Spaarderquote:Op maandag 22 februari 2010 21:35 schreef Monco10 het volgende:
Zoals de topic titel al zegt, geef jij maandelijks zo'n beetje al je geld uit of ben je meer het type spaarder?
Ik val zelf in de laatste categorie maar ik vraag me soms wel af waarom ik nog spaar, waarom niet nu leven, straks profiteert iemand anders van mijn geld.
Dus:
In welke categorie val jij ?
Wat houd je over per maand NA vaste lasten ?
Aan welke niet primaire levensbehoeften geef je (veel) geld uit ?
Ik ben momenteel vooral aan sparen voor mijn uitzet zegmaar, maar dat lijkt me inderdaad een goed streven. Momenteel heb ik ook wel een jaarsalaris achter de hand (op basis van het minimumloon dan), hopelijk kan ik dat de komende jaren ook zo houden.quote:Op donderdag 25 februari 2010 21:35 schreef Leonidas82 het volgende:
spaarder
mijn streven is om minimaal een jaarsalaris (gebaseerd op minimum) achter de hand te hebben als (nood) buffer.
Een Jan Modaal met 30 ruggen op de bank?quote:Op donderdag 25 februari 2010 21:35 schreef Leonidas82 het volgende:
spaarder
mijn streven is om minimaal een jaarsalaris (gebaseerd op minimum) achter de hand te hebben als (nood) buffer.
30K is wel erg weinig spaargeld.quote:Op donderdag 25 februari 2010 22:43 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Een Jan Modaal met 30 ruggen op de bank?Ik denk het niet, hoor.
quote:Op donderdag 25 februari 2010 22:56 schreef Monco10 het volgende:
[..]
30K is wel erg weinig spaargeld.
Minimumjaarloon is ongeveer tussen de 16 en 20 ruggenquote:Op donderdag 25 februari 2010 22:43 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Een Jan Modaal met 30 ruggen op de bank?Ik denk het niet, hoor.
per persoon toch?quote:Op donderdag 25 februari 2010 22:56 schreef Monco10 het volgende:
[..]
30K is wel erg weinig spaargeld.
Nouja, als je een aantal jaar fulltime werkt is het niet extreem. Maarja, hangt ook af van je hypotheek enzo.quote:
Het hangt nogal van heel veel factoren af uiteraard... Ik ken niet zoveel mensen met 30k aan spaargeld hoor.quote:Op donderdag 25 februari 2010 23:54 schreef eriksd het volgende:
[..]
Nouja, als je een aantal jaar fulltime werkt is het niet extreem. Maarja, hangt ook af van je hypotheek enzo.
Heb er niet dagelijks met mijn vrienden over..maar 30+ samenwonend zonder kinderen, is dat toch wel het minimum spaarbedrag p.p., of niet?quote:Op donderdag 25 februari 2010 23:54 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Het hangt nogal van heel veel factoren af uiteraard... Ik ken niet zoveel mensen met 30k aan spaargeld hoor.
Dus 60k als samenwonend stel? Tja, lijkt mij nogal veel (ik ken dan alleen geen 30+ stellen waarvan ik de hoogte van spaargeld ken). Als ik echter naar mijn ouders kijk bijboorbeeld komen ze daar niet echt aan om het zo maar te zeggen.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 01:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Heb er niet dagelijks met mijn vrienden over..maar 30+ samenwonend zonder kinderen, is dat toch wel het minimum spaarbedrag p.p., of niet?
Jouw ouders hebben dan ook een kind..toch?quote:Op vrijdag 26 februari 2010 01:18 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dus 60k als samenwonend stel? Tja, lijkt mij nogal veel (ik ken dan alleen geen 30+ stellen waarvan ik de hoogte van spaargeld ken). Als ik echter naar mijn ouders kijk bijboorbeeld komen ze daar niet echt aan om het zo maar te zeggen.
Joh, ik zei toch al dat ik geen kinderloze stellen van 30+ kenquote:Op vrijdag 26 februari 2010 01:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Jouw ouders hebben dan ook een kind..toch?
Die logica zien wij ook niet helemaal.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 01:21 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Joh, ik zei toch al dat ik geen kinderloze stellen van 30+ kenMaar waarom zou een kinderloos stel 50k meer spaargeld moeten dan mijn ouders (er vanuit gaande dat zij 10k spaargeld hebben)? Ik zie die logica niet helemaal. Ja een kind kost veel geld maar dan nog vind ik die 60k erg veel.
Tja ik als thuiswonende student kan nooit genoeg hebben, ik moet namelijk nog een compleet huis gaan kopen en inrichten. Als ik richting de 30 ga lijkt mij, zoals ik al eerder zei, het handig om minimaal een jaarsalaris achter de hand te hebben om een makkelijk een jaar zonder werk te kunnen zitten. Alles daarboven zou ik uitgeven denk ik. Maar goed zo ver ben ik nog niet met mijn leven.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 01:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Die logica zien wij ook niet helemaal.![]()
En daarom hebben wij besloten niet meer verder te sparen. EN ieder jaar bewust alles uit te geven.
En dit is serieus.
Zoals ik eerder gesteld heb: Wat is genoeg? (en natuurlijk heeft het met je leeftijd en je levensfase te maken).
Ik denk dat iedere student zonder studieschuld het goed doet..zolang je maar gaat voor het halen van je studie! Als je eenmaal werkt is die paar honderd euro niet zoveel meer waard als toen je nog studeerde..namelijk veel minder. En het heeft idd te maken met je levensfase en situatie (het is anders als je nu een kind zou hebben, toch?).quote:Op vrijdag 26 februari 2010 01:31 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Tja ik als thuiswonende student kan nooit genoeg hebben, ik moet namelijk nog een compleet huis gaan kopen en inrichten. Als ik richting de 30 ga lijkt mij, zoals ik al eerder zei, het handig om minimaal een jaarsalaris achter de hand te hebben om een makkelijk een jaar zonder werk te kunnen zitten. Alles daarboven zou ik uitgeven denk ik. Maar goed zo ver ben ik nog niet met mijn leven.
Voorlopig heb ik het aardig goed voor elkaar, geef niet onnodig veel uit, maar kan toch doen en laten wat ik wil en heb een aardige spaarpot achter de hand. Maar het zal voor iedereen anders zijn om te zeggen wanneer het genoeg is.
Nou ja, ik vergelijk me niet me niet echt met jullie hoor (die paar honderd euro die ik per maand spaar vergelijk ik niet met hier genoemde bedragen), al zou het qua spaargeld misschien nog wel kunnen. Maar inderdaad roepen hoeveel spaargeld je hebt of kan sparen is 'leuker' als je wat achtergrond info hebt. Een single met een behoorlijk inkomen kan uiteraard heel wat meer wegzetten dan een gezin met een modaal inkomen bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 01:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat iedere student zonder studieschuld het goed doet..zolang je maar gaat voor het halen van je studie! Als je eenmaal werkt is die paar honderd euro niet zoveel meer waard als toen je nog studeerde..namelijk veel minder. En het heeft idd te maken met je levensfase en situatie (het is anders als je nu een kind zou hebben, toch?).
Daarom pleit ik ervoor om leeftijd/ levensfase wel te betrekken bij deze vraag...het is nl raar dat jij je met ons moet vergelijken.
Idd. Het is gewoon niet vergelijkbaar.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 01:41 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nou ja, ik vergelijk me niet me niet echt met jullie hoor (die paar honderd euro die ik per maand spaar vergelijk ik niet met hier genoemde bedragen), al zou het qua spaargeld misschien nog wel kunnen. Maar inderdaad roepen hoeveel spaargeld je hebt of kan sparen is 'leuker' als je wat achtergrond info hebt. Een single met een behoorlijk inkomen kan uiteraard heel wat meer wegzetten dan een gezin met een modaal inkomen bijvoorbeeld.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |