 3 rondjes draven zowel links als rechts
maandag 1x 7 min longeren met 2 rondjes draven zowel links als rechts
Woensdag 1x 7 min longeren met 3 rondjes draven zowel links als rechts

Week 3

Vrijdag 1x 7 min long. 3 rondjes draven
zondag 1x7 min long 4 rondjes draven
maandag 1x 7 min long 4 rondjes draven
woensdag 1x 7 min long 4 rondjes draven

Iemand tips?
pi_83280887
Ik vind longeren als opbouw na been blessure nooit zo verstandig. Ze lopen immers in een rondje, en dat is meer belastend voor een paard dan rechtuit!
pi_83281912
dat is waar. maar rijden is momenteel geen optie. wegens explosie gevaar
zelfde geld voor buiten lopen, ik moet langs een zeer drukke weg als ik buiten wil.. en met zoveel energie zie ik dat niet zo zitten.

enig idee wat dantedoen?
  vrijdag 25 juni 2010 @ 13:22:33 #72
285174 Evienne
never odd or even
pi_83282699
Wandelen in de wei? Hoe groot is de bak waar je in rijdt, want als ik mijn paard longeer, loop ik vaak mee over de middellijn, zodat hij toch de hele bak door loopt en ik niet dol draai.

Toen mijn tweede pony, een halfarabier, een peesblessure had mocht ze trouwens de eerste drie maanden enkel stappen. Zeker als je paardje maar 5 minuten mag lopen, en voor de rest volledige rust heeft, zal ze bepaald niet soepel zijn, en komen drafpassen veel harder aan op spieren en gewrichten. Misschien masseren, afspoelen of strekoefeningen voor je haar laat bewegen?
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
pi_83283116
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 13:22 schreef Evienne het volgende:
Wandelen in de wei? Hoe groot is de bak waar je in rijdt, want als ik mijn paard longeer, loop ik vaak mee over de middellijn, zodat hij toch de hele bak door loopt en ik niet dol draai.

Toen mijn tweede pony, een halfarabier, een peesblessure had mocht ze trouwens de eerste drie maanden enkel stappen. Zeker als je paardje maar 5 minuten mag lopen, en voor de rest volledige rust heeft, zal ze bepaald niet soepel zijn, en komen drafpassen veel harder aan op spieren en gewrichten. Misschien masseren, afspoelen of strekoefeningen voor je haar laat bewegen?
inderdaad, het longeren gebeurd wel heel ruim, enigszins meelopen.
afspoelen/masseren doen we sowieso al tijden. maar nemen we na het bewegen natuurlijk extra mee!

in het land lopen is opzich wel een optie, thanks
pi_83283218
Longeren in een normale rijbak (dus bijvoorbeeld met dubbele longe), zodat je de hele ruimte en rechte stukken kan benutten.

Ik moest voor mijn paard (die 3 peesblessures had in 1 been), lichtelijk verdoving om explosie gevaar te beperken (die is nogal hitsig). Belangerijk is dat de bodem vlak is, een weide is dat vaak niet, dus dat zou ik geen oplossing vinden....
  vrijdag 25 juni 2010 @ 14:17:31 #75
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83285255
Ik zou met dubbele longe gaan werken. Dat is zoveel beter voor de spieren dan enkele longe. Het leuke is dat je je paard op zo'n manier kan trainen, dat het dier echt alle spieren gebruikt. Je kan het dier figuren laten lopen (gebroken lijnen, grote voltes, van hand veranderen enz.) en zo de hele bak gebruiken. Op die manier krijg je ook geen overmatige belasting op het binnenbeen (wat je met gewoon longeren op de volte wel hebt) en je hoeft je dier niet in de mond te hangen.
pi_83287101
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Als we al voor dit paard door gaan, dan zal dit sowieso met een lange proefperiode zijn. Al is het maar om te kijken of het paard op zn plek is in een hit-actief stal (lees: Geen merrie's gaat dekken ).

Het hoeft ook helemaal geen duf paard te zijn. Sterker nog, verre van. Als het maar een lief recreatiepaard is wat in deze regio (Rotterdam) een buitenrit kan maken. En dan is een wat minder schrikachtig ras ideaal. Iets met veel verkeer enzo.
Oe, een hit actief stal, cool!
Heb je daar al ervaring mee en zo ja vertelllllllllllll.

Ik wil die van mij over gaan plaatsen naar een paddock paradise idee, het weideleven bevalt niet goed, grazige weides en sobere rassen werkt niet goed samen, dus wel geinterreseerd in ervaringen hiermee!
Wil graag van de graaskorven af namelijk.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_83288025
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 14:54 schreef erodome het volgende:

[..]

Oe, een hit actief stal, cool!
Heb je daar al ervaring mee en zo ja vertelllllllllllll.

Ik wil die van mij over gaan plaatsen naar een paddock paradise idee, het weideleven bevalt niet goed, grazige weides en sobere rassen werkt niet goed samen, dus wel geinterreseerd in ervaringen hiermee!
Wil graag van de graaskorven af namelijk.
Voor ons is het ook nieuw, maar het systeem lijkt ons voor het paard en onszelf echt ideaal. We krijgen'm volgende week, dus over een tijdje kan ik je vast meer vertellen dan de theorie die we nu al weten
pi_83295616
Wat voor paard heb jij dan, erodome?
pi_83305828
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 18:09 schreef Isegrim het volgende:
Wat voor paard heb jij dan, erodome?
Ik heb 2 monsters, een haflinger van het oude type, een lekkere dikbil van een ruime 1.50 en een kruising shet/welsh van een ruime 1.25.
We zijn hier van de NH, dat bevalt meer dan goed, sinds die ontdekking is met paarden omgaan pas echt leuk geworden wat mij betrefd.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_83307676
Ik ook. Wil bitloos en boomloos gaan rijden ook.
pi_83309016
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 22:35 schreef Isegrim het volgende:
Ik ook. Wil bitloos en boomloos gaan rijden ook.
Doe ik al heel lang inmiddels, eigenlijk echt helemaal overgestapt toen de haf zijn extra tanden kreeg en het bit niet meer wilde, toen was het kiezen of zijn tanden trekken die gewoon gezond waren, of dan maar geen bit meer in.
Ik doe met de beide paardjes tot nu toe alles met touwhalster(alhoewel er een ander bitloos hoofdstel moet komen voor het mennen), de pony is zelfs daarmee ingereden.
Boomloos rijden doe ik dan niet, ik heb endurance zadels, die bevallen me meer dan goed.

Maar ik ben eigenlijk een echte grondwerkfreak, ik sta vaker naast mijn paarden dan ik erop zit, beetje 75/25 verhouding.
pi_83309887
Grondwerk doe ik niet echt veel, zit er toch liever bovenop. Maar met deze puber is het denk ik wel goed om wat grondwerk te doen. Hij neigt naar dominantie / uitproberen. Wil sowieso bezig met clickertraining omdat hij heel moeilijk is met het optillen van zijn voorbenen, vermoedelijk ooit iets vervelends meegemaakt (achtervoeten tilt hij zonder problemen op).
pi_83310095
Endurance-zadel is misschien ook wel iets om naar te kijken. Ik ben dol op lange buitenritten. Wil sowieso ook een barebackpad hebben.
pi_83333058
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 23:19 schreef Isegrim het volgende:
Grondwerk doe ik niet echt veel, zit er toch liever bovenop. Maar met deze puber is het denk ik wel goed om wat grondwerk te doen. Hij neigt naar dominantie / uitproberen. Wil sowieso bezig met clickertraining omdat hij heel moeilijk is met het optillen van zijn voorbenen, vermoedelijk ooit iets vervelends meegemaakt (achtervoeten tilt hij zonder problemen op).
Net als de meeste mensen, ik krijg dan ook vaak te horen heel leuk wat je doet, maar ik zou er het geduld niet voor hebben, zou het saai vinden.
Ik vind het alles behalve saai, vind het heerlijk om echt te zien wat er gebeurd zo, elke verschuiving in de balans, elke reactie op vragen, alles heb je direct voor je neus en kan je wat mee.
Maar iedereen is hier anders in en zolang jij en je paardje happy zijn is het ok wat mij betrefd.

Endurance zadels vind ik hemels, die ik heb wegen niets(in de leervariant een kilo of 4 a 5, normaal engels zadel weegt een 12 kilo en een western zadel komt rond de 20 uit), veel schouder- en rugvrijheid, gemaakt om comfertabel te zitten voor zowel paard als ruiter en dan over lange afstanden.
Het was best even lastig een goede voor mijn haf te vinden, hij heeft niet echt een arabierensnitje zeg maar, maar het is toch gelukt tot mijn grote vreugde.
Barebackpad heb ik ook, dat is erg leuk spul, het blote rug gevoel, maar dan met grip

En oei, benen, vertel me erg niets over, de pony die ik heb bleek dus helemaal geen voet op te kunnen tillen, erger nog ze had er serieus problemen mee, ik wist dat ze heel groen was, maar dat vond ik toch wel een beetje schandalig.
Maar met een beetje geduld, langzaam naar de benen toe masseren enzo heb ik haar geleerd dat het best fijn is zelfs als er iemand aan je benen zit, toen ze dat eenmaal doorhad ging het vrij snel over naar netjes de voeten optillen.

[ Bericht 29% gewijzigd door erodome op 26-06-2010 19:20:44 ]
  zaterdag 26 juni 2010 @ 19:26:26 #85
123170 alors
zlata1234
pi_83333591
Voorbenen zijn volgens mij ook moeilijker ivm het evenwicht. Een paard draagt het meeste gewicht op zijn voorhand.
Mijn pony vind het ook erg moeilijk en gaat snel hangen. Ik probeer er zelf altijd goed tegenaan te staan zodat ze wat steun heeft.
know'm sayin?
word? word.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 19:30:20 #86
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83333714
Mijn paard had totaal geen problemen met de voorbenen maar houwde je dood zodra je maar keek naar de achterbenen

Het is per paard ook maar afhankelijk.
pi_83334462
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 19:26 schreef alors het volgende:
Voorbenen zijn volgens mij ook moeilijker ivm het evenwicht. Een paard draagt het meeste gewicht op zijn voorhand.
Mijn pony vind het ook erg moeilijk en gaat snel hangen. Ik probeer er zelf altijd goed tegenaan te staan zodat ze wat steun heeft.
Moet je voordat je het been optilt eens een keer stevig tegen haar aanduwen zodat ze de voeten wat verder uit elkaar zet, wat steviger staat.
Vaak staan ze er ook gewoon wat stom bij zodat balans ook erg lastig is zo(de haf kan dat heel goed, half staan slapen en er gewoon als een hork bijstaan).

Maar benen zijn idd een lastig iets voor paarden, kwetsbaar en onmisbaar tegelijkertijd, daar moet je zuinig op zijn, het is niet zo heel raar dat er wat vertrouwen moet zijn voordat ze dat toe kunnen laten.
pi_83431230
Paarden staan 60/40.

60 procent op de voorhand, 40 achter.
pi_83436168
Pff je kan bij ons heerlijk buiten rijden, maar als je dan in een dazen-territorium komt, berg je dan maar.

Het grappige is dat als mevrouw een daas op bijv. haar hals heeft, ze deze dan naar mij toe buigt met een blik van: sla dat ding van me af.
Ook paarden hebben personeel, blijkbaar.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_83440119
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 11:54 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Pff je kan bij ons heerlijk buiten rijden, maar als je dan in een dazen-territorium komt, berg je dan maar.

Het grappige is dat als mevrouw een daas op bijv. haar hals heeft, ze deze dan naar mij toe buigt met een blik van: sla dat ding van me af.
Ook paarden hebben personeel, blijkbaar.
Ja! Apollo probeerde dat ook! Dan 'wees' ie met z'n neus als er een daas achter het zadel zat, of liet ie de daas zien als die op de hals zat. En niet alleen tijdens het rijden, nee ook in de wei of bij het poetsen. Met zo'n blik van 'Help me dan '
pi_83616271
We hebben Finnegan gisteren opgehaald. Er was wat engelengeduld voor nodig om hem op de trailer te krijgen, maar dankzij Yvonne Bazuin van de paardentaxi lukte dat uiteindelijk zonder stress. Eenmaal aangekomen stond hij al vrij snel lekker te eten in de gewenningsstal die onderdeel is van het Hit Aktief-systeem.

Toen we vandaag bij hem waren, was duidelijk te merken dat hij het allemaal erg spannend vindt. In de losgooibak ontplofte hij een paar keer en hij stond flink te snuiven. Zodra ik hem zijn halster weer omdeed en een beetje met hem ging stappen, kalmeerde hij.

Hij reageert erg rustig, vriendelijk en geïnteresseerd op de andere paarden, die regelmatig eventjes bij hem komen kennismaken. Hij komt straks in een kudde met ruim veertig paarden.
pi_83690029
Finnegan is vanmorgen de kudde in gegaan. Het is ongeveer een uurtje onrustig geweest, meer niet. Hij had wel snel door dat hij zich niet populair maakt als hij stoer gaat lopen doen.

Filmpjes volgen nog.
  maandag 5 juli 2010 @ 18:57:19 #93
123170 alors
zlata1234
pi_83691692
Ik zag trouwens dat de anti-dazen spray bij de Welkoop (Boerenbond) in de aanbieding is
know'm sayin?
word? word.
pi_83692102
Werkt dat spul een beetje? Ik ben vandaag zelf gebeten door een daas op een plek waar je dat écht niet wilt.
  maandag 5 juli 2010 @ 19:49:52 #95
123170 alors
zlata1234
pi_83693775
quote:
Op maandag 5 juli 2010 19:08 schreef Isegrim het volgende:
Werkt dat spul een beetje? Ik ben vandaag zelf gebeten door een daas op een plek waar je dat écht niet wilt.
Ik heb geen idee, gebruik het zelf niet. Het ruikt wel heel sterk geloof ik.

Vervelend zeg, ik bijna, was em net voor, die prikken zijn echt pijnlijk en die bulten
know'm sayin?
word? word.
pi_83694087
Ja, echt vijf vierkante cm bult.
pi_83696717
Pff.. frustratie
Pony's liepen tot afgelopen week nog kreupel(onregelmatig) op rechts voor.
en nu lopen ze beiden!! kreupel op de achter benen.
Romy loopt gewoon onregelmatig, niet echt verontrustend. maar Rini, die lijkt alsof ze haar hele been verkeerd weg draaid en door haar knie? gewricht zakt.
radeloos worden we er van!

als het over 2 weken geen vooruitgang is, dan gaat toch echt de dierenarts (alweer ) komen..
  maandag 5 juli 2010 @ 20:49:20 #98
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_83696776
Het enige wat echt afdoende helpt tegen vliegen en dazen, is hertshoornolie. Alleen het meurt dusdanig, dat je zelf ook niet bij je paard wilt staan
pi_83698112
Dat is nou ook weer niet de bedoeling.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')