abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 maart 2010 @ 11:55:46 #201
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_79054052
Ik vind alleen een "Nee" ook prima en dat pas ik ook wel toe. Ik vind niet dat je als ouders maar alles hoeft te beargumenteren tegenover je kinderen. Soms is het gewoon zo. "Zwart/wit"gezien, zijn wij als ouders nog altijd de baas en bepalen wat er komt of gebeurt. Daarvoor zijn wij ook de ouders en zij het kind. Twan zegt vaak: dat is niet eerlijk, dan zeg ik het geijkte antwoord: het leven is niet eerlijk. Niet alles kan altijd "maar zomaar", ook voor grote mensen niet.
Make love, not war ☮
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:02:09 #202
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79054350
Diaan, dat zeiden mijn ouders ook gewoon, en ik heb dat nooit als ernstig frustrerend ervaren. Sterker nog, ik doe dat ook in de klas. Ik gebruik dat soort opmerkingen om discussie te voorkomen of af te kappen en dat is echt juist bevordelijk voor de sfeer en de rust. Het leven is niet eerlijk, jullie hebben het zwaar, omdat ik de juf ben, ik geef wiskunde geen filosofie; dat soort opmerkingen. En dan wel altijd met een grijns of een knipoog. Maar het werkt als een tierelier.

Ik merk trouwens nu al bij mijn dochter dat humor ook werkt als een tierelier .
  Moderator vrijdag 12 maart 2010 @ 12:03:14 #203
5428 crew  miss_sly
pi_79054402
Dit is dan misschien ook wel interessant in dit topic:

http://www.nu.nl/wetensch(...)rsengroei-kind-.html
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:05:58 #204
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79054530
En in de puberteit maakten mijn ouders ervan: "huisregel", als wij ons er tegen verzetten. Zolang je bij ons in huis woont, zijn dit de regels. Straks op jezelf, kun je het allemaal anders doen". Volgens mij doe ik heel veel precies hetzelfde nu .

Overigens zijn wij heel vrij en zelfstandig opgevoed verder hoor, met alleen regels waar nodig, maar dat terzijde.
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:07:51 #205
114177 Diaan73
pi_79054595
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 12:02 schreef Groofsken het volgende:
Diaan, dat zeiden mijn ouders ook gewoon, en ik heb dat nooit als ernstig frustrerend ervaren. Sterker nog, ik doe dat ook in de klas. Ik gebruik dat soort opmerkingen om discussie te voorkomen of af te kappen en dat is echt juist bevordelijk voor de sfeer en de rust. Het leven is niet eerlijk, jullie hebben het zwaar, omdat ik de juf ben, ik geef wiskunde geen filosofie; dat soort opmerkingen. En dan wel altijd met een grijns of een knipoog. Maar het werkt als een tierelier.

Ik merk trouwens nu al bij mijn dochter dat humor ook werkt als een tierelier .

Humor is ook goed. Twan zegt het nu zelf ook al als hij zegt dat dingen niet eerlijk zijn...

Trouwens, wij gebruiken ook gewoon Nee bij Lennon. Hij mag niet aan de cd's, niet aan dvd's e.d. en als hij dat doet, is het toch echt Nee, niet doen, dat mag niet. Kinderen moeten ook duidelijk leren wat de grenzen zijn. Als ik ga zeggen "Lennon dat kun je beter niet doen want dan vallen alle cd's eruit en gaan de hoesjes kapot" heb ik het idee dat je niet voldoende de grens aangeeft.
Make love, not war ☮
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:10:22 #206
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79054695
Ja, en dat wisselt ook gewoon. Soms is het "nee, 'pasterop' hè dame" en soms is het "nee schatje, dan gaan ze straks kapot" (op een heel andere toon).
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:12:13 #207
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79054753
En gisteren voelde ik me rot over de toon en de hardhandigheid en zei ik sorry. Maar soms voel ik me er ook niet rot over en vind ik dat ze best mag weten dat ik boos werd.
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:18:19 #208
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79055015
Humor werkt idd als een tierelier, en gelukkig gaan ze het ook terugdoen.

Niet dat je er dan altijd wat mee kunt, maar goed
Ik had gisteren mijn zoon aan de telefoon (ik zit bij m'n lief) en vroeg hoe het met hem was, met school/stage was, hoe het met z'n verkering was, hoe het met training geven gegaan was, en tenslotte hoe het met mijn huis was.

Alles was goed, en mijn huis is "een grote puinhoop, zoals ik kon verwachten", en je hoorde de grijns door de telefoon heen.

Helaas weet ik nu niet wat de werkelijke status van mijn huis is, want ik kan er wel vanuitgaan dat het een garpje was, maar hij kan ook gewoon de waarheid hebben gesproken natuurlijk
Ach, "niet liegen" vond ik ook een belangrijk issue in de opvoeding
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:20:52 #209
114177 Diaan73
pi_79055126
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 12:05 schreef Groofsken het volgende:
En in de puberteit maakten mijn ouders ervan: "huisregel", als wij ons er tegen verzetten. Zolang je bij ons in huis woont, zijn dit de regels. Straks op jezelf, kun je het allemaal anders doen". Volgens mij doe ik heel veel precies hetzelfde nu .

Overigens zijn wij heel vrij en zelfstandig opgevoed verder hoor, met alleen regels waar nodig, maar dat terzijde.
Dat gold bij ons thuis ook en dat was ook prima

Leuk artikel miss.

Had een tijdje geleden een discussie met een vriendin die haar dochters ook vrij - in mijn ogen - beschermend opvoedt. Zo zat de oudste al in groep 8 en mocht nog niet alleen naar school fietsen. In mijn ogen kan dat dus niet... zo'n kind gaat het jaar erna naar voortgezet onderwijs en moet dan ook alleen fietsen. Bij het opvoeden, hoort ook weer loslaten. Wij zijn zeker van plan dat anders aan te pakken. Zo waren haar kinderen ook nog nooit alleen thuis geweest, af en toe mag Twan eventjes alleen thuisblijven. Vindt hij reuze interessant en krijgt daardoor het gevoel dat wij hem vertrouwen.
Make love, not war ☮
pi_79056027
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 12:05 schreef Groofsken het volgende:

Dat was bij ons ook
en deze ==> mama waarom hoef jij geen snijbonen te eten? euh... moeders mogen dat. Als je later zelf moeder bent mag dat ook. "oh. okay. *verder eet* "
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:44:56 #211
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79056144
Miss, wat ik me nou afvraag hè... Jij hebt vrij idealistische ideeën over opvoeden hè? Als je dan zo sommige reacties leest (bijvoorbeeld de mijne over dat nee toch ook gewoon een woord is in de communicatie, net zoals appel en poep), zet dat jou aan het denken?

Ik vraag het me gewoon af. Zonder oordeel.
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:45:44 #212
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79056175
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 12:42 schreef huuphuup het volgende:

[..]

Dat was bij ons ook
en deze ==> mama waarom hoef jij geen snijbonen te eten? euh... moeders mogen dat. Als je later zelf moeder bent mag dat ook. "oh. okay. *verder eet* "
Bij ons zeiden ze: "wij zijn al verpest, jullie nog niet ". Ga ik ook onthouden .

Of ehm: "Mam, waarom eten wij eigenlijk nooit tuinbonen". Moeder: "Omdat ik die niet lekker vind "
pi_79056466
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 12:45 schreef Groofsken het volgende:

[..]

Bij ons zeiden ze: "wij zijn al verpest, jullie nog niet ". Ga ik ook onthouden .

Of ehm: "Mam, waarom eten wij eigenlijk nooit tuinbonen". Moeder: "Omdat ik die niet lekker vind "
ja hahaha zo aten wij nooit spruitjes, heb ik nog steeds nooit op
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:54:35 #214
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79056547
Ik realiseer me ineens dat ik inderdaad ook nog nooit tuinbonen heb gemaakt . Maar ja, als m'n moeder ze al niet lekker vindt ...
  vrijdag 12 maart 2010 @ 12:57:41 #215
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79056682
Ik moet er nu steeds over nadenken ook. wel grappig. Zo zit ik dus net te lunchen met mijn kroost. De een roept Avada Kadavra naar de ander en die zegt weer ja maar ik heb de Force met bij behorend onzichtbaar lichtzwaard. de derde doet ook een schreeuw duit in het zakje. Dan ben ik toch blij dat ik het even red met STOP! niet aan tafel. en dan zonder uitleg, want dat snappen ze nu toch echt wel zelf.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  vrijdag 12 maart 2010 @ 13:00:54 #216
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79056839
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 12:52 schreef huuphuup het volgende:
[..]
ja hahaha zo aten wij nooit spruitjes, heb ik nog steeds nooit op
Die heb ik thuis ook nooit gegeten, maar ik vind ze gewoon lekker
En die heb ik op m'n 33ste pas voor het eerst gehad.

Mijn vader eet zich bij mij thuis trouwens bomvol aan de zuurkool, maakt m'n moeder ook nooit
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 12 maart 2010 @ 13:02:04 #217
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79056894
Mij zet het ook aan het denken hoor. Gebruik ik het woord 'nee' teveel? Wat wil ik wel anders doen dan mijn ouders (Het meeste wil ik hetzelfde doen, maar niet alles. Ik kan er alleen niet zo goed de vinger opleggen wat ik dan anders wil doen nog)? Hoe leid ik dat heerlijke ongeremde temperament van mijn meisje in goede banen? Enz, enz...
  vrijdag 12 maart 2010 @ 13:02:55 #218
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79056933
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 12:57 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik moet er nu steeds over nadenken ook. wel grappig. Zo zit ik dus net te lunchen met mijn kroost. De een roept Avada Kadavra naar de ander en die zegt weer ja maar ik heb de Force met bij behorend onzichtbaar lichtzwaard. de derde doet ook een schreeuw duit in het zakje. Dan ben ik toch blij dat ik het even red met STOP! niet aan tafel. en dan zonder uitleg, want dat snappen ze nu toch echt wel zelf.
I love it .
  vrijdag 12 maart 2010 @ 13:05:09 #219
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79057033
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 13:02 schreef Groofsken het volgende:

[..]

I love it .
Ja het leest heel leuk hè. Is het natuurlijk ook. Echt. Het tijdstip waarop is soms wat ongelukkig gekozen. En ik wil niet elke dag bekers melk dweilen.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_79057039
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 12:44 schreef Groofsken het volgende:
Miss, wat ik me nou afvraag hè... Jij hebt vrij idealistische ideeën over opvoeden hè? Als je dan zo sommige reacties leest (bijvoorbeeld de mijne over dat nee toch ook gewoon een woord is in de communicatie, net zoals appel en poep), zet dat jou aan het denken?

En omgekeerd?

Ik weet het nog niet hoe wij het gaan doen. Maar ik neig meer naar de manier van Piglet en Shewolf dan naar het strafbankje. Ik denk dat opvoeden bij ons een mengeling wordt van mijn eigen opvoeding, dat van mijn partner en dat wat ik graag zelf wil.
Mijn neefje en nichtje worden opgevoed met als leidraad Gordon, en dan niet de variant van Buurvrouw. En ik vind daarin plezierige aspecten die ik graag zou willen meenemen.

Door dit topic ga ik ook nadenken over hoe het bij ons vroeger ging en ik kan me niet goed straffen herinneren. Wel praten en uitleggen en humor. Niet veel knuffelen dus dat wil/hoop ik anders te doen.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  vrijdag 12 maart 2010 @ 13:05:53 #221
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79057070
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 13:02 schreef Groofsken het volgende:
Mij zet het ook aan het denken hoor. Gebruik ik het woord 'nee' teveel? Wat wil ik wel anders doen dan mijn ouders (Het meeste wil ik hetzelfde doen, maar niet alles. Ik kan er alleen niet zo goed de vinger opleggen wat ik dan anders wil doen nog)? Hoe leid ik dat heerlijke ongeremde temperament van mijn meisje in goede banen? Enz, enz...
Dit...
pi_79057110
Je had hem al beantwoord. Sorry!
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  vrijdag 12 maart 2010 @ 13:07:37 #223
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79057137
Het is ook niet zozeer een vraag aan Miss-sly alleen, maar meer aan alle mensen met zulke uitgesproken ideeën. Ik ben zelf nogal pragmatisch denk ik, in mijn manier van doen en in mijn aanpak.

Ik zou bijvoorbeeld ook niet snel mijn kinderen op een school doen met bijzondere onderwijssystemen (vrije school bv). Als zou blijken dat dat beter is, natuurlijk wel. Ik ben er niet tegen persé. Het is alleen niet mijn insteek.
  vrijdag 12 maart 2010 @ 13:11:29 #224
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79057284
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 13:05 schreef oeke het volgende:

[..]

En omgekeerd?

Ik weet het nog niet hoe wij het gaan doen. Maar ik neig meer naar de manier van Piglet en Shewolf dan naar het strafbankje. Ik denk dat opvoeden bij ons een mengeling wordt van mijn eigen opvoeding, dat van mijn partner en dat wat ik graag zelf wil.
Mijn neefje en nichtje worden opgevoed met als leidraad Gordon, en dan niet de variant van Buurvrouw. En ik vind daarin plezierige aspecten die ik graag zou willen meenemen.

Door dit topic ga ik ook nadenken over hoe het bij ons vroeger ging en ik kan me niet goed straffen herinneren. Wel praten en uitleggen en humor. Niet veel knuffelen dus dat wil/hoop ik anders te doen.
Ik gebruik ook zeker dingen van Gordon. Actief luisteren, doorvragen, ik boodschap. maar zeker niet alles. Het voelt voor mij teveel als manipuleren.
Persoonlijk ben ik niet opgevoed maar afgericht, vandaar misschien mijn antipathie tegen eromheendraaienentochjezindoordrijven. Dus daar doe ik het bewust anders. ik knuffel veel en vertel ze dat ik áltijd van ze hou, ongeacht wat dan ook. Klieren, onvoldoendes, blijven zitten. Het maakt niet uit. Mijn jongens
  vrijdag 12 maart 2010 @ 13:14:05 #225
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_79057394
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 13:07 schreef Groofsken het volgende:
Het is ook niet zozeer een vraag aan Miss-sly alleen, maar meer aan alle mensen met zulke uitgesproken ideeën. Ik ben zelf nogal pragmatisch denk ik, in mijn manier van doen en in mijn aanpak.

Ik zou bijvoorbeeld ook niet snel mijn kinderen op een school doen met bijzondere onderwijssystemen (vrije school bv). Als zou blijken dat dat beter is, natuurlijk wel. Ik ben er niet tegen persé. Het is alleen niet mijn insteek.
schoolkeuze is niet altijd inherent met opvoedingsmethodiek

[ Bericht 0% gewijzigd door _evenstar_ op 12-03-2010 13:20:05 ]
Engaging Infinite Improbability Drive..
  vrijdag 12 maart 2010 @ 13:19:53 #226
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79057622
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 13:07 schreef Groofsken het volgende:

Ik denk dat je het vooral van het kind zou moeten laten afhangen of je wel of niet voor een bijzonder onderwijssysteem kiest.

Ik kan me voorstellen dat sommige kinderen op een "reguliere" school vastlopen, omdat die vorm van onderwijs simpelweg niet geschikt is voor ieder kind, net zoals bijvoorbeeld de montessorischool niet geschikt is voor ieder kind.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 12-03-2010 13:30:00 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 12 maart 2010 @ 13:20:57 #227
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_79057671
En als ik signalen zou krijgen/zien zou ik daar zeker naar willen kijken. Maar het is niet mijn eigen eerste insteek, dat is alles wat ik zeg.
  Moderator vrijdag 12 maart 2010 @ 14:08:59 #228
5428 crew  miss_sly
pi_79059940
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 12:44 schreef Groofsken het volgende:

Ja hoor, dat zet me aan het denken. Dat doet lezen en reageren op Fok me sowieso, laten denken. En dat vind ik nou juist plezierig. Ik heb wel bepaalde ideeen, maar of die nou zo idealistisch zijn weet ik niet. Ook neit of ze praktisch uitvoerbaar zullen zijn. Een en ander zal ook afhangen van het soort kind dat Senna blijkt te zijn. Het ene kind is het andere niet en zo zullen ze ook allemaal beter gedijen op de ene dan wel de andere manier van opvoeden. Voordeel voor ons is dan weer dat we maar 1 kind hebben, dus maar 1 opvoeding in praktijk te hoeven brengen. Als je meer kinderen hebt, kan het zomaar zijn dat het lastiger wordt, kan ik me voorstellen en heb ik bij mijn ouders ook gezien.

Maar door te lezen/horen hoe anderen het doen of ergens over denken, kan ik mijn eigen ideeen en ervaringen toetsen en indien gewenst aanpassen. Of delen met anderen als het bij ons heel erg lekker loopt
  vrijdag 12 maart 2010 @ 14:19:01 #229
24188 Belana
kloon van belana
pi_79060383
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 09:20 schreef miss_sly het volgende:
Dat van met die bal gooien binnen ging natuurlijk ook over een kind van 2 ofzo. Dat is nogal anders dan een stuk groter kind dat werkelijk gaat gooien en voetballen. Senna mag van mij gerust wel met een (stoffen) bal gooien binnen, hoor. Laten we nou niet te erg op de details inzoemen, maar ook proberen het op te nemen zoals het bedoeld is

Belaan, ik ben ervan overtuigd dat jij en anderen hier ook stilstaan bij het opvoeden. Ik zeg ook niet dat het voor iedereen zo zou moeten werken. Ik wil alleen aangeven dat, juist omdat ik mezelf ken, ik wel naar een bepaalde manier van omgaan met Senna wil streven. Dat ik daarin zal struikelen, ben ik me al te zeer van bewust. Maar er zijn gewoon een paar dingen die ik belangrijk vind. Zo zijn wij er ons ook zeer van bewust dat we erop bedacht moeten zijn om van ons enige meisje geen verwend nest te maken. Iets dat toch veel sneller zal gebeuren met 1 kind dan met meer. Zo heeft iedereen zijn eigen dingen waar men op wil letten, zoals jij met het knuffelen.
het was ook geen commentaar op wie dan ook he, laat dat duidelijk zijn. Ik heb de afgelopen topics een beetje door gespit en ik kan me erg vinden in Buuf haar posts. Door ervaring leer je en verander je ook. Het is een dynamisch iets dat opvoeden
Naar de goeie dingen streven is heel ok denk ik.
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 12 maart 2010 @ 14:19:57 #230
24188 Belana
kloon van belana
pi_79060432
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 09:24 schreef lily het volgende:
Ik denk heel veel na over opvoeden; de consequenties daarvan en wat ik allemaal fout (of goed) kan doen.
Maar soms loopt het gewoon even niet zoals ik graag zou willen.

De jongens zijn gewoonweg af en toe NIET LEUK! echt niet!
En als ze dan lak hebben aan wat ik te zeggen heb dan kan ik niet meer leuk doen of pedagogisch verantwoorde dingen bedenken.

Mocht ik daarin doorslaan dan ben ik ook niet te beroerd om dat tegen hen te zeggen (want ik denk er dus wel steeds over na) en bied dan mijn excuses aan en zeg dan dat ik het niet zo best had aangepakt.

What can i say
ja dat doe ik ook zo
stormy waters...
sailin'
  Moderator vrijdag 12 maart 2010 @ 14:21:48 #231
5428 crew  miss_sly
pi_79060520
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 14:19 schreef Belana het volgende:

[..]

het was ook geen commentaar op wie dan ook he, laat dat duidelijk zijn. Ik heb de afgelopen topics een beetje door gespit en ik kan me erg vinden in Buuf haar posts. Door ervaring leer je en verander je ook. Het is een dynamisch iets dat opvoeden
Naar de goeie dingen streven is heel ok denk ik.
Dat is iets waar ik me maar al te zeer van bewust ben
Vandaar ook dat ik zeg dat ik ergens naar wil streven, niet dat we het zo gaan doen. De praktijk, de ervaring, het karakter van Senna en onszelf, de omgeving, noem maar op, er zijn talloze invloeden die ervoor zouden kunnen zorgen dat het toch anders wordt.

En over "nee" zeggen: ik heb ook niet gezegd dat ik dat neit wil doen. Ik kan me alleen wel voorstellen dat er best een manier van opvoeden is die zonder "nee" prima mensen aflevert
  vrijdag 12 maart 2010 @ 14:33:16 #232
24188 Belana
kloon van belana
pi_79061075
maar wat zou het nut daarvan zijn dan vraag ik me af. Overal in de wereld en in je leven zul je te maken krijgen met "nee"
stormy waters...
sailin'
  Moderator vrijdag 12 maart 2010 @ 14:37:06 #233
5428 crew  miss_sly
pi_79061234
Nou ja, de ideologie van bepaalde mensen, wellicht?
Het ging mij er vooral om dat hier zo stellig wordt gesteld dat het zonder "nee" niet zou lukken om fatsoenlijke mensen af te leveren, en ik denk dat dat wel kan. Grenzen zijn ook wel te leren zonder "nee", toch?
  vrijdag 12 maart 2010 @ 14:42:53 #234
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79061487
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 14:37 schreef miss_sly het volgende:
Het ging mij er vooral om dat hier zo stellig wordt gesteld dat het zonder "nee" niet zou lukken om fatsoenlijke mensen af te leveren, en ik denk dat dat wel kan. Grenzen zijn ook wel te leren zonder "nee", toch?
Waarom zou je dat willen? ik snap niet zo goed wat de reden is van het niet willen zeggen van nee. en ineens bedacht ik me wat ik dacht toen ik naar school liep.

Er is op dit moment een gebrek aan respect in de maatschappij voor gezag. Met je middelvinger naar een agent, de juf tegenspreken, rechters zijn stom en noem het maar. Ik denk dat het zo wollig omgaan met je kind daar aan bijdraagt. Niet dat ik een autoritaire opvoeding nastreef of hanteer, maar wel dat als mijn kind thuiskomt met straf van de juf dat ik dan de juf steun. Als mijn kind het zeer onterecht vind mag hij zélf in gesprek met de juf. Ze weten heus wel of ze zelf ook fout zaten, en dus gaan ze dan de discussie niet aan. Als ze gelijk hebben en ze komen er op terug is de juf ook weer afgekoeld en ook in staat om haar ongelijk toe te geven.
En leren dat er nee is in de wereld hoort daar voor mij bij.
  vrijdag 12 maart 2010 @ 14:43:02 #235
114177 Diaan73
pi_79061489
quote:
Dat vraag ik me ten zeerste af... ik denk zelf dat een "nee" wel nodig is.
Make love, not war ☮
pi_79061667
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 14:43 schreef Diaan73 het volgende:

[..]

Dat vraag ik me ten zeerste af... ik denk zelf dat een "nee" wel nodig is.
Ik denk dat je er niet aan ontkomt nee.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 12 maart 2010 @ 14:49:25 #237
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79061785
quote:
Als je 'nee' niet nodig hebt, dan heb je 'ja' ook niet nodig in mijn ogen

En daarnaast vraag ik me af of je het voor een kind niet onnodig moeilijk maakt door een 'negatief advies/antwoord' (want dat is 'nee') in te pakken in een heel verhaal, terwijl het ook gewoon heel simpel en duidelijk kan.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Moderator vrijdag 12 maart 2010 @ 14:52:16 #238
5428 crew  miss_sly
pi_79061920
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 14:42 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Waarom zou je dat willen? ik snap niet zo goed wat de reden is van het niet willen zeggen van nee. en ineens bedacht ik me wat ik dacht toen ik naar school liep.

Er is op dit moment een gebrek aan respect in de maatschappij voor gezag. Met je middelvinger naar een agent, de juf tegenspreken, rechters zijn stom en noem het maar. Ik denk dat het zo wollig omgaan met je kind daar aan bijdraagt. Niet dat ik een autoritaire opvoeding nastreef of hanteer, maar wel dat als mijn kind thuiskomt met straf van de juf dat ik dan de juf steun. Als mijn kind het zeer onterecht vind mag hij zélf in gesprek met de juf. Ze weten heus wel of ze zelf ook fout zaten, en dus gaan ze dan de discussie niet aan. Als ze gelijk hebben en ze komen er op terug is de juf ook weer afgekoeld en ook in staat om haar ongelijk toe te geven.
En leren dat er nee is in de wereld hoort daar voor mij bij.
Ik ben het met je eens over dat voorbeeld. Als je een bepaalde manier van opvoeden wollig noemt, is dat prima, maar dat houdt bijvoorbeeld helemaal niet per se in dat de ouders in kwestie zich naar school haasten om het woord te doen voor hun kind. Ik heb een beetje het idee dat de laten we het even de wat strengere ouders (geenoordeel, maar om even een labeltje te plakken) noemen, denken dat de wat "wolligere" ouders hun kind in alles gelijk geven, geen grenzen leren en maar hun gang laten gaan. Ik denk dat de "wolligre" ouders op een andere manier proberen om hun kinderen hetzelfde bij te brengen en ook stabiele volwassenen af te leveren. En ik denk dat dat ook kan; waarom niet?

Senna zal echt ook wel leren dat het anders kan. Bijvoorbeeld op het kdv, of de psz, of op school, of bij opa en omi of bij vreindjes/vrinedinnetjes thuis. De wereld is groot en heel divers, en dat zal ze leren. En ze zal dus ook leren dat ze op een ander mee moet gaan (in alle redelijkheid uiteraard) in de manier zoals het daar gaat.
  vrijdag 12 maart 2010 @ 14:52:38 #239
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_79061937
quote:
Ik denk dat het best kan ja, grenzen leren zonder 'nee'. Daarentegen gebruik ik het woord nee best regelmatig. Maar wel vaak met uitleg. Maar dat is ook gewoon hoe ik ben, ik leg graag dingen uit. En als het moet zelfs meerdere keren, op verschillende manieren.
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
  vrijdag 12 maart 2010 @ 19:34:30 #240
45621 Suzanna
Mama van...
pi_79073215
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 12:57 schreef debuurvrouw het volgende:
Aahh wel schattig. Maar ja, idd niet zo handig tijdens het eten... daar komen vast wel bijbehorende gebaren en armzwaaien bij kijken... Hoe oud zijn ze eigenlijk?
  vrijdag 12 maart 2010 @ 20:07:51 #241
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79074331
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 19:34 schreef Suzanna het volgende:

[..]

Aahh wel schattig. Maar ja, idd niet zo handig tijdens het eten... daar komen vast wel bijbehorende gebaren en armzwaaien bij kijken... Hoe oud zijn ze eigenlijk?
Bíjna 6 (nog 5 nachtjes Hyperstuiter) 8 en 10. die verjaren in juli en augustus.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 12 maart 2010 @ 20:20:32 #242
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79074787
Best een hoop gelul over "gewoon" opvoeden. Blijkbaar bestaat het dus niet.
  vrijdag 12 maart 2010 @ 20:22:56 #243
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79074873
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 20:20 schreef Swetsenegger het volgende:
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 13 maart 2010 @ 09:34:51 #244
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79089323
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 20:20 schreef Swetsenegger het volgende:
Jeuj! Swets is er weer!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 09:40:29 #245
11682 Moonah
Jolie femme
pi_79089384
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 14:42 schreef debuurvrouw het volgende:
Er is op dit moment een gebrek aan respect in de maatschappij voor gezag. Met je middelvinger naar een agent, de juf tegenspreken, rechters zijn stom en noem het maar.
Nou, toevallig zijn wij laatst op school met een strakker beleid begonnen om proberen die mentaliteit bij de kinderen weer wat bij te sturen. En een gevolg is dat we ouderwetse strafregels hebben ingevoerd.
De regels zijn duidelijk, die kent iedereen. Als je ze overtreedt krijg je een waarschuwing met evt een gesprekje en als je je dan nóg niet aan de regels houdt dan krijg je strafregels. En 3x strafregels is een gesprekje met de directeur. En sowieso, respectloos gedrag naar de leerkracht is niet eens een waarschuwing maar meteen straf.

ik ben heel erg van het praten en uitleggen (want dat werkt vaak ook erg goed) maar soms lijkt het toch wel nodig om wat hardere maatregelen te treffen.
Ik ben iig erg benieuwd hoe het bij ons op school uitpakt (voor de meivakantie evalueren we).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_79089665
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 09:40 schreef Moonah het volgende:

[..]

Nou, toevallig zijn wij laatst op school met een strakker beleid begonnen om proberen die mentaliteit bij de kinderen weer wat bij te sturen. En een gevolg is dat we ouderwetse strafregels hebben ingevoerd.
De regels zijn duidelijk, die kent iedereen. Als je ze overtreedt krijg je een waarschuwing met evt een gesprekje en als je je dan nóg niet aan de regels houdt dan krijg je strafregels. En 3x strafregels is een gesprekje met de directeur. En sowieso, respectloos gedrag naar de leerkracht is niet eens een waarschuwing maar meteen straf.

ik ben heel erg van het praten en uitleggen (want dat werkt vaak ook erg goed) maar soms lijkt het toch wel nodig om wat hardere maatregelen te treffen.
Ik ben iig erg benieuwd hoe het bij ons op school uitpakt (voor de meivakantie evalueren we).
ah daar ben ik ook wel benieuwd naar ja!

wij neigen hier in de buurt voor Amélie naar een school die een beetje van de oude stempel is zeg maar. In tegenstelling tot oma die vooral wil dat ze naar een 'school met een visie' wordt gestuurd (lees: als het maar niet protestants is ) oma weet alleen nog niet dat ze er niets over te zeggen heeft waar ons kind op school gaat

En Swets heeft wel een puntje ja
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  zaterdag 13 maart 2010 @ 10:37:15 #247
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_79090220
Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt, Moonah.

Ik heb hier tot nog toe niet meegepraat, omdat wij met onze jongste toch wel in een andere positie zitten qua opvoeden en daar ook ondersteuning bij krijgen. Wat belangrijk is voor hem (maar hij is niet de norm) is dat er ook weer ruimte moest komen voor positiviteit. Het straffen gebeurde wel, zowel thuis als op school. En terecht wordt bepaald gedrag van hem niet getolereerd en daar volgt straf op. Wat we niet in de gaten hadden en wat in de speltherapie naar voren kwam, was dat zijn zelfbeeld steeds negatiever werd. En dat er steeds meer nadruk kwam op alle ongewenste gedragingen waarbij iedereen (ook hijzelf) uit het oog verloor dat hij ook wel heel lief kon zijn.
Als ik hier lees, dan heb ik toch heel sterk het gevoel dat She-Wolf en Piglet goed bezig zijn. En Owlet is ook een voorbeeld voor mij, zoals ik het voor mijn kinderen eigenlijk zou willen. En heel langzaam en met hele kleine stapjes beweeg ik een beetje hun kant op.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 11:29:58 #248
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79091196
Grappig Livelink (niet jou verhaal, lijkt me echt lastig daar ook weer uit te komen) maar wel je idee. Ik stond net te denken dat er een soort van beeld is dat als je nee zegt tegen je kind dat je dan alleen maar loopt te schelden en te bekken.(negatief) Eigenlijk denk ik dat beide opvoedstijlen helemaal niet zoveel van elkaar schelen. Tenminste, persoonlijk leg ik ook heel veel uit. En probeer ik het positief te doen. Maar is er ook behoefte aan duidelijkheid. En niets zo duidelijk als onverbloemd ja! of nee!
  zaterdag 13 maart 2010 @ 11:39:24 #249
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_79091448
Dat laatste ben ik wel met je eens, buurvrouw. Als wij iets leren van de opvoedondersteuning is wel dat we zijn gedrag moeten begrenzen. Dat is de eerste taak. Wij en school moeten grenzen stellen en bewaken. Maar we waren met zijn allen doorgeschoten en waren alleen nog maar gefocused op de grenzen en meteen straffen als hij erover heen ging. We waren gewoon vergeten dat je hem ook moet prijzen wanneer hij binnen de grenzen blijft.
Het is met name het geduld waarmee She-wolf en Piglet met hun kinderen omgaan, dat ik wil bereiken. En hoe kalmer en geduldiger wij zijn, hoe beter het met de kinderen gaat. Dat zie ik nu echt.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 11:42:54 #250
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_79091521
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 11:29 schreef debuurvrouw het volgende:
Grappig Livelink (niet jou verhaal, lijkt me echt lastig daar ook weer uit te komen) maar wel je idee. Ik stond net te denken dat er een soort van beeld is dat als je nee zegt tegen je kind dat je dan alleen maar loopt te schelden en te bekken.(negatief) Eigenlijk denk ik dat beide opvoedstijlen helemaal niet zoveel van elkaar schelen. Tenminste, persoonlijk leg ik ook heel veel uit. En probeer ik het positief te doen. Maar is er ook behoefte aan duidelijkheid. En niets zo duidelijk als onverbloemd ja! of nee!
Maar, het ging toch niet zo zeer om ja of nee, wat het verschil zou zijn. Maar meer het wel of niet hanteren van straf? Tenminste, ik heb nooit beweerd dat ik geen nee zeg tegen mijn kind. Vanmorgen zelfs nog, toen ze om kwart over acht vroeg: "Mag ik snoep?"

Ok, ok, daarbij wel weer de uitleg van mijn kant: "Nee, het is ochtend en dan eten we geen snoep. Vanmiddag mag je misschien wel een snoepje." Tja, ik kan het uitleggen niet laten.

Maar dit lijkt me niet 'wollig' of 'vaag'. Toch?
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')