abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78600286
quote:
Op maandag 22 februari 2010 21:35 schreef Monco10 het volgende:
Zoals de topic titel al zegt, geef jij maandelijks zo'n beetje al je geld uit of ben je meer het type spaarder?
Ik val zelf in de laatste categorie maar ik vraag me soms wel af waarom ik nog spaar, waarom niet nu leven, straks profiteert iemand anders van mijn geld.

Dus:

In welke categorie val jij ?

Ligt eraan, soms heel zuinig maar de andere keer kan ik zomaar 500 euro uitgeven aan elektronica bv.

Wat houd je over per maand NA vaste lasten ?

¤ 1680,00

Aan welke niet primaire levensbehoeften geef je (veel) geld uit ?

Auto's, en onnodig luxe boodschappen
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 1 maart 2010 @ 18:46:29 #227
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_78601394
quote:
Op maandag 1 maart 2010 16:32 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dan is het merkwaardig dat je maar een paar honderd euro aan je niet-primaire levensbehoeften betaald, aangezien alleen je loonbelasting al meer zal bedragen:P
Ik zeg toch nergens dat ik maar een paar honderd euro aan niet-primaire levensbehoeften betaal?

Een groot deel van de vaste lasten (bijvoorbeeld belastingen) *zijn* niet-primaire levensbehoeften...
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 1 maart 2010 @ 22:00:26 #228
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_78612666
quote:
quote:
Op maandag 1 maart 2010 13:03 schreef _Flash_ het volgende:
Paar honderd. Dat geef ik vooral uit aan zie onder.
quote:
quote:
Op maandag 1 maart 2010 13:03 schreef _Flash_ het volgende:
- Belasting
Het geld, een paar honderd euro, die jij overhoud na vaste lasten geef je vooral uit aan niet primaire levensbehoeften. Een van die zogenaamde niet primaire levensbehoefte is "belastingen". Maar niet alle, want een deel van de belastingen noem je een vaste last. Welke belastingen betaal je dan "vast" en welke vrijwillig? BTW? Sorry, just don't get it

[ Bericht 9% gewijzigd door GSbrder op 01-03-2010 22:06:52 ]
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_78619155
ik spaar, maar niet ten koste van fatsoenlijke stappen in het weekend of een terrasje/avondje in de kroeg door de weeks.
I'm not the man you think I am!
  dinsdag 2 maart 2010 @ 12:33:16 #230
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_78631413
quote:
Op maandag 1 maart 2010 22:00 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het geld, een paar honderd euro, die jij overhoud na vaste lasten geef je vooral uit aan niet primaire levensbehoeften. Een van die zogenaamde niet primaire levensbehoefte is "belastingen". Maar niet alle, want een deel van de belastingen noem je een vaste last. Welke belastingen betaal je dan "vast" en welke vrijwillig? BTW? Sorry, just don't get it
Je legt een link die er niet is. Namelijk d

Ik zei dat wat ik overhou, ik uitgeef aan niet-vaste lasten en niet-primaire behoeften.
Omgekeerd is het niet zo dat alle niet-primaire behoeften geen vaste lasten zouden zijn. (Volg je me nog..)

Of iets een vaste last is of niet staat los van of datgene wel of niet een primaire levensbehoefte is.
Vraag 3 gaat om niet-primaire zaken. Bijvoorbeeld sportschool en krant maar ook loonbelasting en sommige andere vaste lasten.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  dinsdag 2 maart 2010 @ 13:54:26 #231
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_78634561
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 12:33 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Je legt een link die er niet is. Namelijk d

Ik zei dat wat ik overhou, ik uitgeef aan niet-vaste lasten en niet-primaire behoeften.
Omgekeerd is het niet zo dat alle niet-primaire behoeften geen vaste lasten zouden zijn. (Volg je me nog..)

Of iets een vaste last is of niet staat los van of datgene wel of niet een primaire levensbehoefte is.
Vraag 3 gaat om niet-primaire zaken. Bijvoorbeeld sportschool en krant maar ook loonbelasting en sommige andere vaste lasten.
Zover volg ik je, niet-primaire behoeften zijn niet per definitie vaste lasten,
maar belastingen, volgens jouw redenatie niet primair, zijn wel altijd een vaste last.

Welke belastingen zijn in jouw uitgavenschema wel een belasting (niet primair), maar geen vaste last? Zelfs BTW, accijns en BPM, welke per maand kunnen fluctueren, maar enkel het gevolg zijn van een gekozen goed, dus daarmee een vaste last gekoppeld aan een product.

Misschien bedoel je wel hetzelfde hoor, dat kan ook..
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 18:52:32 #232
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_78646647
Verstandig beleid voeren: enerzijds een buffer opbouwen (minstens zes netto maandsalarissen) en deze op peil houden. Anderzijds schulden aflossen (studieschuld en hypotheek). Door een kleine aanrijding met de auto in januari en een bult nieuwe kleren in februari moet ik weer even de teugels aan halen, omdat de buffer weer onder de zes netto maandsalarissen ligt.

Na aftrek van woonlasten, verzekeringen, belastingen, autorijden en boodschappen houd ik zo'n 750 euro over. Van die 750 euro spaar ik zo'n 250 euro per maand. Ook gaat er zo'n 250 euro naar de IBG (thans DUO) voor aflossing van de studieschuld.

studieschuld (ruim 200 euro) en andere gadgets. Zoals daar zijn:
- bierdrinken
- bierdrinken (ohwnee, ik bedoel hockeyen)
- schaatsen
- electronische gadgets
- boeken
- vakantie
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_78698622
Excessieve spaarder. Geef alleen geld uit als ik het echt nodig vind. Ben soms wel wat te zuinig. Zijn dagen geweest dat ik pas s'avonds door had dat ik nog niks gegeten had . Doel is in ieder geval voor mn 40e financieel onafhankelijk zijn.

Genoeg om van te leven. Ik heb alleen telefonie, huur, zorg en OV als vaste lasten.

Reizen
Beleggen
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_78698625
Waarom hebben sommige mensen X maandsalarissen op de spaarrekening staan? In welke situatie heb je dat nodig?
pi_78698683
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 20:29 schreef ennuikhier het volgende:
Waarom hebben sommige mensen X maandsalarissen op de spaarrekening staan? In welke situatie heb je dat nodig?
Op het moment dat je morgen de deur binnenkomt en je baas zegt: Ennuikhier!! Je bent onstslagen! Oprotten!

Nou, dan ben je niet afhankelijk van WW of andere rotzooi en kun je relatief rustiger een nieuwe baan opzoeken.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_78698714
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 20:29 schreef ennuikhier het volgende:
Dat kan je zelf toch wel bedenken? Als je ineens zonder werk komt te zitten bijvoorbeeld?
pi_78699003
Of stel je relatie gaat uit en je moet een nieuw onderkomen + inboedel zoeken.
pi_78699978
Ik begrijp het belang van sparen wel maar 6 maandsalarissen vind ik toch vrij veel. Voor het meeste ben ik ingedekt: heb een goede WW verzekering, heb een arbeidsongeschiktheidsverzekering, een verzekering op de hypotheek (voor het geval een inkomen wegvalt) en als alle "dingen" (tv, koelkast et) in één maand kapot gaan kunnen en ik dat ook opvangen.

Als en ik uit elkaar zouden gaan kan hij me óf uitkopen (kan in m'n eentje de lasten niet ophoesten) óf we moeten verkopen maar dan is er ook geld genoeg.

Tuurlijk, 6 maandsalarissen op m'n bankrekening zou erg prettig zijn maar ik vind het, in mijn situatie, een heel bedrag.
  Moderator woensdag 3 maart 2010 @ 20:58:01 #239
45833 crew  Fogel
pi_78700343
Ik vind 6 maandsalarissen juist wat weinig, mijn eigen norm ligt op 12. De reden hiervoor is dat, mocht je zonder werk komen te zitten, dan kan je gewoon een normaal leven blijven leven en tussendoor werk zoeken zonder erg grote druk te hebben zodat je een baan kan nemen waar je weet dat je het naar je zin gaat hebben ipv maar iets aanpakken omdat het moet. Als maar 6 maanden of minder als buffer hebt, dan is het einde van het geld al in zicht voordat je begint met nieuw werk te zoeken...
En ja, er is WW en dat soort ongein, maar dat duurt allemaal even voordat het op gang is, het is minder dan het loon wat je hebt, etc, etc.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_78700619
Natuurlijk is 6 maanden veel op een laag salaris, maar als je de keuze had, zou je het dan ook niet doen? Ik blijf zelf lekker doorgaan. Financieel onafhankelijk zijn is zeker mijn doel en dat moet voor mijn 40e ook zeker voor elkaar zijn. Ik kan het nu 12 maanden uitzingen en in die tijd goed leven, verhuizen naar een willekeurig land indien nodig en veel reizen. Ik vertrouw overheden niet, waarom zou ik afhankelijk zijn van voorzieningen die morgen ook opeens kunnen verdwijnen?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_78701660
@ Fogel - Wow, 12 maanden? Hoe lang moet je daar voor sparen? En wat laat je er voor?

@ Drive-r - Ja... maar misschien ook niet. Ik kan op dit moment 25 tot 50% van mijn nettosalaris sparen dus die 6 maandsalarissen zou moeten lukken, toch? Vreemd genoeg is het nooit in me opgekomen om te "sparen voor het sparen" - ben altijd tevreden geweest met een paar duizend euro spaargeld + geen schulden.
Misschien toch maar eens met de bank praten over lange termijn sparen...?
pi_78701867
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 21:19 schreef ennuikhier het volgende:
@ Fogel - Wow, 12 maanden? Hoe lang moet je daar voor sparen? En wat laat je er voor?

@ Drive-r - Ja... maar misschien ook niet. Ik kan op dit moment 25 tot 50% van mijn nettosalaris sparen dus die 6 maandsalarissen zou moeten lukken, toch? Vreemd genoeg is het nooit in me opgekomen om te "sparen voor het sparen" - ben altijd tevreden geweest met een paar duizend euro spaargeld + geen schulden.
12 maanden is bij een modaal inkomen net onder de 20.000 euro, of dat veel is laat ik in het midden maar het moet te doen zijn. En als je zo'n groot deel van je inkomen kan sparen moet in een jaar, misschien 2 jaar toch een heel eind komen.

Het is voor mij misschien een beetje makkelijk praten omdat ik zelf nog studeer, maar als ik na mijn studie niet gelijk een baan kan vinden kan ik het ook een jaar volhouden zonder in de problemen te komen (uitgaande van een normaal huishouden).
pi_78702028
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 21:19 schreef ennuikhier het volgende:

Gewoon een vast bedrag per maand op een andere rekening boeken
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  Moderator woensdag 3 maart 2010 @ 21:32:22 #244
45833 crew  Fogel
pi_78702488
@ennuikhier: Geen idee, dat hou ik niet bij, heb nooit een X bedrag standaard naar een spaarrekening gedaan ofzo. Wat er nog op de rekening staat als er nieuw loon komt gaat richting spaarrekening iedere maand. Twee keer een huis verkopen met flinke winst hielp overigens aardig om de spaarrekening te spekken.

@dennis: Alleen aan kinderopvang ben ik al ca 10k¤ per jaar kwijt, dus 20k¤ voor alles zou voor mij nogal aan de lage kant zijn.
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_78702750
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 21:32 schreef Fogel het volgende:
@ennuikhier: Geen idee, dat hou ik niet bij, heb nooit een X bedrag standaard naar een spaarrekening gedaan ofzo. Wat er nog op de rekening staat als er nieuw loon komt gaat richting spaarrekening iedere maand. Twee keer een huis verkopen met flinke winst hielp overigens aardig om de spaarrekening te spekken.

@dennis: Alleen aan kinderopvang ben ik al ca 10k¤ per jaar kwijt, dus 20k¤ voor alles zou voor mij nogal aan de lage kant zijn.
Als je geen baan hebt hoef je ook geen kinderopvang
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  Moderator woensdag 3 maart 2010 @ 21:37:29 #246
45833 crew  Fogel
pi_78702837
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 21:36 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Als je geen baan hebt hoef je ook geen kinderopvang
Ik wist dat die ging komen...
Een normaal leven blijven hebben is het punt. De bedoeling is zo snel mogelijk een nieuwe goede baan te hebben, en als je dan de kinderopvang stop zet en opeens geen plek meer hebt als je wel een baan hebt, dan heb je nogal een groot probleem.
pi_78702948
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 21:32 schreef Fogel het volgende:

Het gaat toch om een jaarsalaris hebben als spaargeld? Blijkbaar verdien dan jij dan meer dan modaal.
  Moderator woensdag 3 maart 2010 @ 21:40:54 #248
45833 crew  Fogel
pi_78703070
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 21:39 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Het gaat toch om een jaarsalaris hebben als spaargeld? Blijkbaar verdien dan jij dan meer dan modaal.
Klopt en klopt.
pi_78705703
Spaarder, maar wel met mate, dus hou per maand zo'n 100 a 200 eurotjes apart om evt. uit te geven, maar die blijven vaak staan. Ben niet echt een grote uitgever.

genoeg om van te leven+sparen.

terugbetalen studieschuld ibg, elektronica(computerspul), reizen, openbaar vervoer
pi_78806845
Zijn hier ook mensen die huiverig zijn om hun spaargeld aan te spreken?
Zelf heb ik dat heel erg, dat ik alleen maar spaar en zuinig aan doe, maar het niet gebruik.
pi_78806901
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 09:41 schreef dyna18 het volgende:
Zelf heb ik dat heel erg, dat ik alleen maar spaar en zuinig aan doe, maar het niet gebruik.
Ja, hoe meer mijn saldo groeit hoe minder snel ik er iets vanaf haal
  zaterdag 6 maart 2010 @ 09:47:09 #252
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78806946
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 09:41 schreef dyna18 het volgende:
Behalve voor grote aankopen, kan ik rondkomen van mijn inkopen.
Pas als er een nieuwe auto komt of ik ga verhuizen, zal ik (naar verwachting) het saldo aanspreken.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_78807644
Ik ben eigenllijk beide ...

Kan soms een tijdje heel fanatiek sparen en overal op bezuinigen, omdan vervolgens een nieuwere auto te kopen waarbij ik bv. ¤ 15.000,- moet bijleggen en dan is alles weer op.

Ik spaar momenteel trouwens gemiddeld zo'n ¤ 1.200,-/mnd.
pi_78809488
@ Ennuikhier: Wij hebben een buffer voor als er iets misgaat maar vooral als er iets flink misgaat.

- Je raakt je baan kwijt, ww is leuk maar ik heb er in het verleden eens 2 maanden op moeten wachten.
- WW is niet eeuwig durend, natuurlijk ga je als een debiel solliciteren maar dat is geen garantie.
- Je raakt arbeidsongeschikt door een ongeval. Aanpassingen huis, minder verdienen, wel nog je dure huis, vakanties worden duurder want aangepast etc etc.
- In 1 maand gaat je HR ketel, auto, koelkast en tv kapot.
- En helaas uit ervaring: je huis brandt af. Ja daar heb je een inboedelverzekering voor, die hadden/hebben wij ook. Maar voordat ze uitbetalen....duurde bij ons 3,5 maand. We hebben het net gered met ons spaargeld.
- Je bent voor van alles verzekerd, maar er zijn genoeg situaties waarin je verzekering niet uit zal betalen.
- Je krijgt een kindje, helemaal blij, blijkt het gehandicapt te zijn. Ik zie om me heen hoe ontzettend veel geld dat kost.

Allemaal: dat gebeurt mij toch niet dingen..totdat het wel gebeurt. En ik slaap er beter door
pi_78809566
Ik heb een buffer die nog wat meer moet groeien, want er komt een moment dat dingen zoals laptop, tv, auto, wasmachine, koelkast, diepvries en vaatwasser vervangen moeten worden. Laptop zal binnen een jaar moeten, de rest verwacht ik (zonder veel pech) over een jaar of 4 tot 5. En dan eens een nieuwe bank en weer sparen voor de volgende vervangingen een paar jaar later.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')