Jij hebt toch ook wel een grens waarvan je zegt: dis wel genoeg.quote:Op maandag 1 maart 2010 00:49 schreef Monco10 het volgende:
[..]
als je niet meer toe bent aan meer dan kun je inderdaad gaan leven nu
Omdat je na 38 jaar (met een netto rendement van 3% per jaar) 1 miljoen vrij besteedbaar hebtquote:Op maandag 1 maart 2010 00:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Tis meer dat ik het nut van nog meer spaargeld niet meer inzie.
Ergens moet het ook een keer gewoon genoeg zijn.
Hypothetisch: stel dat je beiden 90k pp hebt aan spaargeld. Wat heeft het dan nog voor zin om iedere maand 500 euro of zo te gaan sparen?
Quote 500quote:Op maandag 1 maart 2010 00:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Jij hebt toch ook wel een grens waarvan je zegt: dis wel genoeg.
Dat ben ik al in de 70!!quote:Op maandag 1 maart 2010 00:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Omdat je na 38 jaar (met een netto rendement van 3% per jaar) 1 miljoen vrij besteedbaar hebt
Ja heb die grens wel bereikt voor mijn gevoel, maar als ik ga denken over een porsche 911 en een villa dan is die grens nog lang niet in zicht. Het ligt maar aan je wensen.quote:Op maandag 1 maart 2010 00:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Mooi nog 10 jaar de tijd om 100.000 euro extra per jaar er door heen te jagenquote:
Sparen om eerder te stoppen met werken/minder te gaan werken/een sabbatical?quote:Op maandag 1 maart 2010 00:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Tis meer dat ik het nut van nog meer spaargeld niet meer inzie.
Ergens moet het ook een keer gewoon genoeg zijn.
Hypothetisch: stel dat je beiden 90k pp hebt aan spaargeld. Wat heeft het dan nog voor zin om iedere maand 500 euro of zo te gaan sparen?
quote:Op maandag 1 maart 2010 00:48 schreef capricia het volgende:
[..]
We hebben al een leuk huis met een lage hyp. Ik wil hier niet weg. Ben tevreden.
Dan ga je er vanuit dat je na je 70e helemaal kerngezond bent, tuurlijk, het kan, maar ga er niet zondermeer vanuit!quote:Op maandag 1 maart 2010 00:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Mooi nog 10 jaar de tijd om 100.000 euro extra per jaar er door heen te jagen
De vraag was meer: heb je geen andere wensen? Nooit nagedacht over een vakantiehuis ergens, etc? Goed, dan ben je natuurlijk ook niet aan het sparen, maar gewoon grotere uitgaven aan het maken. Maar da's dan een beetje mijn idee erover: ik spaar nu "teveel", maar ik koop later dit jaar hopelijk een huisje erbij in Nederland (woon zelf in het buitenland).quote:Op maandag 1 maart 2010 00:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb ook niet de indruk dat ik dat bij elkaar krijg door 500 euro in de maand te sparen..quote:Op maandag 1 maart 2010 00:56 schreef Monco10 het volgende:
[..]
Ja heb die grens wel bereikt voor mijn gevoel, maar als ik ga denken over een porsche 911 en een villa dan is die grens nog lang niet in zicht. Het ligt maar aan je wensen.
Voor een vakantiehuisje zijn we wel wezen kijken. Maar ja...dan moet je ook semi-verplicht daar vaak heen gaan. Liever huren we iets zodat we op diverse locaties een leuk plekje hebben. En dat doen we ook wel regelmatig.quote:Op maandag 1 maart 2010 08:30 schreef Drive-r het volgende:
[..]
De vraag was meer: heb je geen andere wensen? Nooit nagedacht over een vakantiehuis ergens, etc? Goed, dan ben je natuurlijk ook niet aan het sparen, maar gewoon grotere uitgaven aan het maken. Maar da's dan een beetje mijn idee erover: ik spaar nu "teveel", maar ik koop later dit jaar hopelijk een huisje erbij in Nederland (woon zelf in het buitenland).
Met 2 x 90.000 en 500 euro in de maand sparen dan lukt je dat in een jaar of 20-25quote:Op maandag 1 maart 2010 08:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Voor een vakantiehuisje zijn we wel wezen kijken. Maar ja...dan moet je ook semi-verplicht daar vaak heen gaan. Liever huren we iets zodat we op diverse locaties een leuk plekje hebben. En dat doen we ook wel regelmatig.
De enige echt grote wens die ik heb is om financieel onafhankelijk te zijn van een baas en om ook niet iedere dag zelf dan met het geld in de weer te moeten.
Ze wilden het niet.quote:Op zondag 28 februari 2010 20:13 schreef Fogel het volgende:
[..]
Konden of wilden je ouders de studie niet betalen?
My bad, ik bedoelde natuurlijk niet de middelbare school, maar alles wat daarna komt.quote:Op zondag 28 februari 2010 21:22 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Waarom vind je dat belachelijk? Werken voor persoonlijke uitgaven als kleding e.d. vind ik normaal, net als zelf je kamer betalen. Maar studiekosten.. valt voor mij onder de noemer 'schoolgeld' en dat wil ik later voor mijn (kind)eren betalen. Je laat ze toch ook niet vanaf hun 15e zelf hun schoolboeken huren op de middelbare school? Bovendien zit het er in dat er over 15-20 jaar geen stufi meer is, wat betekent dat, als een jongere volledig zelf zijn eigen studie moet betalen, hij zich simpelweg flink in de schulden zal moeten steken. Ik wil niet dat mijn kind zijn werkende leven start met 20k (of meer) schuld.
Als ouders het niet kunnen betalen, is het natuurlijk iets anders. Hoewel dat weinig voor zal komen als men er van te voren bij stil staat (vanaf de geboorte v/h kind bijv. maandelijks een bedrag sparen voor latere eventuele studiekosten).
Maar waarom? Je bent toch niet klaar na de middelbare school? Er komt altijd nog een opleiding achteraan, of dat nu mbo, hbo, universiteit of misschien wel het conservatorium is. Op een paar mensen na die direct gaan werken na de middelbare school, komt er altijd nog een (beroeps)opleiding achteraan. Waarom dat dan niet betalen?quote:Op maandag 1 maart 2010 11:43 schreef karr-1 het volgende:
[..]
My bad, ik bedoelde natuurlijk niet de middelbare school, maar alles wat daarna komt.
Beidequote:Op maandag 22 februari 2010 21:35 schreef Monco10 het volgende:
Zoals de topic titel al zegt, geef jij maandelijks zo'n beetje al je geld uit of ben je meer het type spaarder?
Ik val zelf in de laatste categorie maar ik vraag me soms wel af waarom ik nog spaar, waarom niet nu leven, straks profiteert iemand anders van mijn geld.
Dus:
In welke categorie val jij ?
Paar honderd. Dat geef ik vooral uit aan zie onder.quote:Wat houd je over per maand NA vaste lasten ?
- Belastingquote:Aan welke niet primaire levensbehoeften geef je (veel) geld uit ?
Dan is het merkwaardig dat je maar een paar honderd euro aan je niet-primaire levensbehoeften betaald, aangezien alleen je loonbelasting al meer zal bedragen:Pquote:Op maandag 1 maart 2010 14:42 schreef _Flash_ het volgende:
De vraag is niet of het een vaste last is, maar of het een primaire levensbehoefte is![]()
Vaste lasten zoals een sportschoolabbo of begrafenisverzekering zou je ook kunnen noemen onder vraag 3..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |