abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 maart 2010 @ 14:52:54 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_79531931

Welkom in alweer deel 220 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Eerste klas door Nederland - Greavy
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
Eerste klas richting het Noorden - Greavy

>> Materieel Informatie
Er is veel materieel in de omloop. Hiervoor zijn enkele bestanden gemaakt, met informatie.
Hierin is onder andere te vinden welk materieel nog in de omloop is, maar ook informatie over het terzijde gesteld materieel.
Plan T - (Laatste update: 24-1-09 (Excel) )

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 1% gewijzigd door Peterselieman op 24-03-2010 23:33:34 ]
Altijd onderweg naar het avontuur
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 24 maart 2010 @ 14:53:17 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_79531946
Tssss, TT ninja editten.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 maart 2010 @ 14:53:30 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_79531957
Uit het laatste topic:
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 14:51 schreef Peterselieman het volgende:
Goederentrein ontspoord in Oslo
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 maart 2010 @ 14:53:58 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_79531974
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 14:53 schreef Netsplitter het volgende:
Tssss, TT ninja editten.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 24 maart 2010 @ 14:57:49 #5
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79532119
øh nø!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_79532306
Hmm blijkbaar heb ik bij het aanpassen van het Dagkaarten deel ook de nieuwste reportagelinks ongedaan gemaakt.. :?

Zou je de volgende urls er evt. nog bij willen zetten :) ?

1
2
3
4
5
[url=http://forum.fok.nl/topic/1426705/6/50#79389766]De spoorlijn door Liechtenstein[/url] - [i]SvMp[/i]
[url=http://forum.fok.nl/topic/1424694/4/50#79124868]Eerste klas door Nederland[/url] - [i]Greavy[/i]
[url=http://forum.fok.nl/topic/1426705/6/50#79393836]Monaco[/url] - [i]KapiteinT[/i]
[url=http://forum.fok.nl/topic/1426705/1/50#79195073]Koninklijke wachtkaners[/url] - [i]Bork[/i]
[url=http://forum.fok.nl/topic/1417111/2/50#78489169]Eerste klas richting het Noorden[/url] - [i]Greavy[/i]
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 maart 2010 @ 15:05:03 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_79532358
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 15:03 schreef Ireyon het volgende:
Hmm blijkbaar heb ik bij het aanpassen van het Dagkaarten deel ook de nieuwste reportagelinks ongedaan gemaakt..

Zou je de volgende urls er evt. nog bij willen zetten ?
[ code verwijderd ]
Ze staan er bij
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_79532449
tieviepie

Tussen de stapelwolken door schijnt de zon, gelukkig ook tijdens het passeren van de zondagse containertrein 50049 uit Veendam naar de Maasvlakte West. Met op kop de 513-9 passeert de nagenoeg vol beladen en bont gekleurde trein de agglomeratie Hoogezand, met op de achtergrond het station Hoogezand-Sappemeer. Zondag 21 maart 2010
  Moderator woensdag 24 maart 2010 @ 15:26:38 #9
155227 crew  Guppy
dus
pi_79533224
De ravage in Oslo... Maar waar de trein nu precies ligt...?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 24 maart 2010 @ 15:33:21 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79533507
quote:
Kleuter voor ogen moeder doodgereden door trein


PEAKIRK - Hij keek nog even naar zijn moeder en een fractie later werd hij opgeschept door een locomotief. Johnny Hall, een kleuter van twee was alleen een overweg opgelopen en toen zijn moeder riep dat hij van de sporen moest gaan, dacht hij dat zijn mama een spelletje aan het spelen was. Elizabeth Connors (28) zag met haar eigen ogen hoe haar oogappel doodgereden werd.
Bron Algemeen Dagblad: Lees hier meer
pi_79533534
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 15:07 schreef Zug-Chef het volgende:
tieviepie
[ link | afbeelding ]
Tussen de stapelwolken door schijnt de zon, gelukkig ook tijdens het passeren van de zondagse containertrein 50049 uit Veendam naar de Maasvlakte West. Met op kop de 513-9 passeert de nagenoeg vol beladen en bont gekleurde trein de agglomeratie Hoogezand, met op de achtergrond het station Hoogezand-Sappemeer. Zondag 21 maart 2010
die laatse foto van jouw in het vorige topic was toch tegen half 4? Want die heb ik ook gezien
  woensdag 24 maart 2010 @ 15:38:27 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79533720
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 15:26 schreef Guppyfriend het volgende:
De ravage in Oslo... Maar waar de trein nu precies ligt...?
[ afbeelding ]
Die is voor mij ook onduidelijk, foto's die ik tot nu toe gevonden heb zie ik geen enkele trein
pi_79534085
In Hengelo zijn ze nu bezig om spoor 11 (zakspoor) gereed te maken voor de stopper Hengelo - Bad Bentheim denk ik
  woensdag 24 maart 2010 @ 15:49:06 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79534147
Nu, we een aantal weken later zijn, heb ik mijn Plan T bestandje bijgewerkt.
Om hem te openen/op te slaan: Klikje

voornaamste wijzigingen
* Technische gegevens toegevoegd
* Stel 526 als Terzijde vermeld
* Stel 520 vermeld als ombouwing Vrijheidstrein

Heb hier de OP ook voor bijgewerkt.
pi_79534198
-

[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2010 15:53:04 ]
pi_79534316
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 14:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

126 meter en 18 centimeter.

Wat dacht je van "een beetje vaart" in een getal uitdrukken?
OK, 160 km/h
Mu!
  woensdag 24 maart 2010 @ 15:55:02 #17
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_79534405
Speciaal op verzoek van markoalmelo:
Klik hier voor de 2003 versie (ook verwerkt in de OP)
  woensdag 24 maart 2010 @ 16:00:20 #18
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_79534650
Hoi.
Wat ik me afvroeg: ben ik de enige user die ook daadwerkelijk bij het spoor werkt?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_79534742
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Wat ik me afvroeg: ben ik de enige user die ook daadwerkelijk bij het spoor werkt?
Ik wil graag op een NS-station werken. Maar is lastig om baan als service-medewerker te vinden...
pi_79535537
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 15:53 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

OK, 160 km/h
160km/h is zo'n 44 meter per seconde. Als je ervan uitgaat dat een trein afremt met een versnelling van 1m/s2, zou het afremmen 44 seconde duren en 968 meter aan afstand kosten. Ruwweg een kilometer dus
pi_79536403
In reizigersdienst NS gaat voor intercity's doorgaans uit van een remvertraging van 0,6m/s2 en voor sprinters 0,8m/s2
Maar dat is zelden de absolute remweg, want meestal wordt er in fases geremd (140-->100, tijdje 100 rijden, 100-->70/60, tijdje 60 rijden, 60-->40, vrij lang 40 rijden en het station binnenrijden (aan het perron meestal <30kmh)) inplaats van plotsklaps van volle snelheid in één keer naar 0. Dat zou natuurlijk heel wat rijminuten schelen, maar heb je wel moderne beveiligingssystemen (werkend ECTS) voor nodig, wordt 't allemaal vanzelf uitgerekend hoeveel remkracht er nodig is om de trein over X meter stil te laten staan, rekeninghoudend met een vooraf bepaalde max. vertraging (tbv comfort en duurzaamheid van de remonderdelen).

Snelremming ('noodrem') ligt zo rond een vertraging 1 á 1,5m/s2.
Killing as few patients as possible.
  woensdag 24 maart 2010 @ 16:48:01 #22
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_79536463
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:25 schreef Ireyon het volgende:

[..]

160km/h is zo'n 44 meter per seconde. Als je ervan uitgaat dat een trein afremt met een versnelling van 1m/s2, zou het afremmen 44 seconde duren en 968 meter aan afstand kosten. Ruwweg een kilometer dus
Klopt wel aardig volgens mij. Wel allemaal afhankelijk van gewicht, belading, snelheid en conditie van het spoor natuurlijk.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_79536942
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 24 maart 2010 @ 18:15:05 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_79539517
Ze mochten dan wel de eersten op het Europese vasteland zijn, ze zijn zeker niet de beste. DB doet het volgens mij een stuk beter wbt. klantwaardering, en NS denk ik ook wel.
  woensdag 24 maart 2010 @ 18:38:27 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79540207
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:48 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Klopt wel aardig volgens mij. Wel allemaal afhankelijk van gewicht, belading, snelheid en conditie van het spoor natuurlijk.
Onder andere. Bij noodremming moet je denk ik de 600m wel kunnen halen. Overigens is de remwerking niet over het hele bereik constant. Met railremmen, zoals onder Koplopers, VIRM en DD-AR haal je ook een goede vertraging.

Over dat remmen van SLT door ATB: ik lees uit de verhalen hier dat het remcriterium blijkbaar strakker is dan bij oudere treinen? ATB houdt na een remopdracht bij of je wel of niet remt, en daar is een zekere hoeveelheid remdruk in de remcilinders voor nodig. Klaarblijkelijk is dat anders afgesteld dan bij oudere treinen en rem je dus relatief hard om aan het remcriterium te voldoen. Resultaat is dat je inderdaad vrij vroeg op de 40km/h zit terwijl je rode sein nog een eind weg is...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')