Ons is heel duidelijk wat wij voor ogen hebben met onze opvoeding van de kinderen. En onze kinderen weten dat ook, we zijn namelijk best streng en rechtlijnig. DAt is de basis en ons kader. Maar! Het kinderen blijven mensen, dus flexibilteit is noodzaak.quote:Op maandag 8 maart 2010 16:24 schreef teamlead het volgende:
[..]
de TT dekt de lading niet geheel nee, al ben ik het ook niet met je eens dat het maar "go with the flow is". Althans: dat komt bij mij over als "we zien wel", terwijl het volgens mij voor iedere ouder toch ook wel handig zou zijn om een soort van visie te ontwikkelen op wat jou voor ogen staat bij de opvoeding
FOK werkt volgens mij voor de meeste ouders toch echt net zoals het CB. Je hoort dingen aan en pikt eruit wat voor jou van toepassing isquote:Op maandag 8 maart 2010 16:28 schreef teamlead het volgende:
[..]
don't get me wrong now... Natuurlijk is het handig om zo af en toe eens iets te kunnen checken. "Is deze gebeurtenis een normale ontwikkeling of niet" is ongetwijfeld een vraag van alle ouders van alle tijden. En of je dan op internet of in een boek kijkt, of aan je ouders of schoonouders vraagt, maakt niet zo heel veel meer uit.
Alleen: door internet gaan meningen opeens als feiten gezien worden en worden daar keuzes op gebaseerd. En dat is imho geen gezonde ontwikkeling. Beetje als wanneer mensen symptomen gaan googlen en dan hun huisarts bellen voor een receptje.
En dat is een ontwikkeling die ik in de topics die ik hier gelezen heb wel heel vaak voorbij komt.
Herkenbaar ja. Ik zou me als arts doodergeren aan zulke ouders. Als je het dan toch beter weet, waarom kom je dan bij de dokter? Zeer vervelende ontwikkeling die mijn vriendin in het ziekenhuis helaas veel te vaak moet meemaken. Ik heb wel eens tegen zo`n persoon gezegd dat ze dr klep moest houden (was op bezoek), ik kom toch ook niet vertellen hoe jij je werk moet doen?quote:Op maandag 8 maart 2010 16:28 schreef teamlead het volgende:
[..]
don't get me wrong now... Natuurlijk is het handig om zo af en toe eens iets te kunnen checken. "Is deze gebeurtenis een normale ontwikkeling of niet" is ongetwijfeld een vraag van alle ouders van alle tijden. En of je dan op internet of in een boek kijkt, of aan je ouders of schoonouders vraagt, maakt niet zo heel veel meer uit.
Alleen: door internet gaan meningen opeens als feiten gezien worden en worden daar keuzes op gebaseerd. En dat is imho geen gezonde ontwikkeling. Beetje als wanneer mensen symptomen gaan googlen en dan hun huisarts bellen voor een receptje.
En dat is een ontwikkeling die ik in de topics die ik hier gelezen heb wel heel vaak voorbij komt.
Hmm, zou het graag doen maar dan moet ik hier nogal een verhaal typen over hoe dat deel van de menselijke psychologie (over het algemeen) werkt. En zelfs al vertel ik hoe men denkt dat het in elkaar zit dan is het pas geloofwaardig als je het ook qua gevolgen in andere mensen ziet. Althans ik heb het idee dat het meestal zo werkt. Maar sorry daar ga ik dus niet aan beginnen, misschien dat met een paar keer doorklikken op wiki je al een duidelijker beeld ervan krijgt. T mooie is wel dat als je de logica er van inziet ( t heeft ook veel betrekking op onze zeg maar dierlijke kant ) het ineens een heel stuk makkelijker wordt om de rest uit te vogelen.quote:Op maandag 8 maart 2010 16:25 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Thanks
[..]
Enlighten me...ik erger me namelijk altijd dood aan hypes...één of andere wonderdokter roept iets over een kleed, et voila alle huismoeders sprinten naar de winkel om er eentje aan te schaffen. Net alsof je dat nodig hebt voor een goede opvoeding. Dat geloof jij toch zelf ook niet?
Ik heb onze huisarts 2 x moeten verbeteren in korte tijd. Kritisch blijven moet, ik laat me niks wijsmaken als het om mijn eigen kind gaat.quote:Op maandag 8 maart 2010 16:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Herkenbaar ja. Ik zou me als arts doodergeren aan zulke ouders. Als je het dan toch beter weet, waarom kom je dan bij de dokter? Zeer vervelende ontwikkeling die mijn vriendin in het ziekenhuis helaas veel te vaak moet meemaken. Ik heb wel eens tegen zo`n persoon gezegd dat ze dr klep moest houden (was op bezoek), ik kom toch ook niet vertellen hoe jij je werk moet doen?
Toen bleef het lang stil.
Definieer 'verbeteren'. Heb je het syndroom gegoogled en op Dr House wijze hem met zijn snufferd erop gewezen, of heb je gewoon aangekaart dat je het niet met hem eens was?quote:Op maandag 8 maart 2010 16:33 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik heb onze huisarts 2 x moeten verbeteren in korte tijd. Kritisch blijven moet, ik laat me niks wijsmaken als het om mijn eigen kind gaat.
Ik heb gezegd dat het mij niet verstandig leek een driejarige binnen extreem korte tijd een zware AB behandeling te geven en daar was ze het mee eens achteraf. Kwestie van oeps niet goed opgelet.quote:Op maandag 8 maart 2010 16:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Definieer 'verbeteren'. Heb je het syndroom gegoogled en op Dr House wijze hem met zijn snufferd erop gewezen, of heb je gewoon aangekaart dat je het niet met hem eens was?
Ja, en dat anders was meestal afhankelijk van wat er op dat moment "in" was.... zo hebben we het brave volgen van dr. Spock in de jaren 50/60 gehad, en de losse "het kind moet zijn eigen grenzen ontdekken" van de jaren 70/80, waarbij in sommige gevallen helemaal geen grenzen meer aangegeven werden.quote:
Dat valt bij mij onder het kopje 'overleggen met de dokter' eerlijk gezegdquote:Op maandag 8 maart 2010 16:37 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik heb gezegd dat het mij niet verstandig leek een driejarige binnen extreem korte tijd een zware AB behandeling te geven en daar was ze het mee eens achteraf. Kwestie van oeps niet goed opgelet.
Dat!quote:Op maandag 8 maart 2010 16:33 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik heb onze huisarts 2 x moeten verbeteren in korte tijd. Kritisch blijven moet, ik laat me niks wijsmaken als het om mijn eigen kind gaat.
Artsen moeten gewoon met lastige klanten om kunnen gaan. De positie die artsen vroeger hadden hebben ze gewoon niet meer. Maar goed, dat heeft verder weinig met opvoeden te maken.quote:Op maandag 8 maart 2010 16:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat valt bij mij onder het kopje 'overleggen met de dokter' eerlijk gezegd![]()
Bij mijn vriendin kwamen mensen met uitgeprinte syndromen die werkelijk te zot voor woorden waren aanlopen en eisten de behandeling die erbij stond. Bleek het achteraf iets heel anders te zijn geweest
Op het gebied van borstvoeding (in het algemeen) en medicatie (in het bijzonder) ben ik niet bepaald onder de indruk van het kennisnivo van de gemiddelde arts nee. En dat is zacht uitgedrukt.quote:Op maandag 8 maart 2010 16:39 schreef Ticootje het volgende:
Sorry, ik kwam bij een oudere huisarts terecht met een vraag over borstvoeding.
Lastige klanten is wat anders dan mensen die menen beter werk te leveren dan de dokter. Ik snap de situaties die hier geschetst worden wel, die zijn niet zo extreem als ik heb meegemaakt.quote:Op maandag 8 maart 2010 16:39 schreef Jarno het volgende:
[..]
Artsen moeten gewoon met lastige klanten om kunnen gaan. De positie die artsen vroeger hadden hebben ze gewoon niet meer. Maar goed, dat heeft verder weinig met opvoeden te maken.
Extremen heb je overal in, maar om nu puur vanuit extremen te gaan beredeneren is niet echt handig of wel?quote:Op maandag 8 maart 2010 16:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Lastige klanten is wat anders dan mensen die menen beter werk te leveren dan de dokter. Ik snap de situaties die hier geschetst worden wel, die zijn niet zo extreem als ik heb meegemaakt.
Dus jij denkt dat als iemand nadenkt over "hoe pak ik dit aan?" dan gaat googlen, iets treft wat past, dit overweegt en toepast, en dit vervolgens predikt niet nagedacht heeft? Of hier zijn of haar oor te luister legt dan daar ook niet verder over nadenkt?quote:Op maandag 8 maart 2010 16:04 schreef teamlead het volgende:
[..]
precies de zin die ik bedoelde
![]()
Het gaat mij er niet om welke keuzes die mensen maken, hoe vreemd ik die keuzes in sommige gevallen ook vind.
Het gaat mij er om dat die keuzes doordacht gemaakt worden. Met het oog op het belang van het kind nú en op de langere termijn.
En dat is precies wat ik zo vaak mis in OUD en vergelijkbare internetverzamelplaatsen. Er wordt om het hardst geschreeuwd en veroordeeld, maar zonder nu echt die gevolgen in te gaan.
Ik erger mij dood en mensen die keuzes maken "omdat het in topic xyz zo staat", of "als je even googlet", of "het consultatiebureau zegt dat... ", dit blind overnemen en vervolgens anderen virtueel de strot doorbijten bij een ándere keuze
En zolang dat een bewuste keuze is, waarbij ook wordt stilgestaan bij de gevolgen van de keuze is dat ook geen punt, hoe afwijkend die keuzes in mijn ogen ook kunnen zijn.quote:Op maandag 8 maart 2010 16:39 schreef maffemuts het volgende:
Persoonlijk denk ik dat elke ouder het beste voor zijn of haar kind wil. Wat iemand het beste vind hangt veel af van verschillende factoren. Enkele factoren zijn bijvoorbeeld : Eigen opvoeding, Idealen en wat iemand van zijn/haar kind verwacht en hem/haar wil meegeven voor later.
Hier is simpelweg zo goed als niets fout in (tenzij je je kind al aan fles bier zet smorgens ofzo)
Of iemand nou BorstVoeding (bv) geeft of FlesVoeding (fv), iemand nou potjes van merk x, rapley of zelf kookt en blenderd, het maakt allemaal geen hol uit, want je handeld naar je gevoel en geweten en doet datgeen wat jij goed vind voor je kindje.
Misschien ben ik wat ouderwets heur.. maar wat is er mis met gewoon sex met elkaar hebben omdat dat fijn is en afwachten?quote:Ook haal je aan dat gezeur over ovutesten met "nog maar" 2 maanden proberen, hier is ansich niets mis mee, het helpt je om voor jezelf in kaart te brengen hoe en wat met je cyclus etc. Als iemand bijvoorbeeld jaren lang de pil heeft gebruikt of een hormoonstaafje of what ever, is het niet echt bekend hoe je natuurlijke cyclus verloopt omdat deze anticonceptie dat voor je lichaam bepaald. Hierdoor wordt ook vaak als advies door de huisarts gyneacoloog verloskundigen om je ovulatie en cyclus goed in kaart te brengen als je in verwachting wilt raken. De een doet dit met temperatuurlijsten, de ander met ovutesten en weer n ander beroept zich tot het oeroude dradentrekken. Als je dit een aantal maanden hebt bijgehouden weet je : A of er een Eicel in aanmaak is, B Wanneer de kans op zwangerschap het hoogste is in jouw cyclus etc.
Mocht dan later blijken dat het niet "spontaan" lukt kun je met de bijgehouden lijstjes ook veel makkelijker naar de huisartx/gyneacoloog toe voor verdere behandeling.
Een aantal van de in de OP genoemde onderwerpen, zijn bij ons nog niet uitgekristaliseerd in een definitieve keuze. Borst- of flesvoeding bijvoorbeeld is een keuze die nog niet in beton gebeiteld is. Beiden hebben zo hun voor- en nadelen en ons kennende zal vooral voor de meest praktische oplossing gekozen worden, voor zowel ons als voor het kindquote:Anyhow, n ieder handeld naar eer en geweten, soms vragen mensen advies op bepaalde vlakken waar meestal iemand met een soort gelijke visie vaak wel raad mee weet (bijvoorbeeld Borstvoeding <-> Flesvoeding | Kinderdagverblijf <-> Gastouder | Katoenen luiers <-> wegwerpluiers en ga zo maar door.
Maar hoe zie jij opvoeding dan voor je TS, wat zouden jouw/jullie keuzes zijn met betrekking tot de door jou genoemde onderwerpen in de OP ?
Elk kind is anders, elke ouder is anders en elke interactie zal anders zijn. Je kunt je onmogeijk op elke situatie voorbereiden. Hooguit kun je van te voren bedenken hoe je het zou willen aanpakken... Om vervolgens tot de conclusie te komen dat linksaf in dat geval toch beter/makkelijker/overzichtelijker is dan rechtsaf.quote:Op maandag 8 maart 2010 16:03 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Kan het zijn dat die onzekerheid voortkomt aan een gebrek aan voorbereiding qua kennis?
Op elke situatie voorbereiden is inderdaad niet mogelijk.quote:Op maandag 8 maart 2010 17:03 schreef E.T. het volgende:
[..]
Elk kind is anders, elke ouder is anders en elke interactie zal anders zijn. Je kunt je onmogeijk op elke situatie voorbereiden. Hooguit kun je van te voren bedenken hoe je het zou willen aanpakken... Om vervolgens tot de conclusie te komen dat linksaf in dat geval toch beter/makkelijker/overzichtelijker is dan rechtsaf.
De ovutesten bijten nietquote:Misschien ben ik wat ouderwets heur.. maar wat is er mis met gewoon sex met elkaar hebben omdat dat fijn is en afwachten?
Pas als na een tijdje blijkt dat hiermee geen zwangerschap bereikt kan worden is het handig om wat beter te timen en dan kunnen zaken als ovutestjes zeker nuttig zijn. Een kind krijgen is toch geen simpele bestelling
Hier hebben we ook nooit gekozen om ons dochtertje bij ons in bed te laten slapen, dit gewoon omdat wij beiden best wel vast slapen en erg bewegenlijk zijn in onze slaap... ook al zou t niet gebeuren omdat je wakker zou worden, wij durfden het niet aan. Dat wil niet zeggen dat ouders die dit wel kozen zij per definitie een foute keuze maken, dat zou wel heel kort door de bocht zijnquote:Het kind in ons bed of in het eigen bed? Da's hier niet eens een keuze... (behoudens ernstige nachtmerries als het een jaar of wat is enzo )
Ik denk dat dat (afgezien van medische redenen) elke ouder heeft, en ook graag zijn/haar motivatie voor die keuze bekendmaakt mocht het nodig zijn. Er zijn niet voor niets 2 verschillende topics binnen [OUD] over deze onderwerpen. De een kiest vanuit zijn overweging voor BV de ander voor FV geen enkele reden om deze mensen te veroordelen, want het is hun weloverwogen beslissing, die neem je niet in 5 minuten.quote:. Borst- of flesvoeding bijvoorbeeld is een keuze die nog niet in beton gebeiteld is. Beiden hebben zo hun voor- en nadelen en ons kennende zal vooral voor de meest praktische oplossing gekozen worden, voor zowel ons als voor het kind
Ik heb er drie, en geloof me, bij alledrie werkt een andere aanpak. Het is gewoon écht zo. Sorry. En ook al echt vanaf de geboorte. Andere karakters, andere manier van reageren. En om uiteindelijk hetzelfde effect te sorteren (stabiele volwassene) dus een verschillende aanpak.quote:Op maandag 8 maart 2010 17:11 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Op elke situatie voorbereiden is inderdaad niet mogelijk.
