quote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:02 schreef Groofsken het volgende:
Diaan, dat zeiden mijn ouders ook gewoon, en ik heb dat nooit als ernstig frustrerend ervaren. Sterker nog, ik doe dat ook in de klas. Ik gebruik dat soort opmerkingen om discussie te voorkomen of af te kappen en dat is echt juist bevordelijk voor de sfeer en de rust. Het leven is niet eerlijk, jullie hebben het zwaar, omdat ik de juf ben, ik geef wiskunde geen filosofie; dat soort opmerkingen. En dan wel altijd met een grijns of een knipoog. Maar het werkt als een tierelier.
Ik merk trouwens nu al bij mijn dochter dat humor ook werkt als een tierelier![]()
.
Dat gold bij ons thuis ook en dat was ook primaquote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:05 schreef Groofsken het volgende:
En in de puberteit maakten mijn ouders ervan: "huisregel", als wij ons er tegen verzetten. Zolang je bij ons in huis woont, zijn dit de regels. Straks op jezelf, kun je het allemaal anders doen". Volgens mij doe ik heel veel precies hetzelfde nu.
Overigens zijn wij heel vrij en zelfstandig opgevoed verder hoor, met alleen regels waar nodig, maar dat terzijde.
Dat was bij ons ookquote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:05 schreef Groofsken het volgende:
En in de puberteit maakten mijn ouders ervan: "huisregel", als wij ons er tegen verzetten. Zolang je bij ons in huis woont, zijn dit de regels. Straks op jezelf, kun je het allemaal anders doen". Volgens mij doe ik heel veel precies hetzelfde nu.
Overigens zijn wij heel vrij en zelfstandig opgevoed verder hoor, met alleen regels waar nodig, maar dat terzijde.
Bij ons zeiden ze: "wij zijn al verpest, jullie nog nietquote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:42 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Dat was bij ons ook![]()
en deze ==> mama waarom hoef jij geen snijbonen te eten?euh... moeders mogen dat. Als je later zelf moeder bent mag dat ook. "oh. okay. *verder eet* "
ja hahaha zo aten wij nooit spruitjes, heb ik nog steeds nooit opquote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:45 schreef Groofsken het volgende:
[..]
Bij ons zeiden ze: "wij zijn al verpest, jullie nog niet". Ga ik ook onthouden
.
![]()
Of ehm: "Mam, waarom eten wij eigenlijk nooit tuinbonen". Moeder: "Omdat ik die niet lekker vind"
Die heb ik thuis ook nooit gegeten, maar ik vind ze gewoon lekkerquote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:52 schreef huuphuup het volgende:
[..]
ja hahaha zo aten wij nooit spruitjes, heb ik nog steeds nooit op![]()
I love itquote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:57 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik moet er nu steeds over nadenken ook. wel grappig. Zo zit ik dus net te lunchen met mijn kroost. De een roept Avada Kadavra naar de ander en die zegt weer ja maar ik heb de Force met bij behorend onzichtbaar lichtzwaard. de derde doet ook een schreeuw duit in het zakje. Dan ben ik toch blij dat ik het even red met STOP! niet aan tafel.en dan zonder uitleg, want dat snappen ze nu toch echt wel zelf.
Ja het leest heel leuk hè.quote:
En omgekeerd?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:44 schreef Groofsken het volgende:
Miss, wat ik me nou afvraag hè... Jij hebt vrij idealistische ideeën over opvoeden hè? Als je dan zo sommige reacties leest (bijvoorbeeld de mijne over dat nee toch ook gewoon een woord is in de communicatie, net zoals appel en poep), zet dat jou aan het denken?
Ik vraag het me gewoon af. Zonder oordeel.
Dit...quote:Op vrijdag 12 maart 2010 13:02 schreef Groofsken het volgende:
Mij zet het ook aan het denken hoor. Gebruik ik het woord 'nee' teveel? Wat wil ik wel anders doen dan mijn ouders (Het meeste wil ik hetzelfde doen, maar niet alles. Ik kan er alleen niet zo goed de vinger opleggen wat ik dan anders wil doen nog)? Hoe leid ik dat heerlijke ongeremde temperament van mijn meisje in goede banen? Enz, enz...
Ik gebruik ook zeker dingen van Gordon. Actief luisteren, doorvragen, ik boodschap. maar zeker niet alles. Het voelt voor mij teveel als manipuleren.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 13:05 schreef oeke het volgende:
[..]
En omgekeerd?
Ik weet het nog niet hoe wij het gaan doen. Maar ik neig meer naar de manier van Piglet en Shewolf dan naar het strafbankje. Ik denk dat opvoeden bij ons een mengeling wordt van mijn eigen opvoeding, dat van mijn partner en dat wat ik graag zelf wil.
Mijn neefje en nichtje worden opgevoed met als leidraad Gordon, en dan niet de variant van Buurvrouw. En ik vind daarin plezierige aspecten die ik graag zou willen meenemen.
Door dit topic ga ik ook nadenken over hoe het bij ons vroeger ging en ik kan me niet goed straffen herinneren. Wel praten en uitleggen en humor. Niet veel knuffelen dus dat wil/hoop ik anders te doen.
schoolkeuze is niet altijd inherent met opvoedingsmethodiekquote:Op vrijdag 12 maart 2010 13:07 schreef Groofsken het volgende:
Het is ook niet zozeer een vraag aan Miss-sly alleen, maar meer aan alle mensen met zulke uitgesproken ideeën. Ik ben zelf nogal pragmatisch denk ik, in mijn manier van doen en in mijn aanpak.
Ik zou bijvoorbeeld ook niet snel mijn kinderen op een school doen met bijzondere onderwijssystemen (vrije school bv). Als zou blijken dat dat beter is, natuurlijk wel. Ik ben er niet tegen persé. Het is alleen niet mijn insteek.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |