abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78321184
Zoals de topic titel al zegt, geef jij maandelijks zo'n beetje al je geld uit of ben je meer het type spaarder?
Ik val zelf in de laatste categorie maar ik vraag me soms wel af waarom ik nog spaar, waarom niet nu leven, straks profiteert iemand anders van mijn geld.

Dus:

In welke categorie val jij ?

Wat houd je over per maand NA vaste lasten ?

Aan welke niet primaire levensbehoeften geef je (veel) geld uit ?
  maandag 22 februari 2010 @ 21:36:45 #2
179434 kloontje_de_reuzekloon
Er kan d'r maar 1 de 2e z
pi_78321247
Ik spaar altijd 10 euro per maand voor WoW
Op weg naar sint juttemes.
  maandag 22 februari 2010 @ 21:37:50 #3
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78321298
quote:
Op maandag 22 februari 2010 21:35 schreef Monco10 het volgende:
Zoals de topic titel al zegt, geef jij maandelijks zo'n beetje al je geld uit of ben je meer het type spaarder?
Ik val zelf in de laatste categorie maar ik vraag me soms wel af waarom ik nog spaar, waarom niet nu leven, straks profiteert iemand anders van mijn geld.

Dus:

Spaarder. Ik heb geen vrouw die mijn geld uitgeeft.
quote:
Wisselt per maand.
quote:
Hypotheek.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_78321384
Fanatieke spaarder, meer omdat ik nooit dingen mocht uitgeven(naja "weet je het zeker? etc") waardoor ik nu eigenlijk heel lang doe over een grote aankoop. Xbox360 na 2 jaar ofzo pas gekocht.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_78321436
Spaarder (ben een vrouw die niet veel uitgeeft)
Hou na aftrek van vaste lasten niet veel over, zou wel kunnen, maar dan moet ik meer uren werken.
Geef nauwelijks geld uit aan onnodige dingen (zelfs die giga schoenencollectie was niet duur).
pi_78321533
Gat in mn hand? Ik heb alleen een outline, altijd blut
  maandag 22 februari 2010 @ 21:46:53 #7
286492 Gras_eter
De ware graseter
pi_78321738
Ik geef nu vooral mijn spaargeld uit
Echte mannen hebben altijd honger
  Licht Ontvlambaar maandag 22 februari 2010 @ 21:46:54 #8
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_78321739
In welke categorie val jij?
Geld mag rollen...

Wat houd je over per maand NA vaste lasten?
Niet veel, een klein buffertje om de eerste vaste lasten van de maand erop weer te betalen.

Aan welke niet primaire levensbehoeften geef je (veel) geld uit?
Poeh... op het moment aan de aanschaf van kampeerspullen, maar dat is een investering. En met vlagen aan luxe lingerie, nagellak, mooie kleren/schoenen, uiteten gaan en leuke dingen doen met dochter.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_78321821
Ik zit sinds september in een verbouwing en sindsdien niet meer gespaard (spaargeld is zelfs erg geslonken)
Normaal spaar ik 500 euro per maand en dit zal ook wel weer gebeuren zodra de verbouwing klaar is.
namaste
  maandag 22 februari 2010 @ 21:49:40 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78321903
quote:
Daar is een simpele oplossing voor: elke keer dat je iets "te duur" vindt, en het daarom niet wilt kopen/doen, stop je 50 euro in een potje. Aan het eind van de maand maak je dat verplicht op aan leuke dingen voor jezelf.
censuur :O
pi_78321969
Ik koop nooit "onzin", maar ik geef wel redelijk wat geld uit per week aan stappen
pi_78321972
quote:
Op maandag 22 februari 2010 21:49 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Daar is een simpele oplossing voor: elke keer dat je iets "te duur" vindt, en het daarom niet wilt kopen/doen, stop je 50 euro in een potje. Aan het eind van de maand maak je dat verplicht op aan leuke dingen voor jezelf.
In dat geval zullen veel mensen een bijbaantje moeten aannemen om dat vol te houden.
  maandag 22 februari 2010 @ 21:54:39 #13
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_78322175
Spaarder.

Sinds ik van de overheid niets meer krijg niks, komt immers ook niets binnen.
Eerder een tekort van 125 euro per maand, en daar moet eten etc nog bij.
(helaas ook werkloos)

Niet, anders leven we van dag tot dag. Is niet anders met een gezin. (vrouw kleine partime baan he)

Leven nu nog even van spaargeld, maar de bodem komt heel hard in zicht. (let op eerste bodem was een zachte de laatste zal de hardste worden.)
pi_78322286
Categorie: pennywise & poundfoolish.
pi_78323459
Ik ben meer van het sparen, dat lukt behoorlijk goed. Al geef de laatste tijd toch wel behoorlijk wat uit aan dingen voor mijzelf (kleding, blu-ray's), maar er komt nog altijd meer binnen dan eruit gaat.
pi_78323769
Ik ben het spaarder type, hoewel ik de laatste (dure) maanden wat minder heb gespaard. Ook nu ik nog enkele boeken moet halen voor het 2e semester, zal het komende maand weer wat minder worden. Maar daarna zal ik wel wat meer gaan sparen.
  maandag 22 februari 2010 @ 22:47:52 #17
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78324869
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:46 schreef Spatzmann het volgende:
geld moet rollen.
Wel de goede kant op.
pi_78325011
Heb totaal geen vaste lasten (behalve telefoonabonnement), ben dan ook thuiswonend student
Maar die 900 euro/maand gaat meestal maar 100 euro naar de spaarrekening
  maandag 22 februari 2010 @ 22:51:15 #19
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_78325034
quote:
Denk zelden na over geld. Je hebt het meestal gewoon
quote:
5/6e deel van m'n salaris
quote:
Aan welke niet primaire levensbehoeften geef je (veel) geld uit ?[
weed
pi_78325069
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:50 schreef Adames het volgende:
Heb totaal geen vaste lasten (behalve telefoonabonnement), ben dan ook thuiswonend student
Maar die 900 euro/maand gaat meestal maar 100 euro naar de spaarrekening
Jij geeft 800 euro per maand uit als thuiswonende student? Waaraan? Daar moet ik zowat mijn best voor doen...
pi_78325619
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:51 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Jij geeft 800 euro per maand uit als thuiswonende student? Waaraan? Daar moet ik zowat mijn best voor doen...
een collega van mij brengt dat bedrag elke maand naar de kroeg
namaste
  maandag 22 februari 2010 @ 23:40:31 #22
165633 eriksd
The grand facade...
pi_78327275
Ik hou een reserve achter de hand, verder laat ik het lekker rollen. Heb vrij kostbare hobby's, die gelukkig wel hun waarde behouden.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_78328270
K spaar 1/5e deel van me salaris, van die 4/5e die over blijft gaat het meeste toch wel naar de kroeg / uitgaan. Buiten nog wat ziektekosten, telefoonrekening en studieschuld aflossen.

Nu ben ik wel het type spaarder dat wat er gespaard wordt ook op die rekening blijft, als ik een wat grotere uitgaaf doe gaat dat van me betaalrekening en blijft me spaarrekening ongeroerd.

Maarja voor de rest is de keus uit de TT nogal beperkt Een gat in je hand hoe je over het algemeen niet heel lang vol
pi_78328312
quote:
Op maandag 22 februari 2010 23:40 schreef eriksd het volgende:
Ik hou een reserve achter de hand, verder laat ik het lekker rollen. Heb vrij kostbare hobby's, die gelukkig wel hun waarde behouden.
Je maakt me wel benieuwd
pi_78328681
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:51 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ik ga me dan ook wel rot schrikken als ik ga bijhouden waar ik het aan uitgeef.
pi_78328859
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 00:17 schreef Adames het volgende:

[..]

Ik ga me dan ook wel rot schrikken als ik ga bijhouden waar ik het aan uitgeef.
Dat lijkt mij ook, dat heb ik nu al. Ik hou eigenlijk helemaal niet bij wat er per maand uitgaat, maar als ik dat eens ga bijhouden word ik volgens mij ook niet vrolijk. Ik werk ook met verschillende 'potjes' waardoor ik bijvoorbeeld kleding niet eens als een uitgave zie, maar als ik bij mijn maandelijkse uitgaven ga optellen kom ik ook een heel eind
  dinsdag 23 februari 2010 @ 00:53:35 #27
165633 eriksd
The grand facade...
pi_78329548
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 00:07 schreef Ralphmeister het volgende:

[..]

Je maakt me wel benieuwd
1 van de 2 is horloges
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_78338891
quote:
fanatieke spaarder
quote:
+- 40 à 50% van m'n netto-salaris (daar komt 13de maand, vakantiegeld en bonus nog bij)
quote:
lekker eten
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_78338919
Ik spaar een hoop per maand.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 13:27:45 #30
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_78341228

Fanatieke spaarder

Ergens tussen de 500 en 750 per maand, varieert soms.

DVD's en boeken.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_78341407
quote:
Achterlijke spaarder
quote:
Weet niet precies, na alle lasten, boodschappen etc. Houd ik x bedrag van over. Daarvan gaat 90% naar de spaarrek.
quote:
Niet

Mja... vakantie misschien? Hoewel... da's weer backpacken met een los ticket.

Ik vind het serieus moeilijk om geld uit te geven. En niemand snapt dat. Da's ook best lastig.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 13:33:02 #32
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_78341413
Ik kan niet sparen. Hooguit een maand of drie. En dan MOET het geld weg.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_78341437
Middenweg, maar meer richting spaarder.

Ongeveer 2/3 van het gezamenlijke inkomen. Sparen valt voor mij ook onder vaste lasten, er gaat maandelijks zo'n 300,- direct naar de spaarrekening, daar komen we dan ook niet meer aan. We hebben maandelijks zo'n 600,- te besteden aan niet-primaire levensbehoeften.

Uit eten, vakantie, kleding, boeken, dvd's, cd's, uitgaan.
pi_78341739
Ik hou van sparen!!

Elke maand gaat er sowieso een vast bedrag naar de spaarrekening, ook al weet ik nog niet waar ik het aan wil uitgeven.
Noot noot.
pi_78342317
Ik spaar standaard een vast bedrag, en wanneer ik aan het einde van de maand nog geld overhou, gaat dit ook naar mijn spaar. Een echt gat in mijn hand heb ik niet, maar ik mag van mezelf een bepaald bedrag per maand "vrij besteden" aan dingetjes die ik leuk vind.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 14:23:35 #36
152789 karr-1
pi_78343529
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:32 schreef jack4ya het volgende:
Ik vind het serieus moeilijk om geld uit te geven. En niemand snapt dat. Da's ook best lastig.
Hier net zo hoor. Bij alles wat ik wil kopen denk ik meteen " Heb ik dat wel nodig?" en dan koop ik het dus niet.
pi_78352037
Categorie: Geld moet rollen
Over na vaste lasten: ca 200 euro, maar moet erbij zeggen dat ik een automatische incasso van 500 euro per maand heb lopen met geld dat naar de spaarrekening (dus eigenlijk 700 euro). Dit is ex 13e maand, vakantiegeld etc.
Aan welke niet primaire levensbehoefte geef je veel geld uit: nagellak en aanverwante spullen , abonnement voor het zwembad, benzine.
pi_78355427
Ik ben een spaarder. Spaar zo'n 500 euro per maand om het zo nu en dan met bakken tegelijk uit te geven aan bijvoorbeeld woninginrichting, reizen, fotocamera of nieuwe auto.

Verder Spaar ook 12% van mn salaris in levenslloopverlof zodat ik 11 weken per jaar op vakantie kan, of opsparen voor écht lange reizen.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:33:19 #39
246373 Idler
Simplicity!
pi_78356161
Echt een spaarder, misschien zelfs een beetje té. Ik heb er echter totaal geen moeite mee om (veel) geld uit te geven aan dingen die ik echt graag wil hebben/doen, maar ik ben gelukkig met weinig tevreden.

Geef redelijk wat uit in de kroeg, maar geen hele gekke bedragen. Vind ik ook gewoon een goede investering
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
pi_78356669
TS dan ook maar.

Fanatieke spaarder

Zo'n 1000 per maand naar de spaarrekening

Daarnaast gaat zo'n 400 per maand op aan lekker eten, concerten, cd's, dvd's, gadgets, sporten, etc.
pi_78359362
Redelijk fanatieke maar geen structurele spaarder. Bedoeling is om maandelijks ¤ 600,- te sparen. Lukt helaas niet elke maand....
pi_78359731
Ik ben gek op sparen, en ben daarom soms ook wel een beetje vrekkig. Het liefst zie ik mijn spaarrekening elke maand groeien, daar word ik blij van. Dus in het dagelijks leven geef ik niet extreem veel geld uit aan eten, cd's en dat soort dingen. Kleren kopen vind ik wel leuk om te doen maar ik ben met een paar keer per jaar tevreden ipv elke week. Het is gewoon een soort sport om lekker te kunnen sparen.

Het geld wat ik vervolgens gespaard heb geef ik dan vaak wel weer in 1 klap uit aan dure dingen zoals fotocamera's en reizen. Maar ik zorg dat ik altijd minstens 2000 laat staan op de spaarrekening. Vind het gewoon fijn om die rekening te kunnen zien en te weten dat ik heel veel vrijheid heb om leuke dingen te doen met dat geld (wat ik dus ook echt wel doe, zie het nut er niet van in om alleen maar te sparen en er vervolgens niks leuks mee te doen).

Momenteel lukt het sparen niet zo goed, ben afstuderend student zonder baan op het moment dus er gaat meer uit dan er in komt.
pi_78360278
quote:
In welke categorie val jij?
De categorie waarin teveel geld wordt uitgegeven.
quote:
Hm. Grofweg £2,000 na belasting, huur en GWL (geen auto).
quote:
Aan welke niet primaire levensbehoeften geef je (veel) geld uit?
Erg veel aan reizen (vriendin in Zweden en verder veel weekendjes weg), dat is de grootste post momenteel. Vervolgens geef ik redelijk wat uit aan dinertjes en beetje uitgaan. Over het algemeen koop ik geen idioot dure, maar ook zeker geen goedkope kleding. Gelukkig koop ik daar echter niet zoveel van, dus dat valt qua kosten per jaar wel mee. Verder zijn de enige grotere uitgaven voornamelijk op meubels gericht, ik verzamel stukje bij beetje design meubelen. Electronica of PCs kan me niet boeien, daar doe ik het met het minimale.

Samenvattend: Het vormt geen financieel probleem, maar ik zou graag wat meer gaan overhouden. Niet zozeer omdat ik het geld nodig heb, maar meer omdat ik vind dat ik nu teveel uitgeef.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_78365362
Ik ben echt geen brasser of dat we op grote voet leven, maar ik krijg het echt niet voor elkaar om eerder genoemde bedragen als 600,- of 1000,- per maand te sparen, hoor!
  dinsdag 23 februari 2010 @ 23:45:19 #45
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_78375071
Fanatieke spaarder/belegger. Thans op extreem lage vaste lasten.
Wat overigens niet wil zeggen dat ik geen geld kan uitgeven. Heb eind vorig jaar een Nikon DSLR gekocht en kort erna een extra macro lens.

Mijn grootste variabele uitgave zijn nu studiekosten (OU).
pi_78375444
even tussendoor: ik was iemand met een enorm gat in mn hand. Student, wel veel erbij werken, niet veel kosten, maar toch nooit genoeg om te sparen. Sinds ik yunoo.nl gebruik heb ik een strak overzicht waaraan wat opgaat en is het gat in mijn hand veel kleiner geworden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_78375718
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:51 schreef Holy_Goat het volgende:
even tussendoor: ik was iemand met een enorm gat in mn hand. Student, wel veel erbij werken, niet veel kosten, maar toch nooit genoeg om te sparen. Sinds ik yunoo.nl gebruik heb ik een strak overzicht waaraan wat opgaat en is het gat in mijn hand veel kleiner geworden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik gebruik een ouderwets kasboekje waarin ik alles opschrijf, je krijgt super goed overzicht en na een poosje wordt het nog leuk ook om te zien waar je geld allemaal heen gaat en waar je (makkelijk) op kunt besparen.
pi_78380716
quote:
"Ik probeer het maar lukt niet goed" spaarder. P/m 400 naar spaarrekening, maar meestal heb ik er wel iets van nodig.
quote:
¤500/600
quote:
Diesel, pak te veel de auto. Probeer het nu wel te verminderen sinds ik verhuisd ben.
Hobby, dure hobby.
Snel ¤450,- verdienen? Dat is echt fantastisch!
pi_78380773
Bepaald geen spaarder geweest in het verleden maar hoop dat wel te worden, ga per 1 maart een stuk meer verdienen dan ik nu doe (en meer dan ik ooit heb gedaan) en ik woon sinds een tijdje heel goedkoop.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 24 februari 2010 @ 08:06:59 #50
152789 karr-1
pi_78381321
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 22:04 schreef jack4ya het volgende:
Ik ben echt geen brasser of dat we op grote voet leven, maar ik krijg het echt niet voor elkaar om eerder genoemde bedragen als 600,- of 1000,- per maand te sparen, hoor!
Tot enkele jaren geleden kon ik dat ook niet, maar als je het eenmaal gewend bent gaat het bijna vanzelf. Ik heb echt een leuk leven en het is niet zo dat ik te gierig ben, ik geef echt wel geld uit als ik iets perse wil of op vakantie of zo.
  woensdag 24 februari 2010 @ 09:11:20 #51
251588 JuiceJuice
What the fuck is this shit?
pi_78382114
Spaar 90 euro per week als student. Wat ik over hou spaar ik ook
pi_78382208
Het ligt er ook nogal aan wat je verder situatie is, lijkt me. Hoewel ik teveel uitgeef (vind ik zelf), spaar ik nog steeds stevig sinds een jaar of drie. Tijdens mijn studie vond ik het echt onzin (vind ik trouwens nog steeds) en de eerste periode erna heb ik gewoon veel lol gehad en dat kost nou eenmaal geld. Wel kans gezien om de meeste schuld in die periode rap weg te werken.

Hoe dan ook, nu ik wat ouder wordt is het volgens mij wel handig om de buffer op te bouwen. En dat doe ik dan ook.
pi_78382506
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 09:16 schreef Drive-r het volgende:
Het ligt er ook nogal aan wat je verder situatie is, lijkt me. Hoewel ik teveel uitgeef (vind ik zelf), spaar ik nog steeds stevig sinds een jaar of drie. Tijdens mijn studie vond ik het echt onzin (vind ik trouwens nog steeds) en de eerste periode erna heb ik gewoon veel lol gehad en dat kost nou eenmaal geld. Wel kans gezien om de meeste schuld in die periode rap weg te werken.

Hoe dan ook, nu ik wat ouder wordt is het volgens mij wel handig om de buffer op te bouwen. En dat doe ik dan ook.
Waarom onzin?

Het is altijd handig om iets achter de hand te hebben, toch? Mijn vriend en ik hebben twee spaarrekeningen, de één is gewoon 'voor later', de ander voor onverwachte uitgaven en vakantie. Degene 'voor later' komt altijd wel van pas, als we een huis gaan kopen en een nieuwe badkamer willen laten plaatsen bijvoorbeeld. Het is toch nooit onzin om te sparen?
pi_78382698
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 09:31 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Waarom onzin?

Het is altijd handig om iets achter de hand te hebben, toch? Mijn vriend en ik hebben twee spaarrekeningen, de één is gewoon 'voor later', de ander voor onverwachte uitgaven en vakantie. Degene 'voor later' komt altijd wel van pas, als we een huis gaan kopen en een nieuwe badkamer willen laten plaatsen bijvoorbeeld. Het is toch nooit onzin om te sparen?
Sorry, onzin is niet de juiste term. Echter, toen ik studeerde reisde overal heen, organiseerden we mooie feesten, ging ik veel uit en zorgde ik dat mijn buikje altijd rond was (en ja, ik heb daarbij ook goed gestudeerd ). Maar goed, om dat te betalen moest ik wel bijbaantjes hebben en wat lenen. Uiteindelijk was die lening na een jaar werken ook weg. Nog een jaar later stond ik meer in de plus dan ik ooit had kunnen sparen in 8 jaar studie en reizen.

Kijk, elke euro die je spaart in je studenten tijd "kost" je meer lol dan elke euro die je later spaart. Je krijgt als student immers elke maand maar weinig binnen, terwijl je later op een grotere som makkelijker kan sparen.

Ik zou het nooit anders doen.
pi_78382992
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 09:40 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Sorry, onzin is niet de juiste term. Echter, toen ik studeerde reisde overal heen, organiseerden we mooie feesten, ging ik veel uit en zorgde ik dat mijn buikje altijd rond was (en ja, ik heb daarbij ook goed gestudeerd ). Maar goed, om dat te betalen moest ik wel bijbaantjes hebben en wat lenen. Uiteindelijk was die lening na een jaar werken ook weg. Nog een jaar later stond ik meer in de plus dan ik ooit had kunnen sparen in 8 jaar studie en reizen.

Kijk, elke euro die je spaart in je studenten tijd "kost" je meer lol dan elke euro die je later spaart. Je krijgt als student immers elke maand maar weinig binnen, terwijl je later op een grotere som makkelijker kan sparen.

Ik zou het nooit anders doen.
Ja ok, dan is het meer een kwestie van prioriteiten stellen natuurlijk. Het is voor mij gewoon een kwestie van een gerust hart hebben - ik zou niet meer kunnen slapen als ik schuld had bij DUO (heb nu alleen een prestatiebeurs, die dus, als het goed is, omgezet wordt in een gift). Maar prima als je er tevreden mee bent zoals je het nu hebt gedaan.
  Moderator woensdag 24 februari 2010 @ 09:59:40 #56
9859 crew  Karina
Woman
pi_78383124
Spaarder, maar niet fanatiek.

Verschilt per maand, iets van 100 euro gemiddeld denk ik.

Niets eigenlijk, ik ben niet zo'n gelduitgever. Iets teveel aan eten/drinken, dat wel.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_78385610
Spaarder, zo veel mogelijk

Wat houd je over per maand NA vaste lasten zonder boodschappen ?
kleine 200 euro

Op dit moment doe ik er alles aan om rond te komen, buiten bezoekjes met de trein naar m'n ouders zit er niets in. er komt namelijk nog een rekening van 350 voor de gemeenteheffingen aan
  woensdag 24 februari 2010 @ 11:42:36 #58
85962 ioko
I Appear Missing
pi_78386280
Spaarder, indien mogelijk (sindskort houd ik meer over).

Wat houd je over per maand NA vaste lasten zonder boodschappen ?
Zo'n 750 euro (en dan heb ik al mijn vaste lasten betaald ook boodschappen). Probeer 400 of 500 euro te sparen.

Eigenlijk niets. Dure vakantie in het verschiet, dat wel. Maar recent verhuist, dus probeer eerst weer een buffer op te bouwen.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_78386430
quote:
Op maandag 22 februari 2010 21:46 schreef Gras_eter het volgende:
Ik geef nu vooral mijn spaargeld uit
Werkeloos?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_78386590
Ik probeer altijd een bepaald bedrag op m'n rekening te houden en ik wil niet dat er minder opstaat dan dat bedrag. Ik spaar dus eigenlijk om gewoon die basis (buffer) te hebben.
pi_78388123
Is de vraag hier niet:

Wat hou je over na je vasten lasten? en hoeveel spaar je van dat deel (lijkt mij een logischere).
Overigens verschilt het dan nog of mensen boodschappen of benzine onder vaste lasten scharen...
pi_78389629
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 08:06 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Tot enkele jaren geleden kon ik dat ook niet, maar als je het eenmaal gewend bent gaat het bijna vanzelf. Ik heb echt een leuk leven en het is niet zo dat ik te gierig ben, ik geef echt wel geld uit als ik iets perse wil of op vakantie of zo.
De reden dat ik geen 600/1000/1400 pm kan sparen is simpelweg omdat ik het niet overhoud.
De mensen die dat wel kunnen, wonen óf thuis bij hun ouders, óf zijn student, óf hebben een giga inkomen.
Vermoed ik dan, want ik heb een modaal inkomen en normale lasten volgens mij.
pi_78389801
quote:

Dus:

Ik heb een gat in mijn hand, maar dwing mezelf om ook te sparen.
Sparen doe ik op 2 manieren, gewoon een extraatje achter de hand voor onverwachte uitgaven en sparen via investeringen e.d. voor de oude dag.

Ben wel van het type wil genieten van het leven, we werken om te leven en leven niet om te werken.
We doen dan ook zat leuke dingen, eten lekker, hebben hobby's die best wel wat geld kosten.
Het geld is aan het eind van de maand dan ook wel op(niet in het rood, ik heb een hekel aan schulden en wil niets meer dan de hypotheek die heerlijk laag is), maar het sparen gaat mee als vaste kosten post en die gaan voor het lekkere geld verbrassen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 24 februari 2010 @ 13:26:10 #64
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_78390078
ik spaar netjes
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_78390314
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 13:14 schreef jack4ya het volgende:

[..]

De reden dat ik geen 600/1000/1400 pm kan sparen is simpelweg omdat ik het niet overhoud.
De mensen die dat wel kunnen, wonen óf thuis bij hun ouders, óf zijn student, óf hebben een giga inkomen.
Het inkomen is natuurlijk het grootste verschil. Met 1000 euro extra netto inkomen kan je als snel een 800 euro meer sparen. Natuurlijk gaan je uitgaven ook omhoog als je meer verdient, maar over het algemeen kan je dat zelf bepalen en dus eventueel behoorlijk meer sparen.

Met modaal is het gewoon lastig, dan is sparen gewoon echt sparen en niet alleen wat je over hebt op een aparte rekening zetten omdat je het toch niet op kunt maken.
  woensdag 24 februari 2010 @ 13:35:44 #66
95927 Fancy_Me
Nu mèt colaflesje!
pi_78390447
De ene maand een big spender en de andere maand ben ik echt obsessief aan het sparen
Heb er maanden tussen zitten dat ik geen cent spaar, en de andere maanden gaat al mijn loon naar me spaarrekening. Zo ongeveer toch wel in balans op een jaar gezien.

Genoeg om nog andere dingen te doen.

Veel geld gaat op aan kleding en sieraden.
  woensdag 24 februari 2010 @ 14:04:29 #67
152789 karr-1
pi_78391678
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 13:14 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Ik woon al jaren niet meer bij mijn ouders, ben al jaren geen student meer en heb zeker geen giga inkomen. Ik heb geen koophuis, geen dure kledingsmaak, geen dure boodschappensmaak etc
  woensdag 24 februari 2010 @ 14:35:08 #68
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_78392884
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 12:30 schreef keko het volgende:
Is de vraag hier niet:

Wat hou je over na je vasten lasten? en hoeveel spaar je van dat deel (lijkt mij een logischere).
Overigens verschilt het dan nog of mensen boodschappen of benzine onder vaste lasten scharen...
Ik (wij eigenlijk) scharen een bedrag aan spaargeld onder de vaste lasten
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_78396408
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 12:30 schreef keko het volgende:
Is de vraag hier niet:

Nee
pi_78401482
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 14:04 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik woon al jaren niet meer bij mijn ouders, ben al jaren geen student meer en heb zeker geen giga inkomen. Ik heb geen koophuis, geen dure kledingsmaak, geen dure boodschappensmaak etc
Dan zullen je vaste lasten laag zijn want op 1 ding na, is het precies gelijk:
Ik woon al jaren niet meer bij mijn ouders, ben al jaren geen student meer en heb zeker geen giga inkomen. Ik heb een koophuis, geen dure kledingsmaak, geen dure boodschappensmaak etc
  Moderator woensdag 24 februari 2010 @ 18:54:06 #71
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_78403152
Ik spaar om gelijk aan het einde van het jaar het gespaarde dubbel en dwars uit te geven aan collegegeld
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 25 februari 2010 @ 00:11:48 #72
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_78419884
Categorie: Genieter geef redelijk uit, maar heb weinig vaste lasten.

Spaar ongeveer 1000 euro per maand.

Hobbies: Kroeg, festivals/concerten en reizen.
The more debt, the better
pi_78419975
Ik kan enorm hard uitgeven en ook enorm beknibbelen.
Net wat kan of wat nodig is.

Verder geef ik relatief veel uit aan eten, drinken en muziek
En houd op dit moment met zuinig doen een 700 per maand over
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_78420178
Wat is een gat in je hand hebben?
Ik eet graag wat duurder, neem graag een goede wijn erbij. En ik rook ... das best duur...
Mijn andere hobby is dat ik toch wel eens per 2 jaar of zo een grote of bijzondere reis maak, wat best wat mag kosten.
Mijn vent is zelf erg gek op wintersport. Dit jaar ga ik pas in maart mee, maar dan is het zijn 4e keer al weer dit jaar.

Tja...daar geven wij ons geld aan uit...En we houden genoeg over om van te sparen.
De afspraak hier is om niet meer echt te sparen. Het spaarsaldo moet volgend jaar (bij belastingaangifte ) even hoog zijn als nu. We hebben ooit een gesprek gehad van wanneer heb je genoeg...is dat bij 10K, 20K 100K? Verzin maar wat...maar onze conclusie was dat als we samen een jaar kunnen leven op spaargeld (zuiniger dan nu...) dan is het wel goed.

De situatie waarin je zit is ook belangrijk. Hier:
Tweeverdiener, geen kinderen. En beiden eind 30. Geen hoge hypotheek, geen verdere schulden.
Volgens mij is het merendeel van de posters hier jonger. En dan zit je toch in een andere situatie dan dat je beiden modaal of zo verdient.

Veel geld aan stappen, kleding enzo geven we niet uit. Dat houdt mij ook gewoon minder bezig. Ieder zijn ding natuurlijk!

Leuk topic BTW

[ Bericht 17% gewijzigd door capricia op 25-02-2010 00:37:00 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 25 februari 2010 @ 10:50:06 #75
152789 karr-1
pi_78427162
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 18:01 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Dan zullen je vaste lasten laag zijn want op 1 ding na, is het precies gelijk:
Ik woon al jaren niet meer bij mijn ouders, ben al jaren geen student meer en heb zeker geen giga inkomen. Ik heb een koophuis, geen dure kledingsmaak, geen dure boodschappensmaak etc
We betalen de vaste lasten samen, dat scheelt ook een stuk. Ik denk dat ik per maand iets van 400 a 500 euro per maand kwijt ben aan vaste lasten.
  Moderator donderdag 25 februari 2010 @ 11:23:58 #76
45833 crew  Fogel
pi_78428476

Onbewuste spaarder. Wat overblijft gaat naar een spaarrekening waar op zich al genoeg op staat.

Verschillend per maand, maar ca 2000-2500¤ is geen uitzondering.

Tweede auto, parkeerplekken huren, reizen en mijn vrouw geeft vrij veel geld uit aan kleding de laatste tijd.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_78428556
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 11:23 schreef Fogel het volgende:
mijn vrouw geeft vrij veel geld uit aan kleding de laatste tijd.
Scheiding
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_78428558
Onze lasten liggen veel en veel hoger. Ik vergeet af en toe kennelijk dat we in een dure regio wonen, en vrij hoge (oudedags)lasten hebben. We verdienen beiden, geen kids en een normale hypotheek voor deze regio. Alleen is dat dus mijn referentiekader geworden, ik vind dat bedrag 'normaal'. Maar ik denk dat menigeen zich de tandjes schrikt van onze vaste lasten.

Maar goed. Slecht hebben we het niet hoor, maar ik wordt wel eens jaloersig als ik zie dat mensen 600/1000/1400 pm kunnen sparen. Aan de andere kant nu durf ik het ook niet op te maken. (Of is dat juist weer omdat ik er zo hard voor moet sparen... hehe.)

Aan de andere kant, we hebben afgelopen jaren, veel financiele tegenvallers gehad. Schades, diefstal, oplichting. Dat ging echt richting de vele duizenden euro's. Dat helpt natuurlijk ook niet echt.

[ Bericht 12% gewijzigd door jack4ya op 25-02-2010 11:31:34 ]
  Moderator donderdag 25 februari 2010 @ 11:32:56 #79
45833 crew  Fogel
pi_78428852
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 11:25 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Scheiding
ze ziet er goed uit in die kleding en het gaat niet ten koste van iets anders, dus ze doet maar.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_78429647
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 11:25 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Scheiding
Alsof dat goedkoop is...
pi_78429677
Als je het slim doet wel
pi_78430067
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 11:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als je het slim doet wel
Naar Argentinie verhuizen en de telefoon niet meer opnemen?
pi_78430193
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 12:01 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Naar Argentinie verhuizen en de telefoon niet meer opnemen?
Uruguay, Argentinie is te makkelijk
  donderdag 25 februari 2010 @ 12:27:28 #84
152789 karr-1
pi_78431187
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 11:25 schreef jack4ya het volgende:
Onze lasten liggen veel en veel hoger. Ik vergeet af en toe kennelijk dat we in een dure regio wonen, en vrij hoge (oudedags)lasten hebben. We verdienen beiden, geen kids en een normale hypotheek voor deze regio. Alleen is dat dus mijn referentiekader geworden, ik vind dat bedrag 'normaal'. Maar ik denk dat menigeen zich de tandjes schrikt van onze vaste lasten.

Maar goed. Slecht hebben we het niet hoor, maar ik wordt wel eens jaloersig als ik zie dat mensen 600/1000/1400 pm kunnen sparen. Aan de andere kant nu durf ik het ook niet op te maken. (Of is dat juist weer omdat ik er zo hard voor moet sparen... hehe.)

Aan de andere kant, we hebben afgelopen jaren, veel financiele tegenvallers gehad. Schades, diefstal, oplichting. Dat ging echt richting de vele duizenden euro's. Dat helpt natuurlijk ook niet echt.
Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar het is inderdaad per regio anders. Zelf woon ik in de Randstad, ook niet bepaald de goedkoopste. Wel moet ik toegeven dat wij inderdaad geen financiele tegenvallers hebben gehad in de afgelopen tijd, eerder het tegenovergestelde.
pi_78432413
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 11:23 schreef Fogel het volgende:

Onbewuste spaarder. Wat overblijft gaat naar een spaarrekening waar op zich al genoeg op staat.
Dat dus
Ik koop alles wat ik wil, en er blijft altijd geld over aan het eind van de maand
pi_78435696
quote:

Dus:

Ik spaar veel, maar wel met een reden: Ik spaar voor een ander huis, ik maak verlies op mijn huidige woning dus dat verschil moet ik al overbruggen en omdat mijn vriendin niet zo'n enorm inkomen heeft moeten we ook nog een deel zelf betalen aan een andere woning.

Als alles straks weer op de rit is zorgen we voor een leuke buffer en blijven we wel veel sparen maar gaat het wel op een iets lager pitje als nu

Ik hou per maand na ALLE vaste lasten ongeveer 400 euro over en dat gaat bijna allemaal direct naar de spaarrekening.

waar ik momenteel geld aan uitgeef naast primaire levensbehoeften: Ik heb een auto, die kost elke maand geld maar ik heb niet direct een auto nodig, bijna alles is op fietsafstand en de auto rijdt dan ook nauwelijks maarja, het is wél handig om te hebben dus dat kost geld aan verzekering en wegenbelasting.

Daarnaast onderhoud aan mijn fiets(en), alhoewel dat wel bijna een primaire levensbehoefte is voor mij.

Verder eigenlijk nergens aan heb alles wat ik nodig heb, TV , PC, telefoon etc, Ben best snel tevreden wat dat betreft.
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 14:23 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Hier net zo hoor. Bij alles wat ik wil kopen denk ik meteen " Heb ik dat wel nodig?" en dan koop ik het dus niet.
Hier nog 1

Hebben trouwens meer mensen het volgende rare fenomeen:

Ik kan een uur lang staan twijfelen of ik iets van 25 euro zal kopen of voor mijn parts iets van 2 euro terwijl ik zonder blikken of blozen een auto van 4000 euro of een fiets van 500 euro koop?

Iets moet voor mij wel echt nut hebben, ook al is het nog zo goedkoop. Herkenbaar?

[ Bericht 8% gewijzigd door Metro2005 op 25-02-2010 14:40:08 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_78436917
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 14:16 schreef Metro2005 het volgende:

Hebben trouwens meer mensen het volgende rare fenomeen:

Ik kan een uur lang staan twijfelen of ik iets van 25 euro zal kopen of voor mijn parts iets van 2 euro terwijl ik zonder blikken of blozen een auto van 4000 euro of een fiets van 500 euro koop?

Iets moet voor mij wel echt nut hebben, ook al is het nog zo goedkoop. Herkenbaar?

Herkenbaar, ja. Dingen van een paar euro koop ik soms niet omdat ik ze toch niet zo hard nodig heb en het geld wil uitsparen, maar voor een fotocamera of een vliegticket knal ik zomaar en zonder twijfel 1000 euro uit mijn pinpas.
pi_78437914
Gatje, geef meestal uit wat ik heb

500

Duur eten en drinken, avondjes weg en vakanties/weekendjes weg
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  donderdag 25 februari 2010 @ 15:34:08 #89
152789 karr-1
pi_78439266
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 14:16 schreef Metro2005 het volgende:

Volledig herkenbaar. Ik kan uren nadenken over een prul van 50 cent, maar als ik iets heel duurs echt graag wil hebben denk ik er geen seconde over na.
pi_78441010
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:34 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Volledig herkenbaar. Ik kan uren nadenken over een prul van 50 cent, maar als ik iets heel duurs echt graag wil hebben denk ik er geen seconde over na.
Enorm herkenbaar. Ik loop hier naar de Boots (Engelse versie van Kruitvat ofzo) en zoek dan snel goedkoopste deal voor tandpasta, douchegel, etc.. Wellicht bespaar ik dan 2 pond ofzo. Om vervolgens een camera van 500 pond ergens te kopen omdat ik meer foto's wil maken
pi_78441128
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 13:19 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik heb een gat in mijn hand, maar dwing mezelf om ook te sparen.
Sparen doe ik op 2 manieren, gewoon een extraatje achter de hand voor onverwachte uitgaven en sparen via investeringen e.d. voor de oude dag.
Dat. Hier behoorlijk hoge vaste lasten (prijzig huurappartement), maar ook heel aardige inkomsten. Na sparen en aflossen van studieschuld gaat het geld schoon op aan lekker eten en drinken, reizen, kleding en wat al niet meer.
pi_78441427
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:34 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Half herkenbaar. Een auto kochten we in een vloek en een zucht. (Ging achterlijk snel.) Een digitale spiegelreflex die ik al zeker een jaar of 5 wil, gun ik mezelf dan weer niet. Verder shop ik veel (online) rond, waar te besparen is probeer ik dat, gaat soms om weinig. Om vervolgens weer voor 60,- euro sushi af te halen.

Ik kenmerk mezelf meer met "bang for buck". ('n Echte hollandse dus.) Die auto was een goede deal, dus zo beklonken. Maar sokken die een euro te duur zijn laat ik liggen.

Sja... vrouwen!
pi_78441601
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 16:28 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Half herkenbaar. Een auto kochten we in een vloek en een zucht. (Ging achterlijk snel.) Een digitale spiegelreflex die ik al zeker een jaar of 5 wil, gun ik mezelf dan weer niet. Verder shop ik veel (online) rond, waar te besparen is probeer ik dat, gaat soms om weinig. Om vervolgens weer voor 60,- euro sushi af te halen.

Ik kenmerk mezelf meer met "bang for buck". ('n Echte hollandse dus.) Die auto was een goede deal, dus zo beklonken. Maar sokken die een euro te duur zijn laat ik liggen.

Sja... vrouwen!
Niks met vrouwen te maken, ik doe exact hetzelfde en ik ben toch echt man Gewoon een trekje van vrekken denk ik
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_78441683
Ik heb gisteren na een discussie hierover mijn signature ook maar weer aangepast, vond hem wel toepasselijk
pi_78441731
Ik ben echt totaal niet prijsbewust Ik ga echt niet online rondspeuren voor het goedkoopste, ik koop het liever bij een winkel in de buurt, zodat ik er desgewenst mee terug kan gaan - lekker makkelijk.
pi_78441841
Als ex-werkloze vrijgezel (zal nog wel een tijdje zo blijven) spaar ik iets van... ik zou het niet weten. Ik denk iets van 300-400 euro per maand. Jammer dat ik niet al kon sparen toen ik nog bij mijn ouders woonde.

Vakantie geef ik niet veel aan uit, uit eten ga ik niet vaak en aan een auto heb ik geen behoefte.
pi_78441844
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 16:35 schreef ColdFeet het volgende:
Ik ben echt totaal niet prijsbewust Ik ga echt niet online rondspeuren voor het goedkoopste, ik koop het liever bij een winkel in de buurt, zodat ik er desgewenst mee terug kan gaan - lekker makkelijk.
Hm, ik heb gewoon een hekel aan electronica zaken, computer handels, etc... Dus liever via internet via een goedkope, maar betrouwbare site dan via zo'n vervelende verkoper in een winkel die tegenwoordig toch geen service meer biedt.

Kleding nog wel, verder alles online.
pi_78441996
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 16:38 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Hm, ik heb gewoon een hekel aan electronica zaken, computer handels, etc... Dus liever via internet via een goedkope, maar betrouwbare site dan via zo'n vervelende verkoper in een winkel die tegenwoordig toch geen service meer biedt.

Kleding nog wel, verder alles online.
Mijn echtgenoot koopt altijd al het electronica-spul, ik zou me er niet aan durven wagen Als enthousiast amateurkok mag ik graag veel geld uitgeven aan fijne kookspullen, en dan heb ik echt liever de kookwinkel twee straten verder dan eBay of webshops. Om maar eens wat te noemen.
  donderdag 25 februari 2010 @ 16:45:22 #99
152789 karr-1
pi_78442116
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 16:28 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Sja... vrouwen!
Dan ben ik vast ook een vrouw, want ik herken dit helemaal.
pi_78442260
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 16:45 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dan ben ik vast ook een vrouw, want ik herken dit helemaal.
Ik begin mij nu dan ook wel een beetje vrouwelijk te voelen Goede deals kan ik vaak ook niet laten liggen, maar een Blu-ray film die ik een paar euro te duur vind koop ik dan weer niet totdat ze in de aanbieding zijn ofzo.
pi_78444103
Er zijn ergere dingen
  donderdag 25 februari 2010 @ 18:14:54 #102
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_78445195
quote:

Dus:

Spaarder

Zeker 400 euro. Waar de boodschappen al af zijn.

Bier
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  donderdag 25 februari 2010 @ 20:12:51 #103
289550 Paarse_Kiwi
Mét roze lakschoentjes!
pi_78449722
Als het moet kan ik goed sparen, als het niet hoeft dan kan ik ook heel goed geld uitgeven. Situatieafhankelijk dus
Je gevoel is er om keuzes te maken. Je verstand om de keuzes te begrijpen.
pi_78454286
spaarder

mijn streven is om minimaal een jaarsalaris (gebaseerd op minimum) achter de hand te hebben als (nood) buffer.
  donderdag 25 februari 2010 @ 21:48:03 #105
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_78454948
Herkenbaar. Trostomaten 1.99 per pond? Dat is meer dan 8 gulden, denk het niet
Spiegelreflexcamera? Ja die moet een leven lang mee dus daar wil ik wel een beetje rondshoppen maar ik doe geen concessies op het gekozen model.

Ik kan hier helaas niet zonder auto en je hoeft echt niet veel te doen om er toch het nodige geld aan kwijt te zijn. Gelukkig komt er nu beter weer voor alternatieve vormen van vervoer (goedkoper en gezonder).
pi_78455448
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 21:35 schreef Leonidas82 het volgende:
spaarder

mijn streven is om minimaal een jaarsalaris (gebaseerd op minimum) achter de hand te hebben als (nood) buffer.
Ik ben momenteel vooral aan sparen voor mijn uitzet zegmaar, maar dat lijkt me inderdaad een goed streven. Momenteel heb ik ook wel een jaarsalaris achter de hand (op basis van het minimumloon dan), hopelijk kan ik dat de komende jaren ook zo houden.
pi_78456584
Nu een spaarder,

Werk ondertussen 6 maanden en woon nog thuis, ben hard aan het sparen en wil binnen 2/3 maanden een appartement gaan kopen.

Tegen die tijd zien we het wel weer :p
pi_78458129
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 21:35 schreef Leonidas82 het volgende:
spaarder

Een Jan Modaal met 30 ruggen op de bank? Ik denk het niet, hoor.
pi_78458949
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 22:43 schreef jack4ya het volgende:

[..]

30K is wel erg weinig spaargeld.
pi_78459127
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 22:56 schreef Monco10 het volgende:

[..]

pi_78459189
quote:

[..]

Minimumjaarloon is ongeveer tussen de 16 en 20 ruggen
pi_78459299
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 22:56 schreef Monco10 het volgende:

[..]

per persoon toch?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78460089
30K weinig spaargeld vinden
  donderdag 25 februari 2010 @ 23:54:00 #114
165633 eriksd
The grand facade...
pi_78462036
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 23:16 schreef Leonidas82 het volgende:
Nouja, als je een aantal jaar fulltime werkt is het niet extreem. Maarja, hangt ook af van je hypotheek enzo.
Bis bis bis
pi_78462075
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 23:54 schreef eriksd het volgende:

[..]

Nouja, als je een aantal jaar fulltime werkt is het niet extreem. Maarja, hangt ook af van je hypotheek enzo.
Het hangt nogal van heel veel factoren af uiteraard... Ik ken niet zoveel mensen met 30k aan spaargeld hoor.
  Moderator vrijdag 26 februari 2010 @ 01:16:49 #116
236264 crew  capricia
pi_78464899
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 23:54 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Het hangt nogal van heel veel factoren af uiteraard... Ik ken niet zoveel mensen met 30k aan spaargeld hoor.
Heb er niet dagelijks met mijn vrienden over..maar 30+ samenwonend zonder kinderen, is dat toch wel het minimum spaarbedrag p.p., of niet?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78464930
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 01:16 schreef capricia het volgende:

[..]

Heb er niet dagelijks met mijn vrienden over..maar 30+ samenwonend zonder kinderen, is dat toch wel het minimum spaarbedrag p.p., of niet?
Dus 60k als samenwonend stel? Tja, lijkt mij nogal veel (ik ken dan alleen geen 30+ stellen waarvan ik de hoogte van spaargeld ken). Als ik echter naar mijn ouders kijk bijboorbeeld komen ze daar niet echt aan om het zo maar te zeggen.
  Moderator vrijdag 26 februari 2010 @ 01:19:49 #118
236264 crew  capricia
pi_78464954
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 01:18 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dus 60k als samenwonend stel? Tja, lijkt mij nogal veel (ik ken dan alleen geen 30+ stellen waarvan ik de hoogte van spaargeld ken). Als ik echter naar mijn ouders kijk bijboorbeeld komen ze daar niet echt aan om het zo maar te zeggen.
Jouw ouders hebben dan ook een kind..toch?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78465010
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 01:19 schreef capricia het volgende:

[..]

Jouw ouders hebben dan ook een kind..toch?
Joh, ik zei toch al dat ik geen kinderloze stellen van 30+ ken Maar waarom zou een kinderloos stel 50k meer spaargeld moeten dan mijn ouders (er vanuit gaande dat zij 10k spaargeld hebben)? Ik zie die logica niet helemaal. Ja een kind kost veel geld maar dan nog vind ik die 60k erg veel.
  Moderator vrijdag 26 februari 2010 @ 01:25:01 #120
236264 crew  capricia
pi_78465088
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 01:21 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Joh, ik zei toch al dat ik geen kinderloze stellen van 30+ ken Maar waarom zou een kinderloos stel 50k meer spaargeld moeten dan mijn ouders (er vanuit gaande dat zij 10k spaargeld hebben)? Ik zie die logica niet helemaal. Ja een kind kost veel geld maar dan nog vind ik die 60k erg veel.
Die logica zien wij ook niet helemaal.
En daarom hebben wij besloten niet meer verder te sparen. EN ieder jaar bewust alles uit te geven.
En dit is serieus.
Zoals ik eerder gesteld heb: Wat is genoeg? (en natuurlijk heeft het met je leeftijd en je levensfase te maken).
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78465220
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 01:25 schreef capricia het volgende:

[..]

Die logica zien wij ook niet helemaal.
En daarom hebben wij besloten niet meer verder te sparen. EN ieder jaar bewust alles uit te geven.
En dit is serieus.
Zoals ik eerder gesteld heb: Wat is genoeg? (en natuurlijk heeft het met je leeftijd en je levensfase te maken).
Tja ik als thuiswonende student kan nooit genoeg hebben, ik moet namelijk nog een compleet huis gaan kopen en inrichten. Als ik richting de 30 ga lijkt mij, zoals ik al eerder zei, het handig om minimaal een jaarsalaris achter de hand te hebben om een makkelijk een jaar zonder werk te kunnen zitten. Alles daarboven zou ik uitgeven denk ik. Maar goed zo ver ben ik nog niet met mijn leven.

Voorlopig heb ik het aardig goed voor elkaar, geef niet onnodig veel uit, maar kan toch doen en laten wat ik wil en heb een aardige spaarpot achter de hand. Maar het zal voor iedereen anders zijn om te zeggen wanneer het genoeg is.
  Moderator vrijdag 26 februari 2010 @ 01:36:16 #122
236264 crew  capricia
pi_78465309
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 01:31 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Tja ik als thuiswonende student kan nooit genoeg hebben, ik moet namelijk nog een compleet huis gaan kopen en inrichten. Als ik richting de 30 ga lijkt mij, zoals ik al eerder zei, het handig om minimaal een jaarsalaris achter de hand te hebben om een makkelijk een jaar zonder werk te kunnen zitten. Alles daarboven zou ik uitgeven denk ik. Maar goed zo ver ben ik nog niet met mijn leven.

Voorlopig heb ik het aardig goed voor elkaar, geef niet onnodig veel uit, maar kan toch doen en laten wat ik wil en heb een aardige spaarpot achter de hand. Maar het zal voor iedereen anders zijn om te zeggen wanneer het genoeg is.
Ik denk dat iedere student zonder studieschuld het goed doet..zolang je maar gaat voor het halen van je studie! Als je eenmaal werkt is die paar honderd euro niet zoveel meer waard als toen je nog studeerde..namelijk veel minder. En het heeft idd te maken met je levensfase en situatie (het is anders als je nu een kind zou hebben, toch?).

Daarom pleit ik ervoor om leeftijd/ levensfase wel te betrekken bij deze vraag...het is nl raar dat jij je met ons moet vergelijken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78465407
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 01:36 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik denk dat iedere student zonder studieschuld het goed doet..zolang je maar gaat voor het halen van je studie! Als je eenmaal werkt is die paar honderd euro niet zoveel meer waard als toen je nog studeerde..namelijk veel minder. En het heeft idd te maken met je levensfase en situatie (het is anders als je nu een kind zou hebben, toch?).

Daarom pleit ik ervoor om leeftijd/ levensfase wel te betrekken bij deze vraag...het is nl raar dat jij je met ons moet vergelijken.
Nou ja, ik vergelijk me niet me niet echt met jullie hoor (die paar honderd euro die ik per maand spaar vergelijk ik niet met hier genoemde bedragen), al zou het qua spaargeld misschien nog wel kunnen. Maar inderdaad roepen hoeveel spaargeld je hebt of kan sparen is 'leuker' als je wat achtergrond info hebt. Een single met een behoorlijk inkomen kan uiteraard heel wat meer wegzetten dan een gezin met een modaal inkomen bijvoorbeeld.
  Moderator vrijdag 26 februari 2010 @ 01:47:58 #124
236264 crew  capricia
pi_78465533
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 01:41 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nou ja, ik vergelijk me niet me niet echt met jullie hoor (die paar honderd euro die ik per maand spaar vergelijk ik niet met hier genoemde bedragen), al zou het qua spaargeld misschien nog wel kunnen. Maar inderdaad roepen hoeveel spaargeld je hebt of kan sparen is 'leuker' als je wat achtergrond info hebt. Een single met een behoorlijk inkomen kan uiteraard heel wat meer wegzetten dan een gezin met een modaal inkomen bijvoorbeeld.
Idd. Het is gewoon niet vergelijkbaar.
Het feit dat wij geen kinderen hebben en 2X een modaal verdienen maakt echt wel uit hoor.
- en daar hoef je alleen maar gemiddeld te presteren en geen kinderen te hebben...-
Een advies voor mensen onder de 30: Komt tijd, komt geld! Want zo is het wel.

Het is gewoon onzin om een starter met een 30+er te vergelijken.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 26 februari 2010 @ 01:58:29 #125
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_78465755
Ik spaar en geef alleen uit aan dat wat nodig is, bij het stappen geef ik ook niet echt bijzonder veel uit. Hierdoor houd ik een lekker zakcentje can over waar ik dan weer echt mooie dingen van kan kopen( denk bv aan een motor). M'n vrienden snappen niet waar ik het geld vandaan haal, maar die geven alles gelijk snel uit, bijv. aan een broek van 100 euro, drie shirts van ¤25 en een paar schoenen.
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
  Moderator vrijdag 26 februari 2010 @ 02:33:55 #126
236264 crew  capricia
pi_78466420
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 01:58 schreef Drinky het volgende:
Ik spaar en geef alleen uit aan dat wat nodig is, bij het stappen geef ik ook niet echt bijzonder veel uit. Hierdoor houd ik een lekker zakcentje can over waar ik dan weer echt mooie dingen van kan kopen( denk bv aan een motor). M'n vrienden snappen niet waar ik het geld vandaan haal, maar die geven alles gelijk snel uit, bijv. aan een broek van 100 euro, drie shirts van ¤25 en een paar schoenen.
En hoeveel spaar je daar dan mee per maand?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 26 februari 2010 @ 08:17:19 #127
152789 karr-1
pi_78468164
quote:

[..]

Och dat red ik ook nog wel denk ik.
  vrijdag 26 februari 2010 @ 08:51:38 #128
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_78468742
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 08:17 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Och dat red ik ook nog wel denk ik.
Patsert

Al is 30k natuurlijk geen onmogelijk bedrag om bij elkaar te sparen, zeker niet met 2 inkomens en geen kinderen.

Zit zelf net iets over 10k heen wat ik op 1 ruim onder modaal salaris bij elkaar heb gespaard naast mijn vaste lasten zoals hypotheek ed. Daarnaast komt er straks nog het eea aan geld binnen dus verwacht over een maand of 3 op de 15k te zitten.
  vrijdag 26 februari 2010 @ 08:54:59 #129
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_78468810
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 02:33 schreef capricia het volgende:

[..]

En hoeveel spaar je daar dan mee per maand?
Meestal tussen de 300 en 400 per maand
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
  vrijdag 26 februari 2010 @ 09:28:31 #130
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_78469446
quote:

Ik ben zeker een spaarder, spaar altijd direct nadat ik m'n loon heb en in de meeste gevallen zet ik m'n stufi ook op een spaarrekening. Natuurlijk plunder ik deze ook wel eens, maar ik kan wel zeggen dat ik een spaarsaldo zelf heb opgebouwd ter grootte van de studieschuld van sommige medestudenten.
quote:
Tsja, nou komen we op het punt waarom ik ook veel kan sparen, ik heb vrijwel geen vaste lasten, ben nog een jonge student, lage huur, m'n telefoonabbo, internet, wasmachine-huur is wel een beetje het enige wat ik aan vaste lasten heb. Gemiddeld hou ik na vaste lasten circa 500 euro over. Hiervan spaar ik 200 euro direct en 300 euro is dan voor al het eten, uitgaan en luxe-goederen.
quote:
Electronica en gadgets. Denk aan een 40" TV, twee monitoren en andere meuk voor m'n PC.
Verder kan ik ook wel geld uitgeven aan iets dat ik echt heel mooi vind of graag wil hebben; mooi "design"meubel, tickets voor een vet feest, een mooi boek etc.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_78469654
Om Capricia gelijk te geven
Wij zijn beide half 20 hebben net een huis gekocht en beide een baan.
Wij kunnen per maand makkelijk 600 euro sparen, dan hebben we alles betaald, gegeten en gedronken plus kleding gekocht voor zo'n 150 euro per maand samen.

Dat doen we overigens niet op dit moment moet de buitenboel nog opgeknapt worden en daarvoor doe ik wat freelance klussen maar sparen we ook ons spaargeld deels op.
Dit jaar zal er dus weinig gespaard worden, maar met 1 gewone auto van 1 jr oud en een lease maak ik me nog niet druk en in huis is bijna alles nieuw.
Natuurlijk is er een flinke buffer anders slaapt deze meut niet.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_78469685
Ik heb een beurs en ik heb meteen alles voor het hele jaar gekregen dus het is maar goed dat ik geen gat in mijn hand heb. Ik ben erg zuinig.

Dingen waar ik wel veel geld aan uitgeef zijn vakanties (maar dat kan tegenwoordig ontzettend low-cost). Soms ga ik ook wel naar het theater oid maar niet vaak.

Verder soms een grote uitgave, zoals een racefiets, maar ook niet vaak.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  vrijdag 26 februari 2010 @ 09:43:34 #133
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_78469804
Categorie:
Wil wel sparen, maar het kan niet

Dat dekt de lading wel
Ik ben van pindavlees
pi_78470246
Om Capricia ook nog even aan te vullen:

Wij zijn starters, jonge twintigers . Ik studeer nog, mijn vriend werkt fulltime, maar staat nog aan het begin van zijn carrière dus nog geen gigantisch salaris (wel een leuk salaris, we kunnen er prima van leven). Ik heb nog een leuke bijbaan waar ik zo'n 400-500 p/m mee verdien.

We wonen nu een jaar samen en hebben in het eerste jaar +/- 4000,- weten te sparen, wat we beiden een leuk begin vinden. Als ik klaar ben met mijn studie (over ong. 1,5 jaar), willen we 10.000 gespaard hebben en een huis gaan kopen.

Op dit moment zetten we maandelijks 300,- opzij, + wat over is aan het eind van de maand (varieert van 0 tot 100,-). We hebben maandelijks zo'n 500,- om uit te geven aan niet-essentiele dingen, het meeste gaat dan naar uit eten, kleding, dvd's, boeken en uitgaan.

pi_78470408
quote:
Op maandag 22 februari 2010 21:40 schreef Doedezemaar het volgende:
Spaarder (ben een vrouw die niet veel uitgeeft)
Bestaan die nog?

Aantrekkelijk, mag ik een afspraakje met je?

Heb jij ook hele manden vol schoenen en handtasjes die je nooit meer draagt en moet jij ook iedere maand per se nieuwe schoenen en handtasje? Ik neem dat dan ook wel meevalt?

Tot gauw kusje alvast
pi_78470462
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 10:00 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Om Capricia ook nog even aan te vullen:

Wij zijn starters, jonge twintigers . Ik studeer nog, mijn vriend werkt fulltime, maar staat nog aan het begin van zijn carrière dus nog geen gigantisch salaris (wel een leuk salaris, we kunnen er prima van leven). Ik heb nog een leuke bijbaan waar ik zo'n 400-500 p/m mee verdien.

We wonen nu een jaar samen en hebben in het eerste jaar +/- 4000,- weten te sparen, wat we beiden een leuk begin vinden. Als ik klaar ben met mijn studie (over ong. 1,5 jaar), willen we 10.000 gespaard hebben en een huis gaan kopen.

Op dit moment zetten we maandelijks 300,- opzij, + wat over is aan het eind van de maand (varieert van 0 tot 100,-). We hebben maandelijks zo'n 500,- om uit te geven aan niet-essentiele dingen, het meeste gaat dan naar uit eten, kleding, dvd's, boeken en uitgaan.

Doe je goed zo hebben wij het ook gedaan kan me nu helaas niet meer voorstellen dat we er toen van rond kwamen
pi_78470480
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 10:06 schreef josvr het volgende:

[..]

Bestaan die nog?

Aantrekkelijk, mag ik een afspraakje met je?

Heb jij ook hele manden vol schoenen en handtasjes die je nooit meer draagt en moet jij ook iedere maand per se nieuwe schoenen en handtasje? Ik neem dat dan ook wel meevalt?

Tot gauw kusje alvast
ze bestaan
pi_78470596
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 10:07 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Doe je goed zo hebben wij het ook gedaan kan me nu helaas niet meer voorstellen dat we er toen van rond kwamen
Dankje.
Ik vind het gewoon belangrijk om iets achter de hand te hebben, kan ik rustig slapen . Overigens hebben we nog een kat die wat geld kost, maar niet veel (het is een binnenkat). Kosten zitten m vooral in alles wat hij 'per ongeluk' omgooit en we vervolgens nieuw moeten kopen.
pi_78470945
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 10:12 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Dankje.
Ik vind het gewoon belangrijk om iets achter de hand te hebben, kan ik rustig slapen . Overigens hebben we nog een kat die wat geld kost, maar niet veel (het is een binnenkat). Kosten zitten m vooral in alles wat hij 'per ongeluk' omgooit en we vervolgens nieuw moeten kopen.
Zolang dat het is auto en hond zijn bij ons de meest onverwachte kosetnposten.
De DA is erg blij met mij als klant

Prima instelling hoor, iets achter de hand hebben is altijd goed.
pi_78499531
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 23:16 schreef Leonidas82 het volgende:
Zoals gezegd, ligt natuurlijk wel een beetje aan de fase in je leven, hoe lang je al werkt, single of gezin, inkomen, etc.

Maar een hardwerkende 30+ er zal toch in zijn eentje een 75K-100K bij elkaar kunnen hebben, zo niet dan heb je het uitgegeven aan een hoop onzin, wat natuurlijk ook prima is.
  vrijdag 26 februari 2010 @ 22:23:48 #141
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78499748
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 10:12 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Dankje.
Alles vastlijmen?
censuur :O
pi_78499799
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 22:19 schreef Monco10 het volgende:

[..]

Zoals gezegd, ligt natuurlijk wel een beetje aan de fase in je leven, hoe lang je al werkt, single of gezin, inkomen, etc.

Maar een hardwerkende 30+ er zal toch in zijn eentje een 75K-100K bij elkaar kunnen hebben, zo niet dan heb je het uitgegeven aan een hoop onzin, wat natuurlijk ook prima is.
Uitgaande van jouw voorbeeld kan je zo'n bedrag bij elkaar krijgen door per maand 800 euro te sparen, en dat 10 jaar lang (dan zit je op 84000 euro). Ik vind dat toch niet zo vanzelfsprekend hoor.Of natuurlijk 1600 per maand sparen en dat 5 jaar lang, bijvoorbeeld. Dat zie ik al helemaal weinig mensen voor elkaar krijgen.
pi_78500030
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 22:24 schreef gifkwal het volgende:

[..]

Uitgaande van jouw voorbeeld kan je zo'n bedrag bij elkaar krijgen door per maand 800 euro te sparen, en dat 10 jaar lang (dan zit je op 84000 euro). Ik vind dat toch niet zo vanzelfsprekend hoor.Of natuurlijk 1600 per maand sparen en dat 5 jaar lang, bijvoorbeeld. Dat zie ik al helemaal weinig mensen voor elkaar krijgen.
maar in het begin van je carierre zul je geen 800 kunnen sparen, ik dus ook niet toen. dus die vlieger gaat niet helemaal op.
pi_78500232
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 22:29 schreef Monco10 het volgende:

[..]

maar in het begin van je carierre zul je geen 800 kunnen sparen, ik dus ook niet toen. dus die vlieger gaat niet helemaal op.
Exact. Daarom mijn vraag hoe je aan het bedrag komt wat je noemde ("Maar een hardwerkende 30+ er zal toch in zijn eentje een 75K-100K bij elkaar kunnen hebben, zo niet dan heb je het uitgegeven aan een hoop onzin, wat natuurlijk ook prima is.")

Mij lijkt het erg hoog gegrepen. Misschien voor sommigen met een hoog salaris, ja, maar niet voor de gemiddelde mens.
pi_78501011
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 22:33 schreef gifkwal het volgende:

[..]

Exact. Daarom mijn vraag hoe je aan het bedrag komt wat je noemde ("Maar een hardwerkende 30+ er zal toch in zijn eentje een 75K-100K bij elkaar kunnen hebben, zo niet dan heb je het uitgegeven aan een hoop onzin, wat natuurlijk ook prima is.")

Mij lijkt het erg hoog gegrepen. Misschien voor sommigen met een hoog salaris, ja, maar niet voor de gemiddelde mens.
Ongeveer jouw berekening maar dan de factor "geld maakt geld" meegenomen.

Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je een gezin hebt het sparen een stuk lastiger is.
pi_78501485
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 22:46 schreef Monco10 het volgende:

[..]

Ongeveer jouw berekening maar dan de factor "geld maakt geld" meegenomen.

Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je een gezin hebt het sparen een stuk lastiger is.
Beleggen en zo dus? In dat geval kan ik best geloven dat je dat bedrag bij elkaar kan krijgen als je het goed doet. Maar nogmaals vraag ik me af of dit nou voor iedereen zo vanzelfsprekend is.
pi_78501871
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 22:54 schreef gifkwal het volgende:

[..]

Beleggen en zo dus? In dat geval kan ik best geloven dat je dat bedrag bij elkaar kan krijgen als je het goed doet. Maar nogmaals vraag ik me af of dit nou voor iedereen zo vanzelfsprekend is.
Rente trekken, en ja beleggen is ook een voorbeeld.

Maar als Jan Modaal met (wat zal het zijn, 1500 netto?) zijn salaris de jaren erop niet meer erop vooruit gaat dan wordt het een lastig verhaal ja.
pi_78509926
Hier een samengesteld gezin (6 kinderen) met modaal inkomen plus bijkomende alimentatieverplichtingen.
Er blijft geen cent over per maand, als alle rekeningen betaald zijn wordt het sprokkelen om de rest van de maand genoeg boodschappen en benzine te kunnen kopen. Sparen komt er helaas niet meer van.
pi_78510047
Naar aanleiding van dit topic hebben we ons gezamenlijk spaarsaldo een goed geteld.
Hieruit kwam naar voren dat verder sparen complete onzin is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78512267
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 02:07 schreef capricia het volgende:
Naar aanleiding van dit topic hebben we ons gezamenlijk spaarsaldo een goed geteld.
Want?
pi_78512760
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 07:42 schreef Monco10 het volgende:

[..]

Want?
als je geen kinderen hebt (of wilt) zoals capri terwijl je samenwoont, en je banksaldo alsmaar ziet stijgen, maar ondertussen denkt: potdikkie, hadden we wel nog een keer vaker op vakantie kunnen gaan (bijvoorbeeld),
dan snap ik dat wel. Wat heb je nou aan zo'n berg geld op de bank, los van eventuele reserves?
  Moderator zaterdag 27 februari 2010 @ 09:50:13 #152
45833 crew  Fogel
pi_78512983
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 09:27 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

als je geen kinderen hebt (of wilt) zoals capri terwijl je samenwoont, en je banksaldo alsmaar ziet stijgen, maar ondertussen denkt: potdikkie, hadden we wel nog een keer vaker op vakantie kunnen gaan (bijvoorbeeld),
dan snap ik dat wel. Wat heb je nou aan zo'n berg geld op de bank, los van eventuele reserves?
Zelfs met kinderen is het niet nodig om een enorme berg geld op de bank te hebben (behalve een goede reserve inderdaad).
Ja, leuk voor een erfenis, maar je kan beter het geld goed besteden voor leuke dingen terwijl iedereen nog leeft.
  zaterdag 27 februari 2010 @ 10:34:41 #153
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78513562
quote:
Want?
Je kunt je geld beter aan onzinnige dingen uitgeven?
pi_78513669
quote:
Niets meer te wensen?
  zaterdag 27 februari 2010 @ 10:53:08 #155
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78513814
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 09:27 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Als de dat denkt, dan doe je iets niet goed.
Ik zie mijn banksaldo ook alleen maar groeien maar denk niet dat ik het uit moet geven omdat ik het saldo zie groeien. (Nu heb ik ook een bestemming voor het geld in gedachten dus dat maakt het weer een stuk makkelijker om er verder niet over te moeten denken.)
pi_78514415
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 22:23 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Alles vastlijmen?
Is ook weer zo onhandig met afstoffen .
pi_78516988
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 10:34 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Want?
Inderdaad, dat vroeg ik me ook meteen af?
Ik heb ook geen goede reden om verder te sparen, maar ja, je moet wat met het geld wat je overhoudt he
pi_78518255
Met flink wat geld kun je goed investeren, stop het bijvoorbeeld deels in een huis.
Ik vind veel sparen zeker geen onzin. Ja je moet ook leven natuurlijk, maar verbrassen zit mij niet in het bloed.
pi_78519525
In welke categorie val jij ? Wij sparen netzoveel als we uitgeven aan niet primaire zaken

Wat houd je over per maand NA vaste lasten ? Tja, wie zal het zeggen

Aan welke niet primaire levensbehoeften geef je (veel) geld uit ? Uit eten en auto's
pi_78529165
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 13:45 schreef Monco10 het volgende:
Met flink wat geld kun je goed investeren, stop het bijvoorbeeld deels in een huis.
Ik vind veel sparen zeker geen onzin. Ja je moet ook leven natuurlijk, maar verbrassen zit mij niet in het bloed.
Een huis is geen investering.
  zaterdag 27 februari 2010 @ 19:56:53 #161
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78529185
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 19:56 schreef heiden6 het volgende:

[..]

O jee, iemand die overtuigd is van de vastgoedbubbel?
pi_78529296
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 19:56 schreef heiden6 het volgende:

[..]

jij huurt zeker?
pi_78529624
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 19:59 schreef Monco10 het volgende:

[..]

jij huurt zeker?
Iets wat je maandelijks geld zal kosten en wat je bezit om het zelf kunnen gebruiken is geen investering.
  zaterdag 27 februari 2010 @ 20:07:32 #164
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78529695
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 20:06 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Iets wat je maandelijks geld zal kosten en wat je bezit om het zelf kunnen gebruiken is geen investering.
Wie zegt dat het maandelijks geld kost?
En maar goed dat jij de definitie van investering niet bepaald.
pi_78529731
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 20:06 schreef heiden6 het volgende:

[..]

De verkoop weegt niet op tegen je kosten natuurlijk, of je moet je wel heel goed vertild hebben.
  zaterdag 27 februari 2010 @ 20:20:12 #166
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78530210
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 20:08 schreef Monco10 het volgende:

[..]

De verkoop weegt niet op tegen je kosten natuurlijk, of je moet je wel heel goed vertild hebben.
Iets kopen voor 100.000 en verkopen voor 120.000 is een slechte investering?
pi_78530338
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 20:20 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Iets kopen voor 100.000 en verkopen voor 120.000 is een slechte investering?
hehe beetje ongelukkig geformuleerd zie ik nu, ik bedoel uiteraard dat de kosten die je maakt nooit opwegen tegen de prijs die je krijgt bij verkoop.
  zaterdag 27 februari 2010 @ 20:24:19 #168
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_78530346
Ik spaar niet bewust maar geef gewoon niet al teveel uit en let wel op de centen, uit eten, concerten en dat soort zaken vallen trouwens bij ons al onder de vaste lasten om zo een beter plaatje te hebben van de inkomsten en uitgaven én omdat het toch maandelijks gebeurt.
We houden hier gemiddeld zo'n 500 euro iedere maand over, die blijven dan ook op de rekening staan en eens in de zoveel tijd gaan we op vakantie en dan gaan die reserves eraan.
Wat geld apart zetten op een andere rekening doe ik trouwens wel, maar niet in extremen omdat er genoeg over moet zijn voor de leuke dingen in het leven.
  zaterdag 27 februari 2010 @ 20:28:40 #169
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78530528
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 20:24 schreef Monco10 het volgende:

[..]

hehe beetje ongelukkig geformuleerd zie ik nu, ik bedoel uiteraard dat de kosten die je maakt nooit opwegen tegen de prijs die je krijgt bij verkoop.
Volgens mij maakt de verkoopprijs van 120.000 de kosten van aankoop (100.000) toch ruimschoots goed.
pi_78547026
Tussenweg meldt zich!

Wij hebben een spaarrekening die als buffer wordt gebruikt. Daar staat standaard ¤ 10.000 op. Deze wordt alleen gebruikt in nood. dit is nog maar 1 keer gebeurt: nadat ons appartement is afgebrand. Dan leer je ook wel dat een buffer een must is...

Verder sparen we met redenen, met een doel:
- We sparen nu voor de aanleg van onze tuin
- Wat dingen die we nog willen doen in ons huis
- Vakanties
- Afbetalen huis (via oa spaarloon)

Ik ben als spaarder opgevoed, als je iets wilt hebben, moet je ervoor sparen. Helaas hebben we naast de hypotheek wel een schuld: studieschuld van mijn vriendin. Daar betalen we nu ¤ 200 per maand aan (meer dan de vereiste maandelijkse termijn).

Na onze vaste lasten (incl die ¤ 200 voor de studieschuld) houden we ¤ 1700 over. Dan is echt alles eraf ook boodschappen etc etc. We sparen daarvan ¤ 700 (allemaal dus met de doelen zoals boven staan) en de rest geven we lekker uit We zijn genieters dus die ¤ 1000 gaat ook echt op. (etentje, sauna, bios, kleding)
pi_78547167
quote:
Op zondag 28 februari 2010 11:48 schreef exode het volgende:
We sparen daarvan ¤ 700 (allemaal dus met de doelen zoals boven staan)
Dat geef je dus ook lekker uit, je bent geen middenweg maar gewoon een verbrasser
pi_78547185
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 20:28 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Volgens mij maakt de verkoopprijs van 120.000 de kosten van aankoop (100.000) toch ruimschoots goed.
Dat zeg ik (het was laat vannacht).
De kosten die je maakt heb je er zo uit bij verkoop.
pi_78550001
quote:
Op zondag 28 februari 2010 11:55 schreef Monco10 het volgende:

[..]

Dat geef je dus ook lekker uit, je bent geen middenweg maar gewoon een verbrasser
Eigenlijk wel ja...hihi
Afgezien van het deel wat we sparen voor afbetalen van het huis...dat gaat uiteindelijk in onze spaarhypotheek.

Het sparen om het sparen..dat kan ik niet. Daarvoor is het leven te kort en de leuke dingen 'te duur'.
pi_78551902
quote:
Op zondag 28 februari 2010 13:31 schreef exode het volgende:

[..]

Eigenlijk wel ja...hihi
Afgezien van het deel wat we sparen voor afbetalen van het huis...dat gaat uiteindelijk in onze spaarhypotheek.

Het sparen om het sparen..dat kan ik niet. Daarvoor is het leven te kort en de leuke dingen 'te duur'.
Ik zou willen dat ik het kon mijn geld verbrassen aan leuke dingen, maar ik vind het gevoel om steeds meer achter de hand te hebben belangrijker. Ook al heeft straks dus iemand anders plezier van mijn geld.
pi_78552067
Vraagje voor de mensen met veel spaargeld die er nu voor kiezen niet verder te sparen: hebben jullie nooit zin om verder te sparen voor echt iets moois? Een vakantie huisje in Italie, klein bootje ergens, mooie klassieke auto, etc...?

Dat is dus een beetje mijn motivatie om gewoon door te blijven sparen. Ben nu op zoek naar een huisje in Amsterdam voor de weekenden, leuker dan steeds meer uitgeven aan eten en vakanties eigenlijk. En daarbij een appeltje voor de dorst, mocht er ooit echt iets mis gaan.
pi_78552508
quote:
Op zondag 28 februari 2010 14:35 schreef Drive-r het volgende:

Dat is dus een beetje mijn motivatie om gewoon door te blijven sparen. Ben nu op zoek naar een huisje in Amsterdam voor de weekenden, leuker dan steeds meer uitgeven aan eten en vakanties eigenlijk. En daarbij een appeltje voor de dorst, mocht er ooit echt iets mis gaan.
Voor mij is sparen en spaargeld vooral een middel om onafhankelijk te zijn. Stel dat ik me op m'n werk ergens echt aan irriteer, weet ik dat ik gewoon ontslag kan nemen zonder me ergens druk om te maken. Stel dat ik ooit voor me zelf begin of een baan tegen kom die welliswaar heel leuk is maar geen zekerheid biedt, weet ik dat ik waarschijnlijk toch een huis kan kopen omdat ik een groot deel zelf kan financieren (en zeker alles boven de executiewaarde). En als ik het echt niet meer zie zitten, weet ik dat ik ook een hutje in lapland zou kunnen kopen om daar rendieren te fokken (of what ever).

Nou is de kans dat ik één van die dingen daadwerkelijk spontaan doe heel klein, maar het gaat mij vooral om het idee dat het kan! En dat gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid vind ik 100 x meer waard dan alle kamera's, dikke auto's en designkleding die ik anders van dat geld zou kunnen kopen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_78552698
quote:
Op zondag 28 februari 2010 14:35 schreef Drive-r het volgende:
Vraagje voor de mensen met veel spaargeld die er nu voor kiezen niet verder te sparen: hebben jullie nooit zin om verder te sparen voor echt iets moois? Een vakantie huisje in Italie, klein bootje ergens, mooie klassieke auto, etc...?

Herken ik helemaal, in mijn geval is dat een jonge tweedehands Porsche 911. Maar tegelijkertijd bekruipt me alweer het gevoel van "zonde van het geld".
pi_78552909
Spaarrekening voor de kinderen voor "later"
Spaarrekening voor eventuele kapotte wasmachines en dat soort ongein.

En verder grote uitgaven een beetje inplannen en vooraf wat achteruit leggen voor vakanties en dergelijke.

Over na vaste lasten betalen: een kleine 1000 te besteden aan boodschappen/zakgeld/kleding/sparen etc. voor 5 personen
  zondag 28 februari 2010 @ 15:28:52 #179
246373 Idler
Simplicity!
pi_78553727
quote:
Op zondag 28 februari 2010 14:49 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Voor mij is sparen en spaargeld vooral een middel om onafhankelijk te zijn. Stel dat ik me op m'n werk ergens echt aan irriteer, weet ik dat ik gewoon ontslag kan nemen zonder me ergens druk om te maken. Stel dat ik ooit voor me zelf begin of een baan tegen kom die welliswaar heel leuk is maar geen zekerheid biedt, weet ik dat ik waarschijnlijk toch een huis kan kopen omdat ik een groot deel zelf kan financieren (en zeker alles boven de executiewaarde). En als ik het echt niet meer zie zitten, weet ik dat ik ook een hutje in lapland zou kunnen kopen om daar rendieren te fokken (of what ever).

Nou is de kans dat ik één van die dingen daadwerkelijk spontaan doe heel klein, maar het gaat mij vooral om het idee dat het kan! En dat gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid vind ik 100 x meer waard dan alle kamera's, dikke auto's en designkleding die ik anders van dat geld zou kunnen kopen.
Hier herken ik me echt volledig in. Het geeft een gevoel van vrijheid .
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
pi_78554623
quote:
Op zondag 28 februari 2010 15:01 schreef MarMar het volgende:
Spaarrekening voor de kinderen voor "later"
Je moet je kind zo opvoeden dat hij/zij zelf gaat werken als hij/zij een jaar of 15 a 16 is. Als ze weten dat er een 'zak geld' ligt te wachten op ze als ze 18 of 20 zijn, dan is de kans groot dat ze nooit een bijbaantje zullen nemen en dat het luiwammessen zullen worden.

Ik ben zelf vanaf mijn 13e gaan werken en heb al mijn vakanties/rijbewijs/studiegeld allemaal netjes zelf bij elkaar gespaard. Ik heb daardoor nu meer respect voor geld en merk dat ik in vergelijking met leeftijdsgenoten/collega's ook een veel 'hardere werker' ben geworden.
pi_78554869
quote:
Op zondag 28 februari 2010 15:55 schreef Bassfly het volgende:

[..]

Je moet je kind zo opvoeden dat hij/zij zelf gaat werken als hij/zij een jaar of 15 a 16 is. Als ze weten dat er een 'zak geld' ligt te wachten op ze als ze 18 of 20 zijn, dan is de kans groot dat ze nooit een bijbaantje zullen nemen en dat het luiwammessen zullen worden.

Ik ben zelf vanaf mijn 13e gaan werken en heb al mijn vakanties/rijbewijs/studiegeld allemaal netjes zelf bij elkaar gespaard. Ik heb daardoor nu meer respect voor geld en merk dat ik in vergelijking met leeftijdsgenoten/collega's ook een veel 'hardere werker' ben geworden.
Waar zeg ik dat ze die zak geld zelf mee krijgen?
Hoe ouder de kinderen, hoe hoger de kosten, schoolgeld op de middelbare school bijvoorbeeld, dat hoeven ze niet zelf betalen van mij.. Dat zijn dingen waar ik geld voor achteruit hou, niet zozeer een zak geld die ze meekrijgen voor eigen plezier.
Het is dus meer een potje voor grote uitgaven die we voor de kinderen moeten doen in de toekomst, de jongste is nu 3.
pi_78555018
quote:

[..]

Ik werk zelf ook al sinds mijn 14e, heb ook nooit het idee gehad dat als ik ouder werd er ineens een zak geld voor me klaar stond, moest ook gewoon sparen van mijn zakgeld om dingen te kopen. Dat mijn ouders mij op latere leeftijd toch sponseren door een deel van mijn schoolkosten te betalen en mee te betalen aan mijn rijbewijs doet er niets aan af dat ik goed met mijn geld om kan gaan en er de waarde van inzie.
pi_78555297
quote:
Op zondag 28 februari 2010 16:02 schreef MarMar het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat ze die zak geld zelf mee krijgen?
Hoe ouder de kinderen, hoe hoger de kosten, schoolgeld op de middelbare school bijvoorbeeld, dat hoeven ze niet zelf betalen van mij.. Dat zijn dingen waar ik geld voor achteruit hou, niet zozeer een zak geld die ze meekrijgen voor eigen plezier.
Het is dus meer een potje voor grote uitgaven die we voor de kinderen moeten doen in de toekomst, de jongste is nu 3.
Ah, oke.

Die zak geld was mijn eigen interpretatie. Maar je toelichting klinkt goed.
  zondag 28 februari 2010 @ 16:43:15 #184
154052 RobertVH
I am your father
pi_78556415
quote:

Spaardes

+/- 1300

reizen

Woon nog thuis, dus naast auto + verzekeringen geen vaste lasten.
Meeste geld gaat naar reizen, laatste 2 jaar naar amerika geweest als echte vakantie en nog aan het begin en eind van het jaar een lang-weekend weg.

Dankzij dit topic ben ik mijn spaartegoeden maar eens na gaan kijken en kwam er achter dat ik van de ene rekening uberhaupt geen inloggegevens meer weet

* RobertVH gaat als de sodemieters een brief sturen voor een nieuwe inlogcode
pi_78559445
spaarder
Ik houd het niet maandelijks bij, maar zo'n 100-200 denk ik
Koffie en broodjes op school, bier bij het voetbal/stappen, eigen auto dus verzekering/benzine/wegenbelasting
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
  zondag 28 februari 2010 @ 18:39:49 #186
152789 karr-1
pi_78560297
quote:
Op zondag 28 februari 2010 13:31 schreef exode het volgende:
Ik ken genoeg leuke dingen die helemaal niet duur hoeven te zijn, het is zo duur als je het zelf maakt.
pi_78561195
quote:

[..]

Ik wil voor mijn kind(eren) ook volledig een studie kunnen betalen, hoor. Mijn ouders betalen mijn studie ook, daar ben ik heel blij mee en dankbaar voor. Dat wil niet zeggen dat ik lui ben of dat mijn ouders mij niet hebben gestimuleerd om te werken - ik heb sinds mijn dertiende altijd gewerkt.

Studiekosten betalen vind ik bij de opvoeding horen.
  zondag 28 februari 2010 @ 20:10:03 #188
152789 karr-1
pi_78563796
quote:
Op zondag 28 februari 2010 19:07 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Studiekosten betalen vind ik bij de opvoeding horen.
Ik niet, ik en mijn broers en zussen hebben dat altijd zelf betaald met stufi en bijbaantjes. Wat niet wil zeggen dat mijn ouders niet af en toe bijsprongen, maar de hele studie betalen zeer zeker niet. Dat vind ik persoonlijk ook belachelijk.
pi_78563923
quote:
Op zondag 28 februari 2010 20:10 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik niet, ik en mijn broers en zussen hebben dat altijd zelf betaald met stufi en bijbaantjes. Wat niet wil zeggen dat mijn ouders niet af en toe bijsprongen, maar de hele studie betalen zeer zeker niet. Dat vind ik persoonlijk ook belachelijk.
Ik vind het wat ver gaan om te stellen dat het bij de opvoeding hoort, maar ik zou zelf wel de studie van mijn kind (die ik overigens nog niet heb) willen betalen tenzij hij/zij er met de pet naar gooit. Daar zal ik dan ook wel voor sparen.
  Moderator zondag 28 februari 2010 @ 20:13:35 #190
45833 crew  Fogel
pi_78563941
quote:

[..]

Konden of wilden je ouders de studie niet betalen?
pi_78567780
quote:

[..]

Waarom vind je dat belachelijk? Werken voor persoonlijke uitgaven als kleding e.d. vind ik normaal, net als zelf je kamer betalen. Maar studiekosten.. valt voor mij onder de noemer 'schoolgeld' en dat wil ik later voor mijn (kind)eren betalen. Je laat ze toch ook niet vanaf hun 15e zelf hun schoolboeken huren op de middelbare school? Bovendien zit het er in dat er over 15-20 jaar geen stufi meer is, wat betekent dat, als een jongere volledig zelf zijn eigen studie moet betalen, hij zich simpelweg flink in de schulden zal moeten steken. Ik wil niet dat mijn kind zijn werkende leven start met 20k (of meer) schuld.

Als ouders het niet kunnen betalen, is het natuurlijk iets anders. Hoewel dat weinig voor zal komen als men er van te voren bij stil staat (vanaf de geboorte v/h kind bijv. maandelijks een bedrag sparen voor latere eventuele studiekosten).
pi_78568804
Er is toch ook een ouderbijdrage die meegenomen wordt in de totale studiefinanciering die je kan krijgen? Zo was dat vroeger in elk geval wel, duurt nog even voordat ik me er weer helemaal in moet verdiepen.

Ik vind het niet meer dan normaal dat je als ouder een steentje bijdraagt in de studiekosten, beter dat dan een torenhoge lening en fulltime werken en fulltime studeren is bij een beetje een serieuze studie nagenoeg onmogelijk.
pi_78569374
Mijn vader zei altijd dat we het moesten doen met de studie die m'n ouders voor ons betaald hadden, dat is een goede start in het leven. De rest van hun spaargeld gingen ze lekker opmaken zodat er weinig te erven zou zijn (en gelijk hadden ze).
pi_78570843
quote:
Op zondag 28 februari 2010 21:37 schreef MarMar het volgende:
Er is toch ook een ouderbijdrage die meegenomen wordt in de totale studiefinanciering die je kan krijgen? Zo was dat vroeger in elk geval wel, duurt nog even voordat ik me er weer helemaal in moet verdiepen.

Ik vind het niet meer dan normaal dat je als ouder een steentje bijdraagt in de studiekosten, beter dat dan een torenhoge lening en fulltime werken en fulltime studeren is bij een beetje een serieuze studie nagenoeg onmogelijk.
Klopt, onder een bepaalde inkomensgrens van je ouders krijg je extra stufi.
pi_78570985
quote:
Op zondag 28 februari 2010 22:12 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Klopt, onder een bepaalde inkomensgrens van je ouders krijg je extra stufi.
Ik denk eerder dat ze bedoeld dat er rekening mee gehouden dat ouders bijdragen in de studiekosten van hun kind, daar is de studiefinanciering dan ook op gericht.
pi_78573740
quote:
Op zondag 28 februari 2010 22:14 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat ze bedoeld dat er rekening mee gehouden dat ouders bijdragen in de studiekosten van hun kind, daar is de studiefinanciering dan ook op gericht.
In beide gevallen wordt er gewoon vanuit gegaan dat boven een bepaalde inkomensgrens je ouders wel bijdragen.
Persoonlijk wil ik ook bijdragen aan de toekomst van mijn kinderen en zie ik dat zeker ook als een verantwoordelijkheid.
  Moderator maandag 1 maart 2010 @ 00:45:01 #197
236264 crew  capricia
pi_78576809
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 10:34 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Want?
Tis meer dat ik het nut van nog meer spaargeld niet meer inzie.
Ergens moet het ook een keer gewoon genoeg zijn.
Hypothetisch: stel dat je beiden 90k pp hebt aan spaargeld. Wat heeft het dan nog voor zin om iedere maand 500 euro of zo te gaan sparen?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78576854
quote:
Op maandag 1 maart 2010 00:45 schreef capricia het volgende:

[..]

Hypothetisch: stel dat je beiden 90k pp hebt aan spaargeld. Wat heeft het dan nog voor zin om iedere maand 500 euro of zo te gaan sparen?
in een huis investeren
  Moderator maandag 1 maart 2010 @ 00:48:25 #199
236264 crew  capricia
pi_78576884
quote:
Op maandag 1 maart 2010 00:46 schreef Monco10 het volgende:

[..]

in een huis investeren
We hebben al een leuk huis met een lage hyp. Ik wil hier niet weg. Ben tevreden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78576905
quote:
Op maandag 1 maart 2010 00:48 schreef capricia het volgende:

[..]

We hebben al een leuk huis met een lage hyp. Ik wil hier niet weg. Ben tevreden.
als je niet meer toe bent aan meer dan kun je inderdaad gaan leven nu
  Moderator maandag 1 maart 2010 @ 00:51:58 #201
236264 crew  capricia
pi_78576954
quote:
Op maandag 1 maart 2010 00:49 schreef Monco10 het volgende:

[..]

als je niet meer toe bent aan meer dan kun je inderdaad gaan leven nu
Jij hebt toch ook wel een grens waarvan je zegt: dis wel genoeg.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78577001
quote:

[..]

Omdat je na 38 jaar (met een netto rendement van 3% per jaar) 1 miljoen vrij besteedbaar hebt
pi_78577013
quote:
Op maandag 1 maart 2010 00:51 schreef capricia het volgende:

[..]

Quote 500
  Moderator maandag 1 maart 2010 @ 00:55:53 #204
236264 crew  capricia
pi_78577028
quote:
Op maandag 1 maart 2010 00:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Omdat je na 38 jaar (met een netto rendement van 3% per jaar) 1 miljoen vrij besteedbaar hebt
Dat ben ik al in de 70!!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78577046
quote:

[..]

Ja heb die grens wel bereikt voor mijn gevoel, maar als ik ga denken over een porsche 911 en een villa dan is die grens nog lang niet in zicht. Het ligt maar aan je wensen.
pi_78577079
quote:
Op maandag 1 maart 2010 00:55 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat ben ik al in de 70!!
Mooi nog 10 jaar de tijd om 100.000 euro extra per jaar er door heen te jagen
  maandag 1 maart 2010 @ 07:16:50 #207
246373 Idler
Simplicity!
pi_78579555
quote:

[..]

Sparen om eerder te stoppen met werken/minder te gaan werken/een sabbatical?
pi_78579637
quote:
Op maandag 1 maart 2010 00:48 schreef capricia het volgende:

[..]

doe je goed.
pi_78579711
quote:
Op maandag 1 maart 2010 00:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Mooi nog 10 jaar de tijd om 100.000 euro extra per jaar er door heen te jagen
Dan ga je er vanuit dat je na je 70e helemaal kerngezond bent, tuurlijk, het kan, maar ga er niet zondermeer vanuit!
pi_78579995
quote:

[..]

De vraag was meer: heb je geen andere wensen? Nooit nagedacht over een vakantiehuis ergens, etc? Goed, dan ben je natuurlijk ook niet aan het sparen, maar gewoon grotere uitgaven aan het maken. Maar da's dan een beetje mijn idee erover: ik spaar nu "teveel", maar ik koop later dit jaar hopelijk een huisje erbij in Nederland (woon zelf in het buitenland).
  Moderator maandag 1 maart 2010 @ 08:39:41 #211
236264 crew  capricia
pi_78580078
quote:
Op maandag 1 maart 2010 00:56 schreef Monco10 het volgende:

[..]

Ja heb die grens wel bereikt voor mijn gevoel, maar als ik ga denken over een porsche 911 en een villa dan is die grens nog lang niet in zicht. Het ligt maar aan je wensen.
Ik heb ook niet de indruk dat ik dat bij elkaar krijg door 500 euro in de maand te sparen..
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 1 maart 2010 @ 08:41:40 #212
236264 crew  capricia
pi_78580098
quote:
Op maandag 1 maart 2010 08:30 schreef Drive-r het volgende:

[..]

De vraag was meer: heb je geen andere wensen? Nooit nagedacht over een vakantiehuis ergens, etc? Goed, dan ben je natuurlijk ook niet aan het sparen, maar gewoon grotere uitgaven aan het maken. Maar da's dan een beetje mijn idee erover: ik spaar nu "teveel", maar ik koop later dit jaar hopelijk een huisje erbij in Nederland (woon zelf in het buitenland).
Voor een vakantiehuisje zijn we wel wezen kijken. Maar ja...dan moet je ook semi-verplicht daar vaak heen gaan. Liever huren we iets zodat we op diverse locaties een leuk plekje hebben. En dat doen we ook wel regelmatig.
De enige echt grote wens die ik heb is om financieel onafhankelijk te zijn van een baas en om ook niet iedere dag zelf dan met het geld in de weer te moeten.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78583946
quote:
Op maandag 1 maart 2010 08:41 schreef capricia het volgende:

[..]

Voor een vakantiehuisje zijn we wel wezen kijken. Maar ja...dan moet je ook semi-verplicht daar vaak heen gaan. Liever huren we iets zodat we op diverse locaties een leuk plekje hebben. En dat doen we ook wel regelmatig.
De enige echt grote wens die ik heb is om financieel onafhankelijk te zijn van een baas en om ook niet iedere dag zelf dan met het geld in de weer te moeten.
Met 2 x 90.000 en 500 euro in de maand sparen dan lukt je dat in een jaar of 20-25

Beter kan je overigens onroerend goed kopen, dan heb je dat na 20-25 jaar en normaal gesproken komt daar een hoger netto rendement uit dan met het geld gaan banken
  maandag 1 maart 2010 @ 11:43:09 #214
152789 karr-1
pi_78584164
quote:
Op zondag 28 februari 2010 20:13 schreef Fogel het volgende:

[..]

Konden of wilden je ouders de studie niet betalen?
Ze wilden het niet.
  maandag 1 maart 2010 @ 11:43:49 #215
152789 karr-1
pi_78584175
quote:
Op zondag 28 februari 2010 21:22 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Waarom vind je dat belachelijk? Werken voor persoonlijke uitgaven als kleding e.d. vind ik normaal, net als zelf je kamer betalen. Maar studiekosten.. valt voor mij onder de noemer 'schoolgeld' en dat wil ik later voor mijn (kind)eren betalen. Je laat ze toch ook niet vanaf hun 15e zelf hun schoolboeken huren op de middelbare school? Bovendien zit het er in dat er over 15-20 jaar geen stufi meer is, wat betekent dat, als een jongere volledig zelf zijn eigen studie moet betalen, hij zich simpelweg flink in de schulden zal moeten steken. Ik wil niet dat mijn kind zijn werkende leven start met 20k (of meer) schuld.

Als ouders het niet kunnen betalen, is het natuurlijk iets anders. Hoewel dat weinig voor zal komen als men er van te voren bij stil staat (vanaf de geboorte v/h kind bijv. maandelijks een bedrag sparen voor latere eventuele studiekosten).
My bad, ik bedoelde natuurlijk niet de middelbare school, maar alles wat daarna komt.
pi_78584444
Ik heb deels een gat, En spaar deels....
Het lukt me soms om 3 - 4 maanden achter elkaar te sparen, maar als ik dan weer iets leuks zie, dan moet ik dat hebben, dan is een flink deel van mijn gespaarde geld weer op...
pi_78585380
quote:
Op maandag 1 maart 2010 11:43 schreef karr-1 het volgende:

[..]

My bad, ik bedoelde natuurlijk niet de middelbare school, maar alles wat daarna komt.
Maar waarom? Je bent toch niet klaar na de middelbare school? Er komt altijd nog een opleiding achteraan, of dat nu mbo, hbo, universiteit of misschien wel het conservatorium is. Op een paar mensen na die direct gaan werken na de middelbare school, komt er altijd nog een (beroeps)opleiding achteraan. Waarom dat dan niet betalen?
pi_78585570
- Ik val er een beetje tussen in, heb voordat ik uit huis ging flink wat gespaard als buffer voor als ik op mezelf zou gaan wonen. Nu iedere maand wat bestedingsruimte daardoor.

- +/- 250

- Sigaretten, PS3, Flesje wijn, Auto
  maandag 1 maart 2010 @ 12:27:29 #219
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_78585752
Toch wel spaarder denk ik. Al geef ik simpelweg niet om gadgets en luxe rommel, dus ik heb niet het gevoel dat ik mezelf iets ontzeg.

900, daarvan gaat er 450 naar mijn studieschuld, 275 spaar ik.

Vakantie, games, boeken, lekker biertje.
pi_78586361
Bij mij ligt het er maar net aan hoe ik in m'n vel zit of ik veel uitgeef of veel spaar.

Ik houd na aftrek van vaste lasten en boodschappengeld ongeveer 350 euro over. Daarvan gaat ongeveer 50 tot 100 naar mijn creditcardrekening (zit een verhaal achter, want ik ben normaal geen creditcardgebruiker), 50 euro naar mijn spaarrekening. Op het moment betaal ik daarvan nog ongeveer 30 euro voor een cursus, meestal neem ik nog ongeveer vijftig euro per maand op om uit eten te gaan of ergens wat te drinken, ongeveer 20 euro voor huishoudelijke dingen (keukenartikelen bijv), 20 euro aan luxe artikelen (Nespresso, thee, wijn, bonbons), ongeveer 20 euro aan persoonlijke verzorging, de rest gaat dan op aan cadeaus, boeken, dvd's, cd's, Wii-spelletjes en een klein beetje kleding (gemiddeld ca. 20 euro per maand). En soms nog wat donaties aan politieke partij, goede doelen, of openbaar vervoer en parkeerkosten, dat soort dingen.
pi_78586902
Ik vraag me vooral af:
waar spaar je voor? Ik moet echt een doel hebben, anders geef ik het uit

Ik lees hier van alles, sparen om 1 miljoen te hebben, sparen voor een vakantiehuis.

Ik kan bijvoorbeeld echt niet sparen voor auto. Ik heb er niets mee, een auto is voor mij gebruiksmiddel wat mij van A naar B brengt.

Vakanties en reizen vind ik wel iets waar ik geld aan uit kan geven. Dat is voor mijn gevoel ook blijvend, dat nemen ze me nooit meer af.

Verder investeren we in ons huis, zowel via de spaarhypotheek als verbeteringen aan het huis. Wij kiezen nu ook bewust wat we verbeteren. De keuken en badkamer moesten vervangen worden maar hebben we vooral voor ons zelf gedaan.

We sparen nu bijvoorbeeld voor een nieuwe (kunststof) voordeur omdat die heeeeel hard aan vervanging toe is en meteen een nieuw badkamerkozijn (ook weer kunststof) omdat dat raam enkel glas is. Ik irriteer me er niet aan maar het zijn wel minpunten aan het huis.

Zo spaart iedereen gelukkig voor iets anders, prioriteiten zullen ook veranderen gedurende de jaren.

Waar ik me wel over verbaas is dat er mensen zijn die helemaal niets achter de hand hebben. Hoe vang je in hemelsnaam tegenslagen op?
  maandag 1 maart 2010 @ 13:03:48 #222
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_78586988
quote:

Dus:

Beide
quote:
Paar honderd. Dat geef ik vooral uit aan zie onder.
De variabele inkomsten zoals vakantiegeld, bonus, 13e maand, freelance inkomsten gaan vaak naar de spaarrekening of gebruik ik voor vakantie.
quote:
- Belasting
- Benzine
- Aanschaf auto's (nouja, dan is de spaarrekening weer leeg)
- Auto onderhoud
- Klussen in huis
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 1 maart 2010 @ 14:32:04 #223
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_78590910
Is belasting niet een vaste last in jouw lijstje
  maandag 1 maart 2010 @ 14:42:33 #224
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_78591329
De vraag is niet of het een vaste last is, maar of het een primaire levensbehoefte is

Vaste lasten zoals een sportschoolabbo of begrafenisverzekering zou je ook kunnen noemen onder vraag 3..
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 1 maart 2010 @ 16:32:18 #225
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_78595845
quote:
Op maandag 1 maart 2010 14:42 schreef _Flash_ het volgende:
De vraag is niet of het een vaste last is, maar of het een primaire levensbehoefte is

Vaste lasten zoals een sportschoolabbo of begrafenisverzekering zou je ook kunnen noemen onder vraag 3..
Dan is het merkwaardig dat je maar een paar honderd euro aan je niet-primaire levensbehoeften betaald, aangezien alleen je loonbelasting al meer zal bedragen:P
pi_78600286
quote:

Dus:

Ligt eraan, soms heel zuinig maar de andere keer kan ik zomaar 500 euro uitgeven aan elektronica bv.

¤ 1680,00

Auto's, en onnodig luxe boodschappen
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 1 maart 2010 @ 18:46:29 #227
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_78601394
quote:
Op maandag 1 maart 2010 16:32 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dan is het merkwaardig dat je maar een paar honderd euro aan je niet-primaire levensbehoeften betaald, aangezien alleen je loonbelasting al meer zal bedragen:P
Ik zeg toch nergens dat ik maar een paar honderd euro aan niet-primaire levensbehoeften betaal?

Een groot deel van de vaste lasten (bijvoorbeeld belastingen) *zijn* niet-primaire levensbehoeften...
  maandag 1 maart 2010 @ 22:00:26 #228
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_78612666
quote:
quote:
Op maandag 1 maart 2010 13:03 schreef _Flash_ het volgende:
Paar honderd. Dat geef ik vooral uit aan zie onder.
quote:
quote:
Op maandag 1 maart 2010 13:03 schreef _Flash_ het volgende:
- Belasting
Het geld, een paar honderd euro, die jij overhoud na vaste lasten geef je vooral uit aan niet primaire levensbehoeften. Een van die zogenaamde niet primaire levensbehoefte is "belastingen". Maar niet alle, want een deel van de belastingen noem je een vaste last. Welke belastingen betaal je dan "vast" en welke vrijwillig? BTW? Sorry, just don't get it

[ Bericht 9% gewijzigd door GSbrder op 01-03-2010 22:06:52 ]
pi_78619155
ik spaar, maar niet ten koste van fatsoenlijke stappen in het weekend of een terrasje/avondje in de kroeg door de weeks.
I'm not the man you think I am!
  dinsdag 2 maart 2010 @ 12:33:16 #230
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_78631413
quote:
Op maandag 1 maart 2010 22:00 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het geld, een paar honderd euro, die jij overhoud na vaste lasten geef je vooral uit aan niet primaire levensbehoeften. Een van die zogenaamde niet primaire levensbehoefte is "belastingen". Maar niet alle, want een deel van de belastingen noem je een vaste last. Welke belastingen betaal je dan "vast" en welke vrijwillig? BTW? Sorry, just don't get it
Je legt een link die er niet is. Namelijk d

Ik zei dat wat ik overhou, ik uitgeef aan niet-vaste lasten en niet-primaire behoeften.
Omgekeerd is het niet zo dat alle niet-primaire behoeften geen vaste lasten zouden zijn. (Volg je me nog..)

Of iets een vaste last is of niet staat los van of datgene wel of niet een primaire levensbehoefte is.
Vraag 3 gaat om niet-primaire zaken. Bijvoorbeeld sportschool en krant maar ook loonbelasting en sommige andere vaste lasten.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 13:54:26 #231
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_78634561
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 12:33 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Je legt een link die er niet is. Namelijk d

Ik zei dat wat ik overhou, ik uitgeef aan niet-vaste lasten en niet-primaire behoeften.
Omgekeerd is het niet zo dat alle niet-primaire behoeften geen vaste lasten zouden zijn. (Volg je me nog..)

Of iets een vaste last is of niet staat los van of datgene wel of niet een primaire levensbehoefte is.
Vraag 3 gaat om niet-primaire zaken. Bijvoorbeeld sportschool en krant maar ook loonbelasting en sommige andere vaste lasten.
Zover volg ik je, niet-primaire behoeften zijn niet per definitie vaste lasten,
maar belastingen, volgens jouw redenatie niet primair, zijn wel altijd een vaste last.

Welke belastingen zijn in jouw uitgavenschema wel een belasting (niet primair), maar geen vaste last? Zelfs BTW, accijns en BPM, welke per maand kunnen fluctueren, maar enkel het gevolg zijn van een gekozen goed, dus daarmee een vaste last gekoppeld aan een product.

Misschien bedoel je wel hetzelfde hoor, dat kan ook..
  dinsdag 2 maart 2010 @ 18:52:32 #232
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_78646647
Verstandig beleid voeren: enerzijds een buffer opbouwen (minstens zes netto maandsalarissen) en deze op peil houden. Anderzijds schulden aflossen (studieschuld en hypotheek). Door een kleine aanrijding met de auto in januari en een bult nieuwe kleren in februari moet ik weer even de teugels aan halen, omdat de buffer weer onder de zes netto maandsalarissen ligt.

Na aftrek van woonlasten, verzekeringen, belastingen, autorijden en boodschappen houd ik zo'n 750 euro over. Van die 750 euro spaar ik zo'n 250 euro per maand. Ook gaat er zo'n 250 euro naar de IBG (thans DUO) voor aflossing van de studieschuld.

studieschuld (ruim 200 euro) en andere gadgets. Zoals daar zijn:
- bierdrinken
- bierdrinken (ohwnee, ik bedoel hockeyen)
- schaatsen
- electronische gadgets
- boeken
- vakantie
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_78698622
Excessieve spaarder. Geef alleen geld uit als ik het echt nodig vind. Ben soms wel wat te zuinig. Zijn dagen geweest dat ik pas s'avonds door had dat ik nog niks gegeten had . Doel is in ieder geval voor mn 40e financieel onafhankelijk zijn.

Genoeg om van te leven. Ik heb alleen telefonie, huur, zorg en OV als vaste lasten.

Reizen
Beleggen
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_78698625
Waarom hebben sommige mensen X maandsalarissen op de spaarrekening staan? In welke situatie heb je dat nodig?
pi_78698683
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 20:29 schreef ennuikhier het volgende:
Waarom hebben sommige mensen X maandsalarissen op de spaarrekening staan? In welke situatie heb je dat nodig?
Op het moment dat je morgen de deur binnenkomt en je baas zegt: Ennuikhier!! Je bent onstslagen! Oprotten!

Nou, dan ben je niet afhankelijk van WW of andere rotzooi en kun je relatief rustiger een nieuwe baan opzoeken.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_78698714
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 20:29 schreef ennuikhier het volgende:
Dat kan je zelf toch wel bedenken? Als je ineens zonder werk komt te zitten bijvoorbeeld?
pi_78699003
Of stel je relatie gaat uit en je moet een nieuw onderkomen + inboedel zoeken.
pi_78699978
Ik begrijp het belang van sparen wel maar 6 maandsalarissen vind ik toch vrij veel. Voor het meeste ben ik ingedekt: heb een goede WW verzekering, heb een arbeidsongeschiktheidsverzekering, een verzekering op de hypotheek (voor het geval een inkomen wegvalt) en als alle "dingen" (tv, koelkast et) in één maand kapot gaan kunnen en ik dat ook opvangen.

Als en ik uit elkaar zouden gaan kan hij me óf uitkopen (kan in m'n eentje de lasten niet ophoesten) óf we moeten verkopen maar dan is er ook geld genoeg.

Tuurlijk, 6 maandsalarissen op m'n bankrekening zou erg prettig zijn maar ik vind het, in mijn situatie, een heel bedrag.
  Moderator woensdag 3 maart 2010 @ 20:58:01 #239
45833 crew  Fogel
pi_78700343
Ik vind 6 maandsalarissen juist wat weinig, mijn eigen norm ligt op 12. De reden hiervoor is dat, mocht je zonder werk komen te zitten, dan kan je gewoon een normaal leven blijven leven en tussendoor werk zoeken zonder erg grote druk te hebben zodat je een baan kan nemen waar je weet dat je het naar je zin gaat hebben ipv maar iets aanpakken omdat het moet. Als maar 6 maanden of minder als buffer hebt, dan is het einde van het geld al in zicht voordat je begint met nieuw werk te zoeken...
En ja, er is WW en dat soort ongein, maar dat duurt allemaal even voordat het op gang is, het is minder dan het loon wat je hebt, etc, etc.
pi_78700619
Natuurlijk is 6 maanden veel op een laag salaris, maar als je de keuze had, zou je het dan ook niet doen? Ik blijf zelf lekker doorgaan. Financieel onafhankelijk zijn is zeker mijn doel en dat moet voor mijn 40e ook zeker voor elkaar zijn. Ik kan het nu 12 maanden uitzingen en in die tijd goed leven, verhuizen naar een willekeurig land indien nodig en veel reizen. Ik vertrouw overheden niet, waarom zou ik afhankelijk zijn van voorzieningen die morgen ook opeens kunnen verdwijnen?
pi_78701660
@ Fogel - Wow, 12 maanden? Hoe lang moet je daar voor sparen? En wat laat je er voor?

@ Drive-r - Ja... maar misschien ook niet. Ik kan op dit moment 25 tot 50% van mijn nettosalaris sparen dus die 6 maandsalarissen zou moeten lukken, toch? Vreemd genoeg is het nooit in me opgekomen om te "sparen voor het sparen" - ben altijd tevreden geweest met een paar duizend euro spaargeld + geen schulden.
Misschien toch maar eens met de bank praten over lange termijn sparen...?
pi_78701867
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 21:19 schreef ennuikhier het volgende:
@ Fogel - Wow, 12 maanden? Hoe lang moet je daar voor sparen? En wat laat je er voor?

@ Drive-r - Ja... maar misschien ook niet. Ik kan op dit moment 25 tot 50% van mijn nettosalaris sparen dus die 6 maandsalarissen zou moeten lukken, toch? Vreemd genoeg is het nooit in me opgekomen om te "sparen voor het sparen" - ben altijd tevreden geweest met een paar duizend euro spaargeld + geen schulden.
12 maanden is bij een modaal inkomen net onder de 20.000 euro, of dat veel is laat ik in het midden maar het moet te doen zijn. En als je zo'n groot deel van je inkomen kan sparen moet in een jaar, misschien 2 jaar toch een heel eind komen.

Het is voor mij misschien een beetje makkelijk praten omdat ik zelf nog studeer, maar als ik na mijn studie niet gelijk een baan kan vinden kan ik het ook een jaar volhouden zonder in de problemen te komen (uitgaande van een normaal huishouden).
pi_78702028
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 21:19 schreef ennuikhier het volgende:

Gewoon een vast bedrag per maand op een andere rekening boeken
  Moderator woensdag 3 maart 2010 @ 21:32:22 #244
45833 crew  Fogel
pi_78702488
@ennuikhier: Geen idee, dat hou ik niet bij, heb nooit een X bedrag standaard naar een spaarrekening gedaan ofzo. Wat er nog op de rekening staat als er nieuw loon komt gaat richting spaarrekening iedere maand. Twee keer een huis verkopen met flinke winst hielp overigens aardig om de spaarrekening te spekken.

@dennis: Alleen aan kinderopvang ben ik al ca 10k¤ per jaar kwijt, dus 20k¤ voor alles zou voor mij nogal aan de lage kant zijn.
pi_78702750
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 21:32 schreef Fogel het volgende:
@ennuikhier: Geen idee, dat hou ik niet bij, heb nooit een X bedrag standaard naar een spaarrekening gedaan ofzo. Wat er nog op de rekening staat als er nieuw loon komt gaat richting spaarrekening iedere maand. Twee keer een huis verkopen met flinke winst hielp overigens aardig om de spaarrekening te spekken.

@dennis: Alleen aan kinderopvang ben ik al ca 10k¤ per jaar kwijt, dus 20k¤ voor alles zou voor mij nogal aan de lage kant zijn.
Als je geen baan hebt hoef je ook geen kinderopvang
  Moderator woensdag 3 maart 2010 @ 21:37:29 #246
45833 crew  Fogel
pi_78702837
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 21:36 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Als je geen baan hebt hoef je ook geen kinderopvang
Ik wist dat die ging komen...
Een normaal leven blijven hebben is het punt. De bedoeling is zo snel mogelijk een nieuwe goede baan te hebben, en als je dan de kinderopvang stop zet en opeens geen plek meer hebt als je wel een baan hebt, dan heb je nogal een groot probleem.
pi_78702948
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 21:32 schreef Fogel het volgende:

Het gaat toch om een jaarsalaris hebben als spaargeld? Blijkbaar verdien dan jij dan meer dan modaal.
  Moderator woensdag 3 maart 2010 @ 21:40:54 #248
45833 crew  Fogel
pi_78703070
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 21:39 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Het gaat toch om een jaarsalaris hebben als spaargeld? Blijkbaar verdien dan jij dan meer dan modaal.
Klopt en klopt.
pi_78705703
Spaarder, maar wel met mate, dus hou per maand zo'n 100 a 200 eurotjes apart om evt. uit te geven, maar die blijven vaak staan. Ben niet echt een grote uitgever.

genoeg om van te leven+sparen.

terugbetalen studieschuld ibg, elektronica(computerspul), reizen, openbaar vervoer
pi_78806845
Zijn hier ook mensen die huiverig zijn om hun spaargeld aan te spreken?
Zelf heb ik dat heel erg, dat ik alleen maar spaar en zuinig aan doe, maar het niet gebruik.
pi_78806901
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 09:41 schreef dyna18 het volgende:
Zelf heb ik dat heel erg, dat ik alleen maar spaar en zuinig aan doe, maar het niet gebruik.
Ja, hoe meer mijn saldo groeit hoe minder snel ik er iets vanaf haal
  zaterdag 6 maart 2010 @ 09:47:09 #252
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78806946
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 09:41 schreef dyna18 het volgende:
Behalve voor grote aankopen, kan ik rondkomen van mijn inkopen.
Pas als er een nieuwe auto komt of ik ga verhuizen, zal ik (naar verwachting) het saldo aanspreken.
pi_78807644
Ik ben eigenllijk beide ...

Kan soms een tijdje heel fanatiek sparen en overal op bezuinigen, omdan vervolgens een nieuwere auto te kopen waarbij ik bv. ¤ 15.000,- moet bijleggen en dan is alles weer op.

Ik spaar momenteel trouwens gemiddeld zo'n ¤ 1.200,-/mnd.
pi_78809488
@ Ennuikhier: Wij hebben een buffer voor als er iets misgaat maar vooral als er iets flink misgaat.

- Je raakt je baan kwijt, ww is leuk maar ik heb er in het verleden eens 2 maanden op moeten wachten.
- WW is niet eeuwig durend, natuurlijk ga je als een debiel solliciteren maar dat is geen garantie.
- Je raakt arbeidsongeschikt door een ongeval. Aanpassingen huis, minder verdienen, wel nog je dure huis, vakanties worden duurder want aangepast etc etc.
- In 1 maand gaat je HR ketel, auto, koelkast en tv kapot.
- En helaas uit ervaring: je huis brandt af. Ja daar heb je een inboedelverzekering voor, die hadden/hebben wij ook. Maar voordat ze uitbetalen....duurde bij ons 3,5 maand. We hebben het net gered met ons spaargeld.
- Je bent voor van alles verzekerd, maar er zijn genoeg situaties waarin je verzekering niet uit zal betalen.
- Je krijgt een kindje, helemaal blij, blijkt het gehandicapt te zijn. Ik zie om me heen hoe ontzettend veel geld dat kost.

Allemaal: dat gebeurt mij toch niet dingen..totdat het wel gebeurt. En ik slaap er beter door
pi_78809566
Ik heb een buffer die nog wat meer moet groeien, want er komt een moment dat dingen zoals laptop, tv, auto, wasmachine, koelkast, diepvries en vaatwasser vervangen moeten worden. Laptop zal binnen een jaar moeten, de rest verwacht ik (zonder veel pech) over een jaar of 4 tot 5. En dan eens een nieuwe bank en weer sparen voor de volgende vervangingen een paar jaar later.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')