abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 februari 2010 @ 09:11:20 #51
251588 JuiceJuice
What the fuck is this shit?
pi_78382114
Spaar 90 euro per week als student. Wat ik over hou spaar ik ook
pi_78382208
Het ligt er ook nogal aan wat je verder situatie is, lijkt me. Hoewel ik teveel uitgeef (vind ik zelf), spaar ik nog steeds stevig sinds een jaar of drie. Tijdens mijn studie vond ik het echt onzin (vind ik trouwens nog steeds) en de eerste periode erna heb ik gewoon veel lol gehad en dat kost nou eenmaal geld. Wel kans gezien om de meeste schuld in die periode rap weg te werken.

Hoe dan ook, nu ik wat ouder wordt is het volgens mij wel handig om de buffer op te bouwen. En dat doe ik dan ook.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_78382506
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 09:16 schreef Drive-r het volgende:
Het ligt er ook nogal aan wat je verder situatie is, lijkt me. Hoewel ik teveel uitgeef (vind ik zelf), spaar ik nog steeds stevig sinds een jaar of drie. Tijdens mijn studie vond ik het echt onzin (vind ik trouwens nog steeds) en de eerste periode erna heb ik gewoon veel lol gehad en dat kost nou eenmaal geld. Wel kans gezien om de meeste schuld in die periode rap weg te werken.

Hoe dan ook, nu ik wat ouder wordt is het volgens mij wel handig om de buffer op te bouwen. En dat doe ik dan ook.
Waarom onzin?

Het is altijd handig om iets achter de hand te hebben, toch? Mijn vriend en ik hebben twee spaarrekeningen, de één is gewoon 'voor later', de ander voor onverwachte uitgaven en vakantie. Degene 'voor later' komt altijd wel van pas, als we een huis gaan kopen en een nieuwe badkamer willen laten plaatsen bijvoorbeeld. Het is toch nooit onzin om te sparen?
pi_78382698
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 09:31 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Waarom onzin?

Het is altijd handig om iets achter de hand te hebben, toch? Mijn vriend en ik hebben twee spaarrekeningen, de één is gewoon 'voor later', de ander voor onverwachte uitgaven en vakantie. Degene 'voor later' komt altijd wel van pas, als we een huis gaan kopen en een nieuwe badkamer willen laten plaatsen bijvoorbeeld. Het is toch nooit onzin om te sparen?
Sorry, onzin is niet de juiste term. Echter, toen ik studeerde reisde overal heen, organiseerden we mooie feesten, ging ik veel uit en zorgde ik dat mijn buikje altijd rond was (en ja, ik heb daarbij ook goed gestudeerd ). Maar goed, om dat te betalen moest ik wel bijbaantjes hebben en wat lenen. Uiteindelijk was die lening na een jaar werken ook weg. Nog een jaar later stond ik meer in de plus dan ik ooit had kunnen sparen in 8 jaar studie en reizen.

Kijk, elke euro die je spaart in je studenten tijd "kost" je meer lol dan elke euro die je later spaart. Je krijgt als student immers elke maand maar weinig binnen, terwijl je later op een grotere som makkelijker kan sparen.

Ik zou het nooit anders doen.
pi_78382992
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 09:40 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Sorry, onzin is niet de juiste term. Echter, toen ik studeerde reisde overal heen, organiseerden we mooie feesten, ging ik veel uit en zorgde ik dat mijn buikje altijd rond was (en ja, ik heb daarbij ook goed gestudeerd ). Maar goed, om dat te betalen moest ik wel bijbaantjes hebben en wat lenen. Uiteindelijk was die lening na een jaar werken ook weg. Nog een jaar later stond ik meer in de plus dan ik ooit had kunnen sparen in 8 jaar studie en reizen.

Kijk, elke euro die je spaart in je studenten tijd "kost" je meer lol dan elke euro die je later spaart. Je krijgt als student immers elke maand maar weinig binnen, terwijl je later op een grotere som makkelijker kan sparen.

Ik zou het nooit anders doen.
Ja ok, dan is het meer een kwestie van prioriteiten stellen natuurlijk. Het is voor mij gewoon een kwestie van een gerust hart hebben - ik zou niet meer kunnen slapen als ik schuld had bij DUO (heb nu alleen een prestatiebeurs, die dus, als het goed is, omgezet wordt in een gift). Maar prima als je er tevreden mee bent zoals je het nu hebt gedaan.
  Moderator woensdag 24 februari 2010 @ 09:59:40 #56
9859 crew  Karina
Woman
pi_78383124
In welke categorie val jij ?
Spaarder, maar niet fanatiek.

Wat houd je over per maand NA vaste lasten ?
Verschilt per maand, iets van 100 euro gemiddeld denk ik.

Aan welke niet primaire levensbehoeften geef je (veel) geld uit ?
Niets eigenlijk, ik ben niet zo'n gelduitgever. Iets teveel aan eten/drinken, dat wel.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_78385610
Spaarder, zo veel mogelijk

Wat houd je over per maand NA vaste lasten zonder boodschappen ?
kleine 200 euro

Op dit moment doe ik er alles aan om rond te komen, buiten bezoekjes met de trein naar m'n ouders zit er niets in. er komt namelijk nog een rekening van 350 voor de gemeenteheffingen aan
  woensdag 24 februari 2010 @ 11:42:36 #58
85962 ioko
I Appear Missing
pi_78386280
Spaarder, indien mogelijk (sindskort houd ik meer over).

Wat houd je over per maand NA vaste lasten zonder boodschappen ?
Zo'n 750 euro (en dan heb ik al mijn vaste lasten betaald ook boodschappen). Probeer 400 of 500 euro te sparen.

Eigenlijk niets. Dure vakantie in het verschiet, dat wel. Maar recent verhuist, dus probeer eerst weer een buffer op te bouwen.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_78386430
quote:
Op maandag 22 februari 2010 21:46 schreef Gras_eter het volgende:
Ik geef nu vooral mijn spaargeld uit
Werkeloos?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_78386590
Ik probeer altijd een bepaald bedrag op m'n rekening te houden en ik wil niet dat er minder opstaat dan dat bedrag. Ik spaar dus eigenlijk om gewoon die basis (buffer) te hebben.
pi_78388123
Is de vraag hier niet:

Wat hou je over na je vasten lasten? en hoeveel spaar je van dat deel (lijkt mij een logischere).
Overigens verschilt het dan nog of mensen boodschappen of benzine onder vaste lasten scharen...
pi_78389629
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 08:06 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Tot enkele jaren geleden kon ik dat ook niet, maar als je het eenmaal gewend bent gaat het bijna vanzelf. Ik heb echt een leuk leven en het is niet zo dat ik te gierig ben, ik geef echt wel geld uit als ik iets perse wil of op vakantie of zo.
De reden dat ik geen 600/1000/1400 pm kan sparen is simpelweg omdat ik het niet overhoud.
De mensen die dat wel kunnen, wonen óf thuis bij hun ouders, óf zijn student, óf hebben een giga inkomen.
Vermoed ik dan, want ik heb een modaal inkomen en normale lasten volgens mij.
pi_78389801
quote:
Op maandag 22 februari 2010 21:35 schreef Monco10 het volgende:
Zoals de topic titel al zegt, geef jij maandelijks zo'n beetje al je geld uit of ben je meer het type spaarder?
Ik val zelf in de laatste categorie maar ik vraag me soms wel af waarom ik nog spaar, waarom niet nu leven, straks profiteert iemand anders van mijn geld.

Dus:

Ik heb een gat in mijn hand, maar dwing mezelf om ook te sparen.
Sparen doe ik op 2 manieren, gewoon een extraatje achter de hand voor onverwachte uitgaven en sparen via investeringen e.d. voor de oude dag.

Ben wel van het type wil genieten van het leven, we werken om te leven en leven niet om te werken.
We doen dan ook zat leuke dingen, eten lekker, hebben hobby's die best wel wat geld kosten.
Het geld is aan het eind van de maand dan ook wel op(niet in het rood, ik heb een hekel aan schulden en wil niets meer dan de hypotheek die heerlijk laag is), maar het sparen gaat mee als vaste kosten post en die gaan voor het lekkere geld verbrassen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 24 februari 2010 @ 13:26:10 #64
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_78390078
ik spaar netjes
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_78390314
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 13:14 schreef jack4ya het volgende:

[..]

De reden dat ik geen 600/1000/1400 pm kan sparen is simpelweg omdat ik het niet overhoud.
De mensen die dat wel kunnen, wonen óf thuis bij hun ouders, óf zijn student, óf hebben een giga inkomen.
Het inkomen is natuurlijk het grootste verschil. Met 1000 euro extra netto inkomen kan je als snel een 800 euro meer sparen. Natuurlijk gaan je uitgaven ook omhoog als je meer verdient, maar over het algemeen kan je dat zelf bepalen en dus eventueel behoorlijk meer sparen.

Met modaal is het gewoon lastig, dan is sparen gewoon echt sparen en niet alleen wat je over hebt op een aparte rekening zetten omdat je het toch niet op kunt maken.
  woensdag 24 februari 2010 @ 13:35:44 #66
95927 Fancy_Me
Nu mèt colaflesje!
pi_78390447
De ene maand een big spender en de andere maand ben ik echt obsessief aan het sparen
Heb er maanden tussen zitten dat ik geen cent spaar, en de andere maanden gaat al mijn loon naar me spaarrekening. Zo ongeveer toch wel in balans op een jaar gezien.

Genoeg om nog andere dingen te doen.

Veel geld gaat op aan kleding en sieraden.
  woensdag 24 februari 2010 @ 14:04:29 #67
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_78391678
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 13:14 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Ik woon al jaren niet meer bij mijn ouders, ben al jaren geen student meer en heb zeker geen giga inkomen. Ik heb geen koophuis, geen dure kledingsmaak, geen dure boodschappensmaak etc
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  woensdag 24 februari 2010 @ 14:35:08 #68
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_78392884
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 12:30 schreef keko het volgende:
Is de vraag hier niet:

Wat hou je over na je vasten lasten? en hoeveel spaar je van dat deel (lijkt mij een logischere).
Overigens verschilt het dan nog of mensen boodschappen of benzine onder vaste lasten scharen...
Ik (wij eigenlijk) scharen een bedrag aan spaargeld onder de vaste lasten
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_78396408
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 12:30 schreef keko het volgende:
Is de vraag hier niet:

Nee
pi_78401482
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 14:04 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik woon al jaren niet meer bij mijn ouders, ben al jaren geen student meer en heb zeker geen giga inkomen. Ik heb geen koophuis, geen dure kledingsmaak, geen dure boodschappensmaak etc
Dan zullen je vaste lasten laag zijn want op 1 ding na, is het precies gelijk:
Ik woon al jaren niet meer bij mijn ouders, ben al jaren geen student meer en heb zeker geen giga inkomen. Ik heb een koophuis, geen dure kledingsmaak, geen dure boodschappensmaak etc
  Moderator woensdag 24 februari 2010 @ 18:54:06 #71
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_78403152
Ik spaar om gelijk aan het einde van het jaar het gespaarde dubbel en dwars uit te geven aan collegegeld
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 25 februari 2010 @ 00:11:48 #72
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_78419884
Categorie: Genieter geef redelijk uit, maar heb weinig vaste lasten.

Spaar ongeveer 1000 euro per maand.

Hobbies: Kroeg, festivals/concerten en reizen.
The more debt, the better
pi_78419975
Ik kan enorm hard uitgeven en ook enorm beknibbelen.
Net wat kan of wat nodig is.

Verder geef ik relatief veel uit aan eten, drinken en muziek
En houd op dit moment met zuinig doen een 700 per maand over
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_78420178
Wat is een gat in je hand hebben?
Ik eet graag wat duurder, neem graag een goede wijn erbij. En ik rook ... das best duur...
Mijn andere hobby is dat ik toch wel eens per 2 jaar of zo een grote of bijzondere reis maak, wat best wat mag kosten.
Mijn vent is zelf erg gek op wintersport. Dit jaar ga ik pas in maart mee, maar dan is het zijn 4e keer al weer dit jaar.

Tja...daar geven wij ons geld aan uit...En we houden genoeg over om van te sparen.
De afspraak hier is om niet meer echt te sparen. Het spaarsaldo moet volgend jaar (bij belastingaangifte ) even hoog zijn als nu. We hebben ooit een gesprek gehad van wanneer heb je genoeg...is dat bij 10K, 20K 100K? Verzin maar wat...maar onze conclusie was dat als we samen een jaar kunnen leven op spaargeld (zuiniger dan nu...) dan is het wel goed.

De situatie waarin je zit is ook belangrijk. Hier:
Tweeverdiener, geen kinderen. En beiden eind 30. Geen hoge hypotheek, geen verdere schulden.
Volgens mij is het merendeel van de posters hier jonger. En dan zit je toch in een andere situatie dan dat je beiden modaal of zo verdient.

Veel geld aan stappen, kleding enzo geven we niet uit. Dat houdt mij ook gewoon minder bezig. Ieder zijn ding natuurlijk!

Leuk topic BTW

[ Bericht 17% gewijzigd door capricia op 25-02-2010 00:37:00 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 25 februari 2010 @ 10:50:06 #75
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_78427162
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 18:01 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Dan zullen je vaste lasten laag zijn want op 1 ding na, is het precies gelijk:
Ik woon al jaren niet meer bij mijn ouders, ben al jaren geen student meer en heb zeker geen giga inkomen. Ik heb een koophuis, geen dure kledingsmaak, geen dure boodschappensmaak etc
We betalen de vaste lasten samen, dat scheelt ook een stuk. Ik denk dat ik per maand iets van 400 a 500 euro per maand kwijt ben aan vaste lasten.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')