Misschien moet ik het anders zeggen:quote:Op woensdag 10 maart 2010 10:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat kan je helemaal niet beweren. Kinderen kunnen het niet 'beter' of 'slechter' doen dan anderen. Erg kortzichtige mening.
Bovendien erger je je sneller aan andermans koter dan aan je eigen kroos.quote:
Truequote:Op woensdag 10 maart 2010 10:24 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Bovendien erger je je sneller aan andermans koter dan aan je eigen kroos.
Misschien is die opvoeding niet beter, maar lukt het alleen beterquote:Op woensdag 10 maart 2010 10:26 schreef Troel het volgende:
[..]
True
Dat heeft met de gewenning te maken natuurlijk
Maar desondanks ken ik echt wel kinderen die in mijn ogen "beter" opgevoed zijn dan mijn eigen kinderen (of in ieder geval waarvan het lijkt dat de opvoeding beter is)
Ongeacht of dit ergonomisch verantwoord is: op die leeftijd sprong ik als een berggeit de bergen op in Griekenlandquote:Op woensdag 10 maart 2010 06:45 schreef p_iglet het volgende:
10,7 kilo
en zie het draagdoektopic om verantwoord kinderen tot een jaar of 4 op je rug te kunnen dragen.
Het is wel degelijk ergonomisch verantwoord. En toen je moe was? Een buggy gaat niet in de bergen dus is je kind op je rug hangen een perfecte uitkomst lijkt me zo.quote:Op woensdag 10 maart 2010 10:43 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Ongeacht of dit ergonomisch verantwoord is: op die leeftijd sprong ik als een berggeit de bergen op in Griekenland
Demi is altijd een beetje ene voorbeeldkindje geweest, echt in alles, dat hoorden en horen we ook veel van andere mensen.quote:Op woensdag 10 maart 2010 10:42 schreef Troel het volgende:
Ja, of je neemt je kind mee omdat het altijd wel netjes elders gaat slapen om uitgerekend dan natuurlijk de hele avond wakker te willen blijven
Been there
Een kind is bij lange na niet ontwikkeld, dus kan je toch ook niet spreken van 'beter' of 'slechter' dan een ander kindquote:Op woensdag 10 maart 2010 10:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoezo niet?
Dat bedoel ik gewoon als vraag; hoe zie jij dat dan? Doen alle kinderen altijd alles even goed?
nee, ok, maar dat is ook niet iets waar wie dan ook invloed op heeft.quote:Op woensdag 10 maart 2010 10:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een kind is bij lange na niet ontwikkeld, dus kan je toch ook niet spreken van 'beter' of 'slechter' dan een ander kindAls een kind sneller van melktanden wisselt dan een ander, dan ben je toch niet 'beter' of 'slechter' ?
Ik ben idd benieuwd wat sommige posters uit dit topic van zo'n kind vinden als ze het in de supermarkt tegenkomen, waarschijnlijk een keurig opgevoed kind......quote:Op woensdag 10 maart 2010 10:59 schreef snakelady het volgende:
Maar toch zegt goede gedrag ook niet alles.
Ik ken 2 kinderen die zich voorbeeldig gedragen, hele lieve en leuke kinderen.
Maar hun moeder is wel al meerdere malen aangegeven bij jeugdzorg\ omdat ze de kinderen lichamelijk en geestelijk mishandeld.
Dat ze zo voorbeeldig zijn heeft dus eigenlijk met angst voor hun moeder te maken.
Mja, ik vind dat dus wel een beetje afhankelijk van gelegenheid en tijdstip.quote:Op woensdag 10 maart 2010 11:41 schreef Nouk het volgende:
Mooie discussies hier wel. Wat ik me echt heb voorgenomen is dat als ik straks kinderen heb, dat ze niet altijd mee hoeven doen met de volwassenen. Met kerst doen we wel eens triviant of hints of wat dan ook. Die kinderen snapen he niet, weten geen enkel antwoord en zorgen alleen maar voor oponthoud, waarom kunnen ze niet gewoon zelf een spelletje spelen? Als het nou om 1 kind gaat oke, maar als ze met meerdere zijn, waarom moeten ze dan toch altijd meedoen met de volwassenen?
Inderdaad. Hoewel ik vind dat het geneuzel hier soms weer te ver gaat, is het hier echt wel van een ahum... hoger niveau dan bepaalde andere forums voor ouders.quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:51 schreef Leandra het volgende:
Natuurlijk zijn er ouders die niet-opvoeden, maar ouders die niet de moeite nemen om op te voeden nemen volgens mij ook niet de moeite om in OUD te posten.
ja, tot je over 10 jaar een puber hebt die gewend is om altijd en overal maar over in discussie te kunnen gaan... sterkte alvastquote:Op woensdag 10 maart 2010 09:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zou het ook niet doen, maar als het voor haar werkt, en het een leuk kind is wat verder geen problemen oplevert, wie ben jij dan om nu al te zeggen dat het niet goed is?
Misschien is het wel een kind wat daar prima mee om kan gaan, maar als het dat niet kon dan had ze dat in de afgelopen 2,5 jaar ook al wel gemerkt neem ik aan.
Iedereen die ook maar een béétje weet hoe psychologische ontwikkeling werkt, weet dat deze aanpak echt funest is.quote:Op woensdag 10 maart 2010 07:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heb je hierover al onderzoeken gelezen? Weet je zo heel erg zeker dat jouw mening in deze een feit is?
Je komt niet erg openminded over, TL, beetje jammer dit, en ook die volgende post van je met de velesmiley's.
Dat je een kind leert met keuzemogelijkheden om te gaan:quote:Stel ik jou nu lsnog de vraag die ik eerder stelde, want jij bent de TS immers: wat is "gewoon" opvoeden, en wat is "moeilijk doen". En dan niet gemakshalve naar dit voorbeeld wijzen.
Overigens zou ik er zelf niet voor kiezen om het volledig op de manier van p_iglet te doen, maar het idee dat en kind keuzes heeft en argumenten kan leren aandragen en meebepaalt hoe en wat, vind ik een goede.
Dat ís de gemiddelde puber hoor.quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:25 schreef teamlead het volgende:
[..]
ja, tot je over 10 jaar een puber hebt die gewend is om altijd en overal maar over in discussie te kunnen gaan... sterkte alvast
Ja, maar dan een puber die vanaf de geboorte in een dergelijk gedrag is gestimuleerd vs. een puber die geleerd heeft in de voorgaande jaren dat er soms momenten zijn dat je gewoon moet zwijgen en op je kamer moet gaan zitten mokken dat je iedereen haat en je ouders je niet begrijpen...quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:26 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dat ís de gemiddelde puber hoor.
Dat is wat pubers doen. Sowieso.quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:25 schreef teamlead het volgende:
[..]
ja, tot je over 10 jaar een puber hebt die gewend is om altijd en overal maar over in discussie te kunnen gaan... sterkte alvast
Ik begon met "ik zou het niet doen" maar ik heb al eerder in dit topic een voorbeeld gegeven:quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:25 schreef teamlead het volgende:
[..]
En ja... het kan dus prima, ook die puberteit kom je wel door.quote:Op maandag 8 maart 2010 17:58 schreef Leandra het volgende:
En toch hoeft dat geen probleem te zijn....
De oudste van mijn zusje en die van mij schelen maar een paar maanden, maar zij en ik zijn wel heel andere moeders.
Daar waar mijn zoon het niet in zijn hoofd gehaald had om mij te slaan toen hij 5 was, ging zij gewoon de discussie met haar zoon aan "Waarom sla je mama? Mama slaat jou toch ook niet?!"
Een andere opvoeding wil niet zeggen dat het noodzakelijkerwijs slechter is, het is gewoon anders, het resultaat kan net zo goed zijn. Onze zonen zijn inmiddels beiden 18 en zijn allebei erg prettig in de omgang.
OMG... generatiekloof, wat is opvoeden volgens Gordon?quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:37 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Dat is wat pubers doen. Sowieso.![]()
Maar toegegeven, mijn zoon heeft een vriendje die volgens Gordon wordt opgevoed en het is echt een walchelijke blaag.Hij manipuleert alles, en dat herken ik een beetje van wat ik ook van Gordon vind, het manipuleren tot een bepaald gedrag. Nou is alles dat natuurlijk, maar ik ben gewoon liever eerlijk. (Nee, ik wil niet dat je die lolly eet, dat is funest voor je gebit) dan: laten we de lolly nu wegleggen. Misschien kan je de lolly straks ook wel weg gooien. Brrr. Daar heb ik gewoon geen karakter en geduld voor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |