En hoeveel spaar je daar dan mee per maand?quote:Op vrijdag 26 februari 2010 01:58 schreef Drinky het volgende:
Ik spaar en geef alleen uit aan dat wat nodig is, bij het stappen geef ik ook niet echt bijzonder veel uit. Hierdoor houd ik een lekker zakcentje can over waar ik dan weer echt mooie dingen van kan kopen( denk bv aan een motor). M'n vrienden snappen niet waar ik het geld vandaan haal, maar die geven alles gelijk snel uit, bijv. aan een broek van 100 euro, drie shirts van ¤25 en een paar schoenen.
Och dat red ik ook nog wel denk ik.quote:Op donderdag 25 februari 2010 22:43 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Een Jan Modaal met 30 ruggen op de bank?Ik denk het niet, hoor.
Patsertquote:Op vrijdag 26 februari 2010 08:17 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Och dat red ik ook nog wel denk ik.
Meestal tussen de 300 en 400 per maandquote:Op vrijdag 26 februari 2010 02:33 schreef capricia het volgende:
[..]
En hoeveel spaar je daar dan mee per maand?
Ik ben zeker een spaarder, spaar altijd direct nadat ik m'n loon heb en in de meeste gevallen zet ik m'n stufi ook op een spaarrekening. Natuurlijk plunder ik deze ook wel eens, maar ik kan wel zeggen dat ik een spaarsaldo zelf heb opgebouwd ter grootte van de studieschuld van sommige medestudenten.quote:
Tsja, nou komen we op het punt waarom ik ook veel kan sparen, ik heb vrijwel geen vaste lasten, ben nog een jonge student, lage huur, m'n telefoonabbo, internet, wasmachine-huur is wel een beetje het enige wat ik aan vaste lasten heb. Gemiddeld hou ik na vaste lasten circa 500 euro over. Hiervan spaar ik 200 euro direct en 300 euro is dan voor al het eten, uitgaan en luxe-goederen.quote:Wat houd je over per maand NA vaste lasten ?
Electronica en gadgets. Denk aan een 40" TV, twee monitoren en andere meuk voor m'n PC.quote:Aan welke niet primaire levensbehoeften geef je (veel) geld uit ?
Bestaan die nog?quote:Op maandag 22 februari 2010 21:40 schreef Doedezemaar het volgende:
Spaarder (ben een vrouw die niet veel uitgeeft)
Doe je goedquote:Op vrijdag 26 februari 2010 10:00 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Om Capricia ook nog even aan te vullen:
Wij zijn starters, jonge twintigers. Ik studeer nog, mijn vriend werkt fulltime, maar staat nog aan het begin van zijn carrière dus nog geen gigantisch salaris (wel een leuk salaris, we kunnen er prima van leven). Ik heb nog een leuke bijbaan waar ik zo'n 400-500 p/m mee verdien.
We wonen nu een jaar samen en hebben in het eerste jaar +/- 4000,- weten te sparen, wat we beiden een leuk begin vinden. Als ik klaar ben met mijn studie (over ong. 1,5 jaar), willen we 10.000 gespaard hebben en een huis gaan kopen.
Op dit moment zetten we maandelijks 300,- opzij, + wat over is aan het eind van de maand (varieert van 0 tot 100,-). We hebben maandelijks zo'n 500,- om uit te geven aan niet-essentiele dingen, het meeste gaat dan naar uit eten, kleding, dvd's, boeken en uitgaan.
quote:Op vrijdag 26 februari 2010 10:06 schreef josvr het volgende:
[..]
Bestaan die nog?
Aantrekkelijk, mag ik een afspraakje met je?![]()
Heb jij ook hele manden vol schoenen en handtasjes die je nooit meer draagt en moet jij ook iedere maand per se nieuwe schoenen en handtasje? Ik neem dat dan ook wel meevalt?
Tot gauw kusje alvast![]()
Dankje.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 10:07 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Doe je goedzo hebben wij het ook gedaan
kan me nu helaas niet meer voorstellen dat we er toen van rond kwamen
Zolang dat het isquote:Op vrijdag 26 februari 2010 10:12 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Dankje.![]()
Ik vind het gewoon belangrijk om iets achter de hand te hebben, kan ik rustig slapen. Overigens hebben we nog een kat die wat geld kost, maar niet veel (het is een binnenkat). Kosten zitten m vooral in alles wat hij 'per ongeluk' omgooit en we vervolgens nieuw moeten kopen.
Zoals gezegd, ligt natuurlijk wel een beetje aan de fase in je leven, hoe lang je al werkt, single of gezin, inkomen, etc.quote:
Alles vastlijmen?quote:Op vrijdag 26 februari 2010 10:12 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Dankje.![]()
Ik vind het gewoon belangrijk om iets achter de hand te hebben, kan ik rustig slapen. Overigens hebben we nog een kat die wat geld kost, maar niet veel (het is een binnenkat). Kosten zitten m vooral in alles wat hij 'per ongeluk' omgooit en we vervolgens nieuw moeten kopen.
Uitgaande van jouw voorbeeld kan je zo'n bedrag bij elkaar krijgen door per maand 800 euro te sparen, en dat 10 jaar lang (dan zit je op 84000 euro). Ik vind dat toch niet zo vanzelfsprekend hoor.Of natuurlijk 1600 per maand sparen en dat 5 jaar lang, bijvoorbeeld. Dat zie ik al helemaal weinig mensen voor elkaar krijgen.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 22:19 schreef Monco10 het volgende:
[..]
Zoals gezegd, ligt natuurlijk wel een beetje aan de fase in je leven, hoe lang je al werkt, single of gezin, inkomen, etc.
Maar een hardwerkende 30+ er zal toch in zijn eentje een 75K-100K bij elkaar kunnen hebben, zo niet dan heb je het uitgegeven aan een hoop onzin, wat natuurlijk ook prima is.
maar in het begin van je carierre zul je geen 800 kunnen sparen, ik dus ook niet toen. dus die vlieger gaat niet helemaal op.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 22:24 schreef gifkwal het volgende:
[..]
Uitgaande van jouw voorbeeld kan je zo'n bedrag bij elkaar krijgen door per maand 800 euro te sparen, en dat 10 jaar lang (dan zit je op 84000 euro). Ik vind dat toch niet zo vanzelfsprekend hoor.Of natuurlijk 1600 per maand sparen en dat 5 jaar lang, bijvoorbeeld. Dat zie ik al helemaal weinig mensen voor elkaar krijgen.
Exact. Daarom mijn vraag hoe je aan het bedrag komt wat je noemde ("Maar een hardwerkende 30+ er zal toch in zijn eentje een 75K-100K bij elkaar kunnen hebben, zo niet dan heb je het uitgegeven aan een hoop onzin, wat natuurlijk ook prima is.")quote:Op vrijdag 26 februari 2010 22:29 schreef Monco10 het volgende:
[..]
maar in het begin van je carierre zul je geen 800 kunnen sparen, ik dus ook niet toen. dus die vlieger gaat niet helemaal op.
Ongeveer jouw berekening maar dan de factor "geld maakt geld" meegenomen.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 22:33 schreef gifkwal het volgende:
[..]
Exact. Daarom mijn vraag hoe je aan het bedrag komt wat je noemde ("Maar een hardwerkende 30+ er zal toch in zijn eentje een 75K-100K bij elkaar kunnen hebben, zo niet dan heb je het uitgegeven aan een hoop onzin, wat natuurlijk ook prima is.")
Mij lijkt het erg hoog gegrepen. Misschien voor sommigen met een hoog salaris, ja, maar niet voor de gemiddelde mens.
Beleggen en zo dus? In dat geval kan ik best geloven dat je dat bedrag bij elkaar kan krijgen als je het goed doet. Maar nogmaals vraag ik me af of dit nou voor iedereen zo vanzelfsprekend is.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 22:46 schreef Monco10 het volgende:
[..]
Ongeveer jouw berekening maar dan de factor "geld maakt geld" meegenomen.
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je een gezin hebt het sparen een stuk lastiger is.
Rente trekken, en ja beleggen is ook een voorbeeld.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 22:54 schreef gifkwal het volgende:
[..]
Beleggen en zo dus? In dat geval kan ik best geloven dat je dat bedrag bij elkaar kan krijgen als je het goed doet. Maar nogmaals vraag ik me af of dit nou voor iedereen zo vanzelfsprekend is.
Want?quote:Op zaterdag 27 februari 2010 02:07 schreef capricia het volgende:
Naar aanleiding van dit topic hebben we ons gezamenlijk spaarsaldo een goed geteld.
Hieruit kwam naar voren dat verder sparen complete onzin is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |