Ik vind het voorbeeld verkeerd.quote:Op woensdag 10 maart 2010 13:17 schreef Kleurdoos het volgende:
je kan er toch wel bij vermelden wat je gevoel erbij is=
als je zegt dat je dat niet leuk vindt. dan is dat toch ook zo=
en kinderachtig, je hebt het tegen een kind ik denk dat je op die manier juist duidelijkheid geeft
Ja, het stellen van een vraag als ik maar 1 antwoord wil heb ik dus wel afgeleerd....quote:Op woensdag 10 maart 2010 13:19 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh, als ze heel erg gaan ahhhhhhh, en waarom niet??? en buh doen zeg ik ook wel: je stelt een vraag, daarvan is de essentie dat je een ja of een nee terug kan krijgen.
ik ben daar ook benieuwd naar, niet dat Arwen hier veel straf krijgt, maar die moet je soms echt uit de situatie halen met even op de bank zetten,quote:Op woensdag 10 maart 2010 13:21 schreef miss_sly het volgende:
Hier verder, met oa de vraag van Kleurdoos: hoe doen mensen dat die niet straffen door bijvoorbeeld in de hoek ofzo.
Kom we gaan, pak je zelf je jas of moet mama helpenquote:Op woensdag 10 maart 2010 13:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, het stellen van een vraag als ik maar 1 antwoord wil heb ik dus wel afgeleerd....
Op een "ga je mee?" kreeg ik dus op een gegeven moment "nee" als antwoord
Voorspelbaar enzo, dus sindsdien was het dus "we gaan".
ow, dat leren wij onszelf nu al aan. Het kan voor ons maar vast vanzelfsprekend zijn om dingen te zeggen als ze geen keus heeft.quote:Op woensdag 10 maart 2010 13:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, het stellen van een vraag als ik maar 1 antwoord wil heb ik dus wel afgeleerd....
Op een "ga je mee?" kreeg ik dus op een gegeven moment "nee" als antwoord
Voorspelbaar enzo, dus sindsdien was het dus "we gaan".
Ik zeg het wel altijd even van te voren, zodat ze de tijd heeft om zich erop voor te bereiden...quote:Op woensdag 10 maart 2010 13:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
ow, dat leren wij onszelf nu al aan. Het kan voor ons maar vast vanzelfsprekend zijn om dingen te zeggen als ze geen keus heeft.
"Ik ga je nu uit bad halen" ipv "kom je uit bad?". Straks gaat ze idd nee zeggen, en dat is niet de bedoeling
ja, of een nee krijgen en dan zeggen: dan kom ik je over 5 minuten halen. Net zo goed als zij mijn nee moeten respecteren, respecteer ik die van hen ook.quote:Op woensdag 10 maart 2010 13:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
ow, dat leren wij onszelf nu al aan. Het kan voor ons maar vast vanzelfsprekend zijn om dingen te zeggen als ze geen keus heeft.
"Ik ga je nu uit bad halen" ipv "kom je uit bad?". Straks gaat ze idd nee zeggen, en dat is niet de bedoeling
Ja, dat ook idd. Lijkt me fijner om te weten wat er gaat gebeuren. schaap vergeet dat nog wel eens, en dan lukt ook niet wat hij wil of het is huilen. Nu alquote:Op woensdag 10 maart 2010 13:30 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik zeg het wel altijd even van te voren, zodat ze de tijd heeft om zich erop voor te bereiden...
Ook als we weg gaan, dan meld ik dat, zeg 10 minuten, van tevoren dan weet ze dat en heb ik minder drama als ik het plotseling breng. Dan kan ze haar spel nog even afmaken...
quote:Op woensdag 10 maart 2010 13:30 schreef Ticootje het volgende:
Ook als we weg gaan, dan meld ik dat, zeg 10 minuten, van tevoren dan weet ze dat en heb ik minder drama als ik het plotseling breng. Dan kan ze haar spel nog even afmaken...
tjee, is schaap zo'n huilie!quote:Op woensdag 10 maart 2010 13:34 schreef miss_sly het volgende:
Ja, dat ook idd. Lijkt me fijner om te weten wat er gaat gebeuren. schaap vergeet dat nog wel eens, en dan lukt ook niet wat hij wil of het is huilen. Nu al
Say what? Waar is dat voor dan?quote:Op woensdag 10 maart 2010 13:25 schreef _evenstar_ het volgende:
en zelfs soms,maar dat heeft andere oorzaken haar bokshandschoentjes en boksballetje
quote:
Verdriet om der papa, ze heeft heel soms ( toen het een jaa terug was die periode wel vaker) echt gewoon uit het niets hysterisch gillen gooien en smijten en slaan buien.quote:
Owhquote:Op woensdag 10 maart 2010 17:44 schreef Pvoesss het volgende:
Daar is net een topic over.. (ongeveer danWat verwacht je van je kind? )
quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:26 schreef teamlead het volgende:
[..]
Iedereen die ook maar een béétje weet hoe psychologische ontwikkeling werkt, weet dat deze aanpak echt funest is.
Borst/fles, potjes/geen potje, eigen bed/ouders bed... allemaal keuzes die je kunt maken. Heb ik er nog wel een mening over, maar goed.
Maar een discussie met een kind van 2,5 over wat sociaal wenselijk isDan neem je dus imho als ouder je verantwoordelijkheid niet
quote:Op woensdag 10 maart 2010 18:05 schreef Moonah het volgende:
..maar zowel Piglet als ik zijn beroepsopvoeders.
Ik heb wat gemist, geloof ik...quote:Op woensdag 10 maart 2010 18:14 schreef lily het volgende:
[..]
![]()
Ik moet nu meteen denken aan de "beroepsopvoeder" in het eerste schooljaar van mijn oudste zoon.
En daar word ik niet vrolijk van.
Ja, sorry...heeft niks met jou te maken maar het zit nog steeds hoog
Niet iedere beroepsopvoeder doet dat automatisch even verstandig.quote:Op woensdag 10 maart 2010 18:22 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Ik heb wat gemist, geloof ik...
Lang verhaal, doet er verder ook niet toe.quote:Op woensdag 10 maart 2010 18:22 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Ik heb wat gemist, geloof ik...
Ik mag hopen dat je je bij desbetreffende beroepsopvoeder heb beklaagd en ook bij de baas van deze beroepsopvoeder. Mijn emotionele reactie op zo'n verhaal is echt:quote:Op woensdag 10 maart 2010 18:28 schreef Leandra het volgende:
Niet iedere beroepsopvoeder doet dat automatisch even verstandig.
Zo kreeg mijn zoon op de (christelijke) lagere school nog een boekje mee waarin een jongentje geadopteerd werd omdat zijn moeder een "slechte moeder" was, en ze was slecht omdat hij geen vader had.
Nou was dat gegeven ook 10 jaar geleden al dusdanig achterhaald dat er geen school meer had moeten zijn in dit land waar nog boekjes met zulke nonsens aanwezig waren, maar als je dat boekje dan vervolgens ook nog eens meegeeft aan een jongentje dat idd geen vader heeft, dan ben je wat mij betreft flink de weg kwijt.
Ja, echt bizar gewoon.quote:Op woensdag 10 maart 2010 18:34 schreef kahlie het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat je je bij desbetreffende beroepsopvoeder heb beklaagd en ook bij de baas van deze beroepsopvoeder. Mijn emotionele reactie op zo'n verhaal is echt:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Die had ik dan toch echt die folder achter in zijn/haar strot geduwdquote:Op woensdag 10 maart 2010 18:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zo kreeg mijn zoon op de (christelijke) lagere school nog een boekje mee waarin een jongentje geadopteerd werd omdat zijn moeder een "slechte moeder" was, en ze was slecht omdat hij geen vader had.
Nou was dat gegeven ook 10 jaar geleden al dusdanig achterhaald dat er geen school meer had moeten zijn in dit land waar nog boekjes met zulke nonsens aanwezig waren, maar als je dat boekje dan vervolgens ook nog eens meegeeft aan een jongentje dat idd geen vader heeft, dan ben je wat mij betreft flink de weg kwijt.
Maar goed, dat was mijn voorbeeld, ik weet niet tegen wat voor ellende Lily aangelopen is
Ik heb daar idd over geklaagd, nadat ik bijgekomen was van mijn verbijstering.quote:Op woensdag 10 maart 2010 18:34 schreef kahlie het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat je je bij desbetreffende beroepsopvoeder heb beklaagd en ook bij de baas van deze beroepsopvoeder. Mijn emotionele reactie op zo'n verhaal is echt:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het was een leesboekje.... Dus zogenaamd onschuldig "huiswerk"quote:Op woensdag 10 maart 2010 18:40 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Die had ik dan toch echt die folder achter in zijn/haar strot geduwd
Dan dat boekjequote:Op woensdag 10 maart 2010 18:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het was een leesboekje.... Dus zogenaamd onschuldig "huiswerk"
Joh, christelijke school in het gereformeerde Schubbekutteveen (en dan niet eens de strengste school) en een lerares die denkt dat ze de wijsheid in pacht heeft....quote:Op woensdag 10 maart 2010 18:49 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Dan dat boekje![]()
Ik vind dat echt verschrikkelijk lomp en nergens voor nodig
euh.. ja, beroepsopvoeders (whatever the hell that me bequote:Op woensdag 10 maart 2010 18:05 schreef Moonah het volgende:
[..]Het is dat je dit nu zo letterlijk noemt naar aanleiding van posts van Piglet (en vanwege je vergelijkbare reacties op die van mij), maar zowel Piglet als ik zijn beroepsopvoeders.
En daarmee bedoel ik héus niet dat we het dáárom allemaal zo goed zouden doen, maar als je zoiets roept, kun je ook een reactie als deze verwachten.![]()
Oh, en daar kun je natuurlijk met een inkoppertje op antwoorden maar dat neem ik dan wel voor lief.
Zo, en nu eerst eten, straks verder lezen.
quote:Op woensdag 10 maart 2010 18:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar goed, dat was mijn voorbeeld, ik weet niet tegen wat voor ellende Lily aangelopen is
Impulsiviteit rulesquote:Op woensdag 10 maart 2010 18:57 schreef Moonah het volgende:
Ja, sorry, dat 'beroepsopvoeder' is echt niet pocherig bedoeld.![]()
Maar ik vind het zo'n kul om te stellen dat 'iedereen die ook maar enige kennis heeft van ontwikkelingspsychologie zijn kind niet zo vrij laat in het maken van keuzes'.... het was even een snelle impulsieve reactie.
Dat zeg ik: laten kiezen tussen alternatievenquote:En ja, er zitten ook bij de beroepsopvoeders rotte appels tussen.
Maar ik gebruik het dus ook voor de klas: kinderen laten kiezen tussen een aantal alternatieven. En ik leg hen uit waarom ze bepaalde dingen niet mogen, dat werkt nu eenmaal veel beter dan alleen maar 'omdat ik het zeg'. Ik zou best als een dictator voor de klas kunnen staan, de macht heb ik hoor. Maar ik zie kinderen liever als volwaardig en wil hen dan ook zo behandelen.
Ook met straf geven, dat gebeurt wel eens hoor. Maar zowel op school als tav. mijn eigen kind werkt het het beste als ik het sporadisch doe.
Thies schrikt al als ik een keer mijn stem verhef.maar ik weet inmiddels dat hij een makkelijk kind is.
Ja, beroepsopvoeder is een stomme term, maar ik wist zo even geen andere die de lading dekt.quote:Op woensdag 10 maart 2010 20:39 schreef teamlead het volgende:
waarbij ik overigens een persoonlijke allergie ontwikkel bij het "beroepsopvoeder" gebeuren, omdat het mijn persoonlijke, niet wetenschappelijk gefundeerde maar daardoor niet minder sterke mening is, dat de óuder opvoedt en niet de leerkracht/dagverblijfleiding/akela/opa/oma/whatever
Ik zei dus:quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:16 schreef teamlead het volgende:
[..]
No offence.. maar dat is je taak als ouder: je kind opvoeden en keuzes voor hem/haar maken zolang hij/zij daar zelf niet toe in staat is. En een kind is daar niet toe in staat, aangezien een kind niet de consequenties van keuzes kan overzien
quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:42 schreef Moonah het volgende:
Waarom niet?
Er is al zoveel dat voor hem wordt bepaald, hetgeen hij aankan mag hij van mij/ons kiezen.
Ah.. ouders die maar wat aanklooien en niet nadenken over consequenties voor het kind? *subtiele hint*quote:Op woensdag 10 maart 2010 21:07 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja, beroepsopvoeder is een stomme term, maar ik wist zo even geen andere die de lading dekt.
En uiteraard hebben ouders de grootste vinger in de opvoedpap. Maar bij sommige kinderen heb ik sterk het idee dat ík als juf nog de enige ben die iets aan hun opvoeding doet.
quote:En nee, uiteraard ben ik niet onfeilbaar. Niet als juf en niet als moeder, dat moge duidelijk zijn.![]()
quote:En over kunnen lezen gesproken:
[..]
Ik zei dus:
[..]
Jaja, I know I know.quote:Op woensdag 10 maart 2010 21:10 schreef teamlead het volgende:
Ah.. ouders die maar wat aanklooien en niet nadenken over consequenties voor het kind? *subtiele hint*
Sorry, juf in hart en nieren. Ik mis mijn rode pen hier.quote:ik heb er zó'n hekel aan om met m'n eigen woorden om mijn oren geslagen te worden
quote:Op woensdag 10 maart 2010 21:18 schreef Moonah het volgende:
[..]
Jaja, I know I know.![]()
Ik heb toch al een aantal malen letterlijk gezegd dat ik het met je eens was? Je bent wel een alfamannetje he?
[..]
quote:Sorry, juf in hart en nieren. Ik mis mijn rode pen hier.
Dit is al regelmatig voorbij gekomen in diverse topics toch? Maar goed, ik voel me toch altijd geroepen om te reageren als het om dit onderwerp gaat.quote:Op woensdag 10 maart 2010 13:21 schreef miss_sly het volgende:
Hier verder, met oa de vraag van Kleurdoos: hoe doen mensen dat die niet straffen door bijvoorbeeld in de hoek ofzo.
concequenties aan een bepaald gedrag verbinden is ook straffen ...quote:Op woensdag 10 maart 2010 23:50 schreef She-Wolf het volgende:
[..]
Dit is al regelmatig voorbij gekomen in diverse topics toch? Maar goed, ik voel me toch altijd geroepen om te reageren als het om dit onderwerp gaat.
Mijn oudste dochter is 4 1/2 en tot nu toe heeft ze nog nooit in de hoek gestaan, op de trap/gang gezeten of waar dan ook. Ik heb me voorgenomen mijn kinderen niet te straffen en tot nu toe is dat dus aardig gelukt. Wel verbind ik consequenties aan haar gedrag, als dit nodig is.
In het geval van bijv. gooien met speelgoed is het ten eerste de vraag waarom het kind met speelgoed gooit. Is het uit boosheid, aandachttrekkerij of omdat ze gewoon nog niet weet dat ze er niet mee mag gooien? En daar probeer ik dan op te reageren.
Verder spreek ik mijn kinderen altijd aan op hun gedrag en nooit op hun persoon.
Deze was voor mij denk ikquote:Op woensdag 10 maart 2010 23:40 schreef trui het volgende:
komt dat al vaak voor bij kleuters, denk je? bij die van ons volgens mij niet hoor. maar ik kan me vergissen.
dit snap ik niet helemaal. Als je consequenties verbindt aan "ongewenst gedrag" bij gebrek aan een betere term dan straf je tochquote:Op woensdag 10 maart 2010 23:50 schreef She-Wolf het volgende:Ik heb me voorgenomen mijn kinderen niet te straffen en tot nu toe is dat dus aardig gelukt. Wel verbind ik consequenties aan haar gedrag, als dit nodig is.
En toch doen we hier echt geen van 3en. Een week niet op je fiets rijden als consequentie voor met speelgoed gooien zou ik trouwens absoluut geen logische actie vinden, maar dat is vast een voorbeeld.quote:Op donderdag 11 maart 2010 00:14 schreef prupke het volgende:
[..]
concequenties aan een bepaald gedrag verbinden is ook straffen ...
bv je mag een week niet op je fiets rijden als jij met speelgoed gooit..
ik denk dat iedereen wel zijn kind straft in de opvoeding :
de ene deelt een tik uit , de ander zet hem in de hoek en de andere ontneemt het kind zijn of haar lievelingsding ...
straf is straf!
Straffen impliceert altijd een machtsverhouding. Wat mij betreft is er geen machtsverhouding tussen ouder en kind. Wel een sociaal verschil, in die zin dat het kind afhankelijk is van de ouder. Als ouder ben je mijn inziens dus verantwoordelijk voor het sturen en begeleiden van het opgroeien van het kind.quote:Op donderdag 11 maart 2010 00:44 schreef teamlead het volgende:
En even uit nieuwsgierigheid: vanwaar het voornemen om niet te straffenIs het niet de bedoeling van opvoeden om kaders aan te geven waarbinnen een kind zich kan bewegen en bij overschrijding van die kaders daar consequenties aan te verbinden?
afhankelijkheid is toch per definitie een machtsverhoudingquote:Op donderdag 11 maart 2010 00:56 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Straffen impliceert altijd een machtsverhouding. Wat mij betreft is er geen machtsverhouding tussen ouder en kind. Wel een sociaal verschil, in die zin dat het kind afhankelijk is van de ouder. Als ouder ben je mijn inziens dus verantwoordelijk voor het sturen en begeleiden van het opgroeien van het kind.
Maar je leert het kind dus níet dat mama en papa iets gewoon niet goed vinden....quote:Al het gedrag wat iemand doet heeft consequenties, die moeten zeker geleerd, maar dat is mijn inziens anders dan straffen.
De consequentie van gooien met speelgoed is dat het kapot kan gaan, dat je iemand pijn kunt doen etc... de consequentie van gooien met speelgoed is niet dat je op de gang moet. Dat is een straf die de ouder verzint. Daarmee leer je je kind dus "als ik met speelgoed gooi, dan moet ik op de gang, en dat is niet leuk" ipv "als ik met speelgoed gooi dan kan het kapot gaan of kan ik iemand pijn doen". Ik leer graag dat laatste aan ipv het eerste, zodat het kind gedrag aanleert vanuit intrinsieke normen en waarden ipv vanuit een machtsverhouding.
ik ken geen enkel kind die niet de link legt tussen de actie en de straf, ook als mama het niet ziet...quote:Ik heb graag dat er ook niet gegooid wordt als papa en mama niet in de buurt zijn "want dan zien ze het niet dus dan krijg ik ook geen straf"
het spijt me.. maar ik begrijp het oprecht niet....quote:Op donderdag 11 maart 2010 00:58 schreef p_iglet het volgende:
Mijn zoontje is 2,5.
En in jou voorbeeld van gooien uit frustratie, zou ik dus reageren met "wat vervelend dat het niet lukt, zullen we het samen proberen" of "kom ik help even".
En als dat niet werkt een alternatief bieden "met de blokken wordt niet gegooid, want dan kun je iemand pijn doen. Kom dan gaan we samen met de bal gooien"
Ik vind het sowieso goed dat Senna leert dat het op een andere plek anders zou kunnen zijn dan thuis. Dat gaat ook zo met eten, bijvoorbeeld. Daar krijgt ze alles gepureerd, want dat doen ze nu eenmaal voor de kleintjes.quote:Op donderdag 11 maart 2010 09:43 schreef Ticootje het volgende:
Ik vind het wel een goed punt dat als Jen op het kdv iets doet wat niet mag dat daar actie op wordt ondernomen. Het zou raar zijn als dat niet zo zou zijn...
quote:Stelling:
Kind tekent met wortel op de muur, er blijft een mooie oranje streep achter...
Hoe ga je daarmee om?
Op dit moment zou me dat niet uitmaken aangezien de muren toch geverfd gaan worden van de zomerquote:
Dat dus, ook met bekers limo die ze omgooit.... En ze vindt het nog een feest ook dat ze een doekje krijgt.quote:Op donderdag 11 maart 2010 09:57 schreef De_Taartjesfee het volgende:
[..]
Ik zeg hier heb je een doekje, ga maar schoon maken
Nou ik zou zeggen, ditquote:Op donderdag 11 maart 2010 09:55 schreef Sjeen het volgende:
Kind tekent met wortel op de muur, er blijft een mooie oranje streep achter...
Hoe ga je daarmee om?
Bron: huishoudplazaquote:Verse wortelvlekken kun je verwijderen door het direct (of in ieder geval dezelfde dag) te behandelen met ossegalzeep.
Hier komt er dan een jochie aangelopen dat zegt dat ie geknoeid heeft en om een doekje komt vragenquote:Op donderdag 11 maart 2010 09:58 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dat dus, ook met bekers limo die ze omgooit.... En ze vindt het nog een feest ook dat ze een doekje krijgt.
Dat ben ik niet met je eens. Niet alle consequenties imo vallen onder de noemer 'straf'. Zoals P_iglet ook al zei, als het kind bijvoorbeeld met blokken gooit en je biedt dan in plaats daar van een bal aan om mee te gooien. Waarbij de consequentie dus is, even niet met de blokken spelen, maar met de bal. Dat zie ik niet als straf.quote:Op donderdag 11 maart 2010 00:14 schreef prupke het volgende:
[..]
concequenties aan een bepaald gedrag verbinden is ook straffen ...
bv je mag een week niet op je fiets rijden als jij met speelgoed gooit..
ik denk dat iedereen wel zijn kind straft in de opvoeding :
de ene deelt een tik uit , de ander zet hem in de hoek en de andere ontneemt het kind zijn of haar lievelingsding ...
straf is straf!
quote:Op donderdag 11 maart 2010 09:57 schreef De_Taartjesfee het volgende:
[..]
Ik zeg hier heb je een billendoekje, ga maar schoon maken
Ik zeg: hier heb je wortels, maak de hele muur maar oranjequote:Op donderdag 11 maart 2010 09:57 schreef De_Taartjesfee het volgende:
[..]
Ik denk ditquote:Op donderdag 11 maart 2010 09:57 schreef De_Taartjesfee het volgende:
[..]
dat doe je pas als je van je kind niet zelf mag beslissen welke koekjes je koopt.quote:Op donderdag 11 maart 2010 10:01 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik barst in huilen uit, gooi mijzelf op op mijn buik op de grond en trappel met armen en benen.
Ow wacht, fout antwoord...![]()
Ja uiteraard *aai*quote:Op donderdag 11 maart 2010 10:15 schreef miss_sly het volgende:
Ja maar, mijnes blijft lief, klein en schattig en heeeeel meegaand en lief natuurlijk
Oh shit dat heb ik dus nu al..quote:Op donderdag 11 maart 2010 10:14 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dat doe je pas als je van je kind niet zelf mag beslissen welke koekjes je koopt.
tuurlijk. *petpet*quote:Op donderdag 11 maart 2010 10:15 schreef miss_sly het volgende:
Ja maar, mijnes blijft lief, klein en schattig en heeeeel meegaand en lief natuurlijk
Nou! werp je op de grond! zolang het nog kan.quote:Op donderdag 11 maart 2010 10:15 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Oh shit dat heb ik dus nu al..![]()
Wil je deze? NEEEEEEEEE, NEEE MAMA NEEE NIET DOEN, NEEEE OOOOOORAAAAAA
Of te wel dora koekjes en niets anders.
Ik krijg echt visioenen van ouders die in de supermarkt over de grond rollen, krijsend en gillend omdat hun kind iets anders wil dan zijn willenquote:Op donderdag 11 maart 2010 10:14 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dat doe je pas als je van je kind niet zelf mag beslissen welke koekjes je koopt.
Dat zou bij mij dan heel makkelijk zijn: niets andersquote:Op donderdag 11 maart 2010 10:15 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Oh shit dat heb ik dus nu al..![]()
Wil je deze? NEEEEEEEEE, NEEE MAMA NEEE NIET DOEN, NEEEE OOOOOORAAAAAA
Of te wel dora koekjes en niets anders.
quote:
Mijn zeepbel, wat doen julliequote:
Je kunt haar toch ook gewoon niet leren lopen? Dat maakt haar automatisch een stuk "meegaander"quote:
Er zijn momenten dat ik echt even geen zin heb in strijd....Ze mag toch kiezen van mij? Alleen de manier waarop ze het brengt moet nog een beetje bijgeschaafd worden. *broekriem er nog eens overheen haaltquote:Op donderdag 11 maart 2010 10:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zou bij mij dan heel makkelijk zijn: niets anders
ik vrees dat dat echt geen optie is, want ze wil vooruit, staan, zitten en in beweging blijven. Ik hoop al van harte dat ze niet op mij lijkt en met 9 maanden looptquote:Op donderdag 11 maart 2010 10:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je kunt haar toch ook gewoon niet leren lopen? Dat maakt haar automatisch een stuk "meegaander"
En als je er naast staat als vrouw van die vent die op de grond ligt te rollen zak je door de grond, net als je dochter van 10quote:Op donderdag 11 maart 2010 10:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik krijg echt visioenen van ouders die in de supermarkt over de grond rollen, krijsend en gillend omdat hun kind iets anders wil dan zijn willendat moet echt een fantastisch gezicht zijn
Okay, dus dan is het een van de keuzes die je haar geeft? Dan is het van een andere orde, maar als ik laat kiezen tussen koekje A en koekje B en ze kiest dan koekje Dora, dan is het dus gewoon geen koekjequote:Op donderdag 11 maart 2010 10:21 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Er zijn momenten dat ik echt even geen zin heb in strijd....Ze mag toch kiezen van mij? Alleen de manier waarop ze het brengt moet nog een beetje bijgeschaafd worden. *broekriem er nog eens overheen haalt
Gewoon permanent in de wandelwagen houden (ook thuis) en idd het praten niet stimuleren, ik zou vast oefenen met "ssssssssssttttttt", dan komt het vast allemaal nog goedquote:Op donderdag 11 maart 2010 10:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
ik vrees dat dat echt geen optie is, want ze wil vooruit, staan, zitten en in beweging blijven. Ik hoop al van harte dat ze niet op mij lijkt en met 9 maanden looptlijkt me niet relaxt als we op vakantie gaan!
Ik kan haar beter niet leren praten, dan kan ze iig niet protesteren en argumenteren enzo
Jep... Maar als ze iets dus niet wilt, dan moet dat blijkbaar heel dramatisch gebracht worden op dit momentquote:Op donderdag 11 maart 2010 10:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Okay, dus dan is het een van de keuzes die je haar geeft? Dan is het van een andere orde, maar als ik laat kiezen tussen koekje A en koekje B en ze kiest dan koekje Dora, dan is het dus gewoon geen koekje
OMG... jullie hebben het tegenwoordig natuurlijk ook wel een stuk moeilijker dan pakweg 15 jaar geleden toen er nog geen tig soorten koekjes van peuter TV-helden op de markt waren.... darnquote:Op donderdag 11 maart 2010 10:24 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Jep... Maar als ze iets dus niet wil, dan moet dat blijkbaar heel dramatisch gebracht worden op dit moment![]()
dus alleen al bij het zien van een nijntje koekje gaat madam los.... NEEEEEEEE
Ai... Ik kon er trouwens echt niet om lachen gisteren. En om even op de woorden van p_iglet terug te komen over 'als je geen tijd hebt om zulke dingen uit te leggen aan je kind'... Ik heb inderdaad niet altijd tijd om uitgebreid iets te gaan uitleggen en als er dan zoiets gebeurd als gisteren, dan word ik gewoon boos. Ik ben niet de meest geduldige persoon op aarde helaasquote:Op donderdag 11 maart 2010 10:38 schreef Vicky het volgende:
Ik had nog geen reactie gegeven Sjeen
Ik zou dus ook boos worden. Mevrouw zou dan even op de gang mogen gaan zitten en nadenken wat ze gedaan had en daarna zou ik het nog een keertje uitleggen..
been there, done that. Maar dan niet met wortel maar met een verfkwast met oranje verf. Amber had ons zien verven en was dus met de kwast op mijn witte muren gaan verven. Ze heeft toen geen straf gekregen want ikw as zo dom geweest een verfkwas met oranje verf op tafel te laten liggen. Ik heb haar wel uitgelegd waarom het niet mocht.
Ik vind het ook niet nodig om altijd maar iets uit te leggen, vaak weten ze zelf ook wel dat het niet mag.quote:Op donderdag 11 maart 2010 10:46 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ai... Ik kon er trouwens echt niet om lachen gisteren. En om even op de woorden van p_iglet terug te komen over 'als je geen tijd hebt om zulke dingen uit te leggen aan je kind'... Ik heb inderdaad niet altijd tijd om uitgebreid iets te gaan uitleggen en als er dan zoiets gebeurd als gisteren, dan word ik gewoon boos. Ik ben niet de meest geduldige persoon op aarde helaas
*shake hands*quote:Op donderdag 11 maart 2010 10:46 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ai... Ik kon er trouwens echt niet om lachen gisteren. En om even op de woorden van p_iglet terug te komen over 'als je geen tijd hebt om zulke dingen uit te leggen aan je kind'... Ik heb inderdaad niet altijd tijd om uitgebreid iets te gaan uitleggen en als er dan zoiets gebeurd als gisteren, dan word ik gewoon boos. Ik ben niet de meest geduldige persoon op aarde helaas
ik vind het ook vrij normaal als kinderen leren dat er niet altijd tijd voor ze is. ook de juf moet haar aandacht verdelen, en het lijkt mij niet wenselijk als je kind dan niet gewend is om even op z'n beurt te wachten.quote:Op donderdag 11 maart 2010 10:46 schreef Sjeen het volgende:
[..]
misschien wel maar soms heb je aan alleen uitleggen niet voldoende in mijn ogenquote:Op donderdag 11 maart 2010 12:32 schreef p_iglet het volgende:
Maar kost boos worden en straf geven niet meer tijd als uitleggen?
Meestal volgt er straf voor iets wat al 100 keer is uitgelegd. En ja, wie niet horen wil moet maar voelen.(als in: ga maar even op de gang staan nadenkenquote:Op donderdag 11 maart 2010 12:32 schreef p_iglet het volgende:
Nee hoor, want tijdens het moment dat ze in de gang zit te bedenken wat er nu precies gebeurd is, kan ik andere dingen doen en even afkoelen. Ik ben op zo'n momenten dus echt niet in staat om rustig en vriendelijk uit te leggen dat een wortel bedoeld is om op te eten en niet om mee op de muur te tekeken. Daarnaast, als je bijna zes bent, dan weet je dat een wortel bedoeld is om op te eten en niet om mee op de muur te tekenen. Dat hoef je dan echt niet nog eens uitgelegd te krijgen...quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:32 schreef p_iglet het volgende:
Ik heb hier een beetje meegelezen, nog niet gereageerd.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:32 schreef p_iglet het volgende:
Maar als je bijna zes bent kan het nog wel héél leuk zijn om een keer met een wortel op de muur te tekenen toch? Een kind van zes overziet waarschijnlijk de situatie nog niet in die mate dat ze er direct een gevolg aan koppelt: mama moet de muur opnieuw verven. Als je die consequentie uitlegt dan zal ze waarschijnlijk niet nog eens met een wortel (of andere groente/fruit) op de muur tekenen, waarmee je (vermoedelijke) doel is bereikt.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:56 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Nee hoor, want tijdens het moment dat ze in de gang zit te bedenken wat er nu precies gebeurd is, kan ik andere dingen doen en even afkoelen. Ik ben op zo'n momenten dus echt niet in staat om rustig en vriendelijk uit te leggen dat een wortel bedoeld is om op te eten en niet om mee op de muur te tekeken. Daarnaast, als je bijna zes bent, dan weet je dat een wortel bedoeld is om op te eten en niet om mee op de muur te tekenen. Dat hoef je dan echt niet nog eens uitgelegd te krijgen...
Mikael wil liever ook niet meer?quote:Op donderdag 11 maart 2010 13:40 schreef MeNicole2 het volgende:
Diaan wij zitten nu in zo'n beetje hetzelfde met onze co-ouderschap. Gelukkig lijkt het voor nu even goed te gaan maar dat zijn rot dingen om mee bezig te zijn!!
Ik Pm je ff!!quote:Op donderdag 11 maart 2010 13:46 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Mikael wil liever ook niet meer?
Ja inderdaad. Twan zegt bijna elke dinsdag als hij teruggaat, dat hij niet wil. Ik vind het moeilijk wat ik daarmee moet doen.... Wetende dat het niet echt bespreekbaar is met de andere ouder. Ik ben erover aan het denken om zijn vader te vragen of hij ook heeft gemerkt dat Twan wat stiller is, wat ongelukkiger... daar krijg ik vast een nee op, maar dan moet ik hem gaan vragen er op te gaan letten..
Ow, het is zeker heel leuk en leerzaam om op de muur te tekenen met een wortel, net zoals het leuk is om de achterkant van de bank te versieren met stift, de plantenbak uit te graven enzo... En och, vandaag kan ik me daar prima in verplaatsen, gisteren niet, toen was ik ook gewoon boos om wat ze gedaan hadquote:Op donderdag 11 maart 2010 13:40 schreef Jore het volgende:
[..]
Maar als je bijna zes bent kan het nog wel héél leuk zijn om een keer met een wortel op de muur te tekenen toch? Een kind van zes overziet waarschijnlijk de situatie nog niet in die mate dat ze er direct een gevolg aan koppelt: mama moet de muur opnieuw verven. Als je die consequentie uitlegt dan zal ze waarschijnlijk niet nog eens met een wortel (of andere groente/fruit) op de muur tekenen, waarmee je (vermoedelijke) doel is bereikt.
Dat je boos wordt vind ik trouwens terecht als je je ook boos voelt.
Heel herkenbaarquote:Op donderdag 11 maart 2010 13:44 schreef E.T. het volgende:
na 100x uitlegen dat 1x in de week bij iemand eten tussen de middag en 1x in de week iemand hier, had ik vandaag een heftig gillende en krijsende kleuter op het schoolplein.. inclusief frases als 'ik schop je fiets kapot' etc![]()
Gister bij vriendinnetje X geweest, Ik stond met de vader van vriendinnetje Y te overleggen over morgen.. Mevrouw had het ineens in haar hoofd gehaald dat ze vandaag ook bij vriendinnetje Y wilde eten. Wat bij de eerste 'nee' direct resulteerde in enorme drama's. (een paar maanden geleden had die vader gezegd 'kom dan ook maar mee, ondanks dat er ook a een ander vriendinnetje mee ging bij hun.. dus nu kwam er ook letterlijk uit 'maar vorige keer mocht het dan wel'![]()
Nu heeft ze dus voor elkaar dat ze EN vandaag niet bij dat vriendinnetje eet, zoals ze zo graag wilde EN morgen mag ze niet naar het vriendinnetje toe omdat ze zo uit d'r stekker ging.
Als klap op de vuurpijl voor het aanhoudend gillen en krijsen op het schoolplein wordt er vandaag en morgen dus ook niet met andere vriendjes/vriendinnetjes gespeeld.
Je kunt ook heel normaal aangeven wat je wilt, en dan had ze prima morgen met dat vriendinnetje mee gemogen.. Maar als je zo moet gillen en krijsen om je zin te krijgen (wat toch averechts werkt) weet je dat daar consequenties aan hangen..
Soortgelijke situatie meegemaakt en toen ik vertelde dat ik alles moest schilderen zijn zoonlief erg droog: ik ook helpen schilderenquote:Op donderdag 11 maart 2010 10:33 schreef Sjeen het volgende:
Maar ik heb ook uitgelegd wat de gevolgen zijn ervan, namelijk dat ik dus nu opnieuw mag gaan verven en dat ik daar niet vrolijk van word.
Nah, als het nou alleen het drama om het niet mogen eten zou zijn, dan zou ik het idd beperken tot morgen idd niet mogen eten, maar als er gedreigd wordt mijn fiets kapot te schoppen dan beperk ik de straf ook niet tot het niet mogen eten.quote:Op donderdag 11 maart 2010 14:06 schreef miss_sly het volgende:
2 dan, heb je gelijk in. Ik vind een aanvullende straf dan weer wel wat veel. Buitenproportioneel zul je mij niet horen zeggen, maar ik zou het wat oneerlijk vinden om nog een extra straf erbij te geven.
precies, je hebt drama en drama..quote:Op donderdag 11 maart 2010 14:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nah, als het nou alleen het drama om het niet mogen eten zou zijn, dan zou ik het idd beperken tot morgen idd niet mogen eten, maar als er gedreigd wordt mijn fiets kapot te schoppen dan beperk ik de straf ook niet tot het niet mogen eten.
Er is drama maken en drama maken, en een kind krijgt van mij geen huisarrest wegens een beetje "ik krijg mijn zin niet boehoe" drama, maar dreigen mijn fiets (of wat dan ook) kapot te schoppen accepteer ik ook niet straffeloos.
quote:Op donderdag 11 maart 2010 14:26 schreef Sjeen het volgende:
Heetgebakerd als ik ben, is een time-out hier ook meestal meer om mij rustig te krijgen dan Isa
Daar geef je hem een keuze, met de vraag wil je? Nou hij wil dat dus niet!quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:41 schreef MeNicole2 het volgende:
.
Wat ik trouwens wel veel doe hier is als ie iets doet wat ik liever niet heb:
Mikael wil je daar misschien even mee ophouden? Wnt ik vind dat dat veel lawaai maakt!
Tsja een voor mij zou het schrikken van het kapotte glas, en het evt helpen opruimen dan consequentie genoeg zijn. En evt van af een bepaalde leeftijd idd van hun zakgeld meebetalen aan een nieuwe ruit. (maar dan denk ik eerder aan pubers).quote:Op donderdag 11 maart 2010 14:25 schreef Diaan73 het volgende:
Het is ook vaak de impact van wat ze doen. Twan heeft 2 jaar geleden in een boze bui het glas van de tussendeur met zn blote voeten eruit getrapt.... dan kan je echt niet rustig blijven, zal ik je vertellen... en dat hij ook donders goed in de gaten had dat dat dat echt niet kon... hij wist niet hoe snel hij boven moest zijn. Gevolg voor hem was wel: een maand geen zakgeld, geen voetbaplaatjes en niet spelen na schooltijd. Hij heeft daar wel van geleerd...
Ik vind het een hele nette straf, bij ons thuis werd je bij zoiets door de kamer gesmeten en ging je zonder eten naar bed... En ik denk niet dat alle hoeken van de kamer zien zoveel te maken heeft met een kapotte deur, en ik ben er toch ook gekomen!quote:Op donderdag 11 maart 2010 16:31 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Tsja een voor mij zou het schrikken van het kapotte glas, en het evt helpen opruimen dan consequentie genoeg zijn. En evt van af een bepaalde leeftijd idd van hun zakgeld meebetalen aan een nieuwe ruit. (maar dan denk ik eerder aan pubers).
Ik vind zakgeld, voetbalplaatjes en spelen geen samenhang hebben met een kapot getrapte deur. En ook wel heel veel straffen voor 1 vergrijp.
Als de aanleiding van de boze bui voetbalplaatjes waren dan is het natuurlijk weer wat anders.
En wat nou als het 'm geen barst interesseert dat het glas kapot is? Zijn schouders optrekt en wegloopt... En een week later een gat in de deur trap tijdens een woedeuitbarsting. Ik heb geen idee hoe ik ermee om zou gaan hoor, maar ben toch wel nieuwsgierig wat jouw aanpak zou zijnquote:Op donderdag 11 maart 2010 16:31 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Tsja een voor mij zou het schrikken van het kapotte glas, en het evt helpen opruimen dan consequentie genoeg zijn. En evt van af een bepaalde leeftijd idd van hun zakgeld meebetalen aan een nieuwe ruit. (maar dan denk ik eerder aan pubers).
Ik vind zakgeld, voetbalplaatjes en spelen geen samenhang hebben met een kapot getrapte deur. En ook wel heel veel straffen voor 1 vergrijp.
Als de aanleiding van de boze bui voetbalplaatjes waren dan is het natuurlijk weer wat anders.
Maar dingen die hier idd ook gelden zijn pick your battles, ik ga echt niet overal een discussie over aan. Als ik geen antwoord op een vraag wil, dan moet ik geen of een andere vraag stellen.
En overigens zit ik hier ook wel eens met mijn handen in het haar met een lastige peuter hoor, maar meestal ligt dat niet aan de peuter, maar aan bijvoorbeeld vermoeidheid van beide kanten.
Ja, dat merkte ik vorig jaar erg. Met een peuter van 3 1/2, een baby van een paar maanden, weer aan het werk en tegelijkertijd bezig aan m'n scriptie om een paar maanden later te kunnen afstuderen. Toen was mijn geduld stúkken minder dan gewoonlijk en pakte ik dingen ook wel eens op een, voor mij, niet fijne manier op. Maar goed, daar leer je ook weer van. En dan merk je ook dat het nu allemaal weer veel lekkerder loopt, nu het geduld er weer is.quote:Op donderdag 11 maart 2010 16:31 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Maar dingen die hier idd ook gelden zijn pick your battles, ik ga echt niet overal een discussie over aan. Als ik geen antwoord op een vraag wil, dan moet ik geen of een andere vraag stellen.
En overigens zit ik hier ook wel eens met mijn handen in het haar met een lastige peuter hoor, maar meestal ligt dat niet aan de peuter, maar aan bijvoorbeeld vermoeidheid van beide kanten.
Het "zakgeld" is ingehouden als symbolisch bedrag voor de ruit, zo betaalde hij een beetje mee. Helpen met opruimen? Echt niet met dat glasquote:Op donderdag 11 maart 2010 16:31 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Ik hanteer de 'bij de 3e waarschuwing is het te laat en moet je in de hoek' methode. Als ik dat tegen mijn jongste zeg, bij de 2e waarschuwing 'nog 1 x en je moet in de hoek', dan begrijpt ie het ook nog niet en wandelt ie al naar de hoekquote:Op donderdag 11 maart 2010 14:17 schreef miss_sly het volgende:
Mijn middelste neefje (3,5) vindt het geweldig stoer als hij of zijn broer op de trap moeten voor straf. Dus soms komt hij zomaar ineens naar zijn moeder ofzo toe en zegt: ik denk dat ik op de trap moet zitten![]()
Hij vindt het dus ook echt niet erg als hij daar even moet gaan nadenken als hij stout geweest is
Linde doet dat ook. We hebben een strafmatje voor de balkondeur in de keuken liggen (ons vorige strafplekje bleek ideaal om ondertussen t te kijken dus we moesten een andere oplossing zoekenquote:Op donderdag 11 maart 2010 14:17 schreef miss_sly het volgende:
Mijn middelste neefje (3,5) vindt het geweldig stoer als hij of zijn broer op de trap moeten voor straf. Dus soms komt hij zomaar ineens naar zijn moeder ofzo toe en zegt: ik denk dat ik op de trap moet zitten![]()
Hij vindt het dus ook echt niet erg als hij daar even moet gaan nadenken als hij stout geweest is
In de gevangenis zitten heeft ook niet heel veel te maken met bij iemand in breken en is toch best wel eens wel effectief ook.quote:Op donderdag 11 maart 2010 17:15 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Het "zakgeld" is ingehouden als symbolisch bedrag voor de ruit, zo betaalde hij een beetje mee. Helpen met opruimen? Echt niet met dat glasveel te gevaarlijk. Wij vonden dat dit soort gedrag gewoon niet kon, hij was de hele morgen al vervelend en dit was zn uitbarsting. Als je straft, moet het iets zijn waarmee hij zich ook gestraft voelt... en dat was in zijn geval dus de voetbalplaatjes en niet spelen. Voor mij hoeft de straf niet zozeer met de "daad" te maken hebben, maar moet het iets zijn waardoor hij ook voelt dat wat hij heeft gedaan, gewoon niet kan.
Niet voor het een of ander, maar het feit dat je er 'toch ook gekomen" bent, vind ik niet echt een maatstaf. En idd zijn in vergelijkin gmet een lichamelijke afstraffing bijna alle andere straffen netjes, maar dat wil ook niet zo heel veel zeggen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 16:44 schreef pessie het volgende:
[..]
Ik vind het een hele nette straf, bij ons thuis werd je bij zoiets door de kamer gesmeten en ging je zonder eten naar bed... En ik denk niet dat alle hoeken van de kamer zien zoveel te maken heeft met een kapotte deur, en ik ben er toch ook gekomen!
Dat was precies wat ik ook wilde zeggen maar niet verwoord kreeg. Dan is het idd net alsof het geen probleem is want ach, je komt er uiteindelijk toch wel...quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet voor het een of ander, maar het feit dat je er 'toch ook gekomen" bent, vind ik niet echt een maatstaf. En idd zijn in vergelijkin gmet een lichamelijke afstraffing bijna alle andere straffen netjes, maar dat wil ook niet zo heel veel zeggen.
Ik snap het wel, dat een straf ook echt gevoeld moet worden, maar van de andere kant heb ik juist met dat gedeelte van straffen moeite. Iets gaan lopen bedenken om mijn kind te raken (want daar komt het dan op neer voor mijn gevoel) voelt toch niet goed. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat hier op termijn niet ook gaat gebeuren. Ik weet wel hoe ik het zou willen, maar of dat in de praktijk ook gaat lukken, is natuurlijk nog een tweedequote:Op donderdag 11 maart 2010 17:15 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Het "zakgeld" is ingehouden als symbolisch bedrag voor de ruit, zo betaalde hij een beetje mee. Helpen met opruimen? Echt niet met dat glasveel te gevaarlijk. Wij vonden dat dit soort gedrag gewoon niet kon, hij was de hele morgen al vervelend en dit was zn uitbarsting. Als je straft, moet het iets zijn waarmee hij zich ook gestraft voelt... en dat was in zijn geval dus de voetbalplaatjes en niet spelen. Voor mij hoeft de straf niet zozeer met de "daad" te maken hebben, maar moet het iets zijn waardoor hij ook voelt dat wat hij heeft gedaan, gewoon niet kan.
Ik heb er ook even over moeten denkenquote:Op donderdag 11 maart 2010 20:12 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat was precies wat ik ook wilde zeggen maar niet verwoord kreeg. Dan is het idd net alsof het geen probleem is want ach, je komt er uiteindelijk toch wel...
Het is denk ik ook moeilijk voor te stellen dat je evt. straf gaat geven als ze nog zo klein zijn als Senna.. ik kan me nu ook niet voorstellen dat ik Lennon straf ga geven... maar door Twan weet ik wel beter... ze blijven niet altijd klein en onschuldig en soms moet je je kind met iets "raken" om hem te laten beseffen en voelen wat er gebeurd is en dat dat dus echt niet kan, ook om ze te behoeden voor herhaling. Twan was toen natuurlijk ook al bijna 6 jaar en dit was ook wel het toppunt hoor... hij krijgt eigenlijk bijna nooit straf. Alleen af en toe een keer dat hij naar boven moet omdat dingen hem niet zinnen en met een chagerijnig gezicht beneden zit... daar kan ik slecht tegen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik snap het wel, dat een straf ook echt gevoeld moet worden, maar van de andere kant heb ik juist met dat gedeelte van straffen moeite. Iets gaan lopen bedenken om mijn kind te raken (want daar komt het dan op neer voor mijn gevoel) voelt toch niet goed. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat hier op termijn niet ook gaat gebeuren. Ik weet wel hoe ik het zou willen, maar of dat in de praktijk ook gaat lukken, is natuurlijk nog een tweede
quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:09 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
In de gevangenis zitten heeft ook niet heel veel te maken met bij iemand in breken en is toch best wel eens wel effectief ook.
Ik begrijp dat ik het verkeerd zeiquote:Op donderdag 11 maart 2010 10:05 schreef She-Wolf het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Niet alle consequenties imo vallen onder de noemer 'straf'. Zoals P_iglet ook al zei, als het kind bijvoorbeeld met blokken gooit en je biedt dan in plaats daar van een bal aan om mee te gooien. Waarbij de consequentie dus is, even niet met de blokken spelen, maar met de bal. Dat zie ik niet als straf.
Ik denk ook dat het dan meer zo zal gaan:quote:Op donderdag 11 maart 2010 22:01 schreef prupke het volgende:
[..]
Ik begrijp dat ik het verkeerd zei(mijn fout)
Maar je begrijpt denk ik ook wel dat het niet verstandig is om ,als een kind met blokken gooit ,dan niets er van te zeggen in de zin van :He dat mag niet!
Maar ze een bal geven en zeggen : ga daar maar even mee spelen.
Doe je dat te vaak krijg je het probleem dat als het kind met een bal wil spelen hij of zij eerst met blokken gaat smijten
Straf klinkt ook zo zwaar, ik vind correctiemiddel wat aardiger klinkenquote:Op donderdag 11 maart 2010 20:31 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb dat idd ook wel een beetje dat het idee van je kind bewust willen raken heel naar klinkt, en mss wel is, en bij die hele kleintjes kan ik me er niks bij voorstellen ook, maar ik snap wel dat het soms gewoon nodig is. Of althans, naar mijn mening en manier van opvoeden dan.
Uiteraard zal het zo gaanquote:Op donderdag 11 maart 2010 22:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk ook dat het dan meer zo zal gaan:
"blokken zijn niet om mee te gooien. Met een bal mag je wel gooien. Zullen we met de bal gaan gooien?"
Mijn zoon kan prima met blokken spelen zonder dat ik hem dat ooit geleerd heb. Als hij met dingen gaat gooien doet hij dat omdat hij boos is (omdat hij iets niet mag bijvoorbeeld). Maar dat zal ook wel per kind verschillen. Mijn zoon is net als mij redelijk snel een driftkikkertje en doet eerst en denkt dan na. Onze dochter is zo te zien daarin meer als mijn vrouw (gelukkig maar).quote:Op donderdag 11 maart 2010 22:26 schreef prupke het volgende:
Dan kom je op het zelfde uit met de uitkomst dat het kind leert hoe hij/zij met de blokken om moet gaan.
Dat verschilt denk ik ook wel per kindquote:Op donderdag 11 maart 2010 22:55 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Mijn zoon kan prima met blokken spelen zonder dat ik hem dat ooit geleerd heb. Als hij met dingen gaat gooien doet hij dat omdat hij boos is (omdat hij iets niet mag bijvoorbeeld). Maar dat zal ook wel per kind verschillen. Mijn zoon is net als mij redelijk snel een driftkikkertje en doet eerst en denkt dan na. Onze dochter is zo te zien daarin meer als mijn vrouw (gelukkig maar).
Ik val binnen en lees dit en dan vraag ik me dus af of er ouders zijn die het redden om dit constant te doen? Hoe goed het ook zal zijn hoor, ik vind het een prachtig ideaal, maar ik red dat niet op een hectische dag waar het bloed meerdere keren onder mijn nagels vandaan gehaald is en mijn geduld ten einde.quote:Op donderdag 11 maart 2010 22:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk ook dat het dan meer zo zal gaan:
"blokken zijn niet om mee te gooien. Met een bal mag je wel gooien. Zullen we met de bal gaan gooien?"
Dat mag bij ons ook niet, ook niet binnen voetballen of als een gek achter een ballon aan, dat vind ik zo irritant.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 08:04 schreef moussy het volgende:
Ik wil niet eens dat ze binnen met een bal gooien!
Nou ja, dit dus. en hier ook niet binnen met de bal. Weet je hie hard ze kunnen gooien inmiddels?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 07:30 schreef Belana het volgende:
[..]
Ik val binnen en lees dit en dan vraag ik me dus af of er ouders zijn die het redden om dit constant te doen? Hoe goed het ook zal zijn hoor, ik vind het een prachtig ideaal, maar ik red dat niet op een hectische dag waar het bloed meerdere keren onder mijn nagels vandaan gehaald is en mijn geduld ten einde.
Op de een of andere manier komt het niet reeel op me over, maar dat is misschien slechts mijn ervaring of misschien ben ik gewoon een ongeduldige driftkikker
Mooi verwoord!!quote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:07 schreef Belana het volgende:
Het is goed om stil te staan bij opvoeden, ik doe dat gerust ook wel,
Ik wil ook graag kinderen die zich veilig voelen, tevreden zijn, gelukkig en die mooie mensen worden.
Ik knuffel ze gek bijvoorbeeld, omdat mijn ouders dat niet deden en ik dat echt gemist heb.
Ik probeer evenwichtige lieve mensen van ze te maken die begaan zijn met anderen en ook rekening houden met anderen maar ook voor zichzelf opkomen.
Ik probeer het en meer kan ik niet doen denk ik
Hier is mama ook serieus de baas s'ochtends. tegenspraak word niet geduldquote:Op donderdag 11 maart 2010 10:50 schreef Vicky het volgende:
[..]
*shake hands*
Ik dus ook niet!
Ik kan ook niet tegen dat getreuzel 's ochtends...
Volgens mij ben je niet de enige Lily. Tenminste, voor mij gaat het precies zo. Alleen toen mijn kind 2,5 was en een baby erbij had ik dat niet. Of weinig. Hoe lastig ik soms peuternukken ook vond, er nu op terugkijkend was het best eenvoudig.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:24 schreef lily het volgende:
Ik denk heel veel na over opvoeden; de consequenties daarvan en wat ik allemaal fout (of goed) kan doen.
Maar soms loopt het gewoon even niet zoals ik graag zou willen.
De jongens zijn gewoonweg af en toe NIET LEUK! echt niet!
En als ze dan lak hebben aan wat ik te zeggen heb dan kan ik niet meer leuk doen of pedagogisch verantwoorde dingen bedenken.
Mocht ik daarin doorslaan dan ben ik ook niet te beroerd om dat tegen hen te zeggen (want ik denk er dus wel steeds over na) .en bied dan mijn excuses aan en zeg dan dat ik het niet zo best had aangepakt.
What can i say
Maar da tlijkt me ook iets dat de 'discussie' wat lastiger maakt: het leeftijdsverschil van de kindjes waar we het over hebben. Ik kan me bij Senna helemaal nog niet voorstellen dat ze ooit vervelend wordt, hoewel dat natuurlijk ook gewoon gaat gebeuren. Sommigen weten al veel meer van de praktijk met grotere kindjes, ik bijvorobeeld moet dat nog gaan ervaren. En in gedachten is het natuuriljk veel gemakkelijker om te gaan met een lastig kind dan in de praktijkquote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:29 schreef lily het volgende:
Ja, klopt buurvrouw.
Bij een dreumes van 2,5 speelt dit nog niet....
quote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:39 schreef Groofsken het volgende:
Ik heb gisteren ook sorry tegen mijn dochter gezed. "Sorry schatje, mama is moe". Hoorde ik daarna door de babyfoon "sorry schatje, mama moe, sorry schatje, mama moe"![]()
Ja ik wil natuurlijk niemand in de put praten.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar da tlijkt me ook iets dat de 'discussie' wat lastiger maakt: het leeftijdsverschil van de kindjes waar we het over hebben. Ik kan me bij Senna helemaal nog niet voorstellen dat ze ooit vervelend wordt, hoewel dat natuurlijk ook gewoon gaat gebeuren. Sommigen weten al veel meer van de praktijk met grotere kindjes, ik bijvorobeeld moet dat nog gaan ervaren. En in gedachten is het natuuriljk veel gemakkelijker om te gaan met een lastig kind dan in de praktijk
Denk je dat echt?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:15 schreef debuurvrouw het volgende:
Om heel even op de oorspronkelijke vraag van TL, TS in dit geval, terug te komen.
Ik heb dus bewust wél nee gezegd omdat ik vind dat kinderen daarmee moete leren omgaan. Niet alles kan zomaar. Hierboven werd iets gezegd over tijd hebben, en als je dat niet hebt dat je niet aan kinderen had moeten beginnen ofzo (zo las ik het hoor, het staat er vast niet zo cru) Nou ja, vragen om spelen gaat over in vragen om materiele dingen. Ik woon echt in Boerenkoolstronkeradeel en zelfs hier lopen 8 jarigen met mobiele telefoons op school Terwijl iedereen op loopafstand woont.Zelf denk ik dat je vervelende prinsjes en prinsesjes krijgt die maar denken dat de wereld rond hen draait. IPv onderdeel uitmaken van een samenleving.
Helaas kan ik niet vergelijken hoe mijn kinderen zouden zijn als ik andere keuzes had gemaakt. Of ik dan gelijk zou krijgen in het effect van de keuzes die ik maak, of dat je kind sowieso al iemand is, en dat je dat alleen maar lichtjes stuurt.
Wat ik zie bij mijn jongens is dat de vragen wel verschuiven ja. Niet als oorzaak-gevolg. Ik bedoelde meer te zeggen dat de dingen waar je nee op moet zeggen, of die je om moet buigen veranderen.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Denk je dat echt?
Zoals ik al zei, zijn wij ons ervan bewust dat we van Senna een verwend nest kunnen maken, en dat willen we beslist niet. Maar het lijkt me niet dat ze dat wordt door aandacht te krijgen, zoals bijvoorbeeld dat er met haar gespeeld wordt. Aandacht en samen spelen vind ik van een heel andere orde dan materiele zaken, eigenlijk.
Ook in aandacht kun je doorschieten, natuurlijk. Ik wil haar echt wel leren dat als ik aan het praten ben bijv. ze toch even zal moeten wachten voor ik naar haar luister. Dat vind ik fatsoensnormen die ze zal moeten leren. Maar ik zie werkelijk niet hoe er van gezonde aandacht en ingaan op haar verzoek om (niet constant maar regelmatig) samen iets te doen, een materieel verwend prinsesje van haar gemaakt kan worden.
Het hoeft niet zo te zijn natuurlijk maar als kinderen op kleuterleeftijd geen "nee" leren accepteren als het gaat om een lunchdate, en daarbij al gaan dreigen je fiets aan gort te trappen, dan wil ik er niet aan denken wat er gebeurt als ze 9 zijn en besluiten dat hun leven zinloos is als ze niet direct een PS3, Xbox en Wii krijgen.quote:
Maar is een letterlijk "nee" werkelijk nodig?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het hoeft niet zo te zijn natuurlijk maar als kinderen op kleuterleeftijd geen "nee" leren accepteren als het gaat om een lunchdate, en daarbij al gaan dreigen je fiets aan gort te trappen, dan wil ik er niet aan denken wat er gebeurt als ze 9 zijn en besluiten dat hun leven zinloos is als ze niet direct een PS3, Xbox en Wii krijgen.
Wat krijg je dan voor dreigementen?? Als jij niet direct in de auto stapt om de Bart Smit voor me leeg te trekken dan trap ik een deuk in de auto??
Ja, dit voorbeeld is waarschijnlijk overdreven, maar ik kan me wel voorstellen dat een kind geen "nee" meer gaat accepteren als het nooit een duidelijke "nee" gehad heeft.
Ik snap wat je bedoeltquote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:20 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Wat ik zie bij mijn jongens is dat de vragen wel verschuiven ja. Niet als oorzaak-gevolg. Ik bedoelde meer te zeggen dat de dingen waar je nee op moet zeggen, of die je om moet buigen veranderen.
Ik vraag me af wat voor alternatief je wilt bieden als je kind vraagt om een telefoon. ik kon gewoon nee zeggen, met als argument dat ze een fiets hebben, en we in een klein dorp wonen. En nee zijn ze wel gewend.Met de blokken-bal vergelijking in mijn hoofd. Krijg het even niet duidelijker geschreven.
Waarom zou je een letterlijk 'nee' willen vermijden?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar is een letterlijk "nee" werkelijk nodig?
Als een kind gewend is om niet alles te krijgen wat hij vraagt, ook al ging dat niet gepaard met een letterlijk "nee" is dat toch ookprima? Hoe dat dan moet gaan, weet ik zo ook niet, maar het woordje "nee" lijkt me nou ook weer niet van levensbelang.
Ik vind overigens de manier waarop je het "dreigen je fiets in elkaar te trappen" blijft noemen van een kleuter een beetje overdreven. Natuurlijk hoort zo'n opmerking niet, maar het een dreigement noemen vind ik wat over the top, eigenlijk
Dit is wel een mooi voorbeeldje waarom je soms je ideeen bij moet stellen (in mijn geval).quote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:12 schreef miss_sly het volgende:
Ik wil haar echt wel leren dat als ik aan het praten ben bijv. ze toch even zal moeten wachten voor ik naar haar luister. Dat vind ik fatsoensnormen die ze zal moeten leren.
Als een ouder er niet gevoelig voor is dan is het idd geen dreigement, en dan zal het ook niet escaleren naar je auto als het kind ouder is, als een ouder na zo'n opmerking echter wel overstag gaat, dan werkt het en is het dus wel een dreigementquote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:29 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind overigens de manier waarop je het "dreigen je fiets in elkaar te trappen" blijft noemen van een kleuter een beetje overdreven. Natuurlijk hoort zo'n opmerking niet, maar het een dreigement noemen vind ik wat over the top, eigenlijk
soms heb je ook geen argumenten, maar dan wil ik het toch niet. bijvoorbeeld: logeren is hier nu een hot item. Jongens onderling. Als ik niet oppas ligt er hier elke week het kind van een ander. en nee, daar heb ik soms geen zin in. Met niet meer argumenten dan dat ik daar geen zin in heb.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt
Maar weet je, je zegt toch niet zomaar nee, je geeft argumenten waarom niet. En ongetwijfeld als je kind met een echt goed argument had kunnen komen waarom het wel noodzakelijk was, had je daar toch ook naar geluisterd en meegenomen in de besluitvorming? Dat is waar het m.i. om gaat.
Ik zeg niet dat je dat ozu moeten vermijden, maar ik vind dat er wel erg veel nadruk op wordt gelegd dat dat noodzakelijk zou zijnquote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:31 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Waarom zou je een letterlijk 'nee' willen vermijden?
Ik ken dus dat ene jongetje, dat volgens Gordon en zonder nee is opgevoed.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je dat ozu moeten vermijden, maar ik vind dat er wel erg veel nadruk op wordt gelegd dat dat noodzakelijk zou zijn
quote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:44 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ik ken dus dat ene jongetje, dat volgens Gordon en zonder nee is opgevoed.Da's niet een goed voorbeeld.
![]()
Maar zoals ik van Trui begreep passen zijn ouders het ook niet helemaal correct toe.
Ik vind dat als je geen nee zegt, maar alles beargumenteert, je je kind nog veel meer manilpuleert dan met een gewone nee. Alleen als je ook echt nee bedoelt natuurlijk. Anders geef je steeds ruimte voor onderhandeling. en die is er misschien thuis wel altijd, maar buiten, in het grote leven waar ze steeds meer deel van gaan uitmaken niet. En janee, ik wil niet dat mijn kind gaat staan ja- maren bij zijn leraar.
quote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:41 schreef Groofsken het volgende:
Maar misschien weet ik ook nog niet waar ik het over heb. De mijne is nog geen twee(al gedraagt ze zich als eentje van drie volgens mij
).
Ow Buuf, ik wist niet eens dat jij het gezegd hadquote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:45 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
je hebt er voor doorgeleerd toch?
en ik bedoelde niet te zeggen dat je niet weet waar je het over hebt als je nog een jong kind hebt, maar dat je met oudere kinderen voor andere situaties komt, die je je nu nog niet kunt voorstellen. (zo hangen wij nu tegen de puberteit. Euh..
Het is ook een vrij noodzakelijk iets in mijn ogen... Ik zie echt het probleem van het woord 'nee' nietquote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je dat ozu moeten vermijden, maar ik vind dat er wel erg veel nadruk op wordt gelegd dat dat noodzakelijk zou zijn
Dat vooral, en daar zitten ook heel veel hele leuke dingen bij, waardoor het eigenlijk altijd leuk blijft, ook al is het op sommige momenten zo bleghquote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:45 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
je hebt er voor doorgeleerd toch?
en ik bedoelde niet te zeggen dat je niet weet waar je het over hebt als je nog een jong kind hebt, maar dat je met oudere kinderen voor andere situaties komt, die je je nu nog niet kunt voorstellen. (zo hangen wij nu tegen de puberteit. Euh..
quote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:02 schreef Groofsken het volgende:
Diaan, dat zeiden mijn ouders ook gewoon, en ik heb dat nooit als ernstig frustrerend ervaren. Sterker nog, ik doe dat ook in de klas. Ik gebruik dat soort opmerkingen om discussie te voorkomen of af te kappen en dat is echt juist bevordelijk voor de sfeer en de rust. Het leven is niet eerlijk, jullie hebben het zwaar, omdat ik de juf ben, ik geef wiskunde geen filosofie; dat soort opmerkingen. En dan wel altijd met een grijns of een knipoog. Maar het werkt als een tierelier.
Ik merk trouwens nu al bij mijn dochter dat humor ook werkt als een tierelier![]()
.
Dat gold bij ons thuis ook en dat was ook primaquote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:05 schreef Groofsken het volgende:
En in de puberteit maakten mijn ouders ervan: "huisregel", als wij ons er tegen verzetten. Zolang je bij ons in huis woont, zijn dit de regels. Straks op jezelf, kun je het allemaal anders doen". Volgens mij doe ik heel veel precies hetzelfde nu.
Overigens zijn wij heel vrij en zelfstandig opgevoed verder hoor, met alleen regels waar nodig, maar dat terzijde.
Dat was bij ons ookquote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:05 schreef Groofsken het volgende:
En in de puberteit maakten mijn ouders ervan: "huisregel", als wij ons er tegen verzetten. Zolang je bij ons in huis woont, zijn dit de regels. Straks op jezelf, kun je het allemaal anders doen". Volgens mij doe ik heel veel precies hetzelfde nu.
Overigens zijn wij heel vrij en zelfstandig opgevoed verder hoor, met alleen regels waar nodig, maar dat terzijde.
Bij ons zeiden ze: "wij zijn al verpest, jullie nog nietquote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:42 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Dat was bij ons ook![]()
en deze ==> mama waarom hoef jij geen snijbonen te eten?euh... moeders mogen dat. Als je later zelf moeder bent mag dat ook. "oh. okay. *verder eet* "
ja hahaha zo aten wij nooit spruitjes, heb ik nog steeds nooit opquote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:45 schreef Groofsken het volgende:
[..]
Bij ons zeiden ze: "wij zijn al verpest, jullie nog niet". Ga ik ook onthouden
.
![]()
Of ehm: "Mam, waarom eten wij eigenlijk nooit tuinbonen". Moeder: "Omdat ik die niet lekker vind"
Die heb ik thuis ook nooit gegeten, maar ik vind ze gewoon lekkerquote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:52 schreef huuphuup het volgende:
[..]
ja hahaha zo aten wij nooit spruitjes, heb ik nog steeds nooit op![]()
I love itquote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:57 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik moet er nu steeds over nadenken ook. wel grappig. Zo zit ik dus net te lunchen met mijn kroost. De een roept Avada Kadavra naar de ander en die zegt weer ja maar ik heb de Force met bij behorend onzichtbaar lichtzwaard. de derde doet ook een schreeuw duit in het zakje. Dan ben ik toch blij dat ik het even red met STOP! niet aan tafel.en dan zonder uitleg, want dat snappen ze nu toch echt wel zelf.
Ja het leest heel leuk hè.quote:
En omgekeerd?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:44 schreef Groofsken het volgende:
Miss, wat ik me nou afvraag hè... Jij hebt vrij idealistische ideeën over opvoeden hè? Als je dan zo sommige reacties leest (bijvoorbeeld de mijne over dat nee toch ook gewoon een woord is in de communicatie, net zoals appel en poep), zet dat jou aan het denken?
Ik vraag het me gewoon af. Zonder oordeel.
Dit...quote:Op vrijdag 12 maart 2010 13:02 schreef Groofsken het volgende:
Mij zet het ook aan het denken hoor. Gebruik ik het woord 'nee' teveel? Wat wil ik wel anders doen dan mijn ouders (Het meeste wil ik hetzelfde doen, maar niet alles. Ik kan er alleen niet zo goed de vinger opleggen wat ik dan anders wil doen nog)? Hoe leid ik dat heerlijke ongeremde temperament van mijn meisje in goede banen? Enz, enz...
Ik gebruik ook zeker dingen van Gordon. Actief luisteren, doorvragen, ik boodschap. maar zeker niet alles. Het voelt voor mij teveel als manipuleren.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 13:05 schreef oeke het volgende:
[..]
En omgekeerd?
Ik weet het nog niet hoe wij het gaan doen. Maar ik neig meer naar de manier van Piglet en Shewolf dan naar het strafbankje. Ik denk dat opvoeden bij ons een mengeling wordt van mijn eigen opvoeding, dat van mijn partner en dat wat ik graag zelf wil.
Mijn neefje en nichtje worden opgevoed met als leidraad Gordon, en dan niet de variant van Buurvrouw. En ik vind daarin plezierige aspecten die ik graag zou willen meenemen.
Door dit topic ga ik ook nadenken over hoe het bij ons vroeger ging en ik kan me niet goed straffen herinneren. Wel praten en uitleggen en humor. Niet veel knuffelen dus dat wil/hoop ik anders te doen.
schoolkeuze is niet altijd inherent met opvoedingsmethodiekquote:Op vrijdag 12 maart 2010 13:07 schreef Groofsken het volgende:
Het is ook niet zozeer een vraag aan Miss-sly alleen, maar meer aan alle mensen met zulke uitgesproken ideeën. Ik ben zelf nogal pragmatisch denk ik, in mijn manier van doen en in mijn aanpak.
Ik zou bijvoorbeeld ook niet snel mijn kinderen op een school doen met bijzondere onderwijssystemen (vrije school bv). Als zou blijken dat dat beter is, natuurlijk wel. Ik ben er niet tegen persé. Het is alleen niet mijn insteek.
Ik denk dat je het vooral van het kind zou moeten laten afhangen of je wel of niet voor een bijzonder onderwijssysteem kiest.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 13:07 schreef Groofsken het volgende:
Het is ook niet zozeer een vraag aan Miss-sly alleen, maar meer aan alle mensen met zulke uitgesproken ideeën. Ik ben zelf nogal pragmatisch denk ik, in mijn manier van doen en in mijn aanpak.
Ik zou bijvoorbeeld ook niet snel mijn kinderen op een school doen met bijzondere onderwijssystemen (vrije school bv). Als zou blijken dat dat beter is, natuurlijk wel. Ik ben er niet tegen persé. Het is alleen niet mijn insteek.
Ja hoor, dat zet me aan het denken. Dat doet lezen en reageren op Fok me sowieso, laten denken. En dat vind ik nou juist plezierig. Ik heb wel bepaalde ideeen, maar of die nou zo idealistisch zijn weet ik niet. Ook neit of ze praktisch uitvoerbaar zullen zijn. Een en ander zal ook afhangen van het soort kind dat Senna blijkt te zijn. Het ene kind is het andere niet en zo zullen ze ook allemaal beter gedijen op de ene dan wel de andere manier van opvoeden. Voordeel voor ons is dan weer dat we maar 1 kind hebben, dus maar 1 opvoeding in praktijk te hoeven brengen. Als je meer kinderen hebt, kan het zomaar zijn dat het lastiger wordt, kan ik me voorstellen en heb ik bij mijn ouders ook gezien.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:44 schreef Groofsken het volgende:
Miss, wat ik me nou afvraag hè... Jij hebt vrij idealistische ideeën over opvoeden hè? Als je dan zo sommige reacties leest (bijvoorbeeld de mijne over dat nee toch ook gewoon een woord is in de communicatie, net zoals appel en poep), zet dat jou aan het denken?
Ik vraag het me gewoon af. Zonder oordeel.
het was ook geen commentaar op wie dan ook he, laat dat duidelijk zijn. Ik heb de afgelopen topics een beetje door gespit en ik kan me erg vinden in Buuf haar posts. Door ervaring leer je en verander je ook. Het is een dynamisch iets dat opvoedenquote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:20 schreef miss_sly het volgende:
Dat van met die bal gooien binnen ging natuurlijk ook over een kind van 2 ofzo. Dat is nogal anders dan een stuk groter kind dat werkelijk gaat gooien en voetballen. Senna mag van mij gerust wel met een (stoffen) bal gooien binnen, hoor. Laten we nou niet te erg op de details inzoemen, maar ook proberen het op te nemen zoals het bedoeld is
Belaan, ik ben ervan overtuigd dat jij en anderen hier ook stilstaan bij het opvoeden. Ik zeg ook niet dat het voor iedereen zo zou moeten werken. Ik wil alleen aangeven dat, juist omdat ik mezelf ken, ik wel naar een bepaalde manier van omgaan met Senna wil streven. Dat ik daarin zal struikelen, ben ik me al te zeer van bewust. Maar er zijn gewoon een paar dingen die ik belangrijk vind. Zo zijn wij er ons ook zeer van bewust dat we erop bedacht moeten zijn om van ons enige meisje geen verwend nest te maken. Iets dat toch veel sneller zal gebeuren met 1 kind dan met meer. Zo heeft iedereen zijn eigen dingen waar men op wil letten, zoals jij met het knuffelen.
ja dat doe ik ook zoquote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:24 schreef lily het volgende:
Ik denk heel veel na over opvoeden; de consequenties daarvan en wat ik allemaal fout (of goed) kan doen.
Maar soms loopt het gewoon even niet zoals ik graag zou willen.
De jongens zijn gewoonweg af en toe NIET LEUK! echt niet!
En als ze dan lak hebben aan wat ik te zeggen heb dan kan ik niet meer leuk doen of pedagogisch verantwoorde dingen bedenken.
Mocht ik daarin doorslaan dan ben ik ook niet te beroerd om dat tegen hen te zeggen (want ik denk er dus wel steeds over na) en bied dan mijn excuses aan en zeg dan dat ik het niet zo best had aangepakt.
What can i say
Dat is iets waar ik me maar al te zeer van bewust benquote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:19 schreef Belana het volgende:
[..]
het was ook geen commentaar op wie dan ook he, laat dat duidelijk zijn. Ik heb de afgelopen topics een beetje door gespit en ik kan me erg vinden in Buuf haar posts. Door ervaring leer je en verander je ook. Het is een dynamisch iets dat opvoeden
Naar de goeie dingen streven is heel ok denk ik.
Waarom zou je dat willen? ik snap niet zo goed wat de reden is van het niet willen zeggen van nee. en ineens bedacht ik me wat ik dacht toen ik naar school liep.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:37 schreef miss_sly het volgende:
Nou ja, de ideologie van bepaalde mensen, wellicht?
Het ging mij er vooral om dat hier zo stellig wordt gesteld dat het zonder "nee" niet zou lukken om fatsoenlijke mensen af te leveren, en ik denk dat dat wel kan. Grenzen zijn ook wel te leren zonder "nee", toch?
Dat vraag ik me ten zeerste af... ik denk zelf dat een "nee" wel nodig is.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:37 schreef miss_sly het volgende:
Het ging mij er vooral om dat hier zo stellig wordt gesteld dat het zonder "nee" niet zou lukken om fatsoenlijke mensen af te leveren, en ik denk dat dat wel kan. Grenzen zijn ook wel te leren zonder "nee", toch?
Ik denk dat je er niet aan ontkomt nee.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:43 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ten zeerste af... ik denk zelf dat een "nee" wel nodig is.
Als je 'nee' niet nodig hebt, dan heb je 'ja' ook niet nodig in mijn ogenquote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:37 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben het met je eens over dat voorbeeld. Als je een bepaalde manier van opvoeden wollig noemt, is dat prima, maar dat houdt bijvoorbeeld helemaal niet per se in dat de ouders in kwestie zich naar school haasten om het woord te doen voor hun kind. Ik heb een beetje het idee dat de laten we het even de wat strengere ouders (geenoordeel, maar om even een labeltje te plakken) noemen, denken dat de wat "wolligere" ouders hun kind in alles gelijk geven, geen grenzen leren en maar hun gang laten gaan. Ik denk dat de "wolligre" ouders op een andere manier proberen om hun kinderen hetzelfde bij te brengen en ook stabiele volwassenen af te leveren. En ik denk dat dat ook kan; waarom niet?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:42 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Waarom zou je dat willen? ik snap niet zo goed wat de reden is van het niet willen zeggen van nee. en ineens bedacht ik me wat ik dacht toen ik naar school liep.
Er is op dit moment een gebrek aan respect in de maatschappij voor gezag. Met je middelvinger naar een agent, de juf tegenspreken, rechters zijn stom en noem het maar. Ik denk dat het zo wollig omgaan met je kind daar aan bijdraagt. Niet dat ik een autoritaire opvoeding nastreef of hanteer, maar wel dat als mijn kind thuiskomt met straf van de juf dat ik dan de juf steun. Als mijn kind het zeer onterecht vind mag hij zélf in gesprek met de juf. Ze weten heus wel of ze zelf ook fout zaten, en dus gaan ze dan de discussie niet aan. Als ze gelijk hebben en ze komen er op terug is de juf ook weer afgekoeld en ook in staat om haar ongelijk toe te geven.
En leren dat er nee is in de wereld hoort daar voor mij bij.
Ik denk dat het best kan ja, grenzen leren zonder 'nee'. Daarentegen gebruik ik het woord nee best regelmatig. Maar wel vaak met uitleg. Maar dat is ook gewoon hoe ik ben, ik leg graag dingen uit. En als het moet zelfs meerdere keren, op verschillende manieren.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:37 schreef miss_sly het volgende:
Aahhquote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:57 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik moet er nu steeds over nadenken ook. wel grappig. Zo zit ik dus net te lunchen met mijn kroost. De een roept Avada Kadavra naar de ander en die zegt weer ja maar ik heb de Force met bij behorend onzichtbaar lichtzwaard. de derde doet ook een schreeuw duit in het zakje. Dan ben ik toch blij dat ik het even red met STOP! niet aan tafel.en dan zonder uitleg, want dat snappen ze nu toch echt wel zelf.
Bíjna 6 (nog 5 nachtjesquote:Op vrijdag 12 maart 2010 19:34 schreef Suzanna het volgende:
[..]
Aahhwel schattig. Maar ja, idd niet zo handig tijdens het eten... daar komen vast wel bijbehorende gebaren en armzwaaien bij kijken...
Hoe oud zijn ze eigenlijk?
quote:Op vrijdag 12 maart 2010 20:20 schreef Swetsenegger het volgende:
Best een hoop gelul over "gewoon" opvoeden. Blijkbaar bestaat het dus niet.
Jeuj!quote:Op vrijdag 12 maart 2010 20:20 schreef Swetsenegger het volgende:
Best een hoop gelul over "gewoon" opvoeden. Blijkbaar bestaat het dus niet.
Nou, toevallig zijn wij laatst op school met een strakker beleid begonnen om proberen die mentaliteit bij de kinderen weer wat bij te sturen. En een gevolg is dat we ouderwetse strafregels hebben ingevoerd.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:42 schreef debuurvrouw het volgende:
Er is op dit moment een gebrek aan respect in de maatschappij voor gezag. Met je middelvinger naar een agent, de juf tegenspreken, rechters zijn stom en noem het maar.
ah daar ben ik ook wel benieuwd naar ja!quote:Op zaterdag 13 maart 2010 09:40 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nou, toevallig zijn wij laatst op school met een strakker beleid begonnen om proberen die mentaliteit bij de kinderen weer wat bij te sturen. En een gevolg is dat we ouderwetse strafregels hebben ingevoerd.
De regels zijn duidelijk, die kent iedereen. Als je ze overtreedt krijg je een waarschuwing met evt een gesprekje en als je je dan nóg niet aan de regels houdt dan krijg je strafregels. En 3x strafregels is een gesprekje met de directeur. En sowieso, respectloos gedrag naar de leerkracht is niet eens een waarschuwing maar meteen straf.
ik ben heel erg van het praten en uitleggen (want dat werkt vaak ook erg goed) maar soms lijkt het toch wel nodig om wat hardere maatregelen te treffen.
Ik ben iig erg benieuwd hoe het bij ons op school uitpakt (voor de meivakantie evalueren we).
Maar, het ging toch niet zo zeer om ja of nee, wat het verschil zou zijn. Maar meer het wel of niet hanteren van straf? Tenminste, ik heb nooit beweerd dat ik geen nee zeg tegen mijn kind. Vanmorgen zelfs nog, toen ze om kwart over acht vroeg: "Mag ik snoep?"quote:Op zaterdag 13 maart 2010 11:29 schreef debuurvrouw het volgende:
Grappig Livelink (niet jou verhaal, lijkt me echt lastig daar ook weer uit te komen) maar wel je idee. Ik stond net te denken dat er een soort van beeld is dat als je nee zegt tegen je kind dat je dan alleen maar loopt te schelden en te bekken.(negatief) Eigenlijk denk ik dat beide opvoedstijlen helemaal niet zoveel van elkaar schelen. Tenminste, persoonlijk leg ik ook heel veel uit. En probeer ik het positief te doen. Maar is er ook behoefte aan duidelijkheid. En niets zo duidelijk als onverbloemd ja! of nee!
Ja, dat is absoluut waar. Maar wat is dat moeilijk soms hè.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 11:39 schreef livelink het volgende:
Dat laatste ben ik wel met je eens, buurvrouw. Als wij iets leren van de opvoedondersteuning is wel dat we zijn gedrag moeten begrenzen. Dat is de eerste taak. Wij en school moeten grenzen stellen en bewaken. Maar we waren met zijn allen doorgeschoten en waren alleen nog maar gefocused op de grenzen en meteen straffen als hij erover heen ging. We waren gewoon vergeten dat je hem ook moet prijzen wanneer hij binnen de grenzen blijft.
Het is met name het geduld waarmee She-wolf en Piglet met hun kinderen omgaan, dat ik wil bereiken. En hoe kalmer en geduldiger wij zijn, hoe beter het met de kinderen gaat. Dat zie ik nu echt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |