abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78968736
Hier verder, met oa de vraag van Kleurdoos: hoe doen mensen dat die niet straffen door bijvoorbeeld in de hoek ofzo.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_78968772
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 13:17 schreef Kleurdoos het volgende:
je kan er toch wel bij vermelden wat je gevoel erbij is=
als je zegt dat je dat niet leuk vindt. dan is dat toch ook zo=
en kinderachtig, je hebt het tegen een kind ik denk dat je op die manier juist duidelijkheid geeft
Ik vind het voorbeeld verkeerd.

'Niet leuk' vind ik een veel te zware term voor een kind wat nog een koekje wilt.
Ik zou het wel zeggen dat Julian echt iets uit zou vreten. Maar of ik dat zeg zonder m'n stem te verheffen is dan maar de vraag.

Maar vind het moeilijk het hier zo over te hebben, we zien tegen die tijd wel.
  woensdag 10 maart 2010 @ 13:24:25 #3
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_78968836
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 13:19 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh, als ze heel erg gaan ahhhhhhh, en waarom niet??? en buh doen zeg ik ook wel: je stelt een vraag, daarvan is de essentie dat je een ja of een nee terug kan krijgen.
Ja, het stellen van een vraag als ik maar 1 antwoord wil heb ik dus wel afgeleerd....
Op een "ga je mee?" kreeg ik dus op een gegeven moment "nee" als antwoord

Voorspelbaar enzo, dus sindsdien was het dus "we gaan".
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 10 maart 2010 @ 13:25:39 #4
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_78968894
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 13:21 schreef miss_sly het volgende:
Hier verder, met oa de vraag van Kleurdoos: hoe doen mensen dat die niet straffen door bijvoorbeeld in de hoek ofzo.
ik ben daar ook benieuwd naar, niet dat Arwen hier veel straf krijgt, maar die moet je soms echt uit de situatie halen met even op de bank zetten,

en zelfs soms,maar dat heeft andere oorzaken haar bokshandschoentjes en boksballetje
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_78968976
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 13:24 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, het stellen van een vraag als ik maar 1 antwoord wil heb ik dus wel afgeleerd....

Kom we gaan, pak je zelf je jas of moet mama helpen
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_78969023
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 13:24 schreef Leandra het volgende:

[..]

ow, dat leren wij onszelf nu al aan. Het kan voor ons maar vast vanzelfsprekend zijn om dingen te zeggen als ze geen keus heeft.
"Ik ga je nu uit bad halen" ipv "kom je uit bad?". Straks gaat ze idd nee zeggen, en dat is niet de bedoeling
  woensdag 10 maart 2010 @ 13:30:21 #7
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_78969070
En ik snap ook heel goed dat ze helemaal geen boodschap hebben aan wat ik wel of niet leuk vind. zij willen gewoon een koekje. Maar die van mij zijn wel gewend om nee te horen, die halen hun schouders op en gaan weer verder. zonder koekje. Maar die mogen wel altijd fruit pakken, ook vlak voor het eten. Dat heb ik nooit verboden, vragen om fruit.Er zitten immers ook vitaminen en vezels in, die hebben ze dan maar weer.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_78969084
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 13:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]

ow, dat leren wij onszelf nu al aan. Het kan voor ons maar vast vanzelfsprekend zijn om dingen te zeggen als ze geen keus heeft.
"Ik ga je nu uit bad halen" ipv "kom je uit bad?". Straks gaat ze idd nee zeggen, en dat is niet de bedoeling
Ik zeg het wel altijd even van te voren, zodat ze de tijd heeft om zich erop voor te bereiden...

Ook als we weg gaan, dan meld ik dat, zeg 10 minuten, van tevoren dan weet ze dat en heb ik minder drama als ik het plotseling breng. Dan kan ze haar spel nog even afmaken...
  woensdag 10 maart 2010 @ 13:32:51 #9
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_78969157
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 13:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]

ja, of een nee krijgen en dan zeggen: dan kom ik je over 5 minuten halen. Net zo goed als zij mijn nee moeten respecteren, respecteer ik die van hen ook.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Moderator woensdag 10 maart 2010 @ 13:34:34 #10
5428 crew  miss_sly
pi_78969203
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 13:30 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik zeg het wel altijd even van te voren, zodat ze de tijd heeft om zich erop voor te bereiden...

Ook als we weg gaan, dan meld ik dat, zeg 10 minuten, van tevoren dan weet ze dat en heb ik minder drama als ik het plotseling breng. Dan kan ze haar spel nog even afmaken...
Ja, dat ook idd. Lijkt me fijner om te weten wat er gaat gebeuren. schaap vergeet dat nog wel eens, en dan lukt ook niet wat hij wil of het is huilen. Nu al
  woensdag 10 maart 2010 @ 13:42:43 #11
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_78969498
ik heb gewoon een reeks in OUD gestart

tvp dus
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  woensdag 10 maart 2010 @ 13:49:02 #12
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_78969709
Als ik iets verbied en Annicka maakt een drama, zeg ik ook altijd: Ja, ik weet dat je het niet leuk vind dat het niet mag, maar je mag het nog steeds niet.'
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_78970730
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 13:30 schreef Ticootje het volgende:
Dat scheelt echt de helft van de moeite, tenminste, dat merkte ik op mijn vorige werkplek (BSO). Net als duidelijk zijn in of iets een vraag ("ga je mee naar buiten?") of een aankondiging ("kom, we gaan nu naar buiten") is. Duidelijkheid FTW.
  woensdag 10 maart 2010 @ 14:35:05 #14
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_78971704
Aankondigen werkt hier idd ook heel goed.
pi_78974928
Hier ook aankondigen anders is het drama. En inderdaad geen vraag stellen als je maar 1 antwoord wil horen.

En laatst wilde ze iets niet en toen zei ze "mama ik vind je stom!" Sorry???? Ze is nog maar 2,5 begint dat nu al? Ik dacht pas als ze puber was

(Heb maar geantwoord dat mama's soms ook wel een beetje stom zijn, maar dat ze toch geen koekje kreeg )
  woensdag 10 maart 2010 @ 15:59:27 #16
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_78975488
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 13:34 schreef miss_sly het volgende:
Ja, dat ook idd. Lijkt me fijner om te weten wat er gaat gebeuren. schaap vergeet dat nog wel eens, en dan lukt ook niet wat hij wil of het is huilen. Nu al
tjee, is schaap zo'n huilie!
in de haak.
pi_78975598
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 13:25 schreef _evenstar_ het volgende:
en zelfs soms,maar dat heeft andere oorzaken haar bokshandschoentjes en boksballetje
Say what? Waar is dat voor dan?
  Moderator woensdag 10 maart 2010 @ 16:06:07 #18
5428 crew  miss_sly
pi_78975765
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 15:59 schreef trui het volgende:

[..]

pi_78975862
Ik vertel het ook inderdaad.
En ik merkte het laatst toen er onverwachts iemand mee kwam haar ergens ophalen dat ze daar niet blij mee was, gewoon alleen omdat ze dat niet wist en er niet op ingesteld was.
pi_78978143
Wij zeggen ook alles heel duidelijk van tevoren. Ook zeggen we als de grote wijzer op de ... (vul cijfer van de klok in) staat ga je naar bed/in bad/aankleden. Werkt heel goed.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  woensdag 10 maart 2010 @ 17:36:03 #21
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_78979930
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 15:59 schreef trui het volgende:

[..]

I`m not weird. I`m limited edition.
  woensdag 10 maart 2010 @ 17:40:10 #22
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_78980078
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 16:01 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Say what? Waar is dat voor dan?
Verdriet om der papa, ze heeft heel soms ( toen het een jaa terug was die periode wel vaker) echt gewoon uit het niets hysterisch gillen gooien en smijten en slaan buien.
Dus dat gekocht, en kan ze daar haar frustraties op kwijt, vervolgens wordt ze rustig en gaat ze huilen en pakt ze de foto's en komt er dus uit dat ze papa mist.
pi_78980205
Ik zit hier delen mee te lezen, maar ik lees eigenlijk bijna alleen over het hier en nu.

Wat ik wel interessant vind om te weten is wat ouders nou straks bereikt willen hebben met hun opvoeding. Dus op de lange termijn. Hoe wil je dat je kind(eren) zich ontwikkeld heeft/hebben als het op eigen benen staat? Want dat is wat mij betreft de rode draad waar je je hele opvoeding omheen bouwt. Dus de keuzes die je maakt tijdens de opvoeding moeten in lijn liggen met dat eindresultaat dat je voor ogen hebt.
pi_78980268
Daar is net een topic over.. (ongeveer dan Wat verwacht je van je kind? )
pi_78980374
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 17:44 schreef Pvoesss het volgende:
Daar is net een topic over.. (ongeveer dan Wat verwacht je van je kind? )
Owh
Dan was ik duidelijk niet de enige
Ga ik daar wel verder lezen
  woensdag 10 maart 2010 @ 18:05:54 #26
11682 Moonah
Jolie femme
pi_78981040
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 12:26 schreef teamlead het volgende:

[..]

Iedereen die ook maar een béétje weet hoe psychologische ontwikkeling werkt, weet dat deze aanpak echt funest is.
Borst/fles, potjes/geen potje, eigen bed/ouders bed... allemaal keuzes die je kunt maken. Heb ik er nog wel een mening over, maar goed.
Maar een discussie met een kind van 2,5 over wat sociaal wenselijk is Dan neem je dus imho als ouder je verantwoordelijkheid niet
Het is dat je dit nu zo letterlijk noemt naar aanleiding van posts van Piglet (en vanwege je vergelijkbare reacties op die van mij), maar zowel Piglet als ik zijn beroepsopvoeders.
En daarmee bedoel ik héus niet dat we het dáárom allemaal zo goed zouden doen, maar als je zoiets roept, kun je ook een reactie als deze verwachten.

Oh, en daar kun je natuurlijk met een inkoppertje op antwoorden maar dat neem ik dan wel voor lief.

Zo, en nu eerst eten, straks verder lezen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_78981338
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 18:05 schreef Moonah het volgende:
..maar zowel Piglet als ik zijn beroepsopvoeders.

Ik moet nu meteen denken aan de "beroepsopvoeder" in het eerste schooljaar van mijn oudste zoon.
En daar word ik niet vrolijk van.
Ja, sorry...heeft niks met jou te maken maar het zit nog steeds hoog
  woensdag 10 maart 2010 @ 18:22:38 #28
12913 GreatWhiteSilence
pi_78981649
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 18:14 schreef lily het volgende:

[..]

Ik moet nu meteen denken aan de "beroepsopvoeder" in het eerste schooljaar van mijn oudste zoon.
En daar word ik niet vrolijk van.
Ja, sorry...heeft niks met jou te maken maar het zit nog steeds hoog
Ik heb wat gemist, geloof ik...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  woensdag 10 maart 2010 @ 18:28:24 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_78981863
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 18:22 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Niet iedere beroepsopvoeder doet dat automatisch even verstandig.

Zo kreeg mijn zoon op de (christelijke) lagere school nog een boekje mee waarin een jongentje geadopteerd werd omdat zijn moeder een "slechte moeder" was, en ze was slecht omdat hij geen vader had.

Nou was dat gegeven ook 10 jaar geleden al dusdanig achterhaald dat er geen school meer had moeten zijn in dit land waar nog boekjes met zulke nonsens aanwezig waren, maar als je dat boekje dan vervolgens ook nog eens meegeeft aan een jongentje dat idd geen vader heeft, dan ben je wat mij betreft flink de weg kwijt.

Maar goed, dat was mijn voorbeeld, ik weet niet tegen wat voor ellende Lily aangelopen is
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_78981920
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 18:22 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Lang verhaal, doet er verder ook niet toe.

De eerste zin in de post van Leandra voldoet wel
pi_78982044
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 18:28 schreef Leandra het volgende:

Zo kreeg mijn zoon op de (christelijke) lagere school nog een boekje mee waarin een jongentje geadopteerd werd omdat zijn moeder een "slechte moeder" was, en ze was slecht omdat hij geen vader had.

Nou was dat gegeven ook 10 jaar geleden al dusdanig achterhaald dat er geen school meer had moeten zijn in dit land waar nog boekjes met zulke nonsens aanwezig waren, maar als je dat boekje dan vervolgens ook nog eens meegeeft aan een jongentje dat idd geen vader heeft, dan ben je wat mij betreft flink de weg kwijt.

Ik mag hopen dat je je bij desbetreffende beroepsopvoeder heb beklaagd en ook bij de baas van deze beroepsopvoeder. Mijn emotionele reactie op zo'n verhaal is echt:
  woensdag 10 maart 2010 @ 18:34:54 #32
12913 GreatWhiteSilence
pi_78982066
Lekker dan. Zo heb je veel kaf tussen het koren dus. Daar krijg ik verder niet mee te maken hopelijk...
pi_78982092
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 18:34 schreef kahlie het volgende:

[..]

Ik mag hopen dat je je bij desbetreffende beroepsopvoeder heb beklaagd en ook bij de baas van deze beroepsopvoeder. Mijn emotionele reactie op zo'n verhaal is echt:
Ja, echt bizar gewoon.
  woensdag 10 maart 2010 @ 18:40:35 #34
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_78982259
quote:

[..]

Maar goed, dat was mijn voorbeeld, ik weet niet tegen wat voor ellende Lily aangelopen is
Die had ik dan toch echt die folder achter in zijn/haar strot geduwd
  woensdag 10 maart 2010 @ 18:43:43 #35
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_78982391
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 18:34 schreef kahlie het volgende:
[..]
Ik heb daar idd over geklaagd, nadat ik bijgekomen was van mijn verbijstering.

Het is overigens nooit meer goedgekomen tussen mij en de betreffende juf, of tussen mijn zoon en de betreffende juf, toen hij vervolgens op de middelbare school ook nog een keer Frans van haar echtgenoot bleek te hebben was het helemaal feest.

Maar goed, dat heb ik met de leraar en met het afdelingshoofd besproken en verder nooit meer last van gehad.

Zoonlief gezegd dat hij moest zorgen dat hij een goed cijfer voor Frans had, dan had de leraar niets om hem op te pakken... en het mag vervelend zijn om je best te doen voor een vak waarbij je een lastige leerkracht hebt, maar ik heb het met soep vergeleken...

Een vak is als soep en je moet de (voedings)stof binnenkrijgen, dat doe je met een lepel; de ene lepel is een mooie zilveren lepel, die ligt lekker in de hand en eet met plezier, en dat is je lerares wiskunde, en de andere lepel is een plastic wegwerplepel en die eet niet lekker maar je krijgt de soep ook binnen, en dat is je leraar Frans. Dat werkte.... gelukkig.

Eerst had ik een vergelijkbaar voorbeeld met je billen afvegen en prettig en onprettig wc-papier maar die lepelvergelijking leek me verstandiger
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 10 maart 2010 @ 18:44:37 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_78982432
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 18:40 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Die had ik dan toch echt die folder achter in zijn/haar strot geduwd
Het was een leesboekje.... Dus zogenaamd onschuldig "huiswerk"
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 10 maart 2010 @ 18:49:49 #37
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_78982596
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 18:44 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het was een leesboekje.... Dus zogenaamd onschuldig "huiswerk"
Dan dat boekje

Ik vind dat echt verschrikkelijk lomp en nergens voor nodig

Edit:

Ik vind dat iemand met een opvoeders rol, al vind ik het eerder een opvoed ondersteunend persoon.
Uit eindelijk is het aan de ouder(s) hoe dat de opvoeding van het kind/de kinderen gaat.

Maar ik vind het zeer kwalijk als iemand die mijn kind zou moeen ondersteunen zoiets dergelijks uberhaupt aan kinderen laat lezen, maar los van dat ook nog eens naar mijn mening geen interesse heeft naar de achtergrond van de kinderen van zijn/haar klas.
  woensdag 10 maart 2010 @ 18:55:46 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_78982812
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 18:49 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Dan dat boekje

Ik vind dat echt verschrikkelijk lomp en nergens voor nodig
Joh, christelijke school in het gereformeerde Schubbekutteveen (en dan niet eens de strengste school) en een lerares die denkt dat ze de wijsheid in pacht heeft....
Die dacht dus even "subtiel" duidelijk te moeten maken wat ze van mij vond, en dacht waarschijnlijk dat ze het recht had dat te doen op basis van het feit dat ze op zondag altijd braaf in de kerk zit

Overigens was ik niet de enige die een probleem met haar had, maar ze zat er al zo'n 100 jaar en een hoop ouders hadden zelf nog les van haar gehad.

Ondanks het feit dat het verder een prima school was zou ik nu wel voor een andere school kiezen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 10 maart 2010 @ 18:57:30 #39
11682 Moonah
Jolie femme
pi_78982887
Ja, sorry, dat 'beroepsopvoeder' is echt niet pocherig bedoeld. Maar ik vind het zo'n kul om te stellen dat 'iedereen die ook maar enige kennis heeft van ontwikkelingspsychologie zijn kind niet zo vrij laat in het maken van keuzes'.... het was even een snelle impulsieve reactie.

En ja, er zitten ook bij de beroepsopvoeders rotte appels tussen.

Maar ik gebruik het dus ook voor de klas: kinderen laten kiezen tussen een aantal alternatieven. En ik leg hen uit waarom ze bepaalde dingen niet mogen, dat werkt nu eenmaal veel beter dan alleen maar 'omdat ik het zeg'. Ik zou best als een dictator voor de klas kunnen staan, de macht heb ik hoor. Maar ik zie kinderen liever als volwaardig en wil hen dan ook zo behandelen.
Ook met straf geven, dat gebeurt wel eens hoor. Maar zowel op school als tav. mijn eigen kind werkt het het beste als ik het sporadisch doe.
Thies schrikt al als ik een keer mijn stem verhef. maar ik weet inmiddels dat hij een makkelijk kind is.
  woensdag 10 maart 2010 @ 20:10:45 #40
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_78986501
Leandra, wat een waardeloze actie van die juf zeg. niet te geloven.

ik sluit me verder aan bij Moonah. ik ben dan wel geen beroepsopvoeder maar wel afgestudeerd ontwikkelingspsycholoog. dat zegt echter niks over mij als opvoeder. daarin spelen namelijk veel meer dingen mee dan mijn kennis erover. alles wat mij tot de persoon gemaakt heeft die ik ben, zoals hoe we thuis omgingen met emoties, met elkaar, dat speelt natuurlijk ook allemaal door in hoe ik als moeder ben. het enige verschil misschien is dat ik het soms iets bewuster kan relateren aan de theorie.
in de haak.
  woensdag 10 maart 2010 @ 20:17:07 #41
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_78986826
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 18:05 schreef Moonah het volgende:

[..]

Het is dat je dit nu zo letterlijk noemt naar aanleiding van posts van Piglet (en vanwege je vergelijkbare reacties op die van mij), maar zowel Piglet als ik zijn beroepsopvoeders.
En daarmee bedoel ik héus niet dat we het dáárom allemaal zo goed zouden doen, maar als je zoiets roept, kun je ook een reactie als deze verwachten.

Oh, en daar kun je natuurlijk met een inkoppertje op antwoorden maar dat neem ik dan wel voor lief.

Zo, en nu eerst eten, straks verder lezen.
euh.. ja, beroepsopvoeders (whatever the hell that me be ). En nu? Onfeilbaarheid?
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
  woensdag 10 maart 2010 @ 20:18:19 #42
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_78986892
quote:

[..]

over nadelige consequenties en daarover nadenken gesproken zeg
  woensdag 10 maart 2010 @ 20:39:20 #43
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_78988011
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 18:57 schreef Moonah het volgende:
Ja, sorry, dat 'beroepsopvoeder' is echt niet pocherig bedoeld. Maar ik vind het zo'n kul om te stellen dat 'iedereen die ook maar enige kennis heeft van ontwikkelingspsychologie zijn kind niet zo vrij laat in het maken van keuzes'.... het was even een snelle impulsieve reactie.
Impulsiviteit rules

Maar lezen roeleert zwaarder Ik beweerde nl niet dat "het vrijlaten in keuzes" niet goed zou zijn, ik beweerde dat een kind zoveel keuzevrijheid geven dat geen grenzen leert respecteren en geen autoriteit kent funest is. Niet het algeheel ontnemen van keuzes tussen a of b
quote:
En ja, er zitten ook bij de beroepsopvoeders rotte appels tussen.

Maar ik gebruik het dus ook voor de klas: kinderen laten kiezen tussen een aantal alternatieven. En ik leg hen uit waarom ze bepaalde dingen niet mogen, dat werkt nu eenmaal veel beter dan alleen maar 'omdat ik het zeg'. Ik zou best als een dictator voor de klas kunnen staan, de macht heb ik hoor. Maar ik zie kinderen liever als volwaardig en wil hen dan ook zo behandelen.
Ook met straf geven, dat gebeurt wel eens hoor. Maar zowel op school als tav. mijn eigen kind werkt het het beste als ik het sporadisch doe.
Thies schrikt al als ik een keer mijn stem verhef. maar ik weet inmiddels dat hij een makkelijk kind is.
Dat zeg ik: laten kiezen tussen alternatieven Waarbij de ouder/opvoeder bepaalt welke alternatieven worden aangeboden.
Dat is iets anders dan "wat wil je eten"....

waarbij ik overigens een persoonlijke allergie ontwikkel bij het "beroepsopvoeder" gebeuren, omdat het mijn persoonlijke, niet wetenschappelijk gefundeerde maar daardoor niet minder sterke mening is, dat de óuder opvoedt en niet de leerkracht/dagverblijfleiding/akela/opa/oma/whatever
  woensdag 10 maart 2010 @ 21:07:05 #44
11682 Moonah
Jolie femme
pi_78989403
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 20:39 schreef teamlead het volgende:

waarbij ik overigens een persoonlijke allergie ontwikkel bij het "beroepsopvoeder" gebeuren, omdat het mijn persoonlijke, niet wetenschappelijk gefundeerde maar daardoor niet minder sterke mening is, dat de óuder opvoedt en niet de leerkracht/dagverblijfleiding/akela/opa/oma/whatever
Ja, beroepsopvoeder is een stomme term, maar ik wist zo even geen andere die de lading dekt.
En uiteraard hebben ouders de grootste vinger in de opvoedpap. Maar bij sommige kinderen heb ik sterk het idee dat ík als juf nog de enige ben die iets aan hun opvoeding doet.
En nee, uiteraard ben ik niet onfeilbaar. Niet als juf en niet als moeder, dat moge duidelijk zijn.

En over kunnen lezen gesproken:
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:16 schreef teamlead het volgende:

[..]

No offence.. maar dat is je taak als ouder: je kind opvoeden en keuzes voor hem/haar maken zolang hij/zij daar zelf niet toe in staat is. En een kind is daar niet toe in staat, aangezien een kind niet de consequenties van keuzes kan overzien
Ik zei dus:
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 22:42 schreef Moonah het volgende:

Waarom niet?
Er is al zoveel dat voor hem wordt bepaald, hetgeen hij aankan mag hij van mij/ons kiezen.
  woensdag 10 maart 2010 @ 21:10:00 #45
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_78989531
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 21:07 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ja, beroepsopvoeder is een stomme term, maar ik wist zo even geen andere die de lading dekt.
En uiteraard hebben ouders de grootste vinger in de opvoedpap. Maar bij sommige kinderen heb ik sterk het idee dat ík als juf nog de enige ben die iets aan hun opvoeding doet.
Ah.. ouders die maar wat aanklooien en niet nadenken over consequenties voor het kind? *subtiele hint*
quote:
En nee, uiteraard ben ik niet onfeilbaar. Niet als juf en niet als moeder, dat moge duidelijk zijn.
bummer
quote:
En over kunnen lezen gesproken:
[..]

Ik zei dus:
[..]

ik heb er zó'n hekel aan om met m'n eigen woorden om mijn oren geslagen te worden
  woensdag 10 maart 2010 @ 21:18:28 #46
11682 Moonah
Jolie femme
pi_78989981
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 21:10 schreef teamlead het volgende:

Ah.. ouders die maar wat aanklooien en niet nadenken over consequenties voor het kind? *subtiele hint*
Jaja, I know I know.
Ik heb toch al een aantal malen letterlijk gezegd dat ik het met je eens was? Je bent wel een alfamannetje he?
quote:
ik heb er zó'n hekel aan om met m'n eigen woorden om mijn oren geslagen te worden
Sorry, juf in hart en nieren. Ik mis mijn rode pen hier.
  woensdag 10 maart 2010 @ 21:20:01 #47
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_78990044
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 21:18 schreef Moonah het volgende:

[..]

Jaja, I know I know.
Ik heb toch al een aantal malen letterlijk gezegd dat ik het met je eens was? Je bent wel een alfamannetje he?
[..]
it's a gift..
quote:
Sorry, juf in hart en nieren. Ik mis mijn rode pen hier.
pi_78996610
Moonah : vraagje

Jij bent juf ...

Komt het bij jullie ooit voor dat als een kind van de juf of meester op zijn "donder" heeft gekregen dat de ouders even verhaal bij je komt halen?

Wat denk jij wel niet om mijn kind straf te geven voor : vul maar in wat hij thuis wel mag , maar op school niet geacepteerd word?
Thank Drunk I'm a Goddess!
  woensdag 10 maart 2010 @ 23:40:08 #49
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_78997110
komt dat al vaak voor bij kleuters, denk je? bij die van ons volgens mij niet hoor. maar ik kan me vergissen.
in de haak.
  woensdag 10 maart 2010 @ 23:50:02 #50
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_78997372
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 13:21 schreef miss_sly het volgende:
Dit is al regelmatig voorbij gekomen in diverse topics toch? Maar goed, ik voel me toch altijd geroepen om te reageren als het om dit onderwerp gaat.

Mijn oudste dochter is 4 1/2 en tot nu toe heeft ze nog nooit in de hoek gestaan, op de trap/gang gezeten of waar dan ook. Ik heb me voorgenomen mijn kinderen niet te straffen en tot nu toe is dat dus aardig gelukt. Wel verbind ik consequenties aan haar gedrag, als dit nodig is.

In het geval van bijv. gooien met speelgoed is het ten eerste de vraag waarom het kind met speelgoed gooit. Is het uit boosheid, aandachttrekkerij of omdat ze gewoon nog niet weet dat ze er niet mee mag gooien? En daar probeer ik dan op te reageren.

Verder spreek ik mijn kinderen altijd aan op hun gedrag en nooit op hun persoon.
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
pi_78998035
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 23:50 schreef She-Wolf het volgende:

[..]

Dit is al regelmatig voorbij gekomen in diverse topics toch? Maar goed, ik voel me toch altijd geroepen om te reageren als het om dit onderwerp gaat.

Mijn oudste dochter is 4 1/2 en tot nu toe heeft ze nog nooit in de hoek gestaan, op de trap/gang gezeten of waar dan ook. Ik heb me voorgenomen mijn kinderen niet te straffen en tot nu toe is dat dus aardig gelukt. Wel verbind ik consequenties aan haar gedrag, als dit nodig is.

In het geval van bijv. gooien met speelgoed is het ten eerste de vraag waarom het kind met speelgoed gooit. Is het uit boosheid, aandachttrekkerij of omdat ze gewoon nog niet weet dat ze er niet mee mag gooien? En daar probeer ik dan op te reageren.

Verder spreek ik mijn kinderen altijd aan op hun gedrag en nooit op hun persoon.
concequenties aan een bepaald gedrag verbinden is ook straffen ...
bv je mag een week niet op je fiets rijden als jij met speelgoed gooit..

ik denk dat iedereen wel zijn kind straft in de opvoeding :
de ene deelt een tik uit , de ander zet hem in de hoek en de andere ontneemt het kind zijn of haar lievelingsding ...

straf is straf!
pi_78998411
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 23:40 schreef trui het volgende:
komt dat al vaak voor bij kleuters, denk je? bij die van ons volgens mij niet hoor. maar ik kan me vergissen.
Deze was voor mij denk ik

Ik ken een aantal mensen die bij de kinderopvang (creche, peuters) werken en ja die maken dat helaas mee.

Dat ligt misschien meer aan de ouders dan de kinderen ...
Maar wat ik dan niet begrijp is dat die ouders niet zelf voor hun kinderen zorgen maar wel commentaar hebben op de genen die het goed proberen te doen ...

Begrijp je wat ik bedoel?
  donderdag 11 maart 2010 @ 00:44:47 #53
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_78998823
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 23:50 schreef She-Wolf het volgende:Ik heb me voorgenomen mijn kinderen niet te straffen en tot nu toe is dat dus aardig gelukt. Wel verbind ik consequenties aan haar gedrag, als dit nodig is.
dit snap ik niet helemaal. Als je consequenties verbindt aan "ongewenst gedrag" bij gebrek aan een betere term dan straf je toch

En even uit nieuwsgierigheid: vanwaar het voornemen om niet te straffen Is het niet de bedoeling van opvoeden om kaders aan te geven waarbinnen een kind zich kan bewegen en bij overschrijding van die kaders daar consequenties aan te verbinden?
pi_78998919
Ik ben ook eens een dagje niet online, wat een hoop reacties op onze opvoeding
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 00:14 schreef prupke het volgende:

[..]

de ene deelt een tik uit , de ander zet hem in de hoek en de andere ontneemt het kind zijn of haar lievelingsding ...

straf is straf!
En toch doen we hier echt geen van 3en. Een week niet op je fiets rijden als consequentie voor met speelgoed gooien zou ik trouwens absoluut geen logische actie vinden, maar dat is vast een voorbeeld.

Net als She-Wolf benoemen we hier gedrag en niet de persoon. Dus geen "jij bent stout". Maar "je gooit met speelgoed, en dat vind ik niet leuk want dan gaat het kapot".

Ik ben echt van mening dat kinderen niet bewust stout doen of bewust dingen doen die niet mogen, maar dat daar een reden achter zit. En dat je wat aan de oorzaak van het gedrag moet doen om zo het gedrag te kunnen veranderen. Mensen zijn groepsdieren die van nature sociaal wenselijk groepsgedrag vertonen. Dus voorleven en laten zien hoe jij leeft en wat jou normen en waarden zijn lijkt me een van de belangrijkste dingen van opvoeden.

En een peuter in een dwarse bui wordt hier dus niet genegeerd of op de gang gezet, maar het gedrag benoemd en een alternatief geboden en de oorzaak gezocht. "goh ben je zo moe van het spelen, zullen we dan nu even rustig knuffelen of een boekje lezen" of "ik zie dat je nu niet zelf wilt spelen, kom je mama helpen met koken?"

Maar goed wie weet loop ik hopeloos vast als mijn peuter straks puber is. Dat merk ik dan wel weer, voor nu gaat het prima en zijn wij erg tevreden met onze manier van opvoeden!

Overigens ben ik als "beroepsopvoeder" wel anders (ik werk als woonbegeleider in een gezinsvervangend tehuis voor kinderen met een meervoudige handicap), daar wordt wel gewerkt met straffen en belonen, maar daar ben ik dan ook niet de enige opvoeder, maar met een heel team. En consequentheid lijkt me bij opvoeding nog steeds 1 van de belangrijkste dingen, dus voed ik op mijn werk anders op als thuis.
Nog steeds wel altijd met uitleg!
  donderdag 11 maart 2010 @ 00:55:36 #55
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_78999107
P_iglet, even voor mijn beeld: hoe oud zijn jouw kinderen?

Ik ken bijv. een jochie van 18 maanden die, uit pure frustratie omdat iets niet lukt, met spullen gooit. Uit alles blijkt dat dit alleen gebeurt als hij bijna van ergernis uit z'n vel knapt omdat hij niet voor elkaar krijgt wat hij wilt bereiken. In mijn ogen is dat ongewenst gedrag. Begrijpelijk, maar ongewenst.\
Als ik jouw post goed interpreteer, ga jij dan met dat kind in gesprek, ipv te zeggen "jij gooit met speelgoed, dat vind ik niet fijn/niet oke. En dus ga jij maar even niet meer met dát specifieke speelgoed spelen / afkoelen op de trap / whatever"

En geloof me: het jochie uit dit voorbeeld weet verdomd goed dat mama en papa dit ongewenst gedrag vinden . Hij doet het dus, ondanks dat hij weet dat dit niet mag...
pi_78999130
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 00:44 schreef teamlead het volgende:

En even uit nieuwsgierigheid: vanwaar het voornemen om niet te straffen Is het niet de bedoeling van opvoeden om kaders aan te geven waarbinnen een kind zich kan bewegen en bij overschrijding van die kaders daar consequenties aan te verbinden?
Straffen impliceert altijd een machtsverhouding. Wat mij betreft is er geen machtsverhouding tussen ouder en kind. Wel een sociaal verschil, in die zin dat het kind afhankelijk is van de ouder. Als ouder ben je mijn inziens dus verantwoordelijk voor het sturen en begeleiden van het opgroeien van het kind.
Al het gedrag wat iemand doet heeft consequenties, die moeten zeker geleerd, maar dat is mijn inziens anders dan straffen.
De consequentie van gooien met speelgoed is dat het kapot kan gaan, dat je iemand pijn kunt doen etc... de consequentie van gooien met speelgoed is niet dat je op de gang moet. Dat is een straf die de ouder verzint. Daarmee leer je je kind dus "als ik met speelgoed gooi, dan moet ik op de gang, en dat is niet leuk" ipv "als ik met speelgoed gooi dan kan het kapot gaan of kan ik iemand pijn doen". Ik leer graag dat laatste aan ipv het eerste, zodat het kind gedrag aanleert vanuit intrinsieke normen en waarden ipv vanuit een machtsverhouding.

Ik heb graag dat er ook niet gegooid wordt als papa en mama niet in de buurt zijn "want dan zien ze het niet dus dan krijg ik ook geen straf"
pi_78999188
Mijn zoontje is 2,5.
En in jou voorbeeld van gooien uit frustratie, zou ik dus reageren met "wat vervelend dat het niet lukt, zullen we het samen proberen" of "kom ik help even".
En als dat niet werkt een alternatief bieden "met de blokken wordt niet gegooid, want dan kun je iemand pijn doen. Kom dan gaan we samen met de bal gooien"
  donderdag 11 maart 2010 @ 01:01:12 #58
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_78999232
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 00:56 schreef p_iglet het volgende:

[..]

Straffen impliceert altijd een machtsverhouding. Wat mij betreft is er geen machtsverhouding tussen ouder en kind. Wel een sociaal verschil, in die zin dat het kind afhankelijk is van de ouder. Als ouder ben je mijn inziens dus verantwoordelijk voor het sturen en begeleiden van het opgroeien van het kind.
afhankelijkheid is toch per definitie een machtsverhouding Daar zijn al meer dan genoeg uitspraken over geweest in gevallen waar bv. een therapeut een relatie onderhield met een patient. Door de afhankelijkheid is er een machtsverhouding.
quote:
Al het gedrag wat iemand doet heeft consequenties, die moeten zeker geleerd, maar dat is mijn inziens anders dan straffen.
De consequentie van gooien met speelgoed is dat het kapot kan gaan, dat je iemand pijn kunt doen etc... de consequentie van gooien met speelgoed is niet dat je op de gang moet. Dat is een straf die de ouder verzint. Daarmee leer je je kind dus "als ik met speelgoed gooi, dan moet ik op de gang, en dat is niet leuk" ipv "als ik met speelgoed gooi dan kan het kapot gaan of kan ik iemand pijn doen". Ik leer graag dat laatste aan ipv het eerste, zodat het kind gedrag aanleert vanuit intrinsieke normen en waarden ipv vanuit een machtsverhouding.
Maar je leert het kind dus níet dat mama en papa iets gewoon niet goed vinden....
quote:
Ik heb graag dat er ook niet gegooid wordt als papa en mama niet in de buurt zijn "want dan zien ze het niet dus dan krijg ik ook geen straf"
ik ken geen enkel kind die niet de link legt tussen de actie en de straf, ook als mama het niet ziet...
  donderdag 11 maart 2010 @ 01:03:49 #59
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_78999289
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 00:58 schreef p_iglet het volgende:
Mijn zoontje is 2,5.
En in jou voorbeeld van gooien uit frustratie, zou ik dus reageren met "wat vervelend dat het niet lukt, zullen we het samen proberen" of "kom ik help even".
En als dat niet werkt een alternatief bieden "met de blokken wordt niet gegooid, want dan kun je iemand pijn doen. Kom dan gaan we samen met de bal gooien"
het spijt me.. maar ik begrijp het oprecht niet.... Dan is toch je kind het middelpunt van het universum zo ongeveer? Want als hij uit frustratie met blokken gooit en jij bent net even ergens mee bezig en kunt hem dus niet afleiden met bal of samen doen.... wat dan? Wat als je bv. straks nog een kind of een tweeling krijgt
pi_78999589
Als je geen tijd hebt om je kind af te leiden of om iets samen te doen, dan doe je mijn inziens ook iets verkeerd.
Kinderen zijn wat mij betreft een substantieel onderdeel van je leven.

En als ik dan echt geen tijd heb omdat ik iets moet doen, waarbij kind niet kan helpen en afleiden is wel nodig, tsja dan gaat het afleiden of samen doen desnoods op een andere manier. Dan gaat hij in draagdoek mijn rug op, maar dat is eigenlijk nooit nodig.

Pepijn heeft wel regelmatig met bij papa op de rug samen gestofzuigd en gedweild. Omdat als peuter van 1,5 is het leuk om met de emmer water te spelen, maar dat is nou net niet zo handig en wenselijk. Dus dan is het aangeboden alternatief, "samen" dweilen.

Maar ik vrees dat wij het niet eens gaan worden over de manier van het opvoeden van kinderen.
Je bent altijd welkom om hier een middagje langs te komen hoor, dan kun je in de praktijk zien dat het prima werkt (hier althans).

En ja ik heb op dit moment maar 1 kind, we merken wel hoe het gaat als er hier meer komen, dat ligt in ieder geval nog wel in de planning voor ooit.
  donderdag 11 maart 2010 @ 09:24:36 #61
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_79003168
Leuk topic is dit. Vooral om te zien dat iedereen de opvoeding anders aanpakt.

Ikzelf heb het idee dat er in de samenleving (dus niet zozeer hier in dit topic) veel ouders zijn die hun carriere boven het belang van hun kinderen stelt, en hiermee de opvoeding overlaat aan de leerkracht/creche-leider. Voor die kinderen is het dus heel goed grenzen te leren op de plaats waar ze het meeste zijn: in een vorm van opvang (of dat nou onderwijs is of betaalde opvang). Voor kinderen die thuis wel opgevoed worden en daar de waarden en normen van de Nederlandse samenleving leren denk ik dat je deze taak bij de ouders kunt laten.
Ik besef dat ik hiermee vooral leerkrachten een zware taak zou willen geven. Aan de ene kant moeten ze dus bepaalde kinderen opvoeden, en andere kinderen hoeven alleen maar te leren, en toch moet ieder kind ongeveer dezelfde hoeveelheid aandacht krijgen.
Ik stel voor dat we ouders verplichten hun kinderen op te voeden, ze kiezen er zelf voor, en het krijgen van kinderen heeft consequenties voor de rest van je leven.

Ik heb mijn bachelor orthopedagogiek bijna afgerond en ben erg benieuwd hoe ik de opvoeding van ons kind zal aanpakken. Binnen de studie orthopedagogiek krijg je vooral aanwijzingen hoe opvoeden vooral niet moet, ik ben benieuwd of er een manier van opvoeden zal zijn waar mijn man en ik allebei achter kunnen staan en wat ook nog de gewenste uitkomst heeft.
  Moderator donderdag 11 maart 2010 @ 09:42:43 #62
5428 crew  miss_sly
pi_79003690
p_iglet en She-wolf, ik vind jullie benadering wel een hele mooie. Voor een deel willen wij dat ook proberen zo te doen, maar ik denk dat het vooral ook een opvoeding van onszelf behoeft. Als je op die manier wilt opvoeden, zul je jezelf toch bepaalde dingen eigen moeten maken, en dat zal, behalve van het karakter van het kind, ook afhankelijk zijn van het karakter van de ouders.

pessie, ik vind niet dat de opvang (school dan wel kdv of psz) de opvoeding op zich moeten nemen. Ik vind het de bedoeling dat de ouders de opvoeding doen. En ik denk bovendien dat het feit dat kinderen een deel van de tijd naar een opvang gaan, niet per definitie inhoudt dat de ouders het zelf dus niet doen. Ik heb een beetje het idee dat ouders die kiezen voor een thuisblijvende ouder nogal gemakkelijk menen dat ouders die wel (gedeeltelijk) werken voor een carriere kiezen. Ik denk dat dat in de meeste gevallen helemaal niet zo is, maar dat het vaak een kwestie is van niet anders kunnen (financieel gezien) en ook vaak een kwestie van ook wat voro zichzelf willen, zoals een leuke baan. De ouders die beiden ernstig carriere willen maken en het kind voor 'erbij' zien, zijn volgens mij helemaal niet zo ververtegenwoordigd als gedacht wordt.
pi_79003736
Ik vind het wel een goed punt dat als Jen op het kdv iets doet wat niet mag dat daar actie op wordt ondernomen. Het zou raar zijn als dat niet zo zou zijn...
  Moderator donderdag 11 maart 2010 @ 09:48:54 #64
5428 crew  miss_sly
pi_79003901
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 09:43 schreef Ticootje het volgende:
Ik vind het wel een goed punt dat als Jen op het kdv iets doet wat niet mag dat daar actie op wordt ondernomen. Het zou raar zijn als dat niet zo zou zijn...
Ik vind het sowieso goed dat Senna leert dat het op een andere plek anders zou kunnen zijn dan thuis. Dat gaat ook zo met eten, bijvoorbeeld. Daar krijgt ze alles gepureerd, want dat doen ze nu eenmaal voor de kleintjes.
  Licht Ontvlambaar donderdag 11 maart 2010 @ 09:55:03 #65
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79004094
quote:
Stelling:
Kind tekent met wortel op de muur, er blijft een mooie oranje streep achter...
Hoe ga je daarmee om?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 11 maart 2010 @ 09:57:21 #66
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_79004167
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 09:55 schreef Sjeen het volgende:

[..]
Ik zeg hier heb je een doekje, ga maar schoon maken
  donderdag 11 maart 2010 @ 09:58:07 #67
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_79004195
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 09:24 schreef pessie het volgende:

Ik stel voor dat we..
Bel JP en leg het aan hem voor zou ik zeggen
pi_79004196
quote:

[..]

Op dit moment zou me dat niet uitmaken aangezien de muren toch geverfd gaan worden van de zomer
pi_79004223
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 09:57 schreef De_Taartjesfee het volgende:

[..]

Dat dus, ook met bekers limo die ze omgooit.... En ze vindt het nog een feest ook dat ze een doekje krijgt.
  donderdag 11 maart 2010 @ 10:01:14 #70
35189 Troel
scherp en bot
pi_79004304
Zolang de straffen in proportie zijn wel ja
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 11 maart 2010 @ 10:01:16 #71
12913 GreatWhiteSilence
pi_79004305
Ik barst in huilen uit, gooi mijzelf op op mijn buik op de grond en trappel met armen en benen.

Ow wacht, fout antwoord...
  donderdag 11 maart 2010 @ 10:01:30 #72
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_79004319
quote:

Kind tekent met wortel op de muur, er blijft een mooie oranje streep achter...
Hoe ga je daarmee om?
Nou ik zou zeggen, dit
quote:
Verse wortelvlekken kun je verwijderen door het direct (of in ieder geval dezelfde dag) te behandelen met ossegalzeep.
Bron: huishoudplaza
  donderdag 11 maart 2010 @ 10:03:06 #73
35189 Troel
scherp en bot
pi_79004378
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 09:58 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Dat dus, ook met bekers limo die ze omgooit.... En ze vindt het nog een feest ook dat ze een doekje krijgt.
Hier komt er dan een jochie aangelopen dat zegt dat ie geknoeid heeft en om een doekje komt vragen

Maar in het geval van de wortel: uitleggen dat wortels niet zijn om op de muren te tekenen maar om op te eten en het samen schoon maken.

Dat werkte ook prima toen hij met een potlood op de deuren en muur had zitten tekenen. Straf gegeven? Nee, ik was zo stom geweest om hem een vulpotlood te geven nadat we samen zijn lengte aan de binnenkant van de kastdeur hadden gezet. Heeft hij ervan geleerd? Ja, hij weet dat papa en mama die streepjes op die specifieke deur mogen zetten en dat hij met potloden alleen op tekenpapier mag tekenen. Dat gaat nu alweer 2 maanden goed
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 11 maart 2010 @ 10:05:19 #74
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_79004450
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 00:14 schreef prupke het volgende:

[..]

straf is straf!
Dat ben ik niet met je eens. Niet alle consequenties imo vallen onder de noemer 'straf'. Zoals P_iglet ook al zei, als het kind bijvoorbeeld met blokken gooit en je biedt dan in plaats daar van een bal aan om mee te gooien. Waarbij de consequentie dus is, even niet met de blokken spelen, maar met de bal. Dat zie ik niet als straf.
  † In Memoriam † donderdag 11 maart 2010 @ 10:07:07 #75
7074 moussy
kuttekop
pi_79004515
quote:

[..]

Ik zeg hier heb je een billendoekje, ga maar schoon maken
Je zou er haast een boek over schrijven!
  donderdag 11 maart 2010 @ 10:09:03 #76
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_79004570
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:07 schreef moussy het volgende:

[..]

Oh ja, stom van mij
pi_79004598
quote:

[..]

Ik zeg: hier heb je wortels, maak de hele muur maar oranje (het WIK komt er toch aan van de zomer )
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_79004645
Oja, billendoekjes Waar kan je ze niet voor gebruiken?
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_79004663
Ik had dus op mijn vrije dag met Jen besloten om in onze kamer het behang er alvast af te halen

Jen en behang was daarna best gevaarlijk En in de woonkamer moet het echt nog heel even blijven zitten... Leg dat maar eens uit.
  Moderator donderdag 11 maart 2010 @ 10:12:43 #80
5428 crew  miss_sly
pi_79004670
quote:

[..]

Ik denk dit

maar zover ben ik nog lang niet, ik heb alleen nog maar baby'tjesprobleempjes, en dat lijkt me toch anders dan grote-kinderenprobleempjes. En groei je daar ook niet langzaam aan in?
  donderdag 11 maart 2010 @ 10:13:41 #81
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_79004693
Nee! Ineens heb je een kind van bijna 10 rondlopen die jou ff zegt dat je altijd onbelangrijke dingen vertelt
Echt
  donderdag 11 maart 2010 @ 10:14:30 #82
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79004728
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:01 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik barst in huilen uit, gooi mijzelf op op mijn buik op de grond en trappel met armen en benen.

Ow wacht, fout antwoord...
dat doe je pas als je van je kind niet zelf mag beslissen welke koekjes je koopt.
  Moderator donderdag 11 maart 2010 @ 10:15:07 #83
5428 crew  miss_sly
pi_79004751
Ja maar, mijnes blijft lief, klein en schattig en heeeeel meegaand en lief natuurlijk
  donderdag 11 maart 2010 @ 10:15:23 #84
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_79004760
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:15 schreef miss_sly het volgende:
Ja maar, mijnes blijft lief, klein en schattig en heeeeel meegaand en lief natuurlijk
Ja uiteraard *aai*
pi_79004779
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:14 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dat doe je pas als je van je kind niet zelf mag beslissen welke koekjes je koopt.
Oh shit dat heb ik dus nu al..

Wil je deze? NEEEEEEEEE, NEEE MAMA NEEE NIET DOEN, NEEEE OOOOOORAAAAAA

Of te wel dora koekjes en niets anders.
  donderdag 11 maart 2010 @ 10:16:06 #86
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79004784
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:15 schreef miss_sly het volgende:
tuurlijk. *petpet*
  donderdag 11 maart 2010 @ 10:16:40 #87
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_79004797
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:15 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Nou! werp je op de grond! zolang het nog kan.
  Moderator donderdag 11 maart 2010 @ 10:18:20 #88
5428 crew  miss_sly
pi_79004852
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:14 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Ik krijg echt visioenen van ouders die in de supermarkt over de grond rollen, krijsend en gillend omdat hun kind iets anders wil dan zijn willen dat moet echt een fantastisch gezicht zijn
  donderdag 11 maart 2010 @ 10:18:42 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79004868
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:15 schreef Ticootje het volgende:
[..]

Dat zou bij mij dan heel makkelijk zijn: niets anders
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator donderdag 11 maart 2010 @ 10:19:04 #90
5428 crew  miss_sly
pi_79004884
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:15 schreef De_Taartjesfee het volgende:

[..]

Ja uiteraard *aai*
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:16 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

tuurlijk. *petpet*
Mijn zeepbel, wat doen jullie
  donderdag 11 maart 2010 @ 10:20:02 #91
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79004912
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:19 schreef miss_sly het volgende:
Mijn zeepbel, wat doen jullie
Je kunt haar toch ook gewoon niet leren lopen? Dat maakt haar automatisch een stuk "meegaander"
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_79004974
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:18 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat zou bij mij dan heel makkelijk zijn: niets anders
Er zijn momenten dat ik echt even geen zin heb in strijd....Ze mag toch kiezen van mij? Alleen de manier waarop ze het brengt moet nog een beetje bijgeschaafd worden. *broekriem er nog eens overheen haalt
  Moderator donderdag 11 maart 2010 @ 10:21:59 #93
5428 crew  miss_sly
pi_79004984
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:20 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je kunt haar toch ook gewoon niet leren lopen? Dat maakt haar automatisch een stuk "meegaander"
ik vrees dat dat echt geen optie is, want ze wil vooruit, staan, zitten en in beweging blijven. Ik hoop al van harte dat ze niet op mij lijkt en met 9 maanden loopt lijkt me niet relaxt als we op vakantie gaan!

Ik kan haar beter niet leren praten, dan kan ze iig niet protesteren en argumenteren enzo
  † In Memoriam † donderdag 11 maart 2010 @ 10:23:08 #94
7074 moussy
kuttekop
pi_79005032
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik krijg echt visioenen van ouders die in de supermarkt over de grond rollen, krijsend en gillend omdat hun kind iets anders wil dan zijn willen dat moet echt een fantastisch gezicht zijn
En als je er naast staat als vrouw van die vent die op de grond ligt te rollen zak je door de grond, net als je dochter van 10
  donderdag 11 maart 2010 @ 10:23:21 #95
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79005044
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:21 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Er zijn momenten dat ik echt even geen zin heb in strijd....Ze mag toch kiezen van mij? Alleen de manier waarop ze het brengt moet nog een beetje bijgeschaafd worden. *broekriem er nog eens overheen haalt
Okay, dus dan is het een van de keuzes die je haar geeft? Dan is het van een andere orde, maar als ik laat kiezen tussen koekje A en koekje B en ze kiest dan koekje Dora, dan is het dus gewoon geen koekje
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 11 maart 2010 @ 10:24:52 #96
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79005082
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
ik vrees dat dat echt geen optie is, want ze wil vooruit, staan, zitten en in beweging blijven. Ik hoop al van harte dat ze niet op mij lijkt en met 9 maanden loopt lijkt me niet relaxt als we op vakantie gaan!

Ik kan haar beter niet leren praten, dan kan ze iig niet protesteren en argumenteren enzo
Gewoon permanent in de wandelwagen houden (ook thuis) en idd het praten niet stimuleren, ik zou vast oefenen met "ssssssssssttttttt", dan komt het vast allemaal nog goed
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_79005085
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:23 schreef Leandra het volgende:

[..]

Okay, dus dan is het een van de keuzes die je haar geeft? Dan is het van een andere orde, maar als ik laat kiezen tussen koekje A en koekje B en ze kiest dan koekje Dora, dan is het dus gewoon geen koekje
Jep... Maar als ze iets dus niet wilt, dan moet dat blijkbaar heel dramatisch gebracht worden op dit moment

dus alleen al bij het zien van een nijntje koekje gaat madam los.... NEEEEEEEE
  donderdag 11 maart 2010 @ 10:28:19 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_79005188
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 10:24 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Jep... Maar als ze iets dus niet wil, dan moet dat blijkbaar heel dramatisch gebracht worden op dit moment

dus alleen al bij het zien van een nijntje koekje gaat madam los.... NEEEEEEEE
OMG... jullie hebben het tegenwoordig natuurlijk ook wel een stuk moeilijker dan pakweg 15 jaar geleden toen er nog geen tig soorten koekjes van peuter TV-helden op de markt waren.... darn

Worden er ook al moeders door hun kinderen "gemotiveerd" om WC-papier met afbeelding X te kopen?
Wullie bin KOEL © Soneal
  † In Memoriam † donderdag 11 maart 2010 @ 10:29:20 #99
7074 moussy
kuttekop
pi_79005232
Ik doe geen boodschappen met kinderen er bij, mijn wet, mijn koekjes
  Licht Ontvlambaar donderdag 11 maart 2010 @ 10:33:23 #100
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_79005364
Wat zijn jullie sympathiek allemaal Ik ben dus wel boos geworden... Op een muur hoor je niet te tekenen, ook niet met een wortel. En ik begrijp best dat het interessant is om te kijken wat er gebeurt als je een streep trekt op de muur met de wortel, dat heb ik ook uitgelegd. Maar ik heb ook uitgelegd wat de gevolgen zijn ervan, namelijk dat ik dus nu opnieuw mag gaan verven en dat ik daar niet vrolijk van word.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')