abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79746501

Welkom in alweer deel 221 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
Eerste klas door Nederland(Deel 1) - Greavy
Eerste klas richting het Noorden(Deel 2) - Greavy
Eerste klas door Nederland: Kriskras(Deel 3) - Greavy

>> Materieel Informatie
Er is veel materieel in de omloop. Hiervoor zijn enkele bestanden gemaakt, met informatie.
Hierin is onder andere te vinden welk materieel nog in de omloop is, maar ook informatie over het terzijde gesteld materieel.
Plan T - (Laatste update: 24-3-2010 (Excel 2007) )
Plan T - (Laatste update: 24-3-2010 (Excel 2003) )
======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_79746511
Fipo gemacht.
pi_79746578
Ja die valleilijn. Wat is dat voorn verneukt ding! Waarom kunnen ze gvd niet van Ede naar Amersfoort gewoon 2 baans houden. Zodat je als je op Amersfoort naar Barneveld Centrum gaat, je dan niet nog is 20 min moet wachten op die trein naar Ede
pi_79746672
Ja hoi!
  Moderator dinsdag 30 maart 2010 @ 14:45:52 #5
155227 crew  Guppy
dus
pi_79746788
O hai
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_79746915
wat een gezeur weer, over die ovchip. Krijg je dat er ook weer makkelijk af, die cementlijm?
Mu!
pi_79746959
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 14:48 schreef SingleCoil het volgende:
wat een gezeur weer, over die ovchip. Krijg je dat er ook weer makkelijk af, die cementlijm?
Ik heb meerdere (RET) OV-chipkaarten dus ik zal het voor de grap eens proberen van de week.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 14:59:38 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79747394
De Vrijheidstrein heeft nog een aantal problemen, werd vandaag opgemerkt op Somda, namelijk rem- en wielproblemen.
Momenteel staat de 520 hiervoor in Eindhoven (Kuilwielenbank). Als het meezit is hij vanaf april te zien.
Verwachting is dat hij straks rechtstreeks richting Den Bosch gaat, om daar naar de Watergraafsmeer te verkassen.

De OV-chip heeft altijd al gefaald, nog nooit iets echt goeds aan gevonden.

[ Bericht 16% gewijzigd door greavy op 30-03-2010 15:06:07 ]
  dinsdag 30 maart 2010 @ 15:01:51 #9
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_79747479
Morgenochtend eens meetoeren met een goederentrein. Het gele hesje ligt al klaar.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 15:03:40 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79747542
Oja, de OP is ook weer recent aangepast (Tripreports). Even de indeling aangepast, zoals de Eerste klas door Nederland (van mij) onderelkaar, en dergelijke.
pi_79748236

Lint 41 op het zakpoor van Almelo


traxx loc met goederen te Almelo

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2010 15:39:41 ]
  dinsdag 30 maart 2010 @ 15:37:10 #12
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_79748708
Het wordt nu wel een beetje erg lachwekkend met die chipkaart zeg...
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_79748810
Hola!
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  Redactie Sport dinsdag 30 maart 2010 @ 15:46:56 #15
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_79749108
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 14:40 schreef Delta09 het volgende:
Ja die valleilijn. Wat is dat voorn verneukt ding! Waarom kunnen ze gvd niet van Ede naar Amersfoort gewoon 2 baans houden. Zodat je als je op Amersfoort naar Barneveld Centrum gaat, je dan niet nog is 20 min moet wachten op die trein naar Ede
Je hebt de trein naar Barneveld Centrum genomen ipv die naar Ede-Wageningen
Beide rijden om het halfuur waardoor je op Amersfoort-Barneveld Centrum een kwartiersdienst hebt.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport dinsdag 30 maart 2010 @ 15:49:05 #16
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_79749198
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 14:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Je moet geen onnodige kruisingen gaan creëren.
Hengelo is nou niet bepaald een station waar je niet kunt kruisen hoor, er vertrekken maar acht treinen per uur per spoor, en 's avond maar zes.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 maart 2010 @ 16:13:38 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_79750198
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 15:49 schreef dennistd het volgende:

[..]

Hengelo is nou niet bepaald een station waar je niet kunt kruisen hoor, er vertrekken maar acht treinen per uur per spoor, en 's avond maar zes.
Mja, je hebt nog een zwik goederentreinen en dat worden er alleen maar meer.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 maart 2010 @ 16:14:39 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_79750239
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 15:37 schreef De_Hertog het volgende:
Het wordt nu wel een beetje erg lachwekkend met die chipkaart zeg...
Dat was het al, dus dat is niets nieuws
quote:
Gaat weer lekker in Nederland ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport dinsdag 30 maart 2010 @ 16:23:38 #19
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_79750656
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 16:13 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Mja, je hebt nog een zwik goederentreinen en dat worden er alleen maar meer.
Er zijn twee gaten per halfuur waar je makkelijk doorheen kunt zonder last te hebben van goederen: van .35 tot .44 en van .56 tot .03. De enige goederentrein waar je last van hebt is die van Almelo -> Bentheim, andersom niet. Deze kom om .51 door op het halfuur dat ik hier heb gepakt.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_79753083
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 15:37 schreef De_Hertog het volgende:
Het wordt nu wel een beetje erg lachwekkend met die chipkaart zeg...
Ik snap dat gezeik niet: ja, je kunt nog steeds zonder geldig plaatsbewijs reizen. Nee het mag nog steeds niet. Wat is er bijzonder aan?

De ovchip werkt gewoon hartstikke goed, ik heb 'm nu meer dan een jaar en nog nooit problemen mee gehad.

Maar voor de liefhebber van de kaartjes met de tang wrs wel een doorn in het oog
Mu!
  dinsdag 30 maart 2010 @ 17:36:26 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_79753554
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 15:24 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[ afbeelding ]
traxx loc met goederen te Almelo
Dat is geen Traxx, dat is een BR 189, aka ES64F4.
pi_79753908
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 17:36 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat is geen Traxx, dat is een BR 189, aka ES64F4.
Aah je hebt gelijk, wist ik niet weet wat geleerd
bedankt
  dinsdag 30 maart 2010 @ 17:48:40 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_79753975
De Traxx-locs lijken wel op de EuroSprinters, maar je kunt ze makkelijk uit elkaar houden door te kijken naar de zijkant. Zitten er horizontale strepen op (uitstulpingen ahw), dan zijn het EuroSprinters van Siemens. Is de zijkant vlak, dan is het een Traxx van Bombardier.
pi_79753990
quote:
Is dat ook voor maandnetkaarten? En begrijp ik nu goed dat je met een abonnement wel een toeslag moet halen, maar dat deze ¤0,00 kost?
  Redactie Sport dinsdag 30 maart 2010 @ 17:51:11 #26
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_79754071
Er zitten een aantal verschillen in het uiterlijk, waarvan de duidelijkste de zijkant is, die bij de 189 geribbeld is en bij de 186 (traxx) niet:

PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 30 maart 2010 @ 18:05:04 #27
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79754523
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 15:01 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Morgenochtend eens meetoeren met een goederentrein. Het gele hesje ligt al klaar.
Cabinekaart ook?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 30 maart 2010 @ 18:21:31 #28
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_79755217
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 18:05 schreef Duvel het volgende:

[..]

Cabinekaart ook?
IVW is ok wel gevoelig voor aluhoedjes denk ik
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 30 maart 2010 @ 18:52:35 #29
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_79756488
poeh, gelukt!

9:21 Utrecht Centraal11 Amersfoort Intercity (NS)
11:14 Groningen 2b
11:19 Groningen 1b Nieuweschans Stoptrein (Arriva)
12:04 Nieuweschans 1
12:12 Nieuweschans 1 Groningen Stoptrein (Arriva)
12:58 Groningen 1b
13:01 Groningen 1a Delfzijl Stoptrein (Arriva)
13:39 Delfzijl 1
13:44 Delfzijl 1 Groningen Stoptrein (Arriva)
14:12 Sauwerd 1
14:17 Sauwerd 2 Roodeschool Stoptrein (Arriva)
14:51 Roodeschool 1
15:11 Roodeschool 1 Groningen Stoptrein (Arriva)
15:56 Groningen 2a
16:06 Groningen 3b Zwolle Intercity (NS)
18:06 Hilversum 4
18:14 Hilversum 2 Utrecht Centraal Intercity (NS)
18:27 Utrecht Ovvecht 2
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 30 maart 2010 @ 18:58:46 #30
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_79756743
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 18:05 schreef Duvel het volgende:

[..]

Cabinekaart ook?
Ja hoor.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_79757729
TVP

  dinsdag 30 maart 2010 @ 19:28:54 #32
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79758033


Foto's van Somda-gebruiker groen47.
Hierbij was de Vrijheidstrein onderweg van Eindhoven naar de Watergraafsmeer (passage te Vught)
  dinsdag 30 maart 2010 @ 19:30:25 #33
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_79758101
Hoe voldoet die trein aan de eisen die het IVW stelt? Ik zie nou niet bepaald een wit vlak voorop
  dinsdag 30 maart 2010 @ 19:32:04 #34
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79758169
1 April grap: Rover zou OV-Chipkaart met cementlijm gekraakt hebben
Dat melden ze op Treinreiziger, die dit nieuws van de Volkskrant hebben. Die zeggen dat het een 1 aprilgrap is.
Alhoewel het toch wel mogelijk is, lijkt mij..
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 19:30 schreef James1988 het volgende:
Hoe voldoet die trein aan de eisen die het IVW stelt? Ik zie nou niet bepaald een wit vlak voorop
De Vrijheidstrein heeft een uitzondering, omdat het in gelegenheid van een speciale feestdag / evenement in Nederland rijdt. Hij mag daarom ook niet lang na 5 Mei rijden, en zal dan terzijde gezet worden.
  Redactie Sport dinsdag 30 maart 2010 @ 19:34:24 #35
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_79758259
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 19:32 schreef greavy het volgende:
De Vrijheidstrein heeft een uitzondering, omdat het in gelegenheid van een speciale feestdag / evenement in Nederland rijdt. Hij mag daarom ook niet lang na 5 Mei rijden, en zal dan terzijde gezet worden.
Het niet veel langer doorrijden van 5 mei heeft er meer mee te maken dat kort daarna zijn revisietermijn verstreken is
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 30 maart 2010 @ 19:39:58 #36
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_79758488
LED-frontseinen op een Plan T
Of is dat soms expres voor de betere zichtbaarheid ter compensatie van het niet aanwezige witte front?
Wel creatief om aan beide kanten ook die beschermplaten voor de koppeling in dezelfde kleur als de neus te verven!
pi_79758516
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 19:32 schreef greavy het volgende:
De Vrijheidstrein heeft een uitzondering, omdat het in gelegenheid van een speciale feestdag / evenement in Nederland rijdt. Hij mag daarom ook niet lang na 5 Mei rijden, en zal dan terzijde gezet worden.
Een rood vlak aan de voorkant is ook toegestaan. Ik las dan ook op de Twitter van ProRail dat hij alleen met de rode kant naar voren mag rijden. Hoe ze dat gaan doen is alleen een tweede...
  Redactie Sport dinsdag 30 maart 2010 @ 19:43:36 #38
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_79758647
Dat lijkt me grote onzin, er staat alleen iets over een geel of wit vlak van een minimale grootte, en of ie nu groen, grijs, paars of blauw is, dat doet er niks toe.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 30 maart 2010 @ 19:45:03 #39
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_79758720
En kijk die rode locs hierboven eens waarom zouden die dan een wit vlak op de neus hebben gekregen als rood ook mocht?

Los daarvan heb ik de vrijheidstrein van de week al eens voorbij zien rijden (vanuit de tegentrein dus gebeurde snel) toen was de rode neus de achterkant.
pi_79758762
Oh sorry, geel is inderdaad de andere toegestane kleur. Feit blijft dat hij volgens de ProRail twitter alleen met de rode kant naar voren mag rijden, maar misschien heeft dat ook te maken met dat hij dan rood-wit-blauw is en niet andersom.
pi_79759188
Dat kan ook niet, want het stel rijd naar elke uithoek van Nederland, en dan heb je echt niet de mogelijkheid om de trein om te keren..
pi_79759345
Zijn er mensen die met het paasweekend ook naar de '175 jaar spoorwegen in Duitsland' evenementen naar Duitsland gaan?
  dinsdag 30 maart 2010 @ 20:07:59 #43
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79759816
Nee, ik heb de mogelijkheden bekeken, maar dat is voor wegens andere verplichtingen (helaas) niet te doen, eveneens als Bebra eind April. Misschien is daar echter nog één dag een gaatje te vinden.

Over de vrijheidstrein: Dat is klinkklare nonsens, hij mag beide kanten uitrijden, met beide neuzen voorop.
Op die twitter staat niet te lezen dat het verplicht is, om de rode kant voorop te hebben. Het zou een mooi beeld zijn, maar een dergelijke verplichting is er niet. IVW heeft voor beide kleuren een ontheffing gegeven, omdat het stel dan ook terzijde gaat, wat te maken heeft met een (bijna) verlopen revisietermijn. Deze verloopt op 20 mei. Alhoewel het stel al in de 'verlengingstermijn' zit. De echte revisie is al bijna anderhalf jaar afgelopen. Een verlenging is dus anderhalf jaar geldig.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 20:18:50 #44
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_79760378
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 19:55 schreef thats-me het volgende:
Dat kan ook niet, want het stel rijd naar elke uithoek van Nederland, en dan heb je echt niet de mogelijkheid om de trein om te keren..
Keren wel, omdraaien niet. Al zijn er wel plekken waar dat kan, bijvoorbeeld ten oosten van Groningen, en in een driehoek als Vught-Boxtel-Tilburg.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_79761055
Vandaag even gestrand in Gilze Rijen door een verdacht pakketje in Breda. Leek eerst heel erg lang te gaan duren, maar na 5 minuten ofzo mochten we toch opeens verder rijden.. iemand iets van mee gekregen?
  dinsdag 30 maart 2010 @ 20:39:56 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_79761524
Ongelofelijk, NS doet alsof het gratis reizen met Fyra voor abonnementhouders een cadeautje is... zie deze brief dan!

Sowieso is het al een vuile truc dat ze reizigers die recht hebben op reizen met Fyra, toch vragen om zo'n ticket af te drukken. Ik vraag me af wat er gebeurt als de reizigers dat níet doen... beboeten? Dat lijkt me alleen maar reden voor een nieuwe juridische procedure.

Speaking of which:
quote:
Fyra is zwaar verliesgevend

Door: Bram de Vrind
Gepubliceerd: vandaag 20:34
Update: vandaag 20:40

De hogesnelheidslijn Fyra is een half jaar na haar introductie nog altijd zwaar verliesgevend. Dat meldt de NOS. De supersnelle trein kampt met bovengemiddeld veel vertragingen wegens problemen met het veiligheidssysteem en de passagiers blijven weg.

De NS lijdt onder financieel onder de verliesmakende lijn.

De Fyra heeft gemiddeld een bezettingsgraad van 15 procent. Dat betekent dat gemiddeld 15 procent van de zitplaatsen bezet is. In een normale trein ligt de bezettingsgraad grofweg twee keer zo hoog.

Het is mogelijk dat het hoge aantal vertragingen de reizigers afschrikt. Minister Eurlings meldde begin deze maand dat minder dan 80 procent van de treinen op tijd rijdt. De internationale hogesnelheidstrein Thalys scoort nog veel slechter. Daarvan is de punctualiteit slechts 36,8 procent.

De vertragingen worden vooral veroorzaakt door storingen aan de baanelementen van het beveiligingssysteem ERTMS. De Thalys kampt nog eens met problemen bij de Nederland-Belgische grens. Als daar twee treinen elkaar passeren, valt er eentje stil.

De problemen bij de hogesnelheidslijnen drukken zwaar op de begroting van de NS. HSL-tak NS Highspeed van de spoorwegen leedt ovrig jaar 106 miljoen euro verlies.

De verliezen komen niet geheel onverwachts. Vertrekkend directeur van NS Highspeed Michiel van Roozendaal zei rekening te houden met vier tot vijf jaar verliezen. Al in 2004 waarschuwde onderzoeksbureau McKinsey dat de lijn enorm verliesgevend zou kunnen worden.
Bron: De Pers
pi_79762171
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 19:30 schreef James1988 het volgende:
Hoe voldoet die trein aan de eisen die het IVW stelt? Ik zie nou niet bepaald een wit vlak voorop
Koploper er boven heeft ook geen witvlak, en heeft het niks met bouwjaar te maken?
  dinsdag 30 maart 2010 @ 21:00:28 #48
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_79762665
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:52 schreef Brembo het volgende:

[..]

Koploper er boven heeft ook geen witvlak, en heeft het niks met bouwjaar te maken?
wit of geel vlak.

En hier was een ontheffing voor.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 30 maart 2010 @ 21:24:18 #49
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_79764075
Ik had ook zo'n brief, tsk. Waarschijnlijk zijn die V250-stellen ook niet klaar voor augustus, anders had ik 'm nog even leuk uit kunnen testen voor weinig.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_79765813
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 20:39 schreef James1988 het volgende:

Speaking of which:
[..]

Bron: De Pers
Ohja, het is een aantal vertragingen dat mensen afschrikt.. Niet één woord over het feit dat men niet graag meer betaald voor een kutproduct. Die toeslag afschaffen voor abonnementhouders is al een redelijke zet, nu nog voor de rest van treinreizend Nederland.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')