Ai... Ik kon er trouwens echt niet om lachen gisteren. En om even op de woorden van p_iglet terug te komen over 'als je geen tijd hebt om zulke dingen uit te leggen aan je kind'... Ik heb inderdaad niet altijd tijd om uitgebreid iets te gaan uitleggen en als er dan zoiets gebeurd als gisteren, dan word ik gewoon boos. Ik ben niet de meest geduldige persoon op aarde helaasquote:Op donderdag 11 maart 2010 10:38 schreef Vicky het volgende:
Ik had nog geen reactie gegeven Sjeen
Ik zou dus ook boos worden. Mevrouw zou dan even op de gang mogen gaan zitten en nadenken wat ze gedaan had en daarna zou ik het nog een keertje uitleggen..
been there, done that. Maar dan niet met wortel maar met een verfkwast met oranje verf. Amber had ons zien verven en was dus met de kwast op mijn witte muren gaan verven. Ze heeft toen geen straf gekregen want ikw as zo dom geweest een verfkwas met oranje verf op tafel te laten liggen. Ik heb haar wel uitgelegd waarom het niet mocht.
Ik vind het ook niet nodig om altijd maar iets uit te leggen, vaak weten ze zelf ook wel dat het niet mag.quote:Op donderdag 11 maart 2010 10:46 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ai... Ik kon er trouwens echt niet om lachen gisteren. En om even op de woorden van p_iglet terug te komen over 'als je geen tijd hebt om zulke dingen uit te leggen aan je kind'... Ik heb inderdaad niet altijd tijd om uitgebreid iets te gaan uitleggen en als er dan zoiets gebeurd als gisteren, dan word ik gewoon boos. Ik ben niet de meest geduldige persoon op aarde helaas
*shake hands*quote:Op donderdag 11 maart 2010 10:46 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ai... Ik kon er trouwens echt niet om lachen gisteren. En om even op de woorden van p_iglet terug te komen over 'als je geen tijd hebt om zulke dingen uit te leggen aan je kind'... Ik heb inderdaad niet altijd tijd om uitgebreid iets te gaan uitleggen en als er dan zoiets gebeurd als gisteren, dan word ik gewoon boos. Ik ben niet de meest geduldige persoon op aarde helaas
ik vind het ook vrij normaal als kinderen leren dat er niet altijd tijd voor ze is. ook de juf moet haar aandacht verdelen, en het lijkt mij niet wenselijk als je kind dan niet gewend is om even op z'n beurt te wachten.quote:Op donderdag 11 maart 2010 10:46 schreef Sjeen het volgende:
[..]
misschien wel maar soms heb je aan alleen uitleggen niet voldoende in mijn ogenquote:Op donderdag 11 maart 2010 12:32 schreef p_iglet het volgende:
Maar kost boos worden en straf geven niet meer tijd als uitleggen?
Meestal volgt er straf voor iets wat al 100 keer is uitgelegd. En ja, wie niet horen wil moet maar voelen.(als in: ga maar even op de gang staan nadenkenquote:Op donderdag 11 maart 2010 12:32 schreef p_iglet het volgende:
Nee hoor, want tijdens het moment dat ze in de gang zit te bedenken wat er nu precies gebeurd is, kan ik andere dingen doen en even afkoelen. Ik ben op zo'n momenten dus echt niet in staat om rustig en vriendelijk uit te leggen dat een wortel bedoeld is om op te eten en niet om mee op de muur te tekeken. Daarnaast, als je bijna zes bent, dan weet je dat een wortel bedoeld is om op te eten en niet om mee op de muur te tekenen. Dat hoef je dan echt niet nog eens uitgelegd te krijgen...quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:32 schreef p_iglet het volgende:
Ik heb hier een beetje meegelezen, nog niet gereageerd.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:32 schreef p_iglet het volgende:
Maar als je bijna zes bent kan het nog wel héél leuk zijn om een keer met een wortel op de muur te tekenen toch? Een kind van zes overziet waarschijnlijk de situatie nog niet in die mate dat ze er direct een gevolg aan koppelt: mama moet de muur opnieuw verven. Als je die consequentie uitlegt dan zal ze waarschijnlijk niet nog eens met een wortel (of andere groente/fruit) op de muur tekenen, waarmee je (vermoedelijke) doel is bereikt.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:56 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Nee hoor, want tijdens het moment dat ze in de gang zit te bedenken wat er nu precies gebeurd is, kan ik andere dingen doen en even afkoelen. Ik ben op zo'n momenten dus echt niet in staat om rustig en vriendelijk uit te leggen dat een wortel bedoeld is om op te eten en niet om mee op de muur te tekeken. Daarnaast, als je bijna zes bent, dan weet je dat een wortel bedoeld is om op te eten en niet om mee op de muur te tekenen. Dat hoef je dan echt niet nog eens uitgelegd te krijgen...
Mikael wil liever ook niet meer?quote:Op donderdag 11 maart 2010 13:40 schreef MeNicole2 het volgende:
Diaan wij zitten nu in zo'n beetje hetzelfde met onze co-ouderschap. Gelukkig lijkt het voor nu even goed te gaan maar dat zijn rot dingen om mee bezig te zijn!!
Ik Pm je ff!!quote:Op donderdag 11 maart 2010 13:46 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Mikael wil liever ook niet meer?
Ja inderdaad. Twan zegt bijna elke dinsdag als hij teruggaat, dat hij niet wil. Ik vind het moeilijk wat ik daarmee moet doen.... Wetende dat het niet echt bespreekbaar is met de andere ouder. Ik ben erover aan het denken om zijn vader te vragen of hij ook heeft gemerkt dat Twan wat stiller is, wat ongelukkiger... daar krijg ik vast een nee op, maar dan moet ik hem gaan vragen er op te gaan letten..
Ow, het is zeker heel leuk en leerzaam om op de muur te tekenen met een wortel, net zoals het leuk is om de achterkant van de bank te versieren met stift, de plantenbak uit te graven enzo... En och, vandaag kan ik me daar prima in verplaatsen, gisteren niet, toen was ik ook gewoon boos om wat ze gedaan hadquote:Op donderdag 11 maart 2010 13:40 schreef Jore het volgende:
[..]
Maar als je bijna zes bent kan het nog wel héél leuk zijn om een keer met een wortel op de muur te tekenen toch? Een kind van zes overziet waarschijnlijk de situatie nog niet in die mate dat ze er direct een gevolg aan koppelt: mama moet de muur opnieuw verven. Als je die consequentie uitlegt dan zal ze waarschijnlijk niet nog eens met een wortel (of andere groente/fruit) op de muur tekenen, waarmee je (vermoedelijke) doel is bereikt.
Dat je boos wordt vind ik trouwens terecht als je je ook boos voelt.
Heel herkenbaarquote:Op donderdag 11 maart 2010 13:44 schreef E.T. het volgende:
na 100x uitlegen dat 1x in de week bij iemand eten tussen de middag en 1x in de week iemand hier, had ik vandaag een heftig gillende en krijsende kleuter op het schoolplein.. inclusief frases als 'ik schop je fiets kapot' etc![]()
Gister bij vriendinnetje X geweest, Ik stond met de vader van vriendinnetje Y te overleggen over morgen.. Mevrouw had het ineens in haar hoofd gehaald dat ze vandaag ook bij vriendinnetje Y wilde eten. Wat bij de eerste 'nee' direct resulteerde in enorme drama's. (een paar maanden geleden had die vader gezegd 'kom dan ook maar mee, ondanks dat er ook a een ander vriendinnetje mee ging bij hun.. dus nu kwam er ook letterlijk uit 'maar vorige keer mocht het dan wel'![]()
Nu heeft ze dus voor elkaar dat ze EN vandaag niet bij dat vriendinnetje eet, zoals ze zo graag wilde EN morgen mag ze niet naar het vriendinnetje toe omdat ze zo uit d'r stekker ging.
Als klap op de vuurpijl voor het aanhoudend gillen en krijsen op het schoolplein wordt er vandaag en morgen dus ook niet met andere vriendjes/vriendinnetjes gespeeld.
Je kunt ook heel normaal aangeven wat je wilt, en dan had ze prima morgen met dat vriendinnetje mee gemogen.. Maar als je zo moet gillen en krijsen om je zin te krijgen (wat toch averechts werkt) weet je dat daar consequenties aan hangen..
Soortgelijke situatie meegemaakt en toen ik vertelde dat ik alles moest schilderen zijn zoonlief erg droog: ik ook helpen schilderenquote:Op donderdag 11 maart 2010 10:33 schreef Sjeen het volgende:
Maar ik heb ook uitgelegd wat de gevolgen zijn ervan, namelijk dat ik dus nu opnieuw mag gaan verven en dat ik daar niet vrolijk van word.
Nah, als het nou alleen het drama om het niet mogen eten zou zijn, dan zou ik het idd beperken tot morgen idd niet mogen eten, maar als er gedreigd wordt mijn fiets kapot te schoppen dan beperk ik de straf ook niet tot het niet mogen eten.quote:Op donderdag 11 maart 2010 14:06 schreef miss_sly het volgende:
2 dan, heb je gelijk in. Ik vind een aanvullende straf dan weer wel wat veel. Buitenproportioneel zul je mij niet horen zeggen, maar ik zou het wat oneerlijk vinden om nog een extra straf erbij te geven.
precies, je hebt drama en drama..quote:Op donderdag 11 maart 2010 14:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nah, als het nou alleen het drama om het niet mogen eten zou zijn, dan zou ik het idd beperken tot morgen idd niet mogen eten, maar als er gedreigd wordt mijn fiets kapot te schoppen dan beperk ik de straf ook niet tot het niet mogen eten.
Er is drama maken en drama maken, en een kind krijgt van mij geen huisarrest wegens een beetje "ik krijg mijn zin niet boehoe" drama, maar dreigen mijn fiets (of wat dan ook) kapot te schoppen accepteer ik ook niet straffeloos.
quote:Op donderdag 11 maart 2010 14:26 schreef Sjeen het volgende:
Heetgebakerd als ik ben, is een time-out hier ook meestal meer om mij rustig te krijgen dan Isa
Daar geef je hem een keuze, met de vraag wil je? Nou hij wil dat dus niet!quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:41 schreef MeNicole2 het volgende:
.
Wat ik trouwens wel veel doe hier is als ie iets doet wat ik liever niet heb:
Mikael wil je daar misschien even mee ophouden? Wnt ik vind dat dat veel lawaai maakt!
Tsja een voor mij zou het schrikken van het kapotte glas, en het evt helpen opruimen dan consequentie genoeg zijn. En evt van af een bepaalde leeftijd idd van hun zakgeld meebetalen aan een nieuwe ruit. (maar dan denk ik eerder aan pubers).quote:Op donderdag 11 maart 2010 14:25 schreef Diaan73 het volgende:
Het is ook vaak de impact van wat ze doen. Twan heeft 2 jaar geleden in een boze bui het glas van de tussendeur met zn blote voeten eruit getrapt.... dan kan je echt niet rustig blijven, zal ik je vertellen... en dat hij ook donders goed in de gaten had dat dat dat echt niet kon... hij wist niet hoe snel hij boven moest zijn. Gevolg voor hem was wel: een maand geen zakgeld, geen voetbaplaatjes en niet spelen na schooltijd. Hij heeft daar wel van geleerd...
Ik vind het een hele nette straf, bij ons thuis werd je bij zoiets door de kamer gesmeten en ging je zonder eten naar bed... En ik denk niet dat alle hoeken van de kamer zien zoveel te maken heeft met een kapotte deur, en ik ben er toch ook gekomen!quote:Op donderdag 11 maart 2010 16:31 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Tsja een voor mij zou het schrikken van het kapotte glas, en het evt helpen opruimen dan consequentie genoeg zijn. En evt van af een bepaalde leeftijd idd van hun zakgeld meebetalen aan een nieuwe ruit. (maar dan denk ik eerder aan pubers).
Ik vind zakgeld, voetbalplaatjes en spelen geen samenhang hebben met een kapot getrapte deur. En ook wel heel veel straffen voor 1 vergrijp.
Als de aanleiding van de boze bui voetbalplaatjes waren dan is het natuurlijk weer wat anders.
En wat nou als het 'm geen barst interesseert dat het glas kapot is? Zijn schouders optrekt en wegloopt... En een week later een gat in de deur trap tijdens een woedeuitbarsting. Ik heb geen idee hoe ik ermee om zou gaan hoor, maar ben toch wel nieuwsgierig wat jouw aanpak zou zijnquote:Op donderdag 11 maart 2010 16:31 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Tsja een voor mij zou het schrikken van het kapotte glas, en het evt helpen opruimen dan consequentie genoeg zijn. En evt van af een bepaalde leeftijd idd van hun zakgeld meebetalen aan een nieuwe ruit. (maar dan denk ik eerder aan pubers).
Ik vind zakgeld, voetbalplaatjes en spelen geen samenhang hebben met een kapot getrapte deur. En ook wel heel veel straffen voor 1 vergrijp.
Als de aanleiding van de boze bui voetbalplaatjes waren dan is het natuurlijk weer wat anders.
Maar dingen die hier idd ook gelden zijn pick your battles, ik ga echt niet overal een discussie over aan. Als ik geen antwoord op een vraag wil, dan moet ik geen of een andere vraag stellen.
En overigens zit ik hier ook wel eens met mijn handen in het haar met een lastige peuter hoor, maar meestal ligt dat niet aan de peuter, maar aan bijvoorbeeld vermoeidheid van beide kanten.
Ja, dat merkte ik vorig jaar erg. Met een peuter van 3 1/2, een baby van een paar maanden, weer aan het werk en tegelijkertijd bezig aan m'n scriptie om een paar maanden later te kunnen afstuderen. Toen was mijn geduld stúkken minder dan gewoonlijk en pakte ik dingen ook wel eens op een, voor mij, niet fijne manier op. Maar goed, daar leer je ook weer van. En dan merk je ook dat het nu allemaal weer veel lekkerder loopt, nu het geduld er weer is.quote:Op donderdag 11 maart 2010 16:31 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Maar dingen die hier idd ook gelden zijn pick your battles, ik ga echt niet overal een discussie over aan. Als ik geen antwoord op een vraag wil, dan moet ik geen of een andere vraag stellen.
En overigens zit ik hier ook wel eens met mijn handen in het haar met een lastige peuter hoor, maar meestal ligt dat niet aan de peuter, maar aan bijvoorbeeld vermoeidheid van beide kanten.
Het "zakgeld" is ingehouden als symbolisch bedrag voor de ruit, zo betaalde hij een beetje mee. Helpen met opruimen? Echt niet met dat glasquote:Op donderdag 11 maart 2010 16:31 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Ik hanteer de 'bij de 3e waarschuwing is het te laat en moet je in de hoek' methode. Als ik dat tegen mijn jongste zeg, bij de 2e waarschuwing 'nog 1 x en je moet in de hoek', dan begrijpt ie het ook nog niet en wandelt ie al naar de hoekquote:Op donderdag 11 maart 2010 14:17 schreef miss_sly het volgende:
Mijn middelste neefje (3,5) vindt het geweldig stoer als hij of zijn broer op de trap moeten voor straf. Dus soms komt hij zomaar ineens naar zijn moeder ofzo toe en zegt: ik denk dat ik op de trap moet zitten![]()
Hij vindt het dus ook echt niet erg als hij daar even moet gaan nadenken als hij stout geweest is
Linde doet dat ook. We hebben een strafmatje voor de balkondeur in de keuken liggen (ons vorige strafplekje bleek ideaal om ondertussen t te kijken dus we moesten een andere oplossing zoekenquote:Op donderdag 11 maart 2010 14:17 schreef miss_sly het volgende:
Mijn middelste neefje (3,5) vindt het geweldig stoer als hij of zijn broer op de trap moeten voor straf. Dus soms komt hij zomaar ineens naar zijn moeder ofzo toe en zegt: ik denk dat ik op de trap moet zitten![]()
Hij vindt het dus ook echt niet erg als hij daar even moet gaan nadenken als hij stout geweest is
In de gevangenis zitten heeft ook niet heel veel te maken met bij iemand in breken en is toch best wel eens wel effectief ook.quote:Op donderdag 11 maart 2010 17:15 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Het "zakgeld" is ingehouden als symbolisch bedrag voor de ruit, zo betaalde hij een beetje mee. Helpen met opruimen? Echt niet met dat glasveel te gevaarlijk. Wij vonden dat dit soort gedrag gewoon niet kon, hij was de hele morgen al vervelend en dit was zn uitbarsting. Als je straft, moet het iets zijn waarmee hij zich ook gestraft voelt... en dat was in zijn geval dus de voetbalplaatjes en niet spelen. Voor mij hoeft de straf niet zozeer met de "daad" te maken hebben, maar moet het iets zijn waardoor hij ook voelt dat wat hij heeft gedaan, gewoon niet kan.
Niet voor het een of ander, maar het feit dat je er 'toch ook gekomen" bent, vind ik niet echt een maatstaf. En idd zijn in vergelijkin gmet een lichamelijke afstraffing bijna alle andere straffen netjes, maar dat wil ook niet zo heel veel zeggen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 16:44 schreef pessie het volgende:
[..]
Ik vind het een hele nette straf, bij ons thuis werd je bij zoiets door de kamer gesmeten en ging je zonder eten naar bed... En ik denk niet dat alle hoeken van de kamer zien zoveel te maken heeft met een kapotte deur, en ik ben er toch ook gekomen!
Dat was precies wat ik ook wilde zeggen maar niet verwoord kreeg. Dan is het idd net alsof het geen probleem is want ach, je komt er uiteindelijk toch wel...quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet voor het een of ander, maar het feit dat je er 'toch ook gekomen" bent, vind ik niet echt een maatstaf. En idd zijn in vergelijkin gmet een lichamelijke afstraffing bijna alle andere straffen netjes, maar dat wil ook niet zo heel veel zeggen.
Ik snap het wel, dat een straf ook echt gevoeld moet worden, maar van de andere kant heb ik juist met dat gedeelte van straffen moeite. Iets gaan lopen bedenken om mijn kind te raken (want daar komt het dan op neer voor mijn gevoel) voelt toch niet goed. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat hier op termijn niet ook gaat gebeuren. Ik weet wel hoe ik het zou willen, maar of dat in de praktijk ook gaat lukken, is natuurlijk nog een tweedequote:Op donderdag 11 maart 2010 17:15 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Het "zakgeld" is ingehouden als symbolisch bedrag voor de ruit, zo betaalde hij een beetje mee. Helpen met opruimen? Echt niet met dat glasveel te gevaarlijk. Wij vonden dat dit soort gedrag gewoon niet kon, hij was de hele morgen al vervelend en dit was zn uitbarsting. Als je straft, moet het iets zijn waarmee hij zich ook gestraft voelt... en dat was in zijn geval dus de voetbalplaatjes en niet spelen. Voor mij hoeft de straf niet zozeer met de "daad" te maken hebben, maar moet het iets zijn waardoor hij ook voelt dat wat hij heeft gedaan, gewoon niet kan.
Ik heb er ook even over moeten denkenquote:Op donderdag 11 maart 2010 20:12 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat was precies wat ik ook wilde zeggen maar niet verwoord kreeg. Dan is het idd net alsof het geen probleem is want ach, je komt er uiteindelijk toch wel...
Het is denk ik ook moeilijk voor te stellen dat je evt. straf gaat geven als ze nog zo klein zijn als Senna.. ik kan me nu ook niet voorstellen dat ik Lennon straf ga geven... maar door Twan weet ik wel beter... ze blijven niet altijd klein en onschuldig en soms moet je je kind met iets "raken" om hem te laten beseffen en voelen wat er gebeurd is en dat dat dus echt niet kan, ook om ze te behoeden voor herhaling. Twan was toen natuurlijk ook al bijna 6 jaar en dit was ook wel het toppunt hoor... hij krijgt eigenlijk bijna nooit straf. Alleen af en toe een keer dat hij naar boven moet omdat dingen hem niet zinnen en met een chagerijnig gezicht beneden zit... daar kan ik slecht tegen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik snap het wel, dat een straf ook echt gevoeld moet worden, maar van de andere kant heb ik juist met dat gedeelte van straffen moeite. Iets gaan lopen bedenken om mijn kind te raken (want daar komt het dan op neer voor mijn gevoel) voelt toch niet goed. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat hier op termijn niet ook gaat gebeuren. Ik weet wel hoe ik het zou willen, maar of dat in de praktijk ook gaat lukken, is natuurlijk nog een tweede
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |