abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:15:00 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77855407

Dit is het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het zojuist gesloten topic toe, sla de pagina op en copy-paste het dan naar je nieuwe topic op Fok.

NB: Het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
[2] (streaming TV)

AEX

Europese Indices

Amerikaanse Indices & Futures
Yahoo! Dow Jones Indices - Streaming
Yahoo! S&P Indices - Streaming
Yahoo! Nasdaq Indices - Streaming
Google Finance - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)
ProFinance - Streaming S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
CNN Money - Delayed S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index

Intraday Dow, S&P, Nasdaq (dagverschil in percentage)

Wereldwijde Indices

Intraday Euro-Dollar

Intraday grondstoffen

Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Dividend - Een winstuitkering in de vorm van geld (cashdividend) of aandelen (stockdividend) aan de houder van een aandeel. De hoogte van de dividenduitkering is doorgaans gerelateerd aan de hoogte van de behaalde winst.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,'expireren', van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

FTI - De future op de AEX-index.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico's door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel ' 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt ' 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Longpositie - Een ander woord voor een kooppositie.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Onderliggende waarde - Een product waarop een optie of een future wordt verhandeld, bijvoorbeeld aandelen, een index, valuta, (edel)metaal of een bulkgoed (commodity) zoals aardappelen, graan of goud.

Openingsveiling - Alle orders die 's morgens voor de opening zijn binnengekomen worden verzameld in het orderboek. Bij de opening is dus een verhoudingsgewijs grote liquiditeit voorhanden. Direct bij de opening vindt een veiling plaats waarbij orders daar waar mogelijk worden gekoppeld aan de in het orderboek aanwezige tegenorders en zo mogelijk uitgevoerd. Dit gebeurt in het NSC-systeem, het verloopt volgens vaste regels en is volledig geautomatiseerd.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Scheefzitten - Een belegger zit 'scheef' als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Slotveiling - Om de slotkoersen niet af te laten hangen van orders die toevallig de laatste zijn is er voor het slot een korte handelsonderbreking van 5 minuten. Gedurende deze tijd worden de orders verzameld waarna er een slotveiling plaats vindt die een breed gedragen slotkoers oplevert.

Spread - Het verschil tussen de bied- en laatprijs.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als sprinter of speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
Beursvloer #139: Filosoferen of de AEX naar 25 of 1000 gaat!
De Beursvloer #139: Staat de grote ommekeer voor de deur?
De Beursvloer #140: Lets get down down down!
De Beursvloer #141: Als de Fed van huis is dansen de beren
Beursvloer #142: Remember the VW-squeeze!
Beursvloer #143: S_E test zijn geduld
De Beursvloer # 144 waar productiviteit de koersen drukt
De Beursvloer #145: Spekkopers...of kat in de zak?
Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:15:54 #2
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_77855440
tvp
Bedankt Hans.
pi_77855451
Mooie TT
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:17:29 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77855503
Typo in de TT: geenshoots --> greenshoots.
Mod please correct
Mijn reisverslagen
pi_77855563
Het duurde even voordat ik de TT begreep
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:25:39 #6
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_77855831
tvp
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_77856021
tvp
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_77856110
Eigenlijk best irritant dat de helft van de eerste pagina van een nieuw topic altijd bevuild is met tvp's
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:32:53 #9
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_77856132
Ik ken een forum waarbij je sites kan toevoegen aan je MyAt, dat zou hier ook wel handig zijn, maarja...
pi_77856141
tvp
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:35:08 #11
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_77856233
tvp
pi_77856559
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 19:32 schreef tjoptjop het volgende:
Eigenlijk best irritant dat de helft van de eerste pagina van een nieuw topic altijd bevuild is met tvp's
tvp

Men reageerde net ook erg snugger op de 10 yr US securities auction die toch niet zo hoog was qua yield. Ja no wonder dat in eind Maart de grootste koper van het afgelopen jaar er mee ophoudt + huidige Griekse problemen
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77857222
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 19:32 schreef tjoptjop het volgende:
Dat is wel een tactische tvp van je.

En dit is de mijne.
pi_77858234
TijdswaardeVanPuts
pi_77862479
Verzoek voor correctie van de topictitel ingediend (TVP)
pi_77862692
TT fixed.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 10 februari 2010 @ 22:04:09 #17
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_77863454
Kijken wat er morgen uit de Europese top komt (verkapte-tvp)
The more debt, the better
  woensdag 10 februari 2010 @ 22:34:14 #18
290311 Your_honor
Greed was good, now its legal!
pi_77865150
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 22:04 schreef flyguy het volgende:
Kijken wat er morgen uit de Europese top komt (verkapte-tvp)
Het zou interessant zijn als daar eens een desastreus gevolg uit komt Ik denk namelijk dat er een 99.9% kans is dat men het eens is dat Griekenland een bail out moet krijgen. En dat de markten daarop positief zullen reageren. De credit default swaps van alle Europese landen die krediet problemen hebben zijn vandaag al gedaald als voorproefje.
Never change a winning formula
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 10 februari 2010 @ 22:34:20 #19
862 Arcee
Look closer
pi_77865158
quote:
Air France-KLM lijdt weer verlies

` Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM
heeft in het derde kwartaal een verlies
geleden van 295 miljoen euro.Vorig jaar
leed het bedrijf in dezelfde periode
een verlies van 508 miljoen euro.Het
is het vijfde kwartaalverlies op rij.

De cijfers zijn slechter dan analisten
hadden verwacht.Het vrachtvervoer ging
14 procent omlaag en het vervoer van
passagiers daalde met 4 procent.

Het concern ziet wel enige tekenen van
herstel,maar zegt dat de economische
omstandigheden moeilijk blijven.Air
France-KLM wil dit jaar 1700 banen
schrappen via natuurlijk verloop en
hoopt in 2011 quitte te spelen.
Morgen dikke min, neem ik aan.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  woensdag 10 februari 2010 @ 22:36:25 #20
290311 Your_honor
pi_77865249
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 22:34 schreef Arcee het volgende:

[..]

Morgen dikke min, neem ik aan.
Zijn er hier nog mensen die Airliners in de beleggingsportfolio hebben dan? Als dat al het geval zou zijn lijkt KLM mij zeker niet de 1e keus
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 10 februari 2010 @ 22:41:24 #21
862 Arcee
Look closer
pi_77865491
Het aandeel ging vandaag nog 3.669.861 keer van de hand.

En de +2.4% geeft denk ik aan dat men op minder verlies had gerekend.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  woensdag 10 februari 2010 @ 23:14:56 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77867256
Als er één markt geglobaliseerd is dan is het de luchtvaart wel. En KLM is gewoon niet in staat om zoveel service en kwaliteit tegen zo'n lage prijs te leveren als de maatschappijen uit het Verre Oosten. Heb nu een paar keer daar mee gevlogen en vond het echt geweldig. KLM is eigenlijk een van de slechtste maatschappijen, en nog erg duur ook!

Air France wil ik helemaal al niks over zeggen, met die voortdurende stakingen etc. Dus het is helemaal niet zo'n geweldige combinatie. Laat maar lekker uit de porto!
The End Times are wild
  woensdag 10 februari 2010 @ 23:26:29 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77867892
Ik zie sowieso niks in luchtvaartmaatschappijen. Gaat allemaal puur om marges, niemand heeft echt pricingpower. Ze bieden allemaal hetzelfde product. Welke maatschappij ik ook kies, ik moet naar hetzelfde vliegveld en de vluchten duren even lang. Er zijn hooguit wat verschillen in kleine details, maar bijna iedereen pakt gewoon de goedkoopste aanbieder omdat de producten (vrijwel) gelijk zijn.

Niet voor niets is de luchtvaart een hopeloze industrie waar per saldo zo goed als niks wordt verdiend.
Mijn reisverslagen
  woensdag 10 februari 2010 @ 23:29:41 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77868038
Nee, deze markt is te transparant, te concurrerend om geld op te leveren. Alhoewel ik wel van mening ben dat een luchtvaartmaatschappij zich door serviceniveau kan onderscheiden.
The End Times are wild
  woensdag 10 februari 2010 @ 23:39:55 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77868496
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 23:29 schreef LXIV het volgende:
Nee, deze markt is te transparant, te concurrerend om geld op te leveren. Alhoewel ik wel van mening ben dat een luchtvaartmaatschappij zich door serviceniveau kan onderscheiden.
Hoeveel meer ben jij bereid te betalen als ze een keer extra langskomen met drankjes?
Ik vlieg ook liever Emirates dan KLM, maar uiteindelijk kies ik altijd gewoon de goedkoopste (en soms is dat Emirates). Volgens mij geldt dat voor bijna iedereen.
Mijn reisverslagen
pi_77869377
Wel grappig dat Benjamin Graham de winstgevendheid van de luchtvaartsector ook al aankaart in "The Intelligent Investor", terwijl het boek al jaren oud is.
pi_77869489
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 00:01 schreef lyolyrc het volgende:
Wel grappig dat Benjamin Graham de winstgevendheid van de luchtvaartsector ook al aankaart in "The Intelligent Investor", terwijl het boek al jaren oud is.
Luchtvaart in de jaren 60 is hetzelfde als de radio in de jaren 20 en mobiele telefonie in de jaren 90. heel populair, iedereen gebruikt het, maar er is geen droog brood mee te verdienen
pi_77870484
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 00:03 schreef tjoptjop het volgende:
Luchtvaart in de jaren 60 is hetzelfde als de radio in de jaren 20 en mobiele telefonie in de jaren 90. heel populair, iedereen gebruikt het, maar er is geen droog brood mee te verdienen
Ik begreep juist dat luchtvaart vooral populair was eind jaren '40 en begin jaren '50. Jason Zweig geeft nog een toelichting:
quote:
Air-transport stocks, of course, generated as much excitement in the late 1940s and early 1950s as Internet stocks did half a century later.
De hamvraag is dan ook: wat wordt de nieuwe booming sector waarover we de wildste verhalen gaan horen?
  donderdag 11 februari 2010 @ 00:48:15 #29
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77870575
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 00:41 schreef lyolyrc het volgende:
De hamvraag is dan ook: wat wordt de nieuwe booming sector waarover we de wildste verhalen gaan horen?
Solarpanels.
Dat wordt net zoiets als LCD panels: Enorme investeringen, dodelijke concurrentie in een race naar de laagste prijzen $/m2. Uiteindelijk verdient niemand er iets aan.
Mijn reisverslagen
pi_77871110
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 00:48 schreef SeLang het volgende:

[..]

Solarpanels.
Dat wordt net zoiets als LCD panels: Enorme investeringen, dodelijke concurrentie in een race naar de laagste prijzen $/m2. Uiteindelijk verdient niemand er iets aan.
Dussss...nu instappen en zodra alles omhoog begint te knallen verkopen en deep ITM calls schrijven
pi_77872851
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 19:19 schreef Mendeljev het volgende:
Het duurde even voordat ik de TT begreep
ik nie snap nie... PIGS
  donderdag 11 februari 2010 @ 09:38:32 #32
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_77873756
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 08:50 schreef RvLaak het volgende:

[..]

ik nie snap nie... PIGS
Portugal, Italie, Griekenland, Spanje, ook wel de knoflookgordel genoemd
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_77873861
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 09:38 schreef Perrin het volgende:

[..]

a, ik snap... Dank.
pi_77873920
bail out griekenland wie volgt :d
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_77874073
Air France-KLM krijgt een fiks pak op de broek: ruim 8% eraf. Ik vraag me serieus af wie er nog luchtvaartaandelen koopt, want er is volgens mij niks/weinig mee te verdienen.
  donderdag 11 februari 2010 @ 10:18:43 #36
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77874712
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 09:38 schreef Perrin het volgende:

[..]

Er wordt ook weleens gesproken over PIIGS als je Ierland meerekent maar dat is geografisch zo lastig he Doet met trouwens denken aan DINGFLOFBIPS
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  donderdag 11 februari 2010 @ 10:27:43 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77874912
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 10:18 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Er wordt ook weleens gesproken over PIIGS als je Ierland meerekent maar dat is geografisch zo lastig he Doet met trouwens denken aan DINGFLOFBIPS
Ierland is de eerste 'I', Italie pas de tweede.
Italie is (voorlopig ) niet in de problemen.
Mijn reisverslagen
pi_77874974
quote:

[..]

Dat je dat nog onthouden hebt!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 11 februari 2010 @ 11:02:30 #39
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77875872
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 10:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ierland is de eerste 'I', Italie pas de tweede.
Italie is (voorlopig ) niet in de problemen.
Valt dan wel weer mee want de impact van Italie is een stuk groter waarschijnlijker.
---
  donderdag 11 februari 2010 @ 11:12:48 #40
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77876178
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 11:02 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Valt dan wel weer mee want de impact van Italie is een stuk groter waarschijnlijker.
Zeker weten. Italie is een G7 land!
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 11 februari 2010 @ 11:16:09 #41
862 Arcee
Look closer
pi_77876268
quote:
Ik vind bips echt het goorste woord uit de Nederlandse taal. Gadverdamme.:')
pi_77876781
quote:

[..]

Solarpanels.
Tenzij je 't in China gaat zoeken; daar moet sowieso nog veel geplaatst worden en de overheid houdt 't buitenland buiten.

Nogmaals; dat voorbeeld van Graham is van toepassing wanneer je een tracker op de sector koopt.

Disclaimer; heb Yingli. Is wmb een beetje zoals Geely.
pi_77877350
Vraagje voor SE , hoe heet dat programma op Bloomberg TV waarin ze alle sleutelpunten van de dag vermelden en zo'n dingen?

Heb vanaf vandaag BBTV...
pi_77877648
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 23:39 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoeveel meer ben jij bereid te betalen als ze een keer extra langskomen met drankjes?
Ik vlieg ook liever Emirates dan KLM, maar uiteindelijk kies ik altijd gewoon de goedkoopste (en soms is dat Emirates). Volgens mij geldt dat voor bijna iedereen.
Ik ben toch wel bereid 'iets' meer te betalen voor een goede service, dat is uiteraard meer dan alleen extra drankjes. Op intercontinentale vluchten heb ik bijvoorbeeld bij de keuze: alitalia vs klm, toch wel tot 100 euro over voor klm.

Uiteraard heeft klm daar het voordeel dat ik ze in het nederlands in nederland kan aanspreken.
  donderdag 11 februari 2010 @ 12:02:58 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77877830
Ik wil ook wel meer betalen voor goede service. Toch zeker 100 euro voor een vlucht. Dat si dan wel net het verschil tussen winst en verlies.
The End Times are wild
pi_77877910
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 11:49 schreef tony_clifton- het volgende:
Vraagje voor SE , hoe heet dat programma op Bloomberg TV waarin ze alle sleutelpunten van de dag vermelden en zo'n dingen?

Heb vanaf vandaag BBTV...
12 uur wanneer Deirdre Bolton ( ) haar shift begint. En een half uur voor Amerikaanse opening.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  donderdag 11 februari 2010 @ 12:07:17 #47
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77877990
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 12:02 schreef LXIV het volgende:
Ik wil ook wel meer betalen voor goede service. Toch zeker 100 euro voor een vlucht. Dat si dan wel net het verschil tussen winst en verlies.
Daar verbaas ik me echt over! ¤100 extra voor een extra drankje, of een groter LCD scherm? Voor die paar uurtjes? (op lange vluchten lig je toch te pitten...)
Mijn reisverslagen
pi_77878023
K thanks

Is wel pas actief (analoog -> digitaal) vanaf 18u dus zal voor morgen zijn .

I'm with SeLang btw, vliegen = noodzakelijk kwaad en ik lees wel een dik boek, zie een film naar eigen keuze op een laptop (indien mogelijk), en koop desnoods wel iets dat overpriced is, maar nog altijd goedkoper dan 100 euro extra .
pi_77878089
Net een ING senior economist die op BB tv zei dat Griekenland z'n boontjes zelf maar moet doppen want als Griekenland moet worden geholpen dan staan de volgende landen al in de rij om geholpen te worden.
pi_77878179
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 12:08 schreef tony_clifton- het volgende:
K thanks

Is wel pas actief (analoog -> digitaal) vanaf 18u dus zal voor morgen zijn .
Chill! In Nederland heeft volgens mij alleen Casema Bloomberg, die andere die wel overal is is CNBC maar dat is echt ' '
quote:
I'm with SeLang btw, vliegen = noodzakelijk kwaad en ik lees wel een dik boek, zie een film op een laptop (indien mogelijk), en koop desnoods wel iets dat overpriced is, maar nog altijd goedkoper dan 100 euro extra .
Same, ik geef ook zo weinig mogelijk uit aan reizen. Zoek altijd het goedkoopste uit. Maarja dat scheelt op jaarbasis ook gewoon veel geld. Nadeel dat de goedkoopste vluchten of reizen altijd op de meest nare tijden zijn maar dat kan me nu niet zoveel meer boeien.
pi_77879421
Wat een spike omdat Griekenland wordt geholpen! Allemaal weer korte termijn bende ..
pi_77882377
quote:

[..]

Solarpanels.

SeLang, kijk even naar JASO. Is net als eerste China-based solar holding met cijfers gekomen.

De grootste is geloof ik Q-Cells (Duitsland), maar hangt vast aan dure contracten voor silicium, de Chinezen zijn véél goedkoper per watt. Europa heeft al wat zonnepanelen staan, China en de VS nog véél te weinig en hebben aangegeven er flink in te investeren.
Als daar geen geld mee te verdienen valt weet ik 't ook nietmeer...

[ Bericht 5% gewijzigd door tony_clifton- op 11-02-2010 14:10:36 ]
  donderdag 11 februari 2010 @ 14:55:18 #53
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77884425
Ik zie het als een typische commodities style markt waar alleen $/m2 telt (bij een gegeven spec), waar iedereen tegelijkertijd opduikt (want groei/ hype markt) en waarvoor hoge investeringen nodig zijn. Tel daarbij de overinvesteringen in China (ten gevolge van overheidsstimulatie/ gratis geld) en je hebt een recept voor een hele marginale industrie in de komende jaren.

Wil niet zeggen dat je er niet mee kunt winnen (markten zijn tenslotte onvoorspelbaar) maar het is niet iets waar ikzelf m'n geld in zou steken op dit moment. (Nou ja misschien wel, maar dan alleen tegen hele lage waarderingen en als deel van een grote gespreide portefeuille.).

[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 11-02-2010 15:02:17 ]
Mijn reisverslagen
pi_77884572
Beetje zoals recentelijk met flashmemory dus
  donderdag 11 februari 2010 @ 15:01:34 #55
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77884618
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 15:00 schreef tjoptjop het volgende:
Beetje zoals recentelijk met flashmemory dus
- Mobiele telefoons
- Flash memory
- LCD panels
- etc
Mijn reisverslagen
pi_77884666
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 15:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

- Mobiele telefoons
- Flash memory
- LCD panels
- etc
Die Buffett zag dat toch maar goed, niet investeren in technologie
pi_77884769
Mm, recentelijk een interview gezien met Bert De Graeve, CEO van Bekaert, en die mens heeft sinds eind jaren 80 vaak in China gewoond, en zegt dat er toen ook al sprake was van angst voor die 'gratis geld' politiek.
Ik geloof 'm daar ook in. Heel down to earth mens + een goed manager.

China wordt in mijn ogen om dat vlak goed geleid; onlangs nog renteverhoging om oververhitting tegen te gaan.
In China zitten de kansen in mijn ogen. En idd, vroeg of laat gaat 't mis, maar ik gok dat dat moment nog veraf is.

Maar idd, groene energie is ook maar een minderheid van mijn pf. Meer dan 85% is biotech + landbouw, en dan nog wat energie. Ik geloof niet zo meer in defensief/blue chips myself. Eerder midcaps en thema's, afgewogen tot de index. In een crash gaat immers alles naar beneden. Persoonlijk natuurlijk, veel mensen zullen mij gek verklaren.

Een van de thema's waar ik denk dat binnen een aantal jaren veel geld mee te verdienen valt is water. Beetje problematisch voor hoe langer hoe meer mensen.
pi_77884928
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 15:03 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik investeer sowieso niet meer in dingen die niet broodnodig zijn voor 't gros van de wereldbevolking. Voedsel, water, energie zijn dat wel.
En oké, stel dat heel China volgende maand met een GSM rondloopt dan zou je daar geld mee kunnen verdienen. Maar dat gebeurt niet en de ontwikkelingen daarin gaan toch veel te snel om telkens de juiste play te kunnen doen.
  donderdag 11 februari 2010 @ 15:16:29 #59
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77885104
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 15:03 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik heb zelf altijd in de technologiesector gewerkt (halfgeleiders) en zou er dus enige kijk op moeten hebben, maar elke keer verbaast het me weer hoe slecht voorspelbaar het allemaal is. Partijen met een duidelijke voorsprong kunnen plotseling op achterstand komen, dik gevulde orderboeken kunnen binnen een maand worden teruggedraaid en alle projecties kunnen dan weer de vuilnisbak in.

Ik ben het inderdaad met Buffett eens dat eenvoudige voorspelbare industrieen met een 'protective moat' (vaak in de vorm van sterke merknamen) de meest aantrekkelijke industrieen zijn, mits gekocht tegen een goede prijs. Niemand weet hoe de PC industrie, solarpanel industrie of de halfgeleider industrie eruit ziet over 10-20 jaar. Maar markten voor shampoo, snoepjes, frisdrank, etc zullen over 20 jaar niet fundamenteel anders zijn.

Buffett heeft in één van z'n jaarverslagen een interessant verhaal opgehouden over Sees Candie's (één van zijn holdings). Dat geeft veel inzicht hoe tegen beleggen aan te kijken.
Mijn reisverslagen
pi_77885808
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 15:16 schreef SeLang het volgende:

Buffett heeft in één van z'n jaarverslagen een interessant verhaal opgehouden over Sees Candie's (één van zijn holdings). Dat geeft veel inzicht hoe tegen beleggen aan te kijken.
Zal het eens opzoeken, thnx.

Sees Candies kende ik wel al van dit seminar op Youtube

Hier verklaart hij ook al een hoop over de fundamenten van zijn visie. Zo belegt hij bijvoorbeeld ook niet graag in utilities omdat die te grillig en afhankelijk zijn van de politiek
  donderdag 11 februari 2010 @ 15:40:50 #61
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77886070
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 15:07 schreef tony_clifton- het volgende:
China wordt in mijn ogen om dat vlak goed geleid; onlangs nog renteverhoging om oververhitting tegen te gaan.
In China zitten de kansen in mijn ogen. En idd, vroeg of laat gaat 't mis, maar ik gok dat dat moment nog veraf is.
Ik ben zelf heel negatief op China. Het is eigenlijk ongelofelijk dat dezelfde mensen die altijd voorstander waren van vrije markten, met name omdat in de geschiedenis keer op keer is gebleken dat markten veel beter zijn in kapitaalallocatie dan regeringen, nu opeens denken dat een groepje oude mannetjes het nu opeens wel allemaal precies goed heeft.

De groei van leningen in China bedroeg vorig jaar 42% (!). Op de top van de bubble in de VS was dat nog geen 15%. Bedrijven weten van gekkigheid niet wat ze met al dat geld moeten en spelen nu het real estate spelletje (bouwen veel meer dan ze zelf nodig hebben voor speculatie). Vacancy rates zijn nu al 20%, maar er is nog 2,6 miljard m2 in aanbouw! Dat is dus 2m2 kantoorruimte voor elke man/vrouw/baby in aanbouw, terwijl de beroepsbevolking vanaf 2015 begint te dalen. Ook particulieren speculeren in lege condos. Niet om te verhuren maar voor de prijsstijging. Het is niet zo moeilijk te voorspellen hoe dit gaat eindigen

Eén van de belangrijkste features van de Chinese cultuur is echter dat gezichtsverlies tegen elke prijs moet worden voorkomen. Dat betekent in de praktijk dat fouten worden weggestopt in plaats van ze te corrigeren, totdat ze zo groot zijn dat ze niet meer zijn te verbergen. Dat belooft nog wat voor het Chinese bankenstelsel. In het klein zie je dit trouwens ook. Een collega die opeens ontslag neemt en een paar maanden later blijkt waarom . Maar dan is er inmiddels al een enorme schade aangericht die in een eerder stadium nog makkelijk te corrigeren was geweest.

Het kan best nog een paar jaar duren (of niet) maar dit wordt een hele harde landing en ik heb het gevoel dat de meeste beleggers in het westen hier niet op zijn voorbereid.
Mijn reisverslagen
  donderdag 11 februari 2010 @ 15:45:34 #62
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_77886264
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 15:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ben zelf heel negatief op China. Het is eigenlijk ongelofelijk dat dezelfde mensen die altijd voorstander waren van vrije markten, met name omdat in de geschiedenis keer op keer is gebleken dat markten veel beter zijn in kapitaalallocatie dan regeringen, nu opeens denken dat een groepje oude mannetjes het nu opeens wel allemaal precies goed heeft.
Ben zelf behoorlijk ongeinformeerd over het chinese systeem maar is het echt zo staatsgeleid als je omschrijft? Is er niet, binnen kaders, ruimschoots marktwerking?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_77886492
Ik denk dat het ook een ziekte van het westen is dat men China afschrijft als copycats en dom. Denk dat daar nog wel wat talent tot bloei gaat komen eigenlijk. Maargoed, SeLang zijn theorie is zeker niet ongeloofwaardig.
  donderdag 11 februari 2010 @ 15:53:59 #64
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77886527
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 15:45 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ben zelf behoorlijk ongeinformeerd over het chinese systeem maar is het echt zo staatsgeleid als je omschrijft? Is er niet, binnen kaders, ruimschoots marktwerking?
Het is uiteindelijk geen open systeem met vrije kapitaalstromen etc. Naast de currency manipulatie worden banken bijvoorbeeld gedwongen om leningen te verstrekken (die leningen zijn per definitie 'subprime', anders zou je een bank niet hoeven te dwingen om dat te doen). Economische groei is ook een door de staat opgelegd cijfer waar andere dingen aan ondergeschikt zijn. Dat is ook makkelijk te zien, want in een snelgroeiende en dynamische economie zou je anders nooit zulke consistente groeicijfers zien.

Het leenvolume is geexplodeerd, maar je ziet nu dat het deel van de leningen dat gaat naar vernieuwende startups afneemt en het deel dat naar staatsbedrijven gaat toeneemt. Dit is geen goed teken.
Mijn reisverslagen
  donderdag 11 februari 2010 @ 16:09:05 #65
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77887088
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 15:53 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik denk dat het ook een ziekte van het westen is dat men China afschrijft als copycats en dom.
Ow maar ik denk dat zeker niet hoor! Japan, Taiwan en Korea zijn ook ooit begonnen als copycats en goedkope manufacturing. Kijk eens waar ze nu staan. Zo gaat het met China ook. Dat zie je nu al, vergelijk China nu maar eens met China in 2000.

Het probleem dat ik zie is vooral dat een corrupte elite een soort staatsgeleide groei probeert te forceren en daarbij overspelen ze hun capabilities. Ik denk ook dat ze zichzelf wellicht overschatten doordat ze toch wel een indrukwekkend trackrecord hebben opgebouwd de laatste jaren.

Maar waar de groei eerst het gevolg was van liberalisering lijkt het nu steeds meer over te gaan in een op bubbles gebaseerde groei. Met het bouwen van lege condos en kantoorgebouwen kun je je cijfers nog een tijdje goed houden, maar het is niet duurzaam. Dit soort excessen zijn jammer. Ik twijfel er niet over dat China op lange termijn vooruit gaat, maar wel met (veel) lagere groeicijfers.
Mijn reisverslagen
pi_77887218
Uhu... Hopelijk gaat idd niet zo snel... Stel je voor dat elke Chinees nu een auto koopt, dan duurt 't nog minstens 10 jaar vooralleer er een miljard benzine-slurpende auto's verdwijnen en vervangen worden door iets schoner... Milieu enz...

Achja, wie zal het zeggen... Ik heb eigenlijk maar 2 Chinese bedrijven in pf dus ik kan een rampscenario wat dat betreft wel aan. Alleen zullen veel westerse aandelen volgen en da's niet goed...
  donderdag 11 februari 2010 @ 16:32:28 #67
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
  donderdag 11 februari 2010 @ 16:34:10 #68
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77887976
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:12 schreef tony_clifton- het volgende:
Uhu... Hopelijk gaat idd niet zo snel... Stel je voor dat elke Chinees nu een auto koopt, dan duurt 't nog minstens 10 jaar vooralleer er een miljard benzine-slurpende auto's verdwijnen en vervangen worden door iets schoner... Milieu enz...

Achja, wie zal het zeggen... Ik heb eigenlijk maar 2 Chinese bedrijven in pf dus ik kan een rampscenario wat dat betreft wel aan. Alleen zullen veel westerse aandelen volgen en da's niet goed...
Maar een crash in China heeft enorme gevolgen voor het westen. Om te beginnen is bijna alle positiviteit over de economie momenteel gebaseerd op het idee dat de Chinese economische groei de wereldeconomie uit het slob trekt, want in de USA, EU en Japan daar gaat de groei de komende paar jaar niet vandaan komen.

Een veel groter risico zit in het feit dat China zo'n beetje de financier van Amerika is. Wat als China in een diepe crisis komt? Blijven ze dan ook nog Treasuries kopen? Btw: China heeft momenteel zelf een begrotingstekort van $150 miljard. (voor context: dat is het equivalent van $525 miljard als het Chinese GDP even groot was als het Amerikaanse).

Bij een serieuze crisis in China bestaat de kans dat allerlei verhoudingen die al 2 decennia voortduren wat betreft wisselkoersen en de mate waarom China buitenlandse tekorten financiert, plotseling helemaal kunnen verschuiven en bijvoorbeeld veel hogere rente veroorzaakt in het westen.
Mijn reisverslagen
  donderdag 11 februari 2010 @ 16:35:56 #69
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_77888029
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:09 schreef SeLang het volgende:

[..]. Ik twijfel er niet over dat China op lange termijn vooruit gaat, maar wel met (veel) lagere groeicijfers.
Neu da gleuf ik nie, ik heb wel bvertrouwen in dit ,model , niet dat het mijn favoriet is.

Hangt ervan af hoe ze het volk gaan sturen.
Een fors hoger minimumloon zal essentieel zijn voor de welvaart
  donderdag 11 februari 2010 @ 16:41:01 #70
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77888216
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:35 schreef Deprater het volgende:

[..]

Neu da gleuf ik nie, ik heb wel bvertrouwen in dit ,model , niet dat het mijn favoriet is.

Hangt ervan af hoe ze het volk gaan sturen.
Dat sterkt mij weer in mijn opvattingen: het grenzeloze vertrouwen dat bijna iedereen heeft in een corrupte elite van oude mannetjes om een economie tot in het oneindige consistent met 10% per jaar te laten groeien .

If something looks too good to be true....
Mijn reisverslagen
  donderdag 11 februari 2010 @ 16:54:21 #71
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77888721
De euro is alweer 2 cent gedaald in een paar uur.
Bailout is achteraf gezien toch niet zo goed?
Mijn reisverslagen
pi_77888804
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:54 schreef SeLang het volgende:
De euro is alweer 2 cent gedaald in een paar uur.
Bailout is achteraf gezien toch niet zo goed?
Er lijkt weinig logica achter te zitten. De beurzen gaan omhoog op geruchten over steun en zakken in als de steun wordt toegezegd. Wie het snapt mag het zeggen...
  donderdag 11 februari 2010 @ 16:57:40 #73
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77888835

Mooie parabool
Mijn reisverslagen
pi_77889233
Net op RTLZ werd gezegd dat de spaanse onroerendgoed bubble eigenlijk pas begonnen is leeg te lopen. De huizen zouden tov van het gemiddeld spaanse inkomen nog steeds veel te duur zijn.
Er is dus nog wel wat fallout te verwachten
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_77889324
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:57 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Mooie parabool
Ja fuck man, mn portfolio mag vandaag wel omhoog gaan, ik ga er netto wel op achteruit omdat ik alles via de euro - pond doe. Als de GBP-EUR dus omhoog schiet wordt het leven voor mij duurder. Heeft op 1.1310 gestaan vandaag maar sinds dat griekenland gebeuren ( wat logischerwijs natuurlijk niet positief is voor de euro ) staat het al op 1.1468
pi_77889346
Mensen die nog willen stockpicken, zoek eens naar bedrijven die atm veel patenten uitschrijven voor thermisch-acoustische motoren. Het principe is niet nieuw maar de enorm snelle ontwikkelingen in de sector maken me nieuwsgierig om een graantje mee te kunnen pikken
Greece
  donderdag 11 februari 2010 @ 17:14:48 #77
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77889361
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:09 schreef Digi2 het volgende:
Net op RTLZ werd gezegd dat de spaanse onroerendgoed bubble eigenlijk pas begonnen is leeg te lopen. De huizen zouden tov van het gemiddeld spaanse inkomen nog steeds veel te duur zijn.
Er is dus nog wel wat fallout te verwachten
Er zijn daar ook veel teveel huizen. Een miljoen stuks teveel ofzo. Dat komt omdat iedereen huizen ging bouwen want die konden immers alleen maar stijgen
Mijn reisverslagen
pi_77889371
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:56 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Er lijkt weinig logica achter te zitten. De beurzen gaan omhoog op geruchten over steun en zakken in als de steun wordt toegezegd. Wie het snapt mag het zeggen...
Waarom zou de euro sterker moeten worden als dus blijkt dat landen zoals Griekenland echt hulp nodig hebben? Het is natuurlijk wel belachelijk dat de euro wordt gedumpt voor de pond. Net of de UK er zoveel beter voor staat of dat het vanaf nu saver is om ponden te hebben ipv euro's. Als Cameron straks mag rondzwaaien is het toch gedaan met de UK
pi_77889398
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:13 schreef Mendeljev het volgende:
Mensen die nog willen stockpicken, zoek eens naar bedrijven die atm veel patenten uitschrijven voor thermisch-acoustische motoren. Het principe is niet nieuw maar de enorm snelle ontwikkelingen in de sector maken me nieuwsgierig om een graantje mee te kunnen pikken
Geef eens een voorbeeld van zo'n bedrijf? Ken geen enkele in die sector.
pi_77889688
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:16 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Geef eens een voorbeeld van zo'n bedrijf? Ken geen enkele in die sector.
Ik hoopte eigenlijk dat jullie die wel zouden vinden. Ik zie veel patenten van kleinere bedrijfjes maar daar heb ik niks aan. Bij de grotere bedrijven zitten zulke activiteiten waarschijnlijk verstopt in het R&D-programma. Overigens is de techniek die er achter zit niet booming ofzo maar met het oog op een mogelijke energie/solarbubble in de toekomst kun je niet vroeg genoeg beginnen.
Greece
  donderdag 11 februari 2010 @ 17:46:28 #81
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_77890423
Zeldzame metalen. Daar moet je in investeren.
pi_77890541
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:46 schreef One_conundrum het volgende:
Zeldzame metalen. Daar moet je in investeren.
Zoals, en waarom?
  donderdag 11 februari 2010 @ 17:50:59 #83
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_77890545
kan het artikel van het NRC niet meer vinden
pi_77890595
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:50 schreef One_conundrum het volgende:
kan het artikel van het NRC niet meer vinden
misschien in het kort even de basis vertellen? Dat zul je toch wel onthouden hebben
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 11 februari 2010 @ 17:55:17 #85
862 Arcee
Look closer
pi_77890670
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:56 schreef lyolyrc het volgende:
Buy the rumour, sell the news.
pi_77890762
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:25 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ik hoopte eigenlijk dat jullie die wel zouden vinden. Ik zie veel patenten van kleinere bedrijfjes maar daar heb ik niks aan. Bij de grotere bedrijven zitten zulke activiteiten waarschijnlijk verstopt in het R&D-programma.
Ik heb er nog eens even naar gezocht en kan echt geen specifiek bedrijfje vinden die daarin is gespecialiseerd.
quote:
Overigens is de techniek die er achter zit niet booming ofzo maar met het oog op een mogelijke energie/solarbubble in de toekomst kun je niet vroeg genoeg beginnen.
En wat als je nu al je geld daar in steekt en ze al failliet gaan voor we uberhaupt die bubble bereiken?
  donderdag 11 februari 2010 @ 18:03:17 #87
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_77890915
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:52 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

misschien in het kort even de basis vertellen? Dat zul je toch wel onthouden hebben
Fuck, auteursrecht

http://archief.nrc.nl/ind(...)zeldzame+aardmetalen
pi_77891111
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 18:03 schreef One_conundrum het volgende:
Fuck, auteursrecht

Ik heb de tekst van het artikel, maar ik weet niet of ik het zo mag plaatsen. Dus geïnteresseerden -> PM

edit: VdG was me voor
pi_77891136
quote:

[..]

Fuck, auteursrecht

Deze?
quote:
Logo bron
NRC Handelsblad

16 januari 2010 zaterdag

Chinezen beheersen de zeldzame aardmetalen;
Tekort aan onmisbare grondstoffen zet de verhoudingen in de wereld op scherp

BYLINE: Piet Depuydt

SECTION: ECONOMIE; Blz. 13

LENGTH: 1798 woorden

SAMENVATTING

In hybride auto's, platte tv's en zonnepanelen zitten schaarse metaalsoorten. Die komen vooral uit China en instabiele regio's. Het Westen is kwetsbaar. Eerste deel van een serie.
VOLLEDIGE TEKST:

Ze zitten in de iPod van Apple, de mobieltjes van Nokia, de lampen van Philips en de hybride Toyota Prius. Ze dragen cryptische namen als neodymium, terbium of dysprosium. En in jargon heten ze rare earths: zeldzame aardmetalen. ,,China heeft een monopolie op deze metalen", zegt André Diederen van onderzoekinstituut TNO. ,,Het land produceert ruim 95 procent van het mondiale aanbod."

In augustus 2009 lekte een rapport uit van de Chinese overheid waarin stond dat de export van zeldzame aardmetalen zou worden beperkt. Het nieuws kreeg amper aandacht, maar bij industriële experts in Europa, Japan en de VS zorgde het voor grote onrust. Als China de levering van deze grondstoffen vermindert of stopzet, kan dit leiden tot ernstige verstoringen van de markt. ,,Met een tijdelijke of structurele vorm van schaarste als gevolg", zegt Diederen.

Exotische metalen zijn de laatste jaren een steeds grotere rol gaan spelen in allerlei hoogtechnologische toepassingen. Op de tabel van de Russische chemicus Dmitri Mendelejev - het zogenoemde 'periodiek systeem van de elementen' - staan naast de zeldzame aardmetalen nog minstens tien andere grondstoffen die door de industrie als kritiek worden beschouwd.

De vraag naar die grondstoffen is exponentieel gegroeid door een golf aan nieuwe toepassingen in de ICT en de consumentenelektronica. Ook in de branche van de 'groene' technologie zijn ze onmisbaar geworden. ,,Diverse van die metalen spelen een sleutelrol in de duurzame energievoorziening", aldus Diederen.

In de nieuwste generatie dunnefilmzonnecellen worden minuscule hoeveelheden indium, telluur en seleen verwerkt. Lithium en kobalt zijn onontbeerlijk voor elektrische auto's. En door de komst van brandstofcellen in hybride auto's is er nu al meer behoefte aan platina dan het geval was bij het gebruik van de dieselkatalysator in auto's.

Een Duitse studie in opdracht van het ministerie van Economische Zaken onderzocht het effect van een honderdtal innovaties op het gebruik van grondstoffen en somde zeven materialen op waarvan de vraag in 2030 het aanbod zal overstijgen. Twee van de koplopers zijn indium en gallium.

Van het hoogglanzende metaal indium, dat een bijproduct is van lood en zink, wordt jaarlijks circa 568 ton verwerkt in zonnepanelen en platte beeldschermen. Over twintig jaar kan dat meer dan 1.700 ton zijn, schatten analisten, het drievoudige van wat er nu elk jaar uit mijnen wordt gewonnen.

Bij gallium, dat eruit ziet als zilver en gebruikt wordt in microchips, fotovoltaïsche cellen en witte ledlampjes, is de verwachting dat de vraag in 2030 zes maal hoger zal zijn dan het aanbod. ,,Voor het merendeel van die grondstoffen is de Europese economie volledig afhankelijk van invoer uit de rest van de wereld", zegt Diederen. En dat baart hem zorgen. ,,Zonder die metalen missen we de strategische grondstoffen voor onze technologische industrie en kunnen we de overgang naar een duurzame economie niet maken."

In het verleden voerde China al voor diverse grondstoffen exportbeperkingen door. ,,Chinezen zijn realisten", zegt Michel Rademaker van het The Hague Centre for Strategic Studies (HCSS), dat onderzoek deed naar de gevolgen van materiaalschaarste voor de internationale veiligheid (zie inzet). ,,De Chinese economie groeit gemiddeld 8 procent op jaarbasis. Ze zullen er alles voor doen om hun binnenlandse ertsvoorraden voor de eigen industrie veilig te stellen. En ze beschikken ook over miljarden dollars om strategische grondstofposities in het buitenland op te kopen."

Tekorten in kritieke grondstoffen en schuivende machtsverhoudingen zijn het ideale recept voor geopolitieke instabiliteit, aldus Rademaker. In opdracht van TNO doet hij onderzoek naar de gevolgen hiervan op het vlak van de internationale veiligheid. ,,We zijn op weg naar een nieuw mondiaal evenwicht", zegt hij. Hij bedoelt een opdeling tussen landen die bepaalde grondstoffen wel bezitten en zij die er te weinig van hebben. Dit kan tot de nodige spanningen leiden.

In tegenstelling tot industriële basismetalen zoals koper, zink en aluminium gaat het bij deze kritieke metalen over extreem kleine markten. Veel van deze grondstoffen bestaan alleen als bijproduct van andere ertsen. Bij telluur is dat bijvoorbeeld koper. Als de vraag naar telluur stijgt, dan kan de productie ervan niet zomaar worden verhoogd, tenzij er meer van het hoofdproduct wordt gedolven.

Koper is echter een basismetaal dat al sinds de industriële revolutie intensief wordt ontgonnen en de voorraden van deze grondstof zijn - zeker in Europa - beperkt. Er moet, ook in stabiele regio's als Australië, steeds dieper gegraven worden om ertsen van een aanvaardbare kwaliteit te vinden. Dit beperkt het aanbod en verhoogt de prijs van het bijproduct.

Plotse vraagpieken kunnen dan ook snel leiden tot speculatieve prijsbewegingen en een verstoring van het marktaanbod. Indium is daar een voorbeeld van. Door de vraag naar deze grondstof voor de productie van lcd-schermen is de prijs ervan in de periode 2003 tot 2006 bijna vertienvoudigd van 100 tot 980 dollar per kilogram.

Hetzelfde geldt voor renium, dat in straal- en raketmotoren wordt verwerkt omdat het beter is bestand tegen hogere temperaturen: de waarde van dit zeldzame metaal steeg in 2006 in amper één jaar tijd van 1.000 tot 6.000 dollar per kilogram.

Financiële problemen bij een Kazachse onderneming, die een kwart van het mondiale volume bezit, zorgden voor een plotse schaarste.

Vaak zijn die grondstoffen in handen van een beperkt aantal leveranciers. Bij niobium en tantaal, twee metalen die eind jaren negentig erg gewild waren in de telecomindustrie, is 70 procent van het mondiale aanbod in handen van drie bedrijven. De omstandigheden waarin dergelijke metalen verhandeld worden, zijn erg ondoorzichtig. Van normale marktwerking is volgens experts amper sprake.

In Europese beleidskringen begint stilaan het besef door te dringen dat materiaalschaarste een reëel probleem kan worden. ,,Er was jarenlang geen aandacht voor deze kwestie", zegt Patrice Christmann, expert bij de Franse geologische dienst BGRM. ,,Maar de snelle expansie van opkomende economieën als China en India heeft het probleem hoger op de politieke agenda geplaatst."

Christmann ijvert al jaren voor het bundelen van alle informatie op Europees niveau. ,,Een officiële lijst met kritieke metalen is er niet", zegt hij. Er is geen centrale databank beschikbaar die informatie over grondstoffen bijhoudt. ,,De laatste keer dat de Europese Unie een statistisch handboek over minerale grondstoffen publiceerde is twaalf jaar geleden."

In november 2008 trok de toenmalige eurocommissaris voor Ondernemingen en Industrie, Günter Verheugen, aan de bel. Hij riep op om een strategisch plan te ontwikkelen om het probleem van metaalschaarste aan te pakken. Een aantal werkgroepen is hieraan begonnen. Eind vorig jaar bracht de Commissie verslag uit. ,,De bedoeling is dat er tegen eind 2010 een allesomvattend plan komt met een register van kritieke grondstoffen die van strategisch belang zijn voor de Europese economie", zegt Christmann.

Voor veel industriële experts is dat erg laat. Aanvankelijk had het plan eind vorig jaar al afgerond moeten zijn, maar deze datum werd uitgesteld.

In de VS werd een vergelijkbare exercitie al in 2007 gedaan. Het rapport ging toen dieper in op de gevolgen van materiaalschaarste voor de Amerikaanse economie en defensie, en selecteerde vijf metalen die op een mogelijk tekort op de wereldmarkt afstevenen: indium, mangaan, niobium, de edelmetalen uit de platinagroep en de zeldzame aardmetalen.

Ook in Nederland groeit het besef dat iets aan het probleem gedaan moet worden. ,,We zullen op een duurzame wijze moeten leren omgaan met kritieke metalen", zegt Derk Bol, directeur van het Material Innovations Institute (M2i) in Delft, dat eind vorig jaar een rapport over de kwestie uitbracht. ,,We moeten efficiënter leren produceren, meer recyclen en op zoek gaan naar vervangende materialen. Als ik de overheid was, zou ik daar dringend werk van maken."

Wat de gevolgen zijn van een tekort van bepaalde kritieke metalen voor het Nederlandse bedrijfsleven is voorlopig onduidelijk. ,,De industrie is hierover erg discreet", zegt Bol. In november kwam een initiatiefgroep over de kwestie bijeen in de buurt van Den Haag. Naast vertegenwoordigers van de overheid, M2i en TNO waren ook onderzoekers van Corus, Philips en Shell aanwezig.

,,Over materiaalschaarste doen wij geen uitspraken", zegt een woordvoerder van Corus. Ook de andere bedrijven willen hierover niet praten. Uit openbare stukken blijkt wel dat Corus betrokken was bij onderzoek naar het zeldzame aardmetaal cerium om de stalen wanden van zeeschepen te versterken. Philips verwerkt op zijn beurt terbium bij de productie van spaarlampen.

Die omzichtigheid is volgens Bol begrijpelijk. ,,Elk bedrijf dat uitspraken doet over materiaalschaarste, maakt zich kwetsbaar ten opzichte van de concurrentie of dreigt zijn eigen onderhandelingspositie tegenover grondstoffenleveranciers te verzwakken."

In november rondde M2i, dat onderzoek verricht naar nieuwe materialen en dat deels gefinancierd wordt door de overheid en het bedrijfsleven, daarom een studie over het onderwerp af.

,,Heel veel mensen weten niet dat de schaarste eraan komt", aldus Bol. De M2i-onderzoeker hoopt dat dit snel verandert. ,,In de vorige eeuw hielden vraag en aanbod in de mijnbouw elkaar nog min of meer in evenwicht, dankzij de ontdekking van nieuwe ertslagen en de technologische innovatie in de branche.".

,,De vraag is of dit ook in de 21ste eeuw zo zal blijven. Ik vrees van niet."
Schaarse grondstoffen zijn probleem van 'nationale veiligheid'

De toegang tot kritische metalen is steeds meer een probleem van nationale veiligheid, stelt The Hague Centre for Strategisch Studies (HCSS) in een onlangs gepubliceerd rapport. ,,De VS, China en Japan volgen een beleid dat erop gericht is de aanvoer van deze grondstoffen te beveiligen", aldus auteur Michel Rademaker van HCSS.

,,De vrijemarktwerking zal hierdoor verstoord worden en dat zal op zijn beurt tot een strakker aanbod leiden.

HCSS verwacht dat grote concerns, door overheden gesteund, intensiever met elkaar zullen concurreren om de toegang tot deze grondstoffen, bijvoorbeeld door directe investeringen in grondstofrijke gebieden. Dat is iets wat Chinese staatsconcerns al langer doen in landen in Afrika en in Australië.

Het antwoord van de Europese beleidsmakers op deze uitdagingen is volgens het rapport ,,eerder traag en aarzelend".

In vergelijking met water- en energieschaarste komt het debat over de grondstoffen nog maar pas op gang.
Jij bent het zonnetje!!!
pi_77891346
Dax kan komende dagen hoger gaan koersen m.i., top rond 17 feb en 5700 voor de dax?
pi_77891459
Ik heb vanmiddag maar een paar calls MRT 340 opgepikt.

(MAART? Ja, maart! Voorlopig geen weeklies meer voor mij )
pi_77891678
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 18:20 schreef TeringHenkie het volgende:
Ik heb vanmiddag maar een paar calls MRT 340 opgepikt.

(MAART? Ja, maart! Voorlopig geen weeklies meer voor mij )
Lijkt me geen rare keus, want volgende week expireren de opties van februari.
pi_77892160
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:58 schreef sitting_elfling het volgende:
En wat als je nu al je geld daar in steekt en ze al failliet gaan voor we uberhaupt die bubble bereiken?
Ik acht die kans ook groot, de techniek erachter staat nog in de kinderschoenen. Ik houd het in ieder geval in de gaten. Overigens wed ik nooit al mijn geld op één paard dus wat dat betreft maak ik me geen zorgen..
Greece
pi_77892544
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 18:26 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Lijkt me geen rare keus, want volgende week expireren de opties van februari.
Volgende week expiratie->hogere vola->beter voor m'n calls
pi_77893105
quote:

[..]

Fuck, auteursrecht

Interessant stukje, het blijft natuurlijk wel speculeren.

Maaruh ik lees dat van bepaalde stoffen 95% bij de Chinezen ligt, bij weer een andere stof dat 70% van de markt uit drie bedrijven bestaat en dat weer andere stoffen nog schimmiger zijn qua handel.

Hoe wil je hierin gaan investeren?
  donderdag 11 februari 2010 @ 19:12:41 #97
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_77893359
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 19:06 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Maaruh ik lees dat van bepaalde stoffen 95% bij de Chinezen ligt, bij weer een andere stof dat 70% van de markt uit drie bedrijven bestaat en dat weer andere stoffen nog schimmiger zijn qua handel.

Geen idee
pi_77894475
Waarom heeft deze reeks altijd zoveel views tov het aantal posts? F5'en we zo veel of zitten er hier een ongekend aantal lurkers?
Greece
  donderdag 11 februari 2010 @ 19:48:20 #99
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_77894625
Ik heb meestal niet zoveel zinnigs te melden
pi_77894741
Ok, ik geef toe. Ik lurk hier wel eens
  donderdag 11 februari 2010 @ 19:55:29 #101
57409 NurKs
Proud HWI Member
pi_77894890
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 19:51 schreef Thomasv8 het volgende:
pi_77895947
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 19:51 schreef Thomasv8 het volgende:
pi_77896029
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 19:44 schreef Mendeljev het volgende:
Waarom heeft deze reeks altijd zoveel views tov het aantal posts? F5'en we zo veel of zitten er hier een ongekend aantal lurkers?
Ik ben in deze reeks meer een lurker dan een poster in ieder geval, en zo zijn er ongetwijfeld nog wel meer.
pi_77896859
ik doe niet anders
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_77897735
ik leef erop ...

Ok dan een vraagje: hoe komt het dat bv. de koers van AkzoNobel in halve centen noteert?

for real, anders klinkt het als een mopje...
pi_77899235
Als je ballen hebt koop je OTM calls T2 en speculeerhoop je op een overname
  donderdag 11 februari 2010 @ 21:51:04 #107
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_77899844
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 19:06 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Voor sommige stoffen/metalen heeft BYD een vrij groot aandeel. Dit hebben ze vooral voor nieuwe generaties accu's voor zover ik weet. Weet niet zeker of het BYD Elec is of BYD auto. Maar die zijn geloof op de Duitse beurs te koop.

Ik zou zeggen: check maar even
  donderdag 11 februari 2010 @ 21:52:30 #108
66825 Reya
Fier Wallon
pi_77899937
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er zijn daar ook veel teveel huizen. Een miljoen stuks teveel ofzo. Dat komt omdat iedereen huizen ging bouwen want die konden immers alleen maar stijgen

Mogelijk een recept voor enige jaren Iberische stagnatie.
pi_77900302
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 20:25 schreef Omniej het volgende:

[..]

Ik ben in deze reeks meer een lurker dan een poster in ieder geval, en zo zijn er ongetwijfeld nog wel meer.
Dan zal ik me ook maar even melden
  donderdag 11 februari 2010 @ 23:24:29 #110
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_77904458
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 21:39 schreef TeringHenkie het volgende:
Als je ballen hebt koop je OTM calls T2 en speculeerhoop je op een overname
Of je gaat short in Garmin. Dan ben je zeker van winst.

Maar zou Garmin nou echt zoveel met TT opschieten? De piek in die markt is allang geweest...
pi_77906385
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 23:24 schreef One_conundrum het volgende:

[..]

Maar zou Garmin nou echt zoveel met TT opschieten? De piek in die markt is allang geweest...
Nee Garmin heeft weinig aan TomTom, o.a. gebruiken ze andere software, ander OS en andere kaartenleverancier wat allemaal aangepast zou moeten worden. Daarnaast is voor TomTom een overname ook niet aan de orde (laat staan eentje door Garmin). Het zijn de beleggers die graag een overname willen om wat van hun verlies goed te maken. Bericht van die analyst was behoorlijke onzin.

De piek in verkoop van navigatiesystemen schijnt volgens onderzoek trouwens pas in 2012 te liggen.
pi_77906427
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 19:44 schreef Mendeljev het volgende:
Er zitten hier veel lurkers, ook van andere fora. Men vindt het altijd interessant om te kijken hoe anderen het doen en op fora zoals IEX ben je net ff wat anoniemer dan hier

Besides op het moment dat het echt slowchat hier wordt komt er weer commentaar van andere users. Vandaar dat het op sommige momenten wat dood aan het bloeden is Vandaar dat ik ook geen trades meer post.
pi_77906612
D'r post ook niemand meer z'n trades
  † In Memoriam † vrijdag 12 februari 2010 @ 00:31:03 #114
230491 Zith
pls tip
pi_77906668
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 00:28 schreef TeringHenkie het volgende:
Alleen als het goed gaat aye!
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  Moderator vrijdag 12 februari 2010 @ 00:36:30 #115
236264 crew  capricia
pi_77906756
quote:
Ik zit al sinds maandag long op de AEX, sprinters.
En iedere keer als we 's ochtends een procentje omhoog gaan, is het er om 1700 uur weer af.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 12 februari 2010 @ 00:43:39 #116
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_77906886
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 00:36 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik zit al sinds maandag long op de AEX, sprinters.
En iedere keer als we 's ochtends een procentje omhoog gaan, is het er om 1700 uur weer af.
's Ochtends verkopen dus.
Bedankt Hans.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 00:44:31 #117
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_77906910
quote:
Niks bijzonders vandaag. Zat even mee met die spike omhoog om half 3 op DJ, paar procent gepakt en weer uitgestapt.
pi_77907211
  vrijdag 12 februari 2010 @ 01:10:54 #119
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77907393

FED balance sheet, die nu voor het grootste deel uit hypotheken bestaat
Maar dat is nu voor 95% klaar, aankopen stoppen volgende maand.
Vanaf dan kan de hypotheekrente weer omhoog
Mijn reisverslagen
  vrijdag 12 februari 2010 @ 01:13:40 #120
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_77907444
En de beurs weer omlaag
pi_77907503
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 01:10 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Maar dat is nu voor 95% klaar, aankopen stoppen volgende maand.
Vanaf dan kan de hypotheekrente weer omhoog
Ja, de Fed misschien maar dan koopt de treasury gewoon alle MBS op via Fanny en Freddy. So what's the difference
pi_77907540
quote:
Met meer dan 10 trades per dag gaat het ook wat lastig op het moment overigens
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 01:16 schreef Digi2 het volgende:

Ja, de Fed misschien maar dan koopt de treasury gewoon alle MBS op via Fanny en Freddy. So what's the difference
D'r zit een groot verschil tussen omdat de Treasury dat niet zal doen
  vrijdag 12 februari 2010 @ 01:22:08 #123
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77907600
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 01:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Met welk geld? Ze komen alleen dit jaar al een paar trillion tekort
Mijn reisverslagen
pi_77907634
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 01:18 schreef sitting_elfling het volgende:

D'r zit een groot verschil tussen omdat de Treasury dat niet zal doen
Ze doen het al. De USgov heeft Fanny en Freddy ongelimiteerde dekking gegeven sinds eind december 2009.
Op dit moment worden bijna alle nieuwe hypotheken verstrekt door Fanny en Freddy en staat de USgov volledig garant voor evt verliezen.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 01:25:43 #125
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77907664
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 01:23 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ze doen het al. De USgov heeft Fanny en Freddy ongelimiteerde dekking gegeven sinds eind december 2009.
Op dit moment worden bijna alle nieuwe hypotheken verstrekt door Fanny en Freddy en staat de USgov volledig garant voor evt verliezen.
Garant staan is iets anders dan hypotheken opkopen...
Die garantstelling is in feite een geschreven put op de huizenmarkt. Een gigantische off balancesheet liability. Komt niet in het budget voor en er is ook geen geld voor
Mijn reisverslagen
pi_77907689
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 01:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

Met welk geld? Ze komen alleen dit jaar al een paar trillion tekort
Door de ongelimiteerde garantstelling van Fanny en Freddy sinds eind december 2009 kan dat nog verder oplopen. Vergeet niet dat er eigenlijk geen verschil meer bestaat tussen Fanny en Freddy debt en treasuries.
pi_77909318
Opening van de AEX rond de 319, toch nog behoorlijk hoger, hopen dat we het vast kunnen houden vandaag!
pi_77909451
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 08:33 schreef sitting_elfling het volgende:
Opening van de AEX rond de 319, toch nog behoorlijk hoger, hopen dat we het vast kunnen houden vandaag!
Lijkt me sterk met het nieuws dat er een wereldwijde bankenbelasting gaat komen
  Moderator vrijdag 12 februari 2010 @ 09:19:22 #129
236264 crew  capricia
pi_77909945
quote:
Idd. Zou fijn zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77911735
Geniale TT al is het PIIGS
Gaat 'lekker' vandaag.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 10:36:54 #131
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77911811
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 10:34 schreef Rejected het volgende:
Geniale TT al is het PIIGS
Gaat 'lekker' vandaag.
Italie hoort er (nog) niet bij...
Mijn reisverslagen
pi_77912575
quote:
Heb er geen meer gedaan, maar 't laatste was (halfweg de correctie) UMI verkocht aan 22,3 (kwam van 12,2). Daarvan BG, POT, en YGE gekocht op de voorlaatste dag van de correctie. BG en YGE staan nog 2% in't rood, POT al 8% in't groen.

Momenteel hoogtevrees aan't krijgen met 5AB, dus als er nog een terugval komt zal waarschijnlijk dat verkocht worden om een stuk 2 à 3 andere bedrijven te kopen.

Rendement dit jaar:

Atm +5% ongeveer tenopzichte van -2 en -5% voor de BEL20/AEX YTD vind ik niet slecht...

[ Bericht 3% gewijzigd door tony_clifton- op 12-02-2010 11:33:41 ]
pi_77913307
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 09:19 schreef capricia het volgende:

[..]

Idd. Zou fijn zijn.
Helaas
pi_77913438
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 10:36 schreef SeLang het volgende:

[..]

Italie hoort er (nog) niet bij...
oh ja natuurlijk het is Ierland. In het andere topic had ik het ook over Italie
pi_77913589
quote:
Helaas niet, m'n (virtuele) winst is weer verdampt
Jij bent het zonnetje!!!
  Moderator vrijdag 12 februari 2010 @ 11:39:45 #136
236264 crew  capricia
pi_77913764
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 11:33 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Helaas niet, m'n (virtuele) winst is weer verdampt
Enig idee wat de reden van de daling is?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77913871
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 11:39 schreef capricia het volgende:

[..]

BBP-cijfers van Duitsland en Italië, met Griekenland in 't achterhoofd.
pi_77913886
quote:

[..]

Euro ligt alweer zwaar onder vuur. Duitse economie groeit niet meer. Record aan faillisementen in Nederland.
Om maar wat te noemen.
pi_77913988
quote:

[..]

Cijfers van 11:00 waren ook niet echt goed:
EUR Flash GDP q/q 0.1% 0.4% 0.4%
EUR Industrial Production m/m -1.7% 0.3% 1.4%
GBP CB Leading Index m/m 0.4% 0.9%
  Moderator vrijdag 12 februari 2010 @ 11:47:15 #140
236264 crew  capricia
pi_77914024
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 11:42 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

BBP-cijfers van Duitsland en Italië, met Griekenland in 't achterhoofd.
Dat wisten we een tijdje voor die plotse daling ook al toch
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77923315
China doet weer z´n best
pi_77924904
Vanuit India even een vraag/tip voor Tony_Clifton.
Zijn er ook biotech bedrijven die producten ontwikkelen specifiek op diabetes gebied?

Er tikt hier namelijk een tijdbom zonder weerga.
pi_77924939
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 16:05 schreef RobertKunath het volgende:
China doet weer z´n best
Je refereert naar China Raises Bank Reserve Requirement to Cool Economy neem ik aan?
quote:
“This is all about controlling the boombubble, so that we don’t have a bust in the second half,” said Stephen Green, head of China research at Standard Chartered Bank Plc in Shanghai.
Als ik sommige users hier mag geloven gaan we echt veel narigheid zien als China niet het beloofde land blijkt te zijn. Een jaar geleden had ik zulke ideeen per direct afgewimpeld maar nu zie ik ieder China-related bericht als een 14.gif. Bedankt voor het verneuken van mijn wereldbeeld fokkers!
Greece
pi_77925309
voor wie het raar vindt dat banen in westerse landen verloren gaan: in India staan elke dag berichten in de kranten als dat bijvoorbeeld Cognizant het komende jaar 12.000 mensen gaat werven, Ernst & Young India zijn personeelsbestand gaat verdubbelen in twee jaar tijd, etc.

De inflatie (met name voedsel en energie inflatie) is al weer over de 10%, en de salarisstijgingen ook weer (nadat ze vorig jaar stilstonden). Nog veel meer als je van werkgever verandert.

Er is simpelweg een enorme verschuiving gaande.
pi_77925322
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 10:59 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Heb er geen meer gedaan, maar 't laatste was (halfweg de correctie) UMI verkocht aan 22,3 (kwam van 12,2). Daarvan BG, POT, en YGE gekocht op de voorlaatste dag van de correctie. BG en YGE staan nog 2% in't rood, POT al 8% in't groen.

Momenteel hoogtevrees aan't krijgen met 5AB, dus als er nog een terugval komt zal waarschijnlijk dat verkocht worden om een stuk 2 à 3 andere bedrijven te kopen.

Rendement dit jaar:

[ afbeelding ]

Atm +5% ongeveer tenopzichte van -2 en -5% voor de BEL20/AEX YTD vind ik niet slecht...
Top! Een equity curve bijhouden, dat doe ik op het moment ook. (op aanraden van SeLang )
pi_77925361
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
voor wie het raar vindt dat banen in westerse landen verloren gaan: in India staan elke dag berichten in de kranten als dat bijvoorbeeld Cognizant het komende jaar 12.000 mensen gaat werven, Ernst & Young India zijn personeelsbestand gaat verdubbelen in twee jaar tijd, etc.

Belasting in die landen is ook een stuk beter dan hier in de UK of NY
pi_77925381
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:04 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Belasting in die landen is ook een stuk beter dan hier in de UK of NY
34%, gaat naar 31% (althans inkomstenbelasting)
pi_77925505
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Je bent wel goed op de hoogte van de ontwikkelingen in Azie. Is dat puur uit interesse of ben je op de een of andere manier verbonden aan die regio?
Greece
pi_77925553
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat is peanuts in vergelijking met de taxes op bankiers in Londen en NY. Van een looncheck van een miljoen pond houden de bankiers in Azie bijna 1.5 keer zoveel over als de hardwerkende jongens in NY en Londen
  vrijdag 12 februari 2010 @ 17:14:07 #150
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77925594
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

De inflatie (met name voedsel en energie inflatie) is al weer over de 10%, en de salarisstijgingen ook weer (nadat ze vorig jaar stilstonden). Nog veel meer als je van werkgever verandert.

En wat kunnen we daar tegen doe, op salaris kun je toch niet met zulke landen concurreren.
---
pi_77925606
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:09 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Je bent wel goed op de hoogte van de ontwikkelingen in Azie. Is dat puur uit interesse of ben je op de een of andere manier verbonden aan die regio?
beide
pi_77925710
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:11 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat is peanuts in vergelijking met de taxes op bankiers in Londen en NY. Van een looncheck van een miljoen pond houden de bankiers in Azie bijna 1.5 keer zoveel over als de hardwerkende jongens in NY en Londen
agossie

Als ondernemer maakt het niet zo heel veel uit, aangezien er in Nederland behoorlijk wat fiscale faciliteiten bestaan. En dit soort landen kent anders dan Nederland wel een echte vermogenswinstbelasting, dus ik zou nog maar even niet emigereren S_E
Verder zijn een hoop zaken gewoon slecht geregeld, angstaanjagende bureaucratie. Voor een stempeltje zit je zomaar dire ochtenden op een overheidsbankje. Beetje zonde tijd

Er zitten veel kanten aan, per saldo maakt het minder uit dan op het eerste oog.
Zo is in India een verkeerde schatting van voorlopige betaling van belasting bijvoorbeeld gewoon bijbetalen met 1% rente per maand. Daar gaat je voordeel als je niet oppast. Belasting terugontvangen duur jaaaaaaaaaaren (en zonder rente).
pi_77925833
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:14 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

En wat kunnen we daar tegen doe, op salaris kun je toch niet met zulke landen concurreren.
niks, wat zou je daar tegen moeten doen, water stroomt gewoon naar het laagste punt. Of het nou financieringsmaatschappijen in Zwitserland zijn, captives in Ierland, of administratieve en IT processen in IIndia.

Je kunt flexibel zijn, en meegaan in die beweging. Dat wel.
pi_77926115
Vandaag iig. wel weer een goede beursdag gedraaid! Amerika is maandag dicht right?
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

agossie

Als ondernemer maakt het niet zo heel veel uit, aangezien er in Nederland behoorlijk wat fiscale faciliteiten bestaan. En dit soort landen kent anders dan Nederland wel een echte vermogenswinstbelasting, dus ik zou nog maar even niet emigereren S_E
Ik moet eerst maar eens een 'echte' baan krijgen en afgestudeerd zijn
pi_77927379
En de US beurzen weer omhoog als Europa gesloten is, laatste dagen bijna een traditie geworden.
pi_77931341
Erg benieuwd naar het sentiment volgende week dinsdag als de dow weer opent
  vrijdag 12 februari 2010 @ 20:10:41 #157
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77931439
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:14 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Op het moment dat het welvaartsniveau daar gestegen is weer wel. Als die salarissen daar met 10% of meer stijgen en hier met 2% komt er vanzelf weer een break-even punt.
The End Times are wild
pi_77932198
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 16:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Vanuit India even een vraag/tip voor Tony_Clifton.
Zijn er ook biotech bedrijven die producten ontwikkelen specifiek op diabetes gebied?

Er tikt hier namelijk een tijdbom zonder weerga.
Haha thanks!
Al een goede reis gehad hoop ik?

Ik moet zeggen dat ik al een tijdje niet meer naar de sector gekeken heb, het gewicht van dat thema in mijn portefeuille (40-50%) is voorlopig wel hoog genoeg .

Mijn visie:
Voor zover ik weet klopt 't dat diabetes een 'groeimarkt' is; buiten de vergrijzing hier zijn er inderdaad ook nog opportuniteiten in de groeilanden. Enerzijds stapt men daar hoe langer hoe meer af van traditionele geneeskunde, anderzijds veranderen de voedingspatronen en meer vlees, vetten, suikers leiden tot meer diabetes en hart- en vaatziekten.

Wat betreft diabetes - ik geloof dat Novo Nordisk hier de wereldspeler in is. NN is wel eerder 'big pharma' dan biotech maar dus ook een veiligere belegging. Voor zover ik weet is diabetes sowieso goed controleerbaar met insuline, dus ik zou denken dat zo'n grote bedrijven een vrij constante kasstroom genereren.

Qua biotechbedrijven ken ik alleen THR dat met een diabetes-gerelateerde aandoening bezig is. Ze gaan rond juni al dan niet groen licht krijgen voor de commercialisatie van een middel dat voor 1 patiënt op 3 een chirurgische ingreep aan het oog onnodig maakt.
Het volgende molecule in hun pijplijn is trouwens een middel tegen trombose, dus tegen hart- en vaatziekten.
De vraag is natuurlijk wel in hoeverre ze ginder toegang gaan hebben tot zo'n medicijnen...

Disclaimer: Ik wil diegene die ik portefeuille heb niet spammen ofzo, ik ken sowieso alleen maar Belgische biotechbedrijven. Het is gewoon moeilijk om kleine bedrijven te volgen in het buitenland want vaak vind je pas na enkele dagen wat de koersbewegingen veroorzaakt hebben. De grootste Belgische financiële krant volgt deze goed op, zodat up-to-date blijven niet moeilijk is. Wel belangrijk denk ik...

[ Bericht 3% gewijzigd door tony_clifton- op 12-02-2010 20:47:47 ]
  vrijdag 12 februari 2010 @ 20:49:12 #159
290311 Your_honor
pi_77933097
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 20:29 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Haha thanks!
Al een goede reis gehad hoop ik?

Ik moet zeggen dat ik al een tijdje niet meer naar de sector gekeken heb, het gewicht van dat thema in mijn portefeuille (50%) is voorlopig wel genoeg .

Geen idee wat je er precies over wou weten maar dit is mijn visie:
Voor zover ik weet klopt 't dat diabetes een 'groeimarkt' is; buiten de vergrijzing hier zijn er inderdaad ook nog opportuniteiten in de groeilanden. Enerzijds stapt men daar hoe langer hoe meer af van traditionele geneeskunde en dit komt de farmasector natuurlijk ten goede. Anderzijds veranderen de voedingspatronen en meer vlees, vetten, suikers, leiden tot meer diabetes en hart- en vaatziekten enz.

Wat betreft diabetes - ik geloof dat Novo Nordisk hier de wereldspeler in is. NN is wel eerder 'big pharma' dan biotech maar dus ook een veiligere belegging. Voor zover ik weet is diabetes sowieso goed controleerbaar met insuline, dus ik zou denken dat zo'n grote bedrijven een vrij constante kasstroom genereren.
Novo Nordisk is een uitstekend bedrijf! Leuk dividend, sterk fundamenteel en verdienen ongeveer 36% van hun omzet uit de verkoop van insuline.

Vraag me wel af of er veel geld te verdienen valt op Diabetes. In de zin van sporten en voeding om suiker vriendelijk eten te stimuleren of de actuele ziekte tegen te gaan.
pi_77933342
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 20:49 schreef Your_honor het volgende:

Vraag me wel af of er veel geld te verdienen valt op Diabetes. In de zin van sporten en voeding om suiker vriendelijk eten te stimuleren of de actuele ziekte tegen te gaan.
Waarom niet? Meer diabetes-lijders = meer verkoop van insuline toch? Een dieet kan zo'n injecties toch niet vervangen? Tenzij bij de mensen die gewoon 'niet genoeg' insuline aanmaken... Geen idee hoe vaak dat voorkomt...
  vrijdag 12 februari 2010 @ 21:04:09 #161
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77933834
Wat me opviel in Indonesië was dat de arme kinderen er knap en gezond uitzagen en de rijke kinderen lelijk en dik!

Hoe kwam dat? Die arme kinderen eten gewoon traditioneel voedsel, groenten en rijst gebakken in de wok met een heel klein beetje kip. Prima eten! Die rijke kinderen kregen McDonalds, dat was daar een luxe die maar enkelen konden betalen! Dus die zagen er niet mooi uit!
The End Times are wild
  vrijdag 12 februari 2010 @ 21:17:48 #162
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77934511
quote:
'Frankrijk steunt Duitse ECB-president'
12 februari 2010, 20:53 | ANP

BERLIJN (AFN) - Frankrijk is bereid om een eventuele kandidatuur van de Duitser Axel Weber te steunen als nieuwe president van de Europese Centrale Bank (ECB). Frankrijk krijgt in ruil daarvoor de post van hoofdeconoom bij de centrale bank die over de euro waakt. Dat meldden Duitse media vrijdag.

Weber is nu nog baas bij de Bundesbank, de Duitse centrale bank. De zittingstermijn van de huidige ECB-president Jean-Claude Trichet eindigt eind oktober volgend jaar. Weber is al favoriet om de Fransman op te volgen, maar ook de Italiaan Mario Draghi wordt nog nadrukkelijk genoemd.

Volgens het weekblad Der Spiegel wordt Duitsland gecompenseerd voor het feit dat het onlangs geen belangrijke posten kreeg bij de Europese Unie. Bondskanselier Angela Merkel zou daar bewust op hebben aangestuurd om Weber alle ruimte te geven, aldus de krant Welt am Sonntag.
Dat zou fantastisch zijn! Weber is een anti-inflatie en anti-deficit havik van het oude (Bundesbank) stempel. Precies wat we nodig hebben voor een sterke euro die z'n waarde behoudt.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 12 februari 2010 @ 21:23:51 #163
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77934802
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 21:04 schreef LXIV het volgende:
Wat me opviel in Indonesië was dat de arme kinderen er knap en gezond uitzagen en de rijke kinderen lelijk en dik!

Hoe kwam dat? Die arme kinderen eten gewoon traditioneel voedsel, groenten en rijst gebakken in de wok met een heel klein beetje kip. Prima eten! Die rijke kinderen kregen McDonalds, dat was daar een luxe die maar enkelen konden betalen! Dus die zagen er niet mooi uit!
Mijn reisverslagen
pi_77942173
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 20:54 schreef tony_clifton- het volgende:
Waarom niet? Meer diabetes-lijders = meer verkoop van insuline toch? Een dieet kan zo'n injecties toch niet vervangen? Tenzij bij de mensen die gewoon 'niet genoeg' insuline aanmaken... Geen idee hoe vaak dat voorkomt...
In bepaalde gevallen kan verandering van het levenspatroon wel de symptomen van diabetes type 2 (ouderdomsdiabetes) laten afnemen of zelfs laten verdwijnen. Dat betekent dat de mensen gezonder moeten gaan eten en vooral meer moeten gaan bewegen.

Philips heeft daarvoor een interessant apparaatje ontwikkeld: Philips DirectLife. Ik heb zelf hieraan meegewerkt tijdens de testfase. Nu het geïntroduceerd is in onder andere de VS, is het voor mij geen kwestie meer van .
pi_77962578
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 00:22 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

In bepaalde gevallen kan verandering van het levenspatroon wel de symptomen van diabetes type 2 (ouderdomsdiabetes) laten afnemen of zelfs laten verdwijnen. Dat betekent dat de mensen gezonder moeten gaan eten en vooral meer moeten gaan bewegen.

Philips heeft daarvoor een interessant apparaatje ontwikkeld: Philips DirectLife. Ik heb zelf hieraan meegewerkt tijdens de testfase. Nu het geïntroduceerd is in onder andere de VS, is het voor mij geen kwestie meer van .
Oi, interesting... Wist ik niet, nog nooit van gehoord zelfs...
Heb je enig zicht op de impact daarvan? Is dat een grote markt die toestelletjes?

Btw, fucking telecom-maatschappijen en businessplan!

Deze week vanwege zo'n alles-gratis aanbieding van analoge naar digitale tv overgeschakeld. Natuurlijk, nu verveel ik mij en waar ik vroeger zoiets had van 'just-suck-it-up' ben ik nu aan't overwegen om Inglorious Basterds te huren (3 of 5 euro voor HD, moet ik nog uitvissen).

Meh. .

Oftewel, het creëren van een markt na 2 dagen aan den lijve ondervinden...

[ Bericht 4% gewijzigd door tony_clifton- op 13-02-2010 20:08:15 ]
pi_77993191
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 19:38 schreef tony_clifton- het volgende:
Oi, interesting... Wist ik niet, nog nooit van gehoord zelfs...
Heb je enig zicht op de impact daarvan? Is dat een grote markt die toestelletjes?
Het is nog niet zo lang geleden geïntroduceerd. Uit de informatie op de website begrijp ik dat ze op dit moment alleen aan bedrijven leveren, waarschijnlijk om in één klap grotere groepen mensen te bereiken zonder dure reclamecampagnes. Erg groot is de markt dus nog niet, maar wat niet is, kan nog komen.

Dit soort apparaatjes maakt wel duidelijk welke weg Philips inslaat. Niet meer zoveel van die massaelektronica waar je veel concurrentie hebt, maar meer lifestyle.
pi_77999152
Hoe hoog zitten jullie eigenlijk als je jullie de transactie kosten voor alle trades sinds Januari delen door de behaalde winst of verlies dit jaar? Ik zit tegen de 10% aan wat me eigenlijk helemaal niet aan staat.
  zondag 14 februari 2010 @ 21:48:08 #168
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77999365
Binck heeft in 2004 een fles wijn naar Taiwan gestuurd (toen ik daar woonde) omdat ik zo'n goede klant was. Dat ging echter maar om ruim ¤4000 aan transactiekosten
Mijn reisverslagen
pi_77999536
quote:
Op zondag 14 februari 2010 21:48 schreef SeLang het volgende:
Binck heeft in 2004 een fles wijn naar Taiwan gestuurd (toen ik daar woonde) omdat ik zo'n goede klant was. Dat ging echter maar om ruim ¤4000 aan transactiekosten
Wat deed je toen? Tientallen trades per dag?
pi_77999709
quote:
Op zondag 14 februari 2010 21:48 schreef SeLang het volgende:
Wat voor fles wijn was dat? Appie heijn merk of echt iets fatsoenlijk; een 100 euro waardevol flesje?

En die 4k zal waarschijnlijk minder dan 10% van het totale rendement geweest zijn dat jaar.
  zondag 14 februari 2010 @ 21:53:44 #171
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77999713
quote:
Op zondag 14 februari 2010 21:50 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Nee hoor, beetje swingtraden met FTI contracten. Wel veel contracten tegelijk. Tikt toch aardig aan in kosten.
Mijn reisverslagen
  zondag 14 februari 2010 @ 21:54:03 #172
286783 KapiteinLangzaam
Alles op zen tijd
pi_77999737
Fucking nice topic!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, schiet en neuk een ander niet.
pi_78000037
quote:
Op zondag 14 februari 2010 21:50 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Wat is jouw percentage transactie kosten / rendement ? Je houd een equity curve bij dus ik neem aan dat je ook de transactie kosten bijhoudt. Mijn transactie kosten zijn vooral zo hoog (3 kwart) door CFDs.
  zondag 14 februari 2010 @ 22:02:04 #174
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78000297
quote:
Op zondag 14 februari 2010 21:53 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Wat voor fles wijn was dat? Appie heijn merk of echt iets fatsoenlijk; een 100 euro waardevol flesje?

En die 4k zal waarschijnlijk minder dan 10% van het totale rendement geweest zijn dat jaar.
Neuh, was gewoon een goedkoop flesje. Ik vermoed dat ze gewoon iedereen die boven een bepaald bedrag zat zo'n kistje stuurden, alleen ik zat natuurlijk in Taiwan dus dat waren aardig hoge verzendkosten denk ik

Ik weet niet meer wat m'n rendement was dat jaar. Met die FTI's (het enige wat ik in die tijd bij Binck deed) piekte ik op 80k winst ofzo, maar aan het eind van het jaar had ik daar nog maar 40k ofzo van over dus ik zat ook op zo'n 10% transactiekosten (wat betreft FTI dan...)

Geen edge
Mijn reisverslagen
pi_78000578
quote:
Op zondag 14 februari 2010 21:57 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Wat is jouw percentage transactie kosten / rendement ? Je houd een equity curve bij dus ik neem aan dat je ook de transactie kosten bijhoudt. Mijn transactie kosten zijn vooral zo hoog (3 kwart) door CFDs.
Ik heb er geen valide zicht op. Als ik de kosten van mijn ene verkoop en drie aankopen dit jaar deel door de winst die ook van de 10 andere aandelen komt is 't resultaat veel te laag...

Over de afgelopen 4 jaar zit ik aan een duizend euro kosten, maar ben nog niet zo ver boven break even na de crash, dus dan is 't resultaat misschien 25% ofzo...

Moet wel zeggen dat ik sinds dit jaar de kosten niet meer volg.

[ Bericht 0% gewijzigd door tony_clifton- op 14-02-2010 22:16:41 ]
  zondag 14 februari 2010 @ 22:08:16 #176
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78000649
Eigenlijk vind ik 10% transactiekosten voor actief traden nog heel netjes. De waarden waar ik later met allerlei strategieen in backtests op uitkwam lagen meestal aanzienlijk hoger (omdat de edges zo klein zijn).
Mijn reisverslagen
pi_78001656
Is wall street uit 1987 een leuke film?
  zondag 14 februari 2010 @ 22:37:19 #178
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_78002277
Ja, met een geweldige Michael Douglas.
Bedankt Hans.
  zondag 14 februari 2010 @ 23:08:21 #179
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78003825
Ik vind zelf Roque Trader een toffe film omdat ik echt kan meevoelen met Nick Leeson als z'n trades helemaal fout gaan enzo
Mijn reisverslagen
  zondag 14 februari 2010 @ 23:25:27 #180
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_78004650
Rogue Trader heb ik nog niet gezien. Staat wel op mijn lijstje om binnenkort eens te kijken.
Bedankt Hans.
pi_78005156
quote:
Op zondag 14 februari 2010 22:07 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Ik heb er geen valide zicht op. Als ik de kosten van mijn ene verkoop en drie aankopen dit jaar deel door de winst die ook van de 10 andere aandelen komt is 't resultaat veel te laag...

Over de afgelopen 4 jaar zit ik aan een duizend euro kosten, maar ben nog niet zo ver boven break even na de crash, dus dan is 't resultaat misschien 25% ofzo...

Moet wel zeggen dat ik sinds dit jaar de kosten niet meer volg.
Bij een goed money management hoort ook een goed kosten plaatje! Dat kan je sowieso al tig procenten per jaar schelen door een goedkopere broker te gebruiken of altijd goed op te letten hoe je iets aanschaft. Het gaat ook om het overzicht per tijdsperiode. Als je ziet dat je transactiekosten per maand of per jaar steeds omhoog gaan zul je dat op die manier sneller opmerken. Ik in ieder geval wel
quote:
Op zondag 14 februari 2010 22:08 schreef SeLang het volgende:
Eigenlijk vind ik 10% transactiekosten voor actief traden nog heel netjes. De waarden waar ik later met allerlei strategieen in backtests op uitkwam lagen meestal aanzienlijk hoger (omdat de edges zo klein zijn).
Mijn rendement schommelt nogal en dan is soms mijn transactie kosten percentage bizar hoog. Zit er over na te denken om meer de kant op te gaan van FTI future contracten bij Interactive Brokers en CFDs wat te laten liggen omdat als je daar echt goed geld mee wil verdienen de transactiekosten buiten proportioneel zijn.
  maandag 15 februari 2010 @ 01:21:19 #182
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78008239
quote:
Op zondag 14 februari 2010 23:36 schreef sitting_elfling het volgende:
Mijn rendement schommelt nogal en dan is soms mijn transactie kosten percentage bizar hoog. Zit er over na te denken om meer de kant op te gaan van FTI future contracten bij Interactive Brokers en CFDs wat te laten liggen omdat als je daar echt goed geld mee wil verdienen de transactiekosten buiten proportioneel zijn.
Of ES (S&P500 futures). Lage kosten, lage spread, hoge liquiditeit.
Mijn reisverslagen
  maandag 15 februari 2010 @ 10:14:36 #183
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_78011248
quote:
Op zondag 14 februari 2010 22:26 schreef Rejected het volgende:
Is wall street uit 1987 een leuke film?
Ja.
Dit jaar komt deel 2, weer met Michael Douglas. Ben benieuwd.
  Moderator maandag 15 februari 2010 @ 13:09:59 #184
236264 crew  capricia
pi_78015704
Beetje saaie beursdag zo zonder Wall Street.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78015742
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:09 schreef capricia het volgende:
Beetje saaie beursdag zo zonder Wall Street.
Wachten op 320-324 voor nieuwe shorts
  Moderator maandag 15 februari 2010 @ 13:14:40 #186
236264 crew  capricia
pi_78015858
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:11 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Wachten op 320-324 voor nieuwe shorts
Ja, veel mensen wachten daarop. Een stukje herstel zit ook volgens RTL-Z in de maak:
http://www.rtl.nl/(/finan(...)inten_op_herstel.xml
quote:
Tot welk niveau kan de AEX`Index herstellen?
Essentieel voor het korte termijn herstel is dat koersen niet onder de steunlijn op 315 punten sluiten. Een succesvolle test van deze trendlijn is de opmaat voor een stijging die de koersen terug kan brengen richting het 50-daags gemiddelde op circa 329 punten en de voormalige onderkant van het lange termijn trendkanaal op circa 333 punten. Als de koers de korte termijn gap weet te sluiten tussen 321,59 en 322,22 punten dan is de zone 329-333 ons eerste richtpunt in het herste
Maar even wachten of er nog verrassingen uit Griekenland komen..
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78015955
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:14 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja, veel mensen wachten daarop. Een stukje herstel zit ook volgens RTL-Z in de maak:
http://www.rtl.nl/(/finan(...)inten_op_herstel.xml
[..]

Maar even wachten of er nog verrassingen uit Griekenland komen..
Oe, als iedereen daarop wacht moet je oppassen

Na 320zone verwacht ik daling richting 280
Aegon 3,50
ING 4,50
MT 22
  Moderator maandag 15 februari 2010 @ 13:18:55 #188
236264 crew  capricia
pi_78016001
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:17 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Aegon 3,50
ING 4,50
MT 22
280 is wel een koopmomentje, even kijken welke beren er dan op de weg zitten..
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78016068
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:17 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Aegon 3,50
ING 4,50
MT 22
Ik heb mijn short posities iets te snel ingenomen, ik verwacht(te) ook een daling binnen een dag of 2 - 3 om weer wat punten naar beneden te gaan.
  maandag 15 februari 2010 @ 13:26:45 #190
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78016232
Ik heb m'n eerste default te pakken op een subprime lening
http://www.kiva.org/lend/156570
Mijn reisverslagen
  Moderator maandag 15 februari 2010 @ 13:28:16 #191
236264 crew  capricia
pi_78016295
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:26 schreef SeLang het volgende:
Leuk!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78016517
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:26 schreef SeLang het volgende:
Hoeveel dollar ben je kwijt ?
  maandag 15 februari 2010 @ 13:50:08 #193
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78016955
quote:
Op maandag 15 februari 2010 13:35 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hoeveel dollar ben je kwijt ?
$18,75
Ondanks dat sta ik @ markt to market voorlopig nog op dikke winst vanwege de stijging van de US$
Mijn reisverslagen
  maandag 15 februari 2010 @ 13:57:52 #194
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78017227
Het is een soort van omgekeerde carrytrade: £ uitlenen in $ (dus na een bepaalde tijd uitbetaald krijgen in $)
Mijn reisverslagen
  maandag 15 februari 2010 @ 16:04:55 #195
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78021539
quote:
Onrust over herstructurering Dubai World

15 februari 2010, 15:24 | ANP
LONDEN (AFN) - Terwijl de deadline voor een aflossing met rasse schreden nadert, is de onrust over de schuldenproblematiek van Dubai World maandag weer opgelaaid. Berichten in de media leidden tot een stijging van de kosten voor verzekering tegen een faillissement van de investeringsmaatschappij van het emiraat.

Persbureau Dow Jones meldde dat Dubai World overweegt zijn schuldeisers slechts 60 procent van hun kredieten terug te betalen. Dubai ontkende, maar de kosten voor faillissementsverzekering schoten toch omhoog. Op een gegeven moment kostte het 651.000 dollar per jaar om 10 miljoen dollar aan schuld van Dubai World voor vijf jaar te verzekeren.

Het staatsbedrijf moet op 1 maart 1,2 miljard dollar aflossen. Er zouden gesprekken met de banken zijn over betalingsuitstel voor in totaal 22 miljard dollar aan schulden. Volgens bankiers heeft Dubai echter nog geen concreet plan op tafel gelegd.

Beurs

De beurs van Dubai stond zondag en maandag onder druk door de onzekerheid over de schulden. Sinds de berichtgeving in de media is de index met 3,7 procent gedaald.

De problemen bij Dubai World kwamen in november aan het licht. Toen het concern zei niet aan zijn schuldverplichtingen te kunnen voldoen, leidde dit wereldwijd tot grote onrust op de financiële markten. Uiteindelijk kreeg Dubai een kapitaalinjectie van buurland Abu Dhabi. Daarmee werd de grootste financiële nood geledigd.
Dat wordt (is) echt het thema van 2010 : (souvereign) defaults
Mijn reisverslagen
pi_78022494
SeLang; offtopic I know, maar had al langer gedacht om ook zo'n Kiva account te maken en met 100 euro (5x25$) iets te doen. Nu, stel dat je telkens terugbetaald wordt, kan je dan lang doen met dat geld of gaat er naar je ervaring altijd een deel verloren aan wisselkoersen enz?
pi_78022964
quote:
Op maandag 15 februari 2010 16:34 schreef tony_clifton- het volgende:
SeLang; offtopic I know, maar had al langer gedacht om ook zo'n Kiva account te maken en met 100 euro (5x25$) iets te doen. Nu, stel dat je telkens terugbetaald wordt, kan je dan lang doen met dat geld of gaat er naar je ervaring altijd een deel verloren aan wisselkoersen enz?
Zorg dat je je PayPal betaling in ieder geval met een CreditCard fund en niet met een nederlandse bankrekening. Anders rekent PayPal je 2,5% "conversion fee" nog bovenop een ongunstige wisselkoers. En dat dus opnieuw als je je geld terug haalt.

Los daarvan is Kiva een leuke vorm van ontwikkelingshulp.
  maandag 15 februari 2010 @ 17:01:16 #198
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78023118
quote:
Op maandag 15 februari 2010 16:34 schreef tony_clifton- het volgende:
Kiva werkt met $, dus je hebt eerst een omzetting van ¤ naar $ en daar kun je wat op verliezen. Als je echter wordt terugbetaald dan is dat in $ en dat telt als Kiva credit wat je opnieuw kunt uitlenen of kan laten uitbetalen. Als je laat terugbetalen dan heb je opnieuw een conversie maar niet als je heruitleent.

Echter, afhankelijk van de specifieke leningen kan er wel een wisselkoersverlies zijn omdat de lening lokaal in lokale valuta wordt uitgeleend. Bij sommigen wordt dit valutarisico afgedekt, bij anderen niet. Maar je kunt dat per lening dus zelf bepalen of je dat risico wilt lopen of niet.

btw: betalingen naar en van Kiva gaan via Paypal. De kosten zijn hoog, tenzij je je creditcard aan Paypal koppelt. Er liep een discussie over in de Kiva reeks (hier: Kiva FOK-team #7
Mijn reisverslagen
pi_78023961
Thx, even tvp'en in dat topic .
  maandag 15 februari 2010 @ 17:44:00 #200
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78024221
Vrouwen volpompen met krediet

Mijn portefeuille:

[ Bericht 9% gewijzigd door SeLang op 15-02-2010 17:49:52 ]
Mijn reisverslagen
pi_78024721
Lastige dag vandaag, stijging zette weer niet door richting 320+, die wil ik graag zien voordat ik shortposities in ga nemen net als een dax van 5600+. Daarna verwacht ik de 270 in een tijdsbestek van ongeveer 1 maand.
pi_78024838
Ik denk dat je te hard van stapel loopt VDG... Het jaar is nog te lang daarvoor...

Momenteel is iedereen pessimistisch, en je kan beter niet te veel met de kudde meelopen in mijn ogen.
Je kan gelijk hebben natuurlijk, daar niet van ...
pi_78024924
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:09 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik denk dat je te hard van stapel loopt VDG... Het jaar is nog te lang daarvoor...

Momenteel is iedereen pessimistisch, en je kan beter niet te veel met de kudde meelopen in mijn ogen.
Je kan gelijk hebben natuurlijk, daar niet van ...
Te lang jaar nog voor een daling? In 2008 begon hij gelijk al in januari
pi_78026000
Ik bedoel gewoon dat de daling zal veroorzaakt worden door de vaststelling dat het herstel er niet komt zoals gehoopt, al dan niet onder invloed van landen die kunnen omvallen. Indien de resultaten behoorlijk blijven geeft dit laatste wel een reden tot de nieuwe crash.

Alleen, dit is nog niet voor vandaag, of een dezer weken, denk ik...
pi_78039878
Een vriend c.q collega van me heeft na lang wikken en wegen zijn complete (aandelen) portefeuille geleegd en daarvoor in de plaats 90% van zijn kapitaal in Norwegian Air Shuttle ingekocht. Met op het oog dat small/midkap stocks beter presteren dan de grote jongens en dat Norwegian Air Shuttle tov. zijn competitors fundamenteel (profit margin/cash flow/ etc) en technisch er stukken beter bij ligt. Ben benieuwd of hij het volhoudt, tot dusver zijn zijn rendementen vrij aardig maar we hadden toch echt onze twijfels over deze trade.

We hadden vandaag ook een gast college van een Italiaanse Forex boer die meldde dat Forex helemaal de bom was. Hij gebruikt een automatisch beleggingssysteem op macro - nieuws gebaseerd op de 1 minuten candle frame waar hij een jaarlijks rendement van 7.5% mee weet te behalen. Iedereen die dealt met producten die je in 1 veeg van tafel kunnen halen verklaarde hij voor gek. Hij zei vooral dat de drawdowns in zijn systeem miniem zijn door dat hij een erg liquide markt zit en hij continu let op de volatiliteit. Volgens mij maakt dat niet veel uit?

Voor de rest zei die dat de 2 meest belangrijke currencies de Yen en de Zwitserse Frank zijn en meer dan 3 kwart van zijn trades gerelateerd zijn aan deze 2 currencies. Waarom? Ze zijn het meest stabiel wanneer het komt op macro cijfers en het minst volatiel over lange periodes.
pi_78041636
quote:
Op maandag 15 februari 2010 23:36 schreef sitting_elfling het volgende:
We hadden vandaag ook een gast college van een Italiaanse Forex boer die meldde dat Forex helemaal de bom was. Hij gebruikt een automatisch beleggingssysteem op macro - nieuws gebaseerd op de 1 minuten candle frame waar hij een jaarlijks rendement van 7.5% mee weet te behalen. Iedereen die dealt met producten die je in 1 veeg van tafel kunnen halen verklaarde hij voor gek. Hij zei vooral dat de drawdowns in zijn systeem miniem zijn door dat hij een erg liquide markt zit en hij continu let op de volatiliteit. Volgens mij maakt dat niet veel uit?

Voor de rest zei die dat de 2 meest belangrijke currencies de Yen en de Zwitserse Frank zijn en meer dan 3 kwart van zijn trades gerelateerd zijn aan deze 2 currencies. Waarom? Ze zijn het meest stabiel wanneer het komt op macro cijfers en het minst volatiel over lange periodes.
Dat macronieuwstrading is toch wel echt de bom, alleen is het kut om zoiets te testen met minutebars . Overigens doet een docent van onze instelling ook aan dergelijk macronieuwstraden met een relatief jong hedgefund. Vooralsnog doen ze het redelijk goed.
Greece
  dinsdag 16 februari 2010 @ 00:37:36 #207
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_78042138
Even tussen door; doet hier ook iemand aan scalping?

Heb hier namelijk een poosje mee zitten testen en voor mij persoonlijk lijkt het een redelijk goede strategie te zijn (nou ja, een deel daarvan).
pi_78042174
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:22 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Dat macronieuwstrading is toch wel echt de bom, alleen is het kut om zoiets te testen met minutebars . Overigens doet een docent van onze instelling ook aan dergelijk macronieuwstraden met een relatief jong hedgefund. Vooralsnog doen ze het redelijk goed.
Ik zal eens kijken of ik wat meer info over dat fonds kan krijgen op een "andere" manier . En inderdaad macro trading is nog steeds de bom Hij deed het overigens wel nadat de macro cijfers uitkomen. In mijn 'modelletje' doe ik voor dat ze uitkomen.

Hij begon met een zakenpartner eerst alle macro gegevens in Excel te pleuren om daarna te kijken welke macro cijfers het belangrijkste zijn om op te traden. Wel tof dat zulke professionals het in wezen op zo'n simpele manier doen Hij was wel fel tegenstander van wiskundig onverantwoorde leverages, dat was wat minder Hij vertelde ook alleen maar voorbeelden van mensen die in de eerste 2 jaar een rendement hadden van 100% om het jaar daarna bankroet te zijn

Ik zal eens kijken of ik zijn naam zo nog ergens op een flyer kan terugvinden.
pi_78042299
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:37 schreef flyguy het volgende:
Even tussen door; doet hier ook iemand aan scalping?

Heb hier namelijk een poosje mee zitten testen en voor mij persoonlijk lijkt het een redelijk goede strategie te zijn (nou ja, een deel daarvan).
Met scalping neem ik aan dat je gewoon het verschil tussen bid/ask wilt uitbuiten? Hoe test je dit eigenlijk? En vraag me af of dit wel werkt?

Ik doe zelf ook nog wel eens aan gap arbitraging tussen verschillende markten maar daar vind ik maar weinig echte mogelijkheden voor per week. Als er overduidelijk is levert het wel 9 van de 10 gevallen geld op.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 00:44:20 #210
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_78042325
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:39 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik zal eens kijken of ik wat meer info over dat fonds kan krijgen op een "andere" manier . En inderdaad macro trading is nog steeds de bom Hij deed het overigens wel nadat de macro cijfers uitkomen. In mijn 'modelletje' doe ik voor dat ze uitkomen.

Hij begon met een zakenpartner eerst alle macro gegevens in Excel te pleuren om daarna te kijken welke macro cijfers het belangrijkste zijn om op te traden. Wel tof dat zulke professionals het in wezen op zo'n simpele manier doen Hij was wel fel tegenstander van wiskundig onverantwoorde leverages, dat was wat minder Hij vertelde ook alleen maar voorbeelden van mensen die in de eerste 2 jaar een rendement hadden van 100% om het jaar daarna bankroet te zijn

Ik zal eens kijken of ik zijn naam zo nog ergens op een flyer kan terugvinden.
Wat mij meestal opvalt is dat veelal een minuut of vijf voordat er een cijfer uitkomt de posities ingenomen worden.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 00:47:43 #211
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_78042349
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:43 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Met scalping neem ik aan dat je gewoon het verschil tussen bid/ask wilt uitbuiten? Hoe test je dit eigenlijk? En vraag me af of dit wel werkt?

Ik doe zelf ook nog wel eens aan gap arbitraging tussen verschillende markten maar daar vind ik maar weinig echte mogelijkheden voor per week. Als er overduidelijk is levert het wel 9 van de 10 gevallen geld op.
Nou ik bedoel meer gewoon kort positie houden en kleine percentages pakken. In mijn testen pak ik ook macro-economisch nieuws en kijk ik of voordat het nieuws daadwerkelijk arriveert de positie al rendabel is.
pi_78042373
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:44 schreef flyguy het volgende:

[..]

Wat mij meestal opvalt is dat veelal een minuut of vijf voordat er een cijfer uitkomt de posities ingenomen worden.
Ik weet niet welke markten en welke cijfers je bekijkt? De cijfers die uit mijn onderzoek voortkomen, kan het nog wel eens posten mits daar interesse voor is, is dat retail / gdp / unemployment de zwaarste gewichten zijn op de Dow & FTSE. De 2 indices die ik dus ook gebruik voor de CFD trades voordat nieuws uitkomt.

Verder kwam ik ook tot de conclusie dat op de zeer korte termijn, de volatiliteit op dit soort momenten bijna stil staat. De trades die gedaan worden voor dat het nieuws uit komt (1 van de 3) is slechts een 5 a 10% van hoeveelheid trades die worden gedaan op het moment dat het cijfer uitkomt. Al die trades worden overigens automatisch gedaan op het moment dat het nieuws uitkomt. Alle trades de minuten er na is alweer ruis. Daarom trade ik ook liever ervoor dan erna.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 00:54:35 #213
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_78042510
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:49 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik weet niet welke markten en welke cijfers je bekijkt? De cijfers die uit mijn onderzoek voortkomen, kan het nog wel eens posten mits daar interesse voor is, is dat retail / gdp / unemployment de zwaarste gewichten zijn op de Dow & FTSE. De 2 indices die ik dus ook gebruik voor de CFD trades voordat nieuws uitkomt.

Verder kwam ik ook tot de conclusie dat op de zeer korte termijn, de volatiliteit op dit soort momenten bijna stil staat. De trades die gedaan worden voor dat het nieuws uit komt (1 van de 3) is slechts een 5 a 10% van hoeveelheid trades die worden gedaan op het moment dat het cijfer uitkomt. Al die trades worden overigens automatisch gedaan op het moment dat het nieuws uitkomt. Alle trades de minuten er na is alweer ruis. Daarom trade ik ook liever ervoor dan erna.
Nou de meeste cijfers die je daar post bekijken + bijvoorbeeld consumentenvertrouwen. De markt die ik het interessants vind is de DJ. Vooral voor dat die officieel geopend is vind ik prettig. Dan is er minder 'handelsruis'.
Maar bij bekendmaking van macro nieuws is wel een soort gelijke beweging op elke grote beurs te vinden.
pi_78042554
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:47 schreef flyguy het volgende:

[..]

Nou ik bedoel meer gewoon kort positie houden en kleine percentages pakken. In mijn testen pak ik ook macro-economisch nieuws en kijk ik of voordat het nieuws daadwerkelijk arriveert de positie al rendabel is.
Op basis waarvan neem je dan een positie in waarin je systeem dus er van uit gaat dat er al een kleine percentage winst wordt gepakt?

Als ik trade op nieuws is dat een minuutje voordat het uitkomt en op het moment dat het uitkomt verkoop ik het direct om zoveel mogelijk ruis tegen te gaan. Als ik bijvoorbeeld een 5 minuut schaal neem geeft de econometrische backtest direct al een ruis van meer dan 25% aan.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 00:58:43 #215
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_78042617
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 00:56 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Op basis waarvan neem je dan een positie in waarin je systeem dus er van uit gaat dat er al een kleine percentage winst wordt gepakt?
Positie op basis van de verwachte cijfers.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 01:01:59 #216
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_78042689
Vandaag komen trouwens weer leuke cijfers uit, dus zal morgen eens kijken naar het koersverloop.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 12:08:53 #217
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_78051746
BAM ! Voor de tweede keer foppen ze de boel! Gelukkig al ruime tijd eerder uit mijn portefeuille gemikt.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  dinsdag 16 februari 2010 @ 12:12:53 #218
290311 Your_honor
pi_78051861
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 12:08 schreef Falco het volgende:
BAM ! Voor de tweede keer foppen ze de boel! Gelukkig al ruime tijd eerder uit mijn portefeuille gemikt.
En dan te bedenken ze al de gebeten hond zijn van de AEX sinds 1 Januari: laagste rendement van allemaal! Alhoewel er ook maar 3 aandelen vanaf 1 Januari in de plus staan
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 16 februari 2010 @ 13:46:15 #219
862 Arcee
Look closer
pi_78054933
Waarom BAM zo hard onderuit?
  dinsdag 16 februari 2010 @ 13:49:02 #220
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_78055035
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 13:46 schreef Arcee het volgende:
Winstwaarschuwing.
pi_78055121
Bam krijgt natuurlijk ook klappen vanwege het feit dat de huizenprijzen niet echt omhoog gaan
  dinsdag 16 februari 2010 @ 13:55:43 #222
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_78055293
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 13:46 schreef Arcee het volgende:
quote:
Het bouwbedrijf verwacht dat de nettowinst naar verwachting zal uitkomen op euro 30 mln. Eerder sprak de bouwonderneming de verwachting uit van een nettowinst van ten minste euro 100 mln.
http://www.fd.nl/artikel/(...)afschijving-vastgoed
pi_78057985
Kunnen die gasten bij Euronext nou niks goed?

!
pi_78058724
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 15:08 schreef TeringHenkie het volgende:

[ afbeelding ]

!
Ik zie hem hier inderdaad ook. Beetje aparte shock. Kan hem ook nergens plaatsen waar het vandaan komt. Helemaal omdat de AEX zelf ook niet zo'n grote dip vertoont.

dinsdag 16 februari 2010 @ 15:35:12 #225
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78059207
Is gewoon een datafout.
Mijn reisverslagen
  Moderator dinsdag 16 februari 2010 @ 15:36:31 #226
236264 crew  capricia
pi_78059271
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 15:08 schreef TeringHenkie het volgende:

[ afbeelding ]

!
Ik denk dat ze even de AEX aan het rebooten waren..
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 16 februari 2010 @ 17:14:21 #227
290311 Your_honor
pi_78063801
Hoe komt het dat de Amerikaanse beurzen vanaf 1 Januari gerekend al weer in de plus staan? Ze staan op dit moment op een 2 a 3% terwijl de grote Europese beurzen nog dik in de min staan. Duitsland, Frankrijk en Nederland staan allemaal op een dikke -5%. Waarom zit hier zo'n groot verschil tussen?
  dinsdag 16 februari 2010 @ 17:16:38 #228
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78063912
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 17:14 schreef Your_honor het volgende:
Hoe komt het dat de Amerikaanse beurzen vanaf 1 Januari gerekend al weer in de plus staan? Ze staan op dit moment op een 2 a 3% terwijl de grote Europese beurzen nog dik in de min staan. Duitsland, Frankrijk en Nederland staan allemaal op een dikke -5%. Waarom zit hier zo'n groot verschil tussen?
Appels & peren.
Verschillende samenstelling/ weging
Europese beurzen zijn in ¤, Amerkaanse beurs in $.
Maar het belangrijkste verschil is dat Europese beurzen veel zwaarder zijn in financials
Mijn reisverslagen
pi_78064448
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 15:25 schreef sitting_elfling het volgende:

Ik zie hem hier inderdaad ook. Beetje aparte shock. Kan hem ook nergens plaatsen waar het vandaan komt.
Sorry jongens, moest even de aandelen uit mijn kerstbonus verzilveren.
pi_78068357
Morgen om half 3 komt de US building permits uit. Met een verwachting (forecast) van analisten op 620K zoals ook op plaatje is te zien.

Op basis van gemiddelde verwachting van de analisten over een zeer lange periode (het is een maandelijkse uitgave van de cijfers) heb ik een simpele wiskundige formule op los gelaten. Hoe vaak ze fout zitten, hoe erg ze fout zitten etc. En de fout marges kwadrateren om de grote misstappen te zien. Als je dit doet voor elke maand, jaren terug kom je op multiplier terecht waarin ik de fout kan inschatten van de analisten en wat het verwachtte resultaat is voor die maand.

Nu kwam uit die gegevens voor morgen het resultaat van 630.9K. Het zal natuurlijk ook nooit 100% uitkomen dus heb ik een error marge moeten in bouwen, waarin ik een foutmarge van ong. 10% kan overleven om er nog een minimaal B&H rendement er uit te slepen. Het strategie model is erg simpel, je stapt in voordat het cijfer uitkomt op basis van je formule.

De variatie van een macro cijfer op de index is makkelijk uit te rekenen via Excel, daar uit kun je de macro variabelen selecteren op volatiliteit zodat je weet welke macro cijfers de index het meeste zullen laten bewegen en dus je belegging.

Morgen om 14.30 dus. Als het cijfer niet tussen de 624.65 - 637.209 ligt kan het project direct de prullenbak weer in ( ) en begin ik weer van scratch ( )
  dinsdag 16 februari 2010 @ 19:18:16 #231
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78068811
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 19:07 schreef sitting_elfling het volgende:
Morgen om half 3 komt de US building permits uit. Met een verwachting (forecast) van analisten op 620K zoals ook op plaatje is te zien.

[ afbeelding ]

Op basis van gemiddelde verwachting van de analisten over een zeer lange periode (het is een maandelijkse uitgave van de cijfers) heb ik een simpele wiskundige formule op los gelaten. Hoe vaak ze fout zitten, hoe erg ze fout zitten etc. En de fout marges kwadrateren om de grote misstappen te zien. Als je dit doet voor elke maand, jaren terug kom je op multiplier terecht waarin ik de fout kan inschatten van de analisten en wat het verwachtte resultaat is voor die maand.

Nu kwam uit die gegevens voor morgen het resultaat van 630.9K. Het zal natuurlijk ook nooit 100% uitkomen dus heb ik een error marge moeten in bouwen, waarin ik een foutmarge van ong. 10% kan overleven om er nog een minimaal B&H rendement er uit te slepen. Het strategie model is erg simpel, je stapt in voordat het cijfer uitkomt op basis van je formule.

De variatie van een macro cijfer op de index is makkelijk uit te rekenen via Excel, daar uit kun je de macro variabelen selecteren op volatiliteit zodat je weet welke macro cijfers de index het meeste zullen laten bewegen en dus je belegging.

Morgen om 14.30 dus. Als het cijfer niet tussen de 624.65 - 637.209 ligt kan het project direct de prullenbak weer in ( ) en begin ik weer van scratch ( )
Cool!

Mijn insteek zou trouwens een andere zijn. Ik ga er vanuit dat ik het niet beter weet dan de markt en dat de concensus verwachting de "best guess" is. Dat betekent automatisch dat het niet uitmaakt of je long danwel short gaat, oftwel je kunt een random entry doen. Om het eenvoudig te houden: je gaat altijd long (of altijd short) een paar minuten voordat de cijfers uitkomen. Vervolgens voeg je een stoploss toe (in een of andere vorm, het hoeft niet letterlijk een stoploss order te zijn) en een trailingstop om een eventuele winst te kunnen laten doorlopen. Als dit winst oplevert betekent het dat er een tradable inefficientie in de markt zit.

Dit is in een notedop wat ik vorige week had willen backtesten (maar ik ben te lui )
Mijn reisverslagen
pi_78068815
quote:
Op maandag 15 februari 2010 23:36 schreef sitting_elfling het volgende:
Een vriend c.q collega van me heeft na lang wikken en wegen zijn complete (aandelen) portefeuille geleegd en daarvoor in de plaats 90% van zijn kapitaal in Norwegian Air Shuttle ingekocht. Met op het oog dat small/midkap stocks beter presteren dan de grote jongens en dat Norwegian Air Shuttle tov. zijn competitors fundamenteel (profit margin/cash flow/ etc) en technisch er stukken beter bij ligt.
Small/midcap fondsen doen het als groep inderdaad beter dan largecap fondsen als groep (hoewel hier ook allerlei discussies over lopen). Dat betekent uiteraard niet dat 1 small/midcap fonds het dan vanzelfsprekend beter zal doen dan z'n oude portefeuille met largecaps.

Hij heeft nu het voordeel van diversificatie volledig verwijderd. Nou staan die voordelen de laatste tijd toch al onder discussie. Het blijkt dat laag gecorreleerde assets tijdens recente marktcrashes allemaal tegelijk dalen. Het voordeel van diversificatie komt dus niet uit de verf op het moment dat je het juist nodig hebt.

Een te grote diversificatie heeft daarom weinig voordeel en kost je rendement. Maar je vriend c.q. collega maakt wel een erg extreme ommezwaai. Zelfs overtuigde fundamentele analisten raden op z'n minst 10 verschillende aandelen aan om bedrijfsspecifiek risico op te vangen (nog even los van diversificatie naar obligaties e.d.).

Zelfs al is je collega een zeer gerenommeerde fundamentele analist, dan zou ik liever 10 willekeurige europese small/midcaps in portfolio nemen dan 1 positie van gelijke waarde in Norwegian Air Shuttle. Er hoeft maar 1 vliegtuig neer te storten en een aantal milijoenenclaims te worden gehonoreerd en het bedrijf is weg.

Het diversificatie verhaal is vaak overrated, maar helemaal onzin is het natuurlijk niet. Waarom neemt hij niet de 10 small en midcaps die als beste uit z'n research kwamen ?
pi_78069256
Zo voor het eerst in 7 dagen weer eens wat beweging
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_78069736
90% van je kapitaal is echt insane... ben ik met mijn 80% biotech/landbouw in pf nog een piske bij ...
pi_78069765
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 19:28 schreef Gremen het volgende:
Zo voor het eerst in 7 dagen weer eens wat beweging
Beweging was er de afgelopen dagen ook wel, maar telkens maar één kant op: 's ochtends meestal groene opening, klein stukje omhoog en dan gedurende de dag steeds lager, vooral ook 's middags onder invloed van de Amerikaanse beurzen. Dat het nu helemaal terugveert, is juist de verrassing.

Dit betekent overigens wel dat de shortposities door een aantal mensen hier binnenkort weer ingenomen kunnen worden, want de 320 komt in zicht.
pi_78077476
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 19:39 schreef tony_clifton- het volgende:
90% van je kapitaal is echt insane... ben ik met mijn 80% biotech/landbouw in pf nog een piske bij ...
insane... niet gewoon dom?
pi_78077843
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 19:18 schreef SeLang het volgende:

[..]

Cool!

Mijn insteek zou trouwens een andere zijn. Ik ga er vanuit dat ik het niet beter weet dan de markt en dat de concensus verwachting de "best guess" is. Dat betekent automatisch dat het niet uitmaakt of je long danwel short gaat, oftwel je kunt een random entry doen. Om het eenvoudig te houden: je gaat altijd long (of altijd short) een paar minuten voordat de cijfers uitkomen. Vervolgens voeg je een stoploss toe (in een of andere vorm, het hoeft niet letterlijk een stoploss order te zijn) en een trailingstop om een eventuele winst te kunnen laten doorlopen. Als dit winst oplevert betekent het dat er een tradable inefficientie in de markt zit.

Dit is in een notedop wat ik vorige week had willen backtesten (maar ik ben te lui )
Ik weet het ook niet beter dan de markt maar ik ga uit van het proces dat wanneer een analist een verwachting geeft, zijn mate van error over lange periode vrij consistent blijft. Dat doet het ook, alleen wel in verschillende mate afhankelijk welk macro cijfer je test.

Het is wel een pens vol werk. Elk macro cijfer heeft een verschillende invloed op de variatie van de index. Want je zoekt immers naar de grootste variatie zodat je winst of verlies meer evident is dan wanneer je belegt bi een macro cijfer waar de beurs nauwelijks op reageert en je dus een veel grotere leverage moet gebruiken om er winst uit te halen en je dus je kans vergroot dat je je zelf om zeep helpt met 1 trade
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 19:18 schreef jaco het volgende:

[..]

Small/midcap fondsen doen het als groep inderdaad beter dan largecap fondsen als groep (hoewel hier ook allerlei discussies over lopen). Dat betekent uiteraard niet dat 1 small/midcap fonds het dan vanzelfsprekend beter zal doen dan z'n oude portefeuille met largecaps.

Hij heeft nu het voordeel van diversificatie volledig verwijderd. Nou staan die voordelen de laatste tijd toch al onder discussie. Het blijkt dat laag gecorreleerde assets tijdens recente marktcrashes allemaal tegelijk dalen. Het voordeel van diversificatie komt dus niet uit de verf op het moment dat je het juist nodig hebt.

Een te grote diversificatie heeft daarom weinig voordeel en kost je rendement. Maar je vriend c.q. collega maakt wel een erg extreme ommezwaai. Zelfs overtuigde fundamentele analisten raden op z'n minst 10 verschillende aandelen aan om bedrijfsspecifiek risico op te vangen (nog even los van diversificatie naar obligaties e.d.).
Normaliter doet hij dat ook. Hij doet continu onderzoek naar de mogelijkheden op relatief korte termijn voor aandelen (paar maand tot een jaar) voor een investering. Hij is net zoals Tony_clifton gespecialiseerd in bepaalde sectoren. Met name airlines. Zijn portefeuille bestaat dan ook vaak meer dan de helft uit Airliners. (vooral oost Europese)
quote:
Zelfs al is je collega een zeer gerenommeerde fundamentele analist, dan zou ik liever 10 willekeurige europese small/midcaps in portfolio nemen dan 1 positie van gelijke waarde in Norwegian Air Shuttle. Er hoeft maar 1 vliegtuig neer te storten en een aantal milijoenenclaims te worden gehonoreerd en het bedrijf is weg.

Het diversificatie verhaal is vaak overrated, maar helemaal onzin is het natuurlijk niet. Waarom neemt hij niet de 10 small en midcaps die als beste uit z'n research kwamen ?
Hij houdt normaliter vaak een zes tot 7tal aandelen in de portefeuille om dezelfde redenen die jij nu noemt. Nu was het puur een uitzondering omdat hij vond dat de markten er bijzonder slecht bijlagen (daarom portefeuille volledig verkocht) en is volledig ingeknald op dit aandeel, en tot dusver niet zonder succes. Het diversificatie proces om de systematische risico uit je portfolio te halen vindt hij onzin. Zolang je streeft naar gezonde(!) small/midkap bedrijven heb je minder aandelen in de porto nodig voor diversificatie. Ook al ging 1 aandeel in de porto tegen zijn principes in, het is wel de manier om soms voor grote klappers te gaan.

Hij heeft ook nog Ross Stores op het oog. 1 van de beste cash flow aandelen in Amerika.
pi_78077947
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 22:05 schreef edikt het volgende:

[..]

insane... niet gewoon dom?
Dom is hij niet. Ik kan de trader zo niet meer herinneren maar las laatst ook een oud interview van een bekende belegger die diversificatie maar onzin vond. Je zoekt wat goede dingen op, en als dat er op het moment maar 1 of 2 zijn knal je daar vol in. Met het voordeel dat grote shocks je wiskundig nooit van tafel vegen zoals het bij de derivaten wel gebeurt.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 22:46:10 #239
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78079628
Enorm gay weer, die beurs van vandaag.
Gigantische koerssprong op bijna geen volume.
Mijn reisverslagen
pi_78079807
Top verwacht ik morgen/overmorgen, plaatje wat ik 7 februari poste lijkt uit te gaan komen(of we 2240 nog halen op de Nasdaq betwijfel ik wel).

pi_78080240
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 19:07 schreef sitting_elfling het volgende:

[ afbeelding ]

Misschien eens kijken naar de voorspellingen in verschillende beurstijden. In irrational Exuberance schrijft Shiller nl ook dat veel analisten weldegelijk beinvloedt worden door trends. En dus sneller een positiever advies geven in een bullmarkt (terwijl het fundamenteel niet terecht is). De feedback loop dus. Misschien een soort extra functie toevoegen voor bull/bear/side markt. Geen idee hoe dat te kwantificeren is overigens
pi_78083865
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 22:57 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Misschien eens kijken naar de voorspellingen in verschillende beurstijden. In irrational Exuberance schrijft Shiller nl ook dat veel analisten weldegelijk beinvloedt worden door trends. En dus sneller een positiever advies geven in een bullmarkt (terwijl het fundamenteel niet terecht is). De feedback loop dus. Misschien een soort extra functie toevoegen voor bull/bear/side markt. Geen idee hoe dat te kwantificeren is overigens
Voorspellingen in verschillende beurstijden heb je natuurlijk een goed punt maar ik kan daarin niet zover terug gaan. Immers, ik kan nu nagaan welke analisten van welke bank hun verwachting geven over bijv. unemployment voor komende maand. Dat kan ik alleen niet zo terug checken voor 1999. Welke banken hun advies gaven, hoeveel adviezen er waren, etc. Uiteraard kan ik wel de verwachting vinden van het verwachte macro resultaat. Maar als die forecast slechts door 2 mensen is gedaan kan ik die verwachting natuurlijk niet gebruiken voor mijn model omdat de mate van inconsistentie dan te groot is.
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 22:49 schreef Vandergeld het volgende:
Top verwacht ik morgen/overmorgen, plaatje wat ik 7 februari poste lijkt uit te gaan komen(of we 2240 nog halen op de Nasdaq betwijfel ik wel).

[ afbeelding ]
Welke posities bezit je op dit moment eigenlijk? (ben het eens met de verwachting)
pi_78089034
Net mijn sprinter long op de AEX verkocht. 10% winst in 2 weken. Eindelijk!
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 17 februari 2010 @ 10:54:19 #244
66186 foetre
pi_78091598
ING 2 x zoveel verlies en wel op +5%
Komt dat mischien omdat ze weinig in die knoflooklanden uit hebben staan?
  woensdag 17 februari 2010 @ 11:10:30 #245
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_78092049
oei heb ik even een goede week maandag aandelen arcelor mittal en ing gekocht.
Gister arcelor flink in de plus, vandaag ing op +4%
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
  woensdag 17 februari 2010 @ 11:12:49 #246
66186 foetre
pi_78092129
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 11:10 schreef beertenderrr het volgende:
oei heb ik even een goede week maandag aandelen arcelor mittal en ing gekocht.
Gister arcelor flink in de plus, vandaag ing op +4%
Hier ook een bundeltje ING maandag ingekocht
  woensdag 17 februari 2010 @ 12:43:34 #247
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_78094985
De logica van de gemiddelde belegger snap ik echt niet meer hoor: jaar cijfer 2009 ING dramatisch.

Maar iedereen is toch positief omdat het "eenmalige" afschrijvingen waren??! WTF waar slaat dat op? Kan iemand mij met gezond verstand vertellen waarom iedereen zo ontzettend positief over ING zijn?
pi_78095174
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:43 schreef luckyb1rd het volgende:
De logica van de gemiddelde belegger snap ik echt niet meer hoor: jaar cijfer 2009 ING dramatisch.

Maar iedereen is toch positief omdat het "eenmalige" afschrijvingen waren??! WTF waar slaat dat op? Kan iemand mij met gezond verstand vertellen waarom iedereen zo ontzettend positief over ING zijn?
quote:
De extra vergoeding die ING moet betalen voor de staatssteun aan zijn portefeuille met Alt-A-kredieten drukte de kwartaalwinst met euro 930 mln. Dat komt precies overeen met het nettoverlies over heel 2009, zegt chief financial officer Patrick Flynn van ING in een toelichting tegen analisten. Zonder deze extra kostenpost voor de staatssteun zou het bedrijf in 2009 dus quitte hebben gedraaid.
M.a.w. Beleggers denken dat ING op een keerpunt staat en zien de gevaren van de crisis achter zich liggen of al ingeprijsd in de koers.
Greece
pi_78095563
Eerste portie puts opgenomen, het kan nog richting de 323-325 maar vandaag-morgen verwacht ik een top. Daarna richting de 270-280 m.i.
  woensdag 17 februari 2010 @ 13:06:48 #250
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_78095825
Als de cijfers van half 3 groen zijn, wordt het vandaag wel weer een mooie groene dag.
pi_78096363
Sowieso dat 't een mooie dag wordt, iedereen heeft hier goed nieuws

Ik doe ook weer even mee; Fonds Tony Clifton loopt uit op de indexen, heb nog maar 3 rode dagen gehad deze maand, en sta +7% YTD.
pi_78097741
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 00:23 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Voorspellingen in verschillende beurstijden heb je natuurlijk een goed punt maar ik kan daarin niet zover terug gaan. Immers, ik kan nu nagaan welke analisten van welke bank hun verwachting geven over bijv. unemployment voor komende maand. Dat kan ik alleen niet zo terug checken voor 1999. Welke banken hun advies gaven, hoeveel adviezen er waren, etc. Uiteraard kan ik wel de verwachting vinden van het verwachte macro resultaat. Maar als die forecast slechts door 2 mensen is gedaan kan ik die verwachting
Wat is het verschil dan met de data waaraan je hier refereert?
quote:
Op basis van gemiddelde verwachting van de analisten over een zeer lange periode (het is een maandelijkse uitgave van de cijfers) heb ik een simpele wiskundige formule op los gelaten. Hoe vaak ze fout zitten, hoe erg ze fout zitten etc.
Als je nu een hele grove selectie maakt vwb marktsituaties zoals 96-00 Bull, 00-02 bear 02-07 bull 07-09 bear 09-bull en zoiets toepast op die gegevens?

Ik heb zelf geen flauw idee hoe ik het op zou moeten stellen anders had ik het zelf wel getest
pi_78098418
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 13:00 schreef Vandergeld het volgende:
Eerste portie puts opgenomen, het kan nog richting de 323-325 maar vandaag-morgen verwacht ik een top. Daarna richting de 270-280 m.i.
denk dat je er niet ver vanaf zit. heb zelf ook een lading shorts gekocht.
pi_78098448
is daar een SHS patroon in de maak op de 5min grafiek spfuts
pi_78098503
Gezien het feit dat er (weer) een kabinetscrisis is ( BREAKING :: Overleg Afghanistan zit muurvast [aldus ANP] ), ben ik benieuwd wat de beurzen doen tijdens een demissionair kabinet...

[ Bericht 48% gewijzigd door #ANONIEM op 17-02-2010 14:13:52 ]
pi_78098563
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 14:13 schreef RvLaak het volgende:
Gezien het feit dat er (weer) een kabinetscrisis is ( BREAKING :: Overleg Afghanistan zit muurvast [aldus ANP] ), ben ik benieuwd wat de beurzen doen tijdens een demissionair kabinet...
die trekken zich er helemaal niks van aan.
pi_78100163
Building permits @ 621. Dat is wel heel close van de estimated 620. Nu mag je die multiplier weer aanpassen elfing
Greece
pi_78100957
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 14:53 schreef Mendeljev het volgende:
Building permits @ 621. Dat is wel heel close van de estimated 620. Nu mag je die multiplier weer aanpassen elfing
Ik had dan ook niet verwacht de klapper direct hier te maken . Maar blijf er bij, macro = money
Ik heb op het moment verschillende modelletjes lopen. Building permits multiplier ga ik inderdaad weer aanpassen, ik zal dat direct even doen en dan laat ik hem staan voor volgende keer. Kijken of dat beter uitkomt.

Voor het model wat ik toepaste op de building permits moest ik alleen in de range van 624 - 636 blijven om er een miniem BH rendement uit te halen. Nu hij daar 5.8% onder zat haal ik een lager jaar gemiddelde dan B&H maar nog steeds wel winstgevend!
pi_78104607
Luister op het moment naar de speech van Obama over de 1 year recovery anniversary en als we hem moeten geloven hebben we echt het ergste gezien(!). Beangstigend gewoon, omdat de beste man behoorlijk z'n woordje kan staan tijdens zo'n speech.

-edit: Hij heeft het zelfs over emphasis leggen op nieuwe/schone energie en technologie. Uh oh ..

[ Bericht 30% gewijzigd door sitting_elfling op 17-02-2010 16:43:53 ]
pi_78105062
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 16:37 schreef sitting_elfling het volgende:
Luister op het moment naar de speech van Obama over de 1 year recovery anniversary en als we hem moeten geloven hebben we echt het ergste gezien(!). Beangstigend gewoon, omdat de beste man behoorlijk z'n woordje kan staan tijdens zo'n speech.
Ik had alle hoop in Obama al laten varen toen hij kort na zijn aanstelling zijn 'plan van aanpak' presenteerde aan het publiek. Juist op het moment dat iedereen hoopte op change kwam Obama aan met zijn plan om meer treinrails, goede isolatie voor scholen en belastingverlagingen te bewerkstelligen. Dat vond ik echt gigantisch jammer omdat hij direct vanaf het begin afweek van zijn koers door de oorzaken van de crisis niet bij de wortel te bestrijden.
Overigens ben ik nog steeds een Obamafanboy maar dan niet op inhoudelijke gronden
Greece
pi_78105134
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 16:48 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ik had alle hoop in Obama al laten varen toen hij kort na zijn aanstelling zijn 'plan van aanpak' presenteerde aan het publiek. Juist op het moment dat iedereen hoopte op change kwam Obama aan met zijn plan om meer treinrails, goede isolatie voor scholen en belastingverlagingen te bewerkstelligen. Dat vond ik echt gigantisch jammer omdat hij direct vanaf het begin afweek van zijn koers door de oorzaken van de crisis niet bij de wortel te bestrijden.
Overigens ben ik nog steeds een Obamafanboy maar dan niet op inhoudelijke gronden
Ik vind hem alleen wel dat Charisma hebben dat Bush niet heeft. Maar inhoudelijk ? ... oef..
pi_78106100
Goh sja, m.i. wel goed en wel allemaal, maar idd enkel financierbaar met een blanco cheque...
pi_78106982
Zit er over na te denken om met een aantal vrienden wat geld bij elkaar te leggen wat we echt niet nodig hebben en dan een short positie in nemen op de chineze property bubble. Iig op zo'n manier dat we een 3 a 4 jaar long kunnen overleven. (mede omdat we vandaag een documentaire hebben gezien van een bankier die vol short ging liggen een 1.5 jaar op de housing property, voor gek werd uitgemaakt en met grote winsten is uitgestapt.)
pi_78107291
Ik denk dat we de top hebben voor komende tijd

Plaatje hoe ik de correctie verwachte:

En hoe de correctie verloopt:
pi_78107618
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 17:34 schreef sitting_elfling het volgende:
Zit er over na te denken om met een aantal vrienden wat geld bij elkaar te leggen wat we echt niet nodig hebben en dan een short positie in nemen op de chineze property bubble.
Hoe wil je dat in de praktijk uitvoeren? Chinese aandelen kopen is al niet mogelijk voor de particuliere westerse beleggers, laat staan short gaan daarin.
pi_78109093
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 17:51 schreef jaco het volgende:

[..]

Hoe wil je dat in de praktijk uitvoeren? Chinese aandelen kopen is al niet mogelijk voor de particuliere westerse beleggers, laat staan short gaan daarin.
Optie is met een CFD short gaan puur op de chinese property prijs en dan eventueel hedgen met een ETF op 1 van de vele real estate funds in Azië. We zijn op dit moment op zoek naar andere mogelijkheden om de huizenprijzen in China te shorten. Een CFD is alleen natuurlijk niet wenselijk.
  woensdag 17 februari 2010 @ 18:38:54 #267
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78109219
Een indirecte manier is short gaan op industriele commodities.
Is niet precies hetzelfde natuurlijk maar ik verwacht dat ze tegelijkertijd door het putje gaan.
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 februari 2010 @ 18:41:25 #268
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78109315
En Chinese banken natuurlijk. Dan kun je gewoon short gaan op een Chinese aandelenindex aangezien de Xinhua/FTSE voor ca 50% (!) uit financiele instellingen bestaat.
Mijn reisverslagen
pi_78110083
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 18:38 schreef SeLang het volgende:
Een indirecte manier is short gaan op industriele commodities.
Is niet precies hetzelfde natuurlijk maar ik verwacht dat ze tegelijkertijd door het putje gaan.
We hebben vandaag weer wat onderzoek gedaan naar aanleiding van die documentaire. We zijn het er allemaal mee eens dat de Chinese property bubble keihard gaat barsten. Timing is natuurlijk het moeilijkste, maar dat is niet ons main issue. We verkleinen ons risico om op een paar Aziatische REITS long te zitten.

En we zijn op zoek naar een short ETF op de commodity of materials sector in China. Het is zoeken naar een needle in een hooiberg.
pi_78110268
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 18:41 schreef SeLang het volgende:
En Chinese banken natuurlijk. Dan kun je gewoon short gaan op een Chinese aandelenindex aangezien de Xinhua/FTSE voor ca 50% (!) uit financiele instellingen bestaat.
Waarom zou de Chinese banken flink door het putje gaan? Zijn zij zo veel anders dan de andere banken in Europa of Amerika? De enige banken die ik wou shorten maar het lef niet had om het te doen was de Griekse financiële sector. Omdat die echt knoeterhard is afgestraft. Maar nu voelt het al weer te laat.
  woensdag 17 februari 2010 @ 19:10:19 #271
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78110329
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 19:08 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Waarom zou de Chinese banken flink door het putje gaan? Zijn zij zo veel anders dan de andere banken in Europa of Amerika? De enige banken die ik wou shorten maar het lef niet had om het te doen was de Griekse financiële sector. Omdat die echt knoeterhard is afgestraft. Maar nu voelt het al weer te laat.
Wie denk je dat met de slechte leningen blijft zitten als de Chinese onroerendgoed sector instort?
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 februari 2010 @ 19:12:47 #272
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78110431
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 19:03 schreef sitting_elfling het volgende:
En we zijn op zoek naar een short ETF op de commodity of materials sector in China. Het is zoeken naar een needle in een hooiberg.
De hele sector industriele commodities gaat dan door het putje, ook buiten China, gezien de enorme invloed van China daarin.
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 februari 2010 @ 19:14:06 #273
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78110498
Maar echte Chinese fondsen zijn inderdaad nog beter, gezien de astronomisch hoge waarderingen van Chinese aandelen. Vraag is alleen of je in de praktijk dingen kunt vinden die je tegen lage kosten een goede short exposure geven.
Mijn reisverslagen
pi_78110548
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 19:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wie denk je dat met de slechte leningen blijft zitten als de Chinese onroerendgoed sector instort?
Ik dacht dat ook exposure was aan buitenlandse banken? Vooral in Hongkong bijv. Of ik nou de huizenprijzen neem in China of Hongkong, maakt allemaal niet zoveel uit. Allemaal bubbles van huge formaat. Echt belachelijke stijgingen die op dit formaat echt niet nog een 3 of 4 jaar standhouden.

Ik zal eens kijken of er snel overview kan worden gegeven van de exposure van Chinese banken aan de onroerend goed sector.
  woensdag 17 februari 2010 @ 19:18:23 #275
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78110680
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 19:15 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik dacht dat ook exposure was aan buitenlandse banken? Vooral in Hongkong bijv. Of ik nou de huizenprijzen neem in China of Hongkong, maakt allemaal niet zoveel uit. Allemaal bubbles van huge formaat. Echt belachelijke stijgingen die op dit formaat echt niet nog een 3 of 4 jaar standhouden.

Ik zal eens kijken of er snel overview kan worden gegeven van de exposure van Chinese banken aan de onroerend goed sector.
Maar zoals ik al zei kun je het ook eenvoudig houden en gewoon een FTSE/Xinhua-25 tracker (FXI) shorten, aangezien dat bijna 50% banken zijn...
Mijn reisverslagen
pi_78110841
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 19:14 schreef SeLang het volgende:
Maar echte Chinese fondsen zijn inderdaad nog beter, gezien de astronomisch hoge waarderingen van Chinese aandelen. Vraag is alleen of je in de praktijk dingen kunt vinden die je tegen lage kosten een goede short exposure geven.
Mja Ik ben vandaag even de chinese constructie aandelen afgegaan. Fuck man Abnormale winsten. Zelfde geld voor alle real estate etf's, gaan nog steeds leuk omhoog. Maar wij willen ons vooral focussen op de chinese property bubble. En uiteraard was het beter geweest als we direct Chinese aandelen konden shorten maar dat kan niet
pi_78110960
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 19:18 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar zoals ik al zei kun je het ook eenvoudig houden en gewoon een FTSE/Xinhua-25 tracker (FXI) shorten, aangezien dat bijna 50% banken zijn...
Staat op het lijstje
pi_78111895
Heb ook al 75% op 3 mnd tijd op 5AB. Vraag mij af waarom dat zo omhoog knalt...
  woensdag 17 februari 2010 @ 19:52:58 #279
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78112281
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 12:43 schreef luckyb1rd het volgende:

De meeste analysten waren helemaal niet positief!

Maar je moet die eenmalige afschrijvingen natuurlijk niet meerekenen met het resultaat. Dat die afschrijvingen er kwamen was deels al bekend, dus geen nieuws. Operationeel draaide ING niet zo heel slecht.

Nu moet ik ook zeggen dat ik een knik verwachtte toen ik vanochtend in de auto voorbeurs over het nieuws van ING hoorde, en verrast werd met die dikke plus. Ik kan hier 2 redenen voor bedenken:

Mensen met voorkennis hebben de afgelopen weken al verkocht om na bekendmaking terug te kopen. Het koersverloop duidt hier wel enigzins op.

Maar wat ik eigenlijk denk is het volgende: ING moet nog veel geld terugbetalen aan de staat. Zolang ze geen dividend uitbetalen kunnen ze dit deel van het geld gratis in hun zak houden. Het is voor ING heel erg gunstig om ieder kwartaal veel af te schrijven, verlies te maken, geen dividend uit te betalen en dus ook geen rente. Tegen de tijd dat de lening terugbetaald gaat worden kunnen ze dan jarenlang weer herwaarderen en dikke winsten boeken.

Vergeet niet dat een groot deel van het verlies puur boekhoudkundig is. Indien gewenst kunnen ze zó 300 milijoen winst schrijven. Maar dan gaat er gezeurd worden over dividend, etc etc.
The End Times are wild
pi_78116071
Bedroevend saaie dag op de Amerikaanse beurzen. Geen beweging en vooral geen volume.
pi_78130859
tvp
"Ik was enorm nerveus in de wedstrijd tegen ‘zero-twenty’. Zij speelde geen faire wedstrijd, noem het ‘dirty’. Ze huilden als kleine baby’s op het veld."
-je webicon was 325Kb groot, niet terugplaatsen-
pi_78132256
SE, zou je even vlug naar 5AB kunnen kijken? Ikzelf begin te denken dat dat wel eens een bubble op springen zou kunnen zijn... Zo'n stijging heb ik zelf nog nooit meegemaakt, zeker zonder duidelijk nieuws ofzo...

Wat denk jij op't eerste zicht? Zou best eens veel te maken kunnen hebben met die Chinese Property Bubble die je zelf denkt te gaan volgen...
pi_78132637
Goed nieuws voor XLIV btw, T2 +8%...
  donderdag 18 februari 2010 @ 12:36:40 #284
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78135138
Zoveel heb ik (gelukkig) niet. Maar beter acht procent erbij dan acht procent eraf. Aankoop was 6,81, dus ik heb nog even te gaan
The End Times are wild
pi_78136911
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 11:01 schreef tony_clifton- het volgende:
SE, zou je even vlug naar 5AB kunnen kijken? Ikzelf begin te denken dat dat wel eens een bubble op springen zou kunnen zijn... Zo'n stijging heb ik zelf nog nooit meegemaakt, zeker zonder duidelijk nieuws ofzo...

Wat denk jij op't eerste zicht? Zou best eens veel te maken kunnen hebben met die Chinese Property Bubble die je zelf denkt te gaan volgen...
Goede investering. Ze hebben een 75/25 exposure aan China/Japan. Japan zal niet zo snel vallen, maar China is in dit geval ook gewoon een bubble. Hun balans ziet er verder goed uit. Ik zou de investering houden tot de shit barst in China.

Enige probleem van 5AB, ze groeien exponentieel, hebben de (rente variabele) leningen behoorlijk opgeschroefd ten opzichte van het laatste jaar en zijn in die zin erg(!) afhankelijk van de groei van China en het geflikflooi met interest rates daar. Hun Sales loopt op dit moment nog 1 op 1 met de beurskoers, maar op het moment dat dit niet meer parallel loopt is het wegwezen uit dit aandeel Zit er zelf ook over na te denken om een 1.5% 5AB te nemen untill the bubble burst. Een veiligheidsfactor is ook dat ze in hun sector de beste zijn en dat bijna 50% in handen is van de CEO. En die heeft echt een miniem jaarsalaris en is alles gebaat bij het handhaven van de beurskoers. Op het moment dat het aandeel zal zakken gaat hij ook verkopen anders loopt hij echt barstens veel geld mis.
pi_78137707
Kay, thanks

Ik dacht dat ik langst alle kanten dingen aan't missen was maar blijkbaar valt 't nog mee .
Het probleem bij zo'n aandelen is echt zwaar de visibiliteit vind ik. Aandelen uit eigen land kan je supergoed volgen, hier ben je aangewezen op wat er op de website verschijnt, en da's vaak niet altijd snel na de feiten. 5AB in't specifiek valt hier nog wel redelijk in mee.

Toch ook hier een SL inzetten...
pi_78146523
De AEX stoot voorlopig zijn hoofd aan 38.2 fibo niveau

En de Dax ook

En ook de Cac40

Opvallend dat ze zich alle 3 tegen een zelfde soort weerstand stoten, voorlopig breken we nog niet uit omhoog.
  donderdag 18 februari 2010 @ 18:22:23 #288
290311 Your_honor
pi_78148849
Is er een manier om short te gaan op de Griekse yield?
pi_78149328
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 13:31 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Goede investering. Ze hebben een 75/25 exposure aan China/Japan. Japan zal niet zo snel vallen, maar China is in dit geval ook gewoon een bubble. Hun balans ziet er verder goed uit. Ik zou de investering houden tot de shit barst in China.

Enige probleem van 5AB, ze groeien exponentieel, hebben de (rente variabele) leningen behoorlijk opgeschroefd ten opzichte van het laatste jaar en zijn in die zin erg(!) afhankelijk van de groei van China en het geflikflooi met interest rates daar. Hun Sales loopt op dit moment nog 1 op 1 met de beurskoers, maar op het moment dat dit niet meer parallel loopt is het wegwezen uit dit aandeel Zit er zelf ook over na te denken om een 1.5% 5AB te nemen untill the bubble burst. Een veiligheidsfactor is ook dat ze in hun sector de beste zijn en dat bijna 50% in handen is van de CEO. En die heeft echt een miniem jaarsalaris en is alles gebaat bij het handhaven van de beurskoers. Op het moment dat het aandeel zal zakken gaat hij ook verkopen anders loopt hij echt barstens veel geld mis.
volgens mij heb ik het al eerder gepost, maar ik krijg KPNQuest visioenen bij een aantal van dejoint ventures die 5AB houdt .... dat in combinatie van een 50% houdende CEO wil wel eens een ongelukje veroorzaken.....
pi_78155498
Haha, beleggers die altijd het zelfde doen. Akzo komt met slechte cijfers. Ze duiken diep in het rood. Op 9 procent in de min een call gekocht en nu al 55% winst erop. Even wachten tot morgen en na een uur de zooi weer verkopen.

pi_78157114
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 20:37 schreef Thomasv8 het volgende:
Haha, beleggers die altijd het zelfde doen. Akzo komt met slechte cijfers. Ze duiken diep in het rood. Op 9 procent in de min een call gekocht en nu al 55% winst erop. Even wachten tot morgen en na een uur de zooi weer verkopen.

[ afbeelding ]
Die juni calls worden wel een dooddoener
pi_78158476
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:13 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Die juni calls worden wel een dooddoener
Volgens je TA?
pi_78158782
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 20:37 schreef Thomasv8 het volgende:

[ afbeelding ]
Prima dat je winst hebt hoor, maar ik hoor gokkers ook altijd alleen maar als ze winst hebben. Laat je het ook zien wanneer je eens verlies hebt? Voor de rest: Gefeliciteerd
pi_78158900
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:42 schreef Thomasv8 het volgende:

[..]

Volgens je TA?
Nee volgens mijn EW telling
pi_78159089

pi_78159150
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:49 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Nee volgens mijn EW telling
Die zit er wel eens vaker naast, toch?
pi_78159245
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:52 schreef Thomasv8 het volgende:

[..]

Die zit er wel eens vaker naast, toch?
Maar natuurlijk, alleen is de risk/reward verhouding voor een juni call wel bar slecht
pi_78159264
quote:
[ afbeelding ]

Ben je met zulke kleine volumens niet meer kwijt aan transactiekosten dan dat je winst maakt?
"Ik was enorm nerveus in de wedstrijd tegen ‘zero-twenty’. Zij speelde geen faire wedstrijd, noem het ‘dirty’. Ze huilden als kleine baby’s op het veld."
-je webicon was 325Kb groot, niet terugplaatsen-
pi_78159299
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:54 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

Maar natuurlijk, alleen is de risk/reward verhouding voor een juni call wel bar slecht
Het is ook niet om 'm te houden tot Juni. Eerder een goedkope hefboom
  donderdag 18 februari 2010 @ 21:55:49 #300
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78159326
quote:
[ afbeelding ]

Heftige portefeuille, die zal wel flink op en neer gaan op dagelijkse basis!

Ben je niet bang om in één keer helemaal nat te gaan hiermee?
The End Times are wild
pi_78159334
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 21:54 schreef Babovic het volgende:

[..]

Ben je met zulke kleine volumens niet meer kwijt aan transactiekosten dan dat je winst maakt?
Nee. Ze gaan per honderd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')