abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 maart 2010 @ 11:55:46 #201
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_79054052
Ik vind alleen een "Nee" ook prima en dat pas ik ook wel toe. Ik vind niet dat je als ouders maar alles hoeft te beargumenteren tegenover je kinderen. Soms is het gewoon zo. "Zwart/wit"gezien, zijn wij als ouders nog altijd de baas en bepalen wat er komt of gebeurt. Daarvoor zijn wij ook de ouders en zij het kind. Twan zegt vaak: dat is niet eerlijk, dan zeg ik het geijkte antwoord: het leven is niet eerlijk. Niet alles kan altijd "maar zomaar", ook voor grote mensen niet.
Make love, not war ☮
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:02:09 #202
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79054350
Diaan, dat zeiden mijn ouders ook gewoon, en ik heb dat nooit als ernstig frustrerend ervaren. Sterker nog, ik doe dat ook in de klas. Ik gebruik dat soort opmerkingen om discussie te voorkomen of af te kappen en dat is echt juist bevordelijk voor de sfeer en de rust. Het leven is niet eerlijk, jullie hebben het zwaar, omdat ik de juf ben, ik geef wiskunde geen filosofie; dat soort opmerkingen. En dan wel altijd met een grijns of een knipoog. Maar het werkt als een tierelier.

Ik merk trouwens nu al bij mijn dochter dat humor ook werkt als een tierelier .
  Moderator vrijdag 12 maart 2010 @ 12:03:14 #203
5428 crew  miss_sly
pi_79054402
Dit is dan misschien ook wel interessant in dit topic:

http://www.nu.nl/wetensch(...)rsengroei-kind-.html
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:05:58 #204
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79054530
En in de puberteit maakten mijn ouders ervan: "huisregel", als wij ons er tegen verzetten. Zolang je bij ons in huis woont, zijn dit de regels. Straks op jezelf, kun je het allemaal anders doen". Volgens mij doe ik heel veel precies hetzelfde nu .

Overigens zijn wij heel vrij en zelfstandig opgevoed verder hoor, met alleen regels waar nodig, maar dat terzijde.
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:07:51 #205
114177 Diaan73
pi_79054595
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 12:02 schreef Groofsken het volgende:
Diaan, dat zeiden mijn ouders ook gewoon, en ik heb dat nooit als ernstig frustrerend ervaren. Sterker nog, ik doe dat ook in de klas. Ik gebruik dat soort opmerkingen om discussie te voorkomen of af te kappen en dat is echt juist bevordelijk voor de sfeer en de rust. Het leven is niet eerlijk, jullie hebben het zwaar, omdat ik de juf ben, ik geef wiskunde geen filosofie; dat soort opmerkingen. En dan wel altijd met een grijns of een knipoog. Maar het werkt als een tierelier.

Ik merk trouwens nu al bij mijn dochter dat humor ook werkt als een tierelier .

Humor is ook goed. Twan zegt het nu zelf ook al als hij zegt dat dingen niet eerlijk zijn...

Trouwens, wij gebruiken ook gewoon Nee bij Lennon. Hij mag niet aan de cd's, niet aan dvd's e.d. en als hij dat doet, is het toch echt Nee, niet doen, dat mag niet. Kinderen moeten ook duidelijk leren wat de grenzen zijn. Als ik ga zeggen "Lennon dat kun je beter niet doen want dan vallen alle cd's eruit en gaan de hoesjes kapot" heb ik het idee dat je niet voldoende de grens aangeeft.
Make love, not war ☮
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:10:22 #206
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79054695
Ja, en dat wisselt ook gewoon. Soms is het "nee, 'pasterop' hè dame" en soms is het "nee schatje, dan gaan ze straks kapot" (op een heel andere toon).
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:12:13 #207
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79054753
En gisteren voelde ik me rot over de toon en de hardhandigheid en zei ik sorry. Maar soms voel ik me er ook niet rot over en vind ik dat ze best mag weten dat ik boos werd.
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:18:19 #208
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79055015
Humor werkt idd als een tierelier, en gelukkig gaan ze het ook terugdoen.

Niet dat je er dan altijd wat mee kunt, maar goed
Ik had gisteren mijn zoon aan de telefoon (ik zit bij m'n lief) en vroeg hoe het met hem was, met school/stage was, hoe het met z'n verkering was, hoe het met training geven gegaan was, en tenslotte hoe het met mijn huis was.

Alles was goed, en mijn huis is "een grote puinhoop, zoals ik kon verwachten", en je hoorde de grijns door de telefoon heen.

Helaas weet ik nu niet wat de werkelijke status van mijn huis is, want ik kan er wel vanuitgaan dat het een garpje was, maar hij kan ook gewoon de waarheid hebben gesproken natuurlijk
Ach, "niet liegen" vond ik ook een belangrijk issue in de opvoeding
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:20:52 #209
114177 Diaan73
pi_79055126
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 12:05 schreef Groofsken het volgende:
En in de puberteit maakten mijn ouders ervan: "huisregel", als wij ons er tegen verzetten. Zolang je bij ons in huis woont, zijn dit de regels. Straks op jezelf, kun je het allemaal anders doen". Volgens mij doe ik heel veel precies hetzelfde nu .

Overigens zijn wij heel vrij en zelfstandig opgevoed verder hoor, met alleen regels waar nodig, maar dat terzijde.
Dat gold bij ons thuis ook en dat was ook prima

Leuk artikel miss.

Had een tijdje geleden een discussie met een vriendin die haar dochters ook vrij - in mijn ogen - beschermend opvoedt. Zo zat de oudste al in groep 8 en mocht nog niet alleen naar school fietsen. In mijn ogen kan dat dus niet... zo'n kind gaat het jaar erna naar voortgezet onderwijs en moet dan ook alleen fietsen. Bij het opvoeden, hoort ook weer loslaten. Wij zijn zeker van plan dat anders aan te pakken. Zo waren haar kinderen ook nog nooit alleen thuis geweest, af en toe mag Twan eventjes alleen thuisblijven. Vindt hij reuze interessant en krijgt daardoor het gevoel dat wij hem vertrouwen.
Make love, not war ☮
pi_79056027
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 12:05 schreef Groofsken het volgende:

Dat was bij ons ook
en deze ==> mama waarom hoef jij geen snijbonen te eten? euh... moeders mogen dat. Als je later zelf moeder bent mag dat ook. "oh. okay. *verder eet* "
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:44:56 #211
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79056144
Miss, wat ik me nou afvraag hè... Jij hebt vrij idealistische ideeën over opvoeden hè? Als je dan zo sommige reacties leest (bijvoorbeeld de mijne over dat nee toch ook gewoon een woord is in de communicatie, net zoals appel en poep), zet dat jou aan het denken?

Ik vraag het me gewoon af. Zonder oordeel.
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:45:44 #212
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79056175
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 12:42 schreef huuphuup het volgende:

[..]

Dat was bij ons ook
en deze ==> mama waarom hoef jij geen snijbonen te eten? euh... moeders mogen dat. Als je later zelf moeder bent mag dat ook. "oh. okay. *verder eet* "
Bij ons zeiden ze: "wij zijn al verpest, jullie nog niet ". Ga ik ook onthouden .

Of ehm: "Mam, waarom eten wij eigenlijk nooit tuinbonen". Moeder: "Omdat ik die niet lekker vind "
pi_79056466
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 12:45 schreef Groofsken het volgende:

[..]

Bij ons zeiden ze: "wij zijn al verpest, jullie nog niet ". Ga ik ook onthouden .

Of ehm: "Mam, waarom eten wij eigenlijk nooit tuinbonen". Moeder: "Omdat ik die niet lekker vind "
ja hahaha zo aten wij nooit spruitjes, heb ik nog steeds nooit op
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:54:35 #214
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79056547
Ik realiseer me ineens dat ik inderdaad ook nog nooit tuinbonen heb gemaakt . Maar ja, als m'n moeder ze al niet lekker vindt ...
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:57:41 #215
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79056682
Ik moet er nu steeds over nadenken ook. wel grappig. Zo zit ik dus net te lunchen met mijn kroost. De een roept Avada Kadavra naar de ander en die zegt weer ja maar ik heb de Force met bij behorend onzichtbaar lichtzwaard. de derde doet ook een schreeuw duit in het zakje. Dan ben ik toch blij dat ik het even red met STOP! niet aan tafel. en dan zonder uitleg, want dat snappen ze nu toch echt wel zelf.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  vrijdag 12 maart 2010 @ 13:00:54 #216
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79056839
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 12:52 schreef huuphuup het volgende:
[..]
ja hahaha zo aten wij nooit spruitjes, heb ik nog steeds nooit op
Die heb ik thuis ook nooit gegeten, maar ik vind ze gewoon lekker
En die heb ik op m'n 33ste pas voor het eerst gehad.

Mijn vader eet zich bij mij thuis trouwens bomvol aan de zuurkool, maakt m'n moeder ook nooit
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 12 maart 2010 @ 13:02:04 #217
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79056894
Mij zet het ook aan het denken hoor. Gebruik ik het woord 'nee' teveel? Wat wil ik wel anders doen dan mijn ouders (Het meeste wil ik hetzelfde doen, maar niet alles. Ik kan er alleen niet zo goed de vinger opleggen wat ik dan anders wil doen nog)? Hoe leid ik dat heerlijke ongeremde temperament van mijn meisje in goede banen? Enz, enz...
  vrijdag 12 maart 2010 @ 13:02:55 #218
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79056933
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 12:57 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik moet er nu steeds over nadenken ook. wel grappig. Zo zit ik dus net te lunchen met mijn kroost. De een roept Avada Kadavra naar de ander en die zegt weer ja maar ik heb de Force met bij behorend onzichtbaar lichtzwaard. de derde doet ook een schreeuw duit in het zakje. Dan ben ik toch blij dat ik het even red met STOP! niet aan tafel. en dan zonder uitleg, want dat snappen ze nu toch echt wel zelf.
I love it .
  vrijdag 12 maart 2010 @ 13:05:09 #219
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79057033
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 13:02 schreef Groofsken het volgende:

[..]

I love it .
Ja het leest heel leuk hè. Is het natuurlijk ook. Echt. Het tijdstip waarop is soms wat ongelukkig gekozen. En ik wil niet elke dag bekers melk dweilen.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_79057039
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 12:44 schreef Groofsken het volgende:
Miss, wat ik me nou afvraag hè... Jij hebt vrij idealistische ideeën over opvoeden hè? Als je dan zo sommige reacties leest (bijvoorbeeld de mijne over dat nee toch ook gewoon een woord is in de communicatie, net zoals appel en poep), zet dat jou aan het denken?

Ik vraag het me gewoon af. Zonder oordeel.
En omgekeerd?

Ik weet het nog niet hoe wij het gaan doen. Maar ik neig meer naar de manier van Piglet en Shewolf dan naar het strafbankje. Ik denk dat opvoeden bij ons een mengeling wordt van mijn eigen opvoeding, dat van mijn partner en dat wat ik graag zelf wil.
Mijn neefje en nichtje worden opgevoed met als leidraad Gordon, en dan niet de variant van Buurvrouw. En ik vind daarin plezierige aspecten die ik graag zou willen meenemen.

Door dit topic ga ik ook nadenken over hoe het bij ons vroeger ging en ik kan me niet goed straffen herinneren. Wel praten en uitleggen en humor. Niet veel knuffelen dus dat wil/hoop ik anders te doen.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  vrijdag 12 maart 2010 @ 13:05:53 #221
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79057070
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 13:02 schreef Groofsken het volgende:
Mij zet het ook aan het denken hoor. Gebruik ik het woord 'nee' teveel? Wat wil ik wel anders doen dan mijn ouders (Het meeste wil ik hetzelfde doen, maar niet alles. Ik kan er alleen niet zo goed de vinger opleggen wat ik dan anders wil doen nog)? Hoe leid ik dat heerlijke ongeremde temperament van mijn meisje in goede banen? Enz, enz...
Dit...
pi_79057110
Je had hem al beantwoord. Sorry!
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  vrijdag 12 maart 2010 @ 13:07:37 #223
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79057137
Het is ook niet zozeer een vraag aan Miss-sly alleen, maar meer aan alle mensen met zulke uitgesproken ideeën. Ik ben zelf nogal pragmatisch denk ik, in mijn manier van doen en in mijn aanpak.

Ik zou bijvoorbeeld ook niet snel mijn kinderen op een school doen met bijzondere onderwijssystemen (vrije school bv). Als zou blijken dat dat beter is, natuurlijk wel. Ik ben er niet tegen persé. Het is alleen niet mijn insteek.
  vrijdag 12 maart 2010 @ 13:11:29 #224
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79057284
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 13:05 schreef oeke het volgende:

[..]

En omgekeerd?

Ik weet het nog niet hoe wij het gaan doen. Maar ik neig meer naar de manier van Piglet en Shewolf dan naar het strafbankje. Ik denk dat opvoeden bij ons een mengeling wordt van mijn eigen opvoeding, dat van mijn partner en dat wat ik graag zelf wil.
Mijn neefje en nichtje worden opgevoed met als leidraad Gordon, en dan niet de variant van Buurvrouw. En ik vind daarin plezierige aspecten die ik graag zou willen meenemen.

Door dit topic ga ik ook nadenken over hoe het bij ons vroeger ging en ik kan me niet goed straffen herinneren. Wel praten en uitleggen en humor. Niet veel knuffelen dus dat wil/hoop ik anders te doen.
Ik gebruik ook zeker dingen van Gordon. Actief luisteren, doorvragen, ik boodschap. maar zeker niet alles. Het voelt voor mij teveel als manipuleren.
Persoonlijk ben ik niet opgevoed maar afgericht, vandaar misschien mijn antipathie tegen eromheendraaienentochjezindoordrijven. Dus daar doe ik het bewust anders. ik knuffel veel en vertel ze dat ik áltijd van ze hou, ongeacht wat dan ook. Klieren, onvoldoendes, blijven zitten. Het maakt niet uit. Mijn jongens
  vrijdag 12 maart 2010 @ 13:14:05 #225
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_79057394
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 13:07 schreef Groofsken het volgende:
Het is ook niet zozeer een vraag aan Miss-sly alleen, maar meer aan alle mensen met zulke uitgesproken ideeën. Ik ben zelf nogal pragmatisch denk ik, in mijn manier van doen en in mijn aanpak.

Ik zou bijvoorbeeld ook niet snel mijn kinderen op een school doen met bijzondere onderwijssystemen (vrije school bv). Als zou blijken dat dat beter is, natuurlijk wel. Ik ben er niet tegen persé. Het is alleen niet mijn insteek.
schoolkeuze is niet altijd inherent met opvoedingsmethodiek

[ Bericht 0% gewijzigd door _evenstar_ op 12-03-2010 13:20:05 ]
Engaging Infinite Improbability Drive..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')