Maar ik blijf het maar niks vinden als mensen zich verschuilen achter; Elk kind is anders.
Dat is namelijk ontzettende bullshit. In grote lijnen is ieder kind hetzelfde zoals ieder mens ook in grote lijnen hetzelfde is. Natuurlijk, volwassenen hebben wat meer verschillen door emotionele bagage etc etc.
Maar de benodigdheden van een kind, vooral op psychologisch vlak, zijn grotendeels hetzelfde. Daar reken ik niet kinderen bij waarbij de hersenen biologisch iets verschillen wat zich kan uiten in vanalles.
Het van te voren bedenken hoe dingen aan te pakken is erg goed maar wordt nog steeds vaak achterwege gelaten. Het ergste is nog als ouders er pas over na gaan denken als de situatie zich voordoet en het qua schadebeperking grotendeels te laat is.
Ik heb het nu over ouders in het algemeen, dus iedere laag van de bevolking zogezegd samen.
Enig idee waar iemands karakter vandaan komt? Daar wordt je niet mee geboren.quote:Op maandag 8 maart 2010 17:16 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ik heb er drie, en geloof me, bij alledrie werkt een andere aanpak. Het is gewoon écht zo. Sorry. En ook al echt vanaf de geboorte. Andere karakters, andere manier van reageren. En om uiteindelijk hetzelfde effect te sorteren (stabiele volwassene) dus een verschillende aanpak.
quote:
Ik denk dat karakter een deel gen is en een deel omgeving. Alleen is dat gendeel veel groter dan ik dacht. Tenminste zo lijkt het. Familietrekjes, van mijn man, van mij, die je ineens toch terug ziet, waar ik dacht dat het aan-opgevoed was. en natuurlijk voeden wij nu samen die kinderen op, en sluit je die opvoeding niet uit. Toch raar dat het ene kind meer neigt naar mijn karakter en de ander een blinde kopie van zijn vader lijkt. En dat de één met dezelfde opvoeding faalangst heeft en de ander helemaal niet. dan sluit ik toch een deel karakter niet uit. nou ja. Het is een evenement, opvoeden.quote:Op maandag 8 maart 2010 17:19 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Enig idee waar iemands karakter vandaan komt? Daar wordt je niet mee geboren.
Maar ik zou teveel door moeten vragen om erachter te komen op wat voor dingen je doelt, of het grote of kleine dingen zijn etc. Maar ik geloof goed dat wat je zegt jou ook zo leek. Ik ken ze alleen niet goed genoeg om er verder iets over te kunnen zeggen.
Daar zijn de wetenschappers het nog niet over eens...quote:Op maandag 8 maart 2010 17:19 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Enig idee waar iemands karakter vandaan komt? Daar wordt je niet mee geboren.
Maar ik zou teveel door moeten vragen om erachter te komen op wat voor dingen je doelt, of het grote of kleine dingen zijn etc. Maar ik geloof goed dat wat je zegt jou ook zo leek. Ik ken ze alleen niet goed genoeg om er verder iets over te kunnen zeggen.
Je hebt hier ongetwijfeld over nagedacht (voor we dat weer krijgenquote:Op maandag 8 maart 2010 17:15 schreef Kleurdoos het volgende:
Ik geef 14 mnd borstvoeding, draag haar al vanaf haar geboorte en ze slaapt ook bij ons in bed.
Dit omdat ik merk dat ze er zelf gelukkig mee is, ze komt met de draagdoek naar me toe, ze vraagt nog om BV en ze slaapt graag bij me..ze slaapt zelfs veel beter bij ons in bed dan in haar eigen bed.
Ik lees veel over opvoeding en merk dat iedereen elkaar tegenspreekt. DE manier van opvoeding bestaat niet. Ik denk zelf dat je de opvoeding kiest die bij je past.en die afstemt op je kind. Ik denk dat je met kijken en luisteren naar je kind al een heel eind komt.
Ik ga ook echt niet alles klakkeloos overnemen van de experts, ammehoela, die draaien hun methode en conclusies jaarlijks bij.
Ik kan niet voor ze allemaal spreken maar afgezien van biologische eigenschappen en de daaruit voortvloeiende capaciteiten is er geen spoor van karakter te vinden in de uitwerking van genen. Tis toch voornamelijk de informatie, en de manier waarop deze gepresenteerd wordt, die iemands karakter vormt.quote:Op maandag 8 maart 2010 17:25 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Daar zijn de wetenschappers het nog niet over eens...
nee hoor, ik vind het heel erg prettig en sta er volledig achter.quote:Op maandag 8 maart 2010 17:26 schreef teamlead het volgende:
[..]
Je hebt hier ongetwijfeld over nagedacht (voor we dat weer krijgen)... maar zoals ik jouw post interpreteer bepaalt jouw kind in dit opzicht dus hoe jij opvoedt? Borstvoeding bij 14 maanden is net zo min schadelijk als het kind meedragen, maar JIJ bepaalt toch of dat wel of niet gebeurt en niet je kind mag ik hopen? Als jij vindt (om welke reden dan ook) dat je dit allemaal moet doen: prima
![]()
Als jouw kind dit bepaalt en niet jij?wtf?
Naast opvoeding zijn er nog verschillende andere invloeden op iemands ontwikkeling. Iets andere ervaringen binnen het gezin kan er makkelijk voor zorgen dat de 1 wat meer op zijn moeder gaat lijken en de ander wat meer op de vader. Dan heb je nog de verschillende invloeden van de meisjes en de jongens stoffen. Naja samengevat zijn er nogal wat verschillende invloeden waardoor iemand zich ontwikkelt zoals ie zich ontwikkelt.quote:Op maandag 8 maart 2010 17:24 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ik denk dat karakter een deel gen is en een deel omgeving. Alleen is dat gendeel veel groter dan ik dacht. Tenminste zo lijkt het. Familietrekjes, van mijn man, van mij, die je ineens toch terug ziet, waar ik dacht dat het aan-opgevoed was. en natuurlijk voeden wij nu samen die kinderen op, en sluit je die opvoeding niet uit. Toch raar dat het ene kind meer neigt naar mijn karakter en de ander een blinde kopie van zijn vader lijkt. En dat de één met dezelfde opvoeding faalangst heeft en de ander helemaal niet. dan sluit ik toch een deel karakter niet uit. nou ja. Het is een evenement, opvoeden.
wij hebben alleen maar jongensstoffen.quote:Op maandag 8 maart 2010 17:30 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Naast opvoeding zijn er nog verschillende andere invloeden op iemands ontwikkeling. Iets andere ervaringen binnen het gezin kan er makkelijk voor zorgen dat de 1 wat meer op zijn moeder gaat lijken en de ander wat meer op de vader. Dan heb je nog de verschillende invloeden van de meisjes en de jongens stoffen. Naja samengevat zijn er nogal wat verschillende invloeden waardoor iemand zich ontwikkelt zoals ie zich ontwikkelt.
kijk.. dan voed je je kind dus inderdaad 'gewoon" op. Anders danquote:Op maandag 8 maart 2010 17:29 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
nee hoor, ik vind het heel erg prettig en sta er volledig achter.
Daarbij blijft het een kind en ik de ouder..dus ik maak de keuzes en niet zij
quote:Op maandag 8 maart 2010 17:29 schreef debuurvrouw het volgende:
Je bedoelt eigenlijk dat je vind dat kinderen wel wat vaker nee mogen horen TL??
Dan snap ik ook je zorgen voor de toekomst.
Dan moet ik meteen denken aan het klassieke voorbeeld: mama die met kind in de supermarkt staat te discussieren omdat het zo graag DIE snoepjes moet hebben en het kind een driftbui krijgt en mama dan toch toe geeft. Nee is Nee, en dat begint thuis al waarschijnlijk doet het kind dit thuis dan ook (iets met aangeleerd gedrag en actie geeft reactie), en ja ik vind nee is nee ook wel leeftijd afhankelijk, op een bepaalde leeftijd kun je dit inderdaad niet meer zeggen en vind ik dat je het moet onderbouwen met goede argumenten.. en uitleggen doe je op iedere leeftijd, maar er is een verschil met uitleggen waarom nee dan discussieren over neequote:Op maandag 8 maart 2010 17:29 schreef debuurvrouw het volgende:
Je bedoelt eigenlijk dat je vind dat kinderen wel wat vaker nee mogen horen TL??
maar dat ik haar draag, lang voed en dat ze bij ons in bed slaapt, wil nog niet betekenen dat ik soft ben of dat ze alles mag hoor. Ik denk zelfs dat ik behoorlijk streng ben/ word.quote:Op maandag 8 maart 2010 17:35 schreef teamlead het volgende:
[..]
kijk.. dan voed je je kind dus inderdaad 'gewoon" op. Anders danen ik (waarschijnlijk) zouden doen, maar hey.. da's jouw keuze.
Ik ben het helemaal met je eens!quote:Op maandag 8 maart 2010 17:39 schreef teamlead het volgende:
[..]een lap van een OP, 3 pagina's gedoe.. en het had dus gewoon in 1 zin gekund... ?
Dat ouders keuzes maken die ik niet snap: best. Maar denk er over na en maak zélf die keuzes en laat je kind, fok of google niet de opvoeding bepalen. En inderdaad "nee" zeggen tegen je kind in plaats van alles om het kind maar blij te houden/maken is imho een héél belangrijk deel van de opvoeding
Dat denk ik nietquote:Op maandag 8 maart 2010 17:42 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens!![]()
mijn jongens zien dat anders thoughwant íedereen in de klas mag.....[maak het verhaaltje zelf af en kleur de plaatjes]
pech voor hen. ook nog eens. Maar goed, we zullen het zien. Misschien zijn die van mij straks aan de drugs ergens in de goot.
Of je vat het effe samenquote:Op maandag 8 maart 2010 17:29 schreef debuurvrouw het volgende:
Zolang jij als ouder het heft in handen houdt daarbij, is het niet zo'n punt. Het gaat "mis" op het moment dat het kind bepaalt, omdat dan van opvoeding imho niet echt meer sprake is en het kind dus bijv. niet leert dat er nu eenmaal regels en grenzen zijn, dat het soms nu eenmaal zo is dat je níet je zin krijgt etc. En dat heeft natuurlijk direct weer effect op het karakter van het kind.quote:Op maandag 8 maart 2010 17:41 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
maar dat ik haar draag, lang voed en dat ze bij ons in bed slaapt, wil nog niet betekenen dat ik soft ben of dat ze alles mag hoor. Ik denk zelfs dat ik behoorlijk streng ben/ word.
ook voor haar komen er regels, waar ik niet van af zal wijken (of in bijzondere gevallen misschien) en nee is nee.
wat zijn jij en jevan plan dan?
buggywerk, flesvoeding en in t eigen bedje?
wat heeft dat verder te maken met opvoeding dan? of karaktervorming?
ik ben bang dat je het intellect van de gemiddelde medicus "nogal" te kort doet...quote:Op maandag 8 maart 2010 17:44 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Nog niet zo lang geleden werden artsen en medisch personeel gebuikt om kunstvoeding aan de man te brengen, dus het is niet zo verbazend dat een groot deel van de artsen weinig tot niets van borstvoeding weten, laat staan dat ze weten dat er aparte groeicurves voor borstgevoede kinderen zijn. Die curves zal ik dus zelf mee moeten nemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